20 WEKEN VOOR MAAR 11 GULDEN De oer-discjockey van Nederland weer op de radio Nederlandse programma's NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 programma s BELGIE NED 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 3 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 SKY CHANNEL HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 ■ïitria.saiM Banaal Amerika Biesbosch \Suske en Wiske: Am* leren betrren^Êfl&imsonjt slMtr. nntimbih heelt Ml die rjlte bi lö ontroerd iiLuai fX-T 11 i Appie Happie en Sti ■SIITOsKlilfi te WOENSDAG 10 APRIL 1985 m/OENSDAG 10 APRIL 19t „Ik ben twee maanden uit de running ge weest en toen is Koos Albers naar voren gekomenMaar die mistwat ik heb" André Hazes, zanger Door Steven Key Een hele na-oorlogse generatie is er mee opge groeid: 'Swing Sweet From Hollywood 52nd Street'. Aangekondigd door een unieke, donkerbruine radio-stem. De eigenaar ervan is, na vele jaren, weer terug voor de microfoon. Pete Felleman is terug Hij heeft - discussie overbo dig - de mooiste stem van Europa. Rond en donker, licht krakend aan de onderkant. Pete Felleman is terug in ra- dioland. De oer-discjockey van Nederland doet soul in het VPRO-programma 'Borat', dat elke dinsdagmiddag om vijf uur te beluisteren is. Hij maakt daar een blokje van acht minuten tekst en muziek. Achttien jaar is de ether van zijn Amerikaans getinte stem verstoken gebleven. De terug keer wilde hij zelf maar al te graag. Hij is te chique om er om te smeken, maar onlangs had hij de euvele moed Rik Zaal, de samensteller van 'Bo rat', te bellen met het verzoek oude soul te mogen presente ren. Zaal zei ja, Felleman was blij. Hij had 'Borat' zorgvuldig uitgekozen om daarmee op zijn 63ste levensjaar zijn come back te vieren. „Het is een pro gramma waar ik mentaal goed in pas. De losse formule ervan laat ruimte open voor mijn passie: presenteren van de muziek waar ik verstand van heb en waar ik mee lééf". Fellemans Amstelveense flat getuigt van zijn gevoel voor uiterste ordening. Alles staat er op zijn plek. Afgewo gen zijn de kleuren. Onmid dellijk valt het oog op een gi gantische collectie jazz- en soul-lp's. Er ligt een stapeltje platen los naast de geluidsin stallatie, exemplaren die nog op hun plaats in de lange lin ten lp's moeten worden gezet. Dat hij dat karwei nog niet ge klaard heeft irriteert hem. Pe te Felleman: kampioen orde ning. Solo's De frêle man, die er met zijn 63 jaar uitziet als 53, is ook kampioen in het langpraten. Hij is in staat om urenlange verbale solo's weg te geven, vlekkeloos gefraseerd en nau welijks voorzien van pauzes. Als waren het postzegels, zo behandelt hij zijn woorden met een pincet. In juni 1947 gebeurde er iets opzienbarends voor de VARA- radio. Pete Felleman startte als de eerste discjockey van Nederland het programma 'Swing Sweet From Holly wood 52nd Street'. 