de stem FELIX' ROUTE Starion met intercooler RAI-primeurs bij Toyota Volvo 360: caravan trekker van 1985 Dieselauto wint terrein Oudere auto's moeten ook schoner rijden SchonëTe diesels. Lichtmast vernield; chauffeur rijdt door - VRIJDAG 4 JANUAR11985 BlffllM OP WEG Auto slipt: bestuurder licht gewond T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Maak de auto winterhard door Jack Arentsen DEN HAAG - Een auto die goed is voorbereid op de winter, zal zelden of nooit voor problemen zorgen. Ga daarom eens bij de eigen auto na of aan de volgende zaken wordt voldaan: Zorg ook nu, maar vooral nu, dat de banden voldoende profiel hebben. Controleer ook of de banden op de juiste spanning staan. Het is be slist niet waar dat zachte banden meer grip op het wegdek geven. Wanneer de ruitewisser- bladen hard zijn, dan is het beter ze te vervangen. Rei nig de ruiten van vette aan slag. Doe wat antivries in de ruitesproeier. Het is ver standig om twee ruiten krabbers in de auto te heb- VIILIGHEID in de WINTER -Tips voor automobilutcn- Open één van uw rui. ten opeenkierlbvde achterramende rui. ten beslaan dan niet Houdt afstand!'Rijdt men op sneeuw dan heeft men4tot12maa meer afstand nodig om te stoppen dan on. der normale omstan digheden!!!!!! Schakel ten aan in sneeuwstor. men. Vallende sneeuw vermindert het uitzicht i. Verminder snelheid voordat u een bocht maaktBereidt uvoo op remsituaties. Ais u probeert uit de sneeuw te komen laat dan de koppeling niet te vlug opkomen men inde sneeuw en moet men remmen, matig dan lang van te voren uw snelheid TRAP NIET FORS OPOE REM! ben. Deze handige hulpmid deltjes breken nogal eens. Zorg voor een doek of ruite- wisser in de auto om de rui ten aan de binnenkant schoon te maken. In deze donkere maanden is de verlichting erg belang rijk. Kijk de gloeilamp*! na. Zien ze er iets zwart uit, vervang ze dan. Kijk ook - als u zelf een lamp hebt ver vangen - of deze wel juist is gemonteerd. Een verkeerd geplaatste lamp brandt wel, maar verblindt de tegenlig ger. Een bekeuring voor een onjuiste verlichting kost snel 50 gulden. Zorg dat de ventilatorriem op de juiste spaning staat. Deze riem zorgt ook voor de aandrijving van de dynamo. Belangrijk is natuurlijk ook de accu. Corrosie aan de poolklemmen moet verwij derd worden, daarna moeten de polen licht ingevet wor den. Als de accu enigszins bol staat, duidt dit door gaans op een snel uitvallen van de accu. De radiator moet worden voorzien van antivries, als de auto tenminste geen ge sloten koelsysteem met spe ciale koelvloeistof heeft. Wie een multigrade olie gebruikt, hoeft zich geen zorgen te maken. Wie zome- rolie gebruikt (SAE 30 of 40) moet deze laten verwisselen voor SAE 20W/20. Schroef de bougies eens los en bekijk of de afstand van de electroden goed is. Zijn ze sterk ingebrand, dan moet de bougie vervangen worden. In de meeste geval len is het toch aan te raden om de bougies om de 15.000 km te vervangen. Veel auto's zijn voorzien van een automatische rege- Het is weer zover. Sneeuw, gladheid, kou en mist, Een goed voorbereide auto zorgt voor minder problemen. - foto de stem/johan van gurp ling voor het luchtfilter, die zich aanpast aan de winter periode. Bij andere auto's moet dit met de hand gebeu ren. Bij te sterke vervuiling is het beter het luchtfilter te vernieuwen. Wanneer de startmotor niet behoorlijk werkt, het te lang duurt voor de motor aanslaat of wanneer de motor een on rustige loop of een te hoog toerental heeft, ga dan naar de garage. Een slotontdooier is een prima hulpmidddel om vastgevroren portiersloten los te krijgen. Stop de ont- dooier in uw jaszak en laat het spul niet in de auto lig gen. Rubbers van deuren en kofferdeksel kunnen vast vriezen. Het