Q»
Auto is onmisbaar geworden
MENING VAN RUIM 60 PROCENT
VAN NEDERLANDERS:
Nieuws op Auto-RAI
Voor 1985 nog
veel in petto
Toyota concept
Citroën uit Roemenië
Een nieuw „Thema"
Agressieve start
van Renault
stuk
Mercedes
rapper
...EN DIT IS NOG NIET TE
ZIEN OP DE RAI
Avondbezoek goedkoper
(t
bruari 1985
Duitsland
Mercedes
BMW
Italië
Frankrijk
Spanje
net uw moge-
i het te lenen
J leent niet
et hebben van
ste moment.
if
-
De nieuwe Lancia Thema: degelijk.
AMSTERDAM - Liefst 62
procent van de Neder
landers vindt dat de
aUto onmisbaar is; 50
procent meent dat de
auto bijdraagt tot „bete
re contacten met andere
mensen" en 64 procent
zegt dat de auto de
mensen vrijer maakt.
Een iets lager percentage, 60
procent, is de mening toegedaan
I dat de auto bijdraagt tot verho
ging van de welvaart en 42 pro
cent van de automobilisten denkt
I dat ze zonder auto veel mindere
sociale contacten zouden heb
ben.
Deze cijfers zijn afkomstig van
de Nederlandse Stichting voor de
Statistiek en spreken nog al dui
delijke taal over de behoefte aan
mobiliteit onder de Nederlanders.
Het thema „Met de auto mobiel"
is danook niet voor niets gekozen
als uitgangspunt voor de komen
de autotentoonstelling in Amster
dam", zegt de heer W.M. de
Grefte, voorzitter van de Afdeling
Auto's van de RAI.
De mobiliteit per auto is niet al
leen veroorzaakt door de inko
mensontwikkeling in de periode
1960 - 1980, maar ook door de be
hoefte om zich vrij te kunnen ver
plaatsen; door het beleid van de
overheid van ruimtelijke sprei
ding en de niet aangepaste struc
tuur van het openbaar vervoer.
Deze factoren hebben er toe-
geleid dat het autopark de afge
lopen 20 jaar is toegenomen van
ruim een half miljoen tot bijna vijf
miljoen. Op iedere drie Neder
landers is nu één auto te vinden.
Een heel recent McKinsey onder
zoek bracht ook aan het licht dat
tegenwoordig 82 procent (was 42
procent) van alle reizigerskilome
ters met de auto worden afge
legd. Het aandeel van het open
baar vervoer is gedaald van 40
tot 16,5 procent.
„Gezien de beperkte functie
van het openbaar vervoer en de
massale voorkeur voor de auto, is
het zaak de auto nog beter in te
passen in desamenleving", aldus
de heer De Grefte. En dat wil
naar de mening van de RAI zeg
gen: de industrie moet zorgen
voor veilige, schone en geruisloze
produkten; de overheid heeft tot
taak dat er gereden en gepar
keerd kan worden. Uit de studie
van McKinsey blijkt echter dat de
voorzieningen van de overheid
zijn gebleven.
De algemene belangstelling
voor de auto zal er wel weer toe-
leiden dat de Auto RAI ook dit
jaar weer zal uitgroeien tot een
van de meest bezochte tentoon
stellingen in ons land. Twee jaar
geleden passeerden een half mil
joen mensen de kassa's van het
RAI-gebouw; de komende dagen
wordt met een gelijk aantal reke
ning gehouden.
Uit het onderzoek van de Ne
derlandse Stichting voor de Sta
tistiek kwam overigens nog een
heel opvallende zaak tevoor
schijn. Van het totaal bedrag aan
autobestedingen in ons land, pro
fiteren jaarlijks 4 groeperingen:
de autobranche voor 36 procent,
de overheid voor 24 procent, fi
nanciële instellingen voor 26 pro
cent en de oliemaatschappijen
voor 14 procent.
Vooral het aandeel van de fi
nanciële instellingen is verras
send te noemen. Van de 364 mil
joen gulden die b.v. in 1980 voor
de auto werden uitgegeven, ver
dwijnt bijna 95 miljoen gulden in
de kas van financiële instellin
gen: als verzekeringspremie voor
ongeveer 4o procent en als ge
calculeerde rente door de ban
ken circa 60 procent.
De auto heeft in de loop van de
jaren niet alleen een duidelijke
economische functie in onze sa
menleving gekregen, ook het so
ciale aspect is niet meer weg te
denken. Het thema „Met de auto
mobiel", dat door het gehele RAI-
complex is terug te vinden, be
licht juist dit laatste facet. En hoe
ruim men een dergelijke filosofie
kan doortrekken, wordt pas dui
delijk als men langs het glimmen
de 'blik' in de RAI schuifelt.
