Over Joe, Patti en Jo ISJi Whisky aan de naald bij muziek van Tom Waits fèêrSsr-'Z' IEVZEN Een mengeling van symfonisch en heavy metal Leenhouts' Algemene Bouw onderneming Brugge P.V.B.A. iRKT ORLICHTING W6 2. 6. 8. 10. 12. 16. DE STEM kfsssMv, r.WnVX® «SSSSSSfi» KssSssssjw WwSwMffl MEER inzendingen dan vorig jaar en over de 225 elpeetitels kreeg Popspraak de afgelopen weken te verwerken waar het de elpee top tien over 1984 betrof. Er is nog even een poging ondernomen om ook een Top Tien Aller Tijden samen te stellen, maar er waren welgeteld drie elpees, die door meer dan een en hooguit drie inzenders genoemd werden. Voor het overige was de 'aller tijden'-keuze zo gevarieerd, dat er geen peil op te trekken viel. Opvallend was wel, dat maar weinig mensen Beatles of Stones noemden. De beste inzendingen staan elders op deze pagina afgedrukt. De inzenders krijgen zo snel mogelijk een platenbon van 25 gulden thuisgestuurd. Wat de elpeelijst over 1984 betreft is de Stem lijst een redelijke afspiegeling van wat er dit jaar aan acts in de picture is geweest. U2 doet het jaar in jaar uit goed. Het enthousiasme van Bono c.s. werkt blijkbaar uiterst aanstekelijk. Won 'War' vorig jaar net van 'true' van Spandau Ballet, 'The unforgettable fire' ligt straatlengten voor op de rest. Opvallend ls de aanwezigheid van veel gekleurde acts in de bovenste regionen. De elpee van Lionel Richie kwam weliswaar al eind vorig jaar uit, maar veel mensen gingen de plaat pas kopen toen de singles ervan in de hitparade belandden. En toen zaten we alweer een eindje in in 1984. Prince is een goede tweede, zeker als je let op zijn voorafgaande elpeeproduktie. Zijn werk vertoont een stijgende lijn. Tina Turner heeft een sterke come back gemaakt en staat op een peil, dat ze nog nooit gehaald heeft. Opmerkelijk is ook, dat bij de eerste vijftien elpees er bijna geen zijn, die het het afgelopen jaar zonder hitnoteringen moesten doen. Alleen Dire Straits miste het single-succes, maar 'Alchemy' is natuurlijk wel een greatest hits-elpee, ook al is-ie dan live. Nieuwe namen komen we in de elpeelijst nauwelijks tegen. Lloyd Cole is nieuw met zijn op Lou Reed geënte muziek, Everything But the Girl dankt zijn notering aan het hitje en The Gun Club is ook niet echt nieuw. De groep van Jeffrey Lee Pierce is bij insiders al langer bekend en 'The Las Vegas Story' is een elpee waar je niet omheen kunt. Daarmee houdt de nieuwigheid in de lijst op. De hardrock nestelt zich via Dio en Iron Maiden in de onderste regionen en als de hardrock-fans wat eensluidender in hun .-.■.v. 8000 BRUGGE Tel: 09/3250321911 DE STE.iy!^, \Jo Lemaire: afstandelijk en koel Toen ik ervoor ging zitten, bleek het reizend moeilijk om slechts drie elpees te noemen, die ik als allerbeste beschouw. Op het moment dat ik er drie had en enorm tevreden was dat het gelukt was, kon ik weer opnieuw beginnen, want toen schoot me nog een plaat te binnen die ik dan wel over het hoofd had gezien, maar die toch niet ontbreken mocht Ten einde raad zette ik het idee om mijn lijstje op te sturen uit mijn hoofd, maar de vraag 'wat vind jij de beste pop-elpees?' liet me niet los. Daarom probeer ik het nog een keer. Nu vastbesloten om tot een definitieve keuze te komen. Ik heb de volgende eisen aan mijn keuze gesteld om het makkelijker te maken: 1. Ik moet de elpee langer dan zes maanden in mijn bezit hebben. (De eerste tijd dat je een elpee in huis hebt, draai je I hem altijd veel. Zeker als je financiën van dien aard zijn, dat je niet zomaar lukraak [kunt kopen. Hieruit volgt, dat je dus alleen platen koopt, die je echt graag wilt hebben en die je al de moeite waard vindt, Ben je echter na zes maanden nog verslaafd dan is I Ihet een blijvertje.) j j 2. De drie elpees moesten uit de drie gebieden komen, die mij tot nu toe het I meest hebben geïnteresseerd, namelijk I