UITBLAZEN
Nummer maakt niet vogelvrij
Onrust in Kaapprovincie
jaren geleden voorspeld
OVERLE
even.
Het loopt uit de hand met de Tamils
25 stuks
Eerst
schieten
DE STEM CC
Haast make
DONDERDAG 28 MAART 1985
ACHTERGROND
T5 PAGINA 0
WET MOET CENTRALE COMPUTERREGISTRA TIE ONMOGELIJK MAKEN
Inzage
Inlichtingendienst: leefsituatie produceert geweld
Bestraffend
BUURMEIJER (PvdA): SNEL BELEID ONTWIKKELEN
Mierenpad
Amsterdam
Maatregelen
DONDERDAG 28 MA
Veertig centra
voor Tamils
EERS T schieten
en dan pas vragen
stellen." Zo ka
rakteriseerde de Ameri
kaanse minister van De
fensie, Casper Weinber
ger, 'de mentaliteit van de
Russische militairen.' Hij
zei dit naar aanleiding van
het doodschieten van een Ame
rikaanse officier door een Rus
sische soldaat. De officier, lid
van een Amerikaanse militaire
missie in de DDR, zou hebben
gespioneerd.
„Hij heeft niets gedaan wat
volgens het akkoord van 1947
niet mocht", zei president Rea
gan in Washington, doelend op
een afspraak tussen Russen en
westelijke geallieerden (Ameri
ka, Engeland en Frankrijk)
waarbij het is toegestaan dat
militairen van alle partijen el-
kaars zönes - aanvankelijk wa
ren dat de bezettingszones - in
specteren, althans erin rondrij
den.
Nu hangt het er maar vanaf
hoe je het begrip spionage
denkt te moeten interpreteren.
NAVO-g eneraals die worden
uitgenodigd oefeningen van het
Warschau Pakt bij te wonen,
geven zeer zeker hun ogen en
oren goed de kost, maar ze zul
len daarom niet van spionage
worden beschuldigd. Het is kij
ken of observeren met toestem
ming.
Wie toestaat dat militairen
van andere mogendheden, in
een militaire functieop het
eigen territorium rondwande
len, kan op z'n klompen aan
voelen dat deze militairen meer
belangstelling zullen hebben
voor de nieuwste tanks en de
opstelling van troepen en raket
ten dan voor de ontwikkeling
van de suikerprijs. Dat geldt
voor de aan ambassades ver
bonden militaire attaché's net
zo goed als voor de leden van
de militaire missies in Oost- en
West-Dui tsland. Die militairen
nemen waar wat ze kunnen en
rapporteren daarover aan hun
superieuren. Je kunt dat eigen
lijk geen spionage noemen.
Aan de andere kant echter
dwingt het de gastheren wel tot
maatregelen om te verhinderen
dat het observeren inderdaad
spioneren wordt. De verleiding
om een stap dichterbij te ko
men om een belangrijk detail
nóg beter te kunnen waarne
men, moet groot zijn wanneer
het je ai is toegestaan in de
buurt van het object te komen.
Er zijn dus grenzen getrokken.
Daarbinnen ligt het 'verboden
gebied'. Verboden gebieden
worden bewaakt. Streng be
waakt zelfs.
James Bond
Nu is er, diplomatiek ge
zien, een groot verschil tussen
een James Bond die een militai
re installatie binnendringt en
een officier van een observeren
de militaire missie die (eventu
eel) een stap te ver gaat. Het
schijnt tot de folklore van de
spionage te horen dat eerstge
noemde gedood mag worden,
maar geldt dat ook voor num
mer twee? De James Bond be
staat officieel niet. Zijn rege
ring weet van niets wanneer hij
wordt gepakt, tenminste: zo
staat het altijd in de spionage
thrillers. Ook in de meer serieu
ze van Le Carré en Deighton.
De officier van de militaire
missie echter is door uniform
en administratie zichtbaar ver
bonden met zijn regering. Hem
te doden wanneer hij over de
schreef gaat, heeft daarom heel
andere gevolgen.
