w HET GODSVOLK van de pepermuntjes en het eigen gelijk Hubos Vastgoed Boeiende expositie qeref°rmeerden Putte Putte Putte Putte Putte Putte Ossendrecht Ossendrecht Halsteren Bergen op Zoom Bergen op Zoom Hoogerheide Hoogerheide Hoogerheide St. Annaland Oudenbosch Oudenbosch Hypotheken Verkaveling Roosendaal Fatimawijk Middenstraat 81 /&TËRPAG 17 NOVEMBER 1984 W5 $EN VERHITTE DISCUSSIE is op gang gebracht over hoe het gekomen is dat de Burger-wacht werd opgericht, 0ver de risico's en vraagtekens die ermee gepaard gaan, over de voor- en nadelen. Onze verslaggever luisterde naar deskundigen, sprak met betrokkenen en nam de proef op de som door een nacht mee te draaien met de Burgerwacht. Wat zijn de drijfveren van de mensen die eraan meedoen? Hoe gedragen ze zich tijdens het wachtlopen? Handboeien Hoofdkwartier Niet. EERDER is over de meer dan 1 miljoen gereformeerden in Nederland zo'n omvangrijke expositie samengesteld. Uit het hele land zijn, vaak reeds lang verloren gewaande historische stukken bijeengebracht. Ondanks het feit, dat de gereformeerde cultuur er vooral een van het Woord en niet van het Beeld is, is de expositie over anderhalve eeuw gereformeerden in Utrecht zeer beeldrijk. Poppenkast s Op heterdaad Hulpverlener 'BOJaar Scherpslijpers biedt 9ro, 89.O00 tel. 01645-2955 Koop aari rustiek vrijst. woonh te tuin. Vr.prf Eengezinswon. met tui. achterom, 3 slaapk. bl1 keuken, open haard keuken, c.v. 9 VrPrf 89.000 Park Hazeduinen bunoa low, 3 slaapk. 9 Prf 79,000 Woon/winkelpand cen traal gelegen m. gar ve' ruimte. Be VrPrf 97.500 Helft 2/1-kap qar badk., prachtige ligging Prn o.:.* Bung.: 3 slaapk., garrui. me woonk., keuken b» keuken, mooie badk ber ging. Vr Pr229 000 Geheel gemod eenqe. zinsw.: c.v., badk., 3 sip k achterom. Vr pr98.500,1 Pracht, bung.: gar slp.k., hobbyk., luxe kéuk tuin rondom. Pr210.000, Hoekwoning: binnen alles nieuw, pracht keukei badk., 3 slp.k., c.v. ber ging Slechts109.500, Geheel gemoderniseerde woning: Parallelweg. Vr.pr73.500, Meilustlaan, ruime hoekw 4 si.k., carport. Vr.pr129.500 Luxe half vrijst. woonh slp.k., badk., c.v. etc Vr.pr129.000, Ruime nieuwe hoekw c.v., 4 slp.k., luxe keuken badk. Vr.pr118.000, Prima onderh. eenge- zinsw. met gar., c.v. Vr.prf 100.000, Gerenoveerd monumen tenpand: 2 woonk., slp.k., badk., tuin, schuur ©tc. Vr.pr127.000, Geheel gemodern. woonh met tuin, 3 slp.k., badk Vr.pr77.000, Gemod. eengez.won me c.v., luxe keuken, 2 sik achterom. Vr.prf 105.000, 6,7% var. -8% 20 jr. vast. OOSTERHOUT, rustig gel hoekw., vrije tuin o.h.z m zitkuil, ben verd. entree toilet, woonk. 30 m2, luw keuken met inb app bo ven: 3 slp.k. badk en 2i toilet, 4e slp.k. bergzol der via vaste trap) Van daag open huis tussei 10.00-16.00. Basielhol31 vr.pr 125.000,-, ml 01620-51247. Te koop Marche en Famenne, bouwpercelen, 12,- Pe m2. Tel. 09-3214221111 LAND. gel. bungalow vrijst. op 705 m2 grond Vr.pr. 185.000.- k.k Be- zicht. na tel. afspr. 01652 5192. Te koop, goed onderhouden winkelwoonhuis Nuytstraat 29. Ind. winkel woonkamer - keuken slaapk. 65.000,- k.k- Tel 076-149078 bellen na 18.00 uur. Op zeer mooie stand gel9 gen splinternieuw 9 half vrijstaand woon» met garage en c.v., 9 gen in de Fatimawijk- Ind mooie, royale e[ grote woonkeuken, ka met balkenplafond open haard, 3 grote s kamers op 1e verck, badkamer met ligbac Vaste trap naar 2e met veel ruimte. Zowe nen als buiten hardho kozijnen, dubbel 9'fs: n tenhouten parketvloere Zeer degelijk bpuwm* Prijs 139.000,-k.k- Bez. alleen na telef. a,sp met 01650-52876. HANK (3 km van brugi K® zersveer): goed °rC hoekwon., grote woonk grenen keuken, 3 badk. met k. en w.w._vr.v 107.500,-. 