n Bibliofiel komt aan zijn trekken in nieuw Brussels museum Uitgeverijen in VS ontdekken Allen Ginsberg ONTDEK DE VERSCHILLEN 'te kunst? te keur te kunst? te keur OPLOSSING 1 r*- i! Optimistisch Spiegel RIJK ROOMS Decoratief Raoul de Keyser La Grande Parade: 300.000 bezoekers \Lueky Luke: The Daily Star- Suske en Wiske: Amoris van Amoras- %>ie Happ ie en Studio Spo t Boes t T48 loëNSDAG 27 MAART 1985 T3Z PAGINA GIDS 2 - In Jiwn produkten. President Reagan heeft de boeren] l/orig jaar van alles beloofd, maar na| pijn veto hoeft hij in het Midden- Vesten niet meer op steun te rekenen.1 Voor de boerengezinnen is er weinig] toekomst. Ze vormen in feite maarl ]ben heel klein deel van de bevolking.] 4og maar 2,6 procent van de beroeps bevolking is op dit moment actief inl [le landbouw, rond de eeuwwisseling] van dat nog ruim 30%. Ook de andere] bevolkingscijfers zien er triest uit. Erf Jzijn maar heel weinig boeren onder] lae 40 jaar, de gemiddelde levensduuilj I is nog geen 60 jaar. Dochters trekken] len masse naar de grote steden, er is] leen mannenoverschot dat in cijfers] luitgedrukt 133-100 bedraagt. gen die in de Amerikaanse Het verschijnsel stress rukt op op] |het platteland. Is er nog hoop voor del kleine boer in de Verenigde Staten?] lop korte termijn niet, maar mis- fschien valt er iets optimistisch te ha-| I len uit de laatste demografische gege-1 I vens. Op dit moment woont 60% van] de Amerikanen in de grote steden, maar er zijn kleine verschuivingen] zichtbaar. De steden groeien al een] tijd niet meer en er is sprake van een] trek naar het platteland. Dat is een verschijnsel met een] golfbeweging, maar de deskundigen] menen dat het nostalgische sfeertje er] nu toch echt wel vanaf is. Het is een] duiidelijke trend. In de eerste fase] verhuizen stedelingen naar dorpen en I stadjes in de buurt. De behoefte aan] kleinere, overzichtelijke gemeen-] schappen is groeiende. En als je een computer mee naar huis neemt, hoef je je niet eens meer elke dag op de werkvloer te vertonen. Grote bedrij ven zoeken naar nieuwe, goedkope vestigingsplaatsen en hun panden worden steeds vaker geplaatst m| plattelandsstadjes. Groeigebieden in Amerika zijn nu Californië, Texas en het- noord-oos ten. Het Midden-Westen kent nu een maar een kleine bevolkingsaanwas, maar in de volgende fase van tiel 'volksverhuizing' zal dat cijfer gun' stiger worden. De Amerikanen zullen losser van hun werkgever gaan leve en in staat zijn eindelijk eens Pft' soonlijk kennis te maken met 'Farm Belt', die beroemde Graan schuur van de Wereld, die nu zo op I tocht staat. Hier en daar is die aandacht vo°r het platteland al een beetje voelbaa. I Dit verhaal begon in de Amerikaan bioscoop en eindigt er ook. De f?™! dustrie is een spiegel van de opvatu Marie Bot, Miserere. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Open: di-zo 10 (za/zo 13) - 17 uur. Tot en met 21 april. De wrede werkelijkheid van het rijke roomse leven, zoals die zich nog steeds ma nifesteert in verschillende bedevaart soorden. Marie Bot heeft er met afstande lijke verbijste ring naar ge lteken en vast gelegd in foto reportages. Een collectie daaruit wordt nu gepresen teerd in de ge renoveerde bo venzaal van de Beyerd, die via de bestaande expositieruim ten een nieuwe toegang heeft gekregen. Aanwinst. De zwart-wit fo to's kun je in deze blanke ruimte geconcentreerd in je opnemen. Marie Bot heeft op haar manier ook geconcentreerd gekeken; als kunstenares en als mens (alsof je die twee uitgangspunten kunt schei den; 't gebeurt elders wel). Het zijn meestal fraai ver