Oorlogsincident rond
ijssalon centraal in
onderhoudende film
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
'Moscow on the Hudson'
weemoedige komedie
WERNER HERZOG EN
DE 'ABORIGINES'
OPLOSSING
PIJPAG 12 APRIL 1985
RSUM 2
Spaanse schilder
Semperé overleden
Suske en Wiske: Amoris van Amoras
-Even Piekeren-
'O
b
D
D
O
'O
D
"O
'O
'D
'O
b
0
'O
'O
'O
b
b
D
fO
%>ie Happie en Studio Spo t
Boes
kan
bek
T2
T3Z PAGINA GIDS 2
Iradio.
FOTOARCHIEF DE STEM
bt lachen om die fi-
jas diep in zijn hart
|et zo'n jolige man.
Sjef van Oekel be
neer. Dat is verle-
larenlang was het
lom me uit verve-
Tties te redden. Als
meer wist, kwam
pen. Ik was vroeger
[g onzeker. En heus
i die steeds een hele
jcrijgt. Wanneer ik
rouw 's zaterdags
[>en ging doen, wist'
geen raad met al
Is van de mensen.
Ie ik Sjefke. Daar-
oor het vele werk,
i eigen gezicht ver-
J-om wil ik weer ge-
ïrouwers zijn".
lo's country uur. 01.02
denken. 02.02 Voor wie
kan. 03.02 Midnight
1 Daybreak.
Nws. 7.06-15.30 Het ge-
om: 7.06 Afdeling bin-
".23 Dorrestij ns Pers
(DPA). (7.30 en 8.00
deling binnenland. 8.11
andbericht). 8.30 Nws.
ïld. 9.00 Afdeling bin-
,24 Dorrestijns Pers
(DPA). 9.30 Nws. 9.33
zoek. 10.00 Euroburo.
10.33 Afdeling binnön-
De Afloop. 11.00 Afde-
land (11.30 Nws). 12.00
ngen. NOS: 12.26 Mede-
)or land- en tuinbouw.
50 Nws. 12.36 Afdeling
13.00 Nws. 13.10 NL-
Dericht (13.30 Nws). 14.30
Het Symposium, per-
ipressies. 15.00 Afdeling
NOS: 15.30 Nws. 15.33
lang, gesprekken met
ïstenaars. IKON: 16.00
Nws. VPRO: 16.33 Wei-
kringen. VARA: 17-30
Dingen van de dag.
Nws. 18.10 BZ. 18.30:
oorlichting: De Neder-
tillen. HV: 18.40 Het
in de twijfel. NOS: 19.40
adden en Wuustwezel.
VARA: 20.03 VARA
nd (20.03-21.00 Mono-
12.30 Nws).
Door Marjan Mes
gen historisch incident uit
en de herinnering aan
jjjn vader, een geëmigreer-
ije Duitse jood, stonden mo
del voor de film 'De IJssa
lon' van Dimitri Frenkel
frank. De twee films, die hij
tot nog toe maakte, 'Hoge
bakken, echte liefde' en 'De
Boezemviend' (met André
van Duin), hadden weinig
niveau. 'De IJssalon' daar
entegen tekent met grote
liefde de verzonnen figuur
van de Berlijns-joodse emi
grant Otto Schneeuweiss,
die in het vooroorlogse Am
sterdam een ijssalon Is be
gonnen en nu, in februari
1914, het vuur na aan de
schenen krijgt gelegd.
Vooral om deze figuur, die
schitterend wordt gespeeld
door Gerard Thoolen (onze
beste filmacteur van dit mo
ment), is de film het aanzien
alleszins waard. Bovendien
is hij redelijk spannend en
werd fraai gefotografeerd
door Theo van de Sande. Het
scenario is fantasie, maar
werd ontleend aan de histo
rische overval op de ijssalon
Koco in de Amsterdamse
Van Woustraat door de
Grüne Polizei in februari
1941. Deze ijssalon werd
door Duits-joodse emigran
ten gedreven. Bij de overval
werden de Duitse soldaten
vergiftigd door ammoniak
gas uit de ijsmachine. Een
van de eigenaars, Ernst
Cahn, weigerde ondanks
martelingen de naam van de
monteur te noemen, die de
slang had bevestigd. Hij
werd op 3 maart 1941 gefu
silleerd.
