DE NIEUWE RENAULT SUPER 5 Seat Ibiza: unieke combinatie van stijl en techniek JA I ITf%TIDC TAUTOTIPS kleintje GROOTSTE SHOWROOM VAN ZW-NEDERLAND Goes; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. Hulst; G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 58, Tel. 01140-13524. Oostburg; Garage J.l. Brugge Zn B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. Terneuzen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751. desttem: SCHRIFTELIJK OPGtVEN Als u de hele nieuwe Renault 5 wilt leren kennen, moet u maar gauw even komen kijken. Want als u hem ziet begrijpt u waar schijnlijk al gauw waarom de Fransen hem de naam Super 5 hebben gegeven. En als u erin rijdt had u die naam ook zelf wel bedacht. Hij staat ervoor klaar. Dan kunt u meteen even met ons praten over de gunstige finan cieringsregeling, die we u de hele maand april kunnen aanbieden. Financiering in één jaar met 0% rente. Dat scheelt al gauw honderden gul dens. En ook financiering in twee of driejaar is bij ons een kwestie van voordeel: het effectief rentepercentage is dan slechts 8% op jaarbasis. De financiering geschiedt op basis van een huurkoopovereenkomst, waarbij de wettelijke aanbetaling verplicht is. Het maximum krediet bedrag is f 10.000,-. Renault Super 5 vanaf f 14.790- (incl. BTW). Afleveringskosten f 360,-. Interieur Rijden INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Seat reageert snel Autobedrijven presenteren hun paardekracht in de krant. r DE STEM VAN DONDERDAG 4 APRIL 1985 A83 Met 0% rente rijdt de Renault Super 5 nóg zuini £66 *V&svy- De Renault dealer mlormeerl u desgewenst over een financiering via Renault Credit Nederland en leasing via Renault Leasing Nederland Renault adviseeri elf olie1 xw^c Ibiza, het eerste eigen ont werp van Seat leverbaar In een 1.2 L en 1.5 L benzinemotor en een 1.7 L dieselmotor. Op diver se uitrustingsniveaus. Wij na men de 1.2 GL onder de loep. Binnen het kader van de moge lijkheden lukte het Giugiaro de Ibiza een eigen gezicht te geven. Zonder dat voorbijgangers er echt achterste voren voor op hun stoel gaan zitten oogt de koets aantrekkelijk. Enorm dikke bumpers vóór geïntegreerd met een spoiler geven de Ibiza een robuust aanzicht. Voor het overi ge bleet het eenvoud troef. Vóór zien we de richtingaanwij zer niet van opzij. Chroom ont breekt, evenals stootstrips op de flanken. Achter een niet afgesloten klepje vinden we de toegang tot de brandstoftank. Één grote wisser tracht de voorruit gedeeltelijk schoon te houden. Niet bepaald onze keus. De wisser kent twee snelheden en een vaste interval van drie seconden Een constant waaierende wisser houdt de ach terruit helder Een onmisbaar attri buut. In de smalle achterlichtunits zit ten naast geijkte lichten en stop lichten, één mist- en achteruitrij- lamp. Vanuit de bijna vierkante ha- logeenkoplampen schijnt opval lend veel licht. Dat geeft altijd weer een veilig gevoel, evenals het bezit van een gelaagde voorruit. Veel licht getint glaswerk houdt de erg ste zonnewarmte buiten. Achter kan men de zijruitjes niet uitklap pen. Hinderlijk vinden we de (te) kleine zijspiegel, die tot overmaat van ramp nog verkleint ook. Weinig zicht linksachter, dus extra oplet ten geblazen. Rond de 13 inch vel gen met fraaie wieldoppen zitten 155 R Michelin MZX banden. In de woonkamer aangeland concluderen we al snel; eenvoud troef Niet dat we belangrijke zaken missen. Seat gebruikt bij de met grijze stof beklede zetels alleen donkergrijze kunststof. Dat