mm
Bouvrie's banken en boek
RL
Barcelona eert
Joan Miro met
grote expositie
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
te kunst
te keur
ran Ameyde B.V
Spottende Aat
Uit Duitsland
Dirigent Presser bij Duitse Opera
Rijksmuseum geeft gratis kaartjes
Iuske en Wiske: Amoris van Amoras
Lucky Luke: The Daily Star
eavanceerde terrein. \^PPie Happie: Studio Spo t
atuurlijk ook op zijn
lak voor
eendien
Boes
I werd te Breda on.
Inenauto BMW 315
HH - 32 - RH
wbaag 0104 c
8521871
groen
It tot het terugverkrj.
enoemd voertuig V
net 10 procent van d8
[aarde van het voer.
bwacht onder tel. nr
antoortijd 085-455045
ber Looman.
Oord 181
rnhem
PAGINA GIDS 2
66 DIN KW (90 PK).
112.2 SEC.
i Jan des Bouvries, meubels.
Bouwcentrum, Rotterdam.
Open: ma-za 9-17 uur. Tot 10
maart.
Bij de opening van deze
expositie liepen een paar
honderd mensen rond, die
Éeen kleren aanhadden,
maar aangekleed waren en
met elkaar omgingen op een
handelsreizigerstoontje ('tot
genoegen'). De meubels van
Des Bouvries ademen die
gemaniëreerde levensstijl.
Avenue-aehtig; clean-hy
giënisch en met een beheer
ste dikdoenerigheid. De
laatste jaren (met name bij
inrichtingen van restau-
•ants; zoals Het Turfschip in
Ireda) overheerst een mar-
=peinen en nostalgische ro-
ïantiek, gekleed in rossig
ste 'tule' waarin je je al
leen met plooien in je broek
>n plastron kunt thuisvoe-
len.
Toch (of misschien wel
Jaarom) is Jan des Bouvries
(zelfs internationaal) be
faamd om zijn meubelont
werpen. Het is echter geen
nvestie van smaak en in
licht in zijn kunnen als je
iegatief (talrijken) of posi-
tief (talrijken) op zijn pro-
lukten reageert, maar van
.en je wel of niet verbonden
ioelen met een stijl van le-
,/en, die uitgedrukt wordt in
[je inrichting. Wedgwood te
genover de Keulse pot; de
:aptains-of-industry meu-
els tegenover een stoel
waarop je statusloos zit.
'anuit deze plaatsbepaling
.en interessante tentoon-
jtelling, die door Cees Dam
goed werd ingericht.
Unieboek gaf er een boek
'Jan des Bouvrie') bij uit
.net een tekst van Elisabeth
[de Lestrieux, waarin nog
'vollediger dan op de ten
toonstelling een terugblik op
20jaar ontwerpen wordt ge
geven (50 kleur- en 200
zwart-witfoto's; prijs
ƒ29,50). Daarin wordt het
knusse Hollandse binnenge-
beuren geplaatst tegenover
de leegte, gevuld met logi
sche objecten. Dat zijn
bijna letterlijk zwart-wit
tegenstellingen.
Het bezwaar dat je tegen
[deze volledig ingerichte si-
I tuaties kunt maken, is óók
[nog het feit dat er geen
[ruimte wordt gegeven aan
''ontstaan', aan geschiedenis
[maar wel aan het kant en
klare, ontmenselijkte ver-
Ibruiksinterieurs. Niet alleen
1 resterende ruimte, maar
[ook meubelstukken zelf
[gaan pas leven als er sprake
is van een inherente relatie.
[Opgeleid door Rietveld,
[heeft Des Bouvrie tikken
[van hem overgehouden (en
dat maakt veel meubels,
vooral uit de beginperiode,
[sterk), maar hij vertelt mee-
[warig dat zijn docenhet
|jammer vond dat hij tè com
mercieel denkt. Rietveld
kreeg gelijk. Commercie, is
[geen vuil woord, maar in dit
(geval leverde dat het ele
ment fapade en kale schijn,
[die zijn meubel en stof ont
werpen óók karakteriseren.
Tot zijn beste ontwerpen re
kenen we die voor Pastoe uit
[een periode dat je je inte
rieur kon toepassen op een
budget, zodat meubels een
ersoonlijke geschiedenis
tregen.
