UITBLAZEN 'Angst is een slechte raadgever' Samen staan we sterker, maar wel zonder de ander Bloei videospelletjes helpt ontwikkeling SDI KABINi Abvaka niet mei koste kc korting h IJle klanken AMSTERDAMSE HOOGELAAR: CONSUMPTIE MOET GROEIEN even WOENSDAG 27 MAART 1985 ACHTERGROND5 BODE (FNV) EN DE VRIES (VNZ) STRIJDEN OM VOORZITTERSCHAP ZIEKENFONDSEN Onbeslist Onhaalbaar WOENSDAG 27 F lubbers Snel nota PHILIPS HER IN WOONTUS Mevrouw Ros. De naam roept geen weerstand op. Sommige namen doen dat wel. Die van mevrouw Ros aanvankelijk niet. Maar dat verandert snel. Mevrouw Ros blijkt Weesp op stelten te heb ben gezet omdat ze niet goed kan slapen. Weesp is zo'n plaats waar je niet komt tenzij je er nadrukke lijk moet zijn. Weesp klinkt naar industrie. Tenminste, dat vond ik altijd, leder maakt zo zijn eigen beelden. Een paar jaar geleden moest ik echt in Weesp zijn en ik vond het een verrassend aardig stadje. Ook de weg erheen, langs de Vecht, kan ik aanbevelen voor een zo merse voorjaarsdag. Sindsdien lees ik alles over Weesp. M'n oog hoeft maar op het woordje Weesp in de krant te vallen en ik lees het hele artikeltje uit. Veel tijd kost dat niet want Weesp haalt zelden de landelij ke pers. Ik kom ook niet veel te weten wat de moeite van het onthouden waard is, maar dankzij die gewoonte weet ik nu toch maar wat mevrouw Ros heeft uitgespookt. In de toren van de Grote Kerk in de Nieuwstraat te Weesp zit een carillon. Je kunt het van de straat af zien want de klokken hangen open en bloot in de 'lantaarn' van de to ren, vlak onder de kroon. Al drie eeuwen strooit dit carillon zijn ijle klanken uit over de om geving. Dat doen namelijk alle carillons: hun zilveren of ijle klanken uitstrooien over vaak slaperige stadjes. Ruim een jaar geleden kwam mevrouw Ros in het centrum wonen, dicht in de buurt van de Grote Kerk. Het carillon, dat ook 's-nachts de uren welluidend aftelde, was mevrouw Ros al spoedig een doorn in het oog. En wat doet een mondige burger met een doorn in het oog vandaag de dag? Hij of zij komt in actie. Hcirde actie desnoods. Zo ook mevrouw Ros. Actie voeren tegen kerk klokken is niet alledaags. Kerk klokken produceren decibels, maar ze verspreiden ook bood schappen. Vroeger waren we ons daar misschien wat meer van bewust. Vóór de uitvinding van de loeiende toeters die de BB nu nog maandelijks uitpro beert, waren het de klokken die de burgers waarschuwden voor naderend onheil. De klokken riepen de brandweer op en meldden de dood van een me demens. In het dorp waar ik opgroeide werkte dat zeer ef fectief. Zodra de klok iemands dood verkondigde, trad de in formele dorps-tamtam in wer king en binnen een half uur wist iedereen wie de ongelukki ge was. Maar klokken kondigden ook feesten aan. Onvergetelijk zijn de klokken van Paaszater dag, het jubelende sein dat de vastentrommeltjes geopend konden worden. Alleen het grootste feest van deze eeuw, de bevrijding, konden ze niet be geleiden. Ze waren weggehaald door de bezetter of lagen onder het puin van de opgeblazen of in elkaar geschoten torens. Misschien dat het de hemelter gende schanddaden, de klok ken toen aangedaan, zijn ge weest die de voedingsbodem hebben gevormd voor mijn stil le sympathie voor klokken en carillons. Ik ben altijd blij geweest binnen het bereik van kerk klokken te wonen. Een paar jaar geleden logeerden er gas ten in ons huis, mensen die zelf op een afgelegen heuveltop iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimmiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimi WIMKOCK woonden. Op de zondagmor gen kwamen ze lyrisch aan het ontbijt. Gewekt door onze kerkklokken. Charming! De lightful! Het deed ze nota bene aan thuis denken. Aan