BOEKEN Kleine uilgevers onmisbaar op de boekenmarkt Het Belgisch bier verschraalt niet meer Dick Francis blijft in vorm Hoe actueel zijn de salon-problemen van Edith Wharton? [t invullen \ngaangifte? Kibbelarij over Jotie 't Hooft Hoor de krant. Paus Ontluisterend Debuut Johnson 'HET HUIS VAN VREUGDE' UIT 1905 UITGEGEVEN Jacht Vrijgestelden ra a am \r iiAjn iiiiNPtHPAU 7 MAART 1985 T1 elastingdienst. Bedoeld om u I het invullen van uw oangifie- Ook als u informatiemateriaal 60 maart, op werkdagen excl afleveringskosten en antt-corrosiebehandeling. Door Henk Egbers OOK IN de boekenwereld rukt de kleinschalig heid verder op. Eenmans/vrouwsbedrijfjes, twee verdieners en actiegroepjes zijn tegenwoordig niet alleen meer in staat om te stencillen of te drukken, maar blijken ook uit binnen- en buitenland goede manuscripten op de kop te tikken. Nu media weer brood zien in boeken, komen de groten als Elsevier, Spectrum, Ar beiderspers, Querido, De Bij met aanhangende midden standers weer redelijk aan bod - ook al wil zedemeester Brinkman ze doodzwijgen. Maar voor boeken, die meestal niet zo voor de hand liggen, is het heel goed bij 'de kleintjes' te kijken. Ze kun nen ook meestal niet zó uit pakken als de boekbinken. In de boekhandel zijn ze lang niet altijd te vinden. Presenteren de kleine uit geverijen zich aan het pu bliek op hun beurs in Am sterdams Paradiso, ook op de informatiebeurs voor de pers in de RAI (Vers voor de pers) tref je ze. Daar stonden ze weer: lange rijen uitgevers, die niet meer konden betalen dan één tafeltje van een vier kante meter, tegenover de luxe panelen van hun rijke broers. Sommige kleintjes sloten associaties, terwijl de ze eentafelbedrijfjes in de beurs op één hoop 'geveegd' waren. Daarmee overstem den ze bijna hun grote broers. „Doordat ik alles zelf doe, van het najagen van manus cripten tot het verkopen en pakjes maken van boeken heb ik het altijd druk", zegt Magda Heeffeer met haar éénvrouwsbedrijf in Bergen op Zoom als ze zich veront schuldigt voor te weinig con tact. In haar standje tref je Manuel van Loggem, wiens 'De lijnen van de tijd' - on langs als oorspronkelijk in het Duits geschreven roman uitgekomen - bij haar ver schijnt. Jack Feenstra vraagt er aandacht voor zijn succes rijke 'Moffenkoppen' en drs. Louis van de Laar moet on derweg zijn om zijn mooie vertalingen van Horatius en Vergilius luister bij te zetten. Ton van Reen is er weer, maar niet als uitgever. Hij is en blijft nu schrijver, terwijl zijn vrouw de uitgeverij Cor- rie Zelen weer opneemt. Van Ton verschijnt binnenkort een nieuwe roman bij Man- teau, maar bij de Bredase kleine uitgever De Geus kwam dezer dagen een her druk uit van de novelle 'De Zondvloed', waarvan eerder slechts 300 exemplaren bi bliofiel verschenen. Verder valt bij De Geus op het door Martin Cornelissen ontwor pen nieuwe gezicht van te komen boeken: 'Kind van de wind' van de Japanse Tsus hima - Vrouwenliteratuur prijs '78 - en een ander vrou- wenconflictboek van de Noorse Brekke: 'Geen weg terug'. Ook de herdruk van Poppes Bananenoorlog (Gua temala) wordt door velen te gemoet gezien. De paus, die naar Neder land komt, is ook voor ver schillende uitgevers aan trekkelijk geworden. Zo geeft Unistad in Breda een door Johannes Paulus ge schreven toneelstuk over het huwelijk uit: 'De juweliers- winkel'. Een zogeheten priester van het uitschot, Jo seph Wrenski schreef 'De armen zijn de kerk', dat Unistad brengt met o.a. ook nog met een écht homeopa thische handleiding door dr. Frederik Schroyens: 'Luis teren naar je zelf'. 