Dure rekening voor bevordering export De wereld in handen van Ronald Reagan, Donald Regan en Nancy Israëlische bezetting ontwrichtte Z.-Libanon even..L UITBLAZEN En toch 3000gulden per maand vrij opneembaar! i Bootje varen •EXPORTKREDIETGARANTIE KOST STAAT MILJARDEN fAIWAN-Ol BIJ BEZOEK verenigde spaarbank i DE STEM COM Euroterreur Risico Omslagsysteem GROOT PERSONEELSVERLOOP ROND AMERIKAANSE PRESIDENT Magisch Kritiekloos d b F d ti HET lijkt alsof we in een andere tijd rei zen. In een andere, onzichtbare wereld. We zitten in een cocon van dwarrelend wit. Binnen is het behaaglijk, maar bui ten roert een ijzige wind de compacte sneeuwmas sa's tot ziedende kolken We zitten gewoon op het M.S. Olau Britannia. Het is tegen middernacht en we varen, het schip uitbundig verlicht, door een sneeuwbui op de donkere Noordzee. Het schip is vol want de veerdiensten van Ca lais en Duinkerken zijn geblok keerd door een staking. Van drukte is echter niet veel te merken, want de Olau-schepen zijn groot. Groter, mooier, comfortabeler dan de andere veerschepen. Dat is geen recla me, maar gewoon een feit. Ze zijn ook opvallend veel schoner en dat komt misschien omdat Olau Line een Duitse maat schappij is en er Duitse kapi teins op de brug staan. De Olau Line, pendelend tussen Vlissingen en Sheerness, viert dit jaar het tienjarig be staan, al begon de maatschap pij haar activiteiten eigenlijk al in 1974. Maar toen was het al november en aanvankelijk werd er alleen met vracht geva ren. In 1975 kwamen daar pas sagiers bij en dat is het echte begin, want in de afgelopen tien jaar ontwikkelde de Olau Line zich met haar, tot nu toe op de Engeland-vaart onover troffen schepen 'Hollandia' en Britanniatot de meest passa giers-vriendelijk veerdienst van de Noordzee. Jumbo's Inmiddels zit de concurren tie ook niet stil. De Stoom vaartmij. Zeeland (SMZ Hoek van Holland-Harwich) heeft een nieuw schip in aan bouw en tijdelijk een Scandina vische jumbo-ferry in dienst ge nomen ter vervanging van de nog betrekkelijk jonge, maar mede door toedoen van Olau, snel verouderde Prinses Bea trix. Ook North Sea Ferries (NSF - Europoort-Huil) heeft aangekondigd dat er nieuwe schepen komen ter vervanging van de ongeveer tien jaar oude Norstar en Norland, die zicht baar aan een opknapbeurt toe zijn. De Olau Line begon des tijds in een typisch pioniers sfeertje. Oprichter was de op vallend suksesvolle Ole Laurit- zen, telg uit een Scandinavisch redersgeslacht. Passagiers voe ren toen voor 25 gulden van Vlissingen naar Sheerness, on geveer 80 km van Londen en niet ver van de plek waar de vloot van Michiel de Ruyter in 1667 dood en verderf zaaide. Dit jaar mogen passagiers wéér voor 25 gulden naar Engeland varen, maar dat het slechts bij een jubileumgeschenk kan blij ven blijkt uit het feit dat dit al leen kan op alle dinsdagse dag afvaarten tot 13 maart en later in het jaar tussen 1 november en 30 december. Kiezen Soms voel ik me een reisad viseur. Dan bellen lezers me op om te vragen welke oversteek ze moeten kiezen of hoe ze aan appartementen in Cornwall moeten komen. Dat heb ik over mezelf afgeroepen door mijn veelvuldige reiservaringen op de Britse eilanden in deze ru briek misschien wat al te na drukkelijk te etaleren. Ik weet nooit goed raad met die vragen want ik wil vooral niet voor een ander kiezen. Onderling zijn WIM KOCK die oversteken trouwens moei lijk vergelijkbaar. Wat de tarieven betreft heerst er een felle concurrentie strijd. Dat neemt niet weg dat de bedragen sterk kunnen ver