Per uur kunnen
21.000 skiërs
gebied van
Jungfrau in
Auto krijgt het
vaak extra zwaar
WINTERSPORT
Nostalgie op ski: Telemark is terug
Extra aandacht voor caravan in wintersportgebied
Nieuwe kabelbanen
t-eten
EXTRA
100 JAAR
WINTERSPORT
IN
ZWITSERLAND
1885-1985
Kettingen
Overzicht
Zwitserland
Frankrijk
Kosten voor
verblijf
wintersport
West Duitsland
Italië
KS
N EIJSDEN
set van nu, ook van toe.
op ons eten en alles ei
wij doen natuur»
en bekijken de zaak ai.
ij gaan expres onrijpe
tomaten kweken. Daar
1 geen smaak aan, dat
'ereen, maar slimmerds
bedacht, dat ze op ZUr.
n gaan lijken als je 2e
ng genoeg in azijn mei
legt. Onze romige vla
fles of pak krijgt A
iet door toevoeging van
aar via smaakstoffen
dt hard gestudeerd op
ken van kaas uit plant.
- vetten. Wij eten in
nland van die typische
Je feta, maar tien tegen
de wrongelige witte hap
mond niet gemaakt van
of geitemelk, maar
te van een oerdegelijke
dse koe. Grasetende
leveren gelig melkvet,
ervelend, want feta hoon
ok Hollandse feta, dus
die wordt ontroontd,
a niet-gele winterboter
gesmolten en door de
e melk geroerd, zodat die
vol is. Dat dit alles ge-
is niet zo erg als het feit,
e het allemaal weten, dat
t nemen en dat we hel
rmaal vinden ook.
n - we doen er werkelijk
an om het tot een feest Ie
En zo eind december
het alleen maar feest te
en zijn met eten, veel eten,
rlei variaties. „Die men-
in Afrika zijn toch zó
Als er eindelijk eens
~gst is, gaan ze dat vieren,
eten ze er meteen al wat
op, omdat het feest is,
hoor." Wie?
inmiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiii
hij: Ik ben niet geko-
m de wet af te schaf-
aar om hem te vervol-
n. En dit vervolmaken
ij niet door mensen te
ten en te binden, maar
hen te bevrijden. Maar
zijn tijd waren het de
en schriftgeleerden, die
llemaal zo veel beter
n dan hij, die door de
r was gezonden om ge
en verlossing te ver-
igen. Ook hij werd niet
d en 'onder de boos-
rs gerekend' en het
n ook toen juist de op-
riesters en schriftge
en, die daarom zijn
eisten en hem tenslotte
et kruis hebben gesla-
Ook zij waren blind
menselijke nood, voor
old alleen maar de wet.
et oordeel van Christus
henBlinde leiders van
olk, die mensen zwaar-
lasten oplegt dan ze
en dragen! God komt
in Jezus van Nazareth
iefde en genegenheid te-
oet. Bij hem is er nim-
sprake van nooit en 'on-
brugbaar', noch minder
starre, geest en leven
:nde wetmatigheid,
ineer zal deze kerk dan
elijk gaan inzien, dat
harde en onbuigzame
en moraal, helemaal
meer met Christus van
heeft. Volgens bisschop
onis c.s. blijkbaar nooit,
t zijn uitspraak is: deze
zal NOOIT veranderen.
la
christen en homofiel
IUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMII1IIIIII""""1
'.uurlij ke weerstand.
Dit soort epidemietjes 0'
r jaar) zijn niet te voorko-
n omdat de tbc-bacil
nmaal in het land cite
ert. In het buitenland heeti
el meer tb dan hier en
rmt dus onvermijdelijk W
nd binnen. Maar de belang-
jkste bron vormen voorla
ïg nog de oudere mensen i<'
'oeger een tb-infectie
doorgemakt. In
hat te men dat aantal op 'J
iljoen. Bij velen van hen
bacterie nog levend inSe'
ipseld in de long. Als
eerstand van die menst'
;inder wordt kan de bacte**
aar uitbreken en zich wee'
erspreiden.