sneden taferelen, opge bouwd uit sterke contrasten (soms tè, waardoor het op montage lijkt). Ze heeft ook een voorkeur voor de grove korrel, die soms heel schil derachtig mooi en dan weer wat gemaniëreerd is. Haar beeldtaal wordt gevoed door journalistiek (vaak onder moeilijke omstandigheden), verbijstering en gevoel voor het plaatje. Marie Bot (Beyerd Breda): Op blote voeten tegen de Ierse Croagh Patrick op. Abram de Swaan schreef een inleiding op het bij deze expositie verkrijgbare fraaie boekwerk met een se lectie beelden uit Fatima, Lourdes, Croagh Patrick, Zebrezydowski, Andujar, Paclawska, Sevilla, Tinos, Lough Derg en Rocio. Hij spreekt over 'woede' bij Ma rie Bot. Hoewel die mogelijk is, komt die niet zo tot uit drukking. Aan iedere bede vaartsplaats wordt verder op een goede, objectieve ma nier informatie meegegeven. Tussen haakjes: wie iets wil proberen te begrijpen van de huidige paus kan zich ver diepen in de bedevaartsver schijnselen te Zebrezydows ki en Paclawska. Kunst heeft uiteraard al tijd wat te maken met maat schappelijke situaties. Bij Marie Bot is dat wel heel tastbaar. Zonder in platitu des te vervallen wordt wel het een en ander duidelijk, dat de door De Swaan ge noemde woede rechtvaar digt. Als echter mensen zich op nogal barbaarse manie ren onderwerpen aan God, kun je je afvragen waarvoor het woord 'god' staat? De zich pijnlijk voortslepende mensen, beladen met schuld- en boetegevoel, zul len ongetwijfeld met maso chisme te maken hebben. Het hele theater kun je ook terecht zien als een machts wapen van het instituut kerk. Het zijn doorgaans ook de heel eenvoudige, arme men sen die zich overgeven aan dit, wat Marx noemde, opium voor het volk. De wat rijkere mensen staan op een afstandje te kijken. Als zij slachtoffer zijn van de nieu we machthebbers (De Swaan: de geldschieters, be lastinginspecteurs, advoca ten, politieagenten, perso neelschefs, gemeentebestu ren, militairen, artsen etc.) gaan ze niet meer ter bede vaart, maar naar de psy chiater. Deze tentoonstelling en het boek belichten be paalde aspecten van het ver schijnsel bedevaart op een indringende manier, maar niet uitputtend en zijn ook nog andere kanten. tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS Bert Verhey: grafieken. Galerie Micro, Heuvel 19, Oosterhout. Open di-vrij 10- 12 en 14-17, vrij 19-21 en zo 14-17 uur. Tot en met 12 april. Deze uit Sliedrecht stam mende kunstenaar heeft te recht voor zijn etsen een an dere naam (grafieken) be dacht. Zijn druksels hebben niet het karakter van etsen. De serie etsen, die in twee drukgangen, een genuan ceerd spel te zien geven van patronen die je in de natuur speurt in gras e.d., zijn heel mooi. Maar hoe goed ook - je moet het drukken op deze manier technisch goed in je vingers hebben om deze structuren helder te houden -, het geheel glijdt af naar de decoratieve hoek. Leuke pa tronen, gebaseerd op een goed spel met kleur. Daar door blijft het wat opper vlakkig en gebeurt er te weinig; wordt het sierkunst. Vanuit die beperking is het te waarderen en zullen on getwijfeld nogal wat men sen dit appreciëren. De Keijser: in Dam 43, Dam 43 te Middelburg. Open ma-vrij 14-16 uur, za/zo 14- 16 uur. Tot 1 april. In dit fraaie, oude pand, dat door de twee Middel burgse kunstenaars Van Til en Verstraeten tot een expo sitiezaal werd ingericht en met grote persoonlijke inzet wordt geleid, is op het ogen blik een tentoonstelling te zien van de thans 55-jarige Vlaamse schilder Raoul de Keyser, die nog altijd in zijn geboorteplaats Deinze woont. Zijn opleiding kreeg hij