even..L UITBLAZEN Spaanse economie groeit, maar werkloosheid eveneens Groenen verdeeld over samenwerking met SPD Na 15 jaar nog geen perspectief voor reorganisatie politie Successen en tegenslagen wisselen elkaar af ys-Lands wijs 's-lands eer MILIEU-VRIENDEN HEBBEN PROBLEMEN MET GROEI MACHT Voor wat I DONDERDAG 6 DECEMBER 1984 ACHTERGROND pONPERDAG 6 Werloosheid Fnuikend Over grenzen heen Beweging In de kaart I werkweek IpE boeken- en tijdsc nuitgeverijen krijgen n I gang van begin volgen I gen werkweek van gen 136 uur. Dat is het results I overleg tussen bonden I gevers over de bestedii I de prijscompensatie uit I voor 1983 en 1984. In de I verijbranche, die een 1 10.000 werknemers telt, leen 38-urige werkweek 1voerd. I Orders I Markerwaard I DE regeringsbeslissinf I de mogelijke inpolderi I de Markerwaard is r I zeer korte termijn te ve Iten. De beslissing val I komende maanden. Verdachten schietpartij in tv-studio vrijgelaten bjatamau'ii DE ENGELSEN ken nen de uitdrukking Dutch treat. Daar van is volgens de woor denboeken sprake wan neer je wordt uitgenodigd op een feest waar ieder het eigen verteer betaalt, maar ik dacht in mijn onschuld altijd dat zulke feesten in de praktijk niet bestonden en dat het slechts een uitdrukking was, verwijzend naar de even tuele karigheid van een gast heer. Tot mijn verrassing echter bleek me afgelopen zaterdag dat het juist in Engeland een tamelijk alledaags verschijnsel is. Ik bevond me toen temidden van 200 uitbundige bruilofts gasten die allemaal hun eigen consumpties betaalden. Als enige buitenlanders werden we er min of meer be stormd met de vraag hoe we zo'n English wedding nou von den en of een Dutch wedding plechtiger of vrolijker was. „Ongeveer hetzelfde", zeiden we gemakzuchtig. „Alleen de tails verschillen hier en daar." Dat hel onthalen van bruilofts gasten op een Dutch treat bij ons een schande zou zijn waar over nog lang zou worden na gepraat door de slachtoffers, verzweeg ik natuurlijk. Niet dat het een karige brui loft was. Integendeel! Alleen al het decor. Een oud romaans kerkje, waarin niet lang gele den, dankzij vocht en slecht on derhoud, zomaar spontaan 13de eeuwse muurschilderingen tevoorschijn waren gekomen. Een goed bezet koor, al was het zaterdagmiddag. Een jonge, in getogen geestelijke die er echt werk van maakte en - omdat hij niet rooms was - kon putten uit eigen huwelijkservaring. Het was zelfs een ontroerend moment toen het aandoenlijk jonge bruidspaar de geestelijke, met van de zenuwen dun ge worden stemmen, de zware en vérstrekkende consequenties van het huwelijkscontract na zei. Er werden ernstige hymnen gezongen en gelukkig niet Wag ners Bruidsmars uit Lohengrin, waarvan wij door televisie en film zijn gaan denken dat hij onafscheidelijk bij een Angel saksische trouwpartij hoort. Bij de feest- en receptiezaal werden we onthaald op een glas sherry en na het bruids paar te hebben gefeliciteerd was de weg naar de bar vrij. De drank was gratis en dat wekte grote verbazing' Bij"menige bruiloftsgast. Nog verba zingwekkender was dat de ruim 200 gasten werden onthaald op een koud buffet. Mijn tafelda me, lid van de van verre geko men minderheid die de aan hang van de bruidegom vorm de, vond het maar overdreven en veronderstelde dat de vader van de bruid aan een niet zo milde vorm van praalzucht leed. De drank bleef gratis tot na de maaltijd en pas daarna werd de toestand 'normaal' en moest ieder zijn eigen drankje beta len. „Op een normale Engelse bruiloft," zo lichtte mijn tafel dame toe, „eet het bruidspaar alleen met familieleden en en kele zeer goede vrienden, 's- Avonds komen dan de overige vrienden en kennissen voor het feest. Er wordt dan hoogstens voor wat snacks en versnape ringen gezorgd, maar de drank is voor eigen rekening." Dutch treat WIM KOCK denkring Mannen van '33 te Leuven, een club wier leden slechts gemeen hebben dat ze van het mannelijk geslacht zijn