t geld Confessionele school mag niet discrimineren 'Ondernemer moet beter luisteren' CDA wil aparte bewindsman voor informatica IJesreWcL RSV: fracties steken hand in eigen boezem INDUSTRIEBOND: HERBEZETTING MET PART- TIMERS n delen Harde taal Extra pikant Uiterst leerzaam Boerenprotesteren tegen EG-beleid VAN SCHELLEBEEK: RSV VAN DE WIEG TOT HET GRAF ;BUITËNLAND: Homo-vereniging inventariseert discriminatie TIF. STEM COMMENTA AR KATHOLIEK ONDERWIJS MAANT CDA: DEETMAN: OVERBODIG Mariënburggroep valt lekeraden bij PAGING amengevat door LIIS van der K. Hun werk ze pagina en op deze krant. e van de parlemen- commissie RSV, die ddag aan de Tweede -geboden, omvat zes- 'waalfkilo papier, 'en. wee delen zijn de on- Itaten neergelegd, op n de commissie tot n en eindconclusies Deze twee delen zijn 'oor de voorzitter van e, Van Dijk. deel, van de hand 'e vice-voorzitter t beschreven hoe de eeft gewerkt, welke ij heeft ontworpen anbevelingen gedaan chten van dergelijke door de Kamer, e weergave van de slaat vier delen. te worden aange- pt. quêtecommissie wijst et eind van haar rap- e op een aantal zwak- nten in het steunbeleid, r daarbij uitgewerkte velingen te doen: nregelingen moeten in ieder kenbare vorm n vastgelegd; verleende steun, de be- g ervan en de voor- 'en moet de Kamer vol- worden ingelicht; oortgang en de resulta- van steunoperaties, de van de rekening en de ing van gestelde voor den moeten periodiek en gemeld; Kamer moet voldoende matie krijgen over ont- elingen in een bedrijf an invloed zijn op de rking van steurt of die e belangen van de kunnen schaden, ommissie noemt verder antal elementen uit het cht door de overheid, die r aandacht verdienen: taak en de bevoegdheden 'e regeringswaarnemer; anier waarop hij rap- ~rt; de positie van door verheid benoemde com- arissen; de juridische eten van overheidsin- "n in besluiten van de van Commissarissen; plaats en functie van de onale Investeringsbank t toezicht; mmunicatie tussen de unen ten als de belangen meer ministeries in het [gzijn. nog enkele detailpun- meer. Maar in de wandelgan- lieten CDA-toppers on- iellijk weten het voorstel anvaardbaar te vinden, loopt vooruit op de stel- erziening. Nu ja zeggen t bovendien de handen le behandeling daarvan, eten CDA-ers weten. f men nu toch maar het ?de hoofd in de schoot legt akkoord gaat met De afs eerste voorstel is niet zekerheid te zeggen, ir lijkt nog het waar- jnlijkste. Of zoals de \-kei Steef Weijers zei: ïakers zeggen dan: her- ng van zetten is remise dan gaat ons voorstel r de remise". Iredactle Frans Boogaard, 'age Pieter Eggen. niNSDAG 11 DECEMBER 1984 T28 PAGINA 3 AMSTERDAMf ANP) - Ter gelegenheid van de Inter nationale Dag van de Rechten van de Mens heeft het internationaal samen werkingsverband van ho- mosexuele mannen en vrouwen IGA gisteren het pjnkboek 1985 gepresen teerd. Met het boek wil IGA gen jaarlijkse documenta tie geven geven van de wettelijke en maatschap pelijke situatie, waarin ho- mosexuele mannen en vrouwen zich in de wereld bevinden. In een landenoverzicht van Pinkboek staat dat ho- mosexuele handelingen op een of andere manier strafbaar zijn in zo'n der tig landen. In ongeveer twintig landen bestaat er een discriminerende wet geving op het punt van sexuele handelingen en in ongeveer tachtig landen ontbreekt iedere vorm van informatie, wat IGA uiterst bedenkelijk vindt. IGA concludeert dat ho- mosexualiteit is overgele verd aan een ernstige mate van willekeur van plaatse lijke en nationale overhe den. Wat in één land vrije lijk mag, kan in een ander land met de doodstraf