Renault Espace: ruimtewonder op wielen 'AiiTrtTint AUTOTIPS GARAGE VERVAET matig BEZOEK DE FEESTELIJKE SPAANSE SUCCESSHOW VAN HET SNEISTGROEIENDE AUTOMERK VAN NEDERLAND EN MAAK KANSOP'N SEAT IBIZA. SEAT IBIZA V.A.14.495,- Ashford DE STEM VAN DONDERDAG 28 MAART 1985 Het is nu 10 dagen lang elke dag feest in alle Seat showrooms. Want Seat viert z'n succes. Geen enkel automerk in Nederland zag z'n verkopen zo razendsnel stijgen. In krap twee jaar verschenen liefst meer dan 10.000 Seats op de Nederlandse wegen. Bij zoveel vertrouwen is een uitbundige Spaanse autosucces- show op z'n plaats. Kom naar de Seat showroom. Vier 't mee. Met Spaanse hapjes, drankjes, verrassingen en een prijsvraag waarbij u een Seat Ibiza met Motor "System Porsche" en aluminium sportvelgen kunt winnen. ONZE TROTS. UW RIJPLEZIER. VOOR IEDEREEN EEN GRATIS LPG-INSTALLATIE IN EEN SEAT R0NDAPVITALTR0NIC. Twintig jaar Interieur INFORM A TIE O VER A UTO EN VERKEER Rijden L>e grote mode voor elegante voeiges... bij van Haren! Bergen op Zoom Zuivelstraat 3 VA N Breda Eindstraat 2 Oosterhout Arendshof 78-80 VAN HAREN] Roosendaal Nieuwe Markt 63 MAZDA DEALER VOOR GEHEEL ZEEUWS-VLAANDEREN kleintje intje SEAT RONDA P VITALTRONIC V.A.14.995,- BU ELKE SEAT FURA PLAYA: GRATIS STRIPING, TAPIJT, AER0-WIELD0PPEN, ACHTERSPOILER EN ACHTERRUITVERWARMING, IJSHOCKEY Eerste winst voor Nederland wordt moeder I bomen \,T^n Zlekenhuis i I ratie a.,_°?r 6611 menisci aan de rechterknie. mcpcrcpn f=»c=jiisczim** Importeur: Nibhart Car BV. Cruquiusweg 25,2102 LS Heemstede. Dankzij de gratis Vialle LPG-installatie (tw.v. f 1.795,-) in de com fortabele Seat Ronda P Vitaltronic wordt rjjden op autogas ook onder de 10.000 km. per1 jaar a] rendabel. Dus druk de km-prjjs. Verdien op uw autovergoeding. Bespaar f 1,- per liter brandstof. Terneuzen Autobedrijf De Kreekzoom, Polenweg 1, Tel.: 01150-13106. Hoeven Brabantse Automobiel Centrale B.V., Bovenstraat 53, Tel.: 01659-2911. Bergen op Zoom Suykerbuyk Automobielbedrijf B.V., Halsterseweg 167, Tel.: 01640-35084. Oosterhout Autobedrijf J. Verdaasdonk, Leijsenhoek 64, Tel.: 01620-31054. Klundert Autobedrijf Kees Vermeulen B.V., Beatrijsweg 63, Tel.: 01682-2276. Vorig jaar herdachten de Fran sen, ondermeer door een fraaie tentoonstelling in het Grand Palais te Parijs, het feit dat de personen auto officieel een eeuw lang be staat. Terecht of niet, wie zal het zeggen, want West-Duitsland roept immers het eeuwfeest van de auto mobiel in 1985 uit Wie het nu bij het rechte eind heeft doet niet ter zake, feit blijft dat in die afgelopen honderd jaar op het gebied van de gemotoriseerde vierwielers veel heel veel gebeurde. Deze ontwik keling draaft nog steeds door. Zo- wet qua vormgeving als techniek verschijnen er met de regelmaat van de klok revolutionaire auto's In het verleden bracht vooral Re nault regelmatig een nieuw auto concept op de markt. Ondermeer de Renaults 4, 5 en 16 Anno 1985 zien we weer zo'n apartelmg op de Nederlandse wegen verschijnen, de Renault Espace Een ruimte- wonder mei tal van toepassings mogelijkheden. Renault levert de voorwielaangedreven Espace voorlopig als 2.0 1 GTS en 2,0 I TSE, beide voorzien van een benzi nemotor. Voor de kilometervreters staat er een turbodiesel-versie in de showroom. Later dit