Niki Lauda: „Voorsprong van 1984 is verdwenen". RIJDERS EN TEAMS "Een STAPJE terug kan een STAP absoluut niet FORMULE l-CIRCUS VAN START IN BRAZILIË IBERBUS tenland tersport rautoverhuur De races 7ATÉRDAG 6 APRIL 1985 MznJrRekrecitie. k. v.a. 17fl 020-267068. ale~~C jnt in verschillende >laden 077-48111, tsl. 221 Postbus 65, 5900 AB Venlo. ZOMEER, TRENTINO, ITA Suro „Valsugana", Gasthuis]^ .033-12716. n l? Bel Britain Booking voor i* de valreep: tel. 01140-10795 VA, vrijstaande 6-pers. bung. p.w. all-in Tel 04402-79489 l. ons app. comf. schoon, ideal il. 08858-2002 b.g.g. 2589. RGSE ARDENNEN car. op mooi gelegen vak.parL Gratis folder, G.A. Kleijn, R| cheid (Lux), tel. 09-35290374. prachtig en goedkoop land, (li e meren. Ook camp., hotel, -811965 (ma.-vr. 9-12 uur). T19 PAGINA SPORT 1 RIO DE JANEIRO (DPA) - Het wereldkampioen schap formule 1 van 1985 wordt beslist in zeventien races. 7 apr: Grote Prijs van Brazilië, Rio de Janeiro; 21 apr: Grote Prijs van Portugal, Estoril; 5 mei: Gro te Prijs van San Marino, Imola (Ita); 19 mei: Grote Prijs van Mo naco, Monte Carlo; 2 jun: Grote Prijs van België, Francorchamps; 16 jun: Grote Prijs van Canada, Montreal; 23 jun: Grote Prijs van de Verenigde Staten, Detroit; 7 jul: Grote Prijs van Frankrijk, Le Castellet; 21 jul: Grote Prijs van Groot-Brittannië, Silverstone; 4 aug: Grote Prijs van Duitsland, Nürburgring; 10 aug: Grote Prijs van Oostenrijk, Zeltweg; 25 aug: Grote Prijs van NEDERLAND, Zandvoort; 8 sep: Grote Prijs van Italië, Monza; 22 sep: Grote Prijs van de Verenigde Staten Oost, New York; 13 okt: Grote Prijs van Europa, Mugello of Brands Hatch; 3 nov: Grote Prijs van Australië, Adelaide; 16 nov: Grote Prijs van Zuid-Afrika, Kyalami. RIO DE JANEIRO (DPA) - De teams, die dit seizoen aan de competitie om het wereldkampioenschap formule 1 deelnemen, zijn ais volgt samengesteld. Achtereenvolgens startnummer, naam, land, leeftijd, wagen en motor. 1. Niki Lauda (Oos/36) McLaren/TAG-Porsche; 2. Alain Prost (Fra/30) McLaren/TAG-Porsche; 3. Martin Brundle (GBr/25) Tyrrell/Ford of Re nault; 4. Stefan Bellof (WD1/27) Tyrrell/Ford of Renault; 5. Nigel Mansell (GBr/30) Williams/Honda; 6. Keke Rosberg (Fin/36) Williams/Honda; 7 Nelson Piquet (Bra/32) Brabham/BMW; 8. Francois Hesnault (Fra/29) Brabham/BMW; 9. Manfred Winkelhock (WD1/32) RAM/Hart; lO.Philip- pe Alliot (Fra/30) RAM/Hart; ll.Elio de Angelis (Ita/27) Lotus/Renault; 12.Ayrton Senna (Bra/25) Lotus/Renault; 15.Patrick Tambay (Fra/35) Re nault/idem; 16.Derek Warwick (GBr/30) Renault/idem; 17.Gerhard Ber ger (Oos/25) Arrows/BMW; 18.Thierry Boutsen (Bel/27) Arrows/BMW; 19.Stefan Johansson (Zwe/28) Toleman/Hart; 20.John Watson (GBr/38) Toleman/Hart; 21.Mauro Baldi (Ita/31) Spirit/Hart; 22.Riceardo Patrese (lta/30) Alfa Romeo/idem; 23.Eddie Cheever (VSt/27) Alfa Romeo/idem; 24.Jo Gartner (Oos/31) Osella/Alfa Romeo; 25.Andrea de Cesaris (Ita/25) Ligier/Renault; 26.Jacques Laffite (Fra/41) Ligier/Renault; 27.Michele Alboreto (Ita/28) Ferrari/idem; 28.René Arnoux (Fra/36) Ferrari/idem; 29.Pierluigi Martini (Ita/22) Minardi/Ford of Motori Moderni; 30.Jona- than Palmer (GBr/28) Zakspeed/idem; 3i.AIan Jones (Aus/38) Lola/Hart. Toleman heeft zich volgens persverklaringen teruggetrokken, maar heeft zijn startnummers nog niet teruggegeven aan de FISA, de internationale autosportfederatie 'Over een RIO DE JANEIRO (DPA/ ANP) - Op het circuit van Jacarepagua bij Rio de Ja neiro bij de Grote Prijs van Brazilië wordt op paaszon dag de startvlag gezwaaid voor de eerste formule-l-ra- ce van het seizoen 1985. De voornaamste auto sportcompetitie, om de 36ste wereldtitel, belooft van een geheel andere snit te worden dan de vorige. Toen, in '84, was de strijd om het wereld kampioenschap een onder onsje tussen de twee toprij- ders van de technisch supe rieure McLaren-renstal, Ni ki Lauda en Alain Prost. Lauda, de Oostenrijkse