iGroot-Brittannië, de Verenigde Staten en I Ide Benelux. (Dit geïnteresseerd wat betreft I Ide de muziek die er vandaan komt.) [3. Voorwaarde drie werd al door [Popspraak gesuggereerd: als je alle elpees [op drie na de deur uit moest doen, welke "drie zou je dan houden? Dit was de moeilijkste voorwaarde. dijn eerste keus is 'Body and soul' van Joe lackson. Dat is een plaat die af is. De elpee is een eenheid, een geheel. Dit komt door de verschillende stemmingen op de plaat. Ik snap dat dat misschien een beetje raar klinkt, dus zal ik het proberen uit te leggen. De artiest (of groep) heeft een bepaalde stijl, is in negen van de tien gevallen herkenbaar natuurlijk, maar (nu moet ik Sjc" een cliché gebruiken) leven bestaat l|e| u't ®én gevoel. Een goede elpee ook Wet. Een elpee mag wel een thema hebben FOTO VERTIGO dat terugkeert, zolang het maar niet telkens op dezelfde manier benaderd wordt. Joe Jackson doet dat uitstekend. Zijn teksten gaan veel verder dan de ik-hou-van-jou, ik- blijf-je-trouw-onzin. Ook al zou je dat op het eerste gehoor niet zeggen. Hoe vaker je er naar luistert, des te duidelijker dat wordt. Het is niet zo dat er gezongen wordt en dat je ook nog wat instrumenten hoort, of een hoop instrumentaal werk met af en toe wat zang. Nee, het briljante aan deze plaat is dat ie instrumenten en stem op 'Body and soul' nieHos van elkaar kunt zien. Het is één geheel. De keuze van de instrumenten vind ik prima. Weer eens wat anders dan guitars, drums en bass. Al worden die wel gebruikt, ze overheersen niet zoals dat bij de meeste popelpees wel het geval is. Mijn tweede keus, 'Easter' van Patti Smith, is een elpee die uiteenlopende emoties oproept. Daarom is dit mijn nummer twee. Triomf, angst, verwarring, berusting liefde en wanhoop, het zit er allemaal in. Het is een vrij rauwe plaat. Voor mij klinken sommige nummers als hard-rock (al zullen de echte fans van die muziek nu in een deuk liggen van het lachen), maar ik heb nergens het idee dat het zomaar wat takkeherrie is. Het hoort bij Path's teksten en stem. Haar teksten zijn voor mij gedichten, haar zang is meeslepend. Of ze nu schreeuwt, fluistert, voordraagt of zelfs bidt, het doet je iets. Het gebeurt niet vaak dat een plaat je zo meesleept zoals 'Easter' dat elke keer weer doet. Mijn derde plaat, 'Pigmy world' van Jo Lemaire Flouze, is een uitstekende tegenvoeter van Patti Smith. Uitzinnigheid (op wat voor manier dan ook) zul je op 'Pigmy world' niet vinden. Toch is het geen emotieloze elpee. Er staan langzame en rustige nummers op, maar ook snellere die je erg vrolijk maken. Jo blijft afstandelijk en koel, toch weet ze je met die snellere nummers blij te maken. Dat vind ik knap. Ze gebruikt melodieën die makkelijk in het gehoor liggen, haar stem is prachtig, haar teksten schitterend. Jo is mijn vertegenwoordigster van de Benelux. Karen Kroonstuiver Breda PtNPIAAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST keuze waren geweest, dan had het er allemaal nog beter voor ze uitgezien. Nu werden er tegen de vijftig hardrock-elpees genoemd, die echter telkens maar een paar punten kregen. De teruggekeerde Tina Turner en eigenlijk ook de Everley Brothers even niet meegerekend, treffen we in deze top dertig maar drie oudjes aan, die zich hebben weten te handhaven. Springsteen doet het niet meer dan redelijk met een in de States veel hoger gewaardeerde plaat. Ook David Bowie doet nog mee, maar niet meer op het eerste plan en Frank Zappa heeft dit keer de lijst net gehaald, waar hij andere jaren juist buiten de boot viel. Afgezien van UB 40 kwam op de binnengekomen lijstje geen enkele reggae- titei voor. Voor Afrikaanse muziek was er U2:afgetekende winnaar V een inzender, die zich met een overigens smaakvolle top tien duidelijk onderscheidde van de rest. Popspraak hoopt voor 1985 dat iedereen maar snel Sky Channel en Music Box op de televisie krijgt. Dagelijks tot vervelens toe urenlang naar popvideo's kijken is namelijk een uitstekende remedie tegen overschatting van groepen op grond van knap gemaakte filmpjes. Muziek blijft op zijn mooist als je je fantastie erbij de vrije loopt kunt laten. Gaat iemand anders die fantasie met beeldjes invullen, dan wordt die muziek nog voorspelbaarder dan hij in veel gevallen al is. Echt mooie popmuziek is niet te filmen! jrnrngmk 1 3. 