'Antroposofie ter discus sie' is een bij de actuele kri tiek aansluitende titel, waarmee de (antroposofi sche) uitgeverij Vrij Gees tesleven reageert. Maar ook met een boek over Hitier en de opkomst van het natio naal socialisme door Chris- toph Lindenberg: 'De tech niek van het kwaad'. Het Kalevalajaar 1985 inspireert veel uitgevers. De complete metrische vertaling van het grote Finse epos wordt ge bracht met de titel 'Kaleva- la'. En 'Fenomena' heet het boek dat uitkomt bij de ge lijknamige tentoonstelling naast Rotterdams Euromast vanaf mei a.s. Uitgeverij De Horstink is er ook snel bij 'Teksten uit de r.k. kerk' gaat alle toe spraken, die de paus hier in mei houdt, met foto's bunde len. Maar Herman Verbeek v stelt tegelijk vragen aan de betekenis van het pausschap in zijn huidige vorm in 'Paus of Petrus'. 'Godsdienst en incest' is een actuele titel op een boek door Ineke Jonker en Annie Imbens. Mischa de Vreede schreef 'De afspraak' over ontwikkelingen rond een contactadvertentie. Veel leed ook in het Gooi. Karen van den Winkel, ooit van TROS-radio, werpt 'een ontluisterende blik achter de schermen' in 'De Gooise ma tras' en uitgeverij Batteljee Terpstra maakt er een boek van. Hetzelfde deed Leo van Rooyen in 'Privé'. Beleef het mee'. Deze uitgever van het omstreden pauselijke stripalbum zorgt ook nog voor 'Dochters van dertien' door Heieen Crul (die de 100.000 ex haalde met 'Wij willen kinderen'); geheel herzien en aangevuld. Dan maar een 'Acteurs- en Kleinkunstenaarslexicon' geschreven door Piet Hein Honig. Het bevat 3200 namen van personen die de laatste 100 jaar hebben gewerkt als uitvoerend artist. Dit naslag werk bevat 1900 foto's en wordt uitgegeven in het Lim burgse Thorn door EF EF. Vredestoespraken van bis schop Ernst uit Breda wor den smen met een interview met deze voorzitter van Pax Christi door Rex Brico ge bundeld onder de titel 'Spre ken over vrede' door boek- makerij Luyten. 'Over Tine Halkes' heet het boek dat door Siet Delhaas e.a. ge schreven wordt over de uit Breda stammende feministi sche theologe. Simon Jelsma (ooit met Piet Wesseling in 'Dit is le ven') was in de Filippijnen en schreef 'Geloven in Vrijheid' op de 7000 eilanden die 'in verkeerde wateren' liggen. 'Saérad Dance' krijgt steeds meer interesse. Danseres Friedel Kloke, beeldend kun stenaar Fop Smit en auteur Hein Stufkens maakten voor Luyten een boek met ge noemde titel. 'God weet hier niets van' zegt Daan Cartens uit Breda in de titel van zijn komende roman-debuut bij uitgeverij BZZTöH; over een te laat ge boren generatie! Het leven van Fassbinder verschijnt onder de titel 'Slapen kan ik als ik dood ben' en Harry Baer schreef het. Verhalen uit Holocaust door Ida Flink, 'Een klein ogenblik', volgt op de boeken van Anstadt en David, terwijl van de op Mal- lorca wonende Nederlandse auteur de roman 'De Sneeuwvrouw wacht' ver schijnt. 'La France aux Pays-Bas', zo heet de bundel die uitge geven wordt bij de culturele manifestatie in '85 en '86, die de banden tussen beide lan den met instemming van Brinkman - je weet maar nooit - moet versterken. Deze bevat artikelen bij de ten toonstellingen die daarmee gepaard gaan: over Descar tes, de Hugenoten, Verlaine, mei-revolte 1968, Le Corbu- sier, Franse cinema en het anarchisme. Uitgeverij Kwadraat te kent hiervoor. Binnen het zelfde kader valt het boek, uitgegeven door Reflex, bij de tentoonstelling op dit mo ment over Grapus in De Beyerd te Breda. Koos van Weringh en Jacqueline Wes- selius schreven 'Grapus'. Tussen haakjes: dr. Wim Beeren e.a. maken voor Re flex het boek 'Beeldmerk Rhoon '85' bij de grote beel dententoonstelling die ko mende zomer wordt gehou den bij het kasteel van Rhoon. 