Extreem-rechts
in VS grijpt
naar de wapenen
Islam-fundamentalisme in opmars in Turkije
ILLES WAT NIET BLANK EN ARISCH IS IS DOELWIT
Gelijkheid tussen
man en vrouw op
Cuba is nog veraf
VELEN VERLANGEN TERUG NAAR GLORIETIJD VAN DE ISLAM
VAN EIJSDEN
Film voor
iedereen
EXTRA
POIfQ
kaar heen gemonteerde beelden
ziet zij zichzelf één worden met
de arm van de platenspeler, die
automatisch reageert op een
druk op de knop. Dat zal een
gruwelijk moment zijn, waarin
het verband der dingen abso
luut zoek is en zelfs het koffie
zetapparaat en het gasfornuis
zich vijandig tegen haar keren
Totdat alles z'n plaats weer
krijgt rond een bevrijde, zelfbe
wuste vrouw.
Soms verleidt mijn fantasie me
dit gegeven uit te werken tot
een lange dubbel-tarieffilm.
Dan zie ik na de omwenteling
Jan en mijn actrice afspraken
maken: zaterdagavond gezins
spelletjes en verder ieder drie
avonden naar eigen behoefte -
eventueel met elkaar. Ik laat
mijn vrouw met haar Engelse
cursus een schoolreisje maken
naar Londen, op Schiphol uit
gewuifd door Jan en de kinde
ren. En ik geef beelden van het
echtelijk bed op zaterdagoch
tend, met Jan die nog even lek
ker tegen haar aanschurkt en
dan monter vraagt: hoe zullen
we op onze twee vrije dagen de
taken verdelen? Zo fantaseer ik
erop los.
Maar de kracht van een be
toog ligt in de beperking, ik
weet dat. Eén korte alleszeg
gende scène, dat is genoeg.
Daarom wordt de hergeboorte
in de keuken onmiddellijk ge
volgd door het vredige beeld
van het gezin aan tafel: vader,
moeder en kinderen op z'n zon
dags, lichtgrijs tafellinnen,
zachtrose serviesgoed, soepter-
rien met vol-rode tomatensoep.
Weer een verschrikkelijke flits:
soeppot in diggelen op de
grond en een rode golf uitlo
pend op wit katoenen lusjesta
pijt. Mijn vrouw vliegt niet
overeind, wringt zich niet wan
hopig de handen: „Oh, m'n
mooie tapijt, Oh, m'n nieuwe
servies", gilt niet hysterisch te
gen Jan dat ie moet rennen. In
mijn succesfilm zit de vrouw
rustig op haar stoel, want het
stukje „iemand moet het toch
doen", heeft zij weten los te
koppelen van haar vrouw-zijn,
zodat het vrouw-zijn haar niet
langer in de weg zit om zichzelf
te zijn.
hlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
maar nog slechts een smalle
richel, ideaal voor zonlieven-
de plan ten.
De populariteit van de ka
merplant is sindsdien enorm
toegenomen. Dit kwam
vooral omdat men in het .be
gin van deze eeuw de gezon
de invloed van planten op li
chaam en geest ontdekte.
In 1965 telde ons land reeds
50 miljoenen kamerplanten.
Sindsdien is hun aantal nog
stug toegenomen. Het kli
maat in onze woningen is
namelijk 'plantvriendelij-
ker' geworden. Overdag
branden er geen
roodgloeiende kachels meer
en 's nachts staan er geen
dikke ijsbloemen op de ra
men. In de meeste kamers
heerst een aangename tem
peratuur tussen de 14 en 21
graden. Bovendien zijn
planten tegenwoordig veel
goedkoper. Ze komen nog
maar zelden uit de 'nieuwe
wereld'. Integendeel: Neder
landse kwekerijen exporte
ren nuworldwide!
TfiO
BOISE, IDAHO(UPI) - In de groene bergen,
ter weg in het noorden van de Amerikaanse
staat Idaho, staan mannen in camouflagepak
ken in vuurlinie en mikken met machinegewe
ren op poppen. Weliswaar schieten ze papier
aan flarden maar ze hebben zwarten en joden
op het oog. Ze beschouwen zich als super-pa
triotten en als discipelen van Christus.
Het is het terrein van de
I Aryan Nations Church', de
J arische kerk van de natie'. De
I shutters zijn neo-nazi's, in de
startblokken om het blanke
I ras te redden. Het terrein is
I afgezet met hoge hekken
I waarop borden zijn aange
bracht die melden: 'Alleen
Ivoor blanken'.