wor den verboden. RONDUIT misleidend en daarom onaanvaardbaar". Deze harde uitspraak van de parlementaire enquête-commissie, die in op dracht van de Tweede Kamer een onderzoek heeft ingesteld naar de opkomst en ondergang van het Rijn-Schelde-Verolme-con- cern (RSV), heeft betrekking op de WD-minister Van Aardenne (Economische Zaken). De commissie is van oordeel dat de be windsman de Tweede Kamer in 1980 over de verliezen van een van de RSV-ondernemingen maar wat op de mouw heeft ge speld De commissie acht tevens bewezen, dat Van Aardenne in 1979 zonder duidelijke machtiging van het kabinet aan de RSV een „blanco cheque" heeft afgegeven. Door deze beschuldigingen is de positie van de vice-minister- president in het kabinet-Lubbers wankel geworden. Het staat echter geenszins vast dat Van Aardenne nu ook het veld zal moe ten ruimen. Volgens de parlementaire enquête-commissie heb ben allen die betrokken zijn geweest bij de ondergang van het scheepsbouwconcern, tonnen boter op het hoofd. De achtereen volgende kabinetten sinds 1965, die goed geld naar kwaad geld bleven gooien (in totaal ruim 2,2 miljard gulden) zelfs toen de RSV „al klinisch dood" was; de concernleiding, die geen enkele grip had op het bedrijfsgebeuren en tenslotte in paniek weg vluchtte in „alles-of-niets-projecten", topambtenaren als rege ringswaarnemer Molkenboer, die verzuimden in te grijpen en te gen beter weten in de RSV-leiding bleven steunen „alsof van een zieke boom gezonde vruchten verwacht kunnen worden" en een vakbeweging, die terugschrok om medeverantwoordelijkheid te aanvaarden voor „hartverscheurende" saneringsbeslissingen over de afbraak van arbeidsplaatsen; zij allen zijn naar het oor deel van de parlementaire enquête-commissie mede-verantwoor delijk voor het dramatische debacle van de RSV. Ook de Tweede Kamer, de collega's dus en opdrachtgevers van de commissieleden, krijgen een dikke onvoldoende. De Ka mer wist, aldus de commissie, van „de voor ieder zichtbare kloof bij de RSV tussen illusie en realiteit" maar steunde in meerder heid het regeringsbeleid. Bij belangrijke beslissingen was het parlement „vaak afwezig, onoplettend of vergeetachtig". Zelfs toen de Kamer ontdekte dat zij door Van Aardenne om de tuin was geleid, reageerde zij niet. Die „totale afwezigheid" van een reactie noemt de commissie „hoogst opmerkelijk" HOE is de RSV „één grote sociale werkplaats" kunnen worden zoals de toenmalige president-commissaris De Vries (van de ho ge declaraties) dat uitdrukte De parlementaire enquête geeft een duidelijk antwoord op die vraag. De achtereenvolgende kabi netten en de grote politieke partijen hebben het behoud van ar beidsplaatsen in de scheepsbouw zwaarder laten wegen dan be drijfseconomische en financiële overwegingen. Door de steun verlening aan de RSV konden beslissingen, die ondernemers be horen te nemen, op de overheid worden afgeschoven. Men kon of wilde niet zien dat de problemen in de scheepsbouw structu reel van aard waren. In zo'n geval is met overheidssubsidie geen blijvende werkgelegenheid te garanderen. Zorg om de werkgelegenheid siert politici. De enquête-com missie zet daar voor dit geval vraagtekens bij. Zij constateert dat regering en kamer niet met gulle hand in de beurs hebben getast toen bij andere bedrijven, in de textiel bijvoorbeeld, duizenden ar beidsplaatsen op de tocht kwamen te staan. Waarom is er toen met twee maten gemeten Het laconieke antwoord van de com missie spreekt boekdelen. Die bedrijven konden niet „de onge kend sterke pressiegroepen" op de been brengen waarover de scheepsbouw