t
geld
Confessionele school
mag niet discrimineren
'Ondernemer moet beter luisteren'
CDA wil aparte
bewindsman
voor informatica
IJesreWcL
RSV: fracties
steken hand
in eigen boezem
INDUSTRIEBOND: HERBEZETTING MET PART- TIMERS
n delen
Harde taal
Extra pikant
Uiterst leerzaam
Boerenprotesteren tegen EG-beleid
VAN SCHELLEBEEK: RSV VAN DE WIEG TOT HET GRAF
;BUITËNLAND:
Homo-vereniging
inventariseert
discriminatie
TIF. STEM COMMENTA AR
KATHOLIEK ONDERWIJS MAANT CDA:
DEETMAN: OVERBODIG
Mariënburggroep
valt lekeraden bij
PAGING
amengevat door
LIIS van der
K. Hun werk
ze pagina en op
deze krant.
e van de parlemen-
commissie RSV, die
ddag aan de Tweede
-geboden, omvat zes-
'waalfkilo papier,
'en.
wee delen zijn de on-
Itaten neergelegd, op
n de commissie tot
n en eindconclusies
Deze twee delen zijn
'oor de voorzitter van
e, Van Dijk.
deel, van de hand
'e vice-voorzitter
t beschreven hoe de
eeft gewerkt, welke
ij heeft ontworpen
anbevelingen gedaan
chten van dergelijke
door de Kamer,
e weergave van de
slaat vier delen.
te worden aange-
pt.
quêtecommissie wijst
et eind van haar rap-
e op een aantal zwak-
nten in het steunbeleid,
r daarbij uitgewerkte
velingen te doen:
nregelingen moeten in
ieder kenbare vorm
n vastgelegd;
verleende steun, de be-
g ervan en de voor-
'en moet de Kamer vol-
worden ingelicht;
oortgang en de resulta-
van steunoperaties, de
van de rekening en de
ing van gestelde voor
den moeten periodiek
en gemeld;
Kamer moet voldoende
matie krijgen over ont-
elingen in een bedrijf
an invloed zijn op de
rking van steurt of die
e belangen van de
kunnen schaden,
ommissie noemt verder
antal elementen uit het
cht door de overheid, die
r aandacht verdienen:
taak en de bevoegdheden
'e regeringswaarnemer;
anier waarop hij rap-
~rt; de positie van door
verheid benoemde com-
arissen; de juridische
eten van overheidsin-
"n in besluiten van de
van Commissarissen;
plaats en functie van de
onale Investeringsbank
t toezicht;
mmunicatie tussen de
unen ten als de belangen
meer ministeries in het
[gzijn.
nog enkele detailpun-
meer.
Maar in de wandelgan-
lieten CDA-toppers on-
iellijk weten het voorstel
anvaardbaar te vinden,
loopt vooruit op de stel-
erziening. Nu ja zeggen
t bovendien de handen
le behandeling daarvan,
eten CDA-ers weten.
f men nu toch maar het
?de hoofd in de schoot legt
akkoord gaat met De
afs eerste voorstel is niet
zekerheid te zeggen,
ir lijkt nog het waar-
jnlijkste. Of zoals de
\-kei Steef Weijers zei:
ïakers zeggen dan: her-
ng van zetten is remise
dan gaat ons voorstel
r de remise".
Iredactle Frans Boogaard,
'age Pieter Eggen.
niNSDAG 11 DECEMBER 1984
T28 PAGINA 3
AMSTERDAMf ANP) - Ter
gelegenheid van de Inter
nationale Dag van de
Rechten van de Mens heeft
het internationaal samen
werkingsverband van ho-
mosexuele mannen en
vrouwen IGA gisteren het
pjnkboek 1985 gepresen
teerd.
Met het boek wil IGA
gen jaarlijkse documenta
tie geven geven van de
wettelijke en maatschap
pelijke situatie, waarin ho-
mosexuele mannen en
vrouwen zich in de wereld
bevinden.
In een landenoverzicht
van Pinkboek staat dat ho-
mosexuele handelingen op
een of andere manier
strafbaar zijn in zo'n der
tig landen. In ongeveer
twintig landen bestaat er
een discriminerende wet
geving op het punt van
sexuele handelingen en in
ongeveer tachtig landen
ontbreekt iedere vorm van
informatie, wat IGA
uiterst bedenkelijk vindt.
