MILOU VAN SPRANG NIEUWELINGE IN HILVERSUM ONTDEK DE VERSCHILLEN MAANDAG DINSDAG MAANDAG DINSDAG ÊËiiMMMMi tSuske en WiskeAmoris van Amoras Lucky Luke: The Daily Star. T30 TELEVISIE IS EMOTIE' Door Charles Lennartz Ze maant zichzelf tot voorzichtigheid, om er niet meteen teveel uit te flappen. Naïviteit noemt ze het zelf. Spontaneïteit lijkt een betere typering. Zevenentwintig is ze, Milou van Sprang. Een paar maan den heeft ze eigenlijk maar nodig gehad, om haar naam te .vestigen in de Hilversumse 1 omroepwereld. Een dik jaar presenteren en interviewen bij :de NCRV ('Pistache'), de RVU ('Telefoonshow') en nu bij de KRO ('Er is meer tussen hemel en aarde' en 'Kruispunt') heb- ;ben duidelijk gemaakt dat ze het vermogen bezit om uit te groeien tot een hele grote. Ze deelt zelf haar leven glo baal in in een Maastrichtse en ,een Utrechtse periode. Maas tricht, waar ze opgroeide, ka tholiek werd opgevoed - „Een blije positieve herinnering. De Ikerk was een aangename van zelfsprekendheid" - zegt ze zelf, en het gymnasium A op het Stedelijk Lyceum doorliep. Utrecht, waar ze nu nog [(woont en waar ze haar voor liefde voor taal kon omzetten in een doctoranda-titel Neder- i .'lands, met als hoofdvak thea- ter wetenschappen en een 'scriptie over vrouw en theater 'Een tijd waarin ze 'enorm met de neus werd gedrukt op alles ■wat er in de maatschappij aan J de hand was'. Taalkundig, maar vooral l'ook sociaal, maatschappelijk lp gerijpt, volgden na haar afstu- deren in april vorig jaar een paar maanden fanatiek solli citeren zonder vooruitzichten op een baan, zonder ook echt te weten wat ze eigenlijk wilde, tot ze uiteindelijk met zeshon derd anderen reageerde op een NCRV-advertentie waarin een presentatrice werd ge vraagd. „Ik dacht, tja, presentatie? i Ik zag mezelf dat eigenlijk he- ïlemaal niet doen. De eerste jj screentest was een gigantische 3 puinhoop. Met een eerste _j oefentekst kon ik niet over- I weg, omdat er zinnen in ston- den die niet klopten. Thuis had Hik geoefend in de spiegel. Dan zit je daar vriendelijk tegen [jezelf te lachen. Maar zo'n 1 stomme camera, dat is een [zwart gat. Milou van Sprang presenteert 'Er is meer tussen hemel en aarde'. -fotokro [Vriendelijk Ze voelde de zenuwen op haar ademhaling slaan. „Een beetje vriendelijk lachje, dat verstijft dan zo. Ik weet niet hoe ik die tekst er nog uitgkre- hen heb. Ik dacht, het is leuk Om een keer mee te maken, maar dat was het dan." Een gesprekje bracht haar toch nog in de tweede ronde. Met een uit balorigheid op gezette hoed stapte ze bij de NCRV binnen met de gedachte van „ze zien maar wat ze doen. Het praten met mensen bij de ïweede screentest ging me goed af, maar zo gauw ik zo'n £kst moest doen, voelde ik langzaam weer het ijs naar mijn tenen zakken. Ik dacht nee, dat is het toch echt niet." De NCRV dacht er kenne lijk anders over en binnen de kortste keren was ze in totaal acht maal mede-presentatrice van 'Pistache' een licht infor matief programma met inter views, consumentenzaken en projecten voor mensen zonder betaald werk. Het was oktober vorig jaar, toen ze voor het eerst met "een ervaring van nul-komma-nul" voor een ca mera werd neergezet: „Dan moet je wel slikken hoor." Tenen Ze relativeert haar zelfver trouwen. „Het zal we een be langrijk woord zijn bij de om roep, maar je moet het soms uit je tenen halen. Vooral bij een interview waar je echt met mensen te maken hebt..Je kunt gelukkig nie mand programmeren, dus je moet maar vertrouwen op wat je op dat moment nog te ver tellen hebt." Het woord 'improvisatie' duikt