.NE Er is veel te zien 28JSLL' Kunstwerken via aardgasleiding vanuit Rusland naar Düsseldorf 'Nederlands theater groeit tegen verdrukking in' Nijhoffprijs voor Ouwehand en Ten ONTDEK DE VERSCHILLEN te kunstl te keur te kunstl 0PL0SSING woensdag 2 januari 1 «85 mvt •^.£*SSKJO i K_ Suske en Wiske: Amoris van Amoras- Lucky Luke: The Daily Star Ippie Happie: Studio Spo t to Boes T3Z |ud worden. en Riserva zijn. Die moet laar op fust hebben gerijp Ide handel mag worden goede Riserva is op zijn ar na de oogst op dronk, pij na acht jaar op zijn. eft minstens twee jaar op et van belang te weten, llle Chianti's wijnen zijn Iten. Vooral gebraden vlees ld bij. Geur en smaak Ie tot hun recht als de fles ur tevoren is geopend. |de proeverij in. De 1 noem ik het eerst. Tenzij d, is de inhoud van de fles ^r hetzelfde: 0,70 tot 0,75 een uitzondering na, sche grens van een tientje JlllllllllllllllllllllllllllllllMliiiiiiiiim,,!, 3. De naam van deze |et herkomstgebied Ru- et te donker, buanceerd. par veelbelovend. Heeft egleggen zijn persoon- hen volle hebben ont- ed Spirits Wines, Et- [llllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIHIDUjll,,,!,,,,,^ V, fzio Cooperative Vini della antje. bruinen, wat op rijpheid aroken gerijpte neus. Frui- i van vanille. Prima. let iets minder enthousiast Jfkkerhoor. Op de achter- Ie afdronk een amandelbit- alvino, Capelle a/d IJssel. ifftiiiifiitiiiijffiiiifiiiiiiffinmnnnnninfiiiii in "u Rufina 1978, Riserva. i onze fiets hangen? Een ro- vreemd. Je zou bruinige of Nat hout, wat appel. ar is hij hopelijk beter ge- verkocht moeten zijn. Verbunt, Tilburg. KAARTENSPEL is de titel van een aardige ten toonstelling in museum At las van Stolk, Aelbrechts- kolk 12, Rotterdam/Delf sha ven. Landkaarten, zinne prenten, spotprenten, teke ningen, prentbriefkaarten en affiches waarop de kaart van Nederland speels wordt gebruikt. Bijvoorbeeld Ne derland in de vorm van een leeuw, als legpuzzel in de strijd tegen Korea, als zin- neprent op de overwinnin gen van Willem III, als strijdwapen tegen de Mar kerwaard. Het was al in 1583 dat Michael Aitzinger 'uit vond' dat je van Nederland een leeuwekaart kon maken. Vier eeuwen vindingrijke tekenkunst op vijftig voor beelden. Open: di. t/m za. 10-17 uur en zo. 11-17 uur. Tramlijn 4-6-8 en 9; metro halte Coolhaven. Toegang gratis. Tot en met 27 januari. ETTEN-LEUR heeft mo menteel twee tentoonstellin gen: Tot 7 januari laat Josee Verster Alberts tekeningen, schilderijen en aquarellen zien in De Nobelaer/St. Frans aan de Adr. van Berg- hemlaan 2 van ma.-vrij. 2-20 uur. En in de garage van Tilburg-Bastianen aan de Nijverheids weg 33 heeft Jurjen Fontein zeefdrukken opgehangen, die met een soort pointilistische struc tuur een eigen karakter hebben. Henk Stapper uit Drongelen laat er tevens zien hoe hij poëzie probeert te puren uit tropische hout soorten en brons. Open: ma.- za. van 10-18 uur (vrij. 21 uur en za. 17 uur). AQUARELLEN worden op dit moment minder ge maakt dan gouaches, die an dere waterverf-kunstwer ken; aldus kunsthanddel Lambert Tegenbosch in Heusden. Daarom heeft hij tot 31 januari een ruime col lectie met deze kunst van het transparante, die lang niet iedere aquarellist goed beheerst. Vergelijken is hier mogelijk tussen o.a. Pieter Elzinga, Klauw Fussmann, Jan van der Poll, Kees Ver- wey, Thomas van der Lin den, Horst Antes, Ger Latas- ter, Lucebert, Co Westerik. ODILEON REDON (1840- 1916) kreeg