Retro over kunst en macht Het andere hart van Rotterdam Mr ONTDEK DE VERSCHILLEN Verbazend Indonesië te kunst1 lMet het loog op morgen' voortaan zonder columns l/OENSPAG 6 FEBRUAR11985 T3Z PAGINA GIDS 2 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 NIEUW 'PLAN' IN BOUWKUNSTACADEMIE i jojo Swingband in Terneuzen )uske en Wiske: Amoris van Amoras Lucky Luke: The Daily Star yuppie Happie: Studio Spo t Boes m if .OPLOSSING |opera is een heel Charmantmaar Jantoor" Hans Vonk, dirigent \2 PAGINA GIDS 1 Van onze RTV-redactie HILVERSUM - De vaste columns in het NOS-ra- dioprogramma 'Met het oog op morgen' komen te vervallen. Aanleiding daarvoor is een conflict met de zanger Robert Long en de schrijver Jan Wolkers. Van Long en Wolkers werden al enige tijd geen columns meer uitgezonden. „Het programma zat duidelijk in een over gangsfase," aldus een woordvoerder van de NOS. „Er werd nogal wat geëxperimenteerd. Daar hoorden ook de columns bij die een tijd geleden werden ingevoerd. Niet iedereen vond dat idee echter even geslaagd". Tussen Robert Long en presentator Ivo Niehe ontstond een felle ruzie nadat Niehe de plaats van Berend Boudewijn had ingenomen. Ook over de bijdragen van schrijver Jan Wolkers aan 'Met het oog op morgen' ontstond onenigheid. De NOS-pro- grammaleiding vond Wolkers' columns name lijk veel te lang. De programmamakers hebben naar aanleiding van deze conflicten beslo ten ook maar de columns te laten vervallen van mr.M.Moszkowicz, Emma Brunt, Johan Anthierens, Adrie de Vries en Fred van Leeuwen. De NOS was zowiezo al niet erg gelukkig met de opzet van het programma en het schrappen van de co lumns kwam niet onver wacht. Roland van den Berghe: O per A 1967-1984. Eindhoven: XH, dagelijks 9 (za en zo 14)- 18 uur: Krabbendans: di-zo j3-17 uur; Apollohuis, Ton- «elresestraat 81, di-zo 14-18 uur en Galerie Op het He melrijken, Hemelrijken 77, dl-zo 14-18 uur. Tot 17 febr. Apollo, 24 febr. Krabbedans én 28 februari TH en Hemel rijken. Zo'n twintig zogeheten participatieprojecten van deze Belg zijn op vier plaat sen in Eindhoven geëxpo seerd. Een soort retrospec tieve met de werkprocessen van Van den Berghe (41) uit Gent. Hij wordt gepresen teerd in het verlengde van, maar onafhankelijk van, de traditie Heartfield, Staeck, Broodthaers. Het publiek wordt daarbij gehanteerd als het verlengstuk van het atelier; ze nemen deel (parti ciperen) in het kunstwerk. Collectieve werkstukken met een maatschappij kritis- he strekking. In de hal van de th hangt cen duidelijk voorbeeld. Een bijna 100 vierkante meter groot tapijt'; 10x10 magische vierkanten met mannelijke bomtekens (gekoppeld aan de VS) en vrouwelijke y-te- kens (gekoppeld aan Europa) als symbooltekens, die de strijd om de macht in deze wereld moeten doorprikken. Want daarmee is Van den Berghe met name bezig: ont- hullen van macht en hiërar chie, verborgen in allerlei apparaten en structuren. De meeste kunstenaars verbeel den die ook wel op hun schil derijen, maar deze museum kunst leunt tegen die machtssystemen aan. Wan neer grote kunstenaars als Corbussier. Leger en Lurcat tapijten gaan maken, heb ben ze enkel oog voor vorm en schoonheid, maar denken niet na over het verschijnsel tapijt. Philips, dat indertijd letterlijk via de hand van kunstenaar Hans Haaken, een tapijt uitrolde voor de sjah van Perzië had het be ter begrepen, aldus Van den Berghe. Hij liet die stukken tapijt vertrappen in New York