WIM KOCK
Misschien is er iets gebeurd,
heeft de Amerikaanse officier
iets gedaan, waardoor de Rus
sische soldaat die schoot for
meel in zijn recht stond, zoals
de Russen nu zeggen. De jacht-
vüeger die destijds de Koreaan
se Boeing-747 met 269 mensen
aan boord neerschoot, had toen
volgens zijn bazen formeel ook
het recht aan zijn zijde. Het is
misschien wat demagogisch
maar daarom nog niet onlo
gisch dat Weinberger dit af
schuwelijke drama verbond
met de dood van de Ameri
kaanse officier. „Eerst schieten,
dan pas vragen stellen." De
vraag dringt zich inderdaad op
of de Russen misschien een
beetje té trigger-happy zijn.
„Het is een gevaarlijke baan",
zei een anonieme veteraan van
de Amerikaanse militaire mis-
Korporaal
De Russen hebben in West-
Duitsland ook hun militaire
missies. Hun auto's zijn een bij
na alledaags verschijnsel in de
gebieden waar NAVO-oefenin-
gen plaatsvinden en veelbe
zochte gebieden zijn ook de
gordels van geleidewapens te
gen vliegtuigen. Ik heb bij be
zoeken aan de geleide wapens
opstellingen van de Nederland
se luchtmacht zelf meermalen
de auto's van de Sovjet-missie
gezien. Eén keer stond zo'n
auto verlaten langs de weg. De
korporaal die het busje be
stuurde, waarin ik meereed,
meldde de aanwezigheid van de
auto, via zijn mobilofoon, aan
de veiligheidsofficier.
Het gaat de Russen daar
niet zozeer om het doorgron
den van de geheimen die een
Hawk-omhulsel omvat als wel
om oefenprocedures, paraat
heid etc. Daarom werkt er ook
een legertje van under cover
agenten die via gesprekjes met
militairen in het café proberen
bij te houden hoe het ts gesteld
met de paraatheid van het on
derdeel en welke veranderingen
in procedures er plaatshebben.
Instructies
De instructies die de Neder
landse militairen hebben met
betrekking tot de Russen - en
die naar ik aanneem in over
eenstemming zijn met de in
structies die ook de militairen
van de andere bondgenoten
hanteren - zijn zeer strikt. In
feite is het verboden zelf op te
treden tegen leden van de Sov
jet-missie. Ze mogen niet wor
den aangehouden, tegengehou
den of teruggestuurd. Geweld
is helemaal uit den boze. Het
enige wat de militair te doen
staat is onmiddellijk zijn veilig
heidsofficier in te lichten.
Deze instructies gelden ook
wanneer Sovjet-militairen zich
in 'verboden gebied' bevinden.
Pas wanneer een Rus daadwer
kelijk zou inbreken of zou pro
beren een militaire installatie
binnen te dringenwachten hem
krachtiger tegenmaatregelen
dan enkel een telefoontje naar
de veiligheidsoffcier. Maar der
gelijke maatregelen kan ook
een bevriende officier verwach
ten wanneer hij zou weigeren
zich deugdelijk te legitimeren.
Een Hawk-stelling is nu een
maal iets anders dan een op
slagplaats van suikerbieten.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÏ7
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag
Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
RünlfrAlütioc
Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447.
NCB rek 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Van een onzer verslaggevers
NIJMEGEN - Zitten we
straks met heel ons heb
ben en houen in de com
puter en kan iedereen
die dat wil ons doopceel
lichten? Een dergelijke
vraag komt bovendrij
ven nu 'Den Haag' voor
ieder van ons een admi
nistratienummer in pet
to heeft.
De meeste Nederlanders,
zo'n tien miljoen mensen,
hebben overigens al zo'n in
de computer ingevoerd num
mer. Daarnaast zit een aan
tal persoonsgegevens ook op
papier nog in de kaartenbak
van de gemeente. Want het
zal naar verwachting nog
zo'n acht tot tien jaar duren
voordat iedere gemeente over
is op de computer. Tot dat
moment dienen gemeenten
een dubbele administraie te
voeren en blijft de zoge
naamde persoonskaart nog
in zwang.
