UITBLAZEN Misverstanden rond ondergang van het bos Nieuw zeerecht nog niet van kracht Voedselhulp komt te laat of ongelegen UW NIEUWE AUTO HOEFT NIET ALTUD NIEUW TE ZIJN. Bezu trern via p even. de stem cc Vlucht naar Sniphol DE KON1 Kwetsbaar DONDERDAG 13 DECEMBER 1984 ACHTERGROND Kreet Nauwelijks aanplant nieuw bos Verschil Onenigheid EUROPESE REKENKAMER OVER 1983: De aanschaf van een nieuwe auto dwingt u tot keuzes. Wat is het u waard? Waarvoor gaat u de auto gebruiken? Met dat soort vragen kunt u voortaan terecht bij de deskundi gen van het ANWB Technocentrum. Want misschien is in uw geval een gebruikte auto wel beter. ANWB-leden krijgen daar over gratis advies. En kunnen tegen 'n spe ciale prijs hun auto laten keuren. Zo heeft het ANWB Technocentrum trouwens ook de nodige informatie over motoren, cara vans, bromfietsen en fietsen. U kunt naar het Technocentrum toe gaan, maar ook even bellen. Uit en thuis met de /ANWB. ANl TECHNOCENTRA. ZE STAAN U BIJ MET RAAD EN DAAD. DONDERDAG 13 DEC Kamerdebat RSV begin februari SNIPHOL was de naam die de Neder landse en West-Indi sche pers bedacht voor het vliegveld Zanderij van Pa ramaribo. Zaterdag is het 50 jaar geleden dat een Fokker F-XVIII van de KLM naar 'de West' vloog, de laatste grote lucht brug-operatie van de vooroor logse KLM, misschien wel het laatste echte luchtvaart-avon tuur. De punt achter het pio niers-tijdperk. Het opzetten van een luchtnet in het Caraï- bisch gebied was al een oud plan, maar Oost-Indië eiste een hogere prioriteit op. Bovendien was het oversteken van de enorme waterplas weer een heel ander soort uitdaging dan de vluchten over land naar 'de Oost'. Zorgvuldig onderzoek had de F-XVIII aangewezen als de meest geschikte machine voor die oversteek, maar dan moest het vliegbereik van ca. 1000 km wel eventjes met 250 procent worden vergroot. Een passa giersvliegtuig was de PH-AIS 'Snip' dan ook niet meer toen het toestel klaar was voor ver trek. De stoelen waren eruit ge sloopt. Daarvoor in de plaats kwamen negen extra tanks, acht voor benzine en één voor olie. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden waren zelfs de ramen uit de romp gehaald en vervangen door linnen. Toch was het vliegtuig met een start gewicht van bijna 10.000 kilo te zwaar. Nieuwe berekeningen echter wezen uit dat de F-XVI- II een sterker vliegtuig was dan oorspronkelijk was gedacht en de Rijksluchtvaartdienst gaf ten slotte toestemming om met een gewicht van in totaal 10.000 kg te starten. Hondeweer Traditiegetrouw bijna was het hondeweer op Schiphol, maar even traditiegetrouw wa ren weer duizenden luchtvaart enthousiasten op het vliegveld samengestroomd om het nach telijk vertrek van de 'Snip' te kunnen gadeslaan. Tegen de' morgen vertrok het toestel met aan boord gezagvoerder J.J. Hondong, co-piloot J.J. van Balkom. marconist S. van der Molen, boordwerktuigkundige L.D. Stolk en 26.251 poststuk ken voor Suriname en de Ne derlandse Antillen. De 'Snip' had vrijwel van meet af aan te kampen met slecht weer. Hevige regens en ijsafzetting op vleugels en ra men hielden de bemanning druk bezig op het eerste trajekt naar Marseille. Ook het passe ren van de Pyreneeën daarna ging met veel slecht weer ge paard en in de buurt van de Middellandse Zee was het al niet beter. Het eindpunt van het tweede trajekt, Tanger, was WIM KOCK niet bereikbaar omdat het vliegveld onder water stond. Casablanca lag er hetzelfde bij. Hondong besloot toen