i LUIKEN B.V.
N
T J E S
Inhalen vraagt veel zicht
VAN DOORNE'S TRANSMISSIE STRUIKELT OVER EIGEN RIEM:
FELIX
SUBARU KOMT
MET NIEUWE
MIDDENKLASSER
VERHAAL
SMAAL
AGE SMAAL
I. 01652-2903
u de enige
ioede"TVwilt
>en profiteert
iu van deze
laanbieding
tierwiel-aandrijving op Transporter
ng&OlufsenfÉ
PRIJZEN
ALFA 90
A A
\y v/
V V
V
Autotest
Telefoonboek
Aanvulling
j aUDAG 23 NOVEMBER 1984
OP WEG
ÏÏMEKALS CLLTLIK.
iriftelijke garantie.
voor de laagste prijs.
sleVehsi
a Nova
urs Rhee
chnisch buro van Pelt
;a Nova
er Tonnie Jongenelen
Strips
Variaties
Unit
Presentatie
KORT
NIEUWS
Informatie
over alle
85'modellen
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
^ol trots de nieuwe Alfa 90. zon-
1 geavanceerde Alfa Romeo aller
fe meteen al een toonbeeld van
|ur. Eigenzinnig. Energiek. Mis-
Irrogant. Zo heeft de Alfa 90 bii-
Itrekt unieke beweegbare front
amen met de ideale gewichtsver-
|efde De Dion achteras voor een
e geen andere auto in dezelfde
meten. Maar er is meer. Bij-
-:-f instrumentenpaneel met Al-
en een in hoogte en lengte
De Alfa 90 is te bewonderen bil
n. Wij nodigen u bij deze uit voor
keet u meteen wat wij bedoelen
I als Cultuur". Leverbaar met di-
II, 2.5L V-6 en 2.4L Turbo Diesel
Prijzen vanaf 37.990.- (inkl.
i vanaf 990.- (exkl. BTW).
WT OF THE UCH1NF.
aat 86a Prinsenbeek
tfoon 076-413353
^ns goedkoper gemonteerd.
cc 75/80 95.-
140.-
150.-
180.-
176/82 200.-
240.-
100.-
150.-
1 N 76/80140.-
175.-
140.-
185.-
150.-
100.-
185.-
BTW en montage.
|an alle soorten automaterialen zo
als
kers, trekhaken, accu's en
11000 km-beurten.
Itraat 36, Standdaarbuiten
|k zaterdags geopend.
SSBS§&
Mt
3 jaar garantie
limentengids november: Van de vijftien
rcm kleurentelevisies met teletekst
Lmaar één het resultaat "zeer goed"
Tision 8802 van Bang Olufsen:
lige rapport ligt bij ons ter inzage.
ren bieden wij u dit toestel aan zoals
st dus kompleet met de veelzijdige
kstmodule. Tot 31 januari 1985 is de
voor die module niet t 399,-, maar
slechtst. 99,-
Ikst-aanbieding geldt trouwens ook
[andere TV's van Bang S Olufsen.
van ons rustig aannemen dat die
even goed zijn als de geteste
Beovision 8802.
itraat 32-36, Tel. 076-224500
kstraat 10, Tel. 076-133772
am 170, Tel. 01623-12021
•endshof 59, Tel. 01620-55292
Aarkt 39-41, Tel. 01652-2715
Transmatic nog steeds niet productierM
door Jack Arentsen
TILBURG - Van Doorne's
Transmissie is er nog altijd
I niet in geslaagd om een effi-
ciënt produktiesysteem op te
^uwen voor de fabricage
van de speciale gepatenteer-
je flexibele stalen schakel-
|,and voor de al wereldwijd
j geroemde Continu Variabale
Transmissie. Dat is de ver-
j Uaring voor het feit, dat het
j bedrijf nu in moeilijkheden
j verkeert.