een English Sunday morning Ik was daar een beetje trots op. Alsof ik de klokken zelf had opge hangen. Ook al slaap ik meestal door hun gebeier heen; bij een zondagmorgen hoort voor mij nog steeds klokgelui. Misschien zou ik juist wakker worden als op een zondagmorgen de klok ken zwegen, zoals ik vroeger aan boord van een schip wak ker werd wanneer 's-nachts plotseling het blazend geraas van de ventilatoren stilviel. Een carillon is de overtref fende trap in de hoog verheven wereld van klokken, klepels en galmgaten. Een bezit om trots op te zijn. Het is na de oorlog nog een tijdje een soort rage ge weest om zich carillons aan te schaffen. Niet alleen voor ker ken, maar meer nog voor stad huizen, winkelcentra en zelfs bedrijven. Op koninginnedagen was het feestelijk getingel niet van de lucht. Het kón wel eens een beetje teveel worden. Toen de krant nog in de binnenstad gevestigd was, vlak onder de toren van de Grote Kerk, heb ik de beiaar dier ook wel eens vervloekt. El ke dinsdag- en vrijdagmorgen, wanneer de markt gehouden werd, strooide hij zijn carillon klanken uren lang uit over de menigte tussen de kramen. Dat vrolijkte de boel op. Maar mij haalden de oud-vaderlandse wijsjes uit mijn concentratie. Er zijn wel momenten geweest dat ik - mentaal althans - in staat zou zijn geweest het carillon met toren en al te slopen. Maar met de hinderwet in de hand naar het stadhuis lopen om de beiaardier het zwijgen op te leggen? Nee, daar zou het ver stand weer aan te pas hebben moeten komen en dan was ik allicht tot inkeer gekomen. Bij mevrouw Ros te Weesp is het anders gegaan. Zich be roepend op de milieu-wetge ving en niet opzij gaand voor een vloedgolf van boze tele foontjes van stadgenoten, heeft mevrouw Ros een proces op gang gebracht waarbij deskun digen al aan het licht hebben weten te brengen dat een caril lon een hmderwetplichtige in richting is. Het luiden van klok ken en carillons kan met een beroep op de hinderwet vrij ge makkelijk worden verhinderd, zo is ook in de Raad van State al eens geconcludeerd. Vrijwel niemand heeft er ooit aan ge dacht kerkklokken en carillons in verband te brengen met de hinderwet, maar dat zal - vrees ik - veranderen, want de erva ringen met het klaag-wezen le ren dat er overal wel mevrou wen Ros zitten te wachten tot ze in actie kunnen komen. De beiaardiers zijn gewaar schuwd: hinderwetvergunning aanvragen vóór al die mevrou wen Ros wakker worden! Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, j 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8 30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje «076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30tot21.30uur®076-236394/236911.) Rdnbrolstioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Door Pieter-Jan Dekkers DE komende weken moet het kabinet enkele in grijpende besluiten nemen over de bezuinigingen dit en volgend jaar. Ondanks miljardenmeevallers vindt schatkistbewaarder Ruding dat het tempo waarin het begrotingstkort van de overheid moet worden teruggebracht niet mag verslappen en dat derhalve niet te ontkomen valt aan extra bezuini gingen. Maar omdat geen enkele regeringspartij het zich in een verkiezingsjaar kan per mitteren de buikriem van de burger nog verder aan te ha len vindt het CDA bijvoor beeld dat het volgend jaar maar eens uit moet zijn met extra ombuigingen en dat ook niet meer gekort mag worden op de sociale uitke ringen. De andere regeringspartij, de VVD, is minder scrupu leus en houdt mèt CDA'er Ruding onverkort vast aan extra bezuinigingen. Het eco nomisch herstel mag het ka binet geen zand in de ogen strooien. De WD is niet bang voor de verkiezingen volgend jaar, omdat de partij de