Q» Auto is onmisbaar geworden MENING VAN RUIM 60 PROCENT VAN NEDERLANDERS: Nieuws op Auto-RAI Voor 1985 nog veel in petto Toyota concept Citroën uit Roemenië Een nieuw „Thema" Agressieve start van Renault stuk Mercedes rapper ...EN DIT IS NOG NIET TE ZIEN OP DE RAI Avondbezoek goedkoper (t bruari 1985 Duitsland Mercedes BMW Italië Frankrijk Spanje net uw moge- i het te lenen J leent niet et hebben van ste moment. if - De nieuwe Lancia Thema: degelijk. AMSTERDAM - Liefst 62 procent van de Neder landers vindt dat de aUto onmisbaar is; 50 procent meent dat de auto bijdraagt tot „bete re contacten met andere mensen" en 64 procent zegt dat de auto de mensen vrijer maakt. Een iets lager percentage, 60 procent, is de mening toegedaan I dat de auto bijdraagt tot verho ging van de welvaart en 42 pro cent van de automobilisten denkt I dat ze zonder auto veel mindere sociale contacten zouden heb ben. Deze cijfers zijn afkomstig van de Nederlandse Stichting voor de Statistiek en spreken nog al dui delijke taal over de behoefte aan mobiliteit onder de Nederlanders. Het thema „Met de auto mobiel" is danook niet voor niets gekozen als uitgangspunt voor de komen de autotentoonstelling in Amster dam", zegt de heer W.M. de Grefte, voorzitter van de Afdeling Auto's van de RAI. De mobiliteit per auto is niet al leen veroorzaakt door de inko mensontwikkeling in de periode 1960 - 1980, maar ook door de be hoefte om zich vrij te kunnen ver plaatsen; door het beleid van de overheid van ruimtelijke sprei ding en de niet aangepaste struc tuur van het openbaar vervoer. Deze factoren hebben er toe- geleid dat het autopark de afge lopen 20 jaar is toegenomen van ruim een half miljoen tot bijna vijf miljoen. Op iedere drie Neder landers is nu één auto te vinden. Een heel recent McKinsey onder zoek bracht ook aan het licht dat tegenwoordig 82 procent (was 42 procent) van alle reizigerskilome ters met de auto worden afge legd. Het aandeel van het open baar vervoer is gedaald van 40 tot 16,5 procent. „Gezien de beperkte functie van het openbaar vervoer en de massale voorkeur voor de auto, is het zaak de auto nog beter in te passen in desamenleving", aldus de heer De Grefte. En dat wil naar de mening van de RAI zeg gen: de industrie moet zorgen voor veilige, schone en geruisloze produkten; de overheid heeft tot taak dat er gereden en gepar keerd kan worden. Uit de studie van McKinsey blijkt echter dat de voorzieningen van de overheid zijn gebleven. De algemene belangstelling voor de auto zal er wel weer toe- leiden dat de Auto RAI ook dit jaar weer zal uitgroeien tot een van de meest bezochte tentoon stellingen in ons land. Twee jaar geleden passeerden een half mil joen mensen de kassa's van het RAI-gebouw; de komende dagen wordt met een gelijk aantal reke ning gehouden. Uit het onderzoek van de Ne derlandse Stichting voor de Sta tistiek kwam overigens nog een heel opvallende zaak tevoor schijn. Van het totaal bedrag aan autobestedingen in ons land, pro fiteren jaarlijks 4 groeperingen: de autobranche voor 36 procent, de overheid voor 24 procent, fi nanciële instellingen voor 26 pro cent en de oliemaatschappijen voor 14 procent. Vooral het aandeel van de fi nanciële instellingen is verras send te noemen. Van de 364 mil joen gulden die b.v. in 1980 voor de auto werden uitgegeven, ver dwijnt bijna 95 miljoen gulden in de kas van financiële instellin gen: als verzekeringspremie voor ongeveer 4o procent en als ge calculeerde rente door de ban ken circa 60 procent. De auto heeft in de loop van de jaren niet alleen een duidelijke economische functie in onze sa menleving gekregen, ook het so ciale aspect is niet meer