BOEKEN Speels verhaal over vrouw als natuurkracht Met Fritjof Capra naar een nieuwe samenleving Tom Sawyer en Huckleberry Finn zijn springlevend KiWBBJikFN rekent ing iorm qNDERDAG 28 MAART 1985 laren HILVERSUM 3 'HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 Twee maal John Updike „Slauerhoff leeft nog steeds, juist bij de jeugd van vandaag", galmt Gabriël Smit in 1961. De dichter- auteur Jan Jacob Slauerhoff (1898-1936) wordt nog altijd gre tig gelezen. Ik denk niet dat het alleen de jeugd is die terug grijpt naar de romans en naar de gedichten van Slauerhoff, maar dat doet niets af aan de opmerkelijke be langstelling die Slauerhoff ook bij de jeugd van vandaag nog oproept. Opstellen over proza gebundeld |je zo langzamerhand laten schrijven" Iweninge, tekstschrijver T1 T2 |ng hier niet mee ak- ord. Hij hield vast aan oorspronkelijke zin. Als lie zou worden geschrapt, pu hij al zijn interview- lagmenten uit de serie te- ugtrekken. Ken laatste poging tot Iverleg met De Jong lever- Ie een concept-tekst op waarin ook ander voorma- jge leidende figuren uit de aroepwereld kritisch frorden besproken. De IVRO ging ook met deze tkst niet akkoord. 'laak J De makers van de serie, neke Hilhorst, Koos jlroen en Hetty Eybers fjllen de zes uur durende cumentaire, na een ne- atieve uitkomst van het esprek met de AVRO-di- pctie, in het archief zien brdwijnen. De serie, waar Imiddels tonnen in gein- esteerd zijn, is eigendom bn de AVRO en kan dus let, zonder toestemming an de directie, aan een Jidere omroep verkocht Porden. 1 Het gedrag van AVRO- brichter Vogt in de oorlog brgde eerder al voor ru- Aoer in Hilversum. In de- fmber 1984 kwamen de nkse fracties van de Hil- prsumse gemeenteraad in pt geweer tegen plannen pn B en W om een stand- eld van de in 1973 over men Vogt op te richten, lok het voormalig verzet beerde toen tegen de op- Ichting omdat Vogt in de prlog een pro-Duitse hou- Ing zou hebben aangeno- len. 1-30 Nws. 11.33 Kijk op kunst. 11.58 purspiein 5. 12.00 035-284555. perheidsvoorl.: 12.16 Uitzending or de landbouw. NOS: 12.26 Me- voor land- en tuinb. 12.30 Nws. tO: 12.36 AVRO's radiojourn. 100 Nws. 13.10 AVRO's sportpa- Irama. 13.30 Nws. 13.33 Hersen- Imnastiek. 14.00 In de wandel ingen (14.30 Nws). 15.00 De burge feester is jarig (15.30 Nws). VOO: 100 Nieuwsradio (16.30, 17.30 Nws 118.00 Nws). 19.00 Veronica sport. DS: 20.00 Nws. 20.03 Op de rand In het recht. 22.30 Nws. NCRV: 135 Hier en Nu. 20.45 Leerspiegel. lOO Waken en dromen ier heel uur nws. TROS: 7.03 De vermoutshow. 9.03 De Hugo van ïlderenshow. 11.03 De polderpop- rade. 12.03 50 Pop of een envelop. 03 TROS top 50 show. NOS: 18.04 avondspits. TROS: 19.02 De Ne- rlandstalige top tien. 20.02 Ferry aat's soulshow. 22.02-24.00 De el- e en cd-show. ^RA: 07.00 Opmaat (8.00 Nws). >0 De strijkkwartetten van Schu- rt (5). 9.40 Pierre Boulez 60 jaar. oderne muz. 11.10 Radio Kame- rk. 12.00 Operette: Berliner Luft. 3RO: 13.00 De beweging. Met om: 00 Nws. 13.02 Muziekaktualitei- 14.30 De wandelende tak: Te- muziek uit Koerdistan. 16.00 >t Portret: Bertus van Lier. 18.00 vs. 18.02 De tafel van IV. 19.30 De itste beweging. Met om: 19.30 ïziek van nu. 20.30 Jazz live. )S: 22.00 Muziek uit Middeleeu- en Renaissance. 22.30 Ak- ord. Vandaag: Croydon School's isic Center for Wind Orchestra. 00 Musica Nova. )S: 9.03 NOS-sportief. 9.25 Wa- standen. RVU: 9.30 Alleen op 5. 1.: Alleen en sexualiteit. KRO: 30 KRO scheepspraat. 10.10 Ge en met hart en handen (herh.). 40 Pluim van de maand. 10.55 stt.moet je horen: De Rode ïoentjes. 11.07 Bidden, gewoon ?n (10). 