Want in Amsterdam zijn dit
maal naast de Toyota Starlet, de
spierwitte Toyota Corolla GT, de
Roemeense Citroën Axel en de
Opel Kadett, ook de Renault Alpi
ne V6 en V6 Turbo, de Ferrari
TestaRossa en de nieuwe Merce
des 200 D - 300 E-lijn, de werke
lijk grootste blikvangers. Maar
dan hebben we het wel over
prijsverschillen die vaak enkele
tonnen kunnen bedragen. Maar
goed, het oog wil ook wat.
AMSTERDAM - In alle hallen van de RAI zullen auto's te zien zijn die
nog nooit eerder in ons land op een tentoonstelling waren. Ruim 40
nieuwe modellen staan in Amsterdam.
Nieuw voor Europa zijn: de 200 D 300 E-serie van Mercedes-Benz; de Re
nault Alpine V6 en de Renault V6 Turbo; de nieuwe Toyota Starlet, de Corolla
hatchback en de Corolla GT.
Nederland
Nieuw voor Nederland zijn: de Audi 200 Avant quattro; de Alfa Romeo 33
Giardinetta 4 x 2 en 4 x 4; de Austin Metro 5-deurs en de Montego combi; de
BMW 518i, de BMW M 535i en de BMW M 635 CSi; de Citroën Axel die in het
p-rogramma de plaats inneemt van de LNA. De Axel wordt in Roemenië ge
bouwd. Citroën liet voor de Axel - geheel volgens Franse richtlijnen - een nieu
we fabriek bouwen; het Roemeense merk Dacia is met zes modellen in de
1210- en 1310-serie weer terug in Nederland. Tevens staan een Combi, een Pick-
Up en een VAN (zonder achterbank, maar met gladde laadvloer) op de prijslijst;
de Daihatsu Rocky 4x4 turbo diesel en de Handy minibus voor individueel
rolstoelvervoer; de in Nederland geproduceerde en exclusieve Donkervoort
S8A; de wonderschone Ferrari TestaRossa; het stationwagen model van de
Fiat Regata: de Weekend. Daarnaast de Regata Diesel Super en de Ritmo Ami-
co; de Ford Escort RS 1600 Turbo; de Honda Shuttle 4 x 4; D de Lada Niva
cabriolet en de 2104 combi; het nieuwe topmodel bij Lancia: de Thema; de
Maserati 425E biturbo Berlina; de Mazda 929 Injection Sedan, die het pro
gramma completeert naast de reeds gevoerde Injection Coupé; de nieuwe ral-
lywagen van Peugeot die dit jaar zcü starten in groep B: de 205 turbo 16; de
Porsche 959 die eveneens in de rallygroep B aan de start komt; de Renault 5
GT turbo, de Renault 25 V6 limousine, de Renault 25 V Turbo en de ruimtewagen
van de Fransen, de Espace; de kleine Rover die British Leyland samen met
Honda ontwikkelde: de Rover 213 S; het komende topmodel in de Saab-serie:
de 9000; Subaru met een aantal nieuwe middenklassers en daarnaast de Jus-
ty, die een aanvulling is tussen de Jumbo en deze middenklassers; de Subaru
18 4x4 RX turbo en de E 10 Minibus 4 x 4; de Suzuki Swift, die de plaats heelt
ingenomen van de eerder geïntroduceerde SA 310; de motorisch veel sterker
geworden Toyota Cressida; de sportcoupé MR 2 en de nieuwe Landcruiser;
Volkswagen met de Caravelle bus turbodiesel en Caravelle bus syncro.
DINSDAG 5 FEBRUARI
AMSTERDAM - Het allernieuwste op autogebied mag dan
de kolnende dagen in de RAI te zien zijn, de Europese
auto-industrie laat echter op deze allergrootste showroom
van ons land, beslist nog niet het achterste van de tong
zien.
Met de tentoonstellingen in Ge
neve (begin maart) en in Frank
furt (midden september) in het
verschiet, ligt het voor de hand
dat er nog veel nieuws te ver
wachten is.
Door het (ook internationale)
succes dat de in Bom geprodu
ceerde Volvo 300-serie heeft, ziet
het er niet naar uit dat nog dit
jaar de al voor produktie klaar
zijnde nieuwe 300-lijn, het levens
licht ziet. Het voorjaar van 1986
zou als introduktie-datum Volvo
beter uitkomen.
