e nzezaak inemer. EOOM Alle radio en te-programma's van het weekend op de achterpagina Het privé-bos en de plannen van de minister Siem Segers, de OR van Jamin en de dreigementen Wat kan patiënt doen aan medische fouten? Hoogseizoen in het belastingkantoor ripin IER *0H i Een sleepboten-oorlog op het Schelde-Rijnkanaal. Ze beloeren elkaar in de haven en luisteren elkaar af via de radio. Thuis slapen de sleepbootkapiteins met de scanners op het nachtkastje. Schip aan de grond! Aktie! Schroeven ranselen het water dik: de spetters van de pagina. Eenmaal aan boord van de gestrande schuit knokken ze elkaar de stuurhut uit. De scheldpartijen zijn hoogstandjes van creatief nautisch taalgebruik. De schipper kan alleen maar extra hulpeloos toezien. De rijkspolitie te water speelt scheidsrechter. Even was er een wapenstilstand, maar nu hebben ze elkaar opnieuw de oorlog verklaard. Een duel met sleepboten en cassette bandjes: De nieuwste episode in de slag om het Schelde-Rijnkanaal: „We pakken ze wel". Duivenkot I Deuken Bedreiging zie verder pagina Gids-Week- end2 nuriM «.u mnriiii ivv*/ ÏÏHS Z 0 1 -i 2 O O m o m D c O a m 3D CD O c v. isiko tijdens de bouw of ver- Samen Bouwen" en de folder tanvraagt, staat u straks veel B-aannemer verwachten? t heeft u als opdrachtgever bij brochure "Samen Bouwen" middeling". ;en bij het gewestelijk NVOB- s foonnummer 01180-15055, inde antwoordcoupon, sgesmurd. Stuun u ons vrijblijvend het NVOB-informatiematenaal iaar: NVOB gewest Zeeland, 4330 VB Middelburg.) Door Paul de Schipper U staat langs de weg met een j kapotte uitlaat. Kort na el- kaar arriveren twee wegen- i wachters. In hun haast om u i te helpen knallen ze zowat te- i gen uw bumper aan. Ze stappen uit en.vliegen elkaar in de haren. Ze willen allebei een i centje verdienen aan die reparatie. Goed dat er maar eén ANWB is. Op i het water is dat niet zo. Wie strandt, i lek raakt of anderszins pech krijgt is j aangewezen op de hulp van particu- liere ondernemingen: de sleep-en bergingsbedrijven. Het is aan de schipper om zijn hulpverlener te kie- I zen en een bergingscontract te teke- j nen. Vaak doet hij dat in overleg met z'n verzekering. De berger die het contract heeft mag gaan trekken, i Soms huurt hij zijn directe concur- j rent in als onderaannemer. De ver- dienste, berekend op basis van de j waarde van schip en lading, het risico en inzet van materiaal deelt hij dan later volgens een afgesproken ver- deelsleutel. Op het Schelde-Rijnkanaal ligt de situatie iets anders. Daar vechten de j bergers elkaar van het water af. Een van de gevaarlijkste punten op j deze drukke vaarweg Rotterdam- j Antwerpen is de kruising van het j Schelde-Rijnkanaal en het Thoolse j Gat ter hoogte van Bergen op Zoom. Sinds 1 januari 1985 gebeurden hier al eenentwintig ongelukken en stran- j dingen met binnenvaartschepen. Een sleepbootkapitein die in Tho- j len is gestationeerd over de situatie ter plaatse: „Bij mist is het net een duivenkot. Het barst van de echo's op j de radar: boeien, schepen en zandzui- j gers. Een schipper die dan Ooster- i schelde opvaart naar de kruising slaat gauw een boei te vroeg af en dan zit ie. Je ziet het voor je ogen gebeu- i ren". Geen wonder dat de bergingsbe drijven hier hun materiaal geconcen treerd hebben. De haven vari Tholen is hun uitvalsbasis, maar ze hebben ook speciale meerboeien op de Oos- terschelde, een soort startblokken die nog dichter bij de vaarroute liggen. Behalve sleepboten liggen er ook ber gingsvaartuigen en snelle rubberbo ten. In verband met de concurrentie is er veel extra materiaal samenge trokken. De schepen zijn volgestouwd met radio-en radar-apparatuur. De bemanningen hebben dikwijls het ongeluk al in de gaten voor het is ge beurd. De concurrerende partijen zijn het sleepbedrijf Willem Muller Terneu- zen en het bergingsbedrijf Van den Akker uit Vlissingen. Beide bedrijven werken op het Schelde-Rijnkanaal De slag om het Schelde-Rijnkanaal samen met twee kleinere firma's: Muller met Van