Ivrij Administratie minister Schoo 'onbetrouwbaar' Philips: minder groei in 1985 Kamer wijst steunfonds gemeente af Ie Tamils OVERLEG OVER KORTERE WERKWEEK OPNIEUW IN HET SLOP 'Sociaal fonds geen armenzorg'' Haast maken Uitstoot ammoniak veel hoger PAGINA MAKEN IIKKELEN laatregelen DONDERDAG 28 MAART 1985 BINNENLAND ALGEMENE REKENKAMER HANGT 'VUILE WAS' VAN REGERING BUITEN TBR Betaalde afwezigheid EAJ-regeling Heffing Te laks Automatisering Veertig centra voor Tamils DE STEM COMMENTAAR AMROBANK: Europa volgt eigen koers PTT-tarieven blijven 'hoog' I )e^e|yd Verbod SS-reunies SCHULDENFONDS CDA SLAAT AAN T5 joudergegevens en ver- Jgsgegevens (bijvoor- afgegeven reispapie- de brief van staatsse- lis Van Amelsvoort van Inlandse Zaken staat "privacy en beveiliging: fbelangrijke voorwaar- gaaraan een GBA (ge- elijke bevolkingsadmi- htie) moet voldoen, is de |erming van de persoon levenssfeer. Die be- aing moet minstens en aan de waarborgen blden bij de huidige be- igsboekhouding". jarom gaat de staatsse- ris ervan uit dat de al- Ine wetgeving inzake de herming van de persoon- levenssfeer eerder aan parlement wordt aange- dan het ontwerp voor 3A-wet. Tamils al een interpellatie zijn dus twee belangrij- bverwegingen voor Buur- ijer snel overleg te vragen, lir er zijn er meer. jet merendeel van de Ta- komt namelijk in Am- Idam terecht, en wordt Ir in no-time gecriminali- ]rd. Door gebrek aan op- tg - de VVN, Vereniging »r Vluchtelingenhulp in Jierland, kan het ook alle- lal niet aan - vallen ze in fkeerde handen. Ze wor- uitgebuit door pension- liders, aan wie ze veel te tl betalen, en ze vallen in nden van drugshandela- |i. En daar komt dan nog dat ze wel genoeg geld bben om van te leven, lar weer niet genoeg om de Ie dag leuke dingen te Jen. Daarmee vraag je om Iminalisering." |De PvdA, in de persoon Buurmeijer ook nog aar kort beseffend wat de Jerkelijke omvang is van It Tamil-probleem, wil nu ïimiddellijk na Pasen met (3 regering uitgebreid over- jTot dan staat Buurmeijer blledig achter het kabinets- esluit niet zonder meer de ijstandswet open te stellen, adat - het klinkt gek in Ne- Ibrland - de Tamils nu een- faal zoveel geld niet gewend fin. In de tweede plaats moet een degelijk opvangbeleid omen, zodat de Sri Lanke- bn niet onvoorbereid in han en van huisjesmelkers en pugshandelaren vallen. En in de derde plaats moet et apparaat op Justitie zo- lanig worden uitgebreid, dat |sielaanvragen in een paar aaanden in plaats van in een laar jaar kunnen worden af- ledaan. Buurmeijer: „Het noet net zo verantwoord ge- euren als nu, maar veel Ineller. Anders gaat het net lis met de Viëtnamezen: op hangen, spreiden over het and, en ze gaan nooit meer erug." En tenslotte, maar dat zal ets meer tijd kosten, zou Buurmeijer nog graag eens uitgezocht zien wie nu pre- :ies Sri Lanka verlaten. Buurmeijer: „Zo'n vliegtuig- itoel krijg je niet voor niks, je ent er gauw heel wat geld voot kwijt. Dus zijn het mis schien lang niet allemaal vluchtelingen die het land verlaten, maar ook avontu riers met geld, die denken dat ze nu beter in het westen kunnen zitten. Voor het op zetten van een verantwoord beleid is die wetenschap van groot belang." NICOTINE 0,8 MG TEER 9 MG T28 PAGINA 3 Van onze Haagse redactie HAAG - De administra te van verplichtingen die het ministerie van Ontwikke- ijngssamenwerking in het verleden (tot een bedrag van I miljard gulden) aanging is on volledig en onbetrouwbaar. Schriftelijk wordt onvol doende vastgelegd