DE NIEUWE RENAULT SUPER 5
Seat Ibiza: unieke combinatie van stijl en techniek
JA I ITf%TIDC
TAUTOTIPS
kleintje
GROOTSTE SHOWROOM
VAN ZW-NEDERLAND
Goes; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. Hulst; G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 58, Tel. 01140-13524.
Oostburg; Garage J.l. Brugge Zn B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. Terneuzen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751.
desttem:
SCHRIFTELIJK OPGtVEN
Als u de hele nieuwe Renault 5 wilt leren
kennen, moet u maar gauw even komen
kijken. Want als u hem ziet begrijpt u waar
schijnlijk al gauw waarom de Fransen hem de
naam Super 5 hebben gegeven. En als u erin rijdt
had u die naam ook zelf wel bedacht.
Hij staat ervoor klaar. Dan kunt u meteen
even met ons praten over de gunstige finan
cieringsregeling, die we u de hele maand april
kunnen aanbieden. Financiering in één jaar
met 0% rente. Dat scheelt al gauw honderden gul
dens. En ook financiering in twee of driejaar
is bij ons een kwestie van voordeel: het effectief
rentepercentage is dan slechts 8% op jaarbasis.
De financiering geschiedt op basis van een
huurkoopovereenkomst, waarbij de wettelijke
aanbetaling verplicht is. Het maximum krediet
bedrag is f 10.000,-.
Renault Super 5 vanaf f 14.790- (incl.
BTW). Afleveringskosten f 360,-.
Interieur
Rijden
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Seat reageert snel
Autobedrijven presenteren hun paardekracht in de krant.
r
DE STEM VAN DONDERDAG 4 APRIL 1985
A83
Met 0% rente rijdt de
Renault Super 5 nóg zuini
£66 *V&svy-
De Renault dealer mlormeerl u desgewenst over een financiering via Renault Credit Nederland en leasing via Renault Leasing Nederland
Renault adviseeri elf olie1
xw^c
Ibiza, het eerste eigen ont
werp van Seat leverbaar In een
1.2 L en 1.5 L benzinemotor en
een 1.7 L dieselmotor. Op diver
se uitrustingsniveaus. Wij na
men de 1.2 GL onder de loep.
Binnen het kader van de moge
lijkheden lukte het Giugiaro de
Ibiza een eigen gezicht te geven.
Zonder dat voorbijgangers er
echt achterste voren voor op
hun stoel gaan zitten oogt de
koets aantrekkelijk. Enorm dikke
bumpers vóór geïntegreerd met
een spoiler geven de Ibiza een
robuust aanzicht. Voor het overi
ge bleet het eenvoud troef.
Vóór zien we de richtingaanwij
zer niet van opzij. Chroom ont
breekt, evenals stootstrips op de
flanken. Achter een niet afgesloten
klepje vinden we de toegang tot de
brandstoftank. Één grote wisser
tracht de voorruit gedeeltelijk
schoon te houden. Niet bepaald
onze keus. De wisser kent twee
snelheden en een vaste interval
van drie seconden Een constant
waaierende wisser houdt de ach
terruit helder Een onmisbaar attri
buut.
In de smalle achterlichtunits zit
ten naast geijkte lichten en stop
lichten, één mist- en achteruitrij-
lamp. Vanuit de bijna vierkante ha-
logeenkoplampen schijnt opval
lend veel licht. Dat geeft altijd weer
een veilig gevoel, evenals het bezit
van een gelaagde voorruit. Veel
licht getint glaswerk houdt de erg
ste zonnewarmte buiten. Achter
kan men de zijruitjes niet uitklap
pen. Hinderlijk vinden we de (te)
kleine zijspiegel, die tot overmaat
van ramp nog verkleint ook. Weinig
zicht linksachter, dus extra oplet
ten geblazen. Rond de 13 inch vel
gen met fraaie wieldoppen zitten
155 R Michelin MZX banden.
In de woonkamer aangeland
concluderen we al snel; eenvoud
troef Niet dat we belangrijke zaken
missen. Seat gebruikt bij de met
grijze stof beklede zetels alleen
donkergrijze kunststof. Dat maakt
het allemaal wat saai. Op de
rugleuning van de forse stoelen
steken vaste open hoofdsteunen.
