Anthony More; opmerkelijk talent
VELSCHILLEN
Phil
Collins:
'n druk
AGENDA
Expositie van Zeeuwse
landschappen in Hulst
BOEKHANDEL
VAN GENNEP
GAAT DICHT
.pe
PAGINA GIDS1
PAGINA $IDS 2
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
Nieuwe sprookjes van Grimm ontdekt
Lucky Luke: The Daily Star-
Suske en Wiske: Amoris van Amoras-
Tj:
Happie en Studio Spo t
€>-o
Boes
OFLOSSINC
bortverslaggeving
(meer op een leuke
i doen Weg met het
Jan Mulder, publicist
DINSDAG 26 FEBRUARI
uderiW
ninderheid zijn. Geld heef
niet veranderd. Ik doe 1
niets bijzonders
mee I
l'enlijk ben ik heel simpri I
bleven. Ik ga nog steeds el|» I
|ek vissen en als ik tot rist I
komen ga ik wat schoffe
in mijn groententuintj,
jjn verloofde en ik houd;.
It van uiterlijk vertoon. I
Inen in de stad, we gaan i:. I
ps uit eten, naar een film S|
lar een concert, maar daar
ludt het brassen zo ongeve®
pl op."
De Eagles behoorden nut I
leely Dan en in mindere ma-
Fleetwood Mac tot de grott
loepen van zeventiger jaren
.m geluid was bepalend voor
muziek van die tijd.
bt de punk kwam daar ver. I
lidering in. Tot dan toe k
|n de grote jongens zich z
Isterijtjes op platen permit I
Tren. Zo komt op 'Royal scan' I
In Steely Dan het zinnetje
lor 'Turn on the Eagles the
lighbors are listening'. Vonj
genley dat een belediging?
j „Nee, ik denk eerder dat he; I
In verkapt eerbetoon was. Ik
eb ze later ook teruggepakt
1 'Hotel California'. Daar zing
op een bepaald moment
fctab them with their steely
riives, but the just can't kiil
lie beast'. Dat was ons eerte-
pon aan Steely Dan."
J Sinds het uiteenvallen van I
Ie Eagles is Don Henley <fe
luccesvolste solo-ganger. Doet
let hem genoegen, dat hij bij
loorbeeld Glenn Frey hoor-1
|aar overklast?
„Nee niet echt, ik zou willen, I
lat we allemaal succesvol wa- I
len, maar dat kan nu eenmaal
|iet. Glenn krijgt nu een hit
net 'The heat is on me' uit de
film 'Beverley Hills Cop' 1
Bat is fijn voor hem. Je ont-1
komt er bij een groep echte
niet aan dat er een of twee lei-
Bende figuren zijn, die hetg
luid bepalen. Kijk maar naar I
Iagger en Richards bij deSto-
hes. Democratie binnen
popgroep werkt niet. Niet
Iedereen kan alles even 1
iat blijkt wel nu we het op
eigen kracht moeten maken
PHIL COLLINS behoort al
jaren tot de actiefste figuren
in de popmuziek. Het werk
in Genesis, dat hij sinds 1971
deed, bleek al snel niet ge
noeg voor hem en rond 1975
startte hij dan ook de groep
Brand X op. Rond die tijd
begon hij ook als gastmuzi
kant op andermans platen te
spelen en zodoende was hij
te horen op elpees van o.a.
Brian Eno, Robert Fripp,
John Cale, Thin Lizzy en
Robert Plant.
In 1982 zette Phil Collins
de eerste schreden op het
producerspad. Dat resul
teerde in elpees met John
Martyn, Frida, Adam Ant en
recentelijk Philip Bailey en
Eric Clapton. Sinds 1981
maakt Collins ook nog eens
solo-platen. De eerste, 'Face
value', leverde de hits 'In the
air tonight' en 'I missed
again' op. De tweede elpee
'Hello, i must be going' had
als grote trekker de remake
van het Supremes-nummer
You can't hurry love'.
