UITBLAZEN
'Angst is een slechte raadgever'
Samen staan we sterker,
maar wel zonder de ander
Bloei videospelletjes helpt ontwikkeling SDI
KABINi
Abvaka
niet mei
koste kc
korting h
IJle
klanken
AMSTERDAMSE HOOGELAAR: CONSUMPTIE MOET GROEIEN
even
WOENSDAG 27 MAART 1985
ACHTERGROND5
BODE (FNV) EN DE VRIES (VNZ) STRIJDEN OM VOORZITTERSCHAP ZIEKENFONDSEN
Onbeslist
Onhaalbaar
WOENSDAG 27 F
lubbers
Snel nota
PHILIPS HER
IN WOONTUS
Mevrouw Ros.
De naam roept
geen weerstand op.
Sommige namen doen dat
wel. Die van mevrouw
Ros aanvankelijk niet.
Maar dat verandert snel.
Mevrouw Ros blijkt
Weesp op stelten te heb
ben gezet omdat ze niet goed
kan slapen.
Weesp is zo'n plaats waar je
niet komt tenzij je er nadrukke
lijk moet zijn. Weesp klinkt
naar industrie. Tenminste, dat
vond ik altijd, leder maakt zo
zijn eigen beelden. Een paar
jaar geleden moest ik echt in
Weesp zijn en ik vond het een
verrassend aardig stadje. Ook
de weg erheen, langs de Vecht,
kan ik aanbevelen voor een zo
merse voorjaarsdag. Sindsdien
lees ik alles over Weesp. M'n
oog hoeft maar op het woordje
Weesp in de krant te vallen en
ik lees het hele artikeltje uit.
Veel tijd kost dat niet want
Weesp haalt zelden de landelij
ke pers. Ik kom ook niet veel te
weten wat de moeite van het
onthouden waard is, maar
dankzij die gewoonte weet ik
nu toch maar wat mevrouw
Ros heeft uitgespookt.
In de toren van de Grote
Kerk in de Nieuwstraat te
Weesp zit een carillon. Je kunt
het van de straat af zien want
de klokken hangen open en
bloot in de 'lantaarn' van de to
ren, vlak onder de kroon. Al
drie eeuwen strooit dit carillon
zijn ijle klanken uit over de om
geving. Dat doen namelijk alle
carillons: hun zilveren of ijle
klanken uitstrooien over vaak
slaperige stadjes. Ruim een jaar
geleden kwam mevrouw Ros in
het centrum wonen, dicht in de
buurt van de Grote Kerk. Het
carillon, dat ook 's-nachts de
uren welluidend aftelde, was
mevrouw Ros al spoedig een
doorn in het oog. En wat doet
een mondige burger met een
doorn in het oog vandaag de
dag? Hij of zij komt in actie.
Hcirde actie desnoods. Zo ook
mevrouw Ros.
Actie voeren tegen kerk
klokken is niet alledaags. Kerk
klokken produceren decibels,
maar ze verspreiden ook bood
schappen. Vroeger waren we
ons daar misschien wat meer
van bewust. Vóór de uitvinding
van de loeiende toeters die de
BB nu nog maandelijks uitpro
beert, waren het de klokken die
de burgers waarschuwden voor
naderend onheil. De klokken
riepen de brandweer op en
meldden de dood van een me
demens. In het dorp waar ik
opgroeide werkte dat zeer ef
fectief. Zodra de klok iemands
dood verkondigde, trad de in
formele dorps-tamtam in wer
king en binnen een half uur
wist iedereen wie de ongelukki
ge was.
Maar klokken kondigden
ook feesten aan. Onvergetelijk
zijn de klokken van Paaszater
dag, het jubelende sein dat de
vastentrommeltjes geopend
konden worden. Alleen het
grootste feest van deze eeuw, de
bevrijding, konden ze niet be
geleiden. Ze waren weggehaald
door de bezetter of lagen onder
het puin van de opgeblazen of
in elkaar geschoten torens.
