mni
Lomtaf i
N I E
T J E S
or PSY 2
DIEPTEPUNT IN 53-JARIGE GESCHIEDENIS
FELIX' ROUTE
Extra kosten
katalysator
Jaguar boekt
recordexport
Citroën BX
goedkoper
Benzinebonnen
Joegoslavië
Forp verkocht
meeste auto's
Bemiddelings
bureau
voor garages
en autokopers
Druppelvorm al in 1920 toegepast
PAGINA SPORT o
/RlJDAG
{AL TERNEUZEN
klas van de Terneuzense
zit Dow 1 in de lift. De
reek met 3-0 (15-10,15-7,9.
Stelleplasloop
Heinkenszand
25 JANUAR11985
OP WEG
HORMAAll
IN DE RAI: 'EEN EEUW STROOMLIJN'
T14
Hmedewerker
klas Is spannend. Necker-
mann, Zeldenrust en Prome
nade 1 zitten alle drie nog vol
ledig in de slag. PSV 1 kan
daar waarschijnlijk niet meer
aankomen.
In de tweede klas won
Wiekslag met 3-0 van Free
Lance, maar in de eerste twee
sets was het allemaal niet zo
overtuigend (15-8, 15-13, 15-i)
Juliana, dat de punten hard
nodig heeft, pakte nog een
setje mee tegen Kindt TC- 3-1
(13-15, 15-2, 15-10, 6-2), De
Meijer blijft het goed doen de
ze competitie. Nu werd het 3-
0-winst op Gemeente 1 (15.9
15-12, 15-9). De Hoop won in
een spannend duel van een
prima spelend PZEM 1 2-1
(15-10,13-15,15-12).
In de derde klas werd een
wedstrijd gespeeld, waar lang
naar uitgekeken was. De con
frontatie tussen de twee poli
tieteams, PSV 2 en PSV 3. Het
werd een 3-0-overwinning
voor PSV 2 (15-7, 15-11, 15-5*
waarbij vooral de 'oudjes'
Hofje André en Arends Vonck
een prima partij lieten zien.
PSV 2 staat door deze over
winning maar liefst 7 punten
los op de naaste concurrenten.
Overige uitslagen derde klas: Ver
straeten Verbrugge 2-Dethon 3-0 (15-
13,15-9,15-5), Belastingen-Gemeente 2 2-
2 (15-5, 15-6, 8-15, 3-12), Dow 2-MTS/
MEAO 2 3-0 (15-2, 15-2, 15-7). Vierde
klas: Philips-Dees 3 2-2 (15-10, 54-15, 8-
15, 5-3), Gemeente 3-Havenschap 2-2 (15-
8, 5-15, 15-10, 9-11), Promenade 3-Elopak
0-3 (7-15, 12-15, 4-15), Rabo-De Stem 3-0
(15-6,15-3,15-5).
Stand eerste klas: Neckermann 9-25,
Zeldenrust 10-25, Promenade 1 10-24
PSV 1 11-21, Dees 1 10-18, Dow 1 11-16,
MTS/MEAO 1 10-11, Sterbanden 10-9,
Douane 1 9-7, Verstraeten Verbrugge 1
9-0. Tweede klas: Promenade 2 10-28
Wiekslag 10-26, De Meijer 11-24, Kindt
TC 11-21, De Hoop 11-17, Free Lance 9-13,
Gemeente 1 10-12, Roelofs 2 10-10, Julia
na 11-8, PZEM 1 11-7. Derde klas: PSV 2
11-30, Dees 2 10-23, Belastingen 11-23,
Dow 2 11-22, PSV 3 11-20, Gemeente 2 11-
8, Verstraeten Verbrugge 2 10-12,
Bram 10-8, MTS/MEAO 2 11-7, Dethon
10-1. Vierde klas: Rabo 11-30, De Stem
11-24, Philips 11-24, Elopak 10-23, Doua
ne 2 10-19, Dees 3 11-13, PZEM 2 10-13,
Gemeente 3 11-11, Havenschap 10-6, Pro
menade 310-5.
