WEDSTRIJD VAN SPITSVONDIGHEID
POLITIE VERWACHT MILJOEN MENSEN
verture
lteam
CHAOS OP TOEVOERWEGEN NAAR FRIESLAND
Pim Muiier niet de eerste
mer en
ser in
rtocht
ruithof
rwacht
gelasting
f
W\ l* V
SPORT 1
TOTO/LOTTO
WOENSDAG 20 FEBRUAR11985
EXTRA
LEEUWARDEN (ANP) - De Friese
jolitie, die in totaal ongeveer 1.000
nensen zal inzetten, verwacht dat
de sinds 1963 niet meer gehouden
Jfstedentocht ongeveer een miljoen
)ezoekers naar Friesland zal bren
gen.
Volgens kapitein Frans Copini, die na
mens de politie verantwoordelijk is voor
de opvang van het verkeer, zal het waar-
jchijnlijk een chaos worden op de toevoer-
ivegen naar Friesland.
Jeen van den Berg
start niet
in de wedstrijd
Erelijst winnaars Elfstedentochten
Acht 'alternatieve' zeges Kruithof
Deelnemers en uitrijders
Van den Berg: 6Het record staat niet scherp9
vereniging en op
t hield alles voor Sic.
P".
mening, die Van der
e laconieke reactie van
ar niet' ontlokte. Scha-
opman - voor hen bej.
het schaatsseizoen
'k voorbij; Van der
tart komend weekeinde
K sprint in zijn woon-
Heerenveen - reageer-
s. Schalij vertrekt van-
nmiddellijk naar Inzeil
ar zaterdag en zondag
nemen aan de strijd om
uden Schaats. Hopman
thuis. De Noordhollan-
Ik snap er niks van. Al
span ik me in voor het
-en. Nu staat de belang,
wedstrijd van allemaal
e deur en dan mag ik
meedoen. Ik vind het
m zo gemeen, omdat nie.
er onder lijdt als ik zou
n. De vorige keer hadden
'sschien met het oog op
K in Eskilstuna gelijk
nu beslist niet.
tsen van het ijs af om
de dijken te lopen,
nen noemen ze dat,
r ik geloof dat ze beter
ampioen marathon in
atletiek, Gerard Nij-
aan de start kunnen
gen. Hij heeft door ai
geloop een goede kans",
ijdens zijn trainings-
t ontmoette Kruithof
"s, de ijsmeester van de
anisatie. „Hij deed een
tje lacherig en advi-
rde mij om hoezen voor
'n schaatsen mee te ne-
n bij de start. Dat is na-
rlijk onzin, want als je
een kopgroep zit,
aats je nog wel over de
aatstenen". Kruithof
alleen voordeel in het
ge moment (half zes)
rgenochtend van de
rt. „Voor de wedstrijd is
t misschien haalbaar,
ar de laatste duizenden
n de toerrijders kunnen
al vergeten dat zij het
dpunt ooit halen...".
formatie gegroeid, maat
arvan bleek dinsdag niets,
n al weinig overtuigende
rste helft werd gevolgd door
n speldeel, waarin de Neder-
dse produktie tot vier arm-
lige treffers beperkt bleef.
-Ipuntenmakers:
R: Ingof Wiegert 8, Stephan Hauekfc
ter Pysall 3, Udo Rothe 3, Udo Dr«e'
irk Schnell 2, Holger Winzelmannl
erland: Wil Jacobs 3 (2 strafworpeW
Boomhouwer 3, Lambert Schuurt A
Winnie Schmeitz 1, Paul Louwersl
beschouwers: 450. Strafminuten: Duf
k2\ Nederland: 3x2.
UITSLAGEN
oule A (Kristiansand): Tsjechoslov/»"
~e - Italië 26-15 (12-5), Spanje - No°r'
egen 17-16(12-5)
ule B (Bergen): Frankrijk - Congo*"
(17-4), Sovjet-Unie - Finland 30-W*
-ule C (Oslo): Bulgarije - Koeweit a-U
2-8), DDR - Nederland 25-11 (13-D-
'e D (Trondheim): Hongarije - ver
gde Staten 19-13 (10-8), Polen - ls"c'
16(16-8).
EN HAAG (ANP) - Alleen®
■oto kent deze week deelW'
ners, die in aanmerking k®
nen voor de eerste prijs-
vervangende uitslagen van®
wedstijden werden goed inge
vuld door 29 deelnemers.
