ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Hele zomer hedendaags
grafiek in Vlissingen
WHAM ONDERVINDT
CULTURELE KLOOF
Werk van Van Dijck ontdekt
LnENSDAG 10 APRIL 1985
T3Z PAGINA GIDS 2
Banaal Amerika
Biesbosch
Zitten
Natuur
Uit Zeeland
GALA MARQUIS
vuske en Wiske: Amoris vein Amoras
Boes
nning ge-
laar voren
heb"
fees, zanger
T2
In snapt het, voelt wat I
I, kan perfect improvj.
sins legde mij alles uit I
muziek. Hij leende 1
Is platen. Hij zal voor
ld dé man blijven. Mijn I
loor j azz, en later voor I
ik voor het grootste
hem te danken. Die
i kostten mij twee jon-1
■vers van veertig cent I
V Eén jonge voor mij I
|je voor The Hawk, die
oit iets cadeau gaf, f
gek was op krijgenN
véél drank. Maar het I
[■der een hele aimabele
tor."
oorlog kwam de vijf-
laatste knal. „Op AFNI
(München) hoorde ik I
enton. Die man is zó on-1
It, ik kan er nog boosl
Iden. Iedereen vond zijn I
[maar blanke on-jazz|
I die niet swingde. Niet I
|e? Kom nou! Met dat I
durvende koper, zes I
Itten en vier trombones, I
tenton dingen die mij
el bezorgden. Die AFN-1
gingen waren van I
tot één 's nachts. Ik I
fee nooit. Als ik bij eenj
J platen zat te luisteren!
lik als een gek naar huisI
1 tijd voor de uitzending!
el treurig is het dat del
[industrie zo op zijn kontl
i mensen missen nu veel I
lige muziek uit voorbije)
Constateert de man
fie mooiste stem van)
a, voor wie muziek de I
Ie droom van de wereld!
e dag. 11.37 Bericht uit heil
krijk. 12.00 Wereldnieuws en I
berichten. 12.05 'n Affaire. J
.voorl.: 12.16 Franco Huis.l
f ededel. voor land- en tuin-1
12.36 Dingen van de Dag.j
Burengerucht. 13.33 Wereld-1
s en andere berichten. 13.381
ederlander in het nieuws on-1
aagd door journalisten. 12.30,1
en 13.30 Nws.) 14.00 Del
irpapier vanuit Diergaarde I
>rp. 14.30 Nws. 14.33 Wel enl
15.00 Leef-tijd-genoeg. 15.301
15.33 Het zout in de pap Ma-I
e. 16.00 Hartzeer, hoorsp. (16)1
16.30 Nws. 16.33 NOS-Om-
nan. 17.30 Nws. EO: «f!
ein. 18.00 Nws. 18.10 NOS-1
eekmagazine (18.13 Frontaal
Wereldwijzer. 19.10 Randstad!
—agio.) 19.30 De zin van de ge-f
den is. 20.00 Nws. EO: 20.0J
en uitzicht. 20.40 De Bijne I
21.05 Een bruggehoofd in
oud. 21.30 EO-Metterdaadl
verlening. 21.32 De EO in del
22.00 Vragen naar de weg.I
De schoolagenda. 22.30 Nws.!
De Open Cirkel. 23.05 Zicht opl
1. NOS: 23.30 Verhaal, buiten-
se literatuur
heel uur nws. EO: 7.03
■nusic-time 9.03 Gospelsound.
Muziek motief. 1103 Cou y
1. VPRO: 12.03 De Wilde we
15.03 Ronflonflon met^Jacqu®
ond. NOS: 16.04 De Nationale)
iarade. 18.04 De Vakantiespi».
|tO: 19.02 Gonzo Radio. 20.
John Peel Show. 21.02 F
22.30 Live Concert: R°y
tan. 23.02 Heartlands.
BtV: 7.00 Het levende W<oord.
1 Preludium. 8.00 Nws. 8.05 PU
Lws. 8.45 Te Deum La"dami£
Onder de Hoogtezon. 10.00 iw
Jmuz. uit de Barok. Werken
■sari. 10.30 Orkestpalet 12. w
[concerten van Haydn (21)-
fnenade: Balletsmtes 2
itsjatourian. 13.00 Nws.
ale muziek voor vocaal en
13.30 Kerkorgelconcert
■ken van Hanff en TelernaM
feO: 14.00 Telefoonnummer ua
11. 15.30 Puur cultuur. 15.wj"
4e 4. 15.45 Muziektheater. Frag
[iten uit Mozart en Sahe* 0PS.
ptachmaninov16.30 Final
ack Concours, verslag YaI
onde. 18.00 Nws. 18.02 Affiche t
!7 Plaatgraag. 19.00 Puur
ir. Oude jazz en andere kla
Jrandgebieden. 19.15 Kau^ma.
lo AVRO's Concours voor An
Irmusici. 22.15 Nederlandse m
fc: Anthon van der Horst
E). 23.15 Over boeken. 23.45 Spe
It poezie.