en in 1933 werden geboren. Bij het jaarüjks banket zijn echter ook de vrouwen aanwezig en daarom wordt er tussen de gan gen door altijd stevig gedanst. Omdat ik die banketten al ja ren bezoek ken ik het klappen van de zweep en zorg ik dat ik uit de buurt ben wanneer de DJ het heft in handen neemt en gaat bepalen wie er de vloer op moeten. Zo wist ik de uiterst ver moeiende Kuskesdans te ontlo pen door me tijdig te verstop pen tussen de verstokte niet- dansers aan de bar. Bij de kus kesdans vormen de deelnemers een kring. Daarbinnen bevindt zich een dansend paar. Na en kele passen laat de heer zich op één knie zakken, neemt zijn da me op de andere knie en kust haar drie keer. Vervolgens gaan heer en dame ieder een nieuwe partner uit de kring halen enzo voorts. Binnen de kring wordt het steeds drukker en de pret bereikt z'n climax wanneer pa ren, die in wankel evenwicht bezig zijn met het kusritueel, ondersteboven worden gelopen. Zwarte Lola Zo wist ik, pendelend tussen bar, tafel en toilet, de avond re delijk goed door te komen tot dat Zwarte Lola me te pakken kreeg. Er werd dit jaar door de lol ligste leden méér voorgedragen dan in de vijf voorgaande jaren bij elkaar. De voorkeur van de artiesten ging duidelijk uit naar vrouwenrollen. Enorme bor sten, wulpse pruiken, korte rok ken met splitten tot op de dij en schuine teksten. Dat werk. Sommigen geneerden zich te genover ons, gasten uit Neder land. „Ik schaam me", zei een vriendin. „Wij zijn er aan ge wend, maar jullie zullen zulke tonelen wel niet vaak zien." Het gruwelijkste bedenksel van de DJ overviel me omdat ik het nog niet eerder had meege maakt: een soort hengstenbal. Mannen moesten mannen vra gen. Ik maakte me zo klein mo gelijk aan tafel, maar de onver mijdelijke tik op de schouder kwam. Het was de man die eer der voor Zwarte Lola had ge speeld. Hij had de grootste lol, maar ik voelde me voor aap lo pen. Ik moest hem van de DJ zelfs kussen. Close your eyes and think of England. Ik pro beerde te denken aan de Rus sen, die dit normaal vinden. Het hielp niet. Ik moest van de DJ voor dame spelen en me tij dens de tango als een ledepop laten meesleuren. Dat viel Zwarte Lola in elk geval niet mee! Aan tafel lagen de vrou wen krom van het lachen. Eén meevallertje viel me ten deel bij deze beproeving: ik hoorde ten minste niét bij de helft die 'z'n plastron moest losmaken en de broekspijpen oprollen. ,,'s-Lands wijs, 's-lands eer", hijgde ik toen de eerder aangehaalde vriendin me vroeg of ik deze manier van pretma- ken niet eh gênant vond. T5 PAGINA J Kuskesdans Precies een week eerder had ik mijn jaarlijkse gang gemaakt naar het banket van de Vrien- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii^ Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14. 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18 30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738 Van onze correspondent, Paul van der Voort KLATERENDE succes sen tegenover bittere te genslagen is de balans van de economische po litiek die de Spaanse so cialistische regering heeft gevoerd sinds haar machtsovername, deze week twee jaar geleden. Experts kwalificeren het beleid van de Spaan se 'superminister' Mi guel Boyer als 'orthodox monetair'. Feit is dat Boyer de onverbloemde steun krijgt van gezag hebbende organen als de OESO en het Internatio nale Monetaire Fonds. De Spaanse socialisten hebben grote successen ge boekt bij de inflatiebestrij- ding en bij de bevordering van de export en de economi sche groei. De Spaanse ex porten groeiden in 1983 met 7,6 procent. Die positieve ten dens zet onverminderd voort en de centrale bank van Spanje verwacht voor het lo pende jaar een reële uitbrei ding van maar liefst 16 pro cent. De gevolgen hiervan voor de Spaanse betalings- en handelsbalans zijn spectacu lair. Want tegenover een be talingsbalans-tekort van ruim 2,5 miljard dollar in 1983, voorspelt de regering