Er is maar één ding dat telt
I - het ras', is het dogma van do
minee Richard Butler, de lei
der van de groepering. Ex-
::eem-rechts in de Verenigde
I Staten beschouwt Ronald
gan als een vertegenwoor-
I diger van de socialistische lin
kervleugel en viert ieder jaar
ie geboortedag van Adolf Hit
ter. De groeperingen -er zijn
er vele- hebben op onderge
schikte punten verschil van
mening over de vraag hoe de
VS er uit moeten zien. Maar
over één ding zijn ze het eens:
blanke 'ariërs' zijn het door
God uitverkoren volk. Zwar
ten zijn 'inferieur', joden zijn
het 'zaad van de duivel',
Spaanstaligen zijn niet wel
kom en iedere religie behalve
de hunne heeft het aan het
verkeerde eind.
'Ongetwijfeld zal er geweld
uitbreken', is de mening van
Glen Walker, officier van jus
titie in Kootenai, de provincie
waarin het terrein van de ex
treemrechtse groep ligt. 'En
mensen zullen gedood worden.
Dat gebeurt trouwens al'.
De zogeheten 'haatgroepe-
ringen' zijn geen onbekend
verschijnsel in de Verenigde
Staten. De Ku Klux Klan is
actief sinds de Burgeroorlog
en de Nazipartijwaaruit veel
extreemrechtse groepen zijn
voortgekomen, functioneert al
sinds de j aren dertig.
Schietpartijen
'The Order' is één van de
groepen die zich heeft afge
scheiden van de 'Aryans Na
tions Church'. Men vond dat er
teveel werd gepraat en te wei
nig werd gehandeld. De orga
nisatie wordt verdacht van het
overvallen van geldwagens.
De autoriteiten stellen 'The
Order' verantwoordelijk voor
het doodschieten van Alan
Berg tijdens een uitzending
van een joods radiostation in
Denver.
De leider van de groep, Ro
to Mathews, overleed aan
zijn verwondingen na een
schietpartij met de politie in
december vorig jaar. 'The Or
der' maakt deel uit van de zo
geheten 'identiteits-beweging',
een theologie die zich baseert
op de suprematie van het
blanke ras en die beweert dat
Jezus geen jood was maar een
Brits/ Duits/ Scandinavisch
voorgeslacht had.
'Aryan Nations' onderhoudt
nauwe betrekkingen met an
dere blanke extremistische
groeperingen als de 'Ku Klux
Klan', de 'Christian Defense
League' en de 'Posse Comita-
tus'. De leider van deze laatste
groepering, Gordon Kahl,
werd in een vuurgevecht met
FBI-agenten doodgeschoten
nadat hij zelf twee federale
agenten had gedood.
Aanhangers van deze groe
pen komen iedere zomer bij
een op het hoofdkwartier van
'Aryan Nations' waar ze een
paramilitaire training krijgen,
waar ze voorgaan in gebed te
gen joden en zwarten en waar
ze Adolf Hitler eren. Op de
vlag van 'Aryan Nations'
prijkt een hakenkruis.
Men laat er geen misver
stand over bestaan dat het ge
weld van vorig jaar nog meer
een begin is. Dominee Butler:
'Geweld is toegestaan als het
gaat om het verdedigen van de
vrijheid of wanneer zelfbe
scherming in het geding is'. En
de ex-leider van de Ku Klux
Klan in Texas, Louis Beam,
deed een oproep aan Vietnam-
veteranen voor een oorlog te
gen de politici die 'de militai
ren hebben afgehouden van
een overwinning op de Vietna-
mezen'.
De leider van de Klan in
Noord-Carolina, Glenn Miller,
heeft zijn leden in kennis ge
steld van het feit, dat de Klan
beschikt 'over een geheel bij
gewerkte lijst van joodse in
stellingen in het gehele land'
zodat de Klan-leden die instel
lingen 'een vriendschapsbe-
zoek kunnen brengen'.
Computernet
De verwijzing naar de 'lijst'
is niet toevallig. Volgens Da
vid Lowe, medewerker van de
joodse organisatie B'Nai Brith
in New York, beschikken de
neo-nazi's over een uiterst
modern computersysteem. 'De
oudere leden van de nazi-
groepen en van de Ku Klux
Klan zouden nooit hebben ge
dacht aan het gebruik van de
ze technologie. De jongere le
den daarentegen willen bewij
zen dat ze niet een stelletje
Een Klan-meeting met het traditionele brandende kruis. FOTO AP
boerenpummels zijn maar dat
ze even modern zijn als groot
schalige computergebruikers',
zegt hij desgevraagd.
