ONTDEK DE VERSCHILLEN Hele zomer hedendaags grafiek in Vlissingen WHAM ONDERVINDT CULTURELE KLOOF Werk van Van Dijck ontdekt LnENSDAG 10 APRIL 1985 T3Z PAGINA GIDS 2 Banaal Amerika Biesbosch Zitten Natuur Uit Zeeland GALA MARQUIS vuske en Wiske: Amoris vein Amoras Boes nning ge- laar voren heb" fees, zanger T2 In snapt het, voelt wat I I, kan perfect improvj. sins legde mij alles uit I muziek. Hij leende 1 Is platen. Hij zal voor ld dé man blijven. Mijn I loor j azz, en later voor I ik voor het grootste hem te danken. Die i kostten mij twee jon-1 ■vers van veertig cent I V Eén jonge voor mij I |je voor The Hawk, die oit iets cadeau gaf, f gek was op krijgenN véél drank. Maar het I [■der een hele aimabele tor." oorlog kwam de vijf- laatste knal. „Op AFNI (München) hoorde ik I enton. Die man is zó on-1 It, ik kan er nog boosl Iden. Iedereen vond zijn I [maar blanke on-jazz| I die niet swingde. Niet I |e? Kom nou! Met dat I durvende koper, zes I Itten en vier trombones, I tenton dingen die mij el bezorgden. Die AFN-1 gingen waren van I tot één 's nachts. Ik I fee nooit. Als ik bij eenj J platen zat te luisteren! lik als een gek naar huisI 1 tijd voor de uitzending! el treurig is het dat del [industrie zo op zijn kontl i mensen missen nu veel I lige muziek uit voorbije) Constateert de man fie mooiste stem van) a, voor wie muziek de I Ie droom van de wereld! e dag. 11.37 Bericht uit heil krijk. 12.00 Wereldnieuws en I berichten. 12.05 'n Affaire. J .voorl.: 12.16 Franco Huis.l f ededel. voor land- en tuin-1 12.36 Dingen van de Dag.j Burengerucht. 13.33 Wereld-1 s en andere berichten. 13.381 ederlander in het nieuws on-1 aagd door journalisten. 12.30,1 en 13.30 Nws.) 14.00 Del irpapier vanuit Diergaarde I >rp. 14.30 Nws. 14.33 Wel enl 15.00 Leef-tijd-genoeg. 15.301 15.33 Het zout in de pap Ma-I e. 16.00 Hartzeer, hoorsp. (16)1 16.30 Nws. 16.33 NOS-Om- nan. 17.30 Nws. EO: «f! ein. 18.00 Nws. 18.10 NOS-1 eekmagazine (18.13 Frontaal Wereldwijzer. 19.10 Randstad! —agio.) 19.30 De zin van de ge-f den is. 20.00 Nws. EO: 20.0J en uitzicht. 20.40 De Bijne I 21.05 Een bruggehoofd in oud. 21.30 EO-Metterdaadl verlening. 21.32 De EO in del 22.00 Vragen naar de weg.I De schoolagenda. 22.30 Nws.! De Open Cirkel. 23.05 Zicht opl 1. NOS: 23.30 Verhaal, buiten- se literatuur heel uur nws. EO: 7.03 ■nusic-time 9.03 Gospelsound. Muziek motief. 1103 Cou y 1. VPRO: 12.03 De Wilde we 15.03 Ronflonflon met^Jacqu® ond. NOS: 16.04 De Nationale) iarade. 18.04 De Vakantiespi». |tO: 19.02 Gonzo Radio. 20. John Peel Show. 21.02 F 22.30 Live Concert: R°y tan. 23.02 Heartlands. BtV: 7.00 Het levende W<oord. 1 Preludium. 8.00 Nws. 8.05 PU Lws. 8.45 Te Deum La"dami£ Onder de Hoogtezon. 10.00 iw Jmuz. uit de Barok. Werken ■sari. 10.30 Orkestpalet 12. w [concerten van Haydn (21)- fnenade: Balletsmtes 2 itsjatourian. 13.00 Nws. ale muziek voor vocaal en 13.30 Kerkorgelconcert ■ken van Hanff en TelernaM feO: 14.00 Telefoonnummer ua 11. 15.30 Puur cultuur. 15.wj" 4e 4. 15.45 Muziektheater. Frag [iten uit Mozart en Sahe* 0PS. ptachmaninov16.30 Final ack Concours, verslag YaI onde. 18.00 Nws. 18.02 Affiche t !7 Plaatgraag. 19.00 Puur ir. Oude jazz en andere kla Jrandgebieden. 19.15 Kau^ma. lo AVRO's Concours voor An Irmusici. 22.15 Nederlandse m fc: Anthon van der Horst E). 23.15 Over boeken. 23.45 Spe It poezie. S: 9.03 NOS-Sportief. 9-25 standen. Teleac: 9.30 F°U°r^j voorbereidende toets.- 0 Taairevue. TROS: 17..30 j6 ts weg. (PP: 18.20 Uitz. van N). NOS: 19.00 Nieuws voor d danders. 