Is eenmaal een bacil los9e'
roken dan is het een heidew
arwei om de bron van b£'
metting op te sporen. Dfl°
iaat gemiddeld vier maande'
verheen! Met behulp van
iberculine reactie (het P'r'
uet krasje of Mantov
guitje) kan men de conto*
en opsporen. Wie posit'®
ca geert is met de bacil 1
anraking geweest. Dat vet!
en behoorlijke organisat*
lie hebben we gelukkig n°>
„mmimuac
IU UCUL1
viriER 1984
T47
de vorm van de KoninkW'
cc Nederlandse Verenigw
ot bestrijding der Tubercul*
:e. Zoals u ziet, geen overo"
lig instituut.
miiiiiHHiiiimiiiiiimiHiiiiiiiuiiiMM1111""
Zwitserland
in teken
van eeuwfeest
Onderleiding van een ervaren skiër krijgen de kinderen in het Zwitserse Ste Croix-Les
Rosses de eerste lessen.
GENEVE - Zwitserland staat de komende
intermaanden in het teken van „100 Jaar
Wintersport".
Een groot aantal Zwitserse wintersportplaatsen
worden de komende maanden opgeluisterd met histo
rische en hedendaagse evenementen en allerlei vor
men van sneeuw- en ijsvermaak.
Op dit m.ent wordt er ook
volop werk gemaakt om de
oudste skistijl, het Telemark-
skiën opnieuw te introduce
ren. Het afgelopen wintersei
zoen was er al iets van te mer
ken, maar ondertussen heeft
het Telemark-skiën in Zwit
serland tot een nieuwe rage in
deskisport geleid.
Rustiger
Het opvallendste aan deze stijl
van skiën is de houding van de
skiër.
Het lijkt alsof men met reu-
zenpassen de skihelling af
loopt, met de ene ski een halve
lengte voor de andere. De ski's
zijn vrij lang en smal.
Bij het Telemark-skiën (al
in 1869 ontwikkeld door de
Noor Sondre Nordheim) kan
de hak van de (leren) ski
schoen vrij bewegen. Wil men
een bocht naar rechts maken,
dan schuift men de linkerski
naar voren en belast deze.
Voor een bocht naar links
lt het omgekeerde. De ach
terste ski volgt soepeitjes het
spoor. Zo worden de beide ski's
samen eigenlijk één lange ski,
die een wijde bocht in de
sneeuw maakt. Het tempo is
rustig, de stijl elegant.
Deze manier van skiën spreekt
vooral de mensen aan die ge
noeg hebben van het razen
over snelle pistes en die terug
willen naar een natuurlijker
manier van skiën.
Nadat het Telemark-skiën
al was herontdekt in de V.S. en
Canada, zijn fabrikanten van
ski's, bindingen en schoenen
weer met het fabriceren van
deze speciale uitrusting be
gonnen. De skischool van Bad
Scuel in het Unterengadin
(Graubünden) geeft al Tele
mark-skicursussen.
Door het aanleggen van ijs- en
sleepbanen hebben de Zwit
serse hoteliers zo'n twee de
cennia voor de eeuwwisseling
niet alleen de basis gelegd
voor de hedendaagse winter
sport in eigen land, maar ook
voor de omringende Alpenlan
den.
Dit vignet geeft in Zwit
serland aan dat er in het ka
der van het eeuwfeest een
bijzonder evenement wordt
gehouden.
Op zoek naar een nieuw
avontuur wist men gasten aan
te trekken voor de toen nog
onbekende genoegens in de
sneeuw. Ondanks het feit dat
in de loop van de jaren steeds
nieuwe wintersportaktivitei-
ten bedacht zijn, werd toch het
alpine skiën de populairste
wintersport.
Nadat in de jaren dertig de
skisport professioneel werd
aangepakt en de eerste officië
le skischolen werden opgericht
en wedstrijden als de Lauber-
horn en Inferno voor het eerst
werden gehouden, kwam alles
in een stroomversnelling te
recht. Zwitserland komt de eer
toe dat men door middel van
het aanleggen van pistes en
skiliften, het inrichten van lo-
giesaccommodaties voor win-
tergasten en het organiseren
van de meest uiteenlopende
aktlviteiten, als eerste een zeer
uitgebreid wintersportaanbod
had.
