Oorlogsincident rond ijssalon centraal in onderhoudende film ONTDEK DE VERSCHILLEN 'Moscow on the Hudson' weemoedige komedie WERNER HERZOG EN DE 'ABORIGINES' OPLOSSING PIJPAG 12 APRIL 1985 RSUM 2 Spaanse schilder Semperé overleden Suske en Wiske: Amoris van Amoras -Even Piekeren- 'O b D D O 'O D "O 'O 'D 'O b 0 'O 'O 'O b b D fO %>ie Happie en Studio Spo t Boes kan bek T2 T3Z PAGINA GIDS 2 Iradio. FOTOARCHIEF DE STEM bt lachen om die fi- jas diep in zijn hart |et zo'n jolige man. Sjef van Oekel be neer. Dat is verle- larenlang was het lom me uit verve- Tties te redden. Als meer wist, kwam pen. Ik was vroeger [g onzeker. En heus i die steeds een hele jcrijgt. Wanneer ik rouw 's zaterdags [>en ging doen, wist' geen raad met al Is van de mensen. Ie ik Sjefke. Daar- oor het vele werk, i eigen gezicht ver- J-om wil ik weer ge- ïrouwers zijn". lo's country uur. 01.02 denken. 02.02 Voor wie kan. 03.02 Midnight 1 Daybreak. Nws. 7.06-15.30 Het ge- om: 7.06 Afdeling bin- ".23 Dorrestij ns Pers (DPA). (7.30 en 8.00 deling binnenland. 8.11 andbericht). 8.30 Nws. ïld. 9.00 Afdeling bin- ,24 Dorrestijns Pers (DPA). 9.30 Nws. 9.33 zoek. 10.00 Euroburo. 10.33 Afdeling binnön- De Afloop. 11.00 Afde- land (11.30 Nws). 12.00 ngen. NOS: 12.26 Mede- )or land- en tuinbouw. 50 Nws. 12.36 Afdeling 13.00 Nws. 13.10 NL- Dericht (13.30 Nws). 14.30 Het Symposium, per- ipressies. 15.00 Afdeling NOS: 15.30 Nws. 15.33 lang, gesprekken met ïstenaars. IKON: 16.00 Nws. VPRO: 16.33 Wei- kringen. VARA: 17-30 Dingen van de dag. Nws. 18.10 BZ. 18.30: oorlichting: De Neder- tillen. HV: 18.40 Het in de twijfel. NOS: 19.40 adden en Wuustwezel. VARA: 20.03 VARA nd (20.03-21.00 Mono- 12.30 Nws). Door Marjan Mes gen historisch incident uit en de herinnering aan jjjn vader, een geëmigreer- ije Duitse jood, stonden mo del voor de film 'De IJssa lon' van Dimitri Frenkel frank. De twee films, die hij tot nog toe maakte, 'Hoge bakken, echte liefde' en 'De Boezemviend' (met André van Duin), hadden weinig niveau. 'De IJssalon' daar entegen tekent met grote liefde de verzonnen figuur van de Berlijns-joodse emi grant Otto Schneeuweiss, die in het vooroorlogse Am sterdam een ijssalon Is be gonnen en nu, in februari 1914, het vuur na aan de schenen krijgt gelegd. Vooral om deze figuur, die schitterend wordt gespeeld door Gerard Thoolen (onze beste filmacteur van dit mo ment), is de film het aanzien alleszins waard. Bovendien is hij redelijk spannend en werd fraai gefotografeerd door Theo van de Sande. Het scenario is fantasie, maar werd ontleend aan de histo rische overval op de ijssalon Koco in de Amsterdamse Van Woustraat door de Grüne Polizei in februari 1941. Deze ijssalon werd door Duits-joodse emigran ten gedreven. Bij de overval werden de Duitse soldaten vergiftigd door ammoniak gas uit de ijsmachine. Een van de eigenaars, Ernst Cahn, weigerde ondanks martelingen de naam van de monteur te noemen, die de slang had bevestigd. Hij werd op 3 maart 1941 gefu silleerd. Dit oorlogsincident wordt in de film uitgebeeld zonder dat de overheersende indruk bestaat, dat het Frenkel Frank daar vooral om te doen is geweest. Het ging hem duidelijk om die joodse man; een artiest in zijn vak, die onder het smaakvol lar- I deren van ijscoupes Schiller citeert en zijn gasten op een Witz tracteert. Otto Schnee- I weiss is sentimenteel en ro- mantisch. Hij 'schwarmt' bij Mahler en als hij uit de mond van de vijand zelf ge- il hoord heeft wat er met de joden gebeurt, verschuilt hij I zich passief achter zijn Ber- lijnse herinneringen, die hij oproept aan de hand van I oude foto's. Hij is goedmoedig, paci- fistisch en ontwikkeld en Een scene uit 'De ijssalon'. V.l.n.r. Marion Bloemen, Gregor Frenkel Frank, Renée Soutendijk en Bruno Gam. - FOTO ARCHIEF OE STEM wil, ondanks bedreigingen aan zijn adres, van geen ge weld weten. Maar hij kan het niet ontlopen, want zijn ■joodse' ijssalon, die