Chinese boeren blij met
economische hervormingen
Israël heeft haast Libanon te verlaten
Amerikaans 'messianisme' bedreigt
OOK MINIM
Pakistan schakelt over op
islamitisch banksysteem
DE STEM CO:
Hoop en twijn
Kijken uw ogen verder
dan uw neus lang is?
ACHTERGROND5
T5 PAGINA?
Nieuw tijdperk
r
7
DONDERDAG 3 JANU
BUITENLAND
Van Aardennel
tevreden over
prijsbeleid
JUIIffiSXlHiM
Zia ul-Haq.
ISLAMABAD (AP) -
Pakistan heeft op 1 ja
nuari een begin gemaakt
met de overgang naar
een islamitisch banksys
teem en de regering
heeft aangekondigd dat
alle op westerse leest ge
schoeide rentebetalin
gen in juni verboden
zullen zijn.
De wijziging maakt deel
uit van een streven het land
terug te voeren in de schoot
van de islam, een ontwikke
ling waarvan president ge
neraal Mohammed Zia ul-
Haq als de grote pleitbezor
ger geldt.
Minister van financiën
Ghulam Ishad Khan ver
klaarde dinsdag op een pers
conferentie dat alle nieuwe
transacties tussen Pakis
taanse banken en de rege
ring, staatsbedrijven of geza
menlijke vennootschappen
met ingang van dinsdag vol
gens de nieuwe stijl dienen te
geschieden. De islam ver
biedt het heffen van rente op
leningen.
Functionarissen zeiden dat
nog niet was vastgesteld
welk deel van de nationale
geldhandel dinsdag was
overgeschakeld op het nieu
we systeem, maar de omvang
ervan werd "aanzienlijk" ge
noemd.
Ishaq Khan verklaarde dat
banken in juli geen rente
meer mogen verstrekken op
stortingen en dat voortaan
aleen transacties mogelijk
zijn op basis van verlies- en
winstdeling.
Iedere bank zal voortaan
in plaats van van tevoren
vastgestelde rentetarieven
halfjaarlijks een percentage
in de winstdeling moeten be
palen. De tegoeden die mo
menteel bij banken uitstaan,
worden ook in de toekomst
beschouwd als spaarrekenin
gen, maar er mag geen rente
meer over worden betaald,
aldus Ishaq Khan.
Het nieuwe stelsel, waar
aan de regering vier jaar
heeft gewerkt, wordt van
kracht in de ruim 6.000 vesti
gingen van de vijf genationa
liseerde Pakistaanse banken.
Ishaq Khan verklaarde dat
de ruim twintig buitenlandse
banken in het land, waaron
der Westeuropese en Ameri
kaanse vestigingen, tevens
volledig onder het nieuwe is
lamitische stelsel zullen ope-
- FOTO ARCHIEF DE STEM
reren. Volgens hem hadden
de meeste buitenlandse ban
ken dit reeds toegezegd.
Hij voegde hieraan toe dat,
in het geval er moeilijkheden
zouden rijzen, buitenlandse
banken kunnen overgaan tot
financiering op basis van
pachtcontracten of huur
koop.
De minister zei dat Pakis
tan zijn verplichtingen te
genover buitenlandse rege
ringen, banken en financiële
instellingen wat betreft te
rugbetaling van schulden en
rentebetalingen zal nako
men.
Hij verklaarde dat intus
sen, uiteraard met wederzij
de instemming, zou worden
gewerkt aan alternatieve,
renteloze overeenkomsten.
Pakistan heeft een schuld
aan het buitenland van naar
schatting 10 miljard dollar
(ongeveer 35 miljard gulden),
voornamelijk in de VS, West-
Europa en Japan.
DoorAlistair Percival
PEKING - Xiao Zhang
is 21 jaar en stamt uit
een van de eeuwenoude
geslachten van boeren
families ergens in een
van de kleine dorpjes in
het noorden van China.
Met zijn keurig gesteven
en helderwitte over
hemd en met zijn dia-
lectvrije taalgebruik
heeft hij echter meer
weg van een student aan
de universiteit van Pe
king. Xiao Zhang is een
typisch voorbeeld van de
andere boer die het
nieuwe economische be
leid van China in het le
ven heeft geroepen.
waarvan Xiao Zhang
een goed voorbeeld is.)
Hij staat als het ware
met één been nog op de
akker en met het andere
in de plattelandsindus
trie.