schillen. Dat komt omdat de afstanden/vaartijden variëren en bij de één is sprake van een 'kaal' tarief en bij de ander is er van alles bij inbegrepen Bij NSF, bijvoorbeeld, zitten avondmaal en ontbijt al in het tarief. Bij Olau en SMZ moet je de maaltijden apart betalen. Bij de keuze kan men het beste de bestemming zwaar laten wegen, evenals de nog af te leggen weg na aankomst aan de overzijde. N SF is bijvoorbeeld met be stemming Huil nadrukkelijk gericht op Noord-Engeland, Schotland en in mindere mate Ierland. SMZ en Olau hebben Londen als hoofddoel. Nu het noordoostelijke deel van de M- 25, de toekomstige rondweg rond Londen, gereed is, maakt het ook voor reizigers die ten noorden van Londen moeten zijn niet zo heel veel meer uit of ze naar Sheerness of Harwich Calais Wat de dagdiensten betreft leggen Olau en SMZ (NSF vaart niet overdag) het af tegen de kortere verbindingen over het Kanaal, zéker voor reizigers (ik heb het heel de tijd over automobilisten die de auto mee nemen!) uit West-Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen. Met de hovercrafts van Hoverspeed en de snelle ferry's van Townsend Thoressen die tussen Calais en Dover/Folkestone varen is het mogelijk om al vroeg in de mid dag in Londen te zijn. Je hoeft daarvoor, niet vroeger dan om een uur of acht van huis te gaan. Die snelle verbindingen hebben tegenwoordig mijn per soonlijke voorkeur, maar als ik naar Schotland of Wales zou gaan. zou ik NSF weef nemen. Doe het zelf Op het Kanaal is uiteraard het comfort aan boord wat be scheidener want voor een rit van hoogstens vijf kwartier richt men aan boord geen casi no's, zwembaden of sauna's in. Sfeer is weer belangrijker op de langere oversteken. Bij NSF is die vrolijk en wat rommelig. Bij Olau (eerste en enige indruk) keurig, een beetje steriel en bij SMZ momenteel wat ondefi nieerbaar. De maatschappij verkeert blijkbaar ook mentaal in een overgangsfase. De beste herinneringen bewaar ik nog steeds aan de Koningin Juliana in de jaren '60/'70. Daar wasje nog passagier. Je werd er ont vangen en naar je hut begeleid. Voor dit soort dienstbetoon was zelfs de 'Beatrix' al te groot geworden. Tegenwoordig is het aan boord van de Noordzee-ve- ren in toenemende mate doe- het-zelven geworden. Om kort te gaan: de keuze is nooit ge makkelijk en hangt van een he leboel bij-overwegingen af. Wie van de oversteek zelf echter nog een belevenis wil maken is voorlopig aan boord - van de fraaie schepen van de jarige Olau Line aan het beste adres. Totdat de concurrentie op haar beurt Olau weer heeft inge haald. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli- Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 1©01100-28030 Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14. ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150^ Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910 Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17 00 uur, overige kantoren 8 30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand: 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenjies uitsluitend ©076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20 30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rpnkrplstip^' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738. UUNUtHUACü 1 JAIMUAHI iy»3 MISMM ACHTERGROND T5 f^Ail nnNDERDAG 17 JANUAF Door Pieter-Jan Dekkers DE Nederlandse staat heeft vorig jaar bijna 900 miljoen gulden schade gele den als gevolg van het verzekeren van de exportkredieten van Nederlandse