19.0C Turks. 19.10lB<* ts. 19.20 Marokkaans-Arau's 10 Spaans.) Feduco-NOb' t s delanders Nederlanders, tionaliteitenregelingen voo amers. Eric Fischl, schilderijen en Pa lermo. werken. Van Abbemu- leum Eindhoven. Open: di-zo 10 ■201D-H uur. Tot 5 mei. Amerika is niet langer Disneyland. Kunst dient zjCh bezig te houden met het fiasco van de Amerikaanse droom", zegt Fischl, west- gust-Amerikaan. Op grote doeken, van zo'n 2,5x2 meter, banaüseert hij het leven van de gezeten Amerikaanse burger; reflecteert daarop raet een even dubbelhartige manier als dat leven zelf is. De (Engelstalige) catalogus (ƒ15,-) heeft het over 'cor- rupt'realism'. In beschouwingen is hij onder meer vergeleken met Beckmann. Het Reagan-re- gime zal Fischl waarschijn lijk ook als 'entartet' be schouwen. Afgezien van een expositie in '78 in Basel was zijn werk niet eerder in Europa te zien. Het Europese leven heeft zoveel Amerika nismen in zich opgenomen dat herkenning geen proble men geeft. Fischl blijkt geobsedeerd door de ero- fcch-seksuele kant van het burgerlijke plutocratendom. Hij voert theaterscènes op met pubers, wrede honden, recreatieve verveling en meer bloot dan naakt. Hij is bewust en laf voyeur (dus toeschouwer en niet mede plichtig in juridische zin) en wil zijn publiek dwingen dat ook te zijn. Zijn doeken heb ben iets van ouderwetse filmreclames, die vroeger aan de voorgeveld van de. bioscopen hingen. Heel vaardig geschilderd. Dat wel. Het werk van Blinky Pa lermo (Peter Heisterkamp), die in 1977 op 34-jarige leef tijd overleed, lijkt er haaks op Fischl te staan; zorgt voor een contrastrijk beeld in het Van Abbe. In de kern is deze leerling van Beuys in Düsseldorf en vriend van Knoebel, Richter en Polke, even kritisch op de maat schappij; alleen zijn midde lenzijn anders. Hij stamt uit de jaren van het anti-schil deren en mist de thetoriek van de Amerikaan. Tweedi mensionale tekens, het ac centueren van binnenruim tes proberen aanvankelijk vat te krijgen op zijn eigen identiteitscrisis, maar zijn tevens signalen van acties, die de zestiger jaren ken merkten. Palermo is meer symbolist dan realist. Zijn neiging tot 'schilderen' en poëtische gevoelens lijkt tel kens met een zekere angst gekaderd te worden in gra fische structuren. Daarbij spelen interacties tussen kleuren sèc een grote rol. Hij probeert wel oude ordes door nieuwe te vervangen. Een indirecte manier van werken. Zijn objecten, 'Stoffbilder', aquarellen en metaalschilderingen zijn op deze manier voor het eerst hier bijeen. Na Eindhoven volgt Parijs. Er is een uit voerige catalogus 32,50). Eric Fischl: Father and Son Sleeping; 1980 (Van Ab- bemuseum, Eindhoven) 'Thomas van Heek: Biesbosch- schilderingen en -tekeningen. Bissbosch bezoekerscentrum, kantoor Recreatieschap en res taurant De Biesbosch. Open: da- gelijks 10-17 uur. Tot 15 april. De Dordtse schilder Van I Heek (75) exposeert niet minder dan 115 schilderijen tekeningen op drie plaat sen in het watersportcen trum van Drimmelen. Dat is wel een beetje te veel van het goede; een wat strengere selectie zou het algemene beeld ten goede gekomen zijn, want de kwalitatieve verschillen zijn soms erg groot. De aardigste collectie hangt in het kantoor van het recreatieschap en volstaat eigenlijk. Jammer is ook dat de expositie wat buiten het seizoen valt. Sedert Marijke Raaij makers en Ank de Groot hun galeries opgehe ven hebben, is dit recrea tieoord verstoken van kunst. Na deze kritische voorbe merkingen niets dan