en zo participeerde het publiek in zijn kunst; hangen er nu voetstappen in de TH. Hij voelt zich het dichtst staan bij een kunstenaar als Roth- ko met zijn kleurvelden van fundamentele emoties. Sa men met Jean Leering I maakt hij een video, waarop Namens minister Schoo veegde de heer Van Gennip ontwikkelingshulp, kunst en economie op één hoop. Niet zo verbazend bij de officiële opening van de manifestatie 'Het verbazende Indonesië', die tot 2 maart plaatsvindt in de vijf vestigingen van De Bijenkorf. Eerder had dit concern soortgelijke activi teiten rond Amerika, India, Japan, Italië en China. Het verbazende van Indo nesië is, dat Nederland in de loop der eeuwen heel wat goederen uit dat gebied naar Nederland heeft gehaald, maar dat de kunst er relatief nauwelijks aan te pas is ge komen. De in Indonesië ge boren Emile Crince le Roy heeft voor dit bedrijf goede ren van drie van de 13.000 eilanden, te weten Java, Bali en Madoera, voor deze ver koopexpositie naar Neder land laten komen. Er zit wat origineel goed - met name in de potterie - bij, maar het meeste is op basis van tradi tionele kunstzinnige tradi ties nü vervaardigd. Daarbij zijn concessies gedaan aan de zogeheten Europese smaak. Met name tref je dat aan bij de gebatikte kleding stukken. Wie Indonesië uit per soonlijke ervaring kent, zal mogelijk wat teleurgesteld zijn. Desondanks blijven er hele interessante zaken te koop voor relatief lage prij zen. Ambassadeur Waloejo Soegito zei trots, dat het af gelopen jaar de export naar Nederland, buiten de olie om, met 21% was toegeno men. Over de intenties van deze verbazing hoeft geen misverstand te bestaan. Maar tenslotte moeten kun stenaars ook leven. De naief-decoratieve schilderijen met hun vertel lende, landschappelijke tafe relen, heel precieus gepen seeld in de in 1960 door Arie Smit opgerichte schilders school in Penestanan, zijn heel behoorlijk. Twee steen houwersfamilies, die ge werkt hebben aan de Boro- te keur tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS budur, maken hele aanne melijke beelden, die geba seerd zijn op hun restaura tie-ervaringen. Natuurlijk ook wajangpoppen (de vier soorten), maar die hebben het karakter van massa- werk. Dat geldt ook voor het Balinees houtsnijwerk. Spannend zijn de originele (uit de zee opgedoken) Chi nese potten (martavanen; zie foto), waarvan ook goede re plica's aanwezig zijn. Ook is er mooi porselein vanuit de Chinese invloed. Heel merk waardig is eigenlijk dat er geen sprake is van Neder landse invloed of het zou moeten zijn bij de oude hou ten paneelfiguren van hui zen en bedden, die ook ver krijgbaar zijn. Uiteraard sieraden uit Yogya en Bali met het sierlijke filigrain en typische ornamentiek. Leren tassen, waarvan en kele modellen geïnspireerd werden door legertassen, brengen ons bij de vermel ding van het feit, dat onder de collectie boeken over en uit Indonesië op deze exposi tie exemplaren zijn die in dat land zelf verboden zijn en zelfs verbrand werden. Maar een kniesoor etc. Daarom lijkt het heel zinvol als de Bijenkorf komend jaar een manifestatie rond Suriname (c.q. Caraibisch gebied) brengt. hij vertelt over zijn beweeg redenen. Zo werkte hij enke le weken in Vietnam met krukken, die hij als gezond mens hanteerde om de men sen te laten reageren. Deze krukken gaf hij cadeau aan de directeur van een zieken huis van Hanoi, dat door de Amerikanen met Kerstmis werd plat gegooid. Een me thode die discutabel is. Relicten daarvan zijn nu te zien in de Hemelrijken, waar ook 'bemmeldingen' e.d. op de vloer liggen. In het Apollohuis is zijn recente 'Droom over de Bloemenka- mer van Theo van Doesburg' te zien naast 'Negen inkor- rekt geknipte voorpanden van een vrij gezellen vest' en nog een aantal objecten. In de Krabbedans is onder meer te zien zijn 'Study for VARA: 7.00 Nws. 7.06 De wekker radio (7.06 en 8.11 Dingen van de dag. 7.30, 8.00 en 8.30 Nws). 