bedrijven. Bovendien had de staat nog eens voor anderhalf miljard gulden uitstaan, een bedrag waarvan het grootste deel niet meer te innen is. Voor dit jaar zal de schade voor de staat dan ook ver boven de miljard gulden uitkomen. Geen wonder dat minister Ruding (Finan ciën) het beu is. In een tijd dat elk departe ment fors moet inleveren en burgers die van de overheid (financieel) afhankelijk zijn nog verder de broekriem moeten aanhalen, zal ook het bedrijfsleven een steentje moeten bijdragen. En dus gaan de tarieven voor de exportkredietverzekering dit jaar omhoog, al staat de geraamde opbrengst van 30 miljoen gulden in geen enkele verhouding tot de 'schade' die de staat lijdt. Daarom wil Ruding ook de voorwaarden waaronder een bedrijf een beroep kan doen op de exportkredietverzekering aanzienlijk verscherpen. Zo zal Financiën zich afstandi- ger opstellen ten aanzien van kredietverze keringen aan Nederlandse bedrijven die za ken doen met met tradtioneel 'zwakke' lan den. Bovendien wordt Financiën voorzichti ger met het steunen van grote, risicovolle Ne derlandse projekten in het buitenland. De ve le miljoenen guldens kostende affaires rond Boskalis in Argentinië en Rijn-Schelde-Ver- olme in Algerije staan wat dat betreft nog' vers in het geheugen gegrift. De exportkredietverzekering is in eerste instantie bedoeld om het ondernemersrisico voor zaken in het buitenland te verkleinen. Vooral in landen Waar weinig stabiele rege ringen aan de macht zijn of ondernemen an derszins een groot risico inhoudt kan de on dernemer veel schade lijden als die landen hun financiële verplichtingen ten aanzien van de onderneming niet meer kunnen of willen nakomen. In de meeste landen waarvoor Financiën tot nu toe een exportkredietverzekering heeft verstrekt is de financieel-economische situa tie de laatste twee jaar snel en sterk ver slechterd. De schuldenlast van de meeste ar me landen is dan ook de belangrijkste oor zaak voor de schade die de Nederlandse over heid thans lijdt. Maar te vaak is de exportkredietgarantie in het verleden afgegeven omdat het voort bestaan van een bepaald bedrijf in het ge ding was. Onder druk van vooral de Kamer en de vakbonden zijn in het verleden aan ex portbedrijven garanties verstrekt, terwijl de financieel-economische situatie van op drachtgevers dat in feite niet toestond. De rekening wordt nu - jaren later - ge presenteerd aan een minister van Financiën, die om andere redenen al geconfronteerd wordt met financiële tegenvallers en boven dien geacht wordt een bezuinigingsbeleid te voeren dat vele tientallen miljarden guldens moet 'opleveren'. In 1981 viel de exportkredietverzekering nog positief uit: er was een voordelig saldo van ruim 82,5 miljoen gulden. Voorlopige cij fers over 1984 wijzen echter op een negatief saldo van ruim 850 miljoen gulden. Hoe groot de omvang van het risico is dat de staat zichzelf de afgelopen jaren heeft op gelegd blijkt wel uit het cijfer voor 1984: er stond toen voor ruim 40 miljard gulden uit. De landen met de meeste risico's zijn Ar gentinië (daar 'zit' nog 2,5 miljard gulden), Nigeria (1,7 miljard gulden) en Algerije (bij na 4,2 miljard gulden). In Saoedi-Arabië 'staat' nog 4,7 miljard gulden en in Indonesië bijna 2,7 miljard gulden. Maar dat zijn lan den die doorgaans ruimschoots hun financië le verplichtingen nakomen. Ruding verwacht dan ook niet dat de staat daar veel schade zal lijden. Dat de overheid in het verleden een be langrijk deel van het ondernemersrisico voor eigen rekening heeft