MILOU VAN SPRANG NIEUWELINGE IN HILVERSUM
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
MAANDAG
DINSDAG
MAANDAG
DINSDAG
ÊËiiMMMMi
tSuske en WiskeAmoris van Amoras
Lucky Luke: The Daily Star.
T30
TELEVISIE IS EMOTIE'
Door
Charles Lennartz
Ze maant zichzelf tot
voorzichtigheid, om er
niet meteen teveel uit te
flappen. Naïviteit noemt
ze het zelf. Spontaneïteit
lijkt een betere typering.
Zevenentwintig is ze, Milou
van Sprang. Een paar maan
den heeft ze eigenlijk maar
nodig gehad, om haar naam te
.vestigen in de Hilversumse
1 omroepwereld. Een dik jaar
presenteren en interviewen bij
:de NCRV ('Pistache'), de RVU
('Telefoonshow') en nu bij de
KRO ('Er is meer tussen hemel
en aarde' en 'Kruispunt') heb-
;ben duidelijk gemaakt dat ze
het vermogen bezit om uit te
groeien tot een hele grote.
Ze deelt zelf haar leven glo
baal in in een Maastrichtse en
,een Utrechtse periode. Maas
tricht, waar ze opgroeide, ka
tholiek werd opgevoed - „Een
blije positieve herinnering. De
Ikerk was een aangename van
zelfsprekendheid" - zegt ze
zelf, en het gymnasium A op
het Stedelijk Lyceum doorliep.
Utrecht, waar ze nu nog
[(woont en waar ze haar voor
liefde voor taal kon omzetten
in een doctoranda-titel Neder-
i .'lands, met als hoofdvak thea-
ter wetenschappen en een
'scriptie over vrouw en theater
'Een tijd waarin ze 'enorm met
de neus werd gedrukt op alles
■wat er in de maatschappij aan
J de hand was'.
Taalkundig, maar vooral
l'ook sociaal, maatschappelijk
lp gerijpt, volgden na haar afstu-
deren in april vorig jaar een
paar maanden fanatiek solli
citeren zonder vooruitzichten
op een baan, zonder ook echt te
weten wat ze eigenlijk wilde,
tot ze uiteindelijk met zeshon
derd anderen reageerde op een
NCRV-advertentie waarin
een presentatrice werd ge
vraagd.
„Ik dacht, tja, presentatie?
i Ik zag mezelf dat eigenlijk he-
ïlemaal niet doen. De eerste
jj screentest was een gigantische
3 puinhoop. Met een eerste
_j oefentekst kon ik niet over-
I weg, omdat er zinnen in ston-
den die niet klopten. Thuis had
Hik geoefend in de spiegel. Dan
zit je daar vriendelijk tegen
[jezelf te lachen. Maar zo'n
1 stomme camera, dat is een
[zwart gat.
Milou van Sprang presenteert 'Er is meer tussen hemel en
aarde'. -fotokro
[Vriendelijk
Ze voelde de zenuwen op
haar ademhaling slaan. „Een
beetje vriendelijk lachje, dat
verstijft dan zo. Ik weet niet
hoe ik die tekst er nog uitgkre-
hen heb. Ik dacht, het is leuk
Om een keer mee te maken,
maar dat was het dan." Een
gesprekje bracht haar toch
nog in de tweede ronde.
Met een uit balorigheid op
gezette hoed stapte ze bij de
NCRV binnen met de gedachte
van „ze zien maar wat ze doen.
Het praten met mensen bij de
ïweede screentest ging me
goed af, maar zo gauw ik zo'n
£kst moest doen, voelde ik
langzaam weer het ijs naar
mijn tenen zakken. Ik dacht
nee, dat is het toch echt niet."
De NCRV dacht er kenne
lijk anders over en binnen de
kortste keren was ze in totaal
acht maal mede-presentatrice
van 'Pistache' een licht infor
matief programma met inter
views, consumentenzaken en
projecten voor mensen zonder
betaald werk. Het was oktober
vorig jaar, toen ze voor het
eerst met "een ervaring van
nul-komma-nul" voor een ca
mera werd neergezet: „Dan
moet je wel slikken hoor."
Tenen
Ze relativeert haar zelfver
trouwen. „Het zal we een be
langrijk woord zijn bij de om
roep, maar je moet het soms
uit je tenen halen. Vooral bij
een interview waar je echt
met mensen te maken
hebt..Je kunt gelukkig nie
mand programmeren, dus je
moet maar vertrouwen op wat
je op dat moment nog te ver
tellen hebt."
