Renault Espace: ruimtewonder op wielen
'AiiTrtTint
AUTOTIPS
GARAGE VERVAET
matig
BEZOEK DE FEESTELIJKE
SPAANSE SUCCESSHOW VAN
HET SNEISTGROEIENDE
AUTOMERK VAN NEDERLAND EN
MAAK KANSOP'N SEAT IBIZA.
SEAT IBIZA V.A.14.495,-
Ashford
DE STEM VAN DONDERDAG 28 MAART 1985
Het is nu 10 dagen lang elke
dag feest in alle Seat showrooms.
Want Seat viert z'n succes.
Geen enkel automerk in
Nederland zag z'n verkopen zo
razendsnel stijgen. In krap twee jaar
verschenen liefst meer dan 10.000
Seats op de Nederlandse wegen.
Bij zoveel vertrouwen is een
uitbundige Spaanse autosucces-
show op z'n plaats.
Kom naar de Seat showroom.
Vier 't mee. Met Spaanse hapjes,
drankjes, verrassingen en een
prijsvraag waarbij u een Seat Ibiza
met Motor "System Porsche" en
aluminium sportvelgen kunt winnen.
ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER.
VOOR IEDEREEN EEN GRATIS LPG-INSTALLATIE
IN EEN SEAT R0NDAPVITALTR0NIC.
Twintig jaar
Interieur
INFORM A TIE O VER A UTO EN VERKEER
Rijden
L>e grote mode voor elegante voeiges... bij van Haren!
Bergen op Zoom
Zuivelstraat 3
VA N
Breda
Eindstraat 2
Oosterhout
Arendshof 78-80
VAN HAREN]
Roosendaal
Nieuwe Markt 63
MAZDA DEALER VOOR GEHEEL ZEEUWS-VLAANDEREN
kleintje intje
SEAT RONDA P VITALTRONIC V.A.14.995,-
BU ELKE SEAT FURA PLAYA: GRATIS STRIPING,
TAPIJT, AER0-WIELD0PPEN,
ACHTERSPOILER EN ACHTERRUITVERWARMING,
IJSHOCKEY
Eerste winst
voor
Nederland
wordt
moeder
I bomen \,T^n Zlekenhuis i
I ratie a.,_°?r 6611 menisci
aan de rechterknie.
mcpcrcpn
f=»c=jiisczim**
Importeur: Nibhart Car BV. Cruquiusweg 25,2102 LS Heemstede.
Dankzij de gratis Vialle LPG-installatie (tw.v.
f 1.795,-) in de com fortabele Seat Ronda P Vitaltronic
wordt rjjden op autogas ook onder de 10.000 km. per1
jaar a] rendabel. Dus druk de km-prjjs. Verdien op uw
autovergoeding. Bespaar f 1,- per liter brandstof.
Terneuzen Autobedrijf De Kreekzoom, Polenweg 1, Tel.: 01150-13106. Hoeven Brabantse Automobiel Centrale B.V., Bovenstraat 53, Tel.: 01659-2911.
Bergen op Zoom Suykerbuyk Automobielbedrijf B.V., Halsterseweg 167, Tel.: 01640-35084. Oosterhout Autobedrijf J. Verdaasdonk, Leijsenhoek 64, Tel.: 01620-31054.
Klundert Autobedrijf Kees Vermeulen B.V., Beatrijsweg 63, Tel.: 01682-2276.
Vorig jaar herdachten de Fran
sen, ondermeer door een fraaie
tentoonstelling in het Grand Palais
te Parijs, het feit dat de personen
auto officieel een eeuw lang be
staat. Terecht of niet, wie zal het
zeggen, want West-Duitsland roept
immers het eeuwfeest van de auto
mobiel in 1985 uit Wie het nu bij
het rechte eind heeft doet niet ter
zake, feit blijft dat in die afgelopen
honderd jaar op het gebied van de
gemotoriseerde vierwielers veel
heel veel gebeurde. Deze ontwik
keling draaft nog steeds door. Zo-
wet qua vormgeving als techniek
verschijnen er met de regelmaat
van de klok revolutionaire auto's
In het verleden bracht vooral Re
nault regelmatig een nieuw auto
concept op de markt. Ondermeer
de Renaults 4, 5 en 16 Anno 1985
zien we weer zo'n apartelmg op de
Nederlandse wegen verschijnen,
de Renault Espace Een ruimte-
wonder mei tal van toepassings
mogelijkheden. Renault levert de
voorwielaangedreven Espace
voorlopig als 2.0 1 GTS en 2,0 I
TSE, beide voorzien van een benzi
nemotor. Voor de kilometervreters
staat er een turbodiesel-versie in
de showroom. Later dit jaar ver
schijnt er nog een vierwielaange-
dreven uitvoering Wij kozen als
testwagen de luxe Espace 2.0 t
TSE.