willen nemen is ook in gegeven door de wens de exportpositie van het Nederlandse bedrijfsleven in stand te houden en waar mogelijk verder te stimule ren. De export als trekpaard voor economisch herstel. Zelfs in 1985, het jaar waarin de staat mil jarden guldens dreigt te verliezen als gevolg van in het verleden verstrekte exportkre dietgaranties, wil het er bij de meeste politie ke partijen niet in dat enige terughoudend heid op z'n plaats is. Zo hebben de drie grote fracties in de Tweede Kamer het kabinet onlangs nog eens bezworen het herverzekeren van commercië le en politieke risico's door de staat niet dras tisch te beperken. Het CDA bijvoorbeeld vindt de exportkre dietverzekering een relatief goedkoop instru ment om de Nederlandse export te bevorde ren. En ook de PvdA ziet geen kwaad in het tijdelijk financieel nadeel dat de staat heeft bij het verzekeren van exportkredieten. Mits op termijn de uitkeringen en premie-op. brengsten met elkaar in de pas lopen. Overigens wil de PvdA af van het bestaan- de omslagsysteem, waarbij de premies zijn afgestemd op de schade-uitkeringen. Jje PvdA wil een speciaal fonds oprichten met als inkomstenbronnen verzekeringspremies (die de ondernemers moeten opbrengen) en op (buitenlandse) opdrachtgevers verhaalde schadeposten. Nederlandse bedrijven, die schade lijden omdat hun buitenlandse op. drachtgever financieel in gebreke blijft, zou- den uit dat fonds schadeloos moeten worden gesteld. Dit voorstel spreekt het kabinet wel aan maar zelfs als het kabinet besluit daarover met een voorstel te komen, zullen de premies moeten worden verhoogd. Een ander plan, afkomstig van de VVD, om een Europees verzekeringsinstituut op té richten, wordt door het kabinet ook welwil- lend beoordeeld. Maar binnen de Europese Gemeenschap ligt dat nogal moeilijk. Het zal dan ook wel een kwestie van lange adem zijp voordat een Europees initiatief enige kans van slagen zal hebben. Intussen ligt de rekening van de afgelopen jaren soms te gemakkelijk verstrekte export kredietgaranties op het bureau van Ruding. Een dure rekening. Dat Ruding zijn opvol ger^) wil behoeden voor soortgelijke reke ningen zou de Tweede Kamer toch moeten aanspreken. Maar groepsbelangen bepalen ook hier uiteindelijk het beleid. Of het nude ondernemers zijn of de werknemers, voor het in standhouden van werkgelenheid is poli tiek Den Haag nog steeds bereid een hoge rei kening te betalen. Alsof RSV en Boskalis nooit hebben bestaan. Door Mare de Koninck HET personeelsverloop in het Witte Huis is in eens in een stroomver snelling gekomen. President Reagan zit plot seling zonder 'de grote drie', de topadviseurs James Baker de Derde, Michael Deaver en Edwin Meese. In de zestiger jaren al werden zij de beste vrienden en naaste mede werkers van Ronald Reagan, die toen nog gouverneur van Californië moest worden. In 1980 nam de nieuw verkozen president het drietal mee naar het Witte Huis, om daar zijn denken en doen, en daar mee de wereldpolitiek, te be ïnvloeden. Nu Baker, Meese en Dea ver uit de naaste omgeving van de president vertrekken en hun opvolgers onvermij delijk minder zijn ingespeeld op het bijna 74-jarige staats hoofd, is het de first lady Nancy, die volgens de meeste waarnemers nog meer aan invloed zal winnen. Nancy Reagan Davis, tweede vrouw van Ronald Reagan en moe der van twee van zijn kinde ren, staat deze week op de voorpagina van het invloed rijke Amerikaanse weekblad Time onder de titel: haar groeiende rol. Nancy's invloed op de agenda van de president