'Holly wood' stond voor West Coast- jazz en '52nd Street' voor toen tertijd dé jazzstraat van New York met zijn vele clubs. Fel leman gooide de actuele jazz van toen niet als strooigoed in zijn uitzendingen. Hij had een visie. Per programma behan delde hij een solist, een combo, een vocalist(e) of een orkest om op die manier de situatie in de Amerikaanse jazzwereld duidelijk te maken. Pete Felleman kwam in 1949 met de eerste Ne derlandse hitparade. - FOTO ARCHIEF DE STEM Zo belichtte hij onder meer Coleman Hawkins, Charlie Parker, Dizzy Gillespie en ook Frank Sinatra, „want die maakte in zijn beginperiode naar mijn gevoel jazz, later is het nogal bullshit geworden." 'USA Cabaret' kwam er in 1948 bij. Aan de orde kwamen close-harmony groepen, een zanger(es) en een combo in een gecreëerde live-sfeer met bar- geroezemoes op de achter grond. Legendarisch In 1949 drong Pete Felleman de ether binnen met 'Hitpara de USA'. Niet zonder trots zegt hij: „Ik was de eerste in Ne derland die met een echte hit parade kwam". Tot in de jaren vijftig heb ben deze programma's gelo pen. Intussen deed hij ook nog talloze serietjes over artiesten. Eigenlijk was het vrije tijds- werk, want hij had een vaste baan bij zijn vader in de dia mantexport. Maar zijn hart ging uit naar de muziek. Zo kon het gebeuren dat hij in 1953 overstapte naar de pla tenindustrie. Als labelmana- ger bij verschillende maat schappijen (CNR, Bovema, CBS, EMI) heeft hij tot 1978 gefunctioneerd en „waanzin nig veel beleefd." Toch keerde hij, de precieu ze muziekmaniak, tweemaal terug in de ether. In 1967 maakte hij voor de toenmalige NRU 'Profiel', bestaande uit dertig programma's over on der andere Coleman Hawkins, The Supremes, Nancy Wilson en Lucky Thompson. „Je ziet, jazz en soul zijn voor mij even belangrijk". Belevenissen De KRO bood hem in 1968 een programma aan dat 'Whe re the action is' ging heten. Felleman stopte er veel soul in, maar ook jazz en zelfs Bra- ziliaanse muziek. 'Where the action is' beleefde 39 uitzen dingen en toen zweeg 'The Voice' voor zestien jaar. Jazz en soul, daarover gaat het leven bij Pete Felleman. „Als er een uitgever geïnteres seerd zou zijn in een boek over mijn belevenissen, zou ik on middellijk zeggen: doén, dat boek". Ook als labelmanager won bij hem de liefde voor de mu ziek het in feite van het com merciële handelen. Prachtige compilaties maakte hij van Motownmuziek en van jazz- groten. „Zeker heb ik goed verdiend in dat bedrijf. Ik heb ook risico's gelopen, want als platen niet lopen is het ook niet goed. Maar de liefde voor de muziek stond voorop, ik heb altijd zo mooi mogelijke, rele vante uitgaven willen maken." Druk „Van 1969 tot 1978 was ik European coördinator van Motown. Een waanzinnig drukke tijd. Zestien uur per dag werken was normaal. Ik begon meestal om elf, twaalf uur 's morgens, want ik ben een puur nachtmens. Dus werkte ik tot diep in de nacht door. Ze moeten mij niet 's morgens om acht uur uit bed bellen. Als er dan een taart wordt afgeleverd, druk ik die taart zó in het gezicht van de bezorger". „In die tijd gebeurden de gekste dingen, zoals het hals over kop naar Finland vliegen, omdat het daar slecht ging met de verkoop van Motown- platen. Dan moest ik de lp's eigenhandig in de bakken van de platenzaken van Helsinki zetten omdat ze daar gewooon vergeten waren dat te doen". „Een fantastische herinne ring bewaar ik aan 