de stem
FELIX' ROUTE
Starion met
intercooler
RAI-primeurs
bij Toyota
Volvo 360:
caravan
trekker
van 1985
Dieselauto
wint terrein
Oudere auto's
moeten ook
schoner rijden
SchonëTe
diesels.
Lichtmast
vernield;
chauffeur
rijdt door
- VRIJDAG 4 JANUAR11985
BlffllM OP WEG
Auto slipt:
bestuurder
licht gewond
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Maak de auto winterhard
door Jack Arentsen
DEN HAAG - Een auto die
goed is voorbereid op de
winter, zal zelden of nooit
voor problemen zorgen. Ga
daarom eens bij de eigen
auto na of aan de volgende
zaken wordt voldaan:
Zorg ook nu, maar vooral
nu, dat de banden voldoende
profiel hebben. Controleer
ook of de banden op de juiste
spanning staan. Het is be
slist niet waar dat zachte
banden meer grip op het
wegdek geven.
Wanneer de ruitewisser-
bladen hard zijn, dan is het
beter ze te vervangen. Rei
nig de ruiten van vette aan
slag. Doe wat antivries in de
ruitesproeier. Het is ver
standig om twee ruiten
krabbers in de auto te heb-
VIILIGHEID in de WINTER
-Tips voor automobilutcn-
Open één van uw rui.
ten opeenkierlbvde
achterramende rui.
ten beslaan dan niet
Houdt afstand!'Rijdt
men op sneeuw dan
heeft men4tot12maa
meer afstand nodig
om te stoppen dan on.
der normale omstan
digheden!!!!!!
Schakel
ten aan in sneeuwstor.
men. Vallende sneeuw
vermindert het uitzicht
i. Verminder snelheid
voordat u een bocht
maaktBereidt uvoo
op remsituaties.
Ais u probeert uit
de sneeuw te komen
laat dan de koppeling
niet te vlug opkomen
men inde
sneeuw en moet men
remmen, matig dan
lang van te voren uw
snelheid TRAP NIET
FORS OPOE REM!
ben. Deze handige hulpmid
deltjes breken nogal eens.
Zorg voor een doek of ruite-
wisser in de auto om de rui
ten aan de binnenkant
schoon te maken.
In deze donkere maanden
is de verlichting erg belang
rijk. Kijk de gloeilamp*! na.
Zien ze er iets zwart uit,
vervang ze dan. Kijk ook -
als u zelf een lamp hebt ver
vangen - of deze wel juist is
gemonteerd. Een verkeerd
geplaatste lamp brandt wel,
maar verblindt de tegenlig
ger. Een bekeuring voor een
onjuiste verlichting kost
snel 50 gulden.
Zorg dat de ventilatorriem
op de juiste spaning staat.
Deze riem zorgt ook voor de
aandrijving van de dynamo.
Belangrijk is natuurlijk ook
de accu. Corrosie aan de
poolklemmen moet verwij
derd worden, daarna moeten
de polen licht ingevet wor
den. Als de accu enigszins
bol staat, duidt dit door
gaans op een snel uitvallen
van de accu.
De radiator moet worden
voorzien van antivries, als
de auto tenminste geen ge
sloten koelsysteem met spe
ciale koelvloeistof heeft.
Wie een multigrade olie
gebruikt, hoeft zich geen
zorgen te maken. Wie zome-
rolie gebruikt (SAE 30 of 40)
moet deze laten verwisselen
voor SAE 20W/20.
Schroef de bougies eens
los en bekijk of de afstand
van de electroden goed is.
Zijn ze sterk ingebrand, dan
moet de bougie vervangen
worden. In de meeste geval
len is het toch aan te raden
om de bougies om de 15.000
km te vervangen.
