VAIN
STOFFEN
Van supersjiek tot
superonverschillig
nieuwe
fen
Kinderen zijn at vroeg modebewust
MODE VOOR MANNEN:
Nadruk op
sportief
schoeisel
Tas moet over de schouder
o.a.:
111. Sluis.
177Z
;REGOR
Haarmode
blijft
nonchalant
oon 01155-1783
oon 01155-1347
DATIONS
GERIE
e DUSTERS
LEDING
itvoering:
RSETTEN-
OUSEN-
ouw) enz.
oging.
In kleine
prijsjes I
BOUTIQUE
Amerika
Exotisch
De Stem Modekrant
Badpak wint
steeds
meer terrein
AS?
sleverancier
k
Kaai 1 Sluis
W MODE 1985
T49
ode, speelse'
iinaBkt voor lieve-
kleine meisjes-
Kinderen weten al heel vroeg wat ze wel en
niet willen en dat 'willetjezet zich ook door
wanneer het om kleding gaat. Als ze even de
lengte krijgen, kiezen ze zelf heel bewust hun
kleren uit. Ze willen dat en niks anders, alle
overredingskracht van moeders ten spijt.
De confectionairs lieten zich onder meer in
spireren door de padvinderij, matrozen, stu
denten en Amerikaanse sporten. Van de ma-
trozenstijl werden enkele details opgepakt. Kin
deren van nu willen geen opgeprikte kleding
meer. Daarom sportieve kleren met strepen,
koorden en badges, die hier en daar verwant
zijn aan marine-uniformen. De keus uit lekke
re, stoere kleding met badges, heel veel zak
ken, applicaties en felle tinten is groot. Het
Amerikaanse football en baseball stonden mo
del voor deze kleurrijke trend, waarin felle tin
ten en grote applicaties een opvallende rol spe
len.
De college-stijl kan zeker niet braaf ge
noemd worden. De trend is eerder studenti
koos en semi-stoer en de belangrijkste elemen
ten zijn ruiten broeken met daarop truien en
spencers met kabelmotieven.
Mooie, zachte soepele stoffen, grote kragen
en zwierige strikken zorgen voor een trend, die
geknipt is voor lieve, kleine meisjes. De be
langrijkste kleuren in de kindermode zijn:
grijs, bleu, geel, wit, lichtroze, zalm en mint.
wordënDe blou-
mansp®'-
nen broek
F ichtgewicht linnencolbert met bijpassende lin
en zogenaamde 'double-brasted' blazer op een
overhemd - dat gedeeltelijk over de broek hangt - met
ingeweven structuren. Het dragen van een pochette gaat
een rage worden.
Of de mode nu lang of kort is, wijd
of strak, sjiek of nonchalant, de na
druk ligt op plat, sportief schoeisel.
Volgens de deskundigen in de
schoenenbranche blijven sandalen
of sandalettes midden in de belang
stelling staan.
Een lekker zittend 'voetomhulsel'
is ook de veterschoen in de zoge
noemde 'golf-look'. Verder korte
aarsjes op plateauzolen. Super-
nostalgisch zijn de t-band-schoenen
in mat leer met plateauzolen.
Evenals in voorgaande seizoenen
aal de voorkeur veelal uitgaan naar
oasketballschoenen, die voor zomer
1985 gebracht worden met open
leen of hiel en een forse plateau
zool. In beeld blijven ook ballerina's,
die vaak opengewerkt zijn en colle-
9® trend in klassieke uitvoering of als
Pennyloafers. De veredelde gympies
a)n er ook weer, maar nu van bont
gekleurd of bedrukt linnen en zelfs
Mn zacht plastic.
Een troost voor vrouwen, die al
dat laag en sportief gedoe niet zo
aen Z'tten, laat staan erop zullen lo-
Pon, kan zijn dat er ook nog volop
dos is uit superelegante, klassieke
Pumps
De kleuren van de schoenen zijn
Luim aanbod in softleren
schoenen, die uiterst comfortabele
draageigenschappen hebben. Ze
zijn er in basketballstijl en verder als
veterschoen en loafer met klltte-
band.
helemaal aangepast aan het kleuren
gamma van de diverse trends.
De belangrijkste kleuren voor he
renschoenen zijn wit, ivoor, lichtgrijs,
blauw, plus wat naturel bruin. Naast
een royaal aanbod in allerlei heerlijk
zittende softleren modellen zijn er
ook modieuze loafers met vlecht
werk. Daarnaast zijn er voor mannen
softleren modellen in de vorm van
basketballtypes, schoenen met ve
ters of klitteband. Het klassieke as
pect ontbreekt ook in deze sector
niet. Ze zijn er in de vorm van bro
gues en docksiders.