Deze ketting is namelijk
van essentieel belang voor de
j werking en de betrouwbaar-
heid van de transmissie. In
vergelijking met de in de ja-
j ren zestig door dr. Huub van
j Doorne ontwikkelde Vario-
j riatic voor de DAF's, mag
dan de traploze verstelling
van twee poelies, waartussen
een riem de kracht van de
ene riemschijf naar de ande-
re overbrengt, in principe
gelijk zijn gebleven, de nu
gebruikte riem is belangrijk
anders van constructie. Bij
I de vroegere Variomatic werd
gebruik gemaakt van een
j rubberen trekriem. Die had
I het nadeel dat hij snel sleet
en niet geschikt was voor
j auto's met grote vermogens.
j Bij de Transmatic uit Til-
I burg zijn deze problemen on-
I dervangen, doordat de
j krachtoverbrenging op te-
j gengestelde manier plaats
j vindt (via een z.g. duwscha-
i keiband), terwijl het rubber
i is vervangen door staal. Dit
Het hart van de
Transmatic: de twee
verstelbare poiles en de
duwschakelband doen
gedrieën het eigenlijke
werk bij de Continu
Variabele Transmissie.
De massa-produktie
van de duwschakelband
(rechts) kan in Tilburg
maar niet op gang ko
men.
laatste was nodig omdat in
een 'duwband' beslist geen
rek mag zitten.
De duwschakelband in de
CVT wordt gevormd door 320
vlakke plaatjes, die - zo op
het oog - lijkt op een flink uit
de kluiten gewassen stalen
bandje van een polshorloge.
De schakels worden bij el
kaar gehouden door twee
flexibele metalen strips. Om
te voorkomen dat de plaatjes
ten opzichte van elkaar gaan
schuiven, zit aan de voorzij
de van elk plaatje een puntje
dat precies valt in een kuiltje
aan de achterzijde van het
volgende plaatje. Doordat in
bedrijf alleen de schakels be
wegen en de geleidestrippen
stil staan (onder alle omstan
digheden blijven ze goed ge
spannen), kon het duw-prin-
cipe ondanks de steeds wis
selende diameter van de
schijven worden toegepast.
In de praktijk blijkt nu dat
het in massa vervaardigen
van deze band de nodige pro
blemen met zich meebrengt.
In een eerder stadium heeft
het in het Brabantse Nuenen
gevestigde bedrijf CCM, dat
zich in opdracht van Volvo
ook al jaren bezig houdt met
de ontwikkeling van de Con
tinu Variabele Transmissie,
al kenbaar gemaakt dat het
misschien wel nodig zou zijn
om de stalen band door een
ketting te vervangen. Het
voordeel van de ketting is
dat hij robuuster is en heel
soepel; in de ketting zitten
ook geen delen die voortdu
rend gebogen worden en dus
aan metaalmoeheid lijden.
Volvo Car durfde echter de
financiering niet alleen aan.
In Nuenen bestaan nu wel
plannen om de produktie van
CVT-aandrijving in eigen
hand te nemen.
Het grondprincipe van de
Continu Variabele Trans
missie bestaat uit de metalen
riem met trapezium-vormige
elementen en twee poelies
met variabele diameter die
de krachten overbrengen.
Vanaf het moment dat de
motor gestart is en tot de ge
wenste kruissnelheid is be
reikt, passen de diameters
van de poelies zich onophou
delijk aan, waardoor de con
tinu variabele overbrenging
ontstaat. Zodoende beschikt
men niet meer over 3, 4 of 5
verschillende versnellingen,
maar over 1001 variaties die
de transmissie zelf kiest.
De aandrijflijn heeft 2 hy
draulisch bediende meer
voudige plaatkoppelingen;
één voor vooruit en één voor
achteruit. Ze zijn beide op de
hoofdas gemonteerd en drij
ven de primaire (of drijven
de) poelie aan op het moment
dat de motor begint te draai
en. Wanneer de auto in be
weging komt, wordt de
kracht overgebracht door
middel van de riem naar de
tweede poelie en van daar
naar het differentieel via een
tussenliggende dubbele ver
tragingsunit.
Als de auto start is de
straal van de drijvende poe
lie op zijn kleinst en de poelie
staat zo ver open als moge
lijk is. Hierdoor wordt een
maximale vertraging be
reikt. Bij acceleratie neemt
de diameter de drijvende
poelie toe, terwijl deze zich
geleidelijk sluit. Tegelijker
tijd opent de aangedreven
poelie, waardoor de over
brengingsverhouding stijgt
tot de overeenkomstige
hoogte.