9.30 Nws. 9.33 Hoor Haar! 10.30 Nws. 10.33 Leef-tijd-genoeg. 11.30 Nws, 11.33 Radioweekblad (12.36 Dingen van de dag. Overh.voorl.12.16 We tenschapsbeleid. 12.26 Mededel. voor land- en tuinbouw. 12.30,13.00 en 13.30 Nws). 14.00 De Schuurpa pier vanuit Diergaarde Blij dorp. 14.30 Nws. 14.33 Wel en wee. 15.00 Leef-tijd-genoeg. 15.30 Nws. 15.33 Het zout in de pap-magazine. 16.00 Hartzeer (18), hoorspel. NOS: 1630 Nws. 16.33 NOS-Ombudsman. 17JJ Nws. EO: 17.36 Tijdsein. NOS: 18J» Nws. 18.10 Meer over minder. EO: 19.30 Het arendsnest (ronduit). 20.00 Nws. 20.03 Licht en uitzicht. 20.40 De Bijbel open. 21.05 De zaak Eicn- mann (6). 21.30 EO-Metterdaa hulpverlening. 21.32 De open cirkel 22.00 De EO in de regio. 22.30 N«J 22.35 De schoolagenda. 22.50 ZicW op Israël. 23.10 Theologische ver kenningen. 23.30 Kayen Rasja (w is hoop). 23.45 Iyi Haberler (Goea nieuws). EO: 7.03 Ronduit music-time. 9JJ Gospelsound. 10.03 Muziek ipJ 11.03 Country trail. VPRO: 12.03 H wilde wereld. 15.03 Ronfloiul® met Jacques Plafond. NOS: ljg De Nationale Hitparade. NOj 18.04 De avondspits. VPRO: W Gonzo Radio. 20.03 The John Show. 21.02 Frontlijn. 22.30 DJ Concert: The Fall. 23.02 Heart lands. NCRV: 7.00 Het levende woord.X» Preludium. 8.00 Nws. 8.02 P^og overz. 8.05 Platennws. 8.45 Deum Laudamus. 9.15 Onder hoogtezon. 10.00 Kamermuz. un Barok: Sonates van Muff at Uj 10.30 Orkestpalet. Noordelijk harm. Ork. 12.00 De soloconcer«M van Haydn (12). 12.30 Promenao* Muziek van Sousa. 13.00 Nws. I* j NCRV Vocaal ensemble. 13.30 K- korgelconcert door Charles v»o AVRO: 14.00 Telefoonnummer^ 39211-39411. 15.30 Puur culUT 15.40 Affiche 4. 15.45 Muziek^ ter: Fragmenten uit 'De Zigeun baron' van Strauss jr. 16.30 Hagen Kwartet. 17.50 Ameling ders. Elly Ameling, zang en 1*-! van Dijk, piano. 18.00 Nws, j u Affiche 4. 18.07 Plaatgraag- JJj Puur cultuur. 19.15 Rauwkost-1 Drie weken van Holst. 22.15 N1 landse muz. van Matthijs Vern». len. 23.15 Over boeken. 23.45 w met poëzie. NOS: 9.03 NOS-sportief. 9.25 1 terstanden. TELEAC: 9.30 Fou» I me II (47). RVU: 10.00 RVU Taa"J view. AVRO-VARA: 10.30-y I Schoolradio. IKON: 18.05 Kwar' PP: 18.20 Uitz. van de EVP- RKK: 18.30 Uit de grond van I™;, I hart. NOS: 19.00 Nieuws voor" tenlanders. (19.00 Turks. 19.10 bers. 19.20 Marokkaans-Ara" -j 19.30 Spaans). Feduco-NOS: Medelanders Nederlanders. Portugezen. CAPTAIN Hatcher die 25.000 objecten borg uit een Aiatisch wrak dat sedert 1645 in de Zuid-Chinese Zee ligt, brengt op 14 februari zijn privé-aandeel Chinees late Ming-porselein onder de hamer bij Christies Amster dam. Kijken: 9, 10, 11, 12 en ■13 februari van 10-16 uur. LEONARDO da Vinci's te keningen voor het Laatste Avondmaal zijn tot 3 maart te zien in het Rijksmuseum te Amsterdam. Deze op ge- tallen-symboliek gebaseerde werktekeningen geven een boeiend beeld van Leonar do's specifieke manier van werken. De vereniging OKW-Breda organiseert op 16 februari een excursie daarheen (inl. 076-650431). KIJKSCHUUR