Zwitserland is - ondanks de
prijsstijgingen van de laatste
jaren - in de belangstelling
blijven staan.
De afgelopen 5 wintersei
zoenen werden zelfs weer zo'n
25 a 30 miljoen overnachtingen
geregistreerd, waarbij het
buitenlands aandeel ongeveer
50 procent bedroeg.
lingspistes met startpunten
tussen de 1000 en 3820 meter
(Klein Matterhorn); Q-200
plaatsen met skiwandelwegen
en/of langlauf loipen; d-1200
skiliften, stoeltjesliften, gon
del- en kabelbanen plus 600
kleinere oefenliften.
Totale
vervoerscapaciteit van alle lif
ten samen 1,1 miljoen perso
nen per uur; D-4000 skilera
ren en -leraressen; 200 ski-
scholen voor alpine skiles en
180 voor langlaufles; D-100
plaatsen met een natuurijs-
baan; D-3000 kilometer win
ter-wandelwegen; O-50 plaat
sen met paardrijmogelijkhe
den in de.winter; -totaal 250
overdekte zwembaden in de
wintersportcentra.
Opvallend
Andere opvallende cijfers zijn:
-Zwitserland heeft 190.000
bedden in hotels en pensions;
-400.000 bedden in chalets,
vakantiewoningen, groepson-
derkomens en jeugdherber
gen; D-in 50 plaatsen speciale
wintercampings-honder
den goed geprepareerde afda-
INTERLAKEN - Het land van Wilhelm Teil,
oftewel Zwitserland, heeft een aantal gereno-
meerde wintersportgebieden.
St. Moritz, Mürren, Wengen en Grindelwald be
hoorden tot de eerste gebieden die niet alleen als
kuuroorden naam hebben gemaakt, maar die ook op
de liefhebbers van de sneeuw een sterke aantrek
kingskracht uitoefenden.
Met uitzondering van St.
Moritz maken deze plaatsen
allemaal deel uit van een van
de alleroudste wintersport
centra van Europa; het Jung-
fraugebied.
De aanleg van de Berner
Oberland-Wengeralpbahn
naar Lauterbronnen, Wengen
en Grindelwald en natuurlijk
de Jungfraubahn van Kleine
Scheidegg naar Jungfraujoch
(3454 meter), waarvan het
laatste stuk van Eigergletcher
naar Jungfraujoch al in 1912
gereed kwam, vormde basis
voor de gigantische ontwikke
ling die daarna volgde.
Waren er in 1945 het hele
gebied in totaal 2 kabelspoor
wegen, 3 tandradbanen en 2
sleepliften, nu zijn er 8 kabel
banen en kabelspoorwegen, 12
stoeltjesen gondelliften en 37
sleepliften. In het hele Jung-
ja"ëebied kunnen nu per uur
'1000 personen bergopwaarts
vervoerd worden; tot hoogten
boven de 3000 meter. In totaal
u5 kilometer reprepareerde
skipistes liggen hier te wach
ten.
Interlaken
t anuit de omgeving van In
terlaken kan men vrij gemak
kelijk de drie skicentra rond
de Jungfrau bereiken. Dit is
vooral interressant voor cara-
vanners die rond Interlaken
nogal wat goed geoutileerde
wintercampings kunnen aan
treffen.
Kleine Scheidegg is het eer
ste gebied dat rond Mannli-
chen, Lauberhorn en Tschug-
gen is te vinden en zowel van
uit de richting Grindelwald
als Lauterbrunnen/Wengen te
bereiken is. Drie bergbanen
tot een hoogte van 2320 meter
zorgen ervoor dat de skiërs
met warme ledematen boven
komen en daar aan hun afda
lingen kunnen beginnen, die
tot Wengen en Grindelwald
kunnen duren.