IGA concludeert dat ho-
mosexualiteit is overgele
verd aan een ernstige mate
van willekeur van plaatse
lijke en nationale overhe
den. Wat in één land vrije
lijk mag, kan in een ander
land met de doodstraf wor
den verboden.
RONDUIT misleidend en daarom onaanvaardbaar". Deze harde
uitspraak van de parlementaire enquête-commissie, die in op
dracht van de Tweede Kamer een onderzoek heeft ingesteld naar
de opkomst en ondergang van het Rijn-Schelde-Verolme-con-
cern (RSV), heeft betrekking op de WD-minister Van Aardenne
(Economische Zaken). De commissie is van oordeel dat de be
windsman de Tweede Kamer in 1980 over de verliezen van een
van de RSV-ondernemingen maar wat op de mouw heeft ge
speld De commissie acht tevens bewezen, dat Van Aardenne in
1979 zonder duidelijke machtiging van het kabinet aan de RSV
een „blanco cheque" heeft afgegeven.
Door deze beschuldigingen is de positie van de vice-minister-
president in het kabinet-Lubbers wankel geworden. Het staat
echter geenszins vast dat Van Aardenne nu ook het veld zal moe
ten ruimen. Volgens de parlementaire enquête-commissie heb
ben allen die betrokken zijn geweest bij de ondergang van het
scheepsbouwconcern, tonnen boter op het hoofd. De achtereen
volgende kabinetten sinds 1965, die goed geld naar kwaad geld
bleven gooien (in totaal ruim 2,2 miljard gulden) zelfs toen de
RSV „al klinisch dood" was; de concernleiding, die geen enkele
grip had op het bedrijfsgebeuren en tenslotte in paniek weg
vluchtte in „alles-of-niets-projecten", topambtenaren als rege
ringswaarnemer Molkenboer, die verzuimden in te grijpen en te
gen beter weten in de RSV-leiding bleven steunen „alsof van een
zieke boom gezonde vruchten verwacht kunnen worden" en een
vakbeweging, die terugschrok om medeverantwoordelijkheid te
aanvaarden voor „hartverscheurende" saneringsbeslissingen
over de afbraak van arbeidsplaatsen; zij allen zijn naar het oor
deel van de parlementaire enquête-commissie mede-verantwoor
delijk voor het dramatische debacle van de RSV.
Ook de Tweede Kamer, de collega's dus en opdrachtgevers
van de commissieleden, krijgen een dikke onvoldoende. De Ka
mer wist, aldus de commissie, van „de voor ieder zichtbare kloof
bij de RSV tussen illusie en realiteit" maar steunde in meerder
heid het regeringsbeleid. Bij belangrijke beslissingen was het
parlement „vaak afwezig, onoplettend of vergeetachtig". Zelfs
toen de Kamer ontdekte dat zij door Van Aardenne om de tuin
was geleid, reageerde zij niet. Die „totale afwezigheid" van een
reactie noemt de commissie „hoogst opmerkelijk"
HOE is de RSV „één grote sociale werkplaats" kunnen worden
zoals de toenmalige president-commissaris De Vries (van de ho
ge declaraties) dat uitdrukte De parlementaire enquête geeft
een duidelijk antwoord op die vraag. De achtereenvolgende kabi
netten en de grote politieke partijen hebben het behoud van ar
beidsplaatsen in de scheepsbouw zwaarder laten wegen dan be
drijfseconomische en financiële overwegingen. Door de steun
verlening aan de RSV konden beslissingen, die ondernemers be
horen te nemen, op de overheid worden afgeschoven. Men kon
of wilde niet zien dat de problemen in de scheepsbouw structu
reel van aard waren. In zo'n geval is met overheidssubsidie geen
blijvende werkgelegenheid te garanderen.
Zorg om de werkgelegenheid siert politici. De enquête-com
missie zet daar voor dit geval vraagtekens bij. Zij constateert dat
regering en kamer niet met gulle hand in de beurs hebben getast
toen bij andere bedrijven, in de textiel bijvoorbeeld, duizenden ar
beidsplaatsen op de tocht kwamen te staan. Waarom is er toen
met twee maten gemeten Het laconieke antwoord van de com
missie spreekt boekdelen. Die bedrijven konden niet „de onge
kend sterke pressiegroepen" op de been brengen waarover de
scheepsbouw beschikte. Met andere woorden: regering en
Tweede Kamer: jullie zijn door de knieën gegaan voor belangen
groeperingen.
