E S
'Y ervoersv erbod veren
een ramp voor Zeeland'
Oostburg telt
meeste rijken
Sneeuwpret in Zeeland
BRANDBRIEF SL UI SE DO UANE-A GENT:
In zomer duidelijkheid over overplaatsingen Deltadienst
uto
rein
e auto's
nook
er rijden
onére
seis
Lichtmast
vernield;
chauffeur
rijdt door
Beveland en Schouwen
met elkaar verbonden
VRIJDAG
4 JANUAR11985
Auto slipt:
bestuurder
licht gewond
Kantoren
IN JUNI VIA PIJLERDAM
ZEEUWSE VROUWEN VRUCHTBAARDER
WEINIG BOTSINGEN EN SLIPPARTIJEN
IN VERBAND MET GEREEDKOMEN OOSTERSCHELDEWERKEN
T4
EON KRIJNEN
Het aandeel van
's met dieselmo-
in bijna geheel
ens de eerste 6
an 1984 is het
1 tot 12,6 procent
In de overeen-
iode van 1983 was
ge nog 10,4 pro-
ijn de meeste die
vinden: 26,4 pro-
olgt met 22,6 pro-
eriand is het aan-
dieselauto 12 pro-
elijk aan het per-
West Duitsland
rankrijk (12,1).
d wint het 'diese-
rein op het 'rijden
groei van het aan-
LPG daalde van
1981, naar 21 pro-
en 14 procent in
elheid benzine die
rdt per autokilo-
t sinds kort met 2
jaar af. Wanneer
so deze trend zich
rzet, dan zal dit,
e van 1984, tot een
aling leiden van
liter benzine.
- In Zwitserland,
geruime tijd erg
ilieu-eisen worden
aan personenauto's,
ds meer stemmen op
dere auto's 'schoner'
ijden.
eds- scherpere eisen
gesteld aan nieuwe
oet ook gekeken wor-
het bestaande wa-
Alleen op die manier
orzaak van de lucht-
iniging stevig ter
rden genomen.
itserland rijden 2 1/2
crsonenauto's; daar-
"oet zo'n 40 procent,
het Ministerie van
niet aan de eisen die
voor rijdende auto's
e oorzaak daarvan is
nderhoud wordt ver-
amd. Scherpere con-
het bestaande auto-
ooral op de slecht on-
en tweedehandswa-
danook noodzakelijk.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIMI
O OST-
O
Sthwolbpnrtjol (Eschwege)
DUITSLAND
HiUersJ,'
Vwosyrkyppe^.
V-
v.
^Autosnelwegen van belang voor
snelle routes naar de wintersport
Andere wegen r- Grens
Plaafs waar bij voldoende sneeuw
goede skimogelijkheden zijn
- Maximale hoogte tol waar skten
mogelijk is
REIKEN VIA AUTOSNELWEGEN. N'ET MELOEN
VAN DE WINTERSPORTGEBIEDEN Al KAN Z'
SAUERLAND EN DE RH0N-
W8, KNAC OF DE VERKEERSBUREAUS.
N AAN ONZE "ACHTERDEUR" WEL MOGEl'J"1
iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii«11"1
rond de zogenaamde
regen is.
iets is minder waar",
de RAI. „De bijdrage
het wegverkeer in het
aan van de zure re-
ligt op ongeveer 10
„nt; het aandeel van
ieselauto's daarin be-
gt ongeveer éénderde,
de zure neerslag in
land is 30 procent af-
stig van de landbouw
eeteelt, terwijl de in-
rie en elektrischecen-
s 60 procent voor hun
ning nemen".
VANZEELAND
T27 PAGINA ZEELAND 1
Net als in Vlissingen
wordt in Breskens een
mrsteiger voor dubbel-
dekkers aangelegd.
- FOTO DE STEM CORJ DE BOER
Van onze correspondent
HEIKANT - Op de Vlasstraat
in Heikant slipte gisteroch
tend om ongeveer 11.00 uur
een Belgische personenauto.
De auto belandde met de voor
zijde tegen een lantaarnpaal,
die werd vernield. Ook de auto
liep lichte schade op.
De bestuurder is na de slip
partij doorgereden. Via na
vraag bij de Belgische rijks
wacht blijkt de vermoedelijke
bestuurder van de auto C. A.
uit Antwerpen te zijn. Tegen
hem zal proces-verbaal wor
den opgemaakt. De schade aan
de lantaarnpaal bedraagt on
geveer 1000 gulden.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Tengevolge
'an het gladde wegdek raakte
l'stermiddag omstreeks 13.00
uur de Terneuzenaar P. de V.
rijn personenauto op de
"ellamystraat in een slip.