Van onze sportmedewerker
HEINKENSZAND - De Goese
atletiekvereniging AV'56
houdt zaterdag 26 januari in
Heinkenszand de Stelleplas
loop. De afstanden zijn 3,6 en 9
kilometer.
De start van de 3 kilometer
is om twee uur. Voor de ande
re afstanden is dat half drie.
Vanaf één uur kan men in
schrijven in de kantine op het
recreatiepark Stelleplas.
BASKETBAL
Vrijdag 25 januari: BC Sas 1-Vol-
larding 3 (derde klas heren), De
Vlaanderen Sas van Gent, aanvang
20.00 uur. Scheldesport 1-Jumping
~?rabs 3 (derde klas heren), 't
Zwaantje Terneuzen, aanvang
20.30 uur. Zaterdag 26 januari:
Voorwaarts 1-Jumping Crabs 2
(tweede klas dames), 't Sportuus
Axel, aanvang 12.00 uur.
KORFBAL
District: Meervogels-Tjoba (twee
de klas B). Afdeling: Olympia-
Luctor (eerste klas), aanvang 17.00
uur. TOGO-Atlas (eerste klas),
aanvang 19.00 uur. bkc-Atlas 2
(tweede klas A), aanvang 16.00 uur.
Zaamslag-Olympia 2 (derde klas
B), aanvang 12.50 uur.
TENNIS
Districts wintercompetitie: Animo
1-Ludo et Emergo en Hulster Am
bacht 2-Animo 2, De Vlaanderen
Sas van Gent, aanvang 14.00 uur
Axel-Eegedima 1, Den Dullaert
Hulst aanvang 14.00 uur. Souburg
1-Hulster Ambacht 1, Kaasboerhal
Biggekerke, aanvang 13.30 uur.
DOS 3-Souburg 2 en DOS 1-Animo
(heren), Jarinohal Vlissingen, aan
vang 13.30 uur. MLTC 2- De Bon
gerd, Eegedima 2-Domburg 1
MLTC 1-Hulster Ambacht (heren),
Jarinohal te Kapelle.
BADMINTON
Landelijk: 26 januari: Sjuttul l-
High Speed 2, Veerhoek Oostburg.
27 januari: Terneuzen 2-Blauw Wij
2, Oude Vaart Terneuzen. Groot
Sas 1-Ommoord 1, De Vlaanderen
Sas van Gent. District: 26 januari-
Sjuttul 2-Marathon 5, Veerhoek
Oostburg. 27 januari: Terneuzen 4-
Marathon 2 en Terneuzen 5-Ter-
neuzen 7, Oude Vaart Terneuzen.
ZAALHOCKEY
Rapide-Olympia (derde klas ne
ren), Den Dullaert Hulst, aanvang
10.00 uur. Rapide-Pelikaan (vierde
klas dames), Den Dullaert Huist,
aanvang 11.10 uur.
ZAALHANDBAL j
Landelijk: HVSV-Gilze (derde di
visie dames), 't Zwaantje Terneu-
zen, aanvang 14.00 uur. Afdeungj
Walcheren-HVSV (eerste klas ne
ren), Baskensburg Vlissingen, aan
vang 16.45 uur. Operatie'71-voi-
narding (tweede klas dames),v
Veerhoek Oostburg, aanvang l"0"
uur.
VOLLEYBAL
Morres-DOS (eerste divisie dame
?n Morres-DOS (eerste divisie ne
ren), Den Dullaert Hulst, aanvang
17.00 uur. Voorwaarts 2-SC Morr
beker dames) en Voorwaar^
ÏWC 3 (beker heren), 't Sportuus
Axel, aanvang 16.15 uur. Savok-iJ
Sterre (beker dames) en ®aVj
ÏWC 2 (beker heren). De Vlaanae
•en Sas van Gent, aanvang
ïur. Scheldesport-Mytilus (bek
leren), 't Zwaantje Terneuzen,
ianvang 18.30 uur. Verdegem-kv
tijken (beker heren). De Veerhoe
Oostburg, aanvang 17.30 uur.