Het 'vrijheidsnet' van de
'Aryan Nations Church' stelt
eigenaars van een privé-com-
puter in staat met elkaar te
communiceren. Iedereen die
het juiste telefoonnummer
kent kan op de hoogte raken
van de 'instructies' van de be
weging. Eén van die 'instruc
ties' is een handleiding hoe
men met racistische bood
schappen toegang kan krijgen
tot het kabelnet.
De 'Aryan Nations Church'
weigert mee te delen hoeveel
aanhangers zij heeft maar
aangenomen wordt dat er over
het gehele land zo'n 5.000 leden
zijn. De tendens is volgens
waarnemers dat de aanhang
aan het groeien is. De histori
cus Larry Gerlach, die een
studie heeft gedaan naar het
verschijnsel van extreem
rechts, schrijft in zijn boek
'Blazing crosses in Zion' dat in
tegenstelling tot de Ku Klux
Klan (die geweld predikt)
'Aryans Nations' zich voorbe
reidt op 'het voeren van oor
log'.
De socioloog Jim Christen-
sen legt een verband tussen de
algemene 'zwenking naar
rechts' in de Verenigde Staten
en de opkomst van racistische
organisaties. 'Politiek conser
vatisme heeft het tot uitdruk
king brengen van racistische
opvattingen gelegitimeerd', is
zijn stelling. Volgens hem
wordt hierdoor het 'ingewor
telde racisme' in de VS extra
geaccentueerd. 'Er is in dit
land ongelooflijk veel racisme.
Het bestaat in het bewustzijn
van ons allen. Er is zóveel in
doctrinatie geweest dat het er
nu vooral om gaat hoe je daar
mee weet om te springen'.
In praktijk
De officier van justitie in
Idaho, Jim Jones, toont zich
verontrust over het gezelschap
dat zich op het terrein van do
minee Butler om het kamp
vuur schaart. 'Er zijn er bij
met verhalen wat ze gaan
doen met mensen van een an
der ras of een andere gods
dienst. Die gesprekken én de
aanwezigheid van lui uit an
dere staten met een strafblad
vormen een gevaarlijke com
binatie. Sommigen zouden
kunnen besluiten om datgene
waar men 't over heeft in de
praktijk te gaan brengen'.
De voorzitster van de com
missie voor de mensenrechten
in Idaho, Marilyn Shuler,
noemt de wijze waarop de
Amerikaanse economie zich
ontwikkelt een vruchtbare
voedingsbodem voor het toe
genomen racisme. 'Het is heel
gemakkelijk om een goede
kijk op andere mensen te ont
wikkelen wanneer het econo
misch voor de wind gaat. Dat
er meer mensen van het type
Archie Bunker te vinden zijn
in de lagere inkomensgroepen
heeft alles te maken met het
feit dat zij veel sterker dan
anderen de concurrentie on
dervinden van bijvoorbeeld
mensen uit Zuidoost-Azië,
zwarten of Spaanstaligen'.
Mevrouw Shuler is niet ver
baasd over het groeiende ge
weld bij de extreem-rechtse
groeperingen in de VS. 'Ver
wonderlijk is dat niet wanneer
je aanhangers werft in de ge
vangenis', zegt ze.
HAVANA(RTR) -
Eén op de drie wer
kenden op Cuba is
een vrouw en de
grondwet van het
communistische
land in Centraal-
Amerika waarborgt
gelijkheid tussen de
seksen. Maar volle
dige emancipatie
lijkt nog veraf op
het eiland waar de
superioriteit van de
man generaties lang
als een gegeven is
beschouwd.
„Het kapitalisme be
schouwt vrouwen mis
schien als lusttobjecten,
maar wij wijzen die op
vatting af. Wij hebben
andere ideeën", zo zei
president Fidel Castro
onlangs op een conferen
tie van de Cubaanse
vrouwenfederatie (FMC).
Maar de praktijk is heel
vaak anders. Op het con
gres erkende men dat de
Cubaanse vrouwen op
grote schaal te lijden
hebben van discriminatie
die het gevolg is van de
diep gewortelde manne
lijk superioriteit. „Als
een man en een vrouw
voor een baan of promo
tie in aanmerking komen,
wordt de man in het al
gemeen gekozen", aldus
een van de 1.300 afge
vaardigden op het con
gres.
