rDEK DE SCHILLEN Spoilers en het andere gezicht van de auto Halo. Teveel aan borden schadelijk voor veiligheid DUUR EN NIET ZONDER RISICO'S lossing Personen Donderdag begint de personenauto-RAI. Op deze en volgende pagina's een voorproefje van dit tweejaarlijks gebeuren. At 7 tlm 17 februari 1985 Luchtweerstand Secuur j 17.30 en 20 u. Waar je binnen lam, hebben we je niet zien litengaan. 1,17.30, 20 en 22.30 u. Cotton jib. l 17.30, 20 en 22.30 u. Rumble [u. Enter the dragon. 1.30 u. Under the volcano, j en 22.30 u De illusionist. 1,17.30 en 20 u. De wraak van T pluimenslang. >.30 u. Educating Rita. !.30 u. The big chili 17.30, 20 en 22.30 u. Tightro- f>.30 u. HaraKiri ,17.30, 20 en 22.30 u. Gebro- In spiegels. 5,17.30, 20 en 22.30 u. Red bwn. 2.30 u. Touched. Century - 14 en 16 u. De ba- smurf. i en 21 u. Texx. I Calypso 1 - 15,17.30 en 20 Police academy. !.30 u. Taxi driver. |Calyposo2 - 15 en 20 u. Ireystoke. 7.30 en 22.30 u. Rope Calypso 3 - 15en17.30u. Ihostbusters. 10 u. The man who knew too Tiuch |2.30 u Querelle. Majestic - 14,16 en 18 u Ihe never ending story. ■4,16,18, 20 u. Purple rain. 12 u. Endless love, lo en 22 u. Broadway Danny Ro le. Capltole - 14,17 en 20 u. Itmadeus Studio Skoop - 20 u. Rebel- Ion. |2.30 u. Fame. Rex - 14,16, 18, 20 en 22 u. Maria. <OEWACHT G.v. Rumste - 13.30 u. schieting voor bejaarden. VOGELWAARDE J.v. Schaljk - 13.30 u schieting voor bejaarden. expo sities HULST Hal Den Dullaert - Foto-ex positie van Henk Loof. Geop. dag. (tot 6 febr.). MIDDELBURG De Vleeshal, Markt - Exposi tie getiteld 'Remnants of the Miss General Idea Pavillion in de Vleeshal' Geop. di. t/m za. 13- 17 u. zo. 14-17 u. (t/m 10 febr.). TERNEUZEN Stadhuis - Aquarellen en gouaches van Liesbeth de Jon ge. Geop dag. tijd. kantooruren, (tot 16 febr). SINT NIKLAAS Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950' Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 11 maart). IJZENDIJKE Streekmuseum - Expositie getiteld '40 jaar bevrijding'. Ge op. ma. t/m vrij. 10-12 u. en 13.30-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 30 sept het festival meegedeeld. De persprijs is de enige on derscheiding van dit niet- competitieve festival. Hij I wordt toegekend door leden I van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) en heeft tot doel een film die aan het slot van het festival nog I geen Nederlandse distribiteur I kent alsnog voor ons land te I behouden. I De prijs is een geldbedrag I van 1500 gulden, beschikbaar I gesteld door NRC-Handels- blad. Hij is overhandigd aan I de Portugese producent, Cas tro Neves. DINSDAG 5 FEBRUAHi Door Jack Arentsen UTRECHT - Nu de auto's, door de computer gegevens die vanuit de windtunnel bij de ont werpers op de tekentafel komen te liggen, steeds meer op elkaar gaan lijken, wordt het assortiment van accessoires als spoilers, ver bredingssets voor de carrosserie en b.v. spe ciale grilles voor een aantal auto's, alsmaar groter. Steeds meer automobilisten, die voor hel allergrootste deel zijn Ie vinden in de leeitijdscategorie tussen 20 en 35 jaar, ge ven tegenwoordig duizenden guldens uit om de auto duidelijk Ie laten onderscheiden van de in hun ogen grauwe, saaie markt van gewone produktie modellen. De vraag naar comple te rond-om-sets, die in de regel in de prijsklasse boven de 12.000.- liggen, is niet alleen de laatste jaren sterk gestegen, de marktontwikkeling van het aigelopen jaar laat ook duidelijk zien dat nog steeds gesproken kan worden over een toenemen de vraag. Waren in het verleden 'optische tuners' als b.v. Kamei en Ot- tinger, toonaangevend op deze markt, het terrein is ondertus sen zo breed geworden dat ook andere fabrikanten, zoals de Duitse autolampen specialist Hella zich ook op deze groei markt heeft gestort. De vraag naar voor- en achterspoilers, dorpelverbreders en een speciale opbouwset voor de grille (inclusiei koplampen etc) voor b.v. de Volkswagen Golf, de Opel Kadett, de Ford Es cort en de BMW 3-serie, wordt overigens ook niet alleen meer ingegeven