Per uur kunnen 21.000 skiërs gebied van Jungfrau in Auto krijgt het vaak extra zwaar WINTERSPORT Nostalgie op ski: Telemark is terug Extra aandacht voor caravan in wintersportgebied Nieuwe kabelbanen t-eten EXTRA 100 JAAR WINTERSPORT IN ZWITSERLAND 1885-1985 Kettingen Overzicht Zwitserland Frankrijk Kosten voor verblijf wintersport West Duitsland Italië KS N EIJSDEN set van nu, ook van toe. op ons eten en alles ei wij doen natuur» en bekijken de zaak ai. ij gaan expres onrijpe tomaten kweken. Daar 1 geen smaak aan, dat 'ereen, maar slimmerds bedacht, dat ze op ZUr. n gaan lijken als je 2e ng genoeg in azijn mei legt. Onze romige vla fles of pak krijgt A iet door toevoeging van aar via smaakstoffen dt hard gestudeerd op ken van kaas uit plant. - vetten. Wij eten in nland van die typische Je feta, maar tien tegen de wrongelige witte hap mond niet gemaakt van of geitemelk, maar te van een oerdegelijke dse koe. Grasetende leveren gelig melkvet, ervelend, want feta hoon ok Hollandse feta, dus die wordt ontroontd, a niet-gele winterboter gesmolten en door de e melk geroerd, zodat die vol is. Dat dit alles ge- is niet zo erg als het feit, e het allemaal weten, dat t nemen en dat we hel rmaal vinden ook. n - we doen er werkelijk an om het tot een feest Ie En zo eind december het alleen maar feest te en zijn met eten, veel eten, rlei variaties. „Die men- in Afrika zijn toch zó Als er eindelijk eens ~gst is, gaan ze dat vieren, eten ze er meteen al wat op, omdat het feest is, hoor." Wie? inmiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiii hij: Ik ben niet geko- m de wet af te schaf- aar om hem te vervol- n. En dit vervolmaken ij niet door mensen te ten en te binden, maar hen te bevrijden. Maar zijn tijd waren het de en schriftgeleerden, die llemaal zo veel beter n dan hij, die door de r was gezonden om ge en verlossing te ver- igen. Ook hij werd niet d en 'onder de boos- rs gerekend' en het n ook toen juist de op- riesters en schriftge en, die daarom zijn eisten en hem tenslotte et kruis hebben gesla- Ook zij waren blind menselijke nood, voor old alleen maar de wet. et oordeel van Christus henBlinde leiders van olk, die mensen zwaar- lasten oplegt dan ze en dragen! God komt in Jezus van Nazareth iefde en genegenheid te- oet. Bij hem is er nim- sprake van nooit en 'on- brugbaar', noch minder starre, geest en leven :nde wetmatigheid, ineer zal deze kerk dan elijk gaan inzien, dat harde en onbuigzame en moraal, helemaal meer met Christus van heeft. Volgens bisschop onis c.s. blijkbaar nooit, t zijn uitspraak is: deze zal NOOIT veranderen. la christen en homofiel IUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMII1IIIIII""""1 '.uurlij ke weerstand. Dit soort epidemietjes 0' r jaar) zijn niet te voorko- n omdat de tbc-bacil nmaal in het land cite ert. In het buitenland heeti el meer tb dan hier en rmt dus onvermijdelijk W nd binnen. Maar de belang- jkste bron vormen voorla ïg nog de oudere mensen i<' 'oeger een tb-infectie doorgemakt. In hat te men dat aantal op 'J iljoen. Bij velen van hen bacterie nog levend inSe' ipseld in de long. Als eerstand van die menst' ;inder wordt kan de bacte** aar uitbreken en zich wee' erspreiden. Is eenmaal een bacil los9e' roken dan is het een heidew arwei om de bron van b£' metting op te sporen. Dfl° iaat gemiddeld vier maande' verheen! Met behulp van iberculine reactie (het P'r' uet krasje of Mantov guitje) kan men de conto* en opsporen. Wie posit'® ca geert is met de bacil 1 anraking geweest. Dat vet! en behoorlijke organisat* lie hebben we gelukkig n°> „mmimuac IU UCUL1 viriER 1984 T47 de vorm van de KoninkW' cc Nederlandse Verenigw ot bestrijding der Tubercul* :e. Zoals u ziet, geen overo" lig instituut. miiiiiHHiiiimiiiiiimiHiiiiiiiuiiiMM1111"" Zwitserland