Veel auto's zijn voorzien
van een automatische rege-
Het is weer zover. Sneeuw, gladheid, kou en mist, Een goed voorbereide auto zorgt voor
minder problemen. - foto de stem/johan van gurp
ling voor het luchtfilter, die
zich aanpast aan de winter
periode. Bij andere auto's
moet dit met de hand gebeu
ren. Bij te sterke vervuiling
is het beter het luchtfilter te
vernieuwen. Wanneer de
startmotor niet behoorlijk
werkt, het te lang duurt
voor de motor aanslaat of
wanneer de motor een on
rustige loop of een te hoog
toerental heeft, ga dan naar
de garage.
Een slotontdooier is een
prima hulpmidddel om
vastgevroren portiersloten
los te krijgen. Stop de ont-
dooier in uw jaszak en laat
het spul niet in de auto lig
gen.
Rubbers van deuren en
kofferdeksel kunnen vast
vriezen. Het verdient aanbe
veling de rubberranden met
wat talkpoeder of glycerine
in te vetten.
Een druppel olie op de
scharnieren kan geen
kwaad.
Het wegenzout heeft een
verwoestende werking. Be
handel daarom de lak met
een conserverend verzór-
gingsmiddel; chroom invet
ten.
Tenslotte nog een aantal tips
voor het rijden onder win
terse omstandigheden:
Wanneer er sneeuw op de
auto ligt, maak de auto dan
volledig schoon. Ook het dak
en de voorkant.
Vergeet voor het instap
pen uw schoenen niet
sneeuwvrij te maken. An
ders loopt u de kans dat de
zolen van uw schoenen van
de pedalen glijden.
De motor warm laten
draaien en dan de blower la
ten werken om de voorruit
sneller schoon te krijgen, is
niet alleen slecht voor de
motor en kost brandstof,
maar is ook kwalijk voor het
milieu. Dus eerste netjes
krabben, en pas daarna de
auto starten en wergrijden.
Als U de binnenkant van de
ramen een keer per maand
inwrijft met een siliconen-
doek, beslaan ze ook niet
meer.
Rij bij gladheid in een zo
hoog mogelijke versnelling.
Rem altijd gelijkmatig.
Terugschakelen bij hoge
snelheid is gevaarlijk, om
dat dan de aangedreven
wielen kunnen blokkeren en
men in een slip terecht kan
komen. Stuur nooit bij het
remmen. Wanneer plotse
ling geremd moet worden,
doe dat dan 'pompend': dus
het rempedaal onmiddellijk
loslaten wanneer de wielen
dreigen te blokkeren en
daarna deze handelswijze
herhalen.
Wanneer de auto in de
sneeuw vast komt te zitten,
probeer dan in de 2de ver
snelling weg te komen. Lukt
het niet, maak dan de aan
gedreven wielen vrij van de
sneeuw. Is ook dat onmoge
lijk dan kunnen de automat
ten nog uitkomst brengen.
Leg deze vlak vóór, liefst net
een stukje onder, de aange
dreven wielen. Probeer dan
heel rustig weg te rijden.
Vergeet de matten niet mee
te nemen.
Als de motor gekoppeld is
aan een automatische ver
snellingsbak, maak dan bij
stationair toerental gebruik
van de schakelstanden 'D' en
R'. De handel moet dan vlot,
maar niet te ruw heen en
weer gehaald worden.
Wanneer het wegdek plot
seling van kleur wijzigt, dan
kan men er welhaast zeker
van zijn dat het plaatselijk
glad is. Op- en afritten van
viaducten en bruggen zijn
vaak snel glad.
gillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIM
SASSENHEIM - In de uitvoe
ring voor 1985 is de uiterst
sportieve hatchback coupé
van Mitsubishi, de Starion,
standaard uitgerust met een
intercooler.
Het maximum vermogen
van de 2 liter turbomotor met
elektronisch gestuurd injec
tiesysteem, is van 170 pk (125
kW) bij 5500 omw/min, ver
groot tot 180 pk (132 kW) bij
6000 omw/min. Het maximum
koppel ligt ook aanzienlijk ho
ger: 290 Nm (29,6 Kgm) bij 3500
omw/min.
