mni Lomtaf i N I E T J E S or PSY 2 DIEPTEPUNT IN 53-JARIGE GESCHIEDENIS FELIX' ROUTE Extra kosten katalysator Jaguar boekt recordexport Citroën BX goedkoper Benzinebonnen Joegoslavië Forp verkocht meeste auto's Bemiddelings bureau voor garages en autokopers Druppelvorm al in 1920 toegepast PAGINA SPORT o /RlJDAG {AL TERNEUZEN klas van de Terneuzense zit Dow 1 in de lift. De reek met 3-0 (15-10,15-7,9. Stelleplasloop Heinkenszand 25 JANUAR11985 OP WEG HORMAAll IN DE RAI: 'EEN EEUW STROOMLIJN' T14 Hmedewerker klas Is spannend. Necker- mann, Zeldenrust en Prome nade 1 zitten alle drie nog vol ledig in de slag. PSV 1 kan daar waarschijnlijk niet meer aankomen. In de tweede klas won Wiekslag met 3-0 van Free Lance, maar in de eerste twee sets was het allemaal niet zo overtuigend (15-8, 15-13, 15-i) Juliana, dat de punten hard nodig heeft, pakte nog een setje mee tegen Kindt TC- 3-1 (13-15, 15-2, 15-10, 6-2), De Meijer blijft het goed doen de ze competitie. Nu werd het 3- 0-winst op Gemeente 1 (15.9 15-12, 15-9). De Hoop won in een spannend duel van een prima spelend PZEM 1 2-1 (15-10,13-15,15-12). In de derde klas werd een wedstrijd gespeeld, waar lang naar uitgekeken was. De con frontatie tussen de twee poli tieteams, PSV 2 en PSV 3. Het werd een 3-0-overwinning voor PSV 2 (15-7, 15-11, 15-5* waarbij vooral de 'oudjes' Hofje André en Arends Vonck een prima partij lieten zien. PSV 2 staat door deze over winning maar liefst 7 punten los op de naaste concurrenten. Overige uitslagen derde klas: Ver straeten Verbrugge 2-Dethon 3-0 (15- 13,15-9,15-5), Belastingen-Gemeente 2 2- 2 (15-5, 15-6, 8-15, 3-12), Dow 2-MTS/ MEAO 2 3-0 (15-2, 15-2, 15-7). Vierde klas: Philips-Dees 3 2-2 (15-10, 54-15, 8- 15, 5-3), Gemeente 3-Havenschap 2-2 (15- 8, 5-15, 15-10, 9-11), Promenade 3-Elopak 0-3 (7-15, 12-15, 4-15), Rabo-De Stem 3-0 (15-6,15-3,15-5). Stand eerste klas: Neckermann 9-25, Zeldenrust 10-25, Promenade 1 10-24 PSV 1 11-21, Dees 1 10-18, Dow 1 11-16, MTS/MEAO 1 10-11, Sterbanden 10-9, Douane 1 9-7, Verstraeten Verbrugge 1 9-0. Tweede klas: Promenade 2 10-28 Wiekslag 10-26, De Meijer 11-24, Kindt TC 11-21, De Hoop 11-17, Free Lance 9-13, Gemeente 1 10-12, Roelofs 2 10-10, Julia na 11-8, PZEM 1 11-7. Derde klas: PSV 2 11-30, Dees 2 10-23, Belastingen 11-23, Dow 2 11-22, PSV 3 11-20, Gemeente 2 11- 8, Verstraeten Verbrugge 2 10-12, Bram 10-8, MTS/MEAO 2 11-7, Dethon 10-1. Vierde klas: Rabo 11-30, De Stem 11-24, Philips 11-24, Elopak 10-23, Doua ne 2 10-19, Dees 3 11-13, PZEM 2 10-13, Gemeente 3 11-11, Havenschap 10-6, Pro menade 310-5. Van onze sportmedewerker HEINKENSZAND - De Goese atletiekvereniging AV'56 houdt zaterdag 26 januari in Heinkenszand de Stelleplas loop. De afstanden zijn 3,6 en 9 kilometer. De start van de 3 kilometer is om twee uur. Voor de ande re afstanden is dat half drie. Vanaf één uur kan men in schrijven in de kantine op het recreatiepark Stelleplas. BASKETBAL Vrijdag 25 januari: BC Sas 1-Vol- larding 3 (derde klas heren), De Vlaanderen Sas van Gent, aanvang 20.00 uur. Scheldesport 1-Jumping ~?rabs 3 (derde klas heren), 't Zwaantje Terneuzen, aanvang 20.30 uur. Zaterdag 26 januari: Voorwaarts 1-Jumping Crabs 2 (tweede klas dames), 't Sportuus Axel, aanvang 12.00 uur. KORFBAL District: Meervogels-Tjoba (twee de klas B). Afdeling: Olympia- Luctor (eerste klas), aanvang 17.00 uur. TOGO-Atlas (eerste klas), aanvang 19.00 uur. bkc-Atlas 2 (tweede klas A), aanvang 