den Berg uit Sint Annaland en Van den Akker met de kleurrijke berger Leen Polderman uit Hansweert. Hun strijd om 'de jobs' is al enkele jaren aan de gang, mede tot verdriet van de Rijkspolitie te Water waar al een centimeters dik dossiers ligt. Incidenten genoeg. Zoals die keer toen twee sleepboten in hun enthou siasme het in nood verkerende schip te helpen vergaten af te remmen. Het resultaat: Schipper nog steeds aan de grond en twee extra deuken in z'n schip. De strijd escaleerde. Bij een van de vele bergingen, vorig jaar, raakte een rubberboot klem tussen een gestrand schip en een sleper. Het vaartuig ein digde als een slappe natte kruik. Eind '84 slaagden Rijkswaterstaat, de Rijkspolitie te Water en de officier van justitie in Middelburg er in om de kampen rond de tafel te krijgen. Er kwam een gentlemans agreement. Een herenakkoord met als basis eer biediging van het aloude berger sprincipe 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Het wankele bestand duurde tot 11 maart. Zondag 10 maart strandt het Ne derlandse binnenvaartschip Hendri- ka, juist waar het Schelde-Rijnka naal overgaat in de Oosterschelde. De sleepboot Coby M. van Muller schiet als eerste te hulp. De Coby M, is een bootje van een kleine 200 pk, nietig vergeleken met de robuuste trekkers die hier doorgaans aktief zijn, maar die op dat moment net even elders werken. De schipper van de Hendrika tekent een bergingscontract en de Co by M. probeert ruim een uur lang het schip vlot te krijgen. Dat lukt niet. Dan arriveert de Tijgerhaai van Pol derman. Op de Hendrika wordt op nieuw gepraat. De Tijgerhaai heeft meer pk's en dat brengt de gestrande schipper ertoe een tweede contract te tekenen. Daarmee zit de kat in de gordijnen. Een dag later stuurt Muller een woedende telex naar Rijkswaterstaat en Van den Akker: „De schipper van de Hendrika is overreed, dan wel ge prest om alsnog voor Polderman te tekenen, zich hierbij niet realiserend op dubbele kosten te worden gejaagd. De sleepboten Van Woelderen, Bree- zand en Walrus, allen van Van den Akker, zijn langszij gekomen en heb ben vastgemaakt. Wij hebben ons in omgekeerde gevallen steeds terugge trokken. Het blijkt steeds, zoals nu, dat onze concurrenten, un-gentle- manlike, deze overeenkomst met voe ten treden. Het 'eenrichtingsverkeer' heeft lang genoeg geduurd en we me nen daarom, hoe zeer het ons ook spijt, ons in de toekomst harder op te moeten stellen". Het antwoord van Van den Akker: „Hetgeen de firma Muller ons verwijt kunnen wij precies aan hen verwij ten. Desnoods kunnen we dit bewij zen met cassette-bandjes. Die hebben we opgestuurd naar Muller, maar we hebben er nooit commentaar op ge had. Mede met de bedreiging dat Muller zich in de toekomst harder op zal stellen zullen wjj onze mensen op dracht geven al het mogelijke te doen om iedere confrontatie te te vermij den". Een dubbelcontract geeft ook bij de verzekering proberen problemen. Een Antwerpse expert, die omwille van z'n contacten liever anoniem blijft, licht dat toe: „We kennen de situatie daar. Bij die Hendrika is de casco-ex pert onder politie-begeleiding aan wal gebracht. Wat er aan boord pre cies gebeurd is weet ik niet". Hij ver telt hoe Franse schippers soms een Nederlands contract onder de neus geduwd krijgen: „Ze kennen de taal niet, begrijpen de bergers niet. Die zeggen: Teken maar, 't is maar een vodje. Zo'n schipper is toch al in pa niek vanwege z'n schip, dus die doet dat. Weet u, het is zo erg dat de schip- Vloed-en ebwacht, 24 uur per dag kijken en luisteren - FOTO'S DE STEM BEN STEFFEN pers bang worden. Ze noemen die bergers 'de haaien'. De piratentijden van vroeger herleven daar meneer". „Pas op. We zijn geen nette jon gens. Als we wat kunnen verdienen zullen we het niet laten, maar je moet wel eerlijk zaken blijven doen. In de zaak van de Hendrika is een smerig spel gespeeld. Ze hebben die schipper gedreigd dat z'n schip aan' de ketting zou gaan bij de Kreekraksluizen als ie hun contract niet tekende. Wij