ische VPRO 'Mannen reageren soms walgelijk op mijn rol' ONTDEK DE VERSCHILLEN Jasperina de Jong werkt door PAGINA GIDS 1 ILVERSUM 3 mi-Mi SIM* Paul Gieske als aanrander in 'Bij gebrek aan bewijs' Psychologie Eric Herfst Nederland brengt in Rome Italiaans stuk Britse prijzen voor 'Killing Fields' ucky Luke: The Daily Star Suske en Wiske: Amoris van Amoras. %>ie Happie en Studio Spo t Boes Uaai\/ihs> Vocx? OPLOSSING |tellen dat iemand Cardlnaal Wlllebrands iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii. foto vpro I ze zijn alleen anders van |-Unie maakt wel 160 films hoofdkantoor te Moskou voor export geschikt zijn. |t Boiko lakoniek, „is geld pet 'Tussen dagdromen en J man die maatschappelijk Ut in een midlifecrisis en 1 de buitenwereld, waarbij ersleten. Privéleven', toont een fa- na zijn ontslag opeens |aan de hand is. Vrouw en dig materialistisch inge- I konstateert dat hij zo niet peet 'De trein die stopte', hier een rechter, die een riderzoeken. Hij gaat nogal Öe machinist wordt door pistische redenen als de let, maar is dat wel zo? |niiiiiiimiiiiiimmm(iimiifiiiimiiiiiii poor Marjan Mes mrom Jasperina en re- Leur Jan Keja mij voor ml van aanrander heb- gekozen, weet ik "lijk niet. Ze zullen me 5, geschikt gevonden bbcn". zegt Paul Gieske tegenspeler van Jas- 6» de Jong in het stuk ,1 gebrek aan bewijs', ike heeft sinds hij in 1# van de Arnhemse ta lschool kwam tal van uien bij zeer verschillen- gezelschappen gespeeld. Ilt heb steeds gepakt wat ik Tijgen kon, want de tijd was «rbii, dat gezelschappen je „der meer opnamen. Ik heb breed spectrum doorlopen, vormingstoneel op straat jn een tent, via F Act, Thea- >ren Publiekstheater nu naar vrije produktie. Het is fan- 'stisch, dat zo'n zwaar bela- ,n stuk kan buiten het ge- ibsidieerde toneel om. Ik L dat die trend doorzet, antdat is goed voor het to- sel in ons land. Er is een leuwe oriëntatie van het pu- Hek nodig". Toen Jasperina het stuk op iroadway had gezien, wilde a zelf die hoofdrol spelen. Na irenlang cabaret te hebben sdaan, was ze nieuwsgierig Bar haar mogelijkheden als (trice. Ze is trouwens altijd r» nieuwsgierig gebleven aar wat in de toneelwereld ebeurde. Het was gewoon een reatief verlangen om een zij- ,eg in te slaan. Niet, dat ze nu erder als toneelspeelster door iet leven wil. Volgend jaar jet ze weer een cabaretpro- ramma. Zoiets getuigt van rote artistieke kwaliteiten. Ik ras verbaasd, dat zij zo'n goe- e actrice is. Zij is een zeer ge- ecideerde vrouw, die twintig aar in het theatervak zit en au als acteur nog veel kan le en over ritme en melodie in et stemgebruik, 't Is ook een /arme en lieve vrouw, die wel recies zegt waar het op staat, laar dat heeft het voordeel, stalles gelijk op tafel ligt en rgeen misverstanden kunnen ntstaan". Is het spelen van een aan- ander niet onaangenaam „De eerste twee weken", al- te Paul Gieske, „stond ik erg mbivalent tegenover de in- loud van het stuk. Ik vond het ren vervelende rol en ik kende asperina niet persoonlijk. Er /as een tijd nodig om een sloof te overbruggen. Van na- fiO: 7.00 Nws. 7.06-16.30 Het Ge- v. Met: 7.06 Nieuws uit eigen H. 7.23 Dorrestijns Pers Agent- Ip (DPA). (7.30 en 8.00 Nws). 8.30 ft. 8.33 De media. 9.00 Het beeld. 1 Dorrestijns Pers Agentschap 9.30 Nws. 9.33 Het onder- 10.00 Euroburo. 10.30 Nws. De afloop. Overheidsvoor- |ing: 10.45 Onder anderen. ftO: 11.00 Kwesties. 11.30 Nws. Nieuws uit eigen land. 12.00 lervragingen. NOS: 12.26 Mede- Ingen voor land- en tuinbouw. JtO: 12.30 Nws. 12.36 Nieuws uit land. 13.00 Nws. 13.10 NL- enlandbericht (13.30 Nws). lil Nws. 14.33 Live muziek uit het ouw. 15.00 Nieuws uit eigen (met: Het Symposium). 15.30 15.33 Een leven lang, gesprek- Imet oude kunstenaars. IKON: Kleur. 16.30 Nws. 16.33 Welin- khte kringen. VARA: 17.30 ft. 17.36 Dingen van de dag. 18.00 ft. 18.10 BZ. Overheidsvoorlich- I 18.30 Gesprekken met vrou- HV: 18.40 HV Radio terug Hilversum 2: de god van de F hedendaagse politiek. 