Aat Veldhoen, schilderijen.
Kasteel-raadhuis Dussen.
Open: 23, 24 febr., 2, 3,9 en 10
maart van 14-17 uur.
Aat(je) Veldhoen werd le
gendarisch met zijn 'blote'
rotaprinten, waarmee hij óp
een bakfiets door Amster
dam fietste en in de bak
kwam. Ook Johnny van
Doorn (de Selfkicker), die
deze expositie opende, is in
middels legendarisch. Noch
voor de een, noch voor de
ander blijkt legendevorming
een garantie voor kwaliteit.
De schilderijen staan haaks
op de wat sophisticated om-
gving van dit fraaie kasteel.
Want Aat Veldhoen spot; hij
weet van geen ophouden,
van geen grenzen.
De gemeentesecretaris liet
in de zaal twee schilderijen
van Veldhoen weghalen om
het origineel, met een écht
aangeklede en- een écht on
geklede dame, in ere te her
stellen. Een prima daad, die
Veldhoens' streven onder
steunt. Hij probeert alles te
pakken op onechtheid en on
oprechtheid. Het gewilde
blabla ligt er echter (te) dik
op. Recht voor de raap en
weinig spiritueel. Zijn toch
wel tere rotaprints werden
omgeet in gewild banale
neukpartijen, overgaand in
vrijende skeletten.
Veldhoen hanteert talrij
ke klassieke stijlen uit de
kunsthistorie als middel, als
nieuwe stijl. Soms is dat
middel effectief, maar vaak
erger dan de kwaal. De lijs
ten maakt hij tevens tot
stijlmiddel door daarop met
popart-achtige elementen
het doek repeterend te on
dersteunen. Dat Van Doorn
Kurt Schwitters bij deze
opening betrok, was niet
voor niets. Toch schmiert
Veldhoen. De grollen en
grappen van ongeveer in
verf gemodelleerde dames
tegenover het Nieuwmarkt-
hoertje als salonstuk, maar
daarnaast van dezelfde plek
een heel mooi geschilderde
binnentuinsituatie en het
onthutsend goed geschilder
de portret van een LSD-kop,
getuigen van een zeer ge
spleten bezig-zijn; een te
grabbel gooien van (welis
waar beperkt) talent. Waar
om geen grafiek meer?
Kunstenaars uit Leverku-
sen. Terneuzens Museum.
Open: di-za 10-12 en 13-17
uur. Tot 3 maart.
Ónder de titel 'Werk Stad
Chemie' exposeert een groep
beeldende kunstenaars uit
de Duitse Bayer-stad Lever-
kusen. Het betreft hier een
uitwisselingstentoonstelling,
als het ware een antwoord
van Terneuzense en
Zeeuws-Vlaamse zijde op
een vorig jaar gehouden
tentoonstelling van Terneu
zense en Zeeuws-Vlaamse
kunstenaars in de Bayer-
galerie te Leverkusen. Was
het het Bayer-concern dat
bij die eerste expositie gast
heer was van de Nederland
se groep, bij deze expositie is
het de Dow, die de Duitse
kunstenaars een passende
ontvangst bereidde. Kunste
naars van twee industrieste
den, die persoonlijk contact
met elkaar onderhouden en
zich gezamenlijk bezinnen
op de door de industrie ver
oorzaakte problematiek in
hun onmiddellijke woonom
geving, dat is zonder enige
twijfel een belangrijk initia
tief.
Het voor en tegen van de
chemische industrie (de ten
toonstelling droeg de zelfde
titel) was ook het thema van
de expositie der Zeeuws-
Vlamingen in Leverkusen,
alleen kwamen zij in verge
lijking met het hier gepre
senteerde werk van hun
Duitse collega's over het ge-
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
neel sterker voor de dag.
De tentoonstelling van
Duitse zijde maakt, enkele
in het oog springende uit
zonderingen daargelaten,
niet de indruk dat er een
sterk artistiek potentieel
achter staat. Onder de hier
aanwezige schilderijen bij
voorbeeld zijn er nogal wat
die zowel qua vormgeving,
idee en techniek een nogal
stuntelige indruk maken, de
grafiek is duidelijk van be
ter niveau. Ook lijkt het
vuur van het pro en contra
de chemische industrie op
een tamelijk laag pitje te
branden, want de beeldvor
ming blijft over het alge
meen nogal tam. Maar mis
schien is dit een gevolg van
het feit dat ook een kunste
naar in de loop van de tijd
aan een problematisch kli
maat gewend wordt.