en op de samenstelling van diens staf van vertrouwelin gen, is van meet af aan al groot geweest. Samen met Michael Deaver, de tv-ima- go-bouwer van Reagan, waakte (en waakt) ze erover dat haar 'Ronnie' zich - hoe lastig de situatie ook - altijd op zijn gemak kan voelen en dat hij voldoende rust neemt. William (Bill) Clark, aan vankelijk Reagan's nationale veiligheidsadviseur, als zo danig ook een van de dage lijkse kantoorgenoten en eveneens vanaf de vroegste Californische jaren een intie me vriend, viel bij Nancy uit de gratie in 1982, toen hij, Clark, al te blindelings de anti-Russische 'harde lijn' van het Pentagon (ministerie van Defensie) aan de presi dent bleef opdringen. Nancy en Ronald Reagan -first lady.. ,,De first lady begrijpt dat de president omringd moet zijn met mensen met onaf hankelijke en liefst gematig de meningen. En ze is van al le onderwerpen op de hoogte, want de president bespreekt alles met haar", aldus een la gere Witte Huis-staf assis tent. Clark werd in 1983 door Reagan 'weggepromoveerd' tot minister van Binnenland se Zaken. Nancy heeft voor komen dat Clark, zoals con servatieve lobbyisten wilden, terug zou keren als stafchef in het Witte Huis, indien Ba ker weg zou gaan. Nu zijn route naar macht en invloed lijkt afgesneden, heeft Bill Clark maar besloten terug te keren naar zijn ranch in Ca lifornië. Nancy heeft eveneens 'mee geholpen' aan het ontslag van Reagan's eerste minister van Buitenlandse Zaken, Alexander Haig, die volgens de presidentsvrouw te zeer op eigen roem uit was om haar man te kunnen dienen. Ook is Nancy hevig te keer gegaan tegen de medewer kers die Reagan in oktober jl slecht hadden voorbereid op het eerste verkiezingsdebat tegen Mondale. Het tweede tv-debat verliep veel beter voor de president. Hoewel de first lady het conservatief liberalisme van Ronald Reagan volledig steunt, heeft ze tijdens haar Witte Huisjaren toch meer oog gekregen voor het lot van de zwaksten in de samenle ving en meer intuïtie voor wat gewone mensen ver wachten van politieke lei ders. In Californië was Nan cy een beschermde miljo nairsvrouw in een kring van even dure vriendinnen, maar nu heeft ze zich geheel op het probleem van het drugge bruik door jongeren gestort en komt ze daardoor vaker met schrijnende toestanden in aanraking dan de presi dent. Ook zou ze 'stemmen uit het volk' om via een bete re verhouding tot de Sovjet- Unie het gevaar van een kernoorlog te verminderen, aan Ronald Reagan doorge ven. Nancy Reagan is een moei lijk karakter. „Ze is in haar leven te veel verwend en heeft zich te vaak verveeld", zegt een Washingtonse jour nalist, die de first lady 'volgt'. „Maar ze is sinds kort sterk veranderd. Als ze vorig jaar nog steeds had gewild wat ze de eerste drie jaar in Wash ington wilde, namelijk terug naar Californië, dan had de wereld nu geen president Reagan meer gehad". Een bekende kreet in Washington is: 'De enige mens die met Nancy kan op schieten is Mike Deaver en de enige die van haar houdt, is Ronald Reagan'. „Er is iets magisch aan dat huwelijk, zo hecht is het", zegt David Fis her, voormalig privé-assis- tent van Reagan. Met haar kinderen heeft Nancy niet veel binding, zoals blijkt uit een uitspraak in Time van deze week van haar zoon Ron, over de kwestie dat Nancy zich altijd twee jaar jonger heeft voorgedaan dan ze is. „Dit is een vrouw die geboren is in 1921", aldus het afstandelijke commentaar van Ron. Niet geboren dus in 1923, zoals Nancy haar pers woordvoerder altijd heeft la ten zeggen. Huisvriend