T4
EINDREDAKTIE LEON KRONEN
Morgen start van 'Monte Carlo
door Ad Pertijs
BREDA - Morgenvroeg gaat
dan toch nog de 53e Rally
van Monte Carlo van start.
Vanuit zes Europese plaat
sen gaan in totaal 133 deelne
mende wagens van start
voor de meest tot de verbeel
ding sprekende WK-rally.
pat aantal is een absoluut
dieptepunt in de moderne
geschiedenis van Monte Car
lo, Tot voor twee jaar moes
ten de organisatoren nog een
groot aantal equipes af
schrijven, omdat vastgehou
den werd aan een maximum
van 300. Vorig jaar echter
zakte het aantal deelnemers
lerug tot 225.
Ondanks de neergaande
lijn is duidelijk dat het ge
harrewar over het wel of
niet doorgaan van de rally de
grootste oorzaak is van het
tegenvallende aantal deelne
mers. De organisatie heeft
altijd gesteld dat een aantal
van 300 noodzakelijk was om
de rally financieel rond te
krijgen. Een rally puur voor
de rally top (hooguit vijftien
wagens gaan op pad voor de
overwinning) zag men daar
om niet zitten. Desondanks
zegt de organisatie geen fi
nanciële risico's te lopen bij
het gehalveerde deelnemers
veld.
Lange tijd heeft het er
naar uit gezien dat er hele
maal geen Rally van Monte
Carlo gereden zou worden.
Centrale figuur in het wel-
les-nietes spelletje is de
Fransman Jean-Marie Bale-
stre, die zowel voorzitter is
van de internationale auto
sportfederatie (FISA) als de
Franse autosportbond FFSA.
Een meningsverschil over de
tv-rechten van de Grand
Prix van Monaco (Formule I)
schoot Balestre in het ver
keerde keelgat. De Frans
man schrapte uit hoofde van
zijn FISA-functie de Grand
Prix van de WK-kalender en
eiste als FFSA-voorzitter
een miljoen Franse francs
van de rally-organisatie
voor het gebruik van de
Franse wegen.
De Monegasken wilden
niet zwichten voor die eisen
(in het verleden heeft de ral
ly nooit een franc hoeven te
betalen voor het rijden over
Franse wegen) en dreigden
het grootste en belangrijkste
rallyevenement van het jaar
van de kalender te schrap
pen. Donderdag 20 december
kondigde de organisatie dan
ook aan dat de rally van 1985
was geschrapt vanwege te
hoge financiële eisen van de
Franse autosportbond.
Toen was de maat vol voor
de Franse staatssecretaris
Alain Calmat. Hij greep in
en gaf de Monegasken ver
gunning om gratis gebruik te
maken van de Franse wegen
(zowat het complete traject
van de rally). Een gevoelige
nederlaag voor Balestre, die
wellicht de deur opengooit
voor de Grand Prix. De For
mule I wordt in ieder geval
Toen was het voor Peugeot nog testen. Vatanen in
actie tijdens de Griekenlandrally.
Walter Röhrl, de Monte
Carlo-specialist. De Dui-
terser zegevierde vier maal,
achtervolgens in Fiat,
Opel, Lancia en Audi.
verreden, alleen telt hij mo
menteel nog niet mee voor
het wereldkampioenschap.
De hele gang van zaken is
er ook debet aan geweest dat
de rally dit keer geen Neder
landse startplaats heeft. In
verleden startte de wedstrijd
enige keren vanuit Raams-
donksveer. De zes overgeble
ven startplaatsen zijn Bad
Homburg, Barcelona, Lau
sanne, Monte Carlo, Parijs
en Serestiere (Italië). Ook
startplaats Londen is dus
weggevallen. Er is dit keer
slechts een Nederlandse
deelnemer. Het echtpaar
Willem en Els Sintenie gaan
in een Manta 200 van start
onder nummer 44.
