E S 'Y ervoersv erbod veren een ramp voor Zeeland' Oostburg telt meeste rijken Sneeuwpret in Zeeland BRANDBRIEF SL UI SE DO UANE-A GENT: In zomer duidelijkheid over overplaatsingen Deltadienst uto rein e auto's nook er rijden onére seis Lichtmast vernield; chauffeur rijdt door Beveland en Schouwen met elkaar verbonden VRIJDAG 4 JANUAR11985 Auto slipt: bestuurder licht gewond Kantoren IN JUNI VIA PIJLERDAM ZEEUWSE VROUWEN VRUCHTBAARDER WEINIG BOTSINGEN EN SLIPPARTIJEN IN VERBAND MET GEREEDKOMEN OOSTERSCHELDEWERKEN T4 EON KRIJNEN Het aandeel van 's met dieselmo- in bijna geheel ens de eerste 6 an 1984 is het 1 tot 12,6 procent In de overeen- iode van 1983 was ge nog 10,4 pro- ijn de meeste die vinden: 26,4 pro- olgt met 22,6 pro- eriand is het aan- dieselauto 12 pro- elijk aan het per- West Duitsland rankrijk (12,1). d wint het 'diese- rein op het 'rijden groei van het aan- LPG daalde van 1981, naar 21 pro- en 14 procent in elheid benzine die rdt per autokilo- t sinds kort met 2 jaar af. Wanneer so deze trend zich rzet, dan zal dit, e van 1984, tot een aling leiden van liter benzine. - In Zwitserland, geruime tijd erg ilieu-eisen worden aan personenauto's, ds meer stemmen op dere auto's 'schoner' ijden. eds- scherpere eisen gesteld aan nieuwe oet ook gekeken wor- het bestaande wa- Alleen op die manier orzaak van de lucht- iniging stevig ter rden genomen. itserland rijden 2 1/2 crsonenauto's; daar- "oet zo'n 40 procent, het Ministerie van niet aan de eisen die voor rijdende auto's e oorzaak daarvan is nderhoud wordt ver- amd. Scherpere con- het bestaande auto- ooral op de slecht on- en tweedehandswa- danook noodzakelijk. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIMI O OST- O Sthwolbpnrtjol (Eschwege) DUITSLAND HiUersJ,' Vwosyrkyppe^. V- v. ^Autosnelwegen van belang voor snelle routes naar de wintersport Andere wegen r- Grens Plaafs waar bij voldoende sneeuw goede skimogelijkheden zijn - Maximale hoogte tol waar skten mogelijk is REIKEN VIA AUTOSNELWEGEN. N'ET MELOEN VAN DE WINTERSPORTGEBIEDEN Al KAN Z' SAUERLAND EN DE RH0N- W8, KNAC OF DE VERKEERSBUREAUS. N AAN ONZE "ACHTERDEUR" WEL MOGEl'J"1 iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii«11"1 rond de zogenaamde regen is. iets is minder waar", de RAI. „De bijdrage het wegverkeer in het aan van de zure re- ligt op ongeveer 10 „nt; het aandeel van ieselauto's daarin be- gt ongeveer éénderde, de zure neerslag in land is 30 procent af- stig van de landbouw eeteelt, terwijl de in- rie en elektrischecen- s 60 procent voor hun ning nemen". VANZEELAND T27 PAGINA ZEELAND 1 Net als in Vlissingen wordt in Breskens een mrsteiger voor dubbel- dekkers aangelegd. - FOTO DE STEM CORJ DE BOER Van onze correspondent HEIKANT - Op de Vlasstraat in Heikant slipte gisteroch tend om ongeveer 11.00 uur een Belgische personenauto. De auto belandde met de voor zijde tegen een lantaarnpaal, die werd vernield. Ook de auto liep lichte schade op. De bestuurder is na de slip partij doorgereden. Via na vraag bij de Belgische rijks wacht blijkt de vermoedelijke bestuurder van de auto C. A. uit Antwerpen te zijn. Tegen hem zal proces-verbaal wor den opgemaakt. De schade aan de lantaarnpaal bedraagt on geveer 1000 gulden. Van onze correspondent TERNEUZEN - Tengevolge 'an het gladde wegdek raakte l'stermiddag omstreeks 13.00 uur de Terneuzenaar P. de V. rijn personenauto op de "ellamystraat in een slip. Daarbij werd De V. uit zijn voertuig geslingerd. Hij raak- 16 licht gewond. De auto werd Waar beschadigd. VOOR ZUIOWEST NEOERLANO ,'Jerneuzen, Hulst en Goes, «fessen en telefoonnum- ers op pagina 2. fensstllden.' WO-12.30/13.30-17.00 uur. Jaineuzen: Rein van der (editie-chef), Jan Jan- fUplv, chef), Emile Calon, Meertens, Cor de Boer h, "r°n Koomen (sport). 