•s Graauw
bezet
Seveiliging
m het
koelsysteem
205 GTI ook
in Nederlandse
rally-strijd
Nederlandse boycot
Britse auto's?
m ROUTE
BAGAGEWAGEN VOOR
IN DE KOFFERBAK
RUITEWISSER
VERLIEST
VAN 'WASBEER'
;r hoopt op
met titel
Japanse auto
mg weer vrij
Amerika in
KORT
NIEUWS
10EDE STAPT AAN
HET SEIZOEN OP
ÏNING TRIMSEIZOEN
OP WEG
SPANJE WORDT BELANGRIJK AU
—147
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiimimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii»
ainer van Groede, dat goede kam-
Ritter stopt er mee aan het eind van
- FOTO DE STEM/COR J. DE BOER
erlaat aan het einde van het huidige sei-
Isser Groede. Hij hoopt dit te doen met
er nu voorstaan, ziet het daar wel
Iten staan los van de concurrentie en in
lontenisse nog de enige ploeg die de zaak
|niet te
36-ja-
achtige
|n zijn
i Groe-
stan-
bse met
enorm
liggen
/oor je
i om je
fet knap
I komen,
We
tegen,
vel drie
kge ver-
[e vaak
I Groede,
He toon-
aan het
st van
lusiasme
het voet-
lopen
dat moet
Deze
kan ze-
bekening
en be-
worden,
dat men
gerouti-
en de ge-
I van der
an Sluis,
aders via
Aarden-
am. „Een
Alme-
fantas-
voor ons
gepakt.
Jeweldige
enorm
Ige groep
|oen wer-
I van der
goaltje
op deze
verster-
trainer
|naast be-
ardig wat
|en laatste
man Sjaak Provoost na zijn
het bijna allemaal jongens van
rond de twintig.
Promotie
Als ze dit ploegje bij elkaar
kunnen houden, moeten er
geen problemen komen bij
eventuele promotie. Dat heb
ben we geloof ik vriendschap
pelijk bewezen. Van Corn Me Wegenwacht is in één
Boys wonnen we met 3-2 en
tegen Schoondijke was het 6-1
geloof ik. De exacte uitslag
weet ik niet meer". Jan de Hit
ter zal er dan niet meer bij
zijn. „Je kunt toch beter als
trainer bij een kampioenschap
weggaan dan bij degradatie",
al blijkt dat toch niet de door
slaggevende reden te zijn van
zijn vertrek.
De Ritter: „Ik stop eigenlijk
omdat ik geen tijd meer heb.
Ik heb twee kleine gasten
rondlopen en die vragen ook
de nodige aandacht. Daar
naast is het wel eens moeilijk
te combineren met mijn werk.
Nee, volgend jaar zien ze me
niet als trainer op een voetbal
veld. Ik ga er een jaartje tus
senuit, zo hier en daar eens
naar het voetbal kijken, dat
wel, maar niet het constante
moeten. Als ik dat gewild had
dan was ik wel aan de bak ge
komen. Er was een aantal ver
enigingen dat bij Groede geïn
formeerd heeft heb ik begre
pen, maar het is voorlopig
leuk geweest. Ik heb het er,
nadat ik negen jaar de jeugd
van Hoek heb getraind, best
naar mijn zin gehad. Ik dacht
dat ik er dit seizoen in was ge
slaagd om van Groede een
ploeg te maken, want je kunt
er dan wel een aantal goede
spelers bij krijgen, je moet als
trainer er toch altijd een team
van kunnen maken. We gaan
in goede verstandhouding uit
een en hopelijk met een kam
pioenschap. En meer kun je
smaak"
MSTERDAM - De Japanse
luto heeft weer vrij toegang
toch niet wensen naar mijn ^beperking die 4 jaar ge-
1-» euen m net leven werd geroe-
ft is door president Reagen
®et gedaan.
"u het met de Amerikiaan-
auto-industrie weer goed
110 tot 11,5 miljoen auto's
naar worden er weer afge-
verd), vindt Reagan de tijd
an onze sportmedewerker
teriumseizoen voor amateurs wordt zondag
Niet minder dan 103 inschrijvingen kwa-
iaat van het wielercomité Graauw binnen,
kken om 13.00 uur. Een zeer ongebruikelijk
NWU wilde niet dat de trimmers voor de
rten. En dat wordt in Graauw erg betreurd.
Mark de Smit en Charles de
Caluwé.