19.40 feen Wadden èn Wuustwezel, gramma over binnenhof, bur- [en bestuur. 20.00 Nws. 20.03- VARA vrijdagavond (20.03 fogrammen, oude platen. 22.30 Ieder heel uur nieuws. EO: Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 nuzikale fruitmand. NOS: 10.04 •genoten. 12.04 Radio Thuis- VOO: 13.03 Tipparade. 1503 Top 40. NOS: 18.04 De Avond- VOO: 19.02 Curry en van In- Z2.02 Countdown Café. 7.00 Ochtendstemming. Met omponist van de maand: J.Chr. (8.00 Nws). 9.00 Veronica's sterwerken (op compact-disc). Muziek voor miljoenen. EO: Lunchconcert. 13.00 Nws. 13.02 zoor- en oratorium werken van del (2). 15.00 Zeggen en schrij- cultureel magazine, 15.30 n bestek. 16.30 Uit de schat der ven. 17.00 Crème du baroque fws). 18.45 Orgelbespeling. a. Vulpen uit Utrecht (2). De Cantates van Bach. NOS: Internationaal Concert Po- Gideon Kremer, viool en Maisenberg, piano (in de pau- 'irca 21.00 Muziekspiegel.) 22.00 izon. 22.30 NOS-Jazz - Michiel Ruyter. Vandaag: Het Phil >ds Kwintet. 9.03 NOS-Sportief. 9.25 Wa anden. Teleac: 9.30 Kind en sschool II (5). RVU: 10.00 Al- e. 10.20 Leergeld. Afl.: Als je ncieel in de problemen zit... tO-VARA: 10.40-11.00 School- 3. VPRO: 17.30 VPRO op 5. PP: Uitzending CDA. KRO: 18.30 1 en teken. NOS: 19.00 Nieuws r buitenlanders (19.00 Turks. Berbers. 19.20 Marokkaans- bisch. 19.30 Spaans). 19.40 Ho- los. 20.10 Hobbyscoop. PI.IPAG 8 MAART 1985 T3Z PAGINA GIDS 2 Twee van oorsprong Amerikaanse toneelstukken met een maatschappelijk actueel onderwerp kluisteren de Nederland se schouwburgbezoeker dit seizoen aan zijn stoel. 'Nacht, moe der' gaat-zoals bekend - over zelfmoord, 'Bij gebrek aan be wijs' over aanranding. Beide stukken hebben een thrillerach tige structuur en naar Amerikaanse wijze springen zij niet al te genuanceerd om met hun personages. Jasperina de Jong en Paul Gieske spelen in 'Gebrek aan bewijs' indrukwekkende rollen als een vrouw en haar aanrander. Een stuk vol fysiek geweld, dat echter aandacht vraagt voor het probleem van een vrouw, die bang is, dat zij niet zal worden geloofd door de politie en zelfs door haar eigen vrien dinnen verdacht wordt van het geven van 'aanleiding'. On danks het overlijden van haar echtgenoot, Eric Herfst, heeft Jasperina de Jong besloten om door te spelen. Op dinsdag 12 maart wordt 'Bij gebrek aan bewijs' in Concordia Breda op gevoerd. Impressario Gislebert Thierens van Lurelei Produkties: „Jasperina vindt het verstandig om keihard door te werken. Ze heeft alleen vlak voor de dood van Eric en een kleine week daarna niet gespeeld". Haar tegenspeler Paul Gieske vindt het een 'moedige beslissing, maar wel een zware opgave'. In Amerika maakte 'Extremities', zoals de oorspronkelijk titel luidt, furore met Farah Fawcett in de hoofdrol en Victo ria Principal in een bijrol. Jasperina de Jong ontdekte het stuk in New York en haalde het naar Nederland. Het is haar eerste (geslaagde) optreden als toneelactrice. Marja Lieuwen en Ellis van de Brink zorgen vooral voor de komische accen ten als de twee vriendinnen van de hoofdpersoon. Jasperina de Jong en Paul Gieske als de vrouw en haar aanrander in 'Bij gebrek aan bewijs'. - foto janswinkels. 'Extremities' is een typisch Amerikaans stuk met veel handeling en weinig psycholo gische motivatie. Is dat geen nadeel ture ben ik nogal geremd en is het mij wezensvreemd om ge weld tegenover iemand te ge bruiken. Dat dacht ik tenmin ste, want je bent nu eenmaal zo opgevoed, dat daar geen plek voor is. Maar gaandeweg kreeg ik er tijdens de repeti ties al meer plezier in en nu vind ik het ambachtelijk een leuke rol, omdat er zo ontzet tend veel verschillende stem mingen in zitten. Als de vrouw mij met een spuitbus heeft overmeesterd en mij heeft op gesloten in de open haard, vlei ik, smeek ik en dreig ik en on derga sterk .wisselende emo ties. Het ene moment ben