URC
RUN
AKTIE
ELIERS
IGING
NIEUWTJES
Metro-serie nu
ook in 5-deurs
uitvoeringen
599.-
198.-
159.-
425.-
Sportieve
Peugeot 305
SFEERMAKER
KORT
NIEUWS
IDERWET
Prijzen van
Seatlbiza
Verklikker
voorlage
temperatuur
KORT
NIEUWS
Saab 9000
als 'plank'
op de weg
MET 5 DECEMBER
hoenhandel
versprille
dfllJPAG 16 NOVEMBER 1984
OP WEG
TERKLAZEN 1
ïcember
.00 uur
dag
d in de
lak.
MBER
gemeente
A5
an vilt
3, Oostburg 01170-2726
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
RAI IS BOOS OP POLITICI
AMSTERDAM - 'Wanneer het om de invoe
ring van loodvrije benzine gaat en dus het
aanbrengen van katalysatoren in nieuwe
auto's, dan weten heel wat Nederlandse po
litici niet goed waarover zij praten'.
Dat is, in het kort samengevat, het stand
punt van de RAI, de Nederlandse vereni-
Lg van rijwiel - en automobielindustrie.
De ondeskundigheid van de politici zou vol
gens de RAI leiden tot merkwaardige ini
tiatieven op het terrein van het milieube-
leid.
Voorbeelden: auto's met een katalysator
jouden 130 km/u mogen rijden; loodvrije
benzine zou minder zwaar belast worden of
schone' auto's zouden in een lager tarief
van de Bijzonder Verbruiks Belasting
(BVB) moeten vallen.
De RAI, en dit aan de hand van een com
mentaar in het blad „RAI-Aktueel", zegt
dat de politieke uitingen op dit moment
voorbij gaan aan de feitelijke stand van za
ken. „Om te beginnen is het aandeel van de
auto bij het probleem van de zure regen ge
ring: zo'n 10 procent. Vervolgens ligt er een
conceptvoorstel van de Europese Commis
sie, met een gefaseerd programma van in
voering van loodvrije benzine en van stren
gere eisen op het gebied van zowel stiksto-
foxyden als koolmonoxyden en koolwater
stoffen".
„De Duitse regering wil", aldus de RAI,
„hierop vooruit lopen, maar zou daarmee de
samenwerking in de Gemeenschap op grove
wijze verstoren. Van Frankrijk en Italië is
allang bekend dat ze tegen de Duitse voor
stellen zijn gekant en ook de Britse regering
heeft laten weten niets te zien in de kataly
sator als alleen zaligmakende oplossing".
Aangezien Nederland voor zo'n 95 pro
cent is aangewezen op auto's die in het bui
tenland worden gefabriceerd, is volgens de
RAI voor ons land zeker geen eigen rol
weggelegd in deze materie. „Of het zou die
moeten zijn van bemiddelaar binnen de
Europese Gemeenschap om te komen tot
een oplossing waarmee het milieu is ge
diend en die technisch realiseerbaar is zon
der energieverspilling".
Overigens worden er sinds augustus dit
jaar in West Duitsland auto's aangeboden
die voorzien zijn van katalytische na ver
branders.
Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswa
gen hebben dergelijke auto's in hun pro
gramma. De koper heeft - mogelijk omdat
het aantal tankstations met loodvrije benzi
ne nog te beperkt is - nog niet zoveel be
langstelling voor de wagens met katalysa
tor.
Bij Audi zijn de typen 100 en 200 T - tegen
meerprijzen van respectievelijk ruim
2.600.- en 1.600.- gulden - met een naver-
brander verschenen. Tot nu toe zijn 250 van
deze wagens verkocht.
BMW heeft in de 318i, de 525e en de.735i
ook katalysatoren beschikbaar. Ruim 100
kopers hebben zo'n model gekocht, terwijl
300 anderen een bestelling hebben gedaan.
Volgens RAI-Aktueel heeft Mercedes-
Benz in iedere serie een katalysator-uitvoe
ring: de 190E, de 230E en de 380SE. De be
langstelling ervoor wordt echter „niet de
moeite van het noemen waard" genoemd.