Omdat de tweede generatie
Starions voorzien is van een
watergekoelde turbo en een
grotere oliekoeler is gemon
teerd, is de 'luchthapper' op de
motorkap verdwenen.
Verder heeft de wagen een
vernieuwde bumper met inge
bouwde halogeen lampen en
een gewijzigde achterspoiler
en andere achterlichten. Ver
der zijn de remschijven ver
groot en werden bredere vel
gen gemonteerd. De prijs van
de Starion is vastgesteld op
ƒ56.995.-.
MERCEDES ECOLINER
TRUCK VAN HET JAAR
UTRECHT - De „Truck-
van-het-Jaar"-trofee is dit
jaar naar de Mercedes „Eco-
liner" bedrijfsauto-serie ge
gaan.
Een internationale jury
van 13 Europese bedrijfsau
to-journalisten koos de
Mercedes met duidelijke
voorsprong. De „Ecoliner" -
serie kreeg in totaal 71 pun
ten; op de tweede plaats
kwam Iveco's Turbostar met
49 punten, gevolgd door de
Leyland Roadrunner (19
punten), de MAN 14-tons se
rie (6 punten) en de Ford
Cargo in 38 tons uitvoering
(4 punten).
Belangrijk criterium bij
de verkiezing is de bijdrage
van een bedrijfsauto aan de
efficiëntie van het goede
renvervoer over de weg in
de breedste zin.
Volgens het merendeel
van de jury (hoofdredacteur
Wieman van „Truck en
Transportmanagement" is
de Nederlandse vertegen
woordiger) springt de Mer
cedes „Ecoliner" er vooral
uit door het geringe onder
houd dat de wagen nodig
heeft.
Daarnaast zijn de ergono
mische eigenschappen van
de cabine opvallend en is het
brandstofverbruik gunstig.
Goede reparatiegeschikt
heid en het grote aantal va
rianten in de serie, bezorg
den de „Ecoliner"-serie van
Mercedes de grote voor
sprong op de concurrenten.
Voor de „Ecoliner", die zo
wel geschikt is voor regio-
De „Ecoliner"-serie van Mercedes bestaat uit bedrijfswagens met een totaalgewicht
van 6,5 tot 11 ton.
naai- en stadsbestelwerk als
voor het bouw- en grens
overschrijdende verkeer,
werden nieuwe lijnmotoren
ontwikkeld. In het program
ma bevinden zich 2 zuigmo-
toren met 4- en 6-cilinders
en een vermogen van 90 pk
(66 kW) respectievelijk 136
pk (100 kW). De 6-cilinder
motor met een cilinderin
houd van 5,9 liter, is ook de
basis voor de turbovariant
met een vermogen van 170
pk (125 kW) en de uitvoering
met turbo én inlaatlucht-
koeling met een vermogen
van 201 pk (148 kW).
De vermogenskarakteris-
tiek van de nieuwe motoren,
die reeds bij 1400 omw/min
het maximum koppel berei
ken, garandeert een laag
brandstofverbruik, goede
trekkracht en hoge gemid
delde snelheden tijdens lan
ge ritten.
De beide zuigmotoren (4-
en 6-cilinder) zijn gekoppeld
aan de gesynchroniseerde 5-
versnellingsbakken van de
G2- en G3-serie. Voor de be
drijfswagens met de turbo
motor met inlaatluchtkoe-
ling, is de nieuwe versnel
lingsbak G 4/65 leverbaar.
De 6-versnellingsbak kan
ook worden voorzien van
een voorschakelgroep,
waardoor in totaal 12 ver
snellingen beschikbaar zijn.
RAAMSDONKSVEER - Voor
de komende RAI-tentoonstel-
ling (begin februari in Am
sterdam) heeft Toyota - nadat
eind vorig jaar al de nieuwe
Starlet werd geïntroduceerd
en de Corolla-serie aanzien
lijk werd uitgebreid - nog en
kele belangrijke primeurs in
petto.