verdient aanbe veling de rubberranden met wat talkpoeder of glycerine in te vetten. Een druppel olie op de scharnieren kan geen kwaad. Het wegenzout heeft een verwoestende werking. Be handel daarom de lak met een conserverend verzór- gingsmiddel; chroom invet ten. Tenslotte nog een aantal tips voor het rijden onder win terse omstandigheden: Wanneer er sneeuw op de auto ligt, maak de auto dan volledig schoon. Ook het dak en de voorkant. Vergeet voor het instap pen uw schoenen niet sneeuwvrij te maken. An ders loopt u de kans dat de zolen van uw schoenen van de pedalen glijden. De motor warm laten draaien en dan de blower la ten werken om de voorruit sneller schoon te krijgen, is niet alleen slecht voor de motor en kost brandstof, maar is ook kwalijk voor het milieu. Dus eerste netjes krabben, en pas daarna de auto starten en wergrijden. Als U de binnenkant van de ramen een keer per maand inwrijft met een siliconen- doek, beslaan ze ook niet meer. Rij bij gladheid in een zo hoog mogelijke versnelling. Rem altijd gelijkmatig. Terugschakelen bij hoge snelheid is gevaarlijk, om dat dan de aangedreven wielen kunnen blokkeren en men in een slip terecht kan komen. Stuur nooit bij het remmen. Wanneer plotse ling geremd moet worden, doe dat dan 'pompend': dus het rempedaal onmiddellijk loslaten wanneer de wielen dreigen te blokkeren en daarna deze handelswijze herhalen. Wanneer de auto in de sneeuw vast komt te zitten, probeer dan in de 2de ver snelling weg te komen. Lukt het niet, maak dan de aan gedreven wielen vrij van de sneeuw. Is ook dat onmoge lijk dan kunnen de automat ten nog uitkomst brengen. Leg deze vlak vóór, liefst net een stukje onder, de aange dreven wielen. Probeer dan heel rustig weg te rijden. Vergeet de matten niet mee te nemen. Als de motor gekoppeld is aan een automatische ver snellingsbak, maak dan bij stationair toerental gebruik van de schakelstanden 'D' en R'. De handel moet dan vlot, maar niet te ruw heen en weer gehaald worden. Wanneer het wegdek plot seling van kleur wijzigt, dan kan men er welhaast zeker van zijn dat het plaatselijk glad is. Op- en afritten van viaducten en bruggen zijn vaak snel glad. gillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIM SASSENHEIM - In de uitvoe ring voor 1985 is de uiterst sportieve hatchback coupé van Mitsubishi, de Starion, standaard uitgerust met een intercooler. Het maximum vermogen van de 2 liter turbomotor met elektronisch gestuurd injec tiesysteem, is van 170 pk (125 kW) bij 5500 omw/min, ver groot tot 180 pk (132 kW) bij 6000 omw/min. Het maximum koppel ligt ook aanzienlijk ho ger: 290 Nm (29,6 Kgm) bij 3500 omw/min. Omdat de tweede generatie Starions voorzien is van een watergekoelde turbo en een grotere oliekoeler is gemon teerd, is de 'luchthapper' op de motorkap verdwenen. Verder heeft de wagen een vernieuwde bumper met inge bouwde halogeen lampen en een gewijzigde achterspoiler en andere achterlichten. Ver der zijn de remschijven ver groot en werden bredere vel gen gemonteerd. De prijs van de Starion is vastgesteld op ƒ56.995.-. MERCEDES ECOLINER TRUCK VAN HET JAAR UTRECHT - De „Truck- van-het-Jaar"-trofee is dit jaar naar de Mercedes „Eco- liner" bedrijfsauto-serie ge gaan. Een internationale jury van 13 Europese bedrijfsau to-journalisten koos de Mercedes met duidelijke voorsprong. De „Ecoliner" - serie kreeg in totaal 71 pun ten; op de tweede plaats kwam Iveco's Turbostar met 49 punten, gevolgd door de Leyland Roadrunner (19 punten), de MAN 14-tons se rie (6 punten) en de Ford Cargo in 38 tons uitvoering (4 punten). Belangrijk criterium bij de verkiezing is de bijdrage van een bedrijfsauto aan de efficiëntie van het goede renvervoer over de weg in de breedste