Misschien dat het de hemelter
gende schanddaden, de klok
ken toen aangedaan, zijn ge
weest die de voedingsbodem
hebben gevormd voor mijn stil
le sympathie voor klokken en
carillons.
Ik ben altijd blij geweest
binnen het bereik van kerk
klokken te wonen. Een paar
jaar geleden logeerden er gas
ten in ons huis, mensen die zelf
op een afgelegen heuveltop
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimmiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimi
WIMKOCK
woonden. Op de zondagmor
gen kwamen ze lyrisch aan het
ontbijt. Gewekt door onze
kerkklokken. Charming! De
lightful! Het deed ze nota bene
aan thuis denken. Aan een
English Sunday morning Ik was
daar een beetje trots op. Alsof
ik de klokken zelf had opge
hangen.
Ook al slaap ik meestal
door hun gebeier heen; bij een
zondagmorgen hoort voor mij
nog steeds klokgelui. Misschien
zou ik juist wakker worden als
op een zondagmorgen de klok
ken zwegen, zoals ik vroeger
aan boord van een schip wak
ker werd wanneer 's-nachts
plotseling het blazend geraas
van de ventilatoren stilviel.
Een carillon is de overtref
fende trap in de hoog verheven
wereld van klokken, klepels en
galmgaten. Een bezit om trots
op te zijn. Het is na de oorlog
nog een tijdje een soort rage ge
weest om zich carillons aan te
schaffen. Niet alleen voor ker
ken, maar meer nog voor stad
huizen, winkelcentra en zelfs
bedrijven. Op koninginnedagen
was het feestelijk getingel niet
van de lucht.
Het kón wel eens een beetje
teveel worden. Toen de krant
nog in de binnenstad gevestigd
was, vlak onder de toren van de
Grote Kerk, heb ik de beiaar
dier ook wel eens vervloekt. El
ke dinsdag- en vrijdagmorgen,
wanneer de markt gehouden
werd, strooide hij zijn carillon
klanken uren lang uit over de
menigte tussen de kramen. Dat
vrolijkte de boel op. Maar mij
haalden de oud-vaderlandse
wijsjes uit mijn concentratie. Er
zijn wel momenten geweest dat
ik - mentaal althans - in staat
zou zijn geweest het carillon
met toren en al te slopen. Maar
met de hinderwet in de hand
naar het stadhuis lopen om de
beiaardier het zwijgen op te
leggen? Nee, daar zou het ver
stand weer aan te pas hebben
moeten komen en dan was ik
allicht tot inkeer gekomen.
Bij mevrouw Ros te Weesp
is het anders gegaan. Zich be
roepend op de milieu-wetge
ving en niet opzij gaand voor
een vloedgolf van boze tele
foontjes van stadgenoten, heeft
mevrouw Ros een proces op
gang gebracht waarbij deskun
digen al aan het licht hebben
weten te brengen dat een caril
lon een hmderwetplichtige in
richting is. Het luiden van klok
ken en carillons kan met een
beroep op de hinderwet vrij ge
makkelijk worden verhinderd,
zo is ook in de Raad van State
al eens geconcludeerd. Vrijwel
niemand heeft er ooit aan ge
dacht kerkklokken en carillons
in verband te brengen met de
hinderwet, maar dat zal - vrees
ik - veranderen, want de erva
ringen met het klaag-wezen le
ren dat er overal wel mevrou
wen Ros zitten te wachten tot
ze in actie kunnen komen.
De beiaardiers zijn gewaar
schuwd: hinderwetvergunning
aanvragen vóór al die mevrou
wen Ros wakker worden!
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
j 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8 30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje «076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30tot21.30uur®076-236394/236911.)