Als volleerd zakenman
trekt Xiao Zhang het district
door op zoek naar klanten
voor de gemeenschappelijke
werkplaats in zijn dorp,
waar men zich gespeciali
seerd heeft in het bedrukken
van plastic. Het idee daar
voor onstond, toen Zhang
voor het eerst van zijn leven
een plastic boodschappentas
onder ogen kreeg en vervol
gens binnen enkele uren een
contract sloot voor de leve
ring van vijftienduizend
plastic zakken aan een kle
dingfabriek in Peking.
Xiao Zhang is vast beslo
ten af te rekenen met de su
perieure houding van „het is
maar een boer", die stads
mensen vaak tegenover hun
broeders op het platteland
aannemen. Hij is heel duide
lijk over zijn toekomstplan
nen: hij wil geld op zijn
bankrekening, een groot huis
waaraan hij al begonnen is
een kleuren-tv, ijskast, was
machine en „kasten tegen de
muur, zoals de mensen in het
Westen hebben."
Zijn basissalaris in de
werkplaats bedraagt zeven
tig gulden per maand, maar
met allerlei bonussen meege-
rekendt weet hij dit op onge-
,-v
„Er is geen collectieve arbeid meer, iedereen werkt hier nu voor zichzelf".
veer honderdvijftig gulden te
brengen. Vijf jaar geleden
verdiende de familie nog
maar zeshonderd gulden per
jaar en dat was toen al heel
mooi. Nu liggen de jaarin
komsten van de familie zo
rond de tweeduizend gulden
en zijn ze voor Chinese be
grippen welgesteld te noe
men.
„Geld is het enige waar
boeren vandaag de dag aan
denken", aldus Zhang.
Zhang staat voor dag en
dauw op en werkt dan van
zes tot acht op het land.
Daarna gaat hij naar de
werkplaats, waar hij tot vijf
uur blijft, 's Avonds werkt
hij nog een paar uur op het
land, tot het donker wordt.
In zijn vrije tijd heeft hij
met het oog op zijn huwelijk
volgend jaar zelf een stenen
huis gebouwd. Aan de andere
kant van het traditionele
binnenplaatsje is hij begon
nen aan een huis voor zijn
moeder, die op dit moment
met zijn zuster een straat
verder woont in een lemen
optrekje, waar de vloer nog
uit keien bestaat.
De politieke twisten van de
culturele revolutie zijn gro
tendeels aan Zhangs dorp
voorbijgegaan. Maar, zo zegt
- FOTO ARCHIEF DE STEM
hijer werd weinig werk ver
richt. Wanneer de laaglig-
gende grond onder water
kwam te staan, iets dat tot
1970 vaak voorkwam, voor
zag de Staat het dorp van ge
noeg graan en olie. Zhang
had net zijn school afge
maakt toen de val van de
Bende van Vier in 1977 een
nieuw tijdperk inluidde.
„Toen voorzitter Mao
openlij k bekritiseerd werd,
kwam dat hard aan bij de
boeren. Ze kochten afbeel
dingen van hem, die ze onder
hun bedden verstopten. De
ouderen vergelijken alleen
het leven van vóór en na de
culturele revolutie; voor hen
was Mao een reddende en
gel", aldus Zhang.
„Er is geen collectieve ar
beid meer, iedereen werkt
hier nu voor zichzelf. Het is
wel lastig om dingen zoals ir
rigatie en bevoorrading zelf
te moeten regelen. Er is bij
voorbeeld een tekort aan die
selolie en kunstmest. Nu de
grond van de boeren zelf is,
wordt er meer kunstmest ge
bruikt. De Staat verkoopt
niet genoeg en wanneer je
meer wilt hebben, moet je er
flink voor betalen."
„De communes hadden het
voordeel van een collectief
beheer. Het nadeel was dat
iedereen hetzelfde verdiende,
ongeacht de inspanning die
je leverde. Het was eigenlijk
net als een kantoorbaantje.
Om je werkpunten te verdie
nen moest je gewoon elke dag
op het veld zijn, ook al zat je
daar alleen maar te kletsen."
„Nu kun je je tijd zelf inde
len, zelf beslissen wanneer je
werkt en uitrust. Wanneer
we klaar zijn op het land,
kunnen we tijd besteden aan
andere dingen aan onze gei
ten, kippen en vissen, aan
fruitbomen, groenten en am
bachtelijk werk. Alleen de
mensen die niet van werken
houden, geven de voorkeur
aan het collectieve systeem."
