•s Graauw bezet Seveiliging m het koelsysteem 205 GTI ook in Nederlandse rally-strijd Nederlandse boycot Britse auto's? m ROUTE BAGAGEWAGEN VOOR IN DE KOFFERBAK RUITEWISSER VERLIEST VAN 'WASBEER' ;r hoopt op met titel Japanse auto mg weer vrij Amerika in KORT NIEUWS 10EDE STAPT AAN HET SEIZOEN OP ÏNING TRIMSEIZOEN OP WEG SPANJE WORDT BELANGRIJK AU —147 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiimimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii» ainer van Groede, dat goede kam- Ritter stopt er mee aan het eind van - FOTO DE STEM/COR J. DE BOER erlaat aan het einde van het huidige sei- Isser Groede. Hij hoopt dit te doen met er nu voorstaan, ziet het daar wel Iten staan los van de concurrentie en in lontenisse nog de enige ploeg die de zaak |niet te 36-ja- achtige |n zijn i Groe- stan- bse met enorm liggen /oor je i om je fet knap I komen, We tegen, vel drie kge ver- [e vaak I Groede, He toon- aan het st van lusiasme het voet- lopen dat moet Deze kan ze- bekening en be- worden, dat men gerouti- en de ge- I van der an Sluis, aders via Aarden- am. „Een Alme- fantas- voor ons gepakt. Jeweldige enorm Ige groep |oen wer- I van der goaltje op deze verster- trainer |naast be- ardig wat |en laatste man Sjaak Provoost na zijn het bijna allemaal jongens van rond de twintig. Promotie Als ze dit ploegje bij elkaar kunnen houden, moeten er geen problemen komen bij eventuele promotie. Dat heb ben we geloof ik vriendschap pelijk bewezen. Van Corn Me Wegenwacht is in één Boys wonnen we met 3-2 en tegen Schoondijke was het 6-1 geloof ik. De exacte uitslag weet ik niet meer". Jan de Hit ter zal er dan niet meer bij zijn. „Je kunt toch beter als trainer bij een kampioenschap weggaan dan bij degradatie", al blijkt dat toch niet de door slaggevende reden te zijn van zijn vertrek. De Ritter: „Ik stop eigenlijk omdat ik geen tijd meer heb. Ik heb twee kleine gasten rondlopen en die vragen ook de nodige aandacht. Daar naast is het wel eens moeilijk te combineren met mijn werk. Nee, volgend jaar zien ze me niet als trainer op een voetbal veld. Ik ga er een jaartje tus senuit, zo hier en daar eens naar het voetbal kijken, dat wel, maar niet het constante moeten. Als ik dat gewild had dan was ik wel aan de bak ge komen. Er was een aantal ver enigingen dat bij Groede geïn formeerd heeft heb ik begre pen, maar het is voorlopig leuk geweest. Ik heb het er, nadat ik negen jaar de jeugd van Hoek heb getraind, best naar mijn zin gehad. Ik dacht dat ik er dit seizoen in was ge slaagd om van Groede een ploeg te maken, want je kunt er dan wel een aantal goede spelers bij krijgen, je moet als trainer er toch altijd een team van kunnen maken. We gaan in goede verstandhouding uit een en hopelijk met een kam pioenschap. En meer kun je smaak" MSTERDAM - De Japanse luto heeft weer vrij toegang toch niet wensen naar mijn ^beperking die 4 jaar ge- 1-» euen m net leven werd geroe- ft is door president Reagen ®et gedaan. "u het met de Amerikiaan- auto-industrie weer goed 110 tot 11,5 miljoen auto's naar worden er weer afge- verd), vindt Reagan de tijd an onze sportmedewerker teriumseizoen voor amateurs wordt zondag Niet minder dan 103 inschrijvingen kwa- iaat van het wielercomité Graauw binnen, kken om 13.00 uur. Een zeer ongebruikelijk NWU wilde niet dat de trimmers voor de rten. En dat wordt in Graauw erg betreurd. Mark de Smit en Charles de Caluwé. Akkermans, Laureyssen e Van der Poel voeren een pel°' ton Brabanders aan en daa moet mogelijk de winnaar i worden gezocht. Na de amateurs komen trimmers van de Zeeuwsen Vlaamse Trimfederatie in a tie. De A- en C-trimmers nj den 60 