goeds over deze Thomas, die beze ten is van De Biesbosch èn het schilderen. In roestige kleuren en in rqke lijnen en vlakken heeft hij onuitput telijk impressies vastgelegd van dit natuurgebied. Hij is geen toeristisch schilder, maar heeft zichzelf een tef- zeker handschrift aange leerd, dat bijvoorbeeld soms doet denken aan de sfeer van Breitner en Jongkind. Als hij de kant van het nieuw-expressionisme op wol (bv. griendwerker) valt hij uit de boot. Van Heek maakt méér dan prenten. Hij weet vaak de ziel van de Bieschbosch te puren uit riet, griend, wolken, water en visplaten. Sympathie werk. Zitvormen door leerlingen van St. Joost. ïdo, Boschstraat 148, Breda. Open, behalve maandags tijdens winkeluren. Tot 2 mei. Het gaat om zitvormen in gelaqueerd plaatmateriaal. Nadrukkelijk gezegd. Het zijn acht tweedejaars-leer lingen van een kunstacade mie, die zich primair hebben beziggehouden met de es thetische vormgeving in een bepaald materiaal van zit meubels, pardon: vormen. Een academie voor indus triële vormgeving zou waar schijnlijk bij de functie 'zit ten' begonnen zijn. Maar eerlijk is eerlijk: hoe onzit- baar de meeste vormen er ook uitzien, in de praktijk valt het zitten meestal nog wel mee. Al is het verschil tussen een soort bloementa feltje (Monique Beumers) en en houten 'fauteuil' (Jos Bay ens) redelijk groot. Hoe luidde de opdrachtformule ring? De acht 'objecten' zien er erg leuk en aangenaam uit. Mooie en opvallend hoekige vormen (au!), die het lijf niet zo uitnodigen. Frisse en speelse kleuren. En voor een lekenoog prima afgewerkt. De vormen verwijzen eigen lijk naar de naam van de af deling waarop ze ontston den 'Architectonische vormgeving'. Het is een heel aardig project, dat gezien mag worden! Hans van Eerd, recente beel den. Nieuwe Brabantse Kunst Stichting, Markt 1 (oude raad huis), Oirschot. Open: di-zo 13-17 uur. Tot 16 juni. Ondanks de roofbouw, die door de provinciale politiek gepleegd wordt op de te klei ne staf van de NBKS, lukt het steeds met aardige expo sities voor de dag te komen. Tentoonstellingen die reizen of thuisblijven. Deze ten toonstelling is in dubbel op zicht een thuiswedstrijd. Hans van Eerd woont in Oirschot en zijn expositie blijft op deze ene plek. Het is heel aanlokkelijk om eens naar het mooie Oir schot te gaan en kennis te maken met dit centrum van de NBKS. Rijdend door de fraaie natuur (binnendoor gaan!) ontdek je al het mate riaal waarmee Van Eerd werkt. Onder de hanebalken van de NBKS zie je dan zijn uit takken en stronken (ont veld) opgebouwde 'monu menten' (ook in dit mate riaal denkt hij monumen taal). Heel aards en van een artificiële natuurlijkheid, die treft. De menselijke fi guren groeien als het ware uit dit materiaal. Anderzijds probeert hij aan het aardse te ontstijgen door zijn objecten vleugels te geven, die overigens niet alleen ideëel, maar ook vormgevend zijn. Maar hoe geworteld hij toch ook weer in de aarde is, blijkt dan uit de bronzen beelden die hij daaruit maakt (formaat om mee naar huis te nemen op de expositie en aanwezig als foto's van grote uitgevoerde monumenten). Bewijzen van de mogelijkheid om verstil ling en strijdbare monu mentaliteit met elkaar in harmonie te brengen. Als jongste verworvenheid: het schilderen van oude tassen e.d. (opgeraapt uit boeren schuren?) met zijn beeldin gen, die gaan weren als oude grottekeningen. Jan Verschoore, grafisch werk en Nel Spuijbroek, sculpturen. Galerie Kersten, Markt 10, Geertruidenberg. Open: di-zo 10 (zo 11)—17 (za-zo 16) uur. Tot 27 april. Twee Zeeuwen (Souburg) zijn door de altijd actieve Kersten naar de mooie Markt van Geertruidenberg gehaaid. Het werk van Jan Verschoore verdient dat (en meer). Zijn houtsneden en lino's zijn heel harmonieus opgebouwd (met hier en daar een sterke neiging naar het illustratieve, wat af vlakt), fijn van kleur en - met name de houtsneden - van een fragiele schoonheid. De menselijke figuur speelt daarbij een hoofdrol. Dat laatste is ook het geval bij de beelden (gips, brons en kalk steen) van Nel Spuijbroek. Maar de figuren zijn zo ver krampt en krachteloos, dat iedere spanning ontbreekt. De opbouw is zwak en de plasticiteit niet zo fraai. Hier en daar zijn goede aan zetten te ontdekken, die on voldoende werden uitge werkt. Nog geen werk dat rijp is voor exposities. Van onze correspondent BARCELONA - Spaanse kunstexperts hebben in de parochie kerk van het plaatsje Pedrola, op zo'n 20 kilometer afstand van Zaragoza, een lang verdwenen schilderij ontdekt van de Vlaam se schilder Anthony van Dijck (1599-1641). Het werk is met olie verf geschilderd op een doek van 112,1 bij 94 centimeter en be vindt zich volgens de kunsthistorici in goede staat. Het doek van de Vlaamse meester stelt de Maagd voor met het kindje en de Heilige Catalina van Alexandrië. Het geheel is ge schilderd tegen de achtergrond van een landschap met een op vallende appelboom. Volgens de Spaanse kunsthistorica Maria Lacarra schilderde Van Dijck het werk tijdens zijn tweede verblijf in Antwerpen (1627-1631), na zijn terugkeer uit Italië en vlak voor zijn vertrek naar Engeland. Zoals gebruikelijk in die tijd maakte de Vlaam se kunstenaar minstens twee precies gelijke exemplaren van hetzelfde thema. Een daarvan bevindt zich in het Metropolitan Museum van New York en het tweede werk is nu ontdekt in het Spaanse Pedrola. De vondst heeft groot opzien gebaard, omdat het schilderij lange tijd spoorloos verdwenen was. De echtheid van het gevon den doek werd nagegaan aan de hand van een originele gravu re-afdruk die in bezit is van het Rijksmuseum in Amsterdam. Die afdruk is een exacte weergave van het schilderij en is on dertekend met de originele handtekening van Anthony van Dijck. Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN - De Vlissingse galerie Marquis is ini tiatiefnemer van een groots opgezet 'Grafiek Gala 85', dat Vlissingen de hele zomer lang van hedendaagse grafische kunst gaat voorzien. Er staan diverse tentoon stellingen op het programma. Zo komt de expositie Grafiek Nu naar Vlissingen, in oktober van het vorig jaar begonnen in Laren en sinds die tijd niet meer uit het nieuws geweest. Alleen al aan deze tentoonstel ling werken 86 kunstenaars mee. Het Garafiek Gala wordt komende zondag 14 april feestelijk geopend. In de gale rie start dan een tentoonstel ling met werk van Marinus Fuit, Jeroen Henneman, Dies de Jonge, Eric de Nie en Ron Rooymans. Op 26 mei betrekt galerie houder L. Markies ook de eve nementenruimte van dans school De Jong bij het gebeu ren. Het is de bedoeling er een zomer-presentatie van heden daagse grafische kunst in on der te brengen. In de evene mentenruimte zullen daar naast tal van amusements- sport- en spelgebeurtenissen plaatsvinden. Er komt ook een educatieve stand met infor matie over de totstandkoming van grafiek. In de galerie is vanaf 26 mei de Amsterdamse Galerie Petit te gast. Deze tentoonstelling omvat naast grafiek van on der meer Constant, Charles Donkier, Ru van Rossum, Pe ter van