Philip Bailey: je bent goed
zolang je songs goed zijn
Film Almanak op
Amerikaanse toer
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
DINSDAG 26 MAART 1985
Concurrentie
Zilverveiling
in Amsterdam
Haitink blijft
Concertgebouw
orkest af en
toe dirigeren
Suske en Wiske: Amoris van Amoras-
Lucky Luke: The Daily Starm
Appie Happie en Studio Spo t
Boes
Hu
ms
HEELLEt
T3Z PAGINA GIDS;|
Door Wim van Leest
PHILIP BAILEY kan op
sommige momenten zijn ge
luk niet op. Het succes, dat
hem via de single 'Easy
lover' en de elpee 'Chinese
wall' ten deel is gevallen is
voor insiders wellicht geen
verrassing, maar voor Bai
ley zelf betekent het een er
kenning, die eindelijk eens
niet iets met zijn rol in
Earth, Wind and Fire te ma
ken heeft.
Want hoe goed Bailey in
Earth, Wind and Fire ook
zong, hij stond altijd in de
schaduw van grote leider
Maurice White. Baileys so
lo-platen zijn ook een recht
streeks gevolg van de gang
van zaken bij EWF, zo ver
telde Philip me in een inter
view tijdens een promotie-
bezoek aan ons land.
„We gingen met Earth,
Wind and Fire minder pla
ten maken en doordat Mau
rice vocaal een grotere rol
ging spelen, kreeg ik minder
te zingen. Ik heb echter die
muzikale uitlaatklep nodig,
vooral om vocaal te blijven
groeien. Er waren al eens
contacten met de platen
maatschappij geweest over
een eigen elpee, dus heb ik
besloten om die stap te zet
ten. Bovendien wilde ik op
mijn platen laten horen, dat
ik meer te bieden heb dan
hetgeen ik tot nog toe in de
groep heb gedaan. Ik kan
meer met mijn stem dan al
leen falsetto zingen en een
eigen elpee was daarvoor
een goed platform. Wat
Earth, Wind and Fire betreft
valt er nog weinig concreets
te melden. We praten mo
menteel over het opnemen
van een nieuwe plaat, maar
er zijn nog geen vaste plan
nen."
'Easy lover' is afkomstig
van 'Chinese wall', de twee
de elpee van Bailey. Eerder
verscheen van hem de elpee
'Continuation'. Die plaat
werd door George Duke ge
produceerd, maar deed on
danks het hoge muzikale
peil weinig.
„Het was een goede po
ging die plaat, maar we heb
ben iets te veel op zeker ge
speeld. Ik wilde te veel van
mijn eerste plaat een goede
elpee maken en daardoor
ben ik risico's uit de weg ge
gaan. Ik ben er daarom ach
teraf niet zo tevreden over."
Het succes van Philip Bai
ley is het zoveelste bewijs
van de terugkeer van de
zangers en de goede songs in
de zwarte Amerikaanse mu
ziek. Lionel Richie, Ashford
Simpson en zelfs Prince
laten horen, dat er een nieu
we hoogst creatieve periode
voor de soulitiuziek is aan
gebroken.
„We zijn eindelijk weer op
het talent terecht gekomen.
Er i^geen formule meer no
dig om succesvol te zijn, ter
wijl een paar jaar geleden
platen louter via formules
gemaakt leken te worden.
We zijn weer terug bij de
echte artiesten, die veel in
Philip Bailey: „Als
het verwachtingsniveau
van de luisteraar hoog
is, dan word je als ar
tiest wel gedwongen je
talenten aan te spre
ken." - foto cbs
huis moeten hebben om het
te maken. Er is ontzettend
veel concurrentie op dat ho
ge niveau. Kijk maar naar
de Grammy-onderscheidin-
gen dit jaar, de kandidaten
deden niets voor elkaar on
der. Ik vind dat een goed te
ken. Als het verwachtings
niveau van de luisteraar
hoog is, dan word je als ar
tiest wel gedwongen je ta
lenten aan te spreken."
Toch is er wel verschil
met de vroegere bloeitijd
van de soulmuziek. Had je
toen echte centra met een
typisch geluid zoals Mem
phis, New Orleans en Mia
mi, tegenwoordig is er geen
sprake van van meerdere
muziekcentra.
„Tegenwoordig komt vrij
wel alles uit Los Angeles en
een klein beetje uit New
York. Daarbuiten is niks.