in Acquoy (bij Leerdam), afgelopen zo mer in het nieuws met 'Beel den langs de Linge', toont tot 24 maart uitsluitend op zon dagen (behalve 17 febr.) tus sen 13-17 uur werk geïnspi reerd door de natuur vanuit verschillende 'richtingen', met artiesten als Buisman, Kuypers, Van Munster, Ko- ningsbruggen, Rajlich, Ben- ner, Brands, Ouburg, Roos- kens, Van Velde, Struycken, Dieleman, Schierbeek etc. JOYCE Bloem, keramische beelden, Hermine Lewis- zong, transformaties en Ger- da Spierenburg, batik, maakten een boeiende ten toonstelling met een link naar Indonesië in galerie Pédjeshof, Lottumseweg 24, Grubbenvorst (bij Venlo) van Marijke Raaymakers (voorheen galerie in Drim- melen). Open op do 10-12, za 12-18 en zo 12-18 uur. Tot 25 februari. the Great Seal' met gevleu gelde kaarsen en het Fabio- laproject dat in 1983 in Arn- hem's Gele Rijder in premiè re ging. Er is nog een vijfde plaats, waar iets gaat gebeuren. Van den Berghe, die ook stofontwerper is (werkte o.a. bij De Ploeg) brengt op 9 fe bruari in De Fabriek (Baars- straat 38) via Colette van Landuyt de door hem ont worpen lentemodecollectie The New Eve, gebaseerd op het 100-biljet. Daarbij wordt het publiek wel be trokken; het mag op muziek van Skriabin zelf de stof inkleuren, waarna het ge kocht kan worden. Dat is dan het enige moment waar op er werkelijk sprake is van participatie; op de andere lo- katies zijn de objecten muse aal geworden en derhalve ingepast in het systeem waartegen Van den Berghe zich afzet. Woonbomencomplex van Piet Blom, waarin boven de Blaak de Academie van Bouwkunst werd geopend. - foto plan Van onze kunstredactie 'ROTTERDAM IS uit de wederopbouw te voorschijn gekomen als een inmense grote stad zonder bijbehorende dwaasheden zo als daar zijn: Are de Triomphe, Walletjes, Palais de Justice, Leidseplein en al die duizenden rariteiten die een stad vermen selijken.' Dat schrijft architect Piet Blom in het hernieuwde maandblad voor ontwerp en omgeving Plan, dat officieel ten doop werd gehouden in 'zijn' nieuwe Academie van Bouwkunst, dezer dagen door minister Deetman voor geopend verklaard. Wie vanuit het zuiden met de trein Rotterdam binnenkomt, ziet dat wonderlijke spel van architectonische bouwwerken bij en over de Blaak. Behalve de Pompidou-achtige bibliotheek en de Rotterdamse 'schreierstoren' (aldus Blom) valt daarbij voor al op het 'woonbomencomplex'. Wat Blom ooit in Helmond be gon, is hier heel functioneel en speels-emotioneel toegepast om opgewekte verbindingslijnen te leggen in een stoere stad. De moeite waard om daarvoor op een mooie dag een trein over te blijven. In de kubussen die boven de Blaak zweven, is nu de Academie van Bouwkunst ondergebracht. Tot 9 februari omlijst met een heel boeiend en veelzijdig programma over architectuur en on derwijs. Tevens werd binnen dit kader ook de tentoonstelling van de Italiaanse bouwmeester Aldo Rossi geopend, die over en kele maanden, na Groningen, in Breda's Beyerd te zien zal zij n. Wie meer over dit programma wil weten, kan bellen 010-130554. De academie is opgenomen in een doolhof van winkeltjes en wooneenheden. Een wat popperige gezelligheid in grij ze stenen en pasteltinten. Alle lijnen zijn kort gehouden en maken juist die wendingen die je niet verwacht, zodat je er bewust moet le ven. Niets ligt voor de hand en je moet goed nadenken als je er gens wilf of moet komen. Ook het auditorium van de academie, waarin toch zo'n 130 