Het woord 'improvisatie'
duikt op. Zij koppelt het met
een aan de live-uitzendingen,
zoals de 'Telefoonshow' die ze
afgelopen zomer deed voor de
educatieve omroep RVU„Dat
was helemaal een leerschool,
want toen werd ik in een live
programma voor de leeuwen
gegooid, met studiogasten en
mensen die opbelden. Ik zat
daar en zag de klok gaan, die
secondenwijzer, half vier.
en dan dacht ik, wat heb ik
voor een vak... verschrikke
lijk... Ik moest altijd uit de
startblokken komen. Als ik
dan weer een keer bezig was
vond ik het weer het leukste
beroep ter wereld."
Bij de NCRV had ze zich al
wel eens afgevraagd hoe het
zou zij n om bij de KRO te wer
ken. Afgelopen september
wérd het de KRO. In Hilver
sum was ze toen al geen onbe
kende meer. Ze kreeg aanbie
dingen van de KRO, van de
NCRV voor het nieuwe mid
dagprogramma 'Wissels' en
van de Avro voor 'Televizier
Magazine'.
„Voor 'Wissels' zou ik iedere
week op de buis moeten. Ik
dacht, dat rent maar door en
rent maar door. Dan werd ik
echt zo'n NCRV-hoofd. Ik ging
ervan uit dat het programma
zoiets zou worden als 'Pista
che', korte items, licht infor
matief. Maar ik wilde eens
wat langere, meer diepgra-
vender dingen doen. Ik wilde
juist wat meer van het presen
teren af. Dat kon de NCRV
niet garanderen. Het was best
een moeilijke keuze, omdat de
NCRV mij de kans gegeven
had om te beginnen." Een er-
kentelij kheidsgevoel.
Het duurde niet lang of de
AVRO stond bij haar op de
stoep met het aanbod om de
presentatie te doen van Tele
vizier Magazine. „Ik had toen
al gekozen voor de KRO en
heb daar nu ook helemaal
geen spijt van." Ze koos daar
mee ook bewust voor een tv-
rol op de achtergrond in plaats
van een wekelijkse verschij
ning op het scherm.
„Als je bekend wil worden
dan moetje voor een wekelijks
programma kiezen en niet
voor wat ik nu doe. Weet je, ik
ben zo als de dood dat je ge
zicht al versleten is voordat je
wat gedaan hebt. Niet dat dit
nou persé moet gebeuren. Het
klinkt ook niet zo charmant.
Als ik bekend word, ooit, dan
wil ik bekend worden, omdat
ik goeie dingen doe, maar niet,
omdat ik vaak op televisie
kom. Knotsbekend zijn is mis
schien wel aardig als je goed
bent, maar als je nog moet le
ren kun je het beter rustigjes
aandoen. Als het er ooit van
komt, dan maar langs de lij
nen der geleidelijkheid."
Het gesprek met Cees
Brinkhuizen, eindredacteur en
mede-presentator over de pro
gramma's 'Er is meer tussen
hemel en aarde' en 'Kruispunt'
sprak haar erg aan. „Omdat ik
inhoudelijk met iets bezig wil
de zijn, in een redactie gaan
meedenken over een program
ma en niet zo nodig elke week
met mijn hoofd op de buis
hoefde. Wel een keer per
maand presenteren, zo dat je
een privéleven overhoudt en
nog vrij over straat kunt blij
ven lopen. Ik wilde bovendien
zelf ook wel eens uitvogelen
wat ik nog had met mijn ka
tholieke verleden en mijn toch
meer feministische vervolg
daarop in Utrecht. Ik wilde
zien wat te combineren viel
met die twee zaken met de
vraag: is het verenigbaar of
ben ik een gespleten type. Het
was een mooie gelegenheid om
een soort zelfkennis op te
doen, kijken wat je er zelf nog
mee kunt doen."
Volop is ze nu aan de slag
voor 'Er is meer tussen hemel
en aarde' een maandelijks
programma onder regie van
Berend Boudewijn, waarin
diepmenselijke onderwerpen
de aandacht krijgen en het ge
loof duidelijk als inspiratie
bron aanwezig is. Verder
werkt ze mee aan de samen
stelling van een programma
begeleidend bulletin en aan de
nieuwsrubriek op het gebied
van geloof en godsdienst,
'Kruispunt'. De eerste reporta
ge voor dit programma heeft
ze er inmiddels ook op zitten.
Gevoelig
Met de gesprekken in 'Er is
meerover het omgaan met
de dood, het afscheid nemen
van een stervende en overle
dene, over de begeleiding van
kankerpatiënten liet Milou
van Sprang en haar gasten een
gevoelige indruk achter. In
terviews om een brok in de
keel aan over te houden, maar
ook om inspiratie uit te putten.