pi loot, veroverde twee jaar na zijn terugkeer in de auto- rensport zijn derde wereld titel. Hij hield in de slotrace in Estoril een half punt over op de Fransman Prost (72 om 71,5). De nummer drie, Elio de Angelis, eindigde met minder dan de helft: 34. Bekomen Dit jaar zijn de andere zestien teams in deze peper dure snelheidssport volgens de prognoses bekomen van de klap, die ze vorig jaar werd toegediend door het duo Lauda/Prost. De testrit ten in Zuid-Frankrijk en in Brazilië gaven indicaties voor die gewijzigde toe stand. Lauda is er zeker van: „McLaren kent niet meer de superioriteit van vorig sei zoen. Dat staat voor mij vast. Ons voordeel, vooral door de Posche-motor, was aan het eind van '84 al ver dwenen. De formule 1 kent geen geheimen. De andere stallen hebben een half jaar de tijd gehad ons te kopië ren. Zonder twijfel wordt het een moeilijk jaar voor ons". Op de kop Die verklaring lijkt op pessimisme met vooropgezet doel van Lauda, die het nieuwe model twee weken voor de seizoenstart onder ogen kreeg en zonder echt testwerk het seizoen in moet. De trainingsresultaten van Rio en Le Castellet brachten weliswaar andere stallen meer in de schijn werper dan de renstal uit Woking (Surrey), maar de cijfers van de winterstop worden in het wedstrijdsei zoen, in '85 met zeventien Grote Prijzen, meestal op de kop gezet. De 36-jarige kampioen rept in ieder geval over de tegenslag, die het terugtrek ken van de Franse banden gigant Michelin voor zijn stal betekent. Bij Good Year is McLaren niet meer dan één van de negen teams, die racerubber afnemen. Lauda ziet jiaast teamgenoot Prost, die al twee jaar achtereen net naast de titel greep, vijf tot zeven coureurs, die hem het kampioenschap kunnen ontnemen: zijn voorganger Piquet met de Brabham- BMW, de Ferarri-rijders Alboreto en Arnoux, De An gelis in de Lotus met Re nault-motor, Rosberg in de Williams-Honda en, mis schien, Tambay en Warwich in de sterk herziene fa- brieks-Renaults. Tussenpozen Bovendien zijn de statis tieken tegen een nieuwe we reldtitel voor Niki Lauda, de rijdende computer. Sinds 1960, toen Jack Brabham zijn in '59 veroverde formu- le-l-titel prolongeerde, slaagde er geen rijder in om twee jaar achtereen het hoogste succes te boeken. Jim Clark, Jackie Stewart, Nelson Piquet en Niki Lau da veroverden sindsdien meerdere wereldtitels met tussenpozen van telkens één jaar. Keke Rosberg, in '82 de laatste wereldkampioen met een conventionele drie-liter- krachtbron, is ervan over tuigd, dat de troon van Lau da en Prost dit seizoen om ver wordt gehaald. „We zul len na afloop van de Grote Prijzen een grote verschei denheid aan winnaars op het podium krijgen", is het oordeel van de Fin, die in de winterse testritten nog veel problemen tegen kwam in de nieuwe Williams. Iedere toprenstal beschikt onder tussen over het ideale mo torvermogen: 750 tot 800 pk voor de door turbocompres sors geblazen 1500cc-moto- ren. De nivellering heeft zich snel ingezet op dat ge bied, dat in 1977 voor het eerst betreden werd door Renault. Vraagstukken De race-professoren had den''het deze winter druk met het oplossen van de pro blemen rond het verbod op gekoelde brandstof en de nieuwe veiligheidsregel voor de cockpit. De beper king van de tankinhoud tot 220 liter, in '84 vooral in het begin van de competitie de oorzaak van vele curieuze slotfases, werd ook weer in de onderzoeken meegeno men. Immers, in 1986 moet nog zuiniger met benzine worden omgesprongen. Dan krijgen de wagens nog 195 liter mee voor de 300 kilome ter lange race. Wat verder aan de horizon doemen weer nieuwe technische vraag stukken op. In 1988 wordt de cilinderinhoud voor turbo motoren tot 1200cc beperkt. Op bandengebied werd ook nieuw onderzoek ge pleegd. In '85 beslist niet meer de snelste trainings ronde, maar de totaaltijd over vijf ronden over de kwalificatie voor de Grand- Prixrace. Dit