Dit oorlogsincident wordt
in de film uitgebeeld zonder
dat de overheersende indruk
bestaat, dat het Frenkel
Frank daar vooral om te
doen is geweest. Het ging
hem duidelijk om die joodse
man; een artiest in zijn vak,
die onder het smaakvol lar-
I deren van ijscoupes Schiller
citeert en zijn gasten op een
Witz tracteert. Otto Schnee-
I weiss is sentimenteel en ro-
mantisch. Hij 'schwarmt' bij
Mahler en als hij uit de
mond van de vijand zelf ge-
il hoord heeft wat er met de
joden gebeurt, verschuilt hij
I zich passief achter zijn Ber-
lijnse herinneringen, die hij
oproept aan de hand van
I oude foto's.
Hij is goedmoedig, paci-
fistisch en ontwikkeld en
Een scene uit 'De ijssalon'. V.l.n.r. Marion Bloemen,
Gregor Frenkel Frank, Renée Soutendijk en Bruno
Gam. - FOTO ARCHIEF OE STEM
wil, ondanks bedreigingen
aan zijn adres, van geen ge
weld weten. Maar hij kan
het niet ontlopen, want zijn
■joodse' ijssalon, die hij met
zwier drijft, is begin 1941
bron van agressie bij de
NSB. Hij pleegt struisvogel
politiek, omdat hij zich - zo
als zoveel van zijn lotgeno
ten - de vreselijke waarheid
niet in kan denken. Via de
omweg van een merkwaar
dige driehoeksverhouding
voltrekt zijn noodlot zich
versneld. Hij wordt geëxe
cuteerd, niet omdat hij jood
is, maar vanwege zijn ver
meende schuld aan de am-
moniakaffaire. In de gevan
genis - ontroerende beelden
met medegevangenen -
toont hij zijn ware aard;
geen lafheid, maar de mod
om de werkelijke daders
niet te noemen.
Otto heeft een platonische
verhouding met het Amster
dams volksmeisje Trudi
(Renée Soutendijk, die later
plotseling beschaafd gaat
praten). Hij heeft haar lief,
voor haar is hij alleen maar
een goede vriend. De komst
van een oude vriend, Gus-
tav, uit Berlijn, die nu ma
joor bij de Wehtmacht is,
geeft Otto aanvankelijk het
voordeel van Duitse be
scherming. Wanneer de
broer van Trudi (Globes
Gijs de Lange) samen met
amateurverzetstrijders de
ammoniakaanval heeft ge
pleegd en Otto onschuldig
gevangen is genomen, kan of
wil Gustav niets uitrichten.
Hij heeft inmiddels een lief
desverhouding gekregen
met Trudi, die de zege heeft
van de grootmoedige Otto.
Trudi's verraad lijkt smerig,
maar ze laat haar Duitse
minnaar in de steek om de
chef van de Gestapo (Carol
van Herwijnen) met geweld
tot Otto's vrijlating te force
ren. Te laat overigens.
'De IJssalon' bevat fraaie
scènes, die soms meer belo
ven dan dat ze uiteindelijk
waarmaken. Als het echt
spannend wordt, volgt niet
zelden een kleine anti-cli
max, of de maker geen op
lossing wist voor de diep
gang, die hij aanvankelijk
oproept. Dat is bijvoorbeeld
het geval bij de scènes,
waarin Otto zich met vriend
Gustav en Trudi in het hol
van de leeuw, het Gestapo-
hoofdbureau, heeft ge
waagd. Hij beledigt de ordi
naire, brallerige chef, die
een oogje heeft op Trudi,
maar het gevreesde gevaar
blijft uit. De Gestapo-chef
moet alleen maar vreselijk
lachen. De tegenstellingen
tussen Duitsers en Neder
landers blijven in het kom -
sche: „Die gekke Nederlan
ders, die maar één koekje bij
de thee serveren en dan
weer gauw de koektrommel
wegzetten".
