Menselijk tekort in elegante beelden Larmoyant melodrama \bederft boeiend thema ONTDEK DE VERSCHILLEN 1 UN DIMANCHE A LA CAMPAGNE" J.V. ■fllJDAG 16 NOVEMBER 1984 T3Z PAGINA GIDS 2 Lde 929. op alle punten m proefrit is 'n openbaring. anaf f29.995,- )e Binckhorst BV, '400. Prijzen incl. l, t de zeer verschillende Sims van Bertrand Tavernier ~j,een hebben, is dat ze alle- titi goed zijn. Overigens val- ner bij nadere beschouwing jj wel overeenkomsten te [(dekken. Pessimisme over [vooruitgang en menselijke «trekkingen en geobsedeerd Aldoor de dood zijn steeds te «kennen evenals trouwens .(ontbreken van een strakke .„positie. Na de briljante, „loniale thriller 'Coup de tor- maakte de 43-jarige ■franse cineast 'Un dimanche a I, campagne', afgelopen zomer jaCannes bekroond met de re- minimminiii MARIA'S LOVERS' schietingen De Schelde Susfee en Wiske: De Lieve Lilleham Even Piekeren Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler Boes 0FL0SSI8G aJ-TSöj: MM W \rzda 323 na. f '16.395,-. azda 929 v.a.f29.995,- Door Marjan Mes Er wordt inderdaad schitte rend geacteerd in dit ogen- Lhijnlijk terloops voortschrij- 'jende stukje leven van alle- jjg, dat minitieus wordt ge- faiiderd. Gesitueerd is aan L begin van deze eeuw. Tij- Ls één enkele zondag roept dimanche a la campagne' 0 beeld de wereld van de impressionisten op. De inhoud Lechter, ondanks de uiterlijke [elegantie en schoonheid van L oud, Frans buiten en zijn Lroners, minder lichtvoetig L op het eerste gezicht mag lijken. Voor wie zich erin wil «diepen, is het een prachtig- beemoedige film. Meeslepend si ontroerend is hij echter niet ii nauwelijks. Hoofdpersoon teen bejaarde schilder, be- wnderaar van Cézanne en fan Gogh (de datum is 1905), ie zelf echter vasthoudt aan Louis Ducreux als de bejaarde schilder de klassieke traditie en zich zelf - zo blijkt allengs - eigen lijk mislukt acht als kunste naar. Hetzelfde geldt eigenlijk voor zijn saaie, keurig levende zoon (Michel Aumont), die hem met zijn gezin traditiege trouw op zondag komt bezoe ken. Het is warm weer en iedereen lijdt een beetje onder de hitte en aan elkaar, terwijl iedereen toch zijn best doet om het zo gezellig mogelijk te houden. De drie jonge kinde ren van het echtpaar gaan on- gezeggelijk hun eigen gang. Hun moeder, een vrome vrouw met uitsluitend ambi ties tot nietsdoen, meent vol maakt tevreden te zijn met haar bestaan. Ondanks de eendrachtigheid tussen haar en haar man voel je toch een zekere onvrede. De man denkt alles keurig voor elkaar te hebben, maar constateert toch met enige spijt - als hij de schilderijen van zijn vader ziet - dat hijzelf nooit is door gegaan met schilderen. Hun dufheid krijgt extra accent met de komst van hun jongste dochter, een energiek, voor die tijd opmerkelijk geë mancipeerd meisje, dat auto rijdt en sigaretten rookt. Ook zij is niet gelukkig, al spreidt zij een vitale opgewektheid tentoon. Kennelijk heeft ze een problematische affaire met een man. Haar oude vader, met wie zij een teder moment beleeft als ze samen een uit spanning bezoeken, wil van dit onoirbare feit evenwel niets weten. Op de achter grond speelt een toegewijde huishoudster een belangrijke rol. Sinds de dood van de echt genote van de bejaarde man heeft zij de zorg voor hem en zijn huis op zich genomen en hij is doodsbang, dat ze zal vertrekken. Wat de film voor al oproept, is het subtiele ge voel, dat verplicht familiebe zoek tot teleurstellingen noopt. De oude man is gelukkiger al leen achter zijn ezel, omdat de kinderen waar hij zoveel van houdt, ongemerkt vreemden voor hem zijn geworden en omgekeerd. Louis Ducreux vertolkt de rol van de oude, breekbare schilder, erg mooi. Sabine Azma speelt de jongste dochter, karaktervol. 