11.20 Switch on-26 •rh.). VARA: 17.30 Radioweek- d op donderdag. Met: Bericht het Koninkrijk (herh.). 17.55 >1 en wee (herh.) PP: 18.20 Uit- iding van de WD, VARA: 18.30 chtruim. NOS: 19.00 Nws. voor itenlanders (19.00 Turks. 19.10 rbers. 19.20 Marokkaans-Ara- ch. 19.30 Spaans). Teleac: 19.40 rkse vrouwen projekt (22), herh- 10 Engels in het basisonderwijs 20.40 Cadcam (16). 21.10 Follow II (54), herh. Jan Jacob Slauerhoff. Door Dirk Vellenga Sinds de boeken van de productieve Amerikaanse schrijver John Updike in Nederland door Villa in Weesp worden uitgegeven, en dus niet meer door Meulenhoff, zit er weer schot in de vertalingen en heeft de Updike-liefhebber hier het gevoel dat hij een beetje bij blijft. In korte tijd verschenen bij Villa Rabbit is rijk' en 'De witte wijven van Eastwick'. Vooral het tweede boek is een verrassing. Het is bekend dat Updike hoofd personen creëert die totaal van elkaar verschillen, compleet met een bijpas send en tot in details uitge werkt universum. Het lijkt haast ondenkbaar dat Rabbit', de Marples en Bech door dezelfde auteur zijn ontworpen en toch is het zo. In 'De witte wijven van Eastwick' gaat John Updike nog een stapje ver der, hij beschrijft de we reld via de ogen van drie vrouwen. Het verhaal speelt zich af in het kustplaatsje East wick in de staat Rhode Is land. Het is een soort Pey ton Place, met exentrieke dorpelingen, een kerk in het midden en een krant met anderhalve redacteur. Drie vrouwen, Alexandra, Jane en Sukie ontmoeten elkaar regelmatig en vor men een merkwaardig verbond. Ze zijn alledrie gescheiden en lokken ver schillende mannen in hun bed. Bovendien beschikken ze over bovennatuurlijke gaven. De drie dames laten on weer losbarsten, verande ren tennisballen in eieren en plagen vrouwen die las tig zijn. Bij de thee worden betoveringen bedacht, die steeds ingrijpender gevol gen blijken te hebben. Do minee Ed Parsley, die vreemd ging met één van Je drie 'heksen', neemt plots de benen met een hippie-meisje. De eindre dacteur van 'The Eastwick Word', Clyde Gabriel, ver moordt zijn twistzieke vrouw en hangt zich daar na op. Ondertussen is een New Yorker, een zekere Darryl Van Home, in tastwick komen wonen, in oen kast van een huis aan fle oceaan. Het drietal Werpt zich op hem en in de riante badkamer van de man zinken ze met z'n vie- ren Weg in heerlijke or giën. j.tij deze speelse roman updikes commentaar op feminisme? Woorden 's emancipatie, discrimi- atie en chauvinisme ko en in het boek niet voor. e witte wijven van East- is in ieder geval een «rouwenboek. Woorden zi? ^I^tie W®1 gebruikt, Jn 'moederkracht' en mysterie en vrou- lit e'd', de drie specia- i n van de Alexandra, Jane en Sukie. mannen in Eastwick 'ti stakkers, die hun ontlopen en troost ,,en dij de heksen. Als lent vrouwen hma ta re ff' bundelen, vormen rp„ tjzersterk verbond. Van hem zegt dan ook: loer ut.n ziJn waardeloze tien, maar uiteinde- John Updike. FOTO VILLA lijk worden we ze de baas, omdat we meer kunnen verduren. Een vrouw kan meer leed doorstaan dan welke man dan ook". John Updike mengt zich niet in discussies rond de positie van de vrouw in on ze maatschappij. Hij plaatst zijn verhaal aan het eind van de jaren zes tig, toen occultisme en mystiek echt in waren en beschrijft de vrouwen als machtige wezens, die veel dichter bij de natuur krachten leven dan man nen, ja, eigenlijk zelf na tuurkrachten zijn. Een lofzang op de vrouw als natuurverschijnsel? Of juist een kat in de richting van feministen die de na tuur ontkennen? Het aar dige is dat John Updike aan zijn boek een verras send slot geeft. Omdat je de plot van een thriller niet verraadt zal ik daar verder over zwijgen. Hij