VAIN STOFFEN Van supersjiek tot superonverschillig nieuwe fen Kinderen zijn at vroeg modebewust MODE VOOR MANNEN: Nadruk op sportief schoeisel Tas moet over de schouder o.a.: 111. Sluis. 177Z ;REGOR Haarmode blijft nonchalant oon 01155-1783 oon 01155-1347 DATIONS GERIE e DUSTERS LEDING itvoering: RSETTEN- OUSEN- ouw) enz. oging. In kleine prijsjes I BOUTIQUE Amerika Exotisch De Stem Modekrant Badpak wint steeds meer terrein AS? sleverancier k Kaai 1 Sluis W MODE 1985 T49 ode, speelse' iinaBkt voor lieve- kleine meisjes- Kinderen weten al heel vroeg wat ze wel en niet willen en dat 'willetjezet zich ook door wanneer het om kleding gaat. Als ze even de lengte krijgen, kiezen ze zelf heel bewust hun kleren uit. Ze willen dat en niks anders, alle overredingskracht van moeders ten spijt. De confectionairs lieten zich onder meer in spireren door de padvinderij, matrozen, stu denten en Amerikaanse sporten. Van de ma- trozenstijl werden enkele details opgepakt. Kin deren van nu willen geen opgeprikte kleding meer. Daarom sportieve kleren met strepen, koorden en badges, die hier en daar verwant zijn aan marine-uniformen. De keus uit lekke re, stoere kleding met badges, heel veel zak ken, applicaties en felle tinten is groot. Het Amerikaanse football en baseball stonden mo del voor deze kleurrijke trend, waarin felle tin ten en grote applicaties een opvallende rol spe len. De college-stijl kan zeker niet braaf ge noemd worden. De trend is eerder studenti koos en semi-stoer en de belangrijkste elemen ten zijn ruiten broeken met daarop truien en spencers met kabelmotieven. Mooie, zachte soepele stoffen, grote kragen en zwierige strikken zorgen voor een trend, die geknipt is voor lieve, kleine meisjes. De be langrijkste kleuren in de kindermode zijn: grijs, bleu, geel, wit, lichtroze, zalm en mint. wordënDe blou- mansp®'- nen broek F ichtgewicht linnencolbert met bijpassende lin en zogenaamde 'double-brasted' blazer op een overhemd - dat gedeeltelijk over de broek hangt - met ingeweven structuren. Het dragen van een pochette gaat een rage worden. Of de mode nu lang of kort is, wijd of strak, sjiek of nonchalant, de na druk ligt op plat, sportief schoeisel. Volgens de deskundigen in de schoenenbranche blijven sandalen of sandalettes midden in de belang stelling staan. Een lekker zittend 'voetomhulsel' is ook de veterschoen in de zoge noemde 'golf-look'. Verder korte aarsjes op plateauzolen. Super- nostalgisch zijn de t-band-schoenen in mat leer met plateauzolen. Evenals in voorgaande seizoenen aal de voorkeur veelal uitgaan naar oasketballschoenen, die voor zomer 1985 gebracht worden met open leen of hiel en een forse plateau zool. In beeld blijven ook ballerina's, die vaak opengewerkt zijn en colle- 9® trend in klassieke uitvoering of als Pennyloafers. De veredelde gympies a)n er ook weer, maar nu van bont gekleurd of bedrukt linnen en zelfs Mn zacht plastic. Een troost voor vrouwen, die al dat laag en sportief gedoe niet zo aen Z'tten, laat staan erop zullen lo- Pon, kan zijn dat er ook nog volop dos is uit superelegante, klassieke Pumps De kleuren van de schoenen zijn Luim aanbod in softleren schoenen, die uiterst comfortabele draageigenschappen hebben. Ze zijn er in basketballstijl en verder als veterschoen en loafer met klltte- band. helemaal aangepast aan het kleuren gamma van de diverse trends. De belangrijkste kleuren voor he renschoenen zijn wit, ivoor, lichtgrijs, blauw, plus wat naturel bruin. Naast een royaal aanbod in allerlei heerlijk zittende softleren modellen zijn er ook modieuze loafers met vlecht werk. Daarnaast zijn er voor mannen softleren modellen in de vorm van basketballtypes, schoenen met ve ters of klitteband. Het klassieke as pect ontbreekt ook in deze sector niet. Ze zijn er in de vorm van bro gues en