Ongeveer 83 procent
van de volwassen Cu
baanse vrouwen is lid
van de de FMC. Anno
1985 verrichten 1,1 mil
joen vrouwen betaalde
arbeid. Vóór de revolutie
van 1959 waren het er nog
geen 200.000. Maar de sta
tistiek en de theoretische
gelijkheid kunnen het
feit niet verhelen dat
maar weinig vrouwen op
Cuba een invloedrijke
positie bekleden. FMC-
voorzitter Vilma Espin,
de echtgenote van vice-
president Raul Castro, is
de enige vrouw in het 15
leden tellende Politburo.
Van de 150 leden van het
Centraal Comité van de
communistische partij
behoren er nog geen 20
tot het vrouwelijk ge
slacht.
Toezegging
Een groot deel van het
congres, dat eens in de
vijf jaar wordt gehouden,
was gewijd aan de be
spreking van maatschap
pelijke en economische
knelpunten die het leven
voor werkende vrouwen
belasten. President Fidel
Castro zegde de congres-
deelnemers toe dat hij
onmiddellijk zal laten
onderzoeken waarom
ziekenhuizen niet goed
vinden dat mannen de
verzorging op zich nemen
van hun zieke vrouw,
moeder of kind. 'De hui
dige praktijk maakt het
nodig dat een vrouw her
haaldelijk vrij van haar
werk moet vragen ook al
wil haar man in de zorg
delen', aldus een afge
vaardigde.
De autoriteiten bekij
ken de mogelijkheid of ze
crèches en lagere scholen
ook om de zaterdag kun
nen openstellen. De za
terdag is op Cuba een
normale werkdag. Maar
vrouwelijke en mannelij
ke ambtenaren zijn van
mening dat maatschap
pelijk hervormingen al
leen resultaat kunnen
hebben als die gepaard
gaan met een verande
ring van opvattingen bij
zowel vrouwen als man
nen.
Doordat tientallen ja
ren de vrouw beschouwd
is als een passieve moe
der, huisvrouw of mai-
tresse kan de gemiddelde
Cubaanse man moeilijk
wennen aan het idee dat
hett afgelopen moet zijn
met de dubbele moraal.
Films op de televisie
waarin mannen de baby
in bad doen, het huis
schoonmaken of bood
schappen doen veroorza
ken gelach bij de meeste
Cubanen, met inbegrip
van veel vrouwen die nog
aan de traditie hangen.
Zelfs 'de 300.000 leden
tellende communistische
partij, die intern een
strenge gedragscode
heeft, is nog verre van
immuun voor de dubbele
moraal die zij in het
openbaar veroordeelt.
Het is, ook binnen de par
tij, een publiek geheim
dat een man er een bui
tenechtelijke relatie op
na kan houden. Maar als
een getrouwde vrouw
hetzelfde doet, is afkeu
ring haar deel.
Verbazing
Buitenlandse diploma
ten in Havana zijn hoogst
verbaasd dat vaak de
vrouwen van hoge partij-
of regeringsfunctionaris
sen er tijdens recepties op
uitgestuurd worden om
voor hun mannen iets te
eten te halen. 'Vrouwen
hebben meestal evenveel
schuld, omdat zij tam
hun rol als sloof aan
vaarden, die hun man
thuis moeten verzorgen
ook al hebben ze een
baan', aldus een geschei
den Cubaanse in Havana.
Haar huwelijk met een
communistische functio
naris mislukte ten dele
omdat deze weigerde zijn
aandeel te leveren in het
huishoudelijk werk.
De familiewet van Cu
ba schrijft voor dat de
echtelieden samen voor
het huishouden moeten
opdraaien. Als één van
hen in gebreke blijft, kan
de ander echtscheiding
aanvragen. Uit een studie
van de regering is geble
ken dat een gemiddeld
huwelijk op Cuba maar
vijf jaar duurt. De auto
riteiten zijn niet erg ge
neigd statistieken over
het onderwerp te publi
ceren.
Deze bon in een envelop zonder postzege'
i naar: Administratiekantoor postgiro/
spaarbank, afdeling Consumptief krediet
12000,8900 KA LEEUWARDEN.
■er
postgiro
rijkspostspaarbank
ISTANBUL(DPA) - Me
vrouw Nebahat Koru heeft
8e wet, haar superieuren en
8e Turkse bureaucratie te
gen zich. Maar de docente
aan de universiteit van Iz
mir blijft bij haar weigering
haar hoofddoek in de colle
gezaal af te doen hoewel dat
in Turkije met zijn strikte
scheiding tussen kerk en
staat voorgeschreven is.
