UITBLAZEN Nummer maakt niet vogelvrij Onrust in Kaapprovincie jaren geleden voorspeld OVERLE even. Het loopt uit de hand met de Tamils 25 stuks Eerst schieten DE STEM CC Haast make DONDERDAG 28 MAART 1985 ACHTERGROND T5 PAGINA 0 WET MOET CENTRALE COMPUTERREGISTRA TIE ONMOGELIJK MAKEN Inzage Inlichtingendienst: leefsituatie produceert geweld Bestraffend BUURMEIJER (PvdA): SNEL BELEID ONTWIKKELEN Mierenpad Amsterdam Maatregelen DONDERDAG 28 MA Veertig centra voor Tamils EERS T schieten en dan pas vragen stellen." Zo ka rakteriseerde de Ameri kaanse minister van De fensie, Casper Weinber ger, 'de mentaliteit van de Russische militairen.' Hij zei dit naar aanleiding van het doodschieten van een Ame rikaanse officier door een Rus sische soldaat. De officier, lid van een Amerikaanse militaire missie in de DDR, zou hebben gespioneerd. „Hij heeft niets gedaan wat volgens het akkoord van 1947 niet mocht", zei president Rea gan in Washington, doelend op een afspraak tussen Russen en westelijke geallieerden (Ameri ka, Engeland en Frankrijk) waarbij het is toegestaan dat militairen van alle partijen el- kaars zönes - aanvankelijk wa ren dat de bezettingszones - in specteren, althans erin rondrij den. Nu hangt het er maar vanaf hoe je het begrip spionage denkt te moeten interpreteren. NAVO-g eneraals die worden uitgenodigd oefeningen van het Warschau Pakt bij te wonen, geven zeer zeker hun ogen en oren goed de kost, maar ze zul len daarom niet van spionage worden beschuldigd. Het is kij ken of observeren met toestem ming. Wie toestaat dat militairen van andere mogendheden, in een militaire functieop het eigen territorium rondwande len, kan op z'n klompen aan voelen dat deze militairen meer belangstelling zullen hebben voor de nieuwste tanks en de opstelling van troepen en raket ten dan voor de ontwikkeling van de suikerprijs. Dat geldt voor de aan ambassades ver bonden militaire attaché's net zo goed als voor de leden van de militaire missies in Oost- en West-Dui tsland. Die militairen nemen waar wat ze kunnen en rapporteren daarover aan hun superieuren. Je kunt dat eigen lijk geen spionage noemen. Aan de andere kant echter dwingt het de gastheren wel tot maatregelen om te verhinderen dat het observeren inderdaad spioneren wordt. De verleiding om een stap dichterbij te ko men om een belangrijk detail nóg beter te kunnen waarne men, moet groot zijn wanneer het je ai is toegestaan in de buurt van het object te komen. Er zijn dus grenzen getrokken. Daarbinnen ligt het 'verboden gebied'. Verboden gebieden worden bewaakt. Streng be waakt zelfs. James Bond Nu is er, diplomatiek ge zien, een groot verschil tussen een James Bond die een militai re installatie binnendringt en een officier van een observeren de militaire missie die (eventu eel) een stap te ver gaat. Het schijnt tot de folklore van de spionage te horen dat eerstge noemde gedood mag worden, maar geldt dat ook voor num mer twee? De James Bond be staat officieel niet. Zijn rege ring weet van niets wanneer hij wordt gepakt, tenminste: zo staat het altijd in de spionage thrillers. Ook in de meer serieu ze van Le Carré en Deighton. De officier van de militaire missie echter is door uniform en administratie zichtbaar ver bonden met zijn regering. Hem te doden wanneer hij over de schreef gaat, heeft daarom heel andere gevolgen. WIM KOCK Misschien is er iets gebeurd, heeft de Amerikaanse officier iets gedaan, waardoor de Rus sische soldaat die schoot for meel in zijn recht stond, zoals de Russen nu zeggen. De jacht- vüeger die destijds de Koreaan se Boeing-747 met 269 mensen aan boord neerschoot, had toen volgens zijn bazen formeel ook het recht aan zijn zijde. Het is misschien wat demagogisch maar daarom nog niet onlo gisch dat Weinberger dit af schuwelijke drama verbond met de dood van de Ameri kaanse officier. „Eerst schieten, dan pas vragen stellen." De