Het compacte sobere dashboard
bevat een snelheidsmeter/kilome-
terdagteller, koelvloeistoftempera-
tuur- en brandstofmeter. Een hele
rits lichtjes waarschuwen voor
technische mankementen of eigen
nalatigheden. Twee schuiven be
dienen eenvoudig maar wel zwaar
de verwarming en ventilatie. Han
dig op twee panelen aan weerszij
den van de stuurkolom vinden we
alle schakelaars. Al die knoppen
inclusief toeter bedienen we zon
der de handen van het prettige dik
ke stuur te halen. Helaas doen en
kele schoonheidsfoutjes wat af
breuk aan het geheel. Zo zijn al die
schakelaars en schuiven van het
verwarmings- en ventilatiesysteem
onverlicht. In het donker lastig zoe
ken uiteraard. Tevens loopt de
stuurring te dicht langs de over
kapping van het instrumentenblok.
Hierdoor komen we er regelmatig
met de vingers tegenaan En dan
nog iets. Rechts onder het dash
board zit een soort kastje. Doe we
dat open, dan dhet inclusief de
hele inhoud ervan naar beneden,
alles op de vloer. De constructie
van deze opbergruimte lijkt dus
sterk voor verbetering vatbaar.
Armsteunen en kaartvakken op de
deuren, handgrepen en een lampje
in het plafond plus een spiegeltje in
de rechter zonneklep maken het
interieur compleet.
Óndanks z'n buitenafmeting van
3.64 m lengte en 1.61 m breedte
biedt de Ibiza opvallend veel bin
nenruimte. Instappen stelt ons
vóór, noch achter voor problemen.
Door de prima ophanging van strak
zittende veiligheidsgordels, de ver
openslaande deuren en het naar
voren klappen van de stoelen be
reiken achterpassagiers vrij mak
kelijk hun bank Zowel vóór als
achter vinden we ruim voldoende
hoofd- en beenruimte. Vooral in de
breedte valt de beschikbare ruimte
in positieve zin op. De comfortabe
le stoelen met traploos te verstellen
rugleuningen bieden een prima zit.
Een beetje meer zijdelingse steun
zou nog prettiger zijn. Dankzij een
uitgekiende vormgeving van het
stuurwiel blijft een volledig zicht vrij
op het overzichtelijke dashboard.
We moeten knap wennen aan de
scheve zit achter het roer. Wat is
namelijk het geval? Het stuur staat
wel recht, maar de pedalen staan
rechts van de stuurstang. Na een
koude herfstnacht start de Por-
schemotor via de automatische
choke een beetje nukkig. Net of hij
er op de vroege morgen weinig zin
in heeft. Draait het spul na enkele
startpogingen, dan maakt'ie vrij
veel toeren. Vooral voor stoplich
ten waarlangs schoolgaande kin
deren lopen is dat gênant. Dat ho
ge toerental mindert pas bij het vol
ledig op werktemperatuur zijn van
de motor. Vanuit het vooronder
blijft het redelijk rustig. Alleen bij
een hoog toerental spreekt de
krachtbron een stevig woordje
mee via de uitlaat. Ligt dit nu aan
de motor of aan de knalpot? Boven
100 km/u dringt er via de de venti-
latiesleuven vrij veel windgeruis
naar binnen. Het prettig in de hand
liggende pookje bedient de vijfbak
tamelijk zwaar. De „vijf" zoeken
we ver weg rechtsboven. Regelma
tig hadden we ruzie met de achter
uit. De koppeling vraagt normale
pedaalkracht en „kreunt" bij het
opkomen. Waarschijnlijk doet de
veer dat en is het exemplarisch.
Over de wegligging niets dan
lof. Nauwkeurige, een pietsle In
directe besturing en een goede
koersstablllteit dragen daartoe
bij, al werkt het geheel wat
zwaar. Vooral bij parkeerma-
noeuvres moeten we knap sjor
ren. Op zijwind en oneffenheden
In het wegdek reageert de Ibiza
nauwelljk. Tijdens scherp boch
tenwerk doet Seats Jongte aan
winst het uitstekend. De koets
helt amper over. Ondanks het
onderstuurkarakter hoeven we
niet In het stuur te hangen. Daar
de trekkracht, 63 volboed paar-
dekrachten op de voorwielen
niet al te groot Is, bemerken we
weinig „spln"-nelglngen. Al
thans niet op een droog wegdek.