'Buona Se ra' van Louis Prima. Van de lp was in Amerika geen single getrokken. Ik deed dat hier wel en zo stuurde ik 'Buona Sera' als single Europa door. Je weet wat dat voor een suc ces is geweest. Aan al die per singen hield ik een leuke cent over. Als ik die single niet had getrokken was het nummer hier totaal onbekend geble ven". Knallen Vijf 'muzikale knallen' heeft Pete Felleman in zijn le ven gehad. Met het nummer uit 1930 'I'm a ding dong daddy from Dumas' zorgde Louis Armstrong voor knal nummer één. Pete was negen jaar toen hij dat nummer hoorde, dank zij zijn oudere zuster, die de plaat had gekocht. De tweede knal kwam toen hij als der- tien-jarige in Carré het orkest van Jack Hylton met tenorsa xofonist Coleman Hawkins hoorde. „Toen veranderde mijn leven echt. Coleman Hawkins deed dat. Voetbal en atletiek schoof ik opzij. Ik ging jazzplaten kopen. Het geld verdiende ik door bij mensen kelders op te ruimen." Tenorist Lester Young ver oorzaakte de derde knal. Pete was toen zestien. In Londen hoorde hij in een platenzaak 'Lady be good' van het Count Basie Quintet. „Daar speelde Lester in. Hij was het tegen deel van mijn held Coleman Hawkins, die een fors, diep bruin geluid had. Lester speel de heel licht. Maar ik was he lemaal kapot van zijn poëti sche stijl, anti-rauw. Hij was weer zo'n jazzman die mij ver der hielp op mijn ontdek kingsreis." Mentor De vierde knal was wéér van Coleman Hawkins. Maar nu als mentor. De puDer Felle man hoorde hem drie maan den spelen in een Amsterdam se club, het jaar daarop weer drie maanden. Hawkins fasci neerde hem zo dat hij bijna el ke avond aanwezig was. „Mijn huiswerk schoot er bij in." Er ontstond contact. Pete nam zijn beeldschone - een foto die hij uit die tijd laat zien is het bewijs - zuster mee. Hawkins bleek erg ingenomen met haar aanwezigheid. „Door haar, van wie hij eerst dacht dat het een mijn vriendin was, zocht hij in de speelpauze contact met mij „Hij werd mijn gids. Hij leerde mij de essentie van de jazz zien. Oudere jazz van toen vond hij merkwaardig genoeg niet interessant. Tot mijn ver bazing wees hij mij op Benny Goodman, van wie ik niet be ter wist dan dat hij een blanke naaper was. Hawkins zei: die Goodman snapt het, voelt wl swing is, kan perfect improvl seren." „Hawkins legde mij alles url van zijn muziek. Hij leendJ mij zelfs platen. Hij zal vooj mij altijd dé man blijven. Mij passie voor jazz, en later v J soul heb ik voor het grootsJ deel aan hem te danken. Dij avonden kostten mij tweejoJ ge jenevers van veertig CJ per stuk. Eén jonge voor nj en eentje voor The Hawk, dj zelf nooit iets cadeau gj maar gek was op krijgj vooral véél drank. Maar hei was verder een hele aimabej man, hoor." Na de oorlog kwam de vijf.1 de en laatste knal. „Op AlJ Munich (München) hoorde ij Stan Kenton. Die man is zóo J derschat, ik kan er nog boj om worden. Iedereen vond zip] orkest maar blanke on-ja spelen, die niet swingde. NiJ swingde? Kom nou! Met dij alles durvende koper, J trompetten en vier trombon J deed Kenton dingen die mii| kippevel bezorgden. Die AF J uitzendingen waren varl twaalf tot één 's nachts. J