Ivrij
Administratie minister Schoo 'onbetrouwbaar'
Philips: minder
groei in 1985
Kamer wijst steunfonds gemeente af
Ie Tamils
OVERLEG OVER KORTERE WERKWEEK OPNIEUW IN HET SLOP
'Sociaal fonds geen armenzorg''
Haast maken
Uitstoot
ammoniak
veel hoger
PAGINA
MAKEN
IIKKELEN
laatregelen
DONDERDAG 28 MAART 1985
BINNENLAND
ALGEMENE REKENKAMER HANGT 'VUILE WAS' VAN REGERING BUITEN
TBR
Betaalde afwezigheid
EAJ-regeling
Heffing
Te laks
Automatisering
Veertig centra
voor Tamils
DE STEM COMMENTAAR
AMROBANK:
Europa volgt
eigen koers
PTT-tarieven blijven 'hoog'
I )e^e|yd
Verbod SS-reunies
SCHULDENFONDS CDA SLAAT AAN
T5
joudergegevens en ver-
Jgsgegevens (bijvoor-
afgegeven reispapie-
de brief van staatsse-
lis Van Amelsvoort van
Inlandse Zaken staat
"privacy en beveiliging:
fbelangrijke voorwaar-
gaaraan een GBA (ge-
elijke bevolkingsadmi-
htie) moet voldoen, is de
|erming van de persoon
levenssfeer. Die be-
aing moet minstens
en aan de waarborgen
blden bij de huidige be-
igsboekhouding".
jarom gaat de staatsse-
ris ervan uit dat de al-
Ine wetgeving inzake de
herming van de persoon-
levenssfeer eerder aan
parlement wordt aange-
dan het ontwerp voor
3A-wet.
Tamils al een interpellatie
zijn dus twee belangrij-
bverwegingen voor Buur-
ijer snel overleg te vragen,
lir er zijn er meer.
jet merendeel van de Ta-
komt namelijk in Am-
Idam terecht, en wordt
Ir in no-time gecriminali-
]rd. Door gebrek aan op-
tg - de VVN, Vereniging
»r Vluchtelingenhulp in
Jierland, kan het ook alle-
lal niet aan - vallen ze in
fkeerde handen. Ze wor-
uitgebuit door pension-
liders, aan wie ze veel te
tl betalen, en ze vallen in
nden van drugshandela-
|i. En daar komt dan nog
dat ze wel genoeg geld
bben om van te leven,
lar weer niet genoeg om de
Ie dag leuke dingen te
Jen. Daarmee vraag je om
Iminalisering."
|De PvdA, in de persoon
Buurmeijer ook nog
aar kort beseffend wat de
Jerkelijke omvang is van
It Tamil-probleem, wil nu
ïimiddellijk na Pasen met
(3 regering uitgebreid over-
jTot dan staat Buurmeijer
blledig achter het kabinets-
esluit niet zonder meer de
ijstandswet open te stellen,
adat - het klinkt gek in Ne-
Ibrland - de Tamils nu een-
faal zoveel geld niet gewend
fin.
In de tweede plaats moet
een degelijk opvangbeleid
omen, zodat de Sri Lanke-
bn niet onvoorbereid in han
en van huisjesmelkers en
pugshandelaren vallen.
En in de derde plaats moet
et apparaat op Justitie zo-
lanig worden uitgebreid, dat
|sielaanvragen in een paar
aaanden in plaats van in een
laar jaar kunnen worden af-
ledaan. Buurmeijer: „Het
noet net zo verantwoord ge-
euren als nu, maar veel
Ineller. Anders gaat het net
lis met de Viëtnamezen: op
hangen, spreiden over het
and, en ze gaan nooit meer
erug."
En tenslotte, maar dat zal
ets meer tijd kosten, zou
Buurmeijer nog graag eens
uitgezocht zien wie nu pre-
:ies Sri Lanka verlaten.
Buurmeijer: „Zo'n vliegtuig-
itoel krijg je niet voor niks, je
ent er gauw heel wat geld
voot kwijt. Dus zijn het mis
schien lang niet allemaal
vluchtelingen die het land
verlaten, maar ook avontu
riers met geld, die denken dat
ze nu beter in het westen
kunnen zitten. Voor het op
zetten van een verantwoord
beleid is die wetenschap van
groot belang."
