REGIO ZEELAND Lamswaarde rewegh B.V. Fa. Th. Kindt en Zonen H. Hamelinck de Bakker Nieuw Namen Vermeirssen en Zn. Roland van Damme J.A.J. Loc kef eer- Van Haelst Constand Tieleman Oostburg auwels Lotus" .T. Choi 'eur Jack Visser v.d. Branden Ed. Hinneman- De Windt 't Knutselhuis Houtmagazijn W3 ZATERDAG 29 DECEMBER 1984 BALANS VAN EEN ROERIG SLEEPJAAR: MARIA KOOL-FREYSER VIEL 20 KILO AF I Mevrouw Kool uit Hulsti is sterkste afslankster FLEXIBEL OPTIMIST OUDERWETS ONGEMERKT LUCRATIEF A?3 Iwbedrijf Lamswaarde. tel. 01142-282 61 NS Hulst, tel. 01140-13325 |t allen een sedig 1985 Dreef 1-3 Lamswaarde Landbouw- mechanisatiebedrijf wenst familie, klanten en vrienden een alleszins zalig en gelukkig nieuwjaar Gaarne wensen wij al onze vrienden, kennissen en klanten een voorspoedig 1985 Melk- en zuivelprodukten Fred. Hendrikstraat 17 Lamswaarde NfEUW JAARS WENSEN Drankenhandel Smetstraat 26 Nieuw-Namen tel. 01144-260 wenst allen een voorspoedig nieuwjaar Foto wenst alle klanten en vrienden een Voorspoedig 1985 Verzekeringen Nobelstraat 9 Nieuw-Namen klanten, familie en kennissen zalig nieuwjaar Voor al uw levensmiddelen, groenten en fruit moet je bij zijn Kapelleberg, Nieuw-Namen prettige feestdagen en gelukkig nieuwjaar Keurslagerij lostburg, tel. 01170-2832 enst allen een spoedig 1985 -Indisch restaurant Oostburg, Holland I. 01170-3361 nst cliënten een spoedig 1985 lie n aar k. aar loten n wij 185 is 2 Met dank voor het genoten vertrouwen in het afgelopen jaar wensen wij al onze cliënten een voorspoedig 1985 Ook in het nieuwe jaar zijn wij weer geheel tot uw dienst Radio-tv Brouwerijstr. 19 Oostburg Bloemsierkunst wenst een ieder een fleurig 1985 Levensmiddelen Weststraat 36a Telefoon 2278 Familie, cliënten en begunstigers zalig nieuwjaar^ Brouwerijstraat 45-47 wenst clienten, vrienden en bekenden een voorspoedig 1985 DE STEM vertrok een aantal van de Muller- shipbrokers en richtte blijmoedig een eigen bedrijf op: ARA Shipping Terneuzen. Willem Muller Shipbrokers nieuwe stijl verloor weliswaar 25 procent omzet door het terugvallen van de LPG-overslag in de Sloehaven maar heeft aldus Roeland voor de rest haar omzetniveau weten te handhaven. Wat er van Muller werd Begin dit jaar kwam het Ter- neuzense sleepbedrijf Willem Muller in moeilijkheden. Di recteur Cees Muller had 'te groot' gegokt met een wereld omvattende zeesleepdienst. De banken draaiden de geld kraan dicht. Miljoenschulden maakten van dit traditionele Zeeuwse bedrijf een sterfhuis. De managerskwaliteiten van Cees Muller of liever het ge brek eraan werden aangewe zen als de oorzaak van het de bacle. Er volgden een reorga nisatie en ontslagen. Niet Smit Internationale maar con current Wijsmuller kocht na veel juridisch geharrewar het geraamte van de Muller-hol- ding. Nu, eind '84, zijn de stof wolken wat opgetrokken. Door Paul de Schipper Wat is er geworden van hen die al dan niet gedwongen het bedrijf verlieten? Niet alleen voor het oorspronkelijke Muller- bedrijf maar ook voor de oogst van nieuwe bedrijfjes opgericht door voormalige Muller-mensen. Een paar namen: Multratug, Terneuzen, ARA Shipping Terneuzen, Technisch Bureau Gommers Axel en World Marine Houston. Bij Willem Muller Terneuzen werken momenteel bijna negentig man. Dat zijn er vijftig minder dan begin dit jaar. Directeur Cees is vertrokken na onenigheid met de nieuwe eigenaar Wijsmuller. Drie nog zo goed als nieuwe zeeslepers zijn tegen dumpprijzen verkocht. Het oorspronkelijke management is vertrokken en in de meeste gevallen heel aardig terecht gekomen. „We zijn terug op de basis", zegt de pas benoemde directeur Joop Roeland van Willem Muller Terneuzen „terug bij het werk op het kanaal met zes havensleepboten. Daar is het bedrijf mee