jaar ver schijnt er nog een vierwielaange- dreven uitvoering Wij kozen als testwagen de luxe Espace 2.0 t TSE. Renault schrijft de Espace in zijn documentatie een levensduur van twintig jaar toe. Althans wat betreft carrosserie en chassis. Niet zo ver wonderlijk als men bedenkt dat de koets bestaat uit met glasvezel ver sterkt polyester, terwijl het stalen chassis acht minuten lang een slaapje deed in een galvaniseer- bad. Hierdoor hechtte zich ruim 30 kg zink aan het staal Een bijna on verwoestbare combinatie derhalve. Door de 1.66 m hoge vormge ving van de Espace en de relatief lage taillelijn bezit de wagen een veelheid aan licht getint glaswerk, waarvan de voorruit gelaagd De enorm hellende gelijmde voorruit en het onzichtbare spitse neusje maken het er bij parkeermanoeu- vres niet makkelijk op. Treden we in details, dan raken we niet uitge praat, Daarom slechts een opsom ming van de bijzondere zaken op en aan de Espace Evengoed nog een waslijst Zowel voor als achter slaan de deuren op de gebruike wijze open en zorgen voor een makkelijke in stap. Enorme, bijna vierkante halo geen koplampen gooien een zee van licht op het wegdek. Bij mist bijgestaan door extra lampen in de forse voorspoiler. Chroom „schit tert" in dit geval door afwezigheid Zoals gezegd is het allemaal kunst stof wat de klok slaat De sloten van de deuren en het brand stofklepje openen zich centraal na een kort infrarood straaltje afkom stig uit een zendertje aan de sleu telhanger Bij onze testwagen werkte dit systeem evenwel niet Geen nood, ook met de sleutel gaan de deuren open__of dicht. Links en rechts bedienen we de spiegels elektrisch van binnenuit, evenals de zijruiten van de vooreu ren. Via de hoog opklappende tot aan de bumper lopende achterklep bereikt men de vlakke bagageruim te. Een opstaande rand ontbreekt. Verwijdert met de achterstoelen, dan ontstaat er een bagageruimte van maar liefst 3 m3. Onder de laadvloer hangt het re servewiel. Achteruitrijlampen en één mistlamp achter zijn stan daard, evenals op „onze" TSE een onmisbare - één snelheid - ach- terruitwisser. Evenals de buitenzijde bevat het interieur een keur aan opmerkelij ke, originele constructiedetails Neem alleen al de perfect zittende kuipachtige stoelen, waarvan vijf van de eventueel zeven standaard zijn, verstelbaar in alle standen, snel te monteren op vijf plaatsen op de vloer en opklapbaar. Door de rugleuningen van de middelste rij stoelen naar voren te klappen ontstaat een handig tafeltje, terwijl in de TSE en TD de voorstoelen 360 graden kunnen draaien. Hier door kan men tijdens een top van een al dan niet gedekte tafel eten of een kaartje leggen. Aan de voor- stoelrugleuningen vinden we een uit vliegtuigen bekend klaptafeltje Legio opbergruimten, waaronder een afsluitbaar kastje biedt plaats aan kleine spulletjes Het tweespa- kig stuurwiel biedt ruim zicht op het klokkenspel. Dit dashboard geeft alle informatie, inclusief het toerental Renault levert de Espace met een klokje, uitklapbare achter- zijruitjes, kamerbreed tapijt op de vloer, hoofdsteunen op de voor- stoelen, vrolijke stoffen bekleding op de stoelen, delen van het dash board en op de deuren. Bij zware belading verstelt men van binnen uit de hoogte van de lichtstraal. Geen verblinding van