in teken van eeuwfeest Onderleiding van een ervaren skiër krijgen de kinderen in het Zwitserse Ste Croix-Les Rosses de eerste lessen. GENEVE - Zwitserland staat de komende intermaanden in het teken van „100 Jaar Wintersport". Een groot aantal Zwitserse wintersportplaatsen worden de komende maanden opgeluisterd met histo rische en hedendaagse evenementen en allerlei vor men van sneeuw- en ijsvermaak. Op dit m.ent wordt er ook volop werk gemaakt om de oudste skistijl, het Telemark- skiën opnieuw te introduce ren. Het afgelopen wintersei zoen was er al iets van te mer ken, maar ondertussen heeft het Telemark-skiën in Zwit serland tot een nieuwe rage in deskisport geleid. Rustiger Het opvallendste aan deze stijl van skiën is de houding van de skiër. Het lijkt alsof men met reu- zenpassen de skihelling af loopt, met de ene ski een halve lengte voor de andere. De ski's zijn vrij lang en smal. Bij het Telemark-skiën (al in 1869 ontwikkeld door de Noor Sondre Nordheim) kan de hak van de (leren) ski schoen vrij bewegen. Wil men een bocht naar rechts maken, dan schuift men de linkerski naar voren en belast deze. Voor een bocht naar links lt het omgekeerde. De ach terste ski volgt soepeitjes het spoor. Zo worden de beide ski's samen eigenlijk één lange ski, die een wijde bocht in de sneeuw maakt. Het tempo is rustig, de stijl elegant. Deze manier van skiën spreekt vooral de mensen aan die ge noeg hebben van het razen over snelle pistes en die terug willen naar een natuurlijker manier van skiën. Nadat het Telemark-skiën al was herontdekt in de V.S. en Canada, zijn fabrikanten van ski's, bindingen en schoenen weer met het fabriceren van deze speciale uitrusting be gonnen. De skischool van Bad Scuel in het Unterengadin (Graubünden) geeft al Tele mark-skicursussen. Door het aanleggen van ijs- en sleepbanen hebben de Zwit serse hoteliers zo'n twee de cennia voor de eeuwwisseling niet alleen de basis gelegd voor de hedendaagse winter sport in eigen land, maar ook voor de omringende Alpenlan den. Dit vignet geeft in Zwit serland aan dat er in het ka der van het eeuwfeest een bijzonder evenement wordt gehouden. Op zoek naar een nieuw avontuur wist men gasten aan te trekken voor de toen nog onbekende genoegens in de sneeuw. Ondanks het feit dat in de loop van de jaren steeds nieuwe wintersportaktivitei- ten bedacht zijn, werd toch het alpine skiën de populairste wintersport. Nadat in de jaren dertig de skisport professioneel werd aangepakt en de eerste officië le skischolen werden opgericht en wedstrijden als de Lauber- horn en Inferno voor het eerst werden gehouden, kwam alles in een stroomversnelling te recht. Zwitserland komt de eer toe dat men door middel van het aanleggen van pistes en skiliften, het inrichten van lo- giesaccommodaties voor win- tergasten en het organiseren van de meest uiteenlopende aktlviteiten, als eerste een zeer uitgebreid wintersportaanbod had. Zwitserland is - ondanks de prijsstijgingen van de laatste jaren - in de belangstelling blijven staan. De afgelopen 5 wintersei zoenen werden zelfs weer zo'n 25 a 30 miljoen overnachtingen geregistreerd, waarbij het buitenlands aandeel ongeveer 50 procent bedroeg. lingspistes met startpunten tussen de 1000 en 3820 meter (Klein Matterhorn); Q-200 plaatsen met skiwandelwegen en/of langlauf loipen; d-1200 skiliften, stoeltjesliften, gon del- en kabelbanen plus 600 kleinere oefenliften. Totale vervoerscapaciteit van alle lif ten samen 1,1 miljoen perso nen per uur; D-4000 skilera ren en -leraressen; 200 ski- scholen voor alpine skiles en 180 voor langlaufles; D-100 plaatsen met een natuurijs- baan; D-3000 kilometer win ter-wandelwegen; O-50 plaat sen met paardrijmogelijkhe den in de.winter; -totaal 