01622-3572 BENEDENHOEKFLAT W' rialaan, pr. 79^500,- 076-652668 van 8-1uu Door John van Oppen „Iedereen heeft ruimschoots de tijd gehad om met betere voorstellen te komen om iets te doen aan de kleine crimi- i naliteit. Maar er is niks ge beurd. Daarom heb ik deze Burgerwacht opgericht, al j weet ik best dat er heel wat bezwaren kleven aan zo'n 1 groep.' Dat zegt Max Wijnschenk. Hij is 27 jaar, Amsterdammer in hart en nie ren, eigenaar van een low-budget ho tel aan het Sarphatipark en oprichter van de Burgerwacht die sedert twee weken patrouillleert door de straten van Amsterdam. Wijnschenk plaatste een adverten tie, waarin hij binnenstadbewoners opriep om 'in het geweer te komen te gen de voortgaande verloedering'. Hij raakte een gevoelige snaar. Niet min der dan 360 vrijwilligers meldden zich voor zijn nachtwacht. Een veel voud van het aantal De groep roept weerstanden op, niet alleen bij de overheid. „Ik begrijp best dat mensen hun wenkbrauwen I fronsen. Maar het is ook niet terecht j om de Burgerwacht uitsluitend te be- j oordelen op basis van de risico's die j eraan verbonden kunnen zijn. Want i zolang het hartje van Amsterdam een i vrijplaats is voor kruimeldieven, j hebben de binnenstadbewoners recht op bescherming. De Burgerwacht is een noodrem in de strijd tegen de ver- loedering." I Aan her woord is Hank Hogervorst, een 26-jarige werkloze etaleur die het j commando voert over één van de vier j Burgerwacht-milities die deze nacht i door de straten van Amsterdam rij- 1 den. j Hank geniet zichtbaar van zijn rol. j Hij heeft drie compagnons in zijn I team: Jim (21) is werkloos elektroni- cus en notoir radiopiraat, Gijs (45) j werkt als chauffeur bij de stadsreini- j ging en Rik (21) verdient als schoon- maker de kost. En dat.is.en ook nog de j respect afdwingende Boris, een krui- j sing tussen een Duitse dog en een Me- chelse herder. De equipe verplaatst zich in een j Datsun Patrol, een jeep-achtige be- Een nachtelijke waakgroep in de Pijp, een Amsterdamse volksbuurt - FOTO'S ANEFO stelwagen die toebehoort aan het schoonmaakbedrijf waar Rik werkt. Hij chauffeert ook, terwijl Hank naast hem het stratenplan van Am sterdam bestudeert. De anderen zit ten op de laadvloer achterin, de knieën tot aan de oren opgetrokken, want de kolossale Boris dwingt veel ruimte af. Boris is het enige wapen van de groep, hoewel Hank een stel hand boeien aan de lus van zijn broekband draagt. „Als je een autokraker aan houdt en hij pleegt verzet kun je twee dingen doen: hem met een klap be wusteloos slaan, of hem in de boeien slaan. Wij zijn tegen het gebruik van geweld en dus kiezen we voor de tweede methode." Hoe Hank de handboeien op de kop heeft getikt, blijft onduidelijk. Dat zelfde geldt voor de portofoon die Rik trots aan zijn maten toont. „Waar heb je die gestolen," vraagt Hank. „Niks gestolen, gewoon gevonden", zegt Rik en moeilijke vragen blijven verder achterwege, al is het opvallend dat alle herkenningscodes zorgvuldig van de portofoon gekrast zijn. Drie weken geleden kenden deze vier militie-leden elkaar nog niet. Via de advertentie van Max Wijnschenk kwamen ze met elkaar in contact en sedertdien vormen ze één hecht team dat bijna elke avond of nacht op pad gaat. Elders in de stad zijn die nacht nog drie ploegen van de Burgerwacht ac tief maar het contact tussen de vier equipes onderling is gebrekkig, zeker nu Max Wijnschenk - de eigenlijke regelneef - vroeg naar bed is. Iedereen heeft andere motieven om zich bij de Burgerwacht aan te slui ten, zo blijkt uit gesprekken met de leden. Meestal is het een mengel moesje van oprechte verontwaardi ging, boosheid op de overheid die te laks reageert op klachten, daden drang en een zucht naar avontuur. Terwijl