Lotto 7eerste prijs: geen w®'
naar; tweede prijs: 3 9®?
naars, die elk bruto
100.000,00 ontvangen;
prijs: 104 winnaars, die e
bruto f. 2.386,70 ontvang»
vierde prijs: 5.311 winnaa»
die elk f. 46,70 ontvangen; «j
de prijs: 82.131 winnaars,111
elk f5,00 ontvangen.
Cijferspel 7: zes cijfers
geen winnaar; vijf «O1
goed: 2 winnaars.
Toto 7: eerste prijs: 29 «n
naars, die elk f. 872,00 ontvan
gen; tweede prijs: 465
naars, die elk f. 36,20 ontva
gen; derde prijs: 3.394
naars, die elk f. 12,40 ontva
gen. M
Toto-gelijk 7: eerste P™|
geen winnaaar; tweede Pr^*
winnaars, die elk f. 181,30 o
vangen; derde prijs: 62 dee'
mers, die elk f. 61,40 ontva
gen; vierde prijs: 1.350
naars, die elk f. 4,00 ontv
gen.
T47 PAGINA SPORT 2
Door Rob van Deursen
LEEUWARDEN - Het ge
vecht, dat zich tijdens het
„edstrijdgedeelte van de der
tiende Elfstedentocht zal ont
wikkelen, wordt ai vergeleken
met de Amerikaanse interven-
(ie in toenmalig Zuid-Viet-
nam. Of te wel complete oor
log.
jan Uitham, legendarisch
uit het verleden van de
■schaatstocht der tochten';
Het gaat die kant op met he
licopters in de lucht en tanks
s de kant. Met schaatsen
heeft het niet veel meer te ma
ken".
Een klein beetje gelijk heeft
Uitham wel, want aan de
vooravond van de Elfsteden
tocht worden kosten nog moei
te gespaard om de favorieten
zo relaxed mogelijk en met
'volledige bepakking' aan de
start te brengen. Manager
Franke van het Labello-team,
dat met Jan Roelof Kruithof,
Jan Kooiman en Wim Wester-
veld (winnaar van het 'alter
natief' vorig jaar op 11 februa
ri in Canada) hete ijzers in het
vuur heeft, geeft dat toe met:
„Het wordt een tocht van de
spitsvondigheden. De moderne
techniek zal aan alle kanten
zijn invloed hebben".
Verder wilde Franke, die al
jaren met Kruithof samen
werkt, niet gaan. „Nee, het zou
onverstandig zijn als we al on
ze plannen een dag voor de
wedstrijd in de openbaarheid
zouden brengen. Laten we er
maar vanuit gaan dat we ge
tracht hebben de organisatie
zo perfect mogelijk te maken".
En toch even wat duidelijker:
„Het is natuurlijk onmogelijk
om deze Elfstedentocht op drie
sneedjes brood plus een plak
bruine koek te volbrengen.
Tijdens de alternatieve toch
ten hebben we met Kruithof al
systemen uitgewerkt van een
constante bevoorrading van
cjrinken en voedsel via een
bus, die warm bleef, op z'n
rug. Dat principe hebben we
nu nog meer geperfectio
neerd".
Franke gaf toe dat de echte
Elfsteden heel wat anders is
dan het recht-toe-recht-aan
werk van afgelopen jaren in
Finland, Noorwegen, Canada
en Amerika. „De rijders zijn
hier bijna onbereikbaar. Dus
een breuk van een schaats op
een ongunstig moment kan fa
taal zijn", zo gaf Franke de
onmogelijkheid van totale
perfectie aan.
In het kamp van Aegon, met
Henri Ruitenberg, Dries van
Wijhe, Wessels en Uijterdijk
wat kanshebbers betreft op de
uiteindelijke zege zeker ook
niet voor de poes, heerste gis
teren eveneens grote bedrij
vigheid. In het Duhoux-hotel
in het nietige Wirdum werd
hard gewerkt om de zaken
voor elkaar te krijgen. Er
werd minder geheimzinnig
gedaan. Zo zal het viertal van
de vefzekeringsgigant de eer
ste uren na de start (om half
zes morgenochtend precies)
met een soort mijnwerkers
helm trachten de problemen
van het schaatsen bij duister
op de Zwette richting Sneek te
overwinnen. Verder zullen de
van kunststof gemaakte
hoofddeksels de rijders moe
ten beschermen tegen even
tuele gevolgen van valpartij
en. Langs de route staat een
'leger' van helpers met warme
drank en voedsel klaar, want
Aegon gaf het personeel in
Friesland morgen vrij-af met
het verzoek de schaatsers van
de eigen ploeg bij te staan.