Renault schrijft de Espace in zijn
documentatie een levensduur van
twintig jaar toe. Althans wat betreft
carrosserie en chassis. Niet zo ver
wonderlijk als men bedenkt dat de
koets bestaat uit met glasvezel ver
sterkt polyester, terwijl het stalen
chassis acht minuten lang een
slaapje deed in een galvaniseer-
bad. Hierdoor hechtte zich ruim 30
kg zink aan het staal Een bijna on
verwoestbare combinatie derhalve.
Door de 1.66 m hoge vormge
ving van de Espace en de relatief
lage taillelijn bezit de wagen een
veelheid aan licht getint glaswerk,
waarvan de voorruit gelaagd De
enorm hellende gelijmde voorruit
en het onzichtbare spitse neusje
maken het er bij parkeermanoeu-
vres niet makkelijk op. Treden we
in details, dan raken we niet uitge
praat, Daarom slechts een opsom
ming van de bijzondere zaken op
en aan de Espace Evengoed nog
een waslijst
Zowel voor als achter slaan de
deuren op de gebruike wijze open
en zorgen voor een makkelijke in
stap. Enorme, bijna vierkante halo
geen koplampen gooien een zee
van licht op het wegdek. Bij mist
bijgestaan door extra lampen in de
forse voorspoiler. Chroom „schit
tert" in dit geval door afwezigheid
Zoals gezegd is het allemaal kunst
stof wat de klok slaat De sloten
van de deuren en het brand
stofklepje openen zich centraal na
een kort infrarood straaltje afkom
stig uit een zendertje aan de sleu
telhanger Bij onze testwagen
werkte dit systeem evenwel niet
Geen nood, ook met de sleutel
gaan de deuren open__of dicht.
Links en rechts bedienen we de
spiegels elektrisch van binnenuit,
evenals de zijruiten van de vooreu
ren. Via de hoog opklappende tot
aan de bumper lopende achterklep
bereikt men de vlakke bagageruim
te. Een opstaande rand ontbreekt.
Verwijdert met de achterstoelen,
dan ontstaat er een bagageruimte
van maar liefst 3 m3.
Onder de laadvloer hangt het re
servewiel. Achteruitrijlampen en
één mistlamp achter zijn stan
daard, evenals op „onze" TSE een
onmisbare - één snelheid - ach-
terruitwisser.
Evenals de buitenzijde bevat het
interieur een keur aan opmerkelij
ke, originele constructiedetails
Neem alleen al de perfect zittende
kuipachtige stoelen, waarvan vijf
van de eventueel zeven standaard
zijn, verstelbaar in alle standen,
snel te monteren op vijf plaatsen
op de vloer en opklapbaar. Door
de rugleuningen van de middelste
rij stoelen naar voren te klappen
ontstaat een handig tafeltje, terwijl
in de TSE en TD de voorstoelen
360 graden kunnen draaien. Hier
door kan men tijdens een top van
een al dan niet gedekte tafel eten
of een kaartje leggen. Aan de voor-
stoelrugleuningen vinden we een
uit vliegtuigen bekend klaptafeltje
Legio opbergruimten, waaronder
een afsluitbaar kastje biedt plaats
aan kleine spulletjes Het tweespa-
kig stuurwiel biedt ruim zicht op
het klokkenspel. Dit dashboard
geeft alle informatie, inclusief het
toerental Renault levert de Espace
met een klokje, uitklapbare achter-
zijruitjes, kamerbreed tapijt op de
vloer, hoofdsteunen op de voor-
stoelen, vrolijke stoffen bekleding
op de stoelen, delen van het dash
board en op de deuren. Bij zware
belading verstelt men van binnen
uit de hoogte van de lichtstraal.