miste ze nooit. Als ik bij i vriend platen zat te luistere! fietste ik als een gek naar huis| om op tijd voor de uitzending! te zijn." „Heel treurig is het dat dj platenindustrie zo op zijn k ligt. De mensen missen nu veeil prachtige muziek uit voorbij tijden." Constateert de mail met de mooiste stem vail Europa, voor wie muziek dj mooiste droom van de werell (ADVERTENTIE) mikrogids BEL 0 35 - 284 333 17.00 Motoren Een waar loflied op de mo tor, en dat, terwijl al jaren lang in ons land steeds min der motoren verkocht wor den. Maker Gerard Trebert, zelf ex-motorrijder meent, dat het wegverkeer de mo torrijder discrimineert. In het loflied galmt de politie mee (door dik en dun groot gebruiker van zware moto ren), koeriersdiensten, de in dustrie (een kijkje in een fa briek), de staatssecretaris van verkeer. En deze afleve ring is dan nog maar de eer ste van een serie van vijf. tie, een dame die een lang le ven vol klassieke muziek ge leefd heeft, een van de eerste vrouwelijke violisten in het Concertgebouw-orkest. Het Zwitserse buitenhuis van de legendarische dirigent Wil lem Mengelberg was steeds haar zomerverblijf. Met Jenne wil zij, 93 jaar oud, nog eenmaal naar dat droomhuis in Zwitserland. Tatie is een gedramatiseerde documentaire met de echte hoofdrolspelers. schap, die draait op basis van slechts mondelinge af spraken. Als een stel wil verhuizen en geld terugeist, is een rechter nodig om alles recht te breien. Hij doet dat ingrijpend. 22.35 Grottenolm [21.10] Eiland 19.22 Van gewest tot gewest Uitgebreide aandacht voor de problemen rondom de Zeeuwse veren: 'Nieuwe ha vens, oude problemen'. Want Vlissingen en Breskens mo gen dan wel voor kapitalen nieuwe veerhavens krijgen, de eeuwige mist op de Wes- terschelde is daar niet mee weg. Vernieuwingen aan havens en schepen halen de twee stukken Zeeland niet echt uit het isolement. Van gewest tot gewest verdiept zich nog eens in de vraag, waarom de Westerschelde geen vaste oeververbinding waard is. Ook staan, zoals altijd onder voorbehoud, op het programma een nieuw klein museum in Utrecht, dat de sfeer van 1900 ademt en de regionale samenwer king met ons buurland in de grensstreek van Twenthe. Cultureel praatprogramma uit de Antwerpse schouw burg, waarin onder meer ge praat wordt met de begaaf de Nederlandse cellist An- ner Bijlsma en met de bij een Rotterdamse tentoon stelling betrokken Italiaan se architekt Aldo Rossi. Centraal in deze televisie film staat de eeuwige on rust, het onbestemde verlan gen, de drijfveer van een on bekend doel, de onzichtbare einder die onweerstaanbaar lokt. Hier is dat doel gelijk voor de drie hoofdrolspelers, die met onzichtbare touwtjes aan elkaar vastzit ten, zonder dat ze dat van el kaar weten. Hun lot is een gemeenschappelijk lot, hun doel uiteindelijk een ge heimzinnige verdwenen man, Gerome Holm. De spanning neemt toe tot bloedstollende dimensies en een gruwelijk einde voor tenminste één van de drie speurders op hun queeste wordt onafwendbaar. 