URC RUN AKTIE ELIERS IGING NIEUWTJES Metro-serie nu ook in 5-deurs uitvoeringen 599.- 198.- 159.- 425.- Sportieve Peugeot 305 SFEERMAKER KORT NIEUWS IDERWET Prijzen van Seatlbiza Verklikker voorlage temperatuur KORT NIEUWS Saab 9000 als 'plank' op de weg MET 5 DECEMBER hoenhandel versprille dfllJPAG 16 NOVEMBER 1984 OP WEG TERKLAZEN 1 ïcember .00 uur dag d in de lak. MBER gemeente A5 an vilt 3, Oostburg 01170-2726 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN RAI IS BOOS OP POLITICI AMSTERDAM - 'Wanneer het om de invoe ring van loodvrije benzine gaat en dus het aanbrengen van katalysatoren in nieuwe auto's, dan weten heel wat Nederlandse po litici niet goed waarover zij praten'. Dat is, in het kort samengevat, het stand punt van de RAI, de Nederlandse vereni- Lg van rijwiel - en automobielindustrie. De ondeskundigheid van de politici zou vol gens de RAI leiden tot merkwaardige ini tiatieven op het terrein van het milieube- leid. Voorbeelden: auto's met een katalysator jouden 130 km/u mogen rijden; loodvrije benzine zou minder zwaar belast worden of schone' auto's zouden in een lager tarief van de Bijzonder Verbruiks Belasting (BVB) moeten vallen. De RAI, en dit aan de hand van een com mentaar in het blad „RAI-Aktueel", zegt dat de politieke uitingen op dit moment voorbij gaan aan de feitelijke stand van za ken. „Om te beginnen is het aandeel van de auto bij het probleem van de zure regen ge ring: zo'n 10 procent. Vervolgens ligt er een conceptvoorstel van de Europese Commis sie, met een gefaseerd programma van in voering van loodvrije benzine en van stren gere eisen op het gebied van zowel stiksto- foxyden als koolmonoxyden en koolwater stoffen". „De Duitse regering wil", aldus de RAI, „hierop vooruit lopen, maar zou daarmee de samenwerking in de Gemeenschap op grove wijze verstoren. Van Frankrijk en Italië is allang bekend dat ze tegen de Duitse voor stellen zijn gekant en ook de Britse regering heeft laten weten niets te zien in de kataly sator als alleen zaligmakende oplossing". Aangezien Nederland voor zo'n 95 pro cent is aangewezen op auto's die in het bui tenland worden gefabriceerd, is volgens de RAI voor ons land zeker geen eigen rol weggelegd in deze materie. „Of het zou die moeten zijn van bemiddelaar binnen de Europese Gemeenschap om te komen tot een oplossing waarmee het milieu is ge diend en die technisch realiseerbaar is zon der energieverspilling". Overigens worden er sinds augustus dit jaar in West Duitsland auto's aangeboden die voorzien zijn van katalytische na ver branders. Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volkswa gen hebben dergelijke auto's in hun pro gramma. De koper heeft - mogelijk omdat het aantal tankstations met loodvrije benzi ne nog te beperkt is - nog niet zoveel be langstelling voor de wagens met katalysa tor. Bij Audi zijn de typen 100 en 200 T - tegen meerprijzen van respectievelijk ruim 2.600.- en 1.600.- gulden - met een naver- brander verschenen. Tot nu toe zijn 250 van deze wagens verkocht. BMW heeft in de 318i, de 525e en de.735i ook katalysatoren beschikbaar. Ruim 100 kopers hebben zo'n model gekocht, terwijl 300 anderen een bestelling hebben gedaan. Volgens RAI-Aktueel heeft Mercedes- Benz in iedere serie een katalysator-uitvoe ring: de 190E, de 230E en de 380SE. De be langstelling ervoor wordt echter „niet de moeite van het noemen waard" genoemd. Vanaf de Golf kan Volkswagen sinds september alle modellen