Philip Bailey: je bent goed zolang je songs goed zijn Film Almanak op Amerikaanse toer ONTDEK DE VERSCHILLEN DINSDAG 26 MAART 1985 Concurrentie Zilverveiling in Amsterdam Haitink blijft Concertgebouw orkest af en toe dirigeren Suske en Wiske: Amoris van Amoras- Lucky Luke: The Daily Starm Appie Happie en Studio Spo t Boes Hu ms HEELLEt T3Z PAGINA GIDS;| Door Wim van Leest PHILIP BAILEY kan op sommige momenten zijn ge luk niet op. Het succes, dat hem via de single 'Easy lover' en de elpee 'Chinese wall' ten deel is gevallen is voor insiders wellicht geen verrassing, maar voor Bai ley zelf betekent het een er kenning, die eindelijk eens niet iets met zijn rol in Earth, Wind and Fire te ma ken heeft. Want hoe goed Bailey in Earth, Wind and Fire ook zong, hij stond altijd in de schaduw van grote leider Maurice White. Baileys so lo-platen zijn ook een recht streeks gevolg van de gang van zaken bij EWF, zo ver telde Philip me in een inter view tijdens een promotie- bezoek aan ons land. „We gingen met Earth, Wind and Fire minder pla ten maken en doordat Mau rice vocaal een grotere rol ging spelen, kreeg ik minder te zingen. Ik heb echter die muzikale uitlaatklep nodig, vooral om vocaal te blijven groeien. Er waren al eens contacten met de platen maatschappij geweest over een eigen elpee, dus heb ik besloten om die stap te zet ten. Bovendien wilde ik op mijn platen laten horen, dat ik meer te bieden heb dan hetgeen ik tot nog toe in de groep heb gedaan. Ik kan meer met mijn stem dan al leen falsetto zingen en een eigen elpee was daarvoor een goed platform. Wat Earth, Wind and Fire betreft valt er nog weinig concreets te melden. We praten mo menteel over het opnemen van een nieuwe plaat, maar er zijn nog geen vaste plan nen." 'Easy lover' is afkomstig van 'Chinese wall', de twee de elpee van Bailey. Eerder verscheen van hem de elpee 'Continuation'. Die plaat werd door George Duke ge produceerd, maar deed on danks het hoge muzikale peil weinig. „Het was een goede po ging die plaat, maar we heb ben iets te veel op zeker ge speeld. Ik wilde te veel van mijn eerste plaat een goede elpee maken en daardoor ben ik risico's uit de weg ge gaan. Ik ben er daarom ach teraf niet zo tevreden over." Het succes van Philip Bai ley is het zoveelste bewijs van de terugkeer van de zangers en de goede songs in de zwarte Amerikaanse mu ziek. Lionel Richie, Ashford Simpson en zelfs Prince laten horen, dat er een nieu we hoogst creatieve periode voor de soulitiuziek is aan gebroken. „We zijn eindelijk weer op het talent terecht gekomen. Er i^geen formule meer no dig om succesvol te zijn, ter wijl een paar jaar geleden platen louter via formules gemaakt leken te worden. We zijn weer terug bij de echte artiesten, die veel in Philip Bailey: „Als het verwachtingsniveau van de luisteraar hoog is, dan word je als ar tiest wel gedwongen je talenten aan te spre ken." - foto cbs huis moeten hebben om het te maken. Er is ontzettend veel concurrentie op dat ho ge niveau. Kijk maar naar de Grammy-onderscheidin- gen dit jaar, de kandidaten deden niets voor elkaar on der. Ik vind dat een goed te ken. Als het verwachtings niveau van de luisteraar hoog is, dan word je als ar tiest wel gedwongen je ta lenten aan te spreken." Toch is er wel verschil met de vroegere bloeitijd van de soulmuziek. Had je toen echte centra met een typisch geluid zoals Mem phis, New Orleans en Mia mi, tegenwoordig is er geen sprake van van meerdere muziekcentra. „Tegenwoordig komt vrij wel alles uit Los Angeles en een klein beetje uit New York. Daarbuiten