Op deze in 1936 ingevoerde
kaart staan gegevens als
naam, voornaam, geboorte
datum, plaats, nationaliteit,
beroep, godsdienst, naam
echtgenoot, geboortedatum,
gemeente en datum huwelijk
en gemeente van het huwe
lijk. Daarnaast staat met een
code aangegeven of men ge
bruik maakt van sociale wet
ten.
Deze persoonskaart gaat -
in tegenstelling tot de vóór
1936 bestaande zogenaamde
gezinskaart - mee van de
wieg tot het graf. Vertrekt
men uit een gemeente, dan
stuurt de betreffende ge
meente deze kaart naar de
nieuwe gemeente van inwo
ning. Zelf behoudt de ge
meente waaruit men ver
trekt een fotokopie van de
originele persoonskaart.
Het gemeentebestuur is
bevoegd om inlichtingen te
verstrekken uit het bevol-
kings- of verblijf register.
In ieder geval kan men zelf
wel bij zijn gegevens komen.
In artikel 91 (van het besluit
bevolkingsboekhouding) heet
het namelijk dat „eenieder op
zijn verzoek na behoorlijke
legitimatie inzage wordt ver
leend in de gegevens die om
trent hem in het bevolkings-
of het verblijfregister zijn
vermeld". Datzelfde geldt
voor het administratienum
mer.
Dat administratienummer
zal bestaan uit tien cijfers, in
de combinatie drie-vier-drie.
Het nummer is zo samenge
steld dat daaruit niets (zelfs
geen geboortedatum) is af te
lezen.
Ofschoon het volgens de
wet voorgeschreven per
soonskaartenbestand nog
zo'n tien jaar zal blijven
voortbestaan, zijn veel - en
met name de grotere - ge
meenten daarnaast overge
gaan tot automatisering. Dat
is niet in de laatste plaats ge
daan om bijvoorbeeld snel te
kunnen werken bij verver
kiezingen.
Maar wat nu nog via pa
piertjes gebeurt, zal in de
toekomst uitsluitend en al
leen via telefoon en computer
gebeuren. Betekent dat tege
lijkertijd het verlies van pri
vacy?
Neen, verklaart een
woordvoerder van een mid
delgrote gemeente, want net
als nu zal een bepaalde in
stantie slechts bij bepaalde
gegevens kunnen. Andere ge
gevens, waarmee men niets
te maken heeft, worden ge
blokkeerd. Dat blijft, aldus
de woordvoerder, ook het ge
val wanneer straks alles gaat
lopen via een Computercen
trum.
„Waar we beducht voor
moeten zijn is dat bestanden
via het administratienum
mer aan elkaar gekoppeld
zouden worden. Dan zou het
kunnen gebeuren dat alle ge
gevens, van het financieren
van een auto en de genoten
opleiding tot de belasting die
men betaalt en de ziekte die
men heeft toe, bij alle moge
lijke instanties en personen
die daar niets mee te maken
hebben, bekend worden".
Achter het administratie
nummer worden opgeslagen:
identificatiegegevens (het
administratienummer bij
voorbeeld), naamsgegevens,
geboortegegevens, burgerlij
ke staatgegevens, adresgege
vens, oudergegevens en ver
wij zingsgegevens (bijvoor
beeld afgegeven reispapie-
ren).
In de brief van staatsse
cretaris Van Amelsvoort van
Binnenlandse Zaken staat
over privacy en beveiliging;
„Een belangrijke voorwaar
de waaraan een GBA (ge
meentelijke bevolkingsadmi
nistratie) moet voldoen, is de
bescherming van de persoon
lijke levenssfeer. Die be
scherming moet minstens
voldoen aan de waarborgen
die gelden bij de huidige be
volkingsboekhouding".