21.45 19.30 Komedie om geld Spelregels Zoals altijd neemt de serie van het ZDF een maat schappelijke kwestie bij de kop via een gedramatiseerde documentaire, gebaseerd op feiten, met daarna een stu diodiscussie over het aange vatte probleem. Ditmaal gaat het over nieuwe soor ten hoekstenen van de sa menleving, het samenleven in vormen buiten het geijkte huwelijk: een woongemeen- Heel aardig om uitgerekend op een Duits net een Neder lands zwart-wit ouwetje uit 1936 te zien. Het is gelukkig de originele versie met het originele geluid. Omdat de film-club deze smakelijke oudjes uitzendt, zit er nu eens ondertiteling bij, in plaats van de gebruikelijke nasynchronisatie, die de charme van het echte vaak zoveel geweld aandoet. Her man Bouber, Matthieu van Eysden en Rini Otte hebben de hoofdrollen. 20.10 Nederland C De fraaie Cees van Ede en Cox Habbema presenteren voor de NOS zoals op elke woensdagavond een uitge breid pakket kunst en cul tuur. Daar zit ditmaal, be halve de actuele informatie, een film in (Tatie) en klas sieke muziek (een Burleske van Richard Strauss). Tatie is een korte film van Henk van Eeghen, zijn tweede rol prent. Tatie gaat over de ontmoeting tussen zijn zus ter Jenne en oud-tante Ta- TROS Aktua besteedt aandacht aan hulp aan gehan dicapte in Derde Wereld (Nederland 1, 22.00 uur). - FOTO STICHTING LILIANS FONDS NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 13.30 Feduco: Themaprogramma: Liefde op latere leeftijd (herh.). NCRV 14.00 Drie Mafkezen, tekenfilmserie. 14.05 Bollo, Bries Bondgenoten (12), kinderserie. 14.30 Haantje de Voorste (slot), jeugdserie. 15.00 Bokkesprongen, jeugdmagazine. TROS 15.30 Rosco leest voor in Calimero's bioscoop, kinderprogramma. 15.50 Suske en Wiske en de Zingende Kaars (2). 16.13 Mickey en Donald, tekenfilms van Walt Disney. 17.00 Over motoren gesproken (1), serie over alle aspecten van het motorrijden. 17.30 Journaal (NOS). 17.44 TROS Formule 1. Popprogramma. 19.00 Flappie, kleuterprogramma. 19.05 The A-Team. Amerikaanse serie. 20.00 Journaal (NOS). 20.28 Socutera: Stichting De Emmabloem - 75 jaar. 20.33 De Kip en het Ei (9), tv- serie van Peter Romer. 21.05 De Peetvader (3), Amerikaanse serie van Francis Ford Coppola. Met Marlon Brando e.a. 22.00 TROS Aktua. 22.35 Harten 2, tv-serie. NOS 23.25 Journaal. 23.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 Studio Sport. Wielrennen: Gent-Wevelgem. 18.10 Staatsloterij. 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. 19.12 PP: Uizending van VVD. 19.22 Van Gewest tot Gewest, regionaal magazine. Met vanavond o.a. Spoorzoeken op Schokland; Zeeuwse veren, nieuwe havens, oude problemen; Utrecht: van de kelder tot de zolder. 20.10 Nederland C: Kunst en cultuur in binnen- en buitenland. Presentatie: Cox Habbema en Cees van Ede. 21.20 Tatie, tv-film van Henk van Eeghen. 22.00 Burleske, voor piano en orkest, R. Strauss. Bazel. 22.30 Journaal. 22.45 Studio Sport. 23.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.30 Wielrennen: Gent - Wevelgem. 17.55 Journaal. 18.00 Tik Tak. Afl. 24 (herh.). 18.05 Zeppelin, j eugdprogramma. 18.55 Juke Box. 19.00 Gezondheid. Vandaag: Vetten en zout in de voeding; De relatie patient- huisarts; Aktueel. 