welke pro jecten in aanmerking komen voor een bijdrage. Het 'stuw meer' van beloofde gelden aan derde-wereldlanden is niet controleerbaar. Dat staat onder andere te leren in het jaarverslag 1984 van de Algemene Rekenkamer vaarin tal van rijksuitgaven „auwkeurig onder de loupe zijn genomen. Volgens de Re kenkamer worden, wat het ministerie van Ontwikke lingssamenwerking betreft, de wettelijke voorwaarden voor de subsidiëring van projecten nauwelijks of niet nageleefd. In het 'stuwmeer' (het begrote, maar nog niet uitgegeven zitten beloofde bijdragen waarvoor niet eens een schrif telijke verplichting is aange gaan. De Algemene Rekenkamer vreest verder onder meer dat de behandelingsduur van TBR-gestelden (delinquenten die verminderd toerekenings vatbaar zijn) op wat langere termijn door bezuinigingen zal toenemen en dat de kosten er door zullen stijgen. Bij TBR (terbeschikkings telling van de regering) wor den verminderd toerekenings vatbare delinquenten opgeno men in een inrichting waar zij een behandeling ondergaan. Onderzoek over 1982 wijst voorts uit dat het aantal pa tiënten dat één of meer keer ongeoorloofd afwezig was in de inrichting vrij aanzienlijk was, evenals het aantal ont vluchtingen (in 1982 186 bij een aantal van 400 TBR-gestel den). De Algemene Rekenkamer signaleerde dat aan de Uni versiteit van Amsterdam een wetenschappelijk medewerker zeven en een andere elf jaar afwezig waren en toch al die tijd salaris kregen doorbe taald. Voor een van de twee was een afkeuringsprocedure gaande, voor de ander werd die mogelijkheid onderzocht. Een ambtenaar van het minis terie van Justitie werd in 1975 geschorst, omdat hij een mis drijf zou hebben begaan. Ziin salaris werd intussen doorbe taald. De Rekenkamer consta teerde dat de ambtenaar 7,5 jaar zonder enige arbeidspres tatie zijn volle salaris heeft genoten, waarmee in totaal 275.000 gulden was gemoeid. Het eervol ontslag betekent dat hij daarna in aanmerking kwam voor wachtgeld. De Rekenkamer laat zich ook kritisch uit over de rege ling voor experimentele ar beidsprojecten voor jeugdige werklozen (EAJ-regeling) van het ministerie van Sociale Za ken en Werkgelegenheid. Fi- nanciëel zijn bij de regeling geen stringente voorwaarden gesteld. Daarom was er ruime armslag om de regeling uit te voeren, wat ertoe bijdroeg dat het per deelnemer bestede be drag bij sommige projecten uitermate hoog was, bijvoor beeld tweemaal zo hoog als bij de werkgelegenheidsverrui- mende maatregel voor jonge ren uit 1983. De Rekenkamer heeft negentien projecten ge toetst en vrijwel geen bleek te voldoen aan de maatstaven die voor toepassing van de rege ling golden. De Rekenkamer vindt dat handelaars, importeurs of fa brikanten van bestrijdings middelen ten onrechte niet worden aangeslagen voor een deel van de kosten die de over heid voor de begeleiding van al toegelaten bestrijdingsmid delen moet maken, aldus het jaarverslag. Op groqd van de Bestrijdingsmiddelenwet kan dat. Die begeleiding bestaat on der meer uit onderzoek naar de effecten van de middelen. Volgens een voorzichtige schatting van de Rekenkamer betekent het achterwege laten van de heffing voor de over heid een inkomstenderving van rond een miljoen gulden per jaar. Ministers hebben onevenre dig veel tijd nodig om te rea geren op bevindingen van de Algemene Rekenkamer. Zij overschrijden vaak ruim schoots de termijn van twee maanden die voor een ant woord met het kabinet is afge sproken, aldus de Rekenkamer die dan ook van