De Cressida zal b.v. een be
langrijke wijziging onder
gaan. Aan het uiterlijk van de
wagen verandert niet veel,
maar onder de motorkap ver
schijnt een 6-cilinder 2.0 liter
24 kleppenmotor.
De krachtbron is - om zich
volledig te kunnen meten met
sterke Europese broeders als
er zijn de M-motoren bij
BMW - natuurlijk voorzien
van elektronische brandsto
finjectie.
Voorts komt er in de Cressi
da een 2,4 liter turbo diesel.
Op de RAI zal naar ver
wachting ook de MR-2 debu
teren. Deze sportwagen wordt
aangedreven door een dwars-
geplaatste 1.6 Twin Cam 16-
kleppen middenmotor.
In de sector van de lichte-
en zwaardere bedrijfswagens
start Toyota 1985 ook met be
langrijk nieuws. Van de vier-
wielaangedreven Landcruiser
komt zowel een versie met
korte als met lange wielbasis.
Daarnaast introduceert
Toyota een sterk uitgebreide
Dyna truckmodellenserie.
Door bij deze bedrijfswagens,
die tot nu toe bijna niet in Ne
derland zijn verkocht, de keu
ze tot een GVW van 6 ton te
laten oplopen, kan een groter
stuk van de markt worden be
streken.
De 6 tons-uitvoering, die
mogelijk ook al deze maand
op de bedrijfswagen tentoon
stelling in Brussel wordt ge
toond, zal voorzien zijn van
een 3,4 liter dieselmotor.
BEESD - Tijdens de jaar
lijkse verkiezing in Enge
land van de „Caravantrek
ker van het Jaar", is de
'Nederlandse' Volvo uitge
roepen tot „Towcar of the
Year 1985".
De jury moest dit jaar
kiezen uit 16 verschillende
modellen in de midden
klasse. De Britse versie
van de nieuwe Opel Ka-
dett, die aan de overkant
van de haringpias als
Astra 1600 op de weg rijdt,
eindigde als tweede; de
derde plaats was voor de 2
liter Austin Montego. In
het dieselklassement ging
de eretitel naar de Citroen
BX 19 RD.
De Volvo 360 GLE ver
diende, volgens het jury-
rapport, de eretitel op de
volgende punten: de enor
me trekkracht van de
nieuwe B200E motor, die
beschikbaar is over een
zeer breed toerengebied en
dat resulteert onder meer
in een uiterst soepele mo
torloop. Ook het feit dat de
Volvo 360 achterwielaan
drijving heeft, leverde
winstpunten op.
UTRECHT - Het aandeel va»
personenauto's met dieselmo
toren stijgt in bijna ge'
Europa. Tijdens de eerste
maanden van 1984 is hel
marktaandeel tot 12,6 procenl
geklommen. In de overeen
komstige periode van 1983 was
dit percentage nog 10,4 pro
cent.
In België zijn de meeste die
selrijders te vinden: 26,4 pro
cent. Italië volgt met 22,6 pro
cent. In Nederland is het aan
deel van de dieselauto 12 pro
cent; bijna gelijk aan het per
centage in West Duitslani
(12,4) en in Frankrijk (12,1).
In ons land wint het 'diese
len' ook terrein op het 'rijden
op gas'. De groei van het aan
tal auto's op LPG daalde van
27 procent in 1981, naar 21 pro
cent in 1982 en 14 procent ij
1983.
De hoeveelheid benzine die
getankt wordt per autokilo
meter, neemt sinds kort met!
procent per jaar af. Wanneet
volgens Esso deze trend zich
tot 1990 doorzet, dan zal dil,
ten opzichte van 1984, tot een
verbruiksdaling leiden vat
één miljard liter benzine.
BAZEL - In Zwitserland
waar al geruime tijd
strenge milieu-eisen worden
gesteld aan personenauto'
gaan steeds meer stemmen o;
om ook oudere auto's 'schonei
te laten rijden.
