voor
ival
AGENDA
PDP
SPI
Gaudi: architect
van droompaleizen
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Wfl1098
Solo-lp Mick Jagger:
overbodige confectie
Bibi Martin: gebrek
aan goede nummers
I \ppie Happie en Studio Spo t
OPLOSSING
[2PAGINAGIDS 1
fjSDAG 5 MAART
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
Specs Hildebrand
Johnny Rotten
goes to
Nashville
TENTOONSTELLING GAAT OP REIS
SCHIETINGEN
UlilUi
Reorganisatie bij Oosthoek
Puske en Wiske: Amoris van Amoras
Lucky Luke: The Daily Star
HILVERSUM 5
•Boes
nte^en°ver
lrêen®laien
fen za\^L„sa<iv\seut
lireille Capelle.
- foto archief de stem
(eigen dit jaar naar het
vrij ongewoon. Het land
muze namelijk vertegen-
(-zangeres, de gevierde so-
lin Charleroi en trad al op
Itislava, Dresden, Mexico,
It bouwde zij een aanzien-
It zij dit jaar de sopraan
beringen van het Requiem
■dan de frivole niemandal-
Ind genoeg, elk jaar tot een
luitzendingen maken,
leus' en 'Carmen' blijkt ten
lapje van de operazangeres
poe is helemaal niet onge-
Lln vroegere tijden was er
fcpaalde hokjes werden ge-
Tisel om mensen dwangma-
Idit cliché doorbreken, het
lijn mythes ontdoen en le
er de enige vertegenwoor-
Uied op het Eurovisie Song-
pd dit jaar niet mee in ver-
1 mei.
flraan in Zweden zal zingen
ijjvers zijn hiervoor door de
dracht is simpel: de tekst
far zo weinig mogelijk me-
5 en a's in zitten
T3 PAGINA GIDS 2
kO: 7.00. Nws. 7.06 Het levende
ord. 7.15 Echo (7.30 en 8.00 Nws.
10 Budgetvoorlichting). 8.30 Nws.
*3 Postbus 900. 8.42 Levenslief en
J/ensleed. 9.30 Nws. 9.33 M/V-ma-
Izine. 10.30 Nws. 10.33 Wat heet
|d. 11.30 Nws. 11.33 Met de KRO,
Jet Anne. 12.00 Kruispunt,
lyerh.voorl.: 12.16 Uitz. voor de
ndbouw. NOS: 12.26 Meded. voor
nd- en tuinbouw. 12.30 Nws.
RO12.36 Echo. 13.00 Nws. 13.10
bho-politiek. 13.30 Nws. 13.33 Glas
i lood. 14.30 Nws, 14.33 Sporen in
It achterland. 15.00 KRO's mis-
padreconstructie. TROS: 15.30
s. 15.33 Hallo, wie stinkt hier
documentaire over geur 16.00
Tieuwsshow (16.30 Nws). 17.30
vs. 17.36 Aktua. 18.00 Nws. 18.10
Jet journalistenforum. 19.00 TROS
ilantenservice. 20.00 Nws. 20.03 De
lüswerklijn. 21.00 Om het boek.
|.30 Finale. 22.30 Nws. 22.35 Een
etje Blackmail (1), hoorspelserie.
6.00 Proeflokaal.
der heel uur nieuws. VARA: Van
-18.00 Aktualiteiten via Dingen
an de Dag. 7.03 Gesodemeurders.
03 In afwachting van... 11.03
loorloper. 12.03 Paviljoen 3. 14.03
|iollands handwerk. 16.03 De ver-
kkelijke vijftien. NOS: 18.04 De
vondspits. VARA: 19.02 Dubbel-
|sjes. 20.02 Popkrant. 21.02 Moon-
ogs. 23.02 Morgen gebeurt het.
'ROS: 7.00 Een goede morgen met
ïgenieur Maarten van Veen (8.00
ws), 9.00 Continu klassiek. 11-00
ROS Concertzaal: A. Het Radio
ilharm. Ork., met solist. B. Muz.
oor viool en piano. 13.00 Nws. 13.02
)e klassieke top tien. 13.30 Pn-
reurs van de matrijs en concert-
genda. 14.00 Belcantorium. A.