seizoen is er weer voldoende concurren tie voor de 26 startplaatsen, zeker als Toleman alsnog tot een akkoord komt met een bandenfabrikant en Johans son en Watson kan inzetten. Onder de startnummers 29, 30 en 31 starten rijders van nieuwe stallen, Minardi, Zakspeed en het Ameri kaanse miljoenenteam van Beatrice-Lola. meer de 'oude Raas' zal wor den. Natuurlijk, ik word een dagje ouder en dan moet je jezelf niet voor de gek hou den. Een stapje terug zou ik dan ook kunnen aanvaar den. Let wel, een stapje. Een stap kan niet. Als ik niet meer op gezette tijden een woordje mee kan spre kenOnmogelijk. Op die manier kan en wil ik abso luut niet werken. Er zijn er in het peloton, die dat wel kunnen. Die hebben er blijk baar geen moeite mee hun sponsor soms jaren te be donderen. Bij mij gaat dat er niet in en ik zal er ook nooit en te nimmer aan meedoen. Maar God, zover is het toch nog niet..." „Over een maand weet ik waar ik aan toe ben. Kijk, het zou een wonder zijn om de Ronde van Vlaanderen te winnen. Mijn zege in Parijs - Roubaix in '82 was ook een verrassing. Goed. Hoe dat mogelijk was, weet ik zelfs vandaag de dag nog niet. Maar aan zulke gedachten weiger ik me vast te houden. Bijgeloof is me helemaal vreemd." En eindelijk la chend: „Als ik zondag niet win, richt ik me toch gewoon op de Gold-race. Dan pak ik daar maar de hoofdprijs. Speciaal voor Krott. Laten we het nu echter astublieft over iets ander hebben. Steeds weer hetzelfde ver haal te moeten vertellen, helpt me ook niet..." Erg dwars i Jan Raas laat vervolgens heel summier het nog prille seizoen de revue passeren. De Omloop Het Volk, de Tir- reno - Adriatico, Milaan - San Remo. „Zoetemelk heeft gelukkig een hoop goedge maakt. En de Brabantse Pijl met Van der Poel was ook mooi natuurlijk. Kuipertje in San Remo, tja. Dat had hij verdorie vorig jaar moeten flikken en dat heb ik hem gezegd ook. Maar ik gun het hem. Liever hij dan een an der." „Al met al marcheert het bij ons gelukkig wel rede lijk. Alleen die Omloop, die zit me nog steeds erg dwars. Afspraken zijn afspraken en die kom je na. Zo zit ik in elk geval in elkaar. Post dus niet. Ik had het kunnen we ten. Dan wordt er gesproken over een niet-aanvalsver- dag. Weg ermee. Met die man wissel ik geen woord meer. Niet over het wielren nen, niet over koetjes en kalfjes, over helemaal niets. De verstandhouding is voor goed naar de knoppen, dat kun je wel stellen. Als mens is die man nog geen knip voor een stuiver waard Niki Lauda met Alian Prost: „Het wordt een moeilijk jaar voor ons". - foto anp maand weet ik waar ik Y TRIP BV argde jongerenreizen naar LIo disco-, waterski-, windsurf- boeking: 01820-18190, 20.00 uur geopend. nje vanuit: Arnhem, Nijmee erk tensieve igenblik aan toe ben' Zware val COSTA BRAVA/BLAN en LLORET DE MAR t.h. comf. appartemen Inl. 050-415210 (ook 5 avond UUR EN DE ZONNIGE STRANDE „KOS" IN GRIEKENLAND. ikanties Griekenland biedt u aan Cos voor slechts 1250,- p.p. in U kunt zelf uw vakantie(s) spreid 3x2 wk. of 2x3 wk.) ingaande ngepast voor minder validen. Vc adres en woonplaats te sturen na 'ostbus 2074 te M'tricht; of bel ft ontvangt van onze sticht een uiig ZOMERVAKANTIE o.a w.c douche, koelk. kachelen! Irijbewijs. BE v.a. ƒ725,- p.w. all-if lutoverh. 04744-1227/2103. Monltoj I pers.- en bestelauto's en busjes. Door JACQUES EESTERMANS Vorig jaar ging het echter mis met Jan Raas. In de zes daagse van Parijs maakte hij een zware val. Hij moest opgeven. De opgelopen bles sure verhinderde hem daar na ook de Milanese uitgave van het indoor-evenement tot een goed einde te bren- i gen. De rampspoed was daarmee niet ten einde. In Milaan - San Remo ging zijn seizoen definitief naar de Filistijnen. Op de Cipressa, één van de hellingen in het parkoers van de Primavera, sloeg hij hard tegen het wegdek. Terwijl zijn colle ga's de kwellingen van de bulten in het Vlaamse land