ill III ram Professor Dr. ER Hondius: GARANTIES BEPERKEN RECHTEN CONSUMENT IKS^1 CONFERENTIE INVENTARISEERDE VOETANGELS EN KLEMMEN [k op diesels W3 ARANTIES geven de consument de indruk dat hij een degelijk produkt koopt. Maar achter die garantie gaat vaak een uitsluitingsclausule schuil: de verkoper sluit aansprakelijkheid voor ondeugdelijke produkten uit, ook als hij volgens de wet feitelijk wanprestatie levert. Wij spraken met de Utrechtse hoogleraar burgerlijk recht professor mr. E.H. Hondius, een autoriteit op het gebied van consumentenrecht. Hondius is redacteur van het nieuwe blad 'Tijdschrift voor consumentenrechtdat in januari zal verschijnen. In het blad zullen uitspraken van rechtscolleges en geschillencommissies worden opgenomen en besproken. Voorwaarden Waterkruik Planta Corrosie II Polen Huiver Ni iet onpartijdigheid siert het kerkelijk spreken in politieke zaken, belangeloosheid is het enig deugdelijke waarmerk. Conflicten Belangeloos fOOR UW AUTO 2.000.- MEER s-BOVAG KOERSLIJST AANGEEFT! onderstaande auto's Mitsubishi LPG 93.000 km blauw x000 bruin groen D5.000 grijs rood |5.000 blauw km wit 1979 7.950 - 1981 11.450'. 1981 11.450'. 1981 11.450 1981 11.950'. 1982 15.750- 1981 11.450'- 122.000 grijs ■0.000 bruin ■08 000 beige 15.000 grijs 1980 12,950 - 1981 15.950'. 1981 14.950 - 1982 1?.950;. Intiebewijs en uitbreiding mogelijk lot 2 jaar garantie. iberg 45-4825 BC Breda Tel. 076-712080 Cm MALER IVOR BREM EN OMGEVING }j. okt. c.. pr 611129 km.st i.z.g.st 01620- ij. eind 1750,- 40.000. Viool- r. ug. '79. Tel 50T '78, 36878. rood, 01680- t. groeri 01659- 5, '79, >64 dec.'80. open rerk. in 0.000,- drs. bj bedrijfs- schrift *17675 in pr.st 33915. )8 GLS. iO.-. Tel 1976 01626- 81, met 22.000 076- met ra- 000 km 1980, >398 1975, na 18 00 VOLVO 343 DL, automaat bj. 1977, pr. 3250,- 01620-50752 VOLVO 245 GL '81 stat car, 1e eig., in st.v.n., Ipg onderbouw, 67.000 km, 18.750,-, inr. en qar 01621-20771. VOLVO Amazone, bj. '68, geh.gerest.,motor gerev 01621-21693. VOLVO 340 DL LPG, 1982. Inter-Sales, Dreet 101, Breda, tel. 076- 138224 VOLVO 343GLS, dec '80, 2 Itr., 55.000 km, i.z.g.st. 9750,-. Tel. 01641-2187 VOLVO 142 DL, '75 Tel 076-650353. VOLVO 142S, bj. '73, i.g.st., pr. 750,- Oranje- boomstr. 279, Breda VOLVO 144, bj. '74, i.z.g.st., tel 076-613225. VOLVO 164, bj. '70, mooie auto, 750,-. Tel. 076- 613613. VOLVO 244 DL, bj. '77, 4800,-. tel. 076-612576. VOLVO 244, i.z.g.st., b| '76, vr.pr. 1950,-. Tel. 076-141041. VOLVO 244DL, b.j. '76, kleur blauw,-pr 2000,- Tel 076-416745 VOLVO 245 DL station, met gas en trekhaak, '76, inruil kl. auto mog. Adr, Brouwerlaan 38, Ooster hout. VOLVO 264 autom. LPG, 1979. Inter-Sales. Dreef 101, Breda, tel. 076- 138224. VOLVO 343 DL, 1978, LPG, vr. pr. 5700,-. Tel 076-810783. VOLVO 343 '76, aut, schuifd. Tel 01626-2499. b.j. '74, nogelijk ST Lift- met «re. bre- an Bre- el. 076- -iftback, vr.pr. 417355. at., LPG, tel. 076- 7. .8, 4-drs. 35.000, Jio-cass. VOLVO 740 GLE, autme- talic, april '84, 12.000 km., nw pr. incl. acc 55 000,-, nu voor 40 000,-wegens emigra tie. Informatie tijdens kan tooruren vanaf maandag 01606-1520. VW 1303, 1974. Inter-Sa- les, Dreef 101, Breda, tel 076-138224. VW GOLF diesel, b.j. nov. '82, 1e eig. Tel. 01680- 23835, VW GOLF D, b.j '79, i.z.g.st., met veel extra's, prijs n.o.t.k. Tel. 01652- 2765. VW GOLF diesel, b.j '80. nw. model. Hulteneindse- straat 