de Datsun Patrol langzaam langs de grachten rijdt en de Burger- Door Henk Egbers Pepermuntjes bij de deur, een poppenkast, een saaie huiska mer met harmonium en een geramde deur van een kerke- raadskamer zijn enkele spre kende anecdotische gegevens op de tentoonstelling 'Ander halve Eeuw Gereformeerden, 1834-1984' in rijksmuseum Het Catherijneconvent in Utrecht. Dat zijn wat 'grimlachjes' tussen het vele zwaarwichtige documentatiemateriaal op de ze boeiende tentoonstelling over de beschamende geschie denis van mensen die elkaar terwille van een god in de ha ren vliegen. Toch vermeldt het fluwelen huis kamer- wandborcije op de expositie de tekst uit de Romeinenbrief: 'Ik schaam mij het Evangelie van Chris tus niet'. De tekst uit het boek der Schepping: 'En God zag dat het goed was' zou dan ook niet passend ge weest zijn! Die King-pepermuntjes bij de deur van het museum zijn niet enkel recla me voor een Sneker firma (je weet maar nooit, want goede zaken zijn gods zegen), maar een herinnering aan het feit dat de beminde gemeen teleden pepermuntjes sabbelend op de harde kerkbanken zich de ban vloeken van de predikant verteer baar maakten tijdens de zandloper- lange preken. De saaie huiskamer met harmo nium typeert het klimaat van de der tiger jaren van het gereformeerde autoritaire gezin. Toch was dat niet exclusief gereformeerd. Vervang de bijbelspreuken aan de wand door de heilig hartbeelden (met opgeheven hand moreel verkeersagent van hét gezag) en mariabeelden waarvoor, knielend op de cocosmat, de rozen krans gebeden werd in het rooms-ka- tholieke gezin, dan maakt dit inte rieur deel uit van een breder burger lijke cultuur. De door Abraham Kuyper, na zijn afzetting, ingeslagen deur van de kerkeraadskamer van de Amster damse Nieuwe Kerk, mag dan een re- liqui zijn voor de gereformeerden, de godsgeschiedenis erachter is niet fris. Albert Hahn vond het daarom in zijn tijd 'poppenkast' wat Kuyper uit spookte en vereeuwigde dit niet enkel in spotprenten, maar ook in heuse poppenkast (hier nagebouwd). Prof.dr. O. de Jong sprak bij de opening van deze tentoonstelling over 'historisch puin' en zei: 'De gerechtig heid wordt meestal uitgebeeld met bedekte ogen'. En hij constateerde dat kerkelijk Nederland van nü bij de Afscheiding van 1834 - toen wat later Gereformeerde Kerken ging heten zich losmaakte uit de Hervormde kerk - nog volop betrokken blijft. Vanuit verontwaardiging, medelij- EEN NACHT MET DE BURGERWACHT i W Jk - wacht-leden in portieken en langs ge parkeerde auto's turen, doet ook Gijs zijn verhaal. Jn ons gezin zjjn de laatste drie jaar zeven fietsen gesto len. Vorig jaar bracht ik op een zater dagavond de dagopbrengst van mijn vrouw (zij is filiaalhoudster van Ja- min) naar een nachtkluis. Er zat 6.700 gulden in die tas. Ik kreeg een klap met een ploertendoder maar liet de tas niet los. Terwijl ik daar met die knaap vocht en het bloed uit mijn kop gutste stonden de mensen in de tram halte toe te kijken, op nog geen hon derd meter afstand. 'Kijk kijk wat daar gebeurt,' maar niemand die een hand uitstak. Dat heeft me aan het denken gezet. Co w L. i A 1 - Als de mensen hun gezicht omdraaien als ze iemand iets zien jatten, worden de dieven alsmaar brutaler. Daarom zit ik bij de Burgerwacht We hebben in de twee weken dat we nu draaien pas twee autokrakers op heterdaad betrapt. Een mager resultaat mis schien, als je het vergelijkt met het aantal uren dat we in de surveillance stoppen. Maar. je weet nooit wat de preventieve uitwerking is. Ze zien ons patrouilleren en dan is er toch een af- schrikkings-effect." De Datsun Patrol wordt gepar keerd op het Oldebarneveldtplein in de Staatsliedenbuurt. Vlak voordat we