Verder wordt via zendertjes
contact onderhouden met de
rijders om op die manier te
weten te komen wat de noden
op bepaalde momenten zijn.
Toch zei Jan Roelof Kruit
hof gisteren: „Je kunt het nog
zo goed regelen, het blijft een
loterij. Of een oorlog, als je het
zo noemen wilt. De kleinste
kleinigheid kan beslissen over
winst of verlies".
Elfstedentocht heeft Nederland in green
Hij verwacht dat er al organisatie is dat op te lossen.
froeg in de ochtend van
jonderdag 21 februari
files zullen optreden.
,Wie wat van de tocht wil
zien kan het beste maar met
het openbaar vervoer komen.
Ik denk niet dat we de situatie
volledig in de hand kunnen
houden. Het enige dat we kun
nen doen is de mensen ont
moedigen om met de auto te
komen", aldus kapitein Copini.
In verband met de enorme
mensenmassa die op de tocht
zal afkomen zal de NS extra
treinen inzetten op de lijnen
naar Leeuwarden.
Misschien dat het verkeer
Joure-Heerenveen zal worden
omgeleid, maar de mogelijk
heid om naar Groningen te
l zal in ieder geval open
worden gehouden, aldus kapi
tein Copim. Het verkeer op de
weg neemt echter niet alleen
een grote plaats in. Ook in de
lucht zal het razend druk zijn
op de dag van de Elfsteden
tocht. De rijkspolitie zelf zal
constant met drie helikopters
in de lucht zijn. Het verkeer
wordt via de verkeersdienst
uit Driebergen, met een mo
biele studio aanwezig, de ge
hele dag op de hoogte gehou
den. Verder verwacht het
loofd van de verkeersdienst
friesland dat de lucht bezaaid
zal zijn met reclamevliegtui
gen en helikopters van de di
versemedia.
De televisie zal de tocht
vanuit de lucht op de voet vol
ar
Voor Leeuwarden en omge
ving geldt een landingsverbod.
Wordt dit gebied toch als lan-
iingsplaats gekozen, dan zor-
ïen wij dat ze niet weer in de
ucht komen, waarschuwde
Copini. Ieder vliegtuig heeft
Óen bepaalde hoogte toegewe
zen gekregen. Men mag alleen
landen op de vliegbasis Leeu
warden.
Bij de finish worden specia-
voorzorgsmaatregelen ge
komen. Tot een kilometer voor
finish wordt het ijs verbo
den terrein voor het publiek.
De noorder rijstrook van de
vierbaansweg Leeuwarden-
Hardegarijp is wel voor toe
schouwers toegankelijk. Ach
ter dranghekken zal men pro
beren de stroom van mensen
ih bedwang te houden. Het
terrein vlakbij de finish is
voor iedereen verboden. In de
(eilanden rondom de finish-
laats zullen de toeschouwers
fel een plaats kunnen vinden.
Harlingen, de volgende Friese
stad in het rijtje vormt het
grootste knelpunt. Hier zullen
de rijders in ieder geval 200
meter over de weg moeten lo
pen. Volgens rayonhoofd R.
Toornstra is de kans erg klein
dat donderdag het ijs onder de
spoorbrug over de Bolswar-
dervaart dichtgevroren is.
„Wij hebben geprobeerd om
het met schotsen te dichten,
maar die smelten gewoon om
dat de bruggen te veel warmte
afgeven. Maar we redden het
wel. Het voordeel is natuurlijk
dat de meeste toerrijders al
lang voor Harlingen zijn afge
stapt. Er komen hier geen
16.000 rijders meer langs", al--
dus Toornstra.
Sneek
De route voor de dertiende
slfstedentocht zal niet via de
Oudberkster Vaart naar
Sneek lopen, maar via de
Zwette.
Dit omdat men dan op een
indere plaats Sneek binnen
komt, waar het ijs sterker is.