groot geworden en dat is nog steeds goed renderend. Daarnaast hebben we voor de berging nog de sleepboot Zwitserland op station liggen op de rede van Vlissingen". Wijsmuller na de overname behalve de havendienst ook de Willem Muller Shipbrokers in leven. Deze bv houdt zich bezig met alles wat nodig is om schepen te bevoorraden en schepen te begeleiden bij vertrek en aankomst en bij het afhandelen van de benodigde wal-dministratie. Tijdens de troebelen in de periode februari maart rvOOR MIJ IS EEN ANDER LEVEN BEGONNENj Maria Kool-Freyser (51) uit Hulst kwam in maart van dit jaar in het nieuws, omdat ze via het Weight Watchers-dieet 20 kilo was afgevallen. Het le verde haar het predikaat 'sterkst afgeslankte vrouw van Zeeuwsch-Vlaanderen' op. Een zwangerschapsperiode la ter schommelt ze nog steeds rond haar ideale gewicht, 64 kilo. Af en toe een paar kilo's erboven, maar nooit eronder. „Dan kom ik zo ruim in mijn vel te zitten". Juridisch gevecht om overname: Cees (rechts) en Heken Muller (midden) bij bij de Middelburgse rechtbank, wel geknakt, maar niet gebroken FOTO JAAP WOLTERBEEK Willem Muller Zeesleepdienst bestaat ook nog, maar voor de enige resterende en sterk verouderde sleepboot Nederland is er nauwelijks een markt. De vroegere paradepaardjes van de dienst: de slepers IJsland, Schotland en Groenland zijn nu eigendom van het Rotterdamse sleepvaartbedrijf Goliath BV. De Breskense rederij Vroon verzorgt het technisch management van de boten. De Groenland is momenteel met een afgedankte supertanker op weg naar een scheepssloperij op Taiwan. Samenvattend lijken de perspectieven voor het afgeslankte bedrijf goed. Roeland mag dan als initialen JR hebben, mede door zijn toedoen is Muller Terneuzen ontdaan van alle geldverslindende vroegere franje. Roeland: „Het bedrijf is levensvatbaar. We denken zelfs aan een vlootvernieuwing binnen nu en twee jaar. Wellicht gaan we ook iets doen met duwboten. Een van onze goede klanten is Ovet, het Terneuzense kolenoverslagbedrijf. fn de kolen wordt veel met bakken gewerkt. Daar ligt voor ons een kans om zo'n gespecialiseerde boot rendabel te maken". Hans Pey was tot eind januari directeur van Willem Muller Shipbrokers. Hij ging tijdens de reorganisatie-besprekingen niet akkoord met het uitkleden van deze rendabele Muller-poot, vertrok en richtte met vier andere inmiddels ex-Muller mensen ARA Shipping op. Prompt liet z'n vroegere werkgever beslag op z'n woning leggen en spande een kort geding tegen hem aan. Voor advokaten volgden er gouden tijden. De partijen schikten uiteindelijk en ARA Shipping heeft nu vijf medewerkers. Het bedrijf zorgt ervoor dat een kapitein op tijd olie en drinkwater krijgt, dat er een ligplaats voor z'n schip is, kortom regelt dat schip zo probleemloos havens als Terneuzen, Vlissingen, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam kan aan doen. De belangrijkste gereedschappen zijn een paar telexen en een batterij digitaal gestuurde telefoons. Het bedrijf beweegt zich voor een deel opdezelfde markt als Willem Muller Shipbrokers. Directeur Etien Thieleman, afkomstig van de Zeesleepdienst Willem Muller: „We zijn in rustig vaarwater terecht gekomen en we hebben ons plekje in de markt veroverd, maar als ARA moeten we heel flexibel zijn. Het leuke is dat we volledig onafhankelijk zijn, een klein clubje en niet te beroerd om hard te werken, zeker ook omdat je weet dat alles direct je eigen portemonnee beïnvloedt". Zijn collega Hans Pey over het 'shipbrokeren' vanuit Terneuzen: „De gasoverslag is, vooral door toedoen van de politiek, verloren gegaan. Nederland heeft een kans gemist. Dat is het verdwijnen van een stuk markt. LPG-overslag in het Sloe is er nauwelijks meer. 