beschikte. Met andere woorden: regering en Tweede Kamer: jullie zijn door de knieën gegaan voor belangen groeperingen. Omdat de parlementaire enquête-commissie in haar onderzoek niets en niemand ontzien heeft en ook de hand in eigen boezem heeft durven steken - alleen de WD-er Korthals heeft over van Aardenne een (verontschuldigend) minderheidsstandpunt inge nomen - bestaat er goede kans, dat het door allerlei affaires ge schokte vertrouwen in de parlementaire democratie hersteld kan worden. Als de Tweede Kamer tenminste de aanbevelingen van de commissie volgt om een herhaling van het RSV-drama te voor komen. Daartoe behoren ook enkele vervolg-onderzoeken naar het „volkomen falen van de interdepartementale beleidsintegratie ten aanzien van de RSV en naar het relatie-patroon tussen de Ko ninklijke Marine en enkele scheepswerken en de begrotingsbe waking op het Ministerie van Defensie". Laatstgenoemde aanbe veling is extra-pikant vanwege de onlangs bekend geworden aanzienlijke begrotingsoverschrijding bij de bouw van de 'Wal rus -onderzeeboten en de opmerkelijke rol die de marineleiding daarbij gespeeld heeft. WAT de politiek betreft is de kostbare maar uiterst leerzame les van deze parlementaire enquête, dat een gezonde democratie een regering en parlement veronderstelt met ruggegraat. En des kundigheid. Om een actief industrialisatie-beleid te kunnen voe ren dient op alle betrokken geledingen kennis van zaken voor landen te zijn alsmede voldoende politieke moed om desnoods regen de achterban in maatregelen te nemen die ook op de lan- aere termijn gezien resultaten opleveren. Vele fouten zijn te her- eiden tot een gebrek aan industriële traditie en industrie-politieke steld?^' consta,eert de commissie. Hoe is het daar nu mee ge vang he' bedrijfsleven kan zijn voordeel doen met de resultaten an deze enquête. Er wordt te dikwijls te gemakkelijk over fusies "steunverlening door de overheid gedacht. Maar als de proble- en binnen een onderneming structureel zijn is aan omschake- Wering en/of reorganisatie niet te ontkomen. Wie in zo'n onjS ,b'i de overheid aanklopt c.q. de overheid die onder die nstandigheden financiële steun toezegt, vertraagt processen, RSV h hedr',f misschien no9 zouden kunnen redden. Van de onh de aa9bête-commissie gezegd: „het concern was de oeminde vrucht van kunstmatige inseminatie zonder behoorlijk XIatisch onderzoek". Een aardige mondvol en de moeite waard als waarschuwing te onthouden. Het rapport van de commissie verdient een bestseller te wor den Het is een gedegen, eerlijk werkstuk, helder en boeiend ge schreven. Het laat zich lezen als een roman over de sluipwegen van de macht, het gekuip en de intriges in de wereld van de big cusiness en de opkomst en val van grote namen. Wat voorzitter s Vries en de zijnen al via de TV-uitzendingen beloofden heb- zij en hun medewerkers ook op schrift waargemaakt. Boven al Kunnen komende generaties van de enquête leren hoe fouten i an een recent verleden vermeden kunnen worden. Als ze ten- 'nste willen leren van de geschiedenis. RIJSWIJK (ANP) - De Katho lieke Onderwijsorganisatie (KOV) dringt er bij het ko mende CDA-congres op aan niet in te stemmen met een re solutie waarbij particuliere organisaties, met een beroep op hun levensbeschouwelijke grondslag, de mogelijkheid krijgen homofielen te discri- meren. De KOV reageert hier mee op de ontwerp-resolutie over homofilie, die 15 decem ber op het CDA-congres aan de orde komt. De onderwijsvakbond vindt dat ook confessionele scholen slacht, ras, huidskleur of de manier van leven. niet mag