iTIM-GID»] MGR. SIMONIS EEN JAAR AARTSBISSCHOP Nationale verzoening lijkt verder dan ooit W3 ANDAAG is mgr. dr. A.J. Simonis precies één jaar aartsbisschop van Utrecht. We spraken met hem over eensgezindheid, de grenzen van het herderschap en de bevrijdingstheologie. itAls de waarheid van het evangelie wordt aanvaard, is eensgezindheid een onontkoombaar gevolg. Bevrijdingstheologie Een uur en vaak nog langer staan ze bij het hek in de rij voordat zij de plavuis voor het bloemenbed kunnen bereiken waarop gebeiteld staat: Priester Popieluszko, patroon van Solidarnosc, martelaar voor het vaderland, vermoord door officieren van de binnenlandse veiligheidsdienst en leden van de Communistische Partij'. Wakker Gehaat Dialoog 7ATERPAG 8 DECEMBER 1984 C<39 „We hebben te weinig oog gehad voor het feit dat er naast persoonlijke zonden zoiets bestaat als maatschappelijke zonden. Kwaad dat zich heeft vastgezet in maat schappelijke structuren." - foto archief de stem Door Willem Scheer Praten over meningen die botsen. De Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving publiceerde onlangs een ver klaring waarin hij felle kri tiek leverde op de manier waarop de recente bisschops benoemingen in de Rooms- Katholieke Kerk in Neder land tot stand zijn gekomen. Zonder personen onder vuur te willen nemen, uitte de Raad zijn ongenoegen over de gang van zaken die vooraf is ge gaan aan de benoemingen van aartsbisschop Simonis zelf, bisschop Bar (Rotterdam) en bisschop Bomers (Haarlem). Gepleit werd voor procedures die „eensgezindheid bevorde ren en het ambt toevertrou wen aan bisschoppen die, zelf boven de partijen staande, voor alle partijen herder zijn." Een redelijk pleidooi, nietwaar? Mgr. Simonis: „Ik zou het er hele maal mee eens zijn geweest als het pleidooi gevoerd was binnen een poli tieke context. Binnen een politieke partij, bijvoorbeeld. In een politieke partij heb je verschillende vleugels met uiteenlopende opvattingen en soms tegengestelde belangen. Om de interne democratie recht te doen, kan zo'n partij zeggen: jongens, als we willen voorkomen dat de verschillen de vleugels elkaar afslachten, moeten we een onafhankelijke voorzitter be noemen. Iemand die ons voortdurend herinnert aan onze gemeenschappe lijke doelstelling. Iemand die de eens gezindheid bevordert en die, zelf bo ven de verschillende vleugels staan de, voor alle vleugels voorzitter is. Maar de Kerk is niet te vergelijken met een politieke organisatie. De Kerk is onvergelijkbaar anders om dat haar bindend element wezenlijk anders is. Kijk, het bindend element in een politieke organisatie is de be hartiging van de gemeenschappelijke belangen van haar leden. De Kerk is op een heel andere leest geschoeid. Wat de Kerk bijeenhoudt is niet zoiets als 'de grootste gemene 1Alleen de leer van de Kerk kan ons samenbinden deler' van de opvattingen of de belan gen van de kerkleden. Wat de Kerk samenbindt is het evangelie van Je zus Christus. Waar een voorzitter van een politieke club op zoek is naar het beste compromis, daar heeft een bis schop het evangelie. Een bisschop heeft dus niet tot taak eensgezindheid te bewerkstelligen door boven de par tijen te gaan staan. Een bisschop zegt: dit is het evangelie; dit is de waar heid; aanvaard en ervaar de waar heid. En als de waarheid wordt aan vaard is eensgezindheid een onont koombaar gevolg". In uw visie staat een bisschop dus helemaal niet boven de partijen. Inte gendeel, hij is buitengewoon partij dig. „Zo is het. Hij kiest radicaal partij voor het evangelie, zoals dat door dé Kerk gelezen wordt. Dus volgens de richtlijnen van de concilies en in ge meenschap met