mm Bouvrie's banken en boek RL Barcelona eert Joan Miro met grote expositie ONTDEK DE VERSCHILLEN te kunst te keur ran Ameyde B.V Spottende Aat Uit Duitsland Dirigent Presser bij Duitse Opera Rijksmuseum geeft gratis kaartjes Iuske en Wiske: Amoris van Amoras Lucky Luke: The Daily Star eavanceerde terrein. \^PPie Happie: Studio Spo t atuurlijk ook op zijn lak voor eendien Boes I werd te Breda on. Inenauto BMW 315 HH - 32 - RH wbaag 0104 c 8521871 groen It tot het terugverkrj. enoemd voertuig V net 10 procent van d8 [aarde van het voer. bwacht onder tel. nr antoortijd 085-455045 ber Looman. Oord 181 rnhem PAGINA GIDS 2 66 DIN KW (90 PK). 112.2 SEC. i Jan des Bouvries, meubels. Bouwcentrum, Rotterdam. Open: ma-za 9-17 uur. Tot 10 maart. Bij de opening van deze expositie liepen een paar honderd mensen rond, die Éeen kleren aanhadden, maar aangekleed waren en met elkaar omgingen op een handelsreizigerstoontje ('tot genoegen'). De meubels van Des Bouvries ademen die gemaniëreerde levensstijl. Avenue-aehtig; clean-hy giënisch en met een beheer ste dikdoenerigheid. De laatste jaren (met name bij inrichtingen van restau- •ants; zoals Het Turfschip in Ireda) overheerst een mar- =peinen en nostalgische ro- ïantiek, gekleed in rossig ste 'tule' waarin je je al leen met plooien in je broek >n plastron kunt thuisvoe- len. Toch (of misschien wel Jaarom) is Jan des Bouvries (zelfs internationaal) be faamd om zijn meubelont werpen. Het is echter geen nvestie van smaak en in licht in zijn kunnen als je iegatief (talrijken) of posi- tief (talrijken) op zijn pro- lukten reageert, maar van .en je wel of niet verbonden ioelen met een stijl van le- ,/en, die uitgedrukt wordt in [je inrichting. Wedgwood te genover de Keulse pot; de :aptains-of-industry meu- els tegenover een stoel waarop je statusloos zit. 'anuit deze plaatsbepaling .en interessante tentoon- jtelling, die door Cees Dam goed werd ingericht. Unieboek gaf er een boek 'Jan des Bouvrie') bij uit .net een tekst van Elisabeth [de Lestrieux, waarin nog 'vollediger dan op de ten toonstelling een terugblik op 20jaar ontwerpen wordt ge geven (50 kleur- en 200 zwart-witfoto's; prijs ƒ29,50). Daarin wordt het knusse Hollandse binnenge- beuren geplaatst tegenover de leegte, gevuld met logi sche objecten. Dat zijn bijna letterlijk zwart-wit tegenstellingen. Het bezwaar dat je tegen [deze volledig ingerichte si- I tuaties kunt maken, is óók [nog het feit dat er geen [ruimte wordt gegeven aan ''ontstaan', aan geschiedenis [maar wel aan het kant en klare, ontmenselijkte ver- Ibruiksinterieurs. Niet alleen 1 resterende ruimte, maar [ook meubelstukken zelf [gaan pas leven als er sprake is van een inherente relatie. [Opgeleid door Rietveld, [heeft Des Bouvrie tikken [van hem overgehouden (en dat maakt veel meubels, vooral uit de beginperiode, [sterk), maar hij vertelt mee- [warig dat zijn docenhet |jammer vond dat hij tè com mercieel denkt. Rietveld kreeg gelijk. Commercie, is [geen vuil woord, maar in dit (geval leverde dat het ele ment fapade en kale schijn, [die zijn meubel en stof ont werpen óók karakteriseren. Tot zijn beste ontwerpen re kenen we die voor Pastoe uit [een periode dat je je inte rieur kon toepassen op een budget, zodat meubels een ersoonlijke geschiedenis tregen. Aat Veldhoen, schilderijen. Kasteel-raadhuis Dussen. Open: 23, 24 febr., 2, 3,9 en 10 maart van 14-17 uur. Aat(je) Veldhoen werd le gendarisch met zijn 'blote' rotaprinten, waarmee hij óp een bakfiets door Amster dam fietste en in de bak kwam. Ook Johnny van Doorn (de Selfkicker), die deze