i LUIKEN B.V. N T J E S Inhalen vraagt veel zicht VAN DOORNE'S TRANSMISSIE STRUIKELT OVER EIGEN RIEM: FELIX SUBARU KOMT MET NIEUWE MIDDENKLASSER VERHAAL SMAAL AGE SMAAL I. 01652-2903 u de enige ioede"TVwilt >en profiteert iu van deze laanbieding tierwiel-aandrijving op Transporter ng&OlufsenfÉ PRIJZEN ALFA 90 A A \y v/ V V V Autotest Telefoonboek Aanvulling j aUDAG 23 NOVEMBER 1984 OP WEG ÏÏMEKALS CLLTLIK. iriftelijke garantie. voor de laagste prijs. sleVehsi a Nova urs Rhee chnisch buro van Pelt ;a Nova er Tonnie Jongenelen Strips Variaties Unit Presentatie KORT NIEUWS Informatie over alle 85'modellen T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN ^ol trots de nieuwe Alfa 90. zon- 1 geavanceerde Alfa Romeo aller fe meteen al een toonbeeld van |ur. Eigenzinnig. Energiek. Mis- Irrogant. Zo heeft de Alfa 90 bii- Itrekt unieke beweegbare front amen met de ideale gewichtsver- |efde De Dion achteras voor een e geen andere auto in dezelfde meten. Maar er is meer. Bij- -:-f instrumentenpaneel met Al- en een in hoogte en lengte De Alfa 90 is te bewonderen bil n. Wij nodigen u bij deze uit voor keet u meteen wat wij bedoelen I als Cultuur". Leverbaar met di- II, 2.5L V-6 en 2.4L Turbo Diesel Prijzen vanaf 37.990.- (inkl. i vanaf 990.- (exkl. BTW). WT OF THE UCH1NF. aat 86a Prinsenbeek tfoon 076-413353 ^ns goedkoper gemonteerd. cc 75/80 95.- 140.- 150.- 180.- 176/82 200.- 240.- 100.- 150.- 1 N 76/80140.- 175.- 140.- 185.- 150.- 100.- 185.- BTW en montage. |an alle soorten automaterialen zo als kers, trekhaken, accu's en 11000 km-beurten. Itraat 36, Standdaarbuiten |k zaterdags geopend. SSBS§& Mt 3 jaar garantie limentengids november: Van de vijftien rcm kleurentelevisies met teletekst Lmaar één het resultaat "zeer goed" Tision 8802 van Bang Olufsen: lige rapport ligt bij ons ter inzage. ren bieden wij u dit toestel aan zoals st dus kompleet met de veelzijdige kstmodule. Tot 31 januari 1985 is de voor die module niet t 399,-, maar slechtst. 99,- Ikst-aanbieding geldt trouwens ook [andere TV's van Bang S Olufsen. van ons rustig aannemen dat die even goed zijn als de geteste Beovision 8802. itraat 32-36, Tel. 076-224500 kstraat 10, Tel. 076-133772 am 170, Tel. 01623-12021 •endshof 59, Tel. 01620-55292 Aarkt 39-41, Tel. 01652-2715 Transmatic nog steeds niet productierM door Jack Arentsen TILBURG - Van Doorne's Transmissie is er nog altijd I niet in geslaagd om een effi- ciënt produktiesysteem op te ^uwen voor de fabricage van de speciale gepatenteer- je flexibele stalen schakel- |,and voor de al wereldwijd j geroemde Continu Variabale Transmissie. Dat is de ver- j Uaring voor het feit, dat het j bedrijf nu in moeilijkheden j verkeert. Deze ketting is namelijk van essentieel belang voor de j werking en de betrouwbaar- heid van de transmissie. In vergelijking met de in de ja- j ren zestig door dr. Huub van j Doorne ontwikkelde Vario- j riatic voor de DAF's, mag dan de traploze verstelling van twee poelies, waartussen een riem de kracht van de ene riemschijf naar de ande- re overbrengt, in principe gelijk zijn gebleven, de nu gebruikte riem is belangrijk anders van constructie. Bij I de vroegere Variomatic werd gebruik gemaakt van een j rubberen trekriem. Die had I het nadeel dat hij snel sleet en niet geschikt was voor j auto's met grote vermogens. j Bij de