Vanaf de Golf kan Volkswagen sinds
september alle modellen voorzien van een
naverbrander. Per maand verkoopt VW in
de Bondsrepubliek 30 tot 40.000 auto's; het
totale aandeel van wagens met katalysato
ren ligt tot nu toe bij VW op 800 stuks.
jllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllimillllllülllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIWIIimuillllllllllllllHIllimillllllH
5INGER SINGER 2
ar garantie
1Z.
et garantie
- Oostburg -
01170-2064
SINGER SINGER
wethouders van Terneuzen brei
ig aan het bepaalde in artikel 1'
ene Bepalingen Milieuhygiëne, ter
lat op 10 en 11 oktober 1984 Di|
m een vergunning ingevolge de
5komen van:
snnedy, Nieuwstraat 14 te Temen
prichten en in werking hebben van
ichting op het perceel plaatselil*
itraat 14, Terneuzen;
as-Audenaerd, Van Cantfortstraai
voor het oprichten en in werking
jn inrichting voor het bakken van
enotmiddelen in oliën en vetten op
latselijk bekend Van Cantfortstraai
andere terzake zijnde stukken
tn heden voor een ieder terinza»
etarie, afdeling algemene zakein,
icember 1984 elke werkdag van
ir en van 13.30 tot 16.30 uur en
19.00 tot 22.00 uur.
itukken wensen in te zien op o°"'
19.00 tot 22.00 uur, worden ver-
ooraf mededeling te doen
stel 123).
:i|dens de kantooruren een monoe-
gorden verkregen.
laand vanaf heden kunnen 9erT!0'~
schriftelijk bij het College vantw-
thouders worden ingediend Degr
vaarschrift indient, kan verzoek
jegevens niet bekend te maken.
mondelinge bezwaren worden
een openbare zitting op dinsdag
>m a) 10.00 uur en b) 10.05 uur
Terneuzen, waarbij tevens 9ele9„„r
en tot een gedachtenwisseling °J
sen het bevoegd gezag, de aanv
iele overige aanwezigen,
nslotte de aandacht op, dat dey
n hebben ingebracht op de bo»
en een ieder, die aantoont dat i
wijs niet in staat is geweest, in
n worden gesteld om bezwaren
leschikkingen in te brengen.
ovember 1984.
ister en wethouders van Terneuz^'
C. Ockeloen, burgemeesw
A.J. van Pagee, secretai"
Een loopvlak van een andere
instelling en gewijzigde
«filering, vormen de belang-
jtste uiterlijke kenmerken
n de nieuwe Rally MS Plus
u Uniroyal; een winterhand
i meer grip en comfort op
jlte en droge wegen moet
«m brengen. De prijzen va-
éren tussen f 297,50 en f714.-.
In Tsjecho Slowakije is het
«te nieuws bekend gewor-
n rond de nieuwe Skoda die
2987 wordt uitgebracht. Deze
toda, die een carrosserielijn
rijgt waarin de hand van de
jlinonse ontwerper Bertone
terug te vinden, krijgt een
mrsgeplaatste motor voorin
mrwielaandrijving.
Hel la heeft de DE- koplamp
rieasstge-Ellipsoïde) in pro-
Me genomen. Deze nieuw-
vinding op het gebied van
imrlichting, zorgt voor een
ilder, strijklichtachtige ver-
ping van de weg en redu-
iert de zelfverblinding, als-
iede ie verblinding van de te-
énliggers tot het absolute mi-
mm.
'Peugeot Nederland heeft een
tnfal modellen uit het pro-
mma genomen. Het gaat om
t Peugeot 104 Z, de 104 ZL, de
K sedan met 954cc motor, de
brleon LS Automaat, de Hori-
M GL 4-bak, de Horizon LD
ëk met stuurbekrachtiging,
(Solara LS automaat en de
hgeot 505 GLD met 2304cc
iolor.
Nieuw stuk
speelgoed
van Suzuki
HEINENOORD - Naast de
bij de terreinwagenliefheb
bers populaire SJ410, heeft
Suzuki een sterker gemoto
riseerde versie geïntrodu
ceerd.
Zoals uit het typenummer
valt af te leiden, heeft de
nieuwe versie een 1,3 liter
motor. Op de grille na zijn
beide modellen zowel qua
uiterlijk als interieur gelijk;
de SJ410 heeft het nieuw ge-
styleerde dashbord van zijn
zwaardere broer gekregen.