voorzien van een naverbrander. Per maand verkoopt VW in de Bondsrepubliek 30 tot 40.000 auto's; het totale aandeel van wagens met katalysato ren ligt tot nu toe bij VW op 800 stuks. jllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllimillllllülllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIWIIimuillllllllllllllHIllimillllllH 5INGER SINGER 2 ar garantie 1Z. et garantie - Oostburg - 01170-2064 SINGER SINGER wethouders van Terneuzen brei ig aan het bepaalde in artikel 1' ene Bepalingen Milieuhygiëne, ter lat op 10 en 11 oktober 1984 Di| m een vergunning ingevolge de 5komen van: snnedy, Nieuwstraat 14 te Temen prichten en in werking hebben van ichting op het perceel plaatselil* itraat 14, Terneuzen; as-Audenaerd, Van Cantfortstraai voor het oprichten en in werking jn inrichting voor het bakken van enotmiddelen in oliën en vetten op latselijk bekend Van Cantfortstraai andere terzake zijnde stukken tn heden voor een ieder terinza» etarie, afdeling algemene zakein, icember 1984 elke werkdag van ir en van 13.30 tot 16.30 uur en 19.00 tot 22.00 uur. itukken wensen in te zien op o°"' 19.00 tot 22.00 uur, worden ver- ooraf mededeling te doen stel 123). :i|dens de kantooruren een monoe- gorden verkregen. laand vanaf heden kunnen 9erT!0'~ schriftelijk bij het College vantw- thouders worden ingediend Degr vaarschrift indient, kan verzoek jegevens niet bekend te maken. mondelinge bezwaren worden een openbare zitting op dinsdag >m a) 10.00 uur en b) 10.05 uur Terneuzen, waarbij tevens 9ele9„„r en tot een gedachtenwisseling °J sen het bevoegd gezag, de aanv iele overige aanwezigen, nslotte de aandacht op, dat dey n hebben ingebracht op de bo» en een ieder, die aantoont dat i wijs niet in staat is geweest, in n worden gesteld om bezwaren leschikkingen in te brengen. ovember 1984. ister en wethouders van Terneuz^' C. Ockeloen, burgemeesw A.J. van Pagee, secretai" Een loopvlak van een andere instelling en gewijzigde «filering, vormen de belang- jtste uiterlijke kenmerken n de nieuwe Rally MS Plus u Uniroyal; een winterhand i meer grip en comfort op jlte en droge wegen moet «m brengen. De prijzen va- éren tussen f 297,50 en f714.-. In Tsjecho Slowakije is het «te nieuws bekend gewor- n rond de nieuwe Skoda die 2987 wordt uitgebracht. Deze toda, die een carrosserielijn rijgt waarin de hand van de jlinonse ontwerper Bertone terug te vinden, krijgt een mrsgeplaatste motor voorin mrwielaandrijving. Hel la heeft de DE- koplamp rieasstge-Ellipsoïde) in pro- Me genomen. Deze nieuw- vinding op het gebied van imrlichting, zorgt voor een ilder, strijklichtachtige ver- ping van de weg en redu- iert de zelfverblinding, als- iede ie verblinding van de te- énliggers tot het absolute mi- mm. 'Peugeot Nederland heeft een tnfal modellen uit het pro- mma genomen. Het gaat om t Peugeot 104 Z, de 104 ZL, de K sedan met 954cc motor, de brleon LS Automaat, de Hori- M GL 4-bak, de Horizon LD ëk met stuurbekrachtiging, (Solara LS automaat en de hgeot 505 GLD met 2304cc iolor. Nieuw stuk speelgoed van Suzuki HEINENOORD - Naast de bij de terreinwagenliefheb bers populaire SJ410, heeft Suzuki een sterker gemoto riseerde versie geïntrodu ceerd. Zoals uit het typenummer valt af te leiden, heeft de nieuwe versie een 1,3 liter motor. Op de grille na zijn beide modellen zowel qua uiterlijk als interieur gelijk; de SJ410 heeft het nieuw ge- styleerde dashbord van zijn zwaardere broer gekregen. Ook de SJ413 is een