Mike Deaver (46) heeft er geen geheim van ge maakt waarom hij het Witte Huis verlaat. Daar verdient hij het schamele salaris van 72.000 dollar per jaar en als public relationsspecialist kan hij in het bedrijfsleven met gemak 200.000 dollar krijgen, zoals pr-bureau Burson Mar steller intussen hem heeft aangeboden. Laatste stunt die Deaver voor de president heeft ver zonnen: laat Reagan via de televisie het beginsignaal ge ven voor de nationale foot- ball-finale, die onmiddellijk na de officiële inauguratie in Washington voor Reagan's tweede ambtstermijn op 20 januari, in Californië wordt gespeeld. De betrokken om roep, ABC, heeft het idee in overweging. Ed Meese, de conservatieve bulldog, zal als 'presidentiëel adviseur' niet vervangen worden. Reagan heeft hem benoemd tot minister van Justitie, maar eerst moet Meese zich nog uit een aan klacht in verband met on rechtmatig verkregen per soonlijke leningen zien te redden. Evenals Meese wilde ook stafchef James (Jim) Baker weg, omdat het staflidmaat schap hem te zwaar werd. Reagan delegeert zoveel kwesties aan zijn direkte me dewerkers, dat dezen gemid deld dubbel zoveel werkuren maken als de bej aarde presi dent. Baker was de meest vooruitstrevende figuur in de Witte Huisstaf en conserva tieve Republikeinen in het Congres en Amerika' grote ondernemers zagen Baker als de grootste hindernis om hun ideeën ook in het hoofd van Reagan te krijgen. Dat Baker nu van póst gaat verwisselen met minis ter van Financiën Donald Regan, verraste deze week iedereen in Washington. Re gan, van huis uit zakenman (onroerend goed), heeft be halve op financieel-econo- misch terrein geen interna tionaal of binnenlands poli tieke ervaring. Conservatief Amerika is overwegend te vreden over zijn benoeming als Reagan's stafchef, na het presidentschap zelve mis schien 's lands invloedrijkste functie. Toch heeft Donald Regan zich enkele malen de gramschap van 'rechts' op de hals gehaald, ondermeer met zijn nieuwe belastingplan, dat de meeste aftrekposten voor de rijken en de bedrij ven zou afschaffen (waarvan voorlopig dan ook niets te recht komt) en met zijn druk op minister Weinberger om de defensiebegroting te drukken. Regan (66), tot dusverre een kritiekloos dienaar van de president ('hij is het door gaans nog vollediger met de president eens dan hun na men op elkaar lijken', aldus een zegsvrouw op het Witte Huis) kwam pas vorige week zelf op het idee zijn talenten op de (wereld-)politiek in al zijn facetten te willen gaan uittesten. President Reagan, op de hoogte van Baker's verlangen naar een iets rus tiger bestaan en van Nancy's veto tegen Clark, hapte on middellijk toe. Baker, geen econoom maar afgestudeerd in de taalkun de, is een politiek natuurta lent met grote intelligentie, hetgeen hem op elk ministe rie inzetbaar maakt. Als de ruil Baker-Regan al een be leidswijziging in de Reagan- regering mee zou brengen, hetgeen Washington betwij felt, dan was dat geenszins de achterliggende bedoeling. Simpele overwegingen als vermoeidheid en uitgekeken zijn waren de motieven. Intussen zijn er niet veel mensen meer over van de re- geerploeg waarmee Reagan vier j aar geleden begon. Van de 14 aanvankelijke kabi netsleden zijn er nog maar 6 op hun post. En van de 5 sta fleden nog maar 1: Fred Fiel ding. Behalve hij en 'de grote drie' was er in het begin Ja mes Brady, die echter bij de aanslag in 1981 op president Reagan een kogel in het hoofd kreeg en voorgoed geestelijk en lichamelijk in valide is. SIDON (RTR) - De nu