6 Het is veel beter dan een oefening )RICA [MINISTER OVER SLOTFASE BOUW PIJLERDAM: Jt 'Als dat ding te pletter valt, is het natuurlijk onze schuld' WOENSDAG 19 DECEMBER 1984 3/137283 WET W ateronderzoeken kosten 1,80 per woning extra VLIEGTUIG STIJGT VANDAAG OP VAN SPIJKERPLAAT TWEE GEWONDEN Twee jongens omgekomen in Haamstede 6Zeeland helpt Nepal' gestart MAN BEKNELD ACHTERGELATEN Automobilist vlucht na aanrijding VAN ZEELAND T27 PAGINA ZEELAND 1 UUT Taadtsingel 21 AC Dordrecht f bers van Hulst; len 29, eerste lid, van Dingen milieuhygiëne Tier 1984 bij hen een Ivan mevr. A.E. van Jeirnaerdtstraat 14 te ergunning ingevolge Ichten en in werking en varkensmesterij zoals op de bij de bheiden nader is aan ban de Oude Drijdijck [rgunning te verlenen oorkoming of beper- bf hinder buiten de in- o-beschikking en an- |;en liggen met ingang len maand op de ge- pg algemene zaken, Ier inzage, elke werk- (uur en van 13.00 tot 29 december 1984, 09.00 tot 12.00 uur, |!er Rijkspolitie Hulst, P te Hulst; varentermijn, tot het [arbinnen beroep kan de beschikking op de eentesecretarie, elke '.00 uur en van 13.00 kunnen tevens mon- Jstrekkend verzoek tot |on of bij gemachtigde voor dient vooraf een laakt. Gelegenheid zal een gedachtenwisse- Kussen een vertegen- ^entebestuur, de aan- nondelinge bezwaren ke bezwaren kunnen Ina heden bij het ge- pgebracht. aarschrift indient kan Ijke gegevens niet be- pe aandacht op dat de- bben ingebracht op de feven en de belangheb- |t zij daartoe redelijker- veest, naar aanleiding lep kunnen instellen bij uders voornoemd, gemeester, P. Molthoff (etaris, J.F. v. Denderen jakje benutten, lentie wordt in een groter bt het belangrijkste woord jg. lummer in de advertentie op. emakkelijk en snel. <ANT HET BEDRAG AFLEZEN ill I g van brieven onder nummer Als contante betaling kunt u e uwe girokaart (dus gèèn giro-01 ingt u een acceptgirokaart dministratiekosten in rekening Dagblad De Stem. Postbus 3 eksadvertenties akje overslaan, n vakje gebruiken. Prijs incl. 5% - 5,10 6,80 8,50 10,20 11,90 ƒ13,60 'Oosterscheldemilieu zal geen gevaar lopen' Van een onzer verslaggevers [DEN HAAG - Het Oosterscheldemilieu loopt [in de slotfase van de bouw van de pijlerdam [geen gevaar. Die verzekering kreeg de vaste kamercommissie Ivoor verkeer en waterstaat gisteren van minister [Smit-Kroes bij de behandeling van het zestiende [voortgangsrapport over de Oosterscheldewerken. 'elefoon. Zoals onze krant uitvoerig heeft bericht ligt het in de be doeling, om in de eindfase van Ide werkzaamheden aan de pij - [lerdam de Oosterschelde af en |toe totaal af te sluiten. De Zeeuwse Milieufederatie naakt zich daar stevig zorgen over, maar volgens deskundi gen van Rijkswaterstaat zelf raakt het milieu niet in de |knel. Minister Smit-Kroes vertel- |de gisteren, dat medio '86 de schuiven van de stormvloed kering gedurende twee weken vaalf uur dicht gaan en dan veer twaalf uur open worden gezet. Men wil dat 's nachts doen. In die periode wordt het Igetijverschil bij Yerseke tot [1.20 meter gereduceerd. Tij dens die operatie wordt de toe voer van zoet water zoveel nogelijk beperkt. In de perio- |de augustus tot november '86 draagt het peil bij Yerseke (2.25 meter en in '87 zal het de (3.50 meter bereiken. „Er is geen reden voor onge rustheid; dit is verantwoord", aldus de minister tot de voordvoerders van PvdA en die hun bezorgdheid uit spraken. Wat het veer Anna Jacoba- older - Zijpe betreft zei Smit- roes van mening te zijn, dat [rijk, provincie en ZWN samen [tot een deal moeten komen. [Het veer staat op de nominatie |om in januari '86 te worden opgeheven. De weg over de Philipsdam komt echter pas |op zijn vroegst in '87 gereed. Het Zeeuwse WD-kamer- Bid Jan te Veldhuis wees daar (gisteren nadrukkelijk op. De minister maakte wel het voorbehoud, dat de provincie [Zeeland de aanleg van de weg tover de Philipsdam niet op de [lange baan mag schuiven. Zij geloofde niet, dat er na het ge- jfeed komen van de tolvrije [weg over de stormvloedkering ïVeel