250 overdekte zwembaden in de wintersportcentra. Opvallend Andere opvallende cijfers zijn: -Zwitserland heeft 190.000 bedden in hotels en pensions; -400.000 bedden in chalets, vakantiewoningen, groepson- derkomens en jeugdherber gen; D-in 50 plaatsen speciale wintercampings-honder den goed geprepareerde afda- INTERLAKEN - Het land van Wilhelm Teil, oftewel Zwitserland, heeft een aantal gereno- meerde wintersportgebieden. St. Moritz, Mürren, Wengen en Grindelwald be hoorden tot de eerste gebieden die niet alleen als kuuroorden naam hebben gemaakt, maar die ook op de liefhebbers van de sneeuw een sterke aantrek kingskracht uitoefenden. Met uitzondering van St. Moritz maken deze plaatsen allemaal deel uit van een van de alleroudste wintersport centra van Europa; het Jung- fraugebied. De aanleg van de Berner Oberland-Wengeralpbahn naar Lauterbronnen, Wengen en Grindelwald en natuurlijk de Jungfraubahn van Kleine Scheidegg naar Jungfraujoch (3454 meter), waarvan het laatste stuk van Eigergletcher naar Jungfraujoch al in 1912 gereed kwam, vormde basis voor de gigantische ontwikke ling die daarna volgde. Waren er in 1945 het hele gebied in totaal 2 kabelspoor wegen, 3 tandradbanen en 2 sleepliften, nu zijn er 8 kabel banen en kabelspoorwegen, 12 stoeltjesen gondelliften en 37 sleepliften. In het hele Jung- ja"ëebied kunnen nu per uur '1000 personen bergopwaarts vervoerd worden; tot hoogten boven de 3000 meter. In totaal u5 kilometer reprepareerde skipistes liggen hier te wach ten. Interlaken t anuit de omgeving van In terlaken kan men vrij gemak kelijk de drie skicentra rond de Jungfrau bereiken. Dit is vooral interressant voor cara- vanners die rond Interlaken nogal wat goed geoutileerde wintercampings kunnen aan treffen. Kleine Scheidegg is het eer ste gebied dat rond Mannli- chen, Lauberhorn en Tschug- gen is te vinden en zowel van uit de richting Grindelwald als Lauterbrunnen/Wengen te bereiken is. Drie bergbanen tot een hoogte van 2320 meter zorgen ervoor dat de skiërs met warme ledematen boven komen en daar aan hun afda lingen kunnen beginnen, die tot Wengen en Grindelwald kunnen duren. Als gebruik wordt gemaakt van een algemeen banen- en liftenabonnement kan men blijven rondcirkelen tussen Wengen-Mannlichen-Grindel wald-Eigergletcher-Wixi- -Laubeerhorn-Wengen met Kleine Scheidegg als het mid delpunt van deze ski-ronde. First First is het tweede skigebied. Vanuit Grindelwald brengt Het Telemark-skiën is weer terug. In Zwitserland wordt er de komende maanden speciale aandacht aanbesteed. DEN HAAG - Door de lagere temperaturen en het mogelijk rijden op soms met sneeuw be dekte wegen, dient de auto voor een rit naar en het verblijf in een wintersportgebied in een betere conditie te verkeren dan in eigen land het geval moet zijn. Daarom moet de automobilist ook zijn auto goed op de winter voorbereiden en dienen een aantal techni sche zaken secuur nagelopen te worden. De kabelbaan van Grindelwald in het Berner Oberland is met 6,3 km de langste in Europa. de stoeltjeslift de skiërs via de tussenstations Oberhaus, Bort en Egg in 30 minuten naar First. Daar zorgen 4 sleepliften voor verder transport tot een hoogte van 2500 meter (Ober- joch). Behalve gemarkeerde pistes met een totale lengte van 33 km, vindt men hier ook de bergrestaurants Bort en First met fijne zonneterrassen. Wie vanuit Lauterbrunnen iets dieper het Lütschinendal in gaat, komt in Stechelberg bij het daistation van de ka belbaan die naar het zonne- plateau Mürren (1650 meter) voert. Via 12 liften en banen wordt dan het Schilthorngebied toe gankelijk. Hoogtepunt van menige tocht is het draaiende panora marestaurant „Piz Gloria", dat 300 meter onder de top van de Schilthorn (2971 meter) is te vinden. Via 