(AST, EEKBANK SSEN B.V. STRATIEF ERKER(STER) ENHUIS LINDA VAN DYCK EN DE EMOTIES NA 'NACHT, MOEDER' In deze Gids- Weekend lur tuigkundigen OUWBEDRIJF e Lage Lasten Hypothe^ Tel: :r postzegel zenden ink NY Antwoordnr. 37d^ J Sauna Diana verhit de gemoederen in Zundert McDonald's: Amerikaanse aanval op onze cultuur? Alle radio eri tv-programma's van het weekend Zon wordt nagebootst op de achterpagina in Engels plaatsje TE KOOP Deze winter trekt het toneelstuk 'Nacht, moeder' van de Amerikaanse Pullitzerprijswinnaars Marsha Norman avond aan avond volle zalen. Linda van Dyck speelt de jonge vrouw Jessie, die terloops haar moeder meedeelt, dat ze van plan is zelfmoord te plegen. Deze (een prachtrol van Ann Hasekamp) verzet zich tegen de gedachte en probeert tevens haar dochter van haar voornemen af te houden. Maar de vrouwen hebben nooit wezenlijk contact gehad, omdat de moeder niet in staat is tot diepgaander communicatie. Ze komen nu dichter tot elkaar, maar niet genoeg om de dochter - die bovendien aan episepsie lijdt - van haar daad af te houden. Aan het slot van dit spannende, maar eigenlijk nogal cynische stuk, klinkt het fatale schot. De moeder blijft verbijsterd achter en de zaal doorgaans ook. Een enkele keer, zoals onlangs in Breda, kan iemand zijn emoties niet beheersen en wordt na afloop aan mensen, die zich al te sterk geconfronteerd voelen (meestal na ervaring met zelfmoord) psychiatrische hulp geboden door een deskundige. De reacties, die Linda van Dyck persoonlijk (vooral brieven) ontvangt, zijn ontelbaar. Zij voelt zich volledig betrokken bij haar rol, maar zucht wel eens onder de neiging van het publiek om haar volstrekt te identificeren met Jessie. Op 13 februari is 'Nacht, moeder' in Terneuzen te zien en op 25 februari komt het terug naar Breda. Daarom een gesprek met Linda van Dyck. Duister Overdreven 'Populariteit?' ZATERDAG 9 FEBRUAR11985 W1 Impulsen Misverstand door te stromen naar de It. far technisch niveau, die Jchnische bedrijfsvoering, i van technische nste zin, zoals coördinatie, bn, zoals petrochemische, bn, offshore-industries, akket bn beoordeeld door de (igels op C-niveau Irheid zal worden |n het pakket l/an 08.30 tot 16.30 uur, bij |oór 5 april a.s. bij de |tie van de school. 4ZE OPEN DAGEN stbus 40, i87 ZG Kloosterzande it voor spoedige indiensttreding sten: ma HAVO e persoonlijke inzet, it in loon- en bouwadministratie at aanbeveling strekken, d zijn tot verdere studie. verplichting voor militaire t. Ie type-vaardigheid, den wordt: en proefperiode en gebleken ge- dheid een goede en verantwoor- e baan. Salaris en andere con- s nader over een te komen. itvoerige sollicitatie met perso- 1 week na verschijnen van dit jstaand gerenoveerd grote tuin en garage Prijs n.o.t.k. eef 23, Lamswaarde Tel. 01142-564 Aan de reacties merk je dat veel mensen geen uitlaatklep hebben' Door Marjan Mes „Eigenlijk vind ik het verve lend om te praten over de ex cessen, die 'Nacht, moeder' te weeg brengt. Mensen, die hun emoties niet onder controle houden, hebben daar het vol ste recht toe, verdomme. Het is vreselijk als ze zich moeten gaan zitten bedwingen. Dat gebeurt toch al teveel in een zaal vol mensen, die op elkaar letten. Men moet in het donker mee kun nen leven met de figuren op het to neel. Als iemand zijn reactie na af loop niet binnen kan houden, staat hij natuurlijk voor honderden anderen, want zelfmoord is een onderwerp waar iedereen zich diep van binnen bij betrokken voelt. Die doods- schreeuw in Breda heeft me ver schrikkelijk geraakt. Dat had ik nog niet meegemaakt. Over het algemeen reageert het publiek verslagen." Linda van Dyck (35) zit klein en tenger in haar bijna lege, maar toch luxueuze bovenverdieping met uit zicht op de Westertoren. Het carillon klingelt onophoudelijk door haar woorden heen. Haar kleine, groene ogen dwalen regelmatig af. Dat ze Jessie nogal afstandelijk speelt, wil ze niet horen. „Je gaat houden van iemand die je speelt en gaat hem ver dedigen, omdat er zoveel facetten van jou in zitten." Het weinige meubilair ligt stamp vol paperassen en boeken. Aan de wand uitgelezen grafiek, ondermeer van Jeroen Henneman, die er een persoonlijke opdracht onder zette. „Dat het stuk zo beladen is geraakt, was niet het streven van Ton (regis seur