Suzuki Swift: klein maar bijzonder dapper 'AUTOTIPS »A DE SUZUKI SWIFT STMT VUUR U KUAR RU: RENAULT 998.- 91 Ter schi CAPPENDIJK-HULST De grootste elektronika- detailhandel ter wereld 'Aiimnot Maak nu snel een proefrit in de nieuwe Renault Super 5 VERVOE1 diverteren scheelt een slok op een borrel, sl lj ter. 9 5 IMISSAN ^jgl J.l. BRUGGE ZN B.V. «,leeILui deze weer De zekere service van een wereldproducent 75 Jaar scouting ook in Sluiskil Showband Irene succesvol hi België DE STEM VAN DONDERDAG 11 APRIL 1985 Sportief uiterlijk Driftkikkertje INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER HET IS NIEUW, MOOI, ZUINIG EN STAAT BIJ ONS KLAAR VOOR EEN UITGEBREIDE PROEFRIT DE RENAULT 11 HEEFT NU EEN MAAL WAT MEER TEMPERAMENT Renault-dealer - HOGE BELONING - AUTOSUPERMARKT AUTOVERHUUR ^esggj occasions GARAGE Superbe stereo cassettespeler: de kilometers lijken een stuk korter Realistic® PRO-2003 computerscannei DONDERDAG 11 APRIL Bijzondere activiteiten renvereniging windhonden Sinds enige lijd levert Suzuki, het grote merk van de kleine per sonenauto's, de Swift 1.3 L. Feite lijk de SA 310, maar met een 1.3 L motor in plaats van de één liter. Overigens, de SA 310 gaat thans ook door het turbulente autowe reldje als Swift. Suzukitechneuten ontwikkelden een gloednieuwe vierpitter. Deze drijft via een vijtver- snellingsbak de voorwielen aan. Door toepassing van de modernste technieken weegt de krachtbron slechts 71.5 kg. Dit blok met een cilinderinhoud van 1324 cm3 levert een maximum vermogen van 53.8 kW (73 pk) bij 5800 omw. /min. Het maximum koppel bedraagt 104.8 Nm (10.7 kgm) en komt vrij bij 4000 tpm. Het staat buiten kijf dat al deze opgewekte energie de slechts 700 kg wegende Swift tot hoge prestaties brengt, maar daar over later meer. Suzuki levert de Swift 1.3 L in twee uitvoeringen, de GL en GS. Het verschil zit 'm voornamelijk in de uitrusting. Ondermeer door toe passing van een andere carbura teur neemt de GS iets sneller de kuierlatten. Tevens accelereert 'ie een pietsie rapper. Tegen meer prijs van f 500.- rolt de GS in twee kleuren metalliclak en GS-striping plus fraai gestileerde wieldoppen de showroom uit. Met de GS-uit- voering stoeiden we een weekje. Door de in twee kleuren gespo ten koets, dikke spoiler onder de voorbumper voorzien van halo- geen-mistlampen en twee ge stroomlijnde elektrisch te verstellen buitenspeigels oogt de Swift GS lekker sportief. Toch vermoeden omstanders zeker niet zoveel „po wer" onder de sterk aflopende mo torkap. Standaard beschikt de GL over een gelaagde voorruit, getint glas rondom, spatlappen vóór en achter, stootranden, afsluitbaar benzineklepje en halogeen kop lampen. Voor de GS komen daar nog keramisch afgewerkte zij- ruitjes achter bij. Voor dit type wa gen mogen we een Cw-waarde van 0.37 gerust gunstig noemen. Binnenskamers vinden we alles wat men vandaag aan de dag wen sen kan, vooral bij de GS. Zaken waarvoor men vooral bij Europese wagens vaak vorstelijke meerprij zen neertelt. We noemen: een rits waarschuwingslampjes, aansteker, twee snelheden ruitewissers plus vaste interval en armsteunen op de portieren. Fraai beklede stoelen en achterbank krijgen door de rode biezen een plezierig aanzien. De rugleuning laat zich in twee delen wegklappen, wat de funktionaliteit nog groter maakt. Elektrisch kan men de achterdeur ver- en ont grendelen. Op de vloer en in de bagageruimte zien we