Niettemin is de film bij
zonder onderhoudend en en
enkele maal zelfs ontroe
rend. Jammer, dat de be
faamde Duitse acteur Bruno
Ganz als Gustav nauwelijks
enige persoonlijkheid uit
straalt. Hij heeft kennelijk
geen raad geweten met zijn
overigens ook weinig over
tuigende aandeel in het sce
nario. Dat hij een 'goede
Duitser' is en anti-nazi on
danks zijn uniform, weet hij
aannemelijk te maken door
een passieve uitdrukkings
loosheid. Thoolen met zijn
soms wel karikaturale Duit
se accent is de rol van Otto
echter op het lijf geschre
ven; een wijze underdog,
wiens motto is: „Wat is de
Witz om een held te zijn?"
'De ijssalon' van Dimitri Fren
kel Frank draait ('s avonds) in
Mignon in Breda.
Door Marjan Mes
in Moskou is het misschien
geen koek en ei, maar New
lork is evenmin het para
dijs op aarde. Het verschil is,
lat je in de ene stad volledig
in de pas moet lopen van de
partijpolitiek en in de ande-
fe ondanks geweld en ar
moede toch vrij bent om
keuzes te doen en te zeggen
kat je wilt. Dit is zo'n beetje
de boodschap van 'Moscow
on the Hudson', de tegen het
eind steeds weemoediger
wordende komedie van Paul
Zijn hoofdpersonage Vladi
mir (Robin 'Garp' Williams)
is een saxofonist van het
Moskouse Staatscircus, die
tijdens een toernee in New
York asiel aanvraagt. Dat
gebeurt tijdens slapstic
kachtige scènes in het luxe
warenhuis Bloomingdale's,
waar hij achtervolgd wordt
door twee potsierlijke KGB-
agenten. Hij loopt gelijk in
de armen van een vriende
lijke neger en een aantrek
kelijke Italiaanse met wie
hij zijn nieuwe leven deelt.
Aanvankelijk lijkt dit le
ventje een swingend feest,
maar New York is toch niet
zo'n droomstad als Vladimir
in Moskou gedacht had.
Echte Amerikanen ontmoet
hij niet, iedereen is net als
hij een immigrant, die hard
moet sappelen om aan de
kost te komen en de enige
echte Amerikanen, die hij
kent, is zijn aanvankelijke
gastgezin, een negerfamilie
zonder werk. Zijn vriendin
netje wil als Italiaanse haar
geëmancipeerdheid bewij
zen en verlaat hem en zijn
negervriend gaat terug naar
Alabama. Maar uiteindelijk
zien zij elkaar weer terug,
omdat ze net als Vladimir
toch liever New York met
zijn vele, latente mogelijk
heden verkiezen boven een
beschermd, maar dor be
staan. De 'American Dream'
blijft een droom, waarover
Vladimir overigens aan zijn
familie enthousiast bericht.
Een in het begin - met de
studiobeelden van Moskou -
wel erg clichématige film
vol flauwe grappen, maar
later toch een erg sympa
thieke komedie, die pleit
voor de menselijke gelijk
waardigheid waar ook ter
wereld.
'Moscow on the Hudson' van
Paul Mazursky. Cinésol 1 in
Breda.
De Koning van Engeland in Huist vertoont The Never Ending
Story', spectaculair sprookje van Wolfgang Petersen naar het
boek van Michael Ende. In dezelfde bioscoop ook: 'Under the
Volcano' met Albert Finney, naar het boek van Malcolm Low-
rey, en 'Body Double', de erotisch geladen thriller van Brian De
Palma.
Gulden Vlies in Brugge en Rubens in Antwerpen gaan door
met de absolute Oscarwinnaar 'Amadeus', de vooral op fantasie
berustende Mozart-f ilm van Milos Forman.
Gulden Vlies 2 in Brugge vertoont opnieuw de spannende en
ontroerende film "The Killing Fields', een prachtig gefotogra
feerde oorlogsfilm zich afspelend in Cambodja ten tijde van de
Vietnam-oorlog.