'ranse liederen. B. Oratorium van
lonegger. NCRV: 16.00 Literama,
ff: het Kunstbedrijf. 17.00 Populai-
e klassieken. Werken van Sibe-
ius. 18.00 Nws. 18.02 Met hart en
nond en handen. 18.15 Muziek m
rije tijd. Koor- en orkestmuz.
oor het Tollens Ensemble uit
Rijswijk en het Lichtfield Cathe-
Iral Choir. 19.15 Entre'acte. l&3v-
meneo, opera van Handel. Het
toor van de Nederlandse Handel"
vereniging en het Nederlands Ka
nerorkest, met solisten. 21.30 Lite-
ama. Afrika in Literama (4) 22.3U
ïistorische Orgelopnamen
3.08 Imeneo, vervolg.
VlICK JAGGER heeft met
ie vorige week uitgekomen
,angspeelplaat 'She's the
vooral een erg nette
gemaakt. Keurig ver
met allemaal mooie
cs, gezongen door hem-
en gespeeld door zeer
bekende muzikanten. Bo
vendien nam Jagger de pro-
duktie ter hand met afwis
selend de algemeen gewaar
deerde New Yorker Bill
j^swell en de met Chic be
roemd geworden Nile Rod-
gers.
jn diverse interviews
bKft de zanger van de Rol
ling Stones uitgelegd, dat
jijn eerste echte solo-pro
ject hij maakte ooit eerder
een'single 'Memo from Tur
ner', niet uitgelegd moet
worden als een inleiding tot
het uiteenvallen van de Sto
nes. Jagger omschrijft het
werken aan zijn elpee als
een noodzakelijkheid om de
leegte tussen optredens en
studio-opnamen van zijn
eigen bandje op te vullen.
'Wat vingeroefeningen dus.
jagger is echter een be
roemde jongen met erg veel
dus hij omringt zich
Jiet giganten als Carlos Alo
mar, Jeff Beck, Sly Dunbar,
Robby Shakespeare en Her-
jiie Hancock. Onder dezelfde
omstandigheden op de Ba
hama's en in hetzelfde ge
zelschap levert Koos Albers
ook een interessante plaat
af. Kunst.
Met 'She's the boss' heeft
jagger niets, maar dan ook
helemaal niets toegevoegd
aan wat er ooit al door hem
'gemaakt is. Hooguit een
paar aardige dansnummers.
Want, het moet toegegeven
worden, 'Just another night'
blijkt de perfecte muzikale
ondersteuning voor menige
paringsdans. Dat geldt trou
wens voor alle door het duo
Jagger/Laswell geprodu
ceerde titels; stevige basis,
gitaar op de voorgrond en
staccato melodie. De num
mers waarvoor op de bin-
DE AGENDA voor de komende
'Isweken ziet er als volgt uit:
IJ'Joan Armatrading, 29 maart in
Botterdam (Ahoy)
John Hiatt band, 10 maart in
Den Bosch (Casino)
Kool and the Gang, 10 maart in
Amsterdam (Edenhal)
Nick Lowe, 17 maart in Tilburg
Ji iNoorderligt)
Pat Metheny Group, 13 maart in
Utrecht (Vredenburg)
Peter Hammill, 19 maart in
Utrecht (Vredenburg)
Stranglers, 23 maart in Utrecht
(Vredenburg)
Uriah Heep, 24 maart in Tilburg
INoorderligt)
Roberto Jacketti, 15 maart in
Breda (Heerbaan)
Kim Wilde, 30 maart in Den
Haag (Congresgebouw)
Tina Turner, 8 en 9 april in Rot
terdam (Ahoy)
Paul Young, 10 april in Rotter
dam (Doelen), 11 april in Utrecht
(Vredenburg)
Howard Jones, 13 april in
Utrecht (Vredenburg)
UB 40, 19 april in Rotterdam
(Ahoy)
Frankie goes to Hollywood, 20
april in Rotterdam (Ahoy)
Al Jarreau, 21 april in Rotter
dam (Ahoy)
Tears for fears, 24 april in Rot
terdam (Doelen) en 25 april in
Utrecht (Vredenburg)
nenhoes twee sterretjes
staan afgebeeld, kunnen
worden overgeslagen. Jag
ger liet zich daarbij leiden
door Rodgers en dat had een
drietal oervervelende, saaie
disco-liedjes tot gevolg.
Momenteel verblijven de
Stones in Parijs om er te
werken aan een nieuw Sto-
nes-album. Ik hoop oprecht
dat Jagger daar zijn excuses
heeft aangeboden aan Keith
Richards voor de over het
algemeen genomen afgeme
ten, emotieloze confectie-
muziek welke hij middels
'She's the boss' naar het volk
heeft gesmeten. Het wordt
tijd dat smeerkees Richards
hem eens onder handen
neemt. Of misschien moeten
ze maar helemaal ophouden,
hun eigen midlife-crises
overleven en het muzikale
genot van hun fans beper
ken tot het luisteren naar
het Stones-oeuvre tot nu toe.
