Retro over kunst en macht
Het andere hart
van Rotterdam
Mr
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Verbazend Indonesië
te kunst1
lMet het
loog op
morgen'
voortaan
zonder
columns
l/OENSPAG 6 FEBRUAR11985
T3Z PAGINA GIDS 2
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
NIEUW 'PLAN' IN BOUWKUNSTACADEMIE
i
jojo Swingband in Terneuzen
)uske en Wiske: Amoris van Amoras
Lucky Luke: The Daily Star
yuppie Happie: Studio Spo t
Boes
m
if
.OPLOSSING
|opera is een heel
Charmantmaar
Jantoor"
Hans Vonk, dirigent
\2 PAGINA GIDS 1
Van onze RTV-redactie
HILVERSUM - De vaste
columns in het NOS-ra-
dioprogramma 'Met het
oog op morgen' komen te
vervallen. Aanleiding
daarvoor is een conflict
met de zanger Robert
Long en de schrijver Jan
Wolkers. Van Long en
Wolkers werden al enige
tijd geen columns meer
uitgezonden.
„Het programma zat
duidelijk in een over
gangsfase," aldus een
woordvoerder van de
NOS. „Er werd nogal wat
geëxperimenteerd. Daar
hoorden ook de columns
bij die een tijd geleden
werden ingevoerd. Niet
iedereen vond dat idee
echter even geslaagd".
Tussen Robert Long en
presentator Ivo Niehe
ontstond een felle ruzie
nadat Niehe de plaats van
Berend Boudewijn had
ingenomen. Ook over de
bijdragen van schrijver
Jan Wolkers aan 'Met het
oog op morgen' ontstond
onenigheid. De NOS-pro-
grammaleiding vond
Wolkers' columns name
lijk veel te lang.
De programmamakers
hebben naar aanleiding
van deze conflicten beslo
ten ook maar de columns
te laten vervallen van
mr.M.Moszkowicz, Emma
Brunt, Johan Anthierens,
Adrie de Vries en Fred
van Leeuwen. De NOS
was zowiezo al niet erg
gelukkig met de opzet van
het programma en het
schrappen van de co
lumns kwam niet onver
wacht.
Roland van den Berghe: O
per A 1967-1984. Eindhoven:
XH, dagelijks 9 (za en zo 14)-
18 uur: Krabbendans: di-zo
j3-17 uur; Apollohuis, Ton-
«elresestraat 81, di-zo 14-18
uur en Galerie Op het He
melrijken, Hemelrijken 77,
dl-zo 14-18 uur. Tot 17 febr.
Apollo, 24 febr. Krabbedans
én 28 februari TH en Hemel
rijken.
Zo'n twintig zogeheten
participatieprojecten van
deze Belg zijn op vier plaat
sen in Eindhoven geëxpo
seerd. Een soort retrospec
tieve met de werkprocessen
van Van den Berghe (41) uit
Gent. Hij wordt gepresen
teerd in het verlengde van,
maar onafhankelijk van, de
traditie Heartfield, Staeck,
Broodthaers. Het publiek
wordt daarbij gehanteerd
als het verlengstuk van het
atelier; ze nemen deel (parti
ciperen) in het kunstwerk.
Collectieve werkstukken
met een maatschappij kritis-
he strekking.
In de hal van de th hangt
cen duidelijk voorbeeld. Een
bijna 100 vierkante meter
groot tapijt'; 10x10 magische
vierkanten met mannelijke
bomtekens (gekoppeld aan
de VS) en vrouwelijke y-te-
kens (gekoppeld aan Europa)
als symbooltekens, die de
strijd om de macht in deze
wereld moeten doorprikken.
Want daarmee is Van den
Berghe met name bezig: ont-
hullen van macht en hiërar
chie, verborgen in allerlei
apparaten en structuren. De
meeste kunstenaars verbeel
den die ook wel op hun schil
derijen, maar deze museum
kunst leunt tegen die
machtssystemen aan. Wan
neer grote kunstenaars als
Corbussier. Leger en Lurcat
tapijten gaan maken, heb
ben ze enkel oog voor vorm
en schoonheid, maar denken
niet na over het verschijnsel
tapijt. Philips, dat indertijd
letterlijk via de hand van
kunstenaar Hans Haaken,
een tapijt uitrolde voor de
sjah van Perzië had het be
ter begrepen, aldus Van den
Berghe.