Zhang hoopt volgend jaar
tot de nu nog kleine groep fa
milies te gaan behoren die
een inkomen verdienen dat
boven de tienduizend yen per
jaar (ruim dertienduizend
gulden) ligt: die tot de 'nou-
veaux riches' van het Chine
se platteland behoren.
Copyright The Guardian/De
Stem
ADVERTENTIE!
Koopjes genoeg, als u 'n nieuwe bril ofkontaktlenzen zoekt Maar verkijk u er niet op.
Want dan kan goedkoop wel eens duurkoop worden.
Kom naar Van Maaren. Daar krijgen uw ogen de aandacht die ze verdienen.
Daar telt éérst de enige goede oplossing en dan pas de prijs.
En kijk, toch niet duur!
4 ^1
yt*
7
OPTICIENS VAN PROFESSIE.
KENNERS VAN KONTAKTLENZEN.
Breda: Ginnekenstraat 16, telefoon 138370
MAANDAG VANAF 13.00 UUR OPEN
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Lei|endekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda.
©076-236911 Telex 54176
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur,
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand, f 66,30 per kwartaal of 258,- per |aar.
Bii automatsche betaling geldt een korting van 1- per maand,
1,80 per kwartaal. J 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20 30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Dgnlr rpIfttiPQ'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Van onze correspondent
JERUZALEM - De militaire on
derhandelingen tussen Libanon
en Israel over de terugtrekking
van de Israëlische troepen uit Li
banon verkeren acht weken na
het begin nog steeds in een volle
dige impasse. Na het kerstreces
zal het overleg op 7 januari wor
den hervat.
Met het vooruitzicht dat de onder
handelingen in Nakoera zullen misluk
ken hebben premier Peres en minister
van Defensie Rabin een plan opgesteld
voor de eenzijdige terugtrekking van
het Israëlische leger uit Libanon. Die
Israëlische terugtrekking zou in drie fa
sen moeten worden uitgevoerd.
In de eerste fase zal het Israëlische le
ger zich van de huidige posities aan de
rivier de Awali tot een nieuwe defensie
lij n aan de rivier de Litani terugtrek
ken. Het door Israel bezette gebied in
zuid-Libanon zal dan ongeveer met het
Unifil-gebied overeenkomen. Zonder
een Libanees-Israelisch accoord over
een veiligheidsregeling voor het door
Israël te ontruimen gebied zal de 5200
man sterke vredesmacht van de Ver
enigde Naties in deze opzet voorlopig
werkloos blijven.
Voor het zogenaamde zuid-Libanese
leger is wel een belangrijke veiligheids
taak weggelegd. In de tweede fase zul
len de Israëlische troepen zich tot een
lijn tussen de Litani en de internationa
le grens terugtrekken om tenslotte op
die Libanees-Israelische grens terug te
vallen. Na die slotfase zal het Israeli-'
sche leger via het door Israëlische ver
bindingsofficieren geleide zuid-Libane
se leger de voormalige enclave van wij
len majoor Hadad in handen houden om
van daaruit ook in de rest van zuid-Li
banon operatief te kunnen ingrijpen.
Peres, die voor en na de Knesseth-
verkiezingen steeds op een snelle en
volledige Israëlische terugtrekking had
aangedrongen is overstag gegaan om de
volgende week samen met Rabin een
gemeenschappelijk beleid tegenover
zijn kabinet te kunnen presenteren. Met
de vorming van dit eenheidsfront zullen
de leiders van de Arbeiderspartij het
verwachte verzet van de Likoed-minis-
ters in de brede coalitie trachten te bre
ken tegen de eenzijdige, fasen wij ze te
rugtrekking van het Israëlische leger
uit Libanon.
De voormalige Likoed-minister van
Defensie, Arens, heeft al verklaard dat
er geen kans is op een regeringsbesluit
tot een Israëlische terugtrekking zolang
de veiligheid van de nederzettingen aan
de noordgrens niet is verzekerd. Wel
licht zal ondersecretaris-generaal Ur-
quhart van de Verenigde Naties, die
over tien dagen met compromisvoor
stellen over een veiligheidsregeling in
zuid-Libanon naar Jeruzalem komt, de
meningsverschillen in de Israëlische re
gering kunnen overbruggen. Volgens
zijn voorstel zouden Unifil-eenheden
aan beide kanten van de rivier de Litani
worden gelegerd. Ten noorden van Li
tani zou het Libanese leger samen met
Unifil de dienst uitmaken, terwijl ten
zuiden van de Litani de aanwezigheid
van het Libanese leger naast Unifil
slechts een symbolisch karakter zou
krijgen.