Toch zullen de rijders reeds in
sneek van het ijs moeten om
Wuggen en zwakke plaatsen
het ijs te kunnen passeren,
we grotere Friese steden vor
men over het algemeen de
Pootste knelpunten in de rou-
ite, die vanaf Sneek via IJlst
over het Slotermeer naar Slo
ten loopt. Enkele kistwerken
■(plaatsen waar lagen ijs over
iwaar heen geschoven zijn)
tonnen door de aanhoudende
vorst verdwenen zijn als don
derdag de tocht wordt gehou-
Vanaf Sloten loopt de
joute via Galamadammen
Paar Stavoren en vervolgens
Weer in noordelijke richting
laar Hindeloopen, Workum en
sols ward. Ook hier vormen
)ruggen die nog openliggen
160 Probleem, maar volgens de
Reinier Paping, sinds 1963 de laatste triomfator van een elfstedentocht, gaat winnend over de finish in Leeuwarden. - fotoanp
Ook over het Van Harinx-,
makanaal ten oosten van Har
lingen, wordt een brug gesla
gen die lopend door de rijders
moet worden genomen.
Men hoopt dat het ijs don
derdag sterk genoeg is om de
wedstrijdrijders over het ijs
van het kanaal te kunnen la
ten passeren. Die hebben dan
het traditioneel zwaarste deel
van de tocht voor de boeg. Via
Franeker gaat men in noord
oostelijke richting naar het
gevreesde Bartlehiem om ver
volgens in Dokkum te keren
om opnieuw Bartlehiem aan te
doen. Daar wordt dan een an
dere route gekozen dan die in
1963, namelijk niet over de
Dokkummer Ee naar Leeu
warden, maar over de Murk.
De finish is even ten oosten
van Leeuwarden op de Bonke-
vaart. Omdat de politie hier de
meeste problemen verwacht
worden hier ongeveer 300
agenten ingezet, versterkt met
paarden en honden.
De vierbaansweg die tussen
Leeuwarden en Hardegarijp
langs de Bonkevaart loopt zal
ten tijde van de finish voor al
le verkeer worden afgesloten.
De Friese autobusmaatschap
pij (FRAM) zal gratis bussen
inzetten om de toeschouwers
naar de finish te brengen. Zij
hebben vanaf de snelweg goed
zicht op de vaart. Ook aan de
andere kant van de met hek
ken afgezette Bonkevaart
wordt publiek toegestaan in de
weilanden. „Het is moeilijk in
te schatten hoeveel mensen er
precies zullen komen", aldus
politiewoordvoerder Bouma.
,„Als de totale hysterie uit
breekt, kunnen wij ook niets
meer doen. Maar ik ga er
voorlopig vanuit dat de men
sen zich in bedwang kunnen
houden."
Paniek
Hoe moeilijk dat kan zijn
bleek overigens enkele weken
geleden toen de topschaatser
Hans van Helden in zijn eentje
een alternatieve Elfsteden
tocht reed.
Er waren toen ongeveer 150
belangstellenden op de finish
afgekomen. Maar op het mo
ment dat het ijs begon te kra
ken, brak totale paniek uit,
waarbij enkele mensen tot aan
de knieën door het ijs zakten.
Het ijs is op de Bonkevaart
momenteel 17 centimeter dik,
volgens baancommissaris H.
Kroes van het Elfstedencomi-
té. Volgens hem is de ijsdikte
over de gehele route redelijk,
behalve in Harlingen waar het
ijs maandagavond op sommi
ge plaatsen nog niet eens de
dikte van tien centimeter had
bereikt. Dit komt volgens
Kroes omdat de stad te dicht
bij de zee ligt.
Een volledig uitgeputte Reinier Paping krijgt van omstanders warme kledij aangereikt na
zijn elf uur durende schaatstocht langs de elf Friese steden. - fotoanp
LEEUWARDEN (ANP) - De
tocht langs de Alve Stêdden
is veel ouder dan de eerste
erkende verrichting van
Pim Mulier van 20 december
1890. Sportpionier Muiier
was ook niet de enige die in
de befaamde ijswinter de
rondgang binnen een etmaal
voltooide.
Aangenomen mag worden
dat zeker 500 mannen en
vrouwen in dat jaar een
zelfde prestatie verrichtten.
Mulier echter gaf vooraf
ruime bekendheid aan zijn
plannen en stelde zich ten
doel binnen veertien uur en
dertig minuten in Leeuwar
den terug te zijn. Die tijd
was namelijk eerder in de
zelfde winter gemaakt door
drie mannen uit Rauwerd,
Hobbe Baerdt van Slooten,
Age en Sipke Bottema. Mu
lier gebruikte minder dan
dertien uur en kon na afloop
ook een boekje overleggen
met getekende verklaringen
van inwoners uit de elf ste
den, die hij was gepasseerd.