„Als mensen praten over de
dood, dan ga je zelf over heel
veel nadenken. Het confron
teert je altijd met jezelf. Zoiets
is best moeilijk. Voor zo'n pro
gramma slaap ik wel eens
twee nachten niet. Dan denk
ik 'allemensen, hoe breng ik
het tot een goed einde, en hoe
kan ik mensen daar naar vra
gen'. Ieder woord wat je ge
bruikt kan een verkeerd
woord zijn. Bij de eerste uit
zending dacht ik helemaal,
daar kun je niet naar vragen,
dat is veel te delicaat, terwijl
ik nu denk dat de mensen juist
krachtiger worden als je een
hardere vraag stelt en ze hun
verhaal kunnen vertellen.
Daar kun je ze veel recht mee
doen."
„Je moet natuurlijk streven
naar een goed programma,
maar wat best wel een druk op
je legt en wat ik altijd zo hoop,
zeker bij 'Er is meer tussen he
mel en aarde', is dat je de gas
ten in hun waarde laat. Dat ze
zelf kunnen vertellen wat zij
willen. Jij nodigt ze uit, je
krijgt iets van hen, dan kun jij
je programma maken. Dat is
de aard van ons programma.
Bij actualiteiten ligt dat na
tuurlijk heel anders."
Ze vindt niet dat het pro
gramma er door het ontbreken
van discussies minder span
nend om wordt: „Wij laten
mensen aan het woord, waar
van wij denken dat het goed is
om eens een keer naar te luis
teren, omdat ze iets te vertel
len hebben, wat heel inspire
rend kan zijn. Ik denk dat
iemand die een verhaal vertelt
over hoe ze omgaat met haar
ziekte, iemand die kanker
heeft, minstens even bloed-
spannend is als twee types, die
met elkaar in discussie gaan.
Je bent erg gewend aan
woord, tegenwoord, hoor, we
derhoor door andere program
ma's. Maar als je in ons pro
gramma ziet hoe iemand pro
beert iets onder woorden te
brengen dan vind ik dat span
nend. Het is tegelijk ook aan
doenlijk, maar we waken er
voor dat het aandoenlijk
wordt in de zin van vals senti
ment. Het moet wel écht zijn
wat iemand te vertellen heeft.
Natuurlijk kan iemand, als
hij komt vertellen over de
dood van zijn partner in snik
ken uitbarsten, maar dat is
niet waarom je hem of haar
vraagt te komen. Je vraagt
iemand omdat hij een verhaal
te vertellen heeft, een gedre
venheid om over het afscheid
nemen van zijn partner te
praten. Het gaat er niet om een
gevoelige snaar te raken. Je
wilt laten zien hoe mensen met
bijvoorbeeld kanker omgaan,
niet het verdriet, hoewel best
mag blijken dat hij of zij in de
put zit. Je weet dat je gast on
geneeslijk ziek is, maar wat
doet ze ermee? Wat is de
kracht in haar verhaal?"
TERNEUZEN
Luxor
14 u. Ghostbusters, a.l.
14 u. Lucky Luke en de ballade
van de Daltons.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
u. The never-ending story.
Rex-Club - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Robin Hood.
Metro II - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les ripoux.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Les trottoirs de Bangkok.
Rubens 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama-
deus.
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u Gremlins.
Vendome 14,16,18, 20 en
22 u. The woman in red.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Supergirl.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Joyeuses paques.
Quellin III - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. Greystoke, de le
gende van Tarzan.
Astra - 12,14,16,18 en 20 u.
De babysmurf.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Police academy.
Capitole 12,14,16,18, 20
en 22 u. Double trouble.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Caligula's slaves.
Ambassades - 12,14.20,
16.45,19.10 en 21.30U. Once
upon a time in America, deel 2.
Ambassades-Club I - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30 u.
Purple rain.
Ambassades-Club 11-11.45,
14,16.30,19 en 21.30 u. Once
upon a time in America, deel 1
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30U.
Splash.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u Roman
cing the stone.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Cannonball deel 2.
Brabo - 12,14.20,16.45 en
19.10 u. 1984.
Tijl - 12,14.20,16.45, 19.10
en 21.30 u. Maria's lovers.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Top secret.
KLOOSTERZANDE
Café de Reizende
Man - 14.30 u.
vleesprijskaarting.
exposities
HULST
Galerie van Geyt, Steenstr.
20 - Expositie getiteld:'Feest
der Kleine Formaatjes'. Geop.
werkd. 9-12 en 14-18 u., di. gesl.
zo. 14-17 u. (tot 15 jan.).