4. 5. 7. 11. 13. 14. 15. 17. 18. 19. 21, 24. Prlce^ethent3Tble{ire Jod1 -IPiamo"d/ife,0n Purp,e rain |alk Talk-ifs mPy^urc dome Bronski B?atSSnPe*,e "3the n WhamrMS;A,ch^V n"a"i -Make it biq jPePeche Mode - qT, Bruce Springsteen Rn 9reat reward Gun C/ub - Las u trees hing But faGU*Ed' sp>«!S°<te-EBM nflicting Emotions Punten I punten'j °5 punten 1 4® punten II Punten 08 punten 67 Punten 61 punten 61 punten 60 punten «6 punten 54 punten 52 punten 49 pu„te„ 48 punten *5 punten 44 punten 40 punten Punten Punten 57 punten 57 punten 57 punten 55 punten 55 punten 52 punten 51 punten 51 punten 50 punten 2" punten Bubbling under: Roger Waters Pros and cons of hitch hiking, John Cale Caribean sunset, Howard Jones Human's lib, Aztec Camera Knife, Culture Club - Waking up with the house on fire. Frits Often uit Breda vervatte zijn drie dierbaarste elpees in een kort verhaal, dat als titel De Onverbiddelijkheid meekreeg: „Het kwam toch nog onverwacht. Natuurlijk had ik het al aan zien komen. De schulden waren enorm opgelopen het afgelopen jaar. Het viel ook niet mee om van een minimum-uitkering rond te komen. Eerst viel het nog wel mee, maar al snel waren de schulden boven mijn hoofd gegroeid. De sociale dienst had nog een regeling met me getroffen om het verschuldigde bedrag in termijnen terug te betalen maar ook dat had niet geholpen. Daarna kwamen de aanmaningen. In het begin waren die nog vriendelijk opgesteld, maar al gauw waren het meer dreigementen dan aardig bedoelde aansporingen tot betalen. Maar wat kon ik doen? Geld had ik niet, dus restte er me niets anders dan de aanmaningen in de prullenbak te doen verdwijnen. De laatste aanmaning die ik had gekregen vermeldde een uiterste datum. Was er dan niet betaald, dan zou er een deurwaarder aan de deur komen om beslag te laten leggen op mijn huisraad. Ook die brief had ik verscheurd, want zoiets kon toch niet mogelijk zijn?! Maar toen ik de deur open deed bleek het dus toch te kunnen. Op de stoep stonden drie beambten in rijksdienst. Twee ervan waren in uniform, terwijl de derde in sober grijs gekleed ging. 'Een passende kleur' schoot het door mijn hoofd toen hij zich voorstelde als deurwaarder. Dus toch! Even probeerde ik de deur nog dicht te gooien, maar een van de uniformen had zijn voet er al tussen gezet. Die deed dit werk zeker vaker! Voordat ik er erg in had stonden ze al boven en waren de uniformen bezig met het inpakken van mijn spullen. Ik kon me niet meer beheersen. Mijn rechtervuist haalde uiten een van de uniformen ging geruisloos tegen de vlakte. MaaujaoademGm sterked™ ik, zodat ik even later geboekt tegen de muur aan zat. Voor de ze.kèrheld had hij bok nog even een lap voor mijn mond gedaan om me het schreeuwen te beletten. Daarna kon Ik alleen nog toekijken hoe alles Ingepakt werd In 'grote kartonnen dozen. De grote dingen zoals de meubelen waren daarvoor al naar beneden gebracht. Nu zag ik hoe mijn boeken en mijn installatie ingepakt werden. Niets ontsnapte eraan die grijpgrage handen. Tenslotte waren alleen thjjn elpees nog over, 'Nog even de elpees Ruud, dan zijn we er vanaf', zei een van de uniformen. 'Okee Ed, kunnen we eindelijk koffie gaan drinken', antwoordde de ander. 'Wat een toeval', dacht ik, 'het zijn ook altijd dezelfde namen die anderen willen laten inleveren'. 