Als steeds scherpere eisen
worden gesteld aan nieu»
auto's, moet ook gekeken won
den naar het bestaande wa
genpark. Alleen op die manie:
kan de oorzaak van de lucht
verontreiniging stevig ten
hand worden genomen.
In Zwitserland rijden 2 1/1
miljoen personenauto's; daar
van voldoet zo'n 40 procenl
volgens het Ministerie van
Justitie, niet aan de eisen dis
wettelijk voor rijdende auto's
gelden. De oorzaak daarvan is
dat het onderhoud wordt ver
onachtzaamd. Scherpere con
trole op het bestaande auto
park - vooral op de slecht on
derhouden tweedehandswa
gens - is danook noodzakelijk.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIII
BU VELEN IS HEI NAUWEl'JKS BEKEND DAT W'J BINNEN EEN DAG R'JDEN EEN REEKS GOEDE WINTERSPORTGEBIEDEN KUNNEN BEREIKEN VIA AUTOSNELWEGEN. NIET ZEtf*
IS IN DEZE GEBIEOENTOT HALF FEBRUARI WINTERSPORT MOGEL'JK, VOORAL LANGLAUF. DEZE KAART GEEFT EEN GOED OVERZICHT VAN DE WINTERSPORTGEBIEDEN AlKAN'
NIET VOLLEDIGZ'JN. SNEEUWZEKERHEID IS NIET TE GEVEN MAAR MEESTAL IS ER VOLDOENDE SNEEUW IN oa DE ARDENNEN, HARZ SAUERLAND EN DE RHÓN-
VFRTREK NIET ALVORENS INFORMATIES OVER DE SNEEUW-AANWEZIGHEIO, WINTERSPORTPLAATSEN, VERTIER enz TE VRAGEN B'J DE ANWB, KNAC OF OE VERKEERSBUREAUS-
BEWAAR DEZE KAART WANT DE ALPEN Z'JN TE VER OM U PARDOES AAN EEN PAAR DAGEN WINTERSPORT TE HELPEN, IETS WAJ DE GEBIEDEN AAN ONZE ■ACHTERDEUR" WEL MOGQ'
MAKEN 0
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"llf
Auto-industrie verliest 600miljoen dollar
AMSTERDAM - De grote
autofabrikanten hebben de
afgelopen jaren een geza
menlijk verlies geleden van
ongeveer 600 miljoen dollar.
Volgens schatting is de
Europese auto-industrie in
staat om jaarlijks 2,3 mil
joen auto's meer te produce
ren, dan de markt op dit mo
ment kan afnemen.
Deze cijfers zijn afkom
stig van Bob Lutz, de voor
zitter van Ford Europa. De
auto- industrie staat volgens
hem op een strategische
tweesprong. Fabrikanten
moeten wel samen gaan
werken bij het uitbrengen
vart nieuwe modellen om de
kosten voor de ontwikkeling
van een nieuw model - die
zo'n miljard dollar bedragen
- nog op te kunnen 1
Eén onderneming kan een
dergelijk hoog bedrag niet
meer opbrengen. Het toene
mend aantal samenwer
kingsverbanden en de nood
zaak tot het doen van enor
me produktieinvesteringen
vormen de symptomen van
enkele zeer donkere wolken
die boven de auto-industrie
hangen, meent Bob Lutz.
Direkteur H.R. Musgrove
van Austin Rover deed kort
geleden een beroep op de po
litici om een gunstiger kli
maat voor de ontplooiing
van de auto-industrie te
scheppen. Volgens hem zor
gen de beleidsmakers méér
voor een klimaat waarin de
auto-industrie verwelkt,
dan dat deze bloeit.
De -direkteur van Austin
Rover sprak ook over de
overproduktie in de auto-in
dustrie. Austin Rover kan op
dit moment 750.000 auto's
per jaar produceren, maar
maakt er maar 450.000. Door
dit lage aantal worden maar
juist de totale kosten gedekt.