Omdat de parlementaire enquête-commissie in haar onderzoek
niets en niemand ontzien heeft en ook de hand in eigen boezem
heeft durven steken - alleen de WD-er Korthals heeft over van
Aardenne een (verontschuldigend) minderheidsstandpunt inge
nomen - bestaat er goede kans, dat het door allerlei affaires ge
schokte vertrouwen in de parlementaire democratie hersteld kan
worden. Als de Tweede Kamer tenminste de aanbevelingen van
de commissie volgt om een herhaling van het RSV-drama te voor
komen. Daartoe behoren ook enkele vervolg-onderzoeken naar
het „volkomen falen van de interdepartementale beleidsintegratie
ten aanzien van de RSV en naar het relatie-patroon tussen de Ko
ninklijke Marine en enkele scheepswerken en de begrotingsbe
waking op het Ministerie van Defensie". Laatstgenoemde aanbe
veling is extra-pikant vanwege de onlangs bekend geworden
aanzienlijke begrotingsoverschrijding bij de bouw van de 'Wal
rus -onderzeeboten en de opmerkelijke rol die de marineleiding
daarbij gespeeld heeft.
WAT de politiek betreft is de kostbare maar uiterst leerzame les
van deze parlementaire enquête, dat een gezonde democratie
een regering en parlement veronderstelt met ruggegraat. En des
kundigheid. Om een actief industrialisatie-beleid te kunnen voe
ren dient op alle betrokken geledingen kennis van zaken voor
landen te zijn alsmede voldoende politieke moed om desnoods
regen de achterban in maatregelen te nemen die ook op de lan-
aere termijn gezien resultaten opleveren. Vele fouten zijn te her-
eiden tot een gebrek aan industriële traditie en industrie-politieke
steld?^' consta,eert de commissie. Hoe is het daar nu mee ge
vang he' bedrijfsleven kan zijn voordeel doen met de resultaten
an deze enquête. Er wordt te dikwijls te gemakkelijk over fusies
"steunverlening door de overheid gedacht. Maar als de proble-
en binnen een onderneming structureel zijn is aan omschake-
Wering en/of reorganisatie niet te ontkomen. Wie in zo'n
onjS ,b'i de overheid aanklopt c.q. de overheid die onder die
nstandigheden financiële steun toezegt, vertraagt processen,
RSV h hedr',f misschien no9 zouden kunnen redden. Van de
onh de aa9bête-commissie gezegd: „het concern was de
oeminde vrucht van kunstmatige inseminatie zonder behoorlijk
XIatisch onderzoek". Een aardige mondvol en de moeite waard
als waarschuwing te onthouden.
Het rapport van de commissie verdient een bestseller te wor
den Het is een gedegen, eerlijk werkstuk, helder en boeiend ge
schreven. Het laat zich lezen als een roman over de sluipwegen
van de macht, het gekuip en de intriges in de wereld van de big
cusiness en de opkomst en val van grote namen. Wat voorzitter
s Vries en de zijnen al via de TV-uitzendingen beloofden heb-
zij en hun medewerkers ook op schrift waargemaakt. Boven
al Kunnen komende generaties van de enquête leren hoe fouten
i an een recent verleden vermeden kunnen worden. Als ze ten-
'nste willen leren van de geschiedenis.
RIJSWIJK (ANP) - De Katho
lieke Onderwijsorganisatie
(KOV) dringt er bij het ko
mende CDA-congres op aan
niet in te stemmen met een re
solutie waarbij particuliere
organisaties, met een beroep
op hun levensbeschouwelijke
grondslag, de mogelijkheid
krijgen homofielen te discri-
meren. De KOV reageert hier
mee op de ontwerp-resolutie
over homofilie, die 15 decem
ber op het CDA-congres aan
de orde komt.