vraag dringt zich inderdaad op of de Russen misschien een beetje té trigger-happy zijn. „Het is een gevaarlijke baan", zei een anonieme veteraan van de Amerikaanse militaire mis- Korporaal De Russen hebben in West- Duitsland ook hun militaire missies. Hun auto's zijn een bij na alledaags verschijnsel in de gebieden waar NAVO-oefenin- gen plaatsvinden en veelbe zochte gebieden zijn ook de gordels van geleidewapens te gen vliegtuigen. Ik heb bij be zoeken aan de geleide wapens opstellingen van de Nederland se luchtmacht zelf meermalen de auto's van de Sovjet-missie gezien. Eén keer stond zo'n auto verlaten langs de weg. De korporaal die het busje be stuurde, waarin ik meereed, meldde de aanwezigheid van de auto, via zijn mobilofoon, aan de veiligheidsofficier. Het gaat de Russen daar niet zozeer om het doorgron den van de geheimen die een Hawk-omhulsel omvat als wel om oefenprocedures, paraat heid etc. Daarom werkt er ook een legertje van under cover agenten die via gesprekjes met militairen in het café proberen bij te houden hoe het ts gesteld met de paraatheid van het on derdeel en welke veranderingen in procedures er plaatshebben. Instructies De instructies die de Neder landse militairen hebben met betrekking tot de Russen - en die naar ik aanneem in over eenstemming zijn met de in structies die ook de militairen van de andere bondgenoten hanteren - zijn zeer strikt. In feite is het verboden zelf op te treden tegen leden van de Sov jet-missie. Ze mogen niet wor den aangehouden, tegengehou den of teruggestuurd. Geweld is helemaal uit den boze. Het enige wat de militair te doen staat is onmiddellijk zijn veilig heidsofficier in te lichten. Deze instructies gelden ook wanneer Sovjet-militairen zich in 'verboden gebied' bevinden. Pas wanneer een Rus daadwer kelijk zou inbreken of zou pro beren een militaire installatie binnen te dringenwachten hem krachtiger tegenmaatregelen dan enkel een telefoontje naar de veiligheidsoffcier. Maar der gelijke maatregelen kan ook een bevriende officier verwach ten wanneer hij zou weigeren zich deugdelijk te legitimeren. Een Hawk-stelling is nu een maal iets anders dan een op slagplaats van suikerbieten. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÏ7 Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RünlfrAlütioc Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447. NCB rek 230301584 - Rabo rek. 101053738. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN - Zitten we straks met heel ons heb ben en houen in de com puter en kan iedereen die dat wil ons doopceel lichten? Een dergelijke vraag komt bovendrij ven nu 'Den Haag' voor ieder van ons een admi nistratienummer in pet to heeft. De meeste Nederlanders, zo'n tien miljoen mensen, hebben overigens al zo'n in de computer ingevoerd num mer. Daarnaast zit een aan tal persoonsgegevens ook op papier nog in de kaartenbak van de gemeente. Want het zal naar verwachting nog zo'n acht tot tien jaar duren voordat iedere gemeente over is op de computer. Tot dat moment dienen gemeenten een dubbele administraie te voeren en blijft de zoge naamde persoonskaart nog in zwang. Op deze in 1936 ingevoerde kaart staan gegevens als naam, voornaam, geboorte datum, plaats, nationaliteit, beroep, godsdienst, naam echtgenoot, geboortedatum, gemeente en datum huwelijk en gemeente van het huwe lijk. Daarnaast staat met een code aangegeven of men ge bruik maakt van sociale wet ten. Deze persoonskaart gaat - in tegenstelling tot de vóór 1936 bestaande zogenaamde gezinskaart - mee van de wieg tot het graf. Vertrekt men uit een gemeente, dan stuurt de betreffende ge meente deze kaart naar de nieuwe gemeente van inwo ning. Zelf behoudt de ge meente waaruit men ver trekt een fotokopie van de originele persoonskaart. Het gemeentebestuur is bevoegd om inlichtingen te verstrekken uit het bevol- kings- of verblijf register. In ieder geval