Akkermans, Laureyssen e
Van der Poel voeren een pel°'
ton Brabanders aan en daa
moet mogelijk de winnaar i
worden gezocht.
Na de amateurs komen
trimmers van de Zeeuwsen
Vlaamse Trimfederatie in a
tie. De A- en C-trimmers nj
den 60 kilometer en het ve
trek is om 16.00 uur. Deze we
strijd telt mee voor het
Stern-klassement, zodat
meeste grootheden uit
trimmerswereldje in Graa
aan het vertrek worden ve
wacht. Plaatselijke favoriet
zijn Frans van Waterschoot
Tonnie Hermans. j„
De permanence is gelegen
het Dorpshuis aan de Dorp
straat te Graauw.
miJPAG 29 MAART 1985
T4
EINDREDAKTIE LEON «RIJNEN
Auto voor 10 procent schuld aan zure regen
door Jack Arentsen
j)|STERDAM - De discus-
,jé over zure regen en het
verplicht stellen van de drie
weg- katalysator voor auto's,
ia| ondanks het feit dat nu in
Brussel (gelukkig) een be-
ilissing is genomen over het
tijdstip waarop in ieder ge
val de auto-industrie een
schoon produkt moet afleve-
vtn, nog lang niet gesloten
tijn.
In Brussel heeft men na
melijk nog ruimte over gela
ten om de auto-industrie de
tans te geven om zelf een
veel betere oplossing te vin-
jen voor het allergrootste
jeel van het Europese wa
genpark: de auto's met lichte
motoren. Vooral in Groot
Brittanië wordt grote vaart
gezet achter de ontwikkeling
en de produktie van de
uiterst milieu vriendelijke
„Lean Burn Motor". Een der
gelijke krachtbron is een
veel betere oplossing van het
milieu-probleem als met de
altijd uiterst kwetsbare ka
talysator kan worden be
reikt.
De beslissing van Brussel
houdt in, dat 95 procent van
de nieuwe modellen niet vóór
1990 uitgerust hoeft te zijn
met een katalysator. Voor de
middenklasse auto's van
1400 tot 2OOOcc laten de Mi
lieu-ministers de keus zelfs
nog geheel vrij tussen het ge
bruik van een katalysator en
de op komst zijnde 'magere
moter'.
Over de opdracht dat de
auto een bijdrage moet gaan
leveren aan een schoner mi
lieu is vriend en vijand het
natuurlijk eens. Maar de
auto is wel de 'kleinste' ver
vuiler en kan zodoende
slechts een heel bescheiden
bijdrage leveren tot het te
rugdringen van 'zure regen'.
Daarover bestaat ook bij de
invloedrijkste milieu-orga
nisatie in Europa, de „Grü-
nen" in West Duitsland, geen
verschil van mening meer.
Het ontstaan van zure re
gen komt voor hooguit 10
procent op rekening van het
verkeer. Zwaveloxyden (af
komstig uit verbrandings
processen van zwavelhou
dende brandstoffen die vrij
komen op raffinaderijen, bij
industriële aktiviteiten en
elektrische centrales) levert
liefst een aandeel van 50 pro
cent; ammoniak 30 procent
(voornamelijk veroorzaakt
door de bio-industrie) en
stikstofoxyden 20 procent
(afkomstig uit industrie,
elektrische centrales en het
verkeer). Van deze laatste 20
procent neemt het verkeer de
helft voor z'n rekening.
De grote boosdoeners voor
de zure regen blijven voorlo
pig nog buiten schot, omdat
voor het aanpakken van deze
echt smerige vervuilers
maatregelen nodig zijn die
diep in de economie ingrij
pen.
Om tot vermindering van
stikstofoxyden door het ver
keer te komen, is de invoe
ring van de katalysator be
slist noodzakelijk, omdat bij
een andere op dit moment
beschikbare oplossing de
emissie van koolwaterstof
fen weer te hoog wordt.
De drieweg-katalysator
heeft overigens wel enkele
nadelige consequenties: ho
ger brandstofverbruik; ho
gere aanschafprijs van de
auto (ƒ1.500.- tot 2.000.-);
moeilijk toepasbaar in kleine
auto's; invoering van lood
vrije benzine; invloed op de
onderhoudskosten.
Doordat in Brussel nu in
ieder geval gekozen is voor
een (ruim opgezet) tijdsche
ma, weet zowel industrie als
de consument waar men in
de toekomst mee te maken
krijgt.