't Is geen winter en de prijzen van het gas zijn hoog. Nou, dan moet je wat anders gaan zoeken. Dat lukt aardig. Laatst hebben we de begeleiding van een booreiland gedaan en we doen zelfs supertankers in Rotterdam". „Welgemoed opnieuw begonnen". Zo omschrijft Cees Muller de stemming waarmee hij en z'n vrouw Heieen het bedrijf Multratug begonnen zijn. Formeel opgericht door Heieen Muller gaf de inschrijving bij de Kamer van Koophandel Wijsmuller juist het argument dat nodig was om Cees Muller de toegang tot zijn voormalige bedrijf te ontzeggen. Daarmee gebeurde wat algemeen werd verwacht. De nieuwe eigenaar maakte grondig schoon schip. Cees Muller mocht dan zelf Wijsmuller boven Smit verkozen hebben, hij kwam op straat. Wel geslagen, maar niet geknakt kwam hij terug met Multratug. Dit tot verbazing van een deel van de toekijkende maritieme wereld waar de zakelijke ontsporingen van de vroegere Muller-directeur hier en daar nog nawerken. Multratug wil zich bezig gaan houden met sleepwerk, agenturen en handelsaktiviteiten. Cees Muller nu: „Ja zo rond zulke dagen als kerst en oud en nieuw denk je wel eens terug aan wat er allemaal gebeurd is, maar we kijken ook vooruit en we denken dat het mogelijk is op een goeie manier een boterham te verdienen". Een vraag: Wordt het niet een beetje druk op en rond de Westerschelde met al die shipbrokers en sleepbedrijven? „Nee", zegt Cees Muller „er is nog wel degelijk een gat in de markt, zeker wat betreft het kleinere werk, waar anderen minder interesse voor hebben. Met de twee sleepboten die we nu hebben kunnen we wat dat betreft een aardige service bieden". Muller denkt daarbij ook aan het transport van duwbakken en aan assistentie bij 'droge offshore', dat wil zeggen olie-en gas- exploratie in bijvoorbeeld de Waddenzee. Multraship beschikt momenteel over twee sleepboten van elk 500 pk gestationeerd in Terneuzen. 'Nu tel ik weer mee' Door Frank Deij Het dieet heeft haar leven totaal veranderd. „Ik ben veel opgewekter, en voel me veel jonger. Ik heb ook overal weer zin in", vertelt ze met een stralende lach op het gezicht. „Ik dans heel graag. Vroeger zat ik in een hoekje. Dan zagen ze me niet hangen. Maar nu tel ik weer mee. Ik word nu ook door jongere mannen gevraagd. oen ik nog zo dik was, kwamen alleen die ouwetjes op me af. Van die 'seutjes' eigenlijk", zegt ze in plat Hulsters. Haar omgeving reageerde verschillend, toen ze de sterk afgeslankte Maria, die nu ook weer een badpak durft te dragen, voor het eerst weer zagen. „Er wordt nog steeds over gepraat. 'Wat zie je er goed uit', zeggen ze dan. Maar er zijn ook mensen bij, dikke vooral, die jaloers zijn en me tot eten willen aanzetten. 'Wat geeft het, een koekje kan geen kwaad', hoor je dan". Maar Maria geeft er niet aan toe. Blij als ze is, dat ze weer fatsoenlijk voor de dag kan komen. „Kleren kopen is nu een lust geworden. In mijn maten waren er alleen maar ouderwetse dingen te krijgen. Trouwens ik stond ook helemaal niet met dat moderne goed. Maar nu wel. En dat is een fijn gevoel. Nee, ik zou niet graag meer dik willen zijn". Het heeft haar overigens heel wat moeite gekost de overtollige pondjes kwijt te raken. Een lijdensweg. „Je moet wel een beetje doorzettingsvermogen hebben hoor", zegt ze met enig gevoel voor 'understatement'. Het niet meer mogen snoepen was voor haar de zwaarste straf. „Ik eet best wel lekkere dingen hoor. Maar ik moet wel alles wegen. Snoepen is taboe. En dat deed ik zo graag. Maar ik haal het spul niet meer in huis. Dat is voor een ander wel eens lastig, maar meer dan een droog koekje is er niet bij de koffie. Soms zondig ik, en dan ben ik kwaad op mezelf. Zeker op de feestdagen is het moeilijk hoor". Met een lichte blos op haar wangen bekent ze, dat ze nu