tegenliggers derhalve. Een luchthoorn, te bedie nen vla de linker hendel aan de stuurkolom, produceert een enor me herrie. Naast de normale bin- nenverlichting zien we voor de passagiers nog drie spotjes. Tegen meerprijs van 2300,- levert Re nault een speciaal door Philips ont worpen Hi-Fi stereo-installatie. Vanaf drie plaatsen, ondermeer veilig aan de stuurkolom kan men dit brok muzikale techniek bedie nen. Hij werpt zijn tonen via zes luidsprekers de woonkamer in. Ja hoor, we hebben er weer één. Dat was onze eerste reactie al na enkele kilometers rijden met de Espace. Een wagen die uitspringt tussen al het eenheidsvoer door zijn originaliteit. Mede weggebrui kers gaan langzamer of sneller rij den om er maar een glimp van op te vangen. Op parkeerplaatsen dromen hele groepen om deze we reldauto. Het kostte veel tijd om uitleg en toelichting te gever. En kelen vonden de Espace lelijk, maar de meesten spraken van een te gekke kar, wijs hé, drommels wat leuk, schitterend, wat een bak en oh of ah1 Maar ja, hij mag er dan - ook volgens ons - fraai uit zien De rijkwaliteit en prestaties blijven toch het belangrijkste. Na een stevige vriesnacht moet men wel een poosje uittrekken om het enorme glasoppervlak ijsvrij te ma ken. Daarna start de 2.0 liter vier- pitter via de automatische choke vlot. Even een korte opwarmperio- de en dan geven we de Espace de sporen Eenmaal op weg blijkt de Espace een uiterst aangenaam reisgezel. Als top noteert de wagen vol gens Renaultopgave 175 km/u. Tijdens de presentatie aan de in ternationale autopers onlangs in de omgeving van Lyon joegen we de klok dik over de 180 km/u. Hier te lande hielden we ons redelijk aan de geldende regels. Een rappe sprint heeft de Espace ook in de „benen". Van 0-80 km/u tukt in 7.7 sec. van 0-100 km/u in 11.8 sec. en van 0-120 km/u raffelt'ie at in 17.5 sec. Daarna trekt hij nog tors door naar zo 'n 150 km/u. Om uiteindelijk de genoemde top te be reiken kost aanmerkelijk meer moeite. Die snelheid bereikt de wa gen in zijn „vier". De vijfde ver snelling heeft met een overbren gingsverhouding van 1:0.861 een overdrive karakter. Wat verbruik betreft bereikt de 1240 kg wegende Espace een doorsnee resultaat. Wij verstook ten in de testweek 9.8 liter super- benzine per 100 km/u. Dit komt neer op 1 liter per 10.2 km. Prl|zen De luxe Espace GTS kost 38.800,-. De nog completere TSE komt op 43.400,-. Voor de Turbo D, qua uitrustingsniveau ge lijk aan de GTS telt men 43.400,- neer, terwijl de Turbo D 48.000,- moet opbrengen. Prij zen incl. BTW, excl. atleverlngs- kosten UIT'T ZUIDEN Voor de ladies van morgen, vandaag bij Van Harem De échte college in stapschoen. Van soepel leer en met een slijtvast zooltje. Zoals het hoort, met gesp en speelse kwastjes. Maat 28 t/m 33 in Off White, maat 31 t/m 35 in rose en blea Mode met een grote M voor kleine meisjes. Met kruisbandje en klik-klak sluiting op de wreef Natuurlijk uit Italië in zachtroom en blea En een zorgeloos slijtvast zooltje. Maat 28 t/m 35 Schoenen voor de senorita. Instapper met enkel bandje uit 't zonnige zuiden. Vervaardigd uit geperforeerd echt leer met slijtvast loopzooltje. Wit en rood is de mode, en dat is wat ze willen! ftip Maat 31 t/m 39. 