Belangrijkste discussiepunt bij de on
derhandelingen in Nakoera is de Unifil-
rol bij een veiligheidsregeling voor
zuid-Libanon. De regeringen van vier
van de elf aan Unifil deelnemende lan
den hebben druk op Libanon en Israel
uitgeoefend om bij de militaire ge
sprekken met concrete resultaten voor
de dag te komen. De regeringen van
Noorwegen, Finland, Ierland en de Fiji-
eilanden hebben te kennen gegeven dat
zij hun eenheden uit Unifil zullen te
rugtrekken als niet op korte termijn een
overeenkomst tussen Libanon en Israel
wordt bereikt. Een ultimatum van deze
strekking is door deze vier deelnemers
aan de vredesmacht van de Verenigde
Naties aan de regeringen in Beiroet en
Jeruzalem overgebracht. De vier rege
ringen hebben meegedeeld dat de ge
sprekken op het Unifil-hoofdkwartier
in Nakoera in de huidige vorm volgens
hen tijdsverspilling zijn.
Libanon en Israel dienen volgens de
vier Unifil-deelnemers snel tot over
eenstemming te komen over de politie
ke beginselen voor een regerling in
zuid-Libanon. Met zijn veiligheidsplan
zal Urquhart misschien ook tot tevre
denheid van de na 2,5 jaar Israëlische
bezetting ongeduldig geworden Unifil-
deelnemers een nieuwe basis aan de
vastgelopen onderhandelingen in Na
koera kunnen geven.
AMSTERDAM (ANP) -
De eigen cultuur van
Latijns-Amerika wordt
deze eeuw sterk beïn
vloed door het Ameri
kaans messianisme. In
vroegere tijden hebben
eerst de Spanjaarden en
vervolgens de Britten de
oorspronkelijke cultuur
reeds naar de marge
verdreven. Daardoor is
die cultuur, de Indiaan
se, historisch bestempeld
tot de cultuur van de on
derworpenen en aldus
uitgesloten om als basis
voor de samenleving te
dienen.
Thans lijkt de keuze te
zijn: of het Noordamerikaan-
se (economische en religieu
ze) messianisme aanvaarden
of een eigen weg zoeken.
Dit is een van de conclusie
die dr. G.J. van Butselaar, se
cretaris van de Nederlandse
Zendingsraad, trok na een
reis door Guatemala, Nicara
gua en Chili. Zijn verslag is
opgenomen in 'Allerwegen',
cahier over zending en we-
relddiakonaat.
In deze periode van des
oriëntatie zijn vele Protes
tantse kerken in Midden- en
Zuid-Amerika bezig zich te
ontworstelen aan een conser
vatieve Noordamerikaanse
traditie, die tot voor kort bij
na alleenheersend was op dit
continent. De invloed van
Europese immigrantenker-
ken bleef vaak beperkt tot
eigen kring.
Van Butselaar waar
schuwt tegen de kwaal
waaraan de Latijnsameri-
kaanse kerk eeuwen geleden
heeft: een traditioneel inge
stelde 'eigen' kerkleiding te
genover een revolutionaire
buitenlandse geestelijkheid.
Het zou volgens hem nog er
ger zijn wanneer theolo-
gisch-culturele tegenstellin
gen tussen Europa en Noord-
Amerika binnen de assisten
tie aan de kerken van Zuid-
Amerika op een confrontatie
zouden uitlopen.
Hij pleit ervoor de Europe
se zendingsprojecten te toet
sen aan de vier criteria, die
de Argentijnse theoloog José
Miguez Bonino heeft opge
steld. (1) De evangelisatie
van rijk en arm. (2) Het pro
fetisch getuigenis in de sa
menleving. (3) Directe hulp
aan verdrukten. (4) Bevorde
ren van spiritualiteit.
De bevrijdingstheologie
heeft voor grote groepen bin
nen de kerk van Latijns-
Amerika inspirerend ge
werkt, aldus Van Butselaar.