weg te denken. Het thema „Met de auto mobiel", dat door het gehele RAI- complex is terug te vinden, be licht juist dit laatste facet. En hoe ruim men een dergelijke filosofie kan doortrekken, wordt pas dui delijk als men langs het glimmen de 'blik' in de RAI schuifelt. Want in Amsterdam zijn dit maal naast de Toyota Starlet, de spierwitte Toyota Corolla GT, de Roemeense Citroën Axel en de Opel Kadett, ook de Renault Alpi ne V6 en V6 Turbo, de Ferrari TestaRossa en de nieuwe Merce des 200 D - 300 E-lijn, de werke lijk grootste blikvangers. Maar dan hebben we het wel over prijsverschillen die vaak enkele tonnen kunnen bedragen. Maar goed, het oog wil ook wat. AMSTERDAM - In alle hallen van de RAI zullen auto's te zien zijn die nog nooit eerder in ons land op een tentoonstelling waren. Ruim 40 nieuwe modellen staan in Amsterdam. Nieuw voor Europa zijn: de 200 D 300 E-serie van Mercedes-Benz; de Re nault Alpine V6 en de Renault V6 Turbo; de nieuwe Toyota Starlet, de Corolla hatchback en de Corolla GT. Nederland Nieuw voor Nederland zijn: de Audi 200 Avant quattro; de Alfa Romeo 33 Giardinetta 4 x 2 en 4 x 4; de Austin Metro 5-deurs en de Montego combi; de BMW 518i, de BMW M 535i en de BMW M 635 CSi; de Citroën Axel die in het p-rogramma de plaats inneemt van de LNA. De Axel wordt in Roemenië ge bouwd. Citroën liet voor de Axel - geheel volgens Franse richtlijnen - een nieu we fabriek bouwen; het Roemeense merk Dacia is met zes modellen in de 1210- en 1310-serie weer terug in Nederland. Tevens staan een Combi, een Pick- Up en een VAN (zonder achterbank, maar met gladde laadvloer) op de prijslijst; de Daihatsu Rocky 4x4 turbo diesel en de Handy minibus voor individueel rolstoelvervoer; de in Nederland geproduceerde en exclusieve Donkervoort S8A; de wonderschone Ferrari TestaRossa; het stationwagen model van de Fiat Regata: de Weekend. Daarnaast de Regata Diesel Super en de Ritmo Ami- co; de Ford Escort RS 1600 Turbo; de Honda Shuttle 4 x 4; D de Lada Niva cabriolet en de 2104 combi; het nieuwe topmodel bij Lancia: de Thema; de Maserati 425E biturbo Berlina; de Mazda 929 Injection Sedan, die het pro gramma completeert naast de reeds gevoerde Injection Coupé; de nieuwe ral- lywagen van Peugeot die dit jaar zcü starten in groep B: de 205 turbo 16; de Porsche 959 die eveneens in de rallygroep B aan de start komt; de Renault 5 GT turbo, de Renault 25 V6 limousine, de Renault 25 V Turbo en de ruimtewagen van de Fransen, de Espace; de kleine Rover die British Leyland samen met Honda ontwikkelde: de Rover 213 S; het komende topmodel in de Saab-serie: de 9000; Subaru met een aantal nieuwe middenklassers en daarnaast de Jus- ty, die een aanvulling is tussen de Jumbo en deze middenklassers; de Subaru 18 4x4 RX turbo en de E 10 Minibus 4 x 4; de Suzuki Swift, die de plaats heelt ingenomen van de eerder geïntroduceerde SA 310; de motorisch veel sterker geworden Toyota Cressida; de sportcoupé MR 2 en de nieuwe Landcruiser; Volkswagen met de Caravelle bus turbodiesel en Caravelle bus syncro. DINSDAG 5 FEBRUARI AMSTERDAM - Het allernieuwste op autogebied mag dan de kolnende dagen in de RAI te zien zijn, de Europese auto-industrie laat echter op deze allergrootste showroom van ons land, beslist nog niet het achterste van de tong zien. Met de tentoonstellingen in Ge neve (begin maart) en in Frank furt (midden september) in het verschiet, ligt het voor de hand dat er nog veel nieuws te ver wachten is. Door het (ook internationale) succes dat de in Bom geprodu ceerde Volvo 300-serie heeft, ziet het er niet naar uit dat nog dit jaar de al voor produktie klaar zijnde nieuwe 300-lijn, het levens licht