door het feit dat men de auto een echt persoonlijk tintje wil geven. Andere voordelen spelen ook een belangrijke rol. Een ombouwset kan namelijk ook belangrijke aerdodyna- mische waarden hebben. Eind vorig jaar werden in Duitsland door „Auto, Motor und Sport" b.v. een aantal combinaties getest op een Volkswagen Goll. De eindconclusie was dat een totale set kan bijdragen tot een gemiddelde luohtweerstandvermindering van 5,6 procent. Het brandstofverbruik van de auto wordt door het aanbren gen van spoilers echter niet altijd gunstig beïnvloed. Daarvoor moeten er nog meer zaken aan een standaard model worden gewijzigd. Door het aanbrengen van b.v. licht metalen wielen en speciale aërodynamische wieldoppen, wordt de gewichts vermeerdering - die namelijk spoilers en dergelijken met zich meebrengen - weer gecompenseerd. Een goede luchtstroom- geleiding, gecombineerd met een laag gewicht van de auto, nemen - samen met een aantal wrijvingscomponenten in de motor - gezamenlijk de mate van de brandstoiconsumptie voor hun rekening. De komst van een groot aantal uit kunstof materiaal vervaardigde rond-om-sets, heeft wel een verschuiving opdeaccessoire-markt gebracht. Probeerde men nog niet zo lang geleden door met een aantal opvallende en ook wel erg gevaarlijke (en later zelfs verboden) extra's op portieren, spatborden en bumpers, een bijzondere creatie op de weg te zetten, het besef dat iedere verstoring van de strakke carrosserielij n, financieel nadelige gevolgen kan hebben, heeft er mede toegeleid dat het accent duidelijk naar de wat sportievere kant is overgeslagen. Decorsets, stripings die speciaal gemaakt zijn voor een aantal modellen, maar ook reflectorplaten die de lucht stroomgeleiding ten goede komen, zijn ervoor in de plaats gekomen. En niet vaak worden deze accessoires ook nogeens gebruikt om bepaalde zwakke carrosserie- plekken voor de buitenwereld te verduizelen. De opbouwsets vereisen overigens wel enige kennis van de carrosserie en behoorlijk gereed schap, wanneer het 'omtoveren' van de auto een echt doe-het-zelf karwei gaat worden. Alleen perfecte bevestiging en goed aansluitende delen, leveren niet alleen een vaak optisch mooiere auto °P, maar gelijktijdig wordt ook het grootste ren dement van deze aanvulling gekregen. Niet goed sluitende spoilers en dorpelverbre ders zijn b.v. een 'broeiplaats' voor roest, maar kunnen ook - omdat door de rij wind zulke zware krachten ontstaan dat losraken van de elemen ten mogelijk is - voor iedere weggebruiker erg gevaarlijk worden. Niet goed aansluitende delen hebben verder nog de hinderlijke eigenschap dat wn grote geluidsoverlast in het interieur ontstaat. Met het zelf aanbrengen van spoilers en verbre dingssets moet men uiterst secuur te werk gaan, want eventuele schade veroorzaakt door een onderdeel van een 2 g 'rond-om-set', kan financiële gevolgen hebben. Want wanneer aan een standaard-auto een ingrijpende wijzi- S'ng wordt aangebracht, moet feitelijk een dergelijke wagen opnieuw goedgekeurd worden. Wettelijk is dit voorgeschreven, maar niemand houdt zich aan deze re pt Alleen bij opgelopen of veroorzaakte schade, kan dat later weieens problemen opleveren. auiBp qoj 's^tp^ >pBjqa§ 'uappiui ua^pM <U*J 'ubui uba uaoqos 'a3puoS^H0T I 'ubui uba jbbq 'squii uiooq Door Remy Wehberg Er is geen verkeerskwaal of er is wel een bord vóór of tégen. Of ze effect hebben? De Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Leidschendam durft zelfs de stelling aan, dat me- m9 verkeersbord juist ongevallen veroorzaakt in- plaats van voorkomt. Valt het langs de snelwegen wel mee, naast de straten in stad en land zijn de verbods- en gebods porden met kwistige hand gezaaid. Hoeveel er staan ls 1 tellen, 'maar in ieder geval zijn het er veel te Ve®l. In West-Duitsland staat gemiddeld om de 190 meter een bord; het zal hier niet veel anders zijn. Overdaad schaadt, ook in het wegverkeer. °rof.ir.E.Asmussen, directeur van de SWOV en bui- ongewoon hoogleraar in de verkeersveiligheid op d® TH in