kan men zelf wel bij zijn gegevens komen. In artikel 91 (van het besluit bevolkingsboekhouding) heet het namelijk dat „eenieder op zijn verzoek na behoorlijke legitimatie inzage wordt ver leend in de gegevens die om trent hem in het bevolkings- of het verblijfregister zijn vermeld". Datzelfde geldt voor het administratienum mer. Dat administratienummer zal bestaan uit tien cijfers, in de combinatie drie-vier-drie. Het nummer is zo samenge steld dat daaruit niets (zelfs geen geboortedatum) is af te lezen. Ofschoon het volgens de wet voorgeschreven per soonskaartenbestand nog zo'n tien jaar zal blijven voortbestaan, zijn veel - en met name de grotere - ge meenten daarnaast overge gaan tot automatisering. Dat is niet in de laatste plaats ge daan om bijvoorbeeld snel te kunnen werken bij verver kiezingen. Maar wat nu nog via pa piertjes gebeurt, zal in de toekomst uitsluitend en al leen via telefoon en computer gebeuren. Betekent dat tege lijkertijd het verlies van pri vacy? Neen, verklaart een woordvoerder van een mid delgrote gemeente, want net als nu zal een bepaalde in stantie slechts bij bepaalde gegevens kunnen. Andere ge gevens, waarmee men niets te maken heeft, worden ge blokkeerd. Dat blijft, aldus de woordvoerder, ook het ge val wanneer straks alles gaat lopen via een Computercen trum. „Waar we beducht voor moeten zijn is dat bestanden via het administratienum mer aan elkaar gekoppeld zouden worden. Dan zou het kunnen gebeuren dat alle ge gevens, van het financieren van een auto en de genoten opleiding tot de belasting die men betaalt en de ziekte die men heeft toe, bij alle moge lijke instanties en personen die daar niets mee te maken hebben, bekend worden". Achter het administratie nummer worden opgeslagen: identificatiegegevens (het administratienummer bij voorbeeld), naamsgegevens, geboortegegevens, burgerlij ke staatgegevens, adresgege vens, oudergegevens en ver wij zingsgegevens (bijvoor beeld afgegeven reispapie- ren). In de brief van staatsse cretaris Van Amelsvoort van Binnenlandse Zaken staat over privacy en beveiliging; „Een belangrijke voorwaar de waaraan een GBA (ge meentelijke bevolkingsadmi nistratie) moet voldoen, is de bescherming van de persoon lijke levenssfeer. Die be scherming moet minstens voldoen aan de waarborgen die gelden bij de huidige be volkingsboekhouding". Daarom gaat de staatsse cretaris ervan uit dat de al gemene wetgeving inzake de bescherming van de persoon lijke levenssfeer eerder aan het parlement wordt aange boden dan het ontwerp voor de GBA-wet. Door Barry Streek LANGA - De Kaappro vincie in Zuid-Afrika, waar de afgelopen week tijdens rellen in de zwarte woonsteden min stens zesentwintig do den zijn gevallen, heeft al jarenlang de reputatie een van de politiek ac tiefste gebieden van het land te zijn. In dit gebied, waar zes mil joen Xhosa wonen, raakten blanken en zwarten aan het einde van de achttiende eeuw voor het eerst met elkaar slaags. Het is de provincie waar ook veel belangrijke Afrikaanse leiders vandaan komen. De provincie dient ook als verbanningsoord voor poli tieke gevangenen die na hun vrijlating de woonsteden in dit gebied gestuurd worden; een maatregel die heeft bij gedragen tot de huidige ex plosieve situatie. Bovendien zorgen de twee 'onafhanke lijke' thuislanden Ciskei en Transkei, die in de Kaappro vincie liggen,voor spannin gen in de zwarte gemeen schap, omdat de Xhosa-spre- kende Afrikanen door het onafhankelijk verklaren van de twee thuislanden hun staatsburgerschap verloren hebben. Economisch gezien is de Kaapprovincie een noodlij dend gebied. De grond is schraal en de recente droogte heeft gezorgd voor een aan zienlijke verslechtering van de omstandigheden. Vijf jaar geleden waar schuwde een rapport van de inlichtingendienst de Zuid- afrikaanse regering dat de leefomstandigheden zo slecht waren dat men een uitbar sting van