Daarbij werd De V. uit zijn
voertuig geslingerd. Hij raak-
16 licht gewond. De auto werd
Waar beschadigd.
VOOR ZUIOWEST NEOERLANO
,'Jerneuzen, Hulst en Goes,
«fessen en telefoonnum-
ers op pagina 2.
fensstllden.'
WO-12.30/13.30-17.00 uur.
Jaineuzen: Rein van der
(editie-chef), Jan Jan-
fUplv, chef), Emile Calon,
Meertens, Cor de Boer
h, "r°n Koomen (sport).
2u's»: Frank
v - nam Deij, Eugène
„istraeten. Middelburg:
M "K Postma. Goes: Cees
^»rtentle-expl.
apecteur Zeeland: C. Me-
D|,ivé 01150-95839.
BURGHSLUIS - In juni van dit jaar worden Noord-Be
veland en Schouwen aan elkaar geklonken: dan worden
over de doorlaatbare pijlerdam in de Oosterscheldemon-
ding, die beide delen van Zeeland met elkaar gaat ver
binden, de laatste betonnen verkeerskokers geplaatst.
Het zal overigens zeker nog tot het najaar van '86 du
ren voor Zeeland van de (tolvrije) tweede vaste verbin
ding over de Oosterschelde gebruik kan maken.
De aanleg van de toeleidende wegen en de afbouw van
de weg over de stormvloedkering vergen zeker anderhalf
jaar. Niettemin bestaan er plannen om van deze histori
sche gebeurtenis een happening te maken.
Van een onzer verslaggevers
GOES - Zeeuwse vrouwen in de leeftijd van 15 tot 44
jaar zijn vruchtbaarder dan de gemiddelde Neder
landse vrouw.
Ook is de sterftekans van de
Zeeuwsen kleiner dan die van
de vrouwen elders in het land.
Kortom: het land waar het le
ven goed is, zo op het oog.
Het is evenwel niet allemaal
rozegeur en maneschijn in de
delta. De jonge Zeeuwen lijken
massaal weg te trekken en de
gemiddelde meerderjarige
Zeeuwse werknemer verdient
751 gulden bruto per week of
3380 gulden bruto per maand;
toch nog een goeie 60 gulden
minder dan zijn gemiddelde
collega in Nederland.
Deze gegevens zijn allemaal
te vinden in de derde uitgave
van 'Zeeland in Cijfers', een
handzaam boekje dat bol staat
van droge statistieken en ver
gelijkingen. Samengesteld
vanaf ongeveer 1975.
Voor sommige deskundigen
is het boekje waarschijnlijk
een waardevol naslagwerk; de
gemiddelde lezer kan zich
hoogstens amuseren met de
vaak informatieve vergelij-
Van een onzer verslaggevers
SLUIS/MIDDELBURG - Het tijdelijk ver-
voersverbod van voertuigen boven 3500 kg op
de veerdienst Breskens-Vlissingen, dat in fe
bruari ingaat en vijf maanden duurt, betekent
voor veel bedrijven een ramp.
De talrijke Franse, Belgische en Engelse toeringcar-
bedrijven, die in voorjaar en zomer tochten naar
West-Zeeuwsch-VIaanderen/Walcheren en de bloem-
bollenvelden organiseren, zullen het dan laten afwe
ten.
En ook vrachtverkeer de
grensovergangen Sluis/West-
kapelle en Eede/Stroobrug
mijden, met funeste gevolgen
voor de dienstverlenende be
drijven aan die grensposten.
Dit schrijft douane-agent C.
van de Plasse uit Sluis in een
brandbrief aan diverse in
stanties, waaronder rijksover
heid, provincie en een aantal
gemeentebesturen.
Van de
Plasse zelf voorziet, dat als
geen maatregelen bij de veer
diensten getroffen worden,
vier mensen op zijn douane
agentschap tijdelijk werkloos
worden.
Zoals bekend worden de
veerhavens in Breskens en
Vlissingen geschikt gemaakt
voor dubbeldekkers, waardoor
enkele maanden de kleinste
veerboten worden ingezet. De
laadbruggen, die hierbij ge
bruikt worden, laten geen ge
wichten boven 3500 kilo toe.
Van de Plasse roept op maat
regelen te treffen, zodat zwaar
verkeer in de periode februa
ri/juni de overtocht Bres
kens/Vlissingen vice versa
kan blijven maken.
„Bestuurders van Zeeland,
als 't toch wordt doorgedreven
en de boten gaan eruit voor al
het vervoer zwaarder dan 3500
kilo, dan kunnen we het met
zijn allen voor 1985, toeristisch
gezien, wel vergeten", zo staat
te lezen.