2u's»: Frank v - nam Deij, Eugène „istraeten. Middelburg: M "K Postma. Goes: Cees ^»rtentle-expl. apecteur Zeeland: C. Me- D|,ivé 01150-95839. BURGHSLUIS - In juni van dit jaar worden Noord-Be veland en Schouwen aan elkaar geklonken: dan worden over de doorlaatbare pijlerdam in de Oosterscheldemon- ding, die beide delen van Zeeland met elkaar gaat ver binden, de laatste betonnen verkeerskokers geplaatst. Het zal overigens zeker nog tot het najaar van '86 du ren voor Zeeland van de (tolvrije) tweede vaste verbin ding over de Oosterschelde gebruik kan maken. De aanleg van de toeleidende wegen en de afbouw van de weg over de stormvloedkering vergen zeker anderhalf jaar. Niettemin bestaan er plannen om van deze histori sche gebeurtenis een happening te maken. Van een onzer verslaggevers GOES - Zeeuwse vrouwen in de leeftijd van 15 tot 44 jaar zijn vruchtbaarder dan de gemiddelde Neder landse vrouw. Ook is de sterftekans van de Zeeuwsen kleiner dan die van de vrouwen elders in het land. Kortom: het land waar het le ven goed is, zo op het oog. Het is evenwel niet allemaal rozegeur en maneschijn in de delta. De jonge Zeeuwen lijken massaal weg te trekken en de gemiddelde meerderjarige Zeeuwse werknemer verdient 751 gulden bruto per week of 3380 gulden bruto per maand; toch nog een goeie 60 gulden minder dan zijn gemiddelde collega in Nederland. Deze gegevens zijn allemaal te vinden in de derde uitgave van 'Zeeland in Cijfers', een handzaam boekje dat bol staat van droge statistieken en ver gelijkingen. Samengesteld vanaf ongeveer 1975. Voor sommige deskundigen is het boekje waarschijnlijk een waardevol naslagwerk; de gemiddelde lezer kan zich hoogstens amuseren met de vaak informatieve vergelij- Van een onzer verslaggevers SLUIS/MIDDELBURG - Het tijdelijk ver- voersverbod van voertuigen boven 3500 kg op de veerdienst Breskens-Vlissingen, dat in fe bruari ingaat en vijf maanden duurt, betekent voor veel bedrijven een ramp. De talrijke Franse, Belgische en Engelse toeringcar- bedrijven, die in voorjaar en zomer tochten naar West-Zeeuwsch-VIaanderen/Walcheren en de bloem- bollenvelden organiseren, zullen het dan laten afwe ten. En ook vrachtverkeer de grensovergangen Sluis/West- kapelle en Eede/Stroobrug mijden, met funeste gevolgen voor de dienstverlenende be drijven aan die grensposten. Dit schrijft douane-agent C. van de Plasse uit Sluis in een brandbrief aan diverse in stanties, waaronder rijksover heid, provincie en een aantal gemeentebesturen. Van de Plasse zelf voorziet, dat als geen maatregelen bij de veer diensten getroffen worden, vier mensen op zijn douane agentschap tijdelijk werkloos worden. Zoals bekend worden de veerhavens in Breskens en Vlissingen geschikt gemaakt voor dubbeldekkers, waardoor enkele maanden de kleinste veerboten worden ingezet. De laadbruggen, die hierbij ge bruikt worden, laten geen ge wichten boven 3500 kilo toe. Van de Plasse roept op maat regelen te treffen, zodat zwaar verkeer in de periode februa ri/juni de overtocht Bres kens/Vlissingen vice versa kan blijven maken. „Bestuurders van Zeeland, als 't toch wordt doorgedreven en de boten gaan eruit voor al het vervoer zwaarder dan 3500 kilo, dan kunnen we het met zijn allen voor 1985, toeristisch gezien, wel vergeten", zo staat te lezen. Bloembollen Sinds jaar en dag worden steden als Sluis, Oostburg, Middelburg, Veere, en in het voorjaar de bloembollenvel- den, bijna dagelijks bezocht door autobusmaatschappijen uit België, Frankrijk, Enge land en Zuid- en Noord-Hol land. Ze maken daarbij een soort rondrit, die altijd gaat via de veerdienst Breskens- Vlissingen. Informatie