kilometer en het ve trek is om 16.00 uur. Deze we strijd telt mee voor het Stern-klassement, zodat meeste grootheden uit trimmerswereldje in Graa aan het vertrek worden ve wacht. Plaatselijke favoriet zijn Frans van Waterschoot Tonnie Hermans. j„ De permanence is gelegen het Dorpshuis aan de Dorp straat te Graauw. miJPAG 29 MAART 1985 T4 EINDREDAKTIE LEON «RIJNEN Auto voor 10 procent schuld aan zure regen door Jack Arentsen j)|STERDAM - De discus- ,jé over zure regen en het verplicht stellen van de drie weg- katalysator voor auto's, ia| ondanks het feit dat nu in Brussel (gelukkig) een be- ilissing is genomen over het tijdstip waarop in ieder ge val de auto-industrie een schoon produkt moet afleve- vtn, nog lang niet gesloten tijn. In Brussel heeft men na melijk nog ruimte over gela ten om de auto-industrie de tans te geven om zelf een veel betere oplossing te vin- jen voor het allergrootste jeel van het Europese wa genpark: de auto's met lichte motoren. Vooral in Groot Brittanië wordt grote vaart gezet achter de ontwikkeling en de produktie van de uiterst milieu vriendelijke „Lean Burn Motor". Een der gelijke krachtbron is een veel betere oplossing van het milieu-probleem als met de altijd uiterst kwetsbare ka talysator kan worden be reikt. De beslissing van Brussel houdt in, dat 95 procent van de nieuwe modellen niet vóór 1990 uitgerust hoeft te zijn met een katalysator. Voor de middenklasse auto's van 1400 tot 2OOOcc laten de Mi lieu-ministers de keus zelfs nog geheel vrij tussen het ge bruik van een katalysator en de op komst zijnde 'magere moter'. Over de opdracht dat de auto een bijdrage moet gaan leveren aan een schoner mi lieu is vriend en vijand het natuurlijk eens. Maar de auto is wel de 'kleinste' ver vuiler en kan zodoende slechts een heel bescheiden bijdrage leveren tot het te rugdringen van 'zure regen'. Daarover bestaat ook bij de invloedrijkste milieu-orga nisatie in Europa, de „Grü- nen" in West Duitsland, geen verschil van mening meer. Het ontstaan van zure re gen komt voor hooguit 10 procent op rekening van het verkeer. Zwaveloxyden (af komstig uit verbrandings processen van zwavelhou dende brandstoffen die vrij komen op raffinaderijen, bij industriële aktiviteiten en elektrische centrales) levert liefst een aandeel van 50 pro cent; ammoniak 30 procent (voornamelijk veroorzaakt door de bio-industrie) en stikstofoxyden 20 procent (afkomstig uit industrie, elektrische centrales en het verkeer). Van deze laatste 20 procent neemt het verkeer de helft voor z'n rekening. De grote boosdoeners voor de zure regen blijven voorlo pig nog buiten schot, omdat voor het aanpakken van deze echt smerige vervuilers maatregelen nodig zijn die diep in de economie ingrij pen. Om tot vermindering van stikstofoxyden door het ver keer te komen, is de invoe ring van de katalysator be slist noodzakelijk, omdat bij een andere op dit moment beschikbare oplossing de emissie van koolwaterstof fen weer te hoog wordt. De drieweg-katalysator heeft overigens wel enkele nadelige consequenties: ho ger brandstofverbruik; ho gere aanschafprijs van de auto (ƒ1.500.- tot 2.000.