dheid NC-activist Max Sisulu: I een moment komen dat pk van De Klokkenberg het beeld van het Igna- loit zal De Klokkenberg moeten worden. Nie- og welke kant het met de e uit zal gaan. Wordt de 3 doorgevoerd en heeft het edden teveel, dan kan op de hartkliniek met een aanpassing naar het Ig- Een kwestie van een ope- jbouwen, de bedden zijn gnatius en Klokkenberg htbaar zijn voor elkaar 13 APRIL 1985 ER WIJL de Zuidafrikaanse regering tracht om de wereld-opinie gunstig te stemmen door kleine maatregelen ten gunste van de zwarte bevolking aan te kondigen, bereiken ons onverminderd berichten van zwart verzet tegen het apartheidsregime. De regering grijpt naar steeds zwaardere middelen om het zwarte verzet de kop in te drukken. De recente ontwikkelingen in onder meer Sharpeville en Uitenhage getuigen daarvan. In de afgelopen maanden vielen er 250 doden. Vandaag worden de 19 doden begraven die werden doodgeschoten tijdens de bloedige onlusten in maart. Max Sisulu, zoon van ANC-leider Walter Sisulu die tegelijk met Nelson Mandela gevangen werd genomen, is een jaar in een Nederland voor een onderzoek naar het verband tussen het apartheidssysteem en de buitenlandse investeringen in Zuid-Afrika. „De huidige ontwikkelingen in Zuid-Afrika zijn het begin van het einde", zegt hij. Besturen Boycot Vakbonden Kerken Leiders [„Specialisten wot- pecialiseerder. Dm fid". I- FOTO GERARD DAMOISEAUX Bice maat wordt uit- hngrijleer gevonden he maat". énde directeur van de kad voor de Volksge- Ivan de ene kant wel 1 de economische reces- It tot een fundamentele De eerste resultaten Inkerend bejaardenbe- ervan uit dat oudere mogelijk thuis blijven It weer menselijke zorg en moeten niet meer prden. Dat geldt net zo vakzinnigenzorg. nvullende hulp vanuit lan dat ook. Er zijn sig- fubliek dat zelf ook wil. in toenemende mate De menselijke maat elijk toch belangrijker de medische maat, Irganisatie van de ge- vind je die menselijke fcldoende terug. De poli- pg niet voor gekozen". Inlopend: „De ik-maat- |de mond vol van mede- De Linkse Jongens ets anders, maar laat in de eigen naaste ver- I zij het begrip naasten- fns inhoud geven in on- schappij. Naastenliefde van de Derde Wereld, Nederland voorop. Maar i voor je ouders, je kin- I advies van Henk Bose- eft toevallig betrekking huissituatie in Breda van Laurens en Disc |het Dongemondzieken- sdonksveer gaat op in lutse Josephziekenhuis, I nieuwe Ignatiuszieken- f op 485 bedden gehouden pt op 415. an 3 bedden per duizend gebaseerd op het flanke- [enbeleid en op een ver- de zorg van specialis- Jsartsen en andere men- |rste lijn. Dat zijn echter Dlang daarover geen ze- kat moet Breda het risico |n haar gezondheidszorg eten. de toekomst van de Boselie: „Haar positie is :ussie. De ene groep een objectief adviesor- tijn naast de samenwer- :n in het veld van de ge- rg. Advies en overleg gescheiden gehouden. lK :t voor. ar het harmoniemodel. V eft het kader aan waar- veld zich structureert e le raden voor de volksge- at is ook de wens van d gingen, de Koninklijke pij tot bevordering kt en de Nationale Zieken- I Brabant zover komt? Ge 1 Staten lijken een voor in voor het eerste mod_ deze provincie heert ezingsprogramma model gekozen. Politie veld moeten samen n. De werkers in de org beginnen zich gel" beter bewust te worde lats". 'De zwarte bevolking eeft de angst voor 'tgeweer overwonnen' Door Nell Westerlaken IN september '84 kwam Max Sisulu op uitnodiging van de Universiteit van Amsterdam naar Nederland. Deze univer siteit stelt hem in het kader van het Govan Mbeca Fund gedurende een jaar in staat om onderzoek te verrichten naar de gevolgen van een boycot van Zuid-Afrika. De beurs is genoemd naar een Afrikaanse verzetsleider. Sisulu voert het research-werk uit ten behoeve van de economische af deling van het Afrikaanse Nationale Congres (ANC), de zwarte verzetsbe weging die sinds jaar en dag verbo den is door de Zuidafrikaanse rege ring en