maakt in ieder geval duidelijk dat de (boven)natuurlijke krach ten van de drie vrouwen slim worden gebruikt dooreen man. Een man die geen vermogens heeft zelf te creëren, maar wel het talent heeft de energie van anderen te mobiliseren. Updike blijft ongrijp baar, grinnikend achter zijn schrijfmachine. Hij is speels en plagerig, het ver haal lijkt losjes, maar de greep van de schrijver ver slapt nooit. Alleen John Updike kan een Peyton Place-story zo boeiend en verrassend op papier ze- ten. Updike is een schrijver die werkt met vaste lijnen en structuren. Dat bewijst hij ook in deel drie van de Rabbit-trilogie, 'Rabbit is rijk'. Deel één, 'Rabbit, run' speelde in de benau wende Eisenhower-tijd, deel twee, 'Rabbit redux' in de tumultueuze jaren zes tig. Nu is de hoofdpersoon, Harry Angstrom (alias Rabbit) de baas geworden van de Toyota-garage van zijn schoonfamilie. De ner veuze Harry heeft het ge maakt, hij lijkt zowaar ge lukkig. Het is een boek over de beroemde 'mid-life crisis'. Harry wordt geconfron teerd met de koppigheid van zijn volwassen zoon Nelson, die moet trouwen, en aan de andere kant met verschillende sterfgevallen om hem heen. Er duikt een meisje op dat zijn dochter zou kunnen zijn. Met 'Rab bit is rijk' heeft John Up dike opnieuw een stuk mo derne geschiedenis in kaart gebracht. John Updike: 'De witte wijven van Eastwick'. Uitg. Villa, prijs 32,50 John Updike: 'Rabbit is rijk'. Uitg. Villa. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Gerard van Herpen Misschien is het wel correc ter om vast te stellen dat jon geren van alle tijden veel van zichzelf in Slauerhoff herken nen in zijn grilligheid, zijn hunkering naar vrijheid, naar avontuur, naar een waarach tig leefpatroon en in 'zijn ver zet tegen de alledaagsheid van het menselijk bestaan'. De mensen in zijn romans hebben het contact met hun eigen lo- katie verloren en proberen hun betrekkelijke geluk uit in een samenleving, die zich on derwerpt aan wat het noodlot de mensen te genieten en te lijden overlaat. Max Schuchart noemde hem 'de rotspartij in het keurig on derhouden tuintje van de Ne derlandse letterkunde'. Uit de heruitgaven van zijn proza en poëzie, maar ook uit een rijk aantal publikaties over persoon en werk van Slauerhoff blijkt dat deze lite raire varensgezel in de jaren tachtig nog volop in de be langstelling staat. Actueel be wijs van die aandacht is de verschijning van een nieuwe bloemlezing uit opstellen, die Critici blijven bezig met 'souvereine vent' Slauerhoff in de loop der jaren over het proza van Slauerhoff zijn ge schreven. Dirk Kroon, dezelf de die Slauerhoff in 1981 te kende in 'Vraaggesprekken en herinneringen' en die in 1982 publikaties over diens poëzie bundelde, heeft nu bij BZZT6H een groot aantal op stellen verzameld onder de titel 'Maar toen het lag ont dekt, leek het verraad'. Een poëtische titel voor een pro zaïsch boek, dat met Noten en Aanvullingen, Bronvermel ding en registers samengesteld lijkt te zijn voor de literaire pluizers van Nederland en na tuurlijk ook voor de echte Slauerhoff-freaks. Centrum Uit de keuze van de publi katies over Slauerhoff blijkt al wel hoe de literatuurkritiek na vijftig jaar nog altijd niet is uitgestudeerd op het merk waardige verschijnsel dat Slauerhoff heet. Dat is te meer verwonderlijk, omdat Slauer hoff niet meer dan vijf grote prozawerken heeft geschre ven. Dirk Kroon vertelt in zijn inleiding dat mensen die het vroegere werk over Slauerhoff willen bestuderen, steeds va ker op de koffie komen, omdat die opstellen vaak niet be waard zijn gebleven. Met eni ge afgunst constateert Dirk Kroon het belang