Een slechte laatste indruk
blijft veel langer hangen
dan een spectaculair debuut.
Chris van Nijnatten
Jason and the Scorchers.
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
NOG STEEDS worden er in Nederland artiesten gelanceerd
als zijnde nieuw talent en zo hoort het natuurlijk ook. Het
vervelende is echter dat wanneer zo'n artiest maar enigszins
afwijkt van het levenslied of de Vanessa-pop hij of zij ge
doemd is een vroege artistieke dood te sterven.
In het geval van Bibi
Martin zou dat heel jammer
zijn, want wat deze zangeres
op haar debuutelpee 'Look
at me' laat horen is sterk ge
noeg om bij wijze van spre
ken internationaal met de
Sheena Eastons en Barbara
Dieksons mee te kunnen.
Bibi Martin vestigde de
aandacht op haar via haar
werk bij Pee Wee the Spe
cials en Bram Vermeulen
de Toekomst. Deze eerste el
pee kwam er nadat Bibi
werd 'ontdekt' door produ
cers Joel Komkommer en
Martin Ploeg. Op 'Look at
me' is dat tweetal samen
met Bernie Dunn verant
woordelijk voor het gros van
het songmateriaal. Hoewel
degelijk geconstrueerd,
blinken die nummers niet
uit door aanstekelijkheid. Ik
denk dat Bibi beter af was
geweest met een plaat vol
zorgvuldig en smaakvol ge
kozen covers.
Als je net als Bibi Martin
het pad van de volwassen
pop wordt opgestuurd, dan
moetje ook voorzien worden
van volwassen songs. Nu is
het net iets te veel kneute
righeid, die alleen iri de ti
telsong enigszins tot de ver
beelding spreekt.
Telegraaf-journalist Jip
Golsteijn is zo'n beetje de
langst actieve scribent in het
wereldje van de popmuziek
en hij heeft inmiddels al
heel wat groepen en trends
overleefd zonder daarbij
zijn warme belangstelling
voor mensen die popmuziek
maken te verliezen.
Een jaar of tien geleden
begaf hij zich op het glibbe
rige pad van zelf muziek
maken en al was dat niet al
tijd even geslaagd toch le
verde dat een reeks eigen
zinnige platen op. Er was
zelfs succes. Jip en gelegen
heidszanger/fotograaf Bar
ry Schultz werden wereld
beroemd in Oostenrijk met
'Sniper in the crowd', een
plaat die gaat over de groten
uit de boksgeschiedenis.
Met Specs Hildebrand is
Golsteijn aan de derde geza
menlijke plaat toe. Tien jaar
geleden maakten ze samen
'File under popular', vijf
jaar geleden was er 'Loners
and losers' en nu is er 'Left-
hand signature', die als on
dertitel 'a living-room ope
ra' meegekregen heeft.
'Left-hand signature' is
een heuse concept-plaat, een
complete opera met in de
hoofdrollen een Vietnam-
veteraan, een barmeisje an
nex prostituée en een Mid-
denamerikaanse balling.
Hildebrand en Golsteijn
hebben er meteen maar een
filmscript van gemaakt en
daarin wordt een tragisch
beeld gegeven van de 'losers'
in de Amerikaanse samenle
ving.
De muziek is overwegend
coutry-achtig en bij vlagen
heel imponerend. De zang is
navenant en de diverse
songs en muzikale fragmen
ten schetsen een 'fraai' beeld
van hoe het iemand in Ame
rika kan vergaan.
Het geheel is erg filmisch,
als je het verhaal eenmaal
kent, zie je de plaat als het
ware gebeuren en als Wim
Wenders een vervolg zoekt
op 'Paris, Texas' dan ligt er
in Nederland met deze plaat
een kant en klaar produkt
voor het grijpen.
'Left-hand signature' is
wars van heersende muzi
kale trends gemaakt en al
lijkt het idee pretentieus, het
resultaat is van een verras
sende en innemende een
voud.
DE MEEST conservatieve
sector van de populaire mu
ziek is waarschijnlijk die
van de country and western.
Maar zelfs deze traditionele
volksmuziek kan zich af en-
toe niet onttrekken aan de
invloed van nieuwe stro
mingen.