Als gebruik wordt gemaakt
van een algemeen banen- en
liftenabonnement kan men
blijven rondcirkelen tussen
Wengen-Mannlichen-Grindel
wald-Eigergletcher-Wixi-
-Laubeerhorn-Wengen met
Kleine Scheidegg als het mid
delpunt van deze ski-ronde.
First
First is het tweede skigebied.
Vanuit Grindelwald brengt
Het Telemark-skiën is weer terug. In Zwitserland wordt er
de komende maanden speciale aandacht aanbesteed.
DEN HAAG - Door de lagere temperaturen en
het mogelijk rijden op soms met sneeuw be
dekte wegen, dient de auto voor een rit naar en
het verblijf in een wintersportgebied in een
betere conditie te verkeren dan in eigen land
het geval moet zijn.
Daarom moet de automobilist ook zijn auto goed op
de winter voorbereiden en dienen een aantal techni
sche zaken secuur nagelopen te worden.
De kabelbaan van Grindelwald in het Berner Oberland is
met 6,3 km de langste in Europa.
de stoeltjeslift de skiërs via de
tussenstations Oberhaus, Bort
en Egg in 30 minuten naar
First.
Daar zorgen 4 sleepliften
voor verder transport tot een
hoogte van 2500 meter (Ober-
joch). Behalve gemarkeerde
pistes met een totale lengte
van 33 km, vindt men hier ook
de bergrestaurants Bort en
First met fijne zonneterrassen.
Wie vanuit Lauterbrunnen
iets dieper het Lütschinendal
in gaat, komt in Stechelberg
bij het daistation van de ka
belbaan die naar het zonne-
plateau Mürren (1650 meter)
voert.
Via 12 liften en banen wordt
dan het Schilthorngebied toe
gankelijk.
Hoogtepunt van menige
tocht is het draaiende panora
marestaurant „Piz Gloria",
dat 300 meter onder de top van
de Schilthorn (2971 meter) is te
vinden. Via 16 verschillende
afdalingen kan men tot des
noods voor de deur van het ho
tel of het chalet de tocht naar
beneden maken.
De lange historie van het
Jungfraugebied heeft er ook
toegeleid dat in deze omgeving
allerlei wintersportaktivitei-
tgn te beoefen zijn of te zien.
Een greep: kilometers lange
langlaufloipen, skibobbanen
en wedstrijden, sleehondenra
ces, curlin'wedstrijden,
nacht-skispringers en in
iedere plaats is een ijsbaan.
Het koelsysteem is natuur
lijk een erg belangrijke zaak.
Van fabriekswege zijn de
meeste koelsystemen beveiligd
tot een temperatuur van circa
30 graden celsius onder nul.
Als evenwel de wagen meer
dan een jaar oud is, is het ze
ker aan te bevelen om de ga
rage even te laten controleren
of de juiste concentratie nog
aanwezig in. In de loop van de
tijd - zeker als weieens water
is bijgevuld - kan de beveili
ging teruglopen;
-beveilig het ruitesproeier-
reservoir tot 20 graden celsius
onder nul;
-kies voor de smering van
de motor de dunst mogelijke
olie. In het instructieboekje
staat te lezen welk SAE-getal
in verband met de buiten
luchttemperatuur, bruikbaar
is. Hoe lager het SAE getal hoe
minder weerstand de startmo
tor ondervindt bij een koude
start;
Accu
-Wanneer een accu 3 jaar of
ouder is, laat hem dan in ieder
geval door de garage controle
ren. Als aan de werking ge
twijfeld wordt, laat de accu
dan vervangen;
-als de benzine-motor al
zo'n 10.000 kilometer geleden
nieuwe bougies kreeg, is het
tijd voor vervanging. Laat ge
lijktijdig de rest van de ont
steking nalopen;
-bij een dieselmotor wordt
de brandstof door één of meer
dere filters gereiningd. In het
filter kan zich water verzame
len. Laat dit water tijdig af
tappen;
Vlokken
-dieselolie is in de winter-
kwaliteit tot zo'n 15 graden
celcius onder nul bruikbaar.