maar in Spanje te landen, maar op Ma- laga sloten windstoten van 120 j§ km per uur een veilige landing volkomen uit. Het werd uitein- delijk Alicante. Daar kon de bemanning slapen en de vol- gende morgen bleek al het E slechte weer te zijn wegge- waaid. De rit naar Casablanca werd een toeristisch vluchtje en de ontvangst daar had de en- E thousiaste stijl waarmee in die E dagen vliegende helden nog werden omgeven. Radiocontact Het volgende trajekt werd de generale repetitie voor de eigenlijke oversteek. Van Casa- blanco naar Porto Praia op de E Kaap Verdische eilanden is 2600 km. Tegen de avond ver- liet het vliegtuig Casablanca en twaalf uur later, na een rustige e reis, landde het bij Porto Praia. Na drie dagen rust en on- derhoudswerkzaamheden be- E gon de 'Snip' op de avond van e 19 december aan de lange over- E steek naar Paramaribo. Om ook boven water radiocontact te kunnen houden waren af- spraken gemaakt met de Ko- e ninklijke Marine, die de onder- =j zeeboot K-XVIII tn die wate- ren had, en met de KNSM die het s.s. 'Stuyvesant' op een ont- e moetingskoers met de 'Snip' stuurde. Hoewel de radio een E paar keer uitviel kon met beide e schepen radiocontact worden e gelegd. Wéér kreeg de bemanning met slecht weer - onweer en E zware wolkenmassa's - te ma- E ken, maar 's-morgens om 23 minuten over tien kregen ze de kust van Zuid-Amerika in E zicht. Twee uur en twintig mi- nuten later landde de 'Snip' op Zanderij. De oversteek had ze- ventien-en-een-half uur ge- E duurd. Non stop. De ontvangst in Suriname was natuurlijk E overweldigend maar de beman- E ning wachtte nog een sprong E van 1700 km naar Curasao. Op de Venezolaanse luchthaven La Guaira regende het oude wij- E ven, toen de 'Snip' er zijp^tus- 5 senlanding maakte, maar Cu- rayao lag - als gewoonlijk - te baden in de zon. Het was 22 e december toen de 'Snip' er neerstreek. Zeven dagen, ne- gentien uur en twintig minuten e had de reis geduurd. De vlieg- tijd had echter 'maar' 54 uur en 27 minuten bedragen. E De bemanning van de 'Snip': v.l.n.r. Van der Molen, Hondong, Van Balkom en Stolk. Ze werden alle vier ridder ON. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen: 22,10 per maand, 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA? Door Pieter-Jan Dekkers DE laatste jaren wordt de mens voortdurend gewaarschuwd voor de 'aanstaande' ondergang van het bos. Maar het in een alarmerend tempo ontbossen van de regen wouden van Zuid-Ame rika, Afrika en Indone sië brengt slechts de ge moederen van milieu organisaties in bewe ging. Het grote publiek heeft er nauwelijks weet van en reageert dan ook dienovereenkomstig ongeïnteresseerd. Dat wordt anders als het om onze eigen bossen gaat. De enorme publiciteit rond de 'zure regen' bewijst dat het hemd nader is dan de rok. In West-Duitsland bij voorbeeld, waar automobilis ten het als een heilig recht beschouwen met ongelimi teerde snelheden over Gods wegen te racen, gaan steeds meer stemmen op om een snelheidsbeperking in te voe ren als bijdrage in de strijd tegen de luchtverontreini ging. In een groot aantal Westduitse deelstaten zijn de afgelopen week zelfs nieuwe 'verkeersborden' geplaatst waarop de automobilist be leefd wordt gevraagd niet harder dan 100 kilometer per uur te rijden. 