Alfa Romeo 90: Italiaanse perfectie PEUGE0T-305 ALS GTX JAlimtlDC KUTOTIPS PEUGEOT-TALBOT-DEALER GARAGE ANDRÉ DEES SPECIALE OCCASIONS BIJ UW VAG-DEALER JosVoët nu AUTOBEDRIJF ARCA B.V. 1295.- 995.- 295. 39. EXCLUSIEVE CHINESE MEUBELEN NU VOOR HALVE PRIJZEN bienriiet'SL neiibelhuis meu hulst DEN TOONDER SCH0ENHANDEL ill DE STEM TWEE PAAR SCHOENEN UW OFFICIËLE ALFA ROMEO-DEALER Tel. 01150-13456 Goed dat u even gewacht hebt op het grootste voordeel VOOR HONDERD GULDEN 2 paar voor 100.' 'iXt' Alle combinaties dames-, heren en kinderschoenen zijn mogelijk. NAGENOEG DE STEM VAN DONDERDAG 10 JANUAR11985 Ondanks het allesbehalve verouderde koets werk van de Alfetta klopte Alfa Romeo enige tijd geleden op de deur van maestro Nuccio Bertone, die op het gebied van auto's ontwerpen langza merhand z'n sporen wel verdiende. Opdracht: te ken voor ons een auto die als opvolger voor de Al fetta kan dienen, met hetzelfde onderstel, eendere technieken en dito karakter. Het werd uiteindelijk de Alfa 90, waarover Bertone zelf zegt „heel tevre den" te zijn. Rond Milaan, een stad waar de nieu we „90" zich prima thuisvoelt probeerden we de auto uit. Tijdens deze „try-out" reden we eerst in een 2500 cm3 zespitter en daarna in een Turbo- Diesel. INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Mr. F.J. Haarmanweg 21 - TERNEUZEN - Tel. 01150-12035 VW GOLF GTS VW POLO CLASSIC AUDI 80 SILVER SPECIAL AUDI 100 GL 5E OPEL ASCONA 1.6N FORD ESCORT 1.1 L BRAVO VOLVO 240 GL 4-drs NISSAN STANZA 1.8 GL AUDI 100 DIESEL Mr. F.J. Haarmanweg 47 Terneuzen Tel. 01150-97458 50-16A 50-48 50-190 Bistrosfeertje 45-65 Zie de vele aanbiedingen in onze zaakI WESTSTRAAT 5 BIERVLIET TEL.01152-1664 Kom vlug, wie het eerst komt, het eerst maalt! Axelsestraat 6 - Terneuzen - Telefoon 01150-13333 ERTRAGING KRAN\ Alfa Romeo levert In Ollanda de ,,90" in vier versies: een 2.0, een 2.0 injectie, een 2.5 zescilinder (de motor uit de Al fa 6 en GTV) en ten slotte een versie met turbo-diesel en een inhoud van 2400 cm3. De laat ste in tegenstelling tot de krachtbron die we al kennen, voorzien van een intercooler. Die intercooler koelt de voor de turbo bestemde lucht eerst af. Daardoor verkrijgt men een be ter vulling van de cilinders, wat weer meer paardekracht tot re sultaat heeft. Verschil met de motor zonder intercooler: ze ventien paardekrachten (van 93 naar 110). Alleen in thuis land Italië wordt een versie met achtienhonderd cc's leverbaar. Verstelbare spoiler Alfa Romeo nam de techniek rechtstreeks uit de Alfetta over, uiteraard sterk verbeterd. De carrosserie veranderde even wel geheel. Het meest opmer kelijke detail vormt de voor spoiler, die zich volautoma tisch aanpast aan de snelheid van de auto. Dit moet een gun stige invloed op wegligging en stroomlijn hebben, wat we niet hebben kunnen controleren, maar het is een aardige vondst, voor navolging vatbaar. Interieur Lang zoeken naar de juiste zitpositie in de V-6 Quadrifoglio Oro (Gouden klavertje vier), Alfa's aanduiding voor de meest luxieuze versie, is niet nodig. Zowel stuur, rugleuning als hoogte van de bestuurders stoel verstellen we electrisch, evenals de buitenspiegels. Het apart gevormde dashboard be staat uit twee balken: één voor het toerental en één voor de snelheid. De overige meters (brandstof, oliedruk) werken eveneens electronisch. Overi gens wordt de snelheid ook in cijfers (digitaal) vermeld. Los daarvan staat de digitale kilo meterteller. Het dashboard be zit tevens een boordcomputer met veertien functies. Je ziet meteen waar de fout zit in een electronisch telwerk. De bedie ningsknoppen voor ramen en (groene!) binnenverlichting zit ten cockpitachtig in een unit tegen het plafond. Wel aardig, maar waar moet een eventueel schuifdak nu komen? Een bril jant idee van meneer Nuccio Bertone is de (tegen meerprijs) leverbare „koffer" die onder het dashboard wordt gescho ven. Parkeert men de auto, dan kunnen