Bij lagere temperaturen zul
len parafine deeltjes in de
brandstof uitvlokken. Daar
door ontstaat stagnatie in de
brandstoftoevoer. Om dit te
gen te gaan moet er normale
benzine of tweetakt (mengs-
mering) aan de tankinhoud
worden toegevoegd. In het in
structieboekje wordt in de re
gel de mengverhouding aan
gegeven;
-Dieselrijders die in Italië
tanken moeten vooral oppas
sen. In dat land wordt geen
winterkwaliteit dieselolie ge
leverd. Als men toch moet tan
ken in Italië, dan dient men
meer benzine aan de diesel
brandstof toe te voegen, dan
het instructieboekje voor
schrijft;
-banden moeten minimaal 4
mm profieldiepte hebben en
houdt de juiste spanning aan.
Ook als men op winterhanden
rijdt, is het aan te raden om
sneeuwkettingen mee te ne
men. In de meeste winter-
sportlanden kunnen namelijk
kettingen verplicht gesteld
worden;
-probeer voor het vertrek
eens even de sneeuwkettingen
om te leggen. Bepaalde hand
grepen en de juiste volgorde
van de handelingen, zijn bepa
lend voor het al of niet vlot
omleggen van de kettingen;
-bij het vervoer van ski's op
een imperiaal dienen de pun
ten van de ski's naar de ach
terzijde van de auto te wijzen,
Bij een afsluitbare imperial is
het verstandig de sloten nog
even in te spuiten met een
beetje grafietpoeder of specia
le slotspray.
den haag - De caravan
Wordt tijdens de winter
sportvakanties steeds meer
gebruikt.
Dat komt niet in de laatste
Plaats omdat steeds meer
caravans voor een verblijf
■a de winter geschikt zijn,
TOaar ook omdat er steeds'
aieer goed geoutileerde win-
wcampings in Zwitserland,
oostenrijk, Frankrijk, West
Duitsland en nu ook in
mend Italië Z^n geko"
Maar het gebruik van de
aravan tijdens een winter-
Portvakantie vereist ze
er ten opzichte van de zo-
pvetr toctl wel een aantal
extra voorzieningen die ge
moeten worden. Aan
de conditie van de caravan
worden namelijk hoge eisen
gesteld.
Controleren
Let daarom op de volgende
zaken:
In de wintermaanden is het
van het grootste belang dat
banden en remmen van de
caravan in optimale conditie
verkeren en dat de verlich
ting goed functioneert. Laat
daarom vroegtijdig een on
derhoudsbeurt uitvoeren;
-probeer voor vertrek het
verwarmingssyteem in de
caravan;
-controleer de gasflessen.
Wanneer de flessen vol zijn,
overtuig u dan dat deze met
propaan gevuld zijn en niet
met butaan. Butaan is na
melijk beneden 4 graden cel
sius niet meer bruikbaar;
-de waterinstallatie moet
ook tegen winterse omstan
digheden bestand zijn. Dat
betekent dat de complete in
stallatie in het interieur van
de caravan moet zijn geïn
stalleerd;
-informeer vooral welke
stroomaansluitingen in uw
vakantieland worden ge
bruikt. Het kan erg verve
lend zijn als u bij aankomst
op de camping geen stroom
kunt aanleggen. Neem een
aardlekschakelaar en ver-
loopsnoeren mee;
-Bij een wintersportva
kantie gaat er nog weieens
wat extra's mee aan kleding
en ski-uitrusting. Deze spul
len wegen vaak erg zwaar.
Selecteer en beperk dat tot
het werkelijk noodzakelijk.