maakt het allemaal wat saai. Op de rugleuning van de forse stoelen steken vaste open hoofdsteunen. Het compacte sobere dashboard bevat een snelheidsmeter/kilome- terdagteller, koelvloeistoftempera- tuur- en brandstofmeter. Een hele rits lichtjes waarschuwen voor technische mankementen of eigen nalatigheden. Twee schuiven be dienen eenvoudig maar wel zwaar de verwarming en ventilatie. Han dig op twee panelen aan weerszij den van de stuurkolom vinden we alle schakelaars. Al die knoppen inclusief toeter bedienen we zon der de handen van het prettige dik ke stuur te halen. Helaas doen en kele schoonheidsfoutjes wat af breuk aan het geheel. Zo zijn al die schakelaars en schuiven van het verwarmings- en ventilatiesysteem onverlicht. In het donker lastig zoe ken uiteraard. Tevens loopt de stuurring te dicht langs de over kapping van het instrumentenblok. Hierdoor komen we er regelmatig met de vingers tegenaan En dan nog iets. Rechts onder het dash board zit een soort kastje. Doe we dat open, dan dhet inclusief de hele inhoud ervan naar beneden, alles op de vloer. De constructie van deze opbergruimte lijkt dus sterk voor verbetering vatbaar. Armsteunen en kaartvakken op de deuren, handgrepen en een lampje in het plafond plus een spiegeltje in de rechter zonneklep maken het interieur compleet. Óndanks z'n buitenafmeting van 3.64 m lengte en 1.61 m breedte biedt de Ibiza opvallend veel bin nenruimte. Instappen stelt ons vóór, noch achter voor problemen. Door de prima ophanging van strak zittende veiligheidsgordels, de ver openslaande deuren en het naar voren klappen van de stoelen be reiken achterpassagiers vrij mak kelijk hun bank Zowel vóór als achter vinden we ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Vooral in de breedte valt de beschikbare ruimte in positieve zin op. De comfortabe le stoelen met traploos te verstellen rugleuningen bieden een prima zit. Een beetje meer zijdelingse steun zou nog prettiger zijn. Dankzij een uitgekiende vormgeving van het stuurwiel blijft een volledig zicht vrij op het overzichtelijke dashboard. We moeten knap wennen aan de scheve zit achter het roer. Wat is namelijk het geval? Het stuur staat wel recht, maar de pedalen staan rechts van de stuurstang. Na een koude herfstnacht start de Por- schemotor via de automatische choke een beetje nukkig. Net of hij er op de vroege morgen weinig zin in heeft. Draait het spul na enkele startpogingen, dan maakt'ie vrij veel toeren. Vooral voor stoplich ten waarlangs schoolgaande kin deren lopen is dat gênant. Dat ho ge toerental mindert pas bij het vol ledig op werktemperatuur zijn van de motor. Vanuit het vooronder blijft het redelijk rustig. Alleen bij een hoog toerental spreekt de krachtbron een stevig woordje mee via de uitlaat. Ligt dit nu aan de motor of aan de knalpot? Boven 100 km/u dringt er via de de venti- latiesleuven vrij veel windgeruis naar binnen. Het prettig in de hand liggende pookje bedient de vijfbak tamelijk zwaar. De „vijf" zoeken we ver weg rechtsboven. Regelma tig hadden we ruzie met de achter uit. De koppeling vraagt normale pedaalkracht en „kreunt" bij het opkomen. Waarschijnlijk doet de veer dat en is het exemplarisch. Over de wegligging niets dan lof. Nauwkeurige, een pietsle In directe besturing en een goede koersstablllteit dragen daartoe bij, al werkt het geheel wat zwaar. Vooral bij parkeerma- noeuvres moeten we knap sjor ren. Op zijwind en oneffenheden In het wegdek reageert de Ibiza nauwelljk. Tijdens