Daarom gaat de staatsse
cretaris ervan uit dat de al
gemene wetgeving inzake de
bescherming van de persoon
lijke levenssfeer eerder aan
het parlement wordt aange
boden dan het ontwerp voor
de GBA-wet.
Door Barry Streek
LANGA - De Kaappro
vincie in Zuid-Afrika,
waar de afgelopen week
tijdens rellen in de
zwarte woonsteden min
stens zesentwintig do
den zijn gevallen, heeft
al jarenlang de reputatie
een van de politiek ac
tiefste gebieden van het
land te zijn.
In dit gebied, waar zes mil
joen Xhosa wonen, raakten
blanken en zwarten aan het
einde van de achttiende eeuw
voor het eerst met elkaar
slaags. Het is de provincie
waar ook veel belangrijke
Afrikaanse leiders vandaan
komen.
De provincie dient ook als
verbanningsoord voor poli
tieke gevangenen die na hun
vrijlating de woonsteden in
dit gebied gestuurd worden;
een maatregel die heeft bij
gedragen tot de huidige ex
plosieve situatie. Bovendien
zorgen de twee 'onafhanke
lijke' thuislanden Ciskei en
Transkei, die in de Kaappro
vincie liggen,voor spannin
gen in de zwarte gemeen
schap, omdat de Xhosa-spre-
kende Afrikanen door het
onafhankelijk verklaren van
de twee thuislanden hun
staatsburgerschap verloren
hebben.
Economisch gezien is de
Kaapprovincie een noodlij
dend gebied. De grond is
schraal en de recente droogte
heeft gezorgd voor een aan
zienlijke verslechtering van
de omstandigheden.
Vijf jaar geleden waar
schuwde een rapport van de
inlichtingendienst de Zuid-
afrikaanse regering dat de
leefomstandigheden zo slecht
waren dat men een uitbar
sting van geweld kon ver
wachten. Volgens het rapport
was het zeer slecht gesteld
met de huisvesting en andere
voorzieningen in de 75 zwarte
woonsteden van de Kaappro
vincie.
Naar aanleiding van het
rapport benoemde de rege
ring toen onmiddellijk een
interdepartementale com
missie, die tot de conclusie
kwam dat er tenminste één
miljard gulden nodig zou zijn
om „de situatie te normalise
ren". De voormalige minister
van posterijen, Louis Rive, de
man die na de rellen in de
zwarte wijk Soweto in Jo
hannesburg in 1976 met een
plan ter verbetering van de
woonsituatie daar kwam,
kreeg de opdracht ook een
plan op te stellen voor de wij
ken in de Kaapprovincie.
Vorig jaar pas stemde de
regering er mee in om een
half miljard gulden in de re
novatie van de wijken in de
Kaapprovincie te steken.
Op het moment dat er be
gonnen werd met de uitvoe
ring van het Rive-plan, be
gonnen echter de eerste on
lusten in Cradock, nadat de
regering een onderwijzer had
ontslagen die geprotesteerd
had tegen de slechte condities
in de wijk Lingehile.
Sinds die tijd is het in de
meeste van de 75 zwarte
woonwijken voortdurend on
rustig geweest. Kort voordat
de politie tijdens een begra
fenismars in Langa 19 men
sen neerschoot, hadden drie
uit de Kaapprovincie afkom
stige parlementsleden van de
Progressieve Federale Partij
(PFP) nog gepleit voor een
speciale commissie, die de
onrust en het geweld in het
gebied zou moeten onder
zoeken. De drie zeiden zeer
verontrust te zijn over het
steeds groeiende aantal do
den en het vermoeden te heb
ben dat het politieoptreden
direct of indirect veel slacht
offers eist.
Op dit moment wordt on-
Dominee
Alan Boesak
wordt het
betreden
van de
zwarte
woonwijk
Langa be
lemmerd
door een ge
wapende
politieman.
derzocht welke rol de politie
speelt bij de escalatie van de
spanningen.