wiens leiders Nelson Mandela en Walter Sisulu in '62 achter tralies zijn gezet. Ze zitten nog steeds vast. De moeder van Max werd in januari van dit jaar gearresteerd met 15 an dere leiders van het Verenigd Demo cratisch Front (UDF), een overkoepe lende organisatie, met twee miljoen leden, die opkomt voor gelijke politie ke en burgerrechten voor de zwarte bevolking. Hoewel deze beweging niet is verboden worden de gearres teerde leiders beschuldigd van hoog verraad. Het heeft er dan ook alle schijn van dat deze beweging door Pretoria wordt getolereerd met de publieke opinie in de wereld op het oog. Geheel in de lijn van deze zwarte verzetsleiders is ook Max Sisulu voorstander van het gewapende ver zet. „Een corrupt en meedogenloos systeem zoals het apartheidsregime zal zichzelf nooit opheffen en daarom is de enige uitweg die van de wa pens", is zijn antwoord. Het ANC en ander zwarte verzetsbewegingen staan hierin overigens niet meer al leen. De kerken, onder leiding van bis schop Desmond Tutu, Alan Boesak, Beyers Naudé en Denis Hurley (de blanke aartsbisschop van Durbin) stellen zich in toenemende mate ach ter de gewapende strijd, hoewel ze daarmee arrestaties en huisarrest riskeren. Want, zeg Nobelprijswin naar Tutu, de bestaande situatie, met arrestaties, schietpartijen en armoe van het zwarte volk is ook geweldda dig. Het blanke regime in Pretoria lijkt zich steeds meer aan te trekken van de protesten in de hele wereld en het in felheid toenemende zwarte verzet. Enerzijds worden er maatregelen af gekondigd die moeten laten zien dat Pretoria een soepeler beleid voert te genover de zwarte bevolking, ander zijds gooit de regering steeds grimmi ger middelen in de strijd om het zwarte verzet de kop in te drukken. Meer dan ooit echter doet het zwar te verzet van zich spreken. Begrafe nissen van zwarten die zijn gedood tijdens rellen lopen zelf weer uit op anti-apartheidsdemonstraties. Het ziet er naar uit dat het blanke apart heidsregime zijn langste tijd heeft ge had, hoewel deze geluiden ook wer den gehoord na de bloedige rellen in Sharpeville, in 1960, in Soweto in 1976. Max Sisulu beantwoordt de vraag in hoeverre de huidige ontwikkelin gen in Zuid-Afrika het einde inluiden van het apartheidsregime: „Het verschil tussen nu en de situa ties anno 1960, in Sharpeville en anno '76, in Soweto, is dat ons volk beter georganiseerd is dan indertijd. De or ganisatiegraad is veel hoger. Studen ten, jongeren, arbeiders, vrouwen en kerken slaan de handen ineen voor dezelfde strijd, die niet langer de strijd is van enkel de intellectuelen. Daarnaast is de vastberadenheid onder het volk toegenomen. Het zwarte volk is zich nu meer bewust van zijn onderdrukte positie. Daar door heeft de liefde voor de vrijheid de angst voor het geweer overwon nen. De zwarten zijn niet langer bang om te sterven voor hun vrijheid. Die heldhaftigheid zie je in de straten van Cross Roads, Sharpeville en Langa, in de straten van alle wijken, in alle provincies. Onder de bevolking is een woede gegroeid die niet meer te keren is. Het is een teken aan de wand dat de bloedige rellen elkaar sneller op volgen. En wat het regime betreft „Ondertussen grijpt het regime meer en meer naar bot geweld in een po ging om de status quo te handhaven, om apartheid in stand te houden. Voor hen begint de situatie uit de hand te lopen. Het is een paniek-regi me geworden. De tijd van bevrijding die nu aan de gang is, heeft een cres cendo bereikt. Het tij is niet meer te keren." In West-Europa en in de Verenigde Staten keert de publieke opinie zich steeds duidelijker tegen het apart heidsregime. In welke mate draagt dat bij aan de Zuidafrikaanse vrijheids strijd? „De publieke opinie in het Westen is één van de pijlers waarop onze strijd is gebaseerd. We verwelkomen iedere steun voor de strijd. De publieke opi nie in bijvoorbeeld de Verenigde Sta ten onderstreept dat de regering Rea gan onder het mom van zogenaamde