voor dit jaar een positief sal do van 1,6 miljard dollar. Het tekort op de handelsbalans is dit jaar teruggebracht van 6.661 miljard (januari-sep- tember 1983) naar 3.476 mil jard in dezelfde periode van dit jaar. Vooral ook dankzij de toe name van de export heeft de Spaanse economie een groei i/TTkSJht ïLÊÈ*%*-jÊlb-:ê Een beeld van een demonstratie van vorig jaar in Gijon. Toen demonstreerden daar ruim 100.000 Spanjaarden tegen de alsmaar stijgende werkloosheid. doorgemaakt van 1,2 procent in 1982, via 2,2 procent in 1983 naar ongeveer 2,5 procent in dit jaar. De inflatiebestrij- ding is dankzij een strakke monetaire politiek eveneens een groot succes. Toen de so cialisten aan de macht kwa men, kende het land een in flatie van 14 procent. Twee jaar later is die met 5 punten teruggebracht tot 9 procent. Superminister Boyer heeft zijn successen vooral te dan ken aan een harde sanerings- politiek. Die sanering heeft echter tot nu toe nauwelijks tot opzienbarende successen geleid bij de bestrijding van de enorme verliezen van de staatsbedrijven, die oplopen tot zo'n 2 miljard per jaar. Ook de noodzakelijke mo dernisering van belangrijke - FOTOUPI industrie-sectoren verloopt veel langzamer dan was ver wacht. Tot nu toe heeft de re gering alleen een definitieve stap kunnen zetten bij de re organisatie van de staalsec tor. Op dit moment wordt er een begin gemaakt met de sanering van de scheepswer ven, die lijden onder de kwa len van overcapaciteit en een teveel aan personeel. Deze laatste sanering ver oorzaakt al wekenlang aan zienlijke arbeidsonrust in het noorden van het land. Er worden regelmatig ware veldslagen geleverd tussen protesterende arbeiders en de oproerpolitie die zelfs on langs met mitrailleurs op de betogers heeft gevuurd. De arbeidsonrust veroorzaakt grote vertraging in de mo derniseringsplannen die on ontbeerlijk zijn met het oog op de komende Spaanse toe treding tot de EG. Een andere schaduw op de successen van het socialisti sche economische beleid wordt nog steeds geworpen door de naweeën van de ont eigening van Rumassa, eens de grootste particuliere on derneming in het land. De re gering hangt een nieuw pro ces boven het hoofd en de Spaanse belastingbetaler mag de komende jaren op draaien voor de ƒ8 miljard die de onteigening de Spaan se schatkist heeft gekost. De grootste tegenslag is voor de bevolking echter de ontwikkeling van de werkge legenheid. Toen de socialis ten aan de macht kwamen, beloofden zij 800.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Het land telde toen 2.234.000 werklo zen, ofwel 17,06 procent van de werkende bevolking. uu twee jaar later, zijn 2.710.000 werklozen en is het percentage opgelopen t„t ruim 20 procent van de actie, ve bevolking. Ruim tweederde van hen ontvangt van de staat gee„ enkele vorm van financiële steun. Het feit dat er deson- danks geen sociale revolutie losbarst, kan volgens de ex perts alleen worden ver. klaard door de onstuitbare groei van de 'ondergrondse economie'. Men schat deze al op 20 procent van het totale binnenlandse produkt. Het investeringsklimaat in Spanje is volgens de meeste Spaanse ondernemers be droevend slecht. De groei van de investeringen van de prj. vé-sector is sinds 1974 - met uitzondering van 1980 -onop. houdelijk gezakt. Het onder- nemersverbond CEOE ver wacht zelfs dat er in 1984 maar liefst 22 procent minder in constante peseta's zal wor den geïnvesteerd. Voor 1993 en 1984 verwacht ook de bank van Spanje dat de totale in- vesteringen met 1,5 procent negatief zullen zijn. De pessimistische opvat tingen van de Spaanse on dernemers worden overigens niet gedeeld door de experts in het buitenland. Het beste bewijs hiervoor is wel dat de buitenlandse investeringen in Spanje de laatste jaren enorm zijn gegroeid. Van 28,042 miljard peseta's 500 miljoen) in 1977 tot bijna 160 miljard (3,2 miljard) in het afgelopen jaar. In 1984 wordt opnieuw een stijging verwacht van meer dan 50 procent tot maar liefst 4,4 miljard. 