Vervolgens had Phil zijn
eerste Amerikaanse num-
mer-l-hit met de titelsong
van de film 'Against all
odds'. Op dit moment is Col
lins dubbel succesvol. 'Easy
lover', zijn duet met Philip
Bailey, staat hoog genoteerd
en dat geldt ook voor 'Sussu-
dio', de eerste single van zijn
nieuwste solo-elpee 'No jac
ket required'.
Die nieuwe elpee is Phils
sterkste plaat tot nog toe.
Waar 'Face value' en 'Hello,
i must be going' hier en daar
meer vorm dan inhoud wa
ren, daar is 'No jacket requi
red' heel wat veelzeggender.
De plaat laat veel van Phils
opvatting van dansmuziek
horen en dat heeft naast
'Sussudio' sterke nummers
als 'Don't lose my number'
en 'Who said i would' tot ge
volg. Daarnaast zijn er zo nu
en dan Genesis-achtige
songs, die genoeg anno 1985
Phil Collins splitste
vorige week bij een lief
dadigheidsconcert in
Londen prinses Diana
twee miniatuur toer-
jacks in de maag voor
de prinsjes Harry en
William. - fotoap
zijn om zeggingskracht te
hebben. Beste nummer wat
dat betreft is 'Doesn't any
body stay together anymo
re'.
Opmerkelijke gasten op
de plaat zijn Sting en Peter
Gabriel, die in de achter
grondkoortjes opduiken en
bassist Lee Sklar, die eerder
zijn sporen verdiende in de
Westcoast-hoek op platen
van o.a. Jackson Browne.
Verder kreeg Phil steun van
gitarist Daryl Stuermer,
toetsenist David Franks en
van de blazers van de Phe-
nix Horns.
'No jacket required' is een
goede plaat, die met het
grootste gemak van de we
reld lijkt te zijn gemaakt. Er
is een evenwicht tussen
speelsheid en vakmanschap
en bij vlagen klinkt het ge
heel heel imponerend. Mor
gen zal in de Rotterdamse
Ahoy moeten blijken of dat
ook live het geval is.
The Firm
DE OUDE garde in de
popmuziek, vooral dat deel
dat aan het begin van de ja
ren zeventig succesvol was,
vertoont neigingen zich in
supergroepen te verenigen.
De Honeydrippers vormen
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
zo'n onderneming en een
volgende lijkt The Firm te
worden. In die band treffen
we ex-Free- en ex-Bad
Company-zanger Paul Rod-
gers aan en ex-Led Zeppe
lin-gitarist Jimmy Page. De
band wordt gecompleteeerd
door bassist Tony Franklin
en drummer Chris Slade
(ooit bij Manfred Mann's
Earth Band).
De eerste elpee van dit ge
zelschap heet gewoon 'The
Firm' en de muziek zal voor
al aanslaan bij mensen, die
vroeger veel met Free en
Bad Company ophadden.
Paul Rodgers (door Zelma
Redding ooit aangemerkt als
de enige blanke, die in de
schaduw van wijlen Otis
kan staan) heeft een immer
herkenbaar stemgeluid en
hij komt het best tot zijn
recht in bluesrock en
rhythm and blues. Die gen
res zijn volop op deze plaat
aanwezig, dus het is genie
ten geblazen voor de lief
hebbers.