enkele jaren ge leden - heel uitzonderlijk - aandacht in De Beyerd in Breda. Dat betrof zijn grafi sche werk. Het rijksmuseum Twenthe te Enschede laat nu voor het eerst in Neder land 40 schilderijen, pastels en tekeningen van hem zien. Aanleiding is een legaat (een 'panneau décoratief') dat het museum kreeg van de we duwe van de bekende Ne derlandse Redon-verzame- laar André Bronger. Verder zijn er 50 litho's te zien uit de collectie van de Rijksdienst Beeldende Kunst. De opzet van de expositie is thema tisch (landschapstudies, bloemstillevens, literaire thema's e.d.). Tot en met 20 januari di.-zo. van 9 (zo. 14)- 17 uur. zien hoe zich het een en an der bij hem verhoudt. Di.-zo. van 11 (zo. 13)-17 uur. DE NAPOLITAANSE KERSTSTAL is een opval lende, uit de 18e eeuw date rende, groep bestaande uit 40 figuren in een natuurge trouw landschap. De enige kerstgroep van een dergelij ke origine en omvang in Ne derland staat tot 20 januari opgesteld in de sfeervolle middeleeuwse kelder van rijksmuseum Het Catherij- neconvent te Utrecht, Nieu- wegracht 63. Deze kerst- V) M Toon Tieland is een kunstenaar die zich, zoals hier voor te zien, met hart en ziel heeft uitgeleverd aan het Vlaamse land. Zoals dat door Felix Timmeramsn geka rakteriseerd is Hij doet dat met de kwast. Zijn schil derijen spreken daarover 'boekdelen'. In de Amers- foortse Zonnehof (een gebouw van Rietveld, dat haaks op deze kunst staat) is tot en met 13 januari een ere- tentoonstelling met werk van Toon Tieland. De beken de schrijver Eelke de Jong schreef er een boek bij ('Ontmoeting met Toon Tieland). Behalve op ma. da gelijks van 10 (zo. 13)-17 uur. 1& tentoonstellingen KlHMtEDAKTIE HENK EGBERS DE GORDEL van Sma ragd met zijn schatten blijft inspireren. Tot en met 28 april is een tentoonstelling met sieraden en lichaams versieringen uit Indonesië te zien in het volkenkundig museum Nusantara in Delft (nabij Prinsenhof). Een rijke catalogus geeft een bijna volledig overzicht van de talrijke soorten Indone sische sieraden. Er is o.a. een video-band met Hét tatoea ge-proces op de Mentawei- eilanden. Tahdenvijlen, doorboren van oorlellen en neusvleugels, beschilderen van het lichaam, snoeren met vruchtenpitjes en gou den voorwerpen... je kunt het zo gek niet denken of het is er, behalve maandags, te zien tussen 10 (zo. 13)-17 uur. TON FRENKEN is, zoals wellicht bekend, behalve di recteur van de provinciale culturele raad ook nog beel dend kunstenaar. Het een schijnt in het verlengde van het andere te liggen, want hij is voortdurend bezig structuren te onderzoeken, de ordening van lijnen, vlakken, kleuren en nuan ces; zoals een directeur be taamt. Tot 20 januari is in het Bossche Kruithuis te groep is 'mooi meegenomen' want als u dit museum, met de geschiedenis van het christendom in Nederland, nog nooit bezocht, moet het er nu maar eens van ko men Er is erg veel te zien; onder meer de expositie over 150 jaar gereformeerden in Nederland waarover we eerder schreven. Open: da gelijks (behalve ma.) 10 (za./zo. 11)-17 uur. 150 JAAR TEKENKUNST in Dordrecht is een expositie met ruim 60 tekeningen, die tot en met 24 februari te zien is in het Dordrechts Mu seum. De 18e en eerste helft 19e eeuw werden in deze stad op dat gebied beheerst door Aert Schouman en de gebroeders Van Strij, die in 1974 mede het bekende te kengenootschap Pictura op richtte. De onlangs overle den eminente tekenaar Otto Dicke hoorde ook