tot nu toe geconstateerde econo mische opleving vrijwel ge heel op het conto van het ka binet en dus dat van de WD wil bijschrijven (wat zacht gezegd nogal pretentieus is gezien de internationale ont wikkeling en de afhankelijk heid van Nederland van het buitenland). Om toch enigszins tege moet te komen aan de electo rale vrees bij het CDA zijn minister Ruding en de WD bereid de voor 1986 geplande extra bezuinigingen naar vo ren te halen zodat volgend jaar met zo'n 300 miljoen gul den kan worden volstaan. Een kniesoor die in de ver kiezingsstrijd nog moeilijk doet over zo'n gering bedrag. Het kabinet en de WD weigeren in te gaan op de vraag of het financieringste kort van de overheid in een tijd van economisch opleving wel zo snel moet worden te ruggebracht als in de miljoe nennota 1985 is vastgesteld. Er gaan steeds meer stem men op het wat rustiger aan te doen, niet zozeer om de kiezer niet al te veel tegen zich in het harnas te jagen (al zal dat de overweging van menige politicus zijn) maar veeleer vanwege het positie ve effect dat een dergelijke koerswijziging op de econo mie zou kunnen hebben. Het kabinet baseert zijn opvatting op de stelling dat er de afgelopen jaren teveel geconsumeerd is terwijl de investeringen inzakten en de internationale economie door een diep dal ging. Bovendien gelooft minister Ruding dat het grote financieringstekort op den duur tot een 'ramp' zal leiden omdat het betalen van rente en aflossen van staats leningen een steeds groter deel van de overheidsuitga ven opslorpen. De Amsterdamse hoogle raar openbare financiën prof. dr. L. F. van Muiswinkel is het daar niet mee eens. Hij vindt angst een slechte raad gever en bepleit een geleide lijker verlaging van het fi nancieringstekort van de overheid. Hij wijst op de enorme werkloosheid in Nederland die hoger is dan in vrijwel al le andere westerse industrie landen. CDA en WD kunnen dan nog zo hoog van de toren blazen als het het economisch Ruding 'ramp' herstel ter sprake komt, feit is dat het regeringsbeleid tot nu toe vrijwel geen positief effect heeft gehad op de werkloosheid. Het oude medicijn - meer winst, meer werk - lijkt vooralsnog niet te werken en alternatieve werkgelegen heidsplannen (korter wer ken, deeltijdbanen) helpen maar weinigen van de 800.000 werklozen aan de lag. Volgens Muiswinkel blijft het aantal werklozen onaan vaardbaar hoog omdat de to tale produktie nauwelijks toeneemt. De uitvoer blijft groeien maar de binnenland se produktie laat het als ge volg van het gevoerde kabi netsbeleid volledig afweten. De economie zou zich volgens Muiswinkel heel wat beter ontwikkelen als groeiende export zou worden onder steund door een groeiende binnenlandse vraag. Alleen dan bestaat de kans dat de werkloosheid belangrijk af neemt. Er is in de jaren zeventig het nodige misgegroeid. De consumptie bijvoorbeeld steeg veel sneller dan de in vesteringen. Daardoor slokte de consumptie een steeds groter deel van de nationake koek op. Het kabinet vreest dat elke groei van de con sumptie nu die scheve ver houding tussen comsumptie en investeringen weer zal herstellen. Maar dat is, zegt Muiswin kel met verontschuldigingen, flauwe kul. Voor dit jaar wordt gerekend op een groei van de investeringen met pakweg 5 procent, en dat is dan uitsluitend te danken aan de groei van de export. De consumptie kan dit jaar met een procentje toenemen, waardoor het verschil tussen beiden groot blijft. Zou de consumptie dit jaar stijgen met bijvoorbeeld 2,5 procent dan lokt dat extra investeringen uit van op de binnenlandse markt gerichte bedrijven. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de totale investeringen een stuk hoger uitvallen dan de 5 procent die het kabinet raamt. Het ver schil met de consumptie blijft dan vrijwel gelijk aan wat Ruding in zijn Miljoenennota 1985 raamt. Op deze manier blijft de doelstelling van het kabinet overeind, maar zal de werk gelegenheid extra groeien, omdat vooral de bedrijven op de binnenlandse markt voor veel nieuwe banen kunnen zorgen. Muiswinkel voorspelt in dat geval een sterkere da ling van de werkloosheid dan waar het kabinet op mikt. Maar zoals gezegd, iedere gedachte aan een lichte sti mulering van de consumptie wordt door Ruding afgekapt gezien het verleden. Terwijl de situatie van vandaag toch geheel anders is als die in de jaren zeventig: een aantrek kende wereldhandel, een ge matigde loonontwikkeling, herstellende bedrijfswinsten, geen explosieve groei van de collectieve uitgaven (inte gendeel), werknemers wen telen nauwelijks meer iets af en automatische, prijsverho gende koppelingen als de prijscompensatie bestaan (feitelijk) nauwelijks meer. In de jaren zeventig waren grote loonstijgingen, een bij na onbeheerste groei van de overheidsuitgaven en de so ciale uitkeringen en het in zakken van de wereldhandel verantwoordelijke voor de slechte positie waarin we nu zitten. Het stimuleren van de consumptie toen had een averechts effect: dure werk gelegenheidsplannen leidden uiteindelijk tot honderddui zenden extra werklozen. De oorzaken van toen (stij gende lonen en uitkeringen, miljarden extra overheids uitgaven en een inzakkende wereldhandel) zijn vandaag weggenomen en daarom ver wacht Muiswinkel wel veel positieve effecten van een beperkte consumptiegroei. Ook wat betreft de rente lasten laat Ruding zich vol gens Muiswinkel door onge fundeerde angst leiden. De minister vreest dat door een niet snel terugbrengen van het financieringstekort van de overheid de rentelasten tot een 'rampzalige' hoogte zullen oplopen. Maar wat is een 'rampzali ge' hoogte, vraagt Muiswin kel zich af. Nergens in de Miljoenennota geeft Ruding aan wat een aanvaardbare rentelast voor het rijk is (uit gedrukt in procenten van het nationaal inkomen) en welke normen de bewindsman stelt inzake de financieringsbe hoefte van het rijk is hele maal onduidelijk. Ruding is bang dat stijgen de rentelasten andere rijks uitgaven zullen verdringen. Dat kan best waar zijn maar het tegendeel is dat ook, zegt Muiswinkel. Als de rente daalt wordt de ruimte voor andere rijksuitgaven groter, stijgt de rente dan moeten die uitgaven weer wat 'inleve ren'. Dat is normaal in het huidige financiële systeem. Muiswinkel is het met Ru ding eens dat het financie ringstekort van de overheid te groot is. Wil men dat te rugdringen dan moet men het goede argument daarvoor gebruiken namelijk dat het tekort aanzienlijk is gestegen boven wat struktureel aan- bvaardbaar wordt genoemd. Als Ruding als belangrijkste argument te hoge rentelasten er bij sleept laat hij zich lei den door angst, aldus Muis winkel. En dat is nog steeds de slechtste raadgever. CULEMBORG - Twee heren, op de grens van de VUT, bestreden el kaar dezer dagen op re solute maar beschaafde wijze in een achter zaaltje in Culemborg. Inzet van de woordelijke kloppartij is het voorzit terschap van de Vereni ging van Nederlandse Ziekenfondsen (VNZ). Dit 'hobby-baantje' komt volgende maand vrij als H.J. Anbeek afhaakt. In de run ning voor de opvolging zijn de algemeen secretaris van de VNZ, Jaap de Vries (62) en FNV-vice-voorzitter Her man Bode (60). Het Culem- borgse twistgesprek mocht gelden als 'opwarmer' voor volgende maand. Beide kandidaten zijn eni ge tijd geleden door het be stuur van de VNZ voorge dragen en maken in theorie een gelijke kans op benoe ming. Toch mag worden aan genomen dat de 'bureauman' De