-); moeilijk toepasbaar in kleine auto's; invoering van lood vrije benzine; invloed op de onderhoudskosten. Doordat in Brussel nu in ieder geval gekozen is voor een (ruim opgezet) tijdsche ma, weet zowel industrie als de consument waar men in de toekomst mee te maken krijgt. Voor de consument na tuurlijk het belangrijke voordeel dat men bij de aan schaf van een nieuwe auto al verder in de toekomst moet kijken. De industrie levert nu al auto's af waar een ka talysator in de kofferbak ligt. Op het moment dat er voldoende loodvrije benzine beschikbaar is en er gunstige fiscale voordelen tegenover staan, kan een dergelijke auto met slechts geringe ex tra inbouwkosten van een 'kat' worden voorzien. Een dergelijke auto zal in de toe komst bij inruil beslist meer geld waard zijn. De normen waaraan de auto-industrie precies moet voldoen staan overigens nog niet helemaal vast. Daarover gaat men zich op 1 juli in Brussel definitief beraden. Bekend is wel dat de normen zoveel mogelijk overeenko men met de Amerikaanse standaard. En dat betekent in ieder geval gebruik ma ken van een katalysator en het invoeren van loodvrije benzine. Volgens het tijdschema van 'Brussel' moeten auto's in de 2 liter-klasse en hoger vanaf oktober 1988 voldoen aan de Europese normen. Voor auto's tussen de 1400cc en 2 liter gelden de normen voor nieuwe modellen per 1 oktober 1991 en voor nieuw geproduceerde auto's per 1 oktober 1993. Voor de klein ste categorie tot 1.400cc moet er tenminste voor de nieuwe types in oktober 1990 en voor nieuwe, bestaande modellen in oktober 1991 een tussen- norm gaan gelden die min der streng is. In oktober 1993 en oktober 1994 moeten in ieder geval ook deze auto's aan de Europese normen vol doen. IAARLEM - Als in het koel- iisteem van alle Nederlandse ulo's een preventiemiddel te rm haarscheurtjes wordt toe- icpast, kan dat de automobi elen gezamenlijk een jaar- ijkse besparing van 800 mil- ioen gulden aan reparaties en «derhoud opleveren. Dit gigantische bedrag is jebaseerd op berekeningen an tal van deskundigen «aaronder de VAM: Stich- ing Vakopleiding Auto Mon- eur), die stellen dat 20 procent an alle garagekosten worden reroorzaakt door mankemen- en van het koelsysteem. Vol- van de tien gevallen van pech aiderweg, sprake van een nankement aan het koelsys- eem. Het koelsysteem van de tuto's is de laatste jaren bij- snder in de belangstelling lomen te staan als gevolg van ie gewijzigde autoconstructies de oliecrisis van ruim 10 laar geleden. Dat leidde tot lieuwe modellen met een ge- ingere luchtweerstand. Om lat te bereiken werd o.a. de leus van de motorkap lager. De keerzijde van de medail- was dat de werking van de radiateur hierdoor wel in de ierdrukking kwam. Om die noblemen op te lossen werden peciale druksystemen ont wikkeld en werd antivries in ie meeste gevallen vervangen ioor een permanente koel- loeistof. Deze ontwikkelingen, ge- ïfflbineerd met het steeds «lvuldiger gebruik maken 'an lichte metalen en hoge ompressieverhoudingen, heb- len wel geleid tot zuiniger auto's, maar gelijktijdig nam de kans op lekkages in het koelsysteem toe. Voor ieder probleem is na tuurlijk wel een oplossing te vinden en de afgelopen jaren zijn er op de 'onderhouds- markt' nogal wat chemische reparatieprodukten versche nen, waardoor lekkages voor komen of voorlopig gestopt kunnen worden. Over de wer king lopen de meningen ver uiteen en daarom heeft vooral het Duitse Instituut Techni scher Uberwachungsverein Rheinland, oftewel Tüv, der gelijke onderhoudsprodukten eens aan een zware test onder worpen. Rubberslangen werden met scheermessen bewerkt, kop- pakkingen met pianosnaren lekgestoken, thermostaathui zen met tangen gekraakt en werden motorblokken met lasapparaten-oververhit en vervolgens in ijskoud water gedompeld. Tüv kwam tot de ontdekking dat met toevoe ging van een produkt als Bar's Leaks, dat inderdaad de lek ken direct of na enkele minu ten dicht gingen. Ook roestvorming (vaak het begin van een lekkage) werd uitvoerig nagegaan. De testen wezen toen uit dat door toe voeging van dit produkt zelfs een betere werking werd ge kregen dan met een mengsel van