S: 9.03 NOS-Sportief. 9-25
standen. Teleac: 9.30 F°U°r^j
voorbereidende toets.-
0 Taairevue. TROS: 17..30 j6
ts weg. (PP: 18.20 Uitz. van
N). NOS: 19.00 Nieuws voor d
danders. 19.0C Turks. 19.10lB<*
ts. 19.20 Marokkaans-Arau's
10 Spaans.) Feduco-NOb' t s
delanders Nederlanders,
tionaliteitenregelingen voo
amers.
Eric Fischl, schilderijen en Pa
lermo. werken. Van Abbemu-
leum Eindhoven. Open: di-zo 10
■201D-H uur. Tot 5 mei.
Amerika is niet langer
Disneyland. Kunst dient
zjCh bezig te houden met het
fiasco van de Amerikaanse
droom", zegt Fischl, west-
gust-Amerikaan. Op grote
doeken, van zo'n 2,5x2 meter,
banaüseert hij het leven van
de gezeten Amerikaanse
burger; reflecteert daarop
raet een even dubbelhartige
manier als dat leven zelf is.
De (Engelstalige) catalogus
(ƒ15,-) heeft het over 'cor-
rupt'realism'.
In beschouwingen is hij
onder meer vergeleken met
Beckmann. Het Reagan-re-
gime zal Fischl waarschijn
lijk ook als 'entartet' be
schouwen. Afgezien van een
expositie in '78 in Basel was
zijn werk niet eerder in
Europa te zien. Het Europese
leven heeft zoveel Amerika
nismen in zich opgenomen
dat herkenning geen proble
men geeft. Fischl blijkt
geobsedeerd door de ero-
fcch-seksuele kant van het
burgerlijke plutocratendom.
Hij voert theaterscènes op
met pubers, wrede honden,
recreatieve verveling en
meer bloot dan naakt. Hij is
bewust en laf voyeur (dus
toeschouwer en niet mede
plichtig in juridische zin) en
wil zijn publiek dwingen dat
ook te zijn. Zijn doeken heb
ben iets van ouderwetse
filmreclames, die vroeger
aan de voorgeveld van de.
bioscopen hingen. Heel
vaardig geschilderd. Dat
wel.
Het werk van Blinky Pa
lermo (Peter Heisterkamp),
die in 1977 op 34-jarige leef
tijd overleed, lijkt er haaks
op Fischl te staan; zorgt
voor een contrastrijk beeld
in het Van Abbe. In de kern
is deze leerling van Beuys in
Düsseldorf en vriend van
Knoebel, Richter en Polke,
even kritisch op de maat
schappij; alleen zijn midde
lenzijn anders. Hij stamt uit
de jaren van het anti-schil
deren en mist de thetoriek
van de Amerikaan. Tweedi
mensionale tekens, het ac
centueren van binnenruim
tes proberen aanvankelijk
vat te krijgen op zijn eigen
identiteitscrisis, maar zijn
tevens signalen van acties,
die de zestiger jaren ken
merkten. Palermo is meer
symbolist dan realist. Zijn
neiging tot 'schilderen' en
poëtische gevoelens lijkt tel
kens met een zekere angst
gekaderd te worden in gra
fische structuren. Daarbij
spelen interacties tussen
kleuren sèc een grote rol. Hij
probeert wel oude ordes
door nieuwe te vervangen.
Een indirecte manier van
werken. Zijn objecten,
'Stoffbilder', aquarellen en
metaalschilderingen zijn op
deze manier voor het eerst
hier bijeen. Na Eindhoven
volgt Parijs. Er is een uit
voerige catalogus 32,50).
Eric Fischl: Father and Son Sleeping; 1980 (Van Ab-
bemuseum, Eindhoven)
'Thomas van Heek: Biesbosch-
schilderingen en -tekeningen.
Bissbosch bezoekerscentrum,
kantoor Recreatieschap en res
taurant De Biesbosch. Open: da-
gelijks 10-17 uur. Tot 15 april.