De jeugdige luisteraars
Phil ColUns, 27 februari in Rotterdam
(Ahoy)
Joan Armatrading, 29 maart in Rot
terdam (Ahoy)
Al Jarreau, 2 maart in Rotterdam
(Ahoy)
John Hiatt band, 10 maart in Den
Bosch (Casino)
Kool and the Gang, 10 maart in Am
sterdam (Edenhal)
Nick Lowe, 17 maart in Tilburg
(Noorderligt)
Pat Metheny Group, 13 maart in
Utrecht (Vredenburg)
Peter Hammill, 19 maart in Utrecht
(Vredenburg)
Stranglers, 23 maart in Utrecht (Vre
denburg)
Uriah Heep, 24 maart in Tilburg
(Noorderligt)
Roberto Jacketti, 15 maart in Breda
(Heerbaan)
Kim Wilde, 30 maart in Den Haag
(Congresgebouw)
Tina Turner, 8 en 9 april in Rotterdam
(Ahoy)
Paul Young, 10 april in Rotterdam
(Doelen), 11 april in Utrecht (Vreden
burg)
Howard Jones, 13 april in Utrecht
(Vredenburg)
UB 40,19 april in Rotterdam (Ahoy)
onder ons zullen wellicht
zeggen, dat de Firm ouder
wets aan doet en daar heb
ben ze gelijk in. Zeker als je
ziet dat de heren het ook nog
eens nodig gevonden hebben
om een overigens zeer mooie
cover van 'You've lost that
loving feeling' van The Rig-
hious Brothers op de plaat te
zetten.
Toch heb ik gèen enkele
moeite met dat ouderwetse.
Niet alleen komt het inte-
gerder over dan al die ouwe
lullen, die zo nodig modern
willen zijn, maar bovendien
zou je kunnen stellen dat het
indertijd door Free en Badco
gespeelde genre een op zich
zelf staande stijl is, die aldus
gespeeld het krachtigst
overkomt. Rodgers en Page
hebben in het verleden aan
getoond zich in deze muziek
het best te kunnen uitdruk
ken. Anders zou het zijn als
ze terug zouden grijpen op
een genre, dat ze vroeger
nooit zelf gespeeld hebben,
zoals bijvoorbeeld The Ho
neydrippers deden, want
dan doet dat ouderwetse al
gauw krampachtig aan.
The Firm heeft een rede
lijke plaat vol degelijke mu
ziek gemaakt. Echte uit
schieters kom je evenwel
niet tegen en de elpee lijkt
dan ook eerder een vinger
oefening dan een produkt,
dat kan wedijveren met het
beste van Led Zeppelin, Free
en Bad Company. Dat
maakt 'The Firm' nog niet
meteen overbodig, maar een
volgende elpee zal meer te
bieden moeten hebben, want
anders wordt deze onderne
ming een beetje heilloos.
KRO: 7.00. Nws. 7.06 Het levende I
woord. 7.16 Echo (7.30 en 8.00 Nw
8.20 Budgetvoorlichting). 8.30 Nw
8.33 Postbus 900. 8.45 Levensliefw
levensleed. 9.30 Nws. 9.33 m/V-ma
gazine. 10.30 Nws. 10.33 Wat heet
oud. 11.30 Nws. 11.33 Met de KRO,
met Anne. 12.00 Kruispunt
Overh.voorl.12.16 Uitz. voorde
landbouw. NOS: 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws
KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. m
Echo-politiek. 13.30 Nws. 13.33 Glas
in lood. 14.30 Nws. 14.33 Sporen a
het achterland. 15.00 KRO's mis-1
daadreconstructie. TROS: 15j I
Nws. 15.33 Nieuwsshow (lof
Nws). 17.30 Nws. 17.36 Aktua. P
18.00 Nws. TROS: 18.10 Het journa
listenforum. 19.00 TROS Klanten
service. 20.00 Nws. 20.03 De huis-
werklijn. 21.00 Om het boek. 21.311
Finale. 22.30 Nws. 22.35 ProjM
theus XIII (20), hoorspelserie. 2P
Proeflokaal.
Ieder heel uur nieuws. VARA: Va" I
7.00-18.00 Aktualiteiten via Ding® I
van de Dag. 7.03 Gesodemeurders i
9.03 In afwachting van. .- JjJ I
Doorloper. 12.03 Paviljoen 3. I
Hollands handwerk. 16.03 De ver-1
rukkelijke vijftien. 18.04 DeavonJ I
spits. VARA: 19.02 Dubbellis]* I
20.02 Popkrant. 21.02 Moond#
23.02 Morgen gebeurt het.
TROS: 7.00 Een goede morgen I
Menno Feenstra (8.00 Nws)
Continu klassiek. 11.00 TROSOJf
certzaal. 13.00 Nws. 13.02 De W
sieke top tien. 13.30 Primeurs
de matrijs en concertagenda.!