GENT
Museum voor Schone Kun
sten - Pentekeningen van
Frans Masereel. Geop. dag. 9-
12.30 en 13.30-17.30 u. zo.
13.30-17.30 u. ma. gesl. (tot 13
jan.).
ST. NIKLAAS
Internationaal Exlibriscen-
trum - Keramiek en grafiek van
Max Kislinger (Oosterrijker 1895-
1983). Geop. weekd. 14-17 u. za.
en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 7
jan).
films
GOES
Grand Theater - 14 u.
De gouden zeehond, a.l.
19 en 21.30 u. Gremlins, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
16.15,19 en 21.30 u. Gremlins,
a.l.
19 uConan de vernietiger, 16 j
16,17 en 18 u. Sneeuwwitje en
de 7 dwergen, a.l.
19.30 u. Once upon a time in
America, 16 j.
21.30 u. Onze eerste wip, 16 j.
21.30 u. Tiroler sex express, 16 j.
16.15 en 20 u. Stoute school
meisjes, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater
14 en 20 u. Top secret, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
13.45,16,19 en 21.15 u. Ghost
busters, a.l.
16,19 en 21.15 u. Conan de ver
nietiger, 16 j.
13.45 u. Lucky Luke en de balla
de van de Daltons, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 14 u.
Sjors en Sjimmie en de gorilla,
a.l.
19 en 21.30 u. Ghostbusters, a.l.
A!hambra2 - 14 u.
Ghostbusters, a.l.
19 u. My tutor.
21.30 u. Firestarter.
ANTWERPEN
Zie maandag.
films
BREDA
Casino 1 - 14.30 u.
Ghostbusters, 12 j.
Casino 2 - 15 u.
Annie, a.l.
Casino 3 - 15 u. Top secret,
a.l.
Grand - 14.30 u.
Sneeuwwitje, a.l.
Mignon - 14.30 u. Gremlins,
a.l.
Cinesol 1 - 14.30 u. The gol
den seal, a.l.
Cinesol 3 - 14.30 u.
Gremlins, a.l.
Luxor 14.30 u. Bachelor
party, 16 j.
TILBURG
Ambassade - 14.30 u. Meis
jes met beroepsgeheim, 18 j.
Harmonie 1 13.45 en 16 u.
Sneeuwwitje, a.l.
Harmonie 2 - 14 en 16.15 u.
Bachelor party, a.l.
Heuvelpoort 1 - 15 u. Purple
rain, a.l.
Heuvelpoort 2 - 15 u.
tekenfilms.
Heuvelpoort 3 14.30 en 19
u. De gouden zeehond, a.l.
Heuvelpoort 4 - 14.30 u.
Ghostbusters, a.l.
Heuvelpoort 5 - 15 u. Splash,
a.l.
Midi - 14.30 en 19 u.
Gremlins, a.l.
Filmhuis - 14.30 u.
Stad en Harmonie van een ge
meenschap.
19 u. lm Lauf der Zeit.
BREDA
Rijksmuseum voor Volken
kunde, Kasteelplein 13 - Expo
sitie getiteld 'Het hangt aan de
muur en het vliegt'. Geop. ma.
t/m vrij. 10-17 u. zon- en feestd.
13-17 u. (t/m 31 dec.).
Koliektiet kafé Pommeranz,
Ginnekenweg 8 - Pentekenin
gen van Piet Kooyman. Geop.
ma. t/m vrij. vanaf 17 u., za. en
zo. vanaf 14 u. (t/m 31 dec.).
ETTEN-LEUR
V.T.B.-Galerie, Nijverheids-
weg 33 - Jurjen Fontein met
zeefdrukken en Henk Stapper
met sculpturen in hout en brons.
Geop. ma. t/m do. 10-18 u. vrijd.
10-21 u. za. 10-17 u. (t/m 19
jan.).
De Nobelaer - Fotografie van
Cor van Gastel. Geop. vrij. t/m
di. 19.30-22 u. zo. en woe. ook
14-16 u. (t/m 6 jan).
ULVENHOUT
Gemeentehuis - Elisabeth
Leeuwesteyn met naald- en tex
tielkunst en Jac van Steen met
rijtuigmodellen. Geop. ma. t/m
vrij. 9-12 en 14-16 u. (t/m 4
jan.).
films
BREDA
Casino 1 - 14.30,19 en 21.30
u. Ghostbusters, 12 j.
Casino 2 - 15 u
Annie, a.l.
19.30 en 22 u. The woman in red,
a.l.
Casino 3 15,19 en 21.30 u.
Top secret, a.l.