16.00 uur. Zaamslag-Olympia 2 (derde klas B), aanvang 12.50 uur. TENNIS Districts wintercompetitie: Animo 1-Ludo et Emergo en Hulster Am bacht 2-Animo 2, De Vlaanderen Sas van Gent, aanvang 14.00 uur Axel-Eegedima 1, Den Dullaert Hulst aanvang 14.00 uur. Souburg 1-Hulster Ambacht 1, Kaasboerhal Biggekerke, aanvang 13.30 uur. DOS 3-Souburg 2 en DOS 1-Animo (heren), Jarinohal Vlissingen, aan vang 13.30 uur. MLTC 2- De Bon gerd, Eegedima 2-Domburg 1 MLTC 1-Hulster Ambacht (heren), Jarinohal te Kapelle. BADMINTON Landelijk: 26 januari: Sjuttul l- High Speed 2, Veerhoek Oostburg. 27 januari: Terneuzen 2-Blauw Wij 2, Oude Vaart Terneuzen. Groot Sas 1-Ommoord 1, De Vlaanderen Sas van Gent. District: 26 januari- Sjuttul 2-Marathon 5, Veerhoek Oostburg. 27 januari: Terneuzen 4- Marathon 2 en Terneuzen 5-Ter- neuzen 7, Oude Vaart Terneuzen. ZAALHOCKEY Rapide-Olympia (derde klas ne ren), Den Dullaert Hulst, aanvang 10.00 uur. Rapide-Pelikaan (vierde klas dames), Den Dullaert Huist, aanvang 11.10 uur. ZAALHANDBAL j Landelijk: HVSV-Gilze (derde di visie dames), 't Zwaantje Terneu- zen, aanvang 14.00 uur. Afdeungj Walcheren-HVSV (eerste klas ne ren), Baskensburg Vlissingen, aan vang 16.45 uur. Operatie'71-voi- narding (tweede klas dames),v Veerhoek Oostburg, aanvang l"0" uur. VOLLEYBAL Morres-DOS (eerste divisie dame ?n Morres-DOS (eerste divisie ne ren), Den Dullaert Hulst, aanvang 17.00 uur. Voorwaarts 2-SC Morr beker dames) en Voorwaar^ ÏWC 3 (beker heren), 't Sportuus Axel, aanvang 16.15 uur. Savok-iJ Sterre (beker dames) en ®aVj ÏWC 2 (beker heren). De Vlaanae •en Sas van Gent, aanvang ïur. Scheldesport-Mytilus (bek leren), 't Zwaantje Terneuzen, ianvang 18.30 uur. Verdegem-kv tijken (beker heren). De Veerhoe Oostburg, aanvang 17.30 uur. T4 EINDREDAKTIE LEON KRONEN Morgen start van 'Monte Carlo door Ad Pertijs BREDA - Morgenvroeg gaat dan toch nog de 53e Rally van Monte Carlo van start. Vanuit zes Europese plaat sen gaan in totaal 133 deelne mende wagens van start voor de meest tot de verbeel ding sprekende WK-rally. pat aantal is een absoluut dieptepunt in de moderne geschiedenis van Monte Car lo, Tot voor twee jaar moes ten de organisatoren nog een groot aantal equipes af schrijven, omdat vastgehou den werd aan een maximum van 300. Vorig jaar echter zakte het aantal deelnemers lerug tot 225. Ondanks de neergaande lijn is duidelijk dat het ge harrewar over het wel of niet doorgaan van de rally de grootste oorzaak is van het tegenvallende aantal deelne mers. De organisatie heeft altijd gesteld dat een aantal van 300 noodzakelijk was om de rally financieel rond te krijgen. Een rally puur voor de rally top (hooguit vijftien wagens gaan op pad voor de overwinning) zag men daar om niet zitten. Desondanks zegt de organisatie geen fi nanciële risico's te lopen bij het gehalveerde deelnemers veld. Lange tijd heeft het er naar uit gezien dat er hele maal geen Rally van Monte Carlo gereden zou worden. Centrale figuur in het wel- les-nietes spelletje is de Fransman Jean-Marie Bale- stre, die zowel voorzitter is van de internationale auto sportfederatie (FISA) als de Franse autosportbond FFSA. Een meningsverschil over de tv-rechten van de Grand Prix van Monaco (Formule I) schoot Balestre in het ver keerde keelgat. De Frans man schrapte uit hoofde van zijn FISA-functie de Grand Prix van de WK-kalender en eiste als FFSA-voorzitter een miljoen Franse francs van de rally-organisatie