en de kasseien in Noord- Frankrijk ondergingen, zat Jan Raas zich op zijn ziek bed te verbijten. De nationa le titel en zijn ritzege in de Tour verzachtten het leed nadien enigszins, maar kon den hem toch niet weerhou den te spreken van een 'ver- ;j lorenjaar'. Die dreiging voelt de 32- iarige vedette uit 's Heeren- hoek nu weer. Meer dan ooit I zelfs. Niet verwonderlijk, want het gaat bar slecht met hem. De prijzenkast voor dit jaar is tot nu toe nog leeg. ^'at echter erger is: er zijn reeds vele dagen geweest, IJat hij geen wedstrijd uit kon rijden, als hij al op de f'ets kon stappen. Zijn schier onverwoestbare ka rakter houdt hem overeind, samen met een glimpje "°op. Maar hoelang nog? Bekken j Een beknelde Ischias-ze- I nuw is de oorzaak van de el- lehde. Een overblijfsel van j?)n tuimeling in de zes daagse van Parijs, zo hebben de doktoren verklaard. Jan "aas: „Het blijkt dat bij die mijn bekken een beetje 's verschoven, doordat ik het stour in mijn onderbuik heb gekregen. Die beknelde ze- duw is daar weer het gevolg Van. Lange tijd heb ik er zo als geen last van gehad, ™aar nu zorgt het voor een wlammend gevoel in mijn 'nkerbeen als ik kracht dd°M zetten. Ik kan niets ex- a s doen. Het is volgens de °ktoren normaal, dat het er u Pas uitkomt. Maar een «gelukkiger tijdstip is na- durlijk niet denkbaar." De Zeeuw heeft inmiddels i. ware martelgang door- Pen. Allerlei therapieën, »n orthodoxe massages tot dupunctuur, hebben even- huizen v.a. 475,- p.w. ten d n. korting. Inl. 043-476086. EEZEILEN. Ie trips Wadden-Noordzee of naJ |4-21-daagse vak.reizen naar o,l n Engeland enz. Vr. vaarplaj -324877 b.g.g. 320687. ian deze iemand e zich in xibel weet ;t voor leid, letrekking dan uw uw Hartong) 51911 LEEUWARDEN - De klassieker-koning heeft het niet breed deze dagen. Jan Raas leeft aan de vooravond van de voor hem be langrijkste reeks wedstrijden van het sei zoen op de grens tussen hoop en vrees. Hoe anders was het voor heen. Zelfverzekerdheid stond op het gezicht ge schreven van de Zeeuwse toprenner. Veelal gesterkt door minstens een handvol overwinningen in de aan loop-periode begon hij aan de klassieke serie in de maand april. Als favoriet voor de Ronde van Vlaande ren, Gent - Wevelgem, Pa rijs - Roubaix en de Gold- race. En Jan Raas sloeg toe. Soms onverwacht, dat toch wel. Zoals in 1982. In dat jaar duurde het langer dan normaal, voordat hij zijn vertrouwde vorm te pakken had. Maar plots was hij er doorheen. Hij won Pa rijs - Roubaix en twee we ken later weer eens de Gold- race, tot ontzetting van or ganisator Herman Krott. Jan Raas: „Het is een verschrikking steeds terug te moeten vallen op het ex cuus van een blessur". - foto de stem/ben steffen Jan Raas kijkt somber. De laatste tijd was er weinig reden tot lachen. - fotoanp wel nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Deze week is hij ten einde raad begonnen aan de zoveelste nieuwe kuur. „Het is een be handeling van tien dagen", legt Jan Raas uit. „Elke dag word ik op een speciale ma nier gemasseerd en moet ik een heel scala van oefenin gen afwerken. Ik heb de verzekering gekregen, dat ik aan het eind van deze kuur van mijn blessure af ben. Daar vertrouw ik maar op. Wat moet ik anders?" Waar geloof is, is hoop. Maar vertwijfeling voert toch de boventoon bij de nuchtere Kwantum-kop man. Hij doet zijn best het de buitenwacht zo min mo gelijk te laten blijken, maar in z'n binnenste is hij bijna radeloos. Jan Raas: „Ik zit me op te vreten, dat geef ik toe. Het is een verschrikking steeds te moeten terugvallen op het excuus van een bles sure. Het is niet anders, maar het kan zo niet door- Raas: lege prijzenkast. - fotodestem/johanvangurp gaan. Ik kan het de sponsor niet verkopen en ook mezelf niet." Een korte stilte, en dan: „Het spookt echt door mijn hoofd, dat ik misschien nooit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7