geweld kon ver wachten. Volgens het rapport was het zeer slecht gesteld met de huisvesting en andere voorzieningen in de 75 zwarte woonsteden van de Kaappro vincie. Naar aanleiding van het rapport benoemde de rege ring toen onmiddellijk een interdepartementale com missie, die tot de conclusie kwam dat er tenminste één miljard gulden nodig zou zijn om „de situatie te normalise ren". De voormalige minister van posterijen, Louis Rive, de man die na de rellen in de zwarte wijk Soweto in Jo hannesburg in 1976 met een plan ter verbetering van de woonsituatie daar kwam, kreeg de opdracht ook een plan op te stellen voor de wij ken in de Kaapprovincie. Vorig jaar pas stemde de regering er mee in om een half miljard gulden in de re novatie van de wijken in de Kaapprovincie te steken. Op het moment dat er be gonnen werd met de uitvoe ring van het Rive-plan, be gonnen echter de eerste on lusten in Cradock, nadat de regering een onderwijzer had ontslagen die geprotesteerd had tegen de slechte condities in de wijk Lingehile. Sinds die tijd is het in de meeste van de 75 zwarte woonwijken voortdurend on rustig geweest. Kort voordat de politie tijdens een begra fenismars in Langa 19 men sen neerschoot, hadden drie uit de Kaapprovincie afkom stige parlementsleden van de Progressieve Federale Partij (PFP) nog gepleit voor een speciale commissie, die de onrust en het geweld in het gebied zou moeten onder zoeken. De drie zeiden zeer verontrust te zijn over het steeds groeiende aantal do den en het vermoeden te heb ben dat het politieoptreden direct of indirect veel slacht offers eist. Op dit moment wordt on- Dominee Alan Boesak wordt het betreden van de zwarte woonwijk Langa be lemmerd door een ge wapende politieman. derzocht welke rol de politie speelt bij de escalatie van de spanningen. „Bepaalde elementen bin nen de politie gedragen zich op een brutale en sadistische manier. Uit de verklaringen blijkt dat het politieoptreden vaak een bestraffend karak ter heeft, in plaats van dat men probeert de vrede en or de te handhaven", aldus Er- rol Moorcroft, een van de drie parlementsleden. Ook de verklaringen die de FPF na de rellen in Langa verzamel de, suggereren dat de politie een van de voornaamste bronnen voor het ontstaan van conflicten in dit gebied vormt. Dit zijn enkele directe oor zaken van het geweld en de gespannen situatie in de Kaapprovincie. Ongetwijfeld bevindt geheel Zuid-Afrika zich in de greep van een groeiende bewustwording van het verband tussen de slechte leefomstandigheden en het systeem van de Zuid- afrikaanse minderheidsrege ring. COPYRIGHT THE GUAR DIAN/DE STEM Door Frans Boogaard en Max de Bok DEN HAAG - „Harde bewijzen moet je mij niet vragen, want die heb ik niet, maar wel een oorzakelijke verkla ring". „Interflug, de Oostduitse 'KLM', is namelijk geen cha ritatieve instelling, en toch voert die de Tamils bij bosjes aan. En zonder nu direct al lerlei complottheorieën te ontvouwen, er moet toch er gens een organisatie zijn die deze Tamils een vliegtuig- stoel bezorgt? En het moet daar bekend zijn, dat asiel zoekers in Nederland, zolang hun aanvraag niet is behan deld, hier kunnen rekenen op een bijstandsuitkering." Het lijkt even de wereld op zijn kop: de PvdA die er bij een centrum-rechts kabinet op aandringt de Tamilstroom uit Sri Lanka, via de DDR en West Duitsland naar Neder land, fors in te dammen. Maar Flip Buurmeijer, min- derhedenspecialist van de PvdA, heeft goede redenen om een strak beleid van de regering te verlangen. Het loopt namelijk flink uit de hand met de Tamils, en dat roept - zowel voor hen als voor het Nederlandse volk - oneindig veel grotere proble men op dan waarvoor een deel van hen nu in eigen land staat. Buurmeijer: „In het gebied waar ik woon (Het oosten van het land, red.) zie je het aan de lopende band. Met ta xi's en bussen worden ze tot vlak voor de grens gebracht