die Van de Plasse de laatste weken heeft ingewonnen, leerde hem dat die bedrijven niet bereid zijn rond te rijden via Krui- ningen-Perkpolder. Erger nog: veel bedrijven hebben reeds hun brochures laten drukken met vermelding van de prijzen van een dagtrip naar Middelburg. Catastrofaal Van de Plasse vreest dat door het wegblijven van die honderden bussen een enorme inkomstenderving in de toe ristische sector plaatsvindt. Hij voorziet zelfs ontslagen bij diverse bedrijven, In dit ver band gebruikt hij in zijn brief het woord 'catastrofaal'. „Samenvattend kunnen we wel zeggen: regionale overhe den hebben de problemen on derschat, het bedrijfsleven heeft tot op heden niet goed beseft wat er precies staat te gebeuren. Doch het kalf is nog niet verdronken en met wat goede wil kan dit probleempje best worden opgelost. Zeeu wen, laat ons niet zeveren, handen uit de mouwen, laad- bruggetjes verstevigen en klaar is Kees!" Van een onzer verslaggevers BIERVLIETBRESKENS - De eerste sneeuw zorgde gisteren voor veel plezier bij de schooljeugd. De lessen zijn nog niet begonnen, zo dat vele kinderen gebruik maakten van de witte hei- linkjes en velden in Zeeuwsch-Vlaanderen. De Biervlietse jeugd was massaal met sleeën aanwe zig op het plaatselijke voet balveld. Ook werden vele sneeuwgevechten in de stra ten van het haringdorpje ge leverd. Enkele kleinere jon geren hadden een minder weerbaar slachtoffer gevon den. Ze bekogelden het standbeeld van hun beroem de dorpsgenoot Willem Beu- kelsz. In de andere dorpen van de streek was hetzelfde beeld te zien. Veel sleeën schoven door de straten en over de pleinen. Moeders met in de ene hand een boodschappentas en in de andere het trektouw van een slede waarop zoon of doch ter zat. Sneeuwpoppen wa ren er echter maar weinig. Volgens Erik in Breskens plakte de sneeuw niet goed. Enkele straten verderop was het enkele kinderen toch ge lukt om een pop te maken. De 'sneeuwvrouw' was tie- nerhoog. Ondanks de plotselinge sneeuwval waren er giste ren weinig auto-ongeluk- ken. De politie toonde zich dan ook enigszins verbaasd. „Normaal gebeuren er meerdere botsingen en slip partijen, maar het lijkt wel of alle bestuurders nu eens eindelijk extra voorzichtig rijden", aldus een wacht commandant. Door de gladheid reed in Retranchement desondanks een auto in een afwaterings kanaal, in Terneuzen raakte een bestuurder gewond bij een slippartij en in Sint- Jansteen botsten twee voer tuigen tegen elkaar. De strooiwagens van de diverse gemeenten en Rijks waterstaat rukten gisteren al in alle vroegte uit. Laat in de ochtend waren alle door gaande wegen weer berijd baar. De sneeuw had daar plaats gemaakt voor vieze blubber. De polderwegen kregen als laatsten een pe- kelbeurt. Voorlopig hoeven de sleeën nog niet terug naar de zolders en de strooiwagens niet naar de bergplaatsen. De weerman verwacht nog enkele dagen sneeuwval. Al plakte de eerste sneeuw niet best, in Breskens maakten kinderen toch deze 'sneeuwvrouw'. - FOTO DE STEM/CORJ. DE BOER kingen met stad, regio of an dere provincies. Een greep. De meeste ver- mogensbezitters (mensen die een kleine drie ton op hun bankrekening hebben staan) woonden volgens de laatste telling in Oostburg. Om pre cies te zijn 1501. Opmerkelijk, omdat een stad als Vlissingen met bijna driemaal zoveel in woners 'maar' 1157 van deze gefortuneerden telt. De meeste rijken wonen dus in Oostburg, en verder in volgorde: Middel- burg-1477, Terneuzen-1311, Goes-1270, Vlissingen-1157 en Borsele-1010. Het inkomen van de gemid delde Zeeuwse boer is maar liefst een kleine vier mille minder per jaar dan dat van de vergelijkbare Nederlandse agrariër. Dat gaat beter met de