Ooit zaaiden 'out
laws' als Willie Nelson en
Waylon Jennings en de har
de southern-rock bands pa
niek in Nashville. Nu is een
beweging in gang gezet die
snel 'country-punk' werd
genoemd. Een nieuwe gene
ratie geeft eigentijdse in
houd aan de country-mu-
ziek.
Belangrijke vertegen
woordigers van deze stro
ming zijn Jason and the
Scorchers van wie de elpee
'Lost and Found' net is uit
gebracht. Eerder was al het
album 'Fervor' in Nederland
verkrijgbaar. Leider Jason
Ringenberg komt uit Illi
nois, hij speelde in een blue
grass-groepje, maar lijkt
vooral geïnspireerd door de
Engelse punk, de anarchie
van Johnny Rotten.
Op het eerste gehoor valt
de country-basis nauwelijks
op. Jason jaagt bijtend en
monotoon door de eerste
songs van 'Lost and Found',
maar dan blijkt in 'I really
don't know' de kracht van de
combinatie tussen country
en actuele pop. Jason be
speelt zijn mondharmonica
op een speciale manier,
Warner Hodges beroert
naast de agressieve gitaar
ook mandoline, steel-guitar
en de Nashville high string.
De samenzang is vaak 'real
country' en Nashville-in-
strumentalisten als Earl
Poole Ball, Donald W. Spicer
en Kenny Lovelace geven
hier en daar zuidelijke ac
centen.
Er staan een paar rock
nummers op, zoals het oude
'Lost Highway', en 'Blanket
of Sorrow' (met swingende
fiddle), maar het leukste zijn
de honky-tonk-ballads.
'Still tied' is zo'n kroeg
klaagzang en het allermooi
ste exemplaar (en tevens het
beste nummer van de elpee)
is 'Broken Whiskey Glass',
waarin het huilerige tempo
plotseling overgaat in brui
sende rock. De zanger
schreeuwt diverse malen
zijn graf spreuk: 'Here lies
Jason, strangled by love'.
Dirk Vellenga
Door onze correspondent Paul van de Voort
BARCELONA - Het trotse en rijke Spaanse gewest
Catalonië lijkt een van die streken op aarde te zijn die
zijn voorbestemd tot bakermat voor kunstenaars van
het allergrootste formaat.
Alleen al in de laatste 100
jaar zijn er wereldberoemde
genieën geboren zoals Salva
dor Dali, Joan Miro en na
tuurlijk ook de architect van
droompaleizen, Antonio Gau
di.
Aan deze Catalaanse archi
tect uit het begin van deze
eeuw (1852-1926), is een grote
tentoonstelling gewijd, die
startte in Barcelona en toen
verhuisde naar Madrid. Daar
na begint een lange wereldreis
langs Japan, Amerika en ver
volgens ook een aantal West-
europese landen. Het is moge
lijk dat daarbij ook Nederland
wordt aangedaan. 500 foto's en
tekeningen - aangevuld met
een veertigtal meubelstukken
en schaalmodellen - werpen
een licht op het leven en werk
van een van de grootste artis
tieke dromers van onze mo
derne tijd.
Antonio Gaudi werd op 25
juni 1852 geboren in het stadje
San Pedro de Reus, op zo'n 100
kilometer ten zuiden van Bar
celona. In de Catalaanse
hoofdstad begon hij op 17-jari-
ge leeftijd zijn studie in de ar
chitectuur.
Over het leven van Gaudi is
niet veel meer bekend, dan dat
hij tot aan zijn dood in 1926 48
jaar lang onafgebroken heeft
gewerkt. De hoofdlijnen van
zijn boeiende persoonlijkheid
zijn echter te ontlenen aan de
hand van de werken die hij
voornamelijk in de stad Bar
celona heeft gebouwd. Gaudi
was bijzonder religieus: gods
dienstige inscripties en sierlij
ke kruisbeelden decoreerden
praktisch al zijn werk. De
voornaamste inspiratiebron
voor zijn structuren en deco
raties ontleende de artiest ech
ter aan de vormen van de na
tuur.
Zijn geniale ideeën, zijn in
spiratiebronnen en zijn over
tuigingen bereikten een hoog
tepunt in de bouw van de we
reldberoemde kathedraal van
de heilige familie, de Sagrada
Familia. Deze kerk is voor
eeuwig verbonden met de
naam van Antonio Gaudi.
Toch was het niet deze archi
tect die met de bouw begon.