ik een klein kind, het andere een gevaarlijk monster". Is identificatie met een aan rander of potentiële verkrach ter noodzakelijk „Ik heb gesprekken gevoerd met slachtoffers en met twee mannen, die ik via een psy chiater op het spoor ben geko men. En ik heb veel over sek suele delicten gelezen. Ik weet niet of het per se nodig is om zo'n rol goed te kunnen spelen, maar voor mijzelf vond ik het in ieder geval noodzakelijk om achtergronden te kennen. Bo vendien krijg je vragen van het publiek en dan kan je ook niet met je mond vol tanden staan. Aanvankelijk richtte ik mij vooral op de slachtoffers. Dat zal wel verdringing ge weest zijn, maar ik kwam tot de conclusie: nu snap ik nog geen moer van die mannen, die het doen. Mijn beeld is nu nog be scheiden, maar ik heb er wel veel van geleerd. Het beeld van de psychopaat in de bosjes klopt niet. In bijna alle geval len gaat het om mannen, die in hun jeugd een voorbeeld heb ben gehad; hun vader die hun moeder mishandelde of hen zelf. Later keert dat terug in een seksueel gerichte vorm van woede en frustratie, die zich meestal keert tegen be kenden uit eigen omgeving, die zwakker zijn dan zijzelf. Als minister Brinkman eens wist hoeveel vrouwen het slachtoffer zijn van hun eigen vaders, broers en ooms zou hij nooit meer over het gezin als hoeksteen van de samenleving spreken. Veel mannen kunnen hun emoties alleen kwijt in een seksueel contact, waar door zij het gevoel krijgen, dat een vrouw macht oyer hen uitoefent. Dat haten ze en daarom is hun gewelddadig optreden seksueel gericht. Ze krijgen trouwens in hun jeugd mee, dat ze hard, gevoelloos en sterk moeten zijn. Kerels als Clint Eastwood en Charles Bronson zijn ook nog altijd een voorbeeld van zo'n ge dragspatroon, terwijl dat vol strekt niet klopt met het wer kelijke gevoelsleven van men sen". „Veel stukken zijn teveel gericht op de psychologie. Dit heeft zijn typisch Amerikaan se, maar eigen uitstekende kwaliteiten. De aanrander is een gelovig katholiek; een wegarbeider, die in zijn jeugd door vrouwen werd gedomi neerd, angst heeft voor stilte, maar ook voor hard ge schreeuw. Het is geen vol maakt themastuk, maar er zit ten heel scherpe dingen in ver werkt en het gaat niet om een stereotiepe aanranding. De vrouw krijgt de man in haar macht en dan komen er heel onvoorziene emoties naar bo ven. Zij komt in de situatie, dat ze geen bewijzen heeft, dat hij haar heeft willen ver krachten en dat ze niet naar de politie durft, omdat ze hemzelf lichamelijk letsel heeft toege bracht. Hij dreigt ook, dat hij terug zal komen om zich te wreken. Dat is een griezelige realiteit waar veel vrouwen bang voor zijn en die het beeld oproept van de verkrachter, die dor justitie op vrije voeten wordt gesteld bij gebrek aan celruimte". Heeft de rol jou beïnvloed „Ik ben overgevoelig gewor den voor smerige, platte grap pen en ben akelig alert gewor den op het mishandelen van vrouwen in films en tv-series. Ik kijk daar nu heel anders te genaan. Mannen reageren soms walgelijk op mijn rol. Zo van: Jij mag er iedere avond bovenop, hè Terwijl ik in het begin even met die vrouw moet worstelen en voor de rest van de voorstelling opgesloten zit. Na afloop is er een omzich tige waardering voor mijn rol. Het publiek weet er niet zo goed raad mee. Ik krijg lang niet zoveel reacties als de ac trices, maar wel was er een vrouwelijke collega, die mij plotseling een afschuwelijke ervaring over haarzelf en een vriendin vertelde. Ze had er nog nooit met iemand over ge praat". Heeft de noodlottige ge beurtenis in het leven van Jasperina de Jong de voorstel ling beïnvloed en is zij eigen lijk wel in staat om deze zware rol te spelen „Het overlijden van Eric Herfst heeft de spelers dich terbij elkaar gebracht. We zijn natuurlijk allemaal vakmen sen en Jasperina in het bijzon der een gedisciplineerde vak vrouw. Je houdt je persoonlij ke problemen en