ziet. Het voorjaar van 1986 zou als introduktie-datum Volvo beter uitkomen. Vanuit de Westduitse fabrieken in ieder geval wel het nodige nieuws. Ford opent in maart de rij met een ingrijpend gewijzigde Granada. Niet alleen de naam verdwijnt (Scorpio heet de opvol ger), maar ook qua lijn gaat iedere vergelijking mank. Met de Scorpio borduurt Ford verder op de eerder gekozen Sierra-lijn. De luchtweerstand van de Scorpio is laag: Cw-waarde 0,30. In Geneve introduceert Ford verder een vierwielaangedreven Sierra, terwijl tevens een Cos- worth Sierra en een Sierra met echte kofferbak aan het program ma worden toegevoegd. Ook van de Opel Kadett zal in september een versie verschijnen met een ouderwetse bagageruim te. Van de Corsa komt een 4- deurs uitvoering. Na de nieuwe 200 D - 300 E-serie bij Mercedes wordt dit jaar ook de S-klasse in een nieuwe jas ge stoken. De nieuwe 280 en de 280 SE, de 260 SE en de 300 SE 'staan' al in Frankfurt. Voor Geneve heeft Daimler-Benz al de nieuwe SL-cabriolet in petto. gaat. Op dit moment is voor de VW-bus en de Passat Viarant aandrijving op alle 4 de wielen beschikbaar (bij VW noemt men deze categorie wagens „Syncro"), de Golf volgt dit jaar. Verder is voor de Passat een face-lift in de maak. De Italiaanse fabrikanten Fiat, Lancia en Alfa Romeo lanceren ook nieuwe modellen. In Geneve zal de kleinste Lancia, de „Ypsi lon" in de schijnwerpers staan. Deze 2-persoonswagen, die veel weg heeft van een luxe Uno, is voorzien van de revolutionaire 1 liter FIRE-motor. Het grote nieuws bij Fiat wordt de opvolger van de Argenta. De ze wagen is ontstaan uit de sa menwerking tussen Lancia, Saab en Alfa Romeo. De kans dat het Uno-program- ma aangevuld wordt met een tur bo-versie (die al lang klaar is) en een uitvoering met een echte kof ferbak, is ook niet uitgesloten. Alfa Romeo gaat het Italiaanse nieuws aanvullen met een nieu we versie van de Giulietta: de Al fa 75. Het ligt in de bedoeling om de wagen in mei te introduceren. Twee nieuwe modellen komen uit Frankrijk. De eerder aangekon digde Talbot, die de codenaam C-28 heeft, zal zo goed als zeker in het programma van Peugeot een plaats krijgen: tussen de hui dige 205- en de 305-serie. Renault gaat de verouderde R 18 vervangen door een R 19. Technisch onderscheidt de wa gen zich niet zoveel van de huidi ge 18, maar aan de buitenkant heeft men duidelijk gekozen voor de lijn die de Renault 25 al siert. Ondanks het feit dat BMW al een heel eind klaar is met de nieuwe 7-serie, toch mag dit model nog niet verwacht worden. Het be langrijkste BMW-nieuws zit onder de motorkap van de 3-serie. BMW heeft haast met het vergro ten van het mogen van de 3-serie, omdat men vooral in eigen land - nogal wat terrein verliest aan de Mercedes 190. Nadat het Quattro-programma bij Audi compleet is, komt nu de Volkswagen-serie aan de beurt als het om vierwielaandrijving Na de Spaanse Seat Ibiza, zal in de loop van het jaar ook een Seat Malaga volgen. Uit Japan komen berichten dat de Mazda 323 ver vangen wordt. De nieuwe 323-ge- neratie is voor Japan al geen ge heim meer. De carrosserie-bouw ligt duidelijk in de lijn van de suc cesvolle 626-serie. Uit Korea ver schijnt de X-car; een model waardoor het huidige Pony- en Stellar-programma van Huyndai wordt aangevuld. De Axel: een Roemeense Citroën. In het laagste prijssegment op de Nederlandse markt, heeft Citroen voor een belangrijke aan vulling gezorgd met de introduktie tijdens de RAI van de Axel. Het heeft overigens enkele jaren geduurd en Citroën zo'n slordige anderhalf miljard gulden gekost, voordat in zuidwest Roemenië, de eerste Axel uit de fabriek in Craïova kwam. De produktie