is niks. Dat heeft tot gevolg dat de diverse soorten muziek veel op elkaar gaan lijken. Prin ce is wat dat betreft een baanbrekend figuur, die nieuwe wegen aangeeft, ook al kun je oude grootheden als Jimi Hendrix, James Brown en Sly Stone in zijn muziek terugvinden. En iemand als Lionel Richie toont aan dat de zwarte mu ziek naar een hoog niveau is gegroeid." richting voor een plaat zal plannen. Ik laat de songs, die op dat moment voor handen zijn, de richting bepalen. Doordat ik met "Easy lover' en 'Chinese wall' succes heb, krijg ik waarschijnlijk ook betere songs aangeboden, waardoor mijn platen nog beter worden. Als je name lijk beginneling bent zoals ik, dan krijg je de echt goede songs doodeenvoudig niet toegestuurd. Die zijn voor behouden aan artiesten, die er zeker een enorm succes mee zullen hebben. Nu heb ik al contacten met Lionel Richie en Ashford Simp son gehad over het opnemen van hun songs en dat is een fantastische ontwikkeling. Een artiest is immers goed zolang de songs goed zijn. En welbeschouwd zijn er niet zo heel veel echt goede songs." Philip Bailey ziet zichzelf nog aan het begin van een carrière staan. Dat hij nu succesvol is wijt hij voor een belangrijk deel aan het op het juiste moment de juiste combinatie vinden. „Ik heb in mijn bagage dertien jaar ervaring in een van de beste bands uit de ge schiedenis. Als solo-artiest ben ik er vooral op uit om op een creatieve manier samen te werken met andere ar tiesten, zoals met Phil Col lins in 'Easy lover'. Ik zou bijvoorbeeld graag iets doen met Chaka Khan en Sade. Ik wil muzikale huwelijken sluiten om zodoende een doorbraak naar nieuwe mu zikale horizons te creëren. Want succes is iets dat niet alleen met talent te maken heeft. Net dat beetje meer dan talent maakt van een plaat een goede plaat. Noem het maar de magie van de song, de magie van de com binatie van de mensen waarmee je samenwerkt. Ik heb het gevoel dat er rond om me een gevoel van op winding hangt. Een opwin ding, die me in staat stelt creatief te zijn. Dat heb je als artiest nodig. Voor het zelfde geld is de sfeer niet optimaal en zal er als gevolg daarvan niets gebeuren dat echt de moeite waard is." Gospel Songs Philip Bailey kiest voor zijn platen zowel eigen nummers als songs van an deren. Legt hij daar bepaal de normen voor aan? „Ik zie muziek als een uit drukking van de heersende tijdgeest. Ik ben niet iemand, die een bepaalde Philip Bailey heeft naast zijn carrière als soulzanger nog een andere loopbaan. Hij is ook maker van gospel platen en hij geeft met ge lijkgestemde vrienden als Donna Summer en Deniece Williams geregeld gospel concerten. Zijn recente go spel-plaat 'The wonders of his love' doet het momenteel heel goed bij de liefhebbers van het genre. Zijn de twee carrière nu gescheiden, Phi lip Bailey streeft ernaar de twee in de toekomst te inte greren. „Nu valt het nog niet te combineren, maar uiteinde lijk zal ik op het podium zo wel gospel als pop laten ho ren. Ik moet eerst mijn pu bliek nog opvoeden in dat opzicht. Ik kan het nu nog niet maken om gospels te EINDREDACTIE WIM VAN LEEST zingen tijdens een concert voor mensen, die speciaal op me afgekomen zijn om 'Easy lover'. Dat zou een soort be driegen van die mensen zijn. Je hebt als artiest wel vrij heden, maar je hebt bij het publiek verwachtingen, waaraan je hebt te voldoen. Daarom keerde het publiek zich ook van Bob Dylan af toen hij ineens met religeuze platen kwam. Die plotselin ge verandering was te schokkend, de luisteraars voelden zich bekocht toen ze de nieuwe