Rdnbrolstioc
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5 PAGINA 2
Door Pieter-Jan Dekkers
DE komende weken moet het kabinet enkele in
grijpende besluiten nemen over de bezuinigingen
dit en volgend jaar. Ondanks miljardenmeevallers
vindt schatkistbewaarder Ruding dat het tempo
waarin het begrotingstkort van de overheid moet
worden teruggebracht niet mag verslappen en dat
derhalve niet te ontkomen valt aan extra bezuini
gingen.
Maar omdat geen enkele
regeringspartij het zich in
een verkiezingsjaar kan per
mitteren de buikriem van de
burger nog verder aan te ha
len vindt het CDA bijvoor
beeld dat het volgend jaar
maar eens uit moet zijn met
extra ombuigingen en dat
ook niet meer gekort mag
worden op de sociale uitke
ringen.
De andere regeringspartij,
de VVD, is minder scrupu
leus en houdt mèt CDA'er
Ruding onverkort vast aan
extra bezuinigingen. Het eco
nomisch herstel mag het ka
binet geen zand in de ogen
strooien. De WD is niet bang
voor de verkiezingen volgend
jaar, omdat de partij de tot
nu toe geconstateerde econo
mische opleving vrijwel ge
heel op het conto van het ka
binet en dus dat van de WD
wil bijschrijven (wat zacht
gezegd nogal pretentieus is
gezien de internationale ont
wikkeling en de afhankelijk
heid van Nederland van het
buitenland).
Om toch enigszins tege
moet te komen aan de electo
rale vrees bij het CDA zijn
minister Ruding en de WD
bereid de voor 1986 geplande
extra bezuinigingen naar vo
ren te halen zodat volgend
jaar met zo'n 300 miljoen gul
den kan worden volstaan.
Een kniesoor die in de ver
kiezingsstrijd nog moeilijk
doet over zo'n gering bedrag.
Het kabinet en de WD
weigeren in te gaan op de
vraag of het financieringste
kort van de overheid in een
tijd van economisch opleving
wel zo snel moet worden te
ruggebracht als in de miljoe
nennota 1985 is vastgesteld.
Er gaan steeds meer stem
men op het wat rustiger aan
te doen, niet zozeer om de
kiezer niet al te veel tegen
zich in het harnas te jagen (al
zal dat de overweging van
menige politicus zijn) maar
veeleer vanwege het positie
ve effect dat een dergelijke
koerswijziging op de econo
mie zou kunnen hebben.
Het kabinet baseert zijn
opvatting op de stelling dat
er de afgelopen jaren teveel
geconsumeerd is terwijl de
investeringen inzakten en de
internationale economie door
een diep dal ging. Bovendien
gelooft minister Ruding dat
het grote financieringstekort
op den duur tot een 'ramp' zal
leiden omdat het betalen van
rente en aflossen van staats
leningen een steeds groter
deel van de overheidsuitga
ven opslorpen.
De Amsterdamse hoogle
raar openbare financiën prof.
dr. L. F. van Muiswinkel is
het daar niet mee eens. Hij
vindt angst een slechte raad
gever en bepleit een geleide
lijker verlaging van het fi
nancieringstekort van de
overheid.
Hij wijst op de enorme
werkloosheid in Nederland
die hoger is dan in vrijwel al
le andere westerse industrie
landen. CDA en WD kunnen
dan nog zo hoog van de toren
blazen als het het economisch
Ruding
'ramp'
herstel ter sprake komt, feit
is dat het regeringsbeleid tot
nu toe vrijwel geen positief
effect heeft gehad op de
werkloosheid.
Het oude medicijn - meer
winst, meer werk - lijkt
vooralsnog niet te werken en
alternatieve werkgelegen
heidsplannen (korter wer
ken, deeltijdbanen) helpen
maar weinigen van de 800.000
werklozen aan de
lag.
Volgens Muiswinkel blijft
het aantal werklozen onaan
vaardbaar hoog omdat de to
tale produktie nauwelijks
toeneemt. De uitvoer blijft
groeien maar de binnenland
se produktie laat het als ge
volg van het gevoerde kabi
netsbeleid volledig afweten.