De rally van Monte Carlo
is de traditionele start van
het WK-seizoen. Een wereld
kampioenschap dat dit jaar
spannender zal worden dan
vorig seizoen. Toen immers
vloog Audi met haar Quat-
tro's in een recordtijd op de
titel af. Het falen van aarts
rivaal Lancia lag ten grond
slag aan de simpele Audi-ze-
ge. Al te uitbundig zullen ze
de titel echter in Ingolstadt
RALLY VAN
MONTE CARLO
Deelnemers:
1. Blomqvist (Audi Quattro)
2. Vatanen (Peugeot 205)
3. Röhrl (Audi Quattro)
4. Toivonen (Lancia)
5. Biason (Lancia)
6. Salonen (Peugeot 205)
7. Andruet (Citroen Visa)
8. Saby (Peugeot 205)
9. 'Tchine' (Opel Manta 400)
10. Snoweck (Renault 5 Turbo)
Tijdschema:
Zaterdag 26 januari: vertrek vanuit
zes steden voor Etape de Concen
tration (geen klassementsproeven).
Zondag 27 januari: Vertrek vanuit
St.Etienne voor de eerste klasse
mentsproeven (vijf). Maandag 28,
dinsdag 29 en woensdag 30 janua
ri: Etape Commune (17 klassement
sproeven). Donderdag 31 januari:
Etape final. Alleen de eerste hon
derd uit het klassement gaan van
start voor de laatste elf klasse
mentsproeven. Vrijdag 1 februari:
Finish in Monte Carlo om 8 uur 's
morgens.
Zo eindigde Peugeot vorig jaar het rallyseizoen. Ari Vatanen (rechts) stuurde de 205
Turbo 16 naar winst in de RAC-rally. Verwacht wordt dat Peugeot in Monte Carlo de
winnende lijn voortzet. - fotoap
niet hebben gevierd. Immers:
in de laatste vier rally's (de
titel was toen al binnen)
werd Audi overtroeft door de
205 Turbo 16 van Peugeot.
Deze dwerg won maar liefst
drie rally's.
Op sneeuw en ijs reed Ari
Vatanen zijn Quattro-con-
currenten (de ijsspecialisten)
op dik vijf minuten, op het
asfalt van Sen Remo liet Va
tanen de Italiaanse asfalt-
specialisten met maar liefst
zes minuten in het stof bui
ten en in de veelal onverhar
de RAC-rally was de voor
sprong van Peugeot op Audi
41 seconden. Vatanen door
brak daarmee de drie jaar
durende hegemonie van
Audi in Engeland.
Alleen het feit dat Peugeot
pas laat op het WK-toneel
verscheen (de 205 Turbo 16
werd gehomolegeerd in mei
84) hield de Fransen van een
hoge klassering in het WK-
klassement af. 1984 Was ove
rigens voor Peugeot Talbot
Sport een tesljaar. De nieu
we 205 werd geintroduceerd
in mei tijdens de Corsica-
rally, waar de wagen in kop
positie uitviel. Na een tweede
test in Griekenland volgde
eind augustus de tweede
WK-rally (Finland) en toen
was het ook meteen raak.
Het mag geen wonder he
ten dat de Fin Ari Vatanen
ook voor 1985 is aangesteld
als kopman van het Peugeot-
team. Naast Vatanen zal ook
zijn landgenoot Timmo Salo
nen alle WK-rally's in een
205 Turbo 16 rijden. De
Fransman Bruno Saby gaat
voor Peugeot de rally's van
Monte Carlo, Kenia (Safari
rally) Corsica rijden. Peu
geot bereidt zich momenteel
voor in Chamonix. „We gaan
in principe op de zelfde lijn
verder. De enige moeilijkhe
den die we hebben gehad
was stuifsneeuw in de motor.