Vries de beste papieren heeft. Niet alleen hebben veel meer ziekenfondsen hem voorgedragen (15 vóór De Vries, 4 vóór Bode), maar de FNV-man Bode gedraagt zich in ziekenfondsland te vaak als de spreekwoordelij ke olifant in de porseleinkast. Zijn rondborstige manier van spreken wordt steevast begeleid door gemompel uit Zeist. Bode gaf er deze week blijk van weinig hoop te heb ben op zijn uitverkiezing. „Moet een zestigjarige nog voorzitter worden?", vroeg hij zichzelf af en antwoord de: „nee, dat moet niet per se". Om vervolgens de waar de van zijn kandidaatstelling tot minimale proporties te rug te brengen: „Als er bij de FNV niet de regeling had be staan dat je met 60 wegmoet had geen haar op mijn hoofd erover gepiekerd naar de VNZ te gaan". De Vries' persoonlijke aanprijzing klonk toch wat aanlokkelijker voor de zie kenfondsen: „Ik ben vanaf het begin van de VNZ alge meen secretaris en met veel plezier. Als ik me als voorzit ter nog nuttig kan maken, dan doe ik dat graag". De ontmoeting De Vries- Bode eindigde onbeslist, zoals dat meestal gaat met dit soort tweegesprekken. De echte overwinning van de wedstrijd lijkt toch al niet meer uit handen van De Vries te slaan. Bode kon daarom in Culemborg de klassieke vete eens flink uit meten tussen de 'rode' FNV en de bedaagde VNZ - waar een ruim confessioneel ach terland niet vreemd aan is. „De VNZ heeft goede ideeën, maar durft die niet De Vries 'bu reauman. - foto archief de stem helder en duidelijk uit te dragen. Den Haag wordt voortdurend uitgenodigd voorstellen te doen die in strijd zijn met de belangen van de verzekerden". Om zijn gelijk te onderstrepen haalde Bode de gang van za ken rond de medicijnenk naak aan. „De VNZ is altijd daartegen geweest. Dat is een goede zaak, maar dan kun je het niet maken om zelf vor men van eigen bijdrage voor te stellen, als blijkt dat de re geringspartijen de knaak doorzetten". De VNZ stelde verleden jaar - in een poging te redden wat er te redden was - voor de knaak te vervangen door een bijdrage van 1,25 onder gelijktijdige beperking van de hoeveelheid medicijnen per voorschrift. Wat Bode vooral wilde zeggen is dat een club als de VNZ voor op positie tegen kabinetsbeleid aansluiting moet zoeken bij de vakbonden; onder het motto: samen staan we ster ker. De Vries ging niet echt in op die kritiek, maar zette de aanval in op de FNV door de al jaren slepende ruzie over de volksverzekering weer eens op te rakelen. Hij verweet de FNV de uit breiding van de volksverze kering te hebben gefrus treerd door het onderste uit de kan te eisen. Volgens De Vries was de stelllingname van de VNZ veel realisti scher, maar werd die onhaal baar door de opstelling van de FNV. De VNZ heeft in het verle den herhaaldelijk voorge steld de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekos ten) - waar allerhande zeer dure zaken inzitten - uit te breiden met de 'eerste lijn' (zeg maar: de huisarts, apo theek e.d.). De FNV heeft zich daar steeds tegen verzet, om dat niet de eerste lijn, maar de 'tweede lijn' (ziekenhui zen, specialisten e.d.) daar voor in aanmerking zouden komen. Dat zijn de geldver- slinders en als je die in de volksverzekering onder brengt dan heb je de kop van de kosten te pakken. De rest is daarna veel minder ingrij pend. Het verzet van de VNZ te gen deze marsroute vertoont nogal wat overeenkomst met dat van de echte tegenstan ders van een volksverzeke ring. Een volksverzekering kent geen maximum-inko mensgrens zoals de zieken fondsen (op dit moment ruim 48.000) en dat betekent dat de mensen die meer verdie nen in een volksverzekering flink méér premie moeten gaan betalen. CDA en WD zijn daarvoor niet te porren. Bode werd echt boos