Transmatic uit Til- I burg zijn deze problemen on- I dervangen, doordat de j krachtoverbrenging op te- j gengestelde manier plaats j vindt (via een z.g. duwscha- i keiband), terwijl het rubber i is vervangen door staal. Dit Het hart van de Transmatic: de twee verstelbare poiles en de duwschakelband doen gedrieën het eigenlijke werk bij de Continu Variabele Transmissie. De massa-produktie van de duwschakelband (rechts) kan in Tilburg maar niet op gang ko men. laatste was nodig omdat in een 'duwband' beslist geen rek mag zitten. De duwschakelband in de CVT wordt gevormd door 320 vlakke plaatjes, die - zo op het oog - lijkt op een flink uit de kluiten gewassen stalen bandje van een polshorloge. De schakels worden bij el kaar gehouden door twee flexibele metalen strips. Om te voorkomen dat de plaatjes ten opzichte van elkaar gaan schuiven, zit aan de voorzij de van elk plaatje een puntje dat precies valt in een kuiltje aan de achterzijde van het volgende plaatje. Doordat in bedrijf alleen de schakels be wegen en de geleidestrippen stil staan (onder alle omstan digheden blijven ze goed ge spannen), kon het duw-prin- cipe ondanks de steeds wis selende diameter van de schijven worden toegepast. In de praktijk blijkt nu dat het in massa vervaardigen van deze band de nodige pro blemen met zich meebrengt. In een eerder stadium heeft het in het Brabantse Nuenen gevestigde bedrijf CCM, dat zich in opdracht van Volvo ook al jaren bezig houdt met de ontwikkeling van de Con tinu Variabele Transmissie, al kenbaar gemaakt dat het misschien wel nodig zou zijn om de stalen band door een ketting te vervangen. Het voordeel van de ketting is dat hij robuuster is en heel soepel; in de ketting zitten ook geen delen die voortdu rend gebogen worden en dus aan metaalmoeheid lijden. Volvo Car durfde echter de financiering niet alleen aan. In Nuenen bestaan nu wel plannen om de produktie van CVT-aandrijving in eigen hand te nemen. Het grondprincipe van de Continu Variabele Trans missie bestaat uit de metalen riem met trapezium-vormige elementen en twee poelies met variabele diameter die de krachten overbrengen. Vanaf het moment dat de motor gestart is en tot de ge wenste kruissnelheid is be reikt, passen de diameters van de poelies zich onophou delijk aan, waardoor de con tinu variabele overbrenging ontstaat. Zodoende beschikt men niet meer over 3, 4 of 5 verschillende versnellingen, maar over 1001 variaties die de transmissie zelf kiest. De aandrijflijn heeft 2 hy draulisch bediende meer voudige plaatkoppelingen; één voor vooruit en één voor achteruit. Ze zijn beide op de hoofdas gemonteerd en drij ven de primaire (of drijven de) poelie aan op het moment dat de motor begint te draai en. Wanneer de auto in be weging komt, wordt de kracht overgebracht door middel van de riem naar de tweede poelie en van daar naar het differentieel via een tussenliggende dubbele ver tragingsunit. Als de auto start is de straal van de drijvende poe lie op zijn kleinst en de poelie staat zo ver open als moge lijk is. Hierdoor wordt een maximale vertraging be reikt. Bij acceleratie neemt de diameter de drijvende poelie toe, terwijl deze zich geleidelijk sluit. Tegelijker tijd opent de aangedreven poelie, waardoor de over brengingsverhouding stijgt tot de overeenkomstige hoogte. De twee poelies worden