'teit' M Van der Reijden: 'Ik zit niet maar wat uit het raam te staren' Coornhert- liga t ik luawfflffiw!Bffi W3 "DiT IS EEN INTERESSANT VERHAAL. Het gaat nu even niet over die arme mensen", roept staatssecretaris drs. Joop van der Reijden (Volksgezondheid). „Die kunnen het hierdoor natuurlijk wel moeilijk krijgen, pat is een ander verhaal". We praten over de herziening van het stelsel van ziektekosten en de nu in de belangstelling staande opheffing van de bejaarden- en de vrijwillige verzekering. 'Gat' Verontwaardiging Acceptatieplicht Drietrapsraket Reacties Medisch W2 akelijk kunnen stellen 'nbetaling. e jongste belastingwet vergeten. Getrouwd 0f voordeur delend tien ngen tot betaling Van er twee verdieners jn ze negatieve erkennine en wonenden krijgt een nding als er successie betaald. Wie vijf jaar0f amengewoond heeft een 'stelling van een ton, af. de jaren die men mjn] was. f samenwonen op con- tgever maakt als het omt weinig of geen on- ~r. Men hoort allerwege te stuiten stroom echt- Een op de drie huwelij. n een scheiding bij leven rtig procent. Henc van schijnt het gelijk aan ebben. ~n uiteenzetting in het termediair, een blad voor Iden, wijst de praktijk eesten na echtscheiding rouwen. Er zou absolum zijn van toename van het -nstaanden of van het enwonenden. De laatste emt overigens in verge- de categorie gehuwden aarlozen plaats in. Juist niet aflatende drang tot van de samenwonenden, notariële broederschap' ctie op contract, ederland stelden aan het e jaren zeventig zo'n dui- es per jaar een samenle- ct op, dat ten overstaan ris werd getekend. Op de jaren tachtig is dat aan lopen: ruim 2000 per jaar. jk zal het jaarlijkse aan- n stijgen, want in hun re- e buitenwereld gaat die ld aan samenlevenden vragen om een schrifte van de innige band. En als n zullen derden de samen- den aansprakelijk willen schulden. t leven op contract door toren een hogere vlucht n menen de trendsetters lijk aan hun kant te krij- chtscheidingen, veel leven t, alle aandacht voor het ngestelde mening maakt Ondanks het grote aantal .n zoekt men haar of zijn het huwelijk. En het leven t verdwijnt, zoals elke mo- nt de samenlevers van wei- hun leefwijze te hebben mdat zij nog niet toe waren welijk of omdat het huwe- het symbool was van de orde waarbij men niet ren. e overheid en het bedrijfs- verschil in samenwonen ol zijn voor het gevoel wegne- ~.n groot deel van de 750.000 enden in Nederland moge- eil zoeken in het huwelijk, afloop door de dood daar- der een 'plezier' kan wor- n. De opflikkering van het on tract' heeft daarmee zijn lans gehad. Intermediair enlevers trouwen uiteinde- n uit elkaar. ee een contract voor het le- enschetst als een begin van Elsevier heeft enkele boek er onderhavig onderwerp op ebracht. Het zijn 'Almanak lijk en samenwonen' en 'Al- -r het erfrecht'. er de vlag 'het is riskant en verantwoordelijkheid wel te n'. Eigen verantwoordelijk- de eigen gezondheid en voor ~ele strafbare feiten. Het is k het gebruik zo duur en ris- aken dat het strafbare fei- uleert. Hoe gemakkelijk te n immers, hoe minder de ri- Vervo/g op pagina 3 i taTF-RDAG 1 DECEMBER 1984 Door Pieter Eggen „Het verhaal dat er toch nog te weinig is omgebogen in de gezondheidszorg is natuurlijk niet vol te houden. Tot in 1986 wordt er 3,8 miljard minder uitgegeven. Daarvan is 2,8 miljard een harde bezuiniging en 1 miljard 'onder de streep'. Wat hier gebeurt is bepaald geen peuleschil". „Ik kan me wel voorstellen dat sommige partijen dat volledige be drag hard willen bezuinigen. Maar je bent dan wel bezig extra te vragen bovenop het regeerakkoord. Wat ik doe is me precies houden aan het re geerakkoord. In feite doe ik al meer, omdat er aanvankelijk maar 3 mil jard in 1986 moest zijn bereikt, maar