Ook de SJ413 is een echte
terreinvaardige plezier-auto
die beschikt over in- en uit-
schakelbare aandrijving op
alle vier de wielen, waarbij
bovendien in zwaar terrein
nog de reductiebak (lage
gearing) kan worden inge
schakeld om zodoende de
trekkracht aan de wielen
sterk te vergroten.
Het hoeft nauwelijks be
toog dat door toepassing van
de nieuwe 1,3 liter motor
(64pk/47kW) het prestatie
vermogen ten opzichte van
de 1,0 liter versie (45pk/
34kW) beduidend groter is
geworden. Minstens even
belangrijk, zeker bij een ter
reinwagen, is het grotere
maximum koppel, dat bij de
413 precies 100 Nm bedraagt,
tegen 74 Nm voor de 410.
Bij een eerste kennisma
king in het terrein, waarbij
we ook enkele zeer steile
hellingen namen, was het
verschil ook goed te merken:
de toch al niet slechte pres
taties van de 410 werden met
de nieuwe 1,3 liter motor
duidelijk overtroffen.
Technisch gezien is er, be
halve de krachtbron, nog
een niet onbelangrijk ver
schil tussen beide typen. De
413 heeft namelijk stan
daard een vijf- in plaats van
een vierversnellingsbak. Bij
het rijden op de gewone weg
De nieuwe terreinwagen van Suzuki is niet alleen comfortabeler, maar ook sneller en
dus krachtiger geworden.
is dat een merkbare vooruit
gang, vooral vanwege de ge
ringere geluidsproduktie
(bovendien scheelt het op de
langere afstand ook nog in
het benzineverbruik). Ook
bij het rijden op hogere snel
heden is het in de SJ413 goed
uit te houden. De topsnel
heid ligt overigens op 130
km/u.
De nieuwe 'Suzi', zoals
veel eigenaren hun Suzuki
liefkozend plegen te noe
men, is net als de 410 ver
krijgbaar met een afneem
bare canvas kap of met een
gewone, metalen carrosse
rie. Beide versies hebben
vier zitplaatsen, Daarnaast
is er dan nog de pick-up, met
tweepersoons cabine en
open laadbakje.
Nieuw in het leverings
programma is de zogenoem
de „Long Body", die zowel
met 1,0 liter als met 1,3 liter
motor te leveren is. Deze
verlengde uitvoering biedt
niet alleen meer interieur
ruimte, maar heeft door zijn
bijbehorende grotere wiel
basis (2375 mm) ook een
comfortabeler weggedrag.
De „Long Body" wordt al
leen verkocht in de versie
met afneembare kap.
Een volgende noviteit is
dat de versies met metalen
carrosserie nu ook verkrijg
baar is met een verhoogd
dak. De modellen met korte
(230 mm) wielbasis kennen
een standaard- en een luxe
uitvoering. De laatste is on
der meer voorzien van toe-
renteller, digitaalklok, anti-
verblindingsspiegel en tot in
slaapstand verstelbare
kuipstoeien.
De SJ413 met canvas kap
kost 21.250.- gulden. Met ge
heel metalen opbouw wordt
dat precies duizend gulden
meer. Voor de luxe-versies
komt daar in beide gevallen
weer duizend gulden boven
op. En voor die prijzen heb
je dan een ontzettend leuk
stuk speelgoed, dat ook nog
eens uitstekend dienst kan
doen als gewone gezinsauto
en in de praktijk tegen een
stootje kan.
UTRECHT - Een niet onbe
langrijke aanvulling heeft
tet „305" programma van
Peugeot gekregen. Aan de 22
verschillende uitvoeringen
die de serie reeds kende, zijn
naast één sportieve versie,
ook nog 4 'automaten' toege
voegd.
Laten we met sportieve
GTX beginnen. Betekent de
toevoeging „X" bij de 205-
serie, dat gesproken wordt
over een 3-deurs uitvoering,
óij de „305" heeft deze extra
letter een geheel andere be
tekenis: een sportief uiter
lijk gecombineerd met een
sterkere motor.
Onder de motorkap van
deze 4-deurswagen is een
1905cc motor te vinden die
'05 pk (77,3 kW) aflevert.
Zonder tot uitgesproken op
vallende prestaties te ko
ten, blijkt deze lichtmeta
len 4-cilinder, toch goed
voor een topsnelheid van 182
Iro/u en dat is ruim 10 km/u
meer dan het GT-topmodel.