mensen gaan, lijkt een ruimte die je in de handpalm kunt vatten. Binnen de raamloze geslotenheid van dit veelkantige verblijf, met zoemende motoren op de achtergrond die het daar binnen kunstmatig leefbaar moeten houden, werd Planmatig gefiloso feerd over het hernieuwde tijdschrift. Aan de basis lijkt gewoon een ordinaire uitgeversrel te liggen, maar van de nood werd een deugd gemaakt. Plan is daarmee, zo werd beweed, het langstle vende tijdschrift op dit gebied. De zestiende jaargang is begonnen. Het nieuwe colophon meldt o.a. dat Plan wil begeleiden en richting geven aan het denken over vormgeving en de totstandkoming van het ruimte lijke milieu. En daarvoor interesseren zich momenteel heel wat meer mensen dan die tot de strenge discipline van de architec tuur behoren. Duidelijk wodt gezegd: „De harde alledaagse bouwpraktijk stelt ijzeren wetten aan de vrije beroepsbeharti- ging waar tegenover alleen rechtlijnige belangenbehartiging en directe actie verlichting kunnen brengen. Daarin kan Plan geen factor van betekenis zijn." Wat dan wel? Dit eerste nummer besteedt onder meer aan dacht aan onderwijs aan academies van bouwkunst. Architec tuur en Paarden (Rossi)drie interviews met architecten in ver schillende perioden afgestudeerd en cultuur- en maatschappij vakken en het architectuuronderwijs. De academie is gevestigd dichtbij het gebouw dat onlangs is aangewezen het Nederlands architectuurmuseum te worden. (Gemeentebibliotheek aan de Nieuwe Markt). Samen met de nieuwbouw rond de Oude Haven ontstaat hier iets bijzonders in het hart van Rotterdam. In Plan wordt deze ontwikkeling als volgt gekarakteriseerd: „In plaats van het beeld van een histo risch nu eenmaal zo gegroeide stad komt het beeld van architec- tenoeuvres die elkaar staan te verdringen als op een slecht inge richte tentoonstelling in een architectuurmuseum". GOES Grand Theater - 20 u. Ghostbusters, a.l. MIDDELBURG Meccano - 20.30 u. Drama della Gelosia. TERNEUZEN Luxor 20 u. Gremlins, a.l. 20 u. The woman in red, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u The big chili, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Tightrope, 16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The terminator. Metro II - 12, 14, 16,18,20 en 22 u. Savage streets. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Story of O, deel 2. Rubens 14 30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama- deus. Sinjoor - 12,14,16,18,20 en 22 u. Gremlins. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Amityville- 3D. Quellinl - 12,14,16,18,20 en 22 u. the never ending story Quellin II - 12, 14, 16,18 u. Ned. versie en 20 en 22 u. Engel se versie van Robin Hood Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u Les ripoux. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Double trouble Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Blade violent. Ambassades - 12,14.20, 16,45,19.10 en 21.30 u. Firestar- ter. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u. Maria's lovers. Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. La 7eme cible Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u Top secret. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Joyeuses paques. 22.30 u. Broadway Danny Rose. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Ghostbus ters. Memling 14.30 en 20 u. The killing fields. Rembrandt 14.30 u The never ending story. 