Dat is inmiddels opgelost.
Overigens hopen we wel op
sneeuw tijdens Monte Car
lo", aldus een woordvoerder.
Audi behaalde vorig jaar
een driedubbele overwinning
in het vorstendom. Zover zal
het dit keer niet komen. De
Duitsers zetten maar twee
van hun vier toprijders in.
Audi gokt dit jaar helemaal
op de nieuwe Quattro Sport,
een verkleinde (lees compac
tere) versie van de Quattro.
Vorig jaar al werd de wagen
enige malen ingezet. De
nieuwe troef viel echter door
pech veelvuldig uit, waar
door Audi noodgedwongen
moest teruggrijpen op de
oude wagen.
Wereldkampioen Stig
Blomqvist gaat met start
nummer een van start en de
onbetwiste Monte Carlo-spe
cialist Walter Röhrl heeft
startnummer drie. Röhrl
won de rally al vier keer, alle
keren in een andere wagen: i
in 1980 met een Fiat, in 1982 j
met een Opel Ascona, in 1983 j
met een Lancia Rally en vo- j
rig j aar met de Quattro.
De strijd om de overwin-
ning zal ongetwijfeld gaan j
tussen Peugeot en Audi. Al- j
leen wanneer de sneeuw van
de Alpenhellingen verdwijnt j
maakt ook Lancia een kans. i
De Italianen sturen met Toi- j
vonen en Biason hun tweede j
garnituur. Sneeuw en ijs be- j
palen al sinds jaar en dag de
mooiste rally ter wereld. De
noordflank op met sneeuw- j
banden, op de top banden- j
wisselen om vervolgens op
de sneeuwvrije zuidelijke af-
daling op slicks verder te
gaan is een normale zaak. i
Peugeot heeft inmiddels j
aangetoond op alle soorten
terrein met de top mee te
kunnen. In Monte Carlo is de
kans dan ook groot dat Audi j
de eerste gevoelige draai om i
de oren krijgt.
Minimumiimmmiimiminimin
G0UDA - British Leyland
tót uitgerekend dat de in
voering van de driewegkata
lysator de Britse automobilis
ten (gezamenlijk) 2,5 miljard
Pond per j aar gaat kosten.
De extra prijs voor de kata
lysator en de hogere brand
stofkosten zorgen voor 1,5 mil-
Srd Pond per jaar; voor keu-
sing en regelmatig onderhoud
Bmen gezamenlijk 1 miljard
Pond kwijt.
Het rekensommetje van BL
ls gebaseerd op ervaringen in
Amerika.
t Overigens hoeft De auto-in-
•ustrie zich geen zorgen te
®3ken over de hoeveelheid
Mna die beschikbaar is
voor de produktie van kataly
satoren voor auto's.
Volgens het Deutsche Insti-
tut für Wirtschaftsforschung
(DIW) is Zuid-Afrika, de
grootste platinaproducent ter
wereld, op dit moment al de
mijnbouwcapaciteit aan het
vergroten. De commerciëel
winbare wereldreserve aan
platina bedraagt op het ogen
blik ongeveer 20.000 ton. De
produktie bedroeg in 1981 bij
na honderd ton en in 1983 om
streeks 83 ton. De platinare-
serve is volgens het DIW ze
ker toereikend voor 300 jaar.
Bij hergebruik van het me
taal wordt die periode van
zelfsprekend nog langer. In de
Verenigde Staten beloopt de
recycling van platina nu al
ruim dertig procent.
De grootste en modernste
fabriek voor de raffinage van
platina, staat in Groot-Brit-
tannië. Het Britse bedrijf be
schikt over een installatie
voor de produktie van 2 mil
joen autokatalysatoren per
jaar.
LONDEN - De Britse fabri
kant van luxe auto's Jaguar
heeft vorig jaar een record
aantal wagens geëxporteerd.