twee en een half jaar durende Israëlische be zetting heeft de econo mie van Zuid-Libanon zo goed als geruïneerd en het sociale systeem in dit gebied zodanig ont wricht dat hierdoor moeilij kheden kunnen ontstaan voor zowel Li banon als Israël. De kans op sociale onrust is toegenomen omdat de be woners van het gebied ten zuiden van de rivier de Awali door het gebrek aan gezag op zichzelf zijn teruggeworpen. „Dit was vroeger een feo dale samenleving waar boe ren naar de landheer gingen omdat zij hem beschouwden als autoriteit. Voor de Israë lische invasie in 1982 hadden de Palestijnen bijna volledig controle over het zuiden. Daarna is een machtsva cuüm ontstaan en de bevol king heeft nu te lijden van de economische malaise zonder dat zij iemand heeft tot wie zij zich kan wenden", zo bracht een westerse diplo maat de problemen onder woorden. De werkloosheid in het zuiden van Libanon is opge lopen tot ruim veertig pro cent. Volgens Mohammed Zaatari, die aan het hoofd staat van de Kamer van Koophandel in de kustplaats Sidon, zijn hiermee de funda menten gelegd voor extre misme van rechts en links. In het zuiden zijn de laat ste tijd steeds meer spandoe ken te zien van de sji'itische fundamentalistische bewe ging Hizbollah (Partij van God), een organisatie die tot nu toe vooral actief was in West-Beiroet. Van de Zuidli- banese bevolking is tachtig procent sji'itisch. De Libanezen beschuldi gen de regering in Beiroet er van dat zij het zuiden heeft verwaarloosd, zelfs al voor dat tien jaar geleden de bur geroorlog uitbrak. De rege ring zou het meeste geld uit geven aan het gebied in en rond de hoofdstad. Het onge noegen neemt toe. Zo zegt een winkelier in een bergdorp bij Tirus wrevelig: „Wij ontvan gen hier wel ministers uit het buitenland, maar wij zien nooit een Libanese leider van enige betekenis, die vraagt hoe het met ons gaat of wat wij nodig hebben". Het gevoel van isolement nam nog toe nadat de Israëli sche strijdkrachten zich in 1983 van Beiroet terugtrok ken tot de rivier de Awali. De wegen naar het zuiden wer den op één na afgesloten. De reis van Beiroet naar Sidon, die niet langer dan veertig kilometer is, werd een verne derende en dure tocht van. ruim vijf uur. Reizigers heb ben hiervoor een speciale pas van de Israëliërs nodig. Vrachtwagens met groen ten en fruit worden wel eens twee weken door de Israë liërs opgehouden zodat de produkten bedorven en rot zijn voordat de markt is be reikt. De economie van het zuiden is voor zestig procent afhankelijk van deze pro dukten. De transportkosten zijn sinds 1983 vertienvou digd. Met name na de Israëlische aanval op 50.000 gelovigen, die in het dorp Nabatiyeh deelnamen aan de viering van het sji'itische feest As- hura (oktober 1983), is het aantal anti-Israëlische aan slagen toegenomen. „De frus tratie van het isolement drijft jongeren in de richting van groeperingen, die actie willen ondernemen", zo zei een diplomaat. Israël drong destijds Libanon binnen met het doei de Palestijnse guer rillastrijders te verdrijven, maar de grootste bedreiging voor Israël vormen nu de sji 'itische Libanese strijdgroe pen. Bij de Israëlisch/Libanese onderhandelingen over te rugtrekking van het Israëli sche leger heeft Israël steeds de garantie gevraagd dat Pa lestijnse commando's niet te rugkeren in het zuiden. Vol gens de sji'iten zal terugkeer van Palestijnse strijders ech ter stuiten op weerstand van de bevolking, omdat hun aanwezigheid de Libanezen in de jaren voor de Israëli sche invasie veel narigheid heeft