Belcantorium. A. Klass. lied®?*
B. Mis van Dvorak. NCRV: j
Literama, of: het Kunstbed^
17.00 Populaire klassieken. Wer
van R. Strauss. NOS: 18-00
18.02 Met hart en mond en han j.
18.15 Muziek in vrije tijd.
Martij n van Hoek, piano.
Jack Loorij 50 jaar dirigent (2)
Amsterdams Filharm. Ork. -
alt. The Music Makers, Elgar-vJ
Russische muziek uit deze
21.30 Literama. 22.30 Orgelcon<*
23.10 Kamermuziek. A. He,^
phael Kwartet. B. Het
Ensemble.
NOS: 9.03 NOS-sportief. 9J5
terst. RVU: 9.30 Allemans v*
(2). Afl.: Overwinteren in ,?P itt
NCRV: 10.00 Onder schoolW
een bijbels zangspel. 10.20 W» 1
je daar? 10.35 Overal kom i
computer tegen. HVW®
voordeel van de twijfel. f/
Uitz. van de CP. HV: J'SqjS
voordeel van de twijfel. Nd-J
Nws voor buitenlanders
Turks. 19.10 Berbers. 19.20 M
kaans-Arabisch. 19.30 Span0-"'..:
leac: 19.40 Turkse vrouwen P'..
(18). 20.10 Marokkaanse en Be
vrouwen projekt (18), hern
Duits voor beginners
Handwerken (8).
ANTHONY MORE beweegt zich al ja
ren door de Britse muziekscene zonder
dat er echt veel aandacht aan zijn kwa
liteiten wordt besteed. En toch heeft hij
al een opmerkelijke staat van dienst.
Hij was een van de voornaamste leden
van het legendarische Slap Happy en
ook bij Henry Cow deed hij bijzondere
dingen.
In 1975 maakte hij een elpee met An
dy Summers, die later bij de Police zou
gaan spelen en in '79 maakte More de
knappe elpee 'Flying doesn't help'. In
1981 was er met 'World service' een al
even sterke plaat, maar ook die leverde
nauwelijks meer op dan goede kritie
ken. Het grote publiek kent Anthony
More hooguit via 'No parlez', het door
More geschreven nummer waar Paul
Youngs eerste elpee naar vernoemd is.
'No parlez' staat ook op 'The only
choice', Anthony Mores nieuwe elpee.
En dat nummertje staat er niet op als
makkelijk trekkertje met het idee een
graantje mee te pikken van het succes
van Paul Young. Daarvoor klinkt deze
uitvoering en ook de rest van 'The only
choice' te eigenzinnig.
Anthony More is in sommige opzich
ten te vergelijken met Matt Johnson,
alias The The. Net als Johnson doet An
thony More veel alleen en ook zijn mu
ziek wijkt zo sterk af van de huidige
Britse trends, dat je al bij eerste beluis
tering weet dat hier een echte muzikant
bezig is. Vergeleken met The The heeft
Anthony More het voordeel, dat hij al
langer meedraait, zowel in de muziek
als in het alledaagse leven en daardoor
is er bij hem sprake van een volwasse-
ner benadering. Dat komt vooral tot
uiting in de teksten, die van een hoog
gehalte en een grote zeggingskracht
zijn. Zo nu en dan, zoals in het nummer
'Souvenirs', doet More een beetje den
ken aan de Moody Blues in hun beste
jaren. De muziek krijgt dan een haast
magische sfeer.
'The only choice' is voortdurend in
dringend in de zin dat je deze plaat nau
welijks aan kunt horen zonder tot in
tensief luisteren gedwongen te worden.