De mode voor mannen loopt in de pas
met die voor vrouwen: veelzijdig én veel
kleurig. Van supersjiek tot supernoncha-
lant. De confectionairs zijn het roerend
eens over de 'outfit' van het 'nette' pak.
Het moet licht van gewicht en licht van
kleur zijn. Lichtblauw, grijs, beige, groen
en geel worden gecombineerd met scha
duwkleuren als donkerblauw, donkergrijs,
zwart, bruin en rood.
De blazer blijft populair, evenals de bla
zercombinaties. Bij dit alles hoort een
passende stropdas en niet te vergeten
een pochette. Accessoires, die ook in de
supemonchalante trends terug te vinden
zijn, maar dan in 'schreeuwerige' versies.
Het vrijetijdspak is vrijwel altijd van ka
toen en bestaat uit oversized jack met bij
passende pantalon, veelal uitgevoerd met
bandplooien en soms met omslagen.
Diverse confectionairs brengen trends,
die hun oorsprong vinden in de Ameri
kaanse klassieke kostuums uit de jaren
'en zeer opmerkelijke combinatie, uitgevoerd in een zachte, gestreepte katoenen kwaliteit. Het
shirt heeft een speciale sluiting, het jack geaccentueerde schouders. De broek is lang en wijd, heeft band-
plooien en omslagen.
dertig, veertig en vijftig. De aangepaste
versies zijn comfortabel, ruim, ongecom
pliceerd, licht en soepel. Naast de mo
dieuze vertaling van het klassieke kos
tuum zien we tal van elementen uit de
vooroorlogse campus- en sportkleding.
Jasje, pantalon en andere Üedingstukken
zijn veelal uitgevoerd in ton-sur-ton. Naast
lichtgewichtstoffen, ook stoffen met struc
turen en zelfs glanseffecten. Strepen en
zakdoekruiten worden rustig met elkaar
gecombineerd.
Amerikaanse invloeden komen ook tot
uiting in de zogenaamde 'easy way of li
fe'. Deze trend wordt gekenmerkt door
jasjes, die ruim en lang zijn en breed af
hangende schouders hebben. Shirts en
overhemden met felle, schreeuwerige
prints worden geheel of gedeeltelijk over
de broek gedragen. Als toppunt van on
verschilligheid komen shirts en overhem
den onder de jasjes uit.
Ook de landen rondom de Middelland
se Zee, van Noord-Afrika tot Zuid-Spanje,
vormden een inspiratiebron voor confec
tionairs. Het gaat hierbij om wijde onge
compliceerde kleding, afgewisseld met
strakkere jasjes of broeken, die ontleend
zijn aan het kostuum van de toreador.
Korte en lange hemden in exotische
prints worden los over de broeken gedra
gen of strak boven de taille geknoopt. De
nadruk ligt op transparante stoffen en be
drukte zomerkatoen in bloemdessins en
andere exotische prints.
kngriike rol speelt, evenals de asymmetrie. Deze modellen passen
bekend bij de langere rokken.
lotte pumps op lage opbouwhak, waarin vlechtwerk een be-
Alle afgebeelde modellen zijn
in Nederland te koop
Medewerking aan deze
De Stem Modekrant
verleenden:
C&A
Claire Modes
Du Pont
Enny
Foxy Fashion
Van Gils
Informatiecentrum
Lederwarenmode
Intercoiffure
In Wear Matinique
Kreymborg
Mac Maggie
Nederlands Mode Instituut
Peek Cloppenburg
Prenatal
Superconfex
Syndicat de la Haute
Coiffure Frangaise
De tas is met de schoen een van dé belang
rijkste accessoires. Beiden hebben, ook his
torisch gezien, een dubbele betekenis.
Naast hun praktische functie voorzien ze in
een behoefte en verfraaien het geheel.
In het begin lag het zwaartepunt op het
functionele: op een makkelijke manier spul
len meenemen. Toen de 'sier' in de samen
leving een grotere rol ging spelen, moesten
er concessies worden gedaan: tassen wer
den kleiner.
Deze ontwikkeling ging zover, dat de
praktische bruikbaarheid geen rol meer
speelde. Een tasje diende louter en alleen
nog maar als 'sieraad'. Deze ongemakken
werden een tijdje voor lief genomen, waar
na de praktische vormgeving weer de over
hand kreeg.