voor het gebruik van de Franse wegen. De Monegasken wilden niet zwichten voor die eisen (in het verleden heeft de ral ly nooit een franc hoeven te betalen voor het rijden over Franse wegen) en dreigden het grootste en belangrijkste rallyevenement van het jaar van de kalender te schrap pen. Donderdag 20 december kondigde de organisatie dan ook aan dat de rally van 1985 was geschrapt vanwege te hoge financiële eisen van de Franse autosportbond. Toen was de maat vol voor de Franse staatssecretaris Alain Calmat. Hij greep in en gaf de Monegasken ver gunning om gratis gebruik te maken van de Franse wegen (zowat het complete traject van de rally). Een gevoelige nederlaag voor Balestre, die wellicht de deur opengooit voor de Grand Prix. De For mule I wordt in ieder geval Toen was het voor Peugeot nog testen. Vatanen in actie tijdens de Griekenlandrally. Walter Röhrl, de Monte Carlo-specialist. De Dui- terser zegevierde vier maal, achtervolgens in Fiat, Opel, Lancia en Audi. verreden, alleen telt hij mo menteel nog niet mee voor het wereldkampioenschap. De hele gang van zaken is er ook debet aan geweest dat de rally dit keer geen Neder landse startplaats heeft. In verleden startte de wedstrijd enige keren vanuit Raams- donksveer. De zes overgeble ven startplaatsen zijn Bad Homburg, Barcelona, Lau sanne, Monte Carlo, Parijs en Serestiere (Italië). Ook startplaats Londen is dus weggevallen. Er is dit keer slechts een Nederlandse deelnemer. Het echtpaar Willem en Els Sintenie gaan in een Manta 200 van start onder nummer 44. De rally van Monte Carlo is de traditionele start van het WK-seizoen. Een wereld kampioenschap dat dit jaar spannender zal worden dan vorig seizoen. Toen immers vloog Audi met haar Quat- tro's in een recordtijd op de titel af. Het falen van aarts rivaal Lancia lag ten grond slag aan de simpele Audi-ze- ge. Al te uitbundig zullen ze de titel echter in Ingolstadt RALLY VAN MONTE CARLO Deelnemers: 1. Blomqvist (Audi Quattro) 2. Vatanen (Peugeot 205) 3. Röhrl (Audi Quattro) 4. Toivonen (Lancia) 5. Biason (Lancia) 6. Salonen (Peugeot 205) 7. Andruet (Citroen Visa) 8. Saby (Peugeot 205) 9. 'Tchine' (Opel Manta 400) 10. Snoweck (Renault 5 Turbo) Tijdschema: Zaterdag 26 januari: vertrek vanuit zes steden voor Etape de Concen tration (geen klassementsproeven). Zondag 27 januari: Vertrek vanuit St.Etienne voor de eerste klasse mentsproeven (vijf). Maandag 28, dinsdag 29 en woensdag 30 janua ri: Etape Commune (17 klassement sproeven). Donderdag 31 januari: Etape final. Alleen de eerste hon derd uit het klassement gaan van start voor de laatste elf klasse mentsproeven. Vrijdag 1 februari: Finish in Monte Carlo om 8 uur 's morgens. Zo eindigde Peugeot vorig jaar het rallyseizoen. Ari Vatanen (rechts) stuurde de 205 Turbo 16 naar winst in de RAC-rally. Verwacht wordt dat Peugeot in Monte Carlo de winnende lijn voortzet. - fotoap niet hebben gevierd. Immers: in de laatste vier rally's (de titel was toen al binnen) werd Audi overtroeft door de 205 Turbo 16 van Peugeot. Deze dwerg won maar liefst drie rally's. Op sneeuw en ijs reed Ari Vatanen zijn Quattro-con- currenten (de ijsspecialisten) op dik vijf minuten, op het asfalt van Sen Remo liet Va tanen de Italiaanse asfalt- specialisten met maar liefst zes minuten in het stof bui ten en in de veelal onverhar de RAC-rally was de voor sprong van Peugeot op Audi 41 seconden. Vatanen door brak daarmee de drie jaar durende