Vanuit de Westduitse fabrieken
in ieder geval wel het nodige
nieuws. Ford opent in maart de rij
met een ingrijpend gewijzigde
Granada. Niet alleen de naam
verdwijnt (Scorpio heet de opvol
ger), maar ook qua lijn gaat
iedere vergelijking mank. Met de
Scorpio borduurt Ford verder op
de eerder gekozen Sierra-lijn. De
luchtweerstand van de Scorpio is
laag: Cw-waarde 0,30.
In Geneve introduceert Ford
verder een vierwielaangedreven
Sierra, terwijl tevens een Cos-
worth Sierra en een Sierra met
echte kofferbak aan het program
ma worden toegevoegd.
Ook van de Opel Kadett zal in
september een versie verschijnen
met een ouderwetse bagageruim
te. Van de Corsa komt een 4-
deurs uitvoering.
Na de nieuwe 200 D - 300 E-serie
bij Mercedes wordt dit jaar ook
de S-klasse in een nieuwe jas ge
stoken. De nieuwe 280 en de 280
SE, de 260 SE en de 300 SE 'staan'
al in Frankfurt. Voor Geneve
heeft Daimler-Benz al de nieuwe
SL-cabriolet in petto.
gaat. Op dit moment is voor de
VW-bus en de Passat Viarant
aandrijving op alle 4 de wielen
beschikbaar (bij VW noemt men
deze categorie wagens „Syncro"),
de Golf volgt dit jaar. Verder is
voor de Passat een face-lift in de
maak.
De Italiaanse fabrikanten Fiat,
Lancia en Alfa Romeo lanceren
ook nieuwe modellen. In Geneve
zal de kleinste Lancia, de „Ypsi
lon" in de schijnwerpers staan.
Deze 2-persoonswagen, die veel
weg heeft van een luxe Uno, is
voorzien van de revolutionaire 1
liter FIRE-motor.
Het grote nieuws bij Fiat wordt
de opvolger van de Argenta. De
ze wagen is ontstaan uit de sa
menwerking tussen Lancia, Saab
en Alfa Romeo.
De kans dat het Uno-program-
ma aangevuld wordt met een tur
bo-versie (die al lang klaar is) en
een uitvoering met een echte kof
ferbak, is ook niet uitgesloten.
Alfa Romeo gaat het Italiaanse
nieuws aanvullen met een nieu
we versie van de Giulietta: de Al
fa 75. Het ligt in de bedoeling om
de wagen in mei te introduceren.
Twee nieuwe modellen komen uit
Frankrijk. De eerder aangekon
digde Talbot, die de codenaam
C-28 heeft, zal zo goed als zeker
in het programma van Peugeot
een plaats krijgen: tussen de hui
dige 205- en de 305-serie.
Renault gaat de verouderde R
18 vervangen door een R 19.
Technisch onderscheidt de wa
gen zich niet zoveel van de huidi
ge 18, maar aan de buitenkant
heeft men duidelijk gekozen voor
de lijn die de Renault 25 al siert.
Ondanks het feit dat BMW al een
heel eind klaar is met de nieuwe
7-serie, toch mag dit model nog
niet verwacht worden. Het be
langrijkste BMW-nieuws zit onder
de motorkap van de 3-serie.
BMW heeft haast met het vergro
ten van het mogen van de 3-serie,
omdat men vooral in eigen land
- nogal wat terrein verliest aan
de Mercedes 190.
Nadat het Quattro-programma
bij Audi compleet is, komt nu de
Volkswagen-serie aan de beurt
als het om vierwielaandrijving
Na de Spaanse Seat Ibiza, zal in
de loop van het jaar ook een Seat
Malaga volgen. Uit Japan komen
berichten dat de Mazda 323 ver
vangen wordt. De nieuwe 323-ge-
neratie is voor Japan al geen ge
heim meer. De carrosserie-bouw
ligt duidelijk in de lijn van de suc
cesvolle 626-serie. Uit Korea ver
schijnt de X-car; een model
waardoor het huidige Pony- en
Stellar-programma van Huyndai
wordt aangevuld.
De Axel: een Roemeense Citroën.
In het laagste prijssegment op de Nederlandse
markt, heeft Citroen voor een belangrijke aan
vulling gezorgd met de introduktie tijdens de
RAI van de Axel.
Het heeft overigens enkele jaren geduurd en
Citroën zo'n slordige anderhalf miljard gulden
gekost, voordat in zuidwest Roemenië, de eerste
Axel uit de fabriek in Craïova kwam.