de paus. Een bisschop verenigt mensen in Jezus. Jezus en Zijn evangelie staan op de eerste plaats. Dat kan toch ook niet anders? Stel je even een extreme situatie voor: een bisdom, waarin een deel van de gelovigen zegt: wij "blijven trouw aan de leer van dg Kerk, zoals die door de eeuwen heen a&n ons is doorgegeven. En een ander deel dat zich op het standpunt stelt: hoor 's hier, wij geloven wel dat Jezus een voorbeeldig mens is geweest, maar werkelijk de Zoon van God nee, dat gaat ons te ver. Moet een bisschop dan 'boven de partijen' gaan staan en zijn herderlij ke taak zó opvatten dat hij voor beide opvattingen ruimte laat? Dat is toch ondenkbaar? De bisschop kiest partij voor het evangelie en zegt tegen de andersdenkenden: beste mensen, al les goed en wel, maar jullie zitten op het verkeerde spoor. Tjo is het ook met andere dwalin gen. Als bepaalde katholieken zouden zeggen: wij geloven niet langer dat Christus werkelijk aanwezig is in de eucharistie, dan kan een bisschop eenvoudig niet anders dan antwoor den: het spijt me, maar jullie dwalen. Zo'n bisschop vervolgens verwijten dat hij kiest tegen, ik zal maar zeggen het „Nederlandse" katholicisme en vóór het „Roomse" katholicisme, komt voort uit een verkeerd begrip van onze godsdienst. Wij zijn een Rooms-Katholieke Kerk." Maar de rooms-katholieke lezing van het evangelie is geen statisch ge geven. Die ontwikkelt zich. „Die ontwikkelt zich in die zin, dat bepaalde aspecten van de Waarheid in bepaalde tijden meer accent krij gen dan in andere. Maar de waarheid zelf is onveranderlijk. Het evangelie, die onbegrijpelijke boodschap van Gods liefde, van zijn verzoening en van zijn trouw, is gegeven voor altijd. Die verjaart niet. En de Kerk maakt deel uit van die boodschap. Die ver jaart evenmin. Hoogstens kun je zeg gen dat de Kerk in de loop van de tijd nieuwe facetten aan de waarheid ontdekt die tot dan toe onderbelicht waren gebleven. Maar dat betekent nooit dat hetgeen eerder aan het licht trad daarmee ongeldig is geworden. Het is nooit zo dat bepaalde aspecten elkaar uitsluiten. Een voorbeeld. Vroeger spraken we altijd over de Kerk als over het Li chaam van Christus. Een beeld waar bij het hoofd symbool is van paus en bisschoppen en de ledematen de ove rige geledingen van de Kerk uitbeel den. Een vrij statische, hiërarchische opvatting van de Kerk, zou je kunnen zeggen. Sinds het Tweede Vaticaans Concilie is een ander beeld meer in de aandacht gekomen: de Kerk als 'Volk Gods'. Duidelijk een veel dynami scher benadering. Als je het hebt over 'Volk Gods', dan zeg je al gauw 'Volk Gods onderweg'. Dat duidt op open heid voor nieuwe omstandigheden, bereidheid tot verandering". Tegen mensen die, in alle oprecht heid, nieuwe inzichten uitdragen die klaarblijkelijk of ogenschijnlijk wel in strijd zijn met oude geloofswaar heden, kunt u soms hard optreden. Toch spreekt het evangelie van de herder die zijn 99 schapen in de steek laat om het honderdste, afgedwaalde dier diep in de struiken te gaan zoe ken. Tot hoever reikt uw herder schap? „Niet tegen mensen treed ik hard op, maar tegen opvattingen die niet te verenigen zijn met het evangelie zo als dat door de Kerk geleerd wordt. Ik weet wel dat de mensen vaak kribbig reageren als je de leer van de Kerk benadrukt. 