„Bepaalde elementen bin
nen de politie gedragen zich
op een brutale en sadistische
manier. Uit de verklaringen
blijkt dat het politieoptreden
vaak een bestraffend karak
ter heeft, in plaats van dat
men probeert de vrede en or
de te handhaven", aldus Er-
rol Moorcroft, een van de
drie parlementsleden. Ook de
verklaringen die de FPF na
de rellen in Langa verzamel
de, suggereren dat de politie
een van de voornaamste
bronnen voor het ontstaan
van conflicten in dit gebied
vormt.
Dit zijn enkele directe oor
zaken van het geweld en de
gespannen situatie in de
Kaapprovincie. Ongetwijfeld
bevindt geheel Zuid-Afrika
zich in de greep van een
groeiende bewustwording
van het verband tussen de
slechte leefomstandigheden
en het systeem van de Zuid-
afrikaanse minderheidsrege
ring.
COPYRIGHT THE GUAR
DIAN/DE STEM
Door Frans Boogaard
en Max de Bok
DEN HAAG - „Harde
bewijzen moet je mij
niet vragen, want die
heb ik niet, maar wel
een oorzakelijke verkla
ring".
„Interflug, de Oostduitse
'KLM', is namelijk geen cha
ritatieve instelling, en toch
voert die de Tamils bij bosjes
aan. En zonder nu direct al
lerlei complottheorieën te
ontvouwen, er moet toch er
gens een organisatie zijn die
deze Tamils een vliegtuig-
stoel bezorgt? En het moet
daar bekend zijn, dat asiel
zoekers in Nederland, zolang
hun aanvraag niet is behan
deld, hier kunnen rekenen op
een bijstandsuitkering."
Het lijkt even de wereld op
zijn kop: de PvdA die er bij
een centrum-rechts kabinet
op aandringt de Tamilstroom
uit Sri Lanka, via de DDR en
West Duitsland naar Neder
land, fors in te dammen.
Maar Flip Buurmeijer, min-
derhedenspecialist van de
PvdA, heeft goede redenen
om een strak beleid van de
regering te verlangen. Het
loopt namelijk flink uit de
hand met de Tamils, en dat
roept - zowel voor hen als
voor het Nederlandse volk -
oneindig veel grotere proble
men op dan waarvoor een
deel van hen nu in eigen land
staat.
Buurmeijer: „In het gebied
waar ik woon (Het oosten
van het land, red.) zie je het
aan de lopende band. Met ta
xi's en bussen worden ze tot
vlak voor de grens gebracht
door mensen die zeggen: als
je nou dat en dat weggetje
neemt, dan kom je in Neder
land en daar vangen wij je
weer op. Je ziet ze dan hier
wat zoekend uit de bosjes ko
men. De marechaussee, die
daar nu wat alerter op is,
treft zo regelmatig van die
kleine groepjes aan."
Het verhaal dat Buurmeij
er schetst, op grond van in
formatie en nog wat aanvul
lende theorieën van zijn
kant, is inderdaad te dol om
los te lopen. Sri Lankezen die
in eigen land de toestellen
van Interflug volstoppen. In
terflug dat kapitalen ver
dient aan deze vluchtelin
genstroom. De Bondsrepu
bliek, die aan zijn oostkant
de best bewaakte grens ter
wereld heeft, maar die de
Tamils rustig doorlaat op
grond van sentimenten over
het enige en ondeelbare
Duitsland. En dan het mie-
Flip Buurmeijer
- FOTO DE STEM
renpad naar Nederland, dat
vriendelijke landje aan de
Noordzee met zijn ijzersterke
sociale zekerheidsstelsel,
waarvan de minister-presi
dent het afgelopen jaar met
zijn Westduitse collega Kohl
zo gezellig heeft zitten bab
belen over versoepeling van
de controles aan de binnen
grenzen (ook tussen Neder
land en de Bondsrepubliek)
en versterking van de con
troles aan de buitengrenzen.
In plaats daarvan, zo stelt
Buurmeijer (die overigens de
grenspassage tussen de twee
Duitslanden 'afschuwelijk'
vindt), staat het bordje 'Am
sterdam' bij wijze van spre
ken onderaan de vliegtuig
trap op de Oostberlijnse
luchthaven.