zin. Volgens het merendeel van de jury (hoofdredacteur Wieman van „Truck en Transportmanagement" is de Nederlandse vertegen woordiger) springt de Mer cedes „Ecoliner" er vooral uit door het geringe onder houd dat de wagen nodig heeft. Daarnaast zijn de ergono mische eigenschappen van de cabine opvallend en is het brandstofverbruik gunstig. Goede reparatiegeschikt heid en het grote aantal va rianten in de serie, bezorg den de „Ecoliner"-serie van Mercedes de grote voor sprong op de concurrenten. Voor de „Ecoliner", die zo wel geschikt is voor regio- De „Ecoliner"-serie van Mercedes bestaat uit bedrijfswagens met een totaalgewicht van 6,5 tot 11 ton. naai- en stadsbestelwerk als voor het bouw- en grens overschrijdende verkeer, werden nieuwe lijnmotoren ontwikkeld. In het program ma bevinden zich 2 zuigmo- toren met 4- en 6-cilinders en een vermogen van 90 pk (66 kW) respectievelijk 136 pk (100 kW). De 6-cilinder motor met een cilinderin houd van 5,9 liter, is ook de basis voor de turbovariant met een vermogen van 170 pk (125 kW) en de uitvoering met turbo én inlaatlucht- koeling met een vermogen van 201 pk (148 kW). De vermogenskarakteris- tiek van de nieuwe motoren, die reeds bij 1400 omw/min het maximum koppel berei ken, garandeert een laag brandstofverbruik, goede trekkracht en hoge gemid delde snelheden tijdens lan ge ritten. De beide zuigmotoren (4- en 6-cilinder) zijn gekoppeld aan de gesynchroniseerde 5- versnellingsbakken van de G2- en G3-serie. Voor de be drijfswagens met de turbo motor met inlaatluchtkoe- ling, is de nieuwe versnel lingsbak G 4/65 leverbaar. De 6-versnellingsbak kan ook worden voorzien van een voorschakelgroep, waardoor in totaal 12 ver snellingen beschikbaar zijn. RAAMSDONKSVEER - Voor de komende RAI-tentoonstel- ling (begin februari in Am sterdam) heeft Toyota - nadat eind vorig jaar al de nieuwe Starlet werd geïntroduceerd en de Corolla-serie aanzien lijk werd uitgebreid - nog en kele belangrijke primeurs in petto. De Cressida zal b.v. een be langrijke wijziging onder gaan. Aan het uiterlijk van de wagen verandert niet veel, maar onder de motorkap ver schijnt een 6-cilinder 2.0 liter 24 kleppenmotor. De krachtbron is - om zich volledig te kunnen meten met sterke Europese broeders als er zijn de M-motoren bij BMW - natuurlijk voorzien van elektronische brandsto finjectie. Voorts komt er in de Cressi da een 2,4 liter turbo diesel. Op de RAI zal naar ver wachting ook de MR-2 debu teren. Deze sportwagen wordt aangedreven door een dwars- geplaatste 1.6 Twin Cam 16- kleppen middenmotor. In de sector van de lichte- en zwaardere bedrijfswagens start Toyota 1985 ook met be langrijk nieuws. Van de vier- wielaangedreven Landcruiser komt zowel een versie met korte als met lange wielbasis. Daarnaast introduceert Toyota een sterk uitgebreide Dyna truckmodellenserie. Door bij deze bedrijfswagens, die tot nu toe bijna niet in Ne derland zijn verkocht, de keu ze tot een GVW van 6 ton te laten oplopen, kan een groter stuk van de markt worden be streken. De 6 tons-uitvoering, die mogelijk ook al deze maand op de bedrijfswagen tentoon stelling in Brussel wordt ge toond, zal voorzien zijn van een 3,4 liter dieselmotor. BEESD - Tijdens de jaar lijkse verkiezing in Enge land van de „Caravantrek ker van het Jaar", is de 'Nederlandse' Volvo uitge roepen tot „Towcar of the Year 1985". De jury moest dit jaar kiezen uit 16 verschillende modellen in de midden klasse. De Britse versie van de nieuwe Opel Ka- dett, die aan de overkant van de haringpias als Astra 1600 op de weg rijdt, eindigde als tweede; de derde plaats was voor de 2 liter Austin Montego. In het dieselklassement ging de eretitel naar de Citroen BX 19 RD. De Volvo 360 GLE ver diende, volgens