Menselijk tekort in elegante beelden
Larmoyant melodrama
\bederft boeiend thema
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
1
UN DIMANCHE A LA CAMPAGNE"
J.V.
■fllJDAG 16 NOVEMBER 1984
T3Z PAGINA GIDS 2
Lde 929.
op alle punten
m proefrit is
'n openbaring.
anaf f29.995,-
)e Binckhorst BV,
'400. Prijzen incl.
l, t de zeer verschillende
Sims van Bertrand Tavernier
~j,een hebben, is dat ze alle-
titi goed zijn. Overigens val-
ner bij nadere beschouwing
jj wel overeenkomsten te
[(dekken. Pessimisme over
[vooruitgang en menselijke
«trekkingen en geobsedeerd
Aldoor de dood zijn steeds te
«kennen evenals trouwens
.(ontbreken van een strakke
.„positie. Na de briljante,
„loniale thriller 'Coup de tor-
maakte de 43-jarige
■franse cineast 'Un dimanche a
I, campagne', afgelopen zomer
jaCannes bekroond met de re-
minimminiii
MARIA'S LOVERS'
schietingen
De Schelde
Susfee en Wiske: De Lieve Lilleham
Even Piekeren
Appie Happie en de dichtgeklapte voordeurdeler
Boes
0FL0SSI8G
aJ-TSöj: MM
W
\rzda 323 na. f '16.395,-.
azda 929 v.a.f29.995,-
Door Marjan Mes
Er wordt inderdaad schitte
rend geacteerd in dit ogen-
Lhijnlijk terloops voortschrij-
'jende stukje leven van alle-
jjg, dat minitieus wordt ge-
faiiderd. Gesitueerd is aan
L begin van deze eeuw. Tij-
Ls één enkele zondag roept
dimanche a la campagne'
0 beeld de wereld van de
impressionisten op. De inhoud
Lechter, ondanks de uiterlijke
[elegantie en schoonheid van
L oud, Frans buiten en zijn
Lroners, minder lichtvoetig
L op het eerste gezicht mag
lijken. Voor wie zich erin wil
«diepen, is het een prachtig-
beemoedige film. Meeslepend
si ontroerend is hij echter niet
ii nauwelijks. Hoofdpersoon
teen bejaarde schilder, be-
wnderaar van Cézanne en
fan Gogh (de datum is 1905),
ie zelf echter vasthoudt aan
Louis Ducreux als de bejaarde schilder
de klassieke traditie en zich
zelf - zo blijkt allengs - eigen
lijk mislukt acht als kunste
naar.
Hetzelfde geldt eigenlijk
voor zijn saaie, keurig levende
zoon (Michel Aumont), die
hem met zijn gezin traditiege
trouw op zondag komt bezoe
ken. Het is warm weer en
iedereen lijdt een beetje onder
de hitte en aan elkaar, terwijl
iedereen toch zijn best doet om
het zo gezellig mogelijk te
houden. De drie jonge kinde
ren van het echtpaar gaan on-
gezeggelijk hun eigen gang.
Hun moeder, een vrome
vrouw met uitsluitend ambi
ties tot nietsdoen, meent vol
maakt tevreden te zijn met
haar bestaan. Ondanks de
eendrachtigheid tussen haar
en haar man voel je toch een
zekere onvrede. De man denkt
alles keurig voor elkaar te
hebben, maar constateert toch
met enige spijt - als hij de
schilderijen van zijn vader
ziet - dat hijzelf nooit is door
gegaan met schilderen.
Hun dufheid krijgt extra
accent met de komst van hun
jongste dochter, een energiek,
voor die tijd opmerkelijk geë
mancipeerd meisje, dat auto
rijdt en sigaretten rookt. Ook
zij is niet gelukkig, al spreidt
zij een vitale opgewektheid
tentoon. Kennelijk heeft ze een
problematische affaire met
een man. Haar oude vader,
met wie zij een teder moment
beleeft als ze samen een uit
spanning bezoeken, wil van
dit onoirbare feit evenwel
niets weten. Op de achter
grond speelt een toegewijde
huishoudster een belangrijke
rol. Sinds de dood van de echt
genote van de bejaarde man
heeft zij de zorg voor hem en
zijn huis op zich genomen en
hij is doodsbang, dat ze zal
vertrekken. Wat de film voor
al oproept, is het subtiele ge
voel, dat verplicht familiebe
zoek tot teleurstellingen noopt.