100 Miljoen hiervan komt voor rekening van de Nederlandse Heine- ken, die zich zeer onlangs heeft ingekocht in de grootste Spaanse bierfabriek, El Aguila. Door René de Vries ELKE gemeente een eigen po litiekorps. Illusie of werke lijkheid? Over die vraag rede kavelen de beleidsmakers in onze samenleving al 15 jaar'. Na vele vergeefse pogingen is een pasklaar antwoord nog niet in zicht. Ook vorige week kwam er in het overleg tussen parlement en regering geen lichtend perspectief. Waarom dat verlangen in elke gemeen te een eigen politiekorps? Dat is verklaarbaar uit oogpunt van democratische controle en de voortschrijdende maat schappelijke ontwikkelingen. De vraag is vanuit de historie niet nieuw en wat nu illusie lijkt was vroeger werkelijkheid. De poli tie is in haar oervorm een kind van de kleinste en meest primitieve sa- menlevingsgroep, die onderhorig aan de groep zorgde voor interne orde en voor bescherming tegen ge varen van buitenaf. De stelling is te verdedigen, dat de politie een vrucht is van een eenvoudig demo cratisch verlangen. De 'veldwach ter' van weleer was er een veredel de afgeleide van. Met de vorming van staten werd de handhaving van de rechtsorde een ingewikkelde zaak. Het politie apparaat kwam onder het bevoegde staatsgezag en daarmee leek de zaak geklaard. Tot welke gruwelij ke uitwassen een gecentraliseerd politieapparaat onder een centraal gezag kan leiden leert de historie en de jongste geschiedenis. Doch niet alleen in dictatoriale staten, ook in democratische landen wordt de po litie gebruikt voor handhaving van het eigen gezag of beter van de machtspositie. En dat staat haaks op de taak van de politie. In vergelijking met talloze lan den kan het Nederlandse politiebe stel de toets van de kritiek weer staan. Desondanks is dat bestel geen statische zaak, dat in een tijd van maatschappelijke ontwikkelin gen niet voor veranderingen vat baar is en dat allerminst sluitpost van de rijksbegroting mag zijn. Fnuikend voor het bestel is echter het jarenlange voortwoekeren van allerlei reorganisatieplannen zon der dat knopen worden doorgehakt. Die onzekerheden tasten het wezen lijk functioneren van de politie aan in haar algemeenheid en ook dat van de individuele man of vrouw in het politieapparaat. Van rijks- naar gemeentepolitie en van dat laatste naar provinciale politie lijkt een oeverloos discussie programma te zijn tussen regering en parlement, dat een paar maal per jaar zijn hoogtepunten heeft. Het begon allemaal in de jaren '60 toen de regering met het voorstel kwam om de gemeentelijke- en de rijkspolitiekorpsen onder te bren gen in 45 politiekringen. Dat voor stel anticipeerde op de toekomstige (inmiddels weer achterhaalde) ge westvorming en herziening van de provinciale herindeling. Het voor stel strandde en werd tevergeefs omgebogen in de richting van pro vinciale politie. Grote gemeenten zouden hun eigen korpsen behou den en kleinere zouden onder de vlag van het provinciale 'keurmerk' komen. De stroom van kritiek laat zich raden bij dat voorstel. In 1981 werd een nieuwe poging ondernomen. Gemeentelijke- en rijkspolitiekorpsen zouden inelkaar opgaan en vervangen worden door één Nederlandse politie met provin ciale eenheden en landelijke bij standsteams voor 'zware midsdaad en terreurbestrijding'. Het ontwerp kreeg opnieuw de afwijzende kri tiek van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, van de politiebonden en van de politiek. Voornaamste argument van de afwijzing was, dat meer dan 8 mil joen Nederlanders de invloed van hun gemeenteraden op het functio neren van de politie in hun gemeen te kwijt zouden raken. De politie zou daarmee een stuk verder van de burger komen af te staan. Toch werd dit voorontwerp van de nieu we politiewet onderdeel van het re geerakkoord van het coalitiekabi net van CDA en VVD. Tot verbazing