Dat heeft tot gevolg dat de
diverse soorten muziek veel
op elkaar gaan lijken. Prin
ce is wat dat betreft een
baanbrekend figuur, die
nieuwe wegen aangeeft, ook
al kun je oude grootheden
als Jimi Hendrix, James
Brown en Sly Stone in zijn
muziek terugvinden. En
iemand als Lionel Richie
toont aan dat de zwarte mu
ziek naar een hoog niveau is
gegroeid."
richting voor een plaat zal
plannen. Ik laat de songs, die
op dat moment voor handen
zijn, de richting bepalen.
Doordat ik met "Easy lover'
en 'Chinese wall' succes heb,
krijg ik waarschijnlijk ook
betere songs aangeboden,
waardoor mijn platen nog
beter worden. Als je name
lijk beginneling bent zoals
ik, dan krijg je de echt goede
songs doodeenvoudig niet
toegestuurd. Die zijn voor
behouden aan artiesten, die
er zeker een enorm succes
mee zullen hebben. Nu heb
ik al contacten met Lionel
Richie en Ashford Simp
son gehad over het opnemen
van hun songs en dat is een
fantastische ontwikkeling.
Een artiest is immers goed
zolang de songs goed zijn. En
welbeschouwd zijn er niet zo
heel veel echt goede songs."
Philip Bailey ziet zichzelf
nog aan het begin van een
carrière staan. Dat hij nu
succesvol is wijt hij voor een
belangrijk deel aan het op
het juiste moment de juiste
combinatie vinden.
„Ik heb in mijn bagage
dertien jaar ervaring in een
van de beste bands uit de ge
schiedenis. Als solo-artiest
ben ik er vooral op uit om op
een creatieve manier samen
te werken met andere ar
tiesten, zoals met Phil Col
lins in 'Easy lover'. Ik zou
bijvoorbeeld graag iets doen
met Chaka Khan en Sade. Ik
wil muzikale huwelijken
sluiten om zodoende een
doorbraak naar nieuwe mu
zikale horizons te creëren.
Want succes is iets dat niet
alleen met talent te maken
heeft. Net dat beetje meer
dan talent maakt van een
plaat een goede plaat. Noem
het maar de magie van de
song, de magie van de com
binatie van de mensen
waarmee je samenwerkt. Ik
heb het gevoel dat er rond
om me een gevoel van op
winding hangt. Een opwin
ding, die me in staat stelt
creatief te zijn. Dat heb je
als artiest nodig. Voor het
zelfde geld is de sfeer niet
optimaal en zal er als gevolg
daarvan niets gebeuren dat
echt de moeite waard is."
Gospel
Songs
Philip Bailey kiest voor
zijn platen zowel eigen
nummers als songs van an
deren. Legt hij daar bepaal
de normen voor aan?
„Ik zie muziek als een uit
drukking van de heersende
tijdgeest. Ik ben niet
iemand, die een bepaalde
Philip Bailey heeft naast
zijn carrière als soulzanger
nog een andere loopbaan.
Hij is ook maker van gospel
platen en hij geeft met ge
lijkgestemde vrienden als
Donna Summer en Deniece
Williams geregeld gospel
concerten. Zijn recente go
spel-plaat 'The wonders of
his love' doet het momenteel
heel goed bij de liefhebbers
van het genre. Zijn de twee
carrière nu gescheiden, Phi
lip Bailey streeft ernaar de
twee in de toekomst te inte
greren.
„Nu valt het nog niet te
combineren, maar uiteinde
lijk zal ik op het podium zo
wel gospel als pop laten ho
ren. Ik moet eerst mijn pu
bliek nog opvoeden in dat
opzicht. Ik kan het nu nog
niet maken om gospels te
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
zingen tijdens een concert
voor mensen, die speciaal op
me afgekomen zijn om 'Easy
lover'. Dat zou een soort be
driegen van die mensen zijn.
Je hebt als artiest wel vrij
heden, maar je hebt bij het
publiek verwachtingen,
waaraan je hebt te voldoen.
Daarom keerde het publiek
zich ook van Bob Dylan af
toen hij ineens met religeuze
platen kwam. Die plotselin
ge verandering was te
schokkend, de luisteraars
voelden zich bekocht toen ze
de nieuwe Dylan voor het
eerst hoorden. Ik ben een be-
trekkelijk nieuwe artiest en
ik moet nog groeien naar
een peil, waarop mensen
niet alleen mijn muziek,
maar ook de persoon Philip
Bailey kennen. Pas dan kan
ik gospel en soul vermengen.