van een Ar chief en Museum zoals de Vla mingen daar in Antwerpen over beschikken. Hij heeft voor zijn nuttige verzamel werk veel steun ondervonden van Kees Lekkerkerker, de man die wel eens 'de posthume secretaris van Slauerhoff' wordt genoemd. Dirk Kroon schrijft in zijn inleiding dat hij zich bij de sa menstelling van deze dikke bloemlezing ook heeft bekom merd om de behoefte aan ver dieping bij de niet-professio- nele belangstellenden. Het klinkt misschien tamelijk eigenwijs tegenover een man, die. zo gewetensvol naar Slauerhoff op zoek is geweest, maar toch had hij er juist ter- wille van die 'doorsnee-lezer' goed aangedaan als hij een duidelijker beeld had gescha pen van de verschillen tussen spontane en secundaire kritie ken. Het verschil tussen 'he dendaagse' kritiek en die van tijdgenoten van Slauerhoff had in deze bloemlezing wel iets systematischer in beeld gebracht mogen zijn. Het on derscheid naar 'invalshoek' is, hoewel ook van belang, aan zienlijk minder interessant dan die door de tijd bepaalde benadering. Onderscheid Wat mij wel mateloos ergert is dat de samensteller het ken nelijk beneden zijn literaire stand heeft gevonden om in dit boek een korte biografie met vermelding van tijdstippen en werken van Slauerhoff op te nemen. Aan alles is gedacht in dit boek: de bronvermelding geeft exact aan uit welke tijd schriften of kranten de opstel len zijn geplukt en in welk jaar de artikelen zijn geschre ven. Dan had een korte ver melding van leven en werk er ook nog wel bij gekund. Daar waar de tijdsfactor in de beoordeling van het werk van Slauerhoff een zo belang rijk historisch gegeven is, mag het verwonderlijk wonden ge noemd dat boven de afzonder lijke hoofdstukken niet de jaartallen van publikatie zijn genoemd. De lezer zou dan on middellijk hebben kunnen zien wie tijdgenoot van Slauerhoff is geweest en wie niet. Meer aanmerkingen zou ik al lezend niet kunnen en ook niet willen maken, want de verzameling literaire opstellen geeft een heel veelzijdig beeld van de kritiek op het „onne- derlandse fenomeen Slauer hoff". Waarschuwing Het eerste wat opvalt in die kritieken is dat Slauerhoff weliswaar bedenkingen op roept van ethische aard of dat hem soms, zoals door Ter Braak en Jan Campert, ver weten wordt onverzorgd met de taal om te gaan, maar voor- en tegenstanders zijn het vu rig met elkaar eens over de uitzonderlijkheid van het schrijftalent van Slauerhoff en over de verrassende kracht van zijn proza. Dirk Kroon heeft gelukkig ook werk opge nomen van figuren die de lezer voor Slauerhoff willen waar schuwen. 'Het Verboden Rijk' bijvoorbeeld werd door Jan N. in De Maasbode (r.k.) van 1 april 1933 (de datum vergoedt weer veel) 'een meeslepend boek' genoemd, maar toch vond hij, naar de normen van die tijd, dat het boek niet in handen van jonge amateurs diende te komen. Door de overname van bij dragen van Albert Helman valt een tamelijk grote ver wantschap (in vervreemding) op tussen Helman en Slauer hoff. Dat is een opvallend ver schijnsel in de vooroorlogse Nederlandse lettertuin. Een anonymus die in 1930 een artikel voor het Nieuws blad voor het Noorden schreef, waarschuwde de auteur voor diens gebrek aan stijl, maar hij gaf toe dat Slauerhoff on mogelijk een onbeduidend schrijver kon worden ge noemd. Vent De beste karakteristiek van Slauerhoff's prozawerk las ik bij Anton van Duinkerken in diens bespreking van 'Het Verboden Rijk' in het toenma lige r.k. dagblad 'De Tijd' van 21 mei 1930. Van Duinkerken spreekt zijn bewondering uit voor Slauerhoff, onderkent diens 'superieure lusteloos heid', maar stelt zonder enige aarzeling vast dat