De economie zou zich volgens
Muiswinkel heel wat beter
ontwikkelen als groeiende
export zou worden onder
steund door een groeiende
binnenlandse vraag. Alleen
dan bestaat de kans dat de
werkloosheid belangrijk af
neemt.
Er is in de jaren zeventig
het nodige misgegroeid. De
consumptie bijvoorbeeld
steeg veel sneller dan de in
vesteringen. Daardoor slokte
de consumptie een steeds
groter deel van de nationake
koek op. Het kabinet vreest
dat elke groei van de con
sumptie nu die scheve ver
houding tussen comsumptie
en investeringen weer zal
herstellen.
Maar dat is, zegt Muiswin
kel met verontschuldigingen,
flauwe kul. Voor dit jaar
wordt gerekend op een groei
van de investeringen met
pakweg 5 procent, en dat is
dan uitsluitend te danken
aan de groei van de export.
De consumptie kan dit jaar
met een procentje toenemen,
waardoor het verschil tussen
beiden groot blijft.
Zou de consumptie dit jaar
stijgen met bijvoorbeeld 2,5
procent dan lokt dat extra
investeringen uit van op de
binnenlandse markt gerichte
bedrijven. Het zou wel eens
zo kunnen zijn dat de totale
investeringen een stuk hoger
uitvallen dan de 5 procent die
het kabinet raamt. Het ver
schil met de consumptie blijft
dan vrijwel gelijk aan wat
Ruding in zijn Miljoenennota
1985 raamt.
Op deze manier blijft de
doelstelling van het kabinet
overeind, maar zal de werk
gelegenheid extra groeien,
omdat vooral de bedrijven op
de binnenlandse markt voor
veel nieuwe banen kunnen
zorgen. Muiswinkel voorspelt
in dat geval een sterkere da
ling van de werkloosheid dan
waar het kabinet op mikt.
Maar zoals gezegd, iedere
gedachte aan een lichte sti
mulering van de consumptie
wordt door Ruding afgekapt
gezien het verleden. Terwijl
de situatie van vandaag toch
geheel anders is als die in de
jaren zeventig: een aantrek
kende wereldhandel, een ge
matigde loonontwikkeling,
herstellende bedrijfswinsten,
geen explosieve groei van de
collectieve uitgaven (inte
gendeel), werknemers wen
telen nauwelijks meer iets af
en automatische, prijsverho
gende koppelingen als de
prijscompensatie bestaan
(feitelijk) nauwelijks meer.
In de jaren zeventig waren
grote loonstijgingen, een bij
na onbeheerste groei van de
overheidsuitgaven en de so
ciale uitkeringen en het in
zakken van de wereldhandel
verantwoordelijke voor de
slechte positie waarin we nu
zitten. Het stimuleren van de
consumptie toen had een
averechts effect: dure werk
gelegenheidsplannen leidden
uiteindelijk tot honderddui
zenden extra werklozen.
De oorzaken van toen (stij
gende lonen en uitkeringen,
miljarden extra overheids
uitgaven en een inzakkende
wereldhandel) zijn vandaag
weggenomen en daarom ver
wacht Muiswinkel wel veel
positieve effecten van een
beperkte consumptiegroei.
Ook wat betreft de rente
lasten laat Ruding zich vol
gens Muiswinkel door onge
fundeerde angst leiden. De
minister vreest dat door een
niet snel terugbrengen van
het financieringstekort van
de overheid de rentelasten
tot een 'rampzalige' hoogte
zullen oplopen.
Maar wat is een 'rampzali
ge' hoogte, vraagt Muiswin
kel zich af. Nergens in de
Miljoenennota geeft Ruding
aan wat een aanvaardbare
rentelast voor het rijk is (uit
gedrukt in procenten van het
nationaal inkomen) en welke
normen de bewindsman stelt
inzake de financieringsbe
hoefte van het rijk is hele
maal onduidelijk.