je werk strikt gescheiden. Er komt ook iets van beroepstrots van Jasperi na bijDe eerste keer na de ge beurtenis waren we erg ge spannen, maar er werd goed gespeeld en het publiek zal van eventuele emoties weinig hebben gemerkt. Het mag de voorstelling niet in de weg staan. Tenslotte is toneelspe len een beroep als elk ander. Een politieman, die zijn vrouw verloren heeft, moet ook weer meteen aan de slag". De vertaling is van Ivo de Wijs „Ja, die heeft de zwarte hu mor, die erin zit enigszins ver nederlandst. Er komen absur de situaties in voor, vooral als de twee vriendinnen van de vrouw thuiskomen en abso luut geen raad weten met die toestand van een aanrander in huis. Ze doen in die gespannen situatie uitspraken, die heel dwaas klinken. Ellis en Marja hebben daarom een belangrijk aandeel in het spel. Jasperina en ik doen het niet alleen". De Nederlandse thriller 'De prooi' is deze week te zien in De Koning van England in Hulst en Luxor in Terneu- zen. Het is het debuut van regisseuze Vivian Pieters, de zus van Guido (van 'Ciske de Rat') en van de 19-jarige Maayke Bouten, die de hoofdrol speelt. Een meisje krijgt de mel ding dat haar moeder is ver moord. Er wordt bijgezegd dat ze nooit kinderen heeft gehad. Het meisje is ge schokt en raakt geobsedeerd door het mysterie van haar afkomst. De moordenaar blijkt het ook op haar leven gemunt te hebben. Het verhaal wordt wat simpeltj es verteld en mist de dosis vervreemding die dit soort thrillers, waarin het met de logica niet te nauw wordt genomen, nodig heeft. Naast Maayke Bouten zijn onder meer Johan Leysen, Wim Bary, Yoka Beretty, Rijk de Gooijer en Joop Do- derer te zien. De Koning van Engeland in Hulst vertoont 'Under fi re' van de Engelsman Roger Spottiswoode over de bevrij- dingsstrijd in Nicaragua. Nick Nolte is een persfoto graaf, die in het heetste van de strijd niet meer neutraal kan blijven. Hij laat zich in met de guerrillastrijders, maar lijkt ook door de rege ring van Somoza gebruikt te worden. Gene Hackman speelt een journalist, die de oorlog niet overleeft. Jean- Louis is te zien als louche wapenhandelaar. 'Rhinestone', de country- film met Dolly Parton en Sylvester Stallone draait in de Koning van Engeland in Hulst. Stallone doet verwoe de pogingen om te zingen. Metro 1 in Antwerpen gaat weer door met 'The ter minator' (De Uitroeier) met Arnold Schwarzenegger als een robotmens, die uit de 21e eeuw terugkeert om een on schuldige vrouw van kant te maken. Gulden Vlies in Brugge en Rubens in Antwerpen gaan door met de meeslepende muziekfilm 'Amadeus' van Milos Forman. De muziek van Mozart is schitterend geïntegreerd in de prachtig aangeklede beelden. Op dinsdag 12 maart is in Cine Rex in Antwerpen de Europese première van 'A passage to India' van David Lean, de spektakelfilm met elf Oscarnominaties. Maayke Bouten in 'De prooi'. foto archief de stem GOES Grand Theater - 19 u. Purple rain, a.l. 21.30 u. Bachelor party, 12 j. 23.30 u. Confessions of Seka, 18 HULST De Koning van Engeland 19 u. Ghostbusters, a.l. 19 en 21.30 u. Bachelor party, 12 i. 21.30u. Under fire, 12 j. 19u. Rhinestone, a.l. 19 en 21.30 u. De prooi, 12 j. 21.30 u. Lolita, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Gremlins, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. De prooi. 12 j. 19.30 en 21.45 u. Karate Kid, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Once upon a time in America, 16 j- Alhambra2 - 19 u. Commando, 12 j. 21.30 u. The woman in red, a.l 23.30 u. Neon nights, 18 j. ANTWERPEN Rex - 12.14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Metro I - 12,14, 16,18, 20en 22 u. The terminator. Metro II - 12, 14,16,18,20 en 22 u. Flight 90 - disaster on the potomac. Odeon - 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. L'annee des medu- ses. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond, 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Cotton club Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Hotel New Hampshire. Quellln I - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellln II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Les ripoux. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. Sahara. Astrld - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. 20.000 Lea gues under the sea. Capitole -12,14,16,18,20 en 22 u. Blasttighter. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from hell. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Bolero. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Maria's lovers. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Streets of fire. Tl)l - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gremlins. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21,30 u. Story of O, deel 2. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u, Amadeus. Gulden Vlies 2 20 en 22.30 u. The killing fields. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. The natural. Memllng 20 en 22.30 u. Purple rain. Rembrandt 20 u. Histoire d'O, deel 2. 22.30 u. Emanuelle on Taboo Is land. HEIKANT Th. de Block - 19.30 u prijskaarting. OE KLINGE R. deMoor - 19.30 u. schieting. HULST Galerie van Geyt - Zeeuwse landschappen van Marleen Ver- traeten-lserbijt eh etsen van Reinder Homan. Geop. dag. 9-12 u. en 13.30-18 u. zat. tol 17 u. dinsd. gesl. (tot 12 maart). VLISSINGEN Galerie Marquis - Werken van P. Andrea, M. Fuit, J. Henne- man, D. de Jonge, H. Koopman, B. Levy, E. de Nie, W. Nobbe, R. Rooymans, J. Vanriet e.a. Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u. BRUGGE (B) 't Leerhuys, Groenlnge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden. Geop. dag 14-18 u. zond. 11- 12.30 u. ma. gesl. (t/m 23 april). SINT NIKLAAS (B) Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950' Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u(tot 11 maart). Internationaal Exllbrlscen- trum - Provinciale prijs voor beeldhouwkunst. Geop. weekd. 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 10 maart). IJZENDIJKE Streekmuseum - Sculpturen van dhr. Van Hijfte en foto's van dhr. Verdurmen. Geop ma. t/m vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 15 maart). DEN HAAG (ANP) - Koningin Beatrix biedt tijdens haar staatsbezoek aan Italië op 27 maart in Rome als culturele contrapresatie de Nederlandse voorstelling aan van het eerste Italiaanse muziektheaterstuk 'Rappresentatione di Anima e di Corpo' dat Emilio de' Cava- iieri in 1600 componeerde op tekst van Agostino Manni. Behalve de galavoorstelling zijn er openbare uitvoeringen de volgende dag voor liefheb bers in Rome en vervolgens in Rimini, Modena en L'Aquila. Proef voorstellingen zijn er op 18 en 19 maart in de Kees van Baarenzaal in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het project is tevens de fes- tivalprooduktie van het Hol land Festival Oude Muziek Utrecht. LONDEN (RTR) - 'The Killing Fields', een film over een Amerikaanse journalist in Kampuchea, beheerste deze week de uitreikingsplechtig heid van de prijzen van de Britse filmacademie (BAF- TA). De film kreeg 1) de prijs voor beste film, 2) beste aan gepaste script en 3 en 4) beste acteur en opvallendste nieuw gezicht in een speelfilm (Haing S. Ngor in de rol van Kampu- chaans vluchteling). De prijs voor de beste regie was voor 'Paris Texas' van de Westduitse regisseur Wim Wenders. Beste buitenlandse film werd 'Carmen', een Spaanse produktie. M'TZtlN C£ WE06TERVÉNCE. ggAaooRcej M wzartö icS|6VMPU0WI£ INA-UJi? VfiRW, DOOEZICHTïö TEN <5£6«AC«T; -7 VCORZ1L T AU£&?0 MEE, MAAR -60MS KOfJ IK tl MCPWK VJ3?- «IAAMMEMEEP snuii naoq oi 'tsodjnap '6 'duiod lueyjooA "8 'duiejdoi( 7, 'uaAoqsjqoaj g 'pueq ui jatded -g 'dopjaiM f 'ojne uea snau do •g 'pxqsrdjriA z 'siqaaj uajo/jjooq q :Suissoido V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 9