water en antivries. Voor de Tüv zelfs aanleiding om zich garant te stellen tot een totaalbedrag van 15 miljoen Duitse Marken als er door het gebruik van dit onderhouds middel schade wordt veroor zaakt van persoonlijke, zake lijke of stoffelijke aard. Deze 205 GTI gaat het komend seizoen deelnemen aan het Internationaal Nederlandse Rally kampioenschap Groep A. In de Groep N-rijders zullen naast 7 Samba-teams, dit jaar ook nog eens 5 205 GTI-teams uitkomen. UTRECHT - In de strijd om het Nederlandse Rallykam pioenschap Groep A is dit seizoen ook een versie van de succesvolle Peugeot 205 Turbo, die in de internatio nale rallywereld de eerder zo sterke Audi Quattro's naar het tweede plan heeft verwezen, verschenen. Wim Luijbregts en Ab Molkenboer, die ook met een Samba Rally in Groep B uit komen, hebben voor Groep A de beschikking gekregen over een 205 GTI die van A tot Z is 'herbouwd'. Men is uitgegaan van een stan daard 205 GTI. De blanke carrosserie is doorgelast en versterkt. De carrosserie werd op de volgende punten aangepast: alle bekleding en geluid dempende materialen zijn verwijdert; alle felsnaden en plaatsverbindingen zijn van extra laspunten voor zien, terwijl een 6-punt alu- minium rolkooi werd ge monteerd. Voor de rally-uitvoering werd de bekende 4-cilinder 1580cc motor uit de 205 GTI gebruikt, die evenwel voor zien werd van een lichtme talen cilinderblok en cilin- derkop met een enkele bo venliggende nokkenas. Daarnaast zijn speciale ci linderbussen en zuigers aangebracht, waardoor de cilinderinhoud tot 1598cc werd opgevoerd met een compressieverhouding van 11:1. Door ook nog een speciale nokkenas toe te passen, een speciaal uitlaatsysteem te gebruiken en de in- en uit- laatkanalen van de cilinder- kop te bewerken, levert deze aangepaste 205 GTI-motor nu een venmogen van onge veer 140 pk (103 kW). Trans missie, remsysteem, wielop hanging en banden werden natuurlijk aangepast aan het grotere vermogen van deze wagen. rijp om de Japanse auto-in dustrie ook te laten profiteren vande vrijhandel. Dat alles zal volgens de Amerikaanse pre sident de consument ten goede komen. Chrysler heeft direct na het bekendmaken van het besluit van Reagen een contract afge sloten met Mitsubishi om meer auto's van dit merk in Amerika te krijgen. Het hui dige contract van jaarlijks 87.500 Mitsubishi's, is nu ver hoogd tot 285.000 stuks. Ook General Motors wil het aantal in Amerika te verkopen Isu- zu's, die onder de merknaam Chevrolet nu al rondrijden, jaarlijks op 300.000 wagens brengen. LONDEN - Volgens het be faamde Britse wetenschappe lijke tijdschrift 'New Scientist' zullen binnen zes maanden in Nederland misschien geen auto's meer verkocht worden die uit Groot-Brittannië ko men. Het in Londen verschij nende weekblad schrijft in zijn laatste nummer, dat de Nederlanders boos zijn omdat de Britten weigeren iets te doen tegen de ongezonde gas sen, verspreid via de uitlaat van hun auto's. Groot-Brittannië kreeg die Nederlandse waarschuwing ■ten 100 ki- i het par- »te van ze- als in het lijk rijden n toch wel iet start en lorpsstraat. nnerskara- Kaai-Ste- g en terug raauw. w heel wat Zeeuwse ier andere ab Bijvank, Eric Ver- Dhondt en Chris Goe- De eerste llen het ze- lijk krijgen tegenwoor- nder Mast. deze week in Londen van ver tegenwoordigers van het Europese Bureau voor Milieu bescherming. De heren wissel den van gedachten met Martin Holdgate, hoofdnavorser van het Britse milieudepartement. Het Europese Bureau voor Mi lieubescherming groepeert di verse milieu-organisaties van Europa. Gerrit Vonkeman, directeur van de Nederlandse Stichting Natuur en Milieu, waar