is nu op een dergelijke niveau dat de export ook op gang is gekomen en Ci troën Nederland het aandurft om de wagen op de prijslijst te plaatsen. De Axel, die in Roeme nië en in andere Oostbloklanden de naam Oltcit heeft, is door de Fransen ontworpen als tussen vorm van de Visa en de Dyane. Voor de produktie van de wagen liet Citroën zelf de fabriek bouwen. Het gehele machine park is vrijwel identiek aan dat van de Citroën- fabrieken in Aulnay en Rennes-la-Janais. De Fransen verkopen de onderdelen aan de Roe menen, terwijl daar tegenover staat dat Citroën weer een deel van de produktie gaat verkopen. De Axel heeft de van de GSA afkomstige luchtgekoelde 4-cilinder 1129cc-motor onder de motorkap, die gekoppeld kan worden aan een 4 of een 5 versnellingsbak. Het gemiddeld ver bruik ligt rond de 1 op 12,5. De prijs van de Axel is f 12.240.-. TEKST: lack Arentsen AMSTERDAM De Personenauto RAI '85, die van donderdag 7 tot en met zondag 17 februari in de RAI wordt gehouden, is dagelijks geopend van 10.00 tot n.OO^uur en van 1900 tot 2200 uur. Op za terdag en zondagen alleen van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs voor een een malig bezoek bedraagt voor vol wassenen 12,50 per persoon en voor houders van een PAS-65 en voor kinderen beneden 12 jaar (onder geleide) j 10.-. Voor het eerst is er een spe ciaal tarief voor een bezoek tij dens de avonduren. Degenen die uitsluitend tussen 19.00 en 22.00 uur de tentoonstelling bezoeken, krijgen een reduktie van 2,50. EINDREDACTIE: Léon Krijnen TEKENING: Ad Couwenbergh LAY-OUT: Ad van Gurp De Toyota Starlet: veel ruimte. BIJ Toyota vormen de Starlet, de Corolla, de Ca rina II en de Camry een van klein tot groot - op elkaar aansluitend programma van voorwie laandrijvers. Bij de duidelijk vernieuwde Starlet komen de Japanners met een keuze uit 2 moder ne 12 kleppen motoren (3 kleppen per cilinder) en als afronding van de Corolla serie, met een nieuwe Hatchback, die eveneens een 12 klep pen motor bezit. En dat zijntwee wereldprimeurs op de RAI. Motoren met 4 kleppen per cilinder (16 en 24 kleppen motoren) worden in Japan als zoete broodjes gefabriceerd. Alle Starlet- en Corolla benzinemodellen zijn vanaf nu van een dergelij ke 12- of een 16 kleppen motor voorzien. De nieuwe Cressida heeft zelfs een machtig 24 kleppenblok onder de motorkap. De nieuwe Starlet kenmerkt zich duidelijk door de korte, laag aflopende motorkap, een ver doorgetrokken daklijn en een recht afge werkte achterkant, De lengte is beperkt tot 3,70 meter, maar desondanks is er binnen veel ruim te voor bestuurder en passagiers. De Corolla Hatchback Twincam 16 GT is het opvallend sluitstuk van de Corolla-lijn. De dwarsgeplaatste 16 kleppen injektiemotor levert 121 pk aan de voorwielen en daardoor is een top van 195 km/u haalbaar en sprint de witte Twincam binnen 9 seconden van 0 naar 100 km/u. nault 25 en de „Espace" uitstra len. In de „Espace" past Renault een aantal nieuwe ontwikkelin gen toe, waardoor het wel erg ruime interieur op een groot aan tal verschillende mogelijkheden kan worden benut. Deze 'ruimte wagen' wordt danook terecht ge zien als het verrassende Europe se antwoord op Japanse wagens als de Mitsubishi Space Wagon, de Nissan Prairie en de Civic Shuttle Saab /Scania is er niet inge- slaagd om direct na het bekend maken van het nieuwe startsys teem (startproblemen zijn hier door uit de wereld) om op de RAI de vinding te laten zien. Saab wil het systeem de eerste 2 jaar eerst uitvoerig testen, voordat men er mee naar buiten treedt. Daardoor is het nieuwe topmodel, de Saab 9000, duidelijk naar de voorgrond geschoven. f De nieuwe Mercedessen: sneller en