scherp boch tenwerk doet Seats Jongte aan winst het uitstekend. De koets helt amper over. Ondanks het onderstuurkarakter hoeven we niet In het stuur te hangen. Daar de trekkracht, 63 volboed paar- dekrachten op de voorwielen niet al te groot Is, bemerken we weinig „spln"-nelglngen. Al thans niet op een droog wegdek. Bij regenachtig weer slaan de voorwielen zelfs In z'n „twee" na een dot gas nog door. Over de remmen geen kwaad woord. Vlot brengen ze de volgens kentekenbewijs 875 kg wegens Ibi za tot stilstand. Blokkeeryerschijn- selen nemen we niet waar. Kachel en ventilatie doen het in ons natte en soms koude klimaat prima. Me de door z'n compacte afmetingen laat de Ibiza zich precies en over zichtelijk in de beschikbare par keerruimte steken. Het glaswerk rondom biedt ruim zicht. In het drukke stadsverkeer rijdt deze Spaanse schone met de snelste stroom mee. Qua presentaties doet de Ibiza niet onder voor zijn vele soortgenoten. Tot 130 km/u trekt onze 1.2 L testwagen vlot door. Om aan de topsnelheid van 150 km/u te komen, duurt aanmerkelijk langer. Die „top" bereiken we ove rigens in z'n „vier". De „vijf" blijft daar enkele kilometers onder. Om van 0 - 100 km/u te komen kost 14.3 sec. In de vijfde versnelling zit niet al te veel trekkracht. Terug naar z'n „vier" dus tijdens even snel inhalen. Brandstofverbruik hangt altijd erg af van de rijstijl en de wegomstandigheden. De eer lijkheid gebiedt ons te zeggen, dat we stevig met de testwagen rijden, zonder halsbrekende toeren uit te halen. Gemiddeld verbruikt de 1.2 L Ibiza gedurende de testweek 8jti- ter normale benzine per 100 kilo meter (1 op 12.5). Normaal voor dit type wagen. Direct na de introductie namen we Seat's jongste aanwinst, de Ibi za onder de loep. We reden de test in een zogenaamde nul-lijn-wagen. Diverse onderdelen oordeelden zo wel wij a/s collega's voor verbete ring vatbaar. Dat Seat open staat voor opbouwende kritiek blijkt snel. De Ibiza 's die nu bij de dea lers staan zijn op diverse punten aangepast. Door ons geuite klach ten over dashbaordkastje, over hangende luifel van het instrumen tenblok, te strak zittende veilig- heidsgordels en zijspiegels zijn verholpen. Proficiat Seati Niet voor zaken ATTENTIE Vul de bon duidelijk in Voor elke letter, leesteken één vakje benutten. Het eerste woord van de advertentie wordt in een groter lettertype gezet Begin daarom de advertentie met het belangrijkste woord. Houdt Uw teksten kort en bondig Neem zo mogelijk Uw telefoonnummer in de advertentie op Via de telefoon reageert men gemakkelijk en snel BETALING Na invulling kunt u AAN DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat u moet betalen Voor toezending van brieven onder nummer dient u 3,25 extra te betalen. Als contante betaling kunt u een groene betaalcheque of een blauwe girokaart (dus géén giro- ot bankoverschrijving) insturen Bij niet-contante betaling ontvangt u een acceptgirokaart waarvoor wij u echter j 3.- administratiekosten in rekening moeten brengen INZENDEN Drie dagen vóór plaatsing aan Dagblad De Stem, Postbus 3229, 4800 MB Breda. Afdeling rubrieksadvertenties LET OP Na ieder woord of cijfer één vakje overslaan Voor iedere punt of komma één vakje gebruiken. BON (s v p in blokletters invullen) 4f- -i- Rubriek Naam: Postcode: AANBIEDING GELDT T/M 13-4-1985 Plaatsingsdatum: Adres: Woonplaats Telefoon 'n Kleintje in De Stem Zeeuwsvlaamse Koerier. Kleine moeite, grote resultaten. v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4