De produktie is nu op een dergelijke niveau
dat de export ook op gang is gekomen en Ci
troën Nederland het aandurft om de wagen op
de prijslijst te plaatsen. De Axel, die in Roeme
nië en in andere Oostbloklanden de naam Oltcit
heeft, is door de Fransen ontworpen als tussen
vorm van de Visa en de Dyane.
Voor de produktie van de wagen liet Citroën
zelf de fabriek bouwen. Het gehele machine
park is vrijwel identiek aan dat van de Citroën-
fabrieken in Aulnay en Rennes-la-Janais. De
Fransen verkopen de onderdelen aan de Roe
menen, terwijl daar tegenover staat dat Citroën
weer een deel van de produktie gaat verkopen.
De Axel heeft de van de GSA afkomstige
luchtgekoelde 4-cilinder 1129cc-motor onder de
motorkap, die gekoppeld kan worden aan een 4
of een 5 versnellingsbak. Het gemiddeld ver
bruik ligt rond de 1 op 12,5. De prijs van de Axel
is f 12.240.-.
TEKST:
lack Arentsen
AMSTERDAM De Personenauto
RAI '85, die van donderdag 7 tot
en met zondag 17 februari in de
RAI wordt gehouden, is dagelijks
geopend van 10.00 tot n.OO^uur
en van 1900 tot 2200 uur. Op za
terdag en zondagen alleen van
10.00 tot 17.00 uur.
De toegangsprijs voor een een
malig bezoek bedraagt voor vol
wassenen 12,50 per persoon en
voor houders van een PAS-65 en
voor kinderen beneden 12 jaar
(onder geleide) j 10.-.
Voor het eerst is er een spe
ciaal tarief voor een bezoek tij
dens de avonduren. Degenen die
uitsluitend tussen 19.00 en 22.00
uur de tentoonstelling bezoeken,
krijgen een reduktie van 2,50.
EINDREDACTIE:
Léon Krijnen
TEKENING:
Ad Couwenbergh
LAY-OUT:
Ad van Gurp
De Toyota Starlet: veel ruimte.
BIJ Toyota vormen de Starlet, de Corolla, de Ca
rina II en de Camry een van klein tot groot -
op elkaar aansluitend programma van voorwie
laandrijvers. Bij de duidelijk vernieuwde Starlet
komen de Japanners met een keuze uit 2 moder
ne 12 kleppen motoren (3 kleppen per cilinder)
en als afronding van de Corolla serie, met een
nieuwe Hatchback, die eveneens een 12 klep
pen motor bezit. En dat zijntwee wereldprimeurs
op de RAI.
Motoren met 4 kleppen per cilinder (16 en 24
kleppen motoren) worden in Japan als zoete
broodjes gefabriceerd. Alle Starlet- en Corolla
benzinemodellen zijn vanaf nu van een dergelij
ke 12- of een 16 kleppen motor voorzien. De
nieuwe Cressida heeft zelfs een machtig 24
kleppenblok onder de motorkap.
De nieuwe Starlet kenmerkt zich duidelijk
door de korte, laag aflopende motorkap, een
ver doorgetrokken daklijn en een recht afge
werkte achterkant, De lengte is beperkt tot 3,70
meter, maar desondanks is er binnen veel ruim
te voor bestuurder en passagiers.
De Corolla Hatchback Twincam 16 GT is het
opvallend sluitstuk van de Corolla-lijn. De
dwarsgeplaatste 16 kleppen injektiemotor levert
121 pk aan de voorwielen en daardoor is een
top van 195 km/u haalbaar en sprint de witte
Twincam binnen 9 seconden van 0 naar 100
km/u.
nault 25 en de „Espace" uitstra
len. In de „Espace" past Renault
een aantal nieuwe ontwikkelin
gen toe, waardoor het wel erg
ruime interieur op een groot aan
tal verschillende mogelijkheden
kan worden benut. Deze 'ruimte
wagen' wordt danook terecht ge
zien als het verrassende Europe
se antwoord op Japanse wagens
als de Mitsubishi Space Wagon,
de Nissan Prairie en de Civic
Shuttle
Saab /Scania is er niet inge-
slaagd om direct na het bekend
maken van het nieuwe startsys
teem (startproblemen zijn hier
door uit de wereld) om op de RAI
de vinding te laten zien. Saab wil
het systeem de eerste 2 jaar eerst
uitvoerig testen, voordat men er
mee naar buiten treedt. Daardoor
is het nieuwe topmodel, de Saab
9000, duidelijk naar de voorgrond
geschoven.
f
De nieuwe Mercedessen: sneller en stabieler.