16 verschillende afdalingen kan men tot des noods voor de deur van het ho tel of het chalet de tocht naar beneden maken. De lange historie van het Jungfraugebied heeft er ook toegeleid dat in deze omgeving allerlei wintersportaktivitei- tgn te beoefen zijn of te zien. Een greep: kilometers lange langlaufloipen, skibobbanen en wedstrijden, sleehondenra ces, curlin'wedstrijden, nacht-skispringers en in iedere plaats is een ijsbaan. Het koelsysteem is natuur lijk een erg belangrijke zaak. Van fabriekswege zijn de meeste koelsystemen beveiligd tot een temperatuur van circa 30 graden celsius onder nul. Als evenwel de wagen meer dan een jaar oud is, is het ze ker aan te bevelen om de ga rage even te laten controleren of de juiste concentratie nog aanwezig in. In de loop van de tijd - zeker als weieens water is bijgevuld - kan de beveili ging teruglopen; -beveilig het ruitesproeier- reservoir tot 20 graden celsius onder nul; -kies voor de smering van de motor de dunst mogelijke olie. In het instructieboekje staat te lezen welk SAE-getal in verband met de buiten luchttemperatuur, bruikbaar is. Hoe lager het SAE getal hoe minder weerstand de startmo tor ondervindt bij een koude start; Accu -Wanneer een accu 3 jaar of ouder is, laat hem dan in ieder geval door de garage controle ren. Als aan de werking ge twijfeld wordt, laat de accu dan vervangen; -als de benzine-motor al zo'n 10.000 kilometer geleden nieuwe bougies kreeg, is het tijd voor vervanging. Laat ge lijktijdig de rest van de ont steking nalopen; -bij een dieselmotor wordt de brandstof door één of meer dere filters gereiningd. In het filter kan zich water verzame len. Laat dit water tijdig af tappen; Vlokken -dieselolie is in de winter- kwaliteit tot zo'n 15 graden celcius onder nul bruikbaar. Bij lagere temperaturen zul len parafine deeltjes in de brandstof uitvlokken. Daar door ontstaat stagnatie in de brandstoftoevoer. Om dit te gen te gaan moet er normale benzine of tweetakt (mengs- mering) aan de tankinhoud worden toegevoegd. In het in structieboekje wordt in de re gel de mengverhouding aan gegeven; -Dieselrijders die in Italië tanken moeten vooral oppas sen. In dat land wordt geen winterkwaliteit dieselolie ge leverd. Als men toch moet tan ken in Italië, dan dient men meer benzine aan de diesel brandstof toe te voegen, dan het instructieboekje voor schrijft; -banden moeten minimaal 4 mm profieldiepte hebben en houdt de juiste spanning aan. Ook als men op winterhanden rijdt, is het aan te raden om sneeuwkettingen mee te ne men. In de meeste winter- sportlanden kunnen namelijk kettingen verplicht gesteld worden; -probeer voor het vertrek eens even de sneeuwkettingen om te leggen. Bepaalde hand grepen en de juiste volgorde van de handelingen, zijn bepa lend voor het al of niet vlot omleggen van de kettingen; -bij het vervoer van ski's op een imperiaal dienen de pun ten van de ski's naar de ach terzijde van de auto te wijzen, Bij een afsluitbare imperial is het verstandig de sloten nog even in te spuiten met een beetje grafietpoeder of specia le slotspray. den haag - De caravan Wordt tijdens de winter sportvakanties steeds meer gebruikt. Dat komt niet in de laatste Plaats omdat steeds meer caravans voor een verblijf ■a de winter geschikt zijn, TOaar ook omdat er steeds' aieer goed geoutileerde win- wcampings in Zwitserland, oostenrijk, Frankrijk, West Duitsland en nu ook in mend Italië Z^n geko" Maar het gebruik van de aravan tijdens een winter- Portvakantie vereist ze er ten opzichte van de zo- pvetr toctl wel een aantal extra voorzieningen die ge moeten worden. Aan de conditie van de caravan worden namelijk hoge eisen gesteld. Controleren Let daarom op de volgende zaken: In de wintermaanden is het van het