aan dit boek van Slauerhoff 'alles vent is'. „De vorm, die nergens even-, wicht vindt, gehoorzaamt zeer dienstvaardig aan de wille keur van de souvereine vent", schrijft Van Duinkerken. Ik vind dat de meest treffende karakteristiek die ik in dit boek heb gevonden. Het is ook een typering die er blijk van geeft de mens achter de schrij ver goed te hebben gade gesla gen. Er is ook na de oorlog onein dig veel over Slauerhoff als dichter en als romancier ge schreven. Dat in dit boek bij dragen voorkomen van Lek kerkerker, C.J. Kelk en van Max Schuchart ligt voor de hand, dat het indrukwekkende krante-artikel van Kees Ver heul (NRC 6-2-1976) 'Het ac cent van de waarachtigheid' eveneens in deze bloemlezing voorkomt, geeft al wel aan dat Dirk Kroon met gevoel voor smaak te werk is gegaan. Dirk Kroon: 'Maar toen het lag ontdekt, leek het verraad', Opstellen over het proza van J. Slauerhoff. Uitgeverij BZZTöH, 's-Gravenhage. Prijs ƒ.65,- Door Wim van Leest DE samenleving staat op een keerpunt. Dat is tenminste de strekking van het boek 'Het keerpunt' van de Ame rikaan Fritjof Capra en Ca- pra is er de man niet naar loze beweringen te doen. Zijn boekwerk is een uiterst nauwgezet gedocumenteerd en gefundeerd relaas van vorderingen van de huidige wetenschap, de tekortko mingen ervan, de raakvlak ken met mystieke opvattin gen en de schets van een nieuw westers maatschap pijbeeld. 'Het keerpunt' is een moeilijk boek. Moeilijk om dat Capra je bijvoorbeeld kennis laat maken met de 'geheimen' van de quantum- mechanica, de leer van de elementaire deeltjes, en de werking daarvan gaat vaak je normale bevattingsver mogen te boven. Toch is dat begrijpen van die quantum- mechanica een vereiste, want aan de hand van de ontdekkingen op dat gebied zet Capra zijn betoog op om te komen tot een nieuwe, ecologische samenleving. Volgens Capra komen de nieuwe inzichten van ge noemde quantummechanica aardig in de buurt van de opvattingen, die in verschil lende mystieke tradities le ven. Er blijkt op een bepaald moment geen verschil te be staan tussen de samenhang van subatomaire deeltjes en de samenhang der dingen, zoals die in een duizenden jaren oud boek als de Chine se 'I Tjing' wordt verkon digd. Dat de quantummechani ca zo ver is kunnen komen met zijn onderzoek heeft volgens Capra alles te ma ken met het los laten van de benadering van de natuur kunde volgens de richtlijnen van Descartes en Newton. De door die figuren gepo neerde stellingen, dat het heelal een machine is, die met de precisie van een uur werk zijn gang gaat, en dat er een volstrekte scheiding is tussen lichaam en geest, is door die nieuwe inzichten volstrekt achterhaald. Op een bepaald moment gebeu ren er in het atomaire ni veau zaken, die niet vanuit dat uurwerk-principe te verklaren zijn. In de leer van de elementaire deeltjes is men erachter gekomen, dat op het allerkleinste ni veau vormen van bewust zijn meespelen, die niet van uit de traditionele natuur kunde uitgelegd kunnen worden. De quantumfysici komen tegenwoordig steeds vaker tot uitspraken, die meer te maken hebben met filosofie dan met natuur kunde. Daarnaast stelt Capra dat 300 jaar denken volgens Newton en Descartes tot heeft gevolg gehad dat de mens doordrongen is ge raakt van een bepaalde ma nier van redeneren. Dat is steeds redeneren naar on derdelen van het geheel en niet redenerend met het ge heel als uitgangspunt. New ton en Descartes hebben een analytisch denken tot gevolg gehad, waar de quantum- theorie nu op een synthese is uitgekomen. Dat analytische denken heeft de mens volgens Capra behoorlijk aangetast. Capra neemt achtereenvolgens