aan de Deinzense teken- school, waar hij ook elke avond gedurende twintig minuten de schilderklas van Roger Raveel bezocht. De invloed van de laatste was dan ook in het vroege werk van De Keyser be merkbaar. Evenals de mees ter schilderde ook De Keyser onderwerpen, die op zichzelf niet esthetisch werken zoals bijv. een deurkruk, een raamkozijn of een fiets te gen een muur, banale onder werpen die hij in een directe beeldtaal zonder metafysi sche gedachten of overwe gingen op het doek bracht met uiterst beperkte midde len. Met Elisas, Lucassen en Raveel vormde De Keyser het trio dat in de kelders van het kasteel te Beervelde een aantal wandschilderingen aanbracht, die destijds nogal wat stof deden opwaaien. Met de jaren echter ging De Keyser meer en meer zijn eigen weg, de aandacht voor de doodgewone banale din gen bleef weliswaar, maar nu werden ze geleidelijk meer geabstraheerd zodat hun reële identiteit nauwe lijks nog te achterhalen viel. Thema van zijn schilderijen wordt dan vaak torpedo achtige vormen en vlekken zoals men ze op deze ten toonstelling ziet, gedaan in zwart-wit op tekeningen, met sobere, ingehouden of hier en daar opbloeiende kleur op schilderijen, maar gewoonlijk in een gebalde compossitie samengevat. In het werk uit de laatste tijd wordt daarentegen naar een grotere ruimtelijke ver deling gestreefd, wat erop duidt dat De Keysers' talent nog in voortdurende bewe ging verkeert. In elk geval leert het werk van De Key ser ons telkens weer dat schilderijen tot geheel eigen werelden en tot zelfstandige dingen kunnen worden die fascineren. Willem Enzinck tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS Van onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL- Zo lang het schrift bestaat zijn er mensen ge weest, die vaak meer liefde hebben voor de verpakking dan voor de inhoud. Al in de Griekse en Romeinse oudheid werden de beste afschriften van de klassieken verzameld. Na de uitvinding van de boek drukkunst wordt door verza melaars steeds ten koste van grote financiële offers het mooiste voor hun bibliotheken verworven. Er ontstaan dan ai verenigingen van bibliofielen, waarin de verzamellust cen traal staat. De biblofielen krijgen dan ook de kans om kunstenaars opdracht te geven tot het ma ken van een boekband. Er ont staat een relatie tussen de ver siering van de boekband en de stijl en smaak van de tijd. Zo maakt de kathedraalband fu rore tijdens de romantiek; de terugkeer naar de middeleeu wen vindt zijn uitdrukking in gothische motieven, zoals een roosvenster of een kerkpor taal. Daarna komt het rocail ledecor in de mode, de imitatie van de banden uit de renais sance en de 17de eeuw en zelfs de zuivere kopie. Het laatste kwart van de 19de eeuw wordt gekenmerkt door een vernieu wing in de boekbinderskunst. Het figuratief decor roept de inhoud van het boek op. Bloe- menmotieven zijn dan over heersend. Daar komt dan tij dens de periode van de art ni veau een reactie op, waarbij de versiering wordt geken merkt door de strakke stile ring met bijna abstracte mo tieven. In Belgie krijgt het boek band tijdens de 19de eeuw een bloeiperiode, maar terwijl AMSTERDAM (ANP) - Het Stedelijk Museum in Amster dam verwacht dat de expositie van moderne kunst La Grande Parade uiteindelijk ruim 300.000 bezoekers trekt. Zater dag werd de kwart miljoenste bezoeker verwelkomd. Twee weken geleden pas seerde de 200.000ste bezoeker de loketten. Er was toen reeds sprake van een record: een ex positie bij het Stedelijk trok nog nooit zoveel kijkers. Het oude record stond met 188.000 mensen op