grootste belang dat banden en remmen van de caravan in optimale conditie verkeren en dat de verlich ting goed functioneert. Laat daarom vroegtijdig een on derhoudsbeurt uitvoeren; -probeer voor vertrek het verwarmingssyteem in de caravan; -controleer de gasflessen. Wanneer de flessen vol zijn, overtuig u dan dat deze met propaan gevuld zijn en niet met butaan. Butaan is na melijk beneden 4 graden cel sius niet meer bruikbaar; -de waterinstallatie moet ook tegen winterse omstan digheden bestand zijn. Dat betekent dat de complete in stallatie in het interieur van de caravan moet zijn geïn stalleerd; -informeer vooral welke stroomaansluitingen in uw vakantieland worden ge bruikt. Het kan erg verve lend zijn als u bij aankomst op de camping geen stroom kunt aanleggen. Neem een aardlekschakelaar en ver- loopsnoeren mee; -Bij een wintersportva kantie gaat er nog weieens wat extra's mee aan kleding en ski-uitrusting. Deze spul len wegen vaak erg zwaar. Selecteer en beperk dat tot het werkelijk noodzakelijk. Anders komt u zeker laad vermogen tekort. Niets is gevaarlij ker dan - j uist in de wintermaanden - te rijden met een overbeladen cara van; -zorg voor de juiste ban denspanning en kogeldruk; -ook voor een winter sportvakantie geldt: leg bij het laden van de caravan de zware delen van de bagage zo dicht mogelijk bij de as en verdeel het geheel gelijke lijk over links en rechts; -een goede ventilatie van het interieur kan veel narig heid in de vorm van (bevro ren) condensvorming voor komen. Aanvoer van verse buitenlucht moet via roos ters aan de onderzijde en af voer van gebruikte lucht via het dakluik aan de bovenzij de plaatsvinden. Plak geen broodnodige ventilatieope ningen af. Zet kastjes zoveel mogelijk open als deze on voldoende zijn geventileerd. Gebruik nooit kachels zon der rookgassenafvoer. De ANWB somt nog een aantal zaken op die handig zijn om juist tijdens een wintersportvakantie in of bij de caravan te hebben: werkhandschoenen, wiel- keggen, startkabels en speelkabel, een paar extra vloermatjes die erg handig zijn bij het omleggen van sneeuwkettingen, maar die ook goed van pas kunnen komen om in de sneeuw weg te kunnen rijden. Wat ge reedschap, reservelampjes en zekeringen moet ook ze ker tot de extra 'bagage' be horen. WALLIS - Kerstmis dit jaar zal in het grote Walliser ski gebied, de Quatre Vallées, een nieuwe kabelbaan in ge bruik worden genomen, die Haute-Nendaz (1252 meter) met Super-Nendaz (1739 meter) gaat verbinden. Door de nieuwe kabelbaan kunnen skiërs meermalen per dag van de piste Plan-du Fou naar Les Fontaines ge bruik maken. De vervoerscapaciteit van de nieuwe baan, de téléphérique du Plan-du Fou, bedraagt 1080 personen per uur. De bestaande busverbinding tussen Haute- en Super- Nendaz blijft de komende winter normaal gehandhaafd. Vanaf midden december zal in Engelberg in Centraal Zwitserland, een nieuwe gondelbaan met 6-perspoons gondels, de wintersporters rechstreeks naar Trübsee (1802 meter) brengen. Deze gondelbaan loopt parallel aan het bestaande kabelspoor naar Gerschnialp en de kabel baan Gerschnialp-Trübsee II. Het voordeel van de nieuwe baan is dat men niet meer hoeft over te stappen in Gerschnialp. De vervoerscapaci teit bedraagt 1300 personen per uur en is zelfs uit te brei den tot 1600. DEN HAAG - De meeste van de 700.000 Nederlan ders die de komende maanden naar de bekende wintersportgebieden in Europa gaan, zijn 'doe- het-zelvers'. In de reiswereld wil dat zeggen dat men zelf een plekje uitzoekt waar men de wintersportaktiviteiten gaat beoefenen, maar dat men ook voor een eigen on derkomen zorgt. Speciaal voor hen heeft de ANWB een kostenbere- king samengesteld: niet al leen voor de verblijfskos ten, maar ook voor het hu ren van