Dylan voor het eerst hoorden. Ik ben een be- trekkelijk nieuwe artiest en ik moet nog groeien naar een peil, waarop mensen niet alleen mijn muziek, maar ook de persoon Philip Bailey kennen. Pas dan kan ik gospel en soul vermengen. Kijk maar naar iemand als Elvis Presley, die kon op den duur alle stijlen in een enkel concert brengen zonder dat mensen daar over vielen." DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Joan Armatrading, 29 maart in Rotterdam (Ahoy) Gigantjes, 29 maart in Tilburg (Noorderligt) Nacht und Nebel, 29 maart in Breda (Graanbeurs) Kim Wilde, 30 maart in Den Haag (Congresgebouw) Jo Lemaire, Klein Orkest en Se rious Desire, 8 april in Etten- Leur (Paaspop) Tina Turner, 8, 9 en 10 april in Rotterdam (Ahoy) Paul Young, 10 april in Rotter dam (Doelen), 11 april in Utrecht (Vredenburg) Howard Jones, 13 april in Utrecht (Vredenburg) UB 40, 19 april in Rotterdam (Ahoy) Frankie goes to Hollywood, 20 april in Rotterdam (Ahoy) Al Jarreau, 21 april in Rotter dam (Ahoy) Tears for fears, 24 april in Rot terdam (Doelen) en 25 april in Utrecht (Vredenburg) Killing Joke, 4 april in Rotter dam (Arena) Long Ryders, 6 april in Goes ('t Beest) The Legendary Stardust Cow boy, 13 april in Goes ('t Beest) Sound, 11 april in Rotterdam (Arena) en 12 april in Tilburg (Noorderligt) Chris Rea, 30 april in Utrecht (Vredenburg) Dire Straits, 22 mei in Eindho ven (POC) en 25 mei in Rotter dam (Ahoy) Jango Edwards, 7 mei in Breda (Concordia) Eek-a-Mouse, 13 april in Tilburg (Noorderligt) Een opname voor de film'De Lift'. - foto archief de stem Door Marjan Mes Het aanbod van boeken over films is de laatste paar jaar aanzienlijk toegenomen in Ne derland. We hebben nu onze eigen Speelfilmencyclopedie en het Filmjaarboek plus tal van vertalingen van bekende buitenlandse filmstudies. De Van onze kunstredactie AMSTERDAM - Op maandag 1 april a.s. veilt Sotheby Mak van Waay Amsterdam zilver, juwelen en objets-de-vertu. In deze veiling wordt een belang rijke plaats ingenomen door een uitstekende collectie Am sterdams zilver en een uitzon derlijke verzameling vroeg Fries zilver. Een opmerkelijk hoogtepunt is een bierpul met deksel van Johannes Schiotling uit Am sterdam, 1770. Er zijn van deze meester slechts drie van der gelijke bierpullen bekend. Verwachte opbrengst ƒ40.000- 60.000. Ook heel fraai is een bouilloir op comfoor met brander van Hendrik Nieu- wenhuys uit Amsterdam, 1764 25.000-30.000). Bij het Friese zilver kunnen als de meest aantrekkelijke objecten gerekend worden: een achtkantige brandewijn- kom van Pieter Jansen Poel geest uit Bolsward, 1671, met een voorstelling van de vijf zintuigen en Geloof en Liefde, een gegraveerde huwelijksbe ker van Wieger Jansen van Isens uit Sneek, 1647, en een gedreven en gegoten conische beker met elementen in Ma rot-stijl, in Friesland vervaar digd als meesterproef, ca. 1700 25.000-30.000). Na het zilver en vertu komt een goede collectie oude en moderne juwelen onder de ha mer, waaronder een gouden Spillegang horloge uit 1761, gesigneerd J.P.K. Kroese, Am sterdam, met op de buitenkast een reliëfdecor van David, spelend op de harp (ƒ20.000- 25.00). Kijkdagen: 29, 30 en 31 maart van 10.00 tot 16.00 uur. Filmalmanak 1985 heeft daar nog weinig nieuws aan toe te voegen. Het betreft de Nederlandse vertaling/bewerking van 'The Film Yearbook', Een Engelse uitgave, die uitsluitend films (in het kort) bespreekt, die tussen 1 juli 1983 en 30 juni 1984 in Amerika en Engeland werden uitgebracht. Het ac cent ligt dan ook vooral op films uit deze landen. Een ge ring aantal buitenlandse films staat hier vermeld onder hun Engelse titel, wat nogal ver warrend werkt. 