Suzuki Swift: klein maar bijzonder dapper
'AUTOTIPS
»A
DE SUZUKI SWIFT STMT VUUR U KUAR RU:
RENAULT
998.-
91
Ter
schi
CAPPENDIJK-HULST
De grootste elektronika-
detailhandel ter wereld
'Aiimnot
Maak nu snel
een proefrit in
de nieuwe
Renault Super 5
VERVOE1
diverteren
scheelt een slok
op een borrel,
sl lj ter. 9 5
IMISSAN
^jgl
J.l. BRUGGE ZN B.V.
«,leeILui
deze weer
De zekere service van een wereldproducent
75 Jaar
scouting
ook in
Sluiskil
Showband
Irene
succesvol
hi België
DE STEM VAN DONDERDAG 11 APRIL 1985
Sportief uiterlijk
Driftkikkertje
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
HET IS NIEUW, MOOI, ZUINIG EN
STAAT BIJ ONS KLAAR VOOR
EEN UITGEBREIDE PROEFRIT
DE RENAULT 11 HEEFT NU EEN
MAAL WAT MEER TEMPERAMENT
Renault-dealer
- HOGE BELONING -
AUTOSUPERMARKT
AUTOVERHUUR
^esggj
occasions
GARAGE
Superbe stereo cassettespeler: de kilometers lijken een stuk korter
Realistic® PRO-2003 computerscannei
DONDERDAG 11 APRIL
Bijzondere
activiteiten
renvereniging
windhonden
Sinds enige lijd levert Suzuki,
het grote merk van de kleine per
sonenauto's, de Swift 1.3 L. Feite
lijk de SA 310, maar met een 1.3 L
motor in plaats van de één liter.
Overigens, de SA 310 gaat thans
ook door het turbulente autowe
reldje als Swift. Suzukitechneuten
ontwikkelden een gloednieuwe
vierpitter. Deze drijft via een vijtver-
snellingsbak de voorwielen aan.
Door toepassing van de modernste
technieken weegt de krachtbron
slechts 71.5 kg. Dit blok met een
cilinderinhoud van 1324 cm3 levert
een maximum vermogen van 53.8
kW (73 pk) bij 5800 omw. /min. Het
maximum koppel bedraagt 104.8
Nm (10.7 kgm) en komt vrij bij
4000 tpm. Het staat buiten kijf dat
al deze opgewekte energie de
slechts 700 kg wegende Swift tot
hoge prestaties brengt, maar daar
over later meer.
Suzuki levert de Swift 1.3 L in
twee uitvoeringen, de GL en GS.
Het verschil zit 'm voornamelijk in
de uitrusting. Ondermeer door toe
passing van een andere carbura
teur neemt de GS iets sneller de
kuierlatten. Tevens accelereert 'ie
een pietsie rapper. Tegen meer
prijs van f 500.- rolt de GS in twee
kleuren metalliclak en GS-striping
plus fraai gestileerde wieldoppen
de showroom uit. Met de GS-uit-
voering stoeiden we een weekje.
Door de in twee kleuren gespo
ten koets, dikke spoiler onder de
voorbumper voorzien van halo-
geen-mistlampen en twee ge
stroomlijnde elektrisch te verstellen
buitenspeigels oogt de Swift GS
lekker sportief. Toch vermoeden
omstanders zeker niet zoveel „po
wer" onder de sterk aflopende mo
torkap. Standaard beschikt de GL
over een gelaagde voorruit, getint
glas rondom, spatlappen vóór en
achter, stootranden, afsluitbaar
benzineklepje en halogeen kop
lampen. Voor de GS komen daar
nog keramisch afgewerkte zij-
ruitjes achter bij. Voor dit type wa
gen mogen we een Cw-waarde
van 0.37 gerust gunstig noemen.
Binnenskamers vinden we alles
wat men vandaag aan de dag wen
sen kan, vooral bij de GS. Zaken
waarvoor men vooral bij Europese
wagens vaak vorstelijke meerprij
zen neertelt. We noemen: een rits
waarschuwingslampjes, aansteker,
twee snelheden ruitewissers plus
vaste interval en armsteunen op de
portieren. Fraai beklede stoelen en
achterbank krijgen door de rode
biezen een plezierig aanzien. De
rugleuning laat zich in twee delen
wegklappen, wat de funktionaliteit
nog groter maakt. Elektrisch kan
men de achterdeur ver- en ont
grendelen. Op de vloer en in de
bagageruimte zien we moquette-
bekleding. Een keurig met de ach
terklep omhoog scharnierende
hoedenplank houdt de bagage uit
het zicht van al te nieuwsgierigen.