dat getal is bijgesteld. Ik voel me nu al een artiest op evenwichtsbalk, pro berend het evenwicht te vinden tus sen wensen en mogelijkheden. Ik zit niet maar wat uit het raam te staren". Van der Reijden snelt heen en weer tussen de marmeren tafel, die tussen bewindsman en interviewer staat tij - dens het gesprek én een wit school bord aan de wand, waarop hij zo pas met vaste hand de contouren uitgete kend heeft van het regeringsbeleid. Termen als 'collectief', 'particulier' en 'taakstelling', tot leven gebracht door cijfertjes vullen het wandbord. De toelichting van Van der Reijden heeft nu wat weg van een les openbare fi nanciën en hij geniet er kennelijk van. Als gevolg van de opheffing van de twee verzekeringen, waarover hier boven gesproken is, 'bespaart' Van der Reijden 1 miljard op de collectie ve uitgaven. Al bij de algemene poli tieke beschouwingen, maar ook ver leden week tijdens de behandeling van de begroting Volksgezondheid, liet VVD-woordvoerder Dick Dees weten dat dit betekent uitstel van in voering van de opheffingsdatum een 'gat' in de ombuigingstaakstelling van het kabinet betekent. Dat uitstel is al een feit. Aanvanke lijk zouden de plannen op 1 januari moeten ingaan, maar trage advise ring en overleg leidden ertoe dat het wetsvoorstel pas sinds zeer kort bij de Raad van State ligt. En het is geen ge woonte van dit hoge college om bin nen twee weken advies te geven. Van der Reijden gokt erop dat de invoe ring 1 april wordt, maar het kan ook later worden. De premies voor de be troffen ziekenfondsklanten zal tot de opheffing een feit is niet meer stijgen, zo beloofde de staatssecretaris de Ka mer verleden week. Van der Reijden zegt best te willen praten over 'aanvullende' ombuigin gen, maar laat de bezuinigers op voorhand weinig hoop op succes. Met een bijtend ondertoontje vraagt hij of die extra bezuinigingen soms gehaald moeten worden uit de budgetten van de ziekenhuizen. Die hebben momen teel een aandeel van zo'n slordige 60% in de 'verarming' van de volksge zondheid. „Wil je die nog verder aan pakken? Als je dat zou voorstellen, roept de Kamer toch direct dat dat niet mag". Extra bezuinigen, prima dus, maar dan praat je in de optiek van Van der Reijden toch al snel over zaken als de verkleining van het ziekenfondspak ket, invoering van het twee-ligdagen- plan, eigen risico's of het uit het pak ket gooien van de tandarts. „Over de verkleining van het pakket gaan we volgend jaar praten", stelt Van der Reijden al in het vooruitzicht. Voor het zover is zal Van der Reij den nog een robbertje mogen vechten met de Kamer over de plannen met de vrijwillige verzekering. Samen met het verdwijnen van de aparte bejaar denverzekering moet dit een klapstuk van beleid worden. Momenteel zitten ongeveer 1 mil joen bejaarden in een aparte verzeke ring. Die wordt opgedoekt en onder gebracht bij de 'verplichte' verzeke ring van de ziekenfondsen. Anderhalf miljoen anderen bevol ken daarnaast de vrijwillige verzeke ring. Beide verzekeringen kosten handen vol geld, worden door over heid en particuliere verzekeraars dik gesubsidieerd én, maar dat geldt al leen voor de 'vrijwillige' klanten, vor men een permanente bron voor wer vende advertentiecampagnes van de particuliere maatschappijen. In die vrijwillige verzekering zitten vooral kleine zelfstandigen, bejaarden met een inkomen van meer dan 23.000,-, studenten en uitkeringsgerechtigden. Die betalen - ondanks de subsidies - een premie die aan de hoge kant is. De belangrijkste reden daarvan is dat ongeveer een kwart van de verzeker den bejaard en in verzekeringsjargon 'slecht risico' is. Daarmee wordt be doeld dat zij de verzekeraar veel geld aan verzorging kosten. Een gevolg daarvan is dat vooral de 'goede