Qua acceleratie zijn de ver
schillen met de GT-motor
niet zo duidelijk. Ook ten
aanzien van het brandstof-,
verbruik is alles zo'n beetje
bij het oude gebleven: ge
middeld rond 1 op 13.
In het interieur wat wijzi
gingen, die zeker ook verbe
teringen genoemd kunnen
worden. De nieuwe stoelen
bieden de bestuurder niet
alleen een veel prettiger zit,
maar zorgen gelijktijdig ook
voor een betere zijdelingse
steun van het lichaam. Het
sportievere stuurwiel is een
goede aanvulling op het
aangepaste dashbord; dit
laatste onderdeel van de
wagen is voor een belang
rijk deel overgenomen uit de
Peugeot 205 GTI.
De prijs van de GTX (met
standaard een 5 versnel
lingsbak) is vastgesteld op
ƒ30.750.-; een bedrag dat
wel een verduidelijking ver
dient, want een elektrisch
bedienbaar schuifdak en di
to zijruiten behoren tot de
standaarduitrusting, terwijl
ook nog de deurvergrende
ling op afstand bedienbaar
is.
De tweede aanvulling in
het 305-programma betreft
een automatische 4-versnel-
lingsbak. Deze ZF-bak heeft
De 305-serie bij Peugeot is uitgebreid met de wat sportiever ogende GTX-versie.
een vergrendeling op de
vierde versnelling waardoor
een overdrive karakter is
verkregen. In vergelijking
met een gewone 'automaat',
levert de „ZF" betere pres
taties bij een lager brand
stofverbruik. Peugeot
spreekt in dit laatste geval
over ruim 1 op 13. De prijs
van de 305 Sedan Automatic,
die wordt aangedreven door
een 94 pk (68 kW) motor en
in 4 uitvoeringsniveaus
wordt geleverd, bedraagt
ƒ28.325.-.
HEEMSTEDE - De nieuwe
Seat Ibiza, de wagen die is uit
gerust met een 1,2 of met een
1,5 liter Porsche-motor, heeft
een plaats gekregen in de
prijsklassen tussen ƒ15.000.-.
en 20.600.-.
Pas eind dit jaar zullen de
goedkoopste versies op de Ne
derlandse markt verschijnen:
de Ibiza 1.2 LE voor 14.495.-
en de L-uitvoering voor
ƒ15.695.-.
De Ibiza 1.2 GL kost
ƒ16.795.-; de 1.5 GLX
18.795.- en de 1.7 L diesel en-
GL diesel staan voor respec
tievelijk 19.495.- en 20.595.-
op de prijslijst.
Seat heeft de prijzen van di
verse Ronda-modellen met
200.- of met 300 - verhoogd.
ROTTERDAM - Het komt in
deze tijd van het jaar veelvul
dig voor dat plotselinge tem
peratuurverschillen optreden.
Zeker wanneer er ook nog
vocht in de lucht zit, leidt dat
vaak tot plaatselijke gladheid.
Automobilisten kunnen op
tijd een waarschuwing voor
gladheid krijgen, wanneer op
de linkerbuitenspiegel een
kleine rechthoekige strip met
zelfklevende achterkant
wordt aangebracht.
Deze strip, die de naam
vorstverklikker heeft gekre
gen, waarschuwt bij tempera
tuurveranderingen tussen 5
graden Celcius boven nul tot
15 graden Celsius onder nul.
De verschillen in temperatuur
worden op de strip duidelijk
door oplichtende getallen die
door een op vloeibare kristal
len werkende thermometer,
worden geregistreerd.
Bij autoshops, benzine-sta-
tions en enkele warenhuizen
kost het 'olakkertie' f 6,95.
Fiat werkt - in navolging
van Nissan, Mitsubishi en Re
nault - nu ook aan ruime 6-
persoons gezinswagens. De Fiat
zou net als de Nissan Prairie
voorzien zijn van schuifdeu
ren. Op basis van de Ritmo is
een 4 meter lange wagen ont
wikkeld die op de voorwielen
wordt aangedreven.
De nieuwe Britse stationcar op basis van de Austin
Rover Montego.