De onderwijsvakbond vindt
dat ook confessionele scholen slacht, ras, huidskleur of de manier van leven.
niet mag worden toegestaan te sexuele geaardheid dan wel de Volgens de vakbond wordt
discrimeren op grond van ge- uiting daarvan in een bepaal- in de ontwerp-resolutie ten
onrechte een scheiding ge
maakt tussen seksuele ge
aardheid en de daarbij beho
rende leefwijze. Als het om
discriminatie gaat zijn beide
onlosmakelijk met elkaar ver
bonden.
Wie zegt homofiele
geaardheid te aanvaarden,
maar de daaruit voortvloeien
de leefwijze veroordeelt of die
leefwijze reden acht om
iemand een baan te weigeren
in bijvoorbeeld het onderwijs,
discrimineert, aldus de onder
wijsvakbond.
'Geen vast personeel
door korter werken'
Van onze Haagse redactie
AMSTERDAM - Herbezetting van opengevallen ar
beidsplaatsen in de bedrijven waar korter wordt ge
werkt vindt meestal plaats met deeltijdarbeiders of
mensen die op contractbasis worden aangesteld. Zel
den of nooit gaan werkgevers er toe over dan 'vast'
personeel in dienst te nemen.
Dat zeiden gisteren twee
cao-onderhandelaars van de
Industriebond FNV tijdens de
presentatie van het arbeids
voorwaardenbeleid van de
bond voor de komende cao-on
derhandelingen.
Volgens bestuurder A. van
der Veen, die voor de Indus
triebond de onderhandelingen
met Philips voert, wordt bij de
grootste tak van Philips, Elco-
ma voornamelijk gewerkt met
inleenkrachten, tijdelijke con
tractanten en deeltijdarbei
ders. Bepaalde werkzaamhe
den worden 'opgespaard' om
op die manier deeltijdwerkers
aaneengesloten perioden te la
ten werken.
De Industriebond FNV wil
bij de komende cao-afspraken
de werkgevers zover krijgen
dat men deeltijdarbeiders de
zelfde rechten geeft als men
sen met een volledige baan en
dat in andere gevallen werk
nemers pas mogen worden in
geleend nadat de Onderne
mingsraad daartoe toestem
ming heeft gegeven. In alge
mene zin wil men dit soort
vormen van arbeid sterk gaan
inperken. De bond vreest dat
in het andere geval korter
werken niet leidt tot volwaar
dige herbezetting en dat er
twee soorten werknemers ont
staan.
Niet alleen bij Philips is de
ze tendens te bespeuren, maar
ook in de groot-metaal, zo liet
bestuurder Rijkse weten. Daar
wordt veelvuldig via koppel
bazen tijdelijk personeel aan
geleverd, dat daardoor volle
dige arbeidsplaatsen weg-
snoept.
De Industriebond FNV wil
de onderhandelingen verder in
met de volgende verlangens:
•Een 36-urige werkweek in
1986.
•Een looneis van 1,5% en een
uitkering van 1%, maar mini
maal 300,- per jaar in 1985 en
een looneis van 1,5% en een
uitkering van 2% per jaar in
•Een herbezetting van open
gevallen arbeidsplaatsen van
liefst 100%.
•Handhaving van ziekengeld
op het huidige niveau.
•Verdubbeling van het aantal
leerlingplaatsen én
•Uitbreiding van verlofrege
lingen voor zwangere werkne
mers.
Tot slot wil de bond een cao
afsluiten voor twee jaar. Op
die manier moet voorkomen
worden dat de wens van de
werkgevers, dit jaar geen ver
dere arbeidstijdverkorting
door te voeren, haalbaar is.
DEN HAAG - Het toenemende
gebruik van computers in on
derwijs en bedrijfsleven wet
tigt volgens de Tweede-Ka
merfractie van het CDA een
aparte minister en anders wel
een staatssecretaris voor in
formatica.
Die staatssecretaris zou in
een volgende kabinetsperiode
het best ondergebracht kun
nen worden bij het ministerie
van algemene zaken. Deze me
ning spuide CDA-kamerlid
Lansink gisteren in een com
missievergadering over het
informaticaplan van de rege
ring.
Lansink meent dat een be
windsman voor informatica
nodig is omdat nu nog te wei
nig samenhang is te bespeuren
in het regeringsbeleid op dat
punt.