De oude man is gelukkiger al
leen achter zijn ezel, omdat de
kinderen waar hij zoveel van
houdt, ongemerkt vreemden
voor hem zijn geworden en
omgekeerd. Louis Ducreux
vertolkt de rol van de oude,
breekbare schilder, erg mooi.
Sabine Azma speelt de jongste
dochter, karaktervol. 'Un di
manche a la campagne' van
Bertrand Tavernier. Cinésol 2
in Breda.
Quellin 2 in Antwerpen prolongeert 'PARIS, TEXAS', e
schitterend uitziende film van Wim Wenders met een ba- S
naai gegeven als uitgangspunt voor een breder perspec-
tief van betekenissen. Een eenzame Amerikaan vindt in
zijn geboorteland Texas zijn zoontje terug en gaat met e
E hem op zoek naar de verloren echtgenote en moeder. De E
jankende gitaarklanken van Ry Cooder vullende beelden
prachtig aan.
Luxor in Terneuzen en de Koning van Engeland in
H Hulst vertonen 'BOLERO', seksniemandalletje van John E
e Derek met Bo Derek in de hoofdrol. De Koning in Hulst
S gaat door met het Tarzan-spektakel 'GREYSTOKE'.
e THE NATURAL' met Robert Redford als legendarische
honkbalheld is te zien in De Koning van Engeland in
Hulst.
Wolfgang Aamadeus Mozart en de Italiaanse hofcom- S
pinist Salieri staan centraal in de groot opgezette film
E 'AMADEUS' van de uit Tsechoslowakije afkomstige re- e
E gisseur Milos Forman. De film is in première gegaan in
Rubens in Antwerpen. e
'Amadeus' moet niet gezien worden als een historische
weergave van de gebeurtenissen, zoals zij zich hebben
voorgedaan, of als een echte biografie van beiden. De film e
is veel meer de tekening van een conflict, dat door jalou- E
e zie werd gevoed.
e Salieri was afgunstig op Mozart, die hem al snel na zijn
e komst aan het keizerlijke hof in Wenen liet voelen, dat hij
veel meer in zijn mars had en dat hij Salieri maar een
E middelmatig componist vond. e
Mozart was muzikaal gezien inderdaad een genie, S
e maar als mens was hij beslist niet zo beschaafd en aardig,
e als men hem in zij n muziek zou willen herkennen.
In de film van Forman komt Mozart naar voren als een e
giechelende, vaak obscene taal uitslaande vrouwenjager, e
die veel geld nodig had om met twijfelachtige vrienden e
uitvoerige braspartij en aan te richten. E
e 'Amadeus' is een imposante rolprent, met een uitbun- e
E dige costumering, en veel natuurlijk gedoseerde muziek e
e en opera-fragmenten. F. Murray Abraham speelt Salieri e
S aangrij pend, Tom Hulce geeft Mozart gestalte op een ma-
S nier die velen zal verrassen en Elizabeth Berridge speelt
e Mozarts vrouw, direct en vaak ontroerend. e
Door Marjan Mes
I Een soldaat, die na jaren-
I lange oorlogsontberingen
thuiskomt en dan geen weg
I weet met de realiteit waar
1 hij zolang naar heeft ver
langd, is een boeiend uit
gangspunt voor een film. In
Maria's Lovers' van Andrei
Konchalovski gaat het nu
niet eens om het Vietnam-
syndroom, maar om de te
rugkeer uit een Jappen
kamp van een Amerikaanse
I soldaat van Oosteuropese
I afkomst in de late jaren
I veertig naar zijn geboortes-
I tadje in Pennsylvania.
1628
Ivan Bibic (John Savage)
wordt door enthousiaste
plaatsgenoten opgewacht
onder wie zijn beeldschone
jeugdliefde Maria (Nastas-
sia Kinski), overigens aan de
arm van een nieuwe vriend.
Hun gevoelens voor elkaar
zijn nog even hevig als voor
de oorlog. Ze trouwen dan
ook, maar dan blijkt Ivan
impotent. Kennelijk vormen
alle prachtige dromen, die
hij in het kamp temidden
van de ellende over haar
had, een beletsel om nu de
daad in werkelijkheid uit te
voeren.
In de armen van een op
pervlakkige kennis (Anita
Morris) lukt hem dat wel en
aan deze vrouw vertelt hij
ook alles over de oorlogsver
schrikkingen. Zij begrijpt,
dat Maria een soort heilige
voor hem is geworden en dat
haar buitengewone schoon
heid haar onbereikbaar
maakt. In wanhoop vraagt
Ivan zijn vroegere rivaal om
zijn schone maagd in zijn
plaats te beminnen. Op
diens verwijt en onbegrip
bewijst hij zijn vurige liefde
voor Maria door minuten
lang zijn hand op een
gloeiende kookplaat te
drukken. Een zinloos ge
baar, want het huwelijk
gaat naar de verdommenis
en Bibic raakt aan lager
wal. Maria blijft na zijn ver
trek ongelukkig achter.