Sinjoor in Antwerpen brengt 'Beverly Hills Cop' waarin Ed
die Murphy met veel improvisatietalent een ongehoorzame,
schrandere zwarte politieman speelt, die met tegenwerking van
zijn collega's een moordzaak oplost. Een combinatie van kome
die en politieverhaal.
In Memling in Brugge en Rex in Antwerpen draait 'A passage
to India' van de oude rot David Lean, de man van 'The bridge on
the river Kwai', 'Doctor Zhivago' of 'Lawrence of Arabia', stuk
voor stuk monumentale vertellingen die zeer succesvol waren.
'A passage to India' is van dit typische Lean-laken eenzelfde
pak. Opnieuw kunnen we ons vergapen aan een groots opgezette
en oogstrelende vertelling, vol pracht en praal en magnifieke
massa-scène's. Het is prachtig prentenboek waarin het goed
bladeren is en waarbij niemand zich zal vervelen, al duurt het
bijna drie uur voordat men de slotpagina bereikt.
De Britten hebben een opmerkelijke voorkeur de hand in
eigen boezem te steken. Met name als het om India gaat. In deze
film maken we kennis met een groepje op en top Britten, die ste
vig in het Indiase zadel zitten en minachting hebben voor alles
wat uit het land zelf afkomstig is. Het hoofd van de school voor
de blanken is de enige uitzondering op deze regel.
Hij krijgt onverwacht steun, als uit Londen twee dames aan
komen: de moeder van de plaatselijke politierechter en diens
aanstaande bruid. Deze twee zijn wel geïnteresseerd in de eigen
cultuur. Tegen alle gevestigde tradities in, zoeken ze kontakt
met de plaatselijke bevolking.
Dat heeft een dramatische apotheose tot gevolg. Tijdens de
picknick die hun Indiase vriend heeft georganiseerd, raakt het
meisje helemaal in de war. Het sceptische Britse thuisfront weet
er niets anders dan een poging tot aanranding van te maken.
Het komt tot een rechtszaak met een zeer verrassende ontkno
ping.
David Lean heeft zich niet laten verleiden tot een ongenuan
ceerde zwart wit-tekening van de tegenstellingen en dat komt
de geloofwaardigheid van zijn verhaal alleen maar ten goede. 'A
passage to India' is daardoor niet alleen een boeiende film, maar
ook een moedige.
Van onze filmredactie
Na zijn spectaculaire stunt 'Fitzcaraldo', zich afspelend in het
Amazonegebied, heeft Werner Herzog zich thans gericht op de
bedreigde cultuur van de Australische Aborigines in 'Where the
green ants dream'. Een voor zijn doen nogal lichtvoetige film,
gebaseerd op een door hemzelf ontworpen, zogenaamde duizen
den jaren oude mythe.
Die vertelt, dat in een bepaald gebied groene mieren dromen
en dat zij bij verjaging de aarde zullen doen vergaan. Op die
heilige plek komt uitgerekend een uraniummaatschappij borin
gen verrichten. De stam, die de mieren moet beschermen, komt
daar tegen in verzet. Herzog heeft er een fraai uitziende speel
film van gemaakt, waarin hij nauwelijks partij trekt, maar
waarin hij wel duidelijk maakt, dat de niet op realiteit geba
seerde dromen van de Aborigines ook de zijne zijn.
Bruce Spencer speelt een wat klungelige, jonge wetenschap
per, die als progressieveling sympathie koestert voor de zaak
van de eeuwenoude volksstam. Zijn baas wil de donkere
Australiërs met geschenken overreden om vertrouwen te heb
ben in de westerse vooruitgang. Het komt tot een proces, dat zij
verliezen en dat hen afscheept met een vliegtuig, een symbool
van hun mierenmythe. Vooral het begin zit vol vaart en span
ning, later wordt de film brokkelig en te fragmentarisch. De
kunstenaar-'intellectueeT Wandjuk Marika speelt als clan
woordvoerder een hoofdrol, maar heeft die wel uit zijn hoofd
geleerd in plaats, dat hij de Aborigine speelt, die hij is.