vanuit het hoofdkwartier ver trokken had een pleinbewoonster de Burgerwacht gebeld: er was een po ging tot inbraak geweest. Ze had een koevoet op de trap gevonden toen ze terugkwam van boodschappen doen en de politie gebeld, maar de dienst doende agent van bureau Warmoes straat had geantwoord: 'Tja me vrouw, heel vervelend, maar we heb ben het te druk om langs te komen en te weinig personeel om extra te sur veilleren in uw buurt. Belt u de Bur gerwacht maar.' „Zo gaat dat bijna elke avond," zegt Hank. „Officieel zegt de korpsleiding dat ze liever geen burgerwacht ziet, maar de agenten op straat geven ons een knipoog. Gisteren betrapte ons ploegje een autokraker op heterdaad. We hielden hem aan en hij verzette zich niet. Ik vroeg hem of-ie soms iets scherps in zijn zak had en hij zei 'ja, een spuit'. Ik vroeg hem om die op de grond te leggen en daarna hebben we hem meegenomen naar het bureau Warmoesstraat. De rechercheur daar zei: 'prima werk jongens, jullie ver dienen een pluim. Alleen hadden jul lie die junk niet mogen meenemen. Aanhouden mag, maar vervoeren niet.' Voor die ene keer kneep de re chercheur een oogje dicht". Ondertussen zijn we bij de etage woning op het Oldebarneveldtplein gearriveerd. We lopen de smalle, stij - le trap op, naar de tweede verdieping waar het echtpaar („ik ben Rien, dit is mijn man Henk") woont, in een ty pisch Amsterdamse, piepkleine ruim te. „Blij dat u gekomen bent," zegt Henk en hij vertelt opnieuw over de poging tot inbraak. „Dat is nu al de derde keer in één jaar tijds. Je voelt je niet meer op je gemak in je eigen woning. Ik betaal toch ook belastingen en heb toch ook recht op bescherming? Maar de poli tie heeft geen tijd om een oogje in het zeil te houden. Kunt u het dan doen?" „Ik begrijp het," zegt Hank die de noodkreet van het echtpaar opvangt als een professionele hulpverlener, want hij knikt langzaam zijn hoofd, antwoordt op kalmerende toon en vouwt zijn handen. Het echtpaar is blij eindelijk een praatpaal gevonden te hebben. „Sinds de Zeedijk wordt schoongeveegd en de verslaafden door de hele binnenstad slenteren is het hier in de buurt elke dag minstens een keer mis. Ik durf het huis niet meer uit om boodschappen te doen, zo bang ben ik voor inbrekers," zegt Rien. Hank geeft raad. „U kunt het beste de radio aanzetten en een praatpro gramma kiezen als u naar buiten gaat. Dan denken ze dat er toch iemand thuis is." Tot zichtbare op luchting van Rien en henk belooft hij bovendien dat het plein in het route schema van de Burgerwacht zal wor den opgenomen. Het is al over tweeën als we het huis verlaten en weer in de auto stap pen. We zien een bejaarde vrouw op haar dooie gemak een grachtbrug oversteken. „Kijk oma eens, die durft, en nog wel zonder hond," zegt Gijs. den en zelfrechtvaardiging. In deze dagen nu een gecombineerde synode van Hervormde en Gereformeerde kerken tot principe-afspraken zijn gekomen voor hereniging (wat dat dan ook mag inhouden) lijkt het erop dat deze historische tentoonstelling juist op tijd komt, ook al is 'het jubi leum' de aanleiding. De catalogus is een boekwerk met 120 foto's en ruim 100 pagina's tekst, waarin globaal maar wel uitvoerig de historie van dit kerkse gebeuren wordt getekend 10). Dat het niet puur geschiedenis is blijkt uit de vol gende vergelijking tussen het kerk volk van toen (1834) en nü: „De reactie' van het gewone kerkvolk toen zou men kunnen vergelijken met de af wijzende houding ten aanzien van de Evangelische Omroep op dit moment. De Afgescheidenen werden beoor deeld als onverdraagzame scherpslij pers en dragers van een provincialis tische subcultuur, die buiten eigen kring weinig bekend was en weinig^ bemind". Voor