schuwde Holdgate ervoor, dat in Nederland de bevolking zich vandaag de dag nog meer zorgen maakt omtrent zure regen dan over atoomwapens, aldus de New Scientist. Het weekblad schrijft, dat de milieubeschermers Groot- Brittannië ertoe zouden willen brengen een Westduits voor beeld te volgen. De regering van Bonn biedt de West-Duit sers immers een belastingver laging aan wanneer ze auto's kopen die weinig stikstofoxy den uitbraken. Deze schadelij ke stoffen vormen een be standdeel van de gevreesde zure regen. Groot-Brittannië werd door Ernst Klatte, secretaris-gene raal van het Europese Bureau voor Milieubescherming, er van beschuldigd de poging van zijn EG-partners tegen te werken om nog vóór begin 1990 nieuwe schikkingen inza ke uitlaatgassen van kracht te maken in alle lidstaten. „De Duitsers, Japanners en Amerikanen zijn al ver gevor derd met hun controle-techno logie," verklaarde volgens de New Scientist een Westduitse vertegenwoordiger, Helmut Schreiber, op deze bijeen komst in Londen. „Als Groot- Brittannië achterblijft, zal het niet meer kunnen concurre- ENSCHEDE - Automobilisten vertrekken weieens met spul len die op de plaats van be stemming aangekomen, vaak problemen opleveren wanneer alles naar zijn plaats moet worden gebracht: b.v. surf planken, zware koffers, bood schappen, koelboxen, hout voor open haard of zware kratten met drank als men naar vakantiehuisjes gaat. Vooral in de Scandinavische landen, waar men al veel lan ger tijdens de weekeinden naar buiten trekt en dan van alles naar de huisjes, naar de meren of in de bergen mee neemt, heeft men natuurlijk voor dit laatste stukje van het vervoersproblemen van mee genomen spullen, ook een op lossing gevonden. Na de lichte Piccolo op vouwbare hand-bagagewa gen, heeft Tromp Technical Trading te Enschede nu ook een „Columbus"-versie vanuit Denemarken naar Nederland gehaald. Is de Piccolo een lichtge wicht (slechts 14 kg wegend en met een draagvermogen van 40 kilo)) fietskar en surfplank- kar, de Columbus heeft een draagvermogen van liefst 100 kg en is daardoor voor heel wat meer doeleinden geschikt. De zwaardere uitvoering is evenals de Picolo opvouwbaar. Simpel van constructie en handig opvouwbaar, is de Pic colo handbagagewagen. Het karretje kan gemakkelijk in de kofferruimte van de auto worden opgeborgen. De Picolo is in 2 (lengte)ver- sies verkrijgbaar. De afmetin gen van de bagagebak (75 en 110 liter) zijn: breedte 42 cm, lengte 42 of 63 cm en hoogte 35 cm. De bak is gemaakt van kunststofdoek en verend opge hangen. De slijtvaste met glasvezel versterkte wielen zijn zo gemaakt dat op verhar de wegen een smal loopvlak en op onverharde grond (strand, uos, weiland) een breed ioop- vlak voor de wagen bruikbaar is. Daardoor rijdt het karretje nooi al te zwaar. De prijzen van deze op vouwbare hand-bagagewa gen, die gemakkelijk in de kofferruimte van de auto kan worden meegenomen, zijn res pectievelijk ƒ228,95 en 224,90.-. VOORSCHOTEN - Spanje wordt in de autowereld een steeds belangrijker ex portland. Vorig jaar is de export van auto's vanuit Spanje weer met 12 procent geste gen, waardoor het aantal van 640.000 wagens werd bereikt. De in Spanje ge maakte Opel Corsa, heeft een niet onbelangrijk aan deel in de exportstijging. De produktie in de Spaanse Seat-fabrieken is vorig jaar ook aanzienlijk gestegen. Lag de jaarpro- duktie in 1983 nog op 240.000 auto's, vorig jaar werd een totaal van 296.000 stuks bereikt. Dit jaar denkt men de produk tie tot 370.000 wagens te kunnen opvoeren. Het zijn overigens niet alleen Seat's die de fabrie ken verlaten. De produktie verdeling ziet er alsvolgt uit: 160.000 Seats voor de binnenlandse markt; 120.000 Seats voor export; 50.000 Volkswagens en 40000 Fiat Panda's. Voor de Fiat Regata is een Touring-pakket geïntrodu ceerd dat bestaat uit een sterio radio-cassetterecorder, een speakerset, antenne, matten voor een achter, grille met ver- stralers en een houten stuur wiel. De prijs bedraagt f 1.250.