plan iszijn be vindingen te gaan publiceren zonder commentaar van de betrokken minister. De automatisering bij de overheid levert ook grote pro blemen op, onder meer omdat er bij het Rijk een groot ge brek is aan deskundigen op dat terrein. Computersyste men zijn ondoordacht en te in gewikkeld opgezet. Er moet zo snel mogelijk actie worden on dernomen, anders ontstaan er beheersproblemen. Rekenka mer-directeur Kordes noemde de maatregel om computer deskundigen bij de overheid een tien procent hoger bruto loon te geven 'onvoldoende'. Deskundigen op het gebied van automatisering krijgen in het bedrijfsleven veel beter betaald. Daar lijdt de Algeme ne Rekenkamer volgens Kor des ook aan. Rietkerk blijft Ruding negeren DEN HAAG (ANP) - Neder land zal ongeveer veertig op vangcentra inrichten voor de menswaardige maar minimale opvang van duizenden uit Sri Lanka gevluchte Tamils. Ze zullen naar wordt ver wacht over een maand of drie beschikbaar zijn. De eerste contracten met pensionbedrij- ven zijn hiervoor al afgesloten. De betreffende regeling heeft minister Brinkman van Wel zijn, Volksgezondheid en Cul tuur woensdag bekend ge maakt. Het kabinet voor dit jaar 29 miljoen gulden beschikbaar eld voor de opvang van Tamils. Met de regeling wordt onder meer beoogd het voor Tamils minder aanlokkelijk te maken om naar Nederland te komen. Alle nieuwkomers, rond vijftig per dag, gaan rechtstreeks naar de centra. De WD wil de paasvakan tie van de Tweede Kamer, die vrijdag begint, volgende week onderbreken voor commissie overleg met de regering over de problemen rond de groeien de stroom Tamil-vluchtelin- gen die ons land binnenkomt. Zie verder pagina Achtergrond HOE DROEVIG het gesteld is met de parlementaire controle op de overheidsuitgaven en in welke schemer-toestand het (inter) departementaaloverleg verloopt wist 'Den Haag' reeds doordat de parlementaire enquête-commissie haar bevindingen in de RSV-affaire gepubliceerd had. Van Dijk en de zijnen waren im mers nog maar kort aan de slag toen er rond het Binnenhof al verhalen circuleerden over de zeer opmerkelijke resultaten van hun gedegen graaf- en spitwerk. Waarschijnlijk zijn die signalen met doorgedrongen tot de ivoren torens waarin ministers huizen. Want hoe is het anders te verklaren dat de Algemene Rekenka mer ook in 1984 heel weinig ministeriële medewerking heeft ge degen bij haar pogingen de controle op en de doelmatigheid van het uitgavenbeleid van de onderscheidene departementen te ver beteren? De Algemene Rekenkamer controleert de uitgaven van het rijk. de Kamer iets ontdekt heeft waar zij vraagtekens (of meer) bijplaatst gaat er een briefje uit naar de betrokken minister. Die beeft dan twee maanden de tijd om te reageren. De praktijk is echter dat de bewindslieden en/of hun ambtenaren veel meer tijd n°dig hebben om een antwoord te concipiëren. Die tot gewoonte (leworden laksheid frustreert het werk van de Rekenkamer, reden waarom dat college nu besloten heeft om voortaan zijn bevindin- 9en desnoods zonder minsterieel weerwoord te publiceren. Daar mee is dan een eind gekomen aan een gebruik dat 'sinds men senheugenis' heeft bestaan. Ook ditmaal worden in het jaarverslag van de Rekenkamer *eer allerlei departementale miskleunen boven water gehaald, minister van Aardenne (Economische Zaken) blijkt opnieuw in de '0ut gegaan te zijn door teveel geld te steken in ruimtevaartpro- lecten. Dat geld levert namelijk onvoldoende rendement op. Mi- mster Korthals Altes (Justitie) krijgt het dringend advies om de behandeling van delinquenten, die als verminderd toerekenings vatbaar worden beschouwd, op de helling te zetten en mevrouw «loo van Ontwikkelingshulp, ook al een liberaal, wordt op haar ^mmer gezet omdat zij de financiële steun aan het Indiase sub- continent heeft omgeturnd in een ruggesteun voor de Nederland- sekunstmestindustrie. 