6 Het is veel beter dan een oefening
)RICA
[MINISTER OVER SLOTFASE BOUW PIJLERDAM:
Jt
'Als dat ding
te pletter
valt, is het
natuurlijk
onze schuld'
WOENSDAG
19 DECEMBER 1984
3/137283
WET
W ateronderzoeken
kosten 1,80
per woning
extra
VLIEGTUIG STIJGT VANDAAG OP VAN SPIJKERPLAAT
TWEE GEWONDEN
Twee jongens
omgekomen
in Haamstede
6Zeeland helpt
Nepal' gestart
MAN BEKNELD
ACHTERGELATEN
Automobilist
vlucht na
aanrijding
VAN ZEELAND
T27 PAGINA ZEELAND 1
UUT
Taadtsingel 21
AC Dordrecht
f
bers van Hulst;
len 29, eerste lid, van
Dingen milieuhygiëne
Tier 1984 bij hen een
Ivan mevr. A.E. van
Jeirnaerdtstraat 14 te
ergunning ingevolge
Ichten en in werking
en varkensmesterij
zoals op de bij de
bheiden nader is aan
ban de Oude Drijdijck
[rgunning te verlenen
oorkoming of beper-
bf hinder buiten de in-
o-beschikking en an-
|;en liggen met ingang
len maand op de ge-
pg algemene zaken,
Ier inzage, elke werk-
(uur en van 13.00 tot
29 december 1984,
09.00 tot 12.00 uur,
|!er Rijkspolitie Hulst,
P te Hulst;
varentermijn, tot het
[arbinnen beroep kan
de beschikking op de
eentesecretarie, elke
'.00 uur en van 13.00
kunnen tevens mon-
Jstrekkend verzoek tot
|on of bij gemachtigde
voor dient vooraf een
laakt. Gelegenheid zal
een gedachtenwisse-
Kussen een vertegen-
^entebestuur, de aan-
nondelinge bezwaren
ke bezwaren kunnen
Ina heden bij het ge-
pgebracht.
aarschrift indient kan
Ijke gegevens niet be-
pe aandacht op dat de-
bben ingebracht op de
feven en de belangheb-
|t zij daartoe redelijker-
veest, naar aanleiding
lep kunnen instellen bij
uders voornoemd,
gemeester, P. Molthoff
(etaris, J.F. v. Denderen
jakje benutten,
lentie wordt in een groter
bt het belangrijkste woord
jg.
lummer in de advertentie op.
emakkelijk en snel.
<ANT HET BEDRAG AFLEZEN ill I
g van brieven onder nummer
Als contante betaling kunt u e
uwe girokaart (dus gèèn giro-01
ingt u een acceptgirokaart
dministratiekosten in rekening
Dagblad De Stem. Postbus 3
eksadvertenties
akje overslaan,
n vakje gebruiken.
Prijs incl. 5%
- 5,10
6,80
8,50
10,20
11,90
ƒ13,60
'Oosterscheldemilieu zal geen
gevaar
lopen'
Van een onzer verslaggevers
[DEN HAAG - Het Oosterscheldemilieu loopt
[in de slotfase van de bouw van de pijlerdam
[geen gevaar.
Die verzekering kreeg de vaste kamercommissie
Ivoor verkeer en waterstaat gisteren van minister
[Smit-Kroes bij de behandeling van het zestiende
[voortgangsrapport over de Oosterscheldewerken.
'elefoon.
Zoals onze krant uitvoerig
heeft bericht ligt het in de be
doeling, om in de eindfase van
Ide werkzaamheden aan de pij -
[lerdam de Oosterschelde af en
|toe totaal af te sluiten.
De Zeeuwse Milieufederatie
naakt zich daar stevig zorgen
over, maar volgens deskundi
gen van Rijkswaterstaat zelf
raakt het milieu niet in de
|knel.