Kijk maar naar iemand als
Elvis Presley, die kon op den
duur alle stijlen in een enkel
concert brengen zonder dat
mensen daar over vielen."
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Joan Armatrading, 29 maart in
Rotterdam (Ahoy)
Gigantjes, 29 maart in Tilburg
(Noorderligt)
Nacht und Nebel, 29 maart in
Breda (Graanbeurs)
Kim Wilde, 30 maart in Den
Haag (Congresgebouw)
Jo Lemaire, Klein Orkest en Se
rious Desire, 8 april in Etten-
Leur (Paaspop)
Tina Turner, 8, 9 en 10 april in
Rotterdam (Ahoy)
Paul Young, 10 april in Rotter
dam (Doelen), 11 april in Utrecht
(Vredenburg)
Howard Jones, 13 april in
Utrecht (Vredenburg)
UB 40, 19 april in Rotterdam
(Ahoy)
Frankie goes to Hollywood, 20
april in Rotterdam (Ahoy)
Al Jarreau, 21 april in Rotter
dam (Ahoy)
Tears for fears, 24 april in Rot
terdam (Doelen) en 25 april in
Utrecht (Vredenburg)
Killing Joke, 4 april in Rotter
dam (Arena)
Long Ryders, 6 april in Goes ('t
Beest)
The Legendary Stardust Cow
boy, 13 april in Goes ('t Beest)
Sound, 11 april in Rotterdam
(Arena) en 12 april in Tilburg
(Noorderligt)
Chris Rea, 30 april in Utrecht
(Vredenburg)
Dire Straits, 22 mei in Eindho
ven (POC) en 25 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Jango Edwards, 7 mei in Breda
(Concordia)
Eek-a-Mouse, 13 april in Tilburg
(Noorderligt)
Een opname voor de film'De Lift'. - foto archief de stem
Door Marjan Mes
Het aanbod van boeken over
films is de laatste paar jaar
aanzienlijk toegenomen in Ne
derland. We hebben nu onze
eigen Speelfilmencyclopedie
en het Filmjaarboek plus tal
van vertalingen van bekende
buitenlandse filmstudies. De
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM - Op maandag
1 april a.s. veilt Sotheby Mak
van Waay Amsterdam zilver,
juwelen en objets-de-vertu. In
deze veiling wordt een belang
rijke plaats ingenomen door
een uitstekende collectie Am
sterdams zilver en een uitzon
derlijke verzameling vroeg
Fries zilver.
Een opmerkelijk hoogtepunt
is een bierpul met deksel van
Johannes Schiotling uit Am
sterdam, 1770. Er zijn van deze
meester slechts drie van der
gelijke bierpullen bekend.
Verwachte opbrengst ƒ40.000-
60.000. Ook heel fraai is een
bouilloir op comfoor met
brander van Hendrik Nieu-
wenhuys uit Amsterdam, 1764
25.000-30.000).
Bij het Friese zilver kunnen
als de meest aantrekkelijke
objecten gerekend worden:
een achtkantige brandewijn-
kom van Pieter Jansen Poel
geest uit Bolsward, 1671, met
een voorstelling van de vijf
zintuigen en Geloof en Liefde,
een gegraveerde huwelijksbe
ker van Wieger Jansen van
Isens uit Sneek, 1647, en een
gedreven en gegoten conische
beker met elementen in Ma
rot-stijl, in Friesland vervaar
digd als meesterproef, ca. 1700
25.000-30.000).
Na het zilver en vertu komt
een goede collectie oude en
moderne juwelen onder de ha
mer, waaronder een gouden
Spillegang horloge uit 1761,
gesigneerd J.P.K. Kroese, Am
sterdam, met op de buitenkast
een reliëfdecor van David,
spelend op de harp (ƒ20.000-
25.00).
Kijkdagen: 29, 30 en 31
maart van 10.00 tot 16.00 uur.
Filmalmanak 1985 heeft daar
nog weinig nieuws aan toe te
voegen.