geopend en gesloten door een hydraulische regelunit ge voed door een tandwielpomp die door de motor wordt aan gedreven. Deze unit, die wordt gestuurd door 4 ver schillende parameters (ak- tuele overbrengingsverhou ding, stand van het gaspe daal, stand van de schakel keuze, motortoerental), re gelt en beheerst de druk in de beweegbare poeliehelften. Hydraulische kleppen pas sen de druk van de poelies op de elementen van de riem aan, als er veranderingen plaats vinden in de over brengingsverhouding van de aandrijf krachten. De uitge voerde druk noemt toe als de overbrengingsverhouding lager wordt. Het hydraulisch regelme chanisme (waardoor tussen kleppen en zuigers een ideaal samenspel ontstaat) bij deze Transmatic, zorgt ervoor dat bij ieder toerental de meest ideale overbrengingsverhou dingen worden gekozen. Tij dens het rijden merkt men ook niet dat een 'automaat' in de wagen zit. De aandrij ving functioneert schokvrij en in vergelijking met een handgeschakelde vijfbak treedt geen verlies in accele ratietij d op. Winst wordt ge boekt op het gebied van brandstofbesparing. In vergelijking met iedere andere automatische trans missie Iaat de „Transmatic" wel een erg sportieve rijstijl toe. En dat kan de bestuur- der(ster) moeiteloos realise ren omdat de Continu Varia bele Transmissie altijd op het juiste moment voor een andere overbrenging kiest, waardoor meer kracht naar de aangedreven wielen wordt doorgegeven. Kort geleden oordeelde Fiat hoofdingenieur P. Sco- lari tijdens de presentatie van de Uno-matic 70 die al voorzien was van de Neder landse transmissie: „Gewone automatische transmissies gaan ten koste van de pres taties en het branbdstofver- bruik van een auto, terwijl het een noch het ander voor de Transmatic geldt. Daar enboven is de Transmatic weliswaar tweemaal zo duur als een gewone vijfbak, maar tegelijk ongeveer de helft goedkoper dan een moderne, gebruikelijke automaat". Fiat had o.a. al berekend dat de Uno-matic zo'n 70 procent goedkoper zou worden als een uitvoering met een stan daardautomaat. Een andere voordeel is ook dat de Trans matic ook geschikt is voor auto's met zwaardere moto ren; zelfs voor vrachtwa gens. Hoe groot de belangstel ling van de auto-industrie voor de Nederlandse vinding is, wordt wel bewezen door de orderportefeuille van 80 miljoen gulden waarvoor Fiat, Ford, General Motors en Subaru al hebben ge zorgd. iMiMiiiiiiiiiiffiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiimiiiiiiimim LEUSDEN - Na Audi is nu Volkswagen aan de beurt om een volledig 4X4 programma aandrijving op alle vier de I wielen) te krijgen. Van alle Audi's (van de 80- tot en met de 200-serie) be- staan thans Quatro's; Volks- »en start binnenkort met I de produktie van de Passat I Variant Syncro. De voorberei dingen om met een Golf - die ianook de extra toevoeging Syncro krijgt - met vierwiel- aandrijving te komen, zijn al ineen vergevorderd stadium. Maar niet alleen in de per- I sonenwagen sector gaat VW zich op dit terrein begeven. Ook voor de Transporter, de kleine bedrijfswagen c..q. bus uit Wolfsburg, is de 4x4 aan drijving klaar. Met deze aan drijving is echter wel iets bij zonders aan de hand: de voor wielen krijgen (automatisch) I tan aandrijving wanneer ze langzamer draaien dan de achterwielen. Een bijzonder vloeistof- I koppeling kiest