hegemonie van Audi in Engeland. Alleen het feit dat Peugeot pas laat op het WK-toneel verscheen (de 205 Turbo 16 werd gehomolegeerd in mei 84) hield de Fransen van een hoge klassering in het WK- klassement af. 1984 Was ove rigens voor Peugeot Talbot Sport een tesljaar. De nieu we 205 werd geintroduceerd in mei tijdens de Corsica- rally, waar de wagen in kop positie uitviel. Na een tweede test in Griekenland volgde eind augustus de tweede WK-rally (Finland) en toen was het ook meteen raak. Het mag geen wonder he ten dat de Fin Ari Vatanen ook voor 1985 is aangesteld als kopman van het Peugeot- team. Naast Vatanen zal ook zijn landgenoot Timmo Salo nen alle WK-rally's in een 205 Turbo 16 rijden. De Fransman Bruno Saby gaat voor Peugeot de rally's van Monte Carlo, Kenia (Safari rally) Corsica rijden. Peu geot bereidt zich momenteel voor in Chamonix. „We gaan in principe op de zelfde lijn verder. De enige moeilijkhe den die we hebben gehad was stuifsneeuw in de motor. Dat is inmiddels opgelost. Overigens hopen we wel op sneeuw tijdens Monte Car lo", aldus een woordvoerder. Audi behaalde vorig jaar een driedubbele overwinning in het vorstendom. Zover zal het dit keer niet komen. De Duitsers zetten maar twee van hun vier toprijders in. Audi gokt dit jaar helemaal op de nieuwe Quattro Sport, een verkleinde (lees compac tere) versie van de Quattro. Vorig jaar al werd de wagen enige malen ingezet. De nieuwe troef viel echter door pech veelvuldig uit, waar door Audi noodgedwongen moest teruggrijpen op de oude wagen. Wereldkampioen Stig Blomqvist gaat met start nummer een van start en de onbetwiste Monte Carlo-spe cialist Walter Röhrl heeft startnummer drie. Röhrl won de rally al vier keer, alle keren in een andere wagen: i in 1980 met een Fiat, in 1982 j met een Opel Ascona, in 1983 j met een Lancia Rally en vo- j rig j aar met de Quattro. De strijd om de overwin- ning zal ongetwijfeld gaan j tussen Peugeot en Audi. Al- j leen wanneer de sneeuw van de Alpenhellingen verdwijnt j maakt ook Lancia een kans. i De Italianen sturen met Toi- j vonen en Biason hun tweede j garnituur. Sneeuw en ijs be- j palen al sinds jaar en dag de mooiste rally ter wereld. De noordflank op met sneeuw- j banden, op de top banden- j wisselen om vervolgens op de sneeuwvrije zuidelijke af- daling op slicks verder te gaan is een normale zaak. i Peugeot heeft inmiddels j aangetoond op alle soorten terrein met de top mee te kunnen. In Monte Carlo is de kans dan ook groot dat Audi j de eerste gevoelige draai om i de oren krijgt. Minimumiimmmiimiminimin G0UDA - British Leyland tót uitgerekend dat de in voering van de driewegkata lysator de Britse automobilis ten (gezamenlijk) 2,5 miljard Pond per j aar gaat kosten. De extra prijs voor de kata lysator en de hogere brand stofkosten zorgen voor 1,5 mil- Srd Pond per jaar; voor keu- sing en regelmatig onderhoud Bmen gezamenlijk 1 miljard Pond kwijt. Het rekensommetje van BL ls gebaseerd op ervaringen in Amerika. t Overigens hoeft De auto-in- •ustrie zich geen zorgen te ®3ken over de hoeveelheid Mna die beschikbaar is voor de produktie van kataly satoren voor auto's. Volgens het Deutsche Insti- tut für Wirtschaftsforschung (DIW) is Zuid-Afrika, de grootste platinaproducent ter wereld, op dit moment al de mijnbouwcapaciteit aan het vergroten. De commerciëel winbare wereldreserve aan platina bedraagt op het ogen blik ongeveer 20.000 ton. De produktie bedroeg in 1981 