Minister Deetman (Onder
wijs en Wetenschappen) vond
Lansinks suggestie vooralsnog
overbodig.
De meerderheid van de Ka
mer kan instemmen met een
aparte Raad voor de Informa
tica die het proces van invoe
ring van computers onder
meer in het onderwijs, maar
ook in het bedrijfsleven zou
kunnen begeleiden.
JS 15
Een domper op de kerstvreug
de. Terwijl we vroeger eind de
cember zo genoten van de su
per-exclusieve k erstboter,
komt er volgend jaar ook pads-
boter.
We hebben al paasbrood, dat
net zo smaakt als kerstbrood.
En nu is is er paasboter die
precies gelijk is aan kerstbo-
ter.
Als we zo doorgaan worden we
straks geconfronteerd met
paaskaarsjes en een paasboom!
Het zou aardig zijn als er dan
ook een paos-gratificatie of
een paas-pakket bijkwam.
Worden mannen lastig tegen
over vrouwen als ze een naak
te vrouw op een bus zien? Vol
gens de advocate van een
klaagster wel. Ze worden
handtastelijk en hijgen in
vrouwennekken, zegt ze.
Er wordt behoorlijk in de bus
geblazen, maar zou het werke
lijk zo erg zijn? Moeten er.
aparte bussen ingezet worden
waarin vieze mannen luidkeels
kunnen zingen van 'Ballen in
mijn buik'?
Nee, ik denk dat mannen on
rustig, begerig en zelfs neuro
tisch worden van iets heel an
ders. Bijvoorbeeld van de af
druk van een briefje van dui
zend op de zijkant van de bus.
Als onze bussen met geld zou
den worden getooid, dan zou
den er bij de haltes hele rare
dingen gebeuren. Het bewijs
van deze stelling is de RSV-af-
faire. Financiële fantasieën
hebben mannen hijgerig en
blind gemaakt.
De advocate zou ervoor moe
ten pleiten dat mannen die or
dinair in de nationale geldbui
del hebben geknepen, uit de
bus worden gezet.
MERIJN
NS en bonden
DE drie vakbonden van spoor
wegpersoneel hebben gisteren
geen kans gezien de directie
van de Nederlandse Spoorwe
gen te bewegen in te stemmen
met nieuwe cao-voorstellen
Ongeveer honderd jonge boeren uit de provincies Gronin
gen en Drente hebben gisteren op de Grote Markt in Gronin
gen gedemonstreerd tegen het ÈG-landbouwbeleid. De boe
ren hadden met hun traktoren de Grote Markt bezet. De boe
ren menen dat, wanneer de bezuinigingsoperatie van de EG
doorgaat, duizenden boeren en tuinders in Nederland in gro
te financiële problemen komen. Een groep van ongeveer
veertig jonge boeren uit Drente gaat vandaag in Den Haag
een petitie aanbieden aan het CDA-Kamerlid Van der Lin
den. Ter ondersteuning van hun eis dat jonge boeren meer
he ff ing vrije melk moeten krijgen zullen zij een koe en een
rijdende melktankwagen meenemen. - fotoanp
Hoger personeel Philips: meer loon
DE Federatie van Hoger Phi-
lips-personeel FHPP wil drie
procent loonsverhoging en een
pas op de plaats voor wat be
treft de arbeidstijdverkorting.
Dat blijkt uit de gisteren ge
publiceerde voorstellen met
betrekking tot de nieuwe
CAO.
ETTEN-LEUR (ANP) - De
open brief die namens de
Diocesane Pastorale Raden
in Nederland - met uitzon
dering van die van het bis
dom Roermond - in ver
band met het komende
pausbezoek is uitgegaan,
toont aan hoezeer de Ma-
riënburggroep met zijn
verklaring van vorig jaar
een algemeen in de Rooms-
Katholieke Kerk van Ne
derland levende bezorgd
heid onder woorden heeft
gebracht. Dat heeft de Ma-
riënburggroep als reactie
op de zondag gepubliceer
de tekst laten weten.
De groep vindt de brief
vooral belangrijk omdat
Open brief aan paus
die de opvattingen weer
geeft van de laatst overge
bleven formele organen
waarin de verantwoorde
lijkheid van leken gestalte
krijgt. De brief toont aan
dat steeds meer Rooms-
Katholieken in Nederland
tot de conclusie komen dat
de kerkelijke leiders door
hun eigen optreden hun
gezag verspelen, aldus de
reactie van de Mariën
burggroep.