07*73 ggpST&gEIBBEESEI nóNDERDAG 28 MA, (t.w.v.ri.ooo,-). Nu kunt u voor weinig geld in een extra rjjk uitge ruste auto rijden. Kom naar de Seat showroom en maak een proefrit in de Fura Playa. Dat levert u in ieder geval een leuk zomers geschenk op.* Omdat het feestis! rvliyfl Afgebeeld is: (ANP) - België heeft gist» in kwalificatiegroep 1 vo van 1986, met 2-0 gewonn De treffers voor de thuis I ploeg werden pas na rust ge maakt door Vercauteren in d 70e minuut en Scifo een mi nuut voor het einde van de te Jeurstellende wedstrijd. De Belgen leverden voor di 135.000 toeschouwers in Brusse een matige prestatie. Het ha< het aan de sterk spelende doel man Jean-Marie Pfaff en aar de weer teruggekeerde centra le verdediger Gerard Plesseri te danken, dat het bij rust 0-< stond. Pfaff voorkwam in di beginfase een achterstani voor zijn ploeg toen hij doorgebroken Michos slecht ten koste van een gele kaar I van een treffer kon afhouden. Na rust werd de thuisploej I wat sterker zonder echter ech het spel in handen te krijgen De matige spelende Frankj Vercauteren bezorgde zijr ploeg in de 70e minuut einde lijk de voorsprong waar FRIBOURG (ANP) - De eerstd winst van het nationale ijs- hockeyteam bij het toernoo om het wereldkampioenschap voor B-landen in Fribourj (Zwitserland), is binnen. De triomf van 8-2 op Noor wegen lag gisteravond in d< lijn der verwachtingen na he acceptabele spel van de ploej tegen Polen en Japan, toen he geluk in de afwerking ont brak. En dat fortuin viel in he treffen met de Noren ten dee aan Tonny Collard, de man di< wordt beschreven als he grootste ijshockey talent da Nederland tot nu toe zou heb ben voortgebracht. Collard die in de voorgaande duel: slechts sporadisch zijn schut- terscapaciteiten etaleerde er vooral tegen Japan gemakke lijke kansen had laten liggen was tegen Noorwegen ontke tend. Met liefst vier treffers droef hij meer dan andere speler: bij aan de overwinning var Oranje. Een zege, die tevens een revanche inhield. Het wa ren immers de Noren die Ne derland in 1983 de toegang toi het Olympisch toernooi var Sarajevo beletten. Het was ook een kleine wraakneming op de Noorse coach Hans Westberg die Nederland in 1979 welis waar naar Lake Placid voerde ■baar daarna afhaakte en ziet wel eens smalend uitliet over de kwaliteit van het Neder landse ijshockey. Pe periodestanden waren 2-2 1-0,5-0, na Vler ronden is: r. Zwitser Itai, Aglspeeld' 7 Ponten, 2. Polen 4-7, 3 8 ))L 4 0ostenrijk 4-4, 5. Japan 4-' Hongarije 4-0.4"2' 7' Noorwegen 4"2' 1 (SID) - Evelyn Ash d. de Olympische kampioe- n„ n tvereldrecordhoudstei P de 100 meter zal in 1985 nie AjVe.?strij<len uitkomen. Di ■tmenkaanse heeft in Rome i.„dr z'i een sport-Oscai in ,eg' end gemaakt dat zi 'b verwachting is. m«!LrVmij volledig op mrjr bené ?chap concentreren. II nimm erg gelukkig met dez< «euwe ervaring". Weer I^6 Evelyn Ashfori I Vn t m wedstrijden u staat ho^geloof dat ikdan reldrer J^arita Koch het vi °htnemen ,°P de 200 meter uit- n in we- t€ TERNEUZEN Lange Reksestraat 11 Tel. 01150-20400 BIERVLIET Braakmanlaan 40 Tel. 01152-1710 HULST Servicewerkplaats Zoutestraat 176 Tel. 01140-12104 VOETBAL - FC aanvoerder^een I baan in <L maal in z'in VW zal het zonder zijn n Rosmalen Hij is voor zijn loop- muis opge- meniscusope- tprlrnio

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 6