'Where the green ants dream' van Werner Herzog. Cinésol 2 in Breda.
GOES
Grand Theater - 19 u.
Hot bubblegum, dikke liefde.
21.30 u. The terminator, 16 j.
23.30 u. Inspirations, 18 j.
HULST
De Koning van Engeland
14.30 en 19 u. The never ending
story, a.l.
14.30,19 en 21.30 u. Hot bubble
gum, dikke liefde, 12 j.
21.30 u. Under the volcano, 16 j.
14.30,19 en 21.30 u. The termi
nator, 16 j.
19 u. Body double, 16 j.
14.30 u. Ciske de Rat, a.l.
21.30 u. Vurige meisjes orgiëen,
18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Ghostbusters, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
14,19.30 en 21.45 u. Hot bubble
gum, dikke liefde.
19.30 u. De uitroeier, 16 j.
21.45 u. Onze eerste wip, 16 j.
14 u. Sneeuwwitje en de 7 dwer
gen, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra 1 - 14 u.
Sneeuwwitje, a.l.
20 u. Amadeus, a.l.
23.30 u. Sex kanon, 18 j.
Alhambra 2 - 14 en 19 u.The
never ending story.
21.30 en 23.30 u. Body double.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14.25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Lesripoux.
Metro I - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Metro II - 12,14,16.30,19 en
21.30 u. Ladyhawk.
Odeon - 14,16.30,19 en
21.30u. Caligula.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama
deus.
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Beverly hills
cop.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Hotel New Hampshire.
Quellln I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jan zonder vrees.
Quellln II - 12,15,18 en 21
u. Brazil.
Quellln III - 12,14,16,18,20
en 22 u. The never ending story.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Gremlins.
Astrld - 12,14,16,18 en 20
u. De schone en de vagebond.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Star Trek deel 3.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Escape from heil.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Les specialistes.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Top secret.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The terminator.
TIJI - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Places in the haert.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Peril en la demeure.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
14.30 u. Purple rain.
20 en 22.30 u. The killing fields.
Gulden Vlies 3
14.30 u. Merlijn de tovenaar.
20 en 22.30 u. Tightrope.
Memling
14.30 en 20 u. Passage to India.
Rembrandt
20 u. Savage streets.
22.30 u. Histoire d'O deel 2.
DE KLINGE
R. de Moor
schieting.
19.30 u.
HULST
DenDullaert - 20.15 u.
Folkloristische zang- en dans
avond.
VLISSINGEN
Vestzaktheater - 20.30 u.
Jenny Arean met het solopro
gramma 'Gescheiden vrouw op
oorlogspad'.
exposities
HULST
Galerie van Geyt - Schilderij
en en tekenwerk van Ronny
Ivens. Geop. dag. 9-12 u. en
13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd.
gesl. (tot 7 mei).
MIDDELBURG
De Vleeshal, Markt - Urbain
Muikers, installatie Wocks. Ge-
op. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17
u. (t/m 14 april).
Dam 43 - Werken van Jan
Vercruysse. Geop. do. t/m zo.
14-17 u. (t/m 5 mei).
ANTWERPEN (B)
Sterckshof, Deurne - 'Uit de
sacristie', textiel en juwelen in
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u.
ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.).
BRUGGE (B)
't Leerhuys, Groeninge
35 - Jan Cobbaert met schilde
rijen, gouaches en etsen en Fri
Cavens met keramiekbeelden.
Geop. dag. 14-18 u. zond. 11-
12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 april).
GENT (B)
Museum voor Schone Kun
sten - Tekeningen, aquarellen
en gouaches uit eigen bezit. Ge
op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot
28 april).
ST. NIKLAAS (B)
Internationaal Exlibrlscen-
trum - Selektie van de interna
tionale exlibriswedstrijd 1985
Geop. weekd. 14-17 u za. 9-12
en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u.
(tot 22 april).
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'
Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo.
10-12 en 15-17 u. (tot 22 april).
KLOOSTERZANDE
De Kastanje - 20 u.
prijskaarting.