19.40 Paardekoersen, mededelingen en programma overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Kijk uit! Verboden: stilstaan en parkeren. 20.15 Videomatch. Videospelletjes. 20.25 Namen Noemen, spelprogramma. 21.10 Eiland, praatprogramma. 22.00 Katholieke Televisie- en Radio Omroep. 22.40 Nationale Loterij, paardekoersen, journaal en Coda: De stad van Jan van Nijlen. 19.00 Chocky (1), Engelse SF- serie. 19.25 Tijdrover. Twee klaveren (9). 19.40 Mededelingen en programma-overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Europees voetbal. Halve finales 3 bekers. 11.30 Teletekst magazine. 15.30 Ecran des vacances, vakantieprogramma. 15.55 Johan et Pirlouit, tekenfilm. 16.20 Dare Dare motus, tekenfilm. 16.25 Marionnettes. kinderserie. 16.30 Graffiti, j ongerenprogramma. 17.15 Lollipop, kinderprogramma. 17.50 Plein Jeu, familieprogramma. 19.00 Ce soir, regionaal magazine. 19.23 Minute Papillon. 19.30 Journaal. 20.00 Cap 60, spelprogramma. 21.00 Pour l'amour du risque (Hart to Hart), tv-serie. 21.50 Portraits: Baron Snoy et d'Oppuers. 22.25 Staatsloterij. 22.30 Journaal, sport. 22.40 Informations, reflexions et interrogations laiques. 15.30 Teletekst. 15.30 Wielrennen: Gent- Wevelgem. 17.30 Pauze. 19.00 La pensée et les hommes. 19.30 Journaal met gebarentaal. 20.00 Caméra sports, sportprogramma. 19.00 Heute. 19.30 Spielregeln: Jugend und Justiz, tv-serie. 20.15 Kennzeichen D. Informatie uit Oost en West. 21.00 Der Denver-Clan (Dynasty), Amerikaanse serie. 21.45 Heute-journal. 22.05 Treffpunkt. Programma over een café voor gehandicapten en niet- gehandicapten. 22.35 Grottenolm, tv-film van Rainer Kirberg. 23.55 Heute. Aansl.: Gute Nacht-Musik. Clair de lune van Debussy. 09.25 Sesamstrasse. 10.00 Heute. 10.03 Grenzenloses Himmelblau (herh.). 11.55 Umschau. 12.10 Report. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Heute. 13.15 Teletekst-overzicht. 15.40 Teletekst-overzicht. 16.00 Tagesschau. 16.10 Die Schnellen Sieger, filmreportage over het renpaard. 16.55 Traume, die keine blieben, kinderserie. 17.15 Schau ins Land, kinderserie. 17.50 Tagesschau. 18.00 Hier und Heute. 18.25 Lucky Luke. 19.00 Fame, tv-serie. 19.58 Heute im Ersten. 20.00 Tagesschau. 20.10 ARD-Sport extra. 22.30 Tagesthemen. 23.00 Einsatz in Manhattan (Kojak), tv-serie. 23.45 Tagesschau. 10.00-13.15 Zie Duitsland 1. 13.15 Teletekst-overzicht. 15.40 Teletekst-overzicht. 15.56 Programma-overzicht. 16.00 Heute. 16.04 Löwenzahn, kinderserie. 16.35 Der Waschbar Rascal. 17.00 Heute. Aansl.: Aus den Landern. 17.15 Tele-Illustrierte. 17.50 Die Koralleninsel, tv- serie. 18.55 Mittlotto - 7 uit 38. 18.58 Programma-overzicht. 09.25 Sesamstrasse. 18.00 Tv-cursus Engels. 18.30 Sesamstrasse. 19.00 Aktuelle Stunde. 20.00 Tagesschau-Wetterkarte 20.10 Ich stelle mich. 21.45 Eff-eff. Fitness en vrije tijd. Cl 22.30 (ZW) Beethoven's grosse liebe, Franse speelfilm (1936). 00.20 Journaal. 14.35 Family, tv-serie. 15.30 Star Fleet, SF-serie. 16.00 Sky Trax., popmuziek. 18.30 Mr. Ed, tv-serie. 19.00 The Lucy show. 19.30 Bearcats, tv-serie. 20.20 Blind Date, speelfilm. 21.55 Internationale Motor Sports. 