risi co's', aangelokt door voordelige aan biedingen van particulieren het 'zin kende' schip verlaten en aldus de kos- ten van de 'zittenblijvers' verder op jagen. Van der Reijden vond en vindt dat onaanvaardbaar en besloot meteen maar de winkel te sluiten. Een deel van de uitkeringsgerechtigden gaat eveneens naar de verplichte verzeke ring van de ziekenfondsen, de ande ren (zo'n 750.000 zelfstandigen, 'kleine' ambtenaren en bejaarden) moeten hun heil op de vrije markt zoeken. Het zijn vooral de voornemens met de vrijwillige verzekering, die in het land tot grote verontwaardiging heb ben geleid. Adviesorganisaties als de Ziekenfondsraad, de Nationale Raad voor de Volksgezondheid en de SER waren unaniem in de afwijzing van de plannen. De schande-sprekerij heeft Van der Reijden - zo op het oog - onberoerd gelaten. „Wat mij het Opheffing maakt einde aan jacht op vrijwillig verzekerde meeste opvalt aan de adviezen is dat men probeert te ontsnappen aan' het maken van keuzen. Ik vind dat esca pisme". Hij schetst - nu weer wat feller - de gevolgen van een deel van de advie zen, die neer komen op slechts een ge deeltelijke uitkleedpartij van de vrij willige verzekering. „Als je dat doet kan de premie van de vrijwillig ver zekerde misschien enkele tientjes zakken, van nu zo'n 160,- naar, zeg 140,- of 130,-. Maar dan is de kous niet af. Het gevecht om de verzeker den gaat dan gewoon door. De parti culiere maatschappijen zullen ook dan proberen de 'goede risico's' te krijgen. Het hele probleem is, en dat wordt wel eens vergeten, dat mensen zelf uitmaken of ze in de vrijwillige verzekering willen of bij een particu lier. Jongeren zitten bij een particu liere maatschappij prima. Ik kan het ze niet verbieden de vrijwillige ver zekering te verlaten". Staatssecretaris Van der Reijden: Drietrapsraket. - foto archief de stem De jongeren mogen op de particu liere weg wel weten te vinden; maar voor de kleine zelfstandige met een paar opgroeiende kinderen ziet het verhaal er heel anders uit. Hij zal ook premie voor zijn kroost moeten gaan betalen. En wat doe je met de 'slechte risico's', de bejaarden. Voor beiden vervalt het recht op een 'gereduceer de' premie. Eerder dit jaar werd uit gerekend dat deze groepen mensen er vele honderden guldens per jaar op zouden verliezen. Van der Reijden heeft het gevaar onderkend en wist de particuliere verzekeraars tot een belangwekken de concessie te brengen. Daar wordt een zogeheten 'acceptatieplicht' inge voerd. Men mag dus niet langer iemand de toegang weigeren tot zijn verzekering, ongeacht de 'risico's', die dat met zich meebrengt voor de ver zekeraar. Bovendien krijgt men voor de betaalde premie een pakket voor zieningen, dat slechts Weinig afwijkt van wat men in het ziekenfonds ge wend was. De eigen risico's zullen dus laag kunnen blijven. Voor de kleine zelfstandige trekt het Rijk bovendien 100 miljoen uit. Die zullen in de vorm van inkomenstoeslagen worden uitgekeerd. Daarbij wordt rekening gehouden met het aantal kinderen waarvoor de verzekerde de zorg heeft. Verder is geregeld dat de particu liere maatschappijen, die weinig be jaarden onderdak verschaffen, geld op tafel leggen om de andere verzeke raars 'schadeloos' te stellen. Een soort van onderlinge verevening. Op die manier wordt voorkomen dat de pre mies in de ene verzekering sterk zou den stijgen en in de andere gelijk blij ven. De reden waarom de particuliere maatschappijen zo'n stuk van hun zelfstandigheid hebben opgegeven is een simpele: men krijgt er in één klap 750.000 klanten bij. Of die ook alle maal naar de particuliere markt zul len gaan is nog de vraag. De zieken fondsen kunnen de klandizie ook zelf houden, in de zogeheten 'bovenbouw'- organisaties. Dat zijn