'Dem Wald zu- liebe'. En in eigen land kijken steeds meer mensen zorgelijk naar kalende en half dode bomen. Voorbodes van de on dergang van het bos, zeggen pessimisten. En de jaarlijkse inspectie van Staatsbosbe heer lijkt hen in het gelijk te stellen. Des te opmerkelijker is de uitspraak dat zure regen de bossen niet doodt. Het staat op bladzijde 47 van het on langs verschenen boekje 'Mensen en bossen', dat door de Stichting Maatschappij en Onderneming is uitgegeven. Vier auteurs, prof. ir. M. Bol, prof. ir. A. van Maaren, prof. dr. ir. R. Oldeman en ir. J. Wassink, rekenen daarin af met een groot aantal misver standen die bij mensen leven omtrent de funktie van het bos en de invloed van ontbos sing op ecologie, klimaat en samenleving. Zure regen is een onder deel van de chemische belas ting van het klimaat. En dat is op zijn beurt weer een van de vele faktoren die het bos onder druk zetten. Al die faktoren, zoals storm, droog te, nachtvorst, schimmelziek ten, schadelijke insecten, werken samen in een sterf- patroon van bomen en bos. Het is wel zeker dat de lucht vervuiling, 'zure regen' inbe grepen, in meer of mindere mate bijdraagt aan het on gastvrij maken van milieu voor het bos. Maar een kreet als 'Zure regen doodt bossen' is te ongenunanceerd en ves tigt slechts de aandacht op één van de vele oorzaken van de bossterfte. Een veelgehoorde uit spraak is ook dat bos regen zou aantrekken of veroorza ken en dat bijvoorbeeld het Amazone-gebied zou verdro gen na ontbossing. Ook een kreet, schrijven de auteurs. Het effect van ontbossing op het klimaat is niet bekend. De wetenschap is trouwens sterk verdeeld over de in vloed van het bos op de wa- terhuishoudkunde. Het ene wetenschappelijke model schetst meer regen bij ont bossing, het andere houdt het op minder regen. Wat overi gens niet betekent dat ont bossing zonder enige beteke nis is voor het klimaat. Maar het wordt te vaak gebruikt als een op zich zelf staand ge volg van ontbossing. Dat geldt trouwens ook voor erosie. Bomen voorko men erosie, heet het. Maar slechts complete bossen met bomen, struiken, kruiden, DE totale oppervlakte aan bossen In de wereld wordt ge. raamd op 4.500 miljoen hectare, 30 procent van het aardop. pervlak. Daarvan wordt 900 miljoen hectare ingenomen door het tropische regenwoud. Over de snelheid waarmee dat laatste verdwijnt bestaan ve- schillende lezingen. De VN gaan uit van een ontbossing van 7,3 miljoen hectare per jaar, de Amerikaanse Academie van Wetenschappen kwam in 1982 zelfs uit op 21 miljoen hectare. Een laatste schatting uit 1983 houdt het op 11 miljoen hectare per jaar, ruim 2,5 maal de oppervlakte van Nederland. Daar tegenover staat slechts een jaarlijkse aanplant van l,i miljoen hectare. Het ongunstigst ligt de verhouding ontbos sing-nieuwe aanplant in Afrika: 1:29. In Zuid-Amerika is dat 1:10,5. Per jaar wordt er 3 miljard kubieke meter rondhout gepro duceerd, waarvan de helft bestemd is als brandhout, 30 pro cent is zaaghout en de rest is voor het gebruik in mijnen en voor de produktie van papier. Nederland is voor 90 procent van zijn behoefte aan hout af- hankelijk van het buitenland. We geven daar meer dan 6 miljard gulden per jaar voor uit. Niet harder dan 100 km. uit liefde voor het bos. duktie van zuurstof. Dat de vier auteurs met deze 'misverstanden' afreke nen betekent niet dat ze vin den dat men dan maar bij de pakken moet neerzitten. In tegendeel. In het boekje doen ze tal van voorstellen om de ontbossing tegen te gaan en de bossen op het noordelijk halfrond te beschermen te gen de steeds smeriger wor dende lucht. dood materiaal en humus re guleren het