Poppel, Mart Kam pers, Harry van Kruiningen, Gerard van Rooy, Dirkje Kuik en Peter Vos ook tekeningen en aquarellen. Van 30 juni tot en met 28 juli is de Amsterdamse 'meester- drukker' Piet Clement met zijn Printshop-stal in de Vlis singse galerie. Hij brengt werk mee van onder meer Lataster, Diederen, Lucebert, Raveel, Lucassen, Cremer, Montyn, Holstein en Mutsaers. Sluitstuk van het Grafiek Gala is de tentoonstelling Grafiek Nu. Onder dezelfde titel is inmiddels een boek ver schenen, dat bij deze expositie als handleiding kan dienen. Het echtpaar Markies or ganiseert Grafiek Gala in Vlissingen. - foto archief de stem Het is de bedoeling dat op 1 september een finalefeest plaatsvindt. Zowel in de gale rie als in de evenementen ruimte worden dan alle expo santen en andere betrokkenen onthaald. GOES Grand Theater - 14 u. The never ending story, a.l. 20 u. Missing in action, 16 j. TERNEUZEN Luxor 14 u. Sneeuwwitje en de 7 dwer gen. VLISSINGEN Alhambra I - 14 u Sneeuwwitje en de 7 dwergen, a.l. 20 u. Amadeus, a.l. Alhambra 2 - 14 u. Ciske de Rat, a.l. 19 u. Hot Bubblegum dikke lief de, 12 j. 21.30 u. L'etoile du Nord, 12j. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Les ripoux Metro I - 12, 14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields Metro II - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Ladyhawk. Odeon 14,16.30,19 en 21.30 u. Caligula. Rubens 14 30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly hills cop. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Hotel New Hampshire. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jan zonder vrees Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gremlins. Astrid - 12,14,16,18, 20en 22 u De schone en de vage bond. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Star Trek deel 3. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from hell Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u Les specialistes. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Joyeuses paques Brabo - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The terminator Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Peril en la demeure Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Places in the heart. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 14.30 u. 20.000 Mijlen onder zee. 20 en 22.30 u. The killing fields. Gulden Vlies 3 14.30 u. Purple rain. PEKING (RTR/UPI) - De Britse popgroep Wham heeft onder vonden dat het moeilijk is de culturele kloof met het Chinese publiek te overbruggen. Maar het Britse duo George Michael en Andrew Ridgeley uitte zich tevreden over hun concert in Pe king, het eerste van een Westerse popgroep in de Volksrepubliek China. „De mensen hadden het blijkbaar naar hun zin", verklaarde een uitgeputte Michael tijdens een persconferentie in Peking. Maar toen de band het 10.000 man sterke publiek opriep mee te klappen dachten velen dat de groep om applaus vroeg, zei Mi chael. „Er is een enorm cultureel verschil, dat je in anderhalf uur niet kunt overbruggen". De blonde zanger verklaarde dat het gebrek aan geuit en- thousiame, vooral van partijfunctionarissen op de eerste rijen, het een moeilijk optreden maakte. Het Chinese publiek reageer de vooral toen twee danseressen in strakke leren kleding gingen meedoen. Michael verwacht een ontspannener sfeer tijdens het volgende optreden, in de zuidelijke stad Kanton. 20 en 22.30 u. Woman in red. Memlinq 14.30 en 20 u. Passage to India. Rembrandt 14.30 u. Sheena. 