papierenradio, sleutels, zonnebril en dergelij ke in dat fraaie koffertje en ver volgens als diplomatenkoffer meegenomen worden. Rijden Rijden met het Alfa parade paard is genieten! Niet in de laatste plaats om de schitteren de brom van de motor net als bij de Alfa Romeo GTV, maar ook andere aspecten spreken mee zoals: een uitstekende schakeling (eindelijk!), zeer hoge prestaties (in negen se conden naar 100 km/u), per fect werkende stuurbekrachti ging, prima uitzicht en veel bin nenruimte. Door een zo gelijk mogelij ke gewichtsverdeling over de voor- en achteras (Alfa heeft de versnellingsbak en het differentieel daartoe weer achterin gelegd) stuurt de wagen neutraal en overhel len in de bochten valt alles zins mee. We vinden het dashboard moeilijk om aan te wennen en waren blij te horen dat Alfa alleen het top model met zo'n „modern" in strumentenpaneel uitrust. De overige versies doen het met de normale ronde meters. Meubilair en geluidsniveau verdienen een pluim. Beide dragen bij tot het reiskarakter van deze zespitter. Razende turbo-diesel Ooit schreven we in een roadtest van de BMW 524 tur bo-diesel dat deze eigenlijk niet geëvenaard wordt. Wel, dat is voorbij. De Alfa 90 turbo diesel is vrijwel even fel en ruim, terwijl de Duitser zo'n tienduizend gulden hoger in prijs ligt. Prestaties van deze Alfa: een top van rond 180 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 11.6 sec. Opvallend is de soepel heid van de Italiaanse „race diesel" en het makkelijk rij-ka- rakter. Een droom van een auto, die alle eventuele weer stand tegen dieselmotoren doet smelten. Overigens is de combinatie dieselmotor-turbo compressor een goeie. De „Diesel" heeft veel trekkracht onderin (laag toerental) en de turbo levert een stevige hulp bij hogere toerentallen. Eigenlijk voldoet deze combinatie veel beter dan bij een benzinemotor. Met de lancering van de GTX breidt Peugeot z'n 305-gamma naar boven uit. Tevens levert Peu geot de 305 nu met een automati sche transmissie ontwikkeld door de vermaarde West-Duitse firma ZF. In het vooronder van de 305 GTX staat een vierpitter met een ci linderinhoud van 1905 cm3 Dit blok levert een maximum vermo gen van 77.3 kW (105 pk) bij 5600 omw/min. Het max. koppel be draagt 162 Nm bij 3000 tpm. Hij accelereert hiermee van 0-100 km/u in 10 sec., terwijl de topsnel heid boven de 180 km/u ligt. Stan daard beschikt de GTX over een echte „vijlbak", die „vijf" dient dus niet als overdrive. Binnen straalt de weelde je toe. Fraai beklede uitstekend gevormde stoelen, een dashboard afkomstig uit de 205 GTi, elektrisch te bedie nen ruiten en schuifdak en een sportstuur maker er iets moois van. De centrale deurvergrendeling be dient men via infraroodstralen op afstand. Natuurlijk maakten we een korte proefrit met dit raspaardje. Men kan lekker scheuren met de GTX, maar dank zij het forse kop pel over een groot toerenbereik is het tevens plezant toeren. Veel schakelen hoeft niet al laat de „bak" dit zonder een enkele vorm van protest toe. De wagen ligt ste vig op de weg, terwijl de vering niet al te stug is. Al met al een fijne aanwinst in de Peugeotstal, die voor f 30.750.- de showroom uit rolt. Zoals gezegd nu dan ook een Peugeot 305 Automatic. Deze vier- versnellings automaat bezit een „lock-up". Dit systeem schakelt in z'n drie de koppelomvormer ge deeltelijk en in de vierde versnel ling helemaal uit. Daardoor blijft slippen van de koppelomvormer achterweg. Resultaat; betere pres taties bij een lager brandstofver bruik. Voor de energie zorgt een 1.6 L 69.2 kW (94pk) motor. Als topsnelheid geeft de fabriek 165 km/u op. Al dit technisch vernuft te zamen kost 28.325 - wit, spec. uitv. 10.000 km, juli 1983 rood, 10.000 km jan. '83 zilvermet., spec. uitv. 16.000 km, jan. 83 wit 84.000 km dec. '79 groen, 35.000 km z.g.a.n. okt. '81 5-drs. blauw met. 35.000 km, juli 1982 groenmet. 89.000 km jan. 83 5-drs. wit 34.000 km, aug. 1982 Directie-auto bruinmet. 