NICOTINE 0,8 MG
TEER 9 MG
T28 PAGINA 3
Van onze Haagse redactie
HAAG - De administra
te van verplichtingen die het
ministerie van Ontwikke-
ijngssamenwerking in het
verleden (tot een bedrag van I
miljard gulden) aanging is on
volledig en onbetrouwbaar.
Schriftelijk wordt onvol
doende vastgelegd welke pro
jecten in aanmerking komen
voor een bijdrage. Het 'stuw
meer' van beloofde gelden aan
derde-wereldlanden is niet
controleerbaar.
Dat staat onder andere te
leren in het jaarverslag 1984
van de Algemene Rekenkamer
vaarin tal van rijksuitgaven
„auwkeurig onder de loupe
zijn genomen. Volgens de Re
kenkamer worden, wat het
ministerie van Ontwikke
lingssamenwerking betreft, de
wettelijke voorwaarden voor
de subsidiëring van projecten
nauwelijks of niet nageleefd.
In het 'stuwmeer' (het begrote,
maar nog niet uitgegeven
zitten beloofde bijdragen
waarvoor niet eens een schrif
telijke verplichting is aange
gaan.
De Algemene Rekenkamer
vreest verder onder meer dat
de behandelingsduur van
TBR-gestelden (delinquenten
die verminderd toerekenings
vatbaar zijn) op wat langere
termijn door bezuinigingen zal
toenemen en dat de kosten er
door zullen stijgen.
Bij TBR (terbeschikkings
telling van de regering) wor
den verminderd toerekenings
vatbare delinquenten opgeno
men in een inrichting waar zij
een behandeling ondergaan.
Onderzoek over 1982 wijst
voorts uit dat het aantal pa
tiënten dat één of meer keer
ongeoorloofd afwezig was in
de inrichting vrij aanzienlijk
was, evenals het aantal ont
vluchtingen (in 1982 186 bij een
aantal van 400 TBR-gestel
den).
De Algemene Rekenkamer
signaleerde dat aan de Uni
versiteit van Amsterdam een
wetenschappelijk medewerker
zeven en een andere elf jaar
afwezig waren en toch al die
tijd salaris kregen doorbe
taald. Voor een van de twee
was een afkeuringsprocedure
gaande, voor de ander werd
die mogelijkheid onderzocht.
Een ambtenaar van het minis
terie van Justitie werd in 1975
geschorst, omdat hij een mis
drijf zou hebben begaan. Ziin
salaris werd intussen doorbe
taald. De Rekenkamer consta
teerde dat de ambtenaar 7,5
jaar zonder enige arbeidspres
tatie zijn volle salaris heeft
genoten, waarmee in totaal
275.000 gulden was gemoeid.
Het eervol ontslag betekent
dat hij daarna in aanmerking
kwam voor wachtgeld.
De Rekenkamer laat zich
ook kritisch uit over de rege
ling voor experimentele ar
beidsprojecten voor jeugdige
werklozen (EAJ-regeling) van
het ministerie van Sociale Za
ken en Werkgelegenheid. Fi-
nanciëel zijn bij de regeling
geen stringente voorwaarden
gesteld. Daarom was er ruime
armslag om de regeling uit te
voeren, wat ertoe bijdroeg dat
het per deelnemer bestede be
drag bij sommige projecten
uitermate hoog was, bijvoor
beeld tweemaal zo hoog als bij
de werkgelegenheidsverrui-
mende maatregel voor jonge
ren uit 1983. De Rekenkamer
heeft negentien projecten ge
toetst en vrijwel geen bleek te
voldoen aan de maatstaven die
voor toepassing van de rege
ling golden.
De Rekenkamer vindt dat
handelaars, importeurs of fa
brikanten van bestrijdings
middelen ten onrechte niet
worden aangeslagen voor een
deel van de kosten die de over
heid voor de begeleiding van
al toegelaten bestrijdingsmid
delen moet maken, aldus het
jaarverslag. Op groqd van de
Bestrijdingsmiddelenwet kan
dat.
Die begeleiding bestaat on
der meer uit onderzoek naar
de effecten van de middelen.