Ton Lutz, red.), Ann en mij. Die Rode-Kruisachtige toestanden er om heen, met glaasjes water en zo, stellen het in een onnodig pathetisch dag licht. Het is gewoon een mooi, sec stuk, zo helder als een fijngeslepen diamantje. Als er zo'n bijzonder aura omheen hangt, durven de mensen niet eens mee te lachen, terwijl er toch ook een heleboel humor in zit. Als mensen het lef hebben om zich afsluiten, omdat je anders geen nacht meer zou slapen. Ik ben tenslotte niet van steen. Maar er komen toch steeds weer aanvragen over en mensen zijn beledigd, dat we er niet op ingaan. Ik probeer zoveel mogelijk de reacties tot normale proporties terug te bren gen. Jessie is een deerniswekkend, ongelukkig wezen waar ik van houd. Ik denk, dat ik zelf iets heb met on vermogen. Dat fascineert mij ver schrikkelijk. Misschien omdat het zo ontzettend veel moeite kost om jezelf te laten zien, zoals je bent. En als je teveel toont, kan het zich tegen je ke ren." „Het wezen van acteren is voor mij datje verschillende mensen laat zien. Als je alleen maar jezelf zou spelen, zou dat saai worden. Maar je ge bruikt vaak onbewust allerlei onbe kende, duistere kanten van jezelf. Al le vrouwen, die ik tot nog toe heb ge speeld, waren onorthodox en traden buiten de geijkte paden. Mij interes seert de worsteling van vrouwen in dit schizofrene tijdvak om een balans te vinden tussen vrijheid krijgen en net zo willen functioneren als man nen. Als je eenmaal de onafhankelijk heid hebt geproefd, is het vaak moei lijk om ook nog gezellig bloemen op tafel te hebben, kinderen en dieren te verzorgen en aandacht te hebben voor een man. Dat moet toch allemaal georganiseerd Tanje Tans in 'Cis- ke de Rat' is zo'n geëmancipeerd mens avant la lettre en Anna van Saksen (in Willem van Oranje, red.) eigenlijk ook. Maar die was ook ma- nisch-depressief en van binnen hele maal niet zo sterk. Dat herken ik heel erg. Niemand is honderd procent sterk of honderd procent slachtoffer. In iemand die heel passief overkomt, kan van binnen een vulkaan woeden en een ander die van buiten zelfver zekerd lijkt, kan juist erg kwetsbaar zijn. Al die kanten probeer ik in mijn rollen te leggen zonder ze te veruiter lijken. Mensen, die zich sterk kunnen uiten, krijgen altijd voorrang wat de aandacht betreft. Een mens als Jessie met haar immense introversie krijgt Linda van Dyck (rechts) en Ann Hasekamp in 'Nacht, moeder'. - FOTO'S JUTKAPRONA Linda van Dyck: „Als je bewust leeft, hoort denken over zelfmoord er bij". die aandacht niet en misschien dat daarom de aandacht van het publiek zich ook veel meer op haar moeder richt. Het is ook veel gruststellender om die aan iemand te besteden, die achterblijft en door moet leven." „Dat er zo'n nadruk op wordt ge legd, dat ik mijn rollen tevoren op al le mogelijke manieren bestudeer, vind ik overdreven. Je zult bepaalde technische kanten van een beroep of tijdperk moeten kennen en je ook in iemands motoriek moeten verdiepen om hem goed te kunnen spelen. Er wordt ook veel te veel nadruk op ge legd als Robert de Niro kilo's is aan gekomen voor 'Raging Buil' en dat soort dingen. Je kunt een personage niet neerzetten uit pure intuïtie. Ik ga dingen lezen, dan wordt mijn fantasie geprikkeld. Vaak kies ik iets van iemand, die ik ooit heb gezien. Er zit een archief je van beelden achterin mijn hoofd. Zo heb ik voor Anna van Saksen een combinatie gemaakt van het loopje van koningin Wilhelmina en de mo toriek van een journaliste, die me eens interviewde. Gemma in 'Jan Rap en zijn maat' (Linda's grote door braak naar het toneel, red.) heb ik consequent met een uitgestoken maag en buik gespeeld om iedere elegantie te voorkomen en van haar een soort angstig beestje te maken. Voor Jessie heb ik me ingeleefd in de beweging van iemand, die medicijnen slikt en vaak duizelig is en zich dus wat star beweegt om te voorkomen dat ze valt." 