Geen verblinding van tegenliggers
derhalve. Een luchthoorn, te bedie
nen vla de linker hendel aan de
stuurkolom, produceert een enor
me herrie. Naast de normale bin-
nenverlichting zien we voor de
passagiers nog drie spotjes. Tegen
meerprijs van 2300,- levert Re
nault een speciaal door Philips ont
worpen Hi-Fi stereo-installatie.
Vanaf drie plaatsen, ondermeer
veilig aan de stuurkolom kan men
dit brok muzikale techniek bedie
nen. Hij werpt zijn tonen via zes
luidsprekers de woonkamer in.
Ja hoor, we hebben er weer
één. Dat was onze eerste reactie al
na enkele kilometers rijden met de
Espace. Een wagen die uitspringt
tussen al het eenheidsvoer door
zijn originaliteit. Mede weggebrui
kers gaan langzamer of sneller rij
den om er maar een glimp van op
te vangen. Op parkeerplaatsen
dromen hele groepen om deze we
reldauto. Het kostte veel tijd om
uitleg en toelichting te gever. En
kelen vonden de Espace lelijk,
maar de meesten spraken van een
te gekke kar, wijs hé, drommels
wat leuk, schitterend, wat een bak
en oh of ah1 Maar ja, hij mag er
dan - ook volgens ons - fraai uit
zien De rijkwaliteit en prestaties
blijven toch het belangrijkste. Na
een stevige vriesnacht moet men
wel een poosje uittrekken om het
enorme glasoppervlak ijsvrij te ma
ken. Daarna start de 2.0 liter vier-
pitter via de automatische choke
vlot. Even een korte opwarmperio-
de en dan geven we de Espace de
sporen Eenmaal op weg blijkt de
Espace een uiterst aangenaam
reisgezel.
Als top noteert de wagen vol
gens Renaultopgave 175 km/u.
Tijdens de presentatie aan de in
ternationale autopers onlangs in de
omgeving van Lyon joegen we de
klok dik over de 180 km/u. Hier te
lande hielden we ons redelijk aan
de geldende regels. Een rappe
sprint heeft de Espace ook in de
„benen". Van 0-80 km/u tukt in
7.7 sec. van 0-100 km/u in 11.8
sec. en van 0-120 km/u raffelt'ie at
in 17.5 sec. Daarna trekt hij nog
tors door naar zo 'n 150 km/u. Om
uiteindelijk de genoemde top te be
reiken kost aanmerkelijk meer
moeite. Die snelheid bereikt de wa
gen in zijn „vier". De vijfde ver
snelling heeft met een overbren
gingsverhouding van 1:0.861 een
overdrive karakter.
Wat verbruik betreft bereikt de
1240 kg wegende Espace een
doorsnee resultaat. Wij verstook
ten in de testweek 9.8 liter super-
benzine per 100 km/u. Dit komt
neer op 1 liter per 10.2 km.
Prl|zen
De luxe Espace GTS kost
38.800,-. De nog completere
TSE komt op 43.400,-. Voor de
Turbo D, qua uitrustingsniveau ge
lijk aan de GTS telt men
43.400,- neer, terwijl de Turbo D
48.000,- moet opbrengen. Prij
zen incl. BTW, excl. atleverlngs-
kosten
UIT'T ZUIDEN
Voor de ladies van morgen, vandaag
bij Van Harem De échte college in
stapschoen. Van soepel leer en met
een slijtvast zooltje. Zoals het hoort,
met gesp en speelse kwastjes. Maat
28 t/m 33 in Off White, maat 31 t/m 35
in rose en blea
Mode
met een grote M
voor kleine meisjes.
Met kruisbandje en
klik-klak sluiting op de
wreef Natuurlijk uit
Italië in zachtroom en
blea En een zorgeloos
slijtvast zooltje. Maat
28 t/m 35
Schoenen
voor de senorita.
Instapper met enkel
bandje uit 't zonnige zuiden.
Vervaardigd uit geperforeerd echt
leer met slijtvast loopzooltje. Wit en rood is
de mode, en dat is wat ze willen! ftip
Maat 31 t/m 39. 07*73
ggpST&gEIBBEESEI
nóNDERDAG 28 MA,
(t.w.v.ri.ooo,-).