Bij regenachtig weer slaan de
voorwielen zelfs In z'n „twee" na
een dot gas nog door.
Over de remmen geen kwaad
woord. Vlot brengen ze de volgens
kentekenbewijs 875 kg wegens Ibi
za tot stilstand. Blokkeeryerschijn-
selen nemen we niet waar. Kachel
en ventilatie doen het in ons natte
en soms koude klimaat prima. Me
de door z'n compacte afmetingen
laat de Ibiza zich precies en over
zichtelijk in de beschikbare par
keerruimte steken. Het glaswerk
rondom biedt ruim zicht. In het
drukke stadsverkeer rijdt deze
Spaanse schone met de snelste
stroom mee. Qua presentaties doet
de Ibiza niet onder voor zijn vele
soortgenoten. Tot 130 km/u trekt
onze 1.2 L testwagen vlot door.
Om aan de topsnelheid van 150
km/u te komen, duurt aanmerkelijk
langer. Die „top" bereiken we ove
rigens in z'n „vier". De „vijf" blijft
daar enkele kilometers onder. Om
van 0 - 100 km/u te komen kost
14.3 sec. In de vijfde versnelling zit
niet al te veel trekkracht. Terug
naar z'n „vier" dus tijdens even
snel inhalen. Brandstofverbruik
hangt altijd erg af van de rijstijl en
de wegomstandigheden. De eer
lijkheid gebiedt ons te zeggen, dat
we stevig met de testwagen rijden,
zonder halsbrekende toeren uit te
halen. Gemiddeld verbruikt de 1.2
L Ibiza gedurende de testweek 8jti-
ter normale benzine per 100 kilo
meter (1 op 12.5). Normaal voor
dit type wagen.
Direct na de introductie namen
we Seat's jongste aanwinst, de Ibi
za onder de loep. We reden de test
in een zogenaamde nul-lijn-wagen.
Diverse onderdelen oordeelden zo
wel wij a/s collega's voor verbete
ring vatbaar. Dat Seat open staat
voor opbouwende kritiek blijkt
snel. De Ibiza 's die nu bij de dea
lers staan zijn op diverse punten
aangepast. Door ons geuite klach
ten over dashbaordkastje, over
hangende luifel van het instrumen
tenblok, te strak zittende veilig-
heidsgordels en zijspiegels zijn
verholpen. Proficiat Seati
Niet voor zaken
ATTENTIE
Vul de bon duidelijk in
Voor elke letter, leesteken één vakje benutten.
Het eerste woord van de advertentie wordt in een groter
lettertype gezet
Begin daarom de advertentie met het belangrijkste woord.
Houdt Uw teksten kort en bondig
Neem zo mogelijk Uw telefoonnummer in de advertentie op
Via de telefoon reageert men gemakkelijk en snel
BETALING
Na invulling kunt u AAN DE ZIJKANT HET BEDRAG AFLEZEN dat
u moet betalen Voor toezending van brieven onder nummer
dient u 3,25 extra te betalen. Als contante betaling kunt u een
groene betaalcheque of een blauwe girokaart (dus géén giro- ot
bankoverschrijving) insturen
Bij niet-contante betaling ontvangt u een acceptgirokaart
waarvoor wij u echter j 3.- administratiekosten in rekening
moeten brengen
INZENDEN
Drie dagen vóór plaatsing aan Dagblad De Stem, Postbus 3229,
4800 MB Breda. Afdeling rubrieksadvertenties
LET OP
Na ieder woord of cijfer één vakje overslaan
Voor iedere punt of komma één vakje gebruiken.
BON (s v p in blokletters invullen)
4f-
-i-
Rubriek
Naam:
Postcode:
AANBIEDING GELDT T/M 13-4-1985
Plaatsingsdatum:
Adres:
Woonplaats Telefoon
'n Kleintje in De Stem Zeeuwsvlaamse Koerier. Kleine moeite, grote resultaten.
v