0p de departementen mogen de pottekijkers van de Algemene ^kenkamer niet bijster populair zijn, zij zijn een zegening voor ae gemoedsrust van de belastingbetaler. Neem die twee weten schappelijke medewerkers van de universiteit van Amsterdam: ze zj)n zeven, resp. elf jaar niet meer op hun werk verschenen maar al die tijd is hun salaris gewoon doorbetaald. Of die ambtenaar »an Justitie: geschorst wegens een misdrijf, desondanks 7,5 jaar salaris ontvangen (275.000 gulden) en uiteindelijk eervol ontsla an zodat de man ook nog eens in aanmerking komt voor wacht- Wd Dat is, zeker als je nu bezig bent met de steeds ingewikkel der wordende nationale kruiswoordpuzzel - de invulling van het e'astingaangifte-biljet - om uit je vel te springen, tr zijn plannen om het werkterrein van de Algemene Rekenka- |Jer uit te breiden tot, onder meer, de controle op de overheids- s'bun aan bedrijven. Het parlement, dat bij de RSV-affaire heeft ZIIt®n slapen en ministers die zich voor honderden miljoenen ebben laten bedotten, zouden de eersten moeten zijn om haast ,e maken met die plannen. Als ze dat niet zelf inzien moeten de ®ers hun dat straks maar duidelijk maken. Die mogen verlan- dat de rijksoverheid, in een tijd dat de koopkracht van zelfs Rechte minima niet gegarandeerd kan worden, ieder dubbeltje -weemaal omdraait voordat het wordt uitgegeven. Het jaarverslag =n de Algemen Rekenkamer heeft voor de zoveelste maal on- ®r5r0ept dat dat kostenbewustzijn bij de overhgid nog steeds r,r>tlmp3| nntwikkplri ic Staatsscretaris Ginjaar-Maas van Onderwijs heeft woensdag de Anne Frankpenning uitge reikt aan de Anne Frank Mavo in Den Haag. De onderscheiding is toegekend door de Anne Frankstichting. Volgens N. Salm van de stichting heeft de school zich in de 25 jaar van haar bestaan actief anti-racistisch opgesteld. De penning is tot dusver slechts twee keer uitgereikt. Beide keren aan de spelers van een to neelstuk naar het leven van Anne Frank. De school, die voor ruim de helft wordt bezocht door kinderen van buitenlandse komaf, stelt zich zeer fel op bij racistische incidenten en streeft verder naar intercultureel onderwijs in alle vakken. - foto anp Van ome Haagse redactie DEN HAAG - Na afloop van het overleg met de ambtenarencentrales heeft minister Riet kerk (Binnenlandse Zaken) gisteren in het openbaar verklaard in 1986 de volledige 1,4 miljoen beschikbaar te hebben voor arbeids tijdverkorting. „Ik zal vantevoren geen beslag leggen op de prijs compensatie. Ik hou me aan de afspraak met de bon den", zei hij. Rietkerk gaat met deze uit spraken in tegen minister Ru- ding (Financiën), die - zo blijkt uit de vroege Voorjaarsnota - volgend jaar 500 miljoen op ambtenaren en trendvolgers verhaald wil zien. De centrales vinden dat de ministers het met elkaar moeten uitvechten. Het overleg over de verkor ting van de werkweek tussen Rietkerk en de centrales is gisteren opnieuw gestrand. Beide partijen worden het niet eens over het aantal nieuwe rooster vrije dagen. Rietkerk houdt het op 11,5, de centrales op 12. De centrales zijn nu van plan advies te vragen aan de onlangs ingestelde