ALICANTE (RTR/AFP) - De
Spaanse abstracte schilder
Eusebio Semperé is woensdag
op 62-jarige leeftijd in zijn
huis in Onil in de provincie
Alicante overleden aan com
plicaties die voortvloeiden uit
de beroerte die hem jaren ge
leden gedeeltelijk had ver
lamd.
Semperé, die in 1983 win
naar was van de kunstprijs
'Principe de las Asturias' -
vernoemd naar de titel van de
Spaanse troonopvolger -,
woonde van 1950 tot 1960 in
Parijs, waar hij nauwe con
tacten onderhield met andere
kunstenaars van de Europese
Avant-Garde, zoals Pevsner,
Burri, Delaunay en Dorfles.
In 1923 in Onil geboren is
Eusebio Semperé altijd be
schouwd als de belangrijkste
Spaanse representant van de
Op Art en wegbereider van de
Style Cinétique in Spanje.
uur nieuws. EO:
3. 8.03 Tijdsein. 9.03 De
'ruitmand. NOS: lO.Ot
i. 12.04 Radio Thuis-
13.03 Tipparade. 15.W
NOS: 18.04 De vakan-
JO: 19.02 Curry en van
Countdown Café.
Ochtendstemming. Met
)e werken van Chop"1
,9.00 Veronica's meester^
J.30 Muziek voor miOp®:
12.00 Lunchconcert. W-jg
1 Songs of praise.
ium: Brahms. 15.00 Zeg*
irijven, cultureel
Klein bestek: werKe
il 16.30 Uit de schat aer
7.00 Crème du Baroque
3). 18.45 Orgelbespeling;
larst. 19.15 De Cantate»
NOS: 20.00 Internatwj
ert Podium: SchönW
o.l.v. Reinbert de Leeu
en (20.45-21.00 Muje*
1.45 Horizon. 22.30 N*»
ichiel de Ruyter. Dutch
estra.
NOS-sportief. 9.25 W®,
n. Teleac: 9.30 Ondernou
jRVU: 10.00 Zelfhulp
met anderen
30 Ahum yum yu^/ iA
sending van de %Jne-
30 Taal en teken.
i leiw AarS
Uws voor buitenlan0 «Q
ks. 19.10 Berbers.
ms-Arabisch. W.
9.40 Homonos. 20.10 I*
Ooed io 1 Dol ii een zuare
straf voor de Bloempotten
°J°. tri roor \Jv dent ook f/^)| Dank zó jou, LambihJij bent mijn (rote)
M dan met znj\ reranderdj V voorbeeld tliln IDOOL
Wpnoten te
f tiaar wat moet er nu peuren
.metdemortelmaaien van tmorisi,
li/ moeten loth eteny
Horizontaal en verticaal die
nen dezelfde woorden te wor
den ingevuld. Bij juiste invul
ling ontstaan in de cirkeltjes
drie namen van vruchten. De
omschrijvingen van deze re
gels zijn niet gegeven.
2 vrouwelijk schaap, 3 nacht
vogel, 5 snelle loop, 6 loot, 8 een
zekere, 9 ogenblik, 11 Engels
bier, 12 belemmering, 14 een
zekere, 15 Europeaan, 17 eerste
vrouw, 18 doek, 20 plezier, 21
boom, 23 spoedig, 24 keukenge
rei, 26 log, 27 veerkracht.
■jaadpaojq
ua jaijiapjEe 'xauajpno3 :utiz
uappruA ap uba uautEU aa
•3jaa LZ 'aja 9Z 'usd k 'Erp
SZ 'uiio \z 'loi 0Z 'dei 81 'ba3 l\
'jaj si 'aua kt 'uiar gx 'axe xi 'jat
6 'aua 8 ')ua 9 'uaz g 'jm g 'too z
:Suisso(do
2
5
8
3
6
9
11
14
17
12
15
18
20
23
26
21
24
27
auiqaeuiieBui
01 'uoobxj do dop 6 'doouafjaqauBUi 8 'tmds do
uiijS 1 'unajspjooq 9 'jeetps g 'ueui uba puoui
X> 'say do jnatj g 'jaSatds g 'jadBij rapnoqos x