constructief engagement eigenlijk vriendschapsbanden aanknoopt met het regime. Het volk van de VS knoopt ook vriendschapbanden aan maar dan met het onderdukte en strijdende volk van Zuid-Afrika. Dat is een positieve ontwikkeling. Ook in West-Europa, Afrika en in andere landen groeit de steun. Maar hoewel we ons ervan bewust zijn dat internationale solidariteit be langrijk is, kan het nooit de doorslag gevende factor zijn in onze strijd te gen apartheid. Wij, het volk van Zuid-Afrika, zijn degenen die het re gime omver zullen moeten werpen. We zullen alles moeten geven om dié verandering te bewerkstelligen. Wij zijn dat niet alleen aan onszelf verplicht. We zijn het verplicht aan de volkeren van zuidelijk Afrika want zolang een apartheids-regime blijft bestaan, zolang zal het door gaan met terroriseren en destabilise ren van de volkeren in de rest van zuidelijk Afrika. Verder zijn wij het verplicht aan de hele wereld. De nu cleaire mogelijkheden van het regime in Pretoria zijn een gevaar voor de hele mensheid. In deze zin is het dus ook in het belang van de westerse landen dat dit regime verdwijnt". Het is de regering van president Botha er veel aan gelegen om een gunstige indruk te maken in het Westen. Er worden maatregelen afgekondigd ten gunste van de zwarte bevolking, die jaren geleden ondenkbaar zouden zijn, zoals het geleidelijk aan uitbrei den van het aantal zwarten in plaatse lijke besturen. „Er zijn kleine veranderingen. In twee soorten. Je hebt de veranderin gen die het resultaat zijn van onze eigen acties, van het volk. De rege ring was gedwongen deze concessies te doen, zoals het tolereren van de vakbonden die lange tijd illegaal zijn geweest. Het volk heeft de bonden op eigen kracht opgericht en de regering kon niet anders dan dit accepteren. Dan zijn er de veranderingen die de regering heeft voorgesteld om de internationale publieke opinie gun stig te stemmen. Een onderdeel daar van is om een paar zwarten te laten meewerken in het apartheidssysteem. Ze willen zwarten en kleurlingen in teresseren voor het verdedigen van de status quo. Dit omvat onder meer het Driekamerparlement waarin de kleurlingen en de Indiërs, naast blan ken, onderdeel uitmaken van het apartheidssysteem. Ook de uitbrei ding van het aantal zwarten in plaat selijk besturen valt onder deze cate gorie maatregelen. Het zijn beteke nisloze, cosmetische veranderingen. Zwarten hebben immers nog steeds geen enkel fundamenteel recht". Dat is de reden van het geweld van zwarten tegen degenen die zitting hebben in de plaatselijke, zwarte be sturen? „Ja, de zwarten in plaatselijke bestu ren zijn marionetten van het apart heidsregime. Ze worden beheerst door blanke industriëlen, regerings functionarissen enzovoorts. De opzet van die plaatselijke besturen is om zwarte arbeidskrachten te kanalise ren naar de plaatsen waar ze nodig zijn, zoals de industrie en de mijnen. En daarom,...de informanten, de politiemensen, de leden van de ge meenteraden, zij zijn degenen die het systeem van apartheid mogelijk ma ken in de wijken. Ze zijn de instru menten van de apartheid, ook al zijn ze zwart. Daarom zijn ook zij doelwit van het verzet". Hoe beoordeelt u de houding van de Westerse regeringen tegenover het blanke apartheidsregime? „De wereld is door de Verenigde Na ties opgeroepen om acties te onderne men tegen Zuid-Afrika maar de Wes terse regeringen hebben voortdurend geweigerd om enige maatregel te ne men die van belang kan zijn voor de vrijheidsstrijd van het zwarte volk. De regeringen zijn slechts bereid om ons een lippendienst te bewijzen door apartheid te veroordelen. Apartheid wordt beschouwd als een misdaad tegen de mensheid maar veel regeringen gaan door met colla boreren met deze misdadigers. Dit re gime is het stadium van onmenselijk handelen al voorbij. Het maakt zich schuldig aan volkerenmoord. Het is onbegrijpelijk dat Westerse landen door kunnen blijven gaan met het on dersteunen van