lekte uit, dat de ministers Korthals Altes (Justitie), onder wie de rijkspolitie ressorteert en Rietkerk (Binnenlandse Zaken) als verantwoordelijke ambtsdrager voor de gemeentepolitie de geplan de herziening van de politie weer in de ijskast zullen stoppen. Als voor naamste argument werd opgevoerd, dat de geraamde kosten voor de operatie van 245 min ver zullen worden overschreden en wel eens tussen de 1 en 4 miljard zouden kunnen gaan bedragen. Een voor 's Rijkskas niet meer op te brengen bedrag. Het argument sloeg aan bij de fracties van CDA en PvdA in de Tweede Kamer. De WD onthield zich tot nu toe van commentaar. Die fractie wil wachten totdat de minis ters met een nieuw afgerond voor stel voor kerstmis naar de Kamer komen. Uit tot nu toe bekende gegevens streven de bewindslieden ernaar het voornaamste element uit de in de ijskast gestopte Politiewet te handhaven. En dat is namelijk een versterking van de samenwerking van de verschillende politiekorpsen over de grenzen heen: ook tussen rijks- en gemeentepolitie. Daaruit blijkt, dat de rijkspolitie voorlopig niet uit het beeld zal verdwijnen. CDA en WD hebben in het over leg met de ministers vorige week te kennen gegeven daarmee niet ak koord te gaan. Zij willen wel afzien van één soort politie. Maar zij wen sen in gemeenten met meer dan 25.000 inwoners gemeentepolitie en in kleinere gemeenten - waar thans rijkspolitie is - de provinciale poli tie, die onder de verantwoordelijk heid van de minister van Binnen landse Zaken dient te vallen. Het voorstel is identitiek aan dat van de politiebonden. En daarmee is de politiek weer terug naar het regeringsvoorstel uit de jaren zestig: nieuwe wijn in oude zakken. CDA-kamerlid Faber noemde zijn voorstel 'the next best! Hij had beter kunnen zeggen 'the oldest best'. Aan de contra-argu menten van destijds ging hij ge makshalve voorbij. Dat lijkt ook niet meer het voor naamste bezwaar te zijn. Want met zijn voorstel, gesteund door de PvdA, wordt gestreefd 'de angel' uit de gezagsstructuur te halen tussen enerzijds Binnenlandse Zaken ge meentepolitie) en Justitie (Rijkspo litie en het Openbaar Ministerie). En dat is nu j uist het punt waarin de verantwoordelijke ministers geen verandering willen brengen. Voor de opsporing van misdrijven blijft het gezag berusten bij de offi cier van justitie en voor het hand haven van de openbare orde en vei ligheid ligt de verantwoordelijk heid bij de burgemeester. Justitieminister Korthals Altes gaat bovendien nog een stukje ver der met zijn plan om de drempel van 25.000 inwoners voor het invoe ren van gemeentepolitie te verho gen. Daaruit blijkt opnieuw zijn in tentie om het rijkspolitie-apparaat te vergroten ten nadele van de ge meentepolitie. Met andere woorden: justitie wenst de grootste vinger in de pap te houden. En dat in een periode met een alomtegenwoordige crimi naliteit waarin 85 procent van het politiewerk bestaat uit surveillance en hulpverlening. Een taak dicht bij de burger. Dat is geen illusie maar realiteit. Wanneer zal de politieke valbijl een einde maken aan deze voortdurende stammenoorlog? Van onze correspondent, Gerard Kessels ZE HEBBEN het politie ke tij mee en ze snellen van de ene verkiezings overwinning naar de andere. Maar de Duitse Groenen weten nog steeds niet wat ze pre cies te zoeken hebben in de parlementen en ge meenteraden. Moeten ze kiezen voor samenwer king met de sociaalde mocratische SPD of voor een fundamentele oppo sitie? De jonge partij is heftig verdeeld over de koers die gevolgd moet worden. Hoe verder? Dat is de zware kluif die de 1200 gedelegeerden op het partijcongres in Hamburg dit weekeinde op hun bord vinden. Maar de kans dat in de Hanze-stad een verlossend woord zal worden gesproken, is klein. Daarvoor zitten de tegenstellingen te diep. Een duidelijk ja' voor samenwer king met de sociaaldemocra tische SPD wordt door een zeer groot deel van de partij, die stijf