23.00-24.00 Sky Trax, popmuziek. Ieder heel uur nws. VOO: 7.03 Ook goeiemorgen. (7.30 en 8,30 Nws.ra- dio). 9.03 Muziek terwijl u werkt. 10.30 Nws.radio. 10.32 Kletskop. 12.03 Will wil wel. 13.06 Nederland Muziekland. NCRV14.03 Kletsma joor. 14.15 Douce France. 14.30 Mid denin. 17.03 Hier en Nu-woensdag- magazine. 17.55 Mededelingen (NOS). 18.06 Met Teddy aan tafel. 19.02 In 't voorbijgaan. 19.07 Leger des Heilskwartier. 19.25 NCRV- Woensdag-Sport. NOS: 20.03 Hob- byscoop. 20.30 Langs de lijn, sport en muziek. 23.02 Met het oog op morgen. NCRV: 00.02 Volgspot. 01.02 Romance. 02.02 Nachtexpress. 06.02 In 't voorbijgaan. 06.07 Van daag donderdag. VARA: 7.00 Nws. 7.06 De Wekker radio. (7.06 en 8.11 Dingen van de dag. 7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) 9.30 Nws. 9.33 Hoor Haar! 10.30 Nws. 10.33 Leef-tij d-genoeg. 11.30 Nws. 11.33 Radioweekblad. (11.34 Dingen van de dag. 11.37 Bericht uit hetl Koninkrijk. 12.00 Wereldnieuwsm andere berichten. 12.05 'n Affaire! Overh.voorl.: 12.16 Franco HuisT 12.26 Mededel. voor land- en tuin-l bouw. 12.36 Dingen van de Dag! 13.10 Burengerucht. 13.33 Wereld| nieuws en andere berichten. P Een Nederlander in het nieuws on! dervraagd door journalisten. 12.3?f 13.00 en 13.30 Nws.) 14.00 DfJ Schuurpapier vanuit Diergaarde! Blij dorp. 14.30 Nws. 14.33 Wel al wee. 15.00 Leef-tijd-genoeg 1531 Nws. 15.33 Het zout in de pap Ms I gazine. 16.00 Hartzeer, hoorsp. (161 NOS: 16.30 Nws. 16.33 NOS-Orrf budsman. 17.30 Nws. EO: Mr Tijdsein. 18.00 Nws. 18.10 NOS-i Midweekmagazine (18.13 Frontaa.r 18.35 Wereldwijzer. 19.10 Randstal en Regio.) 19.30 De zin van de gef schiedenis. 20.00 Nws. EO: nn Licht en uitzicht. 20.40 De l open. 21.05 Een bruggehoofd fowl oerwoud. 21.30 EO-Metterdaaf Hulpverlening. 21.32 De EOindf regio. 22.00 Vragen naar de weg! 22.15 De schoolagenda. 22.30 Nvrj 22.35 De Open Cirkel. 23.05 Zichtci Israel. NOS: 23.30 Verhaal, buiten| landse literatuur Bric Fischl, schilderijen en Pa lermo. werken. Van Abbemu- seum Eindhoven. Open: di-zo 10 (zo ID"17 uur. Tot 5 mei. .Amerika is niet langer Disneyland. Kunst dient zich bezig te houden met het fiasco van de Amerikaanse droom", zegt Fischl, west kust-Amerikaan. Op grote doeken, van zo'n 2,5x2 meter, banaliseert hij het leven van de gezeten Amerikaanse burger; reflecteert daarop met een even dubbelhartige manier als dat leven zelf is. De (Engelstalige) catalogus 15,-) heeft het over 'cor rupt realism In beschouwingen is hij onder meer vergeleken met Beckmann. Het Reagan-re- gime zal Fischl waarschijn lijk ook als 'entartet' be schouwen. Afgezien van een expositie in '78 in Basel was zijn werk niet eerder in Europa te zien. Het Europese leven heeft zoveel Amerika nismen in zich opgenomen dat herkenning geen proble men geeft. Fischl blijkt geobsedeerd door de ero- tirch-seksuele kant van het burgerlijke plutocratendom. Hij voert theaterscènes op met pubers, wrede honden, recreatieve verveling en meer bloot dan naakt. Hij is bewust en laf voyeur (dus toeschouwer en niet mede plichtig in juridische zin) en wil zijn publiek dwingen dat ook te zijn. Zijn doeken heb ben iets van ouderwetse filmreclames, die vroeger aan de