ski's, het kopen van liftkaarten en het ne men van lessen. De prijzen die de ANWB heeft samen gesteld kloppen vrij goed met de realiteit van dit moment. Eén uitzondering moet echter gemaakt wor den. Bij Italië moet toch wel met een verhoging van rond 30 procent rekening worden gehouden. Het kostenoverzicht voor Oostenrijk ziet er alsvolgt uit: skilessen 6 dagen 4 uur per dag 840 OS; skihuur per dag 60-100 OS; schoenen- huur per dag 20-40 OS; ski pas 6 dagen 800-1300 OS; langlauflessen 3 dagen per dag 2 uur 380-450 OS; lang- laufuitrusting per dag 50- 80 OS; hotelaccommodatie per dag logies/ontbijt 40 tot 55 gulden; half pension 60 tot 75 gulden per dag; vol pension 75 tot 100 gul den per dag; logies/ontbijt gasthof/pension per dag 25 tot 40 gulden per dag; half pension 37 tot 50 per dag; appartement/ vakantie huis per dag 50 tot 100 gul den; privé-onderkomen lo gies/ ontbijt per dag 15 tot 30 gulden. Zes dagen skilessen 2 uur per dag 65-70 Zwitserse Francs; skihuur per dag 15-25 ZwFr; schoenenhuur per dag 8-10 ZwFr; skipas per 6 dagen 100 -200 ZwFr; 6 dagen langlauflessen 2 uur per dag 55-85 ZwFr; langlaufuitrusting per dag 10-16 ZwFr; hotel accom modatie logies/ ontbijt per dag 35 tot 65 gulden; half pension 50 tot 75 gulden; vol pension 60 tot 110 gul den per dag; logies/ontbijt in een pension per dag 25 tot 35 gulden; half pension 35 tot 48 gulden per dag; appartement/ vakantiehuis per dag 50 tot 150 gulden; privé-onderkomen logies/ ontbijt 20 tot 40 gulden per dag. Voor Frankrijk gelden vol gens de ANWB gemiddeld de volgende prijzen; skilessen 6 dagen 4 uur per dag 350-450 Franse Francs; skihuur 35-55 FF per dag; schoenenhuur per dag FF 15-25; skipas 6 dagen FF 300-595; langlauflessen 6 dagen 2 uur per dag FF 240-330; huur langlaufuit rusting per dag FF 25-40; luxe, eerste klasse hotel accommodatie per dag vol pension 125-175 gulden per dag; komfortabel hotel vol pension per dag 85-100 gul den; gerieflijk hotel vol pension 65-80 gulden per dag; eenvoudig hotel vol pension 45-55 gulden per dag; appartement/studio (4/5 personen) laag seizoen per week 250 tot 800 gul den: hoog seizoen per week 700 tot 1250 gulden. Vijf dagenskilessen 4 uur per dag DM 80-100; ski huur per dag DM 8-11; schoenenhuur per dag DM 4-8; skipas 6 dagen DM 85- 140; langlauflessen 5 dagen 2 uur per dag DM 50-70; langlaufuitrusting per dag DM 10-15; hotel accommo datie logies/ontbijt per dag 40-70 gulden; half pension 60 tot 85 per dag; vol pen sion 70 tot 110 gulden per dag; gasthof/pension lo gies/ontbijt 30 tot 40 gul den per dag; half pension 40 tot 50 gulden per dag; appartement/vakantiehuis 45 tot 120 per dag; privé - onderkomen logies/ontbijt 20 tot 32 per dag. Bij het kostenoverzicht dat de ANWB geeft voor Italië moet - omdat er de laatste maanden toch wel enkele prijsverhogingen zijn doorgevoerd - toch wel een enkele correctie worden aangebracht. Een reëel beeld van de Italiaanse kosten zijn te maken, wan neer de door de ANWB op gegeven bedrgaen met rond 30 procent worden verhoogd. Dat geldt zeker voor de wintersportgebie den in de Dolemieten, maar ook voor Zuid Tirol. De ANWB komt tot de vol gende kosten: 6 dagen ski lessen 2 uur per dag 40.000 tot 47.000 Lires; skihuur per dag L 3.500-7.000; schoenenhuur per dag L 1.000 tot 3.000; langlaufles sen per 6 dagen 2 uur per dag L 365.000-40.000; lang laufuitrusting per dag L 4.000-5.000; logies/ontbijt hotel per dag 35 tot 45 gul den; half pension 45 tot 60 gulden per dag; vol pen sion 55 tot 95 gulden per dag; pension logies/ontbijt 22 tot 32 gulden; half pen sion 30 tot 42 gulden; ap partement/vakantiehuis 45 tot 130 gulden per dag; pri vé-onderkomen logies/ ontbijt per dag 15 tot 22 gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 5