Er gingen 25.880 auto's over de
grens met een totale waarde
van 400 miljoen pond sterling
(ruim 1,6 miljard gulden), zo
heeft de onlangs geprivati
seerde onderneming bekend
gemaakt. In 1983 bedroeg de
export 22.141 stuks.
Mede dank zij de hoge dol
larkoers ging meer dan de
helft van de uitvoer naar de
Verenigde Staten. Jaguar
heeft de gezamenlijke Schotse
whiskydistillateurs vorig jaar
verdrongen als belangrijkste
Britse exporteur naar de
Amerikaanse markt.
De totale verkoop nam in
1984 met 14,6 procent toe tot
33.424 auto's. Opmerkelijk is
dat Jaguar in de Bondsrepu
bliek, het thuisland van de
concurrenten Mercedes en
BMW, een verkoopstijging
wist te verwezenlijken van
zestig procent tot 1.950 auto's.
AMSTERDAM - Door een
aanzienlijke prijsverlaging
van de BX, is Citroen weer te
vinden in het marktsegment
net onder de 20000.-.
De basis-uitvoering van de
BX werd daarvoor met
ƒ2.000.- in prijs verlaagd en
staat nu voor 19.900.- op de
prijslijst.
Gelijktijdig met de drasti
sche verlaging van de BX 14
Standaard werden ook twee
andere BX uitvoeringen goed
koper. De BX 14 E is van
ƒ23.400.- naar ƒ21.900.- ge
gaan en de BX 14 RE van
24.700.-naar 23.700.-.
Het caravanpark in Neder
land is tot een totaal van
402.000 stuks opgelopen. Dat
betekent dat per 1000 perso
nenwagens er 86 caravans
zijn en de grootste caravan
dichtheid van Europa in ons
land is te vinden.
Ondanks de staking zijn er
vorig jaar bij BMW meer
automobielen geproduceerd
dan in 1983. Ongeveer
431000 wagens kwamen van
de band en dat betekende een
produktiestijging van 2,5
procent.
Van de Nissan Bluebird
(die sinds de introduktie in
1959 zesmaal een wijziging
onderging) is eind vorig jaar
de 6 miljoenste wagen uit de
fabriek gekomen. Van dit
aantal werden 2,5 miljoen
stuks naar 120 landen geëx
porteerd.
Voorlopige gegevens bij
Renault spreken van een in
1984 geleden verlies van
ruim 9 miljard Franse francs
(3 miljard gulden). In 1983
stond Renault nog voor
'slechts' 1,8 miljard Francs in
het rood.
Niet minder dan 83 pro
cent van de Nederlanders die
vorig jaar in eigen land op
vakantie gingen, maakten
gebruik van hun auto. Voor
vakantiereizen naar het bui
tenland was het aandeel 70
procent.
Het gaat niet goed met de
nieuwe Arna, de kleine mid
denklasser die Alfa Romeo
en Nissan samen hebben ont
wikkeld. Doordat buiten Ita
lië de vraag naar de wagen
tegenvalt, heeft Alfa Romeo
besloten om de jaarproduk-
tie te verlagen tot 25.000
stuks. In eerste instantie was
gedacht aan een produktie
van 60.000 Arna's per jaar.
DEN HAAG - Nederlanders
die vorig jaar met de auto met
vakantie zijn geweest in Joe
goslavië en van die trip nog
benzinebonnen hebben over
gehouden, moeten deze bon
nen zo snel mogelijk inleveren
bij de ANWB. Dit jaar zijn na
melijk die bonnen niet meer
geldig.
De ANWB heeft vanuit Joe
goslavië bericht ontvangen
dat de bedrijfsbonnen van
Din. 1.300 zijn vervallen en de
toeristenbonnen van Din.
1.000 vervangen worden door
een andere bonnensysteem.
Als men nog over oude bon
nen beschikt en deze na 31
maart van dit jaar wil gebrui
ken, moet men terug naar het
adres waar de bonnen (die
voorzien zijn van de code se
rienummer/84 rechts onder
aan) zijn gekocht. Nieuwe
bonnen zijn vanaf 1 februari
bij de ANWB-kantoren ver
krijgbaar.