20 u. Tightrope. GENT Decascoop 15,17.30 en 20 u. De schone en de vagebond. 15 en 17.30 u. Jan zonder vrees. 15,17.30, 20 en 22 u. 2010 15,17,30, 20 en 22.30 u. De spe cialisten. 20 en 22.30 u. Places in the heart. 15 en 20 u. Dune. 15,17.30 en 20 u Electric dreams. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Lady hawk. 15,17.30, 20 en 22.30 u, Beverly hills cop. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Coun try. 17.30, 20 en 22.30 u. Partir reve- nir. 22.30 u. Kaos. 22.30 u. Cotton Club 15,17.30 en 22.30 u. L'anee des medusesRechter oever, linker oever 15,17.30, 20 en 22.30 u. Body double. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Wild schut Century - 14,17 en 20 u Amadeus. Calypso 1 15,17.30, 20 en 22.30 u. Falling in love. Calypso 2 - 15, 17.30 en 20 u. Soldier's story 22.30 u. Psycho deel 2. Calypso 3 - 15 u. Carmen. 20 u. Sophie's choice. 22.30 u. Nightporter. Capitole - 14,16,18, 20 en 22 u. The terminator. StudioSkoop - 20 u La Lu- na. 22.30 u. Bolwieser Rex - 14,16,18, 20 en 22 u. Histoire d'O. theater ZIERIKZEE Concertzaal - 20 u Het Westvlaams Orkest. HULST Galerie van Geyt - Schilderij en en tekenwerk van Ronny Ivens Geop. dag 9-12 u en 13 30-18 u za. tot 17 u dinsd. gesl. (tot 30 april). MIDDELBURG De Vleeshal, Markt - Urbain Muikers, installatie Wocks Ge- op di t/mza. 13-17 u zo. 14-17 u. (t/m 14 april). ANTWERPEN (B) Sterckshol, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen m kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.). BRUGGE (B) 't Leerhuys, Groeninge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden. Geop dag. 14-18 u. zond. 11- 12.30 u ma. gesl. (t/m 23 april). GENT (B) Museum voor Schone Kun sten - Tekeningen, aquarellen en gouaches uit eigen bezit. Ge op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot 28 april). ST. NIKLAAS (B) Internationaal Exlibriscen- trum - Selektie van de interna tionale exlibriswedstrijd 1985. Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 22 april). Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950'! Geop. weekd 14-17u za. en zo 10-12 en 15-17 u. (tot 22 april). M' In het figuur komen woorden van vier letters te staan. De laatste letter van een woord is tevens de beginletter van het volgende woord. De woorden overlappen elkaar dus met één letter. Horizontaal: 1. gewicht - schijf vis, 3. wintervoertuig, 4. jon gensnaam, 6. boom - schoon, 8. gezamenlijke journalisten - braadstang, 10. Europeaan - harde vrucht, 11. onbegroeid - tekst met melodie, 13. omroep vereniging - langdurige twist, 15. rivier in Duitsland - oever gewas, 17. gast, 18. kleding stuk, 19. plooi - groente. Verticaal: 1. kleur - smart, 2. nakomeling - spelonk, 3. buig zaam, 5. groente, 6. morsdoek- je, 7. boonvormige kleir - drank, 8. rakel - gewicht, 9. telwoord - luizeëi, 11. lawaai - losgeraakte naad, 12. het be oogde - bijbelse figuur, 14. koffiehuis, 16. verharde huid. qjaa '91 'ajeo 'iA3i - iaop z\ 'ujoi - 1331} 'IX '133U - U3I1 '6 '0[rj[ - nood '8 '3>}ttj - 13tu 'i 'uaaq - qais '9 'ism g 'dfqs g 'ioj§ - Spi z 'paai - i qBcajiJaA raja - a33u '61 ')S3A '81 'J313 L\ '13IJ - J3PO 'SI 'aiaA - AH3N 'EI 'paji - ieeij 'XI 'tou - U33CI '01 'lids - SJad '8 'ui3j - jeds 9 'm-ia X> '33}S g 'iooui - uiejS x qBEiuoziJOH :Suissojtio xunq iUEHJëpu.0 ot iMPiJ êJ? lUBnCiz e TuB}d 8 'Japuo. oanq i'üÉijt'iz r 'upA- fe} -oqsiqpaj 9 'nBquannjd g 'sinqoBui iii .iafcibd7|e X> 'siqosj J3öus g 'japuosnuq z 'ifédjnA'döi I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 15