Minister Smit-Kroes vertel-
|de gisteren, dat medio '86 de
schuiven van de stormvloed
kering gedurende twee weken
vaalf uur dicht gaan en dan
veer twaalf uur open worden
gezet. Men wil dat 's nachts
doen. In die periode wordt het
Igetijverschil bij Yerseke tot
[1.20 meter gereduceerd. Tij
dens die operatie wordt de toe
voer van zoet water zoveel
nogelijk beperkt. In de perio-
|de augustus tot november '86
draagt het peil bij Yerseke
(2.25 meter en in '87 zal het de
(3.50 meter bereiken.
„Er is geen reden voor onge
rustheid; dit is verantwoord",
aldus de minister tot de
voordvoerders van PvdA en
die hun bezorgdheid uit
spraken.
Wat het veer Anna Jacoba-
older - Zijpe betreft zei Smit-
roes van mening te zijn, dat
[rijk, provincie en ZWN samen
[tot een deal moeten komen.
[Het veer staat op de nominatie
|om in januari '86 te worden
opgeheven. De weg over de
Philipsdam komt echter pas
|op zijn vroegst in '87 gereed.
Het Zeeuwse WD-kamer-
Bid Jan te Veldhuis wees daar
(gisteren nadrukkelijk op.
De minister maakte wel het
voorbehoud, dat de provincie
[Zeeland de aanleg van de weg
tover de Philipsdam niet op de
[lange baan mag schuiven. Zij
geloofde niet, dat er na het ge-
jfeed komen van de tolvrije
[weg over de stormvloedkering
ïVeel verkeer van de Zeeland-
brug verdwijnt: hoogstens tien
[procent.
De CDA-er Huib Eversdijk
vond het wel een vreemde
zaak, dat er straks op zo'n kor
te afstand een tolvrije en een
I tolverbinding is.
Eversdijk ging bij de behan
deling van het voortgangsrap
port stevig in de clinch met Te
Veldhuis, die er voor pleitte
bet Zeeuwse bedrijfsleven in-
Itensiever en fundamenteler
|bij de inrichting van het wer-
keiland 'Neeltje Jans' te be
dekken,
Eversdijk verweet de libe
rale woordvoerder niet goed
jop de hoogte te zijn. „Het
Zeeuwse bedrijfsleven is al in
geschakeld; u moet geen din-
Ben bepleiten die al in gang
aJn", aldus Eversdijk.
Te Veldhuis kreeg van de
ninister geen toezegging, dat
[f)!1 riik bij de inrichting van
ÏHeeltje Jans' financieel zal
bijspringen. „Provincie en be
drijfsleven hebben hier een
aak; wij zullen know-how in-
prengen als men daarom
raagt", aldus de minister.
Te Veldhuis vond, dat alles
boet worden gedaan om te
voorkomen dat er een 'Afsluit-
RJk-effect' ontstaat: één keer
v?en en dan nooit meer.
Eversdijk pleitte ook giste-
-indringend voor de bouw
Spn de vaste oeververbinding
ver en onder de Westerschel-
Y "Al is de politieke realiteit
et dat we er volgende week
**e kunnen beginnen, ik zal
fr de aandacht voor blijven
Tragen", aldus het Zeeuwse
famerlid.
Minister Smit-Kroes kon
gisteren nog mededelen, dat
aanstaande vrijdag de aanleg
van het damvak Speelmans
platen van de Oesterdam
wordt aanbesteed.
Vervolg van pagina 1
MIDDELBURG - De belang
rijkste maatregelen in het wa
terkwaliteitsplan zijn:
De uitvoering van zuive-
ringstechnische werken vol
gens de bestaande bestrij-
dingsplannen. Daarmee is tot
1990 nog zo'n 119 miljoen gul
den gemoeid.
De daarop geba
seerde heffingen lopen in de
verschillende waterschapsge-
bieden zeer uiteen. De maxi
male (jaarlijkse) heffing va
rieert van 210 gulden per wo
ning voor Tholen (in 1987) tot
354 gulden per woning voor
Het Vrije van Sluis (in 1991).
De uitvoering van de be
staande rioleringsplannen.