14, Huiten. de luxe 81.000 uitl. Vr.pr. 2-4239. >000 ST, 8, vr.pr. 226839. T, '77. aring 22 34. I600 LT, .t.k. Tel. bj. '78. Made. Mark II xe, tel. 30 cou- '75, pr. 72594. '76. Tel od, vr.pr. 01620- assat, b.j. rekhaak, I. 01650- labriolet, Dreef 076- VW GOLF diesel, 1980. In- ter-Sales, Dreef 101, Bre- da, tel. 076-138224 VW GOLF Scorpion, 1982 Inter-Sales, Dreef 1°1- Breda, tel. 076-138224. VW GOLF diesel, 1981. In- ter-Sales, Dreef 101, Bre- da, tel 076-138224 VW Golf '80, i.z.g.st. 10.500,- weg. emigratie Tel 076-871278 VW Golf 1100 '75, 3-drs kleur rood, rijdt prime Pr.1000,- 076-8743l8__ VW Golf 1200, benz., bJ '76, pr. 1600,-. Tel 07b- 138643. VW Golf D zwart, bj. '79. veel extra's, pas gekeura 8000,-. Tel. 01651-1987__ VW GOLF diesel, bj. '78. type '79, i.z.g.st. pr. n.o.t.K div. extra's, kleur groen Tel. 04168-1363. VW Golf, bj. '78. 67.000 km, spoiler, sportstuur div. acc., i.z.m.st. Nic. Beetsstr. 13, Zegge VW Golf, bj. '75, P"is 1000,-. Tel. 01620-5938j; VW Golf, bj. '75, P|ji? 1000,- Tel. 01620-593gi: VW K70, bj. '72, pr 750." Emmastr. 33, Rijen. 01612-5221. VW KEVER, goedlopebd 350,-. Tel. 076-652289- ZATERDAG 17 NOVEMBER 1984 Door Willem Reijn „Wat is een garantie? Dat is vaak slechts een bevestiging van de rechten die een consu ment toch al heeft. Daarnaast worden de rechten van de consument meestal juist be perkt". Professor dr. E.H. Hondius, hoogle raar burgerlijk recht te Utrecht, geldt als een autoriteit op het gebied van consumentenrecht. Zijn oordeel toont aan dat het met het recht van die con sument maar matig is gesteld in Ne derland. Nu het parlement de invoe ring van het Nieuw Burgelij k Wet boek heeft uitgesteld en de regering zit te wachten op de EG-regeling voor produktenaansprakelijkheid, is er een periode van afwachten aangebro ken. Er worden dagelijks miljoenen contracten gesloten tussen winkelier en consument. De aankoop van een fles melk, een stereo-installatie en een nieuwe auto, alle hebben zij ge meen dat koper en verkoper zich bin den tot het leveren van een prestatie. De verkoper zegt het produkt te zul len leveren, de koper belooft het geld te betalen. Als één -van de partijen zich niet aan die afspraak houdt, pleegt hij wanprestatie. Dat hoeft niet meteen te gebeuren. Als iemand een nieuwe personenauto koopt, mag hij ervan uitgaan, dat die wagen niet binnen duizend kilometer slooprijp is. De verkoper heeft de kwaliteiten van zijn merk gewoonlijk tot in de zevende hemel geprezen: de wagen heeft nog nooit van roest ge hoord en het zoemend motortje kan zeker anderhalve ton op de teller la ten noteren, zo wordt de koper verze kerd. In de meeste gevallen wordt op een wagen één en in een aantal gevallen al twee jaar garantie gegeven. Die garantie behelst, dat de autofabri kant de kosten van reparatie voor zijn rekening neemt en in sommige gevallen zelfs een nieuwe wagen zal leveren, mocht blijken dat de auto mobiel maandagwagen-gebreken vertoont. Toch is hier geen sprake van een bijzondere serviceverlening van de fabrikant, zo vindt Hondius. Immers: zonder garantie zou een consument naar de rechter kunnen stappen en de leverancier kunnen aanklagen we gens wanprestatie. De wagen voldoet niet aan de verwachtingen, die de ko per in alle redelijkheid had mogen koesteren en hem zelfs zijn voorge spiegeld. Maar wat nu als een wagen na vijf tien maanden er