bezorgd. (ADVERTENTIE) 5% rente Nu sparen op een Girospeciaal-rekeningbij de Verenigde Spaarbank betekent een hoge rente, momenteel 5%%. En de mogelijkheid om f 3.000,- per maand zonder kosten op te nemen. Meer opnemen kan natuurlijk ook, maar dan betaalt u 1% opnamekosten over het meerbedrag. Bij aankoop van een eigen huis is uw spaartegoed helemaal vrij opneembaar. Wij zijn tenslotte de makkelijke bank in de buurt INLICHTINGEN: DISTRICTSKANTOREN BREDA CATHARINASTRAAT15, TEL.: 076-222433. GOES GROTE MARjff3 TEL. 01100-30870 - Ond zor over p| 1 ti AIDS-tests het Landelijk Coördinatie team AIDS-beleid is er tegen dat alle homosexuele mannen zich zullen laten testen als straks op grote schaal testma teriaal, waarmee kan worden vastgesteld of iemand met het gevreesde AIDS-virus in aan raking is geweest, beschikbaar komt. Vrachtverkeer het beroepsgoederenvervoer over de weg ondervindt geen noemenswaardige problemen van het winterse weer in Europa. Behoudens enkele in cidentele pechgevallen draait het wegtransport gesmeerd. Dit blijkt uit informatie die de grootste vervoerdersorganisa tie, NOB Wegtransport, dage lijks verzamelt. Tamils terug DE Nederlandse regering heeft 45 Tamils teruggestuurd naar Sri Lanka. De Tamils waren onderweg naar Oost- Berlijn, maar de doorvlucht via Schiphol werd hen gewei gerd, omdat zij niet over de juiste reisdocumenten be schikten. Gehandicapt DE ANIB, de bond van gehan dicapten en arbeidsongeschik ten, is een landelijke actie ge start tegen onrechtmatig par keren op invalideparkeer plaatsen. Uit een peiling onder de 25.000 leden is gebleken dat regelmatig invalideparkeer plaatsen bezet worden door automobilisten die niet gehan dicapt zijn. Staatslening Dinsdag 22 januari kan wor den ingeschreven op een 7,5 procent staatslening 1985 per 1991/95. De storting is 1 maart. De lening wordt uitgeschreven volgens het tendersysteem, wat inhoudt dat de uitgifte- koers en het leningsbedrag pas worden vastgesteld na de in schrijving. Enquêtemoeheid DE gemeente Ede zal niet meewerken aan een weten schappelijk onderzoek naar het drinkgedrag van de Ne derlandse bevolking. Er is in Ede het afgelopen jaar al zo veel geënquêteerd en er staan voor dit jaar al weer zo veel enquêtes op het programma, dat het gevaar volgens b en w van de Veluwse gemeente niet denkbeeldig is, dat onder de burgers een zekere enquête moeheid ontstaat. EXTREEM-LINKSE terreurorgani Frankrijk hebben aangekondigd d militair front in West-Europa' zuil belangrijkste doelwit zijn. Het bet Fraktion (RAF) en de Action Direc nisatie die zich de 'strijdende c heeft zich inmiddels bij dit ondergr We dienen deze Euro-terreur 1 jongste spruit, de Belgische, die z Flote Armee Fraktion heeft eergist op het militaire hoofdkwartier in krachten in Europa. Een paar wel zen deze ultra's zes pijpleidingen Action Directe zijn al een aantal '0 heeft de RAF een waar schril er even naar uitgezien dat de We gewelddadigheden onder controk kennelijk niet het geval. Er zijn talrijke aanwijzingen dat omg staan met Arabische extremi beweging ETA, de Ierse IRA en bloklanden. Het is een erg moeilijl meestal ruim in hun financiële mi het zich veroorloven om maanden ergens onverwacht toe te slaan. want in ieder net van veiligheid! gaatje waardoor het dodelijke set kan worden. Met deze mensen valt niet te maatschappij via de weg van ovei station. Zij zijn uit op de totale ine oe want hun nieuwe wereld kan, Puinhopen van de huidige rechtse i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4