naam van de Picas- so-tentoonstelling in 1976. La Grande Parade werd op 15 december vorig jaar ge opend en duurt tot en met 14 april. Uit enquêtes onder de bezoekers blijkt, dat ruim de helft van hen voor het eerst in het Stedelijk komt. Frankrijk de omwenteling be leeft van de art deco, laten Belgische boekbandkunste naars deze vernieuwing links liggen. Pas in het midden van deze eeuw wordt de boek bandkunst als het ware her ontdekt door de jonge kunste naars uit de school van Ter Kameren. In Belgie bestaat dan al, sinds 1910, een bloeien de vereniging van bibliophie- len, de Societé royale des bibl- ophiles et iconophiles de Bel- gique, waarin een zekere Mi chel Wittock een belangrijke rol zal gaan spelen. Wittock onderscheidt zich van andere bibliofielen door de behoefte zijn verzameling niet voor zichzelf te willen houden; hij wil ermee naar buiten treden. Vandaar dat hij, welgesteld als hij is, een bibliotheek laat bouwen, de Bibliotheca Wittockania, die onlangs werd geopend en waar zich nu een expositie in bevindt, die de ware liefheb ber doet watertanden. De combinatie is bijna per fect: een kader van onbewerk te steen en ruw beton van een pure eenvoud, waarin het ge polijste leer en het glanzend goud van de boekbanden uit stekend tot hun recht komen. De huidige tentoonstelling 'De boekband in Belgie in de ne gentiende en twintigste eeuw' telt ongeveer 3000 boekdelen. Zij vergt voor de doorsnee-be zoeker niet veel -goed bestede- tijd, maar de bibliophiel komt optimaal aan zijn trekken. Hij kan bovendien nog lang nage nieten door middel van een prachtige catalogus, die dank zij de medewerking van het Gemeentekrediet van Belgie, slechts 800 franc kost en gedu rende de tentoonstelling maar 550 franc. De tentoonstelling is geopend tot 20 april. Open elke dag be halve 's zondags. Toegang gra tis. Adres: Bemelstraat 21-23, 1150 Brussel. GOES Grand Theater - De prooi, 12 j. 20 u. MIDDELBURG Filmhuis Meccano - 20.30 u. Marathon man. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Sex pret, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Wildschut, 16 j. VUSSINGEN Alhambra I - 20 u. Amadeus, a l. Alhambra 2 - 20 u La mort en direct. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12, 14.20,16.45, 19 10 en 21.30 u. Les ripoux. Metro I - 12, 14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Metro II - 12, 14,16,18,20 en 22 u. The terminator Odeon 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u L'annee des medu- SQS. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Cotton club Vendome 14,16,18, 20 en 22 u. Hotel New Hampshire. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Wildschut. Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u The never ending story. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u Gremlins. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. De schone en de vage bond. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Rats night of terror. Savoy 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from heli. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les specialistes. Festa - 13,15,17,19 en 21 u L'histoire d'O Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 uThe falcon and the snowman. Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Beverly Hills cop. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Crimes of passion. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 14.30 u. Robin Hood. 20 en 22.30 u. The killing fields. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. The natu ral. Memling 14.30 en 20 u Passage to India. Rembrandt 14.30 en 20 u. Purple rain. MIDDELBURG Zeeuws Museum, Abdij 4 - Josiah Wedgwood, 18e eeuws Engels aardewerk. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. za. 13.30- 17 u. (t/m 27 maart). Kunstuitleen, Kuiperspoort 22 - Vincent Dame met kera miek. Geop. di. t/m za. 13.30-17 u. do. 19-21 u. (t/m 30 maart). Kloveniersdoelen, Achter de Houttuinen 30 - Overzichtsten toonstelling Zeeuws Kunste naars Centrum (75 exposanten). Geop. di. t/m zo. 11-16 u. (t/m 30 maart). De Vleeshal, Markt - Urbain Muikers, installatie Wocks. Ge op. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 14 april). VLISSINGEN Galerie Marquis - Recente werken van Barbara Jean en VanderBraak. Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u. (t/m 7 april) Galerie Bellamy 19, Bellamy- park 19 - Sigurdur Gudmunds- son met sculptuur. Geop. di. t/m vrij. 10-12.30 u. en 13.30-17 u. za 13-17 u. (t/m 30 maart). ANTWERPEN (B) Galerij Campo (Meir) - Hul- detentoonstelling Floris Jespers. Geop. dag. 10-12.30 en 14-18U. zond. gesl (tot 4 april). BRUGGE (B) 't Leerhuys, Groeninge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden Geop. dag. 14-18 u. zond. 11- 12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 april). GENT Museum voor Schone Kun sten - Tekeningen, aquarellen en gouaches uit eigen bezit. Ge op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot 28 april). ST. NIKLAAS (B) Internationaal Exlibrlscen- trum - Selektie van de interna tionale exlibriswedstrijd 1985. Geop. weekd, 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 22 april). NEW YORK (RTR) - De Amerikaanse dichter Allen Ginsberg die furore maakte in de jaren vijftig en zestig is 'ontdekt' door gerenom meerde uitgeverijen. Harper and Row heeft een kostbare uitgave gepubliceerd van zijn 'Verzamelde gedichten' en is van plan nóg vijf boe ken met werk van Ginsberg uit te geven. Met dat laatste contract is een bedrag van ruim een half miljoen gulden ge moeid. Uitgeverij Viking-Pen- guin is van plan de werken van Ginsberg in Groot-Brit- tannië op de markt te bren gen. Alhoewel de literaire ver diensten van Ginsberg al lang worden onderkend, met name zijn gedichten 'Howl' en 'Kaddish', is zijn werk tot dusver slechts gepubliceerd in de underground-pers. Ginsberg is een vertegen woordiger van de befaamde 'beat-generatie' waartoe ook schrijvers als Jack Kerouac en William Burroughs be hoorden. Hun wantrouwen tegen militaire machten en mate rialisme vormde voor mil joenen jongeren in de jaren zestig de inspiratie zich met overgave in de hippie-bewe ging te storten. schappij leven en daarom is het op merkelijk dat in korte tijd drie t" met succes in de VS rouleren die I boerenleven als onderwerp heplj« Regisseur Robert Benton hield Z1C" tL 'Kramer vs. Kramer' nog bezig w I een grotestads-vader die na de ec scheiding zijn zoontje opvoedt, n> in 'Places in the heart' gaat het om strijd van de kleine boer tegen agrarische giganten. In de films wordt niet van een stand naar de plattelanders gepe ,e Het zijn Hollywood-sterren die boeren-hoofdrollen spelen: h» L Field in 'Places in the heart, o Spacek in 'The River' en Jessica n ge in 'Country'. Voorlopig bestaa belangstelling voor het plattel'ph, n leen nog in theorie. De kleine boe in het Midden-Westen hadden u I een andere filmster in de hoofdro zien, de man in het Witte Huis. •xoqjaon ;uB5(japuo oi 'Sjqoaa j((om 6 'uCipiai -BM g 'uajOLinnA i 'sjtuR uaaq 9 'sqipaj aiusf g 'atsinq nep p 'jeq g 'ubui uba jbbij z '3b(a

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19