De gevolgen bleven en blij
ven niet uit. Het aantal Ta
mils in Nederland wordt in
middels op ruim 4.000 ge
schat, en voor de PvdA is het
hoog tijd dat het kabinet de
vluchtelingenstroom indamt.
Buurmeijer: „Ik zeg daarmee
niet dat Nederland geen hu
maan vluchtelingenbeleid
moet voeren, maar het kan
niet zo zijn dat we de lasten
van de halve wereld op onze
nek nemen. Daar krijgen we
problemen mee, want de
mensen begrijpen dat niet.
En dan creëer je een voe
dingsbodem voor vreemde
lingenhaat, waarvan alle
buitenlanders die hier wonen
het slachtoffer worden."
De zorg voor een blijvend
verantwoord vreemdelingen
beleid en het voorkomen van
een nieuwe golf van vreem
delingenhaat (het voormalige
Centrumpartij Kamerlid
Janmaat vroeg gisteren over
de Tamils al een interpellatie
aan) zijn dus twee belangrij
ke overwegingen voor Buur
meijer snel overleg te vragen,
maar er zijn er meer.
Het merendeel van de Ta
mils komt namelijk in Am
sterdam terecht, en wordt
daar in no-time gecriminali
seerd. Door gebrek aan op
vang - de WN, Vereniging
voor Vluchtelingenhulp in
Nederland, kan het ook alle
maal niet aan - vallen ze in
verkeerde handen. Ze wor
den uitgebuit door pension
houders, aan wie ze veel te
veel betalen, en ze vallen in
handen van drugshandela
ren. En daar komt dan nog
bij dat ze wel genoeg geld
hebben om van te leven,
maar weer niet genoeg om de
hele dag leuke dingen te
doen. Daarmee vraég je om
criminalisering."
De PvdA, in de persoon
van Buurmeijer ook nog
maar kort beseffend wat de
werkelijke omvang is van
het Tamil-probleem, wil nu
onmiddellijk na Pasen met
de regering uitgebreid over
leg.
Tot dan staat Buurmeijer
volledig achter het kabinets
besluit niet zonder meer de
Bijstandswet open te stellen,
omdat - het klinkt gek in Ne
derland - de Tamils nu een
maal zoveel geld niet gewend
zijn.
In de tweede plaats moet
er een degelijk opvangbeleid
komen, zodat de Sri Lanke
zen niet onvoorbereid in han
den van huisjesmelkers en
drugshandelaren vallen.
En in de derde plaats moet
het apparaat op Justitie zo
danig worden uitgebreid, dat
asielaanvragen in een paar
maanden in plaats van in een
paar jaar kunnen worden af
gedaan. Buurmeijer: „Het
moet net zo verantwoord ge
beuren als nu, maar veel
sneller. Anders gaat het net
als met de Viëtnamezen: op
vangen, spreiden over het
land, en ze gaan nooit meer
terug."
En tenslotte, maar dat zal
iets meer tijd kosten, zou
Buurmeijer nog graag eens
uitgezocht zien wie nu pre
cies Sri Lanka verlaten.
Buurmeijer: „Zo'n vliegtuig-
stoel krijg je niet voor niks, je
bent er gauw heel wat geld
voor kwijt. Dus zijn het mis
schien lang niet allemaal
vluchtelingen die het land
verlaten, maar ook avontu
riers met geld, die denken dat
ze nu beter in het westen
kunnen zitten. Voor het op
zetten van een verantwoord
beleid is die wetenschap van
groot belang."
I ADVERTENTIE)
WERELDBEKEND
NU OOK IN GOUD
Van onze Haagse redactie
PEN HAAG - De administra
te van verplichtingen die het
ministerie van Ontwikke
lingssamenwerking in het
verleden (tot een bedrag van 1
miljard gulden) aanging is on
volledig en onbetrouwbaar.