de brui aan geeft? Als er een garantie van een jaar is ge geven, wordt dat gewoonlijk in het contract opgenomen. Dat garantiebe- ding houdt gewoonlijk tevens in dat de leverancier zijn aansprakelijkheid na afloop van de garantieperiode uit sluit. Dat wordt de exoneratieclausule genoemd. Door het contract te onder tekenen, gaat de consument met die clausule akkoord, terwijl het heel goed mogelijk kan zijn, dat de rechter daar zonder die garantie anders over denkt. „Garanties beperken de rechten van de consument vaak", zegt profes sor Hondius. „Het recht op schade vergoeding wordt na een bepaalde datum uitgesloten of beperkt. De con sument moet vaak voorrij kosten be talen. Er wordt een termijn gesteld waarbinnen geklaagd moet worden, bijvoorbeeld binnen twee weken na het optreden van het gebrek en de fa brikant zegt op welke wijze en bij wie de reparatie moet worden uitge voerd". De inhoud van een garantie wordt vaak geregeld via de algemene voor waarden, van welk bestaan een con sument zich nauwelijks bewust is, laat staan van de inhoud. „Naar hui dig recht zijn er drie manieren om onder die algemene voorwaarden uit te komen. De rechter kan bepalen dat er over die algemene voorwaarden geen overeenstemming is bereikt. Hij kan ook het contract zodanig uitleg gen, dat de nadelen voor de consu ment niet tegen hem worden ge bruikt. En tenslotte kan de rechter lO-- pet ^3* o» °?nuv«' doo'«e* o *«1 ssfe S» jMeTeei -opo'a met 'open vizier' de problematiek naderen door uit te gaan van de goede trouw". Maar er bestaan maar weinig uitspraken van Hoge Raad, die deze drie mogelijkheden onderstrepen en dan zeker niet waar het consumente naangelegenheden betreft. Het Nieuw Burgelijk Wetboek (NBW) biedt heel wat meer mogelijk heden. In een ontwerp is vastgelegd dat als de algemene voorwaarden voor de consument als 'onredelijk be zwarend' kunnen worden aange merkt, deze onverbindend kunnen worden verklaard. In het ontwerp, dat volgens Hondius als consument- vriendelijk mag worden geschetst, zijn een zwarte en een grijze lijst op genomen met allerlei voorwaarden, die zich niet tegen de consument mo gen keren. Die lijsten zijn ondertussen al weer inzet van politieke strijd. Na het op stellen van het wetsvoorstel achtte het bedrijfsleven, met WD en CDA in het kielzog, deze lijsten onredelijk. Het is de vraag of het parlement er mee zal instemmen. De tegenstanders zeggen dat de rechter al voldoende instrumenten in handen heeft, maar Hondius is het daar niet mee eens. Hij wijst erop, dat de rechter van de mo gelijkheden zelden gebruik kan ma ken omdat het individuele gevallen betreft. „Het is de bedoeling, dat de rege ling van het Nieuw BW vooral door consumentenorganisaties wordt ge bruikt, die aan de hand van de nieu we wet via de rechter kunnen be werkstelligen, dat onredelijke bedin gen uit de algemene voorwaarden verdwijnen", zegt Hondius. Met de produktenaansprakelijk heid is het vooralsnog somber gesteld. De regering wacht tot 1985 op regels van de EG, maar de internationale regeling zal nog geruime tijd op zich laten wachten. De regering zal dus toch met een eigen initiatief moeten komen om deze aansprakelijkheid te regelen. Te meer, daar er op dit gebied vrij wel geen uitspraken van de Hoge Raad bestaan en de rechtszekerheid van de consument dus klein is. Dat ene arrest, de lekkende waterkruik I, geeft overigens