Zonder haar uitgangspunt
-het heil daadwerkelijk te
'vertalen' in bevrijding voor
mens en wereld - uit het oog
te verliezen, heeft deze theo
logie zich open gesteld voor
nieuwe ontwikkelingen in
theologie en samenleving.
De afgelopen jaren zijn er
van drie kanten signalen op
gevangen die de bevrijdings
theologie tot nieuwe bezin
ning en ontwikkeling hebben
gebracht. Als eerste signaal
noemt Van Butselaar de
'weerbarstigheid van de zon
de'. De grote inzet voor het
bewustwordingsproces ge
combineerd met revolutio
naire actie heeft in vele ge
vallen niet het bevrijdende
resultaat gehad dat ervan
verwacht werd. Dit kwam
niet alleen door invloeden
van buitenaf, maar ook door
dat de beweging soms te
zwak was en te weinig wer
kelijk fundament bleek te
hebben.
Het tweede signaal kreeg
de bevrijdingstheologie al
luisterend naar de basisge
meenschappen en de kerken.
De theologie bleek soms zo
ver van die basisgemeen
schappen te staan dat de
boodschap niet vruchtbaar
overgebracht kon worden. De
kerken, die veelal conserva
tief van inslag zijn, bleken in
de bevrijdingstheologen niet
altijd hun geestelijke leids
lieden te zien.
Een derde signaal kwam
uit de internationale theolo
gische wereld, aldus Van
Butselaar. Vanuit bijvoor
beeld Afrika werd aan La-
tij nsamerikaanse bevrij -
dingstheologen gevraagd wat
deze bevrijding dan beteken
de voor de zwarte en In
diaanse bevolkingsgroepen
in hun midden. Daardoor
ontstond het inzicht dat deze
theologie toch wel sterk aan
de Spaans-Amerikaanse cul
tuur gebonden was.
Op twee punten komt de
uitwerking van deze punten
naar voren. Allereerst in de
nieuwe aandacht voor spiri
tualiteit naast die voor de
strijd.
'Men kan niet alleen
strijden met en voor de klei
nen, maar ook stil zijn voor
God en Zijn Woord.' Dit kan
volgens Van Butselaar een
verrassend zicht leveren op
bevrijding op langere ter
mijn, op langer leven onder
druk dan eerst werd aange
nomen.
Naast de theologie van de
opstanding komt de theologie
van het kruis opnieuw sterk
naar voren. Niet om de men
sen weer lijdzaam hun lot te
laten ondergaan, maar om
hen toe te rusten vol te hou
den, ook als de bevrijding
niet lijkt door te zetten. Niet
langer wordt de indruk ge
wekt, zo schrijft Van Butse
laar, dat Gods werk in La-
tij ns-Amerika een tienjaren
plan is, maar dat het genera
ties omvat.
De Vaticaanse aanvallen
op de bevrijdingstheologie
lijken volgens hem weinig
rekening te houden met de
jongste ontwikkelingen. Ze
lijken eerder in te spelen op
de angsten die een verwron
gen beeld van de bevrij
dingstheologie heeft gewekt
bij bepaalde bisschoppen in
La tij ns-Amerika.
„Het is een schokkende er
varing te ondervinden",
schrijft Van Butselaar, „dat
vier eeuwen geen verande
ring hebben kunnen brengen
in het negatieve beeld van de
Indianen, dat bij de Spaans-
Amerikaanse bevolking zo
veel discriminerende en on
derdrukkende meningen en
acties heeft veroorzaakt. Op
een enkele uitzondering na
hebben alle politieke en reli
gieuze bewegingen het op dit
punt laten afweten. Wellicht
ligt het geheim voor een be
vrijde samenleving in dit
continent juist bij hen die het
meest onderdrukt zijn. Wel
licht begint een culturele
heroriëntatie die zinvol wil
zijn, bij de oorspronkelijke
cultuur van het continent, de
Indiaanse", aldus Van Butse
laar.
De Gereformeerde predi
kant Van Butselaar is sinds
1983 secretaris van de Neder
landse Zendingsraad. Daar
voor doceerde hij acht jaar
aan de Theologische Hoge
school te Butare (Rwanda).
Hij promoveerde eind vo
rig jaar deze maand tot doc
tor in de theologie aan de
Rijksuniversiteit te Leiden
op een proefschrift, getiteld
'Africains, missionairs et co-
lonialistes' (Afrikanen, zen
delingen en kolonialisten).