water. Aparte bomen verhogen alleen maar de ernst van de erosie, schrij ven de auteurs. Bosgrond is vruchtbaar. Nog zo'n misverstand. In werkelijkheid liggen de meeste bossen op arme tot zeer arme bodems. Tropische regenwouden staan dikwijls op volkomen onvruchtbare grond. Het bos is de groene long van de wereld en het produ ceert zuurstof voor de mens. Dat is, aldus de auteurs, een sprookje, waarmee de onwe rende burger de angst op het lijf wordt gejaagd. Want het geldt zeker niet voor het na- tuurbos. Dat bestaat uit jong bos, dat zuurstof produceert, volwassen bos, dat evenveel zuurstof produceert als het gebruikt en oud, aftakelend en dood bos dat alleen maar zuurstof gebruikt. In totaal produceert een groot natuurbos evenveel zuurstof als het gebruikt. Juist het kaal slaan van grote oppervlakten, waarop dan jong bos wordt geplant, kan als groene long fungeren: hoe meer jong bos, hoe meer pro- Het verschil met veel an dere bos'liefhebbers' is dat de vier zich niet willen laten lei den door oneigenlijke en overtrokken argumenten, die vaak nog bezijden de (volle) waarheid zijn ook. Een beleid om de bossen te 'redden' mag niet worden ingegeven door paniek. Het moet gebaseerd zijn op een evenwichtige sa menwerking tussen de ge bruikers van bossen. Correct omgaan met bos sen, noemen ze dat. Elke acti viteit moet gericht zijn op de duurzaamheid van het bos. Daaraan mogen geen conces sies worden gedaan. Daarbij onderstrepen ze dat het bos het onderspit delft wanneer het beurtelings wordt over geleverd aan verschillende beheerders: elke periode waarin duurzaamheid wordt opgeofferd aan overmatig gebruik, laat ontboste opper vlakten achter, die door een volgende generatie niet of moeilijk te herstellen zijn. De ondergang van de Ba- bylonisch-Assyrische be schaving is mede bevorderd door de ontbossing van de stroomgebieden van de grote rivieren. Er zijn ook aanwij zingen dat de Maya's in Mid- den-Amerika als beschaving ten onder zijn gegaan door dat onder de bevolkingsdruk de bossen verdwenen. Klas sieke schrijvers uit het ge bied rond de Middellandse Zee tenslotte waarschuwden al ten tijde van het Romeinse Rijk voor de gevaren van ontbossing. Er is dus weinig nieuws onder de zon. Door Jan van de Ven VEEL landen onder schrijven het nieuwe zeerecht. Delen eruit zijn zelfs voor afronding van de afspraken in praktijk gebracht. Toch heeft het nieuwe zee recht nog geen gelding, omdat nog niet het afge sproken aantal landen het verdrag erover heeft geratificeerd. Overnemen van brokjes nieuw recht, het eens zijn met de grote lijnen van op schrift gezette onderhande lingsresultaten zeggen niets over de werking van een ver drag. In het geval van het zeerecht een vreemd aan doend formalisme, want na de eerste zeerechtconferentie in de jaren zeventig ver grootten heel wat staten de territoriale strook zee tot twaalf mijl voor de kust. En eveneens claimden zeestaten een economische zone van 200 mijl voor de kust, nog voor dat de volgende conferentie was begonnen. Een dergelijke eensgezind heid was eerder nauwelijks te bespeuren geweest in het volkenrecht. De haast om nieuwe rechten geldend te maken was zo groot, dat vol- kenrechtjuristen al over 'ge woonterecht' konden spreken voordat een verdragsconcept ter algemene goedkeuring klaar lag. Wat zeggen wil, nieuw recht was al zo ge woon, zo vanzelfsprekend, dat er geen meningsverschil len over konden bestaan voordat afspraken in ver- dragsregels waren