particuliere verzekeraars die door de ziekenfond sen zijn opgezet. Dat de ziekenfond sen pogingen ondernemen 'hun' vrij- willigen te behouden leert een voor beeld in Den Haag. Een ziekenfonds daar, Azivo, probeert de vrijwillige verzekerde per advertentie duidelijk te maken dat de overstap nu naar een particulier geen nut heeft. Niet alleen krijgt de man of vrouw die de vrij willige verzekering nu verlaat min der voorzieningen dan na de 'accepta tieplicht'; het is natuurlijk ook een mogelijkheid om tegen die tijd de vrijwilligen aanlokkelijke aanbiedin gen te doen. Verwacht wordt dat een groot deel van die vrijwillig verze kerden bij 'hun' ziekenfonds blijven en straks alleen een loket verderop in de rij moeten staan. Van der Reijden zegt dan ook niets te begrijpen van de opmerkingen dat de ziekenfondsen zeggen een half j aar nodig te hebben om straks de admini stratieve rompslomp te overwinnen. „Die mensen staan al geregistreerd en kunnen worden overgeschreven", zegt Van der Reijden, die uitdrukke lijk tegenspreekt de fondsen van on wil te betichten. Na de herziening wordt het verze keringsstelsel een stukje overzichte lijker: een volksverzekering (AWBZ), ziekenfondsen en particulieren. Het lijkt warempel wel een 'drietrapsra ket'. Die term gebruikte Van der Reijden toen hij nog pas kort zijn ka mer in Leidschendam had betrokken voor een totaal nieuwe opzet van het verzekeringssysteem, waarin naast een basispakket een soort WA-verze kering was voorzien en - voor echt 'dure zaken - bijverzekeringen. Van der Reijden grijnst als het woord 'drietrapsraket' valt. Hij ge bruikt het zelf al een hele poos niet meer; voor zijn critici reden om aan te nemen dat de raket inmiddels bij gezet is in het museum voor kansloze projecten. Het blijkt, afgaande op zijn versie van het verhaal, niet zo somber gesteld te zijn met de plannen. „Ik kan niet verder zolang ik niet alle adviezen binnen heb. De Sociaal- Economische Raad zou vóór 1 juli hebben geadviseerd, maar ik wacht nog steeds. Ik wil eerst graag weten wat dat advies oplevert en wat de verschillende partijen onder een volksverzekering verstaan. De werk gevers zullen echt wel wat anders be doelen dan de werknemers. Als mij gevraagd wordt waar de staatssecre taris met zijn beleid -blijft, moet ik toch echt naar de adviescolleges ver wijzen". Vervolg van vorige pagina Waarna men erop wijst «at de samenleving alcohol en abak wel heeft geaccepteerd. Umdat het liberaliseren van tm. r(* ^rugs Pas °P langere mijn mogelijk zou zijn, stelt Sa v°or om artsen alvast drugsgebruikers verdo ende middelen te laten geven. o gens de wet mag dat alleen „^nsen die drugs medisch j hebben. De Liga vindt de artsen dan maar een magnose moeten stellen, die er J daerkomt, dat het sociaal unctioneren van de patiënt jn na zou kunnen komen. methZ5n wellicht oneigenlijk den, in de tussen- fase vóór afschaffing van de Opiumwet is een andere op lossing niet wel denkbaar. Om opportunistische redenen zal men dus de genotmiddelen van de Opiumwet tijdelijk bombarderen tot medicijnen". Aan het Coornhert-Liga- plan zitten natuurlijk wel eni ge haken en ogen. Principieel mag men zich afvragen of het legaliseren van middelen die een destructieve inwerking hebben op lichaam en geest van de mens, gewenst is. Dat junks zelf maar moeten weten of ze spuiten, snuiven of slik ken klinkt wel erg cynisch. De praktische haalbaarheid van het plan is een ander punt. Het drugstoerisme naar Am sterdam zal een hoge vlucht nemen, als heroïne en cocaïne legaal verkrijgbaar zijn. Ne derland zal een leverancier worden voor heel Europa, voor zover het land dat overigens nog niet is. Regeringen van Westeuropese landen zullen verbijsterd zijn en enorme druk op de Nederlandse rege ring