Hierin beschrijft hij de ge
schiedenis van de Presbyte
riaanse Kerk in Mozambi
que, waar het evangelie eerst
door Afrikanen, daarna door
blanke zendelingen en ten
slotte door de koloniale over
heersers (uit Portugal) werd
verkondigd.
Nee
bel
Terlet-moorden
DE Arnhemse rechtbank heeft I
de drie verdachten in de
moordzaak Teriet gevangenis-
straffen van 16, 15 en 7 jaar I
opgelegd. De rechtbank achtte I
o.a. moord, doodslag en poging I
tot afpersing bewezen. Tegen
de drie verdachten was 20, 181
en 10 jaar geëist.
Nieuwbouw
DIT jaar zal een begin worden I
gemaakt met de nieuwbouw]
van de Tweede Kamer. Het]
betreft de renovatie van Hotel
Central onder de rook van del
Tweede Kamer. Hotel Central
aan de Lange Poten zal be-|
schikbaar komen als kantoor-f
ruimte.
Scheepswrakken
DE Koninklijke Nederlandse]
Akademie van Wetenschap-1
pen (KNAW) heeft in een briefl
aan minister Brinkman vanl
welzijn, volksgezondheid enl
cultuur gevraagd om wettelij-]
ke bescherming van histori
sche scheepswrakken. Door|
plundering is volgens de aca-|
demie al veel belangrijk histo-]
risch onderzoekmateriaal ver-|
loren gegaan.
DEN HAAG (ANP) - Minister;
Van Aardenne van economi-'
sche zaken is tevreden over de|
prijsontwikkeling in 1984.
Voor 1985 houdt hij vast aar
het systeem van prijsbewa-l
king dat hij ook het afgelopenl
jaar heeft gehanteerd, zol
blijkt uit een brief over hetf
prijsbeleid die hij aan de
Tweede Kamer heeft ge-|
stuurd.
De minister laat de prijzeri
dus in principe vrij, maai]
houdt wel de prijsverhogingerf
in de gaten, zodat eventueel
ingegrepen kan worden. Da
prijzen stegen vorig jaar min-]
der dan 3,5 procent.
DE 'VREDE OP AARDE', waal
hebben, krijgt een nieuwe kans
Zaken van de Verenigde Staten
myko, elkaar op 7 januari in Ge
de afgebroken onderhandeling
wapens weer op gang gebracfl
sis vergezellen hen. Twijfel oml
stakels op de weg naar een tl
twee supermachten gigantischl
Hoop omdat de Russen weert
lingstafel, de enige plaats, waal
wapening, dat voor de geheld
bedreiging is geworden, onderl
worden.
Er bestaat geen enkele zekq
Russen en Amerikanen weer
De wat soepelere houding van
oorzaakt zijn door de publiekd
dood. In Washington is de strijl
echter nog lang niet beslist en M
heeft er nog niets aan invloed
wordt druk gespeculeerd ova
maar die speculaties zijn even j
9en. Zeker is in ieder geval dal
steeds door een ijzeren gordijrf
tegenstellingen gescheiden zijrj
Een telt is ook, dat de kosten
de partijen voor grote problen
grotingstekort, ontstaan door d
uitgaven, hangt als een zwaar|
kaanse economie. De Russen 1
beroerder aan toe. Hun econl
Amerikaanse en zij moeten di|
de bevolking tweemaal zoveel
alleen al om in de bewapening^
Ook vanwege dit kostenaspl
onder druk zetten met zijn planl
systeem tot ontwikkeling te bif
zou moeten maken voor Russia
star wars'-project doorzet zulll
anders worden zij op beslisse]
an/an zijn echter zo gigantisq
Amerika zelf wel voldoende g|
om zo'n ondoordringbare para
beperkte versie ervan, een afsl
oeerbases voor lange afstanda
heden behoren.
De Russische levensstandal
d|e van de Amerikanen. Een
o°g hogere defensie-uitgaver]
hunnen oproepen. Daarop is
d'tmaal in Genève met de Rud
Zlen. Als de Russen het gevoel!
maar in militaire superioriteit
antwoord zijn. En als er onderï
waardigheid? Ook dan is er n<f
zeer vanwege politieke onwil n
heldheid van de technische fl
heeft wapensystemen gecreëeJ