moquette- bekleding. Een keurig met de ach terklep omhoog scharnierende hoedenplank houdt de bagage uit het zicht van al te nieuwsgierigen. Als schrijver over auto's val je vaak van het ene uiterste in het an dere. De ene week rij je in een slagschip van pakweg 60 a 70 mil le, terwijl daarna een mini van nog geen tienduizend piek aan bod komt. Overschakelen van rijstijl is dan een eerste vereiste. Tevens is het raadzaam de prijs in het vizier te houden. Immers, alle waar naar z'n geld. Veel plezier beleven we echter aan een scheurijzertje waarvan de goegemeente de snel heid aan de buitenzijde niet afziet. Zo'n snelle rakker is de Swift GS. Wat te denken van 168 echte kilo meters per uur (de klok staat dan op 178 km/u) en een sprint van 0 - 100 km/u in slechts 11.3 sec. On danks de lengte van slechts 358 cm en breedte van 154 cm biedt de Swift opvallend veel binnen ruimte. Via de breed openslaande deuren bereiken we de uitstekend zittende kuipstoelen. Plaats nemen op de achterbank - met kleine geïntegreerde hoofdsteunen kostte een beetje meer moeite. Vóór en achter vinden niet al te langen onder ons ruimte voldoen de. Met de voorstoelen in achterste stand komen de onderste ledema ten van de achterpassagiers iets in het gedrang. Maar goed, in veel gevallen wordt die bank bezet door kinderen. Die vaak met de benen op de bank zitten, of als ze nog kleuter zijn uiteraard in een veilig heidszitje zitten. Dank zij een uitgekiende vormgeving van het roer blijft bij neutraalstand daarvan een volle dig zicht vrij op het overzichtelij ke dashboard. De motor start vlot na een koude nacht en heeft weinig last van een ochtendhu meur. Het prima in de hand lig gende pookje bedient de vijfbak licht en soepel. We zijn van Su zuki eigenlijk niets anders ge wend. De koppeling vraagt wei nig pedaalkracht en grijpt vlot aan. Vanuit het vooronder blijft het lekker rustig. Het „torretje" laat zich middels een lichte bron wel horen, maar verre van hin derlijk. Uit een test van de SA 310 begin dit jaar bleek al dat windgeruis bijna niet voorkomt. Dat geldt uiteraard ook voor de Swift. Prima! Ook over de wegligging niets dan lof. Natuurlijk veerde Suzuki deze GS straffer af dan z'n langza mere broertjes. Ook beschikken zowel de GL- als GS-versie voor en achter over een stabilisatorstang. Nauwkeurige en directe besturing en een prima koersstabiliteit zijn daar het resultaat van. Op zijwind en oneffenheden in het wegdek reageert de Swift amper. Tijdens scherp bochtenwerk doet Suzuki's raspaardje het uitstekend. Overhel len van de koets is er zo goed als niet bij. Ondanks het lichte onder stuurkarakter hoeft men niet in het stuur te hangen. Dik 70 peka's is geen sinecure voor zo'n benjamin. Vooral op een nat wegdek spinnen de voorwielen, zelfs in z'n „twee". Dan een beetje rustig aan derhal ve. Dribbelverschijnselen zijn de Swift vreemd. Grote hobbels in de weg ver werkt de vering comfortabel, met de kleine kost dat aanmerkelijk meer moeite. Vooral markeringen en richels dringen duidelijk naar binnen door. Voor zo'n duiveltje in een doosje zijn goede remmen een eerste vereiste. De Swift heeft ze. Bij slechte geringe pedaaldruk treedt er een stevige vertraging op. Blokkeerverschijnselen nemen we slechts aan het eind van een (nood-)stop waar. Het grote glasoppervlak zorgt voor veel zicht rondom. In de rech- terspiegel zien we het beeld dat we missen door de achterstijlen. Ka chel en ventilatie