Als schrijver over auto's val je
vaak van het ene uiterste in het an
dere. De ene week rij je in een
slagschip van pakweg 60 a 70 mil
le, terwijl daarna een mini van nog
geen tienduizend piek aan bod
komt. Overschakelen van rijstijl is
dan een eerste vereiste. Tevens is
het raadzaam de prijs in het vizier
te houden. Immers, alle waar naar
z'n geld. Veel plezier beleven we
echter aan een scheurijzertje
waarvan de goegemeente de snel
heid aan de buitenzijde niet afziet.
Zo'n snelle rakker is de Swift GS.
Wat te denken van 168 echte kilo
meters per uur (de klok staat dan
op 178 km/u) en een sprint van 0 -
100 km/u in slechts 11.3 sec. On
danks de lengte van slechts 358
cm en breedte van 154 cm biedt
de Swift opvallend veel binnen
ruimte. Via de breed openslaande
deuren bereiken we de uitstekend
zittende kuipstoelen. Plaats nemen
op de achterbank - met kleine
geïntegreerde hoofdsteunen
kostte een beetje meer moeite.
Vóór en achter vinden niet al te
langen onder ons ruimte voldoen
de. Met de voorstoelen in achterste
stand komen de onderste ledema
ten van de achterpassagiers iets in
het gedrang. Maar goed, in veel
gevallen wordt die bank bezet door
kinderen. Die vaak met de benen
op de bank zitten, of als ze nog
kleuter zijn uiteraard in een veilig
heidszitje zitten.
Dank zij een uitgekiende
vormgeving van het roer blijft bij
neutraalstand daarvan een volle
dig zicht vrij op het overzichtelij
ke dashboard. De motor start
vlot na een koude nacht en heeft
weinig last van een ochtendhu
meur. Het prima in de hand lig
gende pookje bedient de vijfbak
licht en soepel. We zijn van Su
zuki eigenlijk niets anders ge
wend. De koppeling vraagt wei
nig pedaalkracht en grijpt vlot
aan. Vanuit het vooronder blijft
het lekker rustig. Het „torretje"
laat zich middels een lichte bron
wel horen, maar verre van hin
derlijk. Uit een test van de SA
310 begin dit jaar bleek al dat
windgeruis bijna niet voorkomt.
Dat geldt uiteraard ook voor de
Swift. Prima!
Ook over de wegligging niets
dan lof. Natuurlijk veerde Suzuki
deze GS straffer af dan z'n langza
mere broertjes. Ook beschikken
zowel de GL- als GS-versie voor en
achter over een stabilisatorstang.
Nauwkeurige en directe besturing
en een prima koersstabiliteit zijn
daar het resultaat van. Op zijwind
en oneffenheden in het wegdek
reageert de Swift amper. Tijdens
scherp bochtenwerk doet Suzuki's
raspaardje het uitstekend. Overhel
len van de koets is er zo goed als
niet bij. Ondanks het lichte onder
stuurkarakter hoeft men niet in het
stuur te hangen. Dik 70 peka's is
geen sinecure voor zo'n benjamin.
Vooral op een nat wegdek spinnen
de voorwielen, zelfs in z'n „twee".
Dan een beetje rustig aan derhal
ve. Dribbelverschijnselen zijn de
Swift vreemd.
Grote hobbels in de weg ver
werkt de vering comfortabel, met
de kleine kost dat aanmerkelijk
meer moeite. Vooral markeringen
en richels dringen duidelijk naar
binnen door. Voor zo'n duiveltje in
een doosje zijn goede remmen een
eerste vereiste. De Swift heeft ze.
Bij slechte geringe pedaaldruk
treedt er een stevige vertraging op.
Blokkeerverschijnselen nemen we
slechts aan het eind van een
(nood-)stop waar.
Het grote glasoppervlak zorgt
voor veel zicht rondom. In de rech-
terspiegel zien we het beeld dat we
missen door de achterstijlen. Ka
chel en ventilatie doen het in ons
vochtige en vaak koude kikkerland
naar ie'ders tevredenheid. Vooral in
het stadsverkeer voelt de Swift zich
bijzonder thuis. Tot grote verba
zing van medeweggebruikers wint
'ie (bijna) ieder stoplichtsprintje.