'Drie elpees kunt u laten staan heren', sprak de man in het grijs, 'We hoeven niet alles van hem af te nemen 'Tenminste nog iemand met een beetje gevoel', dacht ik bij mezelf. 'Maar welke elpees moeten we laten staan?' vroeg degene die Ed heette. 'Ja dat weet ik ook niet hoor', sprak de man in het grijs, 'het zijn er ook zo veel'. 'Ik heb wel een idee Joopkwam het andere uniform tussenbeide. 'De elpees staan toch óp volgorde, dus laten we ze allemaal na elkaar aan hem zien. Hij hoeft dan maar te knikken als hij een elpee wil behouden'. Veel tijd am erover na te denken had Ik niet. 2e waren al begonnen. Nog net kon Ik 'jaknikken bij Karen Alexanders 'Isn 't li always love'. 'Gelukkig'dacht Ik, 'die heb ik tenminste gered'. Maar ik was zo blij, dat ik even niet goed oplette, want ze waren al bij de C aangeland. 'Maar dan heb Ik alle Beatles-elpees gemist' schoot het door mijn hoofd. Het zweet brak me uit. Nog zo'n blunder zou ik MËmUst.niet over/even. 1 opletten. De elpees gingen in hoog tempo aan me voorbij. Ik was er nog niet uit wat mijn volgende keus zou moeten zijn toen Pink Floyd aan de beurt was. Bijna onmerkbaar knikte Ik bij 'The dark side of the moon'. Het was slechts een keus besefte ik. Het had net zo goed 'Wishyou were here' of 'Atom heart mother' kunnen zijn. Veel kon het me niet schelen. Als er maar iets van Pink Floyd bijzat. Het probleem werd nu pas echt groot, want wat moest de laatste elpee worden? Ineens wist ik het. Gelaten wachtte ik af tot de V aan de beurt was. Bij 'Earthvan Vangelis knikte ik voor de laatste keer. De spanning was gebroken. Ik had mijn keus bepaald. Ik merkte nauwelijks dat de uniformen mij losmaakten en samen met de deurwaarder mijn huis verheten. Zeer alleen lagen de drie elpees voor me op de grond. Nog eenmaal bekeek ik ze. Daarna brak ik ze doormidden. Ik opende het raam en gooide de stukken naar beneden. Daarna sprong ik zelf!" Frits Otten De drie beste elpees uit de popgeschiedenis zijn voor mij 'Overnite sensation' van Frank Zappa, 'Spectrum' van Billy Cobham en 'Swordfishtrombones' van Tom Waits. Niemand anders dan Frank Zappa verdient het om op de eerste plaats te staan. Alleen al omdat zo'n beetje al zijn elpees in aanmerking komen voor de titel 'beste elpee' ooit gemaakt. En dat terwijl hij platen maakt tussen de soep en de patatten door; 34 ondertussen en dan zal ik van de vrachtwagen vol elpees, die niet officieel zijn uitgebracht, nog maar zwijgen. Voor mij schiet 'Overnite sensation' er toch in het bijzonder uit door de (als vanouds) kritische en ironische teksten, het scheurende gitaarwerk en klassiekers als 'Zomby woof en 'Dinah moe humm'. Kortom: geniaal! Spectrum' van Billy Cobham is een sterk uitgebalanceerde plaat, die swingt van kop tot staart. Helaas ook een plaat, die volgens mij sterk is ondergewaardeerd. Ten onrechte, want Cobham, Tommy Bolin en Jan Hammer laten horen waartoe ze techisch en compositorisch in staat zijn. Ze overdrijven echter niet en dat is jammer genoeg bij Billy Cobham wel eens anders geweest. Op 'Spectrum' echter zit Cobham dan weer te drummen alsof hij de trein moet halen, dan weer alsof hij 'm net gemist heeft. Tommy Bolin laat even horen hoe je als slaggitarist de boxen kan laten dansen en Jan Hammer speelt toetsen alsof hij vingers te veel heeft. Kortom: een jazzy elpee met niet te ontberen roek-invloeden en prachtige blazers! 