Het betreft de Nederlandse
vertaling/bewerking van 'The
Film Yearbook', Een Engelse
uitgave, die uitsluitend films
(in het kort) bespreekt, die
tussen 1 juli 1983 en 30 juni
1984 in Amerika en Engeland
werden uitgebracht. Het ac
cent ligt dan ook vooral op
films uit deze landen. Een ge
ring aantal buitenlandse films
staat hier vermeld onder hun
Engelse titel, wat nogal ver
warrend werkt.
'The Lift' (De Lift) van Dick
Maas mag zich verheugen in
een korte, kritische kanttek-
ning en een positieve aanbeve
ling. Het is uiteraard een van
de weinige Nederlandse films,
die in Amerika succes had.
Om deze almanak toch nog
een enigszins Nederlands ka
rakter te geven werd een
overzicht van de Nederlandse
film in 1984 opgenomen; een
ironische beschrijving van
Guus Luijters, die 'Gebroken
Spiegels' van Marleen Gorris
'geen film' noemt, maar een
'tractaatje uit het einde van de
19e eeuw, verlucht met licht
beelden'. De Nederlandse cri
tici, die haar enthousiast ont
vingen, krijgen een flinke kat.
De almanak bespreekt uit
gebreider de films, die zij als
de beste van het jaar be
schouwt, maar ook die als
'fiasco van het jaar' worden
aangemerkt. Ook een aantal
sterren - meest Amerikaans -
wordt beschreven. Enkele be
sproken films zijn in ons land
nog niet verschenen zoals 'The
Right Stuff' en 'Strangers
Kiss' Niet bepaald boeiend zijn
de 'uitspraken van het jaar'
van acteurs en regisseurs.
Achterin een overzicht van
Amerikaanse en Engelse film
prijzen, verschenen filmboe
ken en adressen van interna
tionale filmproduktiemaat-
schappijen. De almanak is rijk
geïllustreerd met zwart-wit
en wat minder kleurenfoto's.
Samensteller was Al Clark,
filmkenner en ook co-produ-
cent van de film '1984'. Een 16-
tal Anglo-Amerikaanse film
critici verleende hun mede
werking.
'Film Almanak 1985'. Loeb,
uitgevers, Amsterdam.
GOES
Grand Theater - 20 u.
De prooi, 12 j.
HULST
Oe Koning van Engeland
20 u. Wildschut, 16 j.
20 u. Missing in action, 12 j.
20 u. Body double, 16 j.
20 u. Babylon blue, 18 j.
MIDDELBURG
Filmhuis Meccano - 20.30 u.
Der Begin aller Schrecken ist
Liebe.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Sex pret, 18).
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Wildschut, 16 j.
20 u. Purple rain, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Amadeus, a.l.
Alhambra2 - 20 u.
Broadway Danny Rose, a.l
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14 25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les ripoux.
Metro I - 12,14.30,17.30 en
20.30 u The killing fields.
Metro II - 12, 14,16,18,20
en 22 u The terminator.
Odeon - 14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. L'annee des medu-
ses.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u Ama
deus.
Slnjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Cotton club
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Hotel New Hampshire.
Quellln I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Wildschut.
Quellln II - 12,15,18 en 21
u. Brazil.
Quellln III - 12,14,16,18,20
en 22 u. The never ending story.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u Gremlins.
Astrld - 12,14,16,18, 20en
22 u. De schone en de vage
bond.
Capltole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Rats night of terror.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Escape from hell.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Les specialistes.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
L'histoired'O.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 uThe falcon and
the snowman.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Beverly Hills cop.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u Crimes of passion.
BRUGGE
KomDlex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
20 en 22.30 u. The killing fields
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. The natural.
Memllng
20 u. Passage to India.
Rembrandt
20 u. Purple rain.
HULST
Blaauwe Hoeve - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30u.
schieting voor bejaarden.
MIDDELBURG
Zeeuws Museum, Abdij
4 - Josiah Wedgwood, 18e
eeuws Engels aardewerk, Geop
ma. t/m vrij. 10-17 u. za. 13.30-
17 u. (t/m 27 maart).
Kunstuitleen, Kuiperspooit
22 - Vincent Dame met kera
miek. Geop. di. t/m za. 13.30-1;
u. do. 19-21 u. (t/m 30 maart).
Kloveniersdoelen, Achter de
Houttuinen 30 - Overzichtsten
toonstelling Zeeuws Kunste
naars Centrum (75 exposanten)
Geop. di. t/m zo. 11 -16 u. (t/m
30 maart).