expositie opende, is in middels legendarisch. Noch voor de een, noch voor de ander blijkt legendevorming een garantie voor kwaliteit. De schilderijen staan haaks op de wat sophisticated om- gving van dit fraaie kasteel. Want Aat Veldhoen spot; hij weet van geen ophouden, van geen grenzen. De gemeentesecretaris liet in de zaal twee schilderijen van Veldhoen weghalen om het origineel, met een écht aangeklede en- een écht on geklede dame, in ere te her stellen. Een prima daad, die Veldhoens' streven onder steunt. Hij probeert alles te pakken op onechtheid en on oprechtheid. Het gewilde blabla ligt er echter (te) dik op. Recht voor de raap en weinig spiritueel. Zijn toch wel tere rotaprints werden omgeet in gewild banale neukpartijen, overgaand in vrijende skeletten. Veldhoen hanteert talrij ke klassieke stijlen uit de kunsthistorie als middel, als nieuwe stijl. Soms is dat middel effectief, maar vaak erger dan de kwaal. De lijs ten maakt hij tevens tot stijlmiddel door daarop met popart-achtige elementen het doek repeterend te on dersteunen. Dat Van Doorn Kurt Schwitters bij deze opening betrok, was niet voor niets. Toch schmiert Veldhoen. De grollen en grappen van ongeveer in verf gemodelleerde dames tegenover het Nieuwmarkt- hoertje als salonstuk, maar daarnaast van dezelfde plek een heel mooi geschilderde binnentuinsituatie en het onthutsend goed geschilder de portret van een LSD-kop, getuigen van een zeer ge spleten bezig-zijn; een te grabbel gooien van (welis waar beperkt) talent. Waar om geen grafiek meer? Kunstenaars uit Leverku- sen. Terneuzens Museum. Open: di-za 10-12 en 13-17 uur. Tot 3 maart. Ónder de titel 'Werk Stad Chemie' exposeert een groep beeldende kunstenaars uit de Duitse Bayer-stad Lever- kusen. Het betreft hier een uitwisselingstentoonstelling, als het ware een antwoord van Terneuzense en Zeeuws-Vlaamse zijde op een vorig jaar gehouden tentoonstelling van Terneu zense en Zeeuws-Vlaamse kunstenaars in de Bayer- galerie te Leverkusen. Was het het Bayer-concern dat bij die eerste expositie gast heer was van de Nederland se groep, bij deze expositie is het de Dow, die de Duitse kunstenaars een passende ontvangst bereidde. Kunste naars van twee industrieste den, die persoonlijk contact met elkaar onderhouden en zich gezamenlijk bezinnen op de door de industrie ver oorzaakte problematiek in hun onmiddellijke woonom geving, dat is zonder enige twijfel een belangrijk initia tief. Het voor en tegen van de chemische industrie (de ten toonstelling droeg de zelfde titel) was ook het thema van de expositie der Zeeuws- Vlamingen in Leverkusen, alleen kwamen zij in verge lijking met het hier gepre senteerde werk van hun Duitse collega's over het ge- tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS neel sterker voor de dag. De tentoonstelling van Duitse zijde maakt, enkele in het oog springende uit zonderingen daargelaten, niet de indruk dat er een sterk artistiek potentieel achter staat. Onder de hier aanwezige schilderijen bij voorbeeld zijn er nogal wat die zowel qua vormgeving, idee en techniek een nogal stuntelige indruk maken, de grafiek is duidelijk van be ter niveau. Ook lijkt het vuur van het pro en contra de chemische industrie op een tamelijk laag pitje te branden, want de beeldvor ming blijft over het alge meen nogal tam. Maar mis schien is dit een gevolg van het feit dat ook een kunste naar in de loop van de tijd aan een problematisch kli maat gewend wordt. Deze'bedenkingen nemen niet weg dat deze expositie de moeite van het bekijken waard is; het feit alleen al dat men