-. Tevens is een Sport- pakket, bestaande uit een set lichtmetalen wielen en een zwart, echt lederen stuurwiel, uitgebracht voor eveneens f 1.250.-. Aan de Mazda 626-serie is een exclusieve Noblesse-uitvoering toegevoegd. De wagen is zowel van binnen als van buiten erg luxueus uitgevoerd. De prijs is vastgesteld op f 31.295.-. Lezers van het Westduitse blad MOT hebben de Fiat Uno voor de tweede achtereenvol gende maal gekozen tot „Auto der Vernunftin de prijsklasse groep A (tot 13.000 Dm). De Uno scoorde 18,7 procent; tweede werd de VW Polo met 14,8 procent van de stemmen. De Franse regering heeft Re nault de toezegging gedaan dat men dit jaar op een extra fi nanciële steun van ruim 1 mil joen gulden kan rekenen. Wanneer de Spaanse autofa brikant Seat goede afspraken kan maken met de Spaanse re gering over de schuldenlast die men heeft, dan is Volkswagen van plan om intensief met de Spanjaarden te gaan samen werken. Op dit moment bouwt Seat jaarlijks al zo'n 50.000 VW'svoorde Westduitsers. Renault heeft de Russische regering kenbaar gemaakt dat men afziet van het plan om de Russen te helpen bij de bouw van een nieuwe autofabriek. De Fransen zijn tot dit besluit gekomen omdat de Russen eer der gedane afspraken niet zijn nagekomen. Met 14 verschillende typen ruitewisserarmen wordt het gehele Nederlandse wagenpark bestreken. ROTTERDAM - Door de be tere stroomlijnvorm van de moderne auto's is de voor ruit steeds vlakker komen te liggen. Dat heeft er weer toegeleid dat het glasopper vlak aanzienlijk is toegeno men. Voor de fabrikanten bete kent dat o.a. dat steeds op nieuw nieuwe ruitewissers moesten worden ontwik keld; voor de automobilist die na verloop van tijd zijn wisser toch eens moet ver vangen, brengt dat het na deel met zich mee dat hij/zij bijna altijd is aangewezen op de wisser die speciaal voor een type auto is ge maakt. Daardoor zijn er nu zo'n 450 verschillende wisse- rarmen op de markt. Deze grote diversiteit leidde er ook toe dat het pro- duktieproces nog altijd vrij kostbaar is. Wissergigant Trico heeft nu een systeem bedacht waardoor met slechts 14 verschillende ty pen het totdie wagenpark bestreken kan worden. Dit kleine aantal is moge lijk geworden doordat deze TWA-armen passen op alle gangbare assen van wisser- motoren; geschikt zijn voor verschillende ruitewisser- aansluitingen; de armkrom- ming aanpasbaar is; in leng te verstelbaar zijn en drie verschillende veerspannin- gen hebben. De laatste jaren klagen overigens heel wat mensen over het snel slijten van de wisserarmen. De borstel wasmachines waarmee vaak de auto's worden schoongemaakt, zijn in de regel schuldig aan dit euvel. Wisserarmen slijten name lijk veelal op het asje en dat proces wordt door de de 'wasbeer' alleen maar ver sneld. Een ingesleten of verroest asje heeft tot gevolg dat de stand van de arm ten op zichte van de ruit verandert met als resultaat een schoksgewijze wissing. Daardoor laat de wisser in de lengterichting altijd stre pen achter. Het heeft dan weinig zin om de stand van de wisse- rarm te veranderen, want de schokkende beweging wordt niet door het rubber op de arm, maar door het asje on deraan de arm veroorzaakt. Alleen een compleet nieuwe arm kan dit probleem oplos sen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11