de Zuidafrikaanse economie, die de regering uiteindelijk in staat stelt om de apartheid te handhaven". Welk effect zouden concrete maatre gelen als een boycot van de investe ringen in Zuid-Afrika kunnen heb ben? „Technische steun, materiële steun, Max Sisulu. „Onder de bevolking is een woede gegroeid die meer te keren is". - FOTOARCHIEF DE STEM financiële steun aan de Zuidafri kaanse economie zijn de machtsmid delen van het apartheidsregime. Daarom moedigt het ANC complete isolering van Zuid-Afrika aan, onder meer door het terugtrekken van de investeringen. De mensen die zeggen dat een investeringsboycot geen ef fect heeft, hebben zelf belangen bij die investeringen. Ze willen voorko men dat die belangen worden ge schaad en werpen een rookgordijn op. Het is een smoes om werkloos te blij ven toezien hoe de zwarten worden onderdrukt." Heeft het effect als een klein land als Nederland zou overgaan tot concrete maatregelen zonder de houding van andere Westerse landen af te wach ten? „Er is een heleboel dat een land als Nederland kan betekenen. Alleen als gebaar al zou Nederland investerin gen in Zuid-Afrika kunnen verbie den. Maar het zou méér betekenis hebben. Neem bijvoorbeeld een firma als Philips. Zo'n bedrijf importeert hoogwaardige, technologische kennis en moderne, electronische appara tuur in Zuid-Afrika. Dat zijn alle maal machtsmiddelen in handen van het regime. De vestigingen van de grote Wes terse firma's zijn de belangrijke steunpilaren van het Zuidafrikaanse regime omdat ze een bijdrage leveren aan de Zuidafrikaanse economie die gecontroleerd wordt door blanken. Het moet toch mogelijk zijn om deze vorm van collaboratie te stoppen. Daarnaast is er steun nodig voor de slachtofers van de apartheid en voor degenen die er tegen vechten. Ook de vluchtelingen hebben opvang nodig". In sommige kringen valt te beluiste ren dat een economische boycot in de eerste plaats de zwarte arbeidersbevol king zal treffen.... „Wij zijn geroerd door zoveel plotse linge sympathie. Maar bedenk wel dat het zwarte volk zelf om die maat regelen heeft gevraagd. We weten dat we er door getroffen zullen worden maar we weten ook dat zulke maat regelen het einde van dit regime zul len bespoedigen en de periode van bloedvergieten zullen verkorten. Zul ke maatregelen zijn dan ook welkom omdat ze onze lijdensweg verkorten. We zijn bereid om iets meer te lijden om het lijden eerder te stoppen". De zwarte vakbonden, die inmiddels worden toegestaan door de regering, gebruiken hun economische machts middel, de staking, steeds meer voor politieke doeleinden.... „Zwarte vakbonden zijn inderdaad een andere belangrijke steunpilaar van onze strijd. Zwarten vormen on geveer 70 percent van het arbeidsle ger. Zonder hen stopt de Zuidafri kaanse economie. Zuid-Afrika kan zijn wat het is over de ruggen van de arbeiders. Maar de arbeider vecht niet alleen meer voor z'n persoonlijke belangen op de werkvloer. Hij vecht voor ver betering van de hele maatschappij want hij is onderdeel van een onder drukte meerderheid, een werkende klasse die wordt uitgebuit. In toene mende mate worden die twee dingen in dezelfde strijd gecombineerd, het arbeider-zijn en het zwart-zijn. Het is de apartheid zelf die de belemme ring is voor de ontwikkeling van de zwarte. De stakingen laten een georgani seerde werkende klasse zien. De zwarten blijken zelfs bereid om hun banen kwijt te raken in een periode van economische recessie. Samen met de studenten en andere groepen heb ben de arbeiders een effectieve sta king gehouden in het hart van de Zuid-Afrikaanse industrie, in Trans vaal. Van de studenten, de intellectuelen is de strijd uitgegroeid naar de arbei ders. Zelfs slecht georganiseerde ar beidersgroepen en mensen in over heidsdienst, die niet mogen staken, leggen het werk neer. Onlangs zijn daardoor 6000 mensen ontslagen." Ook de kerken laten steeds meer van zich horen in de strijd tegen apart heid. Hoe belangrijk