docksiders. De mode voor mannen loopt in de pas met die voor vrouwen: veelzijdig én veel kleurig. Van supersjiek tot supernoncha- lant. De confectionairs zijn het roerend eens over de 'outfit' van het 'nette' pak. Het moet licht van gewicht en licht van kleur zijn. Lichtblauw, grijs, beige, groen en geel worden gecombineerd met scha duwkleuren als donkerblauw, donkergrijs, zwart, bruin en rood. De blazer blijft populair, evenals de bla zercombinaties. Bij dit alles hoort een passende stropdas en niet te vergeten een pochette. Accessoires, die ook in de supemonchalante trends terug te vinden zijn, maar dan in 'schreeuwerige' versies. Het vrijetijdspak is vrijwel altijd van ka toen en bestaat uit oversized jack met bij passende pantalon, veelal uitgevoerd met bandplooien en soms met omslagen. Diverse confectionairs brengen trends, die hun oorsprong vinden in de Ameri kaanse klassieke kostuums uit de jaren 'en zeer opmerkelijke combinatie, uitgevoerd in een zachte, gestreepte katoenen kwaliteit. Het shirt heeft een speciale sluiting, het jack geaccentueerde schouders. De broek is lang en wijd, heeft band- plooien en omslagen. dertig, veertig en vijftig. De aangepaste versies zijn comfortabel, ruim, ongecom pliceerd, licht en soepel. Naast de mo dieuze vertaling van het klassieke kos tuum zien we tal van elementen uit de vooroorlogse campus- en sportkleding. Jasje, pantalon en andere Üedingstukken zijn veelal uitgevoerd in ton-sur-ton. Naast lichtgewichtstoffen, ook stoffen met struc turen en zelfs glanseffecten. Strepen en zakdoekruiten worden rustig met elkaar gecombineerd. Amerikaanse invloeden komen ook tot uiting in de zogenaamde 'easy way of li fe'. Deze trend wordt gekenmerkt door jasjes, die ruim en lang zijn en breed af hangende schouders hebben. Shirts en overhemden met felle, schreeuwerige prints worden geheel of gedeeltelijk over de broek gedragen. Als toppunt van on verschilligheid komen shirts en overhem den onder de jasjes uit. Ook de landen rondom de Middelland se Zee, van Noord-Afrika tot Zuid-Spanje, vormden een inspiratiebron voor confec tionairs. Het gaat hierbij om wijde onge compliceerde kleding, afgewisseld met strakkere jasjes of broeken, die ontleend zijn aan het kostuum van de toreador. Korte en lange hemden in exotische prints worden los over de broeken gedra gen of strak boven de taille geknoopt. De nadruk ligt op transparante stoffen en be drukte zomerkatoen in bloemdessins en andere exotische prints. kngriike rol speelt, evenals de asymmetrie. Deze modellen passen bekend bij de langere rokken. lotte pumps op lage opbouwhak, waarin vlechtwerk een be- Alle afgebeelde modellen zijn in Nederland te koop Medewerking aan deze De Stem Modekrant verleenden: C&A Claire Modes Du Pont Enny Foxy Fashion Van Gils Informatiecentrum Lederwarenmode Intercoiffure In Wear Matinique Kreymborg Mac Maggie Nederlands Mode Instituut Peek Cloppenburg Prenatal Superconfex Syndicat de la Haute Coiffure Frangaise De tas is met de schoen een van dé belang rijkste accessoires. Beiden hebben, ook his torisch gezien, een dubbele betekenis. Naast hun praktische functie voorzien ze in een behoefte en verfraaien het geheel. In het begin lag het zwaartepunt op het functionele: op een makkelijke manier spul len meenemen. Toen de 'sier' in de samen leving een grotere rol ging spelen, moesten er concessies worden gedaan: tassen wer den kleiner. Deze ontwikkeling ging zover, dat de praktische bruikbaarheid geen rol meer speelde. Een tasje diende louter en alleen nog maar als 'sieraad'. Deze ongemakken werden een tijdje voor lief genomen, waar na de praktische vormgeving weer de over hand kreeg. Voor zomer 1985 worden tassen ge bracht in diverse geometrische vormen. De schoudertassen voeren veruit de boven toon. Ze zijn er in diverse uitvoeringen