'Johnson Moordenaar'... wat was dat ook weer? Nü de titel van een boek met een te rugblik op deze woelige pe riode in de Nederlandse poli tieke actiebeweging, ge schreven door Peter van Eekert e.a. en uit te geven door Jan Mets. Die geeft (als één van de velen) ook een 'boekje uit over Desmond Tu tu: 'Geen vrede voor apart heid'. De Japanse manage menttechnieken, die momen teel hier zo geprezen worden, worden door 'de Japanse Günther Walraff' onderuit gehaald in het boek 'Japan aan de lopende band'. Wie Japan liever litrair benadert, moet het fraai uitgegeven boek van de belangrijke Ja panse auteur Kafu Nagai le zen: 'De rivier Sumida', uit gegeven door Coppens Frenks. Bij de feministische uitge verij Sara vallen op het 'Handboek vrouw en beleid' door Elske ter Veld en Lidwi de Groot. Hoe blijf je als vrouw overeind in beleids functies? Audre Lorde, in één adem te noemen met Adrien- ne Rich als feministische theoreticus, beschrijft in 'Za- mi, een nieuwe spelling van mijn naam' de strijd van een zwarte lesbische vrouw. Es says van Alice Walker in 'De tuinen van onze moeders' en van Ellen Kuzwayo, die als maatschappelijk werkster in Suweto nog op 63-jarige leef tijd in de bak werd gegooid, door het witte regiem: 'Noem mij vrouw'; een getuigende autobiografie. De Franse filosoof Michel Foucault krijgt veel belang stelling. Uitgeverij De Woel rat met een door Leo Dul- laert samengesteld boek met 'Interviews met Michel Fou cault over macht, vriend schap en seksualiteit'. En bij Sun verschijnen van de hand van Foucault: 'De zorg voor zichzelf' (deel 3 in de reeks over de geschiedenis van de seksualiteit) en 'De geboorte van de kliniek' (een archeolo gie van de medische blik). Bij Sun ook 'Romantische liefde' - een droombeeld vereeu wigd -, een boek bij een ge lijknamige expositie die ook in De Beyerd in Breda te zien zal zijn. Opvallend is dat bij de kleinere uitgeverijen bijna geen boeken verschijnen over de oorlog. Waarschijn lijk is oorlogsliteratuur tè duur voor hen. Aan de oorlog wordt in de komende tijd, met zo'n 130 uitgaven bij de groteren goed verdiend. Door Willem Reijn Wilfried Patroons had bij het schrijven van het boek 'Alles over Bel gisch Bier' een drieledi ge bedoeling: het publiek overtuigen dat bier een hoogwaardig pro- dukt is, door een historische schets de bierliefhebber dichter bij de drank brengen waar hij van houdt, en het vastleggen van een tijdsbeeld dat verloren dreigt te gaan in de snelle evolutie van deze tijd. Bij de derde, volledig her ziene'druk die dezer dagen is verschenen, mag opnieuw worden geconstateerd dat Patroons geheel geslaagd is in zijn opzet. Ruim tweehon derd rijk geïllustreerde pagi na's bieden de liefhebber van Belgisch bier een schitterend overzicht van de honderden soorten bieren, die in België worden gebrouwen. „Bier is een volksdrank, een drank voor de massa, terwijl wij de drank van de intellectueel zou zijn", schrijft Patroons over de heersende opvatting. Maar Patroons weet met zijn werk de bier cultuur zo te schetsen, dat de indruk wordt weggenomen als zou bier een kwantitatief in plaats van een kwalitatief produkt zijn. Om zijn werk zo betrouw baar mogelijk te maken, liet Patroons zich bijstaan door Gustaaf Dufour, die de tech nische aspecten in de gaten hield, en 'de grootste bierfilo- soof van Vlaanderen' Louis Verhaegen. Patroons schroomt er niet voor met de historie van het bier tot 6.000 jaar voor Christus terug te keren. Toch zitten we al snel in de Middeleeuwen, voordat de biernijverheid echt tot bloei komt, hetgeen ook in die tijd al de fiscus niet ont gaat: om wapens te kunnen kopen, heffen de bestuurde- ren belastingen op bier. De heersers lusten zelf ook wel een slokje: Keizer Karei maakt omwegen om bepaal de biersoorten te proeven. Sint-Arnoldus wordt de beschermheilige van de brouwers. 