Niki Lauda: „Voorsprong
van 1984 is verdwenen".
RIJDERS EN TEAMS
"Een
STAPJE
terug
kan
een
STAP
absoluut
niet
FORMULE l-CIRCUS VAN START IN BRAZILIË
IBERBUS
tenland
tersport
rautoverhuur
De races
7ATÉRDAG 6 APRIL 1985
MznJrRekrecitie.
k. v.a. 17fl
020-267068.
ale~~C
jnt in verschillende
>laden
077-48111, tsl. 221
Postbus 65, 5900 AB Venlo.
ZOMEER, TRENTINO, ITA
Suro „Valsugana", Gasthuis]^
.033-12716. n
l? Bel Britain Booking voor i*
de valreep: tel. 01140-10795
VA, vrijstaande 6-pers. bung.
p.w. all-in Tel 04402-79489
l. ons app. comf. schoon, ideal
il. 08858-2002 b.g.g. 2589.
RGSE ARDENNEN
car. op mooi gelegen vak.parL
Gratis folder, G.A. Kleijn, R|
cheid (Lux), tel. 09-35290374.
prachtig en goedkoop land, (li
e meren. Ook camp., hotel,
-811965 (ma.-vr. 9-12 uur).
T19 PAGINA SPORT 1
RIO DE JANEIRO (DPA)
- Het wereldkampioen
schap formule 1 van 1985
wordt beslist in zeventien
races.
7 apr: Grote Prijs van Brazilië,
Rio de Janeiro; 21 apr: Grote Prijs
van Portugal, Estoril; 5 mei: Gro
te Prijs van San Marino, Imola
(Ita); 19 mei: Grote Prijs van Mo
naco, Monte Carlo; 2 jun: Grote
Prijs van België, Francorchamps;
16 jun: Grote Prijs van Canada,
Montreal; 23 jun: Grote Prijs van
de Verenigde Staten, Detroit; 7
jul: Grote Prijs van Frankrijk, Le
Castellet; 21 jul: Grote Prijs van
Groot-Brittannië, Silverstone; 4
aug: Grote Prijs van Duitsland,
Nürburgring; 10 aug: Grote Prijs
van Oostenrijk, Zeltweg; 25 aug:
Grote Prijs van NEDERLAND,
Zandvoort; 8 sep: Grote Prijs van
Italië, Monza; 22 sep: Grote Prijs
van de Verenigde Staten Oost,
New York; 13 okt: Grote Prijs van
Europa, Mugello of Brands Hatch;
3 nov: Grote Prijs van Australië,
Adelaide; 16 nov: Grote Prijs van
Zuid-Afrika, Kyalami.
RIO DE JANEIRO (DPA) - De teams, die dit seizoen aan de
competitie om het wereldkampioenschap formule 1 deelnemen,
zijn ais volgt samengesteld. Achtereenvolgens startnummer,
naam, land, leeftijd, wagen en motor.
1. Niki Lauda (Oos/36) McLaren/TAG-Porsche; 2. Alain Prost (Fra/30)
McLaren/TAG-Porsche; 3. Martin Brundle (GBr/25) Tyrrell/Ford of Re
nault; 4. Stefan Bellof (WD1/27) Tyrrell/Ford of Renault; 5. Nigel Mansell
(GBr/30) Williams/Honda; 6. Keke Rosberg (Fin/36) Williams/Honda; 7
Nelson Piquet (Bra/32) Brabham/BMW; 8. Francois Hesnault (Fra/29)
Brabham/BMW; 9. Manfred Winkelhock (WD1/32) RAM/Hart; lO.Philip-
pe Alliot (Fra/30) RAM/Hart; ll.Elio de Angelis (Ita/27) Lotus/Renault;
12.Ayrton Senna (Bra/25) Lotus/Renault; 15.Patrick Tambay (Fra/35) Re
nault/idem; 16.Derek Warwick (GBr/30) Renault/idem; 17.Gerhard Ber
ger (Oos/25) Arrows/BMW; 18.Thierry Boutsen (Bel/27) Arrows/BMW;
19.Stefan Johansson (Zwe/28) Toleman/Hart; 20.John Watson (GBr/38)
Toleman/Hart; 21.Mauro Baldi (Ita/31) Spirit/Hart; 22.Riceardo Patrese
(lta/30) Alfa Romeo/idem; 23.Eddie Cheever (VSt/27) Alfa Romeo/idem;
24.Jo Gartner (Oos/31) Osella/Alfa Romeo; 25.Andrea de Cesaris (Ita/25)
Ligier/Renault; 26.Jacques Laffite (Fra/41) Ligier/Renault; 27.Michele
Alboreto (Ita/28) Ferrari/idem; 28.René Arnoux (Fra/36) Ferrari/idem;
29.Pierluigi Martini (Ita/22) Minardi/Ford of Motori Moderni; 30.Jona-
than Palmer (GBr/28) Zakspeed/idem; 3i.AIan Jones (Aus/38) Lola/Hart.