echte terreinvaardige plezier-auto die beschikt over in- en uit- schakelbare aandrijving op alle vier de wielen, waarbij bovendien in zwaar terrein nog de reductiebak (lage gearing) kan worden inge schakeld om zodoende de trekkracht aan de wielen sterk te vergroten. Het hoeft nauwelijks be toog dat door toepassing van de nieuwe 1,3 liter motor (64pk/47kW) het prestatie vermogen ten opzichte van de 1,0 liter versie (45pk/ 34kW) beduidend groter is geworden. Minstens even belangrijk, zeker bij een ter reinwagen, is het grotere maximum koppel, dat bij de 413 precies 100 Nm bedraagt, tegen 74 Nm voor de 410. Bij een eerste kennisma king in het terrein, waarbij we ook enkele zeer steile hellingen namen, was het verschil ook goed te merken: de toch al niet slechte pres taties van de 410 werden met de nieuwe 1,3 liter motor duidelijk overtroffen. Technisch gezien is er, be halve de krachtbron, nog een niet onbelangrijk ver schil tussen beide typen. De 413 heeft namelijk stan daard een vijf- in plaats van een vierversnellingsbak. Bij het rijden op de gewone weg De nieuwe terreinwagen van Suzuki is niet alleen comfortabeler, maar ook sneller en dus krachtiger geworden. is dat een merkbare vooruit gang, vooral vanwege de ge ringere geluidsproduktie (bovendien scheelt het op de langere afstand ook nog in het benzineverbruik). Ook bij het rijden op hogere snel heden is het in de SJ413 goed uit te houden. De topsnel heid ligt overigens op 130 km/u. De nieuwe 'Suzi', zoals veel eigenaren hun Suzuki liefkozend plegen te noe men, is net als de 410 ver krijgbaar met een afneem bare canvas kap of met een gewone, metalen carrosse rie. Beide versies hebben vier zitplaatsen, Daarnaast is er dan nog de pick-up, met tweepersoons cabine en open laadbakje. Nieuw in het leverings programma is de zogenoem de „Long Body", die zowel met 1,0 liter als met 1,3 liter motor te leveren is. Deze verlengde uitvoering biedt niet alleen meer interieur ruimte, maar heeft door zijn bijbehorende grotere wiel basis (2375 mm) ook een comfortabeler weggedrag. De „Long Body" wordt al leen verkocht in de versie met afneembare kap. Een volgende noviteit is dat de versies met metalen carrosserie nu ook verkrijg baar is met een verhoogd dak. De modellen met korte (230 mm) wielbasis kennen een standaard- en een luxe uitvoering. De laatste is on der meer voorzien van toe- renteller, digitaalklok, anti- verblindingsspiegel en tot in slaapstand verstelbare kuipstoeien. De SJ413 met canvas kap kost 21.250.- gulden. Met ge heel metalen opbouw wordt dat precies duizend gulden meer. Voor de luxe-versies komt daar in beide gevallen weer duizend gulden boven op. En voor die prijzen heb je dan een ontzettend leuk stuk speelgoed, dat ook nog eens uitstekend dienst kan doen als gewone gezinsauto en in de praktijk tegen een stootje kan. UTRECHT - Een niet onbe langrijke aanvulling heeft tet „305" programma van Peugeot gekregen. Aan de 22 verschillende uitvoeringen die de serie reeds kende, zijn naast één sportieve versie, ook nog 4 'automaten' toege voegd. Laten we met sportieve GTX beginnen. Betekent de toevoeging „X" bij de 205- serie, dat gesproken wordt over een 3-deurs uitvoering, óij de „305" heeft deze extra letter een geheel andere be tekenis: een sportief uiter lijk gecombineerd met een sterkere motor. Onder de motorkap van deze 4-deurswagen is een 1905cc motor te vinden die '05 pk (77,3 kW) aflevert. Zonder tot uitgesproken op