'Daar heb je hem weer met de leer', wordt er dan gezegd. Maar nogmaals: het is mijn diepe overtuiging dat uiteindelijk alleen dat ons kan samenbinden". Juist omdat we van u zo'n strikt or thodoxe lijn gewend zijn, frappeerde de handreiking naar de meer 'pro gressief' of 'vrijzinnig' georiënteerde katholieken, zoals die naar voren komt in de onlangs verschenen Paus krant. „Een poging om tot meer eensge zindheid te komen ligt er duidelijk in de brief van de bisschoppen die naar aanleiding van het komende bezoek van de paus is geschreven en die in de Pauskrant is gepubliceerd. De brief beoogt blijk te geven van een gevoeli ge antenne voor al die mensen die op het ogenblik in verwarring verkeren of moeilijkheden hebben met gezag, en de paus niet zo goed meer zien zit ten. Zonder dat uiteraard wordt afge dongen op de positie van de paus als eerste verkondiger van het geloof." Opmerkelijk was ook het mooie ar tikel van pater Jan Hulshof, waarin deze de bevrijdingstheoloog Leonar do Boff aanprijst. In de vakkundige schets die journalist Nico Adema van de paus geeft, troffen enkele mild- kritische passages. De Pauskrant is uitgegeven door de Stichting Pausbe zoek Nederland, waarvan u de voor zitter bent. „Ik ben voorzitter van dat comité, maar dat betekent niet dat ik alle ar tikelen voor publikatie heb gelezen. Als ik dat wel had gedaan zou ik mis schien bij enkele passages een vraag teken heb gezet. Sommige mensen hebben me geschreven dat ze bepaal de elementen in die krant niet pas send vonden. Ik kan daar wel in ko men, maar de krant als geheel vind ik geslaagd. Ik heb er zeker geen spijt van." De Congregatie voor de Geloofsleer stelt momenteel een onderzoek in naar de bevrijdingstheologie van Leonardo Boff. Verzeilt de Stichting Pausbezoek niet in een vreemde si tuatie wanneer de Congregatie straks een veroordeling uitspreekt over deze theologie? „Pater Hulshof heeft geciteerd uit een uitstekend boek van Boff over het Onze Vader. Je kunt daar heel goed uit citeren zonder ermee te kennen te geven dat je in alle opzichten achter zijn theologie staat. Leonardo Boff is niet geëxcommuniceerd of weet ik wat. Hoe kijkt u aan tegen de bevrij dingstheologie? „Bevrijding is de kern van ons ge loof. De naam Jezus betekent: Jaweh redt. Jaweh redt of bevrijdt. In het Mattheus-evangelie zegt de engel te gen Jozef: ge zult Zijn naam Jezus noemen, Jahweh redt. Want en dan komt het Hij zal Zijn volk van hun zonden verlossen. Dus Jezus is de redder en bevrijder van de zonden. Heel lang is die bevrijding eenzij dig opgevat als bevrijding uit onze persoonlijke zonden. Daarbij hebben we te weinig oog gehad voor het feit dat er naast persoonlijke zonden zoiets bestaat als maatschappelijke zonden. Kwaad dat zich heeft vastge zet in maatschappelijke structuren, bijvoorbeeld structuren waarbij be paalde groepen in de samenleving consequent worden uitgebuit. De laatste decennia verandert dat en krijgen we, vooral dankzij de be vrijdingstheologie, in toenemende mate oog voor juist die maatschappe lijke zonden. Steeds scherper zien we in dat het Heil dat Jezus heeft ge bracht door voor ons te sterven ook daarop betrekking heeft. Hij bevrijdt ons uit onze persoonlijke gevangenis, maar net zo goed uit de gevangenis van onrechtvaardige maatschappelij ke structuren. Wel, dat inzicht heeft consequenties voor ons handelen. Die structuren moeten we afbreken. Het probleem dat zich nu voordoet is dat sommige bevrijdingstheologen als het ware lijken door te slaan naar de andere kant. De persoonlijke zon den vergeten en de bevrijding uitslui tend uitleggen als bevrijding van het volk uit de structureel-maatschappe- lijke zonden. Waarbij soms zelfs het evangelie gevaar loopt te worden misbruikt voor rechtvaardiging van de klassenstrijd. Wat de Congregatie voor de Geloofsleer nu onderzoekt is of die eenzijdigheid inderdaad dreigt. Terecht, want Jezus' bevrijding heeft betrekking op alle mensen." Polen zoeken troost bij het graf van Popieluszko Door Leo van