Toleman heeft zich volgens persverklaringen teruggetrokken, maar heeft
zijn startnummers nog niet teruggegeven aan de FISA, de internationale
autosportfederatie
'Over een
RIO DE JANEIRO (DPA/
ANP) - Op het circuit van
Jacarepagua bij Rio de Ja
neiro bij de Grote Prijs van
Brazilië wordt op paaszon
dag de startvlag gezwaaid
voor de eerste formule-l-ra-
ce van het seizoen 1985.
De voornaamste auto
sportcompetitie, om de 36ste
wereldtitel, belooft van een
geheel andere snit te worden
dan de vorige. Toen, in '84,
was de strijd om het wereld
kampioenschap een onder
onsje tussen de twee toprij-
ders van de technisch supe
rieure McLaren-renstal, Ni
ki Lauda en Alain Prost.
Lauda, de Oostenrijkse pi
loot, veroverde twee jaar na
zijn terugkeer in de auto-
rensport zijn derde wereld
titel. Hij hield in de slotrace
in Estoril een half punt over
op de Fransman Prost (72
om 71,5). De nummer drie,
Elio de Angelis, eindigde
met minder dan de helft: 34.
Bekomen
Dit jaar zijn de andere
zestien teams in deze peper
dure snelheidssport volgens
de prognoses bekomen van
de klap, die ze vorig jaar
werd toegediend door het
duo Lauda/Prost. De testrit
ten in Zuid-Frankrijk en in
Brazilië gaven indicaties
voor die gewijzigde toe
stand. Lauda is er zeker van:
„McLaren kent niet meer de
superioriteit van vorig sei
zoen. Dat staat voor mij
vast. Ons voordeel, vooral
door de Posche-motor, was
aan het eind van '84 al ver
dwenen. De formule 1 kent
geen geheimen. De andere
stallen hebben een half jaar
de tijd gehad ons te kopië
ren. Zonder twijfel wordt
het een moeilijk jaar voor
ons".
Op de kop
Die verklaring lijkt op
pessimisme met vooropgezet
doel van Lauda, die het
nieuwe model twee weken
voor de seizoenstart onder
ogen kreeg en zonder echt
testwerk het seizoen in
moet. De trainingsresultaten
van Rio en Le Castellet
brachten weliswaar andere
stallen meer in de schijn
werper dan de renstal uit
Woking (Surrey), maar de
cijfers van de winterstop
worden in het wedstrijdsei
zoen, in '85 met zeventien
Grote Prijzen, meestal op de
kop gezet.
De 36-jarige kampioen
rept in ieder geval over de
tegenslag, die het terugtrek
ken van de Franse banden
gigant Michelin voor zijn
stal betekent. Bij Good Year
is McLaren niet meer dan
één van de negen teams, die
racerubber afnemen. Lauda
ziet jiaast teamgenoot Prost,
die al twee jaar achtereen
net naast de titel greep, vijf
tot zeven coureurs, die hem
het kampioenschap kunnen
ontnemen: zijn voorganger
Piquet met de Brabham-
BMW, de Ferarri-rijders
Alboreto en Arnoux, De An
gelis in de Lotus met Re
nault-motor, Rosberg in de
Williams-Honda en, mis
schien, Tambay en Warwich
in de sterk herziene fa-
brieks-Renaults.