door mensen die zeggen: als je nou dat en dat weggetje neemt, dan kom je in Neder land en daar vangen wij je weer op. Je ziet ze dan hier wat zoekend uit de bosjes ko men. De marechaussee, die daar nu wat alerter op is, treft zo regelmatig van die kleine groepjes aan." Het verhaal dat Buurmeij er schetst, op grond van in formatie en nog wat aanvul lende theorieën van zijn kant, is inderdaad te dol om los te lopen. Sri Lankezen die in eigen land de toestellen van Interflug volstoppen. In terflug dat kapitalen ver dient aan deze vluchtelin genstroom. De Bondsrepu bliek, die aan zijn oostkant de best bewaakte grens ter wereld heeft, maar die de Tamils rustig doorlaat op grond van sentimenten over het enige en ondeelbare Duitsland. En dan het mie- Flip Buurmeijer - FOTO DE STEM renpad naar Nederland, dat vriendelijke landje aan de Noordzee met zijn ijzersterke sociale zekerheidsstelsel, waarvan de minister-presi dent het afgelopen jaar met zijn Westduitse collega Kohl zo gezellig heeft zitten bab belen over versoepeling van de controles aan de binnen grenzen (ook tussen Neder land en de Bondsrepubliek) en versterking van de con troles aan de buitengrenzen. In plaats daarvan, zo stelt Buurmeijer (die overigens de grenspassage tussen de twee Duitslanden 'afschuwelijk' vindt), staat het bordje 'Am sterdam' bij wijze van spre ken onderaan de vliegtuig trap op de Oostberlijnse luchthaven. De gevolgen bleven en blij ven niet uit. Het aantal Ta mils in Nederland wordt in middels op ruim 4.000 ge schat, en voor de PvdA is het hoog tijd dat het kabinet de vluchtelingenstroom indamt. Buurmeijer: „Ik zeg daarmee niet dat Nederland geen hu maan vluchtelingenbeleid moet voeren, maar het kan niet zo zijn dat we de lasten van de halve wereld op onze nek nemen. Daar krijgen we problemen mee, want de mensen begrijpen dat niet. En dan creëer je een voe dingsbodem voor vreemde lingenhaat, waarvan alle buitenlanders die hier wonen het slachtoffer worden." De zorg voor een blijvend verantwoord vreemdelingen beleid en het voorkomen van een nieuwe golf van vreem delingenhaat (het voormalige Centrumpartij Kamerlid Janmaat vroeg gisteren over de Tamils al een interpellatie aan) zijn dus twee belangrij ke overwegingen voor Buur meijer snel overleg te vragen, maar er zijn er meer. Het merendeel van de Ta mils komt namelijk in Am sterdam terecht, en wordt daar in no-time gecriminali seerd. Door gebrek aan op vang - de WN, Vereniging voor Vluchtelingenhulp in Nederland, kan het ook alle maal niet aan - vallen ze in verkeerde handen. Ze wor den uitgebuit door pension houders, aan wie ze veel te veel betalen, en ze vallen in handen van drugshandela ren. En daar komt dan nog bij dat ze wel genoeg geld hebben om van te leven, maar weer niet genoeg om de hele dag leuke dingen te doen. Daarmee vraég je om criminalisering." De PvdA, in de persoon van Buurmeijer ook nog maar kort beseffend wat de werkelijke omvang is van het Tamil-probleem, wil nu onmiddellijk na Pasen met de regering uitgebreid over leg. Tot dan staat Buurmeijer volledig achter het kabinets besluit niet zonder meer de Bijstandswet open te stellen, omdat - het klinkt gek in Ne derland - de Tamils nu een maal zoveel geld niet gewend zijn. In de tweede plaats moet er een degelijk opvangbeleid komen, zodat de Sri Lanke zen niet onvoorbereid in han den van huisjesmelkers en drugshandelaren vallen. En in de derde plaats moet het apparaat op Justitie zo danig worden uitgebreid, dat asielaanvragen in een paar maanden in plaats van in een paar jaar kunnen worden af gedaan. Buurmeijer: „Het moet net zo verantwoord ge beuren als nu, maar veel sneller. Anders gaat het net als met de Viëtnamezen: op vangen, spreiden over het land, en ze gaan nooit meer terug." En tenslotte, maar dat zal iets meer tijd kosten, zou Buurmeijer nog graag eens uitgezocht zien wie nu pre cies Sri