vallende prestaties te ko ten, blijkt deze lichtmeta len 4-cilinder, toch goed voor een topsnelheid van 182 Iro/u en dat is ruim 10 km/u meer dan het GT-topmodel. Qua acceleratie zijn de ver schillen met de GT-motor niet zo duidelijk. Ook ten aanzien van het brandstof-, verbruik is alles zo'n beetje bij het oude gebleven: ge middeld rond 1 op 13. In het interieur wat wijzi gingen, die zeker ook verbe teringen genoemd kunnen worden. De nieuwe stoelen bieden de bestuurder niet alleen een veel prettiger zit, maar zorgen gelijktijdig ook voor een betere zijdelingse steun van het lichaam. Het sportievere stuurwiel is een goede aanvulling op het aangepaste dashbord; dit laatste onderdeel van de wagen is voor een belang rijk deel overgenomen uit de Peugeot 205 GTI. De prijs van de GTX (met standaard een 5 versnel lingsbak) is vastgesteld op ƒ30.750.-; een bedrag dat wel een verduidelijking ver dient, want een elektrisch bedienbaar schuifdak en di to zijruiten behoren tot de standaarduitrusting, terwijl ook nog de deurvergrende ling op afstand bedienbaar is. De tweede aanvulling in het 305-programma betreft een automatische 4-versnel- lingsbak. Deze ZF-bak heeft De 305-serie bij Peugeot is uitgebreid met de wat sportiever ogende GTX-versie. een vergrendeling op de vierde versnelling waardoor een overdrive karakter is verkregen. In vergelijking met een gewone 'automaat', levert de „ZF" betere pres taties bij een lager brand stofverbruik. Peugeot spreekt in dit laatste geval over ruim 1 op 13. De prijs van de 305 Sedan Automatic, die wordt aangedreven door een 94 pk (68 kW) motor en in 4 uitvoeringsniveaus wordt geleverd, bedraagt ƒ28.325.-. HEEMSTEDE - De nieuwe Seat Ibiza, de wagen die is uit gerust met een 1,2 of met een 1,5 liter Porsche-motor, heeft een plaats gekregen in de prijsklassen tussen ƒ15.000.-. en 20.600.-. Pas eind dit jaar zullen de goedkoopste versies op de Ne derlandse markt verschijnen: de Ibiza 1.2 LE voor 14.495.- en de L-uitvoering voor ƒ15.695.-. De Ibiza 1.2 GL kost ƒ16.795.-; de 1.5 GLX 18.795.- en de 1.7 L diesel en- GL diesel staan voor respec tievelijk 19.495.- en 20.595.- op de prijslijst. Seat heeft de prijzen van di verse Ronda-modellen met 200.- of met 300 - verhoogd. ROTTERDAM - Het komt in deze tijd van het jaar veelvul dig voor dat plotselinge tem peratuurverschillen optreden. Zeker wanneer er ook nog vocht in de lucht zit, leidt dat vaak tot plaatselijke gladheid. Automobilisten kunnen op tijd een waarschuwing voor gladheid krijgen, wanneer op de linkerbuitenspiegel een kleine rechthoekige strip met zelfklevende achterkant wordt aangebracht. Deze strip, die de naam vorstverklikker heeft gekre gen, waarschuwt bij tempera tuurveranderingen tussen 5 graden Celcius boven nul tot 15 graden Celsius onder nul. De verschillen in temperatuur worden op de strip duidelijk door oplichtende getallen die door een op vloeibare kristal len werkende thermometer, worden geregistreerd. Bij autoshops, benzine-sta- tions en enkele warenhuizen kost het 'olakkertie' f 6,95. Fiat werkt - in navolging van Nissan, Mitsubishi en Re nault - nu ook aan ruime 6- persoons gezinswagens. De Fiat zou net als de Nissan Prairie voorzien zijn van schuifdeu ren. Op basis van de Ritmo is een 4 meter lange wagen ont wikkeld die op de voorwielen wordt aangedreven. De nieuwe Britse stationcar op basis van de Austin Rover Montego. GOUDA - Er zijn een aantal wijzigingen ge komen in de Me