De twee poelies worden
geopend en gesloten door een
hydraulische regelunit ge
voed door een tandwielpomp
die door de motor wordt aan
gedreven. Deze unit, die
wordt gestuurd door 4 ver
schillende parameters (ak-
tuele overbrengingsverhou
ding, stand van het gaspe
daal, stand van de schakel
keuze, motortoerental), re
gelt en beheerst de druk in
de beweegbare poeliehelften.
Hydraulische kleppen pas
sen de druk van de poelies op
de elementen van de riem
aan, als er veranderingen
plaats vinden in de over
brengingsverhouding van de
aandrijf krachten. De uitge
voerde druk noemt toe als de
overbrengingsverhouding
lager wordt.
Het hydraulisch regelme
chanisme (waardoor tussen
kleppen en zuigers een ideaal
samenspel ontstaat) bij deze
Transmatic, zorgt ervoor dat
bij ieder toerental de meest
ideale overbrengingsverhou
dingen worden gekozen. Tij
dens het rijden merkt men
ook niet dat een 'automaat'
in de wagen zit. De aandrij
ving functioneert schokvrij
en in vergelijking met een
handgeschakelde vijfbak
treedt geen verlies in accele
ratietij d op. Winst wordt ge
boekt op het gebied van
brandstofbesparing.
In vergelijking met iedere
andere automatische trans
missie Iaat de „Transmatic"
wel een erg sportieve rijstijl
toe. En dat kan de bestuur-
der(ster) moeiteloos realise
ren omdat de Continu Varia
bele Transmissie altijd op
het juiste moment voor een
andere overbrenging kiest,
waardoor meer kracht naar
de aangedreven wielen
wordt doorgegeven.
Kort geleden oordeelde
Fiat hoofdingenieur P. Sco-
lari tijdens de presentatie
van de Uno-matic 70 die al
voorzien was van de Neder
landse transmissie: „Gewone
automatische transmissies
gaan ten koste van de pres
taties en het branbdstofver-
bruik van een auto, terwijl
het een noch het ander voor
de Transmatic geldt. Daar
enboven is de Transmatic
weliswaar tweemaal zo duur
als een gewone vijfbak, maar
tegelijk ongeveer de helft
goedkoper dan een moderne,
gebruikelijke automaat".
Fiat had o.a. al berekend dat
de Uno-matic zo'n 70 procent
goedkoper zou worden als
een uitvoering met een stan
daardautomaat. Een andere
voordeel is ook dat de Trans
matic ook geschikt is voor
auto's met zwaardere moto
ren; zelfs voor vrachtwa
gens.
Hoe groot de belangstel
ling van de auto-industrie
voor de Nederlandse vinding
is, wordt wel bewezen door
de orderportefeuille van 80
miljoen gulden waarvoor
Fiat, Ford, General Motors
en Subaru al hebben ge
zorgd.
iMiMiiiiiiiiiiffiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiimiiiiiiimim
LEUSDEN - Na Audi is nu
Volkswagen aan de beurt om
een volledig 4X4 programma
aandrijving op alle vier de
I wielen) te krijgen.
Van alle Audi's (van de 80-
tot en met de 200-serie) be-
staan thans Quatro's; Volks-
»en start binnenkort met
I de produktie van de Passat
I Variant Syncro. De voorberei
dingen om met een Golf - die
ianook de extra toevoeging
Syncro krijgt - met vierwiel-
aandrijving te komen, zijn al
ineen vergevorderd stadium.
Maar niet alleen in de per-
I sonenwagen sector gaat VW
zich op dit terrein begeven.
Ook voor de Transporter, de
kleine bedrijfswagen c..q. bus
uit Wolfsburg, is de 4x4 aan
drijving klaar. Met deze aan
drijving is echter wel iets bij
zonders aan de hand: de voor
wielen krijgen (automatisch)
I tan aandrijving wanneer ze
langzamer draaien dan de
achterwielen.