gegoten. De hebberigheid van de zeestaten zal debet zijn aan de snelle vorming van ge woonterecht. Met name arme zeestaten zagen een gouden toekomst in het water. Met een strook van twaalf- mijl water voor de kust konden zij bijvoorbeeld alle vis daar uit voor zichzelf opeisen en anderen het recht ontzeggëh mede gebruik te maken van de visrijkdom, tenzij die an deren oude visrechten had den op het 'stekkie van de buurman'. De economische zone van 200 zeemijlen bood kuststaten de gelegenheid alle rijkdom men van de zeebodem binnen te halen. Op de bodem bleken her en der tot 200 mijlen uit de kust mangaanknollen te liggen die - opgevist - een zil vervloot aan kostbare meta len opleveren. In de bodem, maar op bereikbare diepte, kon men met wat geluk op oliebronnen stoten. Zelfs Nederland, het land waar in de zeventiende eeuw de drie-mijls-zone werd uit gevonden door de eerste vol kenrechtgeleerde Hugo de Groot (drie mijl was de reik wijdte van een scheepska- non, dus zonder schending van de territoriale wateren kon de vijand de kust niet ra ken), zei met tegenzin de oer oude driemij lsgrens te zullen verlaten en over te gaan op een 'eigen' zee van twaalf mijl breed. Een besluit dat binnenkort kracht van wet gaat krijgen. Naast nog andere, minder tot de verbeelding sprekende, nieuwigheden maakt het op gesomde deel uit van het nieuwste gewoonterecht in het volkenrecht. Bij mogelijk onenigheid over uitleg of schending van dat recht zal de internationale rechter ook zonder verdrag, kunnen vast stellen wat rechtvaardig is. In het nog jonge verleden van het nieuwste recht zijn zelfs al uitspraken van de in ternationale rechter ge vraagd. Toch is ondertekening van het verdrag door 159 landen en organisaties (de Europese gemeenschap onder andere) niet voldoende om het gel dingskracht te geven. Er komt namelijk meer dan het geldende gewoonterecht in voor. Een heel belangrijk on derdeel uit het nieuwe ver drag vormt de verdeling van delfstoffen uit de 'vrije zee', het deel buiten de 200 mijls zone. En daarover bestaat onenigheid. De Verenigde Staten - een van de tegen stemmers - kan zich niet scharen achter het idee, dat ontwikkelingslanden mede moeten delen uit de op brengst van de rijkdom van de vrije zee. Zo de onderhandelaars van de zeerechtconferenties al hun handtekening hebben gezet onder het ontwerpver drag, kunnen wetgevers hun goedkeuring eraan onthou den door het niet te ratifice ren. NV-secretaris-generaal Perez de Cuellar heeft welis waar met gepaste vreugde meegedeeld, dat nagenoeg al le staten van de wereld tot ondertekening zijn overge gaan - een succes dat in het verdragsrecht nog niet eer der werd geboekt -, maar Visrechten op het stekkie van de buur man. - FOTO ARCHIEF DE STEM daarmee is niet alles gezegd. De onderhandelende sta ten hebben namelijk afge sproken, dat het verdrag dat het nieuwe zeerecht regelt, pas van kracht wordt als 60 staten tot ratificatie zijn overgegaan. Tot dusver heb ben slechts veertien staten die stap genomen. Komt het zover, dat het verdrag betreffende het nieuwe zeerecht gelding krijgt? Waarschijnlijk wel, maar verwacht mag worden, dat lang niet alle onderteke naars tot ratificatie over gaan. Rond het onderwerp doet zich dan wederom een opvallend verschijnsel voor: de ontwikkelingslanden zul len een volkenrecht aanhan gen, uit nood gedreven omdat zij niet over de technologie beschikken om op de diepe vrije zee tot exploratie over te gaan, en een deel