Volgens een voorzichtige
schatting van de Rekenkamer
betekent het achterwege laten
van de heffing voor de over
heid een inkomstenderving
van rond een miljoen gulden
per jaar.
Ministers hebben onevenre
dig veel tijd nodig om te rea
geren op bevindingen van de
Algemene Rekenkamer. Zij
overschrijden vaak ruim
schoots de termijn van twee
maanden die voor een ant
woord met het kabinet is afge
sproken, aldus de Rekenkamer
die dan ook van plan iszijn be
vindingen te gaan publiceren
zonder commentaar van de
betrokken minister.
De automatisering bij de
overheid levert ook grote pro
blemen op, onder meer omdat
er bij het Rijk een groot ge
brek is aan deskundigen op
dat terrein. Computersyste
men zijn ondoordacht en te in
gewikkeld opgezet. Er moet zo
snel mogelijk actie worden on
dernomen, anders ontstaan er
beheersproblemen. Rekenka
mer-directeur Kordes noemde
de maatregel om computer
deskundigen bij de overheid
een tien procent hoger bruto
loon te geven 'onvoldoende'.
Deskundigen op het gebied
van automatisering krijgen in
het bedrijfsleven veel beter
betaald. Daar lijdt de Algeme
ne Rekenkamer volgens Kor
des ook aan.
Rietkerk blijft Ruding negeren
DEN HAAG (ANP) - Neder
land zal ongeveer veertig op
vangcentra inrichten voor de
menswaardige maar minimale
opvang van duizenden uit Sri
Lanka gevluchte Tamils.
Ze zullen naar wordt ver
wacht over een maand of drie
beschikbaar zijn. De eerste
contracten met pensionbedrij-
ven zijn hiervoor al afgesloten.
De betreffende regeling heeft
minister Brinkman van Wel
zijn, Volksgezondheid en Cul
tuur woensdag bekend ge
maakt.
Het kabinet voor dit jaar 29
miljoen gulden beschikbaar
eld voor de opvang van
Tamils. Met de regeling wordt
onder meer beoogd het voor
Tamils minder aanlokkelijk te
maken om naar Nederland te
komen. Alle nieuwkomers,
rond vijftig per dag, gaan
rechtstreeks naar de centra.
De WD wil de paasvakan
tie van de Tweede Kamer, die
vrijdag begint, volgende week
onderbreken voor commissie
overleg met de regering over
de problemen rond de groeien
de stroom Tamil-vluchtelin-
gen die ons land binnenkomt.
Zie verder
pagina Achtergrond
HOE DROEVIG het gesteld is met de parlementaire controle op
de overheidsuitgaven en in welke schemer-toestand het (inter)
departementaaloverleg verloopt wist 'Den Haag' reeds doordat
de parlementaire enquête-commissie haar bevindingen in de
RSV-affaire gepubliceerd had. Van Dijk en de zijnen waren im
mers nog maar kort aan de slag toen er rond het Binnenhof al
verhalen circuleerden over de zeer opmerkelijke resultaten van
hun gedegen graaf- en spitwerk. Waarschijnlijk zijn die signalen
met doorgedrongen tot de ivoren torens waarin ministers huizen.
Want hoe is het anders te verklaren dat de Algemene Rekenka
mer ook in 1984 heel weinig ministeriële medewerking heeft ge
degen bij haar pogingen de controle op en de doelmatigheid van
het uitgavenbeleid van de onderscheidene departementen te ver
beteren?
De Algemene Rekenkamer controleert de uitgaven van het rijk.
de Kamer iets ontdekt heeft waar zij vraagtekens (of meer)
bijplaatst gaat er een briefje uit naar de betrokken minister. Die
beeft dan twee maanden de tijd om te reageren. De praktijk is
echter dat de bewindslieden en/of hun ambtenaren veel meer tijd
n°dig hebben om een antwoord te concipiëren. Die tot gewoonte
(leworden laksheid frustreert het werk van de Rekenkamer, reden
waarom dat college nu besloten heeft om voortaan zijn bevindin-
9en desnoods zonder minsterieel weerwoord te publiceren. Daar
mee is dan een eind gekomen aan een gebruik dat 'sinds men
senheugenis' heeft bestaan.