had den daar anderhalf uur liggen trek ken. Ik verdom het om dan nog eens een keer door Van den Akker voor het blok gezet te worden. Laten we in godsnaam eikaars contracten accep teren". Joop Roeland, de directeur van Willem Muller is aan de ene kant koel en zakelijk, aan de andere kant boos. Roeland is onmiddelijk bereid de cassette-bandjes met de radio-ge- sprekken van die zondagmiddag te laten horen. Overigens, niet Van den Akker, maar Muller liet de Hendrika in Ant werpen aan de ketting leggen. Het schip kwam weer vrij nadat er een garantie voor het bergingsloon was gestort. Bij directeur Wout Mange van Van den Akker liggen de bandjes op het bureau. Hij ziet de affaire Hendrika als een revanche. Mange: „Eind fe bruari liep er een zeeschip op het strand bij Vlissingen. De kapitein wilde maar één boot, de Boxer van de Unie van Redding-en Sleepdien- sten(URS). Daar werken wij ook mee samen, maar toen kwam Muiier met een bod om de klus te doen. Scandina vian Underwriters, de verzekering zei: „Dat bod is zo gunstig. Dat kun nen we niet afslaan. Dat terwijl het Lloyds Open Form was, een berging op no cure, no pay-basis, niks aange nomen werk. Bij Lloyd's Open Form maken ze in Londen wel uit wat je krijgt. Zo werkt dat nou eenmaal, maar Muller houdt zich daar niet aan. Ik heb toen gezegd: De volgende is voor ons. Ik begrijp best dat ze me dan een teringvent vinden. Bij de Contract Voyager, dat containerschip op het strand van Breskens, probeer den ze er ook weer tussen te komen. Dat schip zat onder de wrakkenwet. Wij mochten het weghalen van Rijks waterstaat, maar Muller probeerde er toch weer tussen te komen. Wat nu bij de Hendrika is gebeurd, was ge woon een koekje van eigen deeg". „Oosterschelde, Westerschelde. Dat heeft er geen fluit mee te maken en van onder de prijs werken is geen sprake. Dat jnet die Troll Maple bij Vlissingen.hmm, er is gezegd dat we dat voor 7000 gulden gedaan zou den hebben. Doe je zoiets, dan ben je met slechte zaken bezig. Het is niet waar", aldus Roeland. Hij vervolgt: „We liggen al sinds '69 op station op de Oosterschelde en bij Tholen. We hebben daar steeds boten gehad. Dat heeft veel geld gekost, daarom clai men we als Muller historische rech ten". Dat Rijkswaterstaat de specta culaire berging van de Contract Voyager aan de combinatie Van den Akker-URS gunde noemt Roeland: „Een beklonken zaak": „Wij hebben ook een aanbod gedaan, maar er is niet eens gereageerd". Sieb Lanting, de chef berging van Muller onderstreept dat hij zijn sleepbootkapiteins op het hart drukt zich kalm te houden als er een schip aan de grond raakt op de Schelde- Rijnverbinding: „Je moet wel, maar bij de andere partij is het van: Vaar ze maar voor hun donder". Mange kreeg een paar weken gele den bezoek van de Rijkspolitie te Wa ter: „Ze kwamen hier en zeiden: Me neer Mange we gaan proces-verbaal opmaken wegens bedreiging van Van den Berg. Ik zeg: Bedreiging, ik Van den Berg bedreigd! Ja, u heeft via de radio geroepen: We pakken ze nog wel. Ik zeg: Luister nou eens even: Ik heb tegen m'n kapitein daar gezegd: Joh, je hebt een job gemist, maar maak je niet druk. We pakken ze nog wel. Dat was alleen om die man te be daren. Als je iemand pakt doe je dat alleen zakelijk. We zijn toch geen krijgertje aan het spelen". Ook Man- ge zegt z'n mensen opdracht te heb ben gegeven elke confrontatie te mij den. Niettemin concludeert Mange nuchter: „Het blijft donderen". Mange is een oude rot in het vak. Zelf lag hij ooit met de Vlissingse sle per Dijkhuizen te rollenbollen op de steiger na een korte zakelijke discus sie! Leen Polderman, nu een collega, verkocht hem eens een partij bijlen, waarmee Mange later Poldermans' z'n eigen sleeptrossen doorkapte. Pol derman zelf bracht in het begin van de jaren '70 veertien dagen in het Terneuzens ziekenhuis door met een hersenschudding: het gevolg van een kloppartij op de Westerschelde. Ber gen is nog steeds een vak met roman tiek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 15