doen het in ons vochtige en vaak koude kikkerland naar ie'ders tevredenheid. Vooral in het stadsverkeer voelt de Swift zich bijzonder thuis. Tot grote verba zing van medeweggebruikers wint 'ie (bijna) ieder stoplichtsprintje. Hij beweegt zich soepel door het drukke verkeer en oogst op de gro te weg helemaal verwondering. Niemand verwacht die snelheid van zo'n krummel. Grote jongens tweemaal zo zwaar en minstens twee keer zo duur moeten soms naar rechts. Ondanks al dat gejakker springt de motor zuinig met de superben- zine om. Tijdens onze testweek verstoken we gemiddeld 6.0 liter per 100 km (1 op 16.7). De tank herbergt slechts 31 liter. Hierdoor moet men wel vaak naar de pomp. DE NIEUWSTE RENAULT SUPER 5 NU MET GRA TIS FINANCIERING Kom kijken en rijden en wij informeren u vrijblijvend over onze speciale conditie's Absdaalseweg 58 - 01140-13524 InlichtingenDe Stem, 076-236911 Garantie zonder eigen risico. Honda Civic, 4-drs., rood1983 Renault 5 TL rood1982 Lada 2105 rood1981 Suzuki Carry Van, geel1981 Nissan Cherry 1400 GL, blauw metallic1981 Opel Ascona 19, bruin metallic1980 Fiat 127 de luxe, rood1980 Opel Ascona 2.0 diesel, brons1980 Opel Commodore 2500 S rood 4- gasinst1980 Mazda 626 Coupé brons1979 Ford Taunus 1600 stationcar, beige1979 Peugeot 504 GL diesel, blauw metallic1979 Opel Kadett 12S brons1979 Subaru 1400 DL geel1976 Mercedes 200 0, groen metallic1975 Datsun 240 Z rood1973 De met gemerkte auto staat te Terneuzen. AUTOMOBIELBEDRIJF AUTOVERHUUR NISSAN SCHUTTEBSHOFWEG 15 TERNEUZEN. 01150-12612 PIERSSENSPOLOERSTR. 25. SLUISKIL 01157-1627 1,'ll-L-fUI Op 5 april 1985 werd te Breda ont vreemd een personenauto Ford Sierra kenteken KZ-49-DV chassisnr. wvoaxxgbbaes 91028 kleur goudbruin De tip, welke leidt tot het terugverkrij- gen van bovenstaand voertuig zal wor den beloond met 10 procent van de te ruggevonden waarde van het voertuig. Tips worden ingewacht onder tel.nr. 085-435255. Na kantoortijd 085-455045. Vragen naar de heer Looman. Bureau H.A. van Ameyde B.V. Kleine Oord 181Arnhem. Terneuzen, Schuttershofweg 15, (filiaal) (01150)-12612 Sluiskil, Pierssenspolderstraat 25, (01157)-1627 SUZUKI •^e s*®v ^Adverteren staat ug Inlichtingen De Stem. 076-236911 Renault 5 TLblauw 1983 Renault 5 GTLrood 1982 Renault 9 GTLblauw 1982 Renault Fuego TLblauw 1982 Renault Fuego GTXblauw 1981 Renault 25 GTXgrijs 1984 Honda Quintetgroen 1981 Industrieweg 8, Oostburg, tel. 01170-4170 Strakgelfjnde, 3-delige baby- (jj kamer van massief MDF- hout, bestaande uit ledikant, kommode en opzet- kast met veel bergruimte. De pr(]s ie 'n lachertje! van 1498 - DEZE WEEK baby-kindermode NOORDSTRAATPROMENADE 21 TERNEUZEN TEL. 01150-94118 Aanbiedingen geidig tof 29 april 1955 en zolang de voorraad strekt. Prijzen incl. BTW High power: maar liefst 2 x 12 W krachtig L Toets voor gebruik van Metal Cr02 cassettes Met Dolby* B ruisonderdrukking Automatisch muziekzoeksysteem autoreverse 3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting 12-1982 Dolby is een handelsmerk van Dolby Laboratories. Ine 60 kanalen binnen 8 banden, waaronder vliegtuigband en FM omroepband: terwijl de prion teitsschakeling voortdurend uw voorkeursfrequentie in de galen houdt luistert u bv op Hilversum'1 naar het looi sfe nieuws Voor gebrul' thuis of in de auto. 20-91" Archer antenne (banden IV en Gevoelige FM-MG portable Werkt op baft, of netspan ning. AFC op FM. Schake laar voor