Voor de consument na
tuurlijk het belangrijke
voordeel dat men bij de aan
schaf van een nieuwe auto al
verder in de toekomst moet
kijken. De industrie levert
nu al auto's af waar een ka
talysator in de kofferbak
ligt. Op het moment dat er
voldoende loodvrije benzine
beschikbaar is en er gunstige
fiscale voordelen tegenover
staan, kan een dergelijke
auto met slechts geringe ex
tra inbouwkosten van een
'kat' worden voorzien. Een
dergelijke auto zal in de toe
komst bij inruil beslist meer
geld waard zijn.
De normen waaraan de
auto-industrie precies moet
voldoen staan overigens nog
niet helemaal vast. Daarover
gaat men zich op 1 juli in
Brussel definitief beraden.
Bekend is wel dat de normen
zoveel mogelijk overeenko
men met de Amerikaanse
standaard. En dat betekent
in ieder geval gebruik ma
ken van een katalysator en
het invoeren van loodvrije
benzine.
Volgens het tijdschema
van 'Brussel' moeten auto's
in de 2 liter-klasse en hoger
vanaf oktober 1988 voldoen
aan de Europese normen.
Voor auto's tussen de 1400cc
en 2 liter gelden de normen
voor nieuwe modellen per 1
oktober 1991 en voor nieuw
geproduceerde auto's per 1
oktober 1993. Voor de klein
ste categorie tot 1.400cc moet
er tenminste voor de nieuwe
types in oktober 1990 en voor
nieuwe, bestaande modellen
in oktober 1991 een tussen-
norm gaan gelden die min
der streng is. In oktober 1993
en oktober 1994 moeten in
ieder geval ook deze auto's
aan de Europese normen vol
doen.
IAARLEM - Als in het koel-
iisteem van alle Nederlandse
ulo's een preventiemiddel te
rm haarscheurtjes wordt toe-
icpast, kan dat de automobi
elen gezamenlijk een jaar-
ijkse besparing van 800 mil-
ioen gulden aan reparaties en
«derhoud opleveren.
Dit gigantische bedrag is
jebaseerd op berekeningen
an tal van deskundigen
«aaronder de VAM: Stich-
ing Vakopleiding Auto Mon-
eur), die stellen dat 20 procent
an alle garagekosten worden
reroorzaakt door mankemen-
en van het koelsysteem. Vol-
van de tien gevallen van pech
aiderweg, sprake van een
nankement aan het koelsys-
eem.
Het koelsysteem van de
tuto's is de laatste jaren bij-
snder in de belangstelling
lomen te staan als gevolg van
ie gewijzigde autoconstructies
de oliecrisis van ruim 10
laar geleden. Dat leidde tot
lieuwe modellen met een ge-
ingere luchtweerstand. Om
lat te bereiken werd o.a. de
leus van de motorkap lager.
De keerzijde van de medail-
was dat de werking van de
radiateur hierdoor wel in de
ierdrukking kwam. Om die
noblemen op te lossen werden
peciale druksystemen ont
wikkeld en werd antivries in
ie meeste gevallen vervangen
ioor een permanente koel-
loeistof.
Deze ontwikkelingen, ge-
ïfflbineerd met het steeds
«lvuldiger gebruik maken
'an lichte metalen en hoge
ompressieverhoudingen, heb-
len wel geleid tot zuiniger
auto's, maar gelijktijdig nam
de kans op lekkages in het
koelsysteem toe.
Voor ieder probleem is na
tuurlijk wel een oplossing te
vinden en de afgelopen jaren
zijn er op de 'onderhouds-
markt' nogal wat chemische
reparatieprodukten versche
nen, waardoor lekkages voor
komen of voorlopig gestopt
kunnen worden. Over de wer
king lopen de meningen ver
uiteen en daarom heeft vooral
het Duitse Instituut Techni
scher Uberwachungsverein
Rheinland, oftewel Tüv, der
gelijke onderhoudsprodukten
eens aan een zware test onder
worpen.
Rubberslangen werden met
scheermessen bewerkt, kop-
pakkingen met pianosnaren
lekgestoken, thermostaathui
zen met tangen gekraakt en
werden motorblokken met
lasapparaten-oververhit en
vervolgens in ijskoud water
gedompeld. Tüv kwam tot de
ontdekking dat met toevoe
ging van een produkt als Bar's
Leaks, dat inderdaad de lek
ken direct of na enkele minu
ten dicht gingen.