hij met zwier drijft, is begin 1941 bron van agressie bij de NSB. Hij pleegt struisvogel politiek, omdat hij zich - zo als zoveel van zijn lotgeno ten - de vreselijke waarheid niet in kan denken. Via de omweg van een merkwaar dige driehoeksverhouding voltrekt zijn noodlot zich versneld. Hij wordt geëxe cuteerd, niet omdat hij jood is, maar vanwege zijn ver meende schuld aan de am- moniakaffaire. In de gevan genis - ontroerende beelden met medegevangenen - toont hij zijn ware aard; geen lafheid, maar de mod om de werkelijke daders niet te noemen. Otto heeft een platonische verhouding met het Amster dams volksmeisje Trudi (Renée Soutendijk, die later plotseling beschaafd gaat praten). Hij heeft haar lief, voor haar is hij alleen maar een goede vriend. De komst van een oude vriend, Gus- tav, uit Berlijn, die nu ma joor bij de Wehtmacht is, geeft Otto aanvankelijk het voordeel van Duitse be scherming. Wanneer de broer van Trudi (Globes Gijs de Lange) samen met amateurverzetstrijders de ammoniakaanval heeft ge pleegd en Otto onschuldig gevangen is genomen, kan of wil Gustav niets uitrichten. Hij heeft inmiddels een lief desverhouding gekregen met Trudi, die de zege heeft van de grootmoedige Otto. Trudi's verraad lijkt smerig, maar ze laat haar Duitse minnaar in de steek om de chef van de Gestapo (Carol van Herwijnen) met geweld tot Otto's vrijlating te force ren. Te laat overigens. 'De IJssalon' bevat fraaie scènes, die soms meer belo ven dan dat ze uiteindelijk waarmaken. Als het echt spannend wordt, volgt niet zelden een kleine anti-cli max, of de maker geen op lossing wist voor de diep gang, die hij aanvankelijk oproept. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de scènes, waarin Otto zich met vriend Gustav en Trudi in het hol van de leeuw, het Gestapo- hoofdbureau, heeft ge waagd. Hij beledigt de ordi naire, brallerige chef, die een oogje heeft op Trudi, maar het gevreesde gevaar blijft uit. De Gestapo-chef moet alleen maar vreselijk lachen. De tegenstellingen tussen Duitsers en Neder landers blijven in het kom - sche: „Die gekke Nederlan ders, die maar één koekje bij de thee serveren en dan weer gauw de koektrommel wegzetten". Niettemin is de film bij zonder onderhoudend en en enkele maal zelfs ontroe rend. Jammer, dat de be faamde Duitse acteur Bruno Ganz als Gustav nauwelijks enige persoonlijkheid uit straalt. Hij heeft kennelijk geen raad geweten met zijn overigens ook weinig over tuigende aandeel in het sce nario. Dat hij een 'goede Duitser' is en anti-nazi on danks zijn uniform, weet hij aannemelijk te maken door een passieve uitdrukkings loosheid. Thoolen met zijn soms wel karikaturale Duit se accent is de rol van Otto echter op het lijf geschre ven; een wijze underdog, wiens motto is: „Wat is de Witz om een held te zijn?" 'De ijssalon' van Dimitri Fren kel Frank draait ('s avonds) in Mignon in Breda. Door Marjan Mes in Moskou is het misschien geen koek en ei, maar New lork is evenmin het para dijs op aarde. Het verschil is, lat je in de ene stad volledig in de pas moet lopen van de partijpolitiek en in de ande- fe ondanks geweld en ar moede toch vrij bent om keuzes te doen en te zeggen kat je wilt. Dit is zo'n beetje de boodschap van 'Moscow on the Hudson', de tegen het eind steeds weemoediger wordende komedie van Paul Zijn hoofdpersonage Vladi mir (Robin 'Garp' Williams) is een saxofonist van het Moskouse Staatscircus, die tijdens een toernee in New York asiel aanvraagt. Dat gebeurt tijdens slapstic kachtige scènes in het luxe warenhuis Bloomingdale's, waar hij achtervolgd wordt door twee potsierlijke KGB- agenten. Hij loopt gelijk in de armen van een vriende lijke neger en een aantrek kelijke Italiaanse met wie hij zijn nieuwe leven deelt. Aanvankelijk lijkt dit le ventje een swingend feest, maar New York is toch niet zo'n droomstad als Vladimir in Moskou gedacht had. Echte Amerikanen