het jury- rapport, de eretitel op de volgende punten: de enor me trekkracht van de nieuwe B200E motor, die beschikbaar is over een zeer breed toerengebied en dat resulteert onder meer in een uiterst soepele mo torloop. Ook het feit dat de Volvo 360 achterwielaan drijving heeft, leverde winstpunten op. UTRECHT - Het aandeel va» personenauto's met dieselmo toren stijgt in bijna ge' Europa. Tijdens de eerste maanden van 1984 is hel marktaandeel tot 12,6 procenl geklommen. In de overeen komstige periode van 1983 was dit percentage nog 10,4 pro cent. In België zijn de meeste die selrijders te vinden: 26,4 pro cent. Italië volgt met 22,6 pro cent. In Nederland is het aan deel van de dieselauto 12 pro cent; bijna gelijk aan het per centage in West Duitslani (12,4) en in Frankrijk (12,1). In ons land wint het 'diese len' ook terrein op het 'rijden op gas'. De groei van het aan tal auto's op LPG daalde van 27 procent in 1981, naar 21 pro cent in 1982 en 14 procent ij 1983. De hoeveelheid benzine die getankt wordt per autokilo meter, neemt sinds kort met! procent per jaar af. Wanneet volgens Esso deze trend zich tot 1990 doorzet, dan zal dil, ten opzichte van 1984, tot een verbruiksdaling leiden vat één miljard liter benzine. BAZEL - In Zwitserland waar al geruime tijd strenge milieu-eisen worden gesteld aan personenauto' gaan steeds meer stemmen o; om ook oudere auto's 'schonei te laten rijden. Als steeds scherpere eisen worden gesteld aan nieu» auto's, moet ook gekeken won den naar het bestaande wa genpark. Alleen op die manie: kan de oorzaak van de lucht verontreiniging stevig ten hand worden genomen. In Zwitserland rijden 2 1/1 miljoen personenauto's; daar van voldoet zo'n 40 procenl volgens het Ministerie van Justitie, niet aan de eisen dis wettelijk voor rijdende auto's gelden. De oorzaak daarvan is dat het onderhoud wordt ver onachtzaamd. Scherpere con trole op het bestaande auto park - vooral op de slecht on derhouden tweedehandswa gens - is danook noodzakelijk. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIII BU VELEN IS HEI NAUWEl'JKS BEKEND DAT W'J BINNEN EEN DAG R'JDEN EEN REEKS GOEDE WINTERSPORTGEBIEDEN KUNNEN BEREIKEN VIA AUTOSNELWEGEN. NIET ZEtf* IS IN DEZE GEBIEOENTOT HALF FEBRUARI WINTERSPORT MOGEL'JK, VOORAL LANGLAUF. DEZE KAART GEEFT EEN GOED OVERZICHT VAN DE WINTERSPORTGEBIEDEN AlKAN' NIET VOLLEDIGZ'JN. SNEEUWZEKERHEID IS NIET TE GEVEN MAAR MEESTAL IS ER VOLDOENDE SNEEUW IN oa DE ARDENNEN, HARZ SAUERLAND EN DE RHÓN- VFRTREK NIET ALVORENS INFORMATIES OVER DE SNEEUW-AANWEZIGHEIO, WINTERSPORTPLAATSEN, VERTIER enz TE VRAGEN B'J DE ANWB, KNAC OF OE VERKEERSBUREAUS- BEWAAR DEZE KAART WANT DE ALPEN Z'JN TE VER OM U PARDOES AAN EEN PAAR DAGEN WINTERSPORT TE HELPEN, IETS WAJ DE GEBIEDEN AAN ONZE ■ACHTERDEUR" WEL MOGQ' MAKEN 0 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"llf Auto-industrie verliest 600miljoen dollar AMSTERDAM - De grote autofabrikanten hebben de afgelopen jaren een geza menlijk verlies geleden van ongeveer 600 miljoen dollar. Volgens schatting is de Europese auto-industrie in staat om jaarlijks 2,3 mil joen auto's meer te produce ren, dan de markt op dit mo ment kan afnemen. Deze cijfers zijn afkom stig van Bob Lutz, de voor zitter van Ford Europa. De auto- industrie staat volgens hem op een strategische tweesprong. Fabrikanten moeten wel samen gaan werken bij het uitbrengen vart nieuwe modellen om de kosten voor de ontwikkeling van een nieuw model - die zo'n miljard dollar bedragen - nog op te kunnen 1 Eén onderneming kan een dergelijk hoog bedrag niet meer opbrengen. Het toene mend aantal samenwer kingsverbanden en de nood zaak tot het doen van enor me produktieinvesteringen vormen de symptomen van enkele