Anthony More heeft veel te zeggen zo
wel in zijn teksten als in zijn muziek.
Zijn teksten zijn cryptisch, profetisch zo
nu en dan en hier en daar regelrechte
poëzie. Zijn muziek is een samensmel
ting van diverse stijlen. Invloeden van
overal zijn verwerkt in een volstrekt
eigen geluid, dat bij vlagen ongehoord
prachtig is.
Dat alles maakt 'The only choice' tot
de meest bijzondere plaat, die er in dit
nog prille jaar verschenen is. Anthony
More doet een beroep op je fantasie, op
je inlevingsvermogen en de manier
waarop zijn beelden op 'The only choice'
zijn vormgegeven is knapper dan menig
popvideo kan laten zien.
Olieverfschilderij van Marleen Verstraeten-Iserbyt.
HULST - In galerie van Geyt,
Steenstraat te Hulst, is er een
tentoonstelling van schilderij
en, Zeeuwse landschappen,
van Marleen Verstraeten-
Iserbyt en van etsen van Rein-
der Homan. Deze expositie is
met een week verlengd en
duurt nog tot 12 maart. In de
periode van 27 februari tot 6
maart is de galerie echter ge
sloten. De werken van deze
twee, totaal verschillende,
kunstenaars zijn de moeite
van het bekijken waard.
Marleen Verstraeten-Iser
byt is een autodidacte die
geïnspireerd wordt door de
aanblik van de wijdse
Zeeuwsch-Vlaamse polders
die zij met veel liefde uit
beeldt. Van haar hangen 29
olieverfschilderijen, van di
verse grootte, in de galerie die
zij bijna allemaal in 1984
maakte.
De enkele van '85 vertonen
sfeervolle winterlandschap
pen: schaatstaferelen in frisse
kleuren die vrolijk aandoen en
landschappen die met een
grijs doorgetrokken toets
mysterieus overkomen (Vries
ganzen en Vlaams Land
schap). Haar werk hoort thuis
bij de Moderne Primitieven,
anatomisch klopt het niet alle
maal, maar dit naïeve geeft nu
juist een aparte charme aan de
schilderijtjes die de gebeurte
nissen van alle dag laten zien.
Het is duidelijk dat zij een
speciale voorliefde heeft voor
de flora. Zij vertelt zelf dat het
tuinieren haar tweede hobby
is en de oplettende kijker haalt
dit uit de minitieus uitge
werkte bomen- en struikpar
tijen.
Veel van haar werk
komt ongedwongen en bijna
kinderlijk op de toeschouwer
over. Verrassend zijn enkele
winterlandschappen, waar zij
door een strakkere techniek
boven het niveau van de Pri
mitieven uitstijgt.
Reinder Homan is vertegen
woordigd met een 15-tal etsen,
(waaronder enkele van Hulst).
Hij weet met speels gemak
zeer fijne sfeervolle land
schappen en sprekende na
tuurstudies vast te leggen op
de gevoelige etsplaat. Het zijn
duidelijk geen fotografische
momentopnamen, maar resul
taten van een ingewikkeld en
langdurig proces. Mooi werk,
technisch knap en in combina
tie met aquatint krijgt het een
zeer speciaal karakter.
Openingstijden: werkdagen 9-12
en 14-18 uur; zaterdag tot 17 uur;
zondag 14-17 uur; dinsdag geslo
ten.
J.V.
AMSTERDAM (ANP) - De linkse boekhandel Van Gen
nep in de Nes in Amsterdam, een van de eerste boekhan
dels in Nederland die zich specialiseerde in "progressieve'
boeken, gaat eind deze week dicht. Een enorme terugloop
in de verkoop is daarvan de oorzaak, aldus uitgever en
eigenaar Rob van Gennep.