tro-serie van Austin Rover. De wagens hebben naast een nieuw front ook een an der dashbord ge kregen. Het in strumentarium van de Metro vertoont nu ook duidelijke over eenkomsten met de Montego. In de Metro serie komt ook een 5-deurs uit voering. De extra 2 deuren en de twee extra zij - ruitjes, geven - in vergelijking met de huidige Metro's - de wa gen een wat for ser aanzien. De totale lengte is evenwel gelijk gebleven. Gelijktijdig met de 5-deurs Metro, kwam Austin Rover ook met een sta tioncar op basis van de Austin Montego. In En geland is de Montego in ba sisuitvoering al geruime tijd op de weg. Het ziet er naar uit dat over enkele we ken deze wagen ook in Nederland in de showrooms zal staan. Bij de Montego Estate (die voor lopig niet naar ons land komt), kunnen de En gelsen een keuze maken uit een 1,6 liter motor onder de motorkap of een 2.0 liter. De eerste kracht bron is gekop peld aan de be kende VW-ver snellingsbak, de zwaardere motor aan een Honda transmissie. ms ROUTE IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIII VIANEN - Met de Saab 9000, die volgend jaar april naar Nederland komt, zal een an der nationaal produkt van de Scandinavische autoindustrie, de Volvo 760, veel te stellen krijgen. Niet alleen dat door de prijsstelling (tussen ƒ65.000.- en ƒ70.000.-) de nieuwe Saab middenin het marktsegment van het topmodel bij Volvo ligt, maar ook omdat de „9000" qua prestaties, comfort en weggedrag de concurrentie strijd met een gerust hart aan kan. Onder de motorkap van Saab's topmodel zit de beken de zestienkleppen turbomotor met interkoeler. En dat bete kent dat dwars voorin een tweeliter vier-cilinder krachtbron zit die goed is voor 175 pk (129kW). Ondanks het feit dat de wagen een totaal gewicht van bijna 1300 kg in beweging moet houden, liggen ,.,y. U0- snelheden tot ver boven de 200 km/u binnen bereik. Het kost helemaal geen moeite om de snelheidsmeter tot boven de 220 km/u te laten oplopen. Wordt dan gelijktij dig naar de brandstofver- bruiksmeter gekeken, dan zal in de regel de voet iets minder stevig op het gaspedaal wor den gezet. Bij het aanspreken van topvermogen ligt de con sumptie vaak onder de 1 op 5. den - en dan mag best gepro fiteerd worden van de turbo kracht dat bij zo'n 3000 toeren bijspringt - zal het gemiddeld verbruik schommelen tussen de 1 op 7 en 1 op 8. Aan de buitenkant is nog te zien dat Saab in de ontwikke lingsperiode duidelijk met Lancia heeft samengewerkt. In 1981 zijn beide fabrikanten wel hun eigen weg gegaan, de „9000" van Saab en de „The ma" van Lancia vertonen overeenkomsten die door Ital Design (Giugiaro) zijn be dacht. De Saab vertoont daar naast, door de stevig 'bol staande' achterruit, ook uiter lijke overeenkomsten met de Renault 25. Ondanks het feit dat Saab's nieuwe topmodel in vergelij king met de huidige „900" qua lengte iets korter werd, is in het interieur - zowel voor als achter - meer ruimte beschik baar gekomen. De wielbasis is n.l. aanzienlijk groter: 2672 mm ten opzichte van 2525 bij de „900". Daarnaast zijn ook de spoortbreedten vóór en achter aan de ruime kant: 1522' en 1492 mm. Deze maten, in combinatie met de stevige tor siestabilisatoren, zorgen er voor dat de wagen als een 'plank' op de weg ligt. De nieuwe Saab 9000 komt be gin volgend jaar naar Neder land. Pas in 1986 kan de wagen ook uitgerust worden met een ZF-automaat. Onder normale omstandighe- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11