hun rol? Is die alleen nog beperkt tot de kerkleiders? „De rol van de kerkleiders én het kerkvolk is steeds belangrijker ge worden. Als de kerk vroeger stil was over de gevolgen van apartheid, is zij nu mondig geworden in de oppositie. Dat is een belangrijke bijdrage. De kerk begint te realiseren dat ge weld de enige weg naar vrijheid is. Niemand is echt voorstander van ge weld. We zouden onze vrijheid liever zonder bloedvergieten gerealiseerd zien. Vergelijk de rol van de kerken maar met de kerken in de Tweede Wereldoorlog, in de strijd tegen het fascisme in Europa". Kan er een parallel getrokken worden met de rol van de kerken in Zuid- Amerika? „Er zijn wel enkele overeenkomsten met de kerken in Zuid-Amerika. Sommige mensen zien onze kerklei ders als de bisschop Romero's van Zuid-Afrika. Een overeenkomst is dat veel kerkelijken zich vanuit hun geloof sterk maken voor de strijd, waarvoor ze gearresteerd worden. De theologie die nu vooral gehuldigd wordt is de theologie die zegt: 'We la ten ons niet als vliegen doodmaken. We stand up and fight'. De kerken staan daar achter". In welke positie verkeert het ANC op het moment? De beweging is gedwon gen om ondergronds te werken, de lei ders zitten nog steeds vast... „We doen politiek werk, in binnen- en buitenland. We proberen zoveel mogelijk internationale steun te mo biliseren voor onze strijd. Velen iden tificeren zich met het Afrikaans Na tionaal Congres. De politieke popula riteit van het ANC is nooit groter ge weest. Om precies te zijn: dat komt omdat het ANC van het volk en ónder het volk is. Daarnaast heb je het militaire as pect. De ANC voert militaire acties tegen regeringsdoelen en -installaties en zelfs tegen individuen, de meest gewelddadige individuen". De gevangen ANC-leiders zijn het symbool van het zwarte verzet". Naast het ANC bestaat het Verenigd Democratisch Front (UDF), een orga nisatie die meer dan 650 bewegingen overkoepelt, zoals studenten-, vrou wen-, arbeiders- en jeugdorganisaties. Evenals de ANC-leiders zijn de UDF- leiders ook gearresteerd. Kerkelijke leiders krijgen huisarresten opgelegd. Hoe kan het verzet zich in zo'n situatie verder ontwikkelen? „We weten dat de leiders en anderen gearresteerd worden maar de strijd gaat door. Toen Mandela en anderen, (onder wie Walter Sisulu, de vader van Max, red.) werden gearresteerd was dat een terugslag voor het verzet maar de strijd is niet gestopt. De si tuatie zelf brengt leiders naar voren. De mensen hebben het leiderschap- vanuit-de-gevangenis ook onder steund en ze gaan door met het ge vecht voor vrijlating van de leiders. De regering denkt door onze leiders te detineren, te arresteren en te ver moorden, het verzet de kop in te kun nen drukken. De strijd zal niet stop pen. Het is UDF is onder meer in actie gekomen tegen het Driekamerparle ment dat Botha heeft ingesteld dat is samengesteld uit blanken, Indiërs en kleurlingen. Het UDF was daar om de mensen te mobiliseren tegen deze fraude. Die strijd is niet te stoppen". Sisulu vraagt vervolgens aandacht voor de zestien Zuidafrikaanse dis- sisdenten die deze maand terecht staan wegens hoogverraad. „Hieron der zijn vakbondsleiders, leiders van het UDN en ANC en veel anderen. Het zou goed zijn als Westerse landen hun campagne intensiveren om deze politieke gevangenen vrij te laten. In ternationale druk kan de regering weerhouden om deze mensen, die van verraad worden beschuldigd, te do den." Op 20 mei begint het proces te gen de UDF-leiders. Nadat deze be weging zondag had laten weten door te zullen gaan met acties van burger lijke ongehoorzaamheid heeft de re- geing een felle waarschuwing doen uitgaan in de richting van de UDF. Na voltooiing van het onderzoek zal Sisulu terugkeren naar Zambia van waaruit hij de strijd tegen het apartheidsregime zal voortzetten. De weg terug naar zijn geboorteland is onder dit regime uiteraard afgeslo ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21