Ook ditmaal worden in het jaarverslag van de Rekenkamer
*eer allerlei departementale miskleunen boven water gehaald,
minister van Aardenne (Economische Zaken) blijkt opnieuw in de
'0ut gegaan te zijn door teveel geld te steken in ruimtevaartpro-
lecten. Dat geld levert namelijk onvoldoende rendement op. Mi-
mster Korthals Altes (Justitie) krijgt het dringend advies om de
behandeling van delinquenten, die als verminderd toerekenings
vatbaar worden beschouwd, op de helling te zetten en mevrouw
«loo van Ontwikkelingshulp, ook al een liberaal, wordt op haar
^mmer gezet omdat zij de financiële steun aan het Indiase sub-
continent heeft omgeturnd in een ruggesteun voor de Nederland-
sekunstmestindustrie.
0p de departementen mogen de pottekijkers van de Algemene
^kenkamer niet bijster populair zijn, zij zijn een zegening voor
ae gemoedsrust van de belastingbetaler. Neem die twee weten
schappelijke medewerkers van de universiteit van Amsterdam: ze
zj)n zeven, resp. elf jaar niet meer op hun werk verschenen maar
al die tijd is hun salaris gewoon doorbetaald. Of die ambtenaar
»an Justitie: geschorst wegens een misdrijf, desondanks 7,5 jaar
salaris ontvangen (275.000 gulden) en uiteindelijk eervol ontsla
an zodat de man ook nog eens in aanmerking komt voor wacht-
Wd Dat is, zeker als je nu bezig bent met de steeds ingewikkel
der wordende nationale kruiswoordpuzzel - de invulling van het
e'astingaangifte-biljet - om uit je vel te springen,
tr zijn plannen om het werkterrein van de Algemene Rekenka-
|Jer uit te breiden tot, onder meer, de controle op de overheids-
s'bun aan bedrijven. Het parlement, dat bij de RSV-affaire heeft
ZIIt®n slapen en ministers die zich voor honderden miljoenen
ebben laten bedotten, zouden de eersten moeten zijn om haast
,e maken met die plannen. Als ze dat niet zelf inzien moeten de
®ers hun dat straks maar duidelijk maken. Die mogen verlan-
dat de rijksoverheid, in een tijd dat de koopkracht van zelfs
Rechte minima niet gegarandeerd kan worden, ieder dubbeltje
-weemaal omdraait voordat het wordt uitgegeven. Het jaarverslag
=n de Algemen Rekenkamer heeft voor de zoveelste maal on-
®r5r0ept dat dat kostenbewustzijn bij de overhgid nog steeds
r,r>tlmp3| nntwikkplri ic
Staatsscretaris Ginjaar-Maas van Onderwijs heeft woensdag de Anne Frankpenning uitge
reikt aan de Anne Frank Mavo in Den Haag.
De onderscheiding is toegekend door de Anne Frankstichting. Volgens N. Salm van de
stichting heeft de school zich in de 25 jaar van haar bestaan actief anti-racistisch opgesteld.
De penning is tot dusver slechts twee keer uitgereikt. Beide keren aan de spelers van een to
neelstuk naar het leven van Anne Frank.
De school, die voor ruim de helft wordt bezocht door kinderen van buitenlandse komaf,
stelt zich zeer fel op bij racistische incidenten en streeft verder naar intercultureel onderwijs
in alle vakken. - foto anp
Van ome Haagse redactie
DEN HAAG - Na afloop van het overleg met
de ambtenarencentrales heeft minister Riet
kerk (Binnenlandse Zaken) gisteren in het
openbaar verklaard in 1986 de volledige 1,4
miljoen beschikbaar te hebben voor arbeids
tijdverkorting.
„Ik zal vantevoren geen beslag leggen op de prijs
compensatie. Ik hou me aan de afspraak met de bon
den", zei hij.
Rietkerk gaat met deze uit
spraken in tegen minister Ru-
ding (Financiën), die - zo blijkt
uit de vroege Voorjaarsnota -
volgend jaar 500 miljoen op
ambtenaren en trendvolgers
verhaald wil zien. De centrales
vinden dat de ministers het
met elkaar moeten uitvechten.
Het overleg over de verkor
ting van de werkweek tussen
Rietkerk en de centrales is
gisteren opnieuw gestrand.