De Dordtse schilder Van
I Heek (75) exposeert niet
minder dan 115 schilderijen
tekeningen op drie plaat
sen in het watersportcen
trum van Drimmelen. Dat is
wel een beetje te veel van
het goede; een wat strengere
selectie zou het algemene
beeld ten goede gekomen
zijn, want de kwalitatieve
verschillen zijn soms erg
groot.
De aardigste collectie
hangt in het kantoor van het
recreatieschap en volstaat
eigenlijk. Jammer is ook dat
de expositie wat buiten het
seizoen valt. Sedert Marijke
Raaij makers en Ank de
Groot hun galeries opgehe
ven hebben, is dit recrea
tieoord verstoken van kunst.
Na deze kritische voorbe
merkingen niets dan goeds
over deze Thomas, die beze
ten is van De Biesbosch èn
het schilderen. In roestige
kleuren en in rqke lijnen en
vlakken heeft hij onuitput
telijk impressies vastgelegd
van dit natuurgebied. Hij is
geen toeristisch schilder,
maar heeft zichzelf een tef-
zeker handschrift aange
leerd, dat bijvoorbeeld soms
doet denken aan de sfeer
van Breitner en Jongkind.
Als hij de kant van het
nieuw-expressionisme op
wol (bv. griendwerker) valt
hij uit de boot. Van Heek
maakt méér dan prenten.
Hij weet vaak de ziel van de
Bieschbosch te puren uit
riet, griend, wolken, water
en visplaten. Sympathie
werk.
Zitvormen door leerlingen van
St. Joost. ïdo, Boschstraat 148,
Breda. Open, behalve maandags
tijdens winkeluren. Tot 2 mei.
Het gaat om zitvormen in
gelaqueerd plaatmateriaal.
Nadrukkelijk gezegd. Het
zijn acht tweedejaars-leer
lingen van een kunstacade
mie, die zich primair hebben
beziggehouden met de es
thetische vormgeving in een
bepaald materiaal van zit
meubels, pardon: vormen.
Een academie voor indus
triële vormgeving zou waar
schijnlijk bij de functie 'zit
ten' begonnen zijn. Maar
eerlijk is eerlijk: hoe onzit-
baar de meeste vormen er
ook uitzien, in de praktijk
valt het zitten meestal nog
wel mee. Al is het verschil
tussen een soort bloementa
feltje (Monique Beumers) en
en houten 'fauteuil' (Jos
Bay ens) redelijk groot. Hoe
luidde de opdrachtformule
ring?
De acht 'objecten' zien er
erg leuk en aangenaam uit.
Mooie en opvallend hoekige
vormen (au!), die het lijf niet
zo uitnodigen. Frisse en
speelse kleuren. En voor een
lekenoog prima afgewerkt.
De vormen verwijzen eigen
lijk naar de naam van de af
deling waarop ze ontston
den 'Architectonische
vormgeving'. Het is een heel
aardig project, dat gezien
mag worden!
Hans van Eerd, recente beel
den. Nieuwe Brabantse Kunst
Stichting, Markt 1 (oude raad
huis), Oirschot. Open: di-zo 13-17
uur. Tot 16 juni.
Ondanks de roofbouw, die
door de provinciale politiek
gepleegd wordt op de te klei
ne staf van de NBKS, lukt
het steeds met aardige expo
sities voor de dag te komen.
Tentoonstellingen die reizen
of thuisblijven. Deze ten
toonstelling is in dubbel op
zicht een thuiswedstrijd.
Hans van Eerd woont in
Oirschot en zijn expositie
blijft op deze ene plek.
Het is heel aanlokkelijk
om eens naar het mooie Oir
schot te gaan en kennis te
maken met dit centrum van
de NBKS. Rijdend door de
fraaie natuur (binnendoor
gaan!) ontdek je al het mate
riaal waarmee Van Eerd
werkt. Onder de hanebalken
van de NBKS zie je dan zijn
uit takken en stronken (ont
veld) opgebouwde 'monu
menten' (ook in dit mate
riaal denkt hij monumen
taal). Heel aards en van een
artificiële natuurlijkheid,
die treft. De menselijke fi
guren groeien als het ware
uit dit materiaal.