worden toegestaan te sexuele geaardheid dan wel de Volgens de vakbond wordt discrimeren op grond van ge- uiting daarvan in een bepaal- in de ontwerp-resolutie ten onrechte een scheiding ge maakt tussen seksuele ge aardheid en de daarbij beho rende leefwijze. Als het om discriminatie gaat zijn beide onlosmakelijk met elkaar ver bonden. Wie zegt homofiele geaardheid te aanvaarden, maar de daaruit voortvloeien de leefwijze veroordeelt of die leefwijze reden acht om iemand een baan te weigeren in bijvoorbeeld het onderwijs, discrimineert, aldus de onder wijsvakbond. 'Geen vast personeel door korter werken' Van onze Haagse redactie AMSTERDAM - Herbezetting van opengevallen ar beidsplaatsen in de bedrijven waar korter wordt ge werkt vindt meestal plaats met deeltijdarbeiders of mensen die op contractbasis worden aangesteld. Zel den of nooit gaan werkgevers er toe over dan 'vast' personeel in dienst te nemen. Dat zeiden gisteren twee cao-onderhandelaars van de Industriebond FNV tijdens de presentatie van het arbeids voorwaardenbeleid van de bond voor de komende cao-on derhandelingen. Volgens bestuurder A. van der Veen, die voor de Indus triebond de onderhandelingen met Philips voert, wordt bij de grootste tak van Philips, Elco- ma voornamelijk gewerkt met inleenkrachten, tijdelijke con tractanten en deeltijdarbei ders. Bepaalde werkzaamhe den worden 'opgespaard' om op die manier deeltijdwerkers aaneengesloten perioden te la ten werken. De Industriebond FNV wil bij de komende cao-afspraken de werkgevers zover krijgen dat men deeltijdarbeiders de zelfde rechten geeft als men sen met een volledige baan en dat in andere gevallen werk nemers pas mogen worden in geleend nadat de Onderne mingsraad daartoe toestem ming heeft gegeven. In alge mene zin wil men dit soort vormen van arbeid sterk gaan inperken. De bond vreest dat in het andere geval korter werken niet leidt tot volwaar dige herbezetting en dat er twee soorten werknemers ont staan. Niet alleen bij Philips is de ze tendens te bespeuren, maar ook in de groot-metaal, zo liet bestuurder Rijkse weten. Daar wordt veelvuldig via koppel bazen tijdelijk personeel aan geleverd, dat daardoor volle dige arbeidsplaatsen weg- snoept. De Industriebond FNV wil de onderhandelingen verder in met de volgende verlangens: •Een 36-urige werkweek in 1986. •Een looneis van 1,5% en een uitkering van 1%, maar mini maal 300,- per jaar in 1985 en een looneis van 1,5% en een uitkering van 2% per jaar in •Een herbezetting van open gevallen arbeidsplaatsen van liefst 100%. •Handhaving van ziekengeld op het huidige niveau. •Verdubbeling van het aantal leerlingplaatsen én •Uitbreiding van verlofrege lingen voor zwangere werkne mers. Tot slot wil de bond een cao afsluiten voor twee jaar. Op die manier moet voorkomen worden dat de wens van de werkgevers, dit jaar geen ver dere arbeidstijdverkorting door te voeren, haalbaar is. DEN HAAG - Het toenemende gebruik van computers in on derwijs en bedrijfsleven wet tigt volgens de Tweede-Ka merfractie van het CDA een aparte minister en anders wel een staatssecretaris voor in formatica. Die staatssecretaris zou in een volgende kabinetsperiode het best ondergebracht kun nen worden bij het ministerie van algemene zaken. Deze me ning spuide CDA-kamerlid Lansink gisteren in een com missievergadering over het informaticaplan van de rege ring. Lansink meent dat een be windsman voor informatica nodig is omdat nu nog te wei nig samenhang is te bespeuren in het regeringsbeleid op dat punt. Minister Deetman (Onder wijs en Wetenschappen) vond Lansinks