GOUDA - Er
zijn een aantal
wijzigingen ge
komen in de Me
tro-serie van
Austin Rover. De
wagens hebben
naast een nieuw
front ook een an
der dashbord ge
kregen. Het in
strumentarium
van de Metro
vertoont nu ook
duidelijke over
eenkomsten met
de Montego.
In de Metro
serie komt ook
een 5-deurs uit
voering. De extra
2 deuren en de
twee extra zij -
ruitjes, geven -
in vergelijking
met de huidige
Metro's - de wa
gen een wat for
ser aanzien. De
totale lengte is
evenwel gelijk
gebleven.
Gelijktijdig
met de 5-deurs
Metro, kwam
Austin Rover
ook met een sta
tioncar op basis
van de Austin
Montego. In En
geland is de
Montego in ba
sisuitvoering al
geruime tijd op
de weg. Het ziet
er naar uit dat
over enkele we
ken deze wagen
ook in Nederland
in de showrooms
zal staan.
Bij de Montego
Estate (die voor
lopig niet naar
ons land komt),
kunnen de En
gelsen een keuze
maken uit een 1,6
liter motor onder
de motorkap of
een 2.0 liter. De
eerste kracht
bron is gekop
peld aan de be
kende VW-ver
snellingsbak, de
zwaardere motor
aan een Honda
transmissie.
ms ROUTE
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIII
VIANEN - Met de Saab 9000,
die volgend jaar april naar
Nederland komt, zal een an
der nationaal produkt van de
Scandinavische autoindustrie,
de Volvo 760, veel te stellen
krijgen.
Niet alleen dat door de
prijsstelling (tussen ƒ65.000.-
en ƒ70.000.-) de nieuwe Saab
middenin het marktsegment
van het topmodel bij Volvo
ligt, maar ook omdat de „9000"
qua prestaties, comfort en
weggedrag de concurrentie
strijd met een gerust hart aan
kan.
Onder de motorkap van
Saab's topmodel zit de beken
de zestienkleppen turbomotor
met interkoeler. En dat bete
kent dat dwars voorin een
tweeliter vier-cilinder
krachtbron zit die goed is voor
175 pk (129kW). Ondanks het
feit dat de wagen een totaal
gewicht van bijna 1300 kg in
beweging moet houden, liggen
,.,y.
U0-
snelheden tot ver boven de 200
km/u binnen bereik.
Het kost helemaal geen
moeite om de snelheidsmeter
tot boven de 220 km/u te laten
oplopen. Wordt dan gelijktij
dig naar de brandstofver-
bruiksmeter gekeken, dan zal
in de regel de voet iets minder
stevig op het gaspedaal wor
den gezet. Bij het aanspreken
van topvermogen ligt de con
sumptie vaak onder de 1 op 5.
den - en dan mag best gepro
fiteerd worden van de turbo
kracht dat bij zo'n 3000 toeren
bijspringt - zal het gemiddeld
verbruik schommelen tussen
de 1 op 7 en 1 op 8.
Aan de buitenkant is nog te
zien dat Saab in de ontwikke
lingsperiode duidelijk met
Lancia heeft samengewerkt.
In 1981 zijn beide fabrikanten
wel hun eigen weg gegaan, de
„9000" van Saab en de „The
ma" van Lancia vertonen
overeenkomsten die door Ital
Design (Giugiaro) zijn be
dacht. De Saab vertoont daar
naast, door de stevig 'bol
staande' achterruit, ook uiter
lijke overeenkomsten met de
Renault 25.
Ondanks het feit dat Saab's
nieuwe topmodel in vergelij
king met de huidige „900" qua
lengte iets korter werd, is in
het interieur - zowel voor als
achter - meer ruimte beschik
baar gekomen. De wielbasis is
n.l. aanzienlijk groter: 2672
mm ten opzichte van 2525 bij
de „900". Daarnaast zijn ook
de spoortbreedten vóór en
achter aan de ruime kant: 1522'
en 1492 mm. Deze maten, in
combinatie met de stevige tor
siestabilisatoren, zorgen er
voor dat de wagen als een
'plank' op de weg ligt.
De nieuwe Saab 9000 komt be
gin volgend jaar naar Neder
land. Pas in 1986 kan de wagen
ook uitgerust worden met een
ZF-automaat.
Onder normale omstandighe-
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII