Alfa Romeo 90: Italiaanse perfectie
PEUGE0T-305 ALS GTX
JAlimtlDC
KUTOTIPS
PEUGEOT-TALBOT-DEALER
GARAGE ANDRÉ DEES
SPECIALE OCCASIONS
BIJ UW VAG-DEALER
JosVoët nu
AUTOBEDRIJF ARCA B.V.
1295.-
995.-
295.
39.
EXCLUSIEVE CHINESE MEUBELEN NU VOOR HALVE PRIJZEN
bienriiet'SL
neiibelhuis
meu
hulst
DEN TOONDER SCH0ENHANDEL
ill
DE STEM
TWEE PAAR SCHOENEN
UW OFFICIËLE ALFA ROMEO-DEALER
Tel. 01150-13456
Goed dat u even gewacht hebt
op het grootste voordeel
VOOR HONDERD GULDEN
2 paar voor 100.'
'iXt'
Alle combinaties dames-, heren
en kinderschoenen zijn mogelijk.
NAGENOEG
DE STEM VAN DONDERDAG 10 JANUAR11985
Ondanks het allesbehalve verouderde koets
werk van de Alfetta klopte Alfa Romeo enige tijd
geleden op de deur van maestro Nuccio Bertone,
die op het gebied van auto's ontwerpen langza
merhand z'n sporen wel verdiende. Opdracht: te
ken voor ons een auto die als opvolger voor de Al
fetta kan dienen, met hetzelfde onderstel, eendere
technieken en dito karakter. Het werd uiteindelijk
de Alfa 90, waarover Bertone zelf zegt „heel tevre
den" te zijn. Rond Milaan, een stad waar de nieu
we „90" zich prima thuisvoelt probeerden we de
auto uit. Tijdens deze „try-out" reden we eerst in
een 2500 cm3 zespitter en daarna in een Turbo-
Diesel.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Mr. F.J. Haarmanweg 21 - TERNEUZEN - Tel. 01150-12035
VW GOLF GTS
VW POLO CLASSIC
AUDI 80 SILVER SPECIAL
AUDI 100 GL 5E
OPEL ASCONA 1.6N
FORD ESCORT 1.1 L BRAVO
VOLVO 240 GL 4-drs
NISSAN STANZA 1.8 GL
AUDI 100 DIESEL
Mr. F.J. Haarmanweg 47 Terneuzen Tel. 01150-97458
50-16A
50-48
50-190
Bistrosfeertje
45-65
Zie de vele aanbiedingen in onze zaakI
WESTSTRAAT 5 BIERVLIET TEL.01152-1664
Kom vlug,
wie het eerst komt,
het eerst maalt!
Axelsestraat 6 - Terneuzen - Telefoon 01150-13333
ERTRAGING KRAN\
Alfa Romeo levert In Ollanda
de ,,90" in vier versies: een
2.0, een 2.0 injectie, een 2.5
zescilinder (de motor uit de Al
fa 6 en GTV) en ten slotte een
versie met turbo-diesel en een
inhoud van 2400 cm3. De laat
ste in tegenstelling tot de
krachtbron die we al kennen,
voorzien van een intercooler.
Die intercooler koelt de voor de
turbo bestemde lucht eerst af.
Daardoor verkrijgt men een be
ter vulling van de cilinders, wat
weer meer paardekracht tot re
sultaat heeft. Verschil met de
motor zonder intercooler: ze
ventien paardekrachten (van
93 naar 110). Alleen in thuis
land Italië wordt een versie met
achtienhonderd cc's leverbaar.
Verstelbare spoiler
Alfa Romeo nam de techniek
rechtstreeks uit de Alfetta over,
uiteraard sterk verbeterd. De
carrosserie veranderde even
wel geheel. Het meest opmer
kelijke detail vormt de voor
spoiler, die zich volautoma
tisch aanpast aan de snelheid
van de auto. Dit moet een gun
stige invloed op wegligging en
stroomlijn hebben, wat we niet
hebben kunnen controleren,
maar het is een aardige vondst,
voor navolging vatbaar.
Interieur
Lang zoeken naar de juiste
zitpositie in de V-6 Quadrifoglio
Oro (Gouden klavertje vier),
Alfa's aanduiding voor de
meest luxieuze versie, is niet
nodig. Zowel stuur, rugleuning
als hoogte van de bestuurders
stoel verstellen we electrisch,
evenals de buitenspiegels. Het
apart gevormde dashboard be
staat uit twee balken: één voor
het toerental en één voor de
snelheid. De overige meters
(brandstof, oliedruk) werken
eveneens electronisch. Overi
gens wordt de snelheid ook in
cijfers (digitaal) vermeld. Los
daarvan staat de digitale kilo
meterteller. Het dashboard be
zit tevens een boordcomputer
met veertien functies. Je ziet
meteen waar de fout zit in een
electronisch telwerk. De bedie
ningsknoppen voor ramen en
(groene!) binnenverlichting zit
ten cockpitachtig in een unit
tegen het plafond. Wel aardig,
maar waar moet een eventueel
schuifdak nu komen? Een bril
jant idee van meneer Nuccio
Bertone is de (tegen meerprijs)
leverbare „koffer" die onder
het dashboard wordt gescho
ven. Parkeert men de auto,
dan kunnen papierenradio,
sleutels, zonnebril en dergelij
ke in dat fraaie koffertje en ver
volgens als diplomatenkoffer
meegenomen worden.
Rijden
Rijden met het Alfa parade
paard is genieten! Niet in de
laatste plaats om de schitteren
de brom van de motor net als
bij de Alfa Romeo GTV, maar
ook andere aspecten spreken
mee zoals: een uitstekende
schakeling (eindelijk!), zeer
hoge prestaties (in negen se
conden naar 100 km/u), per
fect werkende stuurbekrachti
ging, prima uitzicht en veel bin
nenruimte.
Door een zo gelijk mogelij
ke gewichtsverdeling over de
voor- en achteras (Alfa heeft
de versnellingsbak en het
differentieel daartoe weer
achterin gelegd) stuurt de
wagen neutraal en overhel
len in de bochten valt alles
zins mee. We vinden het
dashboard moeilijk om aan
te wennen en waren blij te
horen dat Alfa alleen het top
model met zo'n „modern" in
strumentenpaneel uitrust. De
overige versies doen het met
de normale ronde meters.
Meubilair en geluidsniveau
verdienen een pluim. Beide
dragen bij tot het reiskarakter
van deze zespitter.
Razende turbo-diesel
Ooit schreven we in een
roadtest van de BMW 524 tur
bo-diesel dat deze eigenlijk
niet geëvenaard wordt. Wel,
dat is voorbij. De Alfa 90 turbo
diesel is vrijwel even fel en
ruim, terwijl de Duitser zo'n
tienduizend gulden hoger in
prijs ligt. Prestaties van deze
Alfa: een top van rond 180
km/u en een acceleratie van
0-100 km/u in slechts 11.6
sec. Opvallend is de soepel
heid van de Italiaanse „race
diesel" en het makkelijk rij-ka-
rakter. Een droom van een
auto, die alle eventuele weer
stand tegen dieselmotoren
doet smelten. Overigens is de
combinatie dieselmotor-turbo
compressor een goeie. De
„Diesel" heeft veel trekkracht
onderin (laag toerental) en de
turbo levert een stevige hulp bij
hogere toerentallen. Eigenlijk
voldoet deze combinatie veel
beter dan bij een benzinemotor.
Met de lancering van de GTX
breidt Peugeot z'n 305-gamma
naar boven uit. Tevens levert Peu
geot de 305 nu met een automati
sche transmissie ontwikkeld door
de vermaarde West-Duitse firma
ZF. In het vooronder van de 305
GTX staat een vierpitter met een ci
linderinhoud van 1905 cm3 Dit
blok levert een maximum vermo
gen van 77.3 kW (105 pk) bij 5600
omw/min. Het max. koppel be
draagt 162 Nm bij 3000 tpm. Hij
accelereert hiermee van 0-100
km/u in 10 sec., terwijl de topsnel
heid boven de 180 km/u ligt. Stan
daard beschikt de GTX over een
echte „vijlbak", die „vijf" dient dus
niet als overdrive.
Binnen straalt de weelde je toe.
Fraai beklede uitstekend gevormde
stoelen, een dashboard afkomstig
uit de 205 GTi, elektrisch te bedie
nen ruiten en schuifdak en een
sportstuur maker er iets moois van.
De centrale deurvergrendeling be
dient men via infraroodstralen op
afstand. Natuurlijk maakten we een
korte proefrit met dit raspaardje.
Men kan lekker scheuren met de
GTX, maar dank zij het forse kop
pel over een groot toerenbereik is
het tevens plezant toeren. Veel
schakelen hoeft niet al laat de
„bak" dit zonder een enkele vorm
van protest toe. De wagen ligt ste
vig op de weg, terwijl de vering niet
al te stug is. Al met al een fijne
aanwinst in de Peugeotstal, die
voor f 30.750.- de showroom uit
rolt.
Zoals gezegd nu dan ook een
Peugeot 305 Automatic. Deze vier-
versnellings automaat bezit een
„lock-up". Dit systeem schakelt in
z'n drie de koppelomvormer ge
deeltelijk en in de vierde versnel
ling helemaal uit. Daardoor blijft
slippen van de koppelomvormer
achterweg. Resultaat; betere pres
taties bij een lager brandstofver
bruik. Voor de energie zorgt een
1.6 L 69.2 kW (94pk) motor. Als
topsnelheid geeft de fabriek 165
km/u op. Al dit technisch vernuft
te zamen kost 28.325 -
wit, spec. uitv. 10.000 km, juli 1983
rood, 10.000 km jan. '83
zilvermet., spec. uitv. 16.000 km, jan. 83
wit 84.000 km dec. '79
groen, 35.000 km z.g.a.n. okt. '81
5-drs. blauw met. 35.000 km, juli 1982
groenmet. 89.000 km jan. 83
5-drs. wit 34.000 km, aug. 1982
Directie-auto bruinmet. 15.000 km apr. '84
Barmeubel met veel vakken voor
flessen en glazen. Rijk versierd
met in 'soapstone' uitgevoerde
motieven,
van 2590.-
Nu
A-symmetrisch wandmeubel met
veel schappen. Uitgevoerd met
'soapstone'
bloemmotieven,
van 1895.-
Nu
Kastje in zwart laqué. Uitgevoerd
met Chinese geschiedenissen in
verzonken
houtsneetechniek,
van 590.-
Nu
De gezelligheid van een bistro nu ook bij u thuis. Een leuke
ronde tafel op gedraaide kruisvoetkolom. De stoelen hebben
de originele Franse bistro-sfeer.