hier kan zien hoe een kunstenaar een zo wei nig poëtisch onderwerp als de chemische industrie tot thema van zijn werk kan maken, zal voor menigeen een openbaring zijn. En dit eens te meer als men zelf als Terneuzenaar in een indus triestad woont. WILLEM ENZINCK Dit 'Ikonoklast' van Rammelzee is één van de schil derijen van Amerikaanse graffiti-kunstenaars, die de gemeente Helmond in zijn opvallende collectie graffiti heeft. Exposerende instanties in Nederland (zoals on langs de Beyerd in Breda) komen tot hun verwonde ring in Helmondterecht als ze dit soort werk zoeken. Het 'bekladden' en bes puiten van muren, treinen etc. hebben zich!', aanvankelijk in Amerika, losgemaakt van hun demonstrerende karakter en werden ingekap seld tot kunst. Zo laten kunstenaars zich ook inpak ken! In Helmond worden de kunstenaars Blade, Seen, Zephyr, Dondi White, Futura 2000, Rammelzee, Chrash, NOC 167, Quick en Bilast nu getoond in het voormalige Meyhuis, door de gemeente met 7 ton ver bouwd tot centrum voor moderne kunst naast het kas teel als centrum voor industriële kunst. Beide instel lingen zijn een bezoek waard. Ma-vrij10-12 en 13-17 uur en zo. 14-17 uur. Door onze correspondent Paul van der Voort BARCELONA - In de Catalaanse hoofdstad Barcelo na is tot 3 maart a.s. een grote tentoonstelling te zien over het werk van Joan Miro. De expositie is bedoeld als eerbetoon aan de geniale artiest die eerste Kerst dag 1983 op 90-jarige leeftijd in Palma de Mallorca overleed. Onder de 300 tentoongestel de werken bevinden zich 14 stukken die nog nooit eerder aan het publiek zijn getoond. De tentoonstelling wordt georganiseerd in een museum gebouw van de stichting Miro, op de flank van de Barcelone- se berg Montjuich. De organi satie heeft bij het opzetten van de expositie nauwgezet reke ning gehouden met de wens die Miro altijd heeft geuit. De wereldberoemde kunstenaar heeft nooit gewild dat zijn museum uitsluitend zou zijn gewijd aan zijn eigen werk. De stichting moest volgens hem een dynamisch ontmoetings centrum zijn van verschillen de artistieke ervaringen tege lijkertijd. De tentoonstelling draagt de naam 'Miro van dichtbij'. Vol gens de directrice van het mu seum - Rosa Maria Malet - is de expositie opgezet met het bijzondere doel om Miro toe gankelijk te maken voor een groot publiek: „Het is een di dactische en informatieve ten toonstelling, waarvoor we werken hebben uitgekozen die een breekpunt vormen in de activiteiten van Miro", aldus Rosa Maria Malet. De organi satie wil dat het publiek zich rekenschap geeft van het be lang van deze Catalaanse ar tiest. Daarom ook is er in het gebouw een groot paneel op gesteld waarop in chronologi sche volgorde het leven van Miro als mens en als kunste naar wordt verteld. Alle ten toongestelde werken zijn bo vendien voorzien van een commentaar waarmee de ar tistieke en historische context van een stuk worden ver klaard. De 300 geëxposeerde werken bieden een overzicht over alle etappen van het werk van het genie. Slechts één van de stuk ken is afkomstig van een par ticuliere verzamelaar. De rest behoort tot de uitgebreide ver zameling die de stichting sinds haar oprichting in 1975 van de artiest gekregen heeft. De cul turele schat van het museum bestaat uit 188 schilderijen, die tussen 1917 en 1978 door Miro zijn gemaakt. Ze zijn geschil derd op doek, papier, hout en andere ondergrond. Het mu seum bezit verder 145 beeld houwwerken; 2 wandtapijten; het complete grafische werk van de artiest en bovendien ruim 5.000 stukken die bekend staan als de 'papieren van Mi ro'. Deze papieren