-mv r si: „„„r
Vervolg van pagina 1
Vrijwel alle Kamerfracties
staken gisteren de hand in
eigen boezem. Zij onderschre
ven daardoor het oordeel van
de enquêtecommissie dat ook
de Kamer ernstig gefaald
heeft vanaf 1971, toen het
RSV-concern op last van de
overheid gevormd werd. Dat
concern karakteriseert de
commissie als „de onbeminde
vrucht van kunstmatige inse
minatie zonder behoorlijk ge
netisch onderzoek."
De Kamer zal, waarschijn
lijk in februari, uitvoerig de
batteren over de bevindingen
van de enquêtecommissie. In
dat debat zal niet alleen de
verantwoordelijkheid van on
der anderen Van Aardenne en
Lubbers aan de orde komen.
Uit de reacties van de grote
fracties - PvdA, CDA en VVD
- blijkt dat zij dan vooral wil
len praten over een mogelijk
wettelijke regeling van steun
door de overheid aan bedrij
ven, verbetering van controle
Door Louis van de Geijn
ROTTERDAM - „Ik hoop één ding:
dat de ondernemers in dit land na de
ze enquête wat minder gefrustreerd
doen over het feit dat ze van hun
voetstuk zijn gehaald. Dat ze voor de
spiegel gaan staan: doe ik het net zo
rot als mijn collega's bij RSV? En
vooral: dat ze luisteren naar de men
sen op de werkvloer. Want niemand
ziet beter waar het in een bedrijf ver
keerd gaat dan de man die met zijn
handen moet werken".
Willem van Schellebeek (60) kijkt
met enige voldoening naar het resul
taat van anderhalf jaar parlementair
onderzoek. „In feite hebben wij werk
nemers dit geval aangekaart. Niet
met de illusie dat je er iets door goed
maakt voor de slachtoffers van het
RSV-debacle. Wél in de verwachting
dat er opening van zaken zou worden
gegeven en dat het lessen zou opleve
ren voor de toekomst".
Van Schellebeek maakte RSV mee
van de wieg tot het graf. Als lid, se
cretaris en later voorzitter van de
Centrale Ondernemingsraad volgde
hij het drama van nabij en speelde hij
regelmatig zijn partijtje mee.
Het duidelijkst hoorbaar was dat in
september 1979, toen de centrale on
dernemingsraad in een open brief
aan minister Van Aardenne vroeg om
in te grijpen in de RSV-top. Voor
naamste klacht: er werd niet geluis
terd. „Als je melding krijgt van fou
ten in de organisatie, kijk daar dan
zelf naar, vraag het niet aan de chef.
Want die zal het meteen toedekken".
Op dat punt heeft de commissie de
getuigenis van Van Schellebeek en
zijn collega's goed begrepen. Zij
schrijft: „Waarschuwingen werden
onvoldoende ter harte genomen. De
situatie roept vragen op over de af
stand tussen concernbestuur en de
werkvloer en over de benutting van
beschikbare informatiekanalen".
De commissie heeft ook kritiek op
de werknemers. Zij vraagtzich af of
het wel verstandig is geweest onder
nemingsraden mede-verantwoorde
lijk te maken voor ingrijpende maat
regelen bij hun eigen bedrijven. De
werknemers en hun vertegenwoordi
gers dragen ook verantwoordelijk
heid voor de ondergang van RSV. Zij
hielden bedrijfssluitingen tegen,
staakten op zieltogende werven, lie
ten het zo ver komen dat er maar vier
uur per dag werd gewerkt.
Van Schellebeek: „Wij hebben ge
daan wat we doen móesten: de zaak
overeind houden. Daar ben je werk
nemersvertegenwoordiger voor. Wat
ontbrak was beleid, bij RSV én bij de
overheid. Men was werkplekken aan
het financieren in plaats van onze
toekomst te verzekeren. Het was
EHBO-pleisters plakken. Vind je het
dan zo gek dat je ook als werknemers
naar Den Haag gaat als je een wondje
hebt?".