verkeer van de Zeeland- brug verdwijnt: hoogstens tien [procent. De CDA-er Huib Eversdijk vond het wel een vreemde zaak, dat er straks op zo'n kor te afstand een tolvrije en een I tolverbinding is. Eversdijk ging bij de behan deling van het voortgangsrap port stevig in de clinch met Te Veldhuis, die er voor pleitte bet Zeeuwse bedrijfsleven in- Itensiever en fundamenteler |bij de inrichting van het wer- keiland 'Neeltje Jans' te be dekken, Eversdijk verweet de libe rale woordvoerder niet goed jop de hoogte te zijn. „Het Zeeuwse bedrijfsleven is al in geschakeld; u moet geen din- Ben bepleiten die al in gang aJn", aldus Eversdijk. Te Veldhuis kreeg van de ninister geen toezegging, dat [f)!1 riik bij de inrichting van ÏHeeltje Jans' financieel zal bijspringen. „Provincie en be drijfsleven hebben hier een aak; wij zullen know-how in- prengen als men daarom raagt", aldus de minister. Te Veldhuis vond, dat alles boet worden gedaan om te voorkomen dat er een 'Afsluit- RJk-effect' ontstaat: één keer v?en en dan nooit meer. Eversdijk pleitte ook giste- -indringend voor de bouw Spn de vaste oeververbinding ver en onder de Westerschel- Y "Al is de politieke realiteit et dat we er volgende week **e kunnen beginnen, ik zal fr de aandacht voor blijven Tragen", aldus het Zeeuwse famerlid. Minister Smit-Kroes kon gisteren nog mededelen, dat aanstaande vrijdag de aanleg van het damvak Speelmans platen van de Oesterdam wordt aanbesteed. Vervolg van pagina 1 MIDDELBURG - De belang rijkste maatregelen in het wa terkwaliteitsplan zijn: De uitvoering van zuive- ringstechnische werken vol gens de bestaande bestrij- dingsplannen. Daarmee is tot 1990 nog zo'n 119 miljoen gul den gemoeid. De daarop geba seerde heffingen lopen in de verschillende waterschapsge- bieden zeer uiteen. De maxi male (jaarlijkse) heffing va rieert van 210 gulden per wo ning voor Tholen (in 1987) tot 354 gulden per woning voor Het Vrije van Sluis (in 1991). De uitvoering van de be staande rioleringsplannen. Daarmee is in totaal zo'n 106 miljoen gulden gemoeid. Het benodigde geld per inwoner verschilt per gemeente zeer sterk. Ervan uitgaande dat al le plannen in 1995 gerealiseerd zijn variëren in dat jaar de be dragen per inwoner van 1,32 gulden (Domburg) tot 120,48 (Kortgene), Hontenisse staat van de Zeeuwsvlaamse ge meenten het hoogst op de ranglijst (51,60 gulden), Axel het laagst (10,32 gulden). De provincie belooft de uitvoering van de plannen te stimuleren met bijdragen uit het stads- en dorpsvernieuwingsfonds en het fonds bijzondere voorzie ningen. Onderzoek voor het formule ren van waterkwaliteitsnor men, voor het geven van een rangorde aan de functies van zekere wateren en voor opti malisering van het waterkwa liteitsbeheer. De provincie denkt hieraan jaarlijks 145.000 gulden kwijt te zijn, 31.000 gul den meer dan tot nu toe het geval was. Voor de Technolo gische Dienst van de water schappen gaat het om 350.000 tot 400.000 gulden, oftwel 1,80 per woning. Het plan zal in het algemeen geen andere maatregelen tot gevolg hebben, tenzij uit een kosten-baten analyse blijkt dat maatregelen nodig zijn waar voordeel mee is te beha len. Een uitzondering geldt voor het onderhoud van wa tergangen met een specifiek ecologische functie. Daarvoor bestaat een verplichting tot mechanisch onderhoud. De kosten daarvan op jaarbasis worden voor heel Zeeland ge raamd op 50.000 gulden. Ver der wordt het nodig geacht om baggerwerkzaamheden het eerst daar uit te voeren waar de kwaliteit van ecologische belangrijke gebieden gevaar loopt. FOTO'S DE STEM COR J DE BOER Belgische militairen leggen een startbaan aan, zodat het vliegtuig vandaag op eigen kracht kan vertrekken Door Emile Calon NUMMER EEN - „Wat we hier doen, is veel beter dan een oefening. De jongens hebben er zin in, ze zien dat hun werk nuttig is en ze le ren ontzettend veel". De Belgische luitenant De Moor is erg tevreden. Trots kijkt hij naar zijn man schappen, die bezig zijn alle materialen op het hoogste punt van de