Het idee voor de kerk kwam
van een rijke boekhandelaar
in Barcelona. Hij besloot om
een neo-gotische kerk te laten
bouwen met een schip van 97
bij 44 meter en één enkele
klassieke toren. In 1881 kocht
deze rijke Catalaan voor
172.000 peseta's een stuk
grond. Een jaar later begon de
architect Francisco De Villar
met de bouw. Lang hield hij
het niet vol. Al een jaar later
gooide hij het bijltje erbij neer
omdat hij ruzie kreeg met zijn
baas. Het project werd toen
opgedragen aan Antonio Gau
di, een jongeman van 31 jaar.
Bezield door ambitieuze
ideeën besloot Gaudi om gron
dige wijzigingen aan te bren
gen in het oorspronkelijke
plan. In plaats van een norma
le kerk, tekende hij een gigan
tische kathedraal. Gaudi wilde
De onvoltooide Sagrada
Familia-kerk in Barcelona
van Gaudi. - foto archief de stem
een tempel met een schip van
110 bij 60 meter; met twaalf
torens van ieder 100 meter
hoog, gewijd aan de apostelen;
vier torens van 130 meter op
gedragen aan de evangelisten;
een toren van 140 meter voor
de Heilige Maagd en als
kroonstuk een gigantische to
ren van 170 meter hoog als
eerbetoon aan Christus de
Verlosser.
Tijdens zijn leven kwam
slechts een van de torens
klaar. De overige drie werden
door zijn helpers enkele jaren
later afgebouwd. Ook de vier
andere torens van de achter
gevel zijn inmiddels klaar.
Van de rest van de gigantische
Sagrada Familia staan mo
menteel slechts enkele losse
stukken overeind. Het geldge
brek is nog steeds een groot
probleem. De bouw slokt na
melijk kapitalen op.
De Sagrada Familia veran
derde langzaam maar zeker in
een obsessie voor Gaudi. Vol
gens zijn medewerkers droeg
hij de tempel in zijn hart.
Vanaf zijn 58ste jaar wijdde
hij zich dag en nacht aan de
realisering van zijn werk; alle
andere opdrachten sloeg hij
voortaan af. Zes maanden
voor zijn dood verhuisde hij
zijn bed naar een barak op het
terrein. Hij wilde geen salaris
meer beuren en ging zelfs de
deuren langs om giften te vra
gen voor de bouw. Al het geld
stak hij in de kathedraal. Zijn
kleren waren versleten tot op
de draad.
Op 8 juni 1926 werd hij op
74-jarige leeftijd aangereden
door een tram. Hij zag er zo
smerig uit, dat de voorbijgan
gers hem beschouwden als een
bedelaar. Drie taxichauffeurs
weigerden om die 'vieze zwer
ver' in een auto naar het zie
kenhuis te brengen. Een poli
tieagent bracht hem tenslotte
weg. Gaudi werd opgenomen
in het ziekenhuis van Santa
Cruz. Pas uren later werd hij
door een priester herkend.
Twee dagen na zijn ongeluk
stierf Antonio Gaudi. Hij werd
begraven als een nationale
held. Het genie is dood, maar
aan zijn droom wordt nog
steeds gebouwd.
films
GOES
Grand Theater - 20 u.
Purple rain, a l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Te jong om te sterven, 12 j.
20 u. Bachelor party, 12 j.
20 u. The naked face, 12 j.
20 u. Gouden schatjes, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Beauty, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Karate kid, a.l.
20 u. De ijssalon, 12 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Bachelor party, 12 j.
Alhambra2 - 20 u.
Once upon a time in America, 16
i-
ANTWERPEN
Rex - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Rex-Club - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Metro I - 12,14,16,18, 20en
22 u. The terminator.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Flight 90 - disaster on
the potomac.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Story of O, deel 2.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama-
deus.
Slnjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Cotton club.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Amityville- 3D.
Quellln I - 12,14,16,18,20
en 22 u. the never ending story.
Quellln II - 12,14,16,18en
20 u. De babysmurf.
Quellln III -12,14,16,18,20
en 22 u. Les ripoux
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. Police academy.
Astrld - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. 20.000 Lea
gues under the sea.
Capltole - 12,14,16,18. 20
en 22 u. Final mission.
Savoy - 12,14, 16,18,20 en
22 u. Escape trom hell.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u, Bolero.
Festa - 13,15,17,19en21 u.
Savage streets.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Streets of fire.
TIJI - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Gremlins.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u Marche a I'ombre.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Amadeus.