'Door de weldaden van hemel en aarde, door de zegen van St. Arnoldus en het werk van de mensen is dit brouwsel tot leven geko men: bier', staat te lezen op het Brussels brouwershuis, gelegen aan de historische Grote Markt van de Belgi sche Hoofdstad. Deze eeuw is het met het Belgisch bier niet voor de wind gegaan. Tijdens de eer ste wereldoorlog wordt een dodelijke steek aan de lokale brouwerijtjes uitgedeeld: zij kunnen geen grondstoffen krijgen en de meesten dur ven na de oorlog niet op nieuw een onderneming aan. Tussen de twee oorlogen doet zich een belangrijke ontwik keling voor. De eerste teke nen van de verandering van ambachtelijk naar indus trieel bier kondigt zich aan met de opkomst van Stella. In 1926 start deze brouwe rij met een uitgekiende marktbewerking. Publiciteit, de zorg voor het tappen van een koele pils bij de café's en goed onderhoud van tapin stallaties doen Stella snel groeien. De moderne opvat ting van marketing mag ook blijken uit de plaatsen, waar Stella haar bier verkocht: dicht bij stations, zodat de vermoeide reiziger op een koel pintje kon worden ge serveerd. De historie vormt één on derdeel van het boek. Er is een hoofdstuk gewijd aan bier en kunst, maar de groot ste gedeelte aandacht gaat uit naar de soorten bier, hun gisting en achtergrond. De brouwerijen en hun produk- ten worden per provincie be handeld. Opmerkelijk: Bra bant is de grootste bierpro ducent. Eenderde van de brouwerijen is daar geves tigd en ruim de helft van het bier wordt er gebrouwen. In 1976 telt België nog 775 brouwerijen, in 1979 zijn het er 125 en in 1983 100. De laat ste vijf jaar zijn het vooral de middelgrote en grote brou werijen die fuseren, merkt Patroons op. De kleine brou werijen weten het hoofd wel boven water te houden als gevolg van de nostalgie naar regionale en oudere biermer ken. Het Belgisch bier ver schaalt dus niet meer. Een gelukkige ontwikkeling. 'Alles over Belgisch Bier' door Wilfried Patroons, Der de, geheel herziene druk. Verschenen bij Standaard Uitgeverij Antwerpen Weesp. Door Wim Koek IN DE reeks Crime de la Crime van de Arbeiderspers is weer een vertaling van een thriller van Dick Francis ver schenen. Het is de uit 1969 daterende roman 'Enquiry', in het Neder lands: 'Onder zoek'. Dick Fran cis behoeft bij de liefhebber van de moderne Britse thriller geen in- troduktie. Hij heeft al zo'n 25 ti tels op zijn naam staan en daarvan zijn er zo'n tien in het Nederlands vertaald. Francis' verhalen spelen in de paardenwereld, of liever in kringen van jockey's, trainers, eigenaars van kostbare paarden, wedstrijdautoriteiten, bookmakers etc., kortom een wereld waarin grote sommen geld omgaan en waar ook wel wat te knoeien valt voor verdorven figuren. Je hoeft absoluut niet van paarden of paardensport te houden om de boeken van Francis te genieten. Begin maar in elk wille keurig boek en na enkele alinea's zit je gevangen in het sfeertje dat Francis met eenvoudige zinnen weet op te roepen. Ook zijn plots zijn eenvoudig. De kracht van Francis ligt in de manier waarop hij spanning doseert en opbouwt. Zijn figuren zijn meestal van een alledaagse gewoonheid en het valt de lezer niet moeilijk zich met hen - goed of kwaad - op de een of andere manier te vereenzelvigen. Opvallend is dat Dick Francis (die - tot hij een ongeluk kreeg - zelf een suksesvol jockey was) op één uitzondering na (Sid Halley, de figuur waarop de tv-serie is gebaseerd die destijds ook in Nederland is uitgezonden) voor elk boek een nieuwe hoofdpersoon/speurder bedenkt. Wat zich wel steeds herhaalt is dat de 'held' een handicap heeft. Hij is invalide, gewond, heeft een invalide vrouw, is failliet of wordt van een misdrijf ver dacht. In 'Onderzoek' gaat het om een geschorste jockey, ten on rechte naar het blijkt, die op zoek is naar eerherstel. Het is een vrij korte roman zodat ook de late lezer zich er geen buil aan kan vallen wegens gebrek aan slaap. Want het is wéér geen boek om tussentijds even weg te leggen. Dick Francis: 'Onderzoek'. Uitg. De Arbeiderspers Amsterdam. Dick Francis - FOTO ARBEIDERSPERS Jotie 't Hooft; Een witboek. Uitg. Exa/De Geus, ƒ24,50 Een bijgewerkte en aangevul