Wanneer zij in een moment
van zwakte zwanger is ge
worden van een rondreizen
de zanger, hervindt Ivan
zijn mannelijkheid en het
geluk bij zijn echtgenote.
Betreurenswaardig is, dat
Konchalovski het thema van
het oorlogstrauma volledig
heeft bedorven door er een
larmoyant en ongeloofwaar
dig liefdesdrama van te ma
ken. Onder zijn regie is
Kinski ook alleen maar
mooi. De madonna-eigen
schappen van Maria komen
niet uit de verf en de andere
figuren, zoals haar vader
(Robert Mitchum), haar
vriend en de zanger (Keith
Carradine) blijven vaag en
oppervlakkig. Seks-scènes
en gesprekken drukken je
stuitend op de impotentie-'
tragiek, terwijl daartegen
over weer bijzonder poëti
sche en geheimzinnige beel
den staan. De fotografie is
schitterend en de late jaren
veertig worden fascinerend
Een scène uit 'Maria's JLovers' met Nastassia Kinski
en John Savage (rechts). - fototuschinsky
I I I I I I I I I I I I I I I II I I I I I I I
II I I I I M I I 1 I I I I I M M I I 1 I t
in beeld gebracht. Deze
kwaliteiten nemen niet weg,
dat het om een akelige mis
lukking gaat.
Om het Amerikaanse en
het uitgangsthema te bena
drukken begint de Russische
cineast met zwart-witbeel-
den uit een documentaire
van John Huston. Je ziet
beelden van nerveuze solda
ten in een militair hospitaal,
die hun hart bij een psychia
ter uitstorten. Na enkele van
deze door Huston geregi
streerde gesprekken ver
kleurt het beeld van zwart
wit naar bruin-rose om ver
volgens in kleur over te
gaan naar Ivan Bibic, die te
genover een psychiater zit
en alleen nog maar naar
huis wil.
In de volgende scè
ne keert hij terug naar het
platteland van Pennsylva
nia.
Het moet voor een geëmi
greerde Rus geen geringe
opgave geweest zijn om het
Hollywood naar de zin te
maken. En dan nog wel twee
commerciële producenten
als Menahem Golan en
Yoram Globus van de Can
non Group (ook eigenaars
van Tuschinsky). In 1979
boekte Konchalovski in
Cannes succes met 'Siberia-
de' en in datzelfde jaar ves
tigde hij zich in Frankrijk.
'Maria's Lovers' is zijn de
buut in de westerse wereld.
De tweeslachtigheid van
de film heeft ongetwijfeld
alles te maken met de moei
lijke positie van de Russi
sche cineast in de Holly
wood-studio's. Iets van zijn
eigen onzekerheden is terug
te vinden in het emigranten
milieu, waarin het drama
van Maria en haar geliefden
zich afspeelt. De film is ook
het meest overtuigend in dit
kleine onderdeel. Maria zelf
is helemaal niet interessant,
maar wel haar stokoude
grootmoeder, die uit een an
dere wereld stamt; een we
reld, die Konchalovski veel
beter kent.
'Maria's Lovers' van Andrei
Konchalovski. Cinésol 1 in
Breda.
GOES
Grand Theater - 20 u.
Conan de vernietiger, a.l.
23 u. I like to watch, 18 j.
HULST
De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. Greystoke, de le
gende van Tarzan, a.l.
19 u Streets ot fire, 12 j.
19 u. Angel, 16 j.
21.30 u. Against all odds, 12 j.
19 u. Bolero, 16 j.
21.30 u. The natural, a.l.
21.30 u. Tienertoer door porno-
land, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Police academy, a.l.
TERNEUZEN
Luxor - 19.30 u.
Class, 16 j.
19.30 en 21.45 u. National Lamp
oon's vacation, a.l.
21.45 u. Bolero, 16 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Against all odds, 12 j.
23 u. China love, 18 j.
Alhambra2 - 20 u.
Greystoke, de legende van Tar
zan, a.l.
23 u. Ninjadeel 3,12 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Joyeuses Paques.
Rex-Club - 12, 14, 16,18, 20
en 22 u. Broadway Danny Rose.
Metro I - 12,14,16,18, 20en
22 u. Police academy.