Hij liet die stukken tapijt
vertrappen in New York en
zo participeerde het publiek
in zijn kunst; hangen er nu
voetstappen in de TH. Hij
voelt zich het dichtst staan
bij een kunstenaar als Roth-
ko met zijn kleurvelden van
fundamentele emoties. Sa
men met Jean Leering
I maakt hij een video, waarop
Namens minister Schoo
veegde de heer Van Gennip
ontwikkelingshulp, kunst en
economie op één hoop. Niet
zo verbazend bij de officiële
opening van de manifestatie
'Het verbazende Indonesië',
die tot 2 maart plaatsvindt in
de vijf vestigingen van De
Bijenkorf. Eerder had dit
concern soortgelijke activi
teiten rond Amerika, India,
Japan, Italië en China.
Het verbazende van Indo
nesië is, dat Nederland in de
loop der eeuwen heel wat
goederen uit dat gebied naar
Nederland heeft gehaald,
maar dat de kunst er relatief
nauwelijks aan te pas is ge
komen. De in Indonesië ge
boren Emile Crince le Roy
heeft voor dit bedrijf goede
ren van drie van de 13.000
eilanden, te weten Java, Bali
en Madoera, voor deze ver
koopexpositie naar Neder
land laten komen. Er zit wat
origineel goed - met name in
de potterie - bij, maar het
meeste is op basis van tradi
tionele kunstzinnige tradi
ties nü vervaardigd. Daarbij
zijn concessies gedaan aan
de zogeheten Europese
smaak. Met name tref je dat
aan bij de gebatikte kleding
stukken.
Wie Indonesië uit per
soonlijke ervaring kent, zal
mogelijk wat teleurgesteld
zijn. Desondanks blijven er
hele interessante zaken te
koop voor relatief lage prij
zen. Ambassadeur Waloejo
Soegito zei trots, dat het af
gelopen jaar de export naar
Nederland, buiten de olie
om, met 21% was toegeno
men. Over de intenties van
deze verbazing hoeft geen
misverstand te bestaan.
Maar tenslotte moeten kun
stenaars ook leven.
De naief-decoratieve
schilderijen met hun vertel
lende, landschappelijke tafe
relen, heel precieus gepen
seeld in de in 1960 door Arie
Smit opgerichte schilders
school in Penestanan, zijn
heel behoorlijk. Twee steen
houwersfamilies, die ge
werkt hebben aan de Boro-
te keur
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
budur, maken hele aanne
melijke beelden, die geba
seerd zijn op hun restaura
tie-ervaringen. Natuurlijk
ook wajangpoppen (de vier
soorten), maar die hebben
het karakter van massa-
werk. Dat geldt ook voor het
Balinees houtsnijwerk.
Spannend zijn de originele
(uit de zee opgedoken) Chi
nese potten (martavanen; zie
foto), waarvan ook goede re
plica's aanwezig zijn. Ook is
er mooi porselein vanuit de
Chinese invloed. Heel merk
waardig is eigenlijk dat er
geen sprake is van Neder
landse invloed of het zou
moeten zijn bij de oude hou
ten paneelfiguren van hui
zen en bedden, die ook ver
krijgbaar zijn. Uiteraard
sieraden uit Yogya en Bali
met het sierlijke filigrain en
typische ornamentiek.
Leren tassen, waarvan en
kele modellen geïnspireerd
werden door legertassen,
brengen ons bij de vermel
ding van het feit, dat onder
de collectie boeken over en
uit Indonesië op deze exposi
tie exemplaren zijn die in
dat land zelf verboden zijn
en zelfs verbrand werden.
Maar een kniesoor
etc.
Daarom lijkt het heel zinvol
als de Bijenkorf komend
jaar een manifestatie rond
Suriname (c.q. Caraibisch
gebied) brengt.
hij vertelt over zijn beweeg
redenen. Zo werkte hij enke
le weken in Vietnam met
krukken, die hij als gezond
mens hanteerde om de men
sen te laten reageren.
Deze
krukken gaf hij cadeau aan
de directeur van een zieken
huis van Hanoi, dat door de
Amerikanen met Kerstmis
werd plat gegooid. Een me
thode die discutabel is.