de uitgave van het eerder in 1981 verschenen boek, dat door Luk de Vos werd verzorgd. Het 'interessante' van deze uitgave is het voor het eerst opgenomen gekibbel tussen De Vos en Jotie's schoonvader/ uitgever Julien Weverbergh (Manteau). In zijn inleiding stelt De Vos wat teleurgesteld vast, dat in de laaste vijf jaar nauwelijks sprake is van nieuwe inzichten omtrent het fenomeen Jotie, het aan drugs ten onder gegaan jonge lite raire talent. Hij spreekt over 'een uitputting' van het onder werp. Weverbergh wijst op de le gendevorming en de wilde verhalen rond Jotie. Hij pro beert echter duidelijk te ma ken, dat De Vos slechts de be schikking heeft gehad over een deel van de nalatenschap en dat bijvoorbeeld de uitge geven 'Verzamelde Gedichten' slechts 258 van de aanwezige 530 bevat. De Vos voegt onder dit arti kel 'De doos van Pandorra' een pissig voetnootje toe waarin vermeld wordt, dat dit verhaal in 1982 door het Nieuw Vlaams Tijdschrijft geweigerd is; gaat vervolgens tegen 'de Manteau- baas' te keer om tenslotte een rubriek samen te stellen met als kop 'Enkele zinnige bijdra gen over Jotie 't Hooft. Daar bij vermeldt hij zichzelf wel en Weverbergh niet. Klein geestige kibbelarij... Wat blijft er dan nog over? Teksten van Jotie 't Hooft zelf, waaronder niet eerder gepu bliceerde. Verder een aantal zinnige essays over zijn werk zoals van Hugo Brems over het romantische patroon in zijn oeuvre; van Hedwig Spel- liers over het retrograde ek- speriment. De bundel als ge heel biedt een interessante do cumentatie van een diepge worteld fenomeen. Een Wit boek met wat zwarte randen. H.E. Door Dirk Vellenga EDITH WHARTON leefde van 1862 tot 1937. Ze behoorde tot de oude aristo cratie van New Vork. Op haar veertig ste verscheen haar eerste boek. Haar roman 'Het huis van vreugde' (The House of Mirth) uit 1905 is door De Prom uitgegeven, met een inleiding door Marilyn French. Na haar dood is Edith Wharton hele maal uit het zicht verdwenen. Ten on rechte, roept Marilyn French, die haar «en van de grootsten aller tijden noemt. French krijgt in 40 pagina's de ruimte om te bewijzen dat Wharton een problematiek aanroert die van alle tijden is: de strijd van de vrouw voor emotionele en sexuele vrijheid. Daar om ook zou Wharton uiterst actueel zijn en nieuwe aandacht verdienen nu boeken door vrouwen geschreven zo succesvol zijn. Haar werk zou door mannelijke critici systematisch gene geerd zijn. Voor je met Marilyn French mee- juicht zul je toch 'Het huis van vreug de' gelezen moeten hebben. Het boek beschrijft hpt tragische leven van Lily Bart, een jonge vrouw die haar eigen weg moet kiezen als haar vermogende ouders zijn gestorven. Er zijn twee mo gelijkheden: ze kan gaan trouwen met een rijkaard óf alleen gaan wonen in een klein apartement, zonder huishou delijk personeel. Vóór alles is Lily Bart op zoek naar schoonheid en beschaving: „Haar hele wezen bloeide op in een sfeer van luxe, dat was de achtergrond die ze nodig had". Geld is niet haai; eerste verlan gen, want 'ze voelde grote affiniteit met alle subtielere uitingen van rijk dom'. De ambities van haar mileu zijn haar te bot. Ze verveelt zich en trou wen met een rijke man zou die verve ling alleen maar vergroten. Het is voor Lily Bart onmogelijk de keuze van haar leven te maken. Ze maakt plichtmatig jacht op de vermo gende Percy Gryce, maar kan zich niet voorstellen dat ze haar leven aan hem zou opofferen. Veel dichter staat ze bij Lawrence Selden, maar die heeft geen geld en is dus per defintie kansloos. Edith Wharton beschrijft haar Lily als de bloem van een beschaving, maar ook als slachtoffer van die beschaving. Haar milieu verstikt haar, maar het is haar onmogelijk zich resoluut uit die wurggreep los te maken. Ze verspilt haar talenten op een angstaanjagende manier. Lily wordt in haar voortdu rende strijd steeds eenzamer en ze daalt geleidelijk op de maatschapelijke •ladder. Ze glijdt deerniswekkend naar dè dood, maar doet dat wel zuiver en zonder leugens: ze heeft zich nooit ge compromitteerd en ze heeft de gevol gen van haar paradoxale leven volle dig geaccepteerd. 