suggestie vooralsnog overbodig. De meerderheid van de Ka mer kan instemmen met een aparte Raad voor de Informa tica die het proces van invoe ring van computers onder meer in het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven zou kunnen begeleiden. JS 15 Een domper op de kerstvreug de. Terwijl we vroeger eind de cember zo genoten van de su per-exclusieve k erstboter, komt er volgend jaar ook pads- boter. We hebben al paasbrood, dat net zo smaakt als kerstbrood. En nu is is er paasboter die precies gelijk is aan kerstbo- ter. Als we zo doorgaan worden we straks geconfronteerd met paaskaarsjes en een paasboom! Het zou aardig zijn als er dan ook een paos-gratificatie of een paas-pakket bijkwam. Worden mannen lastig tegen over vrouwen als ze een naak te vrouw op een bus zien? Vol gens de advocate van een klaagster wel. Ze worden handtastelijk en hijgen in vrouwennekken, zegt ze. Er wordt behoorlijk in de bus geblazen, maar zou het werke lijk zo erg zijn? Moeten er. aparte bussen ingezet worden waarin vieze mannen luidkeels kunnen zingen van 'Ballen in mijn buik'? Nee, ik denk dat mannen on rustig, begerig en zelfs neuro tisch worden van iets heel an ders. Bijvoorbeeld van de af druk van een briefje van dui zend op de zijkant van de bus. Als onze bussen met geld zou den worden getooid, dan zou den er bij de haltes hele rare dingen gebeuren. Het bewijs van deze stelling is de RSV-af- faire. Financiële fantasieën hebben mannen hijgerig en blind gemaakt. De advocate zou ervoor moe ten pleiten dat mannen die or dinair in de nationale geldbui del hebben geknepen, uit de bus worden gezet. MERIJN NS en bonden DE drie vakbonden van spoor wegpersoneel hebben gisteren geen kans gezien de directie van de Nederlandse Spoorwe gen te bewegen in te stemmen met nieuwe cao-voorstellen Ongeveer honderd jonge boeren uit de provincies Gronin gen en Drente hebben gisteren op de Grote Markt in Gronin gen gedemonstreerd tegen het ÈG-landbouwbeleid. De boe ren hadden met hun traktoren de Grote Markt bezet. De boe ren menen dat, wanneer de bezuinigingsoperatie van de EG doorgaat, duizenden boeren en tuinders in Nederland in gro te financiële problemen komen. Een groep van ongeveer veertig jonge boeren uit Drente gaat vandaag in Den Haag een petitie aanbieden aan het CDA-Kamerlid Van der Lin den. Ter ondersteuning van hun eis dat jonge boeren meer he ff ing vrije melk moeten krijgen zullen zij een koe en een rijdende melktankwagen meenemen. - fotoanp Hoger personeel Philips: meer loon DE Federatie van Hoger Phi- lips-personeel FHPP wil drie procent loonsverhoging en een pas op de plaats voor wat be treft de arbeidstijdverkorting. Dat blijkt uit de gisteren ge publiceerde voorstellen met betrekking tot de nieuwe CAO. ETTEN-LEUR (ANP) - De open brief die namens de Diocesane Pastorale Raden in Nederland - met uitzon dering van die van het bis dom Roermond - in ver band met het komende pausbezoek is uitgegaan, toont aan hoezeer de Ma- riënburggroep met zijn verklaring van vorig jaar een algemeen in de Rooms- Katholieke Kerk van Ne derland levende bezorgd heid onder woorden heeft gebracht. Dat heeft de Ma- riënburggroep als reactie op de zondag gepubliceer de tekst laten weten. De groep vindt de brief vooral belangrijk omdat Open brief aan paus die de opvattingen weer geeft van de laatst overge bleven formele organen waarin de verantwoorde lijkheid van leken gestalte krijgt. De brief toont aan dat steeds meer Rooms- Katholieken in Nederland tot de conclusie komen dat de kerkelijke leiders door hun eigen optreden hun gezag