zeer donkere wolken die boven de auto-industrie hangen, meent Bob Lutz. Direkteur H.R. Musgrove van Austin Rover deed kort geleden een beroep op de po litici om een gunstiger kli maat voor de ontplooiing van de auto-industrie te scheppen. Volgens hem zor gen de beleidsmakers méér voor een klimaat waarin de auto-industrie verwelkt, dan dat deze bloeit. De -direkteur van Austin Rover sprak ook over de overproduktie in de auto-in dustrie. Austin Rover kan op dit moment 750.000 auto's per jaar produceren, maar maakt er maar 450.000. Door dit lage aantal worden maar juist de totale kosten gedekt. Direkteür Musgrove maakte zich ook nogal boos over het handelsverkeer met Spanje; een steeds belang rijker wordende fabrikant van auto's. Spaanse auto's kunnen b.v. Engeland bin nenkomen tegen een belas tingtarief van 4 procent, ter wijl op Engelse auto's in Spanje ongeveer 60 procent wordt geheven. Volgens Musgrove zal de Spaanse re gering aan deze tegenstel ling snel een eind moeten maken. AMSTERDAM - De Stich ting Natuur en Milieu wil dat minister Winsemius maatregelen gaat nemen tegen de uitworp van scha delijke bestanddelen door van dieselmotoren voorzie- nen personen- en bedrijfs auto's. De Stichting vindt dat het aandeel van de diesel in de strijd tegen de zure regen wordt vergeten. RAI-Aktueel maakt zich boos over het feit dat de Stichting opnieuw voeding heeft gegeven aan het feit dat een niet onbelangrijk deel van de bevolking de indruk heeft dat het weg verkeer dé grote boosdoe- ner rond de zogenaamde zure regen is. „Niets is minder waar", aldus de RAI. „De bijdrage van het wegverkeer in het ontstaan van de zure re gen, ligt op ongeveer 10 procent; het aandeel van de dieselauto's daarin be draagt ongeveer éénderde. Van de zure neerslag i° ons land is 30 procent af komstig van de landbouw en veeteelt, terwijl de in dustrie en elektrischecen- trales 60 procent voor hun rekening nemen". r-V.-, )'.V X ■t' Net als in Vlissingen wordt in Breskens een I veersteiger voor dubbel- dekkers aangelegd. - foto de stem corj.de boer Van onze correspondent HEIKANT - Op de Vlasstraat in Heikant slipte gisteroch tend om ongeveer 11.00 uur een Belgische personenauto. De auto belandde met de voor zijde tegen een lantaarnpaal, die werd vernield. Ook de auto liep lichte schade op. De bestuurder is na de slip partij doorgereden. Via na vraag bij de Belgische rijks wacht blijkt de vermoedelijke bestuurder van de auto C. A. uit Antwerpen te zijn. Tegen hem zal proces-verbaal wor den opgemaakt. De schade aan de lantaarnpaal bedraagt on geveer 1000 gulden. Van onze correspondent TERNEUZEN - Tengevolge van het gladde wegdek raakte gistermiddag omstreeks 13.00 uur de Terneuzenaar P. de V. Wet zijn personenauto op de oellamystraat in een slip. Daarbij werd De V. uit zijn voertuig geslingerd. Hij raak te licht gewond. De auto werd zwaar beschadigd. DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Kantoren 'J1 Terneuzen, Hulst en Goes. Adressen en telefoonnum- mers op pagina 2. Openingstijden; °J0-12.30/13.30-17.00 uur. Redactie I®,neuzen: Rein van der "eim (editie-chef), Jan Jan- !®n (Plv. chef), Emile Calon, Meertens, Cor de Boer u°!°Ton Koomen (sport), dist: Frank Deij, Eugène fskaeten. Middelburg: Maas Pos<ma' Goes; Cees ^vertentle-expl. 'nspecteur Zeeland: C. Me- 'd, Privé 01150-95839. SLUJ voerJ de vJ brual voorf Del bedril West bolleij ten. En grensd kapelll mijdefl voor drijve| Diti van i brand stanti| heid, gemed Plassq geen i diensf vier agent word! Zoa| veerh Vlissil voor r enkel| veerb laadt bruik wichfj Van regell verka ri/jun kens/| kan I Bic Sil steda Midd voor den, I door| uit landl landl soorf via Vlisl de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 8