'Un di manche a la campagne' van Bertrand Tavernier. Cinésol 2 in Breda. Quellin 2 in Antwerpen prolongeert 'PARIS, TEXAS', e schitterend uitziende film van Wim Wenders met een ba- S naai gegeven als uitgangspunt voor een breder perspec- tief van betekenissen. Een eenzame Amerikaan vindt in zijn geboorteland Texas zijn zoontje terug en gaat met e E hem op zoek naar de verloren echtgenote en moeder. De E jankende gitaarklanken van Ry Cooder vullende beelden prachtig aan. Luxor in Terneuzen en de Koning van Engeland in H Hulst vertonen 'BOLERO', seksniemandalletje van John E e Derek met Bo Derek in de hoofdrol. De Koning in Hulst S gaat door met het Tarzan-spektakel 'GREYSTOKE'. e THE NATURAL' met Robert Redford als legendarische honkbalheld is te zien in De Koning van Engeland in Hulst. Wolfgang Aamadeus Mozart en de Italiaanse hofcom- S pinist Salieri staan centraal in de groot opgezette film E 'AMADEUS' van de uit Tsechoslowakije afkomstige re- e E gisseur Milos Forman. De film is in première gegaan in Rubens in Antwerpen. e 'Amadeus' moet niet gezien worden als een historische weergave van de gebeurtenissen, zoals zij zich hebben voorgedaan, of als een echte biografie van beiden. De film e is veel meer de tekening van een conflict, dat door jalou- E e zie werd gevoed. e Salieri was afgunstig op Mozart, die hem al snel na zijn e komst aan het keizerlijke hof in Wenen liet voelen, dat hij veel meer in zijn mars had en dat hij Salieri maar een E middelmatig componist vond. e Mozart was muzikaal gezien inderdaad een genie, S e maar als mens was hij beslist niet zo beschaafd en aardig, e als men hem in zij n muziek zou willen herkennen. In de film van Forman komt Mozart naar voren als een e giechelende, vaak obscene taal uitslaande vrouwenjager, e die veel geld nodig had om met twijfelachtige vrienden e uitvoerige braspartij en aan te richten. E e 'Amadeus' is een imposante rolprent, met een uitbun- e E dige costumering, en veel natuurlijk gedoseerde muziek e e en opera-fragmenten. F. Murray Abraham speelt Salieri e S aangrij pend, Tom Hulce geeft Mozart gestalte op een ma- S nier die velen zal verrassen en Elizabeth Berridge speelt e Mozarts vrouw, direct en vaak ontroerend. e Door Marjan Mes I Een soldaat, die na jaren- I lange oorlogsontberingen thuiskomt en dan geen weg I weet met de realiteit waar 1 hij zolang naar heeft ver langd, is een boeiend uit gangspunt voor een film. In Maria's Lovers' van Andrei Konchalovski gaat het nu niet eens om het Vietnam- syndroom, maar om de te rugkeer uit een Jappen kamp van een Amerikaanse I soldaat van Oosteuropese I afkomst in de late jaren I veertig naar zijn geboortes- I tadje in Pennsylvania. 1628 Ivan Bibic (John Savage) wordt door enthousiaste plaatsgenoten opgewacht onder wie zijn beeldschone jeugdliefde Maria (Nastas- sia Kinski), overigens aan de arm van een nieuwe vriend. Hun gevoelens voor elkaar zijn nog even hevig als voor de oorlog. Ze trouwen dan ook, maar dan blijkt Ivan impotent. Kennelijk vormen alle prachtige dromen, die hij in het kamp temidden van de ellende over haar had, een beletsel om nu de daad in werkelijkheid uit te voeren. In de armen van een op pervlakkige kennis (Anita Morris) lukt hem dat wel en aan deze vrouw vertelt hij ook alles over de oorlogsver schrikkingen. Zij begrijpt, dat Maria een soort heilige voor hem is geworden en dat haar buitengewone schoon heid haar onbereikbaar maakt. In wanhoop vraagt Ivan zijn vroegere rivaal om zijn schone maagd in zijn plaats te beminnen. Op diens verwijt en onbegrip bewijst hij zijn vurige liefde voor Maria door minuten lang zijn hand op een gloeiende kookplaat te drukken. Een zinloos ge baar, want het huwelijk gaat naar de verdommenis en Bibic raakt aan lager wal. Maria blijft na zijn ver trek ongelukkig achter. Wanneer zij in een moment van zwakte zwanger is ge worden van een rondreizen de