Lanka verlaten. Buurmeijer: „Zo'n vliegtuig- stoel krijg je niet voor niks, je bent er gauw heel wat geld voor kwijt. Dus zijn het mis schien lang niet allemaal vluchtelingen die het land verlaten, maar ook avontu riers met geld, die denken dat ze nu beter in het westen kunnen zitten. Voor het op zetten van een verantwoord beleid is die wetenschap van groot belang." I ADVERTENTIE) WERELDBEKEND NU OOK IN GOUD Van onze Haagse redactie PEN HAAG - De administra te van verplichtingen die het ministerie van Ontwikke lingssamenwerking in het verleden (tot een bedrag van 1 miljard gulden) aanging is on volledig en onbetrouwbaar. Schriftelijk wordt onvol doende vastgelegd welke pro jecten in aanmerking kome voor een bijdrage. Het 'stuw meer' van beloofde gelden aan derde-wereldlanden is nie' controleerbaar. Dat staat onder andere lezen in het jaarverslag 19 van de Algemene Rekenkame waarin tal van rijksuitgave nauwkeurig onder de lou~ zijn genomen. Volgens de Re leenkamer worden, wat he ministerie van Ontwikke lingssamenwerking betreft, d wettelijke voorwaarden voo de subsidiëring van projecte nauwelijks of niet nageleefd In het 'stuwmeer' (het begrote maar nog niet uitgegeve geld) zitten beloofde bijdrage Rie DEN HAAG (ANP) - Neder land zal ongeveer veertig op vangcentra inrichten voor d menswaardige maar minimal opvang van duizenden uit Sr Lanka gevluchte Tamils. Ze zullen naar wordt ver wacht over een maand of dri beschikbaar zijn. De eerst contracten met pensionbedrij ven zijn hiervoor al afgeslote De betreffende regeling heef minister Brinkman van Wel zijn, Volksgezondheid en Cul tuur woensdag bekend ge maakt. Het kabinet voor dit jaar 2 miljoen gulden beschikbaa gesteld voor de opvang va Tamils. Met de regeling word onder meer beoogd het voo Tamils minder aanlokkelijk maken om naar Nederland t komen. Alle nieuwkomer rond vijftig per dag, gaa rechtstreeks naar de centra. De WD wil de paasvakan tie van de Tweede Kamer, di vrijdag begint, volgende wee onderbreken voor commissi overleg met de regering ov de problemen rond de groeie de stroom Tamil-vluchtelin gen die ons land binnenkom Zie verder pagina Achtergrond HOE DROEVIG het gesteld i de overheidsuitgaven en in departementaaloverleg verlo de parlementaire enquête-c RSV-affaire gepubliceerd ha mers nog maar kort aan de verhalen circuleerden over hun gedegen graaf- en spitw niet doorgedrongen tot de iv Want hoe is het anders te v mer ook in 1984 heel weinig kregen bij haar pogingen de het uitgavenbeleid van de on beteren? De Algemene Rekenkamer Als de Kamer iets ontdekt h bijplaatst gaat er een briefje beeft dan twee maanden de echter dat de bewindslieden nodig hebben om een antwo geworden laksheid frustreert waarom dat college nu beslo gen desnoods zonder minste mee Is dan een eind gekom senheugenis' heeft bestaan. Ook ditmaal worden in weer allerlei departemental minister van Aardenne (Eco 'out gegaan te zijn door tev iecten. Dat geld levert nam nister Korthals Altes (Justiti behandeling van delinquent vatbaar worden beschouwd, bchoo van Ontwikkelingshui nummer gezet omdat zij de f continent heeft omgeturnd in se kunstmestindustrie. Op de departementen rrer rekenkamer niet bijster pop oe gemoedsrust van de bel schappelijke medewerkers v <i|n zeven, resp. elf jaar niet d|e tijd is hun salaris ge »an Justitie: geschorst wege salaris ontvangen (275.000 9sn zodat de man ook nog - yeid Dat is, zeker als je nu oer wordende nationale krui siastingaangifte-biljet - om tr zijn plannen om het we "er uit te breiden tot, onde steun aan bedrijven. Het p~ hcS? slaPen en ministers ebben laten bedotten, zou k maken met die plannen. ®ers hun dat straks maar yen dat de rijksoverheid, in machte minima niet gegar van6!?33' omdraait voordat titrA|gemen Rekenkam m J3'ireePt dat dat kostenbe TTlimaql ontwikkpiri ic

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2