over zoveel 'realiteitszin': „Niet de inkomensgevolgen zijn de grootste belemmering, maar de sterke lobby van de art senorganisaties op het cda is het punt. De artsen vrezen verlies van inkomen bij een volksverzekering". Die inkomensachteruit gang heeft te maken met het verschil in betaling volgens het ziekenfondssysteem en dat van de particuliere ver zekeraars. De Vries kon Bo des aanval niet over zijn kant laten gaan: „Ik zou niet wil len zeggen dat individuele artsen en specialisten alle maal zakkenvullers zijn, maar hun organisaties pro beren wel altijd eruit te ha len wat erin zit". Een laatste 'historisch' ge schilpunt waarop punten te scoren waren werd opnieuw door Bode aangedragen. Hij beet De Vries toe dat de zie kenfondsen wel moord en brand roepen bij de dreigen de opheffing van de vrijwil lige verzekering, maar als puntje bij paaltje komt „blijkt dat ook de 'boven bouw' (de particuliere maat schappijen van de zieken fondsen, red.) de jongeren heeft weggelokt uit de vrij willige verzekering. Daar mee wordt die verzekering natuurlijk onbetaalbaar". De Vries vond zijn tegen argument in de afspraak tus sen VNZ en particuliere maatschappijen, die sinds enige tijd flink bijlappen voor de vrijwillige verzeke ring, die daardoor gemiddeld ƒ26 goedkoper is dan verle den jaar. Geen principieel argument dus, maar wel mooi meegenomen. Het kan nog gezellig worden volgende maand in Zeist. FORT LEWIS (RTR) - Oorlogvoering gaat steeds meer op videospel lijken. Veel technologie komt dan ook uit deze niet-militaire sector en blijkt van doorslagge vende betekenis voor het onderzoek naar ruimte wapens. Daarop wijst de ontwikkeling van nieu we wapensystemen in de VS. Onbemande vliegtuigjes zullen commandanten een direct beeld geven van vijan delijke posities op het slag- veld, terwijl zij via de com puter een direct overzicht hebben over hun eigen een heden, slachtoffers, materieel en hun munitie- en andere voorraden. Binnen fracties van secon den zullen zij via grafieken - als geldt het bedrijfsresulta ten - de gevolgen van ver schillende tactieken en wijzi gingen in acties kunnen na gaan. Luchtafweer en piloten van gevechtsvliegtuigen ont- ADVERTENTIE) dekken en vernietigen vijan delijke toestellen ver buiten zicht via radarschermen die bedriegerijk rijken op kin derspeelgoed en en die auto matisch een symbooltje van een doodskist laten opflitsen op de plek van neergehaalde doelen. Het scherm vervangt in vele wapensystemen steeds sneller direct zicht. Veel speciale wapenricht-, reken- en schermtechnieken komen van de gewone indus trie van videospellen. Het is zelfs zo dat naar het oordeel van hoge Amerikaanse func tionarissen eerder civiele dan militaire technologie het on derzoek naar ruimtewapens volgens het Strategische De fensie Initiatief SDI van pre sident Reagan mogelijk heeft gemaakt. Of, zoals onderminister Ri chard Perle van defensie zegt: „Al die kinderen die kwartjes gooien in videos peelkasten hebben een in dustrie van micro-elektroni- ca, rekentuig en program meertechniek opgebouwd die van doorslaggevende beteke nis is voor de ontwikkeling van SDI". Veel nieuwe ontwikkelin gen dingen in Fort Lewis, het centrum voor speciale top technologie van het Ameri kaanse leger bij Seattle, blij ken dan ook te zijn gebaseerd op programmatuur die zo bij gewone bedrijven is gekocht en op een stille stroomgene rator voor buiten die door de filmindustrie in Hollywood is ontwikkeld. Er bestaat ook een richt, van boven open, snel en zeer wendbaar aanvalsvoertuigje dat is gebaseerd op een strandbuggy, voorzien van alle mogelijke snufjes, bij voorbeeld tegen tanks. Dit voertuig is op het slagveld niet beschermd door pantse ring, maar