Anderzijds probeert hij
aan het aardse te ontstijgen
door zijn objecten vleugels
te geven, die overigens niet
alleen ideëel, maar ook
vormgevend zijn. Maar hoe
geworteld hij toch ook weer
in de aarde is, blijkt dan uit
de bronzen beelden die hij
daaruit maakt (formaat om
mee naar huis te nemen op
de expositie en aanwezig als
foto's van grote uitgevoerde
monumenten). Bewijzen van
de mogelijkheid om verstil
ling en strijdbare monu
mentaliteit met elkaar in
harmonie te brengen. Als
jongste verworvenheid: het
schilderen van oude tassen
e.d. (opgeraapt uit boeren
schuren?) met zijn beeldin
gen, die gaan weren als oude
grottekeningen.
Jan Verschoore, grafisch werk
en Nel Spuijbroek, sculpturen.
Galerie Kersten, Markt 10,
Geertruidenberg. Open: di-zo 10
(zo 11)—17 (za-zo 16) uur. Tot 27
april.
Twee Zeeuwen (Souburg)
zijn door de altijd actieve
Kersten naar de mooie
Markt van Geertruidenberg
gehaaid. Het werk van Jan
Verschoore verdient dat (en
meer). Zijn houtsneden en
lino's zijn heel harmonieus
opgebouwd (met hier en
daar een sterke neiging naar
het illustratieve, wat af
vlakt), fijn van kleur en -
met name de houtsneden -
van een fragiele schoonheid.
De menselijke figuur speelt
daarbij een hoofdrol. Dat
laatste is ook het geval bij de
beelden (gips, brons en kalk
steen) van Nel Spuijbroek.
Maar de figuren zijn zo ver
krampt en krachteloos, dat
iedere spanning ontbreekt.
De opbouw is zwak en de
plasticiteit niet zo fraai.
Hier en daar zijn goede aan
zetten te ontdekken, die on
voldoende werden uitge
werkt. Nog geen werk dat
rijp is voor exposities.
Van onze correspondent
BARCELONA - Spaanse kunstexperts hebben in de parochie
kerk van het plaatsje Pedrola, op zo'n 20 kilometer afstand van
Zaragoza, een lang verdwenen schilderij ontdekt van de Vlaam
se schilder Anthony van Dijck (1599-1641). Het werk is met olie
verf geschilderd op een doek van 112,1 bij 94 centimeter en be
vindt zich volgens de kunsthistorici in goede staat.
Het doek van de Vlaamse meester stelt de Maagd voor met het
kindje en de Heilige Catalina van Alexandrië. Het geheel is ge
schilderd tegen de achtergrond van een landschap met een op
vallende appelboom.
Volgens de Spaanse kunsthistorica Maria Lacarra schilderde
Van Dijck het werk tijdens zijn tweede verblijf in Antwerpen
(1627-1631), na zijn terugkeer uit Italië en vlak voor zijn vertrek
naar Engeland. Zoals gebruikelijk in die tijd maakte de Vlaam
se kunstenaar minstens twee precies gelijke exemplaren van
hetzelfde thema. Een daarvan bevindt zich in het Metropolitan
Museum van New York en het tweede werk is nu ontdekt in het
Spaanse Pedrola.
De vondst heeft groot opzien gebaard, omdat het schilderij
lange tijd spoorloos verdwenen was. De echtheid van het gevon
den doek werd nagegaan aan de hand van een originele gravu
re-afdruk die in bezit is van het Rijksmuseum in Amsterdam.
Die afdruk is een exacte weergave van het schilderij en is on
dertekend met de originele handtekening van Anthony van
Dijck.
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN - De Vlissingse galerie Marquis is ini
tiatiefnemer van een groots opgezet 'Grafiek Gala 85',
dat Vlissingen de hele zomer lang van hedendaagse
grafische kunst gaat voorzien.
Er staan diverse tentoon
stellingen op het programma.
Zo komt de expositie Grafiek
Nu naar Vlissingen, in oktober
van het vorig jaar begonnen in
Laren en sinds die tijd niet
meer uit het nieuws geweest.
Alleen al aan deze tentoonstel
ling werken 86 kunstenaars
mee.
Het Garafiek Gala wordt
komende zondag 14 april
feestelijk geopend. In de gale
rie start dan een tentoonstel
ling met werk van Marinus
Fuit, Jeroen Henneman, Dies
de Jonge, Eric de Nie en Ron
Rooymans.
Op 26 mei betrekt galerie
houder L. Markies ook de eve
nementenruimte van dans
school De Jong bij het gebeu
ren. Het is de bedoeling er een
zomer-presentatie van heden
daagse grafische kunst in on
der te brengen. In de evene
mentenruimte zullen daar
naast tal van amusements-
sport- en spelgebeurtenissen
plaatsvinden. Er komt ook een
educatieve stand met infor
matie over de totstandkoming
van grafiek.