'The Lift' (De Lift) van Dick Maas mag zich verheugen in een korte, kritische kanttek- ning en een positieve aanbeve ling. Het is uiteraard een van de weinige Nederlandse films, die in Amerika succes had. Om deze almanak toch nog een enigszins Nederlands ka rakter te geven werd een overzicht van de Nederlandse film in 1984 opgenomen; een ironische beschrijving van Guus Luijters, die 'Gebroken Spiegels' van Marleen Gorris 'geen film' noemt, maar een 'tractaatje uit het einde van de 19e eeuw, verlucht met licht beelden'. De Nederlandse cri tici, die haar enthousiast ont vingen, krijgen een flinke kat. De almanak bespreekt uit gebreider de films, die zij als de beste van het jaar be schouwt, maar ook die als 'fiasco van het jaar' worden aangemerkt. Ook een aantal sterren - meest Amerikaans - wordt beschreven. Enkele be sproken films zijn in ons land nog niet verschenen zoals 'The Right Stuff' en 'Strangers Kiss' Niet bepaald boeiend zijn de 'uitspraken van het jaar' van acteurs en regisseurs. Achterin een overzicht van Amerikaanse en Engelse film prijzen, verschenen filmboe ken en adressen van interna tionale filmproduktiemaat- schappijen. De almanak is rijk geïllustreerd met zwart-wit en wat minder kleurenfoto's. Samensteller was Al Clark, filmkenner en ook co-produ- cent van de film '1984'. Een 16- tal Anglo-Amerikaanse film critici verleende hun mede werking. 'Film Almanak 1985'. Loeb, uitgevers, Amsterdam. GOES Grand Theater - 20 u. De prooi, 12 j. HULST Oe Koning van Engeland 20 u. Wildschut, 16 j. 20 u. Missing in action, 12 j. 20 u. Body double, 16 j. 20 u. Babylon blue, 18 j. MIDDELBURG Filmhuis Meccano - 20.30 u. Der Begin aller Schrecken ist Liebe. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Sex pret, 18). TERNEUZEN Luxor 20 u. Wildschut, 16 j. 20 u. Purple rain, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Amadeus, a.l. Alhambra2 - 20 u. Broadway Danny Rose, a.l ANTWERPEN Rex - 11.45,14 25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les ripoux. Metro I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u The killing fields. Metro II - 12, 14,16,18,20 en 22 u The terminator. Odeon - 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. L'annee des medu- ses. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u Ama deus. Slnjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Cotton club Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Hotel New Hampshire. Quellln I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Wildschut. Quellln II - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u Gremlins. Astrld - 12,14,16,18, 20en 22 u. De schone en de vage bond. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Rats night of terror. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Escape from hell. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les specialistes. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. L'histoired'O. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 uThe falcon and the snowman. TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Beverly Hills cop. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u Crimes of passion. BRUGGE KomDlex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 20 en 22.30 u. The killing fields Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. The natural. Memllng 20 u. Passage to India. Rembrandt 20 u. Purple rain. HULST Blaauwe Hoeve - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30u. schieting voor bejaarden. MIDDELBURG Zeeuws Museum, Abdij 4 - Josiah Wedgwood, 18e eeuws Engels aardewerk, Geop ma. t/m vrij. 10-17 u. za. 13.30- 17 u. (t/m 27 maart). Kunstuitleen, Kuiperspooit 22 - Vincent Dame met kera miek. Geop. di. t/m za. 13.30-1; u. do. 19-21 u. (t/m 30 maart). Kloveniersdoelen, Achter de Houttuinen 30 - Overzichtsten toonstelling Zeeuws Kunste naars Centrum (75 exposanten) Geop. di. t/m zo. 11 -16 u. (t/m 30 maart). De Vleeshal, Markt - Urbain Muikers, installatie Wocks. Ge op. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 14 april). VLISSINGEN Galerie Bellamy 18, Bellamy- park 19 - Sigurdur Gudmundj- son met sculptuur. Geop. di. t/m vrij. 10-12.30 u. en 13.30-17 u. za. 13-17 u. (t/m 30 maart). ANTWERPEN (B) Galerij Campo (Melr) - Hul- detentoonstelling Floris Jespers Geop.dag 10-12.30en14-18u. zond. gesl. (tot 4 april). BRUGGE (B) 't Leerhuys, Groeninge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden. Geop. dag. 14-18 u. zond. 11- 12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 aprll). GENT Museum voor Schone Kun sten - Tekeningen, aquarellen en gouaches uit eigen bezit. Ge op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot 28 april). ST. NIKLAAS (B) Internationaal Exllbrlscen- trum - Selektie van de interna tionale exlibriswedstrijd 1985. Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 22 april). AMSTERDAM (ANP) - Bernhard Haitink zal ook na september 1988, als zijn werkzaamheden als muzi kaal directeur van de Co- vent Garden Opera in Londen in volle omgang zullen beginnen, regelma tig het Concertgebouw in Amsterdam blijven dirige ren. Dit is overeengekomen tussen de scheidende chef dirigent en het bestuur van de Stichting het Concert gebouworkest. Haitink, die in oktober van het vorig jaar bekend maakte dat hij naar Lon den ging, zal minder vaak in de hoofdstad te zien zijn dan nu het geval is. Af spraken over het aantal weken en de perioden van het jaar waarin hij voor het Concertgebouw be schikbaar is, kunnen pas gemaakt worden als hij meer inzicht heeft in zijn werk in Londen. Het bestuur heeft nog geen beslissing genomen over de opvolging van Hai tink. De besprekingen daarover lopen nog en men hoopt dat er voor het eind van het seizoen een beslis sing genomen kan worden. Eerder is bekend geworden dat de Italiaan Ricardo Chailly en zijn landgenoot Claudio Abbado, de vaste dirigent van de Weense Staatsopera, op de lijst met namen voorkomen. DEI Hoe bun ivywi? JOHN WOKËRAM HOEFT HELEMAAL UI£T6É.- OPE&ERVTEUOf!- V£MVE eAL ZIT KLEM IN lU-QL- NCÖU 6f35fE 'Tlö 016 6LE(M--g -a- 'N «WK-! m TIE VAN 1 - .I>OOK-yi(fZ, A p f A <5 C T U i Li U w •sqtjoaj -UBui oi 'uaAoq uaua;s 6 'sijuti uauajs 8 'sWMJ pjooq i 'ubui uba snau 9 'paoq uba puEi S '[ftd f- '3 jaj;a; g 'uibbi ui uii[8 g 'uaAoqsrqM-11 8^? T- O) C o c so s t(03 <0 CM WvJ 0)23 (0 o< L.-9-8 E O l-s 2 2 w 0) fl|E &S*o OIC 3o O t C S!!f «2 O) V) u C F.® 0 O Ü-^CD> „TWEE spieren losj van Rucph< bank' van lebrord. Hij is er houdt er zijn en zweet er tijdens de raadsvergadei Hoe fit zijn ters in zuid- Van een man delijkheid dra: meente, mag dat-ie meer d: lijke lenigheii formatieve s Du Chatini meester heb j ven en dus t ging, daar01 week wat. Ik vriend, dan sj kaar een bee moeilijker 01 te brengen. Ik toen ik nog tussen de mid| meestal een het trainings] bos in. Dat is stukje hard loj stevig doors het verwatert, regent heb j cuus. Boveni een mooi-weei 's Zomers nier(47) ook Momenteel is

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 14