daarbij. Op deze expositie zijn behal ve genoemde twee ook nog aanwezig Martinus Schou man, G. Smak Gregoor (be kend om zijn watergezich ten), C. Bendorp, J. van Lex- mond, Willem van Leen, de zeeschilder J. Schotel en zoon P. Schotel, A. Teerlinck te keur tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS e.a. Open: behalve maandag dagelijks van 10 (zo. 13)-17 uur. HEDENDAAGSE JA PANSE Textielkunst, een expositie in het Nederlands Textielmuseum in Tilburg, doet het zó goed, dat ver lengd wordt tot en met 17 fe bruari. Op basis van tradi tionele uitgangspunten zijn vormen ontwikkeld die in de voorbije twintig jaar op de bekende Biennale van Lau sanne aandacht trokken. In Tilburg een retrospectieve met tien op de voorgrond tredende Japanners op dit gebied. Te zien: dagelijks van 10 (za. 14, zo. 121-17 uur. SAMUEL JESSURUN De Mesquita (1868-1944) werd veertig jaar geleden met zijn gezin vermoord in Ausch witz. Aan zijn leerling M. Esscher is het te danken dat veel van zijn werk bewaard is gebleven. Museum Boy- mans-Van Beuningen te Rotterdam werd in staat ge steld 500 tekeningen van zijn hand te kopen. Jussurun, die stamt uit de Art Nouveau, Jurgendstil en in Nederland de Nieuwe Kunst, heeft als sierkunstenaar nogal in vloed gehad. Tot 10 maart zijn er nu twee tentoonstel lingen ingericht met zijn werk. In het Joods Historisch Museum in Amsterdam wordt een overzicht gegeven van zijn leven en werk, ter wijl in Boymans-Van Beu ningen te Rotterdam zijn te keningen te zien zijn. Als graficus staat hij voor de oorlog op eenzame hoogte. Zijn onderwerpen waren mensen, dieren en planten. Hij experimenteerde met de houtsnede, ets en litho, met fototechnieken en het ma ken van etsen op celluloid. Er verscheen tevens van de hand van E. Ariëns Kappers een monografie over Samuel Jessurun de Mesquita (uitg. Meulenhoff). IKONEN maken een be langrijk onderdeel uit van de expositie die tot 14 janua ri te zien is in galerie Lam- bèr, Leenderweg 12, Val- kenswaard. 'Passend in de sfeervolle feestdagen' is daaraan toegevoegd werk van o.a. Louis v.d. Beesen, Eugène Peters, Frans Man- ders, Hiulde Blom, Marijke Margry, Claartje Zoetmul der, Anton Mauve, Dirk Fi- larski, Kees van Dongen, Gerard Grassère, Suze Ro bertson en Harry Maas. Te zien op di.-zo. van 14 (za. en zo. 13)-18 uur (za. en zo. 17 uur). Door SjefKusters Via de aardgasleiding vanuit Siberië naar West-Europa is een schitterende kunstcollectie in de Kunstverein-Kunsthalle van Düsseldorf terecht geko men. Bij de onderhandelingen over die omstreden Jamal- pijpleiding (de VS was er boos om, want Reagen vindt dat het Westen te veel afhankelijk wordt van de Sovjet Unie) kwam ook het onderwerk 'kunst' ter sprake. Besloten werd tot een uitwisseling. De Russen hebben inmiddels de Duitse tentoonstelling 'Mens en landschap in de eigentijdse schilderkunst en grafiek' kun nen zien; vanuit Rusland komt nu de tentoonstelling „Traditie en heden" die in negen hoofd stukken kunst uit het oude Rusland en uit de Sovjet-Unie laat zien. De presentatie om vat zo'n 6 eeuwen kunstge schiedenis. De belangstelling voor de kunst uit Oost-Europa en de Sovjet-Unie is in Duitsland stijgende, vooral sinds verza melaar-en-gros dr. Peter Lud- wig uit Aken hele wagonla dingen hedendaagse kunst uit vooral Moskou en Leningrad naar Duitsland haalde. Uit de presentaties daarvan bleek al, dat het beruchte 'socialistisch realisme', waarin de strijd van arbeider en soldaat werd be jubeld, had plaats gemaakt voor een intimistische schil derkunst, zeer gericht op het individu. 