Grand - 14.30 u. Sneeuw
witje, a.l.
20 u. Gremlins, a.l.
Mignon - 14.30 u. Gremlins,
a.l.
20 u. Sneeuwwitje, a.l.
Cinesol 1 14.30 u. The gol
den seal, a.l.
20 u. 1984,12 j.
Cinesol 2 14.30 en 20 u.
Gebroken spiegels, 16 j.
Cinesol 3 - 14 30 u. Grem
lins, a.l.
20 u. Paris, Texas, 16 j.
Luxor 14.30 en 20 u. Ba
chelor party, 16 j.
Kafé Pommeranz, Ginneken
weg 8 - 20.15 u. 'Gelukkig
Nieuwjaar'.
BERGEN OP ZOOM
Roxyl - 14,16.30,19 en
21.30 u. Ghostbusters, a.l.
Roxy 2 - 14 u. Robin Hood,
a.l.
16.30,19 en 21.30 u. The key, 16
j
Cinem'actueel 1 - 14,16.30,
19 en 21.30 u. Purple rain, a.l.
Cinem'actueel 2 - 14,16,19
en 21.15 u. Gremlins, a.l.
Cinem'actueel 3 - 15,17 en
20 u. Gremlins, a.l.
ETTEN-LEUR
De Nobelaer - 20 u.
Police acedemy.
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 - 20 u.
My tutor, 16 j
Centraal 2 - 18.45 en 21 u.
Conan, de vernietiger, 16 j.
ROOSENDAAL
City 1 - 16.15,18.45en 21.15
u Bachelor party, a.l.
City 2 - 16.15,18.45en 21.15
u. Gremlins, a.l.
TILBURG
Ambassade - 14.30 en 20.15
u. Meisjes met beroepsgeheim,
18 j.
Cinecitta - 20 u.
At the circus.
22 u. De illusionist
Harmonie 1 - 13.45,16 en 19
u. Sneeuwwitje, a.l.
21.30 u. Escape from the Bronx,
16 j-
Harmonie 2 - 14,16.15,19
en 21.15 u. Bachelor party, a.l.
Heuvelpoort 1 - 15,19.30 en
22 u. Purple rain, a.l.
Heuvelpoort 2 15 u.
tekenfilms.
19.30 en 22 u. The woman in red
a.l.
Heuvelpoort 3 - 14.30 en 19
u. De gouden zeehond, a.l.
21.30 u. Breathless, 16 j.
Heuvelpoort 4 14.30,19 en
21.30 u. The ghostbusters, a.l,
Heuvelpoort 5 15,19.30 en
22 u. Splash, a.l.
Midi - 14.30,19 en 21.15 u.
Gremlins, a.l.
Filmhuis - 20 u.
Der Amerikanische Freund.
22.15 u. The state of things.
ETTEN-LEUR
De Nobelaer - 14.30 u.
Nieuwjaarsconcert: Tee Wee Big
Band.
jr Jusualda: „Ik houd vat
i met getekende gelaatstrek-
- FOTO'S VAN EIJNDH0V9
de. Zij ontving mij echter i»
■igen beeldhouwersatelier op
iteyn en dat schiep meteen ee»
Het was natuurlijk fijner ge
ils ze bij mij op m'n draaistoel
urg had gezeten, maar het wal
spirerend om met Beatrix ovel
ouwen te praten in haar eige»
ing. Er stonden kopjes va»
ier jonge kinderen en van Man
;ssen en Roland Holst, die zij
;maakt had; werkelijke goea
tten. Jammer, dat ze daarvoo:
:n tijd meer heeft. Het was eet
Ischappelijke ontmoeting. Late
nog op Huis ten Bosch ontvan-
/aar ze me bedankte voor toe
ïg van het fotoboek over mU'
een groot vel in het atelier bo
et Tilburgse klooster, dat voo
kers op aanvraag toegankeü)
museum, staan aantekening^
toekomstige opdrachten. V®
5 een van de gegadigden.
3g minister-president was a
uster Jesualda, „wilde ik hem
etteren. Maar er is nooit ietsv»
nen, omdat hij geen tijd had o'
jeren. Hopelijk komt hij Linnen-
wel, nu hij zo dichtbij in D
i woont. Zijn gelaatstrek
ik boeiend voor een bronz
i. Ik houd trouwens het mees
mensen met getekende gela*
ken. Beatrix heeft nog zo'n g'
erlijk gezicht en dat is erg mo«
te realiseren als je ervan hou
en beetje wild in klei te werk
kinderportretten gaat dat eve 1
Maar mijn opdrachtgevers z»
tevreden over mijn kinderpo
en."