Anders komt u zeker laad
vermogen tekort. Niets is
gevaarlij ker dan - j uist in de
wintermaanden - te rijden
met een overbeladen cara
van;
-zorg voor de juiste ban
denspanning en kogeldruk;
-ook voor een winter
sportvakantie geldt: leg bij
het laden van de caravan de
zware delen van de bagage
zo dicht mogelijk bij de as en
verdeel het geheel gelijke
lijk over links en rechts;
-een goede ventilatie van
het interieur kan veel narig
heid in de vorm van (bevro
ren) condensvorming voor
komen. Aanvoer van verse
buitenlucht moet via roos
ters aan de onderzijde en af
voer van gebruikte lucht via
het dakluik aan de bovenzij
de plaatsvinden. Plak geen
broodnodige ventilatieope
ningen af. Zet kastjes zoveel
mogelijk open als deze on
voldoende zijn geventileerd.
Gebruik nooit kachels zon
der rookgassenafvoer.
De ANWB somt nog een
aantal zaken op die handig
zijn om juist tijdens een
wintersportvakantie in of
bij de caravan te hebben:
werkhandschoenen, wiel-
keggen, startkabels en
speelkabel, een paar extra
vloermatjes die erg handig
zijn bij het omleggen van
sneeuwkettingen, maar die
ook goed van pas kunnen
komen om in de sneeuw weg
te kunnen rijden. Wat ge
reedschap, reservelampjes
en zekeringen moet ook ze
ker tot de extra 'bagage' be
horen.
WALLIS - Kerstmis dit jaar zal in het grote Walliser ski
gebied, de Quatre Vallées, een nieuwe kabelbaan in ge
bruik worden genomen, die Haute-Nendaz (1252 meter)
met Super-Nendaz (1739 meter) gaat verbinden.
Door de nieuwe kabelbaan kunnen skiërs meermalen
per dag van de piste Plan-du Fou naar Les Fontaines ge
bruik maken. De vervoerscapaciteit van de nieuwe baan,
de téléphérique du Plan-du Fou, bedraagt 1080 personen
per uur.
De bestaande busverbinding tussen Haute- en Super-
Nendaz blijft de komende winter normaal gehandhaafd.
Vanaf midden december zal in Engelberg in Centraal
Zwitserland, een nieuwe gondelbaan met 6-perspoons
gondels, de wintersporters rechstreeks naar Trübsee
(1802 meter) brengen. Deze gondelbaan loopt parallel aan
het bestaande kabelspoor naar Gerschnialp en de kabel
baan Gerschnialp-Trübsee II.
Het voordeel van de nieuwe baan is dat men niet meer
hoeft over te stappen in Gerschnialp. De vervoerscapaci
teit bedraagt 1300 personen per uur en is zelfs uit te brei
den tot 1600.
DEN HAAG - De meeste
van de 700.000 Nederlan
ders die de komende
maanden naar de bekende
wintersportgebieden in
Europa gaan, zijn 'doe-
het-zelvers'.
In de reiswereld wil dat
zeggen dat men zelf een
plekje uitzoekt waar men
de wintersportaktiviteiten
gaat beoefenen, maar dat
men ook voor een eigen on
derkomen zorgt.
Speciaal voor hen heeft
de ANWB een kostenbere-
king samengesteld: niet al
leen voor de verblijfskos
ten, maar ook voor het hu
ren van ski's, het kopen
van liftkaarten en het ne
men van lessen. De prijzen
die de ANWB heeft samen
gesteld kloppen vrij goed
met de realiteit van dit
moment. Eén uitzondering
moet echter gemaakt wor
den. Bij Italië moet toch
wel met een verhoging van
rond 30 procent rekening
worden gehouden.
Het kostenoverzicht voor
Oostenrijk ziet er alsvolgt
uit:
skilessen 6 dagen 4 uur per
dag 840 OS; skihuur per
dag 60-100 OS; schoenen-
huur per dag 20-40 OS; ski
pas 6 dagen 800-1300 OS;
langlauflessen 3 dagen per
dag 2 uur 380-450 OS; lang-
laufuitrusting per dag 50-
80 OS; hotelaccommodatie
per dag logies/ontbijt 40
tot 55 gulden; half pension
60 tot 75 gulden per dag;
vol pension 75 tot 100 gul
den per dag; logies/ontbijt
gasthof/pension per dag 25
tot 40 gulden per dag; half
pension 37 tot 50 per dag;
appartement/ vakantie
huis per dag 50 tot 100 gul
den; privé-onderkomen lo
gies/ ontbijt per dag 15 tot
30 gulden.