wel aardig aan, hoe belangrijk de produktenaansprake lijkheid is. Vader en moeder Van Uitert kopen bij de drogist een warmwaterkruik, die zij bij de geboorte van hun kind in de wieg willen leggen. Op 15 novem ber 1965 wordt Tamara geboren. De raamverzorgster legt haar in de wieg, die met de kruik al lekker warm is gemaakt. Korte tijd later be gint de baby ongewoon te huilen. Ge schrokken toegesneld zien vader en de kraamverzorgster dat de sluiting van de kruik lek is en heet water uit de kruik in de wieg is gelopen. Tama ra heeft daarbij zware brandwonden opgelopen en moet lange tijd in het ziekenhuis worden behandeld. Het kind moet ook op latere leeftijd nog worden geopereerd om de gevolgen van de brandwonden geheel weg te nemen. De kosten van de medische behan deling bedragen ruim vijfduizend gulden en de vraag rijst wie die moet betalen. Het TNO onderzoekt de kruik en dan blijkt, dat de sluiting niet goed werkte. De verzekering spreekt de fabrikant, Jumbo, aan. Die stelt dat in de fabriek met voldoende zorg de produkten worden gecontro leerd en dat zij er dus ook niets aan kan doen, dat een kapotte kruik de deur uitgaat. 'Er is niet onrechtmatig gehandeld of -nagelaten', zegt de rechtbank daarop. Het gerechtshof constateert dat de kruik niet iedere keer lekte als die werd neergelegd en vindt daarom, dat je het de fabriek niet kunt verwijten, dat deze kruik bij de consument terecht is gekomen. De Hoge Raad draait echter de be wijslast om. De Raad stelt: er is een lekkende kruik verkocht en daarvoor is de fabrikant aansprakelijk, tènzij men kan bewijzen daar geheel niets aan te kunnen doen. Dat het Hof heeft gesteld dat er nooit een honderd procent waterdichte controle kan plaatsvinden, doet daar niets aan af, aldus de Hoge Raad. De vraag is of déze kruik zodanig is gecontroleerd, dat die had mogen worden verkocht. Toch, zo stelt professor Hondius, is dit een te individueel geval om daar uit een algemene bescherming voor consumenten af te leiden. „Je bent te afhankelijk van de goedwillendheid van de fabrikant", zegt hij. Een ge ruchtmakende zaak is de Planta-af- faire geweest. In deze margarine werd een anti-spat-middel verwerkt, zodat het spul niet zou spatten bij het bakken. De margarine was de ver moedelijke oorzaak van een ziekte, die zelfs een dodelijk slachtoffer eiste. De fabrikant van Planta, Unilever, riep via een publicatie slachtoffers op om claims in te dienen, die door een commissie werden beoordeeld. Uit eindelijk keerde de margarinegigant 1.25 miljoen aan schadevergoeding uit, zo'n 25 jaar geleden een behoor lijk bedrag. De afhankelijkheid van de goed willende houding kan met nog twee andere voorbeelden worden aange toond: toen een aantal Honda Civics gebreken vertoonden, riep de Japanse autofabrikant alle betrokken wagens terug naar de garage om die te laten controleren op fouten. Maar onlangs liet Alfa Romeo weten uit publici- teitsoverwegingen er niets voor te voelen om via een advertentie alle Suds van een bepaald bouwjaar terug te roepen om de voorarmen te laten controleren. Professor Hondius contateert dat er een zekere 'luwte' in het procede ren is opgetreden. Door de onzeker heid treden organisaties terughou dend op. Hij vindt het noodzakelijk dat de rechten van de consument in het Nieuw BW overeind blijven en - liefst zo snel mogelijk - worden inge voerd. Hondius weet dat de