Deze'bedenkingen nemen
niet weg dat deze expositie
de moeite van het bekijken
waard is; het feit alleen al
dat men hier kan zien hoe
een kunstenaar een zo wei
nig poëtisch onderwerp als
de chemische industrie tot
thema van zijn werk kan
maken, zal voor menigeen
een openbaring zijn. En dit
eens te meer als men zelf als
Terneuzenaar in een indus
triestad woont.
WILLEM ENZINCK
Dit 'Ikonoklast' van Rammelzee is één van de schil
derijen van Amerikaanse graffiti-kunstenaars, die de
gemeente Helmond in zijn opvallende collectie graffiti
heeft. Exposerende instanties in Nederland (zoals on
langs de Beyerd in Breda) komen tot hun verwonde
ring in Helmondterecht als ze dit soort werk zoeken.
Het 'bekladden' en bes puiten van muren, treinen etc.
hebben zich!', aanvankelijk in Amerika, losgemaakt
van hun demonstrerende karakter en werden ingekap
seld tot kunst. Zo laten kunstenaars zich ook inpak
ken! In Helmond worden de kunstenaars Blade, Seen,
Zephyr, Dondi White, Futura 2000, Rammelzee,
Chrash, NOC 167, Quick en Bilast nu getoond in het
voormalige Meyhuis, door de gemeente met 7 ton ver
bouwd tot centrum voor moderne kunst naast het kas
teel als centrum voor industriële kunst. Beide instel
lingen zijn een bezoek waard. Ma-vrij10-12 en 13-17
uur en zo. 14-17 uur.
Door onze correspondent Paul van der Voort
BARCELONA - In de Catalaanse hoofdstad Barcelo
na is tot 3 maart a.s. een grote tentoonstelling te zien
over het werk van Joan Miro. De expositie is bedoeld
als eerbetoon aan de geniale artiest die eerste Kerst
dag 1983 op 90-jarige leeftijd in Palma de Mallorca
overleed.
Onder de 300 tentoongestel
de werken bevinden zich 14
stukken die nog nooit eerder
aan het publiek zijn getoond.
De tentoonstelling wordt
georganiseerd in een museum
gebouw van de stichting Miro,
op de flank van de Barcelone-
se berg Montjuich. De organi
satie heeft bij het opzetten van
de expositie nauwgezet reke
ning gehouden met de wens
die Miro altijd heeft geuit. De
wereldberoemde kunstenaar
heeft nooit gewild dat zijn
museum uitsluitend zou zijn
gewijd aan zijn eigen werk. De
stichting moest volgens hem
een dynamisch ontmoetings
centrum zijn van verschillen
de artistieke ervaringen tege
lijkertijd.
De tentoonstelling draagt de
naam 'Miro van dichtbij'. Vol
gens de directrice van het mu
seum - Rosa Maria Malet - is
de expositie opgezet met het
bijzondere doel om Miro toe
gankelijk te maken voor een
groot publiek: „Het is een di
dactische en informatieve ten
toonstelling, waarvoor we
werken hebben uitgekozen die
een breekpunt vormen in de
activiteiten van Miro", aldus
Rosa Maria Malet. De organi
satie wil dat het publiek zich
rekenschap geeft van het be
lang van deze Catalaanse ar
tiest. Daarom ook is er in het
gebouw een groot paneel op
gesteld waarop in chronologi
sche volgorde het leven van
Miro als mens en als kunste
naar wordt verteld. Alle ten
toongestelde werken zijn bo
vendien voorzien van een
commentaar waarmee de ar
tistieke en historische context
van een stuk worden ver
klaard.
De 300 geëxposeerde werken
bieden een overzicht over alle
etappen van het werk van het
genie. Slechts één van de stuk
ken is afkomstig van een par
ticuliere verzamelaar. De rest
behoort tot de uitgebreide ver
zameling die de stichting sinds
haar oprichting in 1975 van de
artiest gekregen heeft. De cul
turele schat van het museum
bestaat uit 188 schilderijen, die
tussen 1917 en 1978 door Miro
zijn gemaakt. Ze zijn geschil
derd op doek, papier, hout en
andere ondergrond. Het mu
seum bezit verder 145 beeld
houwwerken; 2 wandtapijten;
het complete grafische werk
van de artiest en bovendien
ruim 5.000 stukken die bekend
staan als de 'papieren van Mi
ro'. Deze papieren bestaan uit
een enorm pakket tekeningen,
schetsen en aantekeningen die
door Miro in de loop van zijn
lange leven zijn gemaakt.