het tijdstip voor deze extra ingreep. De viscose- koppeling is daarvoor Met een pasta gevuld, die dik- >r wordt op het moment dat vloeistof warm wordt. En (t gebeurt wanneer achter- I wielen 'doorslaan'. Wanneer dit het geval is, dan ontstaat er een 'vaste' verbinding tus- sen achter- en voorwielen. Er s slechts een kwart slag voor nodig om deze ingreep te laten I plaats vinden. Deze oplossing van vier- wielaandrijving heeft VW ge en, omdat deze werking er toe zal leiden dat voor de I Transporter Syncro slechts weinig aparte onderdelen ge- maakt hoeven te worden. Bij deze aandrijflijn, die door de Oostenrijkse specialist op het 4-gebied Steyr-Puch is ontwikkeld, ontbreekt een tussen-differentieel. Als extra a' in de toekomst wel een sper-differentieel op voor- en achterwielen leverbaar wor- I den. Doordat vierwielaandrij- I '"nS grote voordelen biedt in Wanneer de achterwielen van de Transporter Syncro, b.v. in mul zand, 'doorslaan', dan worden automatisch de voor wielen ook van aandrijving voorzien. Het aandrijflijn van de Transporter Synchro wordt door extra balken beschermd. zwaar terrein, op modderige, gladde wegen, tijdens forse klimpartijen en daarnaast een vrijwel neutraal rijgedrag in bochten met zich meebrengt, is het duidelijk dat vooral in de sector van de landbouw, de overheid (met b.v. leger, rijks waterstaat en bosbouw), brandweer en ambulance vervoer, met extra veel be langstelling naar deze nieuwe ontwikkeling wordt uitgeke ken. De Transporter Synchro zal pas in de tweede helft van 1985 de fabriekshallen in Wolfs burg verlaten. Dan zal er ook meer over de prijs bekend zijn. »nse vormgevers van beekien getuid AMSTERDAM - De prijzen van de nieuwe Alfa Romeo 90 liggen tussen ƒ37.990.- en ƒ48.890.-. De vier verschillende mo dellen die in Nederland lever baar zijn, vormen het volgen de prijslijstje: Alfa 90 2 liter 4- deurs sedan 37.990.-; Alfa 90 2,0 liter Motronic (injection) ƒ40.990; Alfa 90 2,5 injection Quadrifoglio 48.890.-; Alfa 90 2,4 turbo diesel 44790.-. Renault heeft een nieuwe sportwagen ontwikkeld: De Alpine V6 die de huidige Alpi ne A 310 gaat opvolgen. De wa gen wordt in 2 versies uitge bracht: één met een 6 cilinder V motor en een V6 Turbo uit voering. De Alpine V 6 Turbo zal worden ingezet in de Alpi ne V6 Turbo „Europa Cup"; een nieuwe merkencompetitie die de Renault 5 Turbo Races in Europa komt aflossen. Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve BV heeft een nieuwe garantievorm geïntro duceerd. Op alle Mitsubishi personenauto's met een oor spronkelijke nieuwwaarde van maximaal f35.000.-, wordt 2 jaar verzekerde garantie gege ven. Dealers kunnen gebruikte wagens die niet ouder zijn dan 5 jaar, met deze garantie aan bieden aan (tweede) gebrui kers. Ook Toyota wil overgaan tot assemblage van personenwa gens in Europa. Op het ogen blik verkoopt Toyota in Euro pa 300.000 auto's per jaar; een produktieniveau van 120.000 auto's in Europa, zou volgens Toyota rendabel zijn. De studie rond de mogelijke Europese as semblage is nog in volle gang. Alfa Romeo ontkent dat eind dit jaar de Giulietta uit pro duktie wordt genomen. De nieuwe Giulietta, waaraan on der de codenaam KI wordt ge werkt, zou niet eerder dan hal verwege 1985 rijp voor produk tie zijn. Voor oude en klassieke auto's zal - wanneer in 1986 de rege ling van kracht wordt - geen houderschapsbelasting ver plicht worden. Het komend wetsontwerp zal een volledige vrijstelling van belasting be vatten voor voertuigen van 15 jaar en ouder. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll 'M 42t 14" 415 ll«V 1V51 its, K-Jl K„ «85, W) 48 Öfc 13 b 19b 2b 6 3SO «*««4 *43 665 lag0 li^o ii/i 2 'tyt 50 $1 I|I5 lés 2'<a 2^0, 1,21 lot 5 at ion lOft «ill 1011 u 21 \/\/\/\'S/\/\/\/ 54 Si 114 114 I4> 24f 3o2 sti 1,20. ?t>, «a t21 110 (jJo Si 83 /I* 1lf> 18L 21^ 2» yjj, 3g5 5||' 635 V 7 x 7 V v 9? 1^(7 )81 ab-2. J08 35g hbS. Vv/\A/\/\/\/\/\/\/\/ 68 <3» l(> IItfft 2,4 2^3 V10 388 ^5 w7 a>sr vzo ng 9.. 28b 3*6 3^© \/\/\/\/\z\/w\/\/ W itoo I2tf IÏJO irio. 2|| i 308 los 128 Jfb IQ, ikf w 83 1/0 15} ii z uk V 95 IJl 147 ,e7 Zot 100 no 183, ,05 Z2<5 ifei 7 I f( CSO ,<,5 Door twee snelheden met elkaar te vergelijken krijgt men op deze grafiek in het snijpunt van de snelheden, het aantal meters van de inhaalafstand. UTRECHT - Het komt niet zelden voor dat automobilis ten zich vergissen in de af stand die nodig is om een auto te passeren. De lengte van in- haalmanouevre - inclusief het uitvoegen en het terugkeren naar de rechterrijbaan - is in afstand in de meeste gevallen veel langer dan op het eerste oog verwacht is. Wanneer bijvoorbeeld bij een snelheid van 80 km/u een voor u rijdend voertuig met een rijsnelheid van 70 km/u gepasseerd moet worden, dan heeft men hiervoor in totaal een vrije rijbaan nodig van 745 meter. Wanneer op de autosnelweg met een snelheid van 120 km/u wordt gereden en de voor u rijdende auto een tem po heeft van 110 km/u, dan heeft de inhalende auto ruim anderhalve kilometer (om precies te zijn 1651 meter) no dig eer de wagen weer op de rechterrijbaan rijdt. Het volgend voorbeeld komt men welhaast dagelijks op provinciale wegen tegen. Zelf wordt met een snelheid van 90 km/u gereden; de in te halen auto/vrachtwagen houdt een vrijwel constante snelheid aan van 80 km/u. Als men dan op een tweebaansweg rijdt, dan moet het vrije 'zicht' bijna 1 kilometer zijn. De totale in- haalmanouevre (vanaf het wisselen tot het terugkeren op de eigen rijbaan) bedraagt immers 939 meter. Wanneer met 100 km/u de wagen wordt gepasseerd is de inhaalafstand terug gelopen tot 549 meter; bij 110 km/u tot 423 meter en bij 120 km/u tot 363 meter. Bij al deze berekeningen is men ervan uitgegaan dat de linkerrijbaan vrij is en dat dus binnen de genoemde af stand geen tegenligger te zien is. Wanneer men gaat inhalen met een snelheid van 90 km/u en op de andere weghelft be vindt zich een tegemoetko mende wagen, dan heeft men natuurlijk veel minder meters beschikbaar om een "wagen te passeren. De tegenligger ver kleint namelijk door de eigen snelheid de marge. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiiilliiiiiiiiiiii' AALSMEER-Nadat Subaru eerst de „Justy" in de 1-liter klasse heeft geïntroduceerd, komt binnenkort een nieuw model in de middenklasse naar Nederland. Kort geleden was op de autotentoonstelling in Birmingham de nieuwe L-versie te zien; een wagen die in de middenklasse de huidige Subaru komt aflossen. In vergelijking met het huidige sedan-model, is er nogal wat aan de voor- en achterkant van de wagen gewijzigd. De grille en de motorkap zijn een stuk lager van lijn gewor den, terwijl ook de voorruit vlakker is