Bloembollen
Sinds jaar en dag worden
steden als Sluis, Oostburg,
Middelburg, Veere, en in het
voorjaar de bloembollenvel-
den, bijna dagelijks bezocht
door autobusmaatschappijen
uit België, Frankrijk, Enge
land en Zuid- en Noord-Hol
land. Ze maken daarbij een
soort rondrit, die altijd gaat
via de veerdienst Breskens-
Vlissingen. Informatie die Van
de Plasse de laatste weken
heeft ingewonnen, leerde hem
dat die bedrijven niet bereid
zijn rond te rijden via Krui-
ningen-Perkpolder. Erger
nog: veel bedrijven hebben
reeds hun brochures laten
drukken met vermelding van
de prijzen van een dagtrip
naar Middelburg.
Catastrofaal
Van de Plasse vreest dat
door het wegblijven van die
honderden bussen een enorme
inkomstenderving in de toe
ristische sector plaatsvindt.
Hij voorziet zelfs ontslagen bij
diverse bedrijven, In dit ver
band gebruikt hij in zijn brief
het woord 'catastrofaal'.
„Samenvattend kunnen we
wel zeggen: regionale overhe
den hebben de problemen on
derschat, het bedrijfsleven
heeft tot op heden niet goed
beseft wat er precies staat te
gebeuren. Doch het kalf is nog
niet verdronken en met wat
goede wil kan dit probleempje
best worden opgelost. Zeeu
wen, laat ons niet zeveren,
handen uit de mouwen, laad-
bruggetjes verstevigen en
klaar is Kees!"
Van een onzer verslaggevers
BIERVLIETBRESKENS -
De eerste sneeuw zorgde
gisteren voor veel plezier bij
de schooljeugd. De lessen
zijn nog niet begonnen, zo
dat vele kinderen gebruik
maakten van de witte hei-
linkjes en velden in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De Biervlietse jeugd was
massaal met sleeën aanwe
zig op het plaatselijke voet
balveld. Ook werden vele
sneeuwgevechten in de stra
ten van het haringdorpje ge
leverd. Enkele kleinere jon
geren hadden een minder
weerbaar slachtoffer gevon
den. Ze bekogelden het
standbeeld van hun beroem
de dorpsgenoot Willem Beu-
kelsz.
In de andere dorpen van
de streek was hetzelfde
beeld te zien. Veel sleeën
schoven door de straten en
over de pleinen. Moeders
met in de ene hand een
boodschappentas en in de
andere het trektouw van een
slede waarop zoon of doch
ter zat. Sneeuwpoppen wa
ren er echter maar weinig.
Volgens Erik in Breskens
plakte de sneeuw niet goed.
Enkele straten verderop was
het enkele kinderen toch ge
lukt om een pop te maken.
De 'sneeuwvrouw' was tie-
nerhoog.
Ondanks de plotselinge
sneeuwval waren er giste
ren weinig auto-ongeluk-
ken. De politie toonde zich
dan ook enigszins verbaasd.
„Normaal gebeuren er
meerdere botsingen en slip
partijen, maar het lijkt wel
of alle bestuurders nu eens
eindelijk extra voorzichtig
rijden", aldus een wacht
commandant.
Door de gladheid reed in
Retranchement desondanks
een auto in een afwaterings
kanaal, in Terneuzen raakte
een bestuurder gewond bij
een slippartij en in Sint-
Jansteen botsten twee voer
tuigen tegen elkaar.
De strooiwagens van de
diverse gemeenten en Rijks
waterstaat rukten gisteren
al in alle vroegte uit. Laat in
de ochtend waren alle door
gaande wegen weer berijd
baar. De sneeuw had daar
plaats gemaakt voor vieze
blubber. De polderwegen
kregen als laatsten een pe-
kelbeurt.
Voorlopig hoeven de
sleeën nog niet terug naar de
zolders en de strooiwagens
niet naar de bergplaatsen.
De weerman verwacht nog
enkele dagen sneeuwval.
Al plakte de eerste sneeuw niet best, in Breskens
maakten kinderen toch deze 'sneeuwvrouw'.
- FOTO DE STEM/CORJ. DE BOER
kingen met stad, regio of an
dere provincies.
Een greep. De meeste ver-
mogensbezitters (mensen die
een kleine drie ton op hun
bankrekening hebben staan)
woonden volgens de laatste
telling in Oostburg. Om pre
cies te zijn 1501. Opmerkelijk,
omdat een stad als Vlissingen
met bijna driemaal zoveel in
woners 'maar' 1157 van deze
gefortuneerden telt. De meeste
rijken wonen dus in Oostburg,
en verder in volgorde: Middel-
burg-1477, Terneuzen-1311,
Goes-1270, Vlissingen-1157 en
Borsele-1010.