Relicten daarvan zijn nu
te zien in de Hemelrijken,
waar ook 'bemmeldingen'
e.d. op de vloer liggen. In het
Apollohuis is zijn recente
'Droom over de Bloemenka-
mer van Theo van Doesburg'
te zien naast 'Negen inkor-
rekt geknipte voorpanden
van een vrij gezellen vest' en
nog een aantal objecten. In
de Krabbedans is onder
meer te zien zijn 'Study for
VARA: 7.00 Nws. 7.06 De wekker
radio (7.06 en 8.11 Dingen van de
dag. 7.30, 8.00 en 8.30 Nws). 9.30
Nws. 9.33 Hoor Haar! 10.30 Nws.
10.33 Leef-tijd-genoeg. 11.30 Nws,
11.33 Radioweekblad (12.36 Dingen
van de dag. Overh.voorl.12.16 We
tenschapsbeleid. 12.26 Mededel.
voor land- en tuinbouw. 12.30,13.00
en 13.30 Nws). 14.00 De Schuurpa
pier vanuit Diergaarde Blij dorp.
14.30 Nws. 14.33 Wel en wee. 15.00
Leef-tijd-genoeg. 15.30 Nws. 15.33
Het zout in de pap-magazine. 16.00
Hartzeer (18), hoorspel. NOS: 1630
Nws. 16.33 NOS-Ombudsman. 17JJ
Nws. EO: 17.36 Tijdsein. NOS: 18J»
Nws. 18.10 Meer over minder. EO:
19.30 Het arendsnest (ronduit). 20.00
Nws. 20.03 Licht en uitzicht. 20.40
De Bijbel open. 21.05 De zaak Eicn-
mann (6). 21.30 EO-Metterdaa
hulpverlening. 21.32 De open cirkel
22.00 De EO in de regio. 22.30 N«J
22.35 De schoolagenda. 22.50 ZicW
op Israël. 23.10 Theologische ver
kenningen. 23.30 Kayen Rasja (w
is hoop). 23.45 Iyi Haberler (Goea
nieuws).
EO: 7.03 Ronduit music-time. 9JJ
Gospelsound. 10.03 Muziek ipJ
11.03 Country trail. VPRO: 12.03 H
wilde wereld. 15.03 Ronfloiul®
met Jacques Plafond. NOS: ljg
De Nationale Hitparade. NOj
18.04 De avondspits. VPRO: W
Gonzo Radio. 20.03 The John
Show. 21.02 Frontlijn. 22.30 DJ
Concert: The Fall. 23.02 Heart
lands.
NCRV: 7.00 Het levende woord.X»
Preludium. 8.00 Nws. 8.02 P^og
overz. 8.05 Platennws. 8.45
Deum Laudamus. 9.15 Onder
hoogtezon. 10.00 Kamermuz. un
Barok: Sonates van Muff at Uj
10.30 Orkestpalet. Noordelijk
harm. Ork. 12.00 De soloconcer«M
van Haydn (12). 12.30 Promenao*
Muziek van Sousa. 13.00 Nws. I* j
NCRV Vocaal ensemble. 13.30 K-
korgelconcert door Charles v»o
AVRO: 14.00 Telefoonnummer^
39211-39411. 15.30 Puur culUT
15.40 Affiche 4. 15.45 Muziek^
ter: Fragmenten uit 'De Zigeun
baron' van Strauss jr. 16.30
Hagen Kwartet. 17.50 Ameling
ders. Elly Ameling, zang en 1*-!
van Dijk, piano. 18.00 Nws, j u
Affiche 4. 18.07 Plaatgraag- JJj
Puur cultuur. 19.15 Rauwkost-1
Drie weken van Holst. 22.15 N1
landse muz. van Matthijs Vern».
len. 23.15 Over boeken. 23.45 w
met poëzie.
NOS: 9.03 NOS-sportief. 9.25 1
terstanden. TELEAC: 9.30 Fou» I
me II (47). RVU: 10.00 RVU Taa"J
view. AVRO-VARA: 10.30-y I
Schoolradio. IKON: 18.05 Kwar'
PP: 18.20 Uitz. van de EVP-
RKK: 18.30 Uit de grond van I™;, I
hart. NOS: 19.00 Nieuws voor"
tenlanders. (19.00 Turks. 19.10
bers. 19.20 Marokkaans-Ara" -j
19.30 Spaans). Feduco-NOS:
Medelanders Nederlanders.