In de galerie is vanaf 26 mei
de Amsterdamse Galerie Petit
te gast. Deze tentoonstelling
omvat naast grafiek van on
der meer Constant, Charles
Donkier, Ru van Rossum, Pe
ter van Poppel, Mart Kam
pers, Harry van Kruiningen,
Gerard van Rooy, Dirkje Kuik
en Peter Vos ook tekeningen
en aquarellen.
Van 30 juni tot en met 28 juli
is de Amsterdamse 'meester-
drukker' Piet Clement met
zijn Printshop-stal in de Vlis
singse galerie. Hij brengt werk
mee van onder meer Lataster,
Diederen, Lucebert, Raveel,
Lucassen, Cremer, Montyn,
Holstein en Mutsaers.
Sluitstuk van het Grafiek
Gala is de tentoonstelling
Grafiek Nu. Onder dezelfde
titel is inmiddels een boek ver
schenen, dat bij deze expositie
als handleiding kan dienen.
Het echtpaar Markies or
ganiseert Grafiek Gala in
Vlissingen. - foto archief de stem
Het is de bedoeling dat op 1
september een finalefeest
plaatsvindt. Zowel in de gale
rie als in de evenementen
ruimte worden dan alle expo
santen en andere betrokkenen
onthaald.
GOES
Grand Theater - 14 u.
The never ending story, a.l.
20 u. Missing in action, 16 j.
TERNEUZEN
Luxor
14 u. Sneeuwwitje en de 7 dwer
gen.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14 u
Sneeuwwitje en de 7 dwergen,
a.l.
20 u. Amadeus, a.l.
Alhambra 2 - 14 u.
Ciske de Rat, a.l.
19 u. Hot Bubblegum dikke lief
de, 12 j.
21.30 u. L'etoile du Nord, 12j.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14.25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Les ripoux
Metro I - 12, 14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields
Metro II - 12,14,16.30,19 en
21.30 u. Ladyhawk.
Odeon 14,16.30,19 en
21.30 u. Caligula.
Rubens 14 30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama
deus
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Beverly hills
cop.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Hotel New Hampshire.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jan zonder vrees
Quellin II - 12,15,18 en 21
u. Brazil.
Quellin III - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The never ending story.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Gremlins.
Astrid - 12,14,16,18, 20en
22 u De schone en de vage
bond.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Star Trek deel 3.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Escape from hell
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u Les specialistes.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Joyeuses paques
Brabo - 12, 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The terminator
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Peril en la demeure
Wapper - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Places in the
heart.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
14.30 u. 20.000 Mijlen onder zee.
20 en 22.30 u. The killing fields.
Gulden Vlies 3
14.30 u. Purple rain.
PEKING (RTR/UPI) - De Britse popgroep Wham heeft onder
vonden dat het moeilijk is de culturele kloof met het Chinese
publiek te overbruggen. Maar het Britse duo George Michael en
Andrew Ridgeley uitte zich tevreden over hun concert in Pe
king, het eerste van een Westerse popgroep in de Volksrepubliek
China.
„De mensen hadden het blijkbaar naar hun zin", verklaarde
een uitgeputte Michael tijdens een persconferentie in Peking.
Maar toen de band het 10.000 man sterke publiek opriep mee te
klappen dachten velen dat de groep om applaus vroeg, zei Mi
chael. „Er is een enorm cultureel verschil, dat je in anderhalf
uur niet kunt overbruggen".
De blonde zanger verklaarde dat het gebrek aan geuit en-
thousiame, vooral van partijfunctionarissen op de eerste rijen,
het een moeilijk optreden maakte. Het Chinese publiek reageer
de vooral toen twee danseressen in strakke leren kleding gingen
meedoen. Michael verwacht een ontspannener sfeer tijdens het
volgende optreden, in de zuidelijke stad Kanton.
20 en 22.30 u. Woman in red.
Memlinq
14.30 en 20 u. Passage to India.
Rembrandt
14.30 u. Sheena.
20 u. Tightrope.
GENT
Decascoop 15,17.30 en 20
u. De schone en de vagebond.
15 en 17.30 u. Jan zonder vrees.
15,17.30, 20 en 22 u. 2010
15,17,30, 20 en 22.30 u. De spe
cialisten.
20 en 22.30 u. Places in the
heart.
15 en 20 u. Dune.
15,17.30 en 20 u Electric
dreams.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Lady
hawk.