In Friesland wordt veron
dersteld dat al ruim twee
eeuwen eerder langs de elf
steden is geschaatst, maar
pas in 'De Tegenwoordige
Staat van Friesland' uit 1783
schrijft J.H. Koops: „Het is
ook meer dan eens gebeurd,
dat goede sehaatserijders op
eene winterse dag alle de XI
steden van Friesland door
gereden en gezien hebben;
dog dan moeten ze nergens
lang vertoeven en 't IJs moet
goed en sterk wezen."
De eerste Elfstedenrijders
die met name bekend zijn
gebleven, zijn de gebroeders
Atze en Eelke Jans Jager te
Oldeboorn, die in de winter
van 1848 de tocht volbrach
ten. Voor het eerst wijdde de
pers aandacht aan dit feit,
blijkens het volgende kran-
teverslag:
„Op den 30 Januarij 1848,
des morgens te 8 1/2 ure, zijn
van Oldeboorn op schaatsen
vertrokken de beide broe
ders Atze en Eelke Jan Ja-
géri ten einde een bezoek te
brengen aan de elf steden
onzer provincie. Niettegen
staande den dooi, het slechte
ijs en den sterken zuidelij
ken en zuid-westelij ken
wind, hebben deze kracht
volle mannen hunne reis
volbragt in 14 1/2 uren, en
zijn des avonds ten 11 ure te
Oldeboorn teruggekomen."
„Wanneer men de zwarig
heden in aanmerking neemt,
waarmee onze reizigers te
worstelen hadden, dan moet
men inderdaad het uithou
dingsvermogen bewonderen
van mannen als zij, die bij
hunne dorpsgenoten ten
dien opzichte ook roemvol
bekend zijn, en van wier
verschillende togten, bij
nacht zowel als bij dag, tot
het vervoeren van zware
lasten, men dikwijls met
verbazing hoort verhalen."
„Hun voornemen was des
morgens ten 5 ure te ver
trekken en alsdan van Sta
voren bovendien nog een
uitstapje naar Enkhuizen te
doen, doch de dooi en het
slechte weer bragten hun
voornemen aan het wanke
len en deden hen eindelijk
besluiten alleen de elf steden
te bezoeken. Volgens hun
nen verklaring zouden zij,
indien zij 's morgens eenige
uren vroeger vertrokken
waren en alzo vóór het ster
ke insnijden een goed ge
deelte hunner reis hadden
afgelegd, dezelve op hun ge
mak in 12 uren hebben kun
nen doen, en zouden zij bij
gunstig weder en goed ijs
bijna denzelfden tijd, die zij
nu hebben besteed, boven
dien Enkhuizen hebben
kunnen bezoeken."
LEEUWARDEN (ANP) - Jeen
van den Berg rijdt donderdag
de Elfstedentocht niet als
wedstrijd.
De 57-jarige winnaar van
1954 verkiest de toertocht. Van
den Berg kwam tijdens de
Friese Elfmerentocht van
maandag zwaar ten val, waar
bij hij een zwelling aan het
linkeroog opliep. De Fries
overwoog reeds tijdens de vo
rige vorstperiode, toen de da
tum van 23 januari was voor
zien voor de schaatsklassieker,
de toertocht te prevaleren.
^/ELFSTEDENTOCHT
2 20 km
-® DOKKUM
(FinishP
(gj LEEUWARDEN
HARLINGEN® FRANEKER jfei.nB
BOLSWARD®
8Bjj f SNEEK
ïE/T ©IJLST
WORKUMl®
FRIESLAND
HINDELOOPEN®/
10km j J
STAVEREN® SLOTEN
anp/rt s
De namen van de winnaars van de Elfste-
DEN HAAG (ANP)
dentochtenzijn:
21-12-1890 W.H.J. Mulier (Haarlem) 12 uur 55 min.
M. Hoekstra (Warga) 13 uur 50 min.
C.C.J. de Koning (Arnhem) 11 uur 40 min.
C.C.J. de Koning (Leur) 9 uur 53 min.
Karst Leemburg (Leeuwarden) 11 uur 9 min.
A. de Vries (Dronrijp) en
S. Castelein (Warga) beiden 9 uur 5 min.
A. Adema (Franeker),
D. v.d. Duim (Warga),
C. Jongert (Alkmaar),
P. Keizer (De Lier),
allen Sj. Westra (Warmenhuizen)ll uur 30min.