ontmoet hij niet, iedereen is net als hij een immigrant, die hard moet sappelen om aan de kost te komen en de enige echte Amerikanen, die hij kent, is zijn aanvankelijke gastgezin, een negerfamilie zonder werk. Zijn vriendin netje wil als Italiaanse haar geëmancipeerdheid bewij zen en verlaat hem en zijn negervriend gaat terug naar Alabama. Maar uiteindelijk zien zij elkaar weer terug, omdat ze net als Vladimir toch liever New York met zijn vele, latente mogelijk heden verkiezen boven een beschermd, maar dor be staan. De 'American Dream' blijft een droom, waarover Vladimir overigens aan zijn familie enthousiast bericht. Een in het begin - met de studiobeelden van Moskou - wel erg clichématige film vol flauwe grappen, maar later toch een erg sympa thieke komedie, die pleit voor de menselijke gelijk waardigheid waar ook ter wereld. 'Moscow on the Hudson' van Paul Mazursky. Cinésol 1 in Breda. De Koning van Engeland in Huist vertoont The Never Ending Story', spectaculair sprookje van Wolfgang Petersen naar het boek van Michael Ende. In dezelfde bioscoop ook: 'Under the Volcano' met Albert Finney, naar het boek van Malcolm Low- rey, en 'Body Double', de erotisch geladen thriller van Brian De Palma. Gulden Vlies in Brugge en Rubens in Antwerpen gaan door met de absolute Oscarwinnaar 'Amadeus', de vooral op fantasie berustende Mozart-f ilm van Milos Forman. Gulden Vlies 2 in Brugge vertoont opnieuw de spannende en ontroerende film "The Killing Fields', een prachtig gefotogra feerde oorlogsfilm zich afspelend in Cambodja ten tijde van de Vietnam-oorlog. Sinjoor in Antwerpen brengt 'Beverly Hills Cop' waarin Ed die Murphy met veel improvisatietalent een ongehoorzame, schrandere zwarte politieman speelt, die met tegenwerking van zijn collega's een moordzaak oplost. Een combinatie van kome die en politieverhaal. In Memling in Brugge en Rex in Antwerpen draait 'A passage to India' van de oude rot David Lean, de man van 'The bridge on the river Kwai', 'Doctor Zhivago' of 'Lawrence of Arabia', stuk voor stuk monumentale vertellingen die zeer succesvol waren. 'A passage to India' is van dit typische Lean-laken eenzelfde pak. Opnieuw kunnen we ons vergapen aan een groots opgezette en oogstrelende vertelling, vol pracht en praal en magnifieke massa-scène's. Het is prachtig prentenboek waarin het goed bladeren is en waarbij niemand zich zal vervelen, al duurt het bijna drie uur voordat men de slotpagina bereikt. De Britten hebben een opmerkelijke voorkeur de hand in eigen boezem te steken. Met name als het om India gaat. In deze film maken we kennis met een groepje op en top Britten, die ste vig in het Indiase zadel zitten en minachting hebben voor alles wat uit het land zelf afkomstig is. Het hoofd van de school voor de blanken is de enige uitzondering op deze regel. Hij krijgt onverwacht steun, als uit Londen twee dames aan komen: de moeder van de plaatselijke politierechter en diens aanstaande bruid. Deze twee zijn wel geïnteresseerd in de eigen cultuur. Tegen alle gevestigde tradities in, zoeken ze kontakt met de plaatselijke bevolking. Dat heeft een dramatische apotheose tot gevolg. Tijdens de picknick die hun Indiase vriend heeft georganiseerd, raakt het meisje helemaal in de war. Het sceptische Britse thuisfront weet er niets anders dan een poging tot aanranding van te maken. Het komt tot een rechtszaak met een zeer verrassende ontkno ping. David Lean heeft zich niet laten verleiden tot een ongenuan ceerde zwart wit-tekening van de tegenstellingen en dat komt de geloofwaardigheid van zijn verhaal alleen maar ten goede. 