'Traditie en heden' begint met oud-Russische schilder kunst (ikonen) en voert via de romantische en classistische schilderkunst van de 18e en begin 19e eeuw naar de meer sociaal geëngageerde 2e helft van de 19e eeuw. Niet voor niets vermeldt de catalogus bij menig schilder rond 1800 'lij feigene van graaf Het kritisch realisme uit zich rond 1870 in doeken als 'Weigering van de biecht voor de terechtstelling', van Ilja Repin, 'Nachtasiel' van Ma- kowski en 'Driespan' (drie kinderen, een kar met tonnen slepend) van Perow. Dan, rond de eeuwwisseling, breken ook in de Russische kunst nieuwe tijden aan. Er zijn enkele doeken van Kan- dinsky (uit zijn Berlijnse tijd, rond 1912) en natuurlijk is er aandacht voor het suprema tisme en futurisme (Male- witsch, Rodtschenko, Lissitz- ky), maar ook de Russische af komst van de poëet Marc Cha gall wordt aangegrepen om hem een plaats in deze ten toonstelling te geven. Uit de jaren 1930-1950 zijn niet de meest gruwelijke voorbeelden van 'socialistisch realisme' ge kozen. Een aparte kleine afde ling gaat over modern 'design'. De teptoonstelling blijft tot 27 januari in de Kunsthalle/ Kunstverein aan de Grabbe- platz in Düsseldorf en gaat daarna naar Suttgart en Han nover. DEVENTER (ANP) - On danks de steeds teruglo pende financiële middelen, waardoor theaters moeten sluiten en waardoor groe pen worden opgeheven, lijkt het Nederlandse thea ter op een veelkleurig mo zaïek dat zich tegen de verdrukking in uitbreidt. Dat vinden de organisato ren van de Nederlandse Theaterdagen, die de afge lopen dagen in Deventer zijn gehouden. Dit evene ment, dat voor de tweede keer in Deventer werd ge houden, gaf een overzicht van het oorspronkelijk Ne derlandse en Vlaamse theater. Het is volgens de organi satoren van de Nederland se Theaterdagen typerend voor het huidige Neder landstalige theater dat vastgeroeste tradities wor den doorbroken en dat naar eigen ideeën wordt gezocht om persoonlijk theater te maken. Acteurs, regisseurs en dramaturgen hebben minder moeite met de ooit zo duidelijke scheidslijnen tussen reper toire-, marge- en politiek activerend theater, zo stel len de organisatoren vast. Ze signaleren ook dat het algemene politiek acti verende theater van enige jaren geleden heeft plaats gemaakt voor theater dat bestend is voor bepaalde groepen, zoals vrouwen, mannen, jeugd en migran ten. Het is, zo zeggen ze, verheugend dat deze thea tergezelschappen duidelij ke aandacht besteden aan hun artistieke ontwikke ling en dat daarbij ook nog sprake is van een zekere herwaardering van vorm technische aspecten. GOES Grand Theater - 14 u. De gouden zeehond, a.l. 20 u. Gremlins, a.l. HULST De Koning van Engeland 14.30 en 20 u. Gremlins, a.l. 14.30 u. Sneeuwwitje en de 7 dwergen, a.l. TERNEUZEN Luxor 14 en 20 u. Ghostbusters, a.l VLISSINGEN Alhambra I - 14 u. Sjors en Sjimmie en de gorilla, a.l. 19en 21.30u. Ghostbusters, a.l. Alhambra 2 - 14 u. Ghostbusters, a.l. 19 u. My tutor. 21.30 u. Firestarter. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. The never-ending story. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Robin Hood. Metro» - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les ripoux. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Les trottoirs de Bangkok. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat, en zond 10 tot 13 u. Ama- deus. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Gremlins. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u Supergirl. Quellin II - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Joyeuses paques. Quellin III - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u Greystoke, de le gende van Tarzan. Astra - 12,14,16,18 en 20 u. De babysmurf. Astrld - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Double trouble. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Caligula's slaves. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10en 21.30u. Once upon a time in America, deel 2. Ambassades-Club 1-12, 14.20,16.45,19.10en 21.30 u. Purple rain Ambassades-Club 11-11 45, 14,16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America, deel 1 Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Splash. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Roman cing the stone. Festa - 13,15,17,19 en 21 u Cannonball deel 2. Brabo - 12,14.20, 16.45 en 19.10 u. 1984. Tijl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Maria's lovers Wapper 12,14,16,18, 20 en 22 u. Top secret BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Amadeus Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. The never ending story. Gulden Vlies 3 14.30, 20 en 22.30 u. Police aca demy. Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Ghostbus ters. Rembrandt 14,16 en 18 u. Baby Smurf. 20 u. Love camp HULST Galerie van Geyt, Steenslr. 20 - Expositie getiteld/Feest der Kleine Formaatjes'. Geop. werkd. 9-12 en 14-18 u., di. gesl. zo. 14-17 u. (tot 15 jan.) GENT Museum voor Schone Kun sten - Pentekeningen van Frans Masereel. Geop. dag. 9- 12.30 en 13.30-17.30 u zo 13.30-17.30 u. ma gesl. (tot 13 jan.). ST. NIKLAAS Internationaal Exlibrlscen- trum - Keramiek en grafiek van Max Kislinger (Oosterrcjker 1895- 1983). Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo 10-12 en 15-17 u. (tot 7 jan). DEN HAAG (ANP) -De Martinus Nijhoffprijs voor Vertalingen 1985 is door het bestuur van het Prins Bernhardfonds toegekend aan Henrietta ten Harmsel en prof.dr. C. Ouwehand. De uitreiking van de prijs heeft plaats op 31 januari, aldus een bekendmaking van het bestuur. Aan de prijs is een bedrag van 7500 gulden verbonden. Henrietta ten Harmsel krijgt de prijs voor haar vertalingen in het Engels van Nederlandse litera tuur van de zeventiende eeuw tot heden. Dat betreft werk van onder meer Re- vius, Hooft en Annie Schmidt. Prof. Ouwehand is de prijs toegekend voor zijn vertalingen van mo derne Japanse literatuur. De jury die het bestuur van het Prins Bernhard fonds bij de toekenning van de prijs adviseerde, werd gevormd door Hen- riëtte Schatz, Daan den Hengst, Ferdinand van In- gen, Arthur Langeveld, Aldert Walrecht, August Willemsen en Fokke Pro- cée, secretaris. tot xdl ik die flus nel opknap- PL fen hamer., B'f 0RC HM btOOWROt PRUNE HiET HEER HER STEILEH ZOORT IÜ 0E HHCHT OP HET EiLRHOJE HOETEHOOOR- BREHGEH Ou HUES STil is tiRDERT EER OOHHERE SLOEP HET OHHRltl DUISTERE FIGURE tl öiiT6NB6KG NOG AAM TOE 1 M'N WASHINGTON IMPSZlAL Nr 3 i6 OP z iep飣 ^KRUMVERAL &£lüK/<r/ó- Nl£W-JAA£TOL. .m IK u <mJ 6£- LUfCK/6 müUJAA* A\no; *oi 'uappiui uaijfOM 6 'jnrqsoine '8 'japuosijun 'i 'Tqaiuejipe 9 'deitJo;oiu q 'puiif uba uaaq -f 's^ipaj uappiui •g 'ituiptanap z Aooa taiMcqne iSuisso^do

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19