een buitenstaander is nauwelijks door te dringen in al die, nadien ontstane, gereformeerde mo- Een gereformeerde huiskamer uit de jaren dertig. daliteiten; een moeizaam te volgen, historie. De samenstellers van deze tentoonstelling hebben dan ook afla ten verdiend! Er bestaan negen gereformeerde kerkgenootschappen, waarvan de Gereformeerde kerken met ruim 900.000 leden het grootst is. De gere formeerden treft men vooral aan in de provincies Zuid- en Noord-Hol land, Gelderland, Friesland en Over ijssel. In Zeeland maken zij 20% van de bevolking uit. Hun beeld naar bui ten wordt bepaald door NCRV, EO, Trouw, Reformatorisch Weekblad en Centraal Weekblad, terwijl ook poli tici als Willem Aantjes en professor Diepenhorst, alsmede schrijvers als Wolkers, Biesheuvel en 't Hart hun aandeel leverden. Op de tentoonstel ling is daarover materiaal aanwezig. Ook geïnformeerde kerkgebouwen bepalen het stads- en dorpsgezicht; van sobere schuurkerk tot represen tatief gebouw met architecten als Kuipers, Reitsma en Boeyenga. Kaar ten en maquettes van deze ontwikke ling tot hedendaagse Ger./Herv./r.-k. kerkcentra illustreren dit. Historische feiten betreffende ge loofsbelijdenis, Dordtse leerregels, Heidelbergse Catechismus, psalmen en gezangenruzies en andere basisge gevens voor de gereformeerde sectie binnen het christelijke godsvolk wor den met veel interessante documen ten uitgelicht. De afscheiding zelf in 1834 begon, zoals bekend, met de pre dikanten Hendrick de Cock en H. Scholte, die terug wilden keren tot 'de ware gereformeerde religie' uit de tijd van de Republiek. De ME van die dagen kwam eraan te pas om ordelijk verloop van kerk diensten te garanderen en preken in de open lucht tegen te gaan. Dissiden te dominees werden 'gepakt' met in kwartiering van militairen. 'Eene kermisprent met het droevige relaas der miseriën op een reis van geestelij ke landverhuizers naar Nieuw Lui lekkerland' laat zien hoe sneerend er gereageerd werd op geloofsgenoten die hun heil in Amerika gingen zoe ken. De Afgescheidenen sloegen el kaar aanvankelijk de hersens in, maar groeiden geleidelijk naar een heden. Een schat aan documenten, kerkvaandels, schilderijen, affiches e.d. vertelt de geschiedenis van dit godsvolk. Bezielend en treurig, inspi rerend en belachelijk tegelijk. Kuyper als de grondlegger van het neo-calvinisme, de artikel 31-domi- nee Schilder en 'christelijk huisge- zin'-Bavinck zijn daarbij accenten. Politieke partijen in het zog van deze historie (AR, SGP, GPV) met kreten als 'Stem rechts' en 'Het evangelie te gen de revolutie' kom je op deze tocht tegen. Maar ook de stroomversnelling die de gereformeerde kerken in de voorbije jaren zestig en zeventig doormaakten laten zien dat alles toch niet zo statisch is als het lijkt. Een op merking dat 'Eerst in 1966 de synode van de Gereformeerde kerken alle ambten in de kerk voor vrouwen openstelde' lijkt vooral door dat woordje 'eerst' wat te denigrerend. Een rooms-katholieke kerk is daar aan nog lang niet toe, om van de is lam maar te zwijgen. Een aantal als predikant aangekle de poppen op de expositie, met bef, kuitbroek en steek óf met zwart pak en streepjesbroek óf met zwarte toga en bef óf met een gebedsmantel, die lijkt op het roomse kasuifel, illu streert de strijd die na de Afscheiding van 1834 ontstond over de predikan- tenkleding en nog voortduurt. Gods- werk blijkt mensenwerk. 'Anderhalve eeuw Gereformeerden'. Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Nieuwegracht 63, Utrecht. Open di. t/m vr. 10-17 uur, za. en zo. 11-17 uur. Volwassenen 3.50; kinderen en 65+ f 2. Catalogus 10. Tot 17 februari 1985.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 41