Delft, legt uit waarom dat zo.is. De functie van een bord is het ter plaatse beïnvloeden van het bestuurdersgedrag. Onderzoek heeft aangetoond, dat de ervaren weggebruiker zijn centrale blikveld 20 n vijftig tot honderd meter vooruit heeft zitten. Een bord langs de kant van de weg, zit daarom ook langs de kant van zijn blikveld. Prof.ir.Asmussen: „Telkens als er een bord staat, word je als het ware verplicht afgeleid van je voor naamste taak: het veilig besturen van je voertuig." Een ervaren automobilist rijdt, wat Asmussen noemt 'marginaal bewust', niet direct met zijn ver stand maar met zijn ruggemerg. Dat geeft een vrij la ge geestelijke belasting. Alleen als er gevaar dreigt gaat zij omhoog. Druk stadsverkeer in combinatie met te veel verkeersborden is een zware, té zware belasting die tot stress kan leiden. En niets menselijks is de automobilist vreemd, vandaar Asmussens ge volgtrekking: „Diegene die achter het stuur zit kan nu twee dingen doen: hij kan de mentale belasting dra gen, en dat doet hij niet. De andere mogelijkheid is dat hij de informatie op de: borden mist, en dat doet hij dus." En dat werkt ongevallen in de hand. Prof. Asmus sen: „Er zijn verkeersborden, die, gegeven de situa tie, werkelijk gezien móeten worden, omdat ze aan geven dat er iets aan de hand is. Door de overdaad worden de werkelijk zinvolle borden gedevalueerd, treedt er inflatie op. En mis je zo'n waarschuwing, dan kan dat direct en indirect ongevallen tot gevolg hebben". Het doel van een verkeersbord moet zijn: het beïn vloeden van het bestuurdersgedrag. Dat doet het bord samen met het Verkeersreglement (grofweg de theorie van het rijexamen) en de indeling van de weg. Daaruit maakt de verkeersdeelnemer op hoe hij zich het beste op dat moment kan gedragen. Als je weet dat zoveel, teveel borden er voor paal bijstaan, dan moet je je wel met prof. Asmussen af vragen, of de benadering, de denkwijze achter de borden, nog wel juist is. Dit is het moment waarop Asmussen zijn pleidooi kwijt kan voor een 'integrale aanpak'. De 'integrale aanpak' gaat uit van een verkeers beleid dat het resultaat is van het op elkaar afstem men van het mens-voertuig-weg-omgeving, van in strumenten en maatregelen. Je kunt het ene niet beïn vloeden en het andere constant houden. De 'integra le aanpak' bestrijkt een zeer breed terrein. Het be moeit zich met de bouw van de auto, met de aanleg van wegen, het scholen van de automobilist, en het maken van beleid. Wat heeft de 'integrale aanpak' voor de verkeers veiligheid in petto? Asmussen: „Onder meer precies het omgekeerde van de bestaandp gedragsregel. Het gaat uit van het idee achter dje dodemansknop van de NS-machinist: als hij flauwvalt, dus de knop niet meer indrukt, stopt de trein. Naar de weg ver taald: als je op de weg iets niet doet, val je vanzelf te rug naar de veilige toestand. Een voorbeeld: op een tweestrooks weg mag in onze visie niet meer worden ingehaald. Alleen op die plaatsen waar het wel mag, en die zijn goed aangegeven, krijg je daarop een ontheffing." Lelystad is het bewijs dat de 'integrale aanpak' van de SWOV werkt. Er staan vrijwel geen verkeers lichten. er liggen vrijwel geen kruisingen, bovendien zijn de verkeerssoorten van elkaar gescheiden. Voor een nieuwe stad in de polders is dat makkelijker haalbaar, dan voor stad en streek die met een infra structuur uit het verleden zitten opgescheept. Maar de moeite en de kosten zijn het waard: Lelystad kent, volgens Asmussen, aanmerkelijk minder ongevallen. De 'integrale aanpak' van Asmussen en zijn 80 medewerkers is verwoord in rapporten van interna tionale organisaties, zoals de OESO,de World Health Organisation. Asmussen: „In Den Haag gebruikt men de term ook, maar vult het in de praktijk nog steeds verkeerd in. Maar een winstpuntje is toch men vertrouwd raakt met de term 'integrale aanpak', dat die al een eigen adem begint te krijgen. Het uiteinde lijke doel moet zijn dat-ie een eigen leven gaat lei den."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 8