Ruding is bang dat stijgen
de rentelasten andere rijks
uitgaven zullen verdringen.
Dat kan best waar zijn maar
het tegendeel is dat ook, zegt
Muiswinkel. Als de rente
daalt wordt de ruimte voor
andere rijksuitgaven groter,
stijgt de rente dan moeten die
uitgaven weer wat 'inleve
ren'. Dat is normaal in het
huidige financiële systeem.
Muiswinkel is het met Ru
ding eens dat het financie
ringstekort van de overheid
te groot is. Wil men dat te
rugdringen dan moet men
het goede argument daarvoor
gebruiken namelijk dat het
tekort aanzienlijk is gestegen
boven wat struktureel aan-
bvaardbaar wordt genoemd.
Als Ruding als belangrijkste
argument te hoge rentelasten
er bij sleept laat hij zich lei
den door angst, aldus Muis
winkel. En dat is nog steeds
de slechtste raadgever.
CULEMBORG - Twee
heren, op de grens van
de VUT, bestreden el
kaar dezer dagen op re
solute maar beschaafde
wijze in een achter
zaaltje in Culemborg.
Inzet van de woordelijke
kloppartij is het voorzit
terschap van de Vereni
ging van Nederlandse
Ziekenfondsen (VNZ).
Dit 'hobby-baantje' komt
volgende maand vrij als H.J.
Anbeek afhaakt. In de run
ning voor de opvolging zijn
de algemeen secretaris van
de VNZ, Jaap de Vries (62) en
FNV-vice-voorzitter Her
man Bode (60). Het Culem-
borgse twistgesprek mocht
gelden als 'opwarmer' voor
volgende maand.
Beide kandidaten zijn eni
ge tijd geleden door het be
stuur van de VNZ voorge
dragen en maken in theorie
een gelijke kans op benoe
ming. Toch mag worden aan
genomen dat de 'bureauman'
De Vries de beste papieren
heeft. Niet alleen hebben veel
meer ziekenfondsen hem
voorgedragen (15 vóór De
Vries, 4 vóór Bode), maar de
FNV-man Bode gedraagt
zich in ziekenfondsland te
vaak als de spreekwoordelij
ke olifant in de porseleinkast.
Zijn rondborstige manier
van spreken wordt steevast
begeleid door gemompel uit
Zeist.
Bode gaf er deze week
blijk van weinig hoop te heb
ben op zijn uitverkiezing.
„Moet een zestigjarige nog
voorzitter worden?", vroeg
hij zichzelf af en antwoord
de: „nee, dat moet niet per
se". Om vervolgens de waar
de van zijn kandidaatstelling
tot minimale proporties te
rug te brengen: „Als er bij de
FNV niet de regeling had be
staan dat je met 60 wegmoet
had geen haar op mijn hoofd
erover gepiekerd naar de
VNZ te gaan".
De Vries' persoonlijke
aanprijzing klonk toch wat
aanlokkelijker voor de zie
kenfondsen: „Ik ben vanaf
het begin van de VNZ alge
meen secretaris en met veel
plezier. Als ik me als voorzit
ter nog nuttig kan maken,
dan doe ik dat graag".
De ontmoeting De Vries-
Bode eindigde onbeslist, zoals
dat meestal gaat met dit
soort tweegesprekken. De
echte overwinning van de
wedstrijd lijkt toch al niet
meer uit handen van De
Vries te slaan. Bode kon
daarom in Culemborg de
klassieke vete eens flink uit
meten tussen de 'rode' FNV
en de bedaagde VNZ - waar
een ruim confessioneel ach
terland niet vreemd aan is.
„De VNZ heeft goede
ideeën, maar durft die niet
De Vries 'bu
reauman.