Metro II - 12, 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Once upon a ti
me in America deel 2
Odeon - 14,16,18, 20en22
u. Dortoir des grandes.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
Amadeus.
Sinjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. The woman in red.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Testament.
Quellin I - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. Greystoke, de le
gende van Tarzan.
Quellin II - 12,15,18 en 21
u. Paris, Texas.
Quellin III - 13.30,17 en
20.30 u. Gandhi.
Astra - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Magnum force.
Astrid - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Splash.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Shivers.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. This violent world.
Ambassades - 11.45,14,
16.30,19 en 21.30 u. Once upon
a time in America, deel 1
Ambassades-Club I - 12,14,
16,18, 20 en 22 u. Private popsi-
cle.
Ambassades-Club II - 12,
14.20, 16.45,19.10 en 21.30u.
Le jumeau.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
Against all odds.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Roman
cing the stone.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Schatjes.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The omen.
Tijl - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. The natural.
Wapper - 12,14.20,16.45,
19 10 en 21.30 u. Purple rain.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Police academy.
22.30 u. The last American vir
gin.
Gulden Vlies 2
20 en 22.30 u. Women in red.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Silkwood.
Memling
20 en 22.30 u. Conan the des
troyer.
Rembrandt
20 u. La femme flambee.
22.30 u. Linda.
HEIKANT
A. Bogaert - 19.30u.
vleesprijskaarting.
theater
MIDDELBURG
De Vleeshal
Concert.
20.15 u.
HULST
Galerie van Geyt, Steenstr.
20 - Jan van Winkel en Netty
Michels met grafiek en naïeve
schilderkunst. Geop. werkd.
9-12en 14-18 u. di. gesl. zo. 14-
17 u. (tot 17 nov.).
Den Dullaert - Frivolite werk
stukken van B. en T. Andriessen.
Geop. dag. (tot 19 nov.).
GENT
Bijloke Museum - Expositie
getiteld 'Werken en Kerken, 750
jaar Begijnhofleven te Gent'. Ge
op. dag 10-12 u. en 13.30-16.30
u. (tot 25 nov.).
De Schelde, door auteurs
H.Tabbers en H.Sepers, uitga
ve Meulenberg, Middelburg,
prijs 34,50.
Hans Tabbers en Herbert Se-
pers zijn er met hun boek De
Schelde redelijk in geslaagd de
geschiedenis van het Vlis-
singse bedrijf overzichtelijk in
boekvorm te gieten. Het is een
uitgave geworden die nu eens
niet doorspekt is met bestuur
lijke perikelen en beschou
wingen op het beleid door de
directeursbrillen bekeken,
hoewel deze aspecten zeker
aan bod komen.
De Schelde is een boek voor
de arbeiders. Het geeft een
beeld van de betrokkenheid
van de regio Vlissingen bij het
bedrijf en schetst de rol van de
scheepswerf in de ontwikke
ling van de vakbeweging, de
inspraak van de arbeiders en
de gezondheid en veiligheid op
de werf. De voortdurende af
hankelijkheid van defensieop
drachten loopt als een rode
draad door het boek. Het aar
dige is verder dat veel mede
werkers en oud-medewerkers
aan het woord komen. Dat le
vert soms treffende uitspra
ken op. Dat laatste, en de uit
voerig beschreven strijd van
de arbeidersbeweging, maken
het voor de liefhebbers zonder
meer de moeite waard dit met
foto's geïllustreerde boek aan
te schaffen.
CM.
Rond de cijfers dienen - in
de richting van de wijzers
van de klok - woorden van
vier letters te worden in
gevuld. De eerste letter
van ieder woord komt in
het vakje boven het cijfer
te staan.
1. paar, 2. deel van een bij
enkorf, 3. hete vulkaan-
stof, 4. rekening, 5. voedsel,
6. mestvocht, 7. omroep
vereniging, 8. meisjes
naam, 9. stekelig dier, 10.
ongevuld, 11. woede, 12.
vulkaan, 13. nauwe, 14. lo
ven, 15. vuil, 16. verdrags-
organisatie.
■OXVN '91
'jooS gx 'uojs qq 'a3ua '£t
'euia zï 'II '01
'p3a '6 'eaqx s 'VHVA 'i
'TtBB 9 'ua;a g 'B^OU 'f 'BABI
g 'TBBj z 'l^s 'I :3uissotdo
IK HOOP DAT-IE ZICH MORSEN 1
IN LOU WfjQ£N0?6toar OP TUD
kMELDT.EN DAT-IE F/T IS