bestaan uit een enorm pakket tekeningen, schetsen en aantekeningen die door Miro in de loop van zijn lange leven zijn gemaakt. De stichting heeft uit deze enorme nalatenschap een 300- tal representatieve werken ge selecteerd, waarmee Miro nu wordt geëerd. Veertien van deze stukken zijn nog nooit eerder aan het publiek ge toond. Bijzonder opvallend zijn twee creaties uit 1936: een compositie met Chinese inkt op een stuk emmer en een rag fijne tekening van kool en kleurpotlood op een stuk fi- bercement. Ook zijn voor de allereerste keer vijf kleine beeldhouwwerkjes te zien, ge maakt in dezelfde stijl als ook de grotere plastieken van Mi ro. Volstrekt nieuw zijn ook zes typen kleine boekjes en een schitterend Makemono. Dit laatste werk is een tien meter lang doek van zo'n 50 centimeter hoog dat door Ja panse schilderstijl is geïnspi reerd. Dit stuk is al 29 jaar ge leden door de artiest gemaakt, maar wordt nu pas voor de al lereerste keer in zijn volle glo rie aan de buitenwereld ge toond. Joan Miro werd op 20 april 1893 geboren in het oude stads deel van de Catalaanse hoofd stad Barcelona. Zijn vader was een juwelier die zelf zijn handelswaar ontwierp. Al op zevenjarige leeftijd stuurde zijn ouders de kleine Joan naar een plaatselijke teken- school. Zij respecteerden zijn grote liefde voor de teken kunst en bovendien dachten zij dat een gedegen artistieke vorming hem later goed van pas zou komen bij het werk als juwelier. Voor zijn vader stond immers allang vast dat Joan zijn opvolger zou worden in de zaak. Een paar jaar later stuurde hij zijn zoon naar de handelsschool om zich voor te bereiden op zijn toekomstige vak. De jongeman was echter zo'n slecht leerling dat hij drie keer achter elkaar een klas moest overdoen. Toen Joan 17 jaar was vond zijn vader het wel genoeg en zocht voor hem een baantje als hulp van een drogist. Joan protesteerde he vig en zei dat hij geen bedien de wilde worden maar artiest. Zijn vader gaf evenwel geen duimbreed toe. De gedemora liseerde jongeman werd met de dag ongelukkiger en zijn gezondheid ging sterk achter uit. Twee jaar later werd hij getroffen door een zware ty- fusaanval. Zijn ouders schrok ken zich bijna dood: ze stuur den hun zoon voor een gezond heidskuur naar het platteland en beloofden hem plechtig dat ze hem nooit meer een stro breed in de weg zouden leggen bij zijn roeping als artiest. films GOES Grand Theater - 20 u. Karate Kid, a.l, TERNEUZEN Luxor 20 u Star Trek deel 3, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 20 u Purple rain, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Zelig ANTWERPEN Rex - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u Paris, Texas. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u The terminator. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Streets of fire Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Story of O, deel 2. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u Amadeus. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Cotton club. Vendome - 14.16,18, 20 en 22 u. Amityville- 3D. Quellinl - 12,14,16,18, 20 en 22 u the never ending story. Quellin II - 12, 14,16,18 en 20 u. De babysmurf. Quellin III - 12,14,16, 18, 20 en 22 u. Les ripoux. Astrid - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. 20.000 Lea gues under the sea. Capitole - 12,14,16, 18, 20 en 22 u Savage streets. Savoy - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u Les Uresiliennes au bois de Boulogne. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Bolero. Brabo - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Maria's lovers. Tijl - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Gremlins. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Le vengeance du ser pent a plumes BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Joyeuses paques 22.30 u. La vie est un roman. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Ghostbusters. Memling 14 30 en 20 u. The killing fields. Rembrandt 14, 16 en 20 u. Robin Hood. DE KLINGE R. de Moor - 15 u. schieting. HULST Galerie van Geyt - Zeeuwse landschappen van Marleen Ver- traeten-lserbijt en etsen van Reinder Homan. Geop. dag. 9-12 u. en 13.30-18 u. zat. tot 17 u dinsd. gesl. (tot 5 maart). VLISSINGEN Galerie Marquis - Werken van P. Andrea, M. Fuit, J. Henne- man, D. de Jonge, H. Koopman, B. Levy, E. de Nie, W. Nobbe, R Rooymans, J. Vanriet e.a Geop woe. t/m za. 13.30-17 30 u zo. 14-17 u. SINT NIKLAAS Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950'. Geop. weekd 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart). Internationaal Exlibriscen- trum - Provinciale prijs voor beeldhouwkunst. Geop. weekd 14-17 u zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 10 maart). IJZENDIJKE Streekmuseum - Expositie getiteld '40 jaar bevrijding' Ge op, ma. t/m vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept). AMSTERDAM (ANP) - De Duitse Opera in West-Berlijn heeft de Nederlandse dirigent André Presser vast aangesteld als bal let- dirigent, naar het Westduits Persbureau DPA heeft bericht- Presser die tot voor enkele jaren nog bij het Nationale Ballet in Amsterdam werkte, dirigeerde bij de Duitse Opera onder meer reeds het Zwanenmeer en Giselle. Hij begeleidt het ballet van de opera begin volgende maand ook op zijn tournee door de Bondsrepubl iek. De Duitse Opera liet nog weten dat de komende tijd ook Mi chael Heise en Stefan Soltesz het balletgezelschap muzikaal zul len leiden. Eerder deze maand had de primaballerina Eva Evdo- kimova openlijk de kwaliteit van het ballet van de Duitse Opera aan de orde gesteld, waarbij zij vooral betere balletdirigenten eiste. AMSTERDAM (ANP) - Men sen die het Rijksmuseum in Amsterdam bezoeken voor 17 maart krijgen gelijk met het toegangskaartje een bewijs dat later in het jaar nog een keer gratis toegang geeft tot het museum. Deze attentie houdt verband met het jubileumjaar 1985: het huidige Rijksmuseumgebouw werd honderd jaar geleden neergezet. Het museum verwacht dat zeker 40.000 bezoekers van de ze jubileum-attentie gebruik zullen maken. De periode dat het gratis kaartje wordt uitge reikt, is bewust vroeg in het jaar gekozen. De reseline komt dan in hoofdzaak ten goede aan Nederlanders. In april komt namelijk de stroom buitenlandse bezoekers weer op gang. Niet dat die niet wel kom zijn, aldus het Rijksmu seum, maar zij kunnen van de attentie meestal toch niet pro fiteren. Het Rijksmuseum hoopt overigens wel dat het gratis kaartje de bezoekers uiteinde lijk zal verleiden tot 'herhaald bezoek'. In deze tijden van steeds beperkter budgetten ligt het niet voor de hand toe gangsbewijzen weg te geven, maar bij meer bezoek op lange termijn zal de inkomstenda ling door de actie beperkt blij ven, hoopt het museum. SEC. pJ, ik heb it eerst Hie THl ttprobeei I [Uk'fok' Ik weel met wit lt btkokitoven maar het renlaihtr. -zzr~iyr°k' Tiki.. -3> 'Jy Ymóikook' 5|[v7\ke[ htl bericht fcïJi&v." DERT: SCHOON E BV, auiBp uba ^oa4 japuos^uxi 'ouibp uba pjooq do 'auiBp uba uue 4jous 'duiBj 'auiBp snau 'auiBp uaoips 's^ipai [aiM 'uaAoqs^tpaH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 9