De commissie constateert dat RSV
in 1978/1979 in feite al failliet was en
had moeten worden ontbonden. Met
die eerste vaststelling is Van Schelle
beek het eens. In 1978 werd dat in de
ondernemingsraad ook met zo veel
woorden gezegd. Maar hij vindt niet
dat RSV toen uiteen had moeten val
len. Er had rigoreus moeten worden
ingegrepen, dat wel.
Maar Van Schellebeek is vandaag
nóg van mening dat RSV zelfs in 1983
overeind had moeten blijven. Het op
nieuw financieren van de bedrijven
die daarna verder gingen, heeft de
staat immers nog eens vele honder
den miljoenen gekost.
De enquêtecommissie heeft er enig
begrip voor dat haast eindeloos werd
geprobeerd het leven van RSV te rek
ken. Achteraf stelt zij vast dat het ook
uit sociaal oogpunt beter was geweest
er jaren eerder mee te kappen. „Als je
ziet hoe het gelopen is, ja, dan ben ik
het daarmee eens. Maar het had niet
zo behoeven te lopen", aldus Van
Schellebeek.
„Er zijn situaties geweest dat wij in
ons hart vonden dat we verder moes
ten gaan, twee werven sluiten, terwijl
de directie voorstelde één werf dicht
te doen. Moeten wij dan opstaan? Ik
zie het alleen maar als een verdienste
van het overleg dat we vanaf 1978 nog
vijf jaar verder hebben kunnen gaan.
Al die jaren hebben we duizenden
mensen uit de WW gehouden".
De rekening van ƒ400.000 per ar
beidsplaats schuift Van Schellebeek
helemaal op het bordje van het parle
ment. „In 1977, toen Lubbers met de
eerste steunoperatie kwam, hebben
wij gevraagd om bij de controle daar
op «te worden ingeschakeld. Lubbers
hield dat tegen. Directie en onderne
mingsraad, zei hij, zijn twee handen
op één buik. Dat stak me erg".
daarop en verscherping van
het informatierecht van de
Kamer.
Ook de positie van de rege
ringswaarnemer bij gesteunde
bedrijven wil de Kamer aan
een kritische beoordeling on
derwerpen. Bovendien zal aan
de orde gesteld worden "de
morele en ethische aanvaard
baarheid" (VVD-reactie) van
het optrekken van geldelijke
vergoedingen aan directies en
bestuurders van ondernemin
gen die belangrijke overheids
steun krijgen. De PvdA-frac-
tie noemt het een „triest diep
tepunt van falend manage
ment" dat de vergoedingen
aan de RSV-top werden opge
trokken terwijl zeer veel
werknemers op straat werden
gezet.
De FNV trekt uit de RSV-
affaire de conclusie dat de
vakbeweging een grotere vin
ger in de pap moet krijgen bij
steunoperaties. Het eindver
slag van de enquête-commis
sie maakt volgens de vakcen
trale duidelijk dat veel instan
ties, waaronder 'zeker ook' het
RSV-management, hebben
gefaald in een doeltreffende
beheersing van het gebeuren
bij RSV. Met name het Minis
terie van Economische Zaken
heeft gemanipuleerd met in
formatie over de werkelijke
feiten, vindt de vakcentrale.
De FNV laat zich in zijn reac
tie overigens niet uit over de
vraag of minister van Aarden
ne moet opstappen.
Het verslag maakt volgens
de vakcentrale duidelijk dat
het ontbreken van een duide
lijke beleidsvisie op het econo
misch herstel, en de rol daarin
van de zware metaalindustrie,
een belangrijke oorzaak is van
het 'totaal verzanden' van de
omvangrijke steunoperatie.
In het verslag wordt de rol
van de vakbeweging volgens
de FNV beperkt tot die van
louter pressiegroep. Daarbij
wordt volgens de bond voor
bijgegaan aan de uitgewerkte
alternatieven die van vak
bondszijde zijn aangedragen.
De Unie BLHP, vakbond
voor administratief, technisch
en commercieel personeel,
vindt dat minister Van Aar
denne moet aftreden. 'Ten be
hoeve van de parlementaire
democratie moet er een goed
vertrouwen zijn tussen het
parlement en het kabinet. Nu
dit in het verleden is geschaad
moet het recht zegevieren', al
dus de Unie BLHP.