Tussenpozen
Bovendien zijn de statis
tieken tegen een nieuwe we
reldtitel voor Niki Lauda, de
rijdende computer. Sinds
1960, toen Jack Brabham
zijn in '59 veroverde formu-
le-l-titel prolongeerde,
slaagde er geen rijder in om
twee jaar achtereen het
hoogste succes te boeken.
Jim Clark, Jackie Stewart,
Nelson Piquet en Niki Lau
da veroverden sindsdien
meerdere wereldtitels met
tussenpozen van telkens één
jaar.
Keke Rosberg, in '82 de
laatste wereldkampioen met
een conventionele drie-liter-
krachtbron, is ervan over
tuigd, dat de troon van Lau
da en Prost dit seizoen om
ver wordt gehaald. „We zul
len na afloop van de Grote
Prijzen een grote verschei
denheid aan winnaars op
het podium krijgen", is het
oordeel van de Fin, die in de
winterse testritten nog veel
problemen tegen kwam in
de nieuwe Williams. Iedere
toprenstal beschikt onder
tussen over het ideale mo
torvermogen: 750 tot 800 pk
voor de door turbocompres
sors geblazen 1500cc-moto-
ren. De nivellering heeft
zich snel ingezet op dat ge
bied, dat in 1977 voor het
eerst betreden werd door
Renault.
Vraagstukken
De race-professoren had
den''het deze winter druk
met het oplossen van de pro
blemen rond het verbod op
gekoelde brandstof en de
nieuwe veiligheidsregel
voor de cockpit. De beper
king van de tankinhoud tot
220 liter, in '84 vooral in het
begin van de competitie de
oorzaak van vele curieuze
slotfases, werd ook weer in
de onderzoeken meegeno
men. Immers, in 1986 moet
nog zuiniger met benzine
worden omgesprongen. Dan
krijgen de wagens nog 195
liter mee voor de 300 kilome
ter lange race. Wat verder
aan de horizon doemen weer
nieuwe technische vraag
stukken op. In 1988 wordt de
cilinderinhoud voor turbo
motoren tot 1200cc beperkt.
Op bandengebied werd
ook nieuw onderzoek ge
pleegd. In '85 beslist niet
meer de snelste trainings
ronde, maar de totaaltijd
over vijf ronden over de
kwalificatie voor de Grand-
Prixrace. Dit seizoen is er
weer voldoende concurren
tie voor de 26 startplaatsen,
zeker als Toleman alsnog tot
een akkoord komt met een
bandenfabrikant en Johans
son en Watson kan inzetten.
Onder de startnummers 29,
30 en 31 starten rijders van
nieuwe stallen, Minardi,
Zakspeed en het Ameri
kaanse miljoenenteam van
Beatrice-Lola.
meer de 'oude Raas' zal wor
den. Natuurlijk, ik word een
dagje ouder en dan moet je
jezelf niet voor de gek hou
den. Een stapje terug zou ik
dan ook kunnen aanvaar
den. Let wel, een stapje. Een
stap kan niet. Als ik niet
meer op gezette tijden een
woordje mee kan spre
kenOnmogelijk. Op die
manier kan en wil ik abso
luut niet werken. Er zijn er
in het peloton, die dat wel
kunnen. Die hebben er blijk
baar geen moeite mee hun
sponsor soms jaren te be
donderen. Bij mij gaat dat er
niet in en ik zal er ook nooit
en te nimmer aan meedoen.
Maar God, zover is het toch
nog niet..."
„Over een maand weet ik
waar ik aan toe ben. Kijk,
het zou een wonder zijn om
de Ronde van Vlaanderen te
winnen. Mijn zege in Parijs
- Roubaix in '82 was ook een
verrassing. Goed. Hoe dat
mogelijk was, weet ik zelfs
vandaag de dag nog niet.
Maar aan zulke gedachten
weiger ik me vast te houden.
Bijgeloof is me helemaal
vreemd." En eindelijk la
chend: „Als ik zondag niet
win, richt ik me toch gewoon
op de Gold-race. Dan pak ik
daar maar de hoofdprijs.
Speciaal voor Krott. Laten
we het nu echter astublieft
over iets ander hebben.