Direkteür Musgrove
maakte zich ook nogal boos
over het handelsverkeer met
Spanje; een steeds belang
rijker wordende fabrikant
van auto's. Spaanse auto's
kunnen b.v. Engeland bin
nenkomen tegen een belas
tingtarief van 4 procent, ter
wijl op Engelse auto's in
Spanje ongeveer 60 procent
wordt geheven. Volgens
Musgrove zal de Spaanse re
gering aan deze tegenstel
ling snel een eind moeten
maken.
AMSTERDAM - De Stich
ting Natuur en Milieu wil
dat minister Winsemius
maatregelen gaat nemen
tegen de uitworp van scha
delijke bestanddelen door
van dieselmotoren voorzie-
nen personen- en bedrijfs
auto's.
De Stichting vindt dat
het aandeel van de diesel
in de strijd tegen de zure
regen wordt vergeten.
RAI-Aktueel maakt zich
boos over het feit dat de
Stichting opnieuw voeding
heeft gegeven aan het feit
dat een niet onbelangrijk
deel van de bevolking de
indruk heeft dat het weg
verkeer dé grote boosdoe-
ner rond de zogenaamde
zure regen is.
„Niets is minder waar",
aldus de RAI. „De bijdrage
van het wegverkeer in het
ontstaan van de zure re
gen, ligt op ongeveer 10
procent; het aandeel van
de dieselauto's daarin be
draagt ongeveer éénderde.
Van de zure neerslag i°
ons land is 30 procent af
komstig van de landbouw
en veeteelt, terwijl de in
dustrie en elektrischecen-
trales 60 procent voor hun
rekening nemen".
r-V.-,
)'.V
X
■t'
Net als in Vlissingen
wordt in Breskens een I
veersteiger voor dubbel-
dekkers aangelegd.
- foto de stem corj.de boer
Van onze correspondent
HEIKANT - Op de Vlasstraat
in Heikant slipte gisteroch
tend om ongeveer 11.00 uur
een Belgische personenauto.
De auto belandde met de voor
zijde tegen een lantaarnpaal,
die werd vernield. Ook de auto
liep lichte schade op.
De bestuurder is na de slip
partij doorgereden. Via na
vraag bij de Belgische rijks
wacht blijkt de vermoedelijke
bestuurder van de auto C. A.
uit Antwerpen te zijn. Tegen
hem zal proces-verbaal wor
den opgemaakt. De schade aan
de lantaarnpaal bedraagt on
geveer 1000 gulden.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Tengevolge
van het gladde wegdek raakte
gistermiddag omstreeks 13.00
uur de Terneuzenaar P. de V.
Wet zijn personenauto op de
oellamystraat in een slip.
Daarbij werd De V. uit zijn
voertuig geslingerd. Hij raak
te licht gewond. De auto werd
zwaar beschadigd.
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
Kantoren
'J1 Terneuzen, Hulst en Goes.
Adressen en telefoonnum-
mers op pagina 2.
Openingstijden;
°J0-12.30/13.30-17.00 uur.
Redactie
I®,neuzen: Rein van der
"eim (editie-chef), Jan Jan-
!®n (Plv. chef), Emile Calon,
Meertens, Cor de Boer
u°!°Ton Koomen (sport),
dist: Frank Deij, Eugène
fskaeten. Middelburg:
Maas Pos<ma' Goes; Cees
^vertentle-expl.
'nspecteur Zeeland: C. Me-
'd, Privé 01150-95839.
SLUJ
voerJ
de vJ
brual
voorf
Del
bedril
West
bolleij
ten.
En
grensd
kapelll
mijdefl
voor
drijve|
Diti
van i
brand
stanti|
heid,
gemed
Plassq
geen i
diensf
vier
agent
word!
Zoa|
veerh
Vlissil
voor r
enkel|
veerb
laadt
bruik
wichfj
Van
regell
verka
ri/jun
kens/|
kan I
Bic
Sil
steda
Midd
voor
den, I
door|
uit
landl
landl
soorf
via
Vlisl
de