aangebracht. Dat heeft er o.a. toegeleid dat het luchtweerstandscoëfficiënt veel lager is ge worden. De Cw-waarde bij het nieuwe model ligt thans op 0,35. Voor de nieuwe Subaru zijn twee boxermoteren beschikbaar die respectievelijk een vermogen leveren van 88 en 108 pk. DEVENTER - De autoboe- ken met alle informatie over de 1985-modellen, rollen - zo kort voor de feestdagen - natuurlijk weer op heel wat plaatsen van de persen. Nieuweling op de markt is „Het Terreinwagen Hand boek" van Huub Dubbel man. De laatste jaren is de groep automobilisten die kiest voor een terreinwagen, snel toegenomen. Het nieu we handboek geeft hen niet alleen een overzichtelijke informatie over alle moge lijkheden op dit gebied, maar is ook tevens een goede leiddraad voor het rijden in het terrein. Niet alleen wor den de nodige tips gegeven voor het rijden onder moei lijke omstandigheden, te vens wordt een lans gebro ken om de natuur zoveel mogelijk te beschermen. De terreinrijder krijgt daar voor een aantal erg nuttige adviezen. Van de meest ge vraagde terreinwagens zijn in dit rijk geïllustreerde boek (prijs ƒ34,50) ook een aantal testen te vinden. Van dezelfde auteur is bij Uitgeverij De Alk in Alk maar voor de twaalfde maal het jaarboek „Alle auto's 1985" verschenen. Op 280 pa gina's worden op erg over zichtelijke wijze 345 auto's 'doorgelicht'. De in Neder land leverbare personenau to's zijn in dit jaarboek (prijs 12,50) in 3 categoriën ingedeeld: benzine-, diesel en terreinwagens. Kluwer Technische Boeken B.V. heeft de zestiende edi tie van het jaarboek „Auto test '85" (prijs 29,50) uitge bracht. In vergelijking met het eerder genoemde werk van Huub Dubbelman, geeft „Autotest" - naast de pro- duktinformatie - ook veel informatie die indirect met autorijden te maken heeft. Het gaat niet alleen om technische zaken, maar ook de werking en het nut van bijvoorbeeld een katalysator komt uitvoerig aan de orde. Ook ditmaal zijn weer een aantal autotesten in dit standaardwerk te vinden. Een deel van de testen kwam tot stand in samen- De omslag van 'Auto Test 85', een van de vele autoboeken die sinds kort in de boekenzaken en kiosken liggen. werking met de Autotechni- sche School te Apeldoorn. Het „Autovisie Jaarboek '85" vertoont ook dit jaar weer erg veel overeenkomst met een echt fors telefoonboek. Naast gegevens over alle personenwagens op de va derlandse automarkt en een vijftigtal testen die eerder in „Autovisie" werden afge drukt, biedt dit naslagwerk ook informatie over aktuele zaken in de autowereld. Daarnaast ook een groot aantal pagina's met fraai kleurenmateriaal over en durance-races, terwijl ook „Autogekken op zijwegen" fraai in kleur zijn gebracht. De traditionele prijsvraag ontbreekt niet. Het „Autovi sie Jaarboek" (prijs ƒ32,50 is dit jaar - omdat er ook een overzicht van terreinwagens in is te vinden en ook de auto-curiosa aan bod komt - liefst 536 pagina's dik. 'Auto '85' is dit jaar voor een gedeelte in een nieuw jasje gestoken. De technische ge gevens bij de foto's zijn in dit catalogus-boek (prijs 18,50) aangevuld met o.a. informatie over garantiepe rioden en de luchtweer- standscoëfficiënten van praktisch alle modellen. In teressant is daarbij een ver gelijking tussen de aloude 2CV en de nieuwste Opel Kadett.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9