stabieler. LANCIA, eens een merk dat altijd voorop liep J&et technische noviteiten, maar de goede naam ^jt raakte door een aantal minder betrouwba re en qua carrosserie kwestbare modellen, lijkt weg naar eerherstel te hebben ingeslagen. Sinds de dag dat Fiat zich heel nadrukkelijk rnet Lancia is gaan bemoeien, is er alles aange daan om het eens zo befaamde imago weer te heroveren. Met de Thema, de Italiaanse nieu weling op de RAI in de duurdere middenklasse, hkt met succes de eerste daadwerkelijke stap 9ezet te zijn. De op de voorwielen aangedreven Lancia hema, geboren uit een gezamenlijk project met Saab en Alfa Romeo, straalt niet alleen een stuk degelijkheid uit, maar biedt ook zoveel rij- en wegcomfort, dat de goede oude tijden weer schijnen te herleven. Daarnaast heeft de Ita liaanse meesterontwerper Giugiaro voor een carrosserielijn gezorgd die niet alleen ogenstre- lend is, maar die ook door het lage luchtweer- standscoëfficiënt van 0,32, in samenspel met de volkomen nieuw ontwikkelde motoren, tot een - in verhouding met de voortreffelijke prestaties aanvaardbaar brandstofverbruik van ruim 1 op 9 bijdraagt. En dat is in vergelijking met recht streekse concurrenten als de Renault 25, de Opel Senator, de Volvo 740 en b.v. de BMW 5- serie, een keurig verbruik. AMSTERDAM In de geschiede nis van de RAI moet een groot aantal jaren worden terugge gaan om zoveel nieuws te ontdek ken als ditmaal het geval is. Bij Toyota (Starlet, Corolla hatchback, Cressida en Land Cruiser) en bij Renault (R 5 Tur bo, de 'ruimtewagen' Espace, de Renault Alpine V6 en de V6 Tur bo) 'struikelt' men als het ware over de wereldprimeurs. De agressiviteit waarmee voor al Renault het autojaar 1985 inzet, is opvallend te noemen. Kozen de Fransen voorheen vaak de Salon in Zwitserland uit om het nieuws te lanceren, ditmaal is dus de beurt aan de RAI. De Renault 5, die nu al weer enkele maanden oud is, is daar door een beetje van het eerste plan verdreven. Het turbo- en Al pine-geweld van Renault, vormt overigens wel een schrille tegen stelling met de luxe die de Re- De curator in het lissement van Elisa^ Jacoba Kamstra, nende te 4651 BB Ste^ bergen, Grote Ke,r straat no. 18, h-oA Snackbar ,,'t HapL gevestigd te 4651 Steenbergen, Gjj Kerkstraat no. 1®'.. deelt mede, dat dit lissement d.d. 18janU 1985 is opgeheven gens de toestand van boedel. De curator: mr. J.J.M. Boot, Kruispoort no. 1- 4651 AL Steenbergen DE invloed van de 'kleine' Mercedes 190, die precies 2 jaar geleden voor het eerst op de RAI stond, is duidelijk terug te vinden in de 200 D 300E-serie die dit jaar in Amsterdam zijn pré mière beleeft. Mercedes is duidelijk een sportievere weg in geslagen. Het gewijzigde uiterlijk van de nieu we serie, maakt dat nog niet direct duidelijk. De veel vlakkere en gladdere carrosserielijn zorgt overigens wel voor heel wat minder luchtweer stand dan de voorganger. De nieuwe motoren (zowel de diesel- als de benzineuitvoeringen) le veren daarnaast zoveel meer kracht, dat de Mercedes 200 300-serie ineens in de klasse van de snellere 'jongens' is terecht gekomen. Vooral de nieuwe 6-cilinder motoren (en dat geldt zowel voor de benzine als de diesel) zijn verrassend snel. De 300 D (met een top van 195 km/u) moet zelfs tot het neusje van de zalm ge rekend worden. Maar ook de 200 D en de 250 D zijn een stuk feller en sneller geworden. Doordat Mercedes nu ook in deze serie ge bruik maakt van de perfecte achteras construc tie uit de 190, is op het comfort en op de weglig- ging helemaal niets meer aan te merken. Het gehele weggedrag is een stuk stabieler gewor den.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 12