Portugezen.
CAPTAIN Hatcher die
25.000 objecten borg uit een
Aiatisch wrak dat sedert
1645 in de Zuid-Chinese Zee
ligt, brengt op 14 februari
zijn privé-aandeel Chinees
late Ming-porselein onder de
hamer bij Christies Amster
dam. Kijken: 9, 10, 11, 12 en
■13 februari van 10-16 uur.
LEONARDO da Vinci's te
keningen voor het Laatste
Avondmaal zijn tot 3 maart
te zien in het Rijksmuseum
te Amsterdam. Deze op ge-
tallen-symboliek gebaseerde
werktekeningen geven een
boeiend beeld van Leonar
do's specifieke manier van
werken. De vereniging
OKW-Breda organiseert op
16 februari een excursie
daarheen (inl. 076-650431).
KIJKSCHUUR in Acquoy
(bij Leerdam), afgelopen zo
mer in het nieuws met 'Beel
den langs de Linge', toont tot
24 maart uitsluitend op zon
dagen (behalve 17 febr.) tus
sen 13-17 uur werk geïnspi
reerd door de natuur vanuit
verschillende 'richtingen',
met artiesten als Buisman,
Kuypers, Van Munster, Ko-
ningsbruggen, Rajlich, Ben-
ner, Brands, Ouburg, Roos-
kens, Van Velde, Struycken,
Dieleman, Schierbeek etc.
JOYCE Bloem, keramische
beelden, Hermine Lewis-
zong, transformaties en Ger-
da Spierenburg, batik,
maakten een boeiende ten
toonstelling met een link
naar Indonesië in galerie
Pédjeshof, Lottumseweg 24,
Grubbenvorst (bij Venlo)
van Marijke Raaymakers
(voorheen galerie in Drim-
melen). Open op do 10-12, za
12-18 en zo 12-18 uur. Tot 25
februari.
the Great Seal' met gevleu
gelde kaarsen en het Fabio-
laproject dat in 1983 in Arn-
hem's Gele Rijder in premiè
re ging.
Er is nog een vijfde plaats,
waar iets gaat gebeuren.
Van den Berghe, die ook
stofontwerper is (werkte o.a.
bij De Ploeg) brengt op 9 fe
bruari in De Fabriek (Baars-
straat 38) via Colette van
Landuyt de door hem ont
worpen lentemodecollectie
The New Eve, gebaseerd op
het 100-biljet. Daarbij
wordt het publiek wel be
trokken; het mag op muziek
van Skriabin zelf de stof
inkleuren, waarna het ge
kocht kan worden. Dat is
dan het enige moment waar
op er werkelijk sprake is van
participatie; op de andere lo-
katies zijn de objecten muse
aal geworden en derhalve
ingepast in het systeem
waartegen Van den Berghe
zich afzet.
Woonbomencomplex van Piet Blom, waarin boven de
Blaak de Academie van Bouwkunst werd geopend. - foto plan
Van onze kunstredactie
'ROTTERDAM IS uit de wederopbouw te voorschijn gekomen
als een inmense grote stad zonder bijbehorende dwaasheden zo
als daar zijn: Are de Triomphe, Walletjes, Palais de Justice,
Leidseplein en al die duizenden rariteiten die een stad vermen
selijken.' Dat schrijft architect Piet Blom in het hernieuwde
maandblad voor ontwerp en omgeving Plan, dat officieel ten
doop werd gehouden in 'zijn' nieuwe Academie van Bouwkunst,
dezer dagen door minister Deetman voor geopend verklaard.
Wie vanuit het zuiden met de trein Rotterdam binnenkomt,
ziet dat wonderlijke spel van architectonische bouwwerken bij
en over de Blaak. Behalve de Pompidou-achtige bibliotheek en
de Rotterdamse 'schreierstoren' (aldus Blom) valt daarbij voor
al op het 'woonbomencomplex'. Wat Blom ooit in Helmond be
gon, is hier heel functioneel en speels-emotioneel toegepast om
opgewekte verbindingslijnen te leggen in een stoere stad. De
moeite waard om daarvoor op een mooie dag een trein over te
blijven.