Zes dagen skilessen 2 uur
per dag 65-70 Zwitserse
Francs; skihuur per dag
15-25 ZwFr; schoenenhuur
per dag 8-10 ZwFr; skipas
per 6 dagen 100 -200 ZwFr;
6 dagen langlauflessen 2
uur per dag 55-85 ZwFr;
langlaufuitrusting per dag
10-16 ZwFr; hotel accom
modatie logies/ ontbijt per
dag 35 tot 65 gulden; half
pension 50 tot 75 gulden;
vol pension 60 tot 110 gul
den per dag; logies/ontbijt
in een pension per dag 25
tot 35 gulden; half pension
35 tot 48 gulden per dag;
appartement/ vakantiehuis
per dag 50 tot 150 gulden;
privé-onderkomen logies/
ontbijt 20 tot 40 gulden per
dag.
Voor Frankrijk gelden vol
gens de ANWB gemiddeld
de volgende prijzen;
skilessen 6 dagen 4 uur per
dag 350-450 Franse Francs;
skihuur 35-55 FF per dag;
schoenenhuur per dag FF
15-25; skipas 6 dagen FF
300-595; langlauflessen 6
dagen 2 uur per dag FF
240-330; huur langlaufuit
rusting per dag FF 25-40;
luxe, eerste klasse hotel
accommodatie per dag vol
pension 125-175 gulden per
dag; komfortabel hotel vol
pension per dag 85-100 gul
den; gerieflijk hotel vol
pension 65-80 gulden per
dag; eenvoudig hotel vol
pension 45-55 gulden per
dag; appartement/studio
(4/5 personen) laag seizoen
per week 250 tot 800 gul
den: hoog seizoen per week
700 tot 1250 gulden.
Vijf dagenskilessen 4 uur
per dag DM 80-100; ski
huur per dag DM 8-11;
schoenenhuur per dag DM
4-8; skipas 6 dagen DM 85-
140; langlauflessen 5 dagen
2 uur per dag DM 50-70;
langlaufuitrusting per dag
DM 10-15; hotel accommo
datie logies/ontbijt per dag
40-70 gulden; half pension
60 tot 85 per dag; vol pen
sion 70 tot 110 gulden per
dag; gasthof/pension lo
gies/ontbijt 30 tot 40 gul
den per dag; half pension
40 tot 50 gulden per dag;
appartement/vakantiehuis
45 tot 120 per dag; privé -
onderkomen logies/ontbijt
20 tot 32 per dag.
Bij het kostenoverzicht dat
de ANWB geeft voor Italië
moet - omdat er de laatste
maanden toch wel enkele
prijsverhogingen zijn
doorgevoerd - toch wel een
enkele correctie worden
aangebracht. Een reëel
beeld van de Italiaanse
kosten zijn te maken, wan
neer de door de ANWB op
gegeven bedrgaen met
rond 30 procent worden
verhoogd. Dat geldt zeker
voor de wintersportgebie
den in de Dolemieten,
maar ook voor Zuid Tirol.
De ANWB komt tot de vol
gende kosten: 6 dagen ski
lessen 2 uur per dag 40.000
tot 47.000 Lires; skihuur
per dag L 3.500-7.000;
schoenenhuur per dag L
1.000 tot 3.000; langlaufles
sen per 6 dagen 2 uur per
dag L 365.000-40.000; lang
laufuitrusting per dag L
4.000-5.000; logies/ontbijt
hotel per dag 35 tot 45 gul
den; half pension 45 tot 60
gulden per dag; vol pen
sion 55 tot 95 gulden per
dag; pension logies/ontbijt
22 tot 32 gulden; half pen
sion 30 tot 42 gulden; ap
partement/vakantiehuis 45
tot 130 gulden per dag; pri
vé-onderkomen logies/
ontbijt per dag 15 tot 22
gulden.