De Vleeshal, Markt - Urbain
Muikers, installatie Wocks. Ge
op. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17
u. (t/m 14 april).
VLISSINGEN
Galerie Bellamy 18, Bellamy-
park 19 - Sigurdur Gudmundj-
son met sculptuur. Geop. di. t/m
vrij. 10-12.30 u. en 13.30-17 u.
za. 13-17 u. (t/m 30 maart).
ANTWERPEN (B)
Galerij Campo (Melr) - Hul-
detentoonstelling Floris Jespers
Geop.dag 10-12.30en14-18u.
zond. gesl. (tot 4 april).
BRUGGE (B)
't Leerhuys, Groeninge
35 - Jan Cobbaert met schilde
rijen, gouaches en etsen en Fri
Cavens met keramiekbeelden.
Geop. dag. 14-18 u. zond. 11-
12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 aprll).
GENT
Museum voor Schone Kun
sten - Tekeningen, aquarellen
en gouaches uit eigen bezit. Ge
op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot
28 april).
ST. NIKLAAS (B)
Internationaal Exllbrlscen-
trum - Selektie van de interna
tionale exlibriswedstrijd 1985.
Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12
en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u.
(tot 22 april).
AMSTERDAM (ANP) -
Bernhard Haitink zal ook
na september 1988, als zijn
werkzaamheden als muzi
kaal directeur van de Co-
vent Garden Opera in
Londen in volle omgang
zullen beginnen, regelma
tig het Concertgebouw in
Amsterdam blijven dirige
ren. Dit is overeengekomen
tussen de scheidende chef
dirigent en het bestuur van
de Stichting het Concert
gebouworkest.
Haitink, die in oktober
van het vorig jaar bekend
maakte dat hij naar Lon
den ging, zal minder vaak
in de hoofdstad te zien zijn
dan nu het geval is. Af
spraken over het aantal
weken en de perioden van
het jaar waarin hij voor
het Concertgebouw be
schikbaar is, kunnen pas
gemaakt worden als hij
meer inzicht heeft in zijn
werk in Londen.
Het bestuur heeft nog
geen beslissing genomen
over de opvolging van Hai
tink. De besprekingen
daarover lopen nog en men
hoopt dat er voor het eind
van het seizoen een beslis
sing genomen kan worden.
Eerder is bekend geworden
dat de Italiaan Ricardo
Chailly en zijn landgenoot
Claudio Abbado, de vaste
dirigent van de Weense
Staatsopera, op de lijst met
namen voorkomen.
DEI
Hoe
bun
ivywi? JOHN WOKËRAM
HOEFT HELEMAAL UI£T6É.-
OPE&ERVTEUOf!-
V£MVE eAL ZIT
KLEM IN lU-QL-
NCÖU 6f35fE
'Tlö 016
6LE(M--g -a-
'N «WK-! m
TIE VAN 1 -
.I>OOK-yi(fZ,
A p f A <5 C T
U i Li U w
•sqtjoaj
-UBui oi 'uaAoq uaua;s 6 'sijuti uauajs 8 'sWMJ
pjooq i 'ubui uba snau 9 'paoq uba puEi S
'[ftd f- '3 jaj;a; g 'uibbi ui uii[8 g 'uaAoqsrqM-11
8^?
T- O)
C o c
so s
t(03
<0
CM WvJ
0)23
(0 o<
L.-9-8
E O
l-s
2 2 w 0)
fl|E
&S*o
OIC 3o
O t C
S!!f
«2 O)
V) u C
F.® 0 O
Ü-^CD>
„TWEE
spieren losj
van Rucph<
bank' van
lebrord.
Hij is er
houdt er zijn
en zweet er
tijdens de
raadsvergadei
Hoe fit zijn
ters in zuid-
Van een man
delijkheid dra:
meente, mag
dat-ie meer d:
lijke lenigheii
formatieve s
Du Chatini
meester heb j
ven en dus t
ging, daar01
week wat. Ik
vriend, dan sj
kaar een bee
moeilijker 01
te brengen. Ik
toen ik nog
tussen de mid|
meestal een
het trainings]
bos in. Dat is
stukje hard loj
stevig doors
het verwatert,
regent heb j
cuus. Boveni
een mooi-weei
's Zomers
nier(47) ook
Momenteel is