geschillen commissie. Veel meer dan een advies kan het niet worden, omdat Rietkerk weigert het geschil voor arbitrage (binen- de uitspraak) aan de commis sie voor te leggen. Volgens Rietkerk kost de eis van de vakcentrales 100 tot 140 miljoen extra. Alleen al om die reden zal hij nooit ak koord gaan met 12 roostervrije dagen en is hij zelfs van plan reeds gemaakte afspraken daarover bij andere over heidsinstanties terug te draai- ven de eigen werknemerspre mies te laten betalen. Maar de overheid moet dan als werkgever eveneens pre mies afdragen aan de sociale fondsen. Omdat de sociale fondsen een flinke schep méér binnenkrijgen als de ambte naren gaan meedoen, zou iedereen minder premie hoe ven te betalen. Maar de gelijkschakeling kost de schatkist al gauw 420 miljoen, Nu worden van de ambtenarënlonen ook premies ingehouden, een groot deel er van vloeit echter rechtstreeks in de schatkist. DEN HAAG (ANP) - De lucht verontreiniging door ammo niak, één van de verzurende elementen van de neerslag, is aanzienlijk hoger dan het mi nisterie van milieubeheer tot nu toe heeft aangenomen. In plaats van met een jaar lijkse uitstoot van 130.000 ton ammoniak moet nu rekening worden gehouden met een emissie van 154.000 ton per jaar. Hiervan is ruim 128.000 ton afkomstig van dierlijke mest. Dit blijkt uit een complete inventarisatie van de ammo- niakuitstoot, die het Instituut voor Meteorologie en Oceano grafie van de Rijksuniversiteit in Utrecht in opdracht van het ministerie van milieubeheer heeft gemaakt. Op zeer gede tailleerde kaarten is per ge meente en per gebied van vijf bij vijf kilometer de omvang van de ammoniak-emissie en de herkomst aangegeven. AMSTERDAM (ANP) - Euro pa heeft weliswaar belangrijk van de Amerikaanse economi sche opleving geprofiteerd, maar daarnaast heeft het steeds meer een eigen weg ge kozen. De nettowinst ging van f 209 miljoen naar f 252 miljoen, en dat betekende een stijging die groter was dan in de loop van het jaar was verwacht. Het di vidend over een verhoogd uit staand aandelenkapitaal wordt verhoogd van f 3,50 tot f 3 70 ner aandeel. DEN HAAG - Staatssecretaris Scherpenhuizen (Verkeer en Wa terstaat) wil de PTT-tarieven van randapparatuur en de huur daarvan toch nog sterk in prijs verhogen. Ook de kosten van internationale telefoongesprekken moeten van de bewindsman per 1 april fors in prijs stijgen. De Tweede Kamer pleegde gisteren opnieuw heftig verzet tegen deze 'over val', waarbij bijvoorbeeld een tweede toestel drie keer zo duur wordt. Ondanks een door de hele Kamer gesteunde motie van het CDA tégen die verhogingen, weigert de staatssecretaris zijn prijsverhogingen terug te draaien. Over de CDA-motie wordt vandaag gestemd. Het Kabinet moet dan opnieuw bekijken of de staatssecretaris wat water in de wijn mag doen, en de prijzen geleidelijk verhogen. Alle woordvoerders in de Tweede Kamer hadden geen goed woord over voor de staatssecretaris. De vakcentrales accepteren een ingrijpen van Rietkerk niet. Zij vinden dat werkne mers niet de dupe mogen wor den van afspraken die met hun bazen (zoals bij de Raad van State, de Rekenkamer en de gemeenten) zijn gemaakt. Het plan ambtenaren zelf hun WW-premie te laten be talen, gaat voorlopig de ijskast in. Rietkerk en Ruding hebben elkaar in dit uitstel gevonden, omdat deze operatie voor de schatkist alleen maar nadelig is. Het plan is geboren uit de behoefte ambtenaren net zoals werknemers in het bedrijfsle- A MS V *3 Hoe denkt u over de