'Nacht, moeder' had ik in een vroeg stadium in het Engels gelezen en er de rechten van verworven. Ik heb geen zin om passief af te wachten of er rollen voor mij kmen. Er is geluk kig een teneur in de vrije produktie om interessantere stukken te gaan brengen. Voor mij zijn dat meestal Amerikaanse stukken, omdat er ver der internationaal maar weinig boeiends verschijnt. Die moderne Duitse stukken liggen me niet. Ik ben ook van plan om film, televisie en film te blijven combineren. Als je je ervaringen daarmee kunt uitwisse len, komt dat je spel ten goede. Ik heb ook geen bepaalde voorkeur. In ieder geval wil ik niet vastzitten aan een repertoiregezelschap, dat voor jou be paalt wat je moet spelen. Ik kies graag zelf en zeg ook wel aanbiedingen af. Er zit een boeiende vrouwenrol in een film aan te komen, hoop ik. Het probleem is, dat we in Nederland wel goede regisseurs en technici hebben, maar onvoldoende bekwame filmscenario- en toneel schrijvers. Dat is met 'De Grens' ook zo tegengevallen. Ik had gedacht, dat Leon de Winter iets heel anders zou hebben gemaakt. Maar ik wil daar in het openbaar niet over praten, geluk kig heeft het publiek het ook meteen in de gaten als het gemanipuleerd wordt met liefdesscènes, die niet functioneel zijn in het verhaal." „Het is leuk om kritische reacties op je werk te krijgen. Die kmen vaak van jonge mensen, die zelf ook be wust in het leven staan. Dan denk ik vaak: göh, echt mensen, die wat voor stellen en dat is fijn. Het is niet leuk als je niet meer anoniem over straat kunt. Dan blijf je maar thuis en iso leer je je meer dan je lief is. Vooral Hans (haar levensgezel, red.) kan daar niet goed tegen, je kunt het ge geven, dat je herkend wordt, niet even afzetten. Dat gaat altijd maar door of je wilt of niet. Maar ik heb van het begin af geprobeerd om niet aan het beeld te beantwoorden, dat mensen door mijn rollen van mij heb ben. Ik ga ook bewust in tegen de be houdzucht van het publiek. Als ik een film met glamour achter de rug heb, wil ik liefst in de volgende een totaal andersoortig figuur laten zien." in Jessie te verplaatsen, betekent het, dat de gedachte over zelfdoding hen niet vreemd is. Ik speel haar bewust ingehouden van emotie, omdat ze een onvermogen heeft om zichzelf naar buiten te brengen. Ik heb een gecom pliceerde vrouw neer proberen te zet ten, die zich net iets bewuster is van zichzelf en anderen dan de gemiddel de mens en zeker meer dan die moe der met wie ze nooit ergens over heeft kunnen praten. Ze kan ook niet uit leggen wat het precies is, dat haar tot zelfmoord heeft doen besluiten." „Ze kan niet uitleggen, dat ze niet genoeg impulsen heeft om te willen blijven leven. Ze zegt steeds: Het zijn niet de toevallen, mamma. De epilep sie is maar een bijkomstigheid. Voor haar is het leven niet zinvol genoeg en haar moeder heeft haar te weinig te bieden. Die wil gewoon een ander soort dochter, waar ze mee over koetjes en kalfjs kan babbelen. Hun niveaus kloppen niet, omdat Jessie net wat meer intelligentie en inzicht heeft. Toch is het haar wens om haar laatste avond met haar moeder door te brengen, misschien in de hoop dat er toch wat kan veranderen. Dat ge beurt natuurlijk onvoldoende, omdat de moeder zich niet bewust is van haar beperkingen. Ze is gewoon ge lukkig als haar dochter het ook zou kunnen zijn. Doordat haar dochter het haar opdringt, wordt ze gedwon gen om na te denken, zoals iedereen dat op een gegeven moment toch moet, al wil hij het helemaal niet." Linda van Dyck: „Ik heb nog nooit eerder zoveel reacties gehad, het zijn er zelfs meer dan na 'Ademloos'. En allemaal zijn ze anders. De een is woedend, de ander verdrietig en weer een ander opgelucht. Iedereen be moeit er zich mee, omdat het onder werp kennelijk zo nabij ligt, dat iedereen denkt, dat het van hem is. Als je bewust leeft, hoort denken over zelfmoord er bij en is het ook niet zo ontzettend bedreigend. Aan de reac ties in de brieven merk je dat veel mensen geen uitlaatklep hebben. Het is ook geen fabeltje, dat mensen hun hele hebben en houden tegen een wildvreemde in de trein vertellen, omdat ze niemand anders hebben om tegen te praten. Gelukkig is negentig procent an de brieven voor mij waar devol, omdat ze alleen maar gaan over de mooie voorstelling, zonder odringerigheid." „Bij Sonja (Barend, red.) is het mis verstand ontstaan, dat Ann en ik na de voorstelling na zouden blijven om te praten. Maar dat is ondoenlijk. Je voelt je na afloop leeg en uitgezogen en kunt dan ook nog niet eens de functie aan om de warwinkel van ge dachten en gevoelens van anderen te gaan ordenen. Je moet je daarvoor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11