biologie, medische weten schap, psychologie en econo mie onder de loep en stelt dat deze takken van de we tenschap met volstrekt ach terhaalde begrippen werken en daardoor keer op keer te beperkt blijken om de zich thans aandienende werke lijkheid te kunnen bevatten. Capra komt in het tweede deel van zijn boek met een pleidooi voor een zogenaam de holistische benadering van het leven. Capra legt uit dat er tussen alles een onlos makelijke samenhang be staat en dat, wil je een pro bleem oplossen, je ook moet kijken waar mee dat pro bleem zo al raakvlakken heeft. In geval van ziekte bijvoorbeeld moet je niet al leen naar het lichamelijke aspect van die ziekte kijken, maar ook naar de geestelijke consequenties of oorzaken ervan. Met alleen een pro bleem oplossen kom je er volgens Capra niet; je moet ook de oorzaken en de uit werking ervan naar andere gebieden aanpakken. 'Het keerpunt' is een warm pleidooi voor een eco logische benadering van het leven op aarde. Capra be schouwt de aarde als een le vend geheel, dat met respect benaderd dient te worden. Hij is dan ook een fel tegen stander van zaken als kern energie, de zich tot een in dustrie ontwikkelende me dische wetenschap en groot schalige industrie en hij is een pleitbezorger van decen tralisatie, van integratie van alternatieve en traditionele geneeswijzen in de medische wetenschap, op de leest van Jung geschoeide psychologie en van zonne-energie. Een zeer belanrijke rol is volgens Capra weggelegd voor het feminisme. De feministische beweging ziet hij als de gro te drijvende kracht van de toekomst. 'Het keerpunt' laat op de lezer een de overweldigende indruk achter. Capra's boek is op sommige momenten niets minder dan een open baring en zijn warme plei dooi voor een anders opge zette maatschappij bevat volop waardevolle aankno pingspunten. Wie zoekt naar argumenten om de huidige westerse samenleving te veroordelen, zal in 'Het keerpunt' massa's aanwij - zingen vinden waarom het hier niet klopt en hoe het anders kan. Óf Capra's op lossing de juiste is, is niet eens zo belangrijk. Zijn boek is een aanzet tot een andere manier van denken en een uitdaging om op weten schappelijke manier de wes terse waarden bezien en zo nodig herzien. Fritjov Capra: 'Het keerpunt'. Uitgeverij Contact, prijs :.49,50. Door Marij ke Lukacs Als je 11-jarige buurjongen je ongevraagd meedeelt dat hij op het moment zowat het allerbeste boek aan het lezen is dat hij tot nu toe ooit gele zen heeft, dan vraag je na tuurlijk welk boek dat is. „Tom Sojjer", zegt-ie. Dat is een uitstekende uitspraak voor het boek 'Tom Sawyer" van de Amerikaanse schrij ver Mark Twain. Hij heeft het uit de bibliotheek en laat het zien: een dikke pil van bijna 240 bladzijden, uitge geven door Lannoo-Tielt in 1976, met illustraties van de Tsjech Janusz Grabianski. Het ziet eruit zoals een jon gensboek eruit moet zien: dik, veel gelezen, lekker gro te letters en veel plaatjes. „Waarom vind je 't zo goed?" vraag ik. „Ömdat-ie zoveel beleeft!" luidt het antwoord, ,,'t Spannendst vind ik als-ie piraat is, dan is-ie weggelopen thuis en gaat zwemmen op 'n eiland en dan komt er storm!". „Heb je 't al uit?" „Nee, nog 30 bladzijden. Goeie boeken lees ik langzaam, daar ben ik zuinig op. Een 11-jarige jongen uit 1985, die 'n boek dat meer dan 100 jaar oud is zowat het spannendst vindt dat hij ooit heeft gelezen. Hoe kan dat? Ik haal het uit de jeugdbi bliotheek, samen met 'De avonturen van Huckeleber- ry Finn', het andere be roemd geworden boek van Mark Twain, dat hij precies 100 jaar geleden schreef. Huckeleberry Finn... Ik her inner me opeens wat Wim Hofman, schrijver