Een bijzonder vloeistof-
I koppeling kiest het tijdstip
voor deze extra ingreep. De
viscose- koppeling is daarvoor
Met een pasta gevuld, die dik-
>r wordt op het moment dat
vloeistof warm wordt. En
(t gebeurt wanneer achter-
I wielen 'doorslaan'. Wanneer
dit het geval is, dan ontstaat
er een 'vaste' verbinding tus-
sen achter- en voorwielen. Er
s slechts een kwart slag voor
nodig om deze ingreep te laten
I plaats vinden.
Deze oplossing van vier-
wielaandrijving heeft VW ge
en, omdat deze werking er
toe zal leiden dat voor de
I Transporter Syncro slechts
weinig aparte onderdelen ge-
maakt hoeven te worden. Bij
deze aandrijflijn, die door de
Oostenrijkse specialist op het
4-gebied Steyr-Puch is
ontwikkeld, ontbreekt een
tussen-differentieel. Als extra
a' in de toekomst wel een
sper-differentieel op voor- en
achterwielen leverbaar wor-
I den.
Doordat vierwielaandrij-
I '"nS grote voordelen biedt in
Wanneer de achterwielen van de Transporter Syncro, b.v.
in mul zand, 'doorslaan', dan worden automatisch de voor
wielen ook van aandrijving voorzien.
Het aandrijflijn van de Transporter Synchro wordt door
extra balken beschermd.
zwaar terrein, op modderige,
gladde wegen, tijdens forse
klimpartijen en daarnaast een
vrijwel neutraal rijgedrag in
bochten met zich meebrengt,
is het duidelijk dat vooral in
de sector van de landbouw, de
overheid (met b.v. leger, rijks
waterstaat en bosbouw),
brandweer en ambulance
vervoer, met extra veel be
langstelling naar deze nieuwe
ontwikkeling wordt uitgeke
ken.
De Transporter Synchro zal
pas in de tweede helft van 1985
de fabriekshallen in Wolfs
burg verlaten. Dan zal er ook
meer over de prijs bekend
zijn.
»nse vormgevers van beekien getuid
AMSTERDAM - De prijzen
van de nieuwe Alfa Romeo 90
liggen tussen ƒ37.990.- en
ƒ48.890.-.
De vier verschillende mo
dellen die in Nederland lever
baar zijn, vormen het volgen
de prijslijstje: Alfa 90 2 liter 4-
deurs sedan 37.990.-; Alfa 90
2,0 liter Motronic (injection)
ƒ40.990; Alfa 90 2,5 injection
Quadrifoglio 48.890.-; Alfa
90 2,4 turbo diesel 44790.-.
Renault heeft een nieuwe
sportwagen ontwikkeld: De
Alpine V6 die de huidige Alpi
ne A 310 gaat opvolgen. De wa
gen wordt in 2 versies uitge
bracht: één met een 6 cilinder
V motor en een V6 Turbo uit
voering. De Alpine V 6 Turbo
zal worden ingezet in de Alpi
ne V6 Turbo „Europa Cup";
een nieuwe merkencompetitie
die de Renault 5 Turbo Races
in Europa komt aflossen.
Mitsubishi-importeur Hart
Nibbrig Greeve BV heeft een
nieuwe garantievorm geïntro
duceerd. Op alle Mitsubishi
personenauto's met een oor
spronkelijke nieuwwaarde van
maximaal f35.000.-, wordt 2
jaar verzekerde garantie gege
ven. Dealers kunnen gebruikte
wagens die niet ouder zijn dan
5 jaar, met deze garantie aan
bieden aan (tweede) gebrui
kers.
Ook Toyota wil overgaan tot
assemblage van personenwa
gens in Europa. Op het ogen
blik verkoopt Toyota in Euro
pa 300.000 auto's per jaar; een
produktieniveau van 120.000
auto's in Europa, zou volgens
Toyota rendabel zijn. De studie
rond de mogelijke Europese as
semblage is nog in volle gang.
Alfa Romeo ontkent dat eind
dit jaar de Giulietta uit pro
duktie wordt genomen. De
nieuwe Giulietta, waaraan on
der de codenaam KI wordt ge
werkt, zou niet eerder dan hal
verwege 1985 rijp voor produk
tie zijn.