door uiterste wendbaarheid en snelheid. Fort Lewis werkt direct samen met de industrie, ook met de micro-computerspe cialisten van Silicon Valley, hét centrum van de moderne technologie in Californië. „Wij opereren binnen het systeem, maar buiten de bu reaucratie", aldus wapenont wikkelaar kolonel Mike Lan caster. Want vele officieren kla gen dat de toewijzing voor wapens uit Washington zo traag en ingewikkeld is dat wapen- en gevechtsleidings- systemen verouderd kunnen zijn voordat zij bij de troepen zijn ingevoerd. „Als je een computersys teem tegenwoordig niet bin nen twee jaar operationeel hebt, is het verouderd", aldus een hunner. Terugkomende op de vi- deospelkant in oorlogvoering merkt generaal-majoor Roc- co Negris van het eerste Amerikaanse legerkorps overigens op dat oordeel en inzicht van de commandant te velde ondanks videoscher men en slagveldcomputers onvervangbaar blijven. Hij kan de computer negeren, al leen al omdat bijvoorbeeld geen enkel systeem een es sentieel element in oorlog goed kan metenhet morele. (ADVERTENTIE) Van onze Haagse 1 pEN HAAG - Minister (Buitenlandse Zaken) za J„ct de al eerder door de r de nota over de methodes heidsbewind in Zuid Aïr mccr onder druk te zetten De premier, als verv. den Broek, beloofde dat een door de oppositie aa batje over Zuid Afrika. Rie Door onze DEN HAAG - Min se Zaken) weigert extra bij de ambte arbeidstij dverkort uit de schatkist mo Zeer tegen de zin vi die Rietkerk heeft gei 1986 op de arbeidsvoc neel en trendvolgers. Zij zouden voor een bez gingsbedrag van ƒ2,5 wo aangeslagen. Rietkerk heeft steeds gsproken ove bezuiniging van ƒ2 milja 1986. De zaak is aan het kab vinden ook de ambtena centrales. Zij bevestigen d 'slaande ruzie van komt Ruding zou trachten het t« op de ambtenaren en tr volgers af te wentelen. D tegen de afspraken en w door de vier centrales in eerste reactie 'verlakkerij noemd. Het probleem zit 'm arbeidstijdverkorting vat naar 38 uur per week, augustus van start gaat. jaar kost deze verkorting de werkweek en de herbe ting van de vrijkomende beidstijd ƒ700 miljoen, voor een herbezetting driekwart van de vrijgeko arbeidstijd. Een eenvoudig rekens metje leert dat voor volf jaar 1,4 miljoen op tafel legd dient te worden. Rietl heeft dat zo ook de Tw Kamer voorgerekend. De ste ƒ500 miljoen komt vat ambtenaren en trendvol den HAAG (ANP) - Arbei gezet voor de herverdeling In augustus dit jaar zet overheidspersoneel de s naar de 38-urige werkweel wat de Abvakabo bet wordt daarmee ook de peri afgesloten waarin overhe: personeel en trendvolf meer dan wie dan ook heb ingeleverd voor ATV. Volg jaar moet dat afgelopen ziji Dit heeft J. van de Sch< voorzitter van de groo ambtenarenbond Abvaki dinsdag gezegd in Den H tijdens de bondsraad van Abvakabo. In onze rijen wo de roep om geld in plaats ATV luider en luider, al van de Scheur. Dat komt gons hem door de aanget: koopkracht van de mensen de manier waarop somm overheden, meest de lagere herbezetting uitwerken. Hij noemde de herbezett nog een defensief tegen we loosheid in plaats van overtuigende aanval erop. wil volgens hem echter zeggen dat ATV niet kan. Inmiddels hebben alle v organisaties gehoor gegei aan de uitnodiging van Phil donderdag het over over een nieuwe cao te herv «n. Vooral de Unie BLHP e j ederatie van Hoger P Van een onzer verslag van de door zuiveni VestinK voorg die a K van de 'ndividueli Wen°°rgaat kunnen veel ou de n„ ?anide woontussenvoi H?b'emen k°men. Oudel Pr°vinciaal Welzij ns vant6n (PWo> in Tilburg g Ze zuivering voorgesri VormWoontussenvoorzien ten J ,sen zelfstandig en v Pinèeni? de zogenaamde Voor deze vorm va

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2