ook veel meer aan haar uiterlijk doet. „Ik ben er geen uren aan bezig, maar ik heb echt zin om me op te maken. Dat deed ik vroeger ook niet. Wat hielp dat ook?". Het dikworden, op een gegeven moment ging ze zelfs naar de honderd toe, is min of meer ongemerkt gegaan. De oorzaak? „Ik denk door het kinderen krijgen, ik heb er zes. Elke keer als ik beviel, waren er weer wat kilo's aangekomen. En, natuurlijk ook verkeerd eten. Weet je dat ik nu veel meer eet dan vroeger. Maar geen friet meer en Cees Muller als optimist die over de hoogste golven heenkijkt ziet alweer een grote toekomst. Vol van de nog oude fighting spirit zegt hij „Onze capaciteit is nu nog een beetje klein, wanneer je je diensten aanbiedt moet je goeie service kunnen verlenen. Dat betekent dat we een boot of zes moeten hebben. Ik denk dan aan boten van tussen de 1000 en 3000 pk". Goed terecht gekomen? Ja, in de meeste gevallen wel. Een kleine opsomming: Piet Gommers, voormalig technisch directeur bij Muller, nu zelfstandig als tekenaar en ontwerper van vissersschepen. Cees van der poe, oud-directeur zeesleepdienst, nu mede-directeur van het garnalenpelbedrijf Jansen in Brouwershaven. André H.Grosveld, voorheen financieel directeur Willem Muller, nu lucratief opererend als 'slechtweer-manager' bij bedrijven in problemen. Ja, en dan is er nog Gerard Visser in het verre Houston. In 1982 bij Muller binnengestapt omdat het hem een jong dynamisch bedrijf leek, keek hij al snel door de schone schijn heen. Begin dit jaar kreeg de directeur van Muller-Houston voor miljoenen guldens aan Amerikaanse Muller-crediteuren op zijn dak. De nieuwe eigenaar Wijsmuller liet Visser zitten waar hij zat en zo zag ook hij zich geconfronteerd met een beslaglegging op zijn privé- bezittingen. De Groenland vertrekt uit Terneuzen FOTO DE STEM COR J. DE BOEF Via aandelen-transacties en juridische procedures wist hij de Amerikaanse Muiler vestiging over te nemen. De 1300 crediteuren zijn inmiddels voor een deel door Wijsmuller in redelijke mate voldaan, al is er dan veel financieel leed aangericht. Ter wille van het gemak en de telexcode 'WM' doopte hij zijn nu zelfstandige bedrijf om tot World Marine. Hij werkt inmiddels al met tien man en beweegt zich vooral op het terrein van offshore-sleepvaart en zware transporten. Onberoerd door alle drukte rond het Amerikaanse Santa Clausgebeuren kijkt ook hij 1985 redelijk happy tegemoet: „Het gaat prima, ik kan niet anders zeggen. De olie-ïridustrie hier in de buurt in de Golf van Mexico is 'booming' zoals dat hier heet en dat betekent dat er ook voor ons muziek in zit, al worden we er niet een, twee, drie rijk Muller december 1984. Eigenlijk is het netto effekt van het Muller-debacle nog niet eens zo gek geweest. De meeste ontslagen of vertrokken medewerkers zijn weer onderdak. Veel werknemers van de vrijwel opgeheven zeesleepdienst konden bij andere bedrijven in dezelfde branche terecht. En tenslotte: De M in de pijp, die 'worldwide Cees Muller' zo graag op alle wereldzeeën had gezien, vaart nog steeds als is het dan maar op de Westerschelde. El in haar 'vette jaren spek. Groenten, melk en fruit, ja. En daar zijn veel lekkere recepten van". Op een fotootje uit haar 'vette jaren' is nog duidelijk te zien hoe 'kolossaal' ze op een gegeven moment was. „Die foto bewaar ik als goud. Om te laten zien hoe ver je kunt komen als je er niets aan doet". Dat 'er wat aan moeten doen' werd haar overigens door de huisarts opgelegd. Hevige pijnen in spieren en knieën waren klachten, die niet met een pilletje te verhelpen waren. „Nu heb ik geen dokter meer nodig. Ik heb me nog nooit zo lekker gevoeld. En daar heb ik best wel wat voor over".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25