Stoel per stuk
De leuke tafel in
bistro-kleur is
80 cm 0
Hoek- of salontafel. Uitgevoerd
in zwart laqué. Ingelegd met
'soapstone' en afgedekt met
geslepen glasplaat.
van 955.- «l jf 8»
NuTT// 0b
Burgemeester en wethouders van Hulst; maken
overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 van de
Grondwaterwet bekend dat bij Gedeputeerde
Staten van Zeeland te Middelburg een verzoek is
ingediend door de Hoofdingenieur-Direkteur van
de Provinciale Waterstaat in Zeeland voor het
onttrekken van water aan de bodem ten behoeve
van de sanering ter plaatse van het voormalige
schrootverwerkende bedrijf De Schrijver aan de
Gentsevaart te Kapellebrug.
Het verzoek met bijlagen ligt met ingang van 14
januari t/m 13 februari 1985 tijdens kantooruren
voor een ieder ter inzage op de gemeentesecre
tarie, afdeling algemene zaken, Grote Markt 21 te
Hulst.
Gedurende deze termijn bestaat voor een ieder
gelegenheid tegen het verlenen van de vergun
ning schriftelijke bezwaren bij ons college in te
dienen.
Tevens zal op woensdag 13 maart 1985 te 11.00
uur in de trouwzaal van het gemeentehuis alhier,
ten overstaan van Gedeputeerde J.D. de Voogd
een openbare zitting worden gehouden, alwaar
voor een ieder de gelegenheid bestaat omtrent de
aanvraag hun gevoelens kenbaar te maken.
Hulst, 10 januari 1985
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De loco-burgemeester, G. v.d. Voorde
de secretaris, J.F. v. Denderen
,*eus
,\Vde P'
KOFFERS/LEDERWAREN
Nu ook pijnloze voetverzorging
Maak een afspraak» bel 01150-13333 VRIJDAG KOOPA\/°N
Ir
|«1
UI
De Terneuzense weekmarkt b|
Bus
krac
Van een onzer ver
OOSTBURG/ TERNEUj
winter slaat nog steeds
Naast de kou werd Zeela
met een forse hoeveelhei d
Met veel man en macht
sneeuwvrij gemaakte wegen
waren in een mum van tijd
met een dikke vacht bedekt.
„Het is dweilen met de
kraan open, maar we blijven
doorgaan", zo vatte een
chauffeur van een strooiwa
gen de werkzaamheden van
hem en zijn collega's kort en
bondig samen.
Veel automobilisten en
(brom)fietsers lieten hun
voertuig gistermorgen voor
wat het was. Ze bleven öf
thuis óf gingen met het re
delijk goed functionerende
openbaar vervoer naar
werk, school of afspraak.
In Zeeuwsch-Vlaanderen
was ZWN-districtschef
Blaakman niet ontevreden
over de prestatie die zijn
mannen en bussen leveren.
„Wij staan voor de kracht
proef van het jaar, maar tot
nu toe is het redelijk gelukt.
Het is onmogelijk om onder
deze omstandigheden het
Tijschema aan te houden,
dat zou levensgevaarlijk
zijn. Maar met enige vertra
ging slagen wij er toch in
nagenoeg iedereen die zich
aanbiedt te vervoeren. Soms
moeten wij wel mensen la
ten staan omdat de bus vol
is".
De ZWN zet tijdens de
Piekuren ('s morgens van
07.00-09.30 en 's middags van
15.30-18.30) al het beschikba-
ANWege de zeer slechte weerso
oo r u6 abonnees de krant wat ld
ik fi De bezorgers worden in q
•oir- gehinderd door spiegelglj
lla.,ne1n eroP dat de abonnees begril
kunnen opbrengen.
ZUCWEST ftOERLAfO
botoren
ïri!frn8U2en' Hulst en Goes.
m3sen en telefoonnum-
7S°P pagina 2.
0penlng8t,Jden:
'3°-12.30/13.30-17.00 uur.
'Wactle
Heïm?*en: Rein van der
sen rr^ec3itie-chef)' Jan Jan"
Co m chef). Emile Calon,
foto?e?r,ens' Cor da Boer
Ton Koomen (sport).
Deij, Eugène
Middelburg:
/era Frank
Henk
viaas Postma. Goes: Cees
n.'erterrt|e-expl.
1,1 orfcIUn Zeeland: C. Me-
IVé 01150-95839,