'A passage to India' is daardoor niet alleen een boeiende film, maar ook een moedige. Van onze filmredactie Na zijn spectaculaire stunt 'Fitzcaraldo', zich afspelend in het Amazonegebied, heeft Werner Herzog zich thans gericht op de bedreigde cultuur van de Australische Aborigines in 'Where the green ants dream'. Een voor zijn doen nogal lichtvoetige film, gebaseerd op een door hemzelf ontworpen, zogenaamde duizen den jaren oude mythe. Die vertelt, dat in een bepaald gebied groene mieren dromen en dat zij bij verjaging de aarde zullen doen vergaan. Op die heilige plek komt uitgerekend een uraniummaatschappij borin gen verrichten. De stam, die de mieren moet beschermen, komt daar tegen in verzet. Herzog heeft er een fraai uitziende speel film van gemaakt, waarin hij nauwelijks partij trekt, maar waarin hij wel duidelijk maakt, dat de niet op realiteit geba seerde dromen van de Aborigines ook de zijne zijn. Bruce Spencer speelt een wat klungelige, jonge wetenschap per, die als progressieveling sympathie koestert voor de zaak van de eeuwenoude volksstam. Zijn baas wil de donkere Australiërs met geschenken overreden om vertrouwen te heb ben in de westerse vooruitgang. Het komt tot een proces, dat zij verliezen en dat hen afscheept met een vliegtuig, een symbool van hun mierenmythe. Vooral het begin zit vol vaart en span ning, later wordt de film brokkelig en te fragmentarisch. De kunstenaar-'intellectueeT Wandjuk Marika speelt als clan woordvoerder een hoofdrol, maar heeft die wel uit zijn hoofd geleerd in plaats, dat hij de Aborigine speelt, die hij is. 'Where the green ants dream' van Werner Herzog. Cinésol 2 in Breda. GOES Grand Theater - 19 u. Hot bubblegum, dikke liefde. 21.30 u. The terminator, 16 j. 23.30 u. Inspirations, 18 j. HULST De Koning van Engeland 14.30 en 19 u. The never ending story, a.l. 14.30,19 en 21.30 u. Hot bubble gum, dikke liefde, 12 j. 21.30 u. Under the volcano, 16 j. 14.30,19 en 21.30 u. The termi nator, 16 j. 19 u. Body double, 16 j. 14.30 u. Ciske de Rat, a.l. 21.30 u. Vurige meisjes orgiëen, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Ghostbusters, a.l. TERNEUZEN Luxor 14,19.30 en 21.45 u. Hot bubble gum, dikke liefde. 19.30 u. De uitroeier, 16 j. 21.45 u. Onze eerste wip, 16 j. 14 u. Sneeuwwitje en de 7 dwer gen, a.l. VLISSINGEN Alhambra 1 - 14 u. Sneeuwwitje, a.l. 20 u. Amadeus, a.l. 23.30 u. Sex kanon, 18 j. Alhambra 2 - 14 en 19 u.The never ending story. 21.30 en 23.30 u. Body double. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Lesripoux. Metro I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Metro II - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Ladyhawk. Odeon - 14,16.30,19 en 21.30u. Caligula. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly hills cop. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Hotel New Hampshire. Quellln I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jan zonder vrees. Quellln II - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gremlins. Astrld - 12,14,16,18 en 20 u. De schone en de vagebond. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Star Trek deel 3. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from heil. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les specialistes. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Top secret. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The terminator. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Places in the haert. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Peril en la demeure. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 14.30 u. Purple rain. 20 en 22.30 u. The killing fields. Gulden Vlies 3 14.30 u. Merlijn de tovenaar. 20 en 22.30 u. Tightrope. Memling 14.30 en 20 u. Passage to India. Rembrandt 20 u. Savage streets. 22.30 u. Histoire d'O deel 2. DE KLINGE R. de Moor schieting. 19.30 u. HULST DenDullaert - 20.15 u. Folkloristische zang- en dans avond. VLISSINGEN Vestzaktheater - 20.30 u. Jenny Arean met het solopro gramma 'Gescheiden vrouw op oorlogspad'. exposities HULST Galerie van Geyt - Schilderij en en tekenwerk van Ronny Ivens. Geop. dag. 9-12 u. en 13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd. gesl. (tot 7 mei). MIDDELBURG De Vleeshal, Markt - Urbain Muikers, installatie Wocks. Ge- op. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 14 april). Dam 43 - Werken van Jan Vercruysse. Geop. do. t/m zo. 14-17 u. (t/m 5 mei). ANTWERPEN (B) Sterckshof, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen in kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.). BRUGGE (B) 't Leerhuys, Groeninge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden. Geop. dag. 14-18 u. zond. 11- 12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 april). GENT (B) Museum voor Schone Kun sten - Tekeningen, aquarellen en gouaches uit eigen bezit. Ge op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot 28 april). ST. NIKLAAS (B) Internationaal Exlibrlscen- trum - Selektie van de interna tionale exlibriswedstrijd 1985 Geop. weekd. 14-17 u za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 22 april). Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950' Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 22 april). KLOOSTERZANDE De Kastanje - 20 u. prijskaarting. ALICANTE (RTR/AFP) - De Spaanse abstracte schilder Eusebio Semperé is woensdag op 62-jarige leeftijd in zijn huis in Onil in de provincie Alicante overleden aan com plicaties die voortvloeiden uit de beroerte die hem jaren ge leden gedeeltelijk had ver lamd. Semperé, die in 1983 win naar was van de kunstprijs 'Principe de las Asturias' - vernoemd naar de titel van de Spaanse troonopvolger -, woonde van 1950 tot 1960 in Parijs, waar hij nauwe con tacten onderhield met andere kunstenaars van de Europese Avant-Garde, zoals Pevsner, Burri, Delaunay en Dorfles. In 1923 in Onil geboren is Eusebio Semperé altijd be schouwd als de belangrijkste Spaanse representant van de Op Art en wegbereider van de Style Cinétique in Spanje. uur nieuws. EO: 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De 'ruitmand. NOS: lO.Ot i. 12.04 Radio Thuis- 13.03 Tipparade. 15.W NOS: 18.04 De vakan- JO: 19.02 Curry en van Countdown Café. Ochtendstemming. Met )e werken van Chop"1 ,9.00 Veronica's meester^ J.30 Muziek voor miOp®: 12.00 Lunchconcert. W-jg 1 Songs of praise. ium: Brahms. 15.00 Zeg* irijven, cultureel Klein bestek: werKe il 16.30 Uit de schat aer 7.00 Crème du Baroque 3). 18.45 Orgelbespeling; larst. 19.15 De Cantate» NOS: 20.00 Internatwj ert Podium: SchönW o.l.v. Reinbert de Leeu en (20.45-21.00 Muje* 1.45 Horizon. 22.30 N*» ichiel de Ruyter. Dutch estra. NOS-sportief. 9.25 W®, n. Teleac: 9.30 Ondernou jRVU: 10.00 Zelfhulp met anderen 30 Ahum yum yu^/ iA sending van de %Jne- 30 Taal en teken. i leiw AarS Uws voor buitenlan0 «Q ks. 19.10 Berbers. ms-Arabisch. W. 9.40 Homonos. 20.10 I* Ooed io 1 Dol ii een zuare straf voor de Bloempotten °J°. tri roor \Jv dent ook f/^)| Dank zó jou, LambihJij bent mijn (rote) M dan met znj\ reranderdj V voorbeeld tliln IDOOL Wpnoten te f tiaar wat moet er nu peuren .metdemortelmaaien van tmorisi, li/ moeten loth eteny Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te wor den ingevuld. Bij juiste invul ling ontstaan in de cirkeltjes drie namen van vruchten. De omschrijvingen van deze re gels zijn niet gegeven. 2 vrouwelijk schaap, 3 nacht vogel, 5 snelle loop, 6 loot, 8 een zekere, 9 ogenblik, 11 Engels bier, 12 belemmering, 14 een zekere, 15 Europeaan, 17 eerste vrouw, 18 doek, 20 plezier, 21 boom, 23 spoedig, 24 keukenge rei, 26 log, 27 veerkracht. ■jaadpaojq ua jaijiapjEe 'xauajpno3 :utiz uappruA ap uba uautEU aa •3jaa LZ 'aja 9Z 'usd k 'Erp SZ 'uiio \z 'loi 0Z 'dei 81 'ba3 l\ 'jaj si 'aua kt 'uiar gx 'axe xi 'jat 6 'aua 8 ')ua 9 'uaz g 'jm g 'too z :Suisso(do 2 5 8 3 6 9 11 14 17 12 15 18 20 23 26 21 24 27 auiqaeuiieBui 01 'uoobxj do dop 6 'doouafjaqauBUi 8 'tmds do uiijS 1 'unajspjooq 9 'jeetps g 'ueui uba puoui X> 'say do jnatj g 'jaSatds g 'jadBij rapnoqos x

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19