Schriftelijk wordt onvol
doende vastgelegd welke pro
jecten in aanmerking kome
voor een bijdrage. Het 'stuw
meer' van beloofde gelden aan
derde-wereldlanden is nie'
controleerbaar.
Dat staat onder andere
lezen in het jaarverslag 19
van de Algemene Rekenkame
waarin tal van rijksuitgave
nauwkeurig onder de lou~
zijn genomen. Volgens de Re
leenkamer worden, wat he
ministerie van Ontwikke
lingssamenwerking betreft, d
wettelijke voorwaarden voo
de subsidiëring van projecte
nauwelijks of niet nageleefd
In het 'stuwmeer' (het begrote
maar nog niet uitgegeve
geld) zitten beloofde bijdrage
Rie
DEN HAAG (ANP) - Neder
land zal ongeveer veertig op
vangcentra inrichten voor d
menswaardige maar minimal
opvang van duizenden uit Sr
Lanka gevluchte Tamils.
Ze zullen naar wordt ver
wacht over een maand of dri
beschikbaar zijn. De eerst
contracten met pensionbedrij
ven zijn hiervoor al afgeslote
De betreffende regeling heef
minister Brinkman van Wel
zijn, Volksgezondheid en Cul
tuur woensdag bekend ge
maakt.
Het kabinet voor dit jaar 2
miljoen gulden beschikbaa
gesteld voor de opvang va
Tamils. Met de regeling word
onder meer beoogd het voo
Tamils minder aanlokkelijk
maken om naar Nederland t
komen. Alle nieuwkomer
rond vijftig per dag, gaa
rechtstreeks naar de centra.
De WD wil de paasvakan
tie van de Tweede Kamer, di
vrijdag begint, volgende wee
onderbreken voor commissi
overleg met de regering ov
de problemen rond de groeie
de stroom Tamil-vluchtelin
gen die ons land binnenkom
Zie verder
pagina Achtergrond
HOE DROEVIG het gesteld i
de overheidsuitgaven en in
departementaaloverleg verlo
de parlementaire enquête-c
RSV-affaire gepubliceerd ha
mers nog maar kort aan de
verhalen circuleerden over
hun gedegen graaf- en spitw
niet doorgedrongen tot de iv
Want hoe is het anders te v
mer ook in 1984 heel weinig
kregen bij haar pogingen de
het uitgavenbeleid van de on
beteren?
De Algemene Rekenkamer
Als de Kamer iets ontdekt h
bijplaatst gaat er een briefje
beeft dan twee maanden de
echter dat de bewindslieden
nodig hebben om een antwo
geworden laksheid frustreert
waarom dat college nu beslo
gen desnoods zonder minste
mee Is dan een eind gekom
senheugenis' heeft bestaan.
Ook ditmaal worden in
weer allerlei departemental
minister van Aardenne (Eco
'out gegaan te zijn door tev
iecten. Dat geld levert nam
nister Korthals Altes (Justiti
behandeling van delinquent
vatbaar worden beschouwd,
bchoo van Ontwikkelingshui
nummer gezet omdat zij de f
continent heeft omgeturnd in
se kunstmestindustrie.
Op de departementen rrer
rekenkamer niet bijster pop
oe gemoedsrust van de bel
schappelijke medewerkers v
<i|n zeven, resp. elf jaar niet
d|e tijd is hun salaris ge
»an Justitie: geschorst wege
salaris ontvangen (275.000
9sn zodat de man ook nog -
yeid Dat is, zeker als je nu
oer wordende nationale krui
siastingaangifte-biljet - om
tr zijn plannen om het we
"er uit te breiden tot, onde
steun
aan bedrijven. Het p~
hcS? slaPen en ministers
ebben laten bedotten, zou
k maken met die plannen.
®ers hun dat straks maar
yen dat de rijksoverheid, in
machte minima niet gegar
van6!?33' omdraait voordat
titrA|gemen Rekenkam
m J3'ireePt dat dat kostenbe
TTlimaql ontwikkpiri ic