Gulden Vlles 2
20 en 22.30 u. The natural.
Gulden Vlles 3
20 en 22.30 u. Joyeuses paques.
Memling
20 u. The killing fields.
Rembrandt
20 u. Robin Hood.
GENT
Decascoop 17.30,20 en
22.30 u. Places in the heart.
15 u. Star Trek deel 3.
15 u. 20.000 mijlen onder zee.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Cotton
club.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Brazil.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Compa
ny of Wolves.
15 u. Gremlins.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Lonely
guy-
15,17.30, 20 en 22.30 u. Istan
bul.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Bolero.
20 en 22.30 u. Tightrope.
15,17.30 en 20 u. Final mission.
22.30 u. Man of flowers.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Hotel
New Hampshire.
15,17.30 en 20 u. Red dawn.
22.30 u. Rashomon,
Century - 14, 16, 18, 20en22
u. Purple rain.
Calypso 1 15,17.30 en 20
u. Soldier's story.
22.30 u Rear window
Calypso 2 - 20 u. Brazil.
22.30 u. The world according to
Garp.
Calypso 3 - 15 en 20 u. Poli
ce Academy.
17.30 en 22.30 u Little drummer
girl.
Capltole - 14,17 en 20 u.
Amadeus.
Studio Skoop - 20 u. Op on
ze liefde.
22.30 u. Ugetso Monogatari
Rex - 14,16,18, 20 en 22 u.
Cannibal Ferox.
KOEWACHT
G.v. Rumste - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
VOGELWAARDE
J.v. Schaijk - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u.
'Antigone', toneel.
BRUGGE (B)
't Leerhuys, Groenlnge
35 - Jan Cobbaert met schilde
rijen, gouaches en etsen en Fri
Cavens met keramiekbeelden.
Geop dag. 14-18 u. zond. 11-
12.30 u. ma gesl. (t/m 23 april).
SINT NIKLAAS (B)
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'.
Geop. weekd 14-17 u. za. en zo
10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart).
Internationaal Exlibriscen-
trum - Provinciale prijs voor
beeldhouwkunst. Geop. weekd.
14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u.
(tot 10 maart).
IJZENDIJKE
Streekmuseum - Sculpturen
van dhr. Van Hijfte en foto's van
dhr. Verdurmen. Geop. ma. t/m
vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za.
en zo. 14-17 u. (tot 15 maart).
DEVENTER (ANP) - Kluwer gaat het mes zetten in de uitgeve
rij Oosthoek, zo heeft het concern meegedeeld.
Oosthoek is uitgeefster van de Oosthoek encyclopedieën. Om
dat de markt voor encyclopedieën enorm is ingezakt, gaat Klu
wer een reorganisatie bij Oosthoek uitvoeren, die als ingrijpend
wordt omschreven.
De reorganisatie zal enige tientallen arbeidsplaatsen kosten,
waarbij volgens Kluwer gedwongen ontslagen onvermijdelijk
zijn.
MOS: 9.03 NOS-sportief. 9.25 Wa-
:erst. RVU: 9.30 Allemans veren.
MCRV: 10.00 Onder schooltijd. 10.2"
Wat doe je daar? De toneelsp«er
2). 10.35 Overal kom je de compu-
ter tegen (2). AVRO: 17.30 Hilver
sum 3 bestond nog niet (PP:
Uitzending van de RPF). 19.00 Nws
^oor buitenlanders (19.00 Turks-
19.10 Berbers. 19.20 Marokkaans-
Arabisch 19.30 Spaans). Teleac-
19.40 Turkse vrouwen projekt
20.10 Marokkaanse en BerbervroU"
wen projekt (19). 20.40 Duits voor
beginners (17). 21.10 Handwerken
«07 IN TK10 &S
rjrcw NU 'M-Eu-cm W(ÏÏ£T.1J?*
(andëzschcmï
8tAU£N WMU
\M
J0HAHN STRfflty
HOORT
ÊEN6....
d.UOG 0£ 7Wr~£NU0£
0ONB6 ME-16U&TIEL Cë «„«a
[op/eova? i TA&or Bys> v
eemns PM
ueui ueA sep oi 'ueoqos '6 'imajnej jueijCiz g
'Cijapttqos do t-iood 7 'uaAoqsnuti jous 9 'ubui
uba upi g 'ubui uea AVtoui fuappqas naoq
•g 'ai ubb doun 'Z 'dbnaduib[ 'I :3utsso(do