Vlijmen WARSCHAU - Polen lijkt bij elk nieuw bezoek weer an ders; een weerzien met het land is - ook na slechts zes maanden - vaak verrassend, soms teleurstellend, een enke le keer verbijsterend. Ditmaal biedt het een zo trieste aan blik, dat het gemakkelijk kon concurreren met de grijze no- vembermist. Als een eiland in de kilte ligt op het kerkhofje van de Stanislaus Kostka- parochie in de Warschause wijk Zoli- borz een acht bij twintig meter groot tapijt van verse bloemen in de Poolse nationale kleuren rood en wit. Men moet raden waar ergens onder de bloemenzee het graf ligt waar naar toe dagelijks duizenden, in de week einden tienduizenden Polen uit het hele land weer nieuwe bloemen, kaarsen en graflichtjes komen bren gen. Ze knielen bij het graf van Popie luszko en bidden en zingen: een ar beidersdelegatie van een textielfa briek uit Lodz, een groepje boerinnen uit de buurt van Warschau, studenten van de Katholieke Universiteit van Lublin, een dorpspastoor met een hele schoolklas. De moord op de 39-jarige kapelaan Jerzy Popieluszko is voor Polen niet alleen een verschrikkelijke schok ge weest, doch ook hun leven schijnt er totaal door veranderd te zijn. De Sta nislaus Kostka-kerk, waar de popu laire priester geregeld zijn 'missen voor het vaderland' opdroeg, is nu naast Czestochowa het meest bezoch te bedevaartsoord van het land. Nog steeds wordt de dodenwacht bij het graf betrokken: eerst door beeldende kunstenaars en schrijvers, Honderden Polen verdringen zich voor de Stanislaus Kostka-kerk. - foto archief de stem Een archieffoto van priester Jerzy Popieluszko. - foto archief de stem vervolgens door padvinders die het afgelopen weekeinde werden afgelost door brandweerlieden in uniform. Kerkelijke ordebewaarders zorgen ervoor, dat de kerk en het kerkhof rondom een 'vaste burcht' blijft, zoals de plek in de volksmond heet. Aan de binnenkant van de hekken hangen de sinds lang verboden spandoeken en plakaten van Solidarnoéc in het ka rakteristieke rode handschrift. De militie, die vaak 's nachts de bloe- menkruisen buiten het kerkhof komt verwijderen, laat de verboden waar binnen ongemoeid. Voor de wachters bij het graf is in het parochiehuis en in de krypte van de kerk cantine-ruimte ingericht, waar ook de duizenden die van verre komen zich even mogen warmen en eventueel een goedkope hap of slok kunnen gebruiken. De uitstraling van de dode priester reikt echter tot ver buiten de kerk hof-hekken, tot in menige huiskamer waar ademloos geluisterd wordt naar de laatste preek die Jerzy Popielusz ko in Torun heeft gehouden en die toevallig met een cassette-recorder is opgenomen. Polen zou Polen niet zijn indien er niet een levendige handel in 'Popieluszko-bandjes' was ontstaan. Tijdens zijn leven preekte hij vooral A voor de arbeiders van de Warschause staalfabriek; nu hij dood is behoort het hele Poolse volk tot zijn gehoor. Zal de patroon van Solidarnosc de verboden vakbond kunnen doen her rijzen? Op de redactie van Tygodnik Pöwszechny (Algemeen Weekblad) - een katholiek orgaan waaraan Karol Wojtyla tot hij voor goed naar Rome vertrok van begin af aan heeft mee gewerkt - gelooft men niet in de we dergeboorte van Solidarnosc. Maciej Kozlowski: „Maar waar het om gaat is de heropleving van de idealen van Solidarnosc. De mensen waren murw gemaakt. Na de afkondiging van de staat van beleg in 1981, de gevangen neming van een groot deel van de lei ding van Solidarnosc, na de dood van acht mijnwerkers in Katowice, heb ben we de moed verloren. De meesten van ons deden het beste wat ze kon den doen en concentreerden zich op zichzelf. En gezien de jammerlijke economische