LANCIA, eens een merk dat altijd voorop liep
J&et technische noviteiten, maar de goede naam
^jt raakte door een aantal minder betrouwba
re en qua carrosserie kwestbare modellen, lijkt
weg naar eerherstel te hebben ingeslagen.
Sinds de dag dat Fiat zich heel nadrukkelijk
rnet Lancia is gaan bemoeien, is er alles aange
daan om het eens zo befaamde imago weer te
heroveren. Met de Thema, de Italiaanse nieu
weling op de RAI in de duurdere middenklasse,
hkt met succes de eerste daadwerkelijke stap
9ezet te zijn.
De op de voorwielen aangedreven Lancia
hema, geboren uit een gezamenlijk project met
Saab en Alfa Romeo, straalt niet alleen een stuk
degelijkheid uit, maar biedt ook zoveel rij- en
wegcomfort, dat de goede oude tijden weer
schijnen te herleven. Daarnaast heeft de Ita
liaanse meesterontwerper Giugiaro voor een
carrosserielijn gezorgd die niet alleen ogenstre-
lend is, maar die ook door het lage luchtweer-
standscoëfficiënt van 0,32, in samenspel met de
volkomen nieuw ontwikkelde motoren, tot een -
in verhouding met de voortreffelijke prestaties
aanvaardbaar brandstofverbruik van ruim 1 op
9 bijdraagt. En dat is in vergelijking met recht
streekse concurrenten als de Renault 25, de
Opel Senator, de Volvo 740 en b.v. de BMW 5-
serie, een keurig verbruik.
AMSTERDAM In de geschiede
nis van de RAI moet een groot
aantal jaren worden terugge
gaan om zoveel nieuws te ontdek
ken als ditmaal het geval is.
Bij Toyota (Starlet, Corolla
hatchback, Cressida en Land
Cruiser) en bij Renault (R 5 Tur
bo, de 'ruimtewagen' Espace, de
Renault Alpine V6 en de V6 Tur
bo) 'struikelt' men als het ware
over de wereldprimeurs.
De agressiviteit waarmee voor
al Renault het autojaar 1985 inzet,
is opvallend te noemen. Kozen de
Fransen voorheen vaak de Salon
in Zwitserland uit om het nieuws
te lanceren, ditmaal is dus de
beurt aan de RAI.
De Renault 5, die nu al weer
enkele maanden oud is, is daar
door een beetje van het eerste
plan verdreven. Het turbo- en Al
pine-geweld van Renault, vormt
overigens wel een schrille tegen
stelling met de luxe die de Re-
De curator in het
lissement van Elisa^
Jacoba Kamstra,
nende te 4651 BB Ste^
bergen, Grote Ke,r
straat no. 18, h-oA
Snackbar ,,'t HapL
gevestigd te 4651
Steenbergen, Gjj
Kerkstraat no. 1®'..
deelt mede, dat dit
lissement d.d. 18janU
1985 is opgeheven
gens de toestand van
boedel.
De curator:
mr. J.J.M. Boot,
Kruispoort no. 1-
4651 AL Steenbergen
DE invloed van de 'kleine' Mercedes 190, die
precies 2 jaar geleden voor het eerst op de RAI
stond, is duidelijk terug te vinden in de 200 D
300E-serie die dit jaar in Amsterdam zijn pré
mière beleeft.
Mercedes is duidelijk een sportievere weg in
geslagen. Het gewijzigde uiterlijk van de nieu
we serie, maakt dat nog niet direct duidelijk. De
veel vlakkere en gladdere carrosserielijn zorgt
overigens wel voor heel wat minder luchtweer
stand dan de voorganger. De nieuwe motoren
(zowel de diesel- als de benzineuitvoeringen) le
veren daarnaast zoveel meer kracht, dat de
Mercedes 200 300-serie ineens in de klasse
van de snellere 'jongens' is terecht gekomen.
Vooral de nieuwe 6-cilinder motoren (en dat
geldt zowel voor de benzine als de diesel) zijn
verrassend snel. De 300 D (met een top van 195
km/u) moet zelfs tot het neusje van de zalm ge
rekend worden. Maar ook de 200 D en de 250 D
zijn een stuk feller en sneller geworden.
Doordat Mercedes nu ook in deze serie ge
bruik maakt van de perfecte achteras construc
tie uit de 190, is op het comfort en op de weglig-
ging helemaal niets meer aan te merken. Het
gehele weggedrag is een stuk stabieler gewor
den.