directeuren in deze provin cie. Hun inkomen is - alweer gemiddeld - per jaar bijna 85 mille; zevenduizend gulden meer dan ze elders in het land kunnen verdienen. Het gemid delde inkomen in Zeeland is volgens de laatste telling 27.892 gulden. Miljonairs Aardig is verder te noteren dat Zeeland een kleine 450 miljonairs telt. In Zeeuwsch- Vlaanderen (we merkten het al in Oostburg) en Walcheren wonen de meeste: 120 per re gio. In het boekje is geen staat met gegevens over miljonairs in steden en dorpen te vinden. Wel blijkt, dat Zeeland ach terblijft bij het landelijk ge middelde wat zijn miljoenen- bezitters betreft. Wat de gezondheid van de Zeeuwen betreft, melden de statistieken dat een Zeeuw van 94 jaar oud 75 procent kans heeft de eerstkomende vijf jaar te sterven. In de leef tijd van 50 tot 54 jaar legt 2 procent van de Zeeuwen de eerstkomende vijf jaar het loodje volgens de kansbereke ning van 'Zeeland in Cijfers'. Wat losse gegevens: De Zeeuwse industrie maakt 4 procent uit van de Neder landse industrie. De Zeeuwse vissers brachten in de periode van '75 tot '82 bij na voor 100 miljoen gulden aan vis, schaal- en schelpdie ren aan land. De NS vervoerde vorig jaar ongeveer anderhalf miljoen treinreizigers door Zeeland. De laatste vijf jaar voeren 170.000 binnenschepen over het Kanaal van Terneuzen naar Gent. Geschoolde metaalarbeiders zijn het meest gevraagd op de Zeeuwse arbeidsmarkt. De leegstand van woningen in deze provincie is beduidend hoger dan het gemiddelde in Nederland Van een onzer verslaggevers NEELTJE JANS - De honder den medewerkers en mede werksters van de Deltadienst van Rijkswaterstaat, die door het gereedkomen van de Oos- terscheldewerken binnen Rijkswaterstaat een andere baan krijgen, horen deze zo mer waar ze naar toe gaan. In West-Brabant gaat het om de 80 man personeel van de voormalige afdeling Water - bouwkundige-Werken-Oost van de Deltadienst in Bergen op Zoom. Deze afdeling is on langs in haar geheel organisa torisch bij de Directie Zeeland van Rijkswaterstaat onderge bracht, maar het staat al wel vast, dat alle 80 medewerkers en medewerksters niet bij 'Middelburg' kunnen blijven. Hetzelfde geldt voor de 240 personeelsleden van de afde ling Waterbouwkundige-Wer- ken-West van de Deltadienst in Burghsluis. Die afdeling is per 1 januari ondergebracht bij de Directie Sluizen en Stu wen van Rijkswaterstaat in Utrecht. Een deel ervan gaat tezijnertijd naar de Directie Zeeland, een groot deel zal el ders in het land worden on dergebracht. Ir. Hein Engel, baas van Rijkswaterstaat in Zeeland, tevens hoofd van de Delta dienst, zei gisteren in zijn nieuwjaarsrede in het spiks plinternieuwe bedieningsge bouw op het werkeiland Neeltje Jans tot circa 800 man personeel uit Zeeland en West-Brabant, dat het belang rijk is, dat de dienstcommis sies (ondernemingsraden) deze zaak goed volgen. Over het afgelopen jaar was hij uiterst tevreden. Het was voor Zeeland een topjaar. Er werd maar liefst 1,2 miljard gulden voor nieuwe werken uitgegeven. Met bijna 1 mil jard slokten de Deltawerken dat bedrag voor een groot deel op. Ook bij Dosbouw, de aanne merscombinatie die de pijler- dam bouwt, verdwijnen dit jaar door het gereedkomen van de Oosterscheldewerken honderden banen. Onder meer komt de betonnen drempel in de Oosterscheldedam gereed, waardoor heel wat mensen. die zich jarenlang voor Dos bouw hebben Ingezet, afge werkt zijn. Gisteren werd bekend, dat de financieel directeur van Dosbouw, S. Hesp, op 1 april Zeeland verlaat. Hij keert - in verband met het gereedkomen van de Oosterscheldedam - terug naar Ballast-Nedam, dat hem aan Dosbouw had 'uitgeleend'. r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 9