- foto archief de stem
helder en duidelijk uit te
dragen. Den Haag wordt
voortdurend uitgenodigd
voorstellen te doen die in
strijd zijn met de belangen
van de verzekerden". Om
zijn gelijk te onderstrepen
haalde Bode de gang van za
ken rond de medicijnenk
naak aan. „De VNZ is altijd
daartegen geweest. Dat is een
goede zaak, maar dan kun je
het niet maken om zelf vor
men van eigen bijdrage voor
te stellen, als blijkt dat de re
geringspartijen de knaak
doorzetten".
De VNZ stelde verleden
jaar - in een poging te redden
wat er te redden was - voor
de knaak te vervangen door
een bijdrage van 1,25 onder
gelijktijdige beperking van
de hoeveelheid medicijnen
per voorschrift. Wat Bode
vooral wilde zeggen is dat
een club als de VNZ voor op
positie tegen kabinetsbeleid
aansluiting moet zoeken bij
de vakbonden; onder het
motto: samen staan we ster
ker.
De Vries ging niet echt in
op die kritiek, maar zette de
aanval in op de FNV door de
al jaren slepende ruzie over
de volksverzekering weer
eens op te rakelen.
Hij verweet de FNV de uit
breiding van de volksverze
kering te hebben gefrus
treerd door het onderste uit
de kan te eisen. Volgens De
Vries was de stelllingname
van de VNZ veel realisti
scher, maar werd die onhaal
baar door de opstelling van
de FNV.
De VNZ heeft in het verle
den herhaaldelijk voorge
steld de AWBZ (Algemene
Wet Bijzondere Ziektekos
ten) - waar allerhande zeer
dure zaken inzitten - uit te
breiden met de 'eerste lijn'
(zeg maar: de huisarts, apo
theek e.d.). De FNV heeft zich
daar steeds tegen verzet, om
dat niet de eerste lijn, maar
de 'tweede lijn' (ziekenhui
zen, specialisten e.d.) daar
voor in aanmerking zouden
komen. Dat zijn de geldver-
slinders en als je die in de
volksverzekering onder
brengt dan heb je de kop van
de kosten te pakken. De rest
is daarna veel minder ingrij
pend.
Het verzet van de VNZ te
gen deze marsroute vertoont
nogal wat overeenkomst met
dat van de echte tegenstan
ders van een volksverzeke
ring. Een volksverzekering
kent geen maximum-inko
mensgrens zoals de zieken
fondsen (op dit moment ruim
48.000) en dat betekent dat
de mensen die meer verdie
nen in een volksverzekering
flink méér premie moeten
gaan betalen. CDA en WD
zijn daarvoor niet te porren.
Bode werd echt boos over
zoveel 'realiteitszin': „Niet de
inkomensgevolgen zijn de
grootste belemmering, maar
de sterke lobby van de art
senorganisaties op het cda
is het punt. De artsen vrezen
verlies van inkomen bij een
volksverzekering".
Die inkomensachteruit
gang heeft te maken met het
verschil in betaling volgens
het ziekenfondssysteem en
dat van de particuliere ver
zekeraars. De Vries kon Bo
des aanval niet over zijn kant
laten gaan: „Ik zou niet wil
len zeggen dat individuele
artsen en specialisten alle
maal zakkenvullers zijn,
maar hun organisaties pro
beren wel altijd eruit te ha
len wat erin zit".
Een laatste 'historisch' ge
schilpunt waarop punten te
scoren waren werd opnieuw
door Bode aangedragen. Hij
beet De Vries toe dat de zie
kenfondsen wel moord en
brand roepen bij de dreigen
de opheffing van de vrijwil
lige verzekering, maar als
puntje bij paaltje komt
„blijkt dat ook de 'boven
bouw' (de particuliere maat
schappijen van de zieken
fondsen, red.) de jongeren
heeft weggelokt uit de vrij
willige verzekering. Daar
mee wordt die verzekering
natuurlijk onbetaalbaar".