'Het huis van vreugde' is een nood- lots-roman. Stijf en traag bewegen de mensen om elkaar heen, binnen de strakke regels van de society van rond 1900. Converseren, avonden organise ren, kennissen ontmoeten en huizen opnieuw inrichten, dat is waar deze mensen zich mee bezig houden. Ook Li ly Bart doet dat, hoewel ze zich veel liever zou laten leiden door spontane gevoelens en impulsen. Edith Wharton heeft duidelijk uit eigen ervaringen geschreven. Ze be hoorde tot de oude society van New York, maar voelde haar milieu en haar huwelijk als een vreselijke belemme ring. Ze ontwikkelde zich tot schrijf ster, maar het was niet de gewoonte dat een vrouw als zij zich bezig hield met werken, ook al had het dan met kunst te maken. Ze moest vechten voor haar onafhankelijkheid, verhuisde naar Parijs en was daar zeer actief als schrijfster en in het maatschappelijke leven. Nu terug naar de inleiding van Ma rilyn French, de schrijfster die zelf op dit moment met 'Ruimte voor vrouwen' midden in de belangstelling staat. Gaat het Wharton inderdaad in de eerste plaats om de strijd voor onafhankelijk heid van de vrouw? Een vrouw kon in haar samenleving hoogstens een stuk versiering zijn, dat is waar. Maar het ligt gecompliceerder. De gevangen schap in haar milieu is óók een gevolg van het feit dat er in New York een nieuwe klasse van rijken was opgeko men, die van de Vanderbilts en de As- tors. Edith Wharton vond die 'nouveau riche' maar grof, frivool en ongevoelig. Als Lily Bart met haar afkomst zou breken, zou ze terecht komen in die nieuwe, vrije wereld en ook daarin zou ze zich niet thuis voelen. Door de verlamming van haar mi lieu in details te beschrijven en man nen af te schilderen als onvolmaakte wezens die hun vrouwen teleurstellen, wijst Wharton in precies de andere richting, zo is de redenering van French. Die conclusie gaat iets te ver. Wharton neemt nergens duidelijk af stand van haar omgeving en het heer sende rollenpatroon. Edith Wharton was geen Emma Goldman, ze was geen strijdster. Mari lyn French geeft dat ook toe. Ze had geen belangstelling voor succesvolle vrouwen uit haar tijd. Sommigen heb ben een vleugje anti-semitisme en ra cisme in haar werk bespeurd. Ze bleef geloven in de bevoorrechting van de rijken, de klasse der vrijgestelden. Ze haatte het socialisme. Kortom: Edith Wharton was een product van haar tijd. Het is uitermate interessant een stuk geschiedenis van uit vrouwelijk oogpunt te zien. Dat is een braakliggend terrein, het succes van de huidige golf vrouwen-litera tuur zegt wat dat betreft genoeg. Maar het is niet juist te stellen dat ze ver bo ven haar tijd en haar klasse is uitgeste gen. Zonder de waarde van dit boeien de boek te betwisten moet dat gecon cludeerd worden. Er is een anekdote die aardig illu streert waarom het na de dood van Edith Wharton snel gedaan was met de aandacht voor haar persoon. Die anek dote staat niet in de inleiding van Ma rilyn French, maar wel in Scott Fitzge- rald-biografieën. Scott Fitzgerald had grote bewondering voor Wharton en in 1925 zocht hij haar op in de buurt van Parijs. De ontmoeting was een afknap per. Edith Wharton was stijf en uiterst formeel. Het gesprek was zo saai dat Scott Fitzgerald het op een zuipen zette op de van hem zo bekeijde wijze. Geen wonder dat de generatie die na hem kwam, zich helemaal niet aangesprken voelde door de salon-drama's van Edith Wharton. Edith Wharton: 'Het huis van vreugde', uitg. De Prom, prijs 32,50

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11