Voor oude en klassieke auto's
zal - wanneer in 1986 de rege
ling van kracht wordt - geen
houderschapsbelasting ver
plicht worden. Het komend
wetsontwerp zal een volledige
vrijstelling van belasting be
vatten voor voertuigen van 15
jaar en ouder.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
'M 42t 14" 415 ll«V 1V51 its, K-Jl K„ «85, W)
48 Öfc 13 b 19b 2b 6 3SO «*««4 *43 665 lag0 li^o ii/i 2 'tyt
50 $1 I|I5 lés 2'<a 2^0, 1,21 lot 5 at ion lOft «ill 1011 u 21
\/\/\/\'S/\/\/\/
54 Si 114 114 I4> 24f 3o2 sti 1,20. ?t>, «a t21 110 (jJo
Si 83 /I* 1lf> 18L 21^ 2» yjj, 3g5 5||' 635
V 7 x 7 V v
9? 1^(7 )81 ab-2. J08 35g hbS.
Vv/\A/\/\/\/\/\/\/\/
68 <3» l(> IItfft 2,4 2^3 V10 388 ^5
w7
a>sr vzo ng 9.. 28b 3*6 3^©
\/\/\/\/\z\/w\/\/
W itoo I2tf IÏJO irio. 2|| i 308
los 128 Jfb IQ, ikf
w
83 1/0 15} ii z uk
V
95 IJl 147 ,e7 Zot
100 no 183,
,05 Z2<5 ifei
7
I f( CSO ,<,5
Door twee snelheden met elkaar te vergelijken krijgt men op deze grafiek in het snijpunt
van de snelheden, het aantal meters van de inhaalafstand.
UTRECHT - Het komt niet
zelden voor dat automobilis
ten zich vergissen in de af
stand die nodig is om een auto
te passeren. De lengte van in-
haalmanouevre - inclusief het
uitvoegen en het terugkeren
naar de rechterrijbaan - is in
afstand in de meeste gevallen
veel langer dan op het eerste
oog verwacht is.
Wanneer bijvoorbeeld bij
een snelheid van 80 km/u een
voor u rijdend voertuig met
een rijsnelheid van 70 km/u
gepasseerd moet worden, dan
heeft men hiervoor in totaal
een vrije rijbaan nodig van
745 meter.
Wanneer op de autosnelweg
met een snelheid van 120
km/u wordt gereden en de
voor u rijdende auto een tem
po heeft van 110 km/u, dan
heeft de inhalende auto ruim
anderhalve kilometer (om
precies te zijn 1651 meter) no
dig eer de wagen weer op de
rechterrijbaan rijdt.
Het volgend voorbeeld komt
men welhaast dagelijks op
provinciale wegen tegen. Zelf
wordt met een snelheid van 90
km/u gereden; de in te halen
auto/vrachtwagen houdt een
vrijwel constante snelheid
aan van 80 km/u. Als men dan
op een tweebaansweg rijdt,
dan moet het vrije 'zicht' bijna
1 kilometer zijn. De totale in-
haalmanouevre (vanaf het
wisselen tot het terugkeren op
de eigen rijbaan) bedraagt
immers 939 meter.
Wanneer met 100 km/u de
wagen wordt gepasseerd is de
inhaalafstand terug gelopen
tot 549 meter; bij 110 km/u tot
423 meter en bij 120 km/u tot
363 meter.
Bij al deze berekeningen is
men ervan uitgegaan dat de
linkerrijbaan vrij is en dat
dus binnen de genoemde af
stand geen tegenligger te zien
is. Wanneer men gaat inhalen
met een snelheid van 90 km/u
en op de andere weghelft be
vindt zich een tegemoetko
mende wagen, dan heeft men
natuurlijk veel minder meters
beschikbaar om een "wagen te
passeren. De tegenligger ver
kleint namelijk door de eigen
snelheid de marge.
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiiilliiiiiiiiiiii'
AALSMEER-Nadat Subaru eerst de „Justy" in de 1-liter klasse
heeft geïntroduceerd, komt binnenkort een nieuw model in de
middenklasse naar Nederland.
Kort geleden was op de autotentoonstelling in Birmingham de
nieuwe L-versie te zien; een wagen die in de middenklasse de
huidige Subaru komt aflossen. In vergelijking met het huidige
sedan-model, is er nogal wat aan de voor- en achterkant van de
wagen gewijzigd.