Hij beweegt zich soepel door het
drukke verkeer en oogst op de gro
te weg helemaal verwondering.
Niemand verwacht die snelheid
van zo'n krummel. Grote jongens
tweemaal zo zwaar en minstens
twee keer zo duur moeten soms
naar rechts.
Ondanks al dat gejakker springt
de motor zuinig met de superben-
zine om. Tijdens onze testweek
verstoken we gemiddeld 6.0 liter
per 100 km (1 op 16.7). De tank
herbergt slechts 31 liter. Hierdoor
moet men wel vaak naar de pomp.
DE NIEUWSTE RENAULT SUPER 5
NU MET GRA TIS FINANCIERING
Kom kijken en rijden en wij informeren u
vrijblijvend over onze speciale conditie's
Absdaalseweg 58 - 01140-13524
InlichtingenDe Stem, 076-236911
Garantie zonder eigen risico.
Honda Civic, 4-drs., rood1983
Renault 5 TL rood1982
Lada 2105 rood1981
Suzuki Carry Van, geel1981
Nissan Cherry 1400 GL, blauw metallic1981
Opel Ascona 19, bruin metallic1980
Fiat 127 de luxe, rood1980
Opel Ascona 2.0 diesel, brons1980
Opel Commodore 2500 S rood 4- gasinst1980
Mazda 626 Coupé brons1979
Ford Taunus 1600 stationcar, beige1979
Peugeot 504 GL diesel, blauw metallic1979
Opel Kadett 12S brons1979
Subaru 1400 DL geel1976
Mercedes 200 0, groen metallic1975
Datsun 240 Z rood1973
De met gemerkte auto staat te Terneuzen.
AUTOMOBIELBEDRIJF
AUTOVERHUUR
NISSAN
SCHUTTEBSHOFWEG 15
TERNEUZEN. 01150-12612
PIERSSENSPOLOERSTR. 25.
SLUISKIL 01157-1627
1,'ll-L-fUI
Op 5 april 1985 werd te Breda ont
vreemd een personenauto Ford Sierra
kenteken KZ-49-DV
chassisnr. wvoaxxgbbaes 91028
kleur goudbruin
De tip, welke leidt tot het terugverkrij-
gen van bovenstaand voertuig zal wor
den beloond met 10 procent van de te
ruggevonden waarde van het voertuig.
Tips worden ingewacht onder tel.nr.
085-435255. Na kantoortijd 085-455045.
Vragen naar de heer Looman.
Bureau H.A. van Ameyde B.V.
Kleine Oord 181Arnhem.
Terneuzen, Schuttershofweg 15,
(filiaal) (01150)-12612
Sluiskil, Pierssenspolderstraat 25,
(01157)-1627
SUZUKI
•^e
s*®v
^Adverteren
staat ug
Inlichtingen
De Stem. 076-236911
Renault 5 TLblauw 1983
Renault 5 GTLrood 1982
Renault 9 GTLblauw 1982
Renault Fuego TLblauw 1982
Renault Fuego GTXblauw 1981
Renault 25 GTXgrijs 1984
Honda Quintetgroen 1981
Industrieweg 8, Oostburg, tel. 01170-4170
Strakgelfjnde,
3-delige baby- (jj kamer van massief MDF-
hout, bestaande uit ledikant, kommode en opzet-
kast met veel bergruimte. De pr(]s ie 'n lachertje!
van 1498 - DEZE WEEK
baby-kindermode
NOORDSTRAATPROMENADE 21
TERNEUZEN TEL. 01150-94118
Aanbiedingen geidig tof 29 april 1955 en zolang
de voorraad strekt. Prijzen incl. BTW
High power: maar liefst 2 x 12 W krachtig
L Toets voor gebruik van Metal Cr02 cassettes
Met Dolby* B ruisonderdrukking
Automatisch muziekzoeksysteem autoreverse
3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting 12-1982
Dolby is een handelsmerk van Dolby Laboratories. Ine
60 kanalen binnen 8 banden,
waaronder vliegtuigband en FM
omroepband: terwijl de prion
teitsschakeling voortdurend uw
voorkeursfrequentie in de galen
houdt luistert u bv op Hilversum'1
naar het looi
sfe nieuws
Voor gebrul'
thuis of in de
auto. 20-91"
Archer antenne
(banden IV en
Gevoelige FM-MG portable
Werkt op baft, of netspan
ning. AFC op FM. Schake
laar voor toonregeling.