Hij zei dat de verliezen te groot zijn geworden. De
linkse boekhandel bestaat sinds 1969. Er was in die jaren
een grote vraag naar linkse literatuur over allerlei on
derwerpen. De belangstelling daarvoor, vooral van jon
geren, is de laatste jaren volgens Van Gennep sterk te
ruggelopen. Daar komt nog bij dat ook andere boekhan
dels linkse boeken zijn gaan verkopen.
De andere onderdelen van het tedrijf, de uitgeverij en
het modern antiquariaat in Amsterdam en de boekhandel
in Rotterdam worden gewoon voortgezet. Voor vier van
de vijf werknemers van de linkse boekhandel zal ontslag
aangevraagd worden. Eén kan elders in het bedrijf on
dergebracht worden, aldus Van Gennep.
GOES
Grand Theater - 20 ti.
Once upon a time in America, 12
i-
HULST
Oe Koning van Engeland
20 u. Tightrope, 16 j.
20 u. Dead zone, 12 j.
20 u. Maria's lovers, 16 j.
20 u. Schoolmeisjes met intieme
wensen, 18 j.
MIDDELBURG
Filmhuis Meccano - 20:30 u.
Throne of blood.
-v
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Over sex gesproken, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Bachelor party, 12).
20 u. 1984.
VLISSINGEN
Alhambral 20 u.
De prooi, a.l.
Alhambra2 - 20 u.
Red dawn, 16 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.30,17.30%n
20.30 u. Thekilling fields.
Rex-Club - 12,18.18 en 21
u. Paris, Texas.
Metro I - 12,14,16,18,20 en
22 u. The terminator.
Metro II - 12,14,16; 18, 20
en 22 u. Streets of fire.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Story of O, deel 2
Rubens - 14.30 en 20.15
zat. en zond: 10 tot 13 u. Ama-
deus.
Sinjoor - 11.45,14,18.30,10
en 21.30 u. Cotton club.
Vendome - 14,16,18, 20 $h"
22 u. Amityville- 3D.
Ouetiln I - 12,14,16,18120
en 22 u. the never ending stbfy
Quellin II - 12,14,16,18 er>
20 u. Debabysfflurf.
Quellin III - 12,14.16.18, 20
en 22 u. Les ripoux.
Aetrld - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. 20.060Lea-
gues under the sea.
Capitole - 12,14,16,1* 20
en 22 u. Final mission.
Savoy - 12,14,16,18,20
22 u. Ou sont les hommes.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Bolero.
Brabo - t2,14,16,1», 20en
22 u. Savage streets.
TiJI 12,14,16,18, 20en22
u. Gremlins.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Marche a I'ombre.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlleel
20 u. Amadeus.
Gulden VI les 2
20 u. The natural.
22.30 u. Ghostbusters.
GuldenVlles 3
20 en 22.30 u. Joyeuses P&ques.
Memllng
20 u. The killing fields.
Rembrandt
20 u. Robin Hood.
GlNT
Ddcatcoop - 15 u. Hét avon
tuur van de Ewoks.
15,17.30 en 20 u. Star Trek.
15,17.30 en 20 u. 20.000 mijlen
onder zee.
5 en 17.30 u. Sheena.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Cotton
club.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Brazil.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Compa
ny of Wolves.
15 en 17.30 u. Gremlins.
22.30 u. Rumble fish.
22.30 u. Bolwasser.
22.30 u. Pope of Greenwich Vil
lage.
20 u. Het zevende doelwit.
T5,17.30,20 en 22.30 u. Istan
bul.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Bolero.
15,17.3o en 20 u. Tightrope.
15,17.30 en 20 u. Red dawn.
22.30 u. RasKomon.
Century 14,16,18, 20 en 22
u. Purple ram.
Calypso 1 15,17.30 en 20
u. Soldier's story.
82.30 u. Trouble with Harry.
Calypso 2 15,17.30 en 20
u Brazil.
22.30 u. 1001 Nachten
Calypso 3 15 en 20 u. Poli
ce Academy
17.30 en 22.30 u. Little drummer
girl.