staat van het wan trouwen tegen de gevestigde partijen, niet geaccepteerd. Een absoluut 'nee' wordt niet gepruimd door de nuchtere pragmatici, die in een bond genootschap met de SPD de enige mogelijkheid zien om links in de bondsrepubliek aan de macht te helpen. Vandaar dat het in Ham burg wel zal uitdraaien op een vage formule waar beide vleugels mee kunnen leven. Een formule die, net als nu al het geval is, de keuze open laat. Want de verdeeldheid waaraan de alternatieven ten prooi zijn, dat beseffen zowel de fundamentalisten als de pragmatici, schrikt het kiezersvolk niet af. Geen van beide vleugels heeft er belang bij het con flict op de spits te drijven. Daarvoor boert de partij mo menteel te goed. Scoorden de Groenen bij de bondsdags verkiezingen van vorig jaar maart 5,6 procent, nu komen ze bij deelstaatverkiezingen in de buurt van de tien pro cent. Waarom bij zoveel suc ces een crisis gerisceerd, die het voortbestaan van de par tij op het spel zou kunnen zetten. De Groenen zien hun partij graag als een beweging, die op twee pijlers rust. De ene pijler, het standbeen van de partij, dat is de actie-voeren de basis met zijn bont scala van milieu- en vredesgroe pen en emancipatie-bewe gingen. De tweede pijler, het schietbeen, dat zijn de Groe nen in de gemeenteraden, deelstaatparlementen en de Bondsdag. Groene volksver tegenwoordigers zien zichzelf bij voorkeur als actie-voer ders in de parlementen. Dat blijkt ook uit hun wijze van oppositie voeren. Bij debat ten over de milieu-proble matiek ontrollen groene af gevaardigden plotseling spandoeken of ze zetten alle maal een gasmasker op. Voor de Groenen is de poli tiek slechts het smeden van de ijzers die zij in het vuur hebben. Maar vooral het laatste jaar heeft de politieke arbeid in de parlementen aan gewicht gewonnen. Menige groene Bondsdagafgevaar digde geeft peinzend, alsof hij iets ongeoorloofds zegt, toe dat hij plezier in het werk heeft. „Ik heb nu een hogere pet op van het parlementa risme dan vroeger", zegt woordvoerder dr. Antje Voll- mer van de bondsdagfractie. De meeste voorstanders van samenwerking met de SPD zijn in de Bondsdag fractie te vinden. „Onze kie zers verwachten dat wij ook verantwoordelijkheid dur ven dragen", zegt Waltraud Schoppe. Zij bevindt zich met haar opvatting in het gezel schap van groene parlemen tariërs als Joschka Fischer en Otto Schily, die onder een aantal voorwaarden best be reid zijn met de SPD in zee te gaan. gchily heeft zijn partij al eens de 'junior-partner' van de SPD genoemd. „Elke oppositie is een regering in de wachtkamer", vindt Schi ly de parlementaire fractie in grote lijnen voor, het partij bestuur is fel gekant tegen elke vorm van samenwer king met de sociaaldemocra ten. „Ik ben principieel te gen", zegt fundamentalist en voorzitter Rainer Trampert. „Als wij verantwoordelijk heid gaan dragen voor dit systeem, beliegen we onszelf en onze kiezers." Hij vindt dat de Groenen zich moeten beperken tot het aan de kaak stellen van mis standen en verder rustig moeten wachten totdat de af takeling van de gevestigde partijen zover is voortge schreden dat de Groenen de bakens flink kunnen verzet ten. Liever straks een fors stuk van de koek, dan nu een paar kruimels. „Voor de SPD zijn we nu alleen goed genoeg om de partij aan een meer derheid te helpen. Daarvoor moeten we ons niet laten misbruiken", zegt Tramoert. Wat er in deelstaten en ge meenten in het land gebeurt weerspiegelt de 'uiteenlopen de' opvattingen. In de deel staat Hessen gingen de Groe nen een bondgenootschap aan met de SPD. Zonder zelf met ministers of staatssecre tarissen in de regering mee te doen 'gedoogden' ze het min derheidskabinet van de so ciaal-democraat Holger Bör- ner. Na ruim vijf maanden was het met deze vrijage echter al weer gedaan. In plaats van twee fabrieken voor de verrijking van ura nium te sluiten, zoals de Groenen geëist hadden, gaf de SPD een