Ook roestvorming (vaak het
begin van een lekkage) werd
uitvoerig nagegaan. De testen
wezen toen uit dat door toe
voeging van dit produkt zelfs
een betere werking werd ge
kregen dan met een mengsel
van water en antivries. Voor
de Tüv zelfs aanleiding om
zich garant te stellen tot een
totaalbedrag van 15 miljoen
Duitse Marken als er door het
gebruik van dit onderhouds
middel schade wordt veroor
zaakt van persoonlijke, zake
lijke of stoffelijke aard.
Deze 205 GTI gaat het komend seizoen deelnemen aan het Internationaal Nederlandse
Rally kampioenschap Groep A. In de Groep N-rijders zullen naast 7 Samba-teams, dit
jaar ook nog eens 5 205 GTI-teams uitkomen.
UTRECHT - In de strijd om
het Nederlandse Rallykam
pioenschap Groep A is dit
seizoen ook een versie van
de succesvolle Peugeot 205
Turbo, die in de internatio
nale rallywereld de eerder
zo sterke Audi Quattro's
naar het tweede plan heeft
verwezen, verschenen.
Wim Luijbregts en Ab
Molkenboer, die ook met een
Samba Rally in Groep B uit
komen, hebben voor Groep
A de beschikking gekregen
over een 205 GTI die van A
tot Z is 'herbouwd'. Men is
uitgegaan van een stan
daard 205 GTI. De blanke
carrosserie is doorgelast en
versterkt.
De carrosserie werd op de
volgende punten aangepast:
alle bekleding en geluid
dempende materialen zijn
verwijdert; alle felsnaden
en plaatsverbindingen zijn
van extra laspunten voor
zien, terwijl een 6-punt alu-
minium rolkooi werd ge
monteerd.
Voor de rally-uitvoering
werd de bekende 4-cilinder
1580cc motor uit de 205 GTI
gebruikt, die evenwel voor
zien werd van een lichtme
talen cilinderblok en cilin-
derkop met een enkele bo
venliggende nokkenas.
Daarnaast zijn speciale ci
linderbussen en zuigers
aangebracht, waardoor de
cilinderinhoud tot 1598cc
werd opgevoerd met een
compressieverhouding van
11:1.
Door ook nog een speciale
nokkenas toe te passen, een
speciaal uitlaatsysteem te
gebruiken en de in- en uit-
laatkanalen van de cilinder-
kop te bewerken, levert deze
aangepaste 205 GTI-motor
nu een venmogen van onge
veer 140 pk (103 kW). Trans
missie, remsysteem, wielop
hanging en banden werden
natuurlijk aangepast aan
het grotere vermogen van
deze wagen.
rijp om de Japanse auto-in
dustrie ook te laten profiteren
vande vrijhandel. Dat alles zal
volgens de Amerikaanse pre
sident de consument ten goede
komen.
Chrysler heeft direct na het
bekendmaken van het besluit
van Reagen een contract afge
sloten met Mitsubishi om
meer auto's van dit merk in
Amerika te krijgen. Het hui
dige contract van jaarlijks
87.500 Mitsubishi's, is nu ver
hoogd tot 285.000 stuks. Ook
General Motors wil het aantal
in Amerika te verkopen Isu-
zu's, die onder de merknaam
Chevrolet nu al rondrijden,
jaarlijks op 300.000 wagens
brengen.
LONDEN - Volgens het be
faamde Britse wetenschappe
lijke tijdschrift 'New Scientist'
zullen binnen zes maanden in
Nederland misschien geen
auto's meer verkocht worden
die uit Groot-Brittannië ko
men. Het in Londen verschij
nende weekblad schrijft in
zijn laatste nummer, dat de
Nederlanders boos zijn omdat
de Britten weigeren iets te
doen tegen de ongezonde gas
sen, verspreid via de uitlaat
van hun auto's.
Groot-Brittannië kreeg die
Nederlandse waarschuwing
■ten 100 ki-
i het par-
»te van ze-
als in het
lijk rijden
n toch wel
iet start en
lorpsstraat.
nnerskara-
Kaai-Ste-
g en terug
raauw.
w heel wat
Zeeuwse
ier andere
ab Bijvank,
Eric Ver-
Dhondt en
Chris Goe-
De eerste
llen het ze-
lijk krijgen
tegenwoor-
nder Mast.
deze week in Londen van ver
tegenwoordigers van het
Europese Bureau voor Milieu
bescherming. De heren wissel
den van gedachten met Martin
Holdgate, hoofdnavorser van
het Britse milieudepartement.
Het Europese Bureau voor Mi
lieubescherming groepeert di
verse milieu-organisaties van
Europa.