De Koran, die volgens ge
lovige moslims vrouwen ge
biedt hun haar te bedekken,
is zediger dan het burgerlijk
wetboek, zo is de docente
chemie van mening. Noch
verlaging van haar salaris
noch de dreiging met ontslag
hebben haar van haar over
tuiging doen afwijken. Yoek,
de hoogste onderwijsautori-
teit in Turkije, stelde een
compromis voor: mevrouw
Koru zou in plaats van de
traditionele islamitische
hoofddoek een neutralere en
kleinere hoofdbedekking
moeten dragen. Zonder ge
volg. De wetenschappelijk
medewerkster is er namelijk
van overtuigd een machtige
bondgenoot te hebben: de
internationale wederople
ving van het islamitisch
zelfbewustzijn. Ook in Tur
kije lijkt de opmars van het
islam-fundamentalisme niet
meer te stuiten.
De invoering van het Ara
bisch als keuzevak in het
middelbaar en hoger onder
wijs, het verbod van het
schenken van alcohol in
sportkantines, het verbod
van de verkoop van bier
door straatventers en het
verbod van televisiereclame
voor bier, zijn allemaal
uiterlijke kenmerken van de
islamiseringsgolf die ook
Turkije overspoelt.
Bij de nationale feestdag
op 19 mei was het jonge
vrouwelijke atleten verbo
den korte rokjes te dragen.
En ter afsluiting van een
congres van burgemeesters
uit islamitische landen in
juni in Ankara onderteken
den alle delegaties, ook de
Turkse, een resolutie vol
gens welke op alle ministe
ries en overheidskantoren
de Koran ter lezing moet lig
gen, een teken moet worden
aangebracht waaraan kan
worden afgelezen wat de
richting van Mekka is, en
dat secretaresses zich weer
aan de islamitische kleding
voorschriften moeten hou
den.
Steeds sterker wordt ook
het verwijt gemaakt aan de
regering-Ozal en zijn Moe
derlandpartij dat zij het toe
staan dat islamitische
krachten zich in het over
heidsapparaat nestelen. De
voormalige minister-presi
dent Bülent Ulusu zei kort
geleden dat radicale islami
tische groepen nu een grote
re bedreiging zijn voor de
seculiere staat Turkije dan
de communisten.
Er zijn veel tekenen die er
op wijzen dat er wat minder
stringent wordt vastgehou
den aan de grondbeginselen
van de stichter van het mo
derne Turkije, Mustafa Ke-
mal Atatürk. Hij bevrijdde
in de jaren twintig het kern
land van het uiteengevallen
Ottomaanse Rijk van
vreemde (Europese) indrin
gers en moderniseerde het
islamitische Turkije naar
westerse seculiere maatsta
ven.
De macht van de religieu
ze leiders werd gebroken.
Het onderwijs en de recht
spraak werd aan hun be
voegdheid onttrokken. Er
volgde een strenge scheiding
van kerk en staat. Polyga
mie, de fez (mannelijk
hoofddeksel) en de chador
(een door vrouwen gedragen
lichaamverhullende lap
stof) werden verboden. Het
Latijnse schrift moest het
'ouderwetse' Arabisch ver
vangen. Vrouwen werden
gelijkberechtigd en kregen
ook stemrecht. Maar deze
westers geïnspireerde cultu
rele revolutie heeft de tradi
ties van het oude Ottomaan
se rijk nooit geheel kunnen
uitroeien.
Terrein gewonnen
Sinds 1949 heeft de islam
steeds meer terrein gewon
nen. Stapsgewijs werd het
godsdienstonderwijs weer
als een verplicht vak inge
voerd. In 1982 nam het mili
taire regime de laatste ob
stakels weg, terwijl juist de
militairen, die zich beschou
wen als de bewakers van het
erfgoed van Atatürk, hun
staatsgreep in 1980 verde
digden met de verwijzing
naar het groeiende gevaar
van het islamitisch-funda-
mentalisme.
Niet in de laatste plaats
door de vele duizenden, ver
moedelijk vele tienduizen
den, illegale Koran-lessen in
moskeeën, werd het gods
dienstonderwijs in 1980 weer
verplicht. Maar hoewel de
militairen hadden gehoopt
hiermee de orthodoxe mos
lims de wind uit de zeilen te
nemen, lijkt de groeiende
aanhang van de radicale is
lamieten niet te stuiten.