zandbank te zetten zodat het veilig is voor het opkomende water. Naast hem staat een half volle fles jonge klare, 'om het lichaam warm te hou den'. Ruim 40 Belgische mili tairen zijn gisteren de gehe le dag in touw geweest om de vliegtuigstrip aan te legggen op de Hooge Platen ten noorden van het buurt schap Nummer Een. Als 's avonds het bevel tot stoppen komt, ligt er een baan van ongeveer 45 meter. Vandaag gaan de militairen verder met hun klus. Ze verwach ten dat ze rond de middag zo ver zijn dat het toestel weer op kan stijgen. Dan zal de baan 150 meter lang zijn. Het is de eerste maal dat op een zandbank een startstrip wordt aangelegd. Afgelopen vrijdag maakte een vliegtuig van de Belgi sche landmacht een nood landing op de zandbank in de Westerschelde. Even daarvoor had het nog rake lings over de daken van Breskens gevlogen. Het toe stel, een tweemotorig les- vliegtuig, had motorstoring. Het landde veilig op de Hoo ge Platen, maar toen de pi loot probeerde de storing op te heffen raakte de rond draaiende propeller hem. Zwaar gewond werd hij af gevoerd naar het ziekenhuis van Vlissingen, waar zijn rechter-onderarm werd ge amputeerd. Colonne De Belgen wilden eerst het toestel demonteren en in onderdelen per ponton naar de basis in Brasschaat ver voeren. Het bleek echter goedkoper om op de zand bank een startbaan aan te leggen. 4W'" i Een helicopter brengt onderdelen naar de Spijkerplaat Gisteren begon de 'red- dings-operatie'. Om 6.00 uur zijn de eerste Belgische mili tairen vanuit de lucht machtbasis bij Sint-Truiden vertrokken. Ze behoren tot een onderdeel dat gespecia liseerd is in het herstellen van beschadigde landings banen. Tegen de middag is de tien vrachtwagens tellen de colonne bij Nummer Een. Plotseling is het erg druk geworden op de weg van Hoofdplaat naar Breskens. De Belgische colonne, een brandweerauto uit Bres kens, een marechaussee busje, motorpolitie, twee he licopters en, niet te vergeten, tientallen belangstellenden. In de loop van de dag groeit het aantal toeschouwers tot dik boven de honderd. De vrachtwagens vervoe ren een groot aantal alumi nium-platen. Deze zullen door een helicopter van de Rijkswacht naar de zand bank worden gebracht. Als de weg afgezet is, verzamelt de Belgische commandant zijn manschappen rond zich. Hij vertelt wat iedereen wel en niet moet doen. „Als je onder de helicopter staat en hij stort neer, loop dan naar links want de machine zal altijd rechts neervallen". Na dit onderhoud gaan alle mi litairen eten: kerriesoep, rijst en kip. Alarmfluit Rond half twee wordt de eerste groep soldaten over gevlogen naar de zandbank. Daarna gaat er nog een groep, zodat er in totaal ruim 20 man op de Hooge Platen is om de strip te mon teren. Vervolgens worden grote kisten en de platen naar de zandbank gevlogen. De marechaussee is on dertussen druk in de weer om het publiek van de dijk te halen. Ze staan namelijk precies onder de 'afvliegrou- te' van de heli. „Als dat ding te pletter stort of een van de platen raakt los, dan is het natuurlijk weer onze schuld als er gewonden zijn", zegt een van de marechaussees. Zijn dreigementen halen echter weinig uit. Keer op keer beklimmen nieuwsgie rige mensen de dijk. Zelfs het blazen op de alarmfluit haalt niets uit. Als een ouder echtpaar aanstalten maakt om ook eens een kijkje op de dijk te nemen, is hij het ech ter beu. Wild zwaaiend rent hij naar ze toe. Als hij terug is, zegt hij dat volwassenen nog erger zijn dan kleine kinderen. „Ze gaan altijd daar staan waar het net niet mag". Het afvoeren van de pla ten gaat intussen door. Ech ter trager dan men had ver wacht. Kapitein Van Pottel- bergen coördineert de ope ratie op het vaste land. Geen minuut heeft hij rust. Hij rent van het ene groepje naar het andere en overal geeft hij aanwijzingen en bevelen. Ondanks de felle kou genieten de toeschou wers zichtbaar van het hele gebeuren. Op alles leveren ze commentaar. „Is dit het hele Belgische leger of heb ben ze nog een wachtpost achtergelaten?" „M'n