toonregeling. Incl. oortelefoon 12-717 149 Prima kleuren- en zwartwit-ontvangst (UHF, kan. 21-65). Tot 13,5 dB verster king. 15-9222 389 MPA-20 meng- versterker (20 W) 2 mengbare MIC- ingangen AUX- ingang. Werkt op 12 V DC of op netspan ning 32-2020 _84«e Digitale kwartswekker 2 afzonderlijke wek- SO tijden. Backup met LED-lampje voor bafferijcondifie 63-774 Draagbaar alarmsysteem Ultrasonisch. Werkt op batt. Alarmsignaal in- geb. Afm.: 18 x 10 x 6 cm. 49-306 Er is overal een Tandy-winkel in de omgeving BREDA, Ginnekenweg 339/2, tel.(076) 656346, BERGEN-OP-ZOOM. Zuivelstraat 1&j tel.101640) 41619, ROOSENDAAL, Nieuwe Markt 47, tel.(01650) 33605, TERNEUZEN, Axel sestraat 91, tel.(01150) 13134 j In tranchisewinkels en bi] de etkendt^ji kunnen de prijzen en voorwaarden'^^ Van onze correspondent IJZENDIJKE - Evenals vorig jaar is IJzendijke ook ditmaal J^eer één van de acht vertrek plaatsen voor de dertiende Jjitie van de Europamars. Behalve uit het Zeeuws - Vlaamse dorp beginnen dui zenden wandelaars aan de tocht, die vrijdag 19 april in Straatsburg zal eindigen, van uit Canterbury (Engeland), Eindhoven, Küssnacht am Ri- Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - De Zeeuwse Windhondenrenvereniging heeft haar jaarlijkse algemene ledenvergadering gehouden. Tijdens de vergadering had een bestuurswisseling plaats. I. Lijnse stelde zich niet meer herkiesbaar en in zijn plaats werd K. Boogaard-Beeke ge kozen. De heer Lijnse werd benoemd tot erelid van de ver eniging. De vereniging heeft voor het jaar 1985 als bijzonder activi teiten gepland: 4 mei open dag. Op deze dag worden demon straties gegeven met Whip pets, Afghaanse windhonden en Greyhounds. Doel van de dag is om niet-Ieden kennis te laten maken met deze tak van sport. Op 28 september de na tionale Gouden Appel Ren. Tijdens deze wedstrijden wor den windhondenliefhebbers uit het hele land verwacht. Op 12 oktober zijn de clubkam pioenschappen, uitsluitend voor leden van de vereniging. Behalve deze bijzondere ac tiviteiten houdt de vereniging elke zaterdagmiddag van twee tot vijf uur trainingen op de windhondenrenbaan in het re creatiegebied Oude Zeedijk te Goes. Ook niet-leden zijn tij dens de trainingen welkom. Van onze correspondent SLUISKIL - Het jaar 1985 is jubileumjaar voor Scou ting Nederland. Het spreekt voor zich dat de Sluiskilse ver kenners en gidsen daar ook aan willen meedoen. Daarom houden ze een actie 'heitje voor een karweitje' op vrijdag 12 en zaterdag 13 april. °eze actie komt ten goede aan het zomerkamp in Mas- senhove in België. Als extra actie dit jaar wordt op boven genoemde dagen door een groep jongens de ramen van e auto's gewassen, die voor de Drug te Sluiskil staan. De leiding van de groep aagt dan ook de medewer- 'ng yan alle Sluiskillenaars andere bestuurders. Van onze correspondent ^RNEUZEN - De Terneu- showband Irene heeft den eerste buitenlandse optre- f,. y?n dit seizoen achter de meiin ndas werd >n de stro- trea ,reKen succesvol opge- biiri? in het plaatsje Fleuris 'J Charleroi in Zuid-België. het*6 stlowband werkte voor re af^rSte nieuwe repertoi- .y1 samen met het majoret- Vi;Peloton Flushing Girls uit zelfaltlgen- Zondag reist de- conibinatie af naar Zel- banri mei gaat de show- Het .vveer naar Frankrijk. Voor nieuwe repertoire wordt vjn et eerst in eigen omge- wf fyPresenteerd tijdens de taalVn rond Hoek-To-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14