uitoefenen om de legali sering ongedaan te maken. Het antwoord van de Coorn- hert-Liga: „In verband met het drugstoerisme en de te verwachten toename daarvan dient een uitvoerige campagne voor geliiksoortige liberalise ring in het omringende bui tenland te worden gevoerd". Op het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs in Bre da is men tegen het vrijgeven van hard drugs. Preventie functionaris Nol van Steensel gaat daarbij uit van de reactie op het Amsterdamse beheers- model: „Wij staan daar niet achter, omdat het ongewenste effecten met zich mee brengt. En ethisch gezien: wij denken dat het niet ethisch is om zelf verslaving op te roepen. Je moet als hulpverlener heel erg voorzichtig zijn, je mag het drugsgebruik niet bevorde ren". Officier van justitie mr. J. Bijvoet vindt de Coornhert- Liga-nota 'heel utopisch en een onhaalbare zaak'. „Om praktische redenen", zegt Bij voet. „We kunnen in ons eentie dat probleem niet oplossen. Ik zie in het buitenland nog geen veranderingen in het drugsbe leid, integendeel zelfs". Maar mr. Bijvoet stelt zich wel achter de principiële kant van de nota. „Daarin heeft de Liga wel gelijk", zegt Bijvoet, „Veel problemen komen voort uit de hoge prijs van het spul. Als de strafbaarheid komt te vervallen, zal de criminaliteit een stuk afnemen, hoewel ik dan wel een toename van het aantal verslaafden voorzie. Maar ja: hoeveel alcoholisten lopen er wel niet rond en daarmee hebben we toch ook leren leven. Er is toch ook nie mand die alcohol zou willen verbieden?" Bijvoet wijst op een notitie van de gemeentepolitie Breda, waarin vermeld staat dat de helft van de door de politie op geloste criminaliteit met drugs te maken heeft. „De eevanee- nissen zitten vol met drugsde linquenten. Het cellentekort is een gevolg van het drugsbe leid". De vraag of het principieel juist is om drugs te verstrek ken, beantwoordt Bijvoet van uit het liberale standpunt, dat een ieder het recht heeft over zijn eigen lichaam te beschik ken. „Ik denk niet dat de over heid daar veel invloed op heeft". Maar of het legaliseren van de verboden middelen nu een oplossing betekent, mag wor den betwijfeld. Het uitgangs punt van de Opiumwet is im mers om drugs te bestrijden en niet de daaraan verwante criminaliteit. Dat uitgangs punt wordt ondersteund door de medische wetenschap, die de gevaren van drugsgebruik wezenlijk acht. In het plan wordt daar wel erg gemakke lijk aan voorbij gegaan. Vanuit de Liga wijst men liever op de drooglegging van alcohol van de Verenigde Sta ten in de j aren twintig, die een golf van criminaliteit tot ge volg had. En, zo zegt men, het overmatig gebruik van alcohol is zeker zo gevaarlijk als over matig gebruik van heroïne. In de nota wordt weinig cij fermateriaal aangedragen, dat het Coornhert-standpunt kan schragen. Er is meer sprake van het poneren van stellingen dan van een goed onderbouwd betoog. In die zin zullen weini gen in de Coornhert-Liga-no- titie een oplossing van de drugsproblematiek zien. De 'knuppel in het hoenderhok' is wel een belangrijke bijdrage in de discussie. Toen in de ja ren zestig de soft drugs als een ondermijning van de gezond heid van de jeugd werd gezien, was het ook onbestaanbaar, dat soft drugs uiteindelijk toch uit de illegale en criminele sfeer zouden worden getrok ken. Dat er sceptisch op de plan nen wordt gereageerd, ver baast Simons en Muurmans niet. „Het zijn echt lange ter mij nplannen", zeggen zij. „Toen we in de jaren zestig zeiden dat de soft drugs uit de illegaliteit gehaald moesten worden, kon dat ook niet. Nu wordt het gebruik en de kleine handel feitelijk toegestaan. En dat is in vijftien jaar ook een behoorlijke verandering".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21