In de kubussen die boven de Blaak zweven, is nu de Academie
van Bouwkunst ondergebracht. Tot 9 februari omlijst met een
heel boeiend en veelzijdig programma over architectuur en on
derwijs. Tevens werd binnen dit kader ook de tentoonstelling
van de Italiaanse bouwmeester Aldo Rossi geopend, die over en
kele maanden, na Groningen, in Breda's Beyerd te zien zal zij n.
Wie meer over dit programma wil weten, kan bellen 010-130554.
De academie is opgenomen in een doolhof van winkeltjes en
wooneenheden. Een wat popperige gezelligheid in grij ze stenen
en pasteltinten. Alle lijnen zijn kort gehouden en maken juist
die wendingen die je niet verwacht, zodat je er bewust moet le
ven. Niets ligt voor de hand en je moet goed nadenken als je er
gens wilf of moet komen. Ook het auditorium van de academie,
waarin toch zo'n 130 mensen gaan, lijkt een ruimte die je in de
handpalm kunt vatten.
Binnen de raamloze geslotenheid van dit veelkantige verblijf,
met zoemende motoren op de achtergrond die het daar binnen
kunstmatig leefbaar moeten houden, werd Planmatig gefiloso
feerd over het hernieuwde tijdschrift. Aan de basis lijkt gewoon
een ordinaire uitgeversrel te liggen, maar van de nood werd een
deugd gemaakt. Plan is daarmee, zo werd beweed, het langstle
vende tijdschrift op dit gebied.
De zestiende jaargang is begonnen. Het nieuwe colophon
meldt o.a. dat Plan wil begeleiden en richting geven aan het
denken over vormgeving en de totstandkoming van het ruimte
lijke milieu. En daarvoor interesseren zich momenteel heel wat
meer mensen dan die tot de strenge discipline van de architec
tuur behoren. Duidelijk wodt gezegd: „De harde alledaagse
bouwpraktijk stelt ijzeren wetten aan de vrije beroepsbeharti-
ging waar tegenover alleen rechtlijnige belangenbehartiging en
directe actie verlichting kunnen brengen. Daarin kan Plan geen
factor van betekenis zijn."
Wat dan wel? Dit eerste nummer besteedt onder meer aan
dacht aan onderwijs aan academies van bouwkunst. Architec
tuur en Paarden (Rossi)drie interviews met architecten in ver
schillende perioden afgestudeerd en cultuur- en maatschappij
vakken en het architectuuronderwijs.
De academie is gevestigd dichtbij het gebouw dat onlangs is
aangewezen het Nederlands architectuurmuseum te worden.
(Gemeentebibliotheek aan de Nieuwe Markt). Samen met de
nieuwbouw rond de Oude Haven ontstaat hier iets bijzonders in
het hart van Rotterdam. In Plan wordt deze ontwikkeling als
volgt gekarakteriseerd: „In plaats van het beeld van een histo
risch nu eenmaal zo gegroeide stad komt het beeld van architec-
tenoeuvres die elkaar staan te verdringen als op een slecht inge
richte tentoonstelling in een architectuurmuseum".
GOES
Grand Theater - 20 u.
Ghostbusters, a.l.
MIDDELBURG
Meccano - 20.30 u.
Drama della Gelosia.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Gremlins, a.l.
20 u. The woman in red, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u
The big chili, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Tightrope, 16 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Rex-Club - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The terminator.
Metro II - 12, 14, 16,18,20
en 22 u. Savage streets.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Story of O, deel 2.
Rubens 14 30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama-
deus.
Sinjoor - 12,14,16,18,20 en
22 u. Gremlins.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Amityville- 3D.
Quellinl - 12,14,16,18,20
en 22 u. the never ending story
Quellin II - 12, 14, 16,18 u.
Ned. versie en 20 en 22 u. Engel
se versie van Robin Hood
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u Les ripoux.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Police academy.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Double trouble
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Blade violent.
Ambassades - 12,14.20,
16,45,19.10 en 21.30 u. Firestar-
ter.
Brabo - 12,14,16,18, 20en
22 u. Maria's lovers.
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. La 7eme cible
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u Top secret.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Joyeuses paques.
22.30 u. Broadway Danny Rose.
Gulden Vlies 3
14.30, 20 en 22.30 u. Ghostbus
ters.
Memling
14.30 en 20 u. The killing fields.
Rembrandt
14.30 u The never ending story.
20 u. Lucretia Borgia.
GENT
Decascoop - 15en17.30u.
Robin Hood.