op. Zij koppelt het met een aan de live-uitzendingen, zoals de 'Telefoonshow' die ze afgelopen zomer deed voor de educatieve omroep RVU„Dat was helemaal een leerschool, want toen werd ik in een live programma voor de leeuwen gegooid, met studiogasten en mensen die opbelden. Ik zat daar en zag de klok gaan, die secondenwijzer, half vier. en dan dacht ik, wat heb ik voor een vak... verschrikke lijk... Ik moest altijd uit de startblokken komen. Als ik dan weer een keer bezig was vond ik het weer het leukste beroep ter wereld." Bij de NCRV had ze zich al wel eens afgevraagd hoe het zou zij n om bij de KRO te wer ken. Afgelopen september wérd het de KRO. In Hilver sum was ze toen al geen onbe kende meer. Ze kreeg aanbie dingen van de KRO, van de NCRV voor het nieuwe mid dagprogramma 'Wissels' en van de Avro voor 'Televizier Magazine'. „Voor 'Wissels' zou ik iedere week op de buis moeten. Ik dacht, dat rent maar door en rent maar door. Dan werd ik echt zo'n NCRV-hoofd. Ik ging ervan uit dat het programma zoiets zou worden als 'Pista che', korte items, licht infor matief. Maar ik wilde eens wat langere, meer diepgra- vender dingen doen. Ik wilde juist wat meer van het presen teren af. Dat kon de NCRV niet garanderen. Het was best een moeilijke keuze, omdat de NCRV mij de kans gegeven had om te beginnen." Een er- kentelij kheidsgevoel. Het duurde niet lang of de AVRO stond bij haar op de stoep met het aanbod om de presentatie te doen van Tele vizier Magazine. „Ik had toen al gekozen voor de KRO en heb daar nu ook helemaal geen spijt van." Ze koos daar mee ook bewust voor een tv- rol op de achtergrond in plaats van een wekelijkse verschij ning op het scherm. „Als je bekend wil worden dan moetje voor een wekelijks programma kiezen en niet voor wat ik nu doe. Weet je, ik ben zo als de dood dat je ge zicht al versleten is voordat je wat gedaan hebt. Niet dat dit nou persé moet gebeuren. Het klinkt ook niet zo charmant. Als ik bekend word, ooit, dan wil ik bekend worden, omdat ik goeie dingen doe, maar niet, omdat ik vaak op televisie kom. Knotsbekend zijn is mis schien wel aardig als je goed bent, maar als je nog moet le ren kun je het beter rustigjes aandoen. Als het er ooit van komt, dan maar langs de lij nen der geleidelijkheid." Het gesprek met Cees Brinkhuizen, eindredacteur en mede-presentator over de pro gramma's 'Er is meer tussen hemel en aarde' en 'Kruispunt' sprak haar erg aan. „Omdat ik inhoudelijk met iets bezig wil de zijn, in een redactie gaan meedenken over een program ma en niet zo nodig elke week met mijn hoofd op de buis hoefde. Wel een keer per maand presenteren, zo dat je een privéleven overhoudt en nog vrij over straat kunt blij ven lopen. Ik wilde bovendien zelf ook wel eens uitvogelen wat ik nog had met mijn ka tholieke verleden en mijn toch meer feministische vervolg daarop in Utrecht. Ik wilde zien wat te combineren viel met die twee zaken met de vraag: is het verenigbaar of ben ik een gespleten type. Het was een mooie gelegenheid om een soort zelfkennis op te doen, kijken wat je er zelf nog mee kunt doen." Volop is ze nu aan de slag voor 'Er is meer tussen hemel en aarde' een maandelijks programma onder regie van Berend Boudewijn, waarin diepmenselijke onderwerpen de aandacht krijgen en het ge loof duidelijk als inspiratie bron aanwezig is. Verder werkt ze mee aan de samen stelling van een programma begeleidend bulletin en aan de nieuwsrubriek op het gebied van geloof en godsdienst, 'Kruispunt'. De eerste reporta ge voor dit programma heeft ze er inmiddels ook op zitten. Gevoelig