Voor zomer 1985 worden tassen ge
bracht in diverse geometrische vormen. De
schoudertassen voeren veruit de boven
toon. Ze zijn er in diverse uitvoeringen met
overslag en ritsen of een combinatie van
beiden. De tassen zijn gemaakt van soepele
leersoorten en hebben doorgaans een non
chalant of sportief karakter.
Daarnaast zijn er veel tassen van textiel,
met ingeweven merkbeeld van bekende
huizen en afgezet met ledermateriaal.
De kleuren komen helemaal overeen
met het gamma, dat in de diverse trends
aanwezig is.
e ruime buidel met brede rie
men biedt veel extra plaats door ritssluitin
gen, onder andere dwars over de tas. Daar
door kunnen de kleinere tassen op de voor
grond een plaatsje krijgen in de buidel. En
dat kan soms erg handig zijn.
e tropical-look op een heel nieuwe wijze naar de badpak
ken toe vertaald. Deze hoopopgesneden modellen zijn strapless, maar
ook met bandjes te dragen.
In de badmode wint het badpak
steeds meer terrein. Al enkele sei
zoenen terug werd het badpak zwaar
gepushed. Ietwat aarzelend werd de
bikini ingeruild, maar van harte ging
dat toen nog niet.
Momenteel is de tendens zo, dat
steeds meer jonge vrouwen de voor
keur geven aan het badpak. Die ten
dens is duidelijk waarneembaar op
stranden, in zwembaden en in de
'subtropische golfslagbaden' van de
overbevolkte recreatie-oorden.
Opvallend is dat de meestal su-
perslanke en welgevormde dochters
zich hullen in een fraai eendelig om
hulsel, terwijl veel moeders in de
waan verkeren, dat het met hun lijf
niet eens zo slecht gesteld is en daar
om de voorkeur geven aan een
tweedelig niemandalletje.
Omkeren van de rollen of in de
pas lopen met hun dochters, zou bij
een nadere kritische blik niet eens zo
gek zijn. Temeer daar de keuze uit
fraaie badpakken, zeker voor zomer
1985, erg groot is.
leer sexy is dit in feite
zeer simpele zwarte badpak.
Het isa afgezet met leer,
waarin metalen ringetjes zijn
verwerkt.
Ihoppyvoor
'oupe Boule
hoppy voor mannen
unior-look
De trend van het nonchalante
kapsel zet door. Evenals afgelo
pen seizoen brengen zowel de
Nederlandse afdeling van het
Syndicat de la Haute Coiffure
Franyaise als Intercoiffure voor
de zomer van 1985 korte, pitti
ge, nonchalante kapsels voor
vrouwen en mannen.
De kappers van Intercoiffure
doen dat onder de naam 'Chop
py'. Door 'choppen' (inknippen)
in de bovenpartij van het haar,
valt het haar namelijk iets open
en daardoor ontstaat dat non
chalante effect, dat bij deze cou
pe essentieel is. Voor een extra
accent kan eventueel nog heel
speels een lichte kleuring aan
het kapsel gegeven worden. Om
ervoor te zorgen dat het haar
ook lang na een kappersbezoek
nog in model blijft, is een zoge
naamde deelpermanent een ver
eiste.
De kappers van het Syndicat
de la Haute Coiffure Frangaise
brengen het kapsel onder het
motto Ligne Deauville, ge
naamd naar de bekende Franse
badplaats in Normandië, met
een knipoog naar de strandmo-
de van de jaren twintig. De Lig
ne Deauville kent drie versies:
junior-look, een zachte vrouwe
lijke coupe en de coupe boule.
Kenmerken van de junior-
look zijn de korte nekpartij, zij
kanten en kruin, terwijl de voor-
partij vanuit de kruin puntig naar
voren gewerkt wordt. De haren
worden zogenaamd degradée
gekleurd: van donkerder in de
nek en aan de zijkanten, naar
minder donker op de kruin en
bovenkant, met een in een lich
tere kleur overlopende haarlok.
Bij de zachte vrouwelijke cou
pe is de nekpartij kort en in een
punt geknipt. Kruin en bovenha
ren worden langer gelaten en
krijgen een permanent, waar
door het haar meer volume
lurijgt. Voorzien van een zoge
naamde intersoleil ontstaat een
speels effect. Het haar wordt
vanuit de nek naar boven en van
achteren naar voren gewerkt. Bij
de 'coupe boule' wordt de nek
partij carrée geknipt en naar bo
ven toe in lagen gekleurd. Een
permanent zorgt voor een soe
pele ondersteuning, nodig om
de noodzakelijke ronde vorm te
krijgen.
I