Nu kunt u voor weinig geld in een extra rjjk uitge
ruste auto rijden. Kom naar de Seat showroom en
maak een proefrit in de Fura Playa. Dat levert u in ieder
geval een leuk zomers geschenk op.* Omdat het
feestis! rvliyfl
Afgebeeld is:
(ANP) - België heeft gist»
in kwalificatiegroep 1 vo
van 1986, met 2-0 gewonn
De treffers voor de thuis
I ploeg werden pas na rust ge
maakt door Vercauteren in d
70e minuut en Scifo een mi
nuut voor het einde van de te
Jeurstellende wedstrijd.
De Belgen leverden voor di
135.000 toeschouwers in Brusse
een matige prestatie. Het ha<
het aan de sterk spelende doel
man Jean-Marie Pfaff en aar
de weer teruggekeerde centra
le verdediger Gerard Plesseri
te danken, dat het bij rust 0-<
stond. Pfaff voorkwam in di
beginfase een achterstani
voor zijn ploeg toen hij
doorgebroken Michos slecht
ten koste van een gele kaar
I van een treffer kon afhouden.
Na rust werd de thuisploej
I wat sterker zonder echter ech
het spel in handen te krijgen
De matige spelende Frankj
Vercauteren bezorgde zijr
ploeg in de 70e minuut einde
lijk de voorsprong waar
FRIBOURG (ANP) - De eerstd
winst van het nationale ijs-
hockeyteam bij het toernoo
om het wereldkampioenschap
voor B-landen in Fribourj
(Zwitserland), is binnen.
De triomf van 8-2 op Noor
wegen lag gisteravond in d<
lijn der verwachtingen na he
acceptabele spel van de ploej
tegen Polen en Japan, toen he
geluk in de afwerking ont
brak.
En dat fortuin viel in he
treffen met de Noren ten dee
aan Tonny Collard, de man di<
wordt beschreven als he
grootste ijshockey talent da
Nederland tot nu toe zou heb
ben voortgebracht. Collard
die in de voorgaande duel:
slechts sporadisch zijn schut-
terscapaciteiten etaleerde er
vooral tegen Japan gemakke
lijke kansen had laten liggen
was tegen Noorwegen ontke
tend.
Met liefst vier treffers droef
hij meer dan andere speler:
bij aan de overwinning var
Oranje. Een zege, die tevens
een revanche inhield. Het wa
ren immers de Noren die Ne
derland in 1983 de toegang toi
het Olympisch toernooi var
Sarajevo beletten. Het was ook
een kleine wraakneming op de
Noorse coach Hans Westberg
die Nederland in 1979 welis
waar naar Lake Placid voerde
■baar daarna afhaakte en ziet
wel eens smalend uitliet over
de kwaliteit van het Neder
landse ijshockey.
Pe periodestanden waren 2-2
1-0,5-0,
na Vler ronden is: r. Zwitser
Itai, Aglspeeld' 7 Ponten, 2. Polen 4-7, 3
8 ))L 4 0ostenrijk 4-4, 5. Japan 4-'
Hongarije 4-0.4"2' 7' Noorwegen 4"2' 1
(SID) - Evelyn Ash
d. de Olympische kampioe-
n„ n tvereldrecordhoudstei
P de 100 meter zal in 1985 nie
AjVe.?strij<len uitkomen. Di
■tmenkaanse heeft in Rome
i.„dr z'i een sport-Oscai
in ,eg' end gemaakt dat zi
'b verwachting is.
m«!LrVmij volledig op mrjr
bené ?chap concentreren. II
nimm erg gelukkig met dez<
«euwe ervaring".
Weer I^6 Evelyn Ashfori
I Vn t m wedstrijden u
staat ho^geloof dat ikdan
reldrer J^arita Koch het vi
°htnemen ,°P de 200 meter
uit-
n in
we-
t€
TERNEUZEN Lange Reksestraat 11 Tel. 01150-20400
BIERVLIET Braakmanlaan 40 Tel. 01152-1710
HULST Servicewerkplaats Zoutestraat 176 Tel. 01140-12104
VOETBAL - FC
aanvoerder^een
I baan in <L maal in z'in
VW zal het
zonder zijn
n Rosmalen
Hij is voor
zijn loop-
muis opge-
meniscusope-
tprlrnio