15,17.30, 20 en 22.30 u, Beverly
hills cop.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Coun
try.
17.30, 20 en 22.30 u. Partir reve-
nir.
22.30 u. Kaos.
22.30 u. Cotton Club
15,17.30 en 22.30 u. L'anee des
medusesRechter oever, linker
oever
15,17.30, 20 en 22.30 u. Body
double.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Wild
schut
Century - 14,17 en 20 u
Amadeus.
Calypso 1 15,17.30, 20 en
22.30 u. Falling in love.
Calypso 2 - 15, 17.30 en 20
u. Soldier's story
22.30 u. Psycho deel 2.
Calypso 3 - 15 u. Carmen.
20 u. Sophie's choice.
22.30 u. Nightporter.
Capitole - 14,16,18, 20 en
22 u. The terminator.
StudioSkoop - 20 u La Lu-
na.
22.30 u. Bolwieser
Rex - 14,16,18, 20 en 22 u.
Histoire d'O.
theater
ZIERIKZEE
Concertzaal - 20 u
Het Westvlaams Orkest.
HULST
Galerie van Geyt - Schilderij
en en tekenwerk van Ronny
Ivens Geop. dag 9-12 u en
13 30-18 u za. tot 17 u dinsd.
gesl. (tot 30 april).
MIDDELBURG
De Vleeshal, Markt - Urbain
Muikers, installatie Wocks Ge-
op di t/mza. 13-17 u zo. 14-17
u. (t/m 14 april).
ANTWERPEN (B)
Sterckshol, Deurne - 'Uit de
sacristie', textiel en juwelen m
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen. Geop. dag 10-17 u.
ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.).
BRUGGE (B)
't Leerhuys, Groeninge
35 - Jan Cobbaert met schilde
rijen, gouaches en etsen en Fri
Cavens met keramiekbeelden.
Geop dag. 14-18 u. zond. 11-
12.30 u ma. gesl. (t/m 23 april).
GENT (B)
Museum voor Schone Kun
sten - Tekeningen, aquarellen
en gouaches uit eigen bezit. Ge
op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot
28 april).
ST. NIKLAAS (B)
Internationaal Exlibriscen-
trum - Selektie van de interna
tionale exlibriswedstrijd 1985.
Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12
en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u.
(tot 22 april).
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'!
Geop. weekd 14-17u za. en zo
10-12 en 15-17 u. (tot 22 april).
M'
In het figuur komen woorden
van vier letters te staan. De
laatste letter van een woord is
tevens de beginletter van het
volgende woord. De woorden
overlappen elkaar dus met één
letter.
Horizontaal: 1. gewicht - schijf
vis, 3. wintervoertuig, 4. jon
gensnaam, 6. boom - schoon, 8.
gezamenlijke journalisten -
braadstang, 10. Europeaan -
harde vrucht, 11. onbegroeid -
tekst met melodie, 13. omroep
vereniging - langdurige twist,
15. rivier in Duitsland - oever
gewas, 17. gast, 18. kleding
stuk, 19. plooi - groente.
Verticaal: 1. kleur - smart, 2.
nakomeling - spelonk, 3. buig
zaam, 5. groente, 6. morsdoek-
je, 7. boonvormige kleir -
drank, 8. rakel - gewicht, 9.
telwoord - luizeëi, 11. lawaai -
losgeraakte naad, 12. het be
oogde - bijbelse figuur, 14.
koffiehuis, 16. verharde huid.
qjaa
'91 'ajeo 'iA3i - iaop z\ 'ujoi
- 1331} 'IX '133U - U3I1 '6 '0[rj[
- nood '8 '3>}ttj - 13tu 'i 'uaaq
- qais '9 'ism g 'dfqs g 'ioj§ -
Spi z 'paai - i qBcajiJaA
raja - a33u
'61 ')S3A '81 'J313 L\ '13IJ - J3PO
'SI 'aiaA - AH3N 'EI 'paji - ieeij
'XI 'tou - U33CI '01 'lids - SJad
'8 'ui3j - jeds 9 'm-ia X> '33}S
g 'iooui - uiejS x qBEiuoziJOH
:Suissojtio
xunq iUEHJëpu.0 ot iMPiJ êJ?
lUBnCiz e TuB}d 8 'Japuo. oanq i'üÉijt'iz r 'upA- fe}
-oqsiqpaj 9 'nBquannjd g 'sinqoBui iii .iafcibd7|e
X> 'siqosj J3öus g 'japuosnuq z 'ifédjnA'döi I