Beide partijen worden het niet
eens over het aantal nieuwe
rooster vrije dagen. Rietkerk
houdt het op 11,5, de centrales
op 12.
De centrales zijn nu van
plan advies te vragen aan de
onlangs ingestelde geschillen
commissie. Veel meer dan een
advies kan het niet worden,
omdat Rietkerk weigert het
geschil voor arbitrage (binen-
de uitspraak) aan de commis
sie voor te leggen.
Volgens Rietkerk kost de eis
van de vakcentrales 100 tot
140 miljoen extra. Alleen al
om die reden zal hij nooit ak
koord gaan met 12 roostervrije
dagen en is hij zelfs van plan
reeds gemaakte afspraken
daarover bij andere over
heidsinstanties terug te draai-
ven de eigen werknemerspre
mies te laten betalen.
Maar de overheid moet dan
als werkgever eveneens pre
mies afdragen aan de sociale
fondsen. Omdat de sociale
fondsen een flinke schep méér
binnenkrijgen als de ambte
naren gaan meedoen, zou
iedereen minder premie hoe
ven te betalen.
Maar de gelijkschakeling
kost de schatkist al gauw 420
miljoen, Nu worden van de
ambtenarënlonen ook premies
ingehouden, een groot deel er
van vloeit echter rechtstreeks
in de schatkist.
DEN HAAG (ANP) - De lucht
verontreiniging door ammo
niak, één van de verzurende
elementen van de neerslag, is
aanzienlijk hoger dan het mi
nisterie van milieubeheer tot
nu toe heeft aangenomen.
In plaats van met een jaar
lijkse uitstoot van 130.000 ton
ammoniak moet nu rekening
worden gehouden met een
emissie van 154.000 ton per
jaar. Hiervan is ruim 128.000
ton afkomstig van dierlijke
mest.
Dit blijkt uit een complete
inventarisatie van de ammo-
niakuitstoot, die het Instituut
voor Meteorologie en Oceano
grafie van de Rijksuniversiteit
in Utrecht in opdracht van het
ministerie van milieubeheer
heeft gemaakt. Op zeer gede
tailleerde kaarten is per ge
meente en per gebied van vijf
bij vijf kilometer de omvang
van de ammoniak-emissie en
de herkomst aangegeven.
AMSTERDAM (ANP) - Euro
pa heeft weliswaar belangrijk
van de Amerikaanse economi
sche opleving geprofiteerd,
maar daarnaast heeft het
steeds meer een eigen weg ge
kozen.
De nettowinst ging van f 209
miljoen naar f 252 miljoen, en
dat betekende een stijging die
groter was dan in de loop van
het jaar was verwacht. Het di
vidend over een verhoogd uit
staand aandelenkapitaal
wordt verhoogd van f 3,50 tot f
3 70 ner aandeel.
DEN HAAG - Staatssecretaris Scherpenhuizen (Verkeer en Wa
terstaat) wil de PTT-tarieven van randapparatuur en de huur
daarvan toch nog sterk in prijs verhogen.
Ook de kosten van internationale telefoongesprekken moeten
van de bewindsman per 1 april fors in prijs stijgen. De Tweede
Kamer pleegde gisteren opnieuw heftig verzet tegen deze 'over
val', waarbij bijvoorbeeld een tweede toestel drie keer zo duur
wordt. Ondanks een door de hele Kamer gesteunde motie van
het CDA tégen die verhogingen, weigert de staatssecretaris zijn
prijsverhogingen terug te draaien.
Over de CDA-motie wordt vandaag gestemd. Het Kabinet
moet dan opnieuw bekijken of de staatssecretaris wat water in
de wijn mag doen, en de prijzen geleidelijk verhogen.
Alle woordvoerders in de Tweede Kamer hadden geen goed
woord over voor de staatssecretaris.
De vakcentrales accepteren
een ingrijpen van Rietkerk
niet. Zij vinden dat werkne
mers niet de dupe mogen wor
den van afspraken die met
hun bazen (zoals bij de Raad
van State, de Rekenkamer en
de gemeenten) zijn gemaakt.