Daarmee is in totaal zo'n 106
miljoen gulden gemoeid. Het
benodigde geld per inwoner
verschilt per gemeente zeer
sterk. Ervan uitgaande dat al
le plannen in 1995 gerealiseerd
zijn variëren in dat jaar de be
dragen per inwoner van 1,32
gulden (Domburg) tot 120,48
(Kortgene), Hontenisse staat
van de Zeeuwsvlaamse ge
meenten het hoogst op de
ranglijst (51,60 gulden), Axel
het laagst (10,32 gulden). De
provincie belooft de uitvoering
van de plannen te stimuleren
met bijdragen uit het stads- en
dorpsvernieuwingsfonds en
het fonds bijzondere voorzie
ningen.
Onderzoek voor het formule
ren van waterkwaliteitsnor
men, voor het geven van een
rangorde aan de functies van
zekere wateren en voor opti
malisering van het waterkwa
liteitsbeheer. De provincie
denkt hieraan jaarlijks 145.000
gulden kwijt te zijn, 31.000 gul
den meer dan tot nu toe het
geval was. Voor de Technolo
gische Dienst van de water
schappen gaat het om 350.000
tot 400.000 gulden, oftwel 1,80
per woning.
Het plan zal in het algemeen
geen andere maatregelen tot
gevolg hebben, tenzij uit een
kosten-baten analyse blijkt
dat maatregelen nodig zijn
waar voordeel mee is te beha
len. Een uitzondering geldt
voor het onderhoud van wa
tergangen met een specifiek
ecologische functie. Daarvoor
bestaat een verplichting tot
mechanisch onderhoud. De
kosten daarvan op jaarbasis
worden voor heel Zeeland ge
raamd op 50.000 gulden. Ver
der wordt het nodig geacht om
baggerwerkzaamheden het
eerst daar uit te voeren waar
de kwaliteit van ecologische
belangrijke gebieden gevaar
loopt.
FOTO'S DE STEM COR J DE BOER
Belgische militairen leggen een startbaan aan, zodat het vliegtuig vandaag op eigen kracht kan vertrekken
Door Emile Calon
NUMMER EEN - „Wat we
hier doen, is veel beter dan
een oefening. De jongens
hebben er zin in, ze zien dat
hun werk nuttig is en ze le
ren ontzettend veel".
De Belgische luitenant De
Moor is erg tevreden. Trots
kijkt hij naar zijn man
schappen, die bezig zijn alle
materialen op het hoogste
punt van de zandbank te
zetten zodat het veilig is
voor het opkomende water.
Naast hem staat een half
volle fles jonge klare, 'om
het lichaam warm te hou
den'.
Ruim 40 Belgische mili
tairen zijn gisteren de gehe
le dag in touw geweest om
de vliegtuigstrip aan te
legggen op de Hooge Platen
ten noorden van het buurt
schap Nummer Een. Als 's
avonds het bevel tot stoppen
komt, ligt er een baan van
ongeveer 45 meter. Vandaag
gaan de militairen verder
met hun klus. Ze verwach
ten dat ze rond de middag zo
ver zijn dat het toestel weer
op kan stijgen. Dan zal de
baan 150 meter lang zijn.
Het is de eerste maal dat op
een zandbank een startstrip
wordt aangelegd.
Afgelopen vrijdag maakte
een vliegtuig van de Belgi
sche landmacht een nood
landing op de zandbank in
de Westerschelde. Even
daarvoor had het nog rake
lings over de daken van
Breskens gevlogen. Het toe
stel, een tweemotorig les-
vliegtuig, had motorstoring.
Het landde veilig op de Hoo
ge Platen, maar toen de pi
loot probeerde de storing op
te heffen raakte de rond
draaiende propeller hem.
Zwaar gewond werd hij af
gevoerd naar het ziekenhuis
van Vlissingen, waar zijn
rechter-onderarm werd ge
amputeerd.
Colonne
De Belgen wilden eerst
het toestel demonteren en in
onderdelen per ponton naar
de basis in Brasschaat ver
voeren. Het bleek echter
goedkoper om op de zand
bank een startbaan aan te
leggen.