20 u. Lucretia Borgia. GENT Decascoop - 15en17.30u. Robin Hood. 15,17 30 en 20 u. The karate kid. 15,17.30 en 20 u. Ghostbusters. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Grem lins. 17.30, 20 en 22.30 u The natu ral. 15,17.30 en 20 u. Waar je binnen kwam, hebben we je niet zien buitengaan. 15,17,30, 20 en 22.30 u. Cotton Club. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Rumble fish. 15 uEnter the dragon 22.30 u Under the volcano 20 en 22.30 u. De illusionist. 15,17.30 en 20 u. De wraak van de pluimenslang. 22 30 u. Educating Rita. 22.30 u. The big chili. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Tightro pe. 22.30 u. Hara Kiri. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gebro ken spiegels. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Red dawn. 22.30 u. Touched. Century 14 en 16 u. De ba by smurf. 18 en 21 u. Texx. Calypso 1 15,17.30 en 20 u. Police academy. 22.30 u Taxi driver. Calyposo2 15 en 20 u. Greystoke. 17.30 en 22.30 u. Rope. Calypso 3 15 en 17.30 u. Ghostbusters. 20 u. The man who knew too much. 22.30 u Querelle Majestic 14,16 en 18 u. The never ending story. 14,16,18, 20 u. Purple rain. 22 u. Endless love. 20 en 22 u. Broadway Danny Ro se. Capitole - 14,17 en 20 u. Amadeus. Studio Skoop - 20 u. Rebel lion. 22.30 u. Fame. Rex - 14,16,18, 20 en 22 u. Nana. exposities MIDDELBURG De Vleeshal, Markt Exposi tie getiteld 'Remnants of the Miss General Idea Pavillion in de Vleeshal' Geop, di. t/m za. 13- 17 u. zo. 14-17 u. (t/m 10 febr TERNEUZEN Stadhuis - Aquarellen en gouaches van Liesbeth de Jon ge. Geop. dag. tijd. kantooruren (tot 16 febr). VLISSINGEN Galerie Marquis - Werken van P Andrea, M. Fuif, J. Henne- man, D. de Jonge, H. Koopman, B. Levy, E. de Nie, W. Nobbe, R. Rooymans, J Vanriet e.a. Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u. SINT NIKLAAS Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950'. Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart). IJZENDIJKE Streekmuseum Expositie getiteld '40 jaar bevrijding'. Ge op. ma. t/m vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept.). Humor, swing en extase. Deze drie ingrediënten worden zon dagmiddag 10 februari aan de jazzliefhebbers voorgescho teld door de Jojo Swingband uit Breda. Dit jazzorkest verzorgt dan een concert in de serie lente concerten van de stichtng Jazzclub Zeeuwsch-Vlaande ren in samenwerking met Porgy and Bess, de lokatie waar al deze evenementen plaats vinden. De JoJo Swingband werd opgericht in 1981 en speelt in de stijl van de kleinere swin gorkesten uit de jaren dertig. Het repertoire is opgebouwd uit oude klassieke meester stukken, van bijvoorbeeld Count Basie, Lionel Hampton en Lester Young. De indivi duele kwaliteit van de muzi kanten staat borg voor een perfecte uitvoering van deze vorm van jazz. Aan de wieg van deze formatie stond nie mand minder dan de multi-in- strumentalist Joep Peeters. Verder bestaat de band uitS Joop Hendriks op tenor-sax-: Harry Kanters op piano, PeteP) Kanters op gitaar, John Rij-: nen op contrabas en de alsi twee druppels water op Pierrd; Kartner lijkende Jan Willetf van Zwol die het slagwerk voor zijn rekening neemt. Hef concert begint om 15.00 uur. V-A. %r\. y_/\ PrA 'O, XT},- J&M Q TM Wilms 2a w raymake«s ev •u0Aoqs>iuii 's;ipa dCids^aojq 's^qoaa uibbj 'ubui uba jbb 's;ipaj ueoips 'jbb;iS tub^jooa 'doou^aq^ -ubui 's^qoaa imjo;rtB 'ujbb;ubi 'S^uii sbj»*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 9