Het plan ambtenaren zelf
hun WW-premie te laten be
talen, gaat voorlopig de ijskast
in. Rietkerk en Ruding hebben
elkaar in dit uitstel gevonden,
omdat deze operatie voor de
schatkist alleen maar nadelig
is. Het plan is geboren uit de
behoefte ambtenaren net zoals
werknemers in het bedrijfsle-
A
MS V *3
Hoe denkt u over de toekomst
van de Bochtige Smele? Nee,
niet van de Gebochelde Schele.
De Bochtige Smele. En het is
geen rivier of zo.
Ik kan u geruststellen, de
Bochtige Smele houdt het nog
wel even. Tenminste dat zegt
het ministerie van milieu in
een pagina-grote advertentie
over zure regen.
In die advertentie worden an
dere plantjes genoemd die wèl
het slachtoffer worden van de
Schrik van Onze Tijd: de Zure
Regen (in opdracht van de mi
nister met hoofdletters ge
drukt).
Er gaat een wereld voor je
open. Kent u het Hondsviooltje
en de Grote Wolfsklauw? Dat
hoeft ook niet meer. De stak
kers zijn al weggezuurd.
Gaffeltandmos en Liggend
Walstro kunnen vandaag nog
bekeken worden, maar zijn
morgen gegarandeerd verdwe
nen. Aldus het ministerie.
Wordt ons volk gealarmeerd
door deze advertentie? Trek
ken wij de massaal de natuur
in met ons botaniseertrom
meltje om het arme Pijpe-
strootje van de ondergang te
redden?
Voor zeehondjes kun je nog
wel een paar schoolklassen
warm krijgen, maar gaan wij
in onze vrije tijd de straat op
voor de redding van de Kleine
Ratelaar? Ik wil niet zuur
doen, maar ik vrees van niet.
Als u meer wilt weten, kunt u
de kleurengids 'Zure Regen'
bestellen. Maar doe het wel
vandaag, want morgen regent
het weer zure pijpestelen en
zijn de kleuren verdwenen.
MERIJN
ALLE fracties in de Tweede
Kamer willen dat de regering
van de Bondsrepubliek het
houden van reünies van oud-
SS'ers en andere oud-Nazi's
bij wet verbiedt. Vertegen
woordigers van -de fracties
met Uitzondering vah Jan
maat - zullen vandaag dit ver
zoek overbrengen aan de
Westduitse ambassadeur in
Den Haag, Von der Gablentz.
EINDHOVEN - Als de economie in de wereld niet te
genzit, komt de nettowinst: van het Philips-concern dit
jaar in de buurt van drie proeent van de omzet.
Deze aanwijzing gaf Phi
lips-president dr. W. Dekker
gisteren bij de presentatie van
het jaarverslag. In guldens
wijst deze prognose op een
winst van circa 1,8 miljard.
In 1983 was de nettowinst nog
ƒ667 miljoen, vorig jaar
1.13 miljard. In percentages
van de omzet groeide het ren
dement in die jaren van 1,5
naar 2,3%.
Philips verwacht dat de za
ken dit jaar niet meer zo sterk
zullen groeien als in 1984. De
omzet in volume (prijsstijgin
gen en wisselkoerseffecten dus
niet meegeteld) nam vorig jaar
met tien procent toe. In geld
was die stijging zelfs 16%.
Een belangrijke verklaring
voor de gematigde verwach
ting is de afgezwakte econo
mische groei in de Verenigde
Staten. Philips profiteerde vo
rig jaar zeer van de opleving
daar. De divisie 'Industriële
toeleveringen' (vooral chips)
groeide met 37%. In deze sterk
wisselende markt is het mo
menteel slapjes.
De record-winst van vorig
jaar zou nog honderden mil
joenen guldens hoger zijn ge
weest als Philips niet
ƒ725 miljoen opzij had gelegd
om een nieuwe ronde van re
organisaties uit te voeren.
Philips wil naar grotere pro
ductie-eenheden om met de
(voornamelijk Japanse) con
currentie op vergelij kbare
schaal te kunnen concurreren.
Philips heeft de productivi
teit de afgelopen twintig jaar
met gemiddeld 9,5% per jaar
opgevoerd.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De meerderheid van de
Tweede Kamer wil niet dat gemeenten
steunfondsen oprichten om hun meest
noodlijdende burgers financieel bij te
staan.
De Kamer vindt dit plan veel te wil
lekeurig, in strijd met de inkomenspo
litiek en alleen weggelegd voor rijke
gemeenten.