goedwillend heid van de fabrikant door de econo mische omstandigheden aan corrosie onderhevig is. „Ik weet dat verschil lende fabrikanten hun verzekering voor genoemde soorten aansprake lijkheid willen opzeggen". De belan gen en rechten van de consument zijn zo onvoldoende gewaarborgd in een vrije markteconomie.De vrije markt economie heeft wel als gevolg, dat be drijven uit concurrentie-overwegin- gen proberen om hun good-will zo hoog mogelijk te houden. Daarnaast: „Garanties zijn in ieder geval wel praktisch. Er treden niet zo veel pro blemen op. Zonder garantie kopen le vert het 'gekocht is gekocht'-principe op. En de gang naar de rechter is kostbaar", aldus Hondius. De hand van de overheid lijkt niet temin onontbeerlijk. Politiek pastoraat bittere noodzaak Door Jan Bouwmans „De politiek in Nederland wordt momenteel verpest door het meerderheidsprinci pe. De meerderheid houden of krijgen is allesoverheersend geworden. In het parlement wordt niet echt meer gepraat over de aan de orde zijnde za ken, want de meerderheid is toch verzekerd. Meerderheid is geen politieke deugd, maar een politieke on deugd geworden. Juist in de kerken gaan we op andere wijze met elkaar om. Daarin ligt dan tegelijk ook een poli tieke taak. Moeten we niet in de kerken weer gaan Ieren hoe we ook op politiek vlak met elkaar dienen om te gaan, namelijk met elkaar praten om elkaar te vinden." Het leek een directe aanval op de C van het CDA van prof. J. van Putten, hoogleraar politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Plaats van handeling was de forumdiscussie op de VU waarmee onlangs een twee daagse conferentie over 'het spreken van de kerk over maatschappelijke en politiek-ethische vraagstukken' werd besloten. De conferentie was georganiseerd door het Bezinnings centrum van de VU en het Multidisci plinair Centrum voor Kerk en Sa menleving. De relatie kerk - politiek is in Ne derland en daarbuiten even actueel als omstreden. Niet alleen buiten staanders vallen, soms zeer laatdun kend, over kerkelijke uitspraken in zake politieke vraagstukken. Spot tend wordt dan opgemerkt dat de kerken zich alleen maar op maat schappelijk en politiek terrein heb ben begeven om verloren gegane macht en invloed terug te winnen, om zieltjes terug te winnen. De spot is groter naarmate de kerken meer aan hang blijken te zijn kwijt geraakt. Maar ook in de kerken zelf bestaat tweespalt op dit punt. De hele kerke- lijke discussie over het kernwapen- vraagstuk is daar het bewijs van. De argumenten voor en tegen een kerke lijke uitspaak over c.q. veroordeling van kernwapens zijn de laatste jaren door de publieke opinie gevlogen. Zwijgen maakt de kerken medeplich tig aan dit grote kwaad, zegt de ene opvatting, de andere opinie wijst op de kerkelijke ondeskundigheid in veiligheidsvraagstukken en op het zaaien vgn tweedracht en ruzie bin nen de kerkelijke muren. Kerkelijke bemoeienis met de poli tiek kan daarentegen op vrij algeme ne instemming rekenen in situaties als Polen en de Filippijnen waar het tegen de dictatuur wordt opgenomen, Zuid-Afrika voor zover de apartheid bijzonder de sectie kerk en samenle ving van de raad, wenden met con crete vragen om advies. Zonder verder op de aard en in houd van die adviesaanvragen in te gaan noemde De Lange wel de vak bonden, de werkgeversorganisaties, de boerenbonden en steeds meer we tenschappers als