Gerrit Vonkeman, directeur
van de Nederlandse Stichting
Natuur en Milieu, waar
schuwde Holdgate ervoor, dat
in Nederland de bevolking
zich vandaag de dag nog meer
zorgen maakt omtrent zure
regen dan over atoomwapens,
aldus de New Scientist.
Het weekblad schrijft, dat
de milieubeschermers Groot-
Brittannië ertoe zouden willen
brengen een Westduits voor
beeld te volgen. De regering
van Bonn biedt de West-Duit
sers immers een belastingver
laging aan wanneer ze auto's
kopen die weinig stikstofoxy
den uitbraken. Deze schadelij
ke stoffen vormen een be
standdeel van de gevreesde
zure regen.
Groot-Brittannië werd door
Ernst Klatte, secretaris-gene
raal van het Europese Bureau
voor Milieubescherming, er
van beschuldigd de poging van
zijn EG-partners tegen te
werken om nog vóór begin
1990 nieuwe schikkingen inza
ke uitlaatgassen van kracht te
maken in alle lidstaten.
„De Duitsers, Japanners en
Amerikanen zijn al ver gevor
derd met hun controle-techno
logie," verklaarde volgens de
New Scientist een Westduitse
vertegenwoordiger, Helmut
Schreiber, op deze bijeen
komst in Londen. „Als Groot-
Brittannië achterblijft, zal het
niet meer kunnen concurre-
ENSCHEDE - Automobilisten
vertrekken weieens met spul
len die op de plaats van be
stemming aangekomen, vaak
problemen opleveren wanneer
alles naar zijn plaats moet
worden gebracht: b.v. surf
planken, zware koffers, bood
schappen, koelboxen, hout
voor open haard of zware
kratten met drank als men
naar vakantiehuisjes gaat.
Vooral in de Scandinavische
landen, waar men al veel lan
ger tijdens de weekeinden
naar buiten trekt en dan van
alles naar de huisjes, naar de
meren of in de bergen mee
neemt, heeft men natuurlijk
voor dit laatste stukje van het
vervoersproblemen van mee
genomen spullen, ook een op
lossing gevonden.
Na de lichte Piccolo op
vouwbare hand-bagagewa
gen, heeft Tromp Technical
Trading te Enschede nu ook
een „Columbus"-versie vanuit
Denemarken naar Nederland
gehaald.
Is de Piccolo een lichtge
wicht (slechts 14 kg wegend en
met een draagvermogen van
40 kilo)) fietskar en surfplank-
kar, de Columbus heeft een
draagvermogen van liefst 100
kg en is daardoor voor heel
wat meer doeleinden geschikt.
De zwaardere uitvoering is
evenals de Picolo opvouwbaar.
Simpel van constructie en handig opvouwbaar, is de Pic
colo handbagagewagen. Het karretje kan gemakkelijk in de
kofferruimte van de auto worden opgeborgen.
De Picolo is in 2 (lengte)ver-
sies verkrijgbaar. De afmetin
gen van de bagagebak (75 en
110 liter) zijn: breedte 42 cm,
lengte 42 of 63 cm en hoogte 35
cm. De bak is gemaakt van
kunststofdoek en verend opge
hangen. De slijtvaste met
glasvezel versterkte wielen
zijn zo gemaakt dat op verhar
de wegen een smal loopvlak en
op onverharde grond (strand,
uos, weiland) een breed ioop-
vlak voor de wagen bruikbaar
is. Daardoor rijdt het karretje
nooi al te zwaar.
De prijzen van deze op
vouwbare hand-bagagewa
gen, die gemakkelijk in de
kofferruimte van de auto kan
worden meegenomen, zijn res
pectievelijk ƒ228,95 en
224,90.-.
VOORSCHOTEN - Spanje
wordt in de autowereld een
steeds belangrijker ex
portland.
Vorig jaar is de export
van auto's vanuit Spanje
weer met 12 procent geste
gen, waardoor het aantal
van 640.000 wagens werd
bereikt. De in Spanje ge
maakte Opel Corsa, heeft
een niet onbelangrijk aan
deel in de exportstijging.
De produktie in de
Spaanse Seat-fabrieken is
vorig jaar ook aanzienlijk
gestegen. Lag de jaarpro-
duktie in 1983 nog op
240.000 auto's, vorig jaar
werd een totaal van
296.000 stuks bereikt. Dit
jaar denkt men de produk
tie tot 370.000 wagens te
kunnen opvoeren.