opa heeft in de oorlog van '14-T8 ook nog in zo'n vrachtwagen gereden". „Als ze ook zo snel werken bij een echte oorlog, krijgen de Russen het niet moeilijk". „Het is een gevaarlijke operatie", zegt Van Pottel- bergen. Nauwelijks heeft hij deze woorden gezegd of een aantal aluminium-platen schiet door de lucht. De heli copter veroorzaakt zoveel turbulentie dat de zware metalen platen van hun plaats worden getild. Nie mand wordt getroffen, maar de marechaussee besluit om het publiek op een nog veili gere afstand te zetten. Rond vier uur ligt er op de Hooge Platen een strip van ongeveer 45 meter. De plaat selijke commandant, luite nant De Moor, is tevreden. „De mannen hebben hun best gedaan. Ze weten nu hoe het moet, zodat we woensdag de baan makke lijk klaar krijgen. Het ver ankeren van het begin van de startbaan was het moei lijkst. Dat gedeelte moet precies goed liggen, omdat daar de meeste kracht op komt als het vliegtuig start. De rest verankeren we niet, dat is werk voor morgen". HAAMSTEDE - Een ver keersongeval op een kruising nabij Haamstede heeft gister ochtend vroeg het leven gekost aan de 23-jarige J. Altena uit IJsselstein en aan zijn passa gier E. Schoenmakers (24) uit Arnhem. Twee andere inzittenden van de auto, die door Altena werd bestuurd, de 22-jarige R. N. uit Den Bosch en de 20- jarige J. van K. uit Woerden, raakten ernstig gewond. N. is in zorgwekkende toestand op genomen in het Rotterdamse Dijkzigtziekenhuis; Van K. ligt ernstig gewond in het Ro de Kruis-ziekenhuis in Zierik- zee. De toestand van beiden was gistermiddag nog kritiek. Het ongeval gebeurde om 8.20 uur op de kruising van de Zandweg en de Kraaijenstein- weg. De vier jongens, die stage liepen bij een aannemer in Burghsluis, waren op weg van hun pensionadres naar hun werk. Aangekomen bij de kruising, hield Altena zijn snelheid in om een auto voor rang te verlenen en reed de kruising op, zonder echter de auto die achter het eerste voertuig reed te bemerken. Die laatste auto boorde zich vervolgens met grote snelheid in de flank van het voertuig van de jongens. Door de klap belandden zij in een sloot en moesten door omstanders en de gealarmeerde brandweer uit het wrak worden bevrijd. Volgens de politie moeten Al tena en Schoenmakers op slag dood zijn geweest. De bestuurder van het an dere voertuig, de 45-jarige A. M. uit Haamstede, raakte licht gewond en kon na dok tersbehandeling naar huis. Beide auto's werden total-loss verklaard. MIDDELBURG - Het Zeeuws provinciebestuur is met de voorbereidingen gestart voor de actie 'Zeeland helpt Nepal'. Voor de actie is twee jaar uit getrokken. In mei van dit jaar stemden de Zeeuwse staten met de actie in. Men koos voor Nepal omdat dit land door de Verenigde Naties tot de minst ontwikkel de landen wordt gerekend. De keuze kwam tot stand in over leg met Unicef. Het is de bedoeling dat in Zeeland geld bij elkaar ge bracht wordt voor een project dat zich richt op de verbete ring van het lager onderwijs ten behoeve van de ontwikke ling van het platteland. Men wil materiaal beschikbaar stellen voor schoolgebouwen (daken), zorgen voor scholing en bijscholing van onderwij zend personeel, voorlichting mogelijk maken over hygiëne, voeding, sanitaire voorzienin gen enz. YERSEKE - Op de Molendijk te Yerseke ontstond gisteren omstreeks 16.50 uur een fron tale botsing tussen twee perso nenauto's. De 39-jarige H. van R. uit Rilland reed vanaf Yer seke in de richting Kruiningen en botste op onverklaarbare wijze tegen een hem tege moetkomende personenauto. De bestuurder van deze auto is na de botsing gevlucht, de heer Van R., die bekneld in zijn voertuig zat, aan zijn lot overlatend. Van R. is door de brandweer van Kruiningen en Yerseke uit zijn auto bevrijd en met een zware hersen schudding en een gebroken arm naar het Bergzichtzie- kenhuis in Goes vervoerd. Beide auto's waren total loss. De identiteit van de andere automobilist is inmiddels bij de politie bekend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11