Meer kans van slagen lijkt het CDA-
plan te hebben voor de oprichting van
een fonds voor mensen met huizenhoge
schulden. Dit fonds zou door zowel de
gemeenten als door particuliere instel
lingen gedragen moeten worden. In een
eerste reactie reageerde de PvdA giste
ren positief op het plan. De VVD wil
eerst het debat over de Bijstandswet
afwachten.
Het kabinet heeft de gemeenten ja
renlang geweigerd de minima in de
eigen gemeenten financieel tegemoet te
komen. Besluiten van gemeenteraden
voor extra toeslagen (koudetoeslag,
goedkopere energie) werden door
staatssecretaris Van Amelsvoort (Bin
nenlandse Zaken) vernietigd.
CDA'er Hennekam en VVD'er Her
mans achtten steunfondsen 'inconse
quent' en haaks staan op de inkomens
politiek van de regering. „Slap dat de
regering dit laat lopen. Er wordt een
bres geschoten in het rijksbeleid", al
dus Hermans.
Zij wezen bovendien op het gevaar
voor rechtsongelijkheid tussen de bur
gers van verschillende gemeenten, om
dat armlastige gemeenten (die door
gaans ook de meeste minima tellen)
geen geld hebben voor een steunfonds.
Buurmeijer (PvdA) noemde een en
ander de erkenning van het kabinet
dat het inkomensbeleid op centraal ni
veau heeft gefaald.
Maar minister De Koning (Sociale
Zaken en Werkgelegenheid) betoogde
dat steunfondsen niets met inkomens
politiek te maken heeft, omdat het de
bedoeling is dat alleen aan persoonlijke
noodgevallen hulp zou worden gebo
den. Van een algemeen beleid is geen
sprake.
De bewindslieden voelen evenmin
voor het plan van het CDA, omdat
daarvoor een beroep op de schatkist
(Bijstandswet) wordt gedaan. Voor
staatssecretaris De Graaf (Sociale Za
ken en Werkgelegenheid) is hulp die
gemeenten wensen te bieden - al of niet
met hulp van particulieren - een puur
gemeentelijke aangelegenheid.
DEN HAAG - „Wat je eerst
moet doen is de kredietvra
gers om de tafel brengen. Nu
zie je dat energiebedrijven
of woningbouwcorporaties
streng optreden ais ze hun
geld moeten incasseren,
maar ze blijven buiten zicht
als er problemen zijn. Nee,
het gaat niet om een gene
raal pardon voor mensen die
schulden hebben, maar om
hen te helpen greep op die
schulden te krijgen."
Als er geen regeling te
treffen is, als de kredietver
leners niet kunnen helpen
met voorstellen tot afbeta
ling, als de gemeentelijke
Kredietbank niets meer kan
doen, dan moet er een fonds
zijn. Een fonds waarop men
sen die verward zijn geraakt
in een onwrikbare kluwen
van schulden een beroep
kunnen doen.
Jeltien Kraayeveld-Wou-
ters (CDA) speelt al langer
met de gedachte een derge
lijk fonds op te richten.
Eerst noemde ze het sociaal
fonds, nu een maatschappe
lijke fonds. Een fonds dat
wat haar betreft béheerd
moet worden door 8e ge
meente, door werkgevers en
werknemers, door het maat
schappelijke werk en des
noods door charitatieve in
stellingen als de Vincentius-
vereniging.
„Kijk", zegt Kraayeveld,
„het steunt op dezelfde ge
dachte als het plan waarmee
het kabinet nu komt aan
dragen, het plan voor een
gemeentelijk steunfonds.
Ook dat gaat uit van indivi
duele steunverlening. Maar
het kabinet wil die fondsen
in handen van de gemeenten
geven, door de gemeenten
laten financieren. Dat kan
niet, zeggen wij. Dat is pure
willekeur."
Kraayeveld wil haar plan
officieel 29 april aanbieden
als de Kamer over de Alge
mene Bijstandswet praat.
Daar hoort haar initiatief
thuis, daarop kunnen men
sen die verder niet van de
bijstand leven nu ook een
beroep doen voor bijzondere
uitgaven. En het gaat vol
gens Kraayeveld om bijzon
dere bestaanskosten.