STOCKHOLM - Het Ameri
kaanse automobielconcern
Ford heeft vorig jaar volgens
voorlopige cijfers de meeste
auto's verkocht in Europa.
Van de omstreeks tien miljoen
wagens die in vijftien West-
europese landen aan de man
werden gebracht kwam 12,9
procent uit de Ford-fabrieken,
zo heeft de topman van Ford-
Europa, Robert Lutz, in
Stockholm verklaard.
Ook Fiat had een markt
aandeel van - afgerond - 12,9
procent, maar het Italiaanse
concern verkocht 4.000 auto's
minder dan Ford.
RAAMSDONKSVEER - Deze
maand is in Raamsdonksveer
het bedrijf 'Teleautomarkt'
gestart. Een databank voor
auto-occasions, zoals men op
het bedrijf zelf zegt.
Teleautomarkt is een soort
bemiddelingsbureau tussen
mensen, die een (tweede
hands) auto of motor willen
aanschaffen en verschillende
garages en dealers in Noord-
Brabant. „Mensen die een be
paald type auto zoeken kun
nen naar ons bellen en opge
ven wat voor wagen ze wil
len", aldus Peter Joosen (30),
mede-eigenaar van het nieu
we bedrijf.
De klanten kunnen onder
meer hun voorkeur uitspre
ken voor kleur, brandstof,
bouwjaar en de prijs. „We tik
ken in de computer wat ze
willen hebben en daar komen
dan een aantal auto's uit rol
len. Van die gegevens maken
we een uitdraai, compleet met
adressen van de garages waar
ze te vinden zijn. De uitdraai
wordt dan gratis toegestuurd
aan de klant", zegt Joosen.
Deze kan met de lijst in de
hand langs de verschillende
dealers gaan.
„Wij willen puur regionaal
blijven werken. We hebben
niet de pretentie om landelijk
te gaan opereren", aldus Joo
sen. Hij dacht aan het gebied
tussen Rijen en Roosendaal of
Bergen op Zoom. „Wanneer
we daarbuiten gaan werken
krijg je een vervlakking van
de doelgroep", meent hij. „Ik
zou zelf ook niet even naar een
wagentje in Roermond gaan
kijken". De bemiddeling bij
motoren gebeurt overigens
wel landelijk.
Om de klant van een uitge
breid assortiment auto's en
motoren te kunnen voorzien is
het drie-mansbedrijfje nog
steeds druk bezig om contac
ten te leggen met de dealers.
„We gaan zelf bij alle garages
langs. Zo krijgen we een gese
lecteerd aanbod van dealers,
die goede wagens hebben. We
gaan geen bestand opbouwen
van kneuzen", aldus Joosen.
Volgens hem was de belang
stelling goed te noemen. In de
toekomst verwacht Joosen
zo'n vijftig telefoontjes per
dag van mensen, de informa
tie willen.
Het Veerse bedrijf, dat ge
huisvest is bij makelaardij
Stieber en Joosen aan de Em-
mastraat, werkt in eerste in
stantie met grote garages. In
de toekomst wil men ook met
kleinere dealers in zee gaan.
Het is niet de bedoeling dat
particulieren hun wagen voor
verkoop in het bestand op la
ten nemen. Omdat de klanten,
die een auto zoeken niets hoe
ven te betalen, moet de winst
van de garages komen die hun
wagens in het bestand op la
ten nemen. Zij betalen daar
een bepaald bedrag voor.
De Panhard Dynamic uit 1936. Aërodynamica werd bij
deze wagen duidelijk als styling element gebruikt. Door
het ruime frontale oppervlak was de luchtweerstand nog
altijd groot.