vaste klanten. Deze sectie krijgt bovendien steeds meer adviesaanvragen van buitenl'andse kerken hoe die zich ten aanzien van bepaalde maatschappelijke en poli tieke problemen in hun land het best zouden kunnen opstellen. Dat uitspraken van kerken over maatschappelijke en politieke zaken zowel problematisch als vanzelfspre kend kunnen zijn, zullen de meeste wordt veroordeeld en Latijns Ameri ka voor zover de bevrijdingsstrijd wordt gesteund. Sprekers op de Am sterdamse conferentie als de gerefor meerde hoogleraar Kuitert, die ker kelijke uitspraken over politiek in het algemeen betittelden als slecht voor zowel de kerk als de politiek, erken den de realiteit van uitzonderingssi tuaties. Ook mgr. J. Lescrauwaet, hulpbisschop van Haarlem en vroe ger hoogleraar in Tilburg en Leuven, toonde zich een warm voorstander van een minimaal kerkelijke spreken op dit terrein. Sociale wetenschappers kwamen de conferentiegangers vertellen dat kerkelijke uitspraken over maat schappelijke en politieke kwesties om uiteenlopende oorzaken en redenen weinig effect blijken te sorteren. De politiek neemt er nauwelijks notie van of laat zich er niets aan gelegen liggen. Toch maakte prof. De Lange van het Multidisciplinair Centrum voor Kerk en Samenleving melding van de nieuwe trend dat steeds meer organisaties van buiten de kerken zich tot de Raad van Kerken, in het III! mensen wel aanvoelen. Maar het blijkt moeilijk aan te geven wanneer de kerkelijke bemoeienis terecht is en wanneer niet. Dat hangt ook in grote mate samen met de manier waarop en intentie waarmee de kerken zich met politiek inlaten. De geschiedenis maakt ten aanzien van de huidige huiver voor een „poli tieke kerk", zowel van kerkelijken als van buiten-kerkelijken, veel duide lijk. Een van de kenmerken van onze moderne maatschappij is juist de ont worsteling aan clericale bevoogding, grondwettelijk vastgelegd in de scheiding van kerk en staat; een scheiding die pas vorig jaar werd vol tooid met het doorsnijden van de laatste 'zilveren koorden' (financiële banden). Vrijheid was dan ook voor minister Job de Ruiter van Defensie de kern van de zaak. Hij zei in zijn inleiding eigenlijk heel erg kort te kunnen zijn. Als er al sprake is van een probleem ten aanzien van kerk en politiek, dan ligt dat probleem niet bij de overheid. In een democratie beslissen alleen overheidsorganen. Voor zover een niet overheidsorgaan iets van die overheid verlangt, kan daarin slechts worden voorzien indien er een alge mene regeling voor bestaat. Voor het overige is iedereen vrij zich met het politieke gebeuren bezig te houden. De kerken dienen in de ogen van De Ruiter waarschijnlijk hun belangen beter door zich van het politieke ter rein afzijdig te houden. De kerken hebben inderdaad geen lange en rijke traditie wat betreft het respect voor de democratie, gaf prof. dr. A. Houtepen, bijzonder hoogleraar aan de Erasmusuniversiteit, de mi nister volmondig toe. Dat over het kerkelijk spreken in de kerken zelf en in de samenleving steeds weer tegen stelling en conflicten ontstaan, komt echter niet voort uit competentie kwesties tussen kerk en staat, over heid en samenleving, maar uit inhou delijke verschillen van visie op de doelstellingen en waarden die in die samenleving door de overheid wor den gediend en gewettigd. Die doel stellingen en waarden verschillen nogal eens met de godsdienstige