Incl. oortelefoon
12-717 149
Prima kleuren- en
zwartwit-ontvangst
(UHF, kan. 21-65).
Tot 13,5 dB verster
king. 15-9222
389
MPA-20 meng-
versterker (20 W)
2 mengbare MIC-
ingangen AUX-
ingang. Werkt op 12 V
DC of op netspan
ning 32-2020
_84«e
Digitale
kwartswekker
2 afzonderlijke wek-
SO tijden. Backup met
LED-lampje voor
bafferijcondifie
63-774
Draagbaar
alarmsysteem
Ultrasonisch. Werkt op
batt. Alarmsignaal in-
geb. Afm.: 18 x 10 x
6 cm. 49-306
Er is overal een Tandy-winkel in de omgeving
BREDA, Ginnekenweg 339/2, tel.(076) 656346, BERGEN-OP-ZOOM. Zuivelstraat 1&j
tel.101640) 41619, ROOSENDAAL, Nieuwe Markt 47, tel.(01650) 33605, TERNEUZEN, Axel
sestraat 91, tel.(01150) 13134 j
In tranchisewinkels en bi] de etkendt^ji
kunnen de prijzen en voorwaarden'^^
Van onze
correspondent
IJZENDIJKE - Evenals vorig
jaar is IJzendijke ook ditmaal
J^eer één van de acht vertrek
plaatsen voor de dertiende
Jjitie van de Europamars.
Behalve uit het Zeeuws -
Vlaamse dorp beginnen dui
zenden wandelaars aan de
tocht, die vrijdag 19 april in
Straatsburg zal eindigen, van
uit Canterbury (Engeland),
Eindhoven, Küssnacht am Ri-
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - De Zeeuwse
Windhondenrenvereniging
heeft haar jaarlijkse algemene
ledenvergadering gehouden.
Tijdens de vergadering had
een bestuurswisseling plaats.
I. Lijnse stelde zich niet meer
herkiesbaar en in zijn plaats
werd K. Boogaard-Beeke ge
kozen. De heer Lijnse werd
benoemd tot erelid van de ver
eniging.
De vereniging heeft voor het
jaar 1985 als bijzonder activi
teiten gepland: 4 mei open dag.
Op deze dag worden demon
straties gegeven met Whip
pets, Afghaanse windhonden
en Greyhounds. Doel van de
dag is om niet-Ieden kennis te
laten maken met deze tak van
sport. Op 28 september de na
tionale Gouden Appel Ren.
Tijdens deze wedstrijden wor
den windhondenliefhebbers
uit het hele land verwacht. Op
12 oktober zijn de clubkam
pioenschappen, uitsluitend
voor leden van de vereniging.
Behalve deze bijzondere ac
tiviteiten houdt de vereniging
elke zaterdagmiddag van twee
tot vijf uur trainingen op de
windhondenrenbaan in het re
creatiegebied Oude Zeedijk te
Goes. Ook niet-leden zijn tij
dens de trainingen welkom.
Van onze correspondent
SLUISKIL - Het jaar 1985 is
jubileumjaar voor Scou
ting Nederland. Het spreekt
voor zich dat de Sluiskilse ver
kenners en gidsen daar ook
aan willen meedoen. Daarom
houden ze een actie 'heitje
voor een karweitje' op vrijdag
12 en zaterdag 13 april.
°eze actie komt ten goede
aan het zomerkamp in Mas-
senhove in België. Als extra
actie dit jaar wordt op boven
genoemde dagen door een
groep jongens de ramen van
e auto's gewassen, die voor de
Drug te Sluiskil staan.
De leiding van de groep
aagt dan ook de medewer-
'ng yan alle Sluiskillenaars
andere bestuurders.
Van
onze correspondent
^RNEUZEN - De Terneu-
showband Irene heeft
den eerste buitenlandse optre-
f,. y?n dit seizoen achter de
meiin ndas werd >n de stro-
trea ,reKen succesvol opge-
biiri? in het plaatsje Fleuris
'J Charleroi in Zuid-België.
het*6 stlowband werkte voor
re af^rSte nieuwe repertoi-
.y1 samen met het majoret-
Vi;Peloton Flushing Girls uit
zelfaltlgen- Zondag reist de-
conibinatie af naar Zel-
banri mei gaat de show-
Het .vveer naar Frankrijk.
Voor nieuwe repertoire wordt
vjn et eerst in eigen omge-
wf fyPresenteerd tijdens de
taalVn rond Hoek-To-