De stichting heeft uit deze
enorme nalatenschap een 300-
tal representatieve werken ge
selecteerd, waarmee Miro nu
wordt geëerd. Veertien van
deze stukken zijn nog nooit
eerder aan het publiek ge
toond. Bijzonder opvallend
zijn twee creaties uit 1936: een
compositie met Chinese inkt
op een stuk emmer en een rag
fijne tekening van kool en
kleurpotlood op een stuk fi-
bercement. Ook zijn voor de
allereerste keer vijf kleine
beeldhouwwerkjes te zien, ge
maakt in dezelfde stijl als ook
de grotere plastieken van Mi
ro. Volstrekt nieuw zijn ook
zes typen kleine boekjes en
een schitterend Makemono.
Dit laatste werk is een tien
meter lang doek van zo'n 50
centimeter hoog dat door Ja
panse schilderstijl is geïnspi
reerd. Dit stuk is al 29 jaar ge
leden door de artiest gemaakt,
maar wordt nu pas voor de al
lereerste keer in zijn volle glo
rie aan de buitenwereld ge
toond.
Joan Miro werd op 20 april
1893 geboren in het oude stads
deel van de Catalaanse hoofd
stad Barcelona. Zijn vader
was een juwelier die zelf zijn
handelswaar ontwierp. Al op
zevenjarige leeftijd stuurde
zijn ouders de kleine Joan
naar een plaatselijke teken-
school. Zij respecteerden zijn
grote liefde voor de teken
kunst en bovendien dachten
zij dat een gedegen artistieke
vorming hem later goed van
pas zou komen bij het werk als
juwelier. Voor zijn vader
stond immers allang vast dat
Joan zijn opvolger zou worden
in de zaak. Een paar jaar later
stuurde hij zijn zoon naar de
handelsschool om zich voor te
bereiden op zijn toekomstige
vak.
De jongeman was echter
zo'n slecht leerling dat hij drie
keer achter elkaar een klas
moest overdoen. Toen Joan 17
jaar was vond zijn vader het
wel genoeg en zocht voor hem
een baantje als hulp van een
drogist. Joan protesteerde he
vig en zei dat hij geen bedien
de wilde worden maar artiest.
Zijn vader gaf evenwel geen
duimbreed toe. De gedemora
liseerde jongeman werd met
de dag ongelukkiger en zijn
gezondheid ging sterk achter
uit. Twee jaar later werd hij
getroffen door een zware ty-
fusaanval. Zijn ouders schrok
ken zich bijna dood: ze stuur
den hun zoon voor een gezond
heidskuur naar het platteland
en beloofden hem plechtig dat
ze hem nooit meer een stro
breed in de weg zouden leggen
bij zijn roeping als artiest.
films
GOES
Grand Theater - 20 u.
Karate Kid, a.l,
TERNEUZEN
Luxor
20 u Star Trek deel 3, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u
Purple rain, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Zelig
ANTWERPEN
Rex - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Rex-Club - 12,15,18 en 21
u Paris, Texas.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u The terminator.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Streets of fire
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Story of O, deel 2.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u
Amadeus.
Sinjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Cotton club.
Vendome - 14.16,18, 20 en
22 u. Amityville- 3D.
Quellinl - 12,14,16,18, 20
en 22 u the never ending story.
Quellin II - 12, 14,16,18 en
20 u. De babysmurf.
Quellin III - 12,14,16, 18, 20
en 22 u. Les ripoux.
Astrid - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. 20.000 Lea
gues under the sea.
Capitole - 12,14,16, 18, 20
en 22 u Savage streets.
Savoy - 12, 14, 16,18, 20 en
22 u Les Uresiliennes au bois de
Boulogne.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Bolero.
Brabo - 12, 14, 16,18, 20 en
22 u. Maria's lovers.
Tijl - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Gremlins.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Le vengeance du ser
pent a plumes
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Joyeuses paques
22.30 u. La vie est un roman.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u.
Ghostbusters.
Memling
14 30 en 20 u. The killing fields.
Rembrandt
14, 16 en 20 u. Robin Hood.
DE KLINGE
R. de Moor - 15 u.
schieting.
HULST
Galerie van Geyt - Zeeuwse
landschappen van Marleen Ver-
traeten-lserbijt en etsen van
Reinder Homan. Geop. dag. 9-12
u. en 13.30-18 u. zat. tot 17 u
dinsd. gesl. (tot 5 maart).
VLISSINGEN
Galerie Marquis - Werken
van P. Andrea, M. Fuit, J. Henne-
man, D. de Jonge, H. Koopman,
B. Levy, E. de Nie, W. Nobbe, R
Rooymans, J. Vanriet e.a Geop
woe. t/m za. 13.30-17 30 u zo.
14-17 u.
SINT NIKLAAS
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'.
Geop. weekd 14-17 u. za. en zo.
10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart).
Internationaal Exlibriscen-
trum - Provinciale prijs voor
beeldhouwkunst. Geop. weekd
14-17 u zo. 10-13 en 15-18 u.
(tot 10 maart).
IJZENDIJKE
Streekmuseum - Expositie
getiteld '40 jaar bevrijding' Ge
op, ma. t/m vrij. 10-12 u. en
13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u.
(tot 30 sept).
AMSTERDAM (ANP) - De Duitse Opera in West-Berlijn heeft
de Nederlandse dirigent André Presser vast aangesteld als bal
let- dirigent, naar het Westduits Persbureau DPA heeft bericht-
Presser die tot voor enkele jaren nog bij het Nationale Ballet
in Amsterdam werkte, dirigeerde bij de Duitse Opera onder
meer reeds het Zwanenmeer en Giselle. Hij begeleidt het ballet
van de opera begin volgende maand ook op zijn tournee door de
Bondsrepubl iek.
De Duitse Opera liet nog weten dat de komende tijd ook Mi
chael Heise en Stefan Soltesz het balletgezelschap muzikaal zul
len leiden. Eerder deze maand had de primaballerina Eva Evdo-
kimova openlijk de kwaliteit van het ballet van de Duitse Opera
aan de orde gesteld, waarbij zij vooral betere balletdirigenten
eiste.
AMSTERDAM (ANP) - Men
sen die het Rijksmuseum in
Amsterdam bezoeken voor 17
maart krijgen gelijk met het
toegangskaartje een bewijs
dat later in het jaar nog een
keer gratis toegang geeft tot
het museum.
Deze attentie houdt verband
met het jubileumjaar 1985: het
huidige Rijksmuseumgebouw
werd honderd jaar geleden
neergezet.
Het museum verwacht dat
zeker 40.000 bezoekers van de
ze jubileum-attentie gebruik
zullen maken. De periode dat
het gratis kaartje wordt uitge
reikt, is bewust vroeg in het
jaar gekozen. De reseline
komt dan in hoofdzaak ten
goede aan Nederlanders. In
april komt namelijk de stroom
buitenlandse bezoekers weer
op gang. Niet dat die niet wel
kom zijn, aldus het Rijksmu
seum, maar zij kunnen van de
attentie meestal toch niet pro
fiteren.
Het Rijksmuseum hoopt
overigens wel dat het gratis
kaartje de bezoekers uiteinde
lijk zal verleiden tot 'herhaald
bezoek'. In deze tijden van
steeds beperkter budgetten
ligt het niet voor de hand toe
gangsbewijzen weg te geven,
maar bij meer bezoek op lange
termijn zal de inkomstenda
ling door de actie beperkt blij
ven, hoopt het museum.
SEC.
pJ, ik heb it eerst Hie
THl ttprobeei
I [Uk'fok' Ik weel met wit
lt btkokitoven maar het
renlaihtr.
-zzr~iyr°k' Tiki..
-3> 'Jy Ymóikook'
5|[v7\ke[ htl bericht
fcïJi&v."
DERT: SCHOON E BV,
auiBp uba ^oa4 japuos^uxi 'ouibp
uba pjooq do 'auiBp uba uue 4jous 'duiBj 'auiBp
snau 'auiBp uaoips 's^ipai [aiM 'uaAoqs^tpaH