vergunning af voor uitbreiding van de kernfabrieken. De gebeurtenissen in Hes sen spelen in de kaart van de fundamentalisten, die in Hamburg zullen zeggen: zie je wel. Maar dat het ook an ders kan, bewijst de gemeen te Leverkusen. Daar 'gedo gen' de Groenen niet alleen, ze doen zelfs actief mee in het gemeentebestuur. Onder de SPD-'Oberbürgemeister' fungeert Klaus Wolff als groene burgemeester. Wolff: „Wij hebben vijf jaar in de Untie Frank Stichting I yoWEL staatssecretaris Ifls het kabinet achten 1 l^isDrijzende uitlatinger I üe Anne Frank Stichtin treurenswaardig en c« ne regering spreekt het volste vertrouwen Democratische gehalte stichting uit. Dat blijkt eezamenlijke verklarin de ministers Lubber I Brinkman, de staatsseci I én de Anne Frank Stï gisteravond uitgaven. h 6-urige I EEN Chinese inkoopde I die op het moment in I land is heeft met Philii I tracten afgesloten ter van ruim f 100 miljo I Chinezen hebben voora I rentelevisie-apparaten I steld, maar ook radiorei len wetenschappelijke a ltuur. Opleidingseisen I VEEL werkgevers stel I opleiding en ervaring 1 hogere eisen aan sollic Idan een paar jaar I Ook stellen zij nu st I eisen voor de leeft! I nieuwe werknemers e I den er meer tijdelijke a I contracten afgesloten c I jaar geleden. Dat blijkt I onderzoek dat de Arl I spectie heeft uitgevoer I bedrijven en niet op w I richte organisaties. HILVERSUM (ANP) I twee verdachten die I maandagavond in he I zaten voor hun ver aandeel in de vechtpa I dens een rechtstreekse I sie-uitzending, zijn I gemeentepolitie in Hil vrijgelaten. gemeenteraad in de oppositie gezeten en nauwelijks iets bereikt. Nu willen we concre te dingen veranderen, een politiek bedrijven waar de mensen wat aan hebben. Wij hebben een heel ander uit gangspunt dan Trampert," Dat Groenen a la Wolff de overhand krijgen hoopt ook een SPD-politicus als Oscar Lafontaine. „De Groenen zeggen zelf", zo argumenteert hij, „dat het vijf voor twaalf is. Dan kunnen ze toch geen jaren verknoeien met de dis cussie of ze wel of niet met ons meedoen?" Wat voor Lafontaine in het Saarland geldt en voor Bör- ner in Hessen, dat geldt straks op landelijk vlak ook voor Hans-Jochen Vogel in Bonn. De pQijjjgkg iei(jer Van de SPD beseft dat zijn partij in Duitsland alleen nog aan de macht kan komen met steun van de Groenen. Stap voor tendens immers duide lijker: de FDP blijft onder de kiesdrempel van vijf weten niet wat ze met hun macht aanmoeten. Terwijl FDP- voorzitter Hans-Dietrich Genscher jarenlang genoot van de comfortabele zetel waarin de kiezers hem ge plaatst hadden, hebben de Groenen het idee dat ze op een spijkerkussen terecht zijn gekomen. I KAMERVOORZITTER C I kelijkse rubriek in Trou is uitgegeven, dat het C I Tegelijkertijd werd bek I meer van overtuigd rak |ring zou komen, op grc I tie van hel land, in grot I zullen moeten voortzet |de richting van het CE J uat ook linkse mensen I ben om leuke dingen tc i Tegen deze achterg I noop hebben dat het p I hngen een flinke slag t trouwens al een teken I week van de FNV tec I geen enkel PvdA-kam< I middels tot het inzicht I zuinigingen nauwelijks I straat op te gaan en v vuld kunnen worden. Hebben de werkget ben? Dat denken ze bl NLW voor de CAO- wordt voor 1985 gemli I er geen ruimte voor I Prijscompensatie wore I wat - op basis van be l ®rn gedaan kan worde NK of eenmalig karakt en verwerkt mogen w verdergaande collecti 1 'un leden op een 'uite eb aan de slag te krijc 1 i- e' is waar: het lo I jaar heeft een zeer pos ®jjl9ing van de werkloc ®n 9erede kans, dat en de depressie zulle m"?et de werkgeleg 'bedrijven mogen ha de honderddui I vfÜI, 'P®n- De verru an de kleine en midd h d Zlch op het gebie oaren veroorloven. nJ~,us voortgezette loc nomie zou dat het bes I staan- Tot nu toe 9en voor wat zij hebl beuw 0{fers vr^gen ^[f'ding van de b e!en en/of winst I 'de bedrijven teg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2