van de zee-opbrengst claimen, zon der de medewerking daarin van de landen die wel over het gereedschap beschikken om diep te graven. En de laatste groep houdt dan bij exploratie de gehele op brengst. Door Aad Jongbloed DE HULP van de Euro- Eese Genieenschap aan lerde Wereldlanden komt dikwijls te laat of ongelegen. Hulppro gramma's worden niet volgens plan uitgevoerd of zij dienen tot niets en er blijft vaak te veel aan de strijkstok haneen. Dat zijn enkele conclu sies uit het rapport van de Europese Rekenka mer over 1983, dat eind dit jaar zal verschijnen Zo blijkt dat bepaalde lan den met de meest dringende of grote behoefte (Sri Lanka, Tanzania, Zambia, Ghana, Somalië en Madagaskar) op 31 december 1983 nog niets ontvangen hadden van de hulpgoederen, die hen in dat jaar had moeten worden ge leverd. Eind 1983 was aan de hulpbehoevende landen meer dan de helft van de hoeveel heden granen, meer dan tweederde van de zuivelpro- dukten en bijna de totale hoeveelheid boterolie van het jaarprogramma nog niet af geleverd. Van de bijna ƒ4 miljoen beschikbare kredieten, be stemd voor kwaliteitscon trole van de door de Gemeen schap verstrekte voedsel hulp, is nauwelijks 250.000 gulden gebruikt. Dat leidde tot schrijnende staaltjes 'hulpverlening': 74 ton Belgisch tarwemeel werd in (ADVERTENTIE) Gratis voor ANW "B-leden. Een keuze uit testrapporten I van meer dan 130 verschillende auto's. Breda, Wilhelminapark 25, tel. 076-223895. Openingstijden Technocentrum: maandag t/m vrijdag 08.00-17.30 uur. maart 1982 op een eerste schip geladen, vervolgens in augustus op een tweede over geladen en kwam tenslotte op 30 oktober op de bestem ming in Djiboeti aan. Op 10 november werd de zen ding door de plaatselijke ge zondheidsdienst ongeschikt voor menselijke consumptie verklaard. Vier dagen eerder hadden twee Belgische labo ratoria, op basis van hun toe gestuurde monsters, de partij wel in orde bevonden. Na tal loze verwikkelingen zijn de hulpgoederen in maart 1983 in Mombassa (Kenia) gelost, waar zij tot het einde van het jaar bleven opgeslagen, voor dat zij uiteindelijk naar Zaï re werden vervoerd en ver kocht; de autoriteiten van Dji boeti bestreden dat 2920 ton tarwemeel, afkomstig uit Griekenland, geschikt was voor het maken van brood, hoewel de Grieken volhiel den dat het meel wel degelijk aan de normen voldeed; na levering van 15000 ton maïs uit Frankrijk aan Mozambique schreef een ge delegeerde van de Europese Gemeenschap: „De zakken zijn in het beste geval gevuld met oude maïs vol gebarsten korrels of vermengd met even oude tarwe van matige kwaliteit of, in het slechtste geval, met zwarte beschim melde klonten." Zestien projecten, die ge zamenlijk een bedrag van 160 miljoen gulden vertegen woordigen, zijn financieel, ze blijkt uit het rapport, niet ol nauwelijks tot ontwikkeling gekomen sedert ze tussen 1977 en 1981 op stapel zijn ge zet. Het betreft projecten in Pakistan en Bangladesh. Tijdens een controlebezoek aan Sri Lanka in oktober 1983 kon geen rapport wor den overlegd over een be paald doel, hoewel de Euro pese Gemeenschap reeds 1 jaar lang twee deskundigen ƒ18.000 per maand per per soon betaalde. Saillant voorbeeld van verkeerde hulpverlening is een project in de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR), waar in Goubali een sociaal centrum gebouwd werd met hulp van de Gemeenschap De bouw betrof een gemeen tehuis, een medisch conculta- tiebureau, een overdekte markt