met overslag en ritsen of een combinatie van beiden. De tassen zijn gemaakt van soepele leersoorten en hebben doorgaans een non chalant of sportief karakter. Daarnaast zijn er veel tassen van textiel, met ingeweven merkbeeld van bekende huizen en afgezet met ledermateriaal. De kleuren komen helemaal overeen met het gamma, dat in de diverse trends aanwezig is. e ruime buidel met brede rie men biedt veel extra plaats door ritssluitin gen, onder andere dwars over de tas. Daar door kunnen de kleinere tassen op de voor grond een plaatsje krijgen in de buidel. En dat kan soms erg handig zijn. e tropical-look op een heel nieuwe wijze naar de badpak ken toe vertaald. Deze hoopopgesneden modellen zijn strapless, maar ook met bandjes te dragen. In de badmode wint het badpak steeds meer terrein. Al enkele sei zoenen terug werd het badpak zwaar gepushed. Ietwat aarzelend werd de bikini ingeruild, maar van harte ging dat toen nog niet. Momenteel is de tendens zo, dat steeds meer jonge vrouwen de voor keur geven aan het badpak. Die ten dens is duidelijk waarneembaar op stranden, in zwembaden en in de 'subtropische golfslagbaden' van de overbevolkte recreatie-oorden. Opvallend is dat de meestal su- perslanke en welgevormde dochters zich hullen in een fraai eendelig om hulsel, terwijl veel moeders in de waan verkeren, dat het met hun lijf niet eens zo slecht gesteld is en daar om de voorkeur geven aan een tweedelig niemandalletje. Omkeren van de rollen of in de pas lopen met hun dochters, zou bij een nadere kritische blik niet eens zo gek zijn. Temeer daar de keuze uit fraaie badpakken, zeker voor zomer 1985, erg groot is. leer sexy is dit in feite zeer simpele zwarte badpak. Het isa afgezet met leer, waarin metalen ringetjes zijn verwerkt. Ihoppyvoor 'oupe Boule hoppy voor mannen unior-look De trend van het nonchalante kapsel zet door. Evenals afgelo pen seizoen brengen zowel de Nederlandse afdeling van het Syndicat de la Haute Coiffure Franyaise als Intercoiffure voor de zomer van 1985 korte, pitti ge, nonchalante kapsels voor vrouwen en mannen. De kappers van Intercoiffure doen dat onder de naam 'Chop py'. Door 'choppen' (inknippen) in de bovenpartij van het haar, valt het haar namelijk iets open en daardoor ontstaat dat non chalante effect, dat bij deze cou pe essentieel is. Voor een extra accent kan eventueel nog heel speels een lichte kleuring aan het kapsel gegeven worden. Om ervoor te zorgen dat het haar ook lang na een kappersbezoek nog in model blijft, is een zoge naamde deelpermanent een ver eiste. De kappers van het Syndicat de la Haute Coiffure Frangaise brengen het kapsel onder het motto Ligne Deauville, ge naamd naar de bekende Franse badplaats in Normandië, met een knipoog naar de strandmo- de van de jaren twintig. De Lig ne Deauville kent drie versies: junior-look, een zachte vrouwe lijke coupe en de coupe boule. Kenmerken van de junior- look zijn de korte nekpartij, zij kanten en kruin, terwijl de voor- partij vanuit de kruin puntig naar voren gewerkt wordt. De haren worden zogenaamd degradée gekleurd: van donkerder in de nek en aan de zijkanten, naar minder donker op de kruin en bovenkant, met een in een lich tere kleur overlopende haarlok. Bij de zachte vrouwelijke cou pe is de nekpartij kort en in een punt geknipt. Kruin en bovenha ren worden langer gelaten en krijgen een permanent, waar door het haar meer volume lurijgt. Voorzien van een zoge naamde intersoleil ontstaat een speels effect. Het haar wordt vanuit de nek naar boven en van achteren naar voren gewerkt. Bij de 'coupe boule' wordt de nek partij carrée geknipt en naar bo ven toe in lagen gekleurd. Een permanent zorgt voor een soe pele ondersteuning, nodig om de noodzakelijke ronde vorm te krijgen. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 10