15,17 30 en 20 u. The karate kid.
15,17.30 en 20 u. Ghostbusters.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Grem
lins.
17.30, 20 en 22.30 u The natu
ral.
15,17.30 en 20 u. Waar je binnen
kwam, hebben we je niet zien
buitengaan.
15,17,30, 20 en 22.30 u. Cotton
Club.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Rumble
fish.
15 uEnter the dragon
22.30 u Under the volcano
20 en 22.30 u. De illusionist.
15,17.30 en 20 u. De wraak van
de pluimenslang.
22 30 u. Educating Rita.
22.30 u. The big chili.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Tightro
pe.
22.30 u. Hara Kiri.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Gebro
ken spiegels.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Red
dawn.
22.30 u. Touched.
Century 14 en 16 u. De ba
by smurf.
18 en 21 u. Texx.
Calypso 1 15,17.30 en 20
u. Police academy.
22.30 u Taxi driver.
Calyposo2 15 en 20 u.
Greystoke.
17.30 en 22.30 u. Rope.
Calypso 3 15 en 17.30 u.
Ghostbusters.
20 u. The man who knew too
much.
22.30 u Querelle
Majestic 14,16 en 18 u.
The never ending story.
14,16,18, 20 u. Purple rain.
22 u. Endless love.
20 en 22 u. Broadway Danny Ro
se.
Capitole - 14,17 en 20 u.
Amadeus.
Studio Skoop - 20 u. Rebel
lion.
22.30 u. Fame.
Rex - 14,16,18, 20 en 22 u.
Nana.
exposities
MIDDELBURG
De Vleeshal, Markt Exposi
tie getiteld 'Remnants of the Miss
General Idea Pavillion in de
Vleeshal' Geop, di. t/m za. 13-
17 u. zo. 14-17 u. (t/m 10 febr
TERNEUZEN
Stadhuis - Aquarellen en
gouaches van Liesbeth de Jon
ge. Geop. dag. tijd. kantooruren
(tot 16 febr).
VLISSINGEN
Galerie Marquis - Werken
van P Andrea, M. Fuif, J. Henne-
man, D. de Jonge, H. Koopman,
B. Levy, E. de Nie, W. Nobbe, R.
Rooymans, J Vanriet e.a. Geop.
woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo.
14-17 u.
SINT NIKLAAS
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'.
Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo.
10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart).
IJZENDIJKE
Streekmuseum Expositie
getiteld '40 jaar bevrijding'. Ge
op. ma. t/m vrij. 10-12 u. en
13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u.
(tot 30 sept.).
Humor, swing en extase. Deze
drie ingrediënten worden zon
dagmiddag 10 februari aan de
jazzliefhebbers voorgescho
teld door de Jojo Swingband
uit Breda.
Dit jazzorkest verzorgt dan
een concert in de serie lente
concerten van de stichtng
Jazzclub Zeeuwsch-Vlaande
ren in samenwerking met
Porgy and Bess, de lokatie
waar al deze evenementen
plaats vinden.
De JoJo Swingband werd
opgericht in 1981 en speelt in
de stijl van de kleinere swin
gorkesten uit de jaren dertig.
Het repertoire is opgebouwd
uit oude klassieke meester
stukken, van bijvoorbeeld
Count Basie, Lionel Hampton
en Lester Young. De indivi
duele kwaliteit van de muzi
kanten staat borg voor een
perfecte uitvoering van deze
vorm van jazz. Aan de wieg
van deze formatie stond nie
mand minder dan de multi-in-
strumentalist Joep Peeters.
Verder bestaat de band uitS
Joop Hendriks op tenor-sax-:
Harry Kanters op piano, PeteP)
Kanters op gitaar, John Rij-:
nen op contrabas en de alsi
twee druppels water op Pierrd;
Kartner lijkende Jan Willetf
van Zwol die het slagwerk
voor zijn rekening neemt. Hef
concert begint om 15.00 uur.
V-A.
%r\. y_/\
PrA 'O,
XT},-
J&M
Q TM Wilms 2a w raymake«s ev
•u0Aoqs>iuii 's;ipa
dCids^aojq 's^qoaa uibbj 'ubui uba jbb
's;ipaj ueoips 'jbb;iS tub^jooa 'doou^aq^
-ubui 's^qoaa imjo;rtB 'ujbb;ubi 'S^uii sbj»*