idea len waaruit de kerken leven. Een vol mondig ja tegen de verworven demo cratische vrijheden en de scheiding van kerk en staat betekent niet tege lijk de aanvaarding van een bepaalde staatsleer en een daaraan gekoppelde visie over de rol van de overheid en de inrichting van de samenleving, al dus Houtepen. Geen enkele voorstander van ker kelijk spreken over maatschappelijke en politieke kwesties wenst dat de kerk op de stoel van de politiek gaat zitten. Elk heimwee naar een of ande re vorm van al of niet verkapte theo cratie is wel overwonnen, hoewel mgr. Lescrauwaet volmondig toegaf dat de katholieke kerk nog moet leren omgaan met mondige leken. Kerke lijk spreken dat uit is op de verwer ving van politieke of maatschappelij ke macht of slechts de behartiging van eigen belangen beoogt, werd ver werpelijk geacht. Een halve eeuw geleden waren politieke stellingnamen van kerken ook een heet hangijzer. Voor de fascistische NSB waren ze uiteraard een gruwel omdat de ideologie van deze partij aan de kaak werd gesteld. De NSB weerde zich met dit affiche. - foto het catharijnenconvent/ruben de heer Als kerken opkomen voor hun be langen, en dat mogen ze, dan dient dat heel openlijk te gebeuren. Maar tegenover de politiek als belangenbe hartiging - en de politiek blijkt niet meer te zijn dan dat in onze dagen - dient het kerkelijk spreken over poli tieke en maatschappelijke problemen juist de belangeloosheid als wezens- kernmerk te hebben. Daarop wees dr. Marga Klompé, minister van staat en voorzitter van Justitia et Pax, met al le nadruk. Het enige politieke crite rium voor de kerken behoort te zijn het vooruitgrijpen op 'het Rijk Gods': gerechtigheid, waarheid, liefde en vrede. Op dezelfde grond kan het niet zo zijn dat kerken in hun spreken blijven steken in gloedvolle vrijblij vendheid. Maar daarmee zijn de kerken er nog niet. Ethische normen en waar den staan tussen bijbel/evangelie enerzijds en de hedendaagse werke lijkheid anderzijds. Ethiek en moraal zijn echter met bijbel en evangelie niet gegeven, de mens van elke tijd moet die als het ware opnieuw op bij bel en evangelie veroveren. Dat houdt dan tegelijk in dat ethiek en moraal autonoom zijn. Die autonomie dienen de kerken in hun spreken duidelijk te laten blij ken. Want hier zit wel degenlijk een breuk met de geschiedenis. Kerken spreken over maatschappelijke en politieke vraagstukken niet op gezag van God en openbaring; dit spreken heeft geen ander gezag dan de eigen wijsheid en waarheid die ze uitstra len, betoogde prof. Mulder, gods dienstwetenschapper aan de VU. Maar als ethiek en moraal op bijbel en evangelie bevochten moeten wor den, dan houdt dat in dat aan het maatschappelijke en politieke spre ken van de kerken een permanent 'moreel beraad' in eigen kring vooraf dient te gaan. 'Moreel beraad' bleek uiteindelijk ook het sleutelwoord van de conferentie te zijn. Christendom is een geloof dat in praktijk gebracht moet worden. Die geloofspraktijk dient gevoed te worden door een per manent politiek pastoraat. Zonder dit politieke pastoraat hangt het kerke lijke spreken over politiek en maat schappij inderdaad in de lucht en keert dit spreken als een boemerang op de kerken zelf terug. Hier ligt voor de meeste kerken dan ook het knel punt, dat vaak met succes tegen hen wordt uitgespeeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 37