Het zijn overigens niet
alleen Seat's die de fabrie
ken verlaten. De produktie
verdeling ziet er alsvolgt
uit: 160.000 Seats voor de
binnenlandse markt;
120.000 Seats voor export;
50.000 Volkswagens en
40000 Fiat Panda's.
Voor de Fiat Regata is een
Touring-pakket geïntrodu
ceerd dat bestaat uit een sterio
radio-cassetterecorder, een
speakerset, antenne, matten
voor een achter, grille met ver-
stralers en een houten stuur
wiel. De prijs bedraagt
f 1.250.-. Tevens is een Sport-
pakket, bestaande uit een set
lichtmetalen wielen en een
zwart, echt lederen stuurwiel,
uitgebracht voor eveneens
f 1.250.-.
Aan de Mazda 626-serie is een
exclusieve Noblesse-uitvoering
toegevoegd. De wagen is zowel
van binnen als van buiten erg
luxueus uitgevoerd. De prijs is
vastgesteld op f 31.295.-.
Lezers van het Westduitse
blad MOT hebben de Fiat Uno
voor de tweede achtereenvol
gende maal gekozen tot „Auto
der Vernunftin de prijsklasse
groep A (tot 13.000 Dm). De
Uno scoorde 18,7 procent;
tweede werd de VW Polo met
14,8 procent van de stemmen.
De Franse regering heeft Re
nault de toezegging gedaan dat
men dit jaar op een extra fi
nanciële steun van ruim 1 mil
joen gulden kan rekenen.
Wanneer de Spaanse autofa
brikant Seat goede afspraken
kan maken met de Spaanse re
gering over de schuldenlast die
men heeft, dan is Volkswagen
van plan om intensief met de
Spanjaarden te gaan samen
werken. Op dit moment bouwt
Seat jaarlijks al zo'n 50.000
VW'svoorde Westduitsers.
Renault heeft de Russische
regering kenbaar gemaakt dat
men afziet van het plan om de
Russen te helpen bij de bouw
van een nieuwe autofabriek.
De Fransen zijn tot dit besluit
gekomen omdat de Russen eer
der gedane afspraken niet zijn
nagekomen.
Met 14 verschillende typen ruitewisserarmen wordt het gehele Nederlandse wagenpark
bestreken.
ROTTERDAM - Door de be
tere stroomlijnvorm van de
moderne auto's is de voor
ruit steeds vlakker komen te
liggen. Dat heeft er weer
toegeleid dat het glasopper
vlak aanzienlijk is toegeno
men.
Voor de fabrikanten bete
kent dat o.a. dat steeds op
nieuw nieuwe ruitewissers
moesten worden ontwik
keld; voor de automobilist
die na verloop van tijd zijn
wisser toch eens moet ver
vangen, brengt dat het na
deel met zich mee dat hij/zij
bijna altijd is aangewezen
op de wisser die speciaal
voor een type auto is ge
maakt. Daardoor zijn er nu
zo'n 450 verschillende wisse-
rarmen op de markt.
Deze grote diversiteit
leidde er ook toe dat het pro-
duktieproces nog altijd vrij
kostbaar is. Wissergigant
Trico heeft nu een systeem
bedacht waardoor met
slechts 14 verschillende ty
pen het totdie wagenpark
bestreken kan worden.
Dit kleine aantal is moge
lijk geworden doordat deze
TWA-armen passen op alle
gangbare assen van wisser-
motoren; geschikt zijn voor
verschillende ruitewisser-
aansluitingen; de armkrom-
ming aanpasbaar is; in leng
te verstelbaar zijn en drie
verschillende veerspannin-
gen hebben.
De laatste jaren klagen
overigens heel wat mensen
over het snel slijten van de
wisserarmen. De borstel
wasmachines waarmee
vaak de auto's worden
schoongemaakt, zijn in de
regel schuldig aan dit euvel.
Wisserarmen slijten name
lijk veelal op het asje en dat
proces wordt door de de
'wasbeer' alleen maar ver
sneld.
Een ingesleten of verroest
asje heeft tot gevolg dat de
stand van de arm ten op
zichte van de ruit verandert
met als resultaat een
schoksgewijze wissing.
Daardoor laat de wisser in
de lengterichting altijd stre
pen achter.
Het heeft dan weinig zin
om de stand van de wisse-
rarm te veranderen, want de
schokkende beweging wordt
niet door het rubber op de
arm, maar door het asje on
deraan de arm veroorzaakt.
Alleen een compleet nieuwe
arm kan dit probleem oplos
sen.