bij na honderd ton en in 1983 om streeks 83 ton. De platinare- serve is volgens het DIW ze ker toereikend voor 300 jaar. Bij hergebruik van het me taal wordt die periode van zelfsprekend nog langer. In de Verenigde Staten beloopt de recycling van platina nu al ruim dertig procent. De grootste en modernste fabriek voor de raffinage van platina, staat in Groot-Brit- tannië. Het Britse bedrijf be schikt over een installatie voor de produktie van 2 mil joen autokatalysatoren per jaar. LONDEN - De Britse fabri kant van luxe auto's Jaguar heeft vorig jaar een record aantal wagens geëxporteerd. Er gingen 25.880 auto's over de grens met een totale waarde van 400 miljoen pond sterling (ruim 1,6 miljard gulden), zo heeft de onlangs geprivati seerde onderneming bekend gemaakt. In 1983 bedroeg de export 22.141 stuks. Mede dank zij de hoge dol larkoers ging meer dan de helft van de uitvoer naar de Verenigde Staten. Jaguar heeft de gezamenlijke Schotse whiskydistillateurs vorig jaar verdrongen als belangrijkste Britse exporteur naar de Amerikaanse markt. De totale verkoop nam in 1984 met 14,6 procent toe tot 33.424 auto's. Opmerkelijk is dat Jaguar in de Bondsrepu bliek, het thuisland van de concurrenten Mercedes en BMW, een verkoopstijging wist te verwezenlijken van zestig procent tot 1.950 auto's. AMSTERDAM - Door een aanzienlijke prijsverlaging van de BX, is Citroen weer te vinden in het marktsegment net onder de 20000.-. De basis-uitvoering van de BX werd daarvoor met ƒ2.000.- in prijs verlaagd en staat nu voor 19.900.- op de prijslijst. Gelijktijdig met de drasti sche verlaging van de BX 14 Standaard werden ook twee andere BX uitvoeringen goed koper. De BX 14 E is van ƒ23.400.- naar ƒ21.900.- ge gaan en de BX 14 RE van 24.700.-naar 23.700.-. Het caravanpark in Neder land is tot een totaal van 402.000 stuks opgelopen. Dat betekent dat per 1000 perso nenwagens er 86 caravans zijn en de grootste caravan dichtheid van Europa in ons land is te vinden. Ondanks de staking zijn er vorig jaar bij BMW meer automobielen geproduceerd dan in 1983. Ongeveer 431000 wagens kwamen van de band en dat betekende een produktiestijging van 2,5 procent. Van de Nissan Bluebird (die sinds de introduktie in 1959 zesmaal een wijziging onderging) is eind vorig jaar de 6 miljoenste wagen uit de fabriek gekomen. Van dit aantal werden 2,5 miljoen stuks naar 120 landen geëx porteerd. Voorlopige gegevens bij Renault spreken van een in 1984 geleden verlies van ruim 9 miljard Franse francs (3 miljard gulden). In 1983 stond Renault nog voor 'slechts' 1,8 miljard Francs in het rood. Niet minder dan 83 pro cent van de Nederlanders die vorig jaar in eigen land op vakantie gingen, maakten gebruik van hun auto. Voor vakantiereizen naar het bui tenland was het aandeel 70 procent. Het gaat niet goed met de nieuwe Arna, de kleine mid denklasser die Alfa Romeo en Nissan samen hebben ont wikkeld. Doordat buiten Ita lië de vraag naar de wagen tegenvalt, heeft Alfa Romeo besloten om de jaarproduk- tie te verlagen tot 25.000 stuks. In eerste instantie was gedacht aan een produktie van 60.000 Arna's per jaar. DEN HAAG - Nederlanders die vorig jaar met de auto met vakantie zijn geweest in Joe goslavië en van die trip nog benzinebonnen hebben over gehouden, moeten deze bon nen zo snel mogelijk inleveren bij de ANWB. Dit jaar zijn na melijk die bonnen niet meer geldig. De ANWB heeft vanuit Joe goslavië bericht ontvangen dat de bedrijfsbonnen van Din. 1.300 zijn vervallen en de toeristenbonnen van Din. 1.000 vervangen worden door een andere bonnensysteem. Als men nog over oude bon nen beschikt en deze na 31 maart van dit jaar wil gebrui ken, moet men terug naar het adres waar de bonnen (die voorzien zijn van de code se rienummer/84 rechts onder aan) zijn gekocht. Nieuwe bonnen zijn vanaf 1 februari bij de ANWB-kantoren ver krijgbaar. STOCKHOLM - Het Ameri kaanse automobielconcern Ford heeft vorig jaar volgens voorlopige cijfers de meeste auto's verkocht in Europa. Van de omstreeks tien miljoen wagens die in vijftien West- europese landen aan de man werden gebracht kwam 12,9 procent uit de Ford-fabrieken, zo heeft de topman van Ford- Europa, Robert Lutz, in Stockholm verklaard. Ook Fiat had een markt aandeel van - afgerond - 12,9 procent, maar het Italiaanse concern verkocht 4.000 auto's minder dan Ford. RAAMSDONKSVEER - Deze maand is in Raamsdonksveer het bedrijf 'Teleautomarkt' gestart. Een databank voor auto-occasions, zoals men op het bedrijf zelf zegt. Teleautomarkt is een soort bemiddelingsbureau tussen mensen, die een (tweede hands) auto of motor willen aanschaffen en verschillende garages en dealers in Noord- Brabant. „Mensen die een be paald type auto zoeken kun nen naar ons bellen en opge ven wat voor wagen ze wil len", aldus Peter Joosen (30), mede-eigenaar van het nieu we bedrijf. De klanten kunnen onder meer hun voorkeur uitspre ken voor kleur, brandstof, bouwjaar en de prijs. „We tik ken in de computer wat ze willen hebben en daar komen dan een aantal auto's uit rol len. Van die gegevens maken we een uitdraai, compleet met adressen van de garages waar ze te vinden zijn. De uitdraai wordt dan gratis toegestuurd aan de klant", zegt Joosen. Deze kan met de lijst in de hand langs de verschillende dealers gaan. „Wij willen puur regionaal blijven werken. We hebben niet de pretentie om landelijk te gaan opereren", aldus Joo sen. Hij dacht aan het gebied tussen Rijen en Roosendaal of Bergen op Zoom. „Wanneer we daarbuiten gaan werken krijg je een vervlakking van de doelgroep", meent hij. „Ik zou zelf ook niet even naar een wagentje in Roermond gaan kijken". De bemiddeling bij motoren gebeurt overigens wel landelijk. Om de klant van een uitge breid assortiment auto's en motoren te kunnen voorzien is het drie-mansbedrijfje nog steeds druk bezig om contac ten te leggen met de dealers. „We gaan zelf bij alle garages langs. Zo krijgen we een gese lecteerd aanbod van dealers, die goede wagens hebben. We gaan geen bestand opbouwen van kneuzen", aldus Joosen. Volgens hem was de belang stelling goed te noemen. In de toekomst verwacht Joosen zo'n vijftig telefoontjes per dag van mensen, de informa tie willen. Het Veerse bedrijf, dat ge huisvest is bij makelaardij Stieber en Joosen aan de Em- mastraat, werkt in eerste in stantie met grote garages. In de toekomst wil men ook met kleinere dealers in zee gaan. Het is niet de bedoeling dat particulieren hun wagen voor verkoop in het bestand op la ten nemen. Omdat de klanten, die een auto zoeken niets hoe ven te betalen, moet de winst van de garages komen die hun wagens in het bestand op la ten nemen. Zij betalen daar een bepaald bedrag voor. De Panhard Dynamic uit 1936. Aërodynamica werd bij deze wagen duidelijk als styling element gebruikt. Door het ruime frontale oppervlak was de luchtweerstand nog altijd groot. AMSTERDAM - De Franse