verspelen, aldus de reactie van de Mariën burggroep. -mv r si: „„„r Vervolg van pagina 1 Vrijwel alle Kamerfracties staken gisteren de hand in eigen boezem. Zij onderschre ven daardoor het oordeel van de enquêtecommissie dat ook de Kamer ernstig gefaald heeft vanaf 1971, toen het RSV-concern op last van de overheid gevormd werd. Dat concern karakteriseert de commissie als „de onbeminde vrucht van kunstmatige inse minatie zonder behoorlijk ge netisch onderzoek." De Kamer zal, waarschijn lijk in februari, uitvoerig de batteren over de bevindingen van de enquêtecommissie. In dat debat zal niet alleen de verantwoordelijkheid van on der anderen Van Aardenne en Lubbers aan de orde komen. Uit de reacties van de grote fracties - PvdA, CDA en VVD - blijkt dat zij dan vooral wil len praten over een mogelijk wettelijke regeling van steun door de overheid aan bedrij ven, verbetering van controle Door Louis van de Geijn ROTTERDAM - „Ik hoop één ding: dat de ondernemers in dit land na de ze enquête wat minder gefrustreerd doen over het feit dat ze van hun voetstuk zijn gehaald. Dat ze voor de spiegel gaan staan: doe ik het net zo rot als mijn collega's bij RSV? En vooral: dat ze luisteren naar de men sen op de werkvloer. Want niemand ziet beter waar het in een bedrijf ver keerd gaat dan de man die met zijn handen moet werken". Willem van Schellebeek (60) kijkt met enige voldoening naar het resul taat van anderhalf jaar parlementair onderzoek. „In feite hebben wij werk nemers dit geval aangekaart. Niet met de illusie dat je er iets door goed maakt voor de slachtoffers van het RSV-debacle. Wél in de verwachting dat er opening van zaken zou worden gegeven en dat het lessen zou opleve ren voor de toekomst". Van Schellebeek maakte RSV mee van de wieg tot het graf. Als lid, se cretaris en later voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad volgde hij het drama van nabij en speelde hij regelmatig zijn partijtje mee. Het duidelijkst hoorbaar was dat in september 1979, toen de centrale on dernemingsraad in een open brief aan minister Van Aardenne vroeg om in te grijpen in de RSV-top. Voor naamste klacht: er werd niet geluis terd. „Als je melding krijgt van fou ten in de organisatie, kijk daar dan zelf naar, vraag het niet aan de chef. Want die zal het meteen toedekken". Op dat punt heeft de commissie de getuigenis van Van Schellebeek en zijn collega's goed begrepen. Zij schrijft: „Waarschuwingen werden onvoldoende ter harte genomen. De situatie roept vragen op over de af stand tussen concernbestuur en de werkvloer en over de benutting van beschikbare informatiekanalen". De commissie heeft ook kritiek op de werknemers. Zij vraagtzich af of het wel verstandig is geweest onder nemingsraden mede-verantwoorde lijk te maken voor ingrijpende maat regelen bij hun eigen bedrijven. De werknemers en hun vertegenwoordi gers dragen ook verantwoordelijk heid voor de ondergang van RSV. Zij hielden bedrijfssluitingen tegen, staakten op zieltogende werven, lie ten het zo ver komen dat er maar vier uur per dag werd gewerkt. Van Schellebeek: „Wij hebben ge daan wat we doen móesten: de zaak overeind houden. Daar ben je werk nemersvertegenwoordiger voor. Wat ontbrak was beleid, bij RSV én bij de overheid. Men was werkplekken aan het financieren in plaats van onze toekomst te verzekeren. Het was EHBO-pleisters plakken. Vind je het dan zo gek dat je ook als werknemers naar Den Haag gaat als je een wondje hebt?". De commissie constateert dat RSV in 1978/1979 in feite al failliet was en had moeten worden ontbonden. Met die eerste vaststelling