AMSTERDAM - De Franse auto-industrie mag dan vorig
jaar de dag herdacht hebben dat de eerste echte auto op de
weg reed en maakt West Duitsland (en in het bijzonder
Daimler-Benz) zich op om in 1986 de mijlpaal „100 Jaar auto"
te gaan vieren, de RAI besteedt in het tussen liggende jaar
aandacht aan „Een eeuw stroomlijn".
Daarvoor komen (van 7 tot en met 17 februari) uit een
groot aantal landen, zowel oude auto's als toekomstmodellen
naar het Amsterdamse RAI-gebouw. Eén ding hebben alle
typen (die een gezamenlijke waarde van 5 miljoen gulden
vertegenwoordigen) met elkaar gemeen: een voor hun tijd
bijzondere aërodynamica. En hoe ver de constructeurs al in
de eerste jaren van de auto geschiedenis waren, bewijst van-
daag-de-dag nog altijd de Duitse ingenieur Rumpler.
Hij begreep al in 1920 dat de zogenoemde druppelvorm de
ideale lijn is om de lucht te doorklieven. Hoe goed de vorm
geving van zijn toenmalige auto al was, bleek pas in 1979
toen metingen in de windtunnel bij Volkswagen uitwezen
dat de Rumpler een Cw-waarde van 0,28 bezat. En dat is een
waarde die bij de meeste moderne auto's die de komende we
ken op de RAI te zien zijn, niet eens halen. De bijzondere lijn
van de wagen, die ook in de RAI te zien is, sloeg echter niet
bij het publiek aan. Na nog geen 12 maanden werd dit eerste
echte stroomlijn model, uitsluitend gebaseerd op theoretische
kennis van aërodynamica, al weer uit produktie genomen.
Vooral in de jaren 30, en met name in Duitsland, werden
heel wat wagens met stroomlijn-vorm ontworpen en ook
carrosserieeën met ronde hoeken, kwamen in produktie.
Maar ook Italië liet zich gelden. In 1932 kwam Fiat met de
1500 die een grote voruitgang was in vergelijking met de hoe
kige carrosserieeën die men gewend was. Lancia sloeg met
de Aprilia dezelfde weg in. Wat later volgde ook Alfa Romeo.
Vanuit Frankrijk kwam Gabriël Voisin in 1935 met de
Aèrodyna en volgde Peugeot 2 jaar later met het type 402. In
1937 was het de beurt aan Panhard met de Dynamic; een auto
met klassieke lijnen, maar met afgeronde hoeken en een af
geronde voorruit. Deze Panhard vertoonde ook duidelijke
overeenkomsten met de Saiga uit 1912: de oudste auto op deze
speciale presentatie in de RAI.
Ondertussen was iedereen het er overeens geworden dat
de druppelvorm de meeste ideale lijn voor een auto was als
over een zo laag mogelijke luchtweerstand gesproken werd.
Maar de Duitse professor Kamm ontdekte ook dat een zuive
re druppel niet absoluut nodig was. Als de vorm aan de ach
terzijde wordt 'afgehakt', zodat alleen de voorkant van de
druppel met een rechte achterkant overblijft, ontstaat ook
een vormgeving die in aërodynamisch opzicht bijna net zo
gunstig is.
De nieuwe Opel Kadett is daar op dit moment nog een goed
voorbeeld van. Op het principe van professor Kamm zijn uit
eindelijk heel wat moderne auto's met derde of vijfde deur
gebaseerd.
„Een eeuw stroomlijn" schenkt niet alleen aandacht aan
het verleden, maar gunt ook een blik in het jaar 2000. Met b.v.
de Nissan NX-21 die voorzien is van keramische gasturbine
die elektronisch wordt bestuurd en de Opel Junior; een voor
beeld van een handige kleine toekomstauto.
De speciale presentatie tijdens de RAI-dagen is onder te
verdelen in 5 afdelingen: Pioniers (1899 - 1922); grondslagen
van de stroomlijn 1922 - 1940); Amerikaanse ideeën (1933 -
1940), nieuyve ontwikkelingen (1946 -1984) en toekomstmodel
len (1985-2000).