4W'" i
Een helicopter brengt onderdelen naar de Spijkerplaat
Gisteren begon de 'red-
dings-operatie'. Om 6.00 uur
zijn de eerste Belgische mili
tairen vanuit de lucht
machtbasis bij Sint-Truiden
vertrokken. Ze behoren tot
een onderdeel dat gespecia
liseerd is in het herstellen
van beschadigde landings
banen. Tegen de middag is
de tien vrachtwagens tellen
de colonne bij Nummer Een.
Plotseling is het erg druk
geworden op de weg van
Hoofdplaat naar Breskens.
De Belgische colonne, een
brandweerauto uit Bres
kens, een marechaussee
busje, motorpolitie, twee he
licopters en, niet te vergeten,
tientallen belangstellenden.
In de loop van de dag groeit
het aantal toeschouwers tot
dik boven de honderd.
De vrachtwagens vervoe
ren een groot aantal alumi
nium-platen. Deze zullen
door een helicopter van de
Rijkswacht naar de zand
bank worden gebracht. Als
de weg afgezet is, verzamelt
de Belgische commandant
zijn manschappen rond zich.
Hij vertelt wat iedereen wel
en niet moet doen. „Als je
onder de helicopter staat en
hij stort neer, loop dan naar
links want de machine zal
altijd rechts neervallen". Na
dit onderhoud gaan alle mi
litairen eten: kerriesoep,
rijst en kip.
Alarmfluit
Rond half twee wordt de
eerste groep soldaten over
gevlogen naar de zandbank.
Daarna gaat er nog een
groep, zodat er in totaal
ruim 20 man op de Hooge
Platen is om de strip te mon
teren. Vervolgens worden
grote kisten en de platen
naar de zandbank gevlogen.
De marechaussee is on
dertussen druk in de weer
om het publiek van de dijk
te halen. Ze staan namelijk
precies onder de 'afvliegrou-
te' van de heli. „Als dat ding
te pletter stort of een van de
platen raakt los, dan is het
natuurlijk weer onze schuld
als er gewonden zijn", zegt
een van de marechaussees.
Zijn dreigementen halen
echter weinig uit. Keer op
keer beklimmen nieuwsgie
rige mensen de dijk. Zelfs
het blazen op de alarmfluit
haalt niets uit. Als een ouder
echtpaar aanstalten maakt
om ook eens een kijkje op de
dijk te nemen, is hij het ech
ter beu. Wild zwaaiend rent
hij naar ze toe. Als hij terug
is, zegt hij dat volwassenen
nog erger zijn dan kleine
kinderen. „Ze gaan altijd
daar staan waar het net niet
mag".
Het afvoeren van de pla
ten gaat intussen door. Ech
ter trager dan men had ver
wacht. Kapitein Van Pottel-
bergen coördineert de ope
ratie op het vaste land. Geen
minuut heeft hij rust. Hij
rent van het ene groepje
naar het andere en overal
geeft hij aanwijzingen en
bevelen. Ondanks de felle
kou genieten de toeschou
wers zichtbaar van het hele
gebeuren. Op alles leveren
ze commentaar. „Is dit het
hele Belgische leger of heb
ben ze nog een wachtpost
achtergelaten?" „M'n opa
heeft in de oorlog van '14-T8
ook nog in zo'n vrachtwagen
gereden". „Als ze ook zo snel
werken bij een echte oorlog,
krijgen de Russen het niet
moeilijk".
„Het is een gevaarlijke
operatie", zegt Van Pottel-
bergen. Nauwelijks heeft hij
deze woorden gezegd of een
aantal aluminium-platen
schiet door de lucht. De heli
copter veroorzaakt zoveel
turbulentie dat de zware
metalen platen van hun
plaats worden getild. Nie
mand wordt getroffen, maar
de marechaussee besluit om
het publiek op een nog veili
gere afstand te zetten.
Rond vier uur ligt er op de
Hooge Platen een strip van
ongeveer 45 meter. De plaat
selijke commandant, luite
nant De Moor, is tevreden.