A. Adema (Franeker) 9 uur 19 min.
S. de Groot (Weidum) 8 uur 44 min.
(J. Bosman (Breukelen) gediskw. 10 uur 35 min.
02-01-1909
07-02-1912
27-01-1917
12-02-1929
16-12-1933
30-01-1940
06-02-1941
22-01-1942
08-02-1947
J.W. van Hoorn (Ter Aar)
03-02-1954 J. van den Berg (Nijbeets)
14-02-1956 J. v.d. Hoorn (Ter Aar),
A. de Koning (Z.O. Beemster),
J. Nauta (Wartena),
M. Wijnhout (Haarlemmermeer),
A. Verhoeven (Dussen N.Br.),
allen
18-01-1963 Reinier Paping (Ommen)
10 uur 52 min.
7 uur 35 min.
(record)
8 uur 46 min. 2 sec.
10 uur 59 min.
LEEUWARDEN (ANP) - In 1973, tien jaar na de laatste Elfste
dentocht, besloten een aantal reislustige schaatsliefhebbers tot
het houden van een alternatieve 200-kilometerwedstrijd in het
buitenland.
In het Noorse Lillehammer won Johan Wardenier de mara
thon over 180 kilometer. Vervolgens begon het hoofdstuk Jan
Roelof Kruithof, dat slechts in het 'waterballet' van 1978 werd
onderbroken door Jaap Jonkman. Wim Westerveld werd vorig
jaar in Canada de winnaar van de laatste 'alternatieve'.
Winnaars alternatieve elfstedentochten:
1973 (Noorwegen):Johan Wardenier (Marknesse)
1974 (Noorwegen)Jan Roelof Kruithof (Havelte)
1976 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1977 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1978 (Finland)Jaap Jonkman (Bovenkarspel)
1979 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1980 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1981 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1982 (Finland)Jan Roelof Kruithof
1983 (Vst/Can)Jan Roelof Kruithof
1984 (Canada)Wim Westerveld (Eemnes)
LEEUWARDEN (ANP)
in de geschiedenis van
- De deelnemers en de uitrijders hadden
de Elfstedentocht onderstaande aantal-
len.
Jaar
Kwaliteit ijs
Weer
Gestart
Volbracht
1909
Zacht
Dooi
22
9
1912
Zacht
Dooi
60
43
1917
Oneffen, slecht
Lichte vorst
150
120
1929
Matig
Strenge kou
304
157
1933
Goed
Windstil
512
481
1940
Besneeuwd
Strenge vorst
3404
1289
1941
Behoorlijk
Zacht winterweer
2499
2166
1942
Hard en glad
Windstil
4857
4547
1954
Ideaal
Lichte vorst
2745
2143
1956
Hobbelig
Zware vorst
6070
4739
1963
Veel scheuren
Strenge kou
10007
156
LEEUWARDEN (ANP) - Jeen van den Berg is
een dagje ouder. Aan het strakke lijf is het al
leen te zien op de plek waar het hoofdhaar be
gint.
Grijs tussen het blond. Hij, ijsman door en
door, weet het en in weerwil van al zijn fana
tisme wat het schaatsen betreft wil hij het toe
geven ook.
Hij heeft de laatste dagen meermalen gere
den op het traject tussen Leeuwarden en
Sneek, het eerste deel, dat donderdag eventu
eel in het donker zal moeten worden afgelegd.
De winnaar van 1954, 31 jaar geleden al in de
recordtijd van zeven uur en 85 minuten, zesde
in 1956, derde na Paping en Uitham in 1963, wil
niet verrast worden. Ook niet nu hij niet meer
mikt op de gouden medaille van de sterkste,
het enige dat nog mooier is dan het zilveren
kruis voor de sterken.
Natuurlijk wel terugkeren in Leeuwarden,
want als dat niet kan, word je echt oud. „De
vorige keer was het een streepje ijs op de
Zwette. Je reed dus allemaal achter elkaar,
hard, maar niet echt gevaarlijk. Nu is de
strook waarop je kunt rijden veel wijder, weg-
breed bijna. Dan weet je wat er gebeurt. De
één denkt dat het links nog beter ijs is en flitst
opzij, de ander gaat naar rechts en ieder wil
bijblijven. Je concentratie op het ijs werkt ver
minderd daardoor en dan pak je gauw een
scheur. Dan is het afgelopen. Helemaal."