De Vries vond zijn tegen
argument in de afspraak tus
sen VNZ en particuliere
maatschappijen, die sinds
enige tijd flink bijlappen
voor de vrijwillige verzeke
ring, die daardoor gemiddeld
ƒ26 goedkoper is dan verle
den jaar. Geen principieel
argument dus, maar wel
mooi meegenomen. Het kan
nog gezellig worden volgende
maand in Zeist.
FORT LEWIS (RTR) -
Oorlogvoering gaat
steeds meer op videospel
lijken. Veel technologie
komt dan ook uit deze
niet-militaire sector en
blijkt van doorslagge
vende betekenis voor het
onderzoek naar ruimte
wapens. Daarop wijst de
ontwikkeling van nieu
we wapensystemen in de
VS.
Onbemande vliegtuigjes
zullen commandanten een
direct beeld geven van vijan
delijke posities op het slag-
veld, terwijl zij via de com
puter een direct overzicht
hebben over hun eigen een
heden, slachtoffers, materieel
en hun munitie- en andere
voorraden.
Binnen fracties van secon
den zullen zij via grafieken -
als geldt het bedrijfsresulta
ten - de gevolgen van ver
schillende tactieken en wijzi
gingen in acties kunnen na
gaan.
Luchtafweer en piloten
van gevechtsvliegtuigen ont-
ADVERTENTIE)
dekken en vernietigen vijan
delijke toestellen ver buiten
zicht via radarschermen die
bedriegerijk rijken op kin
derspeelgoed en en die auto
matisch een symbooltje van
een doodskist laten opflitsen
op de plek van neergehaalde
doelen.
Het scherm vervangt in
vele wapensystemen steeds
sneller direct zicht.
Veel speciale wapenricht-,
reken- en schermtechnieken
komen van de gewone indus
trie van videospellen. Het is
zelfs zo dat naar het oordeel
van hoge Amerikaanse func
tionarissen eerder civiele dan
militaire technologie het on
derzoek naar ruimtewapens
volgens het Strategische De
fensie Initiatief SDI van pre
sident Reagan mogelijk heeft
gemaakt.
Of, zoals onderminister Ri
chard Perle van defensie
zegt: „Al die kinderen die
kwartjes gooien in videos
peelkasten hebben een in
dustrie van micro-elektroni-
ca, rekentuig en program
meertechniek opgebouwd die
van doorslaggevende beteke
nis is voor de ontwikkeling
van SDI".
Veel nieuwe ontwikkelin
gen dingen in Fort Lewis, het
centrum voor speciale top
technologie van het Ameri
kaanse leger bij Seattle, blij
ken dan ook te zijn gebaseerd
op programmatuur die zo bij
gewone bedrijven is gekocht
en op een stille stroomgene
rator voor buiten die door de
filmindustrie in Hollywood is
ontwikkeld.
Er bestaat ook een richt,
van boven open, snel en zeer
wendbaar aanvalsvoertuigje
dat is gebaseerd op een
strandbuggy, voorzien van
alle mogelijke snufjes, bij
voorbeeld tegen tanks. Dit
voertuig is op het slagveld
niet beschermd door pantse
ring, maar door uiterste
wendbaarheid en snelheid.
Fort Lewis werkt direct
samen met de industrie, ook
met de micro-computerspe
cialisten van Silicon Valley,
hét centrum van de moderne
technologie in Californië.
„Wij opereren binnen het
systeem, maar buiten de bu
reaucratie", aldus wapenont
wikkelaar kolonel Mike Lan
caster.
Want vele officieren kla
gen dat de toewijzing voor
wapens uit Washington zo
traag en ingewikkeld is dat
wapen- en gevechtsleidings-
systemen verouderd kunnen
zijn voordat zij bij de troepen
zijn ingevoerd.
„Als je een computersys
teem tegenwoordig niet bin
nen twee jaar operationeel
hebt, is het verouderd", aldus
een hunner.