Capitole - 14,17 en 20 u.
Amadeus.
-Studio Skoop - 20 u. Op on
ze liefde.
22.30 u. Ugetso Monogatari.
6iex - 14,16,18, 20 en 22 u.
Bachelor parly
HULST
De Blaauwe Hoeve - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
sehieting voor bejaarden.
theater
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg >- 20 u.
'leder zijn waarheid'.
exposities
HULST
Galerie van Geyt - Zeeuwse
landschappen van Marleen Ver-
traeten-lserbijt en etsen van
Reinder Homan. Geop. dag. 9-12
u. en 13.30-18 u. zat. tot 17 u.
dinsd. gesl. (tot 5 maart).
SINT NIKLAAS
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1960-1950'
Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo.
10-12 en 15-17 u. (tol 11 maart).
Internationaal Extlbrtscen-
trum - Provinciale prijs voor
beeldhouwkunst. Geop. weekd
14-17 u. ZO. 10-13en 15-18 u.
(tot 10 maart).
MZENDIJKE
Streekmuseum - Sculpturen
van dhr. Van Hijfte en foto's van
dhr. Verdurmen. Geop. ma. t/m
vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za.
en zo. 14-17 u. (tot 1S maart).
KASSfeL (DPA) - In een wetenschappelijke nalatenschap zijn
nieuwe sprookjes van de sprookjesverzamelaars Jacob en Wil
helm Grimm gevonden. Naar een woordvoerder van het Ge-
broeders-Grimm-Genootschap eind vorige week in Kassei in
Hessen meedeelde, bevat het manuscript tot nu toe niet gepubli
ceerde Terse landstreek- en meersprookjes'.
De verhalen, die vermoedelijk stammen uit het jaar 1826, zou
den door Wilhelm Grimm zijn vertaald.
Het Grimm-Genootschapin Kassei is van plan de sprookjes te
publiceren in samenhang 'fhet de 200-ste geboortedag van Wil
helm Grimm op 24 februari 1986. Grimm was hoogleraar aan de
universiteit van Göttingen Hl Nedersaksen, niet ver van Kassei.
ik vgeooRpeei pe pers nieu
war m Her misbruik cwt pe
geeVAN MAAKT'. Hil WIL
6 veie STAP CVEEfiELEVEKP ZIEN
aan zdn eeiipgrase
klauwen i
lik1 lik1 ïamldi heeft Sus
{Antifoon verkleind. meenkruiki
stopt enm itt fevtms
lyftrLe»''L-
Hm in UiiitiRinncn
vim nm Hnsmno on
mien oftxsmminni-
6i snn un or nm n-
ujK min. omeiuRm
vinoin n Di nrrmrm
vm smnm
ftitl ij wsïr.Suikt'XiPe xhurh Hij n eon boord vsn hit)I
Hitr hit htl Stop- p\ vertrekkende plwenj
itrulimnn «ir Ij V t,:7/ v
blmlmon en
\het rerkteindp
[raat van Saras
Ö- 'V
Ki/k. er n een kruik aan$npoeld J3 lie je wel Jh ben blij dal ik
[tlimhien zit Sm Antifoon bin1 h Arme Sus, was eruit ben, ik kri/f
- n het niet te bei mijn normale (e-
nouud in A stilte teruf
[die kruik 'kJHetn iavanlas die
/Dal veten veallabia?
heeft de toren iered
Gemoeten verslaf uit-j
\bren(en en de sprint
stof uefhalen 1
tn een eitje pel
len met mm
lol wiens pel-
sthap Savanlas
'behoort.
130
a japeA japnovps
01 'Mnoips uba rjaoq 'g 'atjaSuof jaiqs g
'5jopf i 'tuapinfos ujapoui do -g 'srqoaj paapi
g 'sijuij Cuappips jsti; 'pejuoodojs g 'duiej
-jauiatps do dej( z 'UnalnBï apCizJappe q