van min stens drie bekroonde kin derboeken, tijdens een inter view tegen me zei: „Huck Finn! Toen ik dat boek gele zen had wou ik ook met een vlot weg, de Westerschelde op! Hij doet dingen die 'n Nederlandse jongen nooit doet. Hij zakt met 'n vlot de Mississippi af, ontmoet 'n weggelopen negerslaaf. Er komen in dat boek opsom mingen voor van wat-ie al lemaal in z'n zak had, prachtig vond ik dat!". Twee getuigenissen die er niet om liegen. Jammer dat ik die boeken vroeger zelf niet gelezen heb. Ze waren wel te krijgen in de bieb, maar werden vrijwel alleen door jongens gelezen. Meis jes vochten om 'Rossy dat krantenkind' van An Rut gers van der Loeff. Nu, der tig jaar later, sla ik Tom Sa wyer open en lees een troos tend voorwoord van de schrijver zelf: „Ofschoon mijn boek voornamelijk be doeld is voor jongens en meisjes, hoop ik dat het ook gelezen zal worden door mannen en vrouwen, want het is ook mijn bedoeling volwassenen er op aangena me wijze aan te herinneren hoe zij zelf eens waren, hoe zij voelden en dachten en praatten en met wat voor dwaze ondernemingen zij zich soms bezighielden". Ik begin te lezen, aan één stuk door, tot ik het uit heb. Eerst Tom Sawyer, dan Huckleberry Finn. Mijn buurjongen en Wim Hofman hadden gelijk! Mark Twain heeft 100 jaar geleden boe ken geschreven, die nooit verouderen en die nooit zul len vervelen. In Tom Sa wyer beschrijft hij een 12- jarige jongen, die opgroeit bij zijn tante in een dorp in Missouri. Braaf is hij niet; Met zijn vriend Huckleberry beleeft hij bloedstollende avonturen: ze worden piraat op een eiland, maken een middernachtelijke moord mee op een kerkhof en vin den enorme schatten in een grot. Tussen de bedrijven door heeft Tom wél begrip voor de zorgen van tante Polly en hij offert zich edel moedig op voor een vrien dinnetje. In 'De avonturen van Huckleberry Finn' vlucht Huck voor zijn dronken va der. Op een eiland ontmoet hij een weggelope negers laaf, Jim. Samen zakken ze op een vlot de Mississippi af, op zoek naar een staat waar Jim vrij zal zijn. De avontu ren van Tom, Huck en Jim zijn op zichzelf al spannend genoeg om de boeken in één ruk uit te lezen. De kogels vliegen Huck om de oren en de dooien vallen bij bosjes. Maar er is méér dat deze boeken zo goed maakt. Ik heb er 'n poosje over moeten nadenken wat dat nu precies is. Nu weet ik het. Net als al le écht goede kinderboeken schrijvers neemt Mark Twain kinderen serieus. Dat doet Astrid Lindgren, dat doet Annie M.G. Schmidt en dat doet Theo Thijssen ais hij Kees de jongen schrijft (waar ik af en toe aan moet denken bij het lezen van Mark Twain). Deze schrij vers zijn hun eigen kinder jaren niet vergeten. Ze zijn niet vergeten dat kinderen dikwijls een haarscherp be sef hebben van wat goed is Tom, Huck en Jim uit 'Huckleberry Finn', getekend door Guida Joseph. en wat niet - dat gaat soms lijnrecht in tegen de heer sende moraal. En dat ze ook veel meer kunnen dan vol wassenen wel eens aanne men (zegt Astrid Lindgren). Dat is het! Daarom zijn Tom Sawyer en Huckleberry Finn zo springlevend! En dan blijft natuurlijk het feit dat je je na het lezen van die boeken een enorme sufferd voelt. Omdat je niet onmiddellijk vit je stoel springt om 400 kilometer stroomopwaarts te varen met een vlot, terwijl de ko gels je om de oren vliegen. Mark Twain: 'De avontu ren van Tom Sawyer' en 'De avonturen van Huckleberry Finn' - Uitgeverij Het Spec trum. In de serie 'Beroemde avonturen' (bewerkt) ƒ9,90. In de serie 'Prisma klassiek (volledige vertaling) ƒ14,90 en ƒ19,90. Leeftijd: aUe, van af 11 jaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 17