„De mannen hebben hun
best gedaan. Ze weten nu
hoe het moet, zodat we
woensdag de baan makke
lijk klaar krijgen. Het ver
ankeren van het begin van
de startbaan was het moei
lijkst. Dat gedeelte moet
precies goed liggen, omdat
daar de meeste kracht op
komt als het vliegtuig start.
De rest verankeren we niet,
dat is werk voor morgen".
HAAMSTEDE - Een ver
keersongeval op een kruising
nabij Haamstede heeft gister
ochtend vroeg het leven gekost
aan de 23-jarige J. Altena uit
IJsselstein en aan zijn passa
gier E. Schoenmakers (24) uit
Arnhem.
Twee andere inzittenden
van de auto, die door Altena
werd bestuurd, de 22-jarige
R. N. uit Den Bosch en de 20-
jarige J. van K. uit Woerden,
raakten ernstig gewond. N. is
in zorgwekkende toestand op
genomen in het Rotterdamse
Dijkzigtziekenhuis; Van K.
ligt ernstig gewond in het Ro
de Kruis-ziekenhuis in Zierik-
zee. De toestand van beiden
was gistermiddag nog kritiek.
Het ongeval gebeurde om
8.20 uur op de kruising van de
Zandweg en de Kraaijenstein-
weg. De vier jongens, die stage
liepen bij een aannemer in
Burghsluis, waren op weg van
hun pensionadres naar hun
werk. Aangekomen bij de
kruising, hield Altena zijn
snelheid in om een auto voor
rang te verlenen en reed de
kruising op, zonder echter de
auto die achter het eerste
voertuig reed te bemerken.
Die laatste auto boorde zich
vervolgens met grote snelheid
in de flank van het voertuig
van de jongens. Door de klap
belandden zij in een sloot en
moesten door omstanders en
de gealarmeerde brandweer
uit het wrak worden bevrijd.
Volgens de politie moeten Al
tena en Schoenmakers op slag
dood zijn geweest.
De bestuurder van het an
dere voertuig, de 45-jarige
A. M. uit Haamstede, raakte
licht gewond en kon na dok
tersbehandeling naar huis.
Beide auto's werden total-loss
verklaard.
MIDDELBURG - Het Zeeuws
provinciebestuur is met de
voorbereidingen gestart voor
de actie 'Zeeland helpt Nepal'.
Voor de actie is twee jaar uit
getrokken.
In mei van dit jaar stemden
de Zeeuwse staten met de actie
in. Men koos voor Nepal omdat
dit land door de Verenigde
Naties tot de minst ontwikkel
de landen wordt gerekend. De
keuze kwam tot stand in over
leg met Unicef.
Het is de bedoeling dat in
Zeeland geld bij elkaar ge
bracht wordt voor een project
dat zich richt op de verbete
ring van het lager onderwijs
ten behoeve van de ontwikke
ling van het platteland. Men
wil materiaal beschikbaar
stellen voor schoolgebouwen
(daken), zorgen voor scholing
en bijscholing van onderwij
zend personeel, voorlichting
mogelijk maken over hygiëne,
voeding, sanitaire voorzienin
gen enz.
YERSEKE - Op de Molendijk
te Yerseke ontstond gisteren
omstreeks 16.50 uur een fron
tale botsing tussen twee perso
nenauto's. De 39-jarige H. van
R. uit Rilland reed vanaf Yer
seke in de richting Kruiningen
en botste op onverklaarbare
wijze tegen een hem tege
moetkomende personenauto.
De bestuurder van deze auto
is na de botsing gevlucht, de
heer Van R., die bekneld in
zijn voertuig zat, aan zijn lot
overlatend. Van R. is door de
brandweer van Kruiningen en
Yerseke uit zijn auto bevrijd
en met een zware hersen
schudding en een gebroken
arm naar het Bergzichtzie-
kenhuis in Goes vervoerd.
Beide auto's waren total loss.
De identiteit van de andere
automobilist is inmiddels bij
de politie bekend.