en een anti-tekenbao voor vee. Doordat dit cen trum vijf kilometer buiten het dorp werd gebouwd wordt het sinds de bouw in 1981 niet gebruikt. Rapporteurs over een wa tervoorzieningsproject in de CAR maakten geen melding van het feit dat het project, in Bouar, niet gebruikt kon worden wegens gebrek aan apparatuur. Van onze H DEN HAAG - Ministei ken) gaat de pensioen van 'trendvolgers' moe De overheid zal daard minder hoeven af te drage Dat staat in een brief die de minister gisteren heeft ge stuurd aan de betrokken orga nisaties en waarin hij een nieuwe wet voor deze sectoren aankondigt. Een aanvullend bedrag van ƒ330 miljoen, dat de minister wil bezuinigingen haalt hij uit de bevriezing van de salaris sen (ook de prijscompensatie wordt niet betaald) en door het zelf laten betalen van de AOW-premie door de werkne mers. De regeling heeft gevolgen voor de ongeveer 500.000 werk nemers in de gezondheidszorg, het welzijnswerk (van biblio theken tot bejaardenoorden) en het openbaar vervoer. Het overleg tussen De Ko ning en de vakbonden strand de enkele maanden geleden, nog voor het begonnen was, omdat de vakbonden vonden dat de minister geen onder handelingsruimte bood. Daar over is al heel wat te doen ge weest. Volgens de vakbonden mogen de 'trendvolgers' niet aangemerkt worden als 'halve' ambtenaren, voor wie de ar beidsvoorwaarden recht streeks door de overheid be paald worden. De Koning wil niet verder gaan dan jaarlijks een bedrag voor de loonruimte en de overige arbeidsvoor waarden vast te stellen en de sociale partners daarna zelf te laten uitmaken hoe ze dat geld verdelen. Het zelf weer betalen van de AOW-premie geldt voor een deel van de 'trendvolgers'. Die krijgen,-om dit verlies van in- Van onze parlementaire redactie DEN HAAG - De Kamer zal begin februari een de bat houden over de RSV- enquete. Tijdens dat de bat zal de enquêtecom missie zich voor de Twee de Kamer moeten verant woorden. Kamervoorzitter Dol man stelde gisteren voor het debat te houden op drie achtereenvolgende dagen. Zonder spreektijd beperking voor de fracties zijn voor dat debat uitge trokken 5, 6 en 7 februari. Tevens telde de voorzit ter voor het debat schrif telijk voor te bereiden. De fracties zullen dan op 19 december de vragen over het rapport gereed moe ten hebben. Over het voorstel van voorzitter Dolman zal de Tweede Kamer vandaag een be slissing nemen. Over eeen debat met de regering naar aanleiding van de gedachtenwisseling met de enquêtecommissie zal de Kamervoorzitter nog een voorstel doen. DE aanslagen van een ultra-lin neime brandstofleidingen van bloot in de verdedigingsstrate genootschap te weten de kwet - De NAVO is er om voor de van om in het geval van een g be frontlijn zo ver mogelijk o plannen in voorbereiding om b te schakelen op een offensie forceren naar de concentrati oe strijdkrachten van het War valt echter met de beschikb mogelijk maken de NAVO-ee tempo te versterken en te bev De op zes plaatsen besch maakt deel uit van een 6.000 in vijf landen, dat de brandst net front en in het achterland, i uit netwerk is essentieel voor f.onder benzine is het NAVO RS een parasolletje van papi navens. spoorlijnen, vliegveld angrijkste aanvoerlijnen tuss ee en West-Duitsland van e 9er) al zo kwetsbaar blijke n verkeersknooppunten het z MAw^s?bota9e aan militaire i nin en de waarschuwi mo Tet mo9en verwaarlozen zet v'ianc) van binnenuit, d

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2