Deskundigen schatten dat er
honderdduizenden Turkse
kinderen de traditionele Ko
ran-cursussen volgen.
Er zijn ongeveer 48.000
moskeeën in Turkije en hun
aantal groeit gestadig. Met
oliedollars uit Saoedi-Ara-
bië wordt op dit ogenblik
een van de grootste mos-
keeeën ter wereld gebouwd.
Er zal plaats zijn voor 40.000
mensen. Het aantal theolo-
gie-studenten en imam-
scholen in de moskeeën is de
afgelopen jaren blijven toe
nemen. In 1960 waren er bij
voorbeeld 36 scholen voor
voorgangers in het gebed
(imams). In 1970 waren dit er
111 en in 1980 meer dan 370
met in totaal 180.000 studen
ten.
'De religie heeft diepe
wortels in het volk, maar
dat geldt evenzeer voor de
beginselen van Atatürk', al
dus onderwijswetenschap
per professor Kemal Aytac.
De uiterlijke tekenen van
een grotere godsdienstigheid
bij studenten zijn volgens
hem slechts randverschijn
selen: 'Studentes met hoofd
doeken voelen zich heldin
nen die hun geloof tegen de
verworden wereld bescher
men'.
Een inmiddels vrijgelaten
linkse politicoloog signaleert
echter een groeiende pro-
Arabische stemming onder
de studenten, die volgens
hem meer is dan een voor
bijgaand modeverschijnsel.
'Toen de islam nog machtig
was, was ook Turkije nog
een wereldmacht. Velen
verlangen terug naar die
oude tijd.
De wederopleving van de
islam is al lang een kwestie
geworden die ook in de bin
nenlandse politiek een rol
speelt. 'Sinds Ozal aan de
macht is gekomen, zijn tal
rijke sleutelposities in het
overheidsapparaat door
streng-gelovige personen
ingenomen, onopvallend en
discreet', zo zegt Needet
Calp, voorzitter van de Po
pulistische Partij
Mesut Yilmaz, een naaste
medewerker van premier
Turgut Ozal (zelf een vrome
moslim), bestrijdt energiek
de stelling als zouden radi
caal-islamitische krachten
in het kabinet of in de rege
ringspartij een bijzondere
rol spelen. Slechts 10 percent
van degenen die op de Moe
derlandpartij stemden, zou
den aanhangers zijn van de
verboden streng-islamitsche
Partij van Nationale Red
ding (MSP).
Ook president Kenan Ev-
ren, die de staatsgreep van
1980 leidde, waarschuwt
keer op keer tegen islamiti
sche radicalen. In kringen
van Turkse intellectuelen is
men ervan overtuigd dat de
militairen eerder bereid zul
len zijn nog een keer een
staatsgreep plegen dan toe
te zien dat het bouwwerk
van Atatürk wordt gekraakt
door islamieten. 'Maar de
militairen zijn ervan over
tuigd dat ze het wassende is
lamitische tij kunnen keren
door zich toegevend tegen
over de islamieten op te stel
len. Evren gebruikt verzen
uit de Koran om zich teweer
te stellen tegen de radicalen
en dat vind ik zeer, zeer ge
vaarlijk', zo zei een leidende
persoonlijkheid van de
Turkse sociaal-democraten.
In het straatbeeld van Is
tanbul en Ankara zijn steeds
meer vrouwen te zien met
een traditionele islamitische
hoofddoek, velen zelfs met
een korte sluier. Ook de
groeiende invloed van de
plattelandsbevolking op de
steden (jaarlijks trekken
tienduizenden van het plat
teland naar de krottenwij
ken aan de rand van de me
tropolen) heeft de islam ver
sterkt.
Toch wordt het door
waarnemers nog voor on
waarschijnlijk gehouden dat
Turkije, met 80 percent
soennieten en 20 percent shi-
'ieten, het voorbeeld zal wil
len volgen van de revolutio
naire shi'ieten in Iran. 'Maar
de Turken voelen zich door
Europa niet geaccepteerd.
Europa begrijpt hen niet en
heeft slechts kritiek. De
groeiende afkeer van het
Westen en het toenemende
verlangen naar de gebor
genheid van de islamitische
wereld, waar niemand de
mocratie wil en over marte
lingen zeurt, gaan hand in
hand met de opmars van het
islam-fundamentalisme', al
dus een westerse diplomaat
in Ankara.