Steeds weer hetzelfde ver
haal te moeten vertellen,
helpt me ook niet..."
Erg dwars
i
Jan Raas laat vervolgens
heel summier het nog prille
seizoen de revue passeren.
De Omloop Het Volk, de Tir-
reno - Adriatico, Milaan -
San Remo. „Zoetemelk heeft
gelukkig een hoop goedge
maakt. En de Brabantse Pijl
met Van der Poel was ook
mooi natuurlijk. Kuipertje
in San Remo, tja. Dat had hij
verdorie vorig jaar moeten
flikken en dat heb ik hem
gezegd ook. Maar ik gun het
hem. Liever hij dan een an
der."
„Al met al marcheert het
bij ons gelukkig wel rede
lijk. Alleen die Omloop, die
zit me nog steeds erg dwars.
Afspraken zijn afspraken en
die kom je na. Zo zit ik in elk
geval in elkaar. Post dus
niet. Ik had het kunnen we
ten. Dan wordt er gesproken
over een niet-aanvalsver-
dag. Weg ermee. Met die
man wissel ik geen woord
meer. Niet over het wielren
nen, niet over koetjes en
kalfjes, over helemaal niets.
De verstandhouding is voor
goed naar de knoppen, dat
kun je wel stellen. Als mens
is die man nog geen knip
voor een stuiver waard
Niki Lauda met Alian Prost: „Het wordt een moeilijk jaar voor ons".
- foto anp
maand weet
ik waar ik
Y TRIP BV
argde jongerenreizen naar LIo
disco-, waterski-, windsurf-
boeking: 01820-18190,
20.00 uur geopend.
nje vanuit: Arnhem, Nijmee
erk
tensieve
igenblik
aan toe ben'
Zware val
COSTA BRAVA/BLAN
en LLORET DE MAR
t.h. comf. appartemen
Inl. 050-415210 (ook 5 avond
UUR EN DE ZONNIGE STRANDE
„KOS" IN GRIEKENLAND.
ikanties Griekenland biedt u aan
Cos voor slechts 1250,- p.p. in
U kunt zelf uw vakantie(s) spreid
3x2 wk. of 2x3 wk.) ingaande
ngepast voor minder validen. Vc
adres en woonplaats te sturen na
'ostbus 2074 te M'tricht; of bel ft
ontvangt van onze sticht een uiig
ZOMERVAKANTIE
o.a w.c douche, koelk. kachelen!
Irijbewijs. BE v.a. ƒ725,- p.w. all-if
lutoverh. 04744-1227/2103. Monltoj
I pers.- en bestelauto's en busjes.
Door JACQUES EESTERMANS
Vorig jaar ging het echter
mis met Jan Raas. In de zes
daagse van Parijs maakte
hij een zware val. Hij moest
opgeven. De opgelopen bles
sure verhinderde hem daar
na ook de Milanese uitgave
van het indoor-evenement
tot een goed einde te bren-
i gen. De rampspoed was
daarmee niet ten einde. In
Milaan - San Remo ging zijn
seizoen definitief naar de
Filistijnen. Op de Cipressa,
één van de hellingen in het
parkoers van de Primavera,
sloeg hij hard tegen het
wegdek. Terwijl zijn colle
ga's de kwellingen van de
bulten in het Vlaamse land
en de kasseien in Noord-
Frankrijk ondergingen, zat
Jan Raas zich op zijn ziek
bed te verbijten. De nationa
le titel en zijn ritzege in de
Tour verzachtten het leed
nadien enigszins, maar kon
den hem toch niet weerhou
den te spreken van een 'ver-
;j lorenjaar'.
Die dreiging voelt de 32-
iarige vedette uit 's Heeren-
hoek nu weer. Meer dan ooit
I zelfs. Niet verwonderlijk,
want het gaat bar slecht met
hem. De prijzenkast voor dit
jaar is tot nu toe nog leeg.
^'at echter erger is: er zijn
reeds vele dagen geweest,
IJat hij geen wedstrijd uit
kon rijden, als hij al op de
f'ets kon stappen. Zijn
schier onverwoestbare ka
rakter houdt hem overeind,
samen met een glimpje
"°op. Maar hoelang nog?