is Van Schelle beek het eens. In 1978 werd dat in de ondernemingsraad ook met zo veel woorden gezegd. Maar hij vindt niet dat RSV toen uiteen had moeten val len. Er had rigoreus moeten worden ingegrepen, dat wel. Maar Van Schellebeek is vandaag nóg van mening dat RSV zelfs in 1983 overeind had moeten blijven. Het op nieuw financieren van de bedrijven die daarna verder gingen, heeft de staat immers nog eens vele honder den miljoenen gekost. De enquêtecommissie heeft er enig begrip voor dat haast eindeloos werd geprobeerd het leven van RSV te rek ken. Achteraf stelt zij vast dat het ook uit sociaal oogpunt beter was geweest er jaren eerder mee te kappen. „Als je ziet hoe het gelopen is, ja, dan ben ik het daarmee eens. Maar het had niet zo behoeven te lopen", aldus Van Schellebeek. „Er zijn situaties geweest dat wij in ons hart vonden dat we verder moes ten gaan, twee werven sluiten, terwijl de directie voorstelde één werf dicht te doen. Moeten wij dan opstaan? Ik zie het alleen maar als een verdienste van het overleg dat we vanaf 1978 nog vijf jaar verder hebben kunnen gaan. Al die jaren hebben we duizenden mensen uit de WW gehouden". De rekening van ƒ400.000 per ar beidsplaats schuift Van Schellebeek helemaal op het bordje van het parle ment. „In 1977, toen Lubbers met de eerste steunoperatie kwam, hebben wij gevraagd om bij de controle daar op «te worden ingeschakeld. Lubbers hield dat tegen. Directie en onderne mingsraad, zei hij, zijn twee handen op één buik. Dat stak me erg". daarop en verscherping van het informatierecht van de Kamer. Ook de positie van de rege ringswaarnemer bij gesteunde bedrijven wil de Kamer aan een kritische beoordeling on derwerpen. Bovendien zal aan de orde gesteld worden "de morele en ethische aanvaard baarheid" (VVD-reactie) van het optrekken van geldelijke vergoedingen aan directies en bestuurders van ondernemin gen die belangrijke overheids steun krijgen. De PvdA-frac- tie noemt het een „triest diep tepunt van falend manage ment" dat de vergoedingen aan de RSV-top werden opge trokken terwijl zeer veel werknemers op straat werden gezet. De FNV trekt uit de RSV- affaire de conclusie dat de vakbeweging een grotere vin ger in de pap moet krijgen bij steunoperaties. Het eindver slag van de enquête-commis sie maakt volgens de vakcen trale duidelijk dat veel instan ties, waaronder 'zeker ook' het RSV-management, hebben gefaald in een doeltreffende beheersing van het gebeuren bij RSV. Met name het Minis terie van Economische Zaken heeft gemanipuleerd met in formatie over de werkelijke feiten, vindt de vakcentrale. De FNV laat zich in zijn reac tie overigens niet uit over de vraag of minister van Aarden ne moet opstappen. Het verslag maakt volgens de vakcentrale duidelijk dat het ontbreken van een duide lijke beleidsvisie op het econo misch herstel, en de rol daarin van de zware metaalindustrie, een belangrijke oorzaak is van het 'totaal verzanden' van de omvangrijke steunoperatie. In het verslag wordt de rol van de vakbeweging volgens de FNV beperkt tot die van louter pressiegroep. Daarbij wordt volgens de bond voor bijgegaan aan de uitgewerkte alternatieven die van vak bondszijde zijn aangedragen. De Unie BLHP, vakbond voor administratief, technisch en commercieel personeel, vindt dat minister Van Aar denne moet aftreden. 'Ten be hoeve van de parlementaire democratie moet er een goed vertrouwen zijn tussen het parlement en het kabinet. Nu dit in het verleden is geschaad moet het recht zegevieren', al dus de Unie BLHP.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 3