situatie waarin ons land verkeert was daar ook alle reden voor. In politiek opzicht bestond er geen enkel perspectief. Maar nu heeft de moord op Jerzy Popieluszko ons wakker geschud". En zijn collega Marek Skwarnicki: „Het merkwaardige is dat er ook in de gedachtenwereld van het Poolse episcopaat een duidelijke wending is gekomen. Jerzy Popieluszko werd door de bisschoppen getolereerd, maar ze hadden ernstige bedenkin gen tegen de manier waarop hij preekte en het was een publiek ge heim dat men overwoog hem voor en kele jaren naar Rome te sturen, waar hij verder had kunnen studeren. Maar tijdens de begrafenisplechtig heid heeft primaat Glemp de bood schap van Popieluszko tot de zijne ge maakt. En wat gebeurt er nu? In hon derden, misschien wel duizenden ker ken in Polen worden er Popieluszko- preken gehouden." In de Stanislaus Kostka-parochie wordt de traditie in elk geval voort gezet. Vorige week zondag droeg pas toor Bogucki een „mis voor het va derland" op, welke door rond 25.000 mensen bezocht werd. Tevoren had hij de aanwezigen gevraagd tijdens de preek niet te applaudiseren. Het bleef inderdaad doodstil. De militie was overigens ^in geen velden of we gen te bekennen. De meest verachte man van Polen is momenteel de minister van Voor lichting en tevens regeringswoord voerder Jerzy Urban, die onder het pseudoniem Jan Rem in enkele dag bladen een hetze heeft gevoerd tegen Jerzy Popieluszko. Zelfs in partij- kringen acht men hem verantwoor delijk voor het vergiftigde klimaat dat de moord op de kapelaan heeft mogelijk gemaakt. In de plaats van Jerzy Popieluszko is inmiddels reeds een nieuwe kape laan benoemd die de zielzorg voor de arbeiders van de Warschause staal fabriek op zich zal nemen. Het is Sta- nislaw Malkowski. Ook hij is al het mikpunt van Jan Rems venijnige campagne geworden. Malkowski's doen en laten zou slechts zijn ingege ven door een bittere haat jegens het socialistische systeem. Een collega in Warschau zegt: „Indien dat al waar zou zijn, zou Malkowski gelijk heb ben, want Urban maakt het ernaar." In kerkelijke kring gelooft men niet meer in de mogelijkheid van een nationale dialoog, laat staan een ver zoening, althans zolang er aan beide zijden geen nieuwe gezichten ver schijnen. „Er is sinds 1980 te veel ge beurd, er zijn te harde woorden ge zegd en de moord op kapelaan Popie luszko is nu weer een nieuwe barriè re. Aan de kant van de regering zal er een nieuw team moeten komen. Jaru- zelski zelf kan natuurlijk wel blijven; hij is minvof meer een nationaal sym bool geworden. Maar mensen als Ur ban en vele anderen moeten van het toneel verdwijnen. Zij wórden door het volk gehaat en niet ten onrechte. Maar ook het volk heeft nieuwe voor mannen nodig. De leiding van de voormalige vakbond Solidarnosc ver tegenwoordigt een voorbije periode, waarschijnlijk Lech Walesa ook." Sommige partijleden denken er precies zo over. „We moeten een nieu we start maken, aan beide kanten. Anders blijft de haat die er gezaaid is voortwoekeren en dan zullen er nog meer moorden volgen." Degene die dat zegt gaat 's avonds laat, in storm en regen, mee naar het graf van Jerzy Popieluszko. Met een gebaar dat het midden houdt tussen eerbied en be- dremmeling neemt hij zijn hoed af. De dronken jongeman naast ons die probeert te knielen valt om. Mijn be geleider helpt hem overeind. Met houvast aan een bank die voof de bloemenzee staat, lukt het de jonge man een tweede keer wel op de knieën te komen. Met zijn gezicht op zijn gevouwen handen begint hij te snikken. Vertwijfeling in een tragi sche en bizarre Poolse wereld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23