toekomst van de Bochtige Smele? Nee, niet van de Gebochelde Schele. De Bochtige Smele. En het is geen rivier of zo. Ik kan u geruststellen, de Bochtige Smele houdt het nog wel even. Tenminste dat zegt het ministerie van milieu in een pagina-grote advertentie over zure regen. In die advertentie worden an dere plantjes genoemd die wèl het slachtoffer worden van de Schrik van Onze Tijd: de Zure Regen (in opdracht van de mi nister met hoofdletters ge drukt). Er gaat een wereld voor je open. Kent u het Hondsviooltje en de Grote Wolfsklauw? Dat hoeft ook niet meer. De stak kers zijn al weggezuurd. Gaffeltandmos en Liggend Walstro kunnen vandaag nog bekeken worden, maar zijn morgen gegarandeerd verdwe nen. Aldus het ministerie. Wordt ons volk gealarmeerd door deze advertentie? Trek ken wij de massaal de natuur in met ons botaniseertrom meltje om het arme Pijpe- strootje van de ondergang te redden? Voor zeehondjes kun je nog wel een paar schoolklassen warm krijgen, maar gaan wij in onze vrije tijd de straat op voor de redding van de Kleine Ratelaar? Ik wil niet zuur doen, maar ik vrees van niet. Als u meer wilt weten, kunt u de kleurengids 'Zure Regen' bestellen. Maar doe het wel vandaag, want morgen regent het weer zure pijpestelen en zijn de kleuren verdwenen. MERIJN ALLE fracties in de Tweede Kamer willen dat de regering van de Bondsrepubliek het houden van reünies van oud- SS'ers en andere oud-Nazi's bij wet verbiedt. Vertegen woordigers van -de fracties met Uitzondering vah Jan maat - zullen vandaag dit ver zoek overbrengen aan de Westduitse ambassadeur in Den Haag, Von der Gablentz. EINDHOVEN - Als de economie in de wereld niet te genzit, komt de nettowinst: van het Philips-concern dit jaar in de buurt van drie proeent van de omzet. Deze aanwijzing gaf Phi lips-president dr. W. Dekker gisteren bij de presentatie van het jaarverslag. In guldens wijst deze prognose op een winst van circa 1,8 miljard. In 1983 was de nettowinst nog ƒ667 miljoen, vorig jaar 1.13 miljard. In percentages van de omzet groeide het ren dement in die jaren van 1,5 naar 2,3%. Philips verwacht dat de za ken dit jaar niet meer zo sterk zullen groeien als in 1984. De omzet in volume (prijsstijgin gen en wisselkoerseffecten dus niet meegeteld) nam vorig jaar met tien procent toe. In geld was die stijging zelfs 16%. Een belangrijke verklaring voor de gematigde verwach ting is de afgezwakte econo mische groei in de Verenigde Staten. Philips profiteerde vo rig jaar zeer van de opleving daar. De divisie 'Industriële toeleveringen' (vooral chips) groeide met 37%. In deze sterk wisselende markt is het mo menteel slapjes. De record-winst van vorig jaar zou nog honderden mil joenen guldens hoger zijn ge weest als Philips niet ƒ725 miljoen opzij had gelegd om een nieuwe ronde van re organisaties uit te voeren. Philips wil naar grotere pro ductie-eenheden om met de (voornamelijk Japanse) con currentie op vergelij kbare schaal te kunnen concurreren. Philips heeft de productivi teit de afgelopen twintig jaar met gemiddeld 9,5% per jaar opgevoerd. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De meerderheid van de Tweede Kamer wil niet dat gemeenten steunfondsen oprichten om hun meest noodlijdende burgers financieel bij te staan. De Kamer vindt dit plan veel te wil lekeurig, in strijd met de inkomenspo litiek en alleen weggelegd voor rijke gemeenten. Meer kans van slagen lijkt het CDA- plan te hebben voor de oprichting van een fonds voor mensen met huizenhoge schulden. Dit fonds zou door zowel de gemeenten als door particuliere instel lingen gedragen moeten worden. In een eerste reactie reageerde de PvdA giste ren positief op het plan. De VVD wil eerst het debat over de Bijstandswet afwachten. Het kabinet heeft de gemeenten ja renlang geweigerd de minima in de eigen gemeenten financieel tegemoet te komen. Besluiten van gemeenteraden voor extra toeslagen (koudetoeslag, goedkopere energie) werden door staatssecretaris Van Amelsvoort (Bin nenlandse Zaken) vernietigd. CDA'er Hennekam en VVD'er Her mans achtten steunfondsen 'inconse quent' en haaks staan op de inkomens politiek van de regering. „Slap dat de regering dit laat lopen. Er wordt een bres geschoten in het rijksbeleid", al dus Hermans. Zij wezen bovendien op het gevaar voor rechtsongelijkheid tussen de bur gers van verschillende gemeenten, om dat armlastige gemeenten (die door gaans ook de meeste minima tellen) geen geld hebben voor een steunfonds. Buurmeijer (PvdA) noemde een en ander de erkenning van het kabinet dat het inkomensbeleid op centraal ni veau heeft gefaald. Maar minister De Koning (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) betoogde dat steunfondsen niets met inkomens politiek te maken heeft, omdat het de bedoeling is dat alleen aan persoonlijke noodgevallen hulp zou worden gebo den. Van een algemeen beleid is geen sprake. De bewindslieden voelen evenmin voor het plan van het CDA, omdat daarvoor een beroep op de schatkist (Bijstandswet) wordt gedaan. Voor staatssecretaris De Graaf (Sociale Za ken en Werkgelegenheid) is hulp die gemeenten wensen te bieden - al of niet met hulp van particulieren - een puur gemeentelijke aangelegenheid. DEN HAAG - „Wat je eerst moet doen is de kredietvra gers om de tafel brengen. Nu zie je dat energiebedrijven of woningbouwcorporaties streng optreden ais ze hun geld moeten incasseren, maar ze blijven buiten zicht als er problemen zijn. Nee, het gaat niet om een gene raal pardon voor mensen die schulden hebben, maar om hen te helpen greep op die schulden te krijgen." Als er geen regeling te treffen is, als de kredietver leners niet kunnen helpen met voorstellen tot afbeta ling, als de gemeentelijke Kredietbank niets meer kan doen, dan moet er een fonds zijn. Een fonds waarop men sen die verward zijn geraakt in een onwrikbare kluwen van schulden een beroep kunnen doen. Jeltien Kraayeveld-Wou- ters (CDA) speelt al langer met de gedachte een derge lijk fonds op te richten. Eerst noemde ze het sociaal fonds, nu een maatschappe lijke fonds. Een fonds dat wat haar betreft béheerd moet worden door 8e ge meente, door werkgevers en werknemers, door het maat schappelijke werk en des noods door charitatieve in stellingen als de Vincentius- vereniging. „Kijk", zegt Kraayeveld, „het steunt op dezelfde ge dachte als het plan waarmee het kabinet nu komt aan dragen, het plan voor een gemeentelijk steunfonds. Ook dat gaat uit van indivi duele steunverlening. Maar het kabinet wil die fondsen in handen van de gemeenten geven, door de gemeenten laten financieren. Dat kan niet, zeggen wij. Dat is pure willekeur." Kraayeveld wil haar plan officieel 29 april aanbieden als de Kamer over de Alge mene Bijstandswet praat. Daar hoort haar initiatief thuis, daarop kunnen men sen die verder niet van de bijstand leven nu ook een beroep doen voor bijzondere uitgaven. En het gaat vol gens Kraayeveld om bijzon dere bestaanskosten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 3