Met de gesprekken in 'Er is meerover het omgaan met de dood, het afscheid nemen van een stervende en overle dene, over de begeleiding van kankerpatiënten liet Milou van Sprang en haar gasten een gevoelige indruk achter. In terviews om een brok in de keel aan over te houden, maar ook om inspiratie uit te putten. „Als mensen praten over de dood, dan ga je zelf over heel veel nadenken. Het confron teert je altijd met jezelf. Zoiets is best moeilijk. Voor zo'n pro gramma slaap ik wel eens twee nachten niet. Dan denk ik 'allemensen, hoe breng ik het tot een goed einde, en hoe kan ik mensen daar naar vra gen'. Ieder woord wat je ge bruikt kan een verkeerd woord zijn. Bij de eerste uit zending dacht ik helemaal, daar kun je niet naar vragen, dat is veel te delicaat, terwijl ik nu denk dat de mensen juist krachtiger worden als je een hardere vraag stelt en ze hun verhaal kunnen vertellen. Daar kun je ze veel recht mee doen." „Je moet natuurlijk streven naar een goed programma, maar wat best wel een druk op je legt en wat ik altijd zo hoop, zeker bij 'Er is meer tussen he mel en aarde', is dat je de gas ten in hun waarde laat. Dat ze zelf kunnen vertellen wat zij willen. Jij nodigt ze uit, je krijgt iets van hen, dan kun jij je programma maken. Dat is de aard van ons programma. Bij actualiteiten ligt dat na tuurlijk heel anders." Ze vindt niet dat het pro gramma er door het ontbreken van discussies minder span nend om wordt: „Wij laten mensen aan het woord, waar van wij denken dat het goed is om eens een keer naar te luis teren, omdat ze iets te vertel len hebben, wat heel inspire rend kan zijn. Ik denk dat iemand die een verhaal vertelt over hoe ze omgaat met haar ziekte, iemand die kanker heeft, minstens even bloed- spannend is als twee types, die met elkaar in discussie gaan. Je bent erg gewend aan woord, tegenwoord, hoor, we derhoor door andere program ma's. Maar als je in ons pro gramma ziet hoe iemand pro beert iets onder woorden te brengen dan vind ik dat span nend. Het is tegelijk ook aan doenlijk, maar we waken er voor dat het aandoenlijk wordt in de zin van vals senti ment. Het moet wel écht zijn wat iemand te vertellen heeft. Natuurlijk kan iemand, als hij komt vertellen over de dood van zijn partner in snik ken uitbarsten, maar dat is niet waarom je hem of haar vraagt te komen. Je vraagt iemand omdat hij een verhaal te vertellen heeft, een gedre venheid om over het afscheid nemen van zijn partner te praten. Het gaat er niet om een gevoelige snaar te raken. Je wilt laten zien hoe mensen met bijvoorbeeld kanker omgaan, niet het verdriet, hoewel best mag blijken dat hij of zij in de put zit. Je weet dat je gast on geneeslijk ziek is, maar wat doet ze ermee? Wat is de kracht in haar verhaal?" TERNEUZEN Luxor 14 u. Ghostbusters, a.l. 14 u. Lucky Luke en de ballade van de Daltons. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. The never-ending story. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Robin Hood. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les ripoux. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Les trottoirs de Bangkok. Rubens 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama- deus. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u Gremlins. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Supergirl. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Joyeuses paques. Quellin III - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Greystoke, de le gende van Tarzan. Astra - 12,14,16,18 en 20 u. De babysmurf. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Police academy. Capitole 12,14,16,18, 20 en 22 u. Double trouble. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Caligula's slaves. Ambassades - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30U. Once upon a time in America, deel 2. Ambassades-Club I - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Purple rain. Ambassades-Club 11-11.45, 14,16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America, deel 1 Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30U. Splash. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u Roman cing the stone. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Cannonball deel 2. Brabo - 12,14.20,16.45 en 19.10 u. 1984. Tijl - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Maria's lovers. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Top secret. KLOOSTERZANDE Café de Reizende Man - 14.30 u. vleesprijskaarting. exposities HULST Galerie van Geyt, Steenstr. 20 - Expositie getiteld:'Feest der Kleine Formaatjes'. Geop. werkd. 9-12 en 14-18 u., di. gesl. zo. 14-17 u. (tot 15 jan.). GENT Museum voor Schone Kun sten - Pentekeningen van Frans Masereel. Geop. dag. 9- 12.30 en 13.30-17.30 u. zo. 13.30-17.30 u. ma. gesl. (tot 13 jan.). ST. NIKLAAS Internationaal Exlibriscen- trum - Keramiek en grafiek van Max Kislinger (Oosterrijker 1895- 1983). Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 7 jan). films GOES Grand Theater - 14 u. De gouden zeehond, a.l. 19 en 21.30 u. Gremlins, a.l. HULST De Koning van Engeland 16.15,19 en 21.30 u. Gremlins, a.l. 19 uConan de vernietiger, 16 j 16,17 en 18 u. Sneeuwwitje en de 7 dwergen, a.l. 19.30 u. Once upon a time in America, 16 j. 21.30 u. Onze eerste wip, 16 j. 21.30 u. Tiroler sex express, 16 j. 16.15 en 20 u. Stoute school meisjes, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater 14 en 20 u. Top secret, a.l. TERNEUZEN Luxor 13.45,16,19 en 21.15 u. Ghost busters, a.l. 16,19 en 21.15 u. Conan de ver nietiger, 16 j. 13.45 u. Lucky Luke en de balla de van de Daltons, a.l. VLISSINGEN Alhambral - 14 u. Sjors en Sjimmie en de gorilla, a.l. 19 en 21.30 u. Ghostbusters, a.l. A!hambra2 - 14 u. Ghostbusters, a.l. 19 u. My tutor. 21.30 u. Firestarter. ANTWERPEN Zie maandag. films BREDA Casino 1 - 14.30 u. Ghostbusters, 12 j. Casino 2 - 15 u. Annie, a.l. Casino 3 - 15 u. Top secret, a.l. Grand - 14.30 u. Sneeuwwitje, a.l. Mignon - 14.30 u. Gremlins, a.l. Cinesol 1 - 14.30 u. The gol den seal, a.l. Cinesol 3 - 14.30 u. Gremlins, a.l. Luxor 14.30 u. Bachelor party, 16 j. TILBURG Ambassade - 14.30 u. Meis jes met beroepsgeheim, 18 j. Harmonie 1 13.45 en 16 u. Sneeuwwitje, a.l. Harmonie 2 - 14 en 16.15 u. Bachelor party, a.l. Heuvelpoort 1 - 15 u. Purple rain, a.l. Heuvelpoort 2 - 15 u. tekenfilms. Heuvelpoort 3 14.30 en 19 u. De gouden zeehond, a.l. Heuvelpoort 4 - 14.30 u. Ghostbusters, a.l. Heuvelpoort 5 - 15 u. Splash, a.l. Midi - 14.30 en 19 u. Gremlins, a.l. Filmhuis - 14.30 u. Stad en Harmonie van een ge meenschap. 19 u. lm Lauf der Zeit. BREDA Rijksmuseum voor Volken kunde, Kasteelplein 13 - Expo sitie getiteld 'Het hangt aan de muur en het vliegt'. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u. zon- en feestd. 13-17 u. (t/m 31 dec.). Koliektiet kafé Pommeranz, Ginnekenweg 8 - Pentekenin gen van Piet Kooyman. Geop. ma. t/m vrij. vanaf 17 u., za. en zo. vanaf 14 u. (t/m 31 dec.). ETTEN-LEUR V.T.B.-Galerie, Nijverheids- weg 33 - Jurjen Fontein met zeefdrukken en Henk Stapper met sculpturen in hout en brons. Geop. ma. t/m do. 10-18 u. vrijd. 