Bekken
j Een beknelde Ischias-ze-
I nuw is de oorzaak van de el-
lehde. Een overblijfsel van
j?)n tuimeling in de zes
daagse van Parijs, zo hebben
de doktoren verklaard. Jan
"aas: „Het blijkt dat bij die
mijn bekken een beetje
's verschoven, doordat ik het
stour in mijn onderbuik heb
gekregen. Die beknelde ze-
duw is daar weer het gevolg
Van. Lange tijd heb ik er zo
als geen last van gehad,
™aar nu zorgt het voor een
wlammend gevoel in mijn
'nkerbeen als ik kracht
dd°M zetten. Ik kan niets ex-
a s doen. Het is volgens de
°ktoren normaal, dat het er
u Pas uitkomt. Maar een
«gelukkiger tijdstip is na-
durlijk niet denkbaar."
De Zeeuw heeft inmiddels
i. ware martelgang door-
Pen. Allerlei therapieën,
»n orthodoxe massages tot
dupunctuur, hebben even-
huizen v.a. 475,- p.w. ten d
n. korting. Inl. 043-476086.
EEZEILEN.
Ie trips Wadden-Noordzee of naJ
|4-21-daagse vak.reizen naar o,l
n Engeland enz. Vr. vaarplaj
-324877 b.g.g. 320687.
ian deze
iemand
e zich in
xibel weet
;t voor
leid,
letrekking
dan uw
uw
Hartong)
51911
LEEUWARDEN - De klassieker-koning
heeft het niet breed deze dagen. Jan Raas
leeft aan de vooravond van de voor hem be
langrijkste reeks wedstrijden van het sei
zoen op de grens tussen hoop en vrees.
Hoe anders was het voor
heen. Zelfverzekerdheid
stond op het gezicht ge
schreven van de Zeeuwse
toprenner. Veelal gesterkt
door minstens een handvol
overwinningen in de aan
loop-periode begon hij aan
de klassieke serie in de
maand april. Als favoriet
voor de Ronde van Vlaande
ren, Gent - Wevelgem, Pa
rijs - Roubaix en de Gold-
race. En Jan Raas sloeg toe.
Soms onverwacht, dat
toch wel. Zoals in 1982. In
dat jaar duurde het langer
dan normaal, voordat hij
zijn vertrouwde vorm te
pakken had. Maar plots was
hij er doorheen. Hij won Pa
rijs - Roubaix en twee we
ken later weer eens de Gold-
race, tot ontzetting van or
ganisator Herman Krott.
Jan Raas: „Het is een
verschrikking steeds terug
te moeten vallen op het ex
cuus van een blessur".
- foto de stem/ben steffen
Jan Raas kijkt somber. De laatste tijd was er weinig reden tot lachen. - fotoanp
wel nog niet het gewenste
resultaat opgeleverd. Deze
week is hij ten einde raad
begonnen aan de zoveelste
nieuwe kuur. „Het is een be
handeling van tien dagen",
legt Jan Raas uit. „Elke dag
word ik op een speciale ma
nier gemasseerd en moet ik
een heel scala van oefenin
gen afwerken. Ik heb de
verzekering gekregen, dat ik
aan het eind van deze kuur
van mijn blessure af ben.
Daar vertrouw ik maar op.
Wat moet ik anders?"
Waar geloof is, is hoop.
Maar vertwijfeling voert
toch de boventoon bij de
nuchtere Kwantum-kop
man. Hij doet zijn best het
de buitenwacht zo min mo
gelijk te laten blijken, maar
in z'n binnenste is hij bijna
radeloos. Jan Raas: „Ik zit
me op te vreten, dat geef ik
toe. Het is een verschrikking
steeds te moeten terugvallen
op het excuus van een bles
sure. Het is niet anders,
maar het kan zo niet door-
Raas: lege prijzenkast.
- fotodestem/johanvangurp
gaan. Ik kan het de sponsor
niet verkopen en ook mezelf
niet."
Een korte stilte, en dan:
„Het spookt echt door mijn
hoofd, dat ik misschien nooit