Het inkomen van de gemid
delde Zeeuwse boer is maar
liefst een kleine vier mille
minder per jaar dan dat van
de vergelijkbare Nederlandse
agrariër. Dat gaat beter met
de directeuren in deze provin
cie. Hun inkomen is - alweer
gemiddeld - per jaar bijna 85
mille; zevenduizend gulden
meer dan ze elders in het land
kunnen verdienen. Het gemid
delde inkomen in Zeeland is
volgens de laatste telling 27.892
gulden.
Miljonairs
Aardig is verder te noteren
dat Zeeland een kleine 450
miljonairs telt. In Zeeuwsch-
Vlaanderen (we merkten het
al in Oostburg) en Walcheren
wonen de meeste: 120 per re
gio. In het boekje is geen staat
met gegevens over miljonairs
in steden en dorpen te vinden.
Wel blijkt, dat Zeeland ach
terblijft bij het landelijk ge
middelde wat zijn miljoenen-
bezitters betreft.
Wat de gezondheid van de
Zeeuwen betreft, melden de
statistieken dat een Zeeuw
van 94 jaar oud 75 procent
kans heeft de eerstkomende
vijf jaar te sterven. In de leef
tijd van 50 tot 54 jaar legt 2
procent van de Zeeuwen de
eerstkomende vijf jaar het
loodje volgens de kansbereke
ning van 'Zeeland in Cijfers'.
Wat losse gegevens:
De Zeeuwse industrie maakt
4 procent uit van de Neder
landse industrie.
De Zeeuwse vissers brachten
in de periode van '75 tot '82 bij
na voor 100 miljoen gulden
aan vis, schaal- en schelpdie
ren aan land.
De NS vervoerde vorig jaar
ongeveer anderhalf miljoen
treinreizigers door Zeeland.
De laatste vijf jaar voeren
170.000 binnenschepen over het
Kanaal van Terneuzen naar
Gent.
Geschoolde metaalarbeiders
zijn het meest gevraagd op de
Zeeuwse arbeidsmarkt.
De leegstand van woningen
in deze provincie is beduidend
hoger dan het gemiddelde in
Nederland
Van een onzer verslaggevers
NEELTJE JANS - De honder
den medewerkers en mede
werksters van de Deltadienst
van Rijkswaterstaat, die door
het gereedkomen van de Oos-
terscheldewerken binnen
Rijkswaterstaat een andere
baan krijgen, horen deze zo
mer waar ze naar toe gaan.
In West-Brabant gaat het
om de 80 man personeel van de
voormalige afdeling Water -
bouwkundige-Werken-Oost
van de Deltadienst in Bergen
op Zoom. Deze afdeling is on
langs in haar geheel organisa
torisch bij de Directie Zeeland
van Rijkswaterstaat onderge
bracht, maar het staat al wel
vast, dat alle 80 medewerkers
en medewerksters niet bij
'Middelburg' kunnen blijven.
Hetzelfde geldt voor de 240
personeelsleden van de afde
ling Waterbouwkundige-Wer-
ken-West van de Deltadienst
in Burghsluis. Die afdeling is
per 1 januari ondergebracht
bij de Directie Sluizen en Stu
wen van Rijkswaterstaat in
Utrecht. Een deel ervan gaat
tezijnertijd naar de Directie
Zeeland, een groot deel zal el
ders in het land worden on
dergebracht.
Ir. Hein Engel, baas van
Rijkswaterstaat in Zeeland,
tevens hoofd van de Delta
dienst, zei gisteren in zijn
nieuwjaarsrede in het spiks
plinternieuwe bedieningsge
bouw op het werkeiland
Neeltje Jans tot circa 800 man
personeel uit Zeeland en
West-Brabant, dat het belang
rijk is, dat de dienstcommis
sies (ondernemingsraden) deze
zaak goed volgen.
Over het afgelopen jaar was
hij uiterst tevreden. Het was
voor Zeeland een topjaar. Er
werd maar liefst 1,2 miljard
gulden voor nieuwe werken
uitgegeven. Met bijna 1 mil
jard slokten de Deltawerken
dat bedrag voor een groot deel
op.
Ook bij Dosbouw, de aanne
merscombinatie die de pijler-
dam bouwt, verdwijnen dit
jaar door het gereedkomen
van de Oosterscheldewerken
honderden banen. Onder meer
komt de betonnen drempel in
de Oosterscheldedam gereed,
waardoor heel wat mensen.
die zich jarenlang voor Dos
bouw hebben Ingezet, afge
werkt zijn.
Gisteren werd bekend, dat
de financieel directeur van
Dosbouw, S. Hesp, op 1 april
Zeeland verlaat.
Hij keert - in
verband met het gereedkomen
van de Oosterscheldedam -
terug naar Ballast-Nedam,
dat hem aan Dosbouw had
'uitgeleend'.
r