10-21 u. za. 10-17 u. (t/m 19 jan.). De Nobelaer - Fotografie van Cor van Gastel. Geop. vrij. t/m di. 19.30-22 u. zo. en woe. ook 14-16 u. (t/m 6 jan). ULVENHOUT Gemeentehuis - Elisabeth Leeuwesteyn met naald- en tex tielkunst en Jac van Steen met rijtuigmodellen. Geop. ma. t/m vrij. 9-12 en 14-16 u. (t/m 4 jan.). films BREDA Casino 1 - 14.30,19 en 21.30 u. Ghostbusters, 12 j. Casino 2 - 15 u Annie, a.l. 19.30 en 22 u. The woman in red, a.l. Casino 3 15,19 en 21.30 u. Top secret, a.l. Grand - 14.30 u. Sneeuw witje, a.l. 20 u. Gremlins, a.l. Mignon - 14.30 u. Gremlins, a.l. 20 u. Sneeuwwitje, a.l. Cinesol 1 14.30 u. The gol den seal, a.l. 20 u. 1984,12 j. Cinesol 2 14.30 en 20 u. Gebroken spiegels, 16 j. Cinesol 3 - 14 30 u. Grem lins, a.l. 20 u. Paris, Texas, 16 j. Luxor 14.30 en 20 u. Ba chelor party, 16 j. Kafé Pommeranz, Ginneken weg 8 - 20.15 u. 'Gelukkig Nieuwjaar'. BERGEN OP ZOOM Roxyl - 14,16.30,19 en 21.30 u. Ghostbusters, a.l. Roxy 2 - 14 u. Robin Hood, a.l. 16.30,19 en 21.30 u. The key, 16 j Cinem'actueel 1 - 14,16.30, 19 en 21.30 u. Purple rain, a.l. Cinem'actueel 2 - 14,16,19 en 21.15 u. Gremlins, a.l. Cinem'actueel 3 - 15,17 en 20 u. Gremlins, a.l. ETTEN-LEUR De Nobelaer - 20 u. Police acedemy. GEERTRUIDENBERG Centraal 1 - 20 u. My tutor, 16 j Centraal 2 - 18.45 en 21 u. Conan, de vernietiger, 16 j. ROOSENDAAL City 1 - 16.15,18.45en 21.15 u Bachelor party, a.l. City 2 - 16.15,18.45en 21.15 u. Gremlins, a.l. TILBURG Ambassade - 14.30 en 20.15 u. Meisjes met beroepsgeheim, 18 j. Cinecitta - 20 u. At the circus. 22 u. De illusionist Harmonie 1 - 13.45,16 en 19 u. Sneeuwwitje, a.l. 21.30 u. Escape from the Bronx, 16 j- Harmonie 2 - 14,16.15,19 en 21.15 u. Bachelor party, a.l. Heuvelpoort 1 - 15,19.30 en 22 u. Purple rain, a.l. Heuvelpoort 2 15 u. tekenfilms. 19.30 en 22 u. The woman in red a.l. Heuvelpoort 3 - 14.30 en 19 u. De gouden zeehond, a.l. 21.30 u. Breathless, 16 j. Heuvelpoort 4 14.30,19 en 21.30 u. The ghostbusters, a.l, Heuvelpoort 5 15,19.30 en 22 u. Splash, a.l. Midi - 14.30,19 en 21.15 u. Gremlins, a.l. Filmhuis - 20 u. Der Amerikanische Freund. 22.15 u. The state of things. ETTEN-LEUR De Nobelaer - 14.30 u. Nieuwjaarsconcert: Tee Wee Big Band. jr Jusualda: „Ik houd vat i met getekende gelaatstrek- - FOTO'S VAN EIJNDH0V9 de. Zij ontving mij echter i» ■igen beeldhouwersatelier op iteyn en dat schiep meteen ee» Het was natuurlijk fijner ge ils ze bij mij op m'n draaistoel urg had gezeten, maar het wal spirerend om met Beatrix ovel ouwen te praten in haar eige» ing. Er stonden kopjes va» ier jonge kinderen en van Man ;ssen en Roland Holst, die zij ;maakt had; werkelijke goea tten. Jammer, dat ze daarvoo: :n tijd meer heeft. Het was eet Ischappelijke ontmoeting. Late nog op Huis ten Bosch ontvan- /aar ze me bedankte voor toe ïg van het fotoboek over mU' een groot vel in het atelier bo et Tilburgse klooster, dat voo kers op aanvraag toegankeü) museum, staan aantekening^ toekomstige opdrachten. V® 5 een van de gegadigden. 3g minister-president was a uster Jesualda, „wilde ik hem etteren. Maar er is nooit ietsv» nen, omdat hij geen tijd had o' jeren. Hopelijk komt hij Linnen- wel, nu hij zo dichtbij in D i woont. Zijn gelaatstrek ik boeiend voor een bronz i. Ik houd trouwens het mees mensen met getekende gela* ken. Beatrix heeft nog zo'n g' erlijk gezicht en dat is erg mo« te realiseren als je ervan hou en beetje wild in klei te werk kinderportretten gaat dat eve 1 Maar mijn opdrachtgevers z» tevreden over mijn kinderpo en."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17