zanger, hervindt Ivan zijn mannelijkheid en het geluk bij zijn echtgenote. Betreurenswaardig is, dat Konchalovski het thema van het oorlogstrauma volledig heeft bedorven door er een larmoyant en ongeloofwaar dig liefdesdrama van te ma ken. Onder zijn regie is Kinski ook alleen maar mooi. De madonna-eigen schappen van Maria komen niet uit de verf en de andere figuren, zoals haar vader (Robert Mitchum), haar vriend en de zanger (Keith Carradine) blijven vaag en oppervlakkig. Seks-scènes en gesprekken drukken je stuitend op de impotentie-' tragiek, terwijl daartegen over weer bijzonder poëti sche en geheimzinnige beel den staan. De fotografie is schitterend en de late jaren veertig worden fascinerend Een scène uit 'Maria's JLovers' met Nastassia Kinski en John Savage (rechts). - fototuschinsky I I I I I I I I I I I I I I I II I I I I I I I II I I I I M I I 1 I I I I I M M I I 1 I t in beeld gebracht. Deze kwaliteiten nemen niet weg, dat het om een akelige mis lukking gaat. Om het Amerikaanse en het uitgangsthema te bena drukken begint de Russische cineast met zwart-witbeel- den uit een documentaire van John Huston. Je ziet beelden van nerveuze solda ten in een militair hospitaal, die hun hart bij een psychia ter uitstorten. Na enkele van deze door Huston geregi streerde gesprekken ver kleurt het beeld van zwart wit naar bruin-rose om ver volgens in kleur over te gaan naar Ivan Bibic, die te genover een psychiater zit en alleen nog maar naar huis wil. In de volgende scè ne keert hij terug naar het platteland van Pennsylva nia. Het moet voor een geëmi greerde Rus geen geringe opgave geweest zijn om het Hollywood naar de zin te maken. En dan nog wel twee commerciële producenten als Menahem Golan en Yoram Globus van de Can non Group (ook eigenaars van Tuschinsky). In 1979 boekte Konchalovski in Cannes succes met 'Siberia- de' en in datzelfde jaar ves tigde hij zich in Frankrijk. 'Maria's Lovers' is zijn de buut in de westerse wereld. De tweeslachtigheid van de film heeft ongetwijfeld alles te maken met de moei lijke positie van de Russi sche cineast in de Holly wood-studio's. Iets van zijn eigen onzekerheden is terug te vinden in het emigranten milieu, waarin het drama van Maria en haar geliefden zich afspeelt. De film is ook het meest overtuigend in dit kleine onderdeel. Maria zelf is helemaal niet interessant, maar wel haar stokoude grootmoeder, die uit een an dere wereld stamt; een we reld, die Konchalovski veel beter kent. 'Maria's Lovers' van Andrei Konchalovski. Cinésol 1 in Breda. GOES Grand Theater - 20 u. Conan de vernietiger, a.l. 23 u. I like to watch, 18 j. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Greystoke, de le gende van Tarzan, a.l. 19 u Streets ot fire, 12 j. 19 u. Angel, 16 j. 21.30 u. Against all odds, 12 j. 19 u. Bolero, 16 j. 21.30 u. The natural, a.l. 21.30 u. Tienertoer door porno- land, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Police academy, a.l. TERNEUZEN Luxor - 19.30 u. Class, 16 j. 19.30 en 21.45 u. National Lamp oon's vacation, a.l. 21.45 u. Bolero, 16 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Against all odds, 12 j. 23 u. China love, 18 j. Alhambra2 - 20 u. Greystoke, de legende van Tar zan, a.l. 23 u. Ninjadeel 3,12 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Joyeuses Paques. Rex-Club - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Broadway Danny Rose. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. Police academy. Metro II - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Once upon a ti me in America deel 2 Odeon - 14,16,18, 20en22 u. Dortoir des grandes. Rubens - 14.30 en 20.15 u. Amadeus. Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The woman in red. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Testament. Quellin I - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. Greystoke, de le gende van Tarzan. Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Paris, Texas. Quellin III - 13.30,17 en 20.30 u. Gandhi. Astra - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Magnum force. Astrid - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Splash. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Shivers. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. This violent world. Ambassades - 11.45,14, 16.30,19 en 21.30 u. Once upon a time in America, deel 1 Ambassades-Club I - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Private popsi- cle. Ambassades-Club II - 12, 14.20, 16.45,19.10 en 21.30u. Le jumeau. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u. Against all odds. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Roman cing the stone. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Schatjes. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The omen. Tijl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The natural. Wapper - 12,14.20,16.45, 19 10 en 21.30 u. Purple rain. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Police academy. 22.30 u. The last American vir gin. Gulden Vlies 2 20 en 22.30 u. Women in red. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Silkwood. Memling 20 en 22.30 u. Conan the des troyer. Rembrandt 20 u. La femme flambee. 22.30 u. Linda. HEIKANT A. Bogaert - 19.30u. vleesprijskaarting. theater MIDDELBURG De Vleeshal Concert. 20.15 u. HULST Galerie van Geyt, Steenstr. 20 - Jan van Winkel en Netty Michels met grafiek en naïeve schilderkunst. Geop. werkd. 9-12en 14-18 u. di. gesl. zo. 14- 17 u. (tot 17 nov.). Den Dullaert - Frivolite werk stukken van B. en T. Andriessen. Geop. dag. (tot 19 nov.). GENT Bijloke Museum - Expositie getiteld 'Werken en Kerken, 750 jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge op. dag 10-12 u. en 13.30-16.30 u. (tot 25 nov.). De Schelde, door auteurs H.Tabbers en H.Sepers, uitga ve Meulenberg, Middelburg, prijs 34,50. Hans Tabbers en Herbert Se- pers zijn er met hun boek De Schelde redelijk in geslaagd de geschiedenis van het Vlis- singse bedrijf overzichtelijk in boekvorm te gieten. Het is een uitgave geworden die nu eens niet doorspekt is met bestuur lijke perikelen en beschou wingen op het beleid door de directeursbrillen bekeken, hoewel deze aspecten zeker aan bod komen. De Schelde is een boek voor de arbeiders. Het geeft een beeld van de betrokkenheid van de regio Vlissingen bij het bedrijf en schetst de rol van de scheepswerf in de ontwikke ling van de vakbeweging, de inspraak van de arbeiders en de gezondheid en veiligheid op de werf. De voortdurende af hankelijkheid van defensieop drachten loopt als een rode draad door het boek. Het aar dige is verder dat veel mede werkers en oud-medewerkers aan het woord komen. Dat le vert soms treffende uitspra ken op. Dat laatste, en de uit voerig beschreven strijd van de arbeidersbeweging, maken het voor de liefhebbers zonder meer de moeite waard dit met foto's geïllustreerde boek aan te schaffen. CM. Rond de cijfers dienen - in de richting van de wijzers van de klok - woorden van vier letters te worden in gevuld. De eerste letter van ieder woord komt in het vakje boven het cijfer te staan. 1. paar, 2. deel van een bij enkorf, 3. hete vulkaan- stof, 4. rekening, 5. voedsel, 6. mestvocht, 7. omroep vereniging, 8. meisjes naam, 9. stekelig dier, 10. ongevuld, 11. woede, 12. vulkaan, 13. nauwe, 14. lo ven, 15. vuil, 16. verdrags- organisatie. ■OXVN '91 'jooS gx 'uojs qq 'a3ua '£t 'euia zï 'II '01 'p3a '6 'eaqx s 'VHVA 'i 'TtBB 9 'ua;a g 'B^OU 'f 'BABI g 'TBBj z 'l^s 'I :3uissotdo IK HOOP DAT-IE ZICH MORSEN 1 IN LOU WfjQ£N0?6toar OP TUD kMELDT.EN DAT-IE F/T IS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 23