auto-industrie mag dan vorig jaar de dag herdacht hebben dat de eerste echte auto op de weg reed en maakt West Duitsland (en in het bijzonder Daimler-Benz) zich op om in 1986 de mijlpaal „100 Jaar auto" te gaan vieren, de RAI besteedt in het tussen liggende jaar aandacht aan „Een eeuw stroomlijn". Daarvoor komen (van 7 tot en met 17 februari) uit een groot aantal landen, zowel oude auto's als toekomstmodellen naar het Amsterdamse RAI-gebouw. Eén ding hebben alle typen (die een gezamenlijke waarde van 5 miljoen gulden vertegenwoordigen) met elkaar gemeen: een voor hun tijd bijzondere aërodynamica. En hoe ver de constructeurs al in de eerste jaren van de auto geschiedenis waren, bewijst van- daag-de-dag nog altijd de Duitse ingenieur Rumpler. Hij begreep al in 1920 dat de zogenoemde druppelvorm de ideale lijn is om de lucht te doorklieven. Hoe goed de vorm geving van zijn toenmalige auto al was, bleek pas in 1979 toen metingen in de windtunnel bij Volkswagen uitwezen dat de Rumpler een Cw-waarde van 0,28 bezat. En dat is een waarde die bij de meeste moderne auto's die de komende we ken op de RAI te zien zijn, niet eens halen. De bijzondere lijn van de wagen, die ook in de RAI te zien is, sloeg echter niet bij het publiek aan. Na nog geen 12 maanden werd dit eerste echte stroomlijn model, uitsluitend gebaseerd op theoretische kennis van aërodynamica, al weer uit produktie genomen. Vooral in de jaren 30, en met name in Duitsland, werden heel wat wagens met stroomlijn-vorm ontworpen en ook carrosserieeën met ronde hoeken, kwamen in produktie. Maar ook Italië liet zich gelden. In 1932 kwam Fiat met de 1500 die een grote voruitgang was in vergelijking met de hoe kige carrosserieeën die men gewend was. Lancia sloeg met de Aprilia dezelfde weg in. Wat later volgde ook Alfa Romeo. Vanuit Frankrijk kwam Gabriël Voisin in 1935 met de Aèrodyna en volgde Peugeot 2 jaar later met het type 402. In 1937 was het de beurt aan Panhard met de Dynamic; een auto met klassieke lijnen, maar met afgeronde hoeken en een af geronde voorruit. Deze Panhard vertoonde ook duidelijke overeenkomsten met de Saiga uit 1912: de oudste auto op deze speciale presentatie in de RAI. Ondertussen was iedereen het er overeens geworden dat de druppelvorm de meeste ideale lijn voor een auto was als over een zo laag mogelijke luchtweerstand gesproken werd. Maar de Duitse professor Kamm ontdekte ook dat een zuive re druppel niet absoluut nodig was. Als de vorm aan de ach terzijde wordt 'afgehakt', zodat alleen de voorkant van de druppel met een rechte achterkant overblijft, ontstaat ook een vormgeving die in aërodynamisch opzicht bijna net zo gunstig is. De nieuwe Opel Kadett is daar op dit moment nog een goed voorbeeld van. Op het principe van professor Kamm zijn uit eindelijk heel wat moderne auto's met derde of vijfde deur gebaseerd. „Een eeuw stroomlijn" schenkt niet alleen aandacht aan het verleden, maar gunt ook een blik in het jaar 2000. Met b.v. de Nissan NX-21 die voorzien is van keramische gasturbine die elektronisch wordt bestuurd en de Opel Junior; een voor beeld van een handige kleine toekomstauto. De speciale presentatie tijdens de RAI-dagen is onder te verdelen in 5 afdelingen: Pioniers (1899 - 1922); grondslagen van de stroomlijn 1922 - 1940); Amerikaanse ideeën (1933 - 1940), nieuyve ontwikkelingen (1946 -1984) en toekomstmodel len (1985-2000).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 5