15.000 km apr. '84 Barmeubel met veel vakken voor flessen en glazen. Rijk versierd met in 'soapstone' uitgevoerde motieven, van 2590.- Nu A-symmetrisch wandmeubel met veel schappen. Uitgevoerd met 'soapstone' bloemmotieven, van 1895.- Nu Kastje in zwart laqué. Uitgevoerd met Chinese geschiedenissen in verzonken houtsneetechniek, van 590.- Nu De gezelligheid van een bistro nu ook bij u thuis. Een leuke ronde tafel op gedraaide kruisvoetkolom. De stoelen hebben de originele Franse bistro-sfeer. Stoel per stuk De leuke tafel in bistro-kleur is 80 cm 0 Hoek- of salontafel. Uitgevoerd in zwart laqué. Ingelegd met 'soapstone' en afgedekt met geslepen glasplaat. van 955.- «l jf 8» NuTT// 0b Burgemeester en wethouders van Hulst; maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 van de Grondwaterwet bekend dat bij Gedeputeerde Staten van Zeeland te Middelburg een verzoek is ingediend door de Hoofdingenieur-Direkteur van de Provinciale Waterstaat in Zeeland voor het onttrekken van water aan de bodem ten behoeve van de sanering ter plaatse van het voormalige schrootverwerkende bedrijf De Schrijver aan de Gentsevaart te Kapellebrug. Het verzoek met bijlagen ligt met ingang van 14 januari t/m 13 februari 1985 tijdens kantooruren voor een ieder ter inzage op de gemeentesecre tarie, afdeling algemene zaken, Grote Markt 21 te Hulst. Gedurende deze termijn bestaat voor een ieder gelegenheid tegen het verlenen van de vergun ning schriftelijke bezwaren bij ons college in te dienen. Tevens zal op woensdag 13 maart 1985 te 11.00 uur in de trouwzaal van het gemeentehuis alhier, ten overstaan van Gedeputeerde J.D. de Voogd een openbare zitting worden gehouden, alwaar voor een ieder de gelegenheid bestaat omtrent de aanvraag hun gevoelens kenbaar te maken. Hulst, 10 januari 1985 Burgemeester en wethouders voornoemd, De loco-burgemeester, G. v.d. Voorde de secretaris, J.F. v. Denderen ,*eus ,\Vde P' KOFFERS/LEDERWAREN Nu ook pijnloze voetverzorging Maak een afspraak» bel 01150-13333 VRIJDAG KOOPA\/°N Ir |«1 UI De Terneuzense weekmarkt b| Bus krac Van een onzer ver OOSTBURG/ TERNEUj winter slaat nog steeds Naast de kou werd Zeela met een forse hoeveelhei d Met veel man en macht sneeuwvrij gemaakte wegen waren in een mum van tijd met een dikke vacht bedekt. „Het is dweilen met de kraan open, maar we blijven doorgaan", zo vatte een chauffeur van een strooiwa gen de werkzaamheden van hem en zijn collega's kort en bondig samen. Veel automobilisten en (brom)fietsers lieten hun voertuig gistermorgen voor wat het was. Ze bleven öf thuis óf gingen met het re delijk goed functionerende openbaar vervoer naar werk, school of afspraak. In Zeeuwsch-Vlaanderen was ZWN-districtschef Blaakman niet ontevreden over de prestatie die zijn mannen en bussen leveren. „Wij staan voor de kracht proef van het jaar, maar tot nu toe is het redelijk gelukt. Het is onmogelijk om onder deze omstandigheden het Tijschema aan te houden, dat zou levensgevaarlijk zijn. Maar met enige vertra ging slagen wij er toch in nagenoeg iedereen die zich aanbiedt te vervoeren. Soms moeten wij wel mensen la ten staan omdat de bus vol is". De ZWN zet tijdens de Piekuren ('s morgens van 07.00-09.30 en 's middags van 15.30-18.30) al het beschikba- ANWege de zeer slechte weerso oo r u6 abonnees de krant wat ld ik fi De bezorgers worden in q •oir- gehinderd door spiegelglj lla.,ne1n eroP dat de abonnees begril kunnen opbrengen. ZUCWEST ftOERLAfO botoren ïri!frn8U2en' Hulst en Goes. m3sen en telefoonnum- 7S°P pagina 2. 0penlng8t,Jden: '3°-12.30/13.30-17.00 uur. 'Wactle Heïm?*en: Rein van der sen rr^ec3itie-chef)' Jan Jan" Co m chef). Emile Calon, foto?e?r,ens' Cor da Boer Ton Koomen (sport). Deij, Eugène Middelburg: /era Frank Henk viaas Postma. Goes: Cees n.'erterrt|e-expl. 1,1 orfcIUn Zeeland: C. Me- IVé 01150-95839,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 12