Terugkomende op de vi-
deospelkant in oorlogvoering
merkt generaal-majoor Roc-
co Negris van het eerste
Amerikaanse legerkorps
overigens op dat oordeel en
inzicht van de commandant
te velde ondanks videoscher
men en slagveldcomputers
onvervangbaar blijven. Hij
kan de computer negeren, al
leen al omdat bijvoorbeeld
geen enkel systeem een es
sentieel element in oorlog
goed kan metenhet morele.
(ADVERTENTIE)
Van onze Haagse 1
pEN HAAG - Minister
(Buitenlandse Zaken) za
J„ct de al eerder door de r
de nota over de methodes
heidsbewind in Zuid Aïr
mccr onder druk te zetten
De premier, als verv.
den Broek, beloofde dat
een door de oppositie aa
batje over Zuid Afrika.
Rie
Door onze
DEN HAAG - Min
se Zaken) weigert
extra bij de ambte
arbeidstij dverkort
uit de schatkist mo
Zeer tegen de zin vi
die Rietkerk heeft gei
1986 op de arbeidsvoc
neel en trendvolgers.
Zij zouden voor een bez
gingsbedrag van ƒ2,5 wo
aangeslagen. Rietkerk
heeft steeds gsproken ove
bezuiniging van ƒ2 milja
1986.
De zaak is aan het kab
vinden ook de ambtena
centrales. Zij bevestigen d
'slaande ruzie van komt
Ruding zou trachten het t«
op de ambtenaren en tr
volgers af te wentelen. D
tegen de afspraken en w
door de vier centrales in
eerste reactie 'verlakkerij
noemd.
Het probleem zit 'm
arbeidstijdverkorting vat
naar 38 uur per week,
augustus van start gaat.
jaar kost deze verkorting
de werkweek en de herbe
ting van de vrijkomende
beidstijd ƒ700 miljoen,
voor een herbezetting
driekwart van de vrijgeko
arbeidstijd.
Een eenvoudig rekens
metje leert dat voor volf
jaar 1,4 miljoen op tafel
legd dient te worden. Rietl
heeft dat zo ook de Tw
Kamer voorgerekend. De
ste ƒ500 miljoen komt vat
ambtenaren en trendvol
den HAAG (ANP) - Arbei
gezet voor de herverdeling
In augustus dit jaar zet
overheidspersoneel de s
naar de 38-urige werkweel
wat de Abvakabo bet
wordt daarmee ook de peri
afgesloten waarin overhe:
personeel en trendvolf
meer dan wie dan ook heb
ingeleverd voor ATV. Volg
jaar moet dat afgelopen ziji
Dit heeft J. van de Sch<
voorzitter van de groo
ambtenarenbond Abvaki
dinsdag gezegd in Den H
tijdens de bondsraad van
Abvakabo. In onze rijen wo
de roep om geld in plaats
ATV luider en luider, al
van de Scheur. Dat komt
gons hem door de aanget:
koopkracht van de mensen
de manier waarop somm
overheden, meest de lagere
herbezetting uitwerken.
Hij noemde de herbezett
nog een defensief tegen we
loosheid in plaats van
overtuigende aanval erop.
wil volgens hem echter
zeggen dat ATV niet kan.
Inmiddels hebben alle v
organisaties gehoor gegei
aan de uitnodiging van Phil
donderdag het over
over een nieuwe cao te herv
«n. Vooral de Unie BLHP
e j ederatie van Hoger P
Van een onzer verslag
van de door
zuiveni VestinK voorg
die a K van de 'ndividueli
Wen°°rgaat kunnen veel ou
de n„ ?anide woontussenvoi
H?b'emen k°men.
Oudel Pr°vinciaal Welzij ns
vant6n (PWo> in Tilburg
g Ze zuivering voorgesri
VormWoontussenvoorzien
ten J ,sen zelfstandig en v
Pinèeni? de zogenaamde
Voor deze vorm
va