'Swordfishtrombones' van Tom Waits is een plaat zowel voor de zaterdagavond als voor de zaterdagochtend. Thuis doe ik altijd wat whisky aan de naald, zodat de stem van Waits nog beter uit de verf komt. Een stem waarin melancholie, agressie en stophoest strijden om voorrang. Een zeer gevarieerde plaat met jazz, rock en zelfs klassieke invloeden. Voor de echte liefhebber niet te missen. Jelle Vanhijfte Terneuzen Ruud (16) en Fred Janssen (22) uit Breda hebben samen een inzending samengesteld. Ruud zorgde voor de elpee top tien over 1984. Broer Fred beschreef zijn drie beste elpees. Dat zijn 'The myths and legends of king Arthur and the Knights of the Round Table' van Rick Wakeman, 'ExitStage left' van Rush en 'Quark, strangeness Charm' van Hawkwind. De platenbon mogen ze broederlijk delen. „Er wordt wel eens beweerd dat popmuziek tot kunst gerekend kan worden. Hier wordt dan maar smalend om gelachen. De mensen die dat doen kan ik met behulp van 'The myths and legends of king Arthur and the Knights of the Round Table' van ex- Yes-lid Rick Wakeman hun mening doen veranderen. Rick beheerst de kunst om samen met een popband, een orkest en een compleet koor een fantastisch, afwisselend en boeiend produkt te maken. De overgangen van de ene stijl naar de andere zijn vaak vrij onverwacht en dat zorgt ervoor dat je constant vanuit de juiste intentie naar de plaat blijft luisteren. Op een gegeven moment onderga je als het ware het romantische gevoel van liefde, dat Arthur koesterde voor Guinevere. De muziek en zang van het koor versterken dat gevoel uitstekend. Er zitten in de songs vaak duidelijk waarneembare spanningsbogen, die naar een climax toewerken. In 'Sir Lancelot and the Black Knight' maak je de sensatie van het gevecht bijna bewust mee. En bij de eerste keer luisteren (toen ik het verhaaltje zelfs niet eens kende) vroeg ik me mezelf constant af: wie zou dat gevecht nu winnen? Van RUSH zou gezegd kunnen worden dat het KRACHT GEWELD, gecombineerd met BEHEERSING is. De live dubbelaar 'ExitStage left' is een absolute 'must' voor iedereen, die houdt van goed gestructureerde en niet simpele symfonische rock. Rush wordt terecht niet meer tot de echte hardrock gerekend en dat vind ik maar goed ook. Op goede hardrock kun je lekker flippen en headbangen. Meer lichamelijke betrokkenheid. Rush is echte luistermuziek. De tekst is zeer beslist NIET ondergeschikt aan de muziek. Er heerst sfeer op deze plaat, je voelt een grote, zij het rustige betrokkenheid van het publiek. Het publiek staat elkaar op de voorste rij niet te verdringen. Ieder zit rustig op een stoei en geniet intens, op de wat pittigere nummers een beetje meestampend. Het gebruik van synthesizers vind ik op deze elpee effectief, want Rush-muziek zou geen Rush-muziek zijn als er geen opbouw van spanning waarneembaar zou zijn. De synthesizer leent zich daar uitstekend voor. Öp sommige nummers wordt de melodie geheel door de synthesizer bepaald. Neil Peart is een klassieke drummer. Deze elpee is het bewijs. Hij drumt afwisselend en boeiend. Tijdens 'Red barchetta' vraag ik me wel eens af hoeveel armen die kerel heeft. 'La villa strangiato' is de topper van de elpee. Het is mijn persoonlijke muzikaal klaarkomen. Er zitten negen! thema's verweven in dit nummer. Rush-muziek heeft een uiterst levendige kern met vee! diepgang ook, getuige de teksten, die behoorlijk goed doordacht zijn. Een tien van de meester!! In Nederland is de heavy metal-band HAWKWIND nauwelijks bekend. Ik geloof, dat de groep in 1973 een hitje had: 'Silver machine'. Hawkwind maakt muziek, die gebaseerd is op monotone ritmes, soms met de basgitaar in een solerende rol en saxofoon, die zacht improviserend op de achtergrond te horen is. De muziek blijft toch uiterst boeiend, omdat de overschietende synthesizer klanken bas-loopjes en soms lekker !angef gitaar-soli meer op de voorgrond treden dan het ritme. Toch zijn het zeer aanstekelijke ritmes. Deze prima underground-band heeft met 'Quark, strangeness charm' een produkt afgeleverd speciaal voor de trouwe fans. De muziek is nog steeds die typische Hawkwind-heavy metal, zij het afwisselender en melodieuzer. De teksten lijken bij een eerste kennismaking onzinnig, maar bij rradree bestudering blijkt, dat ze Hawkwinds eigen kijk op ons menszijn en de bedreigende maatschappij tonen." Fred Janssen Breda

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 29