voorgeveld van de. bioscopen hingen. Heel vaardig geschilderd. Dat wel. Het werk van Blinky Pa lermo (Peter Heisterkamp), die in 1977 op 34-jarige leef tijd overleed, lijkt er haaks op Fischl te staan; zorgt voor een contrastrijk beeld in het Van Abbe. In de kern is deze leerling van Beuys in Düsseldorf en vriend van Knoebel, Richter en Polke, even kritisch op de maat schappij; alleen zijn midde len zijn anders. Hij stamt uit de jaren van het anti-schil deren en mist de thetoriek van de Amerikaan. Tweedi mensionale tekens, het ac centueren van binnenruim tes proberen aanvankelijk vat te krijgen op zijn eigen identiteitscrisis, maar zijn tevens signalen van acties, die de zestiger jaren ken merkten. Palermo is meer symbolist dan realist. Zijn neiging tot 'schilderen' en poëtische gevoelens lijkt tel kens met een zekere angst gekaderd te worden in gra fische structuren. Daarbij spelen interacties tussen kleuren sèc een grote rol. Hij probeert wel oude ordes door nieuwe te vervangen. Een indirecte manier van werken. Zijn objecten, 'Stoffbilder', aquarellen en metaalschilderingen zijn op deze manier voor het eerst hier bijeen. Na Eindhoven volgt Parijs. Er is een uit voerige catalogus 32,50). Thomas van Heek: Biesbosch- schilderingen en -tekeningen. Biesbosch bezoekerscentrum, kantoor Recreatieschap en res taurant De Biesbosch. Open: da gelijks 10-17 uur. Tot 15 april. De Dordtse schilder Van St. Heck (75) exposeert niet Bre minder dan 115 schilderijen t,JC en tekeningen op drie plaat sen in het watersportcen- Ieder heel uur nws. EO: 7 - uit music-time. 9.03 Gospelsol 10.03 Muziek motief. 11.03 CouJ- Trail. VPRO: 12.03 De Wilde* reld. 15.03 Ronflonflon met Ja«T Plafond. NOS: 16.04 De Nation Hitparade. 18.04 De Vakantie® VPRO: 19.02 Gonzo Radio. The John Peel Show. 21.02 lijn. 22.30 Live Concert: Roy chanan. 23.02 Heartlands. NCRV: 7.00 Het levende WM«j 7.10 Preludium. 8.00 Nws. 8.05 h' tennws. 8.45 Te Deum LaudaiW 9.15 Onder de Hoogtezon. 10.00 w mermuz. uit de Barok. Werken Ferrari. 10.30 Orkestpalet 12»" soloconcerten van Haydn (21) Promenade: Balletsuites Chatsjatourian. 13.00 Nws. Vocale muziek voor vocaal ens ble. 13.30 Ke-1Sneert n* werken van AVRO: 14.00 öLJ ÏK VUUl vueau' ÏÏSÏSSs AVRO: 14.00 Teleioonnum w-- 39211. 15.30 Puur cultuur. 15.»$ fiche 4. 15.45 Muziektheater, nas menten uit Mozart en Salieri. p 48, Rachmaninov. 16.30 Finale kar ack Concours, verslag van 2e ronde. 18.00 Nws. 18.02 AfW, 18.07 Plaatgraag. 19.00 Puurr tuur. Oude jazz en andere kia ke randgebieden. 19.15 RauV( 20.00 AVRO's Concours voor A" teurmusici. 22.15 Nederlandse m ziek: Anthon van der Horst (i 1965). 23.15 Over boeken. 23.45 met poezie. NOS: 9.03 NOS-Sportief. 9.25 terstanden. Teleac: 9.30 Follow II, voorbereidende toets. K 10.00 Taairevue. TROS: 17.30*» pers weg. (PP: 18.20 Uitz. va» CPN). NOS: 19.00 Nieuws voor»» tenlanders. T9.0C Turks. 19.10 X bers. 19.20 Marokkaans-AraB» 19.30 Spaans.) Feduco-NOS: i» Medelanders Nederlanders, "f Nationaliteitenregelingen voor rinamers. Un,ï^?LS- SNMKÊXOCS CMTI... A15ZDN SFÖNóOUl NEPTJkf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14