De grille en de motorkap zijn een stuk lager van lijn gewor
den, terwijl ook de voorruit vlakker is aangebracht. Dat heeft er
o.a. toegeleid dat het luchtweerstandscoëfficiënt veel lager is ge
worden. De Cw-waarde bij het nieuwe model ligt thans op 0,35.
Voor de nieuwe Subaru zijn twee boxermoteren beschikbaar
die respectievelijk een vermogen leveren van 88 en 108 pk.
DEVENTER - De autoboe-
ken met alle informatie over
de 1985-modellen, rollen - zo
kort voor de feestdagen -
natuurlijk weer op heel wat
plaatsen van de persen.
Nieuweling op de markt is
„Het Terreinwagen Hand
boek" van Huub Dubbel
man. De laatste jaren is de
groep automobilisten die
kiest voor een terreinwagen,
snel toegenomen. Het nieu
we handboek geeft hen niet
alleen een overzichtelijke
informatie over alle moge
lijkheden op dit gebied,
maar is ook tevens een goede
leiddraad voor het rijden in
het terrein. Niet alleen wor
den de nodige tips gegeven
voor het rijden onder moei
lijke omstandigheden, te
vens wordt een lans gebro
ken om de natuur zoveel
mogelijk te beschermen. De
terreinrijder krijgt daar
voor een aantal erg nuttige
adviezen. Van de meest ge
vraagde terreinwagens zijn
in dit rijk geïllustreerde
boek (prijs ƒ34,50) ook een
aantal testen te vinden.
Van dezelfde auteur is bij
Uitgeverij De Alk in Alk
maar voor de twaalfde maal
het jaarboek „Alle auto's
1985" verschenen. Op 280 pa
gina's worden op erg over
zichtelijke wijze 345 auto's
'doorgelicht'. De in Neder
land leverbare personenau
to's zijn in dit jaarboek
(prijs 12,50) in 3 categoriën
ingedeeld: benzine-, diesel
en terreinwagens.
Kluwer Technische Boeken
B.V. heeft de zestiende edi
tie van het jaarboek „Auto
test '85" (prijs 29,50) uitge
bracht. In vergelijking met
het eerder genoemde werk
van Huub Dubbelman, geeft
„Autotest" - naast de pro-
duktinformatie - ook veel
informatie die indirect met
autorijden te maken heeft.
Het gaat niet alleen om
technische zaken, maar ook
de werking en het nut van
bijvoorbeeld een katalysator
komt uitvoerig aan de orde.
Ook ditmaal zijn weer een
aantal autotesten in dit
standaardwerk te vinden.
Een deel van de testen
kwam tot stand in samen-
De omslag van 'Auto
Test 85', een van de vele
autoboeken die sinds
kort in de boekenzaken
en kiosken liggen.
werking met de Autotechni-
sche School te Apeldoorn.
Het „Autovisie Jaarboek '85"
vertoont ook dit jaar weer
erg veel overeenkomst met
een echt fors telefoonboek.
Naast gegevens over alle
personenwagens op de va
derlandse automarkt en een
vijftigtal testen die eerder in
„Autovisie" werden afge
drukt, biedt dit naslagwerk
ook informatie over aktuele
zaken in de autowereld.
Daarnaast ook een groot
aantal pagina's met fraai
kleurenmateriaal over en
durance-races, terwijl ook
„Autogekken op zijwegen"
fraai in kleur zijn gebracht.
De traditionele prijsvraag
ontbreekt niet. Het „Autovi
sie Jaarboek" (prijs ƒ32,50
is dit jaar - omdat er ook een
overzicht van terreinwagens
in is te vinden en ook de
